Sygn. akt: KIO 759/23
WYROK
z 31 marca 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
− w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 marca 2023 r. w Warszawie od
wołania wniesionego
do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 20 marca 2023 r. przez I.S. prowadzącą
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT
I.S.,
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miasto Ostrów Wielkopolski,
przy udziale wykonawcy BSG Sp. z o.o. z siedz
ibą w Zgierzu, zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego,
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu dokonanie zmiany opisu przedmiotu
zamówienia w sposób umożliwiający zaoferowanie nawierzchni posiadającej
następujące parametry:
1) wytrzymałość na rozciąganie – 0,74,
2) wydłużenie w chwili zerwania – 66,
3) współczynnik tarcia TRRL – 61,
2. Kosztami po
stępowania obciąża Gminę Miasto Ostrów Wielkopolski i:
zalicza w poczet k
osztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 13 600 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy), stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wpisu od odwołania oraz
w
ynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 w
rześnia 2019 r. – Prawo
z
amówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Iz
by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
Sygn. akt KIO 759/23
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski – prowadzi w trybie podstawowym
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Wykonanie pełnobranżowej dokumentacji
projektowej wraz z wykonaniem robót budowlanych w ramach zadania inwestycyjnego pn.
„Kompleksowa modernizacja stadionu lekkoatletycznego przy ul. Kusocińskiego”. Wartość
zamówienia jest mniejsza niż progi unijne. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Biuletynie
Zamówień Publicznych 13 marca 2023 r. pod nr 2023/BZP 00133042.
W dniu 20 marca 2023 r. I.S.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe GRETASPORT I.S. wniosła odwołanie wobec treści
dokumentów zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 17 ust. 1-2 ustawy Pzp, przez zastosowanie w
postępowaniu
parametrów granicznych niezapewniających najlepszej jakości uzasadnionej
charakterem zamówienia i nieprowadzących do uzyskania najlepszych efektów
zamówienia w stosunku do poniesionych nakładów,
2) art. 99 ust. 2 ustawy Pzp, przez
zamieszczenie w opisie przedmiotów zamówienia
parametrów dotyczących nawierzchni, dobranych w sposób, który uniemożliwia złożenie
Odwołującemu oferty,
3) art. 99 ust. 4 ustawy Pzp, przez opisanie par
ametrów granicznych w odniesieniu do
nawierzchni, które w zbiegu parametrów prowadzą do opisu w sposób zbieżny
w
skutkach z użyciem w opisie zamówienia nazwy własnej systemu nawierzchni
CONIPUR M firmy CONICA AG.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany opisu przedmiotu
zamówienia w sposób umożliwiający zaoferowanie nawierzchni posiadającej następujące
parametry:
− wytrzymałość na rozciąganie – 0,74,
− wydłużenie w chwili zerwania – 66,
− współczynnik tarcia TRRL – 61.
Odwołujący wskazał, że przedmiot zamówienia obejmuje:
− wykonanie pełnobranżowej dokumentacji projektowej technicznej oraz wykonawczej
stadionu lekkoatletycznego wraz z infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem
terenu,
Sygn. akt KIO 759/23
− roboty budowlane polegające na wykonaniu: bieżni lekkoatletycznej okrężnej 400 m
z 5 tor
ami na okrężnej i na prostej o łącznej długości odcinka prostego 130 m,
dod
atkowo bieżni prostej o długości 110 m, skoczni do skoku w dal i trójskoku, skoczni
w wzwyż, treningowej rzutni do pchnięcia kulą, treningowej rzutni do rzutu
młotem/dyskiem, rzutni do rzutu oszczepem, bieżni do rozgrzewki (w budynku) 2 tory
o
długości 100 m oraz 3 tory o długości 60 m, budynku zaplecza, trybuny dla kibiców
z
sektorem dla gości, boiska piłkarskiego z nawierzchni naturalnej; w ramach zadania
wykonana zostanie infrast
ruktura wodociągowa, kanalizacyjna, cieplna i elektryczna.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia opisano w Programie Funkcjonalno-
Użytkowym (załącznik nr 8 do SWZ), gdzie wskazano wprost, że obiekt sportowy ma
uzy
skać świadectwo PZLA kat. VA. W dokumencie tym w zakresie nawierzchni bieżni
sportowej postawiono m.in. następujące wymagania:
Po przebudowie obiekt będzie spełniał kat VA Polskiego Związku Lekkiej Atletyki, dzięki
czemu będzie możliwość organizacji zawodów mistrzostw Polski w biegach długich
i
mityngów ogólnopolskich.
