KIO 9/23 WYROK dnia 17 stycznia 2023 roku

Stan prawny na dzień: 06.02.2023

Sygn. akt: KIO 9/23 

WYROK 

z dnia 17 stycznia 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Danuta Dziubińska 

Protokolant:            

Tomasz Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2023 r. odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  2  stycznia  2022  r.  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  -  Konsorcjum:  Maxus  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością, 

MM 

Service 

Monitoring 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością, MM Service Security Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

siedzibą lidera w Łodzi, ul. 3 - go Maja 64/66N, 93 - 408 Łódź w postępowaniu prowadzonym 

przez: 

Sieć  Badawcza  Łukasiewicz  –  Warszawski  Instytut  Technologiczny  (przed 

zmianą  nazwy:  Sieć  Badawcza  Łukasiewicz  –  Instytut  Mechanizacji  Budownictwa  i 

Górnictwa Skalnego) w Warszawie, ul. Racjonalizacji 6/8, 02-673 Warszawa  

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - Konsorcjum: 

Time  Security 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  Sky  One  Spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  lidera  w  Mysłowicach,  Plac  Wolności  2,  41-

400  Mysłowice  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego. 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje zmawiającemu: 

w  części  I  -  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  wezwanie 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  Konsorcjum:  MJK 

Sp.  z  o.o.,  Matpol  Grupa  Sp.  z  o.o.,  Matpol  Grupa  Bis  Sp.  z  o.o.  z  siedzib

ą  lidera  w 

Warszawie  oraz  Konsorcjum:  Time  Security  Sp.  z  o.

o.,  Sky  One  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

lidera  w  Mysłowicach  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  sposobu  wyliczenia  ceny 

ofertowej i dokonanie ponownej oceny ofert;  

w  części  II  -  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  powtórzenie 

czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty  wykonawców  wspólnie 


ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  -  Konsorcjum:  Przedsiębiorstwo  Handlowo-

Usługowe  „Parasol”  Sp.  z  o.o.,  Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  „HETMAN”  Sp.  z 

o.o.  z  siedzibą  lidera  w Katowicach  na  podstawie art.  226  ust.  1  pkt  8  w  zw. z  art.  224 

ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego:  Sieć  Badawcza  Łukasiewicz  – 

Warszawski Instytut Technologiczny z 

siedzibą w Warszawie, i: 

zalicza w 

poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem 

wpisu od odwołania, 

zasądza  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego:  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  -  Konsorcjum:  Maxus  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością, MM Service Monitoring Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością, 

MM 

Service 

Security 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  lidera  w  Łodzi  kwotę  11  100  zł  00  gr  (słownie: 

jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) tytułem zwrotu wpisu uiszczonego przez 

odwołującego  oraz  wynagrodzenia  pełnomocnika  strony  w  kwocie  3 600  zł  00  gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy).  

Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 9/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  -  Sieć  Badawcza  Łukasiewicz  –  Warszawski  Instytut  Technologiczny 

(przed  zmiana  nazwy: 

Sieć  Badawcza  Łukasiewicz  –  Instytut  Mechanizacji  Budownictwa  i 

Górnictwa Skalnego)  prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z 

11  września  2019  roku  -  Prawo  zamówień  publicznych  (dalej:  „Pzp”)  postępowanie  o 

udzielenie za

mówienia publicznego, pn.: „Usługa całodobowej ochrony osób i mienia w Sieć 

Badawcza  Łukasiewicz  -  Instytucie  Mechanizacji  Budownictwa  i  Górnictwa  Skalnego”  – 

Część  I  i  część  II  numer  referencyjny:  FZ-240-10/200.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowan

e  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  z  8  grudnia  2022  r.  pod  nr  2022/BZP 

27  grudnia  2022  roku  Zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyborze 

najkorzystniejszej oferty w części I i II postępowania. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o 

udzielenie 

zamówienia - Konsorcjum: MAXUS sp. z o. o., MM SERVICE MONITORING sp. z 

o. o., MM SERVICE SECURITY sp. z o. o. 

(dalej wspólnie: „Odwołujący”) wnieśli odwołanie 

wobec:   

W zakresie części I   

I.  zaniechania  badania  ceny  ofert  co 

do  których  istnieje  podejrzenie,  że  jest  rażąco  niska 

wymienionych Wykonawców:   

1/    Konsorcjum:  MJK  Sp.  z  o.o.,  Matpol  Grupa  Sp.  z  o.o.,  Matpol  Grupa  Bis  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą lidera w Warszawie (dalej: „konsorcjum Matpol”),  

2/  Konsorcjum: Time Security Sp. z o.o., Sky One Sp. z o.o. 

z siedzibą lidera w Mysłowicach 

(dalej: „Konsorcjum Time Security”). 

W zakresie części II  

I.  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Konsorcjum: 

Przedsiębiorstwo  Handlowo-

Usługowe  „Parasol”  sp.  z  o.o.,  Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  „HETMAN”  Sp.  z 

o.o. 

z  siedzibą  lidera  w  Katowicach  wobec  faktu,  jest  niezgodna  z  treścią  specyfikacji 

warunków  zamówienia  (dalej:  „SWZ”)  poprzez  skierowanie  do  realizacji  zamówienia 

pracowników  z  orzeczonym  umiarkowanym  stopniem  niepełnosprawności  oraz 

umiarkowanym  spec

jalnym,  podczas  gdy  Zamawiający  dopuszczał  pracowników  z  nie 

wyższym niż lekki stopień niepełnosprawności,   

II  ewentualnie zaniechanie odrzucenia oferty, 

która zawiera rażąco niską cenę.  


Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:  

W zakresie części I  

1) odnośnie pkt I.1 odwołania- naruszenie art. 224 ust. 1;  

W zakresie części II  

Odnośnie pkt I.1 naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp;  

e

wentualnie, na wypadek nie uwzględnienia zarzutu pierwszego,  

-    naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 1  Pzp w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 1 

ustawy  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

złożonej  przez  Konsorcjum  w  sytuacji,  gdy  cena  złożonej  oferty  była  rażąco  niska  i 

stanowiła  czyn  nieuczciwej  konkurencji  poprzez  zaniżenie  kosztów  realizacji  usługi  co 

wypełnia  przesłankę  utrudniania  dostępu  do  rynku  innym  przedsiębiorcom  poprzez 

sprzedaż usług poniżej kosztów jej świadczenia.  

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:  

W zakresie części I  

1)  uniewa

żnienie  czynności  wyboru  oferty  Konsorcjum,  którego  liderem  jest  Time  Security 

sp. z o.o.;  

wezwania do przedstawienia wyjaśnień dotyczących ceny ofert;  

ponowną ocenę ofert z uwzględnieniem wyjaśnień;  

W zakresie części II  

unieważnienie  czynności  wyboru  Konsorcjum,  którego  liderem  jest  Przedsiębiorstwo 

Handlowo-

Usługowe „Parasol” Sp. z o.o.,  

2)  odrzucenie  oferty  Wykonawcy  wskazanego  w  pkt  1  jako  niezgodnej  z  warunkami 

zamówienia, ewentualnie jako zawierającej rażąco niską cenę,  

3)  dokonanie czy

nność wyboru spośród pozostałych, nieodrzuconych ofert.  

W  uzasadnieniu  w  z

akresie zarzutów  dotyczących Części  I  zamówienia  Odwołujący 

m.in. 

wskazał,  że  przedmiotem  umowy  w  zakresie  tej  części  jest  ochrona  3  obiektów 

Zamawiającego  w  wymiarze  całodobowym.  Zgodnie  z  zapisami  §  6  ust.  2  d  wzoru  umowy 

dla części II (załącznik nr 6 do SWZ oraz jego późniejszej modyfikacji dokonanej w dniu 15 

grudnia  2022  r.)  Zamawiający  wymagał,  aby  przedmiot  zamówienia  był  realizowany  przez 

pracowników/osoby  posiadające  nie  wyższy  niż  lekki  stopień  niepełnosprawności,  który  nie 

uniemożliwia  wykonywania  pełnego  zakresu  obowiązków  przypisanych  do  posterunku 

(Wykonawca  złoży  oświadczenie  własne  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  warunku). 


Powyższe ograniczenie w sposób istotny zaniża możliwy do uzyskania przez potencjalnych 

Wykon

awców  poziom  pomocy  publicznej  do  wynagrodzenia  pracowników  z  Państwowego 

Funduszu Rehabilitacji Zawodowej i Społecznej oraz Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych. 

