KIO 750/23 WYROK dnia 3 kwietnia 2023 roku

Stan prawny na dzień: 12.05.2023

Sygn. akt: KIO 750/23 

WYROK 

z dnia 3 kwietnia 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Poprawa 

Protokolant:   

Tomasz Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 marca 2023 roku 

w Warszawie odwołania wniesionego  

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15  marca  2023  roku  przez  odwołującego: 

Primost  Południe  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Będzinie  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Miejski  Zarząd  Dróg  i  Komunikacji  w 

Radomiu  działający  w  imieniu  i  na  rzecz  Gminy  Miasta  Radomia  i  PKP  Polskie  Linie 

Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie 

przy udziale: 

A)  Wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum: 

SWIETELSKY  Rail  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w  Krakowie  i  SWIETELSKY  A.G.  z  siedzibą  w  Linz  zgłaszających  przystąpienie  

do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 750/23 po stronie odwołującego,  

B) 

Trakcja  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego  przystąpienie  

do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 750/23 po stronie zamawiającego  

orzeka: 

oddala odwołanie 

kosztami  postępowania  obciąża  Odwołującego:  Primost  Południe  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Będzinie i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu 

od odwołania, 


zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zmawiającego  kwotę  4  215  zł  00  gr    (słownie: 

cztery 

tysiące  dwieście  piętnaście  złotych  zero  groszy)  tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika oraz kosztów związanych z dojazdem na rozprawę.  

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 1710 z późń. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 750/23 

Uzasadnienie 

Zamawiający - Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji działający w imieniu i na rzecz Gminy 

Miasta  Radomia  oraz  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzib

ą  w  Warszawie,  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  zadanie  p.n.  „Przebudowa  wiaduktu  

w  ul.  Żeromskiego  w  Radomiu  nad  torami  PKP  wraz  z  infrastrukturą  towarzyszącą”,  numer 

referencyjny: NZ.2603.61.2022 

zwane dalej „Postępowaniem”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało 

opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej,  w  dniu  24  czerwca  2022  r.,  pod 

numerem  2022/S  120-337020. 

Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  

przetarg  nieograniczony  (tekst  jedn.:  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  z  późn.  zm.),  zwanej  dalej 

„Ustawą Pzp” lub „Pzp”. 

W  dniu  15  marca  2023  roku  do  prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało  wniesione 

odwołanie  przez  wykonawcę  Primost  Południe  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Będzinie,  zwanego dalej  „Odwołującym”  od  niezgodnej  z  przepisami Ustawy  Pzp 

czynności,  podjętej  w  postępowaniu  przez  Zamawiającego,  polegającej  na  wyborze  oferty 

Trakcja  S.A. 

dalej  jako  „Trakcja”,  pomimo  że  oferta  ta  została  złożona  przez  Wykonawcę 

niespełniającego  warunków  udziału  w  Postępowaniu,  a  nadto  powinna  zostać  odrzucona  z 

uwagi na jej niezgodność z dokumentami zamówienia, jak również z uwagi na zawarty w ofercie  

błąd w obliczeniu ceny, jak również z uwagi na fakt, iż istotna część zaoferowanej przez Trakcja 

S.A. ceny jest rażąco niska. 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących 

przepisów Pzp:  

1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 oraz art. 110 ustawy Pzp - poprzez brak 

ich zastosowania podczas gdy oferta Wykonawcy powinna podlegać odrzuceniu ze względu 

na fakt, iż podlega on wykluczeniu z postępowania w związku z przesłankami przewidzianymi 

w art. 109 ust. 1 pkt 5 i 7 ustawy Pzp, 

2.  art.  226  ust.  1  pkt  5  i  10  ustawy  Pzp  -  poprzez  brak  jego  zastosowania  podczas  gdy  oferta 

Wykonawcy  powinna  podlegać  odrzuceniu  jako  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  oraz 


zawierająca  błąd  w  obliczeniu  ceny  ze  względu  na  fakt,  iż  Wykonawca  nie  zaoferował 

Zamawiającemu  pełnego  Przedmiotu  Zamówienia  co  wynika  ze  złożonych  w  trakcie 

postępowania  wyjaśnień  oraz  ze  względu  na  fakt,  iż  oferta  ta  pozostaje  niezgodna  z 

warunkami zamówienia.  

Ewentualnie gdyby Izba nie uznała powyższych zarzutów za skuteczne Odwołujący wskazał na 

naruszen

ie następujących przepisów ustawy:  

3.   art.  128  ust.  1  oraz  ust.  4  ustawy  Pzp  poprzez  ich  niezastosowanie  podczas  gdy  

z  podmiotowych  środków  dowodowych  przedłożonych  przez  Wykonawcę  nie  wynika  fakt 

spełnienia warunków udziału postępowaniu,  

4.   art.  224  ust.1  ustawy  Pzp  poprzez  jego  niezastosowanie  oraz  brak  wezwania  Wykonawcy 

do  złożenia  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  podczas  gdy  ze  zgromadzonych  w  toku 

postępowania  dokumentów  wynika,  że  istotna  część  składowa  ceny  zaoferowanej  przez 

Trakcję pozostaje rażąco niska.  

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu: 

1)  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  Trakcja  S.A.  jako  oferty  najkorzystniejszej  

w postępowaniu, 

odrzucenia oferty Trakcja S.A. oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 

ewentualnie w  przypadku braku uznania przez Izbę  podstaw  do  odrzucenia oferty  Trakcja 

S.A. - 

powtórzenia czynności badania i oceny oferty Trakcja S.A. w zakresie występowania 

rażąco niskiej ceny oraz okoliczności spełnienia warunków udziału w postępowaniu. 

Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie  z  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp  posiada  interes  we  wniesieniu 

niniejszego  odwołania  oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego 

przepisów  postępowania.  Oferta  złożona  przez Odwołującego  podlegała  odrzuceniu  na  skutek 

wydania  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  wyroku  z  dnia  30  stycznia  2023  r.,  sygn.  akt  KIO 

92/23, z Odwołania wniesionego przez Trakcja S.A. Wzmiankowanym wyrokiem, w pkt. 1 Izba 

Odwoławcza 

nakazała 

Zamawiającemu 

unieważnienie 

czynności 

wyboru 

oferty 

najkorzystniejszej,  w  pkt.  2 

–  odrzucenie  oferty  Primost  Południe  Sp.  z  o.o.,  w  pkt.  3  zaś  – 

dokonanie ponownego badania i oceny ofert. 

O  odrzuceniu  oferty Odwołujący został  zawiadomiony pismem  Zamawiającego  z  dnia  7 marca 

2022 r., gdzie jako podstawę odrzucenia oferty Odwołującego Zamawiający podał art. 226 ust. 1 

pkt.  10  Pzp

,  wskazując,  iż  pozycja  kosztorysu  ofertowego  3.1a  została  wyliczona  niezgodnie  


z  zapisami  pkt  15.2  SWZ,  cena  jednostkowa  0,00  zł  nie  pokrywa  wszelkich  kosztów  i  ryzyk 

związanych  z  realizacją  czynności,  której  dotyczy,  Wykonawca  zaś  nie  mógł  realizacji  tej 

czynności  doliczyć  do  kosztów  realizacji  innych  czynności;  wpisanie  liczby  „0”  w  pozycji 

kosztorysu  ofertowego  stanowiło  zatem  ewidentny  błąd  Wykonawcy,  którego  nie  można  było 

naprawić zgodnie z regulacją Ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  dniu  14  marca  2023  r.,  w  zakreślonym  ustawowo  terminie  (wobec 

doręczenia w dniu 2 marca 2023 r. wyroku z uzasadnieniem), wniósł do Sądu Okręgowego XXIII 

Wydział  Gospodarczy  Odwoławczy  i  Zamówień  Publicznych  w  Warszawie,  za  pośrednictwem 

Prezesa KIO, skargę na wyrok KIO z dnia 30 stycznia 2023 r., sygn. akt KIO 92/23. 

Tym  samym,  wyrok  KIO  z  dnia  30  stycznia  2023  r.,  sygn.  akt  KIO  92/23  nie jest  prawomocny,  

zaś Odwołujący w niniejszym postępowaniu nie utracił statusu Wykonawcy i nie utracił interesu  

w  zaskarżeniu  czynności  wyboru  oferty  Trakcja  S.A.  Dokonanie  przez  Zamawiającego  wyboru 

oferty  Trakcja  S.A.  jako  najkorzystniejszej  na  etapie  przed  rozpoznaniem  skargi  wniesionej  na 

wyrok  KIO  z  dnia  30  stycznia  2023  r.,  sygn.  akt  KIO  92/23  prowadzi  bowiem,  w  sytuacji 

uwzględnienia  skargi  wniesionej  przez  Odwołującego  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie,  

do powstania szkody po stronie Odwołującego.  

Odwołującemu,  którego  oferta  nie  została  prawomocnie  odrzucona,  wciąż  przysługuje 

status  Wykonawcy,  który  –  przy  zaistnieniu  określonych  okoliczności,  tj.  pozytywnego 

rozpoznania  skargi  na  wyrok  KIO  z  dnia  30  stycznia  2023  r.,  KIO  92/23 

–  może  zostać 

„przywrócony”  do  postępowania  i  ubiegać  się  o  zamówienie  publiczne  w  toku  kolejnej  oceny 

ofert przez Zamawiającego. 

Uzasadniając podniesione w odwołaniu zarzuty, Odwołujący wskazał co następuje.  

1.  Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a  w  zw.  z  art.  109  ust.  1  pkt  7  oraz  

art. 110 ustawy  Pzp. 

