Sygn. akt KIO 115/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 29 stycznia 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Michał Pawłowski
Małgorzata Rakowska
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron, w dniu 29 stycznia 2024 roku, w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 stycznia 2024 roku
przez wykonawcę Energa Oświetlenie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Sopocie
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miejską Ostróda
postanawia:
Odrzuca odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Energa Oświetlenie spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset
złotych zero groszy) uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………….
…………………………….
…………………………….
Sygn. akt KIO 115/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Miejska Ostróda prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pod nazwą Bieżąca konserwacja, naprawy i utrzymanie oświetlenia
ulicznego i parkowego.
W dniu 9 stycznia 2024 roku wykonawca
Energa Oświetlenie spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie, działając na podstawie art. 513 pkt 1 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze
zm.; dalej ustawa),
wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego:
niezgodnej z przepisami ustawy czynności Zamawiającego, polegającej na wyborze
najkorzystniejszej oferty w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia w trybie
podstawowym, tj. oferty Przedsiębiorstwa Robót Elektrycznych i Technicznych EL-TRONIC
sp. z o.o. z/s w Ostródzie, określonym w przepisach art. 275 pkt 1 ustawy, w sytuacji gdy
Energa Oświetlenie Sp. z o. o. będąca właścicielem i jedynym dysponentem majątku
oświetleniowego, przyłączonego do majątku oświetleniowego Gminy Miejskiej Ostróda, nie
wyraża zgody, aby utrzymanie, konserwację i eksploatację infrastruktury podłączonej do
tejże sieci prowadził podmiot trzeci (wykonawca wyłoniony w postępowaniu o zamówienie),
niezgodnej z przepisami ustawy czynności Zamawiającego polegającej na wyborze
nieodpowiedniego trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w postaci trybu
podstawowego i zaniechaniu w powyższych okolicznościach ogłoszenia postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1
lit. a) oraz b) ustawy
, mimo że usługi mogą być w tym przypadku świadczone tylko przez
jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z uwagi
na ochronę praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów, a przy tym nieistnienia
rozsądnego rozwiązania alternatywnego lub rozwiązana zastępczego dla wykonania
zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
naruszenie art. 275 pkt 1 ustawy (przez jego zastosowanie) w zw. z art. 140
ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93 z póź.zm.) – dalej „k.c.”
przez ogłoszenie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym
w przepisach art. 275 pkt 1 ustawy
i wybór najkorzystniejszej oferty w trybie podstawowym,
w sytuacji gdy Energa Oświetlenie Sp. z o. o. będąca właścicielem i jedynym dysponentem
majątku oświetleniowego przyłączonego do majątku oświetleniowego Gminy Miejskiej
Ostróda, nie wyraża zgody aby utrzymanie, konserwację i eksploatację infrastruktury
podłączonej do tejże sieci prowadził podmiot trzeci (wykonawca, wyłoniony w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego), a Zamawiający powinien zastosować tryb z wolnej
ręki;
naruszenie art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz b) ustawy w zw. z art. 140 k.c., przez
ich niezastosowanie, nieudzielenie Energa Oświetlenie Sp. z o. o. zamówienia z wolnej ręki,
w sytuacji, gdy zostały ku temu spełnione wszystkie przesłanki określone w ww. przepisie
i wybór najkorzystniejszej oferty w sytuacji, kiedy udzielenie zamówienia powinno nastąpić
z wolnej ręki;
naruszenie art. 16 pkt 2 ustawy
przez przygotowanie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego z naruszeniem zasady przejrzystości. Dokumentacja w sprawie
zamówienia publicznego nie wskazuje ryzyk dla wybranego wykonawcy, wiążących się
z realizacją zamówienia publicznego w oparciu o majątek niestanowiący własności
Zamawiającego, a będący wyłączną własnością Energa Oświetlenie Sp. z o. o.;
naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy przez zaniechanie przygotowania
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający uzyskanie
najlepszych efektów zamówienia, w tym m.in. efektów społecznych, środowiskowych oraz
gospodarczych;
naruszenie art. 255 pkt. 6 ustawy
w zw. z art. 58 § 1 k.c., przez nieunieważnienie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sytuacji otrzymania dwukrotnie
oficjalnego stanowiska Energa Oświetlenie Sp. z o. o. w sprawie braku zgody
na dysponowanie majątkiem stanowiącym jej wyłączną własność, co prowadzi do sytuacji,
w której postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do
niniejszego odwołania,
przyznanie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika w maksymalnej
wysokości 3.600,00 zł oraz innych uzasadnionych kosztów określonych na podstawie
rachunków lub spisu kosztów, które Odwołujący złoży do akt sprawy,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
oraz unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Bieżąca
konserwacja, naprawy i utrzymanie oświetlenia ulicznego i parkowego” nr
ZP.271.35.2023.
