Sygn. akt KIO 12/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 19 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Michał Pawłowski
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w dniu 19 stycznia 2024 r. w
Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 stycznia
2024 r.
przez wykonawcę SINMED Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Przyszowicach w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny
Szpital Kliniczny nr 2 Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze.
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
SINMED Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Przyszowicach kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: .....................................................
Sygn. akt KIO 12/24
Uzasadnienie
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 2 Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego
w Szczecinie, zwany
dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605, ze zm.),
zwanej dalej
„ustawą PZP”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
„dostawę jednorazowych wyrobów medycznych”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 6
września 2023 r., pod numerem 2023/S 171-537936.
W dniu 2 stycznia 2024
r. Odwołujący – wykonawca SINMED Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Przyszowicach wniósł odwołanie wobec czynności
Zamawiającego i zarzucił mu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP poprzez
niezasadne odrzucenie oferty Odwołującego
jako niezgodnej z warunkami zamówienia w odniesieniu do zaoferowanego w ramach części
nr 2 zamówienia – laryngoskopu jednorazowego (łyżka i rękojeść) z uwagi na „brak pewnego
chwytu” oraz „kolidowanie z anatomią pacjenta otyłego”, podczas gdy wyrób ten w pełni
odpowiada opisowi przedmiotu zamówienia, a powody stwierdzonych niezgodności z
warunkami zamówienia mają charakter nieobiektywny i wynikają wyłącznie z osobistych
preferencji osoby badającej próbkę wyrobu, a nie z wymogów ustanowionych w opisie
p
rzedmiotu zamówienia,
2) art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 2 ustawy PZP w zw. z art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy PZP poprzez brak podania należytego i pełnego uzasadnienia faktycznego
odrzucenia oferty Odwołującego z uwagi na niezgodność z warunkami zamówienia w
odniesieniu do „braku pewności chwytu” oraz „kolidowania z anatomią pacjenta otyłego”
przez zaoferowany przez Odwołującego laryngoskop jednorazowy.
W konsekwencji
podniesionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie jego
odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego oraz czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej
w części nr 5 zamówienia,
przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert w postępowaniu w części nr 2
zamówienia z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Ponadto Odwołujący złożył wniosek o zasądzenie od Zamawiającego na jego rzecz
k
osztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa według spisu, który przedłożony zostanie
na rozprawie.
Z
informacji
przekazanej
Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej przez
Zamawiającego w dniu 16 stycznia 2024 r. wynika, że informacja o wpłynięciu odwołania
oraz k
opia odwołania zostały przesłane wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu w
dniu 15 stycznia 2024 r. za pomocą strony internetowej www.platformazakupowa.pl.
Do dnia wydania przez Izbę postanowienia na posiedzeniu niejawnym do akt sprawy
odwoławczej nie wpłynęło żadne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego –
ani po stronie Zamawiającego, ani po stronie Odwołującego.
W dniu 16 stycznia 2024 r.
Zamawiający złożył pismo, w którym oświadczył, że
uwzględnia w całości zarzuty przedstawione przez Odwołującego w jego odwołaniu oraz
wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego i wzajemne zniesienie kosztów.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 522 ust. 1 ustawy PZP
stanowi, że „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu”.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w
odwołaniu, natomiast w ustawowym terminie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego nie zgłosił przystąