Sygn. akt: KIO 101/24
WYROK
Warszawa, dnia 31 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Danuta Dziubińska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 8 stycznia 2024 r. przez wykonawc
ę BBC Best Building Consultants Sp. z o.o. Sp.k.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Sąd Okręgowy w Rzeszowie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz.
Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach
orzeka:
Umarza postępowanie w zakresie zarzutów nr 1, 3, 4, 5;
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu nr 2,
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu nr 6 dotyczącego zaniechania ujawnienia
wyjaśnień dotyczących ceny oferty wraz z załącznikami zastrzeżonych jako tajemnica
przedsiębiorstwa przez wykonawcę Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz. Sp. z o.o. i
nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
ujawnienie uzasadnienia zastrzeżenia przez wykonawcę Pracownia Architektoniczna
Cz. i Cz.
Sp. z o.o. wyjaśnień ceny oferty i odtajnienie ww. wyjaśnień wraz z
załącznikami oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert;
4. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę BBC Best Building Consultants Sp. z
o.o. Sp.k. w ½ oraz Sąd Okręgowy w Rzeszowie w ½ i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
Odwołującego;
zasądza od Sądu Okręgowego w Rzeszowie na rzecz BBC Best Building
Consultants Sp. z o.o. Sp.k.
kwotę 9 300 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy
trzysta
złotych zero groszy) stanowiącą ½ kosztów postępowania
odwoławczego poniesionych przez Odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………….
Sygn. akt: KIO 101/24
U z a s a d n i e n i e
Sąd Okręgowy w Rzeszowie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie dialogu
konkurencyjnego na podstawie
ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm. -
dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie
zamówienia
publicznego,
którego
przedmiotem
jest
wykonanie
kompleksowej
wielobranżowej dokumentacji projektowo kosztorysowej dotyczącej budowy budynku dla
Sądu Okręgowego w Rzeszowie przy ul. Dołowej wraz ze świadczeniem nadzoru
autorskiego, numer referencyjny: SIR-2512-
1/2023 (dalej: „Postępowanie” lub „Zamówienie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 24 marca 2023 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 060-178583.
W dniu 29 grudnia 2023 r. Zamawiający przekazał informację o wyborze
najkorzystniejszej oferty
, złożonej przez wykonawcę Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz.
Sp. z o.o.
(dalej również: „Cz. i Cz. Sp. z o.o.”) Wykonawca BBC Best Building Consultants
Sp. z o. o. Sp. k. (dalej: “Odwołujący”) wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
naruszenie przepisów:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a, b i c w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 w zw. z art. 116 ust. 1
ustawy Pzp w zw. z
§ 9 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z
dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych
dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z
2020 r. poz. 2415) (dalej „Rozporządzenie”) w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, poprzez
brak wykluczenia Wykonawcy Cz. i Cz. Sp. z o.o.
, który w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w Postępowaniu, co mogło mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego lub w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd co do daty
wystawienia referencji Ghelamco GP 2 Sp. z o.o. poprzez wskazanie jedynie daty
poświadczenia za zgodność dokumentu jako daty wystawienia referencji, co mogło mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia;
2) ewentualnie w przypadku nieuznania
powyższego - art. 126 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w
zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp
w zw. z 9 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z art. 16 pkt 1 i 2
ustawy PZP, poprzez zaniechanie wezwania Cz. i Cz. Sp. z o.o.
do złożenia
podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu o których mowa w rozdziale XX ust. I pkt 4 SWZ w zw. z Działem V ust. 1
pkt 4 OPiW mimo, że przedstawione przez Cz. i Cz. referencje nie pokrywają się z
przedstawionym przez
wykonawcę wykazem usług i nie odpowiadają wymogom
Rozporządzenia, co narusza zasady równego traktowania wykonawców i przejrzy- stości
postępowania;
ewentualnie w przypadku nieuznania powyższego - art. 128 ust. I ustawy Pzp w zw. z art.
116 ust. 1 ustawy PZP w zw. z S 9 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy
PZP poprzez zaniechanie wezwania Cz. i Cz. Sp. z o.o.
do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu o
których mowa w rozdziale XX ust. I pkt 4 SWZ w zw. z Działem V ust. 1 pkt 4 OPiW
mimo, że przedstawione przez Cz. i Cz. Sp. z o.o. referencje nie pokrywają się z
przedstawionym przez ww. wykonawcę wykazem usług i nie odpowiadają wymogom
Rozporządzenia, co narusza zasady równego traktowania wykonawców i przejrzystości
postępowania;
4) art. 126 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2
ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy Cz. i Cz. Sp. z o.o.
do złożenia
aktualnych na dzień podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu o których mowa w rozdziale XX ust. I pkt 4 SWZ w
zw. z Działem V ust. 1 pkt 4 OPiW mimo, że wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o. potwierdził,
że zrealizował projekt budowalny zamienny, a projekt taki jest czym innym niż projekt
budowalny i projekt wykonawczy co nie odpowiada ww. wymaganiom SWZ
ewentualnie w przypadku nieuznania powyższego - art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z
art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt I i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wezwania wykonawcy Cz. i Cz.
do uzupełnienia dokumentów potwierdzających warunki
udziału w postępowaniu (rozdział XXII SWZ odsyłający do rozdziału VII OPiW) mimo, że
wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o.
potwierdził, że zrealizował projekt budowalny zamienny,
a projekt taki jest czym innym niż projekt budowalny i projekt wykonawczy co nie
odpowiada zapisom SWZ co narusza zasady równego traktowania i wykonawców i
przejrzystości postępowania;
6) art. 18 ust. 1 i ust. 3, art. 74 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej ustawy „ZNK”) poprzez
bezpodstawne utajnienie części wyjaśnień złożonych przez wykonawcę Cz. i Cz. Sp. z
o.o.
w ramach procedury o której mowa w art. 224 ust. 1 ustawy Pzp wraz z dołączonymi
do wyjaśnień dokumentami w tym uzasadnieniem utajnienia dokumentów jeżeli w ogóle
było ono składane pomimo tego, że zastrzeżone informacje nie stanowiły tajemnicy
przedsiębiorstwa i/lub ich zastrzeżenie nie zostało w sposób wystarczająco uzasadnione
Wskazując na powyższe Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania,
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
3) przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert, wykluczenie wykonawcy Cz. i Cz.
Sp. z o.o. oraz odrzucenie oferty tego wykonawcy
lub wezwanie do złożenia albo
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych oraz ujawnienie wyjaśnień rażąco
niskiej ceny przekazanych przez Cz. i Cz..
W uzasadnieniu pierwszego zarzutu
Odwołujący wskazał, że w zakresie warunku
udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej Zamawiający
wymagał, aby Wykonawca wykazał, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu
składania ofert (a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie), zrealizował
zamówienia, z których: a) co najmniej jedno polegało na wykonaniu wielobranżowej
dokumentacji projektowo-
kosztorysowej (obejmującej projekt/y budowlany/e i projekt/y
wykonawczy/e w branży konstrukcyjno-budowlanej, sanitarnej, elektrycznej, teletechnicznej),
dla której wydane było pozwolenie na budowę, dotyczącej budowy lub rozbudowy obiektu
użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej minimum 7 000 m2 i minimum jednej
kondygnacji podziemnej posadowionej na fundamentach pośrednich o łącznej wartości tej
dokumentacji nic mniejszej niż 4 000 000,00 zł brutto. W rozdziale XXII. Informacje o
podmiotowych środkach dowodowych zostało wskazane, że na etapie składania ofert
Zamawiający nie wymaga złożenia podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie
spełniania warunków udziału w postępowaniu, z zastrzeżeniem możliwości przewidzianych w
art. 126 ust. 2 ustawy Pzp (Zamawiający nie wyklucza, iż może wymagać od Wykonawcy
najwyżej ocenionego (zostanie wezwany) złożenia określonych podmiotowych środków
dowodowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu).
Wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o.
w ofercie w tabeli: „Wykaz Usług na potwierdzenie
spełnienia Warunków udziału w postępowaniu” wskazał, że oświadczają, że w celu oceny
spełniania Kryterium Kwalifikacji, wykazują następujące usługi: „Wykonanie „Wielobranżowej
dokumentacja projektowo budowlano-wykonawczej budynku biurowego w Katowicach przy
ul.
Chorzowskiej” w okresie od 01/09/2019 do nadal, obiekt w trakcie realizacji - rewizje PB /
PW i pełnienie nadzoru autorskiego, Projekt budowlany zamienny 24/11/2022, Ostatnie
wydani
e projektu wykonawczego 06/12/2022”. Usługa ta jest wykonywana na rzecz
Ghelamco GP 2 Sp. z o.o. Plac Europejski 1 00-
844 Warszawa. Jednocześnie wykonawca
Cz. i Cz. przedstawi
ł referencje od Ghelamco GP 2 Sp. z o.o. obejmujące okres od marca
2017 do gr
udnia 2020 r. Wykonawca BBC ma wątpliwości czy referencje te dotyczą tej samej
usługi, którą wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o. przedstawił w celu oceny spełniania Kryterium
Kwalifikacji. Zamawiający zignorował fakt, że daty w wykazie usług i daty na referencjach się
nie pokrywają. W dokumencie referencji brak daty ich wystawienia, a data ich poświadczenia
za zgodność z oryginałem przez Aleksandra Czorę to 21.04.2023 r., więc data o wiele
bardziej odległa niż ostatnie 3 miesiące. Co więcej w referencjach nie jest wskazane, że
prace zostały wykonane należycie, a takiego wskazania wymagał Zamawiający. W ocenie
Odwołującego wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o. chciał wprowadzić w błąd co do daty
wystawienia referencji w ten sposób, żeby utożsamić datę ich wystawienia z datą ich
poświadczenia. W ocenie Odwołującego, okoliczności sprawy wskazaną, że referencje
zostały wystawione dużo wcześniej niż data widoczna na referencjach, tj. 21.04.2023 r. Tym
samym wykonawca ten w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega
wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć
istotn
y wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych
podmiotowych środków dowodowych, czym wypełnił przesłankę wyliczeniową z art. 109 ust.
1 pkt 8 ustawy Pzp. Ewentualnie wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o. wype
łnił przesłankę z art.
109 ust.1 pkt 10 ustawy Pzp
, zgodnie z którym z postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
N
ieprawdziwej czy wprowadzającej w błąd informacji, która mogła mieć wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w prowadzonym przez niego postępowaniu, nie można
w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
zastępować informacją prawdziwą. Jeżeli wykonawca
winny jest wprowadzenia w błąd nieprawdziwym oświadczeniem w zakresie istotnych dla
tego postępowania informacji, nie można jednocześnie twierdzić, że takie oświadczenie
zawiera błąd dotyczący braku potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu. W
takim przypadku oświadczenie wręcz potwierdza spełnianie warunku, tyle że za pomocą
informacji, która w rzeczywistości wprowadzała w błąd. Właśnie dlatego wykluczenie za
złożenie nieprawdziwych informacji w oświadczeniach na potwierdzenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu nie musi się wiązać z odrzuceniem oferty jako złożonej
przez wykonawcę niespełniającego tych warunków, gdyż są to dwie niezależne od siebie
podstawy prawne. Wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o.
nie wykazał, że spełnia warunki udziału w
postępowaniu, wobec tego konieczna jest rewizja decyzji o wyborze tej oferty jako
najkorzystniejszej. W świetle art. 112 ust. 1 ustawy Pzp badanie spełnienia warunków udziału
w postępowaniu polega na ocenie zdolności wykonawcy do należytego wykonania tego
konkretnego zamówienia, a nie na abstrakcyjnej ocenie zdolności wykonawcy. Wykazanie
spełniania warunków udziału w postępowaniu nie ma znaczenia wyłącznie formalnego, lecz
powinno być postrzegane w aspekcie materialnym, czyli zdolności do wykonania zamówienia
z należytą starannością. W ocenie Odwołującego doszło do naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2
lit. a, b i c w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z
§ 9 ust.
Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie
podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2415) (dalej „Rozporządzenie”) w
zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, poprzez brak wykluczenia wykonawcy Cz. i Cz. Sp. z o.o.
, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału w
Postępowaniu, co mogło mieć istoty wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego
lub w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
co do daty wystawienia referencji Ghelamco GP 2 Sp. z o.o. poprzez wskazanie jedynie daty
poświadczenia za zgodność dokumentu jako daty wystawienia referencji, co mogło mieć
istoty wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia.
Na wypadek
braku uwzględnienia ww. zarzutu, Odwołujący podniósł, że doszło do
naruszenia art. 126 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. I ustawy Pzp w zw. z w zw. z
§ 9 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie
wezwania wykonawcy Cz. i Cz. Sp. z o.o.
do złożenia podmiotowych środków dowodowych
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdziale
XX ust. 1
pkt 4 SWZ w zw. z Działem V ust. 1 pkt 4 OPiW mimo, że przedstawione przez
wykonawcę Cz. i Cz. Sp. z o.o. referencje nie pokrywają się z przedstawionym przez ww.
wykonawcę wykazem usług i nie odpowiadają wymogom Rozporządzenia, co narusza
zasady
równego traktowania wykonawców i przejrzystości postępowania. Zamawiający
przyjął bowiem w rozdziale XXII SWZ Informacje o podmiotowych środkach dowodowych
punkcie 1 zapis: „Na etapie składania ofert Zamawiający nie wymaga złożenia podmiotowych
środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, z
zast
rzeżeniem możliwości przewidzianych w art. 126 ust. 2 ustawy Pzp (Zamawiający nie
wyklucza, iż może wymagać od Wykonawcy najwyżej ocenionego (zostanie wezwany)
złożenia określonych podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu)". W ocenie Odwołującego biorąc pod uwagę zaistniałe
okoliczności sprawy brak potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu przez
wykonawcę Cz. i Cz. Sp. z o.o. oznacza obowiązek wezwania tego wykonawcy do złożenia
podmiotowych środków dowodowych. Uzasadniając kolejny zarzut ewentualny. W sprawie
doszło do naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z §
9 ust. 1
Rozporządzenia w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
wykonawcy Cz. i Cz.
do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu o których mowa w rozdziale XX ust. 1 pkt 4
SWZ w zw. z Działem V ust. I pkt 4 OPiW mimo, że przedstawione przez Cz. i Cz. Sp. z o.o.
