Sygn. akt: KIO 117/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 29 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Poprawa
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 29 stycznia 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 10 stycznia 2024 r. przez wykonawcę Hydratec Spółka z o
graniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Białymstoku w postępowaniu prowadzonym
przez
Gminę Miejską Hajnówka z siedzibą w Hajnówce
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy:
Hydratec Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Białymstoku, kwoty 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy),
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………….…….
Sygn. akt: KIO 117/24
Uzasadnienie
Zamawiający - Gmina Miejska Hajnówka z siedzibą w Hajnówce prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Wdrożenie niezbędnych zmian
architektonicznych na potrzeby dostępności architektonicznej, remont i prace
modernizacyjne budynku urzędu miasta” - III” Numer referencyjny: R.271.39.2023, dalej jako:
„Postępowanie”.
Postępowanie prowadzone jest w trybie podstawowym, zgodnie z ustawą z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej Pzp). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 2023/BZP 00471760/01.
W dniu 10 stycznia 2024 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę Hydratec Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku
(zwanego dalej Odwołującym) od niezgodnych z przepisami Pzp czynności i zaniechania
dokonania czynności przez Zamawiającego w postaci:
unieważnienia postępowania w sytuacji, gdy nie wystąpiły przesłanki pozwalające
na podjęcie takiej decyzji;
odstąpienia od rzeczowego podania uzasadnienia prawnego i faktycznego decyzji
o unieważnieniu;
niewykonania żądania odwołania wniesionego przez Odwołującego do Izby w dniu 13
grudnia 2023 r. w zakresie odrzucenia oferty Skarsan Sp. z o.o. Sp. k., (15-399
Białystok, ul. Składowa 12, lok.205; dalej jako: SKARSAN) pomimo uznania w całości
odwołania przez Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
I.
naruszenie art. 255 pkt 5) i 6) Pzp poprzez unieważnienie postępowania w sytuacji,
gdy:
a) nie wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie
postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie
można było wcześniej przewidzieć,
b) postępowanie to nie jest obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie za mówienia publicznego,
II. naruszenie art. 260 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1)
– 3) Pzp poprzez niewystarczające,
lakoniczne wskazanie uzasadnienia prawnego i faktycznego decyzji o unieważnieniu
postępowania,
III.
naruszenie art. 522 ust. 1 Pzp poprzez niewykonanie czynności w postępowaniu
o udzielenie zamówienia, polegającej na odrzuceniu oferty SKARSAN zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu z dnia 13 grudnia 2023 r., którego zarzuty
Zamawiający uwzględnił w całości.
Wskazując na powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności unieważnienia postępowania,
3. ponowienie procedury badania i oceny ofert,
odrzucenie oferty wykonawcy SKARSAN zgodnie z żądaniem odwołania wniesionego
w dniu 13 grudnia 2023 r., bez względu na ostateczny wynik postępowania.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym
w Dziale IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie
nie zawiera braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
oraz Odwołującego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Zamawiający, pismem z dnia 17 stycznia 2024 roku poinformował Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej o uwzględnieniu zarzutów podniesionych w odwołaniu w całości oraz
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego. Zamawiający oświadczył również,
że uwzględniając zarzuty odwołania podejmie czynności zgodnie z żądaniem zawartym
w
odwołaniu.
Wobec powyższego, w związku z uwzględnieniem przez Zamawiającego w całości
zarzutów podniesionych w odwołaniu i braku przystąpienia do odwołania po stronie
Zamawiającego, postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 522 ust. 1
Pzp. Zgodnie z treścią art. 522 ust. 1 ustawy Pzp w przypadku uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy,
pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 Pzp oraz § 9 ust. 1
pkt 2 lit a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437
ze zmianami).
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: …..….………………………