Wiążąc  powyższe  ograniczenie  z  nakazem  realizacji  usługi  przy  pomocy  pracowników 

zatrudnionych  na  podstawie  umowy  o  pracę  można  wyliczyć  minimalny  poziom  kosztów, 

jakie  poniesie  wykonawca  w  ramach  realizacji  zamówienia  publicznego.  Wyliczenia 

minimalnych  kosztów  jednostkowych  1  roboczogodziny  pracy  pracownika  w  2023  r.,  przy 

założeniu  zatrudnienia  pracowników  z  lekkim  stopniem  niepełnosprawności  oraz  lekkim 

stopniem niepełnosprawności ze schorzeniem specjalnym, Odwołujący przedstawił w tabeli:  

L.P 

ROK 

Uwagi 

WYNAGRODZENIE ZASADNICZE 

POZIOM UŚREDNIONY – DO 

POŁOWY ROKU 3490,00 ZŁ OD 

POŁOWY ROKU 3600,00 ZŁ 

DODATEK ZA PRACĘ W GODZINACH 
NOCNYCH DLA 1 ETATU 

ŚREDNIO 56 RBH DLA 1 ETATU X 

4,22 ZŁ  

KOSZT 1 RBH W PORZE NOCNEJ 

ZOSTAŁ WYLICZONY W 

NASTĘPUJĄCY SPOSÓB 

3545 / 168 RBH X 20 % = 4,22 ZŁ 

PREMIA 

ŁĄCZNIE 

WYNAGRODZENIE 

– 

PODSTAWA SKŁADEK ZUS 

POZ. 1 + POZ. 2 

SKŁADKI ZUS Z PPK – 17,19 % 

17,19 % X POZ. 4 (9,76 % składka 
wypadkowa, 6,5 % składka 

rentowa, 0,93 % składka wypadkowa) 

WYNAGRODZENIE BRUTTO 
POWIĘKSZONE O 

SKŁADKI ZUS 

Poz. 4 + Poz. 5 

WYNAGRODZENIE ZA CHOROBĘ – 10 
DNI W ROKU 

[3781,32 – (3781,32 X 13,71%)] / 30 

DNI X 80 % X 10 DNI / 12 MIESIĘCY 

WYNAGRODZENIE ZA URLOP – 26 
DNI W ROKU 

4431,33 / 168 X 26 DNI X 8 RBH / 

ŁĄCZNY KOSZT BRUTTO 
WYNAGRODZENIA 

POZ. 7 + POZ. 8 + POZ. 9 

DOFINANSOWANIE Z PFRON 

½ X 450 ZŁ + ½ X 1050 ZŁ 

DO PRACOWNIKA Z LEKKIM 

STOPNIEM NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI 

(POŁOWA PRACOWNIKÓW ZE 

SCHORZENIEM SPECJALNYM) 


ŁĄCZNY KOSZT  1 WYNAGRODZENIA 

KOSZT 1 RBH 

25,07 ZŁ 

Następnie  Odwołujący  podał,  że  Wykonawca  Konsorcjum  Matpol  zaoferował  cenę 

netto  za  1  rbh 

dla  części  1  na  poziomie:  23,77  zł  netto,  Wykonawca  Konsorcjum  Time 

Security zaoferował cenę netto za 1 rbh dla części 1 na poziomie: 23,42 zł netto. Wyliczona 

w  tabeli  kwota  1  roboczogodziny  zawiera  w  sobie  wyłącznie  koszty  wynagrodzenia 

pracowników.  Nie  zawiera  innych  pozostałych  kosztów  związanych  z  realizacją  przedmiotu 

zamówienia  takich  jak  koszty  wyposażenia  pracowników,  koszty  nadzoru,  koszty  wsparcia 

grup  interwencyjnych,  administracji  itp.  Ponadto  Zamawiający  nie  może  z  góry  założyć,  iż 

Wykonawcy  dysponują  w  swoich  zasobach  pracownikami  z  lekkim  stopniem 

niepełnosprawności  lub  stopniem  lekkim  ze  schorzeniem  specjalnym.  Tym  samym 

obowiązkiem  Zamawiającego  było  dokonanie  weryfikacji  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  za  zaoferowaną  cenę.    Obowiązek  badania  rażąco 

niskiej  ceny  po  stronie  Zamawiającego  aktualizuje  się  zawsze,  kiedy  istnieją  co  do  niej 

wątpliwości,  a  nie  jedynie  w  okolicznościach  określonych  w  art.  224  ust.  2  ustawy  Pzp.  W 

szczególności w sytuacji, kiedy stawki za usługę ochrony są niższe niż wynikają z przepisów 

o  minimalnym  wynagrodzeniu.  Powyższą  tezę  potwierdza  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w 

wyroku  z  dnia  16  marca  2022  r.,  sygn.  KIO  599/22,  zgodnie  z  którym  „bez  znaczenia  dla 

niniejszej  sprawy 

pozostaje  okoliczność,  że  cena  zaoferowana  przez  przystępującego  i 

konsorcjum  nie  jest  niższa  o  co  najmniej  30%  od  szacunkowej  wartości  zamówienia  ani 

średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert.  Izba  podkreśla,  że  zamawiający 

obowiązany jest badać cenę oferty nie tylko na podstawie wymogów zawartych w przepisach 

P. z. p., ale również w innych powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Zamawiający 

jest  również  obowiązany  badać,  czy  zaoferowana  przez  wykonawców  cena  nie  narusza 

przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Taka konstatacja jest oczywista w świetle 

brzmienia zawartego w art. 224 ust. 3 pkt 4 ustawy P. z. p. W tym przypadku zastosowanie 

znajdzie art. 224 ust. 1, 

nie zaś ust. 2 ustawy P. z. p.”.  

W  zakresie  zarzutów  dotyczących  części  II  zamówienia,  odnośnie  zarzutu 

dotyczącego złożenia oferty niezgodnej z treścią SWZ, Odwołujący podał, że zgodnie z § 6 

ust. 2 d wzoru umowy dla części II (załącznik nr 6 do SWZ oraz jego późniejszej modyfikacji 

dokonanej w dniu 15 grudnia 2022 r.) Z

amawiający wymagał, aby przedmiot zamówienia był 

realizowany  przez  pracowników/osoby  posiadające  nie  wyższy  niż  lekki  stopień 

niepełnosprawności,  który  nie  uniemożliwia  wykonywania  pełnego  zakresu  obowiązków 

przypisanych do  posterunku  (Wykonawca złoży oświadczenie własne w  celu potwierdzenia 


spełnienia  warunku).    Wykonawca  Konsorcjum:  Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe 

„Parasol”  sp.  z  o.o.,  Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  „HETMAN”  sp.  z  o.o.  (dalej: 

„Konsorcjum  Parasol”)  w  udzielonych  Zamawiającemu  wyjaśnieniach  odnośnie  rażąco 

niskiej 

ceny  wskazał,  iż  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  zamierza  zatrudnić  wyłącznie 

osoby  posiadające  umiarkowany  stopień  niepełnosprawności  (a  więc  wyższy  stopień 

niepełnosprawności  niż  dopuszczał  Zamawiający).  Powyższe  potwierdza,  iż  Wykonawca 

założył  odmienny  od  wymaganego  przez  Zamawiającego  sposób  realizacji  usługi,  co 

oznacza

, iż treść jego oferty jest niezgodna z SWZ.  

Niezależnie  od  zarzutów  podniesionych  powyżej,  Odwołujący  wskazał,  iż  udzielone 

wyjaśnienia dotyczące sposobu kalkulacji ceny zawierają istotne błędy w wyliczeniu kosztów. 

Poprawne  wyliczenie  kosztów  pozwala  stwierdzić,  iż  cena  oferty  wykonawcy  jest  rażąco 

niska. Wykonawca popełnił następujące pomyłki w udzielonych wyjaśnieniach:  

Przyjęcie  zaniżonej  wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  obowiązującego  przez  cały 

okres  realizacji  umowy 

–  Konsorcjum  Parasol  przyjęło  kwotę  3490,00  zł  tj.  wartość 

obowiązującą  w  pierwszym  półroczu  2023  r.  Minimalne  wynagrodzenie  za  pracę  w 

drugim półroczu 2023 r. będzie wynosić 3600,00 zł Tym samym prawidłowa uśredniona 

wartość  minimalnego  wynagrodzenia  wyniesie  3545,00  zł,  co  wynika  z  poniższych 

wyliczeń: (3490 x 6 miesięcy + 3600 x 6 miesięcy) / 12 miesięcy = 3545,00 zł;  

Zaniżenie kosztów wynagrodzenia urlopowego  

a.  

Wykonawca Konsorcjum Parasol wskazał, iż oszacował koszt urlopów na poziomie 7,12 

%.  J

est  to  wartość  znacząco  zaniżona  w  świetle  obowiązujących  przepisów  Kodeksu 

pracy  oraz  u

stawy  o  rehabilitacji  zawodowej  i  społecznej  oraz  zatrudnianiu  osób 

niepełnosprawnych. Wobec faktu, iż Wykonawca zamierza realizować usługę w oparciu o 

pracowników  zatrudnionych  na  umowę  o  pracę  posiadających  umiarkowany  stopień 

niepełnosprawności minimalny wymiar urlopu pracowniczego wyniesie 30 dni lub 36 dni 

(20 lub 26 dni urlopu wynikającego z Kodeksu Pracy oraz 10 dni wynikających z zapisów 

art. 19 ust.1 u

stawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz 

zatrudnianiu  osób  niepełnosprawnych).  Zgodnie  z  art.  19  Ustawy  o  rehabilitacji 

zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osobie zaliczonej do 

znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop 

wypoczynkowy  w  wymiarze  10  dni  roboczych  w  roku  kalendarzowym.  Prawo  do 

pierwszego  urlopu  dodatkowego  osoba  ta  nabywa  po  przepracowaniu  jednego  roku  po 

dniu zaliczenia jej do jednego z tych stopni niepełnosprawności. Tym samym przyjmując 

średnio miesięcznie 21 dniową normę czasu pracy przy założeniu urlopu w wymiarze 30 

dni  rocznie 

koszt  prawidłowo  wyliczony  koszt  urlopu  wyniesie  11,904  %.  Wynika  to  z 


następujących wyliczeń: (30 dni urlopu x 8 rbh / 21 dni x 8 rbh x 12  miesięcy = 11,904 

b. 