referencje nie pokrywają się z przedstawionym przez ww. wykonawcę wykazem usług i nie
odpowiadają wymogom Rozporządzenia, co narusza zasady równego traktowania
wykonawców i przejrzystości postępowania; Zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 5 kwietnia 2023
r., sygn. akt KIO 790/23, LEX nr 3555150 „Zastosowanie trybu z art. 128 ust. 1 p.z.p. jest
obligatoryjne, ustawodawca nie pozostawił zamawiającemu żadnej dowolności, zezwalając
na rezygnację z we- zwania do uzupełnienia jedynie, gdy oferta podlega odrzuceniu, bez
względu na jej uzupełnienie lub poprawienie (czyli w każdym innym wypadku, kiedy
ewentualne uzupełnienie/poprawienie nie spowoduje, że potencjał hipotetycznie może
zostać prawidłowo wykazany np. kiedy dojdzie do wypełnienia hipotezy art. 226 ust. 1 pkt 10
p.z.p.), albo jeżeli zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania”. Ad zarzut 2 W sprawie
doszło do naruszenia art. 126 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w
zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy Cz. i Cz. do
złożenia aktualnych na dzień podmiotowych środków dowodowych potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu o których mowa w rozdziale XX ust. 1 pkt 4
SWZ w zw. z Działem V ust. I pkt 4 OPiW mimo, że wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o.
potwierdził, że zrealizował projekt budowalny zamienny, a projekt taki jest czym innym niż
projekt budowalny i projekt wykonawczy co nie odpowiada ww. wymaganiom SWZ
Zamawiający przyjął bowiem w rozdziale XXII SWZ Informacje o podmiotowych środkach
dowodowych w p
unkcie 1 zapis: „Na etapie składania ofert Zamawiający nie wymaga
złożenia podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków
udziału w postępowaniu, z zastrzeżeniem możliwości przewidzianych w art. 126 ust. 2
ustawy Pzp
(Zamawiający nie wyklucza, iż może wymagać od Wykonawcy najwyżej
ocenionego (zostanie wezwany) złożenia określonych podmiotowych środków dowodowych
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu)". Dialog konkurencyjny jest
wieloetapowym postępowaniem, które trwa przez dłuższy okres, dlatego dokumenty
przedstawiane na etapie składania wniosków o dopuszczenie udziału w postępowaniu mogą
się zdezaktualizować na etapie składania ofert. Odwołujący wskazał m.in. na wyrok KIO z
dnia 4 kwietnia 2023 r. sygn. akt KIO 732/23, LEX nr 3555099
, podając: „Obowiązek
wezwania do złożenia, uzupełnienia lub poprawienia podmiotowych środków dowodowych
dotyczy wyłącznie podmiotowych środków dowodowych wymaganych przez Zamawiającego,
do których złożenia, uzupełnienia lub poprawienia wykonawca był wezwany na podstawie
art. 126 ust. 1 p.z.p. albo art. 274 ust. 1
p.z.p. Wezwanie wykonawcy do złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia podmiotowych środków dowodowych jest obowiązkiem
Zamawiającego, o czym świadczy słowo "wzywa”, przy czym wezwanie do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń może być
dokonywane tylko raz w stosunku do tego samego braku lub tego samego błędu”.
Wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o.
w celu oceny spełniania Kryterium Kwalifikacji wskazali, że
wykonali projekt budowalny zamienny
, a projekt taki jest czym innym niż projekt budowalny i
projekt wykonawczy. Zamawiający żądał doświadczenia w wykonaniu projektu budowlanego
i projektu wykonawczego zatem wykonawca Cz. i Cz.
nie spełnia warunku udziału w
postępowaniu. Doszło zatem do naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 1
ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
Cz. i Cz. do uzupe
łnienia dokumentów potwierdzających warunki udziału w postępowaniu
(rozdział XXII SWZ odsyłający do rozdziału VII OPiW) mimo, że wykonawca Cz. i Cz. Sp. z
o.o.
potwierdził, że zrealizował projekt budowalny zamienny, a projekt taki jest czym innym
niż projekt budowlany i projekt wykonawczy co nie odpowiada zapisom SWZ — według
załącznika nr I do SWZ Opis przedmiotu zamówienia punkt 3 podpunkt 3.3. zakres
przedmiotu zamówienia obejmuje, w szczególności: opracowanie wielobranżowego projektu
budowlanego i wykonawczego, także według rozdziału II OPiW ust. I pkt 2 lit. g) w zakres
przedmiotu zam
ówienia wchodzi m.in.: opracowanie projektu budowlanego w zakresie
uwzględniającym specyfikę robót co narusza zasady równego traktowania i wykonawców i
przejrzystości postępowania. W ocenie BBC nie można utożsamiać pojęcia projekt
budowlany zamienny z projektem budowlanym czy też projektem wykonawczym. Projekt
budowlany to projekt w oparciu o który uzyskuje się pozwolenie na budowę. Natomiast
projekt zamienny, to jest projekt wprowadzający zmiany do ostatecznej decyzji pozwolenia
na budowę.
W uzasadnieniu naruszenia art. 18 ust. 1 i ust. 3, art. 74 ust. I i ust. 2 ustawy Pzp w
zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(dalej ustawy „ZNK”) Odwołujący wskazał, że 15 grudnia 2023 r. wniósł o udostępnienie ofert
wraz ze wszystkimi załącznikami wszystkich wykonawców, którzy brali udział w
postępowaniu, następnie ponowił wniosek o udostępnienie ofert wraz ze wszystkimi
załącznikami wszystkich wykonawców 28 grudnia 2023 r. oraz także 28 grudnia 2023 r. w
związku z otrzymaniem informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty poprosił o
udostępnienie protokołu z postępowania wraz z całą korespondencją z zakresu od dnia
złożenia ofert do dnia wyboru oferty oraz protokół z oceny ofert. Odwołujący podał, że
otrzymał wyjaśnienia rażąco niskiej ceny złożone przez wykonawcę Cz. i Cz. Sp. z o.o.
jednak
większa ich część została oznaczona jako tajemnica przedsiębiorstwa. Mimo to w
dokumentacji przekazanej Odwołującemu nie znajduje się żaden dokument z uzasadnieniem
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wykonawcy Cz. i Cz. Sp. z o.o. więc
niezrozumiałym jest czemu Zamawiający utajnił informacje zawarte w wyjaśnieniach.
W ocenie Odwołującego nie sposób twierdzić, że wykonawca Cz. i Cz. skutecznie
wykazał, że utajnione dokumenty stanowią jego tajemnicę przedsiębiorstwa. Nie doszło w
istocie bowiem do wype
łnienia żadnej z przesłanek wskazanych w ustawie ZNK. Utajnienie
uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa dowodzi temu, że zastrzeżenie tajności
dokumentów został podjęty w celu uniemożliwienia weryfikacji wyjaśnień ceny a nie ochrony
rzekomej tajemnicy dokumentów. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji
związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w
ustawie. W niniejszej sprawie taki przypadek nie następuje. Nie ujawnia się informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy ZNK i jeżeli wykonawca,
wraz z
przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz
wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Odwołujący
zakwestion
ował, że utajnione dokumenty stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa oraz to, że
wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o.
wykazał, że zastrzeżenie jest uzasadnione. Przez tajemnicę
przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub
w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
zwykle
zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o
ile u
prawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. Utajnione dokumenty nie
posiadały ww. walorów. Wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o. utajnił dostęp do uzasadnienia
tajemnicy przedsiębiorca potwierdzając, że instrumentalnie traktuje możliwość utajnienia
tajemnicy przedsiębiorstwa. Niezależnie od powyższego przedstawione przez wykonawcę
Cz. i Cz. uzasadnienie waloru gospodarczego utajnionych d
okumentów, jeżeli w ogóle
zostało przedstawione, to ze względu na charakter tych dokumentów musiało mieć charakter
wyłącznie gołosłowny. Odwołujący podniósł, że projekcja obaw wykonawcy Cz. i Cz. Sp. z
o.o.
nie może uzasadnić wartości gospodarczej utajnionych dokumentów. Ewentualna
argumentacja, że konkurenci nie powinni móc zapoznawać się z aspektami jego działalności
takimi jak kalkulacja ceny czy części składowe ceny nie powinny być brane pod uwagę.