Wszystkie urządzenia lekkoatletyczne (bieżnie, rzutnie, skocznie, nawierzchnie) należy
wykonać zgodnie z aktualnymi wytycznymi WA i PZLA. Przewiduje się dostosowanie
istniejącej areny lekkoatletycznej do kategorii VA zgodnie z wymaganiami stawianymi
przez Światową Lekkoatletykę (WA) oraz Polski Związek Lekkiej Atletyki (PZLA).
Projektuje się urządzenia lekkoatletyczne o nawierzchni typu FullPur – pełny poliuretan.
Minimalna grubość to 14 mm, a w miejscach odbić, wskazanych na rysunkach
nawierzchnia zostanie pogrubiona do 20 mm.
4) Nawierzchnia
sportowa
ty
pu
pełny
poliuretan
„Full
Pur”
bezspoinowa,
poliuretanowogumowa, grubość min 14 mm, nieprzepuszczalna dla wody do
użytkowania w butach z kolcami, wykonywana bezpośrednio na placu budowy na
podbudowie betonowej. Składająca się z 3 warstw z czego górna warstwa użytkowa
o
grubości min 4 mm. W każdej warstwie nawierzchnia posiada jednolitą barwę
w
połączeniu z granulatem EPDM. Służy do pokrywania nawierzchni bieżni
lekkoatletycznych,
se
ktorów i rozbiegów konkurencji technicznych zawodów
lekkoatletycznych na obi
ektach na których odbywają się zawody najwyższej światowej
rangi GS. Nawierzchnia ma spełniać wymogi WA/IAAF. Poszczególne warstwy muszą
pos
iadać barwę pochodzącą od koloru zastosowanego granulatu EPDM
i
kompatybilnego z nim kolorem systemu PUR. Grubości warstw i komponenty muszą
być potwierdzone w kompletnym raporcie wydanym przez akredytowane przez WA/IAAF
laboratorium w celu uzyskania certyfikatu produktowe
go tzw: „Product Certificate”.
Sygn. akt KIO 759/23
Odwołujący wskazał, że posiada w swojej ofercie nawierzchnię sportową TETRAPUR
III M producenta BSG S
p. z o.o., która spełnia wszystkie ww. wymagania, tj. jest
nawierzchnią certyfikowaną, najwyższej jakości, posiada wszelkie wymagane dokumenty
i
certyfikaty, jest zainstalowana na szeregu różnych obiektów o najwyższej jakości,
a w
konsekwencji jej użycie pozwala na uzyskanie przez Zamawiającego kategorii obiektu
sportowego VA według PZLA.
Odwołujący podniósł, że w dalszej części PFU, na str. 28 Zamawiający zawarł
wymaganie, że nawierzchnia powinna mieć parametry mieszczące się w przedziałach
określonych poniżej:
Grubość nawierzchni:
min. 14 [mm]
Wytrzymałość na rozciąganie:
0.7-0.73 [MPa]
3. W
ydłużenie chwili zerwania:
Redukcja siły w temp. 23
o
C:
5. Odksz
tałcenie pionowe w temp. 23
o
C: 1.7-2.0 [mm]
6. Ws
półczynnik tarcia TRRL:
50-59 [TRRL]
Odwołujący podniósł, że ustalenie parametrów granicznych nawierzchni w ten sposób
powoduje
, że w niniejszym postępowaniu może zostać zaoferowany tylko jeden produkt
(nawierzchnia CONIPUR M producenta Conica AG),
gdyż tylko ta nawierzchnia posiada
parametry mieszczące się w powyższych granicach. Poprzez ustanowienie konkretnych
zakresów parametrów nawierzchnia, którą dysponuje Odwołujący jest wykluczona, mimo że
jest nawierzchnią wysokiej jakości i przy jej użyciu możliwe jest spełnienie celu niniejszego
postępowania, jakim jest budowa obiektu sportowego kat. VA. Relacja parametrów
wymaganych
przez
Zamawiaj
ącego w odniesieniu do parametrów nawierzchni
Odwołującego (Tetrapur III M) oraz jedynej nawierzchni, jaką w tym postępowaniu można
zaoferować (Conipur M) przedstawia się następująco:
parametr
wymagania
Zamawiającego
wymagania
World Athletics
nawierzchnia
CONIPUR M
nawierzchnia
TETRAPUR III M
producent:
CONICA
producent: BSG
grubość
nawierzchni
(mm)
min. 14
min. 13
wytrzymałość
na
rozciąganie (MPa)
≥0,4
wydłużenie
w
chwili
zerwania (%)
≥40
Sygn. akt KIO 759/23
redukcja siły w temp.