Wykonawca Konsorcjum  Parasol  wyliczając  koszty  urlopu jako podstawę  ich wyliczania 

przyjął  wyłącznie  wynagrodzenie  zasadnicze,  pomijając  dodatek  za  pracę  w  porze 

nocnej, który także winien być wliczony jako podstawa wyliczenia kosztów urlopu. Kwota 

kosztów  urlopu  w  wysokości  248,49  stanowi  7,12  %  kwoty  3490,00  zł.  Prawidłowo 

skalkulowany  koszt 

urlopu  winien  zostać  wyliczony  od  sumy  wynagrodzenia 

zasadniczego oraz 

dodatku za pracę w porze nocnej.  

3.  Zawyżenie  kosztów  pomocy  publicznej  dla  niepełnego  wymiaru  etatu  pracownika.  W 

przypadku  niepełnego  etatu  dofinansowanie  do  jego  wynagrodzenia  przysługuje 

proporcjonalnie  do  wymiaru  jego  etatu.  Zgodnie z  art.  26  a  ust.  6  Ustawy  o  rehabilitacji 

zawodowej  i  społecznej  oraz  zatrudnianiu  osób  niepełnosprawnych:  Przyjmując  poziom 

dofinansowania  1200  zł  dla  0,35  etatu  Konsorcjum  Parasol  zawyżyło  kwotę  pomocy 

publicznej dla 1 etatu o kwotę 780 zł miesięcznie.  

W  załączeniu  Odwołujący  przedstawił  własną  kalkulację  kosztów,  stwierdzając,  iż 

prawidłowo  wyliczona  kwota  kosztów  wynosi  223  629,35  zł  brutto,  co  przewyższa 

zaoferowaną  cenę  o  kwotę  14  274,99  zł.  Oznacza  to,  że  konsorcjum  Parasol  z  tytułu 

realizacji przedmiotu zamówienia zamiast zysku poniesie stratę w wysokości co najmniej 14 

274,99  zł.  Kwota  straty  może  być  jeszcze  wyższa,  gdyby  okazało  się,  że  pracownicy 

skierowani  do  realizacji  usługi  posiadać  będą  36  dniowy  wymiar  urlopu  wypoczynkowego. 

Konsorcjum  w  udzielonych  wyjaśnieniach  nie  doprecyzowało  sposobu  kalkulacji  kosztów 

absencji urlopowo chorobowej.  

W  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  Zamawiający  poinformował,  iż  na  podstawie 

uchwały nr 11/2022 Rady Centrum Łukasiewicz z dnia 29 grudnia 2022 r. z dniem 1 stycznia 

3  r.  Sieć  Badawcza  Łukasiewicz  –  Instytut  Mechanizacji  Budownictwa  i  Górnictwa 

Skalnego połączył się z Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutem Mechaniki Precyzyjnej. W 

wyniku  tego  Sieć  Badawcza  Łukasiewicz  –  Instytut  Mechanizacji  Budownictwa  i  Górnictwa 

Ska

lnego  zmienił  nazwę  na  Sieć  Badawcza  Łukasiewicz  –  Warszawski  Instytut 

Technologiczny oraz 

wniósł o oddalenie odwołania.  

W uzasadnieniu swojego stanowiska, Zamawiający podał m.in., że w zakresie części 

I zamówienia nie był zobligowany do badania cen złożonych ofert pod kątem ewentualnego 

wystąpienia  rażąco  niskiej  ceny.  Przepis  art.  224  ust.  2  Pzp  nakłada  na  zamawiającego 

obowiązek zwrócenia się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1 w 

przypadku, gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od 

wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług,  ustalonej  przed 


wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert 

niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10. Tymczasem żadna ze 

złożonych  ofert  nie była  niższa o co  najmniej  30%  od  wartości zamówienia,  o której mowa 

wyżej.    Zamawiający  mógłby  żądać  od  wykonawcy  udzielenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia 

dowodów  w  zakresie  wyliczenia  ceny  lub  kosztu,  lub  ich  istotnych  części,  zgodnie  z 

przepisem art. 224 ust. 1 Pzp, w sytuacji, gdyby zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne 

części  składowe,  wydawały  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub 

budziły  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z 

odrębnych  przepisów.  Zamawiający  w  zakresie  części  I  zamówienia  nie  powziął  takich 

wątpliwości. Przepis art. 224 ust. 1 Pzp posługuje się pojęciami nacechowanymi elementami 

subiektywnymi,  odwołuje  się  do  „wątpliwości  zamawiającego”,  czy  wskazuje,  że  „cena 

wydaje  się  rażąco  niska”.  Nie  jest  więc  tak,  że  zamawiający  w  każdym  przypadku 

zobowiązany  jest  do  przeprowadzenia  procedury  wyjaśniającej  kalkulację  oferty.  Jeżeli 

Zamawiający nie powziął zaś takich wątpliwości, to tym samym nie musiał, a nawet nie był 

uprawniony,  do  zwracania  się  do  Wykonawców  o  udzielenie  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanej ceny.   

Zamawiający  stwierdził,  że  co  prawda  zamierzał  przeznaczyć  na  sfinansowanie 

części I zamówienia kwotę brutto 905 083,20 zł, a wszystkie złożone oferty zawierają niższą 

cenę,  ale  pozostają  one  na  bardzo  zbliżonym  poziomie.  Jedyną  ofertą  odbiegającą  w 

zakresie ceny jest oferta konsorcjum w składzie Agencja Ochrony MK sp. z o.o. z siedzibą w 

Warszawie i Agencja Ochrony Kowalczyk Security 

sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, która 

zaoferowała  cenę  867  586,90  zł.  Ceny  pozostałych  ofert  przy  tej  skali  wartości  różniły  się 

nieznacznie.   

Oferta nr 1: 76

8 350,99 zł (miesięcznie: 64 029, 25 zł)  

Oferta nr 3: 787 422, 38 zł (miesięcznie: 65 618,53 zł)  

Oferta nr 4: 757 037,44 zł (miesięcznie: 63 086,45 zł)  

W  ocenie  Zamawiającego  zarzut  Odwołującego,  zgodnie  z  którym  możliwe  jest 

wykonanie  umowy  za  kwotę  65  618,53  zł  miesięcznie  (kwota  zaproponowana  przez 

Odwołującego), ale zdecydowanie niemożliwe jest wykonanie tej umowy za kwotę 63 086,45 

zł  miesięcznie  i  jest  to  cena  rażąco  niska  uznać,  należy  za  bezpodstawny.  Rażąco  niska 

cena  to  taka,  która  jest  nierealistyczna,  niewiarygodna  w  kontekście  aktualnej  sytuacji 

rynkowej  (Komentarz  do  art.  224,  [w:] 

A.  Gawrońska-Baran  i  in.,  Prawo  zamówień 

publicznych.  Komentarz  aktualizowany,  Warszawa  2022,  wersja  el.  LEX).  Z  wykładni 

językowej  pojęcia  „rażący”  wynika,  że  w  przepisie  tym  jest  mowa  o  przypadkach 


oczywistych,  wyraźnych,  bezspornych,  niewątpliwych,  „rzucających  się w  oczy”  (Komentarz 

do  art.  224,  [w:]  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz,  red.  H.  Nowak,  M.  Winiarz, 

Warszawa  2021,  s.  705).  W  tym  przypadku  różnica  w  cenie  pomiędzy  ofertami  trzech 

wykonawców, którzy złożyli oferty z najniższymi cenami jest tak niewielka, że nie wzbudziła 

ona  wątpliwości  Zamawiającego.  Wartość  najniższej  oferty  jest  niższa  od  średniej 

arytmetycznej  wszystkich  czterech  złożonych  ofert  o  niecałe  5%.  Okolicznością  notoryjną 

jest  fakt,  że  na  każdą  cenę  ma  wpływ  cały  szereg  okoliczności  i  czynników  indywidualnie 

dotyczących każdego przedsiębiorcy. Zestawienie różnych cen nie może stanowić dowodu, 

że  cena  jednego  przedsiębiorcy  jest  realna,  a  każda  niższa  cena  jest  ceną  nierynkową  - 

ponieważ  różne  podmioty,  o  różnej  historii  na  rynku,  różnej  wiarygodności  finansowej, 

różnych  relacjach  handlowych,  innej  specyfice  pracy  oraz  doświadczeniu,  uzyskają  różne 

ceny  ofertowe  w  zakresie  oferowanej  us

ługi.  Nie  świadczy  to  natomiast  o  oferowaniu  ceny 

rażąco  niskiej,  a  o  prawidłowym  funkcjonowaniu  konkurencyjnej  gospodarki  rynkowej  i 

zawsze na rynku konkurencyjnym znajdą się podmioty, które oferują wykonanie danej usługi 

w znacznie wyższej cenie niż ich konkurent (wyrok KIO z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. KIO 