W  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  Zamawiający  przewidział,  iż  jedną  

z  przesłanek  wykluczenia  Wykonawców  pozostawać  będzie  -  zgodnie  z  punktem  6.3  ppkt  6 

SWZ - art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

Wymóg powyższy został przewidziany już w ogłoszeniu o zamówieniu (pkt. III.1.1), analogicznie 

jak w pkt. 6.3 ppkt 6 SWZ i p

rzewiduje, iż: 


„W  postępowaniu  mogą  brać  udział  Wykonawcy,  którzy  nie  podlegają  wykluczeniu  

z postępowania o udzielenie zamówienia w okolicznościach, o których mowa w art. 109 ust. 1 

pkt 1-5 i 7- 10 Pzp.: 

pkt 6) art. 109 ust. 1 pkt 7) Pzp 

Zamawiający wykluczy Wykonawcę, który, z przyczyn leżących 

po  jego  stronie,  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  albo 

długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie  wynikające  z  wcześniejszej  umowy  

w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub  umowy  koncesji,  co  doprowadziło  do  wypowiedzenia  

lub  odstąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania  zastępczego  lub  realizacji  uprawnień  

z tytułu rękojmi za wady; 

Trakcja  

wraz ze złożoną w niniejszym postępowaniu ofertą przedłożyła formularz JEDZ, 

w  którego  treści  wskazała,  że  w  przypadku  aż  8  umów  o  zamówienie  publiczne,  których  była 

wykonawcą, doszło do wcześniejszego ich rozwiązania. 

Jednocześnie  jednak  Wykonawca  twierdził,  że  w  każdym  z  tych  przypadków  nie  znajduje 

zastosowania  przepis  art.  109 

ust.  1  pkt  7  ustawy.  Wbrew  jednak  tym  twierdzeniom  część 

inwestorów, do których zwrócił się Zamawiający wskazała nie tylko na nienależyte wykonywanie 

przez  Trakcję  swoich  zobowiązań  umownych,  ale  wręcz  na  ich  rażące,  długotrwałe 

zaniedbywanie. 

Wielkopolski 

Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Poznaniu  w  piśmie  z  dnia  10.02.2023  r.,  

w  odpowiedzi  na  zapytanie  Zamawiającego  wskazał,  iż  w  odniesieniu  do  dwóch  umów 

zawartych z Trakcja S.A. - nr 576/106.WZP/18 z dnia 24.08.2018 oraz 745/136.WZP/18 z dnia 

17.10.2018 r. dok

onał odstąpienia od umowy oraz naliczenia kar umownych ze względu na tak 

dalekie opóźnienia Trakcji, iż niemożliwym było ukończenie zadania w terminie. 

Jednocześnie  inwestor  ten  wskazał,  że  do  dnia  dzisiejszego  toczony  jest  spór  sądowy  

w  przedmiotowej  sprawie.  Co  istotne,  w  odróżnieniu  od  pozostałych  inwestorów,  WZDW  

w  Poznaniu  nie  stwierdził,  jakoby  spór  z  Trakcja  S.A.  miał  zmierzać  ku zawarciu  jakiejkolwiek 

ugody. 

Tym  samym  jasne  dla  Odwołującego  stało  się,  że  wbrew  twierdzeniom  Trakcji,  w  przypadku 

umów  o  zamówienie  publiczne,  o  których  mowa  powyżej,  bezspornie  spełnione  zostały 

przesłanki  

art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

Jak  wskazuje  na  to  jednoznaczne  w  swojej  treści  stanowisko  Zamawiającego  –  WZDW  

w Poznaniu, w przypadku obydwu umów Trakcja nie tylko nie zrealizowała robót budowlanych, 

ale  nie  doprowadziła  do  prawidłowego  zamknięcia  etapu  projektowania  tj.  nie  była  w  stanie 

do

prowadzić  do  pozyskania  decyzji  ZRID.  Bezsprzeczne  pozostaje  zatem,  że  w  opisanych 


sprawach  doszło do  braku wykonania umowy  w  znacznym  zakresie (skoro  pozyskanie decyzji 

ZRID  stanowi  podstawę  do  rozpoczęcia  robót  budowlanych)  oraz  w  odniesieniu  do  istotnej 

części  zamówienia.  Niewątpliwie  również  za  zaistniały  stan  rzeczy  odpowiedzialności  ponosi 

właśnie Wykonawca – Trakcja S.A. 

Kolejną sytuacją, wskazującą niezbicie na wystąpienie przesłanki do wykluczenia Trakcji 

na podstawie art. 109 ust. 1 pkt. 7 Pzp jest pismo PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji  

z dnia 3.03.2023 r. Zamawiający – PKP PLK S.A. wskazał bowiem w w/w piśmie, iż na projekt 

Budowy  Szczecińskiej  Kolei  Metropolitalnej  zostało  wprowadzone  wykonawstwo  zastępcze  

w dniu 14.12.2021 r., 

ze względu na brak porozumienia z wykonawcą robót w zakresie realizacji 

prac  stanowiących  część  przedmiotu  zamówienia.  Jak  można  wyczytać  w  piśmie  wskazanego 

Zamawiającego:  „pomimo  wezwań  kierowanych  przez  zamawiającego  i  Inżyniera  Projektu  

w  zakresie  wy

konania  wzmocnień  wykonawca  nie  przystąpił  do  realizacji  prac  związanych  

ze  wzmocnieniem  podtorza  i  obecnie  po  wprowadzeniu  wykonawstwa  zastępczego  pomiędzy 

Trakcja S.A. a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. toczy się postępowanie sądowe przed Sądem 

Okręgowym w Warszawie (...)”. 

Zgodnie natomiast z literalnym brzmieniem przytoczonego już art. 109 ust. 1 pkt 7) Pzp 

Zamawiający  wykluczy  Wykonawcę,  w  sytuacji  gdy  Wykonawca  w  znacznym  stopniu  lub 

zakresie 

nie  wykonał,  nienależycie  wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał 

zobowiązanie,  

co doprowadziło m.in. do wykonania zastępczego, a co niechybnie miało miejsce w przypadku 

umowy  zawartej  przez  PKP  PLK  S.A.  z  Trakcja  S.A.

  Skoro,  według  treści  wzmiankowanego 

pisma,  Trakcja  S.A.  w  ogóle  nie  przystąpiła  do  realizacji  określonych  prac  objętych 

zamówieniem,  a  co  skutkowało  koniecznością  wprowadzenia  wykonawstwa  zastępczego  – 

stwierdzić trzeba zaistnienie podstawy do wykluczenia tegoż Wykonawcy, o której mowa w art. 

109 ust. 1 pkt. 7) Pzp. 

Oczywistym  pozostaje,  iż  sam  fakt  wprowadzenia  wykonawstwa  zastępczego  – 

niezależnie od podpisania przez strony „umowy mediacyjnej” (nie stanowiącej w żadnej mierze 

ugody, ani innego instrumentu

, który w skutkach miałby być zrównany z orzeczeniem sądowym) 

–  winien  spowodować  po  stronie  Zamawiającego  refleksję  w  przedmiocie  zaistnienia  podstaw  

do  wykluczenia  Trakcji,  a  co  może  wszak  nastąpić  na  każdym  etapie  postępowania,  

aż do zawarcia umowy. 

P

onadto  w  ocenie  Odwołującego  Trakcja  nie  przeprowadziła  w  sposób  wystarczający  

tzw.  procedury  self-cleaningu.  Zgodnie  bowiem z  art.  110  ustawy  Pzp  wykonawca  nie  podlega 


wykluczeniu  jedynie  w  przypadku  łącznego  spełnienia  przesłanek  w  tym  przepisie 

przewid

zianych, ale dodatkowo udowodnienia, iż przesłanki te zostały spełnione.  

W myśl art. 110 ust. 2 Pzp, Wykonawca winien udowodnić Zamawiającemu, iż naprawił 

albo zobowiązał się do naprawienia szkody wywołanej swoim nieprawidłowym postępowaniem,  

a  nadto  wyc

zerpująco  wyjaśnić  fakty  i  okoliczności  związane  ze  swoim  nieprawidłowym 

postępowaniem oraz spowodowanymi przez nie szkodami. 

Natomiast w niniejszej sprawie Wykonawca ograniczył się do podania nazw inwestorów 

oraz zadań, a nadto krótkich stwierdzeń dotyczących braku wypełnienia podstaw zastosowania 

art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy P

zp. Podkreślić przy tym należy, iż to do Wykonawcy winna należeć 

inicjatywa dowodowa w tym zakresie, nie zaś do samego Zamawiającego. 

Biorąc pod uwagę, iż Wykonawca bezsprzecznie znajduje się w sytuacji uzasadniającej 

zastosowanie art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp 

oraz mając na względzie, że nie przeprowadził on 

w  sposób  skuteczny  procedury  przewidzianej  w  art.  110  ustawy,  Zamawiający  winien  był 

odrzucić jego ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. a Pzp, czego jednak wbrew przepisom 

ustawy nie uczynił. 

Pod

obnie,  zauważenia  wymaga,  iż  oferta  Trakcji  powinna  podlegać  odrzuceniu  na 

podstawie innej jeszcze przesłanki, wskazanej w art. 109 ust. 1 pkt. 5 Pzp., również uczynionej 

przez Zamawiającego podstawą do wykluczenia wykonawcy. 

Jak bowiem wskazuje na to treść 6.3 ppkt 5 SWZ: 

„art. 109 ust. 1 pkt 5) Pzp Zamawiający wykluczy Wykonawcę, który w sposób zawiniony 

poważnie  naruszył  obowiązki  zawodowe,  co  podważa  jego  uczciwość,  w  szczególności,  

gdy  Wykonawca  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  nie  wykonał  

lub  nienależycie  wykonał  zamówienie,  co  zamawiający  jest  w  stanie  wykazać  za  pomocą 

stosownych dowodów”. 