23⁰C (%)
odkształcenie pionowe
w temp. 23⁰C (mm)
współczynnik
tarcia
TRRL
≥47
Odwołujący wskazał, że oferowana przez niego nawierzchnia została wykluczona
w z
akresie następujących parametrów: wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie w chwili
zerwania,
współczynnik tarcia TRRL.
W ocenie Odwołującego taki sposób ukształtowania opisu przedmiotu zamówienia
w
sposób oczywisty narusza zasady udzielania zamówień publicznych, ukształtowanie
trz
ech powyższych parametrów granicznych eliminuje bowiem nawierzchnię Odwołującego,
mimo że nie ma do tego żadnych podstaw. Zamawiający dokonując opisu przedmiotu
zamówienia w niniejszym postępowaniu wprowadził zaś parametry techniczne ograniczające
konkurencyjność postępowania, które nie wynikają z wymagań Polskiego Związku Lekkiej
Atletyki czy World Athletics ani jakichkolw
iek innych dokumentów czy regulacji branżowych,
a są jedynie kopią parametrów technicznych nawierzchni CONIPUR M. Zamawiający opisał
parametry nawierz
chni w sposób wskazujący na jeden, konkretny produkt, a ponadto
dopuszcza p
arametry gorsze, a uniemożliwia zaoferowanie produktów z parametrami
lepszymi.
Zdaniem Odwołującego, aktualny opis zamówienia w zakresie parametrów
granicz
nych został dokonany z naruszeniem art. 99 ust. 2 ustawy Pzp poprzez sporządzenie
SWZ w sposób utrudniający i ograniczający uczciwą konkurencję, poprzez taki dobór
parametrów, które w ogóle uniemożliwiają złożenie oferty z systemem BSG produkt Tetrapur
III
M. Jednocześnie aktualne parametry graniczne umożliwiają w odniesieniu do nawierzchni
zaoferowanie wyłącznie produktu Conipur M producenta Conica AG. W parametrach tych nie
mieści się także żaden inny produkt występujący na rynku.
Ponadt
o Odwołujący podniósł, że naruszenie art. 99 ust. 4 ustawy może mieć
charakter bezpo
średni (jeśli Zamawiający wprost stosuje nazwy własne wskazujące
konkretnego wykonawcę lub produkt) lub pośredni (jeśli nazwy własne nie zostają wskazane,
ale
szczegółowy opis parametrów wskazuje na jeden konkretny produkt – z taką sytuacją
mamy do czynienia w tej sprawie). P
omimo opisania przedmiotu zamówienia ze wskazaniem
na konkretne produkty Zamawiający nie zrealizował obowiązku dopuszczenia rozwiązań
równoważnych.
Sygn. akt KIO 759/23
Odw
ołujący zaznaczył, że zasadniczym obowiązkiem Zamawiającego jest
sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia respektującego zasady udzielenia zamówień
publi
cznych przy uwzględnieniu wyłącznie rzeczywiście uzasadnionych obiektywnymi
względami, potrzeb.
W ocen
ie Odwołującego w przedmiotowym postępowaniu, aktualny opis przedmiotu
zamówienia, w kwestionowanym zakresie narusza w sposób oczywisty wskazane powyżej
zasady udzielania zamówień publicznych, a modyfikacja SWZ w sposób odpowiadający
żądaniu odwołania pozwoli na przywrócenie zgodności postępowania z wymaganiami
uczciwej konkurencji, a jednocześnie nie spowoduje, że tak ukształtowany opis zamówienia
nie pokryje faktycznych wymagań użytkowników. Odwołujący wskazał przy tym, że
c
ertyfikaty z kategorią obiektu przyznaje Polski Związek Lekkiej Atletyki stosując aktualne
przepisy WA oraz wydanych przez
siebie uchwał, a Odwołujący nigdy nie miał problemu
z
uzyskaniem kat. VA na obiektach z nawierzchnią Tetrapur III M.
