Sygn. akt: KIO 105/24
Warszawa, 30 stycznia 2024 roku
POSTANOWIENIE
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aneta Mlącka
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 30 stycznia 2024 roku w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 08
stycznia 2024 r. przez
Odwołującego Alstal Grupa Budowlana sp. z o.o. sp. k. (ul. Gajowa
99, 85-717 Bydgoszcz) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Miasto
Bydgoszcz (ul. Grudziądzka 9-15, 85-130 Bydgoszcz)
- przy udziale
uczestnika po stronie Odwołującego: Mirbud S.A. (ul. Unii Europejskiej 18, 96-
100 Skierniewice),
- przy udziale
uczestnika po stronie Zamawiającego: Tamex Obiekty Sportowe S.A. (ul.
Idzikowskiego 16, 00-710 Warszawa)
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego Alstal Grupa Budowlana sp. z o.o. sp. k. (ul. Gajowa 99, 85-717
Bydgoszcz) kwoty 18000
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………
Sygn. akt: KIO 105/24
Uzasadnienie
Zamawiający Miasto Bydgoszcz prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie podstawowym
, którego przedmiotem jest: „Wykonanie robót
budowlanych polegających na budowie hali lekkoatletycznej i strzelectwa sportowego na
terenie kompleksu sportowego Zawisza przy ul. Gdańskiej 163 w Bydgoszczy.”
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się 28 grudnia 2023 roku w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2023/S 792768-2023.
08 stycznia 2024
roku Odwołujący Alstal Grupa Budowlana sp. z o.o. sp. k. wniósł
odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
- art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
zastrzeżenie w OPZ dostawy i montażu bieżni lekkoatletycznej oraz urządzeń i torów
lekkoatletycznych oraz przewidzenie konieczności „uzyskania w imieniu Zamawiającego
świadectwa PZLA o stwierdzeniu zgodności usytuowania i parametrów urządzeń
lekkoatletycznych zainstalowanych na hali lekkoatletycznej z wymogami World Athletics i
PZLA"
i zaniechanie wyodrębnienia tego zakresu do osobnego zamówienia, co w świetle
całokształtu okoliczności faktycznych oznacza, że krąg potencjalnych wykonawców
ograniczony został do jednego wykonawcy zdolnego do wykonania tego typu prac i który
zyskał możliwość jednostronnego dyktowania warunków dla innych wykonawców
zamierzających wziąć udział w Postępowaniu;
- art. 112 ust. 1 i ust. 2 pkt 4)
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz 116 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych
poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i określenie w rozdziale VI11 pkt 3 ppkt
1) lit. a) i lit. b) SWZ warunków udziału w postępowaniu odnoszących się do zdolności
technicznej lub zawodowej (doświadczenia wykonawcy) w sposób nieproporcjonalny i
nieadekwatny do przedmiotu zamówienia, co w konsekwencji narusza zasady formułowania
warunków udziału w postępowaniu określone w art. 112 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych, art.
116 ust. 1 oraz przeprowadzenia postępowania wynikające z art. 16 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu dokonania:
usunięcia z SWZ i OPZ wymagań związanych z dostawą i montażem bieżni
lekkoatletycznej oraz urządzeń i torów lekkoatletycznych.
- zmiany
pkt. VIII. Pkt. 3 ppkt. 1 lit. a) SWZ poprzez nadanie mu treści: „budowy lub
przebudowy min. jednego budynku lub hali o charakterze sportowym o powierzchni
całkowitej nie mniejszej niż 8.000 m
o wartości co najmniej 55 000 000,00 zł brutto (jako
wykonane Zamawiający uzna wykonane i odebrane zamówienie, w ramach którego obiekt
uzyskał pozwolenie na użytkowanie)m, przy czym przez budynek lub halę o charakterze
sportowym należy rozumieć budynki wg Kategorii XV obiektów budowlanych wg Prawa
budowlanego” oraz usunięcie pkt VIII. pkt 3 ppkt 1 lit. b) SWZ.
29 stycznia 2024 roku, przed wyznaczonym terminem posiedzenia
z udziałem stron i
rozprawy,
Odwołujący przesłał pismo z wnioskiem o umorzenie postępowania
odwoławczego.
Wskazał na okoliczność, że Zamawiający uwzględnił żądania przedstawione w odwołaniu. W
związku z powyższym w jego ocenie zachodzi podstawa do umorzenia postępowania
odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 3 w związku z art. 522 pkt 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, tj. „w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części
zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który
przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części
zarzutów”.
Zamawiający nie złożył jednoznacznego oficjalnego oświadczenia o uwzględnieniu części
zarzutów podniesionych w odwołaniu. Do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego zgłosił przystąpienie Wykonawca Tamex Obiekty Sportowe S.A.
Wykonawca ten nie złożył oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu wobec uwzględnienia
przez Zamawiającego w części zarzutów podniesionych w odwołaniu, w szczególności, że
brak było jednoznacznego oświadczenia Zamawiającego w tym zakresie.
Niezależnie Odwołujący w piśmie procesowym oświadczył, że w przypadku uznania, że nie
zachodzą podstawy do umorzenia postępowania odwoławczego na podstawie powyżej
wskazanych okoliczności, cofa odwołanie.
Wobec powyższego, stosownie do art. 568 pkt 1) ustawy Prawo zamówień publicznych z 11
września 2019 r., postępowanie podlegało umorzeniu.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art. 557
ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu
wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z którego wynika, że w
przypadku cofnięcia odwołania w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony
termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania
odwoławczego, Odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Przewodnicząca: ………………………..……..