Utajnienie tych dokumentów uniemożliwia Odwołującemu ich weryfikację. Charakter
u
tajnionych dokumentów wyklucza prawidłowe wykazanie, że informacje te nie były podane
do wiadomości publicznej czy, że nie są wiadome dla osób z branży. Podobnie, w ocenie
Odwołującego niemożliwym jest, żeby wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o. wykazał podjęcie
niezbędnych działań w celu zachowania zastrzeganych informacji w poufności, w całości. Ze
względu na charakter utajnionych dokumentów, wykonawca Cz. i Cz. Sp. z o.o. musiał
poprzestać jedynie na gołosłownych twierdzeniach dotyczących ich istnienia. Tymczasem, w
uchwale KIO/KU 5/20 Izba wskazała, że „wykonawca winien nie tylko wyjaśnić, ale także
udowodnić ziszczenie się poszczególnych przesłanek warunkujących uznanie danej
informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa. (...) Pod pojęciem „wykazania” należy rozumieć nie
tylko
złożenie
oświadczenia,
że
zastrzeżone
informacje
stanowią
tajemnicę
przedsiębiorstwa, ale również przedstawienie stosownych dowodów na jego potwierdzenie.
Oczywiście nie sposób wyobrazić sobie dowodzenia nieujawnienia do wiadomości publicznej
zastrzeżonych informacji. W tym zakresie co do zasady wystarczające będzie złożenie przez
wykonawcę oświadczenia, podlegającego weryfikacji przez zamawiającego. Inna jest jednak
sytuacja w przypadku wykazania, że zostały podjęte niezbędne działania w celu zachowania
poufności, które przybierają zazwyczaj materialną postać (wprowadzanie polityk
bezpieczeństwa informacji, zawieranie klauzul o poufności w umowach z pracownikami itp.).
Cz. i Cz.
powinien udowodnić, że podjął środki, które mają na celu zachowanie informacji w
poufności. Z przyczyn obiektywnych nie mógł temu sprostać, ponieważ nie wystarczającym
jest jedynie zapewnienie o podjęciu środków, te należy jeszcze wykazać i poprzeć
dowodami. Wykonawca Cz. i Cz.
nie uzasadnił należycie, że jakiekolwiek utajnione
d
okumenty stanowią tajemnicę jego przedsiębiorstwa. Ich zastrzeżenie ma na celu wyłącznie
uniemożliwienie konkurentom dokonania weryfikacji prawidłowości oferty złożonej w
Postępowaniu.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie wniósł o odrzucenie odwołania w
zakresie zarzutów 2-5 oraz o oddalenie odwołania w zakresie zarzutów 1 i 6, a także z
ostrożności procesowej w zakresie pozostałych zarzutów. Zamawiający wniósł o
przeprowadzenie dowodów z dokumentów na okoliczność ich treści, tj. pisma z dnia 13
kwietnia 2023 r. Odwołującego, informacji z otwarcia wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu z dnia 21 kwietnia 2023 r., pisma Zamawiającego z dnia 30 maja 2023 r.
zaproszenie do dialogu,
potwierdzenia przesłania wniosków przez Platformę w dniu 27
kwietnia 2023 r.
W odniesieniu zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a, b i c w zw. z art. 109 ust.
1 pkt 8 i 10 w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z
§ 9 ust. 1 Rozporządzenia Ministra
Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków
dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy
, Zamawiający wskazał, że Odwołującemu umknął fakt, iż Ustawodawca w art.
226 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp
zgodnie z zasadami logiki dokonał tzw. alternatywy zwyklej
poprzez wskazanie „LUB”. Konsekwencją tak sformułowanego przepisu prawa jest
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty Wykonawcy, którego oferta spełnia
enumeratywne sytuacje wymienione w ustawie. N
ie można dokonać odrzucenia oferty
Wykonawcy równocześnie na podstawie lit. a, b oraz c. Zamawiający musi dokonać wyboru,
która z konkretnych przesłanek ustawowych powinna zostać zastosowana. Powołując się na
orzecznictwo Izby, Zamawiający stwierdził, że odwołanie zawierające zarzuty niewykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu powinno jednoznacznie precyzować w jakim
zakresie, który z elementów warunku i dlaczego nie został spełniony. Odwołanie powinno
zostać oddalone w powyższym zakresie z uwagi na fakt, iż Odwołujący jedynie ogólnikowo
stwierdził o wystąpieniu określonego rodzaju nieprawidłowości.
W odniesieniu
się zarzutów nr 2-5, dotyczących naruszenia art. 126 ust. 1, 2 i 3
ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z
§ 9 ust. 1 Rozporządzenia w zw. z art.
16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp oraz zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 116
ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy P
zp Zamawiający wskazał, że złożenie
przez
Odwołującego Odwołania należy uznać za spóźnione i z tego powodu powinno zostać
odrzucone. Odwołujący nie dochował bowiem ustawowego terminu na wniesienie odwołania.
Odwołujący powołuje się na rzekome zaniedbania Zamawiającego, które winny być podjęte
na etapie weryfikacji wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W związku z
powyższym w związku z art. 528 pkt 3 ustawy Pzp istnieją podstawy do odrzucenia
odwołania w zakresie zarzutów tych zarzutów.
Zamawiający wskazał, że do dalszego etapu dopuścił czterech Wykonawców w dniu
30 maja 2023 r. w wyniku rzetelnego zbadania wniosków wraz z załączonymi dokumentami.
Termin na wniesienie odwołania w tym zakresie minął zatem 9 maja 2023 r. Zamawiający w
dniu 21 kwietnia 2023 r. opublikował na Platformie informację z otwarcia wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, w którym wskazał czterech Wykonawców
dopuszczonych do udziału w postępowaniu:
1) BBC Best Bulding Consultants sp. z o.o. sp. k.
2) Pas Projekt sp. z o.o.;
3) Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz. sp. z o.o.
4) PLUS3-ARCHITEKC sp. z o.o.
Zamawiający podniósł, że pismem datowanym z dnia 13 kwietnia 2023 r.
(podpisanym w dniu 25 kwietnia 2023 r.) Odwołujący zwrócił się do Zamawiającego z
wnioskiem o udostępnienie wniosków wraz z załącznikami wszystkich Wykonawców.
