Sygn. akt KIO 116/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 26 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 26 stycznia 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
10 stycznia 2024 r.
przez wykonawcę Częstobud Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Częstochowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę
Głuchów
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze.
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Częstobud Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Częstochowie kwoty 10 000 zł 00 gr (dziesięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
równowartość uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: .....................................................
Sygn. akt KIO 116/24
Uzasadnienie
Gmin
a Głuchów, zwana dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów
ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz.
1605, ze zm.), zwanej dalej
„ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
„przebudowę, termomodernizację i zmianę konstrukcji dachu budynku szkoły
w Głuchowie oraz budowa wewnętrznej instalacji gazowej wraz ze zmianą sposobu
użytkowania na BP i GCK”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia 23 listopada 2023 r., pod numerem 2023/BZP 00510683/01.
W dniu 10 stycznia 2024
r. Odwołujący – Częstobud Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Częstochowie wniósł odwołanie wobec niezgodnych
z ustawą czynności i zaniechań Zamawiającego podjętych w przedmiotowym postępowaniu
polegających na wadliwym wyborze oferty wykonawcy prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Firma REM-DOM L. G. z siedzibą w Byczkach (zwanego dalej
„wykonawcą L. G.”) jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1 ustawy PZP i art. 17
ust. 2 ustawy PZP
poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w związku z naruszeniem art. 226
ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy L. G. mimo,
że wykonawca ten nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu opisanego w
rozdziale 8 pkt. 2.4 SWZ w zakresie wymaganego doświadczenia, albowiem nie wykazał się
doświadczeniem w realizacjach wykonywanych na budynkach „wpisanych do rejestru
zabytków lub będących w strefie ochrony konserwatorskiej” – wymóg ten dotyczył wszystkich
trzech referencyjnych realizacji, a wykonawca legitymuje się doświadczeniem
w wymaganym zakresie jedynie w odniesieniu co najwyżej do dwóch realizacji.
W konsekwencji
podniesionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie jego
odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert i w ramach tej czynności
odrzucenia oferty wykonawcy L. G.
z postępowania, ewentualnie wezwania tego wykonawcy
na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy PZP do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych w postaci wykazu robót oraz referencji.
Ponadto Odwołujący złożył wniosek o zasądzenie od Zamawiającego na jego rzecz
kosztów postępowania, w tym kosztów reprezentacji według przedstawionej na rozprawie
faktury VAT.
Z informacji przekazanej Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej przez
Zamawiającego w dniu 24 stycznia 2024 r. wynika, że informacja o wpłynięciu odwołania
oraz k
opia odwołania zostały przesłane elektronicznie wykonawcom uczestniczącym
w postępowaniu w dniu 11 stycznia 2024 r. za pośrednictwem platformy e-zamowienia.
Do dnia wydania przez Izbę postanowienia na posiedzeniu niejawnym do akt sprawy
odwoławczej nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego –
ani po stronie Zamawiającego, ani po stronie Odwołującego.
W dniu 11 stycznia 2024 r.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uwzględnia złożone odwołanie w całości i wnosi o umorzenie postępowania
odwoławczego na posiedzeniu niejawnym i nieobciążanie Zamawiającego kosztami
postępowania odwoławczego. Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez wójta
Gminy Głuchów – Pana J. S. .
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 522 ust. 1 ustawy PZP
stanowi, że „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu”.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu, natomiast w ustawowym terminie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego nie zgłosił przystąpienia żaden z wykonawców, Krajowa Izba Odwoławcza
stwierdziła, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego zgodnie z art.
522 ust. 1 ustawy PZP.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie art. 574-
576 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r., poz. 1605, ze zm.
) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i § 9 ust. 1 pkt 2 lit.
a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: .....................................................