Na  zaistnienie  wskazanej  przesłanki  wykluczenia  wykonawcy  wskazuje,  w  przekonaniu 

Odwołującego,  ponownie  treść  pisma  Wielkopolskiego  Zarządu  Dróg  Wojewódzkich  

w  Poznaniu  w  piśmie  z  dnia  10.02.2023  r.,  skoro  Zamawiający  wskazuje  na  zaistnienie  po 

stronie  Trakcji  opóźnień  tak  dużych,  że  nieprawdopodobnym  było  dotrzymane  umówionych 

terminów  

– i to w zakresie całego przedmiotu umowy (skoro do sygnalizowanych opóźnień doszło już na 

etapie  sporządzania  dokumentacji  projektowej  i  uzyskania  decyzji  ZRID),  na  Wykonawcę  zaś 

nałożono karę umowną. 

W  odniesieniu  do  okoliczności  nałożenia  na  Trakcja  S.A.  kary  umownej  przez  Zarząd 

Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, wskazać należy na stanowisko prezentowane w orzecznictwie 


KIO  (vide:  wyrok  z  16  grudnia  2022  r.,  sygn.  KIO  3179/22),  zgodnie  z  którym  „porównywalną 

sankcją”,  o  której  jest  mowa  w  zawartym  w  JEDZ  pytaniu  „Czy  wykonawca  znajdował  się  w 

sytuacji,  w  której  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  wcześniejsza 

umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa  w  sprawie  koncesji  została 

rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało  odszkodowanie  bądź  inne 

porównywalne  sankcje  w  związku  z  tą  wcześniejszą  umową?”  jest  kara  umowna,  a  żądanie 

zapłaty  kary  umownej  stanowi  „nałożenie  porównywalnej  sankcji”.  Nadto,  jak  wskazuje  się  w 

literaturze przedmiotu: 

„Dla ziszczenia się podstawy wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 7 p.z.p. nie jest konieczne 

„zasądzenie”  odszkodowania,  jak  miało  to  miejsce  na  gruncie  Prawa  zamówień  publicznych  

z 2004 r.” (vide: A. Gawrońska-Baran, Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany). 

Mając na względzie, iż nieprawidłowości w wykonaniu umów w przedmiocie zamówienia 

publicznego  nie  dotyczą  jedynie  dwóch  omawianych  powyżej  sytuacji,  a  w  istocie  8 

zamawiających,  nawet  w  przypadku  uznania,  iż  poszczególne,  indywidualnie  badane 

nieprawidłowości  miałyby  –  w  myśl  zasady  proporcjonalności  –  nie  uzasadniać  jeszcze 

wykluczenia  Wykonawcy,  tak  suma  tych  nieprawidłowości  winna  wzbudzić  uzasadnione 

wątpliwości  co  do  wiarygodności  wykonawcy,  szczególnie  jeśli  mieć  na  względzie,  iż  również  

z dokumentów przedłożonych przez Trakcja S.A. celem wykazania spełnienia warunku udziału  

w  postępowaniu  opisanego  w  punkcie  7.1  pkt  lit.  a  oraz  b  SWZ,  wynika,  iż  Trakcja  S.A.  

nie wykonała wszystkich robót objętych zamówieniem publicznym. 

Powyższe dotyczy zamówienia „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii 

kolejowej  Kraków  -  Medyka  -  granica  państwa  na  odcinku  Podłęże  -  Bochnia  w  km  16,000  - 

39,000 w ramach Projektu „Modernizacja linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków –Rzeszów, 

etap  

III  - 

w  dokumentach  postępowania  przetargowego.”  oraz  zadania  pn.:  Modernizacja  odcinka 

Jaworzno Szczakowa 

– Trzebinia (km 1,150 – 0,000 linii nr 134, km 15,810 – 29,110 linii nr 133) 

w ramach projektu Modernizacja linii kolejowej E 30, odcinek Zabrze 

– Katowice – Kraków, etap 

IIB. 

Okoliczności związane z zakresem robót które miały zostać niewykonane lub wykonane  

z wadami została opisana szczegółowo w pkt. III niniejszego Odwołania. 

Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 ustawy Pzp. 


W  toku  badania  i  oceny  ofert  Zamawiający  zwrócił  się  do  Trakcji  pismem  z  dnia 

03.11.2022 r. na podstawie art.223 ust. 1 ustawy pzp o wyjaśnienie sposobu wyliczenia pozycji 

nr  4.1.1.  kosztorysu  ofertowego  PKP.  Powodem  skierowania  do  Wykonawcy  owego  zapytania 

był brak załączenia harmonogramu zamknięć wraz z cenami jednostkowymi. 

W  odpowiedzi  na  powyższe  Wykonawca  przedstawił  wyjaśnienia  nie  zawierające 

wskazania sposobu wyliczenia ceny a jedynie podnoszące okoliczności co zostało uwzględnione 

w przedmiotowej cenie. 

Zamawiający  nie  pozyskał  zatem  informacji  o  przyjętych  przez  Trakcję  cenach 

jednostkowych  za  dany  rodzaj  wyłączenia,  a  także  przyjęty  przez  Wykonawcę  do  wyceny 

harmonogram rodzaju oraz długości zamknięć. 

Co  istotne  dla  niniejszej  sprawy  Zamawiający  przewidział,  iż  koszty  będą  rozliczane  

z przedmiotowej pozycji na podstawie faktycznej ilości zamknięć (co wynika z treści kosztorysu), 

jednakże  sama  cena  pozostaje  kwotą  maksymalną  co  ma  swoje  odniesienie  w  fakcie  braku 

podania  w  treści  kosztorysu  ofertowego  przyjętych  cen  jednostkowych  oraz zakładanych  ilości 

zamknięć.  Co  do  zasady  więc  przedmiotowa  pozycja  pozostaje  pozycją  ryczałtową  jednak  

w  przypadku  wygenerowania  mniejszej  ilości  zamknięć  jej  wartość  zostanie  odpowiednio 

zredukowana. 

Z  pisma  Trakcj

i  z  dnia  09.11.2022  r.  wynika,  że  powyższe  aspekty  nie  zostały  przez  

nią uwzględnione. Wręcz przeciwnie - Wykonawca ten stoi na stanowisku, iż ostateczna wartość 

tej  pozycji  ustalona  zostanie  na  etapie  realizacji  umowy,  a  to  biorąc  pod  uwagę  ceny 

jednostk

owe za dane zamknięcie oraz ich ilość. 

Stwierdzić  zatem  należy,  że  Trakcja  nie  tylko  złożyła  ofertę  niezgodną  z  warunkami 

zamówienia gdyż nie przewiduje ona prawidłowego sposobu rozliczenia tej pozycji, ale również, 

iż  niemożliwym  jest  zweryfikowanie  poprawności  jej  obliczenia  na  podstawie  udzielonych 

wyjaśnień,  które  w  swej  istotnie  nie  odpowiadają  w  sposób  merytoryczny  na  zadane  przez 

Zamawiającego pytanie. 

Jak bowiem wskazano już powyżej - Trakcja nie przedstawiła sposobu wyliczenia ceny. 

Słowo  „sposób”  zgodnie  z  definicją  słownikową  rozumiane  jest  jako  „określony  tryb 

postępowania,  forma  wykonana  czegoś”,  innymi  słowy  -  ujęcie tego,  jak się  coś  dzieje  lub  jak 

coś jest robione. 

Wykonawca  zatem  winien  opisać  mechanizm  postępowania  przy  obliczeniu  tej  ceny  

tj. winien on wyjaśnić jakie poczynił on założenia co do ilości oraz rodzaju zamknięć torowych,  

a  także  wskazać  jakie  ceny  jednostkowe  w  przypadku  tych  zamknięć  zostały  przez  niego 

uwzględnione.  Istotne  dla  niniejszej  sprawy  pozostaje,  że  Zamawiający  zamieścił  w 


dokumentach postępowania pomocniczy harmonogram zamknięć torowych, który wskazywał na 

wstępne  założenia  Zamawiającego  co  do  ilości  oraz  rodzaju  planowanych  zamknięć. 

Harmonogram ten przewidywał w swej treści wskazane czasookresy oraz rodzaje zamknięć, ale 

co  istotne  - 

przede  wszystkim  zakładane  ceny  jednostkowe.  Wynikiem  sporządzenia  takiego 

harmonogramu była cena pozycji 4.1.1 kosztorysu PKP. Jednocześnie wezwanie wystosowane 

przez  Zamawiającego  odnosiło  się  w  swej  treści  do  tego  harmonogramu.  Logiczne  zatem 

pozostaje,  że  Wykonawca  prezentując  sposób  obliczenia  ceny  winien  opisać  mechanizm  w 

sposób  zbieżny  do  danych  prezentowanych  w  rzeczonym  harmonogramie,  czego  jednak  nie 

uczynił. 

Dodatkowo  Odwołujący  wskazuje,  że  cena  podana  przez  Wykonawcę  w  pozycji  4.1.1. 

kosztorysu  zawiera  błąd  w  obliczeniu  ze  względu  na  wymienione  poniżej  okoliczności.  

W

artość za jedno zamknięcie należy liczyć wg. ogólnodostępnego cennika usług świadczonych 

na sieci trakcyjnej:  

981,16 zł (wyłączenie napięcia – poz. 2. Cennika) + 981,16 zł (załączenie napięcia – poz. 