Odwołujący podał, że odwołanie zostało wniesione w terminie 5 dni od daty przekazania
przez Zamawiającego informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, tj. od dnia 4 stycznia
2024 roku.
Odwołujący podał, że posiada interes prawny we wniesieniu odwołania od czynności
Zamawiającego niezgodnej z prawem w zakresie przeprowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego pn. „Bieżąca konserwacja, naprawy i utrzymanie
oświetlenia ulicznego i parkowego” nr ZP.271.35.2023 oraz wybrania w toku tego
postępowania oferty najkorzystniejszej.
Zasada koncentracji wnoszenia i rozpatrywania środków ochrony prawnej, wymaga aby
wszystkie możliwe zarzuty były podnoszone w zasadzie po pierwszej ocenie ofert i wyborze
oferty najkorzystniejszej, co niniejsze odwołanie materializuje.
Interes prawny w zaskarżeniu czynności Zamawiającego posiada ten, który wskutek decyzji
Zamawiającego traci możliwość uzyskania zamówienia i ta przesłanka w niniejszym
postępowaniu jest spełniona, albowiem przez wybór nieodpowiedniego, naruszającego
przepisy ustawy
trybu zamówienia publicznego, Zamawiający pozbawił Odwołującego
możliwości uzyskania zamówienia w trybie z wolnej ręki. Odwołujący uzyskałby
przedmiotowe zamówienie, gdyby Zamawiający – zgodnie z obowiązującymi normami prawa
– przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki na
podstawie
art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz b) ustawy,
który jest wyłącznie właściwym trybem z uwagi
na spełnienie warunków z tego przepisu, tj.: dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być
świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn:
- technicznych o obiektywnym charakterze,
związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów
(prawo własności),
przy czym Zamawiający nie wskazał żadnego rozsądnego rozwiązania alternatywnego
lub zastępczego, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów
zamówienia.
Przyjmuje się, że interes w uzyskaniu zamówienia to każdy interes, tj. zarówno interes
faktyczny, jak i prawny. Interes prawny musi być oparty na prawie lub chroniony przez
prawo. O istnieniu interesu prawnego decydują zatem przepisy prawa materialnego, z
których wywodzić można prawo lub obowiązek. Ocena czy dany podmiot posiada interes w
uzyskaniu zamówienia winna być badana na gruncie okoliczności faktycznych konkretnej
sprawy.
W stanie faktycznym niniejszej sprawy, Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia
nawet wówczas, gdy uwzględnienie wniesionego przez niego odwołania miałoby prowadzić
do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, albowiem przedmiot, na którym
ma następować świadczenie usług objętych zamówieniem w przedmiotowym postępowaniu,
stanowi własność Odwołującego, a cały proces postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w ocenie Odwołującego nie uwzględniał ani nie formułował w sposób przejrzysty
warunków realizacji zamówienia w zakresie odnoszącym się do własności Odwołującego.
Dokumenty przetargowe nie określały bowiem warunków realizacji zamówienia przez
wybranego wykonawcę, którym nie jest Odwołujący, w sytuacji wyraźnego braku zgody
Odwołującego na realizację zamówienia względem jego własnego majątku przez inny
podmiot.
Interes podmiotu korzystającego ze środka ochrony prawnej w ujęciu art. 505 ust. 1 ustawy,
stanowi przesłankę materialnoprawną tego środka. Posiadanie tego interesu decyduje
o istnieniu legitymacji czynnej do wniesienia środka ochrony prawnej, zatem musi on zostać
wykazany na etapie wnoszenia danego środka, które to warunki odwołujący spełnia
kilkutorowo. Odwołujący stoi na stanowisku, że zastosowany przez Zamawiającego tryb
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest nieprawidłowy i w związku
z powyższym nie składał on oferty w tym wadliwie zastosowanym trybie.