Zamawiający  zwrócił  uwagę,  że  wyliczenia  Odwołującego  opierają  się  na  błędnych 

założeniach.  W  wierszu  10.  tabeli  Odwołujący  wskazuje  uśrednione  dofinansowanie  z 

PFRON na poziomie 750 zł (połowa pracowników z lekkim stopnień niepełnosprawności, do 

wynagrodzenia których PFRON dopłaca  450 zł miesięcznie i połowa pracowników z lekkim 

stopnień niepełnosprawności z wyszczególnionymi schorzeniami, do wynagrodzenia których 

PFRON dopłaca 1050 zł miesięcznie).  Zgodnie z projektowanymi postanowieniami umowy 

Zamawiający  dopuszczał,  aby  przedmiot  zamówienia  był  realizowany  przez  pracowników 

posiadających  nie  wyższy  niż  lekki  stopień  niepełnosprawności,  który  nie  uniemożliwia 

wykonywania pełnego zakresu obowiązków przypisanych do posterunku. Nic nie stoi zatem 

na  przeszkodzie,  aby  Wykonawca  zatrud

nił  wyłącznie  osoby  posiadające  lekki  stopień 

niepełnosprawności z wyszczególnionymi schorzeniami, do wynagrodzenia których PFRON 

dopłaca  miesięcznie  kwotę  1050  zł.  Niezasadne  jest  zatem  uśrednianie  dofinansowania  z 

PFRON  na  poziomie  750  zł  na  pracownika,  podczas  gdy  Wykonawca  może  uzyskiwać 

miesięcznie  kwotę  1050  zł.  Pozostałe  elementy  kalkulacji  wynagrodzenia  zaprezentowanej 

przez  Odwołującego  również  budzą  wątpliwości.  Odwołujący  wskazuje np.  „wynagrodzenie 

za  chorobę  –  10  dni  w  roku”.  Odwołujący  nie  uzasadnia  jednak  w  żaden  sposób,  na  jakiej 

podstawie  uznał,  że  przeciętnie  pracownik  ochrony  choruje  10  dni  w  roku.  Tego  elementu 

kalkulacji  kosztów  nie  sposób  przewidzieć.  Niekoniecznie  również  wszystkim  zatrudnionym 

pracownikom  przysługiwać  będzie  26  dni  urlopu  (jak  to  przyjęto  w  kalkulacji).    Przyjmując 

wskazane przez Odwołującego w tabeli dot. kalkulacji wynagrodzeń dane, pomijając już ich 


poprawność,  przy  uwzględnieniu,  że  Wykonawca  zatrudni  osoby  z  lekkim  stopniem 

niepełnosprawności  ze  szczególnymi  schorzeniami,  do  wynagrodzenia  których  PFRON 

dopłaca  1050  zł,  a  nie  750  zł  koszt  roboczogodziny  wyniósłby  23,28  zł,  a  zatem 

zdecydowanie  mniej  niż  to  wskazał  w  tabeli  Odwołujący  (25,07  zł)  i  mniej  niż  oferta 

Wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę.  

Zamawiaj

ący  stwierdził,  że  nie  zakłada,  że  Wykonawcy  zatrudniają  wyłącznie 

pracowników z lekkim stopniem niepełnosprawności lub lekkim stopniem niepełnosprawności 

ze scho

rzeniami specjalnymi (jak zdaje się sugerować Odwołujący). Zamawiający nie może 

jednak  odrzuca

ć  oferty  jako  rażąco  niskiej  tylko  dlatego,  że  dany  wykonawca  zatrudnia 

pracowników  z  określonym  stopniem  niepełnosprawności  (dopuszczonym  w  SWZ  i 

załącznikach  do  niej)  i  z  tego  tytułu  uzyskuje  dofinansowanie  do  ich  wynagrodzeń,  co 

ostatecznie  pozwala  mu  z

mniejszyć  koszty  wykonania  umowy.  Godziłoby  to  w  zasadę 

równego  traktowania  wykonawców.  Aktywizacja  zawodowa  osób  niepełnosprawnych 

zasługuje na pochwałę i jest zgodna z kierunkami rozwoju społecznego i rozwoju rynku pracy 

wyznaczanymi 

przez prawodawcę.   

Podsumowując, zarzut Odwołującego w zakresie części I. zamówienia Zamawiający 

stwierdził,  że  nie  był  zobligowany  do  zwracania  się  do  Wykonawcy,  który  zaoferował 

n

ajniższą  cenę  o  udzielenie  wyjaśnień,  ponieważ  wskazana  przez  niego  cena  nie  budziła 

wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia.  Odwołujący  nie uzasadnił również, 

że  wybrana  oferta  może  zawierać  cenę  rażąco  niską.  Przedstawiona  przez  niego  tabela  z 

kalkulacją  wynagrodzeń  oparta  jest  na  błędnych  przesłankach.  Wystarczy  zmienić  jedną 

daną (w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami), aby uzyskać zupełnie inny wynik.  

odniesieniu  do  części  II.  zamówienia  Zamawiający  wskazał,  że  w  specyfikacji 

warunków zamówienia nie wymagał, aby pracownicy zatrudniani przez Wykonawcę posiadali 

nie  wyższy  niż  lekki  stopień  niepełnosprawności.  Wymóg  taki  znajduje  się  jedynie  w 

projektowa

nych postanowieniach umownych. Ponadto, Wykonawca, którego ofertę wybrano, 

w swojej ofercie ni

e wskazał, że zamierza realizować zamówienie przy udziale pracowników 

legitymujących się wyższym niż lekkim stopniem niepełnosprawności. W związku z tym nie 

było podstaw do odrzucenia jego oferty, wbrew temu co twierdzi Odwołujący, na podstawie 

przepisu  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp

.    W  wyjaśnieniach  datowanych  na  22  grudnia  2022  r. 

Wykonawca  uwzględnił  co  prawda,  że  planuje  zaangażować  do  wykonywania  umowy 

pracowników  posiadających  umiarkowany  bądź  też  umiarkowany  specjalny  stopień 

niepełnosprawności,  ale  nie  oznacza  to,  że  Zamawiający  nie  zamierza  egzekwować 

obowiązku  wskazanego  w  §  6  ust.  2  lit.  d.  projektowanej  umowy  tj.  zatrudniania  osób 

posiadających  nie  wyższy  niż  lekki  stopień  niepełnosprawności,  który  nie  uniemożliwia 


wykonywania  pełnego  zakresu  obowiązków  przypisanych  do  posterunku.  Zamawiający 

dysponuje określonymi środkami prawnymi. Zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 1 lit. b projektowanej 

umowy Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne w przypadku niewykonania przez 

Wykonawcę  w  całości  lub  w  części  usługi  określonej  w  §  1  umowy,  w  wysokości  10% 

wartości  wynagrodzenia  miesięcznego  brutto  za  każde  zdarzenie,  w  szczególności  za 

obsadę  posterunku  osobami  niespełniającymi  wymogów  określonych  w  §  6  niniejszej 

umowy.  Ponadto, Zamawiający uprawniony jest do wypowiedzenia umowy, zgodnie z §  16 

ust.  1  umowy,  z  zachowaniem  miesięcznego  okresu  wypowiedzenia  w  sytuacji,  gdy 

Wykonawca (a) wykonuje umowę w sposób nienależyty i nie zmienia sposobu wykonywania 

pomimo  dwukrotnego  wezwania  przez  Zamawiającego  do  zmiany  sposobu  świadczenia 

usług,  (b)  suma  kar  umownych,  których  Zamawiający  zażądał  do  Wykonawcy  przekracza 

kwotę  10  000  zł.  Zamawiający  uprawniony  jest  również  w  określonych  przypadkach  do 

wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym (§ 16 ust. 3).  

Zamawiający  podniósł,  że  Odwołujący  zarzuca,  że  „[oferta  wykonawcy]  jest 

niezgodna  z  treścią  SWZ  poprzez  skierowanie  do  realizacji  zamówienia  pracowników  z 

orzeczonym umiarkowa

nym stopniem niepełnosprawności oraz umiarkowanym specjalnym”. 

Wybrany  Wykonawca  nie  skierował  jednak  jeszcze  żadnych  pracowników  do  realizacji 

zamówienia,  ponieważ  umowa  nie  została  zawarta,  a  na  etapie  realizacji  zamówienia 

Zamawiający czuwać będzie nad prawidłowym wykonywaniem umowy. Fakt, że Wykonawca 

wyjaśniając  cenę  wspomniał,  że  zamierza  zaangażować  pracowników  posiadających 

umiarkowany  stopień  niepełnosprawności  nie  oznacza,  że  Zamawiający  powinien  odrzucić 

jego  ofertę.  Po  podpisaniu  umowy  Wykonawcę  wiązać  będą  postanowienia  umowne,  w 

których  zawarto  obowiązek  zatrudniania  pracowników  legitymujących  się  nie  wyższym  niż 

lekki stopień niepełnosprawności.   