3. Cennika) = 1.962,32 zł za jedno wyłączenie! 

Zamawiający  w  pozycji  4.1.1.  nakazał  wyliczenia  wszystkich  kosztów  fazowania  robót  

z wyłączeniem kosztu komunikacji zastępczej, która zawierała się w osobnej pozycji. W pozycji 

4.1.1. podał w nawiasie jakie roboty mają być uwzględnione, a mianowicie „(w tym np.: koszty 

zajęcia torów, wyłączenia sieci trakcyjnej, itp.)” itp. należy rozumieć również koszty wyłączenia 

jak i włączenia po zakończonej pracy, co jest nierozłączne i wynika dodatkowo oprócz z samej 

logiki to z cennika wspomnianego 

powyżej. 

Mając na uwadze, że wartość omawianej pozycji w ofercie Trakcja jest niższa o 35 tys. 

od  STRABAG,  który  zaniżył  o  ok.  połowę  swoje  koszty  wynika,  że  Trakcja  intencjonalnie  tych 

wyliczeń o które wzywał Zamawiający nie ujawniła, ponieważ można by w sposób bardzo prosty 

ten błąd w obliczeniu ceny wykazać, a w sytuacji braku wskazania sposobu błąd ten pozostaje 

trudny do uchwycenia przez Zamawiającego. 

Jes

t  to  taki  koszt,  którego  nie  da  się  uniknąć  gdyż  wynika  z  załącznika  do  Uchwały  Nr 

181 Zarządu PKP Energetyka S.A., która dokonuje włączeń na sieci trakcyjnej na liniach PKP. 

Dyrektor  Zakładu  ma  możliwość  udzielania  rabatu  dla  cen  uwzględnionych  w  tym  cenniku 

w wysokości do 10%. Co wynika z treści załącznika. 

Mając  zatem  na  uwadze  przywołany  powyżej  stan  faktyczny,  Zamawiający  winien 

zastosować względem Trakcji przesłanki wykluczenia przewidziane w art. 109 ust. 1 pkt 5 i 10 

ustawy Pzp. 


Zarzut naruszenia art. 128 ust. 1 oraz 4 ustawy Pzp 

Zgodnie  z  punktem  9.2  lit.  a  oraz  b  SWZ  oraz  treścią  wezwania  z  dnia  02.02.2023  r. 

Zamawiający  wymagał  by  Wykonawca  w  celu  wykazania  spełnienia  warunku  udziału  

w  postępowaniu  opisanego  w  punkcie  7.1  pkt  lit.  a  oraz  b  SWZ  przedłożył  wykaz  robót  wraz  

z dok

umentami potwierdzającymi należyte wykonanie robót. 

Wykonawca  pismem  z  dnia  13.02.2023  r.  przedłożył  wykaz  robót  wraz  z  m.in. 

protokołami  odbiorów.  Jedną  z  inwestycji  mającą  świadczyć  o  spełnieniu  warunków  udziału  w 

postępowaniu  było  zadanie  pn.:  Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  na  linii 

kolejowej  Kraków  -  Medyka  -  granica  państwa  na  odcinku  Podłęże  -  Bochnia  w  km  16,000  - 

39,000 w ramach Projektu „Modernizacja linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków –Rzeszów, 

etap 

III”, 

zgodnie  

z przedłożonymi dokumentami tj. protokołem odbioru częściowego jak i świadectwem przejęcia. 

Z  obydwu  tych  dokumentów  wynika  jednak,  że  roboty  zostały  odebrane  z  wadami.  W  treści 

protokołu obioru częściowego wynika bowiem, co następuje: 

Wykaz  prac  zaległych,  wyszczególnionych  w  Wydanych  Decyzjach  pozwolenia  na 

użytkowanie ujęto w Załączniku nr 1 – które należy wykonać w terminie nie później niż do: 15 

maja 2017 r. 

Jednocześnie  jednak  brak  jest  informacji  czy  roboty  wymienione  jako  zaległe  zostały 

przez  Trakcję  wykonane  oraz  czy  przedmiotowe  zadanie  można  uznać  za  należycie 

zrealizowane przez Wykonawcę. 

Podobna  sytuacja  odnosi  się  do  zadania  pn.:  Modernizacja  odcinka  Jaworzno 

Szczakowa 

– Trzebinia (km 1,150 – 0,000 linii nr 134, km 15,810 – 29,110 linii nr 133) w ramach 

projektu Modernizacja linii kolejowej E 30, odcinek Zabrze 

– Katowice – Kraków, etap IIB. 

Z  przedłożonego  przez  Wykonawcę  protokołu  odbioru  końcowego  wynika,  że  przy 

odbiorze  końcowym  stwierdzono  istnienie  wad  nieistotnych,  a  także  wymieniono  zaległe  do 

wyk

onania  przez  Trakcję  prace.  Identyczna  sytuacja  w  stosunku  do  prac  zaległych  miała 

miejsce  w  przypadku  umowy  na  zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  na  linii 

kolejowej Kraków – Medyka – granica państwa na odcinku Dębica - Sędziszów Małopolski w km 

– 133,600 w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E30/C-E 30, odcinek Kraków 

– Rzeszów, etap III; Przetarg 2.2”. 

Tym  samym  nie  sposób  uznać  by  Trakcja  dopełniła  obowiązku  w  postaci  przedłożenia 

dokumentów potwierdzających należyte wykonanie tych robot budowlanych. 


Mając na uwadze treść przedmiotowych dokumentów Zamawiający na zasadzie art. 128 

ustawy  P

zp  winien  wezwać  Wykonawcę  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień  lub  dowodów 

odnoszących  się  do  poruszonych  powyżej  kwestii.  Na  dzień  dzisiejszy  bowiem  w  toku 

postępowania  przetargowego  nie  zostały  zgromadzone  dokumenty,  które  mogłyby 

bezsprzecznie  świadczyć  o  spełnieniu  przez  Wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu 

określonego  

w punkcie 7.1. pkt 4 SWZ. 

Protokół, co do zasady, potwierdza wykonane czynności oraz miejsce 

i  datę  ich  wykonania.  Ustawodawca  w  rozporządzeniu  w  sprawie  dokumentów  wyraźnie 

wskazuje  natomiast,  że dowody  przedstawione przez  wykonawcę  muszą potwierdzać  należyte 

wykonanie/wykonywan

ie.  W  opisanej  sytuacji  trudno  jest  stwierdzić  bez  dalszych  wyjaśnień,  

czy  inwestor  uznał  spisany  z  uwagami  protokół  za  wystarczający,  by  zakończyć  realizację 

przedmiotu  zamówienia  wynikiem  pozytywnym,  oraz  czy  w  jego  ocenie  istnienie  nieistotnych 

wad  uja

wnionych  podczas  odbioru  czy  też  robót  do  dokończenia  powoduje  niemożność 

stwierdzenia,  że  Wykonawca  dołożył  należytej  staranności  w  trakcie  realizacji  przedmiotu 

zamówienia.  

Z tych względów Zamawiający zobowiązany był do dokładnego wyjaśnienia opisanych  kwestii, 

czego jednak nie uczynił. 

Zarzut naruszenia art. 224 ust.1 ustawy Pzp. 

Jak zostało to wskazane w punkcie III niniejszego uzasadnienia w toku badania i oceny 

ofert Trakcja została wezwana do złożenia wyjaśnień związanych z pozycją nr. 4.1.1. kosztorysu 

PKP.  W  odpowiedzi  Wykonawca  wskazał  na  szereg  czynników  jakie  zostały  

w przedmiotowej pozycji rzekomo uwzględnione. 

W  tym  miejscu  należy  jednak  zaznaczyć,  że  koszt  tzw.  zamknięć  torowych  zależy  

od odgórnych cenników PKP, które przywołane zostały w uzasadnieniu dotyczącym zarzutu nr 

II,  tym  bardziej,  iż  w  niniejszej  sprawie  pozycja  ta  ma  być  rozliczana  maksymalnie  do  jej 

wysokości jednak na podstawie faktycznej ilości zamknięć. Mając zatem na uwadze odmienne 

ceny  za  odmienne  rodzaje  zamykanych  linii 

Zamawiający  winien  zweryfikować  realność 

zaproponowanych  cen  pozycji  poprzez  weryfikację  założonych  przez  oferentów  cen 

jednostkowych oraz ilości zamknięć. 

W  niniejszej  sprawie  Zamawiający  zaniechał  jednak  takiej  procedury,  co  zdaniem 

Odwołującego naruszyło art. 224 ustawy Pzp. Należy bowiem z całą stanowczością podkreślić, 

że  cena  zaoferowana  przez  Trakcję  pozostaje  nierealistyczna  w  stosunku  do  faktycznego 


poziomu kosztów jaki winien być w niej założony. Pozycja 4.1.1. w kosztorysie Trakcji pozostaje 

niższa  od  średniej  arytmetycznej  wartości  tej  pozycji  z  kosztorysów  wszystkich  oferentów  

o  651  661,19  zł  czyli  stanowi  niecałe  48%.  Ponadto  jak  wykazał  Odwołujący  w  uzasadnieniu 

zarzutu  nr  II  zawiera  ona  błąd  co  bezpośrednio  świadczy  o  jej  nierealistycznym  charakterze  

w stosunku do zakresu jaki winna zawierać. 

Ponadto  odnosząc  założenia  przewidziane  w  tabeli  zamieszczonej  w  piśmie  Trakcji  z 

dnia 09.11.2022 r. oraz cenników to cena pozycji nr 4.1.1. w kosztorysie Wykonawcy pozostaje 

o co najmniej połowę zaniżona w stosunku do realnych kosztów wykonania tej pozycji. 

Odwołujący  pragnie  zaznaczyć  w  tym  miejscu,  że  pozycja  4.1.1.  odnosi  

się  do  tzw.  fazowania  robót  kolejowych,  czyli  takich  czynności  jak  wyłączenia  sieci  trakcyjnej, 

zajęcie  torów  kolejowych.  Zatem  brak  przewidzenia  odpowiedniej  ilości  środków,  

a  w  konsekwencji  brak  funduszy  na  ich  zrealizowanie  spowoduje  całkowity  paraliż  inwestycji. 