Jednocześnie Odwołujący spełnia przesłankę posiadania interesu prawnego, albowiem
złożył w toku ww. postępowania pismo z dnia 1 grudnia 2023 r., którym Odwołujący wzywał
Zamawiającego do wyjaśnienia treści dokumentów przetargowych, ich dostosowania
do warunków własnościowych infrastruktury objętej przedmiotowym zamówieniem oraz
do unieważnienia postępowania z uwagi na naruszenie przepisów ustawy oraz przepisów
kodeksu cywilnego w zakresie prawa własności. Odwołujący wskazywał na przesłanki
niejasności SWZ i dokumentów przetargowych w zakresie informacji o uwarunkowaniach
prawnych i faktycznych wiążących się ze złożeniem oferty i wykonaniem prac objętych
zamówieniem, jak również niejasności w zakresie objęcia ceną ofertową potencjalnych
roszczeń finansowych właściciela infrastruktury objętej zamówieniem (Energa Oświetlenie
Sp. z o. o.) związanych z naruszeniem prawa własności w przypadku, gdy Spółka ta nie
udziela zgody na korzystanie z majątku oświetleniowego. Wskutek powyższego, Odwołujący
uzyskał status uczestnika postępowania. Odwołujący przy tym zwraca uwagę, że dokumenty
przetargowe w kontekście powyższych aspektów zamówienia nie były sformułowane w
sposób przejrzysty i istniała potrzeba doprecyzowania ich w zakresie, który podnosił
Odwołujący. Według Odwołującego treść dokumentacji budziła poważne wątpliwości i
według
niego
nie była jasna. W tym zakresie istniały uzasadnione zastrzeżenia i wątpliwości
co do merytorycznych wymagań przedmiotu zamówienia. Dla Odwołującego nie jest bowiem
jasne, jak wybra
ny wykonawca miałby realizować wymagania przedmiotu zamówienia
w warunkach braku zgody właściciela infrastruktury na wykonywanie jakichkolwiek czynności
na tym majątku. Odwołujący zwracał Zamawiającemu uwagę na powyższe również pismem
z dnia 9 stycznia
2024 r. Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia jako podmiot,
któremu przysługuje wyłączne prawo własności względem infrastruktury stanowiącej
przedmiot usług objętych zamówieniem w ramach przedmiotowego postępowania.
W załączeniu do niniejszego Odwołania, Odwołujący składa dokumentację potwierdzającą
tytuł własności do infrastruktury oświetleniowej na terenie Gminy Miejskiej Ostróda. Zgodnie
z art. 7 pkt 30 ustawy
przez wykonawcę należy rozumieć: osobę fizyczną, osobę prawną
albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która oferuje na rynku
wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub
świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę
w sprawie zamówienia publicznego. Odwołujący posiada status wykonawcy, albowiem jest
osobą prawną oferującą swoje usługi na rynku świadczenia usług, któremu zostałoby
udzielone zamówienie w niniejszym postępowaniu, gdyby Zamawiający zastosował tryb
właściwy. Środki ochrony prawnej określone w ustawie przysługują ponadto innemu
podmiotowi, jeżeli miał lub ma interes w uzyskaniu zamówienia. Inny podmiot (tzn. osoba
fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej), musi
być w stanie wykazać spełnienie materialnoprawnych przesłanek do skorzystania ze środka
ochrony prawnej
– jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w
konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy. Odwołującemu przysługuje wyłączne prawo własności względem
infrastruktury stanowiącej przedmiot usług objętych zamówieniem w ramach
przedmiotowego postępowania, a co wynika z powyższego wskutek udzielenia zamówienia
innemu wykonawcy, naruszone zostało prawo własności Odwołującego, jak również po
stronie Odwołującego powstanie szkoda będąca wynikiem naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy, pozostająca w adekwatnym związku przyczynowym z uchybieniem przez
Zamawiającego przepisom postępowania, albowiem wskutek tych naruszeń Odwołujący nie
uzyskał zamówienia. Odwołujący posiada zatem obiektywną i wynikającą z rzeczywistej
utraty możliwości uzyskania zamówienia, potrzebę uzyskania określonego rozstrzygnięcia, tj.
nakazania Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Bieżąca
konserwacja, naprawy i utrzymanie oświetlenia ulicznego i parkowego” nr ZP.271.35.2023.