W  odniesieniu  do  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny  Zamawiający  podtrzymał  uwagi  do 

zarzutu 

odwołania  w  zakresie  części  I.  zamówienia.  Ubocznie  wskazał,  że  drobne  błędy  w 

wyjaśnieniach przekazanych przez Wykonawcę nie mogą stanowić podstawy do odrzucenia 

jego oferty. Zamawiający bowiem, zgodnie z zasadami wyrażonymi w przepisie art. 16 Pzp, 

obowi

ązany  jest  przygotowywać  i  prowadzić  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w 

sposób  proporcjonalny.  Odrzucenie  oferty  jedynie  na  podstawie  drobnych  nieścisłości  w 

zakresie wyjaśnień co do ceny prowadziłoby do naruszenia tej zasady.   

Przedstawione przez Odw

ołującego wyliczenia w zakresie rażąco niskiej ceny oparte 

są  na  błędnych  założeniach.  Odwołujący  zarzuca  m.in.,  że  Wykonawca  z  najniższą  ceną 

zaniżył  koszty  wynagrodzenia  urlopowego,  ponieważ  osobom  ze  znacznym  lub 

umiarkowanym stopniem niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w 

wymiarze  10  dni  roboczych  w  roku  kalendarzowym.  Zamawiający  w  projektowanych 


postanowieniach  umownych  nie  dopuszcza  jednak  zatrudniania  przez  Wykonawcę  osób  z 

wyższym niż lekki stopień niepełnosprawności. Nie ma  zatem podstaw do uwzględniania w 

kosztach  wynagrodzenia  urlopowego  dodatkowego  10-dniowego  urlopu.  Tym  samym 

wyliczenia Odwołującego prowadzą do błędnego wyniku.  

Zamawiający stwierdził również, że nawet gdyby koszt wykonania zamówienia przez 

wybranego  Wyk

onawcę,  nieznacznie  przewyższał  kwotę  wynagrodzenia  przewidzianą  w 

umowie, to nie jest to podstawą do automatycznego odrzucenia oferty Wykonawcy. Należy 

wziąć  bowiem  pod  uwagę  wszelkie  korzyści,  które  Wykonawca  może  odnieść  z  tytułu 

realizacji umowy.  Umow

a w sprawie zamówienia z definicji jest umową odpłatną (art. 7 pkt 

32  Pzp

).  Wskazuje  się  jednak,  że  pojęcie  odpłatności  należy  rozumieć  szeroko  (zob. 

Komentarz  do  art.  7,  [w:]  P.  Graneck

i,  I.  Granecka,  Prawo  zamówień  publicznych. 

Komentarz,  Warszawa  2021,  wersja  el.  Legalis).    KIO  w  wyroku  z  dnia  8  grudnia  2021  r., 

sygn.  KIO  2542/11,  rozpatrywała  odwołanie  od  postępowania  o  udzielenie  zamówienia, 

którego przedmiotem było otwarcie i prowadzenie rachunków skonsolidowanych funduszy w 

ramach  FUS,  FEP  oraz  rachu

nków  ZUS  i  realizację  płatności  masowych  dotyczących 

wypłaty  świadczeń.  Jedna  z  ofert  zawierała  wówczas  cenę  0  zł.  W  ocenie  Izby  umowa,  w 

której  bank  zobowiązuje  się  do  prowadzenia  rachunków  i  przeprowadzania  rozliczeń 

pieniężnych  za  0  zł,  będzie  umową  odpłatną,  wzajemną  o  charakterze  majątkowym.    W 

doktrynie prawa cywilnego przyjmuje się, że przez umowę odpłatną należy rozumieć umowę, 

na 

mocy której strona dokonująca przysporzenia na rzecz drugiej strony otrzymuje w zamian 

korzyść  majątkową.  Jednocześnie  wskazać  należy,  że  w  doktrynie  istnieje  spór,  czy  w 

przypadku  umów  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  korzyść  majątkowa  obligatoryjnie 

musi mieć  charakter  pieniężny, czy  też może  przybrać  postać  świadczenia niepieniężnego. 

Zgodnie z ostatnim poglądem odpłatność obejmuje każdy rodzaj korzyści, które przedstawia 

wartość  pieniężną,  z  tym  jednak  zastrzeżeniem,  iż  korzyść,  wynikająca  z  umowy  nie  musi 

być uiszczana w postaci pieniężnej.  W ocenie Izby zaprezentowanej w przywołanej sprawie, 

pojęcie  odpłatności  należy  interpretować  szeroko  i  obejmuje  ono  nie  tylko  świadczenia 

pieniężne,  lecz  również  każdy  rodzaj  korzyści,  które  zamawiający  akceptuje  w  zamian  za 

wykonanie  zamówienia.  Przenosząc  powyższe  rozważania  na  stan  faktyczny  tamtejszej 

sprawy,  Izba  wskazała,  że  bank  przewiduje  uzyskać  z  tytułu  realizacji  umowy  korzyści 

wynikające  przede  wszystkim  z  faktu  uzyskania  depozytów  bieżących,  czyli  środków 

pieniężnych  gromadzonych  na  rachunkach  oszczędnościowo  -  rozliczeniowych  osób 

fizycznych,  będących  świadczeniobiorcami  ZUS,  a  także  ze  środków  pieniężnych 

zgromadzonych na rachunkach funduszy ZUS.  Podobne stanowisko KIO zajęła w wyroku z 

dnia  3  stycznia  2012  r.,  sygn.  KIO  2725/11,  dopuszczając  możliwość  wykonania  przez 

Wykonawcę  zamówienia  za  0  zł.  Zdaniem  Zamawiającego  rozważania  poczynione  przez 


KIO  w  sprawie  o  sygn.  2542/11,  pomimo 

że  nie  zaszedł  przypadek,  w  którym  Wykonawca 

zaoferował  wykonanie  usługi  za  0  zł,  odnieść  można również  do  realiów  niniejszej  sprawy.  

Wykonawca w złożonych wyjaśnieniach datowanych na dzień 22 grudnia 2022 r. wskazuje, 

że  w  dłuższej  perspektywie  bardziej  opłacalne  dla  niego  jest  utrzymanie  sprawdzonej  i 

wykwalifikowanej  kadry  poprzez  przeniesienie  jej  na  inny  obiekt  (nawet  pozyskany  po 

konkurencyjnej  stawce),  niż  rezygnacja  z  pracowników,  a  ponadto  nieuzyskanie 

przedmiotowego  zamówienia  wywołałoby  określone  koszty  po  jego  stronie,  takie  jak 

obowiązek  wypłaty  odpraw,  ekwiwalentów  za  niewykorzystany  urlop  itd.  Korzyścią 

W

ykonawcy  z  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  będzie  zatem  nie  tylko  kwota  209 

354,36  zł  wypłacona  przez  Zamawiającego,  ale  również  możliwość  zachowania 

sprawdzonego personelu oraz zaoszczędzenia określonej kwoty, którą Wykonawca musiałby 

wydatkować  w  celu  wypłaty  odpraw  i  ekwiwalentów  pieniężnych  za  niewykorzystany  urlop. 

Dla  Wykonawcy  bardziej  opłacalne  jest  uzyskanie  niższej  kwoty  za  zamówienie  od 

Zamawiającego  niż  wypłacanie  pracownikom  odpraw  oraz  rekrutowanie  na  nowo 

pracowników w przyszłości (zwłaszcza w obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej, w której 

stopa  bezrobo

cia  jest  na  stosunkowo  niskim  poziomie,  a  szereg  pracodawców  zauważa 

ogromne trudności w pozyskaniu dobrych pracowników).   

Do pisma została m.in. załączona uchwała nr 11/2022 Rady Centrum Łukasiewicz z 

29 grudnia 2022 r.  

Izba  dopuściła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  przekazanej  przez 

Zamawiającego oraz ww. dowody załączone do złożonych przez strony pism.  

Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając odwołanie, uwzględniając dokumentację 

pos

tępowania  oraz  stanowiska  Stron  i  Przystępującego,  a  także  zgromadzone 

dowody, ustaliła i zważyła co następuje: 

Odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych.  Wpis  w  prawidłowej  wysokości  został 

wniesiony w ustawowym terminie.  N

ie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących 

odrzuceniem odwołania, o których mowa w art. 528 Pzp.  

Wykazując  swoje  uprawnienie  do  skorzystania  ze  środków  ochrony  prawnej 

Odwołujący  wskazał  m.in.,  że  w  zakresie  części  I  zamówienia,  oferta  Odwołującego  po 

dokonaniu  prawidłowej  oceny  ofert  może  być  ofertą  najkorzystniejszą  w  przedmiotowym 

postępowaniu spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. Z uwagi na niezgodne z prawem 

zaniechanie  czynności  badania  ceny  ofert  wykonawców  wskazanych  w  niniejszym 

od

wołaniu,    co  w  konsekwencji  mogłoby  prowadzić  do  odrzucenia  tych  ofert  jako 

zawierających  rażąco  niską  cenę,  Odwołujący  został  pozbawiony  możliwości  realizacji 

przedmiotowego  zamówienia.  W  konsekwencji  Odwołujący  nie  osiągnie  zysku,  który 


planował w przy realizacji usługi objętej przedmiotowym postępowaniem. W zakresie części 

II  zamówienia  oferta  Odwołującego  po  dokonaniu  prawidłowej  oceny  ofert  jest 

najkorzystniejszą  w  przedmiotowym  postępowaniu  spośród  ofert  niepodlegających 

odrzuceniu.  Z  uwagi  na  niezgod

ne  z  prawem  zaniechanie  czynności  odrzucenia  oferty 

Konsorcjum,  Odwołujący  został  pozbawiony  możliwości  realizacji  zamówienia.  W 

konsekwencji Odwołujący nie osiągnie zysku, który planował w przy realizacji usługi objętej 

przedmiotowym postępowaniem. Powyższe stanowi wystarczającą przesłankę do wniesienia 

odwołania.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  skorzystania  w 

przedmiotowym  postępowaniu  ze  środków  ochrony  prawnej.  Zostały  bowiem  wypełnione 

przesłanki, o których mowa w art. 505 ust. 1 Pzp.  