Zamawiający w dniu 27 kwietnia 2023 r. za pośrednictwem Platformy przekazał wszystkie
wnioski. W
dniu 30 maja 2023 r. zostało przesłane do BBC Best Bulding Consultants sp. z
o.o. sp. k. pismo zatytułowane Zaproszenie do dialogu, w którym Zamawiający
poinformował, iż na etapie prowadzenia dialogu nie będzie wymagał przedkładania żadnych
dokumentów podmiotowych, gdyż dokumenty te zostały sprawdzone przez Zamawiającego
wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ponadto w zaproszeniu
zostały wskazane bloki tematyczne, a także terminy następnych spotkań, w treści zostało
wskazane
na czterech Wykonawców. Tym samym Odwołujący powziął wiedzę o
dopuszczeniu wykonawcy Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz.
sp. z o.o. już w dniu 30 maja
2023 r. a tym samym, iż złożone dokumenty podmiotowe tego wykonawcy w ocenie
Zamawiającego nie budzą wątpliwości.
Następnie Zamawiający wskazał, że wykonawca Pracownia Architektonicznej Cz. i
Cz.
sp. z o.o. w załączniku numer 4a do OPIW z dnia 21 kwietnia 2023 r. wskazał numer
pozwolenia na budowę nr RBDEC-1269/2020. W związku z tym, Zamawiający na tej
podstawie uznał, iż Wykonawca wykonał należycie Wielobranżową dokumentację projektową
budowlano-
wykonawczą budynku biurowego w Katowicach przy ul. Chorzowskiej.
Wykonawca poinformował dodatkowo, iż z uwagi na trwającą inwestycję i pełnienie w niej
nadzoru autorskiego, by
ły dokonane rewizje projektu budowlanego, wykonawczego o zmiany
znaczące. Na podstawie tych zmian Wykonawca opracował dodatkowo zamienną
dokumentację projektową na podstawie, której uzyskał zamienne pozwolenie na budowę nr
RBDEC0870/2022. W konsekwencji
powyższego, Zamawiający uznał, iż Wykonawca
wykonał wielobranżową dokumentację projektową w 2020 roku. Zgodnie z Ustawą z dnia 7
lipca 1994 r. Prawo budowlane zamienny projekt budowlany jest projektową dokumentacją,
która przedstawia zamienne projektowe rozwiązania, w stosunku do zatwierdzonych
rozwiązań pozwoleniem na budowę albo przyjętym zgłoszeniem. Zakres zmian m.in. w
projektowanym zagospodarowaniu działki, rozwiązaniach konstrukcyjnych, architekturze
budynku oraz instalacyjnych, poddany zostaje przez projektanta ocenie. W sytuacji, gdy
zakres zmian zostanie oceniony jako znaczący, możliwość ich wprowadzenia na budowie
wymaga przez Starostwo Powiatowe wykonania oraz zatwierdzenia projektu zamiennego.
Ponadto, na etapie składania ofert Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz. sp. z o.o.
przedstawiła jako załącznik do oferty decyzję nr RBDEC-1269/2020 z 08 września 2020 r. w
zakresie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę (dot.
budynku biurowego w Katowicach przy ul. Chorzowskiej).
Zamawiający w Specyfikacji
Warunków Zamówienia w Rozdziale XXII wskazał, iż na etapie składania ofert Zamawiający
nie wymaga złożenia podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu z zastrzeżeniem możliwości przewidzianych w art. 126
ust. 2 ustawy Pzp. J
uż w piśmie z dnia 30 maja 2023 r. stanowiącym zaproszenie do dialogu
zostało wskazane, iż po etapie weryfikacji wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu każdy z czterech Wykonawców spełnił stawiane przez Zamawiającego
warunki.
Zamawiający na etapie składania ofert zażądał od każdego Wykonawcy
oświadczenia o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125
ust. 1 ustawy Pzp
w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez
Zamawiającego, co Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz. sp. z o.o. przedłożyła jako
załącznik nr 4 podpisany w dniu 16 listopada 2023 r. Jednocześnie, Zamawiający w wyniku
powyższych działań Pracowni Architektonicznej Cz. i Cz. sp. z o.o. nie powziął, żadnych
wątpliwości w zakresie podmiotowych środków dowodowych co implikowało brak
skorzystania z możliwości przewidzianych w art. 126 ust. 2 ustawy Pzp.
Następnie Zamawiający stwierdził, że w przedmiotowej sprawie możemy zastosować
per analogia orzecznictwo w zakresie aukcji elektronicznej,
które jest proceduralnie tożsame
z dialogiem konkurencyjnym
, z którego wynika, że zarzuty Odwołującego we wskazanym w
piśmie zakresie są spóźnione.
W odniesieniu do zarzutu nr 6 dotyczącego naruszenie art. 18 ust. 1 i ust. 3, art. 74
ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Zamawiający podał, że w dniu 4 grudnia 2023 r.
wykonawca Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz.
sp. z o. o. przedstawił pismo zatytułowane
„Uzasadnienie
zastrzeżenia
tajności
informacji
zastrzeżonych
jako
Tajemnica
Przedsiębiorstwa składanych wraz z wyjaśnieniami dot. Rażąco niskiej ceny Wykonawcy.”
Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz.
sp. z o. o. objęła swoim wnioskiem:
listę płac;
korespondencję mailową oraz oświadczenia współpracowników;
wyjaśnienia we wskazanych częściach.
W uzasadnieniu prawnym, Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz.
sp. z o. o. wskazała,
iż zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, przewiduje się, iż nie ujawnia się informacji tajemnicy
przedsiębiorstwa, jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie
mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Ponadto Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz. sp. z o. o. wskazała na
wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 22 lutego 2018 r. sygn. akt II
SA/Op 4/18: „Przesłanka formalna wyraża się w zamanifestowaniu woli konkretnego
przedsiębiorcy utajnienia danych informacji, poprzez podjęcie działań w celu zachowania ich
poufności, zaś materialna związana jest z tym, że informacje objęte tajemnicą przedsiębiorcy
powinny dotyczyć samego przedsiębiorcy i być tego rodzaju, że ich ujawnienie mogłoby mieć
negatywny wpływ na jego sytuację ekonomiczną. Stosownie do tego przyjąć należy, że na
tajemnice przedsiębiorstwa składają się należące do tego podmiotu takie informacje, których
przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie albo nabycie od osoby nieuprawnionej zagraża
lub narusza interes przedsiębiorcy. Warunkiem respektowania tej tajemnicy jest uprzednie
złożenie w odniesieniu do konkretnych informacji zastrzeżenia, że nie mogą być one
udostępnione. W podsumowaniu, wskazano, iż zostały spełnione wszystkie warunki
niezbędne do uznania danych oznaczonych jako tajemnica przedsiębiorstwa za skutecznie
zastrzeżone, a Wykonawca podjął stosowne działania w celu zachowania ich poufnego
charakteru, co oznacza, że zgodnie z treścią art. 18 ust. 3 ustawy Pzp zastrzeżone
informacje nie mogą zostać ujawnione.
Zamawiający stwierdził, że wyjaśnienia Pracowni Architektonicznej Cz. i Cz. sp. z o.
o. nie budziły jakichkolwiek jego wątpliwości, ponadto Wykonawca spełnił wszystkie
wymagania oraz odpowiednio oddzielił dokumentację podlegającą utajnieniu. Zgodnie z
utrwalonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej - na Wykonawcy ciąży prawny
obowiązek wynikający z PZP - udowodnienia, iż informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa m.in. wyrok KIO z dnia 20 kwietnia 2023 r. sygn. KIO 869/23: Jedną z
przesłanek skutecznego zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa, jest
wykazanie przez wykonawcę, że zastrzeżone informacje w rzeczywistości taką tajemnicę
przedsiębiorstwa stanowią. Izba, nie może z urzędu doszukiwać się w złożonym przez
wykonawcę uzasadnieniu, spełnienia łącznie przesłanek uprawniających do zastrzeżenia
danej informacji. Ci
ężar wykazania konieczności udzielenia takiej ochrony przepisy ustawy
Pzp w sposób wyraźny nałożyły na wykonawcę a niewywiązanie się z tego ciężaru należy
uznać za jednoznaczne z. koniecznością ujawnienia złożonych informacji.