W świetle powyższego, nie budzi jakichkolwiek wątpliwości, że Odwołujący posiada interes
prawny do wniesienia niniejszego odwołania. Zamawiający swoimi czynnościami
sprzecznymi z prawem pozbawił Odwołującego możliwości uzyskania zamówienia, w
sytuacji, gdy Odwołujący chciał i powinien uzyskać zamówienie w trybie art. 214 ust. 1 pkt 1
lit. a) oraz b) ustawy
, a ponadto w prowadzonym postępowaniu treść dokumentów
przetargowych budziła poważne zastrzeżenia i niejasności względem statusu
własnościowego infrastruktury objętej zamówieniem, a umowa która byłaby zawarta w
wyniku tego postępowania z wybranym ostatecznie wykonawcą nie może być realizowana,
albowiem właściciel przedmiotowej infrastruktury nie wyraża zgody na wykonywanie
jakichkolwiek działań na jego majątku przez inny podmiot niż on sam. Tym samym, istniały
uzasadnione
zastrzeżenia
i
wątpliwości
co do merytorycznych wymagań przedmiotu zamówienia. Dla Odwołującego nie jest bowiem
jasne, jak wybrany wykonawca miałby realizować wymagania przedmiotu zamówienia w
takich warunkach.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje:
Izba ustaliła, że przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień publicznych w dniu 28 listopada 2024 roku pod
numerem 2023/BZP 00518748/01.
Termin składania ofert został wyznaczony na dzień 21 grudnia 2023 roku,
w terminie zostały złożone trzy oferty:
− Przedsiębiorstwo Robót Elektrycznych i Technicznych EL-TRONIC spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ostródzie,
− Usługi Elektryczno- Montażowe ANDREX A. K. Ostróda, Idzbark,
− ETO SYSTEM spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie.
Izba ustaliła, na podstawie akt postępowania odwoławczego oraz informacji
przekazanej przez
Zamawiającego za pismem z dnia 24 stycznia 2024 roku, że w dniu
4 stycznia 2024 roku
została opublikowana przez Zamawiającego informacja o wyniku
postępowania pod nazwą Bieżąca konserwacja, naprawy i utrzymanie oświetlenia ulicznego
i parkowego.
Zgodnie z informacjami wynikającymi z akt postępowania, w przedmiotowym postępowaniu
o udziele
nie zamówienia:
− Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Przedsiębiorstwo
Robót Elektrycznych i Technicznych EL-TRONIC spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Ostródzie,
− w postępowaniu wpłynęły również oferty złożone przez:
• Usługi Elektryczno- Montażowe ANDREX A. K. Ostróda, Idzbark (łaczna
punktacja 92,50 pkt)
• ETO SYSTEM spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Olsztynie (
oferta została odrzucona).
Izba ustaliła również, że w trakcie trwania postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w przedmiotowym postępowaniu w dniu 5 grudnia 2023 r. Energa Oświetlenie
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie, wniosła odwołanie
na czynność wszczęcia postępowania w trybie podstawowym oraz zaniechanie przez
Zamawiającego wszczęcia postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki. Odwołujący
wniósł odwołanie od:
„1. niezgodnej z przepisami ustawy p.z.p. czynności Zamawiającego, polegającej
na ogłoszeniu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, określonym
w przepisach art. 275 pkt 1 p.z.p., w sytuacji gdy Energa Oświetlenie Sp. z o. o. będąca
właścicielem i jedynym dysponentem majątku oświetleniowego, przyłączonego do majątku
oświetleniowego Gminy Miasta Ostróda, nie wyraża zgody, aby utrzymanie, konserwację
i eksploatację infrastruktury podłączonej do tejże sieci prowadził podmiot trzeci (wykonawca,
wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego);
2. niezgodnej z przepisami ustawy p.z.p. czynności Zamawiającego polegającej
na zaniechaniu w powyższych okolicznościach ogłoszenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz
b) p.z.p., mimo że usługi mogą być w tym przypadku świadczone tylko przez jednego
wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z uwagi na ochronę
praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów, a przy tym nieistnienia rozsądnego
rozwiązania alternatywnego lub rozwiązana zastępczego dla wykonania zamówienia.”.