Odwołujący wskazał na orzeczenia Izby nakazujące dopuścić nawierzchnię
o parametrach oferowanych przez O
dwołującego. Powołał się również na wytyczne dla
wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej,
wydane w lutym 2022 roku przez Ministerstwo Sportu i Turystyki,
w których wskazano:
− jednym z podstawowych zastrzeżeń Ministerstwa do dokumentacji projektowych jest
„arbitralne i często niczym nieuzasadnione (merytorycznie) definiowanie oczekiwanych
parametrów nawierzchni lekkoatletycznych, co w istotnej części przypadków stanowi
przesłankę do uznania, że taki opis przedmiotu zamówienia zakłóca uczciwą
konkuren
cję, bądź zdradza jednoznacznie brak znajomości tematu bądź próbę
manipulacji mającej na celu promocję konkretnego rozwiązania (np. poprzez dobór
parametrów nieistotnych przy jednoczesnym pominięciu kluczowych itd.)” (str. 5),
− jednym z błędów dotyczących specyfikacji nawierzchni jest „wskazywanie parametrów,
których spełnienie było możliwe tylko przez 1 produkt” (str. 15 wytycznych), a także że
„jeżeli ograniczamy przedziały określone w wytycznych WA (IAAF) to musimy nadal
posługiwać się przedziałami. Dodatkowo powinny być ustalone najlepiej w taki sposób,
aby spełniały je co najmniej 2 nawierzchnie różnych producentów, przy czym fakt
spełniania tych wymogów przez 2 nawierzchnie nie przesądza jeszcze o prawidłowości
specyfikacji w świetle rygorów przepisów o zamówieniach publicznych” (str. 16).
Odwołujący podkreślił, że niniejsze zamówienie również jest finansowe ze środków
rządowych (Polski Ład), a zatem bezsprzecznie powyższe wytyczne także mają
zastosowanie do tej sprawy.
Wskazał, że w wytycznych stwierdzono również, że każda
nawierzchnia, która spełnia wymogi (potwierdzone uzyskaniem tzw. Product Certificate
Sygn. akt KIO 759/23
poprzez badanie w jednym z akredytowanych przez Worl
d Athletics laboratoriów) uznawana
jest przez World
Athletics za właściwą do użytkowania przez lekkoatletów. Produkt
TETRAPUR III M posiada tzw. Product Certificate oraz badania wykonane przez
akredytowanych przez World Athletics laboratorium
– co oznacza, że oferowany przez
Odwołującego produkt jest zgodny z przepisami, bezpieczny i właściwy do użytkowania
przez lekkoatletów. W ocenie Odwołującego nie ma więc żadnego powodu, aby eliminować
z postępowania oferowany przez niego produktu produkt.
W odniesieniu do w
ytrzymałości na rozciąganie Odwołujący wskazał, że jest to
parametr opisujący trwałość nawierzchni poliuretanowej i jej podatność na uszkodzenia.
Wyższe wartości tych parametrów wskazują na większą wytrzymałość i trwałość
nawierzchni
. Oznacza to, że nawierzchnia Odwołującego posiadająca wyższą wartość (0,74)
niż oczekiwana przez Zamawiającego (0,70-0,73) jest nawierzchnią lepszą – a mimo to nie
została przez Zamawiającego dopuszczona. Odwołujący podniósł, że wymagania World
Athletics (WA) określają jedynie minimalne wartości dla tego parametru na poziomie ≥0,4.
Również norma PN-EN 14877:2014 „Nawierzchnie syntetyczne niekrytych terenów
sportowych. Specyfikacja” określa minimalną wartość tego parametru na poziomie 0,4 MPa.
Oznacza to, że nawierzchnia Odwołującego mieści się we wszystkich obowiązujących w tym
zakresie regulacjach.
Zamawiający natomiast postawił wymagania parametrów granicznych
w taki sposób, że wartość lepsza jest niedopuszczalna. Aktualny parametr graniczny SWZ
uniemożliwia zaoferowanie nawierzchni Tetrapur III M pomimo, że posiada ona parametr
wytrzymałości na rozciąganie na wyższym poziomie niż preferowany Conipur M. Wymaganie
preferuje mniejszą trwałość, a zatem całkowicie odwrotnie niż nakazuje to logika i dbałość
o
najwyższą jakość wymaganego produktu.
Również w odniesieniu do wydłużenia w chwili zerwania Odwołujący podniósł, że
aktualnie wymagany parametr
graniczny dopuszcza mniejszą trwałość nawierzchni,
a
uniemożliwia zaoferowanie produktu o parametrze zdecydowanie lepszym. Także w tym
przypadku
wyższa wartość tego parametru wskazuje na większą wytrzymałość i trwałość
nawierzchni
. Oznacza to, że nawierzchnia Odwołującego posiadająca wyższą wartość (66%)
niż oczekiwana przez Zamawiającego (62-65) jest nawierzchnią lepszą – a mimo to nie
została przez Zamawiającego dopuszczona. Odwołujący wskazał, że wymagania World
Athletics (WA) określają jedynie minimalne wartości dla tego parametru na poziomie 40%.