Na marginesie
Zamawiający stwierdził, że Odwołujący nie sprostał ciążącemu na nim
obowiązkowi wykazania związku przyczynowo - skutkowego między wystąpieniem
ewentualnej wady w postępowaniu a wyborem oferty Pracowni Architektonicznej Cz. i Cz. sp.
z o.o.
Do pisma zostały załączone: pismo Odwołującego z 13 kwietnia 2023 r., informacja z
otwarcia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu z 21 kwietnia 2023 r., pismo
Zamawiającego z 30 maja 2023 r. zaproszenie do dialogu, potwierdzenie przesłania
wniosków przez Platformę w 27 kwietnia 2023 r.
Wykonawca Pracownia Architektoniczna Cz. i Cz.
Sp. z o.o. (dalej: „Przystępujący”)
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego stając się
uczestnikiem postępowania. W piśmie procesowym Przystępujący wniósł o:
odrzucenie odwołania w zakresie zarzutów wskazanych w pkt 2-5 odwołania na
podstawie art. 528 pkt 3 w zw. z art. 515 ust. 1 pkt 1 lit. a) lub art. 515 ust. 3 pkt. 1 ustawy
Pzp w związku z niedochowaniem przez Odwołującego ustawowego terminu na
wniesienie odwołania;
oddalenia odwołania w zakresie zarzutów I oraz VI oraz z ostrożności procesowej na
wypadek stwierdzenia przez Krajową Izbę Odwoławczą braku podstaw do odrzucenia
Odwołania, oddalenie Odwołania w całości z uwagi na bezzasadność zarzutów.
Na posiedzeniu z udziałem stron Odwołujący cofnął zarzuty oznaczone powyżej
numerami 1,3,4,5.
W związku z tym postępowanie w zakresie tych zarzutów zostało
umorzone.
Izba stwierdziła, że zarzut nr 2 został zgłoszony z uchybieniem ustawowego terminu
na wniesienie odwołania w tym zakresie.
W zakresie tego zarzutu
termin na wniesienie odwołania na zaniechanie wezwania
Przystępującego, należy liczyć na podstawie art. 515 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, zgodnie z
którym odwołanie w innych sprawach niż określone w ust. 1 i 2 ustawy Pzp. wnosi się, w
terminie 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można
było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, w
przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne.
Z ustaleń dokonanych w sprawie wynika, że czterech wykonawców złożyło wnioski o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu, w tym Odwołujący i Przystępujący. W dniu 25
kwietnia 2023 r. Odwołujący wystąpił do Zamawiającego o udostępnienie wniosków
wszystkich wykonawców wraz z załącznikami. W dniu 27 kwietnia 2023 r. za pośrednictwem
platformy zakupowej
Zamawiający przekazał wszystkie wnioski wraz z załącznikami
Odwołującemu. W dniu 30 maja 2023 r. Zamawiający przesłał do wykonawców zaproszenie
do dialogu
, w którym poinformował m.in., że: na etapie prowadzenia dialogu nie będzie
wymagał przedkładania żadnych dokumentów podmiotowych, gdyż dokumenty te zostały
sprawdzone przez Zamawiającego wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu.
W związku z tym należy uznać, iż Odwołujący 30 maja 2023 r. uzyskał informację o
pozytywnej
weryfikacji
podmiotowej
Przystępującego,
przeprowadzonej
przez
Zamawiającego i to od tej daty, zważywszy na zasadę koncentracji środków ochrony
prawnej,
winien być liczony termin na zaskarżenie jej wyniku, w tym działań lub zaniechań
Zamawiającego. Termin ten upłynął w dniu 9 czerwca 2023 r. W konsekwencji Odwołujący
stracił prawo do zakwestionowania działań lub zaniechań Zamawiającego w tym zakresie,
ponieważ ustawowy termin na wniesienie odwołania nie podlega przywróceniu.
W związku z powyższym odwołanie w zakresie dotyczącym podmiotowego badania
wykonawcy
, które zostało wniesione 8 stycznia 2024 r., jest spóźnione i w tym zakresie
podlega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt. 3 ustawy Pzp
, zgodnie z którym Izba odrzuca
odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego
w ustawie.
W konsekwencji powyższego odwołanie podlegało rozpatrzeniu przez Izbę w
zakresie zarzutu nr 6.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając odwołanie, uwzględniając dokumentację
postępowania oraz stanowiska zaprezentowane w sprawie, a także zgromadzone
dowody, ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zawiera braków formalnych. Wpis w prawidłowej wysokości został
wniesiony w ustawowym terminie. N
ie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania, o których mowa w art. 528 ustawy Pzp.
W ocenie Izby Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do skorzystania w
przedmiotowym postępowaniu ze środków ochrony prawnej. Zostały bowiem wypełnione
przesłanki, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dopuściła dowody załączone do złożonych w sprawie pism.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega uwzględnieniu w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 18
ust. 1 i ust. 3, art. 74 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez bezpodstawne utajnienie
części wyjaśnień złożonych przez Przystępującego w ramach procedury wyjaśnień ceny
oferty wraz z
załącznikami, w tym uzasadnieniem zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
Z art. 74 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
wynika, że protokół postępowania jest jawny i
udostępniany na wniosek, przy czym załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu
wyboru najkorzystniejszej oferty.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 - 3 Pzp: 1
. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
2. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem
o
udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie. 3. Nie ujawnia się
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r. poz. 1233
), jeżeli
wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one
udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5.
Powyższe wskazuje, że zasadą jest jawność postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, gwarantująca jego transparentność, zaś ograniczenie dostępu do informacji
związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie w ściśle
określonych przypadkach. Oznacza to, że wykonawcy, którzy zamierzają brać udział w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego muszą uwzględniać tę zasadę i liczyć
się z tym, że składane przez nich dokumenty i przekazywane informacje mogą zostać
ujawnione, chyba, że określone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i zostanie to
przez nich wykazane wraz z przekazaniem tych informacji.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
przez tajemnicę
przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub
w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o
ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W pierwszej kolejności zwrócenia uwagi wymaga, że wprowadzając obowiązek
wykazania zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa (nowelizacja
poprzednio obowiązującej ustawy Pzp dokonana 29 sierpnia 2014 r.), w uzasadnieniu do
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych (Sejm RP VII
kadencji, Nr druku: 1653) wskazano m.in.:
Wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji
stanowiących podstawę oceny wykonawców (zmiana art. 8 ust. 3). Przepisy o zamówieniach
publicznych zawierają ochronę tajemnic przedsiębiorstwa wykonawcy ubiegającego się o
udzielenie zamówienia. Mimo zasady jawności postępowania, informacje dotyczące
przedsiębiorstwa nie są podawane do publicznej wiadomości. Jednakże, słuszny w swym
założeniu przepis jest w praktyce patologicznie nadużywany przez wykonawców, którzy
zastrzegając informacje będące podstawą do ich ocen, czynią to ze skutkiem naruszającym
zasady uczciwej konkurencji, tj. wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji przez
konkurentów wypełniania przez nich wymagań zamawiającego. Realizacja zadań
publicznych wymaga faktycznej jawności wyboru wykonawcy (…)
Wraz z
przekazaniem zastrzeganych informacji, dla wykazania skuteczności
zastrzeżenia informacji, wykonawcy zobowiązani są wykazać łączne wystąpienie przesłanek
definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w ww. art. 11 ust. 2 ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj., że informacje te mają charakter techniczny,
technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą,
że informacje te jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są
powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są
łatwo dostępne dla takich osób, jak też, że uprawniony do korzystania z informacji lub
rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu
utrzymania ich w poufności, z uwzględnieniem, że wymóg posiadania wartości gospodarczej
odnosi się do każdej z informacji w tym mających charakter techniczny, technologiczny i
organizacyjny. Nie jest zatem wystarczające stwierdzenie, że dana informacja ma charakter
techniczny, technologiczny lub organizacyjny, ale musi także ona przedstawiać pewną
wartość gospodarczą dla wykonawcy z tego powodu, że pozostanie poufna, np. może być
dla wykonawcy źródłem zysków lub pozwalać na zaoszczędzenie określonych kosztów.
