Sygn. akt: KIO 114/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 26 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
Aleksandra Patyk
Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 26 stycznia 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
9 stycznia 2024 r. przez wykonaw
cę W. B., prowadzącego działalność gospodarczą
pod
firmą: „BYŚ” W. B. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Skarb
Państwa – Prokuraturę Krajową
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz wykonawcy W. B.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: „BYŚ” W.
B.
z siedzibą w Warszawie kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych
zero groszy), uiszczone
j tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
………………………………….
………………………………….
Sygn. akt: KIO 114/24
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Prokuratura Krajowa, zwana dalej „Zamawiającym”,
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym
bez
możliwości negocjacji na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, ze zm.), zwanej dalej „ustawą
Pzp” lub „Pzp”, na realizację zadania pn.: „Kompleksowa usługa odbioru, transportu
i
zagospodarowania odpadów komunalnych”, numer referencyjny: 1001-10.261.35.2023.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
nr 2023/BZP 00544975 z dnia 11.12.2023 r.
Wartość zamówienia nie przekracza progów
unijnych,
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawca
– W. B., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: „BYŚ” W. B. z
siedzibą w Warszawie (zwany dalej „Odwołującym”) w dniu 9 stycznia 2024 r. wniósł
odwołanie wobec:
wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez J. Z., prowadzącą działalność
gospodarczą pod nazwą PPHU Lekaro (dalej: „Lekaro”);
− zaniechanie odrzucenia oferty Lekaro mimo, iż Wykonawca ten podlega wykluczeniu
z
postępowania, a oświadczenie złożone przez niego w tym zakresie w trybie art. 125 ust. 1
Pzp było wprowadzające Zamawiającego w błąd.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
− art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. c) Pzp i art. 16 pkt 1 Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Lekaro, mimo iż Wykonawca ten podlega
wykluczeniu z postępowania z uwagi na okoliczność, iż wobec tego Wykonawcy wydano
w
ciągu ostatnich trzech lat dwie ostateczne decyzje administracyjne o naruszeniu
obowiązków wynikających z przepisów prawa ochrony środowiska (tu: ustawy o odpadach)
i
wymierzono Wykonawcy tymi decyzjami kary pieniężne na łączną kwotę 600 000 zł, o czym
Lekaro nie poinformowało Zamawiającego, składając oświadczenie z art. 125 Pzp, a tym
samym wprowadziło Zamawiającego w błąd, co dodatkowo wyklucza możliwość wezwania
Wykonawcy do złożenia w tym zakresie samooczyszczenia z art. 110 ust. 2 Pzp;
− art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty Lekaro, mimo iż Wykonawca ten nie spełnia warunku udziału w postępowaniu
odnoszącego się do posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów komunalnych objętych
przedmiotem zamówienia;
− art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Lekaro, mimo iż Wykonawca ten podlega wykluczeniu, bowiem w wyniku
co najmniej rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy podawaniu
informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu, co miało
istotny wpływ na decyzje podjęte w Postępowaniu przez Zamawiającego;
− art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp oraz w zw. z art. 3 oraz art. 14 ust. 1
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Lekaro, mimo iż oferta tego Wykonawcy została złożona w warunkach
czynu nieuczciwej konkurencji z uwagi na
okoliczność, iż Wykonawca z naruszeniem
dobrych obyczajów, zagrażając interesom Zamawiającego i innych wykonawców
ubiegających się o zamówienie oraz w celu przysporzenia sobie korzyści, wprowadził
Zamawiającego w błąd co do braku podstaw do wykluczenia go z postępowania.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości
i nakazanie Z
amawiającemu:
− unieważnienia czynności wyboru oferty Wykonawcy Lekaro jako najkorzystniejszej;
− ponowienia czynności badania i oceny ofert, a w jej ramach odrzucenia oferty Lekaro;
a także, o zasądzenie kosztów na rzecz Odwołującego według norm przepisanych.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 10 stycznia
2024 roku Zamawiający przekazał kopię odwołania Wykonawcom
biorącym udział w postępowaniu o zamówienie za pomocą Platformy zakupowej oraz poczty
e-mail.
Do
postępowania odwoławczego, na dzień wydania postanowienia, nie zgłosił
przystąpienia żaden z Wykonawców.
W dniu 25 stycznia 2024 r. Z
amawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu. Jednocześnie Zamawiający oświadczył, iż unieważni czynność wyboru
najkorzystniejszej oferty złożonej przez J. Z., prowadzącą działalność gospodarczą pod
nazwą PPHU Lekaro oraz przeprowadzi ponownie czynność badania i oceny ofert, i odrzuci
ofertę ww. Wykonawcy. Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę
upoważnioną do reprezentowania Zamawiającego w tym zakresie.
Zgodnie
z
art.
ust.
ustawy
Pzp
w przypadku uwzględnienia
przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
Wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu, a także wobec braku przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego, Izba, mając na względzie treść powołanych powyżej przepisów ustawy Pzp,
umorzyła postępowanie odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła stosownie do jego wyniku
na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) ww. rozporządzenia w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości: koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi
się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
nie
przystąpił
żaden
wykonawca
albo
uczestnik
postępowania
odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Wobec powyższego Izba orzekła o dokonaniu zwrotu z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego kwoty 7 500,00 zł, uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………….………..………
…………………………………
………………………………….