Również norma PN-EN 14877:2014 „Nawierzchnie syntetyczne niekrytych terenów
sportowych. Specyfikacja” określa minimalną wartość tego parametru na poziomie 40%.
Oznacza to, że nawierzchnia Odwołującego mieści się we wszystkich obowiązujących w tym
zakresie regulacjach.
Również w tym zakresie wymaganie Zamawiającego preferuje
mniejszą trwałość.
Sygn. akt KIO 759/23
W zakresie w
spółczynnika tarcia TRRL Odwołujący wskazał, że jest to parametr,
który definiuje zarówno obowiązująca Norma PN-EN 14877:2014, jak i wymagania World
Athletics. Norma określa wymagania dla tarcia dla nawierzchni mokrej w przedziale 55-110,
a dla nawierzchni suchej w przedziale 80
– 110. Wymagania World Athletics wskazują zaś,
że parametr musi wynosić ≥ 47 dla nawierzchni mokrej. Nawierzchnia Odwołującego posiada
parametr TRRL 61, a zat
em spełnia wszelkie powyższe wymagania określone w normach
i wytycznych.
Odwołujący podniósł, że wyższa wartość tarcia zapewnia lepszą przyczepność
obuwia do nawierzchni i minimalizuje ryzyko poślizgnięcia, a w konsekwencji zwiększa
bezpieczeństwa użytkowników nawierzchni. Norma PN-EN 14877:2014 określa górną
graniczną wartość dla tarcia na 110, ponieważ przy jego zbyt wysokich wartościach,
szczególnie w przypadku dynamicznych sportów, w których dochodzi do częstych i nagłych
zmian kierunku ruchu ryzyko odn
iesienia kontuzji jest zwiększone. W przypadku wartości,
jaką ma nawierzchnia Odwołującego nie mamy jednak do czynienia z tak wysoką wartością,
która powodowałaby ryzyko kontuzji. Zamawiający określając swoje wymagania na poziomie
wartości 50-59 wymaga nawierzchni bardziej śliskiej, a wyklucza nawierzchnię
Odwołującego z parametrem wyższym i lepszym (61), bo zapewniającą lepszą
przyczepność.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego post
ępowania oraz biorąc pod
uwag
ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustali
ła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze
środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naruszenie przez Zamawiaj
ącego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polega
jącej na nieuzyskaniu zamówienia.
Do p
ostępowania odwoławczego po stronie Odwołującego skutecznie przystąpił
wykonawca BSG Sp. z o.o. Izba stwie
rdziła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do
postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na
k
orzyść Odwołującego. Izba oddaliła opozycję Zamawiającego przeciwko przystąpieniu tego
wykonaw
cy do postępowania odwoławczego, stwierdzając, że interes w rozstrzygnięciu
odwołania na korzyść danej strony należy rozumieć szeroko, a w przypadku odwołania
dotyczącego postanowień SWZ niezasadne jest ocenianie tego interesu pod kątem
przewidywań co do możliwości złożenia oferty przez wykonawcę, który zgłasza
przystąpienie.
Izba ustaliła, że następujący stan faktyczny:
Zgodnie z punktem 3.1 SWZ przedmiot
zamówienia obejmuje:
Sygn. akt KIO 759/23
1) wykonanie
pełnobranżowej dokumentacji projektowej technicznej oraz wykonawczej
stadionu lekkoatletycznego wraz z infrastruktura techniczną i zagospodarowaniem
terenu,
2) roboty budowlane
polegające na wykonaniu: bieżni lekkoatletycznej okrężnej 400 m
z 5
torami na okrężnej i na prostej o łącznej długości odcinka prostego 130 m,
dodatkowo
bieżni prostej o długości 110 m, skoczni do skoku w dal i trójskoku, skoczni
wzwyż, treningowej rzutni do pchnięcia kulą, treningowej rzutni do rzutu
młotem/dyskiem, rzutni do rzutu oszczepem, bieżni do rozgrzewki (w budynku) 2 tory
o
długości 100 m oraz 3 tory o długości 60 m, budynku zaplecza, trybuny dla kibiców
z
sektorem dla gości, boiska piłkarskiego z nawierzchni naturalnej; w ramach zadania
wykonana zostanie infrastrukt
ura wodociągowa, kanalizacyjna, cieplna i elektryczna.