Odwołanie to (z dnia 5 grudnia 2024 roku) zostało odrzucone postanowieniem Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 14 grudnia 2023 r oku sygn. akt KIO 3672/23 jako złożone po terminie.
Izba z urzędu stwierdza w tym miejscu, że na podstawie postanowienia z dnia
15 stycznia 2024 roku wydanego przez Izbę sygn. akt KIO/W 2/24 Izba uchyliła zakaz
zawarcia umowy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Bieżąca
konserwacja, naprawy i utrzymanie oświetlenia ulicznego i parkowego”.
Izba ustaliła, że w treści odwołania (str. 4) Odwołujący podał, że nie złożył oferty
w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego - Odwołujący stoi na stanowisku,
że zastosowany przez Zamawiającego tryb postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego jest nieprawidłowy i w związku z powyższym nie składał on oferty w tym
wadliwie zastosowanym trybie.
Izba wskazuje, zgodnie z art. 559
ust. 2 ustawy, że na podstawie art. 528 pkt 2
ustawy
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione przez
podmiot nieuprawniony.
- art. 7 pkt 30 ustawy -
Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o:
- wykonawcy -
należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót
budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub
ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie
zamówienia publicznego;
- art. 505 ust. 1 ustawy -
Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują
wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes
w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
- art. 505 ust. 2 ustawy -
Środki ochrony prawnej wobec ogłoszenia wszczynającego
postępowanie o udzielenie zamówienia lub ogłoszenia o konkursie oraz dokumentów
zamówienia przysługują również organizacjom wpisanym na listę, o której mowa w art. 469
, oraz Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Izba stwierdziła, że złożone odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie
przepisu art. 528 pkt 2
ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień
publicznych,
ponieważ odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony.
Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 528 pkt 2 ustawy nakłada obligatoryjną
przesłankę odrzucenia odwołania jeżeli Izba stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione przez
podmiot nieuprawniony.
Krąg podmiotów nieuprawnionych do wniesienia odwołania
wytyczony został przez ustawodawcę w ten sposób, że wskazane zostały podmioty
uprawnione do wniesienia odwołania na określonym etapie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. Tym samym, każdy podmiot, który nie mieści się w kręgu
podmiotów uprawnionych do wniesienia odwołania będzie podmiotem nieuprawnionym.
K
rąg podmiotów uprawnionych do skutecznego wniesienia odwołania zakreśla art. 505
ustawy.
Kluczowe znacznie dla określenia kręgu podmiotów uprawnionych do skutecznego
wniesienia odwołania, o którym mowa w art. 505 ust. 1 ustawy, ma moment wniesienia
odwołania tj. czy odwołanie zostaje wniesione przed terminem składania ofert w
postępowaniu
o udzielenie zamówienia, czy też odwołanie zostaje wniesione po terminie składania ofert.
Po terminie składania ofert oraz dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu
o udzielenie zamówienia krąg podmiotów uprawnionych do skutecznego złożenia odwołania
zostaje zakreślony (ograniczony) do podmiotów, jakie złożyły oferty w postępowaniu
o udziele
nie zamówienia publicznego. Gdyby chcieć rozumieć ten przepis w inny sposób,
szerzej przez odniesienie do nieokreślonego kręgu podmiotów to w ocenie Izby prowadziłoby
do absurdalnej sytuacji, w której każdy podmiot, na każdym etapie postępowania o
udziele
nie zamówienia mógłby kwestionować wszelkie czynności i zaniechania
Zamawiającego. Jak również taka interpretacja byłaby wprost niezgodna z obowiązującymi
przepisami.
Wymaga wskazania w tym miejscu, że wykonawcą zgodnie z art. 7 pkt 30 ustawy jest
osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka
organizacyjną nieposiadającą osobowości
prawnej i ten zakres
określenia kręgu podmiotowego pokrywa się z podnoszonym w
doktrynie zakresem
„innego podmiotu” wskazanego w art. 505 ust. 1 ustawy – „inny podmiot
(tzn. osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka
organizacyjna nieposiadająca osobowości
prawnej)
” (tak Komentarz. Prawo zamówień publicznych red. H. Nowak, M. Winiarz,
Warszawa 2023 r. str. 1325).