Zastrzeżenie niejawności informacji stanowi wyjątek od zasady jawności
postępowania, w związku z czym przesłanki umożliwiające jego zastosowanie powinny być
interpretowane ściśle. Dla skutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, konieczne
jest zatem nie tylko oświadczenie, iż dane informacje spełniają przesłanki uznania ich za
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, a więc nie wystarczy samo zadeklarowanie woli utrzymania przez
zamawiającego w poufności określonych informacji, ale również wykazanie podstaw takiego
oświadczenia.
Brak złożenia prawidłowego uzasadnienia lub złożenie nieprzekonującego
uzasadnienia, jak też niezłożenie dostępnych dowodów potwierdzających podjęcie przez
wykonawcę środków zmierzających do zachowania informacji w poufności powinno
skutkować odtajnieniem przez zamawiającego zastrzeganych informacji.
Zamawiający jest zobowiązany do dokonania oceny czy wykonawca należycie
uzasadnił zastrzeżenie informacji, bowiem jakość tego uzasadnienia decyduje o tym, czy w
jawnym co do zasady postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dane informacje,
mogą stanowić wyjątek od tej zasady i pozostać niejawne.
Badaniu przez Izbę podlega czynność zamawiającego polegająca na ocenie
przedstawionego przez wykonawcę uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
Przechodząc od tych spostrzeżeń na grunt analizowanego postępowania w pierwszej
kolejności rozstrzygnięcia Izby wymaga czy Zamawiający był uprawniony samodzielnie, bez
uzewnętrznienia w tym zakresie woli Przystępującego, odmówić udostępnienia uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa sporządzonego przez tego wykonawcę.
W
tym zakresie należy stwierdzić, że Zamawiający z naruszeniem ww. przepisów
zaniechał
udostępnienia
Odwołującemu
uzasadnienia
zastrzeżenia
tajemnicy
przedsiębiorstwa sporządzonego przez Przystępującego.
Po pierwsze zwraca uwagę, że Zamawiający taką decyzję podjął bez wniosku
Przystępującego, który nie zastrzegł tajemnicy przedsiębiorstwa co do załącznika nr 13 do
wyjaśnień ceny z 4 grudnia 2023 r., tj. 13. Uzasadnienie zastrzeżenia tajności informacji
zastrzeżonych jako „Tajemnica Przedsiębiorstwa” składanych wraz z wyjaśnieniami dot.
rażąco niskiej ceny wykonawcy. Tymczasem, jak wyżej wskazano, aby skorzystać z wyjątku
od zasady jawności postepowania, to wykonawca winien wraz z przekazaniem informacji,
zastrzec, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazać, że stanowią one tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Niezależnie od tego zauważenia wymaga, że nawet gdyby Przystępujący zastrzegł
także uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa co do przekazywanych
informacji, to nie mogłoby to zostać uznane za skuteczne. Zgodnie z ukształtowanym
orzecznictwem Izby
, uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa nie może być
zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, bowiem służy ono weryfikacji prawidłowości
wykazania przez wykonawcę objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa przekazywanych informacji.
Nadto z
wraca uwagę, że zarówno Zamawiający jak i Przystępujący w swoich pismach
przytaczają fragmenty tego uzasadnienia, co potwierdza, że nie stanowi ono tajemnicy
przedsiębiorstwa.
Nast
ępnie rozstrzygnięcia Izby wymaga, czy treść uzasadnienia przekazanego przez
Przystępującego stanowi podstawę do uznania, że skutecznie dokonał zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa w odniesieniu do wskazanych informacji.
W ocenie Izby a
naliza treści uzasadnienia wskazuje, że nie może być ono uznane za
skuteczne wykazanie
istnienia tajemnicy przedsiębiorstwa co do zastrzeżonych informacji.
Uzasadnienie jest ogólnikowe, brak w nim wykazania łącznego spełniania przesłanek
określonych w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w odniesieniu do
zastrzeganych informacji. Przystępujący nie wykazał, że zastrzegane przez niego informacje
stanowią jego tajemnicę przedsiębiorstwa, nie odniósł się do wszystkich zastrzeganych
informacji i nie wykazał w sposób spójny i przekonujący spełnienia co do nich przesłanek.
Z
naczącą część uzasadnienia stanowi treść przywołanych przepisów art. 18 ust. 3 ustawy
Pzp oraz art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz orzecznictwa
dotyczącego tajemnicy przedsiębiorstwa.
W szczególności zawraca uwagę, ze Przystępujący zastrzegł listę płac,
korespondencję mailową przed złożeniem oferty oraz oświadczenia współpracowników
podpisane na potrzeby wyjaśnienia RNC, a także wyjaśnienia we wskazanych,
wyodrębnionych miejscach, tj.
1) ceny zaoferowane
za poszczególne etapy wykonania zamówienia,
2) ujęte w tabeli wyliczenie kosztów osobowych branży architektonicznej uwzględniającej
wykonanie dokumentacji projektowej,
część pozycji tabeli zawierającej wycenę poszczególnych zakresów prac (w uzasadnieniu
zaznaczonych kolorem czerwonym),
wyjaśnienie dotyczące przyjętych w tabeli kwot ze wskazaniem na jakiej podstawie
zostały przyjęte.
W
treści uzasadnienia Przystępujący nie uzasadnił zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa co do cen zaoferowanych za poszczególne etapy wykonania zamówienia,
wyceny
części zakresów prac, przyjętych w tabeli kwot.
W pkt 1
Przystępujący wskazał, że wartością gospodarczą wynikającą z utajnienia
wynagrodzeń personelu oraz współpracowników jest oszczędność wynikająca z faktu, że
stawki ustalone z pracownikami nie s
ą jednolite, a ujawnienie stawek mogłoby skutkować
dążeniem do wyrównania zarobków z najlepiej opłacanymi w danej branży, co podniosłoby
koszty
działalności Wykonawcy i zmniejszyło konkurencyjność.
Tymczasem
zastrzeżenie
dotyczyło
wynagrodzeń
stosownych
przez
Przystępującego, a nie innych stawek w branży, których poznanie mogłoby skutkować
„dążeniem do wyrównania zarobków z najlepiej opłacanymi w danej branży”, a w
konsekwencji podniesienie kosztów działalności Wykonawcy.