Izba 

zważyła, co następuje:  

Odwołanie podlega uwzględnieniu.  

Ad 

zarzuty dotyczące części I 

Stosownie do art. 224 ust.  1 Pzp: 

Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne 

części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą 

wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w 

zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. 

Podstawowym  celem  wyst

ąpienia  zamawiającego  do  wykonawcy  o  wyjaśnienia  jest 

ustalenie,  czy  za  zaoferowaną  cenę  możliwe  jest  należyte  wykonanie  zamówienia  przez 

wykon

awcę,  bez  poniesienia  strat  z  tego  tytułu,  przy  uwzględnieniu  w  szczególności 

przedmiotu i specyfiki zamówienia.

W  sprawie  zwraca  uwagę,  że  zważywszy  na  specyfikę  przedmiotu  zamówienia  i 

praktykę  wykonawców  działających  w  branży  ochroniarskiej  przy  wycenie  usług  poza 

obowiązującą w danym okresie kwotą minimalnego wynagrodzenia szczególnego znaczenia 

nabiera  możliwość  uzyskania  dofinansowania  z  Państwowego  Funduszu  Rehabilitacji 

Zawodowej i Społecznej (PFRON).  

W  analizowanym  postępowaniu  Zamawiający  wymagał  do  realizacji  zamówienia 

skierowania  osób  zatrudnionych  na  umowę  o  prace  i  wyłączył  możliwość  zatrudnienia 

praco

wników posiadających wyższy niż lekki stopień niepełnosprawności, zastrzegając przy 

tym,  ze  stopień  ten  nie  może  uniemożliwiać  wykonywania  pełnego  zakresu  obowiązków 

przypisanych  do  posterunku. 

Nie  jest  sporne,  że  w  przypadku  zatrudnienia  osób 


spełniających  określone  w  SWZ  wymogi,  maksymalna  pomoc  publiczna  może  wynosić 

1050,00 zł. Nie jest także sporne, że w 2023 r. wynagrodzenie minimalne od 1 stycznia do 

30  czerwca  wynosi 

3490,00  zł,  zaś  od  1  lipca  –  3600,00  zł.  Kwoty  te  służą  do  wyliczenia 

minimalnej st

awki godzinowej za pracę. 

Z  wyliczeń  przedstawionych  przez  Odwołującego  w  odwołaniu  wynika,  że  przy 

zatr

udnieniu  połowy  takich  osób  i  przy  uwzględnieniu  wysokości  minimalnego 

wynagrodzenia  określonego  na  2023  r.  i  założonych  przez  Odwołującego  obciążeń 

pracodawcy 

np.  wynagrodzenia  za  urlop  czy  związanego  z  choroba  pracowników  oraz 

składkami  do  ZUS,  godzinowa  stawka  powinna  wynosić  25,07  zł.  Przedstawiona  w 

odwołaniu  kalkulacja  poza  kosztami  związanymi  z  zatrudnieniem  osób  nie  dotyczy  innych 

kosztów realizacji usługi, np. kosztów umundurowania czy kosztów administracyjnych.  

formularzy  ofertowych  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia – Konsorcjum: MJK sp. z o.o., Matpol Grupa sp. z o.o., Matpol Grupa Bis sp. z 

o.o.  oraz  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  Konsorcjum: 

Time Security sp. z o.o., Sky One sp. z o.o

. wynika, że zaoferowana przez tych wykonawców 

w  części  I  stawka  wynosi  odpowiednio:  23,77  zł  oraz  23,42  zł  netto.  Z  założenia  stawki  te 

powinny obejmo

wać wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia, tj. nie tylko koszty 

wynagrodzenia pracowników, ale też koszty obciążające pracodawcę, w tym z tytułu składek 

ZUS.  Tymczasem  stawki 

ww.  wykonawców  są  bardzo  zbliżone  do  stawek  minimalnego 

wynagrodzenia 

za pracę, co powinno wzbudzić wątpliwości co do uwzględnienia wszystkich 

czynników  wpływających  na  cenę  w  postępowaniu.  Przy  kalkulacji  ceny  oferty  wykonawcy 

powinni bowiem uwzględnić wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia.    

Jak wynika z odpo

wiedzi na odwołanie Zamawiający nie miał wątpliwości co do cen 

ofert  złożonych  przez  wykonawców  Konsorcjum  Parasol  i  Konsorcjom  Time  Security. 

Zamawiający  przyznał  jednocześnie,  że  na  sfinansowanie  części  I  zamówienia  zamierzał 

przeznaczyć  kwotę  brutto  905  083,20  zł,  a  złożone  przez  ww.  wykonawców  w  tej  części 

oferty  zawierają  niższe  ceny,  pozostają  one  jednak  na  zbliżonym  poziomie  do  ceny  oferty 

złożonej  przez  Odwołującego.  Zamawiający  swoją  argumentację  odniósł  do  ceny  oferty 

Odwołującego  stwierdzając,  że  w  jego  ocenie:  zarzut  Odwołującego,  zgodnie  z  którym 

możliwe  jest  wykonanie  umowy  za  kwotę  65  618,53  zł  miesięcznie (kwota  zaproponowana 

przez Odwołującego), ale zdecydowanie niemożliwe jest wykonanie tej umowy za kwotę 63 

086,45 zł miesięcznie i jest to cena rażąco niska uznać, należy za bezpodstawny.  

Tymczasem 

okoliczność,  że  cena  oferty  Odwołującego  niewiele  różni  się  od  cen 

dwóch  zakwestionowanych  przez  niego  ofert,  samo  w  sobie  nie  przesądza  o  prawidłowym 

skalkulowaniu  tych  ofert.  Z

arzut  odwołania  nie  dotyczy  zaniechania  odrzucenia  ofert  ww. 


wykonawców  z  uwagi  na  rażąco  niską  cenę,  lecz  dotyczy  zaniechania  Zamawiającego 

wystąpienia  o  wyjaśnienia  ceny  tych  ofert  z  podaniem  wyliczeń,  które  wskazują  zdaniem 

Odwołującego, na zaistnienie podstaw do wystąpienia o wyjaśnienia cent tych ofert. 

Zgodzić się należy z Zamawiającym, że na każdą cenę oferty ma wpływ cały szereg 

okoliczności  i  czynników  indywidualnie  dotyczących  każdego  przedsiębiorcy.  W 

okolicznościach  analizowanej  jednak  to  właśnie  te  indywidualne  czynniki  wpływające  na 

wysokość cen ww. ofert winny być wyjaśnione. W sytuacji bowiem, gdy zaoferowana przez 

wykonawcę  stawka  zbliżona  do  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę,  powinno  wzbudzić 

wątpliwości Zamawiającego czy cena oferty pozwala na należyte wykonania zamówienia bez 

ponoszenia na nim straty. Tym bardziej, gdy Zamawiający wyłączył możliwość zatrudnienia 

pracowników  posiadających  wyższy  niż  lekki  stopień  niepełnosprawności,  zastrzegając 

jednocześnie,  że  nie  może  on  uniemożliwiać  wykonywania  pełnego  zakresu  obowiązków 

przypisanych do posterunku

, co przekłada się na wysokość ewentualnej pomocy publicznej.  