Niemożliwe  będą  bowiem  do  wykonania  następczo  roboty  stanowiące  kluczowy  asortyment.  

Nie  sposób  zatem  odmówić  istotności  takiego  elementu  ceny  ofertowej.  Jednocześnie 

Odwołujący pragnie podkreślić, że o istotności danego składnika cenowego nie świadczy jedynie 

jego  wartość  w  odniesieniu  do  całkowitej  ceny  oferty,  ale  również  merytoryczne  znaczenie 

zakresu będącego przedmiotem tego składnika cenowego. 

Pomimo  opisanych  powyżej  okoliczności  Zamawiający  nie  zdecydował  się  na 

zastosowanie  art.  224  ust.  1  ustawy  P

zp  do  czego  zdaniem  Odwołującego  był  bezwzględnie 

zobowiązany. 

Mając powyższe na uwadze niniejsze odwołanie pozostaje skuteczne oraz uzasadnione. 

W  dniu  22  marca  2013  roku 

do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego 

zgłosił  przystąpienie  wykonawca  Trakcja  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zwany  dalej 

„Przystępującym Trakcja”, wnosząc o oddalenie odwołania. 

W  dniu  23  marca  2023  roku  do  postępowania  odwoławczego  zgłosili  przystąpienie  po 

stronie 

Odwołującego  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  

Konsorcjum: SWIETELSKY Rail Polska Sp. z o.o. 

z siedzibą w Krakowie i SWIETELSKY A.G.  

z siedzibą w Linz, wnosząc o uwzględnienie odwołania. 

W  dniu  29  marca  2023  roku 

Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o:  

odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 2) lub art. 528 pkt 5) w związku z art. 505  


ust. 1 ustawy Pzp 

odrzucenie  odwołania  ze  względu  na  to,  że  zarzuty  odwołania  są  spóźnione  tj.  na 

podstawie art. 528 pkt 3) ustawy Pzp, 

3. oddalenie odwołania w całości 

zasądzenie  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kosztów  postępownia 

odwoławczego w tym kosztów zastępstwa prawnego. 

W dniu 

30 marca 2023 roku Przystępujący Trakcja złożył pismo procesowe, w którym wniósł o: 

odrzucenie odwołania w zakresie zarzutów podniesionych w pkt 2 i 4 petitum odwołania, 

które  dotyczą  rzekomego  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  i  10  Pzp  oraz  224  ust.  1  Pzp 

przez 

Zamawiającego, z uwagi na fakt, iż na obecnym etapie są one spóźnione,   

ewentualnie 

oddalenie  odwołania  w  całości  z  uwagi  na  brak  interesu  Odwołującego  wskazanego  

w art. 505 ust. 1 Pzp, 

ewentualnie 

oddalenie odwołania w całości z uwagi na całkowitą bezzasadność podniesionych w nich 

zarzutów. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z 

udziałem  Stron  oraz  Uczestników  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zgromadzonego  w  sprawie  materiału  dowodowego  

oraz  oświadczeń  i  stanowisk  złożonych  pisemnie  i  ustnie  do  protokołu,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła co następuje: 

Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem 

odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp. 

Izba 

nie uwzględniła wniosku Zamawiającego o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 

2) lub art. 528 pkt 5) w związku z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, oraz na podstawie art. 528 pkt 3) 

ustawy Pzp 

ze względu na to, że zarzuty odwołania są spóźnione.  ani wniosku Przystępującego 

Trakcja  o  od

rzucenie  odwołania  w  zakresie  zarzutu  2  i  4  petitum  odwołania,  które  dotyczą 

rzekomego naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 Pzp oraz 224 ust. 1 Pzp przez Zamawiającego,  

z uwagi na fakt, iż na obecnym etapie są one spóźnione. 

Izba 

nie  podzieliła  stanowiska  Zamawiającego,  zgodnie  z  którym:  Odwołujący  nie  ma  interesu 

we  wniesieniu  niniejszego  odwołania  z  uwagi  na  okoliczność,  że  nie  jest  w  stanie  uzyskać 


przedmiotowego  zamówienia.  Oferta  Odwołującego  została  odrzucona  zgodnie  wyrokiem 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  30  stycznia  2023  roku  sygnatura  akt  KIO  92/23.  Na  mocy 
przywołanego  wyroku  Zamawiającemu  nakazano  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej (za którą została uznana oferta Odwołującego), odrzucenia oferty Wykonawcy 

PRIMOST  POŁUDNIE  SP  z  o.o.  z  siedzibą  w  Będzinie  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt.  10 

ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych oraz dokonania ponownego 

badania  i  oceny  ofert. 

(…)  Zamawiający  zastosował  się  do  wyroku  i  dokonał  powtórzenia 

czynności  oceny  ofert  oraz  odrzucił  ofertę  Odwołującego,  a  o  fakcie  tym  poinformował 

wszystkich wykonawców biorących udział w postępowaniu pismem z dnia 02.02.2023 roku. (…) 

W  związku  z  powyższym  Odwołującemu  nie  przysługuje  prawo  do  wniesienia  odwołania  na 

czynność 

dokonaną 

zgodnie  

z  wyrok

iem  co  skutkować  winno  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  528  pkt  5  ustawy 

PZP. 

W  naszej  ocenie  odrzucenie  oferty  Odwołującego  w  wyniku  zapadłego  wyroku  pozbawiło 

Odwołującego de facto statusu Wykonawcy, a w konsekwencji prawa do korzystania ze środków 

ochrony  prawnej  w  tym  zakresie.  Utrata  statusu  Wykonawcy  stanowi  z  kolei  przesłankę  

do  odrzucenia  odwołania.  (…)  Z  uwagi  na  okoliczność  skutecznego  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  (zgodnie  z  wyrokiem)  w  naszej  ocenie  utracił  on  status  Wykonawcy,  a  tym 

samym 

nie  jest  uprawniony  do  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  a  tym  samym 

kwestionowania wyboru oferty najkorzystniejszej. 

W naszej ocenie fakt zaskarżenia orzeczenia 

do  Sądu  Okręgowego  XXIII  Wydział  Cywilny  Wydział  Gospodarczy  Odwoławczy  i  Zamówień 

Publicznych  w  Warszawie  nie  ma  znaczenia  dla  skuteczności  rozpatrywania  niniejszego 

odwołania. Zaskarżenie orzeczenia 

KIO  do  Sądu  Zamówień  Publicznych  w  żadnym  wypadku  nie  przesądza  o  tym,  że  oferta 

Odwołującego zostanie przywrócona do postępowania, nie ma też pewności że sama skarga nie 

zostanie oddalona z przyczyn merytorycznych lub odrzucona z przyczyn formalnych. 

W ocenie Izby, 

Odwołujący w wyniku wniesienia skargi na wyrok KIO z dnia 30 stycznia 

2023  r.  o  sygn.  akt:  KIO 

92/23,  która  na  obecnym  etapie  postępowania  nie  została  jeszcze 

rozpoznana  (wyrok  KIO  92/23  nie  jest  prawomocny) 

nie  utracił  statusu  wykonawcy,  

a  w  przypadku  pozytywnego  dla  niego  rozstrzygnięcia  skargi  przez  Sąd  Okręgowy  w 

Warszawie, 

może  zostać  przywrócony  do  postępowania  i  ubiegać  się  o  udzielenie 

przedmiotowego zamówienia.  

Nie można również zgodzić się, że  zaistniały przesłanki odrzucenia odwołania określone  

w  art.  528  pkt  5  Pzp

, zgodnie z  którym  Izba  odrzuca  odwołanie, jeżeli  stwierdzi,  że  odwołanie 


dotyczy  czynności,  którą  zamawiający  wykonał  zgodnie  z  treścią  wyroku  Izby  lub  sądu  lub,  

w  przypadku  uwzględnienia  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  którą  wykonał  zgodnie  

z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

Prz

edmiotowe odwołanie nie dotyczy odrzucenia oferty Odwołującego, którą Zamawiają odrzucił 

zgodnie  z  treścią  wyroku  KIO  92/23,  lecz  nowych  czynności  zamawiającego  z  dnia  7  marca 

2023 roku 

związanych z wyborem oferty wykonawcy Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie.  

Odwołujący  nie  kwestionuje  odrzucenia  własnej  oferty  lecz  prawidłowość  wyboru  oferty 

wykonawcy Trakcja S.A. z siedzibą w Warszawie. 

Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  w  ustawowym  terminie  kopię  odwołania 

Zamawiającemu.    Izba  uznała,  że  Odwołujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz 

możliwość  poniesienia  szkody  w  związku  z  ewentualnym  naruszeniem  przez  Zamawiającego 

przepisów ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, 

o których mowa w art.  505 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem środki ochrony prawnej 

określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu 

podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może 

ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy. 

Odwołujący  ma  zatem  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  a  czynności  objęte  odwołaniem 

uniemożliwiają mu uzyskanie zamówienia. 

Jeżeli  umowa  w  sprawie  przedmiotowego  zamówienia  zostanie  zawarta  przed 

korzystnym  dla  Odwołującego  rozstrzygnięciem  skargi,  Odwołujący  może  ponieść  szkodę  w 

wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  Ustawy  Pzp,  a  wówczas  przysługiwać mu 

może roszczenie odszkodowawcze.  