Takie określenie nie stanowi przypadkowości, bowiem jak
wynika z regulacji art. 7 pkt 30 ustawy i stanowisk doktryny (jw. dla art. 7 pkt 30 ustawy)
odwołanie do tak szerokiego zakresu podmiotowego miło na celu przekreślenie wszelkich
wątpliwości
odnoszących
się
do tego, czy ofertę w postępowaniu może złożyć jedynie przedsiębiorca. Tym samym
dopuszczono jednoznacznie w ustawie szeroki
krąg podmiotów uprawnionych do udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, przekreślając tym samym wszelkie
doktrynalne spory odnoszące się do tożsamości prawnej podmiotu uprawnionego do udziału
w postępowaniu. Ta wzajemna korelacja przepisów pozostająca we wzajemnej zgodności
i
podlega również powiązaniu z etapami postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Status wykonawcy (
osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej), w definicji legalnej zawartej w art. 7 pkt 30 ustawy, jest
skorelowany z etapami post
ępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co
jednoznacznie wynika również z treści przepisu.
W pie
rwszej części przepisu (art. 7 pkt 30 ustawy) ustawodawca jednoznacznie odnosi się
w
do podmiotów (osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej), które oferują na rynku wykonanie robót budowlanych
lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o
udzielenie zamówienia – jest to bardzo szerokie określenie kręgu podmiotowego, w którym
ustawodawca
odnosi się zarówno do podmiotów, które są w stanie oferować dany przedmiot
objęty zamówieniem, jak również te co będą się o takie zamówienia ubiegać. Odniesienie
to
powiązane jest z etapem postępowania po ogłoszeniu postępowania (a przed terminem
składania ofert). Wszystkie zainteresowane podmioty danym zamówieniem mogą na tym
etapie kwestionować działania Zamawiającego, w tym również kwestionować np. przyjęcie
przez Zamawiającego określonego trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
dla przykładu: kwestionowanie przyjętego przez Zamawiającego trybu konkurencyjnego
lub kwestionowanie trybu niekonkurencyjnego prowadzonego postępowania). Zestawiając
tak szerokie określenie kręgu podmiotów powiązanych z etapem postępowania (art. 7 pkt 30
ustawy)
z regulacją art. 528 pkt 2 ustawy w nawiązaniu do kręgu podmiotowego z art. 505
ust. 1 ustawy i podanych
„innych podmiotów” Izba stwierdza, że „inne podmioty” określone w
tym przepisie, to właśnie te wszystkie, które oferują na rynku wykonanie robót budowlanych
lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o
udzielenie zamówienia, a które to są osobą fizyczną, osobą prawną albo jednostką
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. W wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku
z dnia 25 maja 2012 r. sygn. akt. XII Ga 92/12
jednoznacznie podano, że W rozumieniu tego
przepisu (w orzeczeniu art. 179 ust. 1 ustawy z 2004 roku, obecnie art. 505 ust. 1 ustawy
z 2019 roku)
„innymi osobami" będą potencjalni wykonawcy, którzy kwestionują
prawidłowość
zastosowania trybów niekonkurencyjnych przez zamawiającego (zamówienie z wolnej ręki,
negocjacje bez ogłoszenia czy też zapytania o cenę). Podmioty te zostają, bowiem
pozbawione szansy wzięcia udziału w postępowaniu, którą miałyby, gdyby zamawiający
prowadził postępowanie w trybie rozpoczynającym się publicznym ogłoszeniem. Podmiot
przynależny do tej kategorii legitymowanych do wnoszenia środków ochrony prawnej,
analogicznie do innych uprawnionych musi wykazać, że ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy. W związku z powyższym pozostałe przesłanki
materialnoprawne odwołania powodują, iż podmioty zaliczane do omawianej kategorii
legitymowanych muszą wykazać swój bezpośredni związek z prowadzonym postępowaniem,
w którym składają odwołanie. względnie muszą wykazać, że działania lub zaniechania
zamawiającego pozbawiają ich możliwości wzięcia udziału w danym postępowaniu.