Zwraca w tym zakresie 

uwagę, że Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie podniósł, 

że  wyliczenia  Odwołującego  opierają  się  na  jego  założeniach,  które  na  sobie  znanej 

podstawie  ocenił  jako  błędne.  Wskazał  np.  że  Odwołujący  przyjął  w  przedstawionych 

wyliczeniach   

uśrednione  dofinansowanie  z  PFRON  na  poziomie  750  zł  (połowa 

pracowników  z  lekkim  stopnień  niepełnosprawności,  do  wynagrodzenia  których  PFRON 

do

płaca  450  zł  miesięcznie  i  połowa  pracowników  z  lekkim  stopnień  niepełnosprawności  z 

wyszczególnionymi  schorzeniami,  do  wynagrodzenia  których  PFRON  dopłaca  1050  zł 

miesięcznie), stwierdzając, że wykonawca może zatrudnić wyłącznie osoby posiadające lekki 

st

opień  niepełnosprawności  z  wyszczególnionymi  schorzeniami,  do  wynagrodzenia  których 

PFRON  dopłaca  miesięcznie  kwotę  1050  zł.  Zamawiający  zatem  przedstawia  jedną  z 

możliwości  w  tym  zakresie,  bardziej  korzystną  dla  wykonawców,  jeśli  chodzi  o  wysokość 

możliwej do otrzymania przez nich pomocy publicznej. Trudno jednak nie zauważyć, że bez 

uzyskania wyjaśnień od wykonawcy, można byłoby czynić odmienne hipotetyczne założenia, 

także  takie,  które  wskazywałyby,  że  te  przyjęte  przez  Odwołującego  są  nazbyt 

optymistyczne.  Nawet  zatem,  gdyby 

istniały  podstawy  do  uznania,  że  wszystkie  osoby 

skierowane  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia  posiadają  jeden  ze  wskazanych  w 

SWZ stopni 

niepełnosprawności, to z uwagi na istniejące różnice w możliwym do otrzymania 

dofinansowaniu  z  PFRON

,  nie  może  to  być  okoliczność,  która  zważywszy  na  wysokość 

zaoferowanych 

przez  ww.  wykonawców  stawek  za  godzinę  pracy,  nie  powinna  być 

przedmiotem  zbadania 

przez  Zamawiającego.  W  związku  z  tym  nie  można  zgodzić  się  z 

wyliczeniami 

Zamawiającego,  który  stwierdził,  że  przy  uwzględnieniu,  że  Wykonawca 

zatrudni  osoby  z  lekkim  stopniem  niepełnosprawności  ze  szczególnymi  schorzeniami,  do 

wynagrodzenia  których  PFRON  dopłaca  1050  zł,  a  nie  750  zł  koszt  roboczogodziny 


wyniósłby 23,28 zł, a zatem zdecydowanie mniej niż to wskazał w tabeli Odwołujący (25,07 

zł) i mniej niż oferta Wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę. Okoliczności te powinny 

być  przedmiotem  wyjaśnień  złożonych  Zamawiającemu  na  jego  wezwanie.  To,  że  istnieje 

m

ożliwość  dofinansowania,  nie  oznacza,  że  Zamawiający  powinien  taką  możliwość  przyjąć 

za pewnik i bez przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w zakresie cen ofert, uznać, 

że  w  odniesieniu  do  ww.  wykonawców  przyjąć,  najwyższą  kwotę  pomocy  możliwą  do 

otrz

ymania  przy  uwzględnieniu  wymogów  postawionych  w  SWZ.  Skoro  Zamawiający  nie 

posiada  wiedzy  co  do  rzeczywistego  poziomu  dofinansowania  z  PFRON  otrzymywanego 

przez wykonawców, dopiero po otrzymaniu stosownych wyjaśnień, będzie w stanie dokonać 

oceny co do tego 

czy obniżenie stawki godzinowej przez wykonawców było uprawnione. 

Również  stanowisko  Zamawiającego  dotyczące 

kalkulacji 

wynagrodzenia 

przedstawionej w odwołaniu, w zakresie przyjęcia wynagrodzenia chorobowego w wymiarze 

10 dni w roku oraz 26 dniowego urlopu, 

pokazuje, że Zamawiający podważa takie wyliczenia 

wskazując jedynie na trudności w ich oszacowaniu czy hipotetyczną możliwość przyjęcia w 

tym  zakresie  innych  założeń  niż  Odwołujący.  Pokazuje  to,  że  także  w  tym  przypadku 

Zamawiający samodzielnie, bez uzyskania od wykonawców wyjaśnień, zakłada wystąpienie 

innych podstaw do wyceny, np. urlop w niższym wymiarze.  

O

cena,  czy  w  okolicznościach  analizowanego  postępowania,  Zamawiający  był 

zobowiązany  przeprowadzić  postępowanie  wyjaśniające  cen  ofert  ww.  wykonawców,  o 

którym  mowa  w  art.  224  ust.  1  Pzp,  jest  dokonywana  z  uwzględnieniem  okoliczności 

dotyczących  zamówienia.  Wobec  postawienia  zarzutu  zaniechania  wystąpienia  do 

konkurencyjnych  wykonawców  o  wyjaśnienia  cen  ich  ofert,  ciężar  dowodu  na  ogólnych 

zasa

dach  obciążał  Odwołującego,  bowiem  to  on  wywodził  skutki  prawne  z  braku  takiego 

wezwania, co wynika m.in. z przepisu art. 534 ust. 1 Pzp.  

W  ocenie Izby,  zostało  wykazane  przez  Odwołującego,  że  cena  zaoferowana  przez 

wykonawc

ów  Konsorcjum  Parasol  i  Konsorcjum  Time  Security  powinna  wydać  się 

Zamawiającemu  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzić  jego 

wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów.  

Jakkolwiek  kalkulacja  wynagrodzenia 

przedstawiona  w  odwołaniu  na  potwierdzenie 

prezentowanego  przez  Odwołującego  stanowiska,  może  się  różnić  od  wyliczeń  ww. 

wykonawców,  to  jednak  pokazuje  ona,  że  cena  tych  ofert  powinna  wydać  się 

Zamawiającemu  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzić  jego 

wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów.  W 


konsekwencji 

należy  uznać,  że  Odwołujący  wykazał,  że  po  stronie  Zamawiającego  powstał 

obowiązek  wystąpienia  o  wyjaśnienia  cen  tych  ofert.  W  związku  z  tym  wykonawcy  powinni 

zostać  wezwani  do  wyjaśnienia  oraz  wykazania,  że  cena  ich  oferty  została  rzetelnie 

skalkulowana.  

W  okolicznościach  analizowanej  sprawy  nie  ma  przy  tym  znaczenia,  że  cena  tych 

ofert 

nie  jest  niższa  o  co  najmniej  30%  od  szacunkowej  wartości  zamówienia  ani  średniej 

arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert.  Zamawiający  jest  bowiem  zobowiązany  do 

badania  ceny  oferty  nie  tylko 

wówczas,  gdy  wystąpi  powyższa  przesłanka  procentowa,  ale 

także gdy treść oferty budzi wątpliwości co do zastosowania się wykonawcy do powszechnie 

obowiązujących  przepisów  prawa,  w  tym  przepisów  dotyczących  minimalnego 

wynagrodzenia 

za  pracę  czy  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego,  na  co 

wskazuje przepis art. 224 ust. 1 i ust. 3 pkt 4 i 6 Pzp.  

Ad 

zarzuty dotyczące część II  

W  tym  zakresie,  wobec wzajemnie  przenikającej  się  argumentacji  przedstawionej  w 

odwołaniu, w szczególności dotyczącej ujawnionego w wyjaśnieniach ceny oferty, złożonych 

przez Konsorcjum Parasol na wezwanie Zamawiającego, zamiaru zatrudnienia do realizacji 

zamówienia  pracowników  posiadających  wyższy  niż  dozwolony  w  SWZ  stopień 

niepełnosprawności,  rozpatrzeniu  w  tym  aspekcie  podlega  zarzut  w  pełnym  wymiarze,  tj. 

zarówno jako zarzut podstawowy dotyczący odrzucenia oferty jako niezgodnej z warunkami 

zamówienia,  jak  też  jako  oferty  co  do  której  ww.  wykonawca  w  złożonych  na  wezwanie 

Zamawiającego  wyjaśnieniach  ceny  oferty,  nie  obalił  domniemania,  iż  zawiera  ona  rażąco 

niską cenę.   

Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp: 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej 

treść  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.   Zgodnie z  art.  7 pkt  29 Pzp przez  warunki 

zamówienia  należy  rozumieć  m.in.  warunki  wynikające  z  opisu  przedmiotu  zamówienia,  co 

oznacza,  że  do  wymogów  postawionych  przez  zamawiającego  należy  porównywać  treść 

złożonych przez wykonawców ofert. Chodzi przy tym o merytoryczne wymagania, w tym co 

do  zakresu,  ilości,  jakości,  warunków  realizacji  i  innych  elementów,  które  są  istotne  dla 

wykonania  zamówienia  w  stopniu  zaspokajającym  opisane  przez  zamawiającego 

oczekiwania 

oraz o merytoryczny aspekt zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia. Dla 

odrzucenia oferty na podstawie ww. art. 226 ust. 1 pkt 

5 Pzp, niezbędne jest stwierdzenie i 

wykazanie  niezgodności  treści  oferty  z  określonymi  w  SWZ  wymaganiami,  przy  czym 

podnoszona rozbieżność nie może budzić wątpliwości.  