Izba  za  skuteczne  uznała  zgłoszone  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  

po  stronie 

Odwołującego  i  Zamawiającego  i  dopuściła  wykonawców  wspólnie  ubiegających 

się  o  udzielenie  zamówienia:  Konsorcjum  SWIETELSKY  Rail  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Krakowie  i  SWIETELSKY  A.G.  z  siedzibą  w  Linz  Atende  S.A.  oraz  Trakcja  S.A.  

z siedzibą w Warszawie w charakterze Uczestników postępowania odwoławczego. 

Izba ustaliła i zważyła: 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  poczynione  ustalenia 

faktyczne  oraz  orzekając  w  granicach  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  Izba  stwierdziła,  

że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  


Na wstępie Izba wskazuje, że rozpoznając zarzuty podniesione w odwołaniu ocenia czynności 

podjęte  przez  Zamawiającego,  odpowiadając  na  pytanie  czy  Zamawiający  przez  wykonanie 

konkretnych czynności w postępowaniu, lub przez zaniechanie czynności, do których wykonania 

był zobowiązany na podstawie ustawy, naruszył przepisy prawa zamówień publicznych.  

W analizowanym stanie faktycznym w ocenie Izby, Zamawiający nie naruszył przepisów prawa 

zamówień publicznych w zakresie wskazanym w odwołaniu. 

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 

oraz  art.  110  ustawy  Pzp  poprzez  brak  ich  zastosowania,  podczas  gdy  oferta  Wykonawcy 

Trakcja  S.A. 

powinna  podlegać  odrzuceniu  ze  względu  na  fakt,  iż  podlega  on  wykluczeniu  z 

postępowania w związku z przesłankami przewidzianymi w art. 109 ust. 1 pkt 5 i 7 ustawy Pzp, 

Izba uznała zarzut za niezasadny. 

Zgodnie 

z  treścią  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a)  Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  została 

złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania.  

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 1 z 

postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może 

wykluczyć wykonawcę: 

pkt 5) 

który  w  sposób  zawiniony  poważnie  naruszył  obowiązki  zawodowe,  co  podważa  

jego  uczciwość,  w  szczególności  gdy  wykonawca  w  wyniku  zamierzonego  działania  

lub  rażącego  niedbalstwa  nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  zamówienie,  

co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych dowodów; 

pkt 7) 

który,  z  przyczyn  leżących  po  jego  stronie,  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  

nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne 

zobowiązanie  wynikające  z  wcześniejszej  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  

lub  umowy  koncesji,  co  doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub  odstąpienia  od  umowy, 

odszkodowania,  wykonania  zastępczego  lub  realizacji  uprawnień  z  tytułu  rękojmi  za 

wady.   

W  pierwszej  kolejności  wskazać  należy,  że  zgodnie  z  art.  534  ust.  1  Pzp  Strony  i 

uczestnicy  postępowania  odwoławczego  są  zobowiązani  wskazywać  dowody  dla  stwierdzenia 

faktów,  

z których wywodzą skutki prawne. 


Stosownie  zatem  do 

treści art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp, dla skutecznego wykluczenia wykonawcy  

z udziału w postępowaniu konieczne jest wykazanie przez Odwołującego łącznego wystąpienia 

następujących przesłanek: 

wykluczenie, musi  być  związane  z  niewykonywaniem  zobowiązań  z  wcześniej zawartych 

umów  w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub  koncesji  lub  wykonywaniem  ich  w  sposób 

nienależyty wyłącznie z przyczyn leżących po stronie wykonawcy, 

okoliczności związane z niewykonaniem zobowiązania lub nienależytym wykonaniem albo 

długotrwałym  nienależytym  wykonywaniem  zobowiązania  powinny  doprowadzić  

do wypowiedzenia lub odstąpienia, odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji 

uprawnień z rękojmi, 

w  każdym  przypadku  niezbędne  jest  zbadanie  stopnia  naruszenia  zobowiązań  przez 

wykonawcę,  jedynie  bowiem  nienależyte  wykonywanie  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie 

oraz jedynie zobowiązań istotnych będzie przesłanką wykluczenia. 

W  świetle  powyższego,  stwierdzić  należy  że  nie  każde  nienależyte  wykonanie  umowy  

w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub  koncesji  będzie  stanowiło  podstawę  do  wykluczenia 

wykonawcy  z  postępowania,  lecz  tylko  takie,  które  wskazuje  na  nienależyte  wykonanie  

w  znacznym  stopniu  l

ub  zakresie,  albo  długotrwałe  nienależyte  wykonywanie  istotnych  

zobowiązań  wynikających  z  umowy,  z  przyczyn  leżących  po  stronie  wykonawcy,  które 

doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub  odstąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania 

zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady. 

Odwołujący  wskazał  jako  spełniające  przesłanki  wykluczenia  z  postępowania  na 

podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp dwie umowy realizowane dla 

Wielkopolskiego Zarządu Dróg 

w Poznaniu, oraz jedn

ą realizowaną dla PKP PLK.  

W przypadku zamówień realizowanych dla  Wielkopolskiego Zarządu Dróg w Poznaniu tj. 

umowy nr 576/106.WZP/18 z dnia 24 sierpnia 2018 r. oraz umowy nr 745/136.WZP/18 z dnia 17 

października 2018 r. od których Zamawiający odstąpił oraz naliczył kary umowne ze względu na  

tak  dalekie  opóźnienia,  że  niemożliwym  było  ukończenie  zadania  w  terminie,  ponadto  nie 

nastąpiło  prawidłowe  zakończenie  etapu  projektowania  w  taki  sposób,  aby  można  było  

doprowadzić do pozyskania decyzji ZRID, zdaniem Odwołującego bezsporne jest, że doszło do 

braku  wykonania  umowy  w  znacznym  zakresie 

oraz  w  odniesieniu  do  istotnej  części 

zamówienia,  za  co  niewątpliwie  odpowiedzialność  ponosi  wykonawca  Trakcja  S.A.  Dodać 

należy, że w sprawie toczy się spór sądowy.  


W  przypadku  umowy  dla  PKP  PLK  S.A.  Centrum  Realizacji  Inwestycji 

Odwołujący 

wskazuje 

na  wprowadzenie  wykonania  zastępczego  ze  względu  na  brak  porozumienia  z 

wykonawcą robót w zakresie realizacji prac stanowiących część przedmiotu zamówienia. W tej 

sprawie 

toczy  

się  również  postępowanie  sądowe  przed  Sądem  Okręgowym  w  Warszawie.  W  ocenie 

Odwołującego  w  ramach  powyższej  realizacji  nastąpiło  nienależyte  wykonanie  lub  długotrwałe 

nienależyte  wykonanie  zobowiązania,  które  doprowadziło  m.in.  do  wykonania  zastępczego, 

stanowiące  przesłanki  do  wykluczenia  wykonawcy  Trakcja  S.A.  z  postępowania  na  podstawie  

art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp. 

W ocenie Izby, analiza treści zarzutu, nie pozwala na stwierdzenie, iż Odwołujący wykazał 

zaistnienie przesłanek wykluczenia z postępowania określonych w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy 

Pzp,  tj.  że  łącznie  zostały  spełnione  przesłanki  polegające  na  niewykonaniu  lub  nienależytym 

wykonaniu  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  umowy  albo  jej  długotrwałym  nienależytym 

wykonywan

iu  odnoszącym  się  do  istotnych  zobowiązań  umownych,  z  przyczyn  leżących  

po stronie wykonawcy.  

treści pisma Wielkopolskiego Zarządu Dróg w Poznaniu z dnia 10 lutego 2023 roku nie 

wynika  - 

jak  podnosi  Odwołujący  -  że  kary  umowne  zostały  naliczone  z  uwagi  na  opóźnienia  

w realizacji umowy, lecz 

że były to kary z tytułu odstąpienia od umowy. Ponadto w sprawie obu 

umów toczy się spór sądowy. Jedyną bezsporną okolicznością wynikającą z treści pisma są kary 

umowne  z  tytułu  odstąpienia  od  umowy,  co  w  żaden  sposób  nie  potwierdza  zaistnienia 

przesłanek wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 Pzp.  

Podobnie, 

z  treści  pisma  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  Centrum  Realizacji  Inwestycji  

z dnia 3 marca 2023 roku ni

e wynika żadna okoliczność, stanowiąca podstawę do wykluczenia 

wykonawcy  Trakcja  S.A.  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  7  Pzp.  To

,  że  zostało wprowadzone 

wykonanie zastępcze, bez wykazania pozostałych, koniecznych przesłanek wykluczenia, samo  

w sobie nie stanowi podstawy wykluczenia wykonawcy. 

Natomiast z 

powyższych korespondencji wynika jednoznacznie, że w sprawach toczy się 

sp

ór sądowy który jeszcze nie został zakończony. Nie można zatem stwierdzić, że okoliczności 

na  które  powołuje  się  Odwołujący  były  spowodowane  przyczynami  leżącymi  po  stronie 

wykonawcy. 

W  świetle  powyższego,  Izba  wskazuje,  że  treść  zarzutu  podniesionego  w  odwołaniu  

zawiera  wyłącznie  ogólnikowe  i  bardzo  lakoniczne  stwierdzenia,  które  nie  potwierdzają,  


że zaistniały przesłanki uzasadniające wykluczenie Przystępującego na podstawie art. 109 ust. 

1 pkt 7 Pzp.  Odwołujący w żaden sposób nie wykazał, że odstąpienie od  umów realizowanych 

dla 

Wielkopolskiego  Zarządu  Dróg  Wojewódzkich  w  Poznaniu  nastąpiło  na  skutek  przyczyn 

leżących po stronie Przystępującego Trakcja, a dodatkowo w przypadku realizacji dla PKP PLK 

Centrum  Realizacji  Inwestycji  w  Warszawie 

nie  wykazał,  że  konieczność  wprowadzenia 

wykonania zastępczego odnosiła się do zakresu stanowiącego istotne zobowiązanie wynikające 

umowy,  

a ponadto spowodowane było przyczynami leżącymi po stronie Przystępującego Trakcja.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  nie  sprostał  ciążącemu  na  nim  obowiązkowi  wynikającemu  

z art. art. 534 ust. 1 Pzp, 

zgodnie z którym Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są 

zobowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. 