W niniejszym postępowaniu w zakresie zaskarżania wyboru trybu przez podmiot
nieuczestniczący w postępowaniu, interes w uzyskaniu danego zamówienia powinien być
rozumiany w sposób abstrakcyjny, jako potencjalna możliwość uzyskania zamówienia,
którego przedmiot jest objęty postępowaniem udzielanym w zaskarżanym trybie. Przesłanka
posiadania tak rozumianego „interesu
”
w uzyskaniu danego zamówienia pozwala, zatem (...)
skarżyć czynności zamawiającego polegające na nieprawidłowym zastosowaniu trybu
zamówienia z wolnej ręki.
Orzeczenie
to, choć wydane w oparciu o ówcześnie obowiązujący stan prawny, z uwagi
na zbieżność przepisów pozostaje aktualne.
Mając powyższe na uwadze, Izba wskazuje, że w rozpoznawanej sprawie Odwołujący w
dniu 5 grudnia 2023 roku złożył odwołanie, w którym kwestionował tryb prowadzonego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego co oznacza, że miał pełną świadomość
tego, że uprawniony był do takiego działania. Jednakże odwołanie to zostało odrzucone
z powodu uchybienia terminu na jego skuteczne wniesienie.
W drugiej części przepisu art. 7 pkt 30, po przecinku (,), ustawodawca precyzyjnie odnosi się
do podmiotów (osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej), które złożyły ofertę lub zawarły umowę w sprawie zamówienia
publicznego.
Zastosowanie podziału wynikającego z użycia znaku interpunkcyjnego
„przecinka” (,) powoduje, że w tym zakresie przechodzimy do zakresu podmiotowego
powiązanego bezpośrednio z procedowaniem postępowania o zamówienie (kolejny etap
postępowania) przez odniesienie się do tych podmiotów, które złożyły ofertę lub do tych
podmiotów, które zawały umowę. Oznacza to, że „wykonawca” na tym etapie postępowania
tj. po terminie składnia ofert, rozumiany jest jako ten co złożył ofertę w postępowaniu
o udzielenie
zamówienia publicznego. Na tym etapie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego
nie ma już mowy o „innych podmiotach”, które oferują na rynku wykonanie robót
budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub
ubiega się o udzielenie zamówienia, bowiem na tym etapie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego (po terminie składania ofert) wykonawcą jest ten co złożył ofertę,
czyli podmiot który bierze udział w postępowaniu. Oznacza to, że na tym etapie
postępowania ograniczona jest już ilość wykonawców (ilość wykonawców jest taka, jak ilość
złożonych
ofert
w postępowaniu). Wykonawcą pozostaje również ten, który zawarł umowę – a to już jest
kolejny etap zawarcia umowy po przeprowadzonym postępowania o udzielenie zamówienia.
W podsumowaniu powyższego Izba wskazuje, że tak dokonana wykładnia przez Izbę
znajduje odzwierciedlenie w uzasadnieniu zawartym w stanowisku doktryny, a mianowicie:
Status wykonawcy jest skorelowany z etapami post
ępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, w toku kt
órego następuje stopniowe ograniczanie kręgu podmiotów, które są
definiowane jako wykonawcy. Od najszerszego, nieograniczonego kr
ęgu podmiotów na
etapie
og
łoszenia
o zam
ówieniu, po wąską grupę podmiotów, które złożyły oferty, by ostatecznie wykonawcą
pozosta
ł jedynie podmiot, który zawarł umowę i realizuje zamówienie. (tak Komentarz. Prawo
zamówień publicznych red. H. Nowak, M. Winiarz, Warszawa 2023 r. str. 90).
Mając na uwadze cały powyższy wywód – jak również ugruntowane zarówno
w orzecznictwie jak i doktrynie stanowiska, co do tego, że „wykonawcą” w postępowaniu
o udzielenie
zamówienia publicznego uprawnionym do skutecznego wniesienia odwołania
na etapie postępowania o zamówienie po składaniu ofert, jest ten podmiot, który złożył ofertę
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – Izba stwierdza, że Energa
Oświetlenie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie nie jest
wykonawcą, a to oznacza, że nie jest uprawniona do skutecznego wniesienia odwołania
bowiem nie jest podmiotem uprawnionym do wniesienia odwołania. Tym samym, na
podstawie art.
528 pkt 2 ustawy Izba stwierdziła podstawę odrzucenia odwołania.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w postanowieniu.
Przewodniczący:
…………………………….
…………………………….
…………………………….