W sprawie nie jest sporne, że Zamawiający wymagał, aby przedmiot zamówienia był 

reali

zowany  przez  pracowników/osoby  posiadające  nie  wyższy  niż  lekki  stopień 


niepełnosprawności,  który  nie  uniemożliwia  wykonywania  pełnego  zakresu  obowiązków 

przypisanych do posterunku (m.in. § 6 ust. 2 lit. d wzoru umowy stanowiącego załącznik nr 6 

do  SWZ).  N

ie  jest  także  sporne,  że  wykonawca  Konsorcjum  Parasol  w  złożonych 

wyjaśnieniach  ceny  wskazał,  że  zamierza  realizować  zamówienie  przez  pracowników 

posiadających  wyższy  stopień  niepełnosprawności,  a  zatem  stopień,  który  nie  został 

dopuszczony  przez  Zamawiającego.  W  przedstawionej  w  wyjaśnieniach  kalkulacji 

wykonawca  ten  uwzględnił  wyższą  pomoc  publiczną  dla  przewidzianych  do  realizacji 

zamówienia  osób  niż  ta,  która  przysługiwałaby  w  sytuacji,  gdyby  w  kalkulacji  uwzględnił 

wymogi  SWZ.  Skutkowało  to  obniżeniem  ceny  oferty.  Zwraca  przy  tym  uwagę,  że 

jednocześnie  w  przedstawionej  kalkulacji,  wykonawca  Konsorcjum  Parasol,  nie  uwzględnił 

wyższego  wymiaru  urlopu  przysługującego  pracownikom,  którzy  posiadają  przyjęty  przez 

niego 

stopień  niepełnosprawności.  Oznacza  to,  że  nie  był  konsekwentny  w  swoich 

założeniach,  co  do  zatrudnienia  /  skierowania  pracowników  na  potrzeby  realizacji 

zamówienia.  

W  związku  z  tym,  z  uwagi  na  ww.  brak  konsekwencji  wykonawcy,  a  zatem 

ewentualne 

w  tym  aspekcie  wątpliwości,  a  także  ewentualne  wątpliwości  związane  z 

prezentowanym  przez 

Zamawiającego  stanowiskiem,  które  jakkolwiek  wskazuje  na  błędne 

interpretowanie  na  etapie  badania  i  oceny  ofert  wzoru 

umowy,  jako  dokumentu,  który  nie 

stanowi integralnej części SWZ, to jednak wynika z niego, że byłby w stanie wyegzekwować 

wykonywanie przedmiotu zamówienia przez osoby posiadające stopień niepełnosprawności, 

który  dopuścił  w  SWZ,  w  okolicznościach  analizowanej  sprawy,  informację  co  do  stopnia 

niepełnosprawności  osób  planowanych  przez  wykonawcę  Konsorcjum  Parasol  do  realizacji 

zamówienia,  należy  przede  wszystkim  oceniać  pod  kątem  zaistnienia  przesłanki  do 

odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 Pzp.  

W ocenie Izby w sprawie zostało wykazane, że przesłanka ta została wypełniona. 

Stosownie  do  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Zgodnie  z  art.  224  ust.  6  Pzp:  Odrzuceniu, 

jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub 

kosztem,  podlega 

oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie, 

lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub 

kosztu. 

Konsekwencją przyjętego w kalkulacji ceny oferty ww. założenia jest zawyżenie kwot 

pom

ocy publicznej, co przekłada się na nieuzasadnione obniżenie ceny oferty.   

W  złożonych  wyjaśnieniach  wykonawca  Konsorcjum  Parasol  przewidział  bowiem  w 

odniesieniu  do  dwóch  pracowników  pomoc  z  publiczną  wynikającą  z  ustawy  o  rehabilitacji 


zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych w wysokości 2 100,00 zł, 

a w odniesieniu do trzech (także osoby zatrudnionej w wymiarze 0,35 etatu) – 1 200,00 zł, 

podczas,  gdy  nie  jest  sporne,  że  w  przypadku  osób  z  dopuszczalną  w  SWZ 

niepełnosprawnością maksymalnie pomoc ta mogłaby wynosić 1 050,00 zł za pełny etat.  

Oznacza  to,  że  wyliczenia  przedstawione  przez  wykonawcę  Konsorcjum  Parasol  w 

tym aspekcie zostały sporządzone w sposób nierzetelny. 

Ponadto, 

jak  słusznie  zauważył  Odwołujący,  kalkulacja  ceny  oferty  przedstawiona 

przez  wykonawcę  Konsorcjum  Parasol  nie  uwzględnia,  że  w  2023  r.,  tj.  w  czasie realizacji 

zamówienia  mają  obowiązywać  dwie  wielkości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę.  Nie 

jest sporne, 

że od 1 stycznia 2023 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 3 490,00 zł , 

a od 1 lipca 2023 r. 

– 3 600,00 zł. Tymczasem wykonawca ten dla całego roku przyjął kwotę 

490,00 zł i z jej uwzględnieniem liczył pozostałe koszty pracownicze, w tym wynagrodzenie 

za pracę w godzinach nocnych czy za urlop oraz narzuty ZUS. Także zatem w pozostałym 

zakresie przedłożona kalkulacja nie uzasadnia podanej w ofercie ceny. 

Zamawiający nie dopatrzył się uchybień w wyjaśnieniach złożonych przez wykonawcę 

Konsorcjum Parasol.  Ze stanowiska zaprezentowanego w odpowiedzi na 

odwołanie wynika, 

że  jakkolwiek  wymagał,  aby  przedmiot  zamówienia  był  realizowany  przez  pracowników 

posiadających  nie  wyższy  niż  lekki  stopień  niepełnosprawności,  który  nie  uniemożliwia 

wykonywania pełnego zakresu obowiązków przypisanych do posterunku, to jednak mimo, iż 

wykonawca  Konsorcjum  Parasol 

w  kalkulacji  przyjął  kwotę  dofinansowania  z  PFRON  na 

poziomie  2 

100,  00  zł  i  1 200,00  zł,  tj.  zdecydowanie  zawyżoną,  nie  uznał  tych  kwot  za 

nieprawidłowo skalkulowanych.  

Trudno  zatem  uznać,  że  przeprowadzony  przez  Zamawiającego  w  tym  aspekcie 

sposób oceny wyjaśnień Konsorcjum Parasol jest prawidłowy.  

Zastrzeżenia  budzi  także  ocena  Zamawiającego  co  do  pozostałych  elementów 

kalkulacji  wynagrodzenia  Konsorcjum  Parasol

, której dał wyraz w odpowiedzi na odwołanie 

od

nosząc się do zaprezentowanej przez Odwołującego kalkulacji.  

R

ozstrzygając  spór  co  do  zaistnienia  tej  przesłanki  odrzucenia  oferty  wykonawcy, 

Izba  ocenia  czynność  zamawiającego,  polegającą  na  ocenie  złożonych  przez  wykonawcę 

wyjaśnień.  Każdy  przypadek  rozpatrywany  jest  indywidualnie.  Wystosowanie  przez 

zamawiającego  wezwania  do  wyjaśnień  ceny  oferty  wykonawcy  skutkuje  powstaniem 

domniemania  istnienia  w  tej  ofercie 

rażąco  niskiej  ceny,  którego  obalenie  obciąża 

wykonawcę, co wynika z art. 224 ust. 5 Pzp.  

W  analizowanej  sprawie 

wykonawcę  Konsorcjum  Parasol  złożył  wyjaśnienia,  które 

Odwołujący  w  odwołaniu  w  istotnych  aspektach  skutecznie  podważył.  W  okolicznościach 


analizowanej  sprawy  w  cenie  Izby 

nie  sposób  zgodzić  się  z  Zamawiającym,  który  w 

odpowiedzi  na  od

wołanie  dał  wyraz  temu,  że  uznaje  błędy  w  wyjaśnieniach  przekazanych 

mu przez w

ykonawcę Konsorcjum Parasol za drobne, które nie mogą stanowić podstawy do 

odrzucenia  oferty 

tego  wykonawcy,  bowiem  prowadziłoby  to  jego  zdaniem  do  naruszenia 

zasad  określonych  w  art.  16  ustawy  Pzp,  który  nakazuje  przygotowanie  i  prowadzenie 

postępowania o udzielenie zamówienia w sposób proporcjonalny.  

Wbrew  bowiem  stanowisku  Za

mawiającego  wyjaśnienia  złożone  przez  wykonawcę 

Konsorcjum Parasol wskazują nie na drobne, lecz na bardzo istotne błędy, które nie powinny 

zostać  przez  niego  zbagatelizowane.  W  szczególności  przyjęcia  do  wyceny  odmiennego 

sposobu realizacji zamówienia niż przewidziany w SWZ i związanego z tym uwzględnienia w 

cenie oferty nienależnych kwot dofinansowania, jak też przyjęcia do wyliczeń nieprawidłowej 

wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę nie można uznać, za drobne błędy.  

W  związku  z  tym  wyjaśnienia  te  nie  mogą  być  uznane  za  takie,  które  obalają 

domniemanie  rażąco  niskiej  ceny  oferty.  Z  tych  wglądów  oferta  wykonawcy  Konsorcjum 

Parasol 

winna zostać odrzucona na wskazanej w wyroku podstawie. 

Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy  Pzp, 

Izba uwzględnia odwołanie w 

całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub 

może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  lub 

systemu  kwalifikowania  wykonawców.  W  analizowanej  sprawie  stwierdzono  naruszenia 

przepisów  Pzp,  mające  wpływ  na  wynik  postępowania,  co  musiało  skutkować 

uwzględnieniem odwołania.  

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp, orzeczono 

jak w pkt 1 sentencji. 

Zgodnie  z  art.  557  Pzp, 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym  postępowanie 

odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach  postępowania  odwoławczego.  Izba  uwzględnia 

odwołanie. W związku z tym odpowiedzialność za wynik postępowania ponosi Zamawiający 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku 

postępowania - na podstawie art. 557 i art. 575 Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. 

b  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodni

czący:      ………………….………..