Nadto
wskazał, że ujawnienie wynagrodzeń personelu etatowego oraz
współpracowników wpływa na ułatwienie konkurencji podkupowania pracowników
Wykonawcy
, co byłoby dla niego stratą, że stała współpraca z wybraną, wąską grupą
współpracowników pozwala wynegocjować korzystniejsze koszty usług niż na ogólnych
warunkach rynkowych.
Przystępujący nie wykazał przy tym, że nie jest np. możliwe bądź
utrudnione pozyskanie informacji o zarobkach jego pracownik
ów. Nie wykazał, że sami
pracownicy s
ą zobowiązani do poufności w tym zakresie.
Przystępujący wskazał też, że nawet gdyby poznanie pojedynczej informacji nie
doprowadziło do ujawnienia wrażliwych danych, to wszystkie zastrzeżone informacje jako
zbiór danych pozwoliłby konkurentom zapoznanie się z istotnym obszarem działalności
wykonawcy, co do
prowadziłoby do osłabienia pozycji konkurencyjnej, nie podając o jaki
obszar działalności chodzi i dlaczego jego poznanie miałoby dla niego nieść negatywne
skutki.
W tym zakresie zwraca
w szczególności uwagę, że zastrzeżona tabela wyliczenia
kosztów osobowych wskazuje specjalistów i koszty ich zatrudnienia, nie zawiera ona danych
osobowych, analogicznie jak
załączona lista płac. Jednocześnie w jawnej części
uzasadnienia Przystępujący podał, że koszty pracy pracowników etatowych są wyższe niż
mediana
wskazywana w raportach płacowych, w tym Ogólnopolskiego Badania
Wynagrodzeń opracowanego przez Sedlak & Sedlak. Trudno zatem uznać, aby na skutek
ujawnienia tych danych zaistniało wskazane przez Przystępującego ryzyko osłabienia jego
pozycji konkurencyjnej.
W pkt 2, w odniesieniu do
przesłanki dotyczącej tego, że informacje jako całość lub w
szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle
zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób,
Przystępujący przytoczył fragment uzasadnienia wyroku Izby oraz wskazał, że zastrzegane
informacje s
ą dostępne wyłącznie dla limitowanej grupy osób wewnątrz organizacji
Wykonawcy.
Dostęp do informacji mają tylko upoważnieni pracownicy Wykonawcy, biorący
udział w opracowywaniu oferty w postępowaniu.
W tym zakresie zwraca
uwagę w szczególności brak wskazania, dlaczego np.
informacje zawarte w
tabeli zawierającej koszty osobowe, w której - jak wyżej wskazano - nie
ma
danych osobowych a wskazane w niej wielkości wynagrodzeń specjalistów przekraczają
te, które są ogólnodostępne, nie są znane lub nie mogą być łatwo dostępne dla podmiotów
działających w danej branży, jak też, dlaczego ich ujawnienie miałoby wyrządzić szkodę
Przystępującemu.
W pkt 3,
w odniesieniu do przesłanki dotyczącej podjęcia działań w celu utrzymania
informacji w poufności, Przystępujący również przywołał fragment orzeczenia Izby i
oświadczył, że podjął szereg działań w celu utrzymania wskazanych informacji w poufności.
Po pierwsze,
wprowadził określone regulacje w postanowieniach umów o
świadczenie usług. Z przytoczonego paragrafu wynika natomiast, że chodzi o informacje
dotyczące poufności informacji dotyczących Zamawiającego i prowadzonej przez niego
działalności oraz dotyczących jego klientów, wspólników Zamawiającego oraz ich podmiotów
dominujących lub zależnych oraz spółek należącej do grupy. Nie ma w nim wyraźnego
wskazania na
zastrzeżone w postępowaniu informacje. Nadto nie wykazał, że w umowach o
prac
ę istnieją odpowiednie klauzule, jak też, że obowiązują w jego przedsiębiorstwie np.
stosowne procedury
określające, że zastrzeżone obecnie informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Po drugie,
wskazał, że każdy komputer posiada login i hasło. Tymczasem jest to
zwykłą praktyką stosowaną przez przedsiębiorców nie tylko w odniesieniu do informacji
poufnych.
Po trzecie, jest ograniczenie dostępu do dokumentów osobom niezwiązanym z
niniejszym
zamówieniem - dostęp mają tylko wspólnicy spółki oraz osoby dedykowane do
danego projektu. Oznacza to zatem
, że osoby dedykowane do projektu, a zatem nie tylko
przygotowujące ofertę, znają pełną treść zastrzeganych informacji.
Po czwarte,
wprowadzono zasadę używania służbowej poczty elektronicznej oraz
służbowego sprzętu komputerowego i nośników danych wyłącznie do celów związanych z
wykonywaniem zadań służbowych. Tymczasem jest to zwykłą praktyką. Trudno zatem
uznać, że w szczególny sposób zabezpiecza poufność informacji. Brak jest wykazania, że
zastrzegane jako tajemnica przedsiębiorstwa informacje, są szczególnie chronione.
Po piąte, dane stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa są umieszczane w sieci
lokalnej Wykonawcy z ograniczonym dostępem wyłącznie dla upoważnionych osób, żadne
pliki zawierające informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa nie są publikowane w
Internecie.
Nie jest wykazane, że nie są one udostępniane w inny sposób, np. w innych
post
ępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.
W podsumowaniu
należy stwierdzić, że nie można uznać, że w okolicznościach
analizowanej sprawy Zamawiający zasadnie utajnił uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa
przekazane przez
Przystępującego, jak też, że wykonawca ten wykazał, iż poszczególne
zastrzeżone przez niego w analizowanym postępowaniu informacje wypełniają łącznie
przesłanki skutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Formalny aspekt
wydzielenia zastrzeganych treści wyjaśnień, jakkolwiek istotny, nie jest wystarczający do
uznania
, że nastąpiło wykazanie zasadności zastrzeżenia poufności poszczególnych
informacji.
Ciężar wykazania konieczności udzielenia ochrony spoczywał na Przystępującym.
Br
ak udźwignięcia tego ciężaru skutkuje koniecznością ujawnienia zastrzeganych informacji.
Złożenie wyjaśnień ogólnikowych jest traktowany jako rezygnacja z przewidzianej przepisem
art. 18 ust. 3 ustawy Pzp ochrony, co aktualizuje po stronie Z
amawiającemu obowiązkiem
ujawnienia nieskutecznie
zastrzeżonych przez wykonawcę informacji. Odtajnienie treści
wyjaśnień jest bowiem istotną okolicznością faktyczną w procesie oceny prawidłowości
wyboru najkorzystniejszej oferty, m
oże to mieć wpływ na ostateczny wynik postępowania.
Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
Izba uwzględnia odwołanie w
całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub
może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub
systemu kwalifikowania wykonawców. Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp, w wyroku oraz w
postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego.
W analizowanej sprawie w zakresie zarzutu nr 6 stwierdzono naruszenia przepisów
Pzp, które mogło mieć wpływ na wynik postępowania, co musiało skutkować
uwzględnieniem w tym zakresie odwołania, natomiast w zakresie zarzutu nr 2 wystąpiła
podstawa odrzucenia
odwołania. W związku z tym Zamawiający i Odwołujący ponoszą w
koszty postępowania po 1/2 każdy.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do wyniku postępowania - na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: …………….…………………