Odwołujący  nie  przedstawił  żadnych  dowodów  potwierdzających  słuszność  stawianych  

zarzutów,  próbując ten obowiązek niezasadnie przerzucić na Zamawiającego.  

Nie  potwierdził  się  również  zarzut  naruszenia  art.  109  ust.  1  pkt  5  Pzp.  Dodać  należy,  

że  w  zakresie  tego  zarzutu  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnej  argumentacji,  potwierdzającej 

naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp.  

Wobec powyższego, za niezasadny Izba uznała również zarzut naruszenia art. 110 ustawy 

Pzp, polegający na nieprzeprowadzeniu w sposób wystarczający procedury self-cleaning. Dodać 

należy,  że  powyższa  procedura  ma  zastosowanie  w  okolicznościach  spełnienia  przez 

wykonawcę przesłanek wykluczenia określonych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 lub art. 109 ust. 1 

pkt 2-5 i 7-

9 Pzp. Jeżeli wobec wykonawcy nie zaistniały przesłanki wykluczenia o których mowa 

ww. przepisach, nie istnieje 

również potrzeba wszczynania procedury self-cleaning. 

Z uwagi na 

powyższe, zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) w związku z art. 109 

ust. 1 pkt 5 i 7 oraz art. 110 ustawy Pzp jako niezasadny, 

nie mógł zostać uwzględniony.  

Odnosząc  się  do  zarzutu naruszenia art. art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 ustawy Pzp  - poprzez 

brak  jego  zastosowania, 

podczas  gdy  oferta  Wykonawcy  powinna  podlegać  odrzuceniu  jako 

niezgodna  z  warunkami  zamówienia  oraz  zawierająca  błąd  w  obliczeniu  ceny  ze  względu  na 

fakt,  

iż  Wykonawca  nie  zaoferował  Zamawiającemu  pełnego  Przedmiotu  Zamówienia,  co  wynika  

ze złożonych w trakcie postępowania wyjaśnień oraz ze względu na fakt, iż oferta ta pozostaje 

niezgodna z warunkami zamówienia, Izba uznała zarzut za niezasadny. 


W pierwszej 

kolejności Izba odniesie się do stanowiska Zamawiającego i Przystępującego 

Trakcja  dotyczącego  podniesienia  ww.  zarzutu  jako  spóźnionego.  Izba  podkreśla,  

że na wcześniejszym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tj. wybór oferty 

najkorzystniejszej  z  dnia  28  grudnia  2022  r.), 

Odwołujący  nie  mógłby  wykazać  interesu  

we  wniesieniu  odwołania  ani  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów 

ustawy

,  z  uwagi  na  to  że  jako  wykonawca  którego  oferta  została  wówczas  uznana  

za  najkorzys

tniejszą  kwestionowałby  brak  odrzucenia  oferty,  która  plasowała  się  na  dalszym 

miejscu niż oferta Odwołującego. Gdyby obecnie Izba uznała zarzuty za spóźnione, Odwołujący 

zostałby  pozbawiony  możliwości  skutecznego  kwestionowania  czynności  Zamawiającego 

pod

niesionych  w  zarzucie,  bowiem  poprzednio  nie  miał  interesu  i  nie  wykazałby  szkody,  a 

obecnie  zarzut  zostałby  uznany  za  spóźniony.  Z  tej  przyczyny,  Izba  uznała  za  właściwe 

rozpoznanie  zarzutu.  

Odnosząc  się  do  orzeczenia  KIO  2812/22  przywołanego  przez  Przystępującego,  Izba 

zwraca  uwagę  na  odmienność  stanów  faktycznych.  W  przywołanej  sprawie,  Odwołującemu 

przysługiwał  interes  we  wniesieniu  odwołania  już  na  wcześniejszym  etapie,  bowiem 

kwestionował on wybór oferty uplasowanej na wyższej pozycji niż jego oferta. 

Przepis art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, nakłada na Zamawiającego obowiązek odrzucenia oferty 

jeżeli jej treść nie jest zgodna z warunkami zamówienia określonymi przez Zamawiającego.  

Ustawodawca  zobowiązał  więc  Zamawiającego  do  odrzucenia  ofert  tych  wykonawców, 

którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny z wymaganiami określonymi w warunkach 

zamówienia,  co  do  zakresu,  ilości,  jakości,  warunków  realizacji,  parametrów  technicznych  i 

innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia. Aby zastosować podstawę 

odrzucenia  oferty  z  art.  226  ust.  1  pkt  5)  Pzp  musi  być  możliwe  do  uchwycenia  na  czym 

konkretnie  polega  niezgodność  oferty,  czyli  co  i  w  jaki  sposób  w  ofercie  nie  jest  zgodne  z 

konkretnie  wskazanymi,  skwantyfikowanymi  i  ustalonymi  jednoznacznie  postanowieniami 

wynikającymi  

z określonych warunków zamówienia. Odrzuceniu podlega zatem wyłącznie oferta, której treść 

jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Zaznaczenia  wymaga,  że  punktem  wyjścia  dla 

ustalenia  zgodności  oferty  wykonawcy  z  wymaganiami  Zamawiającego  są  postanowienia 

zawarte  

w  dokumentach  zamówienia,  w  których  zostały  jasno  i  przejrzyście  wyrażone  oczekiwania 

zamawiającego.  


Przenosząc  powyższe  na  grunt  analizowanego  stanu  faktycznego,  w  ocenie  Izby 

stanowisko 

Odwołującego nie znajduje potwierdzenia w warunkach zamówienia. 

Analiza  dokumentów  złożonych  przez  Przystępującego  Trakcja  nie  potwierdziła 

zasadności zarzutu.  

Wskazać  należy,  że  Odwołujący  buduje  zarzut  w  oparciu  o  treść  wyjaśnień 

Przystępującego Trakcja z dnia 9 listopada 2022 roku, złożonych w wyniku wezwania w trybie 

art. 223 ust. 1 Pzp do udzielenia 

wyjaśnień dotyczących pozycji kosztorysu ofertowego 4.1.1. tj. 

wyjaśnienia sposobu wyliczenia ww. pozycji kosztorysu,  w związku z niezałączeniem do oferty 

Harmonogramu  zamknięć  wraz  z  cenami  jednostkowymi.  Odwołujący  zarzuca,  że  złożone 

wyjaśnienia nie zawierają wskazania sposobu wyliczenia ceny a jedynie odnoszą się do tego, co 

zostało uwzględnione w przedmiotowej cenie. Ponadto zarzut sprowadza się do kwestionowania 

sposobu  rozliczenia  ww.  pozycji 

(że nie jest  to wartość maksymalna,  i że ostatecznie zostanie 

ustalona  na  etapie  realizacji  umowy)  oraz 

braku  możliwości  zweryfikowania  poprawności  jej 

obliczenia.  

W  ocenie  Izby

,  Odwołujący  w  sposób  niezasadny  utożsamia  wezwanie  do  wyjaśnienia 

dotyczącego  pozycji  kosztorysowej  4.1.1.  z  wyjaśnieniem  wartości  tej  pozycji  –  co  nie  jest 

równoznaczne. Ponadto Odwołujący pomija okoliczność, że Zamawiający nie żądał podania cen 

jednostkowych  w  ramach  tej  pozycji  kosztorysowej,  ani 

nie  stawiał  żadnych  wymagań  

co  do  sposobu  jej  wyliczenia

.  Nie  wskazał  jakich  informacji  oczekuje  w  ramach  udzielonych 

wyjaśnień, jak również tego, że będą one służyły weryfikowaniu prawidłowości obliczenia ceny,  

aby  mógł  uznać,  że  złożone  wyjaśnienia  nie  zostały  udzielone  w  sposób  należyty,  oraz  że 

zostały  pominięte  w  nich  istotne  elementy  świadczące  o  niezgodności  oferty  z  warunkami 

zamówienia. 

Przystępujący Trakcja przedstawił przyjęty przez siebie sposób wyliczenia pozycji 4.1.1., zgodny 

z warunkami zamówienia, który Zamawiający słusznie uznał za wystarczający.  

Również w zakresie tego zarzutu, Odwołujący nie sprostał ciążącemu na nim obowiązkowi 

polegającemu  na  wskazaniu  dowodów  dla  stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzi  skutki 

prawne. 

Odwołujący  nie  przedstawił  żadnych  dowodów  potwierdzających  słuszność  stawianych  

zarzutów,  nie  wykazał  na  czym  ma  polegać  niezgodność  oferty  Przystępującego  Trakcja   

z  warunkami  zamówienia.  Twierdzenie,  że  Przystępujący  nie  przewiduje  prawidłowego 

rozliczenia tej pozycji 

ponieważ rzeczywisty koszt zamknięć będzie konsekwencją uzgodnionego  

z  Zamawiaj

ącym  harmonogramu  a  koszty  jednostkowe  będą  rozliczone  na  podstawie  ilości  

i rodzaju zamknięć nie świadczy o niezgodności oferty z warunkami zamówienia, bowiem takie 


zasady 

zostały  przez  Zamawiającego  ustanowione  w  dokumentacji  zamówienia  (kosztorys). 

Ponadto z treści wyjaśnień nie wynika, że wartość pozycji 4.1.1. nie jest wartością maksymalną.  

Za niezasadny należy również uznać zarzut błędu w obliczeniu ceny. Stosownie do treści 

art. 

226 ust. 1 pkt 10 Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera błędy w obliczeniu ceny  

lub  kosztu. 

Również  w  zakresie  tego  zarzutu  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnego  dowodu 

potwierdzającego jego zasadność, a co istotne dla sprawy, nie wykazał na czym błąd ten miał 

polegać. 

Ponadto  argumentacja  Od

wołującego  jest  wzajemnie  sprzeczna,  bowiem  z  jednej  strony 

podnosi  on, 

że  wyjaśnienia  Przystępującego  Trakcja  nie  dają  możliwości  weryfikacji 

poprawności  wyliczenia  ceny  dla  pozycji  4.1.1.,  a  z  drugiej  strony,  na  podstawie  tych  samych 

wyjaśnień buduje zarzut błędu w obliczeniu ceny.  

W ocenie Izby 

zarzut opiera wyłącznie o własne niczym nie poparte przypuszczenie i domysły. 

Wobec  braku  wykazania,  że  treść  oferty  Przystępującego  Trakcja  jest  niezgodna  

z warunkami zamówienia oraz zawiera błąd w obliczeniu ceny, zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 

pkt 5  i 10 

Pzp nie mógł on zostać uwzględniony przez Izbę. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  naruszenia  art.  128  ust.  1  oraz  ust.  4  ustawy  Pzp  poprzez  

ich niezastosowanie  podczas gdy  z  podmiotowych środków  dowodowych  przedłożonych przez 

Wykonawcę  nie  wynika  fakt  spełnienia  warunków  udziału  postępowaniu,  Izba  uznała  zarzut  

za niezasadny. 

Na  mocy  art.  128  ust.  1  Pzp,  j

eżeli  wykonawca nie złożył  oświadczenia,  o którym  mowa  

w  art.  125  ust.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń 

składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa 

wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym 

terminie, chyba że: 

1)    wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

2)  zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

Ponadto,  zgodnie  z  art.  128  ust.  4  Pzp 

Zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień 

dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych podmiotowych 

środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu. 


Odwołujący  zarzuca,  że  Przystępujący  Trakcja  nie  przedłożył  dokumentów 

potwierdzających  należyte  wykonanie  robót  budowlanych,  wskazanych  na  potwierdzenie 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu. 

W przypadku inwestycji pn:  

•  „Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  na  linii  kolejowej  Kraków  -  Medyka  - 

granica państwa na odcinku Podłęże - Bochnia w km 16,000 - 39,000 w ramach Projektu 

„Modernizacja  linii  kolejowej  E30/C-E30,  odcinek  Kraków  –  Rzeszów,  etap  III”,  

ze złożonych dokumentów wynika, że roboty zostały odebrane z wadami,  

•  „Modernizacja  odcinka  Jaworzno  Szczakowa  –  Trzebinia  (km  1,150  –  0,000  linii  nr  134, 

km  15,810 

–  29,110  linii  nr  133)  w  ramach  projektu  Modernizacja  linii  kolejowej  E  30, 

odcinek Zabrze 

– Katowice – Kraków, etap IIB” – z protokołu odbioru końcowego wynika,  

że  stwierdzono  istnienie  wad  nieistotnych,  a  także  wymieniono  zaległe  do  wykonania 

prace, 

•  „Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  na  linii  kolejowej  Kraków  –  Medyka  – 

granica  państwa  na  odcinku  Dębica  -  Sędziszów  Małopolski  w  km  11,500  –  133,600  w 

ramach  projektu  „Modernizacja  linii  kolejowej  E30/C-E  30,  odcinek  Kraków  –  Rzeszów, 

etap  III;  Przetarg  2.2”  -  z  protokołu  odbioru  końcowego  wynika,  że  stwierdzono  istnienie 

wad nieistotnych, a także wymieniono zaległe do wykonania prace. 

W  ocenie  Izby

,  analiza  podmiotowych  środków  dowodowych  złożonych  przez 

Przystępującego Trakcja, nie potwierdziła zasadności zarzutu Odwołującego. Odwołujący opiera 

się na wybiórczych zdaniach zawartych w dokumentach złożonych na potwierdzenie należytego 

wykonania  robót,  całkowicie  pomijając  te,  z  których  wynika  potwierdzenie,  że  roboty  zostały 

wyko

nane należycie.  

Z  protokołu  dla  zadania:  „Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  na  linii 

kolejowej  Kraków  -  Medyka  -  granica  państwa  na  odcinku  Podłęże  -  Bochnia  w  km  16,000  - 

39,000 w ramach Projektu „Modernizacja linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków – Rzeszów, 

etap 

III”, 

wnika,  

że ocena jakości wykonania robót i użytych materiałów jest dobra. 

T

reść protokołu dla zadania: „Modernizacja odcinka Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (km 

– 0,000 linii nr 134, km 15,810 – 29,110 linii nr 133) w ramach projektu Modernizacja linii 

kolejowej  E  30,  odcinek  Zabrze 

–  Katowice  –  Kraków,  etap  IIB”  potwierdza,  że  zakres  robót 

został  zakończony  zgodnie  z  warunkami  szczegółowymi  obowiązującej  umowy,  odebrany  


i przygotowany do przej

ęcia przez Zamawiającego; Komisja odbioru ocenia jakość wykonanego 

zakresu r

zeczowego Robót jako: Dobry. 

Z  p

rotokołu  dla  zadania:  „Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  na  linii 

kolejowej Kraków – Medyka – granica państwa na odcinku Dębica - Sędziszów Małopolski w km 

– 133,600 w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E30/C-E 30, odcinek Kraków 

– Rzeszów, etap III” wynika, że ocena jakości wykonania robót i użytych materiałów jest dobra. 

We  wszystkich  powyższych  zakwestionowanych  realizacjach,  Przystępujący  przedłożył 

dokumenty 

potwierdzające, że zamówienia te otrzymały dobrą ocenę za ich wykonanie, a zatem 

Zamawiający nie miał podstaw, aby uznać że nie zostało potwierdzone ich należyte wykonanie. 

Nie 

zaistniały  więc  przesłanki  uzasadniające  konieczność  wezwania  Przystępującego  Trakcja  

do złożenia podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału  

w postępowaniu.  

Wobec powyższego zarzut należało oddalić. 

Izba  oddaliła  również  zarzut  naruszenia  art.  224  ust.  1  Pzp  poprzez  jego 

niezastosowanie  oraz  brak  wezwania  Wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny 

podczas  

gdy  ze  zgromadzonych  w  toku  postępowania  dokumentów  wynika,  że  istotna  część  składowa 

ceny zaoferowanej przez Trakcję pozostaje rażąco niska. 

W  zakresie  wniosku  Przystępującego  co  do  odrzucenia  ww.  zarzutu jako  spóźnionego, 

Izba  przywołuje  tożsamą  argumentację  jak  dla  zarzutu  nr  2,  dotyczącego  naruszenia  

art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 Pzp. 

Zgodnie  z  art.  224  ust.  1  Pzp  j

eżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części 

składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą 

wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie 

wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. 

Powyższy zarzut odnosi się do wartości pozycji 4.1.1. kosztorysu ofertowego i powiązany 

jest z zarzutem nr 2

, dotyczącym naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 Pzp. Odwołujący podnosi,  

że  wartość  ww.  pozycji  kosztorysowej  pozostaje  niższa  o  ok.  48%  od  średniej  arytmetycznej 

wartości tej pozycji z kosztorysów wszystkich wykonawców, ponadto zawiera błąd w obliczeniu 

ceny, co świadczy o jej nierealistycznym charakterze.  


Izba  zauważa,  że  obowiązek  nałożony  na  Zamawiającego,  dotyczący  wezwania 

wykonawcy  do  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  w  sytuacji  gdy  cena  jest  niższa  o  co  najmniej 

30% od wartości zamówienia powiększonego o należny podatek od towarów i usług, ustalonej 

przed  wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert 

niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 Pzp, dotyczy ceny całkowitej 

oferty a nie pojedynczej 

wartości kosztorysowej. Okoliczność, że wartość pozycji 4.1.1. w ofercie 

Przystępującego  Trakcja jest  o  ok.  48%  od  średniej  cen dla tej  pozycji w  ofertach  pozostałych 

wykonawców  nie  rodzi  obowiązku  wyjaśnienia  tej  ceny,  a  ponadto  nie  czyni  jej  jeszcze  ceną 

nierealną i rażąco niską. Odwołujący nie wykazał, na jakiej podstawie uznał, że pozycja 4.1.1. 

kosztorysu  ofertowego  stanowi  istotn

ą  część  składową  oraz  dlaczego  winna  wydawać  się 

rażąco  niska  lub  budzić  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentacji  zamówienia.  Cała 

argumentacja Odwołującego budowana jest w oparciu o błąd w obliczeniu ceny podniesiony w 

ramach  zarzutu  nr  2

,  który  w  ocenie  Izby  nie  został  wykazany.  Ponadto,  jak  wyjaśnił 

Zamawiający podczas rozprawy, możliwa jest różnorodna kalkulacja wartości dla pozycji 4.1.1. 

kosztorysu 

ofertowego  

z  uwagi  na 

wielość  możliwych  kompilacji  do  zastosowania,  i  każda  wartość  w  granicach  

od 60 

tysięcy do 1 miliona zł została uznana rzez Zamawiającego jest wartość prawdopodobna, 

zgodna z warunkami zamówienia, realna i rzetelnie skalkulowana. 

W tych okolicznościach zarzut nie mógł zostać uwzględniony. 

Z uwagi na powyższe, należało orzec jak w sentencji. 

O  kosztach

  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a) i b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. 

(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący: ………………………………………