Zgodnie z punktem 3 PFU: Po przebudowie obiekt b
ędzie spełniał kat VA Polskiego
Zwi
ązku Lekkiej Atletyki, dzięki czemu będzie możliwość organizacji zawodów mistrzostw
Polski w biegach d
ługich i mityngów ogólnopolskich.
W punkcie XV PFU Zamawiający podał m.in.:
Projektuje si
ę urządzenia lekkoatletyczne o nawierzchni typu FullPur – pełny poliuretan.
Minimalna grubo
ść to 14 mm, a w miejscach odbić, wskazanych na rysunkach nawierzchnia
zostanie pogrubiona do 20 mm. (
…)
Nawierzchnia powinna mie
ć parametry mieszczące się w przedziałach określonych poniżej:
1. Grubo
ść nawierzchni min 14 [mm]
2.Wytrzyma
łość na rozciąganie: 0.70-0.73 [MPa]
3.Wyd
łużenie w chwili zerwania: 62-65 [%]
4.Redukcja si
ły w temp 23
o
C: 37-40 [%]
5. Odkszta
łcenie pionowe w temp. 23oC: 1.7-2.0 [mm]
6. Wsp
ółczynnik tarcia TRRL 50-59 [TRRL]
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp zamawi
ający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz proporcjonalny.
Stosownie do art. 99 ust. 2 ustawy Pzp: Z
amawiający określa w opisie przedmiotu
zamówienia wymagane cechy dostaw, usług lub robót budowlanych. Cechy te mogą odnosić
Sygn. akt KIO 759/23
się w szczególności do określonego procesu, metody produkcji, realizacji wymaganych
dostaw, usług lub robót budowlanych, lub do konkretnego procesu innego etapu ich cyklu
życia, nawet jeżeli te czynniki nie są ich istotnym elementem, pod warunkiem że są one
związane z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do jego wartości i celów.
Art.
99 ust. 4 ustawy Pzp stanowi, że przedmiotu zamówienia nie można opisywać
w spos
ób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie
znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który
charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli
mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców
lub produktów.
W ocenie Izby Zamawiający, opisując parametry nawierzchni dotyczące
wytrzymałości na rozciąganie, wydłużenia w chwili zerwania oraz współczynnika tarcia
TRRL, naruszy
ł przywołane wyżej przepisy ustawy.
Na wstępie podkreślenia wymaga, że zamawiający, jako podmiot dokonujący
zakupów, jest uprawniony do określenia swoich oczekiwań dotyczących przedmiotu
zamówienia, jego cech i funkcjonalności. Swoboda zamawiającego w określaniu cech
produktów, które chce zakupić, jest jednak ograniczona koniecznością zachowania
w
postępowaniu uczciwej konkurencji. Z jednej strony oczywistym jest, że określenie
wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia należy do zamawiającego, który jest
go
spodarzem postępowania i przyszłym nabywcą określonych towarów czy usług,
a
konieczności zachowania uczciwej konkurencji nie można utożsamiać z nakazem
umożliwienia złożenia oferty przez jak najszerszy krąg wykonawców, w oderwaniu od
potrzeb Zamawiającego. Z drugiej jednak strony niedopuszczalne jest takie opisanie
prz
edmiotu zamówienia, które ogranicza możliwość złożenia ofert, a które nie jest konieczne
dla zaspokojenia racjonalnych i
obiektywnie uzasadnionych potrzeb zamawiającego.
Zamawiający, opisując przedmiot zamówienia w sposób eliminujący funkcjonujące na rynku
rozwiązania, musi więc być w stanie przedstawić racjonalne i przekonujące wyjaśnienie
takiego działania.
W ocenie Izby w rozpoznawanej sprawie nie ma wątpliwości, że zaskarżone
postanowienia SWZ
powodują, że w postępowaniu może być zaoferowana wyłącznie
nawierzchnia Conipur M producenta Conica AG, co potwierdza
ją złożone przez
Odwołującego i Przystępującego zestawienia parametrów technicznych nawierzchni,
a
czemu Zamawiający nie zaprzeczył. W tej sytuacji o zachowaniu konkurencji nie może
świadczyć podnoszona przez Zamawiającego okoliczność, że po wniesieniu odwołania
wpłynęły do niego pisma od czterech wykonawców, którzy deklarują, że spełniają wszystkie
Sygn. akt KIO 759/23
wymagania
dotyczące nawierzchni (Gardenia Sport Sp. z o.o., TAMEX Obiekty Sportowe
S.A., EVERSport Sp. z o.o. Intelhall Sp. z o. o.).
Zauważenia wymaga, że każdy z tych
wykonawców współpracuje z producentem Conica AG i może zaoferować właśnie
produkowaną przez niego nawierzchnię, co potwierdza złożone przez Odwołującego pismo
przedstawiciela Conica AG.
Jak słusznie wskazał Odwołujący, fakt, że na rynku istnieje kilku
różnych wykonawców, którzy oferują nawierzchnię Conipur M, nie oznacza, że zasada
konkurencyjności została zachowana. Ponieważ jest to jedyna nawierzchnia spełniająca
wszystkie
parametry opisane przez Zamawiającego, należy stwierdzić, że konkurencja
w
postępowaniu została bardzo istotnie ograniczona.
Wobec powyższego należało ocenić, czy to takie ograniczenie konkurencji znajduje
usprawiedliwienie w obiektywnie uzasadnionych potrzebach Zamawiającego. Zdaniem Izby
Zamawiający nie przedstawił przekonującego uzasadnienia wprowadzenia do SWZ
zaskarżonych wymagań. Ani stanowisko Zamawiającego zaprezentowane na rozprawie, ani
przedstawio
ne przez niego dowody nie potwierdzają, że wymagania te mają oparcie w jego
uzasadnionych potrzebach, a
nie że są podyktowane dążeniem do ograniczenia konkurencji.
Z kolei dowody przedstawione przez Odwołującego i Przystępującego potwierdzają,
że oferowane przez nich nawierzchnie pozwalają na uzyskanie obiektu klasy VA, co jest
zgodne z potrzebami
Zamawiającego określonymi w PFU. Przedstawiono bowiem szereg
dowodów (certyfikat World Athletics dla Tetrapur III M, świadectwa PZLA, referencje,
zestawienie obie
któw posiadających certyfikat Class1, opinia techniczna laboratorium
akredytowanego przy World Athletics,
podręcznik „Track and Field Facilities Manual”)
potwier
dzających, że obiekty z nawierzchnią Tetrapur spełniają wymagania World Athletics
oraz nie tylko
uzyskują certyfikat kategorii VA (tj. taki, jaki jest wymagany w tym
postępowaniu), ale i kategorie wyższe – w tym certyfikat Class 1. Wobec powyższego za
niepraw
dziwe Izba uznała stanowisko Zamawiającego, jakoby wyłącznie nawierzchnie
Conipur lub Mondo
wypełniały normy nałożone przez instytucje certyfikujące i Polski Związek
Lekkiej Atletyki
. Stanowisko to nie zostało poparte dowodami, Odwołujący i Przystępujący
przedstawili natomiast dowody potwierdzające okoliczność przeciwną.
Co więcej, określenie trzech parametrów będących przedmiotem odwołania
w
sposób, w jaki zrobił to Zamawiający, wyklucza możliwość zaoferowania nawierzchni
o parametrach lepszych, tj. lepszej
wytrzymałości na rozciąganie, lepszym parametrze
wydłużenia w chwili zerwania, a także wyższym współczynniku tarcia. Zamawiający w żaden
sposób nie zakwestionował twierdzeń, że wyższe wartości wytrzymałości na rozciąganie
i
wydłużenia przy zerwaniu odzwierciedlają trwałość wyrobu i są korzystniejsze oraz że
wyższe tarcie oznacza parametr lepszy z punktu widzenia bezpieczeństwa użytkowników.
Zamawiający twierdził jedynie, że to połączenie parametrów decyduje o jakości produktu, nie
Sygn. akt KIO 759/23
podjął jednak nawet próby wykazania, aby trzy zaskarżone parametry, będące obiektywnie
lepszymi, w połączeniu z innymi właściwościami nawierzchni powodowały spadek jej
walorów funkcjonalnych. Trudno więc zrozumieć, w jaki sposób nawierzchnia przykładowo
bardziej odporna na r
ozciąganie, może uniemożliwiać – jak twierdził Zamawiający –
osiągnięcie celów zamówienia.
W tej sytuacji nie
sposób uznać za wystarczające przedstawionych przez
Zamawiającego dowodów w postaci stanowisk zawodników Klubu Sportowego Stal LA oraz
władz tego Klubu. Dowody te w żadnej mierze nie wykazują, że nawierzchnia, w której trzy
zaskarżone parametry mają wyższe wartości, ma gorsze walory z punktu widzenia czy to
możliwości organizowania imprez sportowych, czy wyników osiąganych przez zawodników.
Nie wskazano w nich żadnych argumentów, które mogłyby być uznane za
usprawiedliwiające dopuszczenie tylko jednej nawierzchni konkretnego producenta. Z kolei
z pisma Zbigniewa Polakowskiego
– Przewodniczącego Komisji Obiektów i Urządzeń PZLA
wynika jedynie, że ilość i usytuowanie zaprojektowanych urządzeń lekkoatletycznych oraz
rodzaj nawierzchni syntetycznej
bieżni i rozbiegów jest zgodna z minimalnymi wymaganiami
World Athletics i PZLA dla wnioskowanej kategorii stadionu tj. VA. Nieuprawnione jest
wnioskowanie z tego pisma, że tylko nawierzchnia o opisanych parametrach jest zgodna
z tymi wymaganiami.
Zauważenia wymaga przy tym, że również Odwołujący przedstawił
pisma ww. osoby,
zawierające pozytywną opinię o nawierzchniach Tetrapur i potwierdzające
uzyskiwanie przez obiekty
, w których taką nawierzchnię wykonano, świadectw PZLA.
Uzasadnieniem dla takiego opisan
ia przedmiotu zamówienia nie są powoływane
przez Zamawiającego uchwały PZLA (nr 21/2021 z 4 czerwca 2021 r. i nr 72/2022 z 29
grudnia 2022 r.
). Żadna z tych uchwał nie wskazuje na ściśle określone parametry
nawierzchni,
a jak wyżej wskazano – również inne nawierzchnie spełniają opisane w tych
uchwałach wymagania dla obiektów klasy Va i uzyskują stosowne świadectwa w tym
zakresie.
Jeśli zatem różne nawierzchnie spełniają wymagania przewidziane dla obiektów
klasy Va, to
trudno uznać za usprawiedliwione zawężanie kilku parametrów w sposób, który
powoduje, że tylko jedna z tych nawierzchni może być zaoferowana.
Pozostała argumentacja przedstawiona przez Zamawiającego w sposób ogólny
odwołuje się do takich kwestii, jak ranga i tradycje Klubu Sportowego Stal LA i osiągnięcia
tren
ujących tam zawodników, umożliwienie organizowania zawodów sportowych oraz
osiągania jak najlepszych wyników przez zawodników. Trudno uznać tę argumentację za
przekonującą, biorąc pod uwagę, że Zamawiający nie tylko nie wykazał, ale nawet nie
wyjaśnił, w jaki sposób nawierzchnia zgodna z wymaganiami WA i PZLA oraz umożliwiająca
uzyskanie stosownych certyfikatów i zaklasyfikowanie obiektu zgodnie z oczekiwaniami
Zamawiającego (co zostało wykazane dowodami przedstawionymi przez Odwołującego
Sygn. akt KIO 759/23
i
Przystępującego) miałaby stać na przeszkodzie realizacji zawodów sportowych, dla których
ma być przeznaczona oraz osiąganiu oczekiwanych wyników sportowych.
Izba
oddaliła wniosek Zamawiającego o przesłuchanie w charakterze świadka
Tomasza Majewskiego
– Wiceprezesa PZLA, uznając ten dowód za zbędny dla rozpoznania
sprawy. Wskazać należy, że to Zamawiający odpowiada za prawidłowy opis przedmiotu
zamówienia i wykazanie swoich uzasadnionych potrzeb, natomiast w zakresie, w jakim
potrzeby te są powiązane z wytycznymi PZLA, zostały powołane stosowne uchwały tego
Z
wiązku, z których wynika stan faktyczny w zakresie wymagań dotyczących obiektów
sportowych.
Na koniec zauważenia wymaga, że Izba wielokrotnie rozstrzygała już analogiczne
sprawy, jednoznacznie stwierdza
jąc, że określenie parametrów nawierzchni w taki sposób,
jak to z
robił Zamawiający, stanowi naruszenie przepisów ustawy (przykładowo wyroki
w sprawach: KIO 8/21, KIO 3466/21, KIO 3667/21, 157/22). W rozpoznawanej sprawie nie
wystąpiły żadne dodatkowe okoliczności, które pozwalałyby na odmienną ocenę opisanych
przez Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu parametrów.
Wobec
powyższego należy stwierdzić, że Zamawiający naruszył przepisy ustawy
w
stopniu mogącym mieć istotny wpływ na wynik postępowania, zatem odwołanie –
stosownie do art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
– podlegało uwzględnieniu.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy
Pz
p oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r. poz. 24
37), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami
Zamawiającego.
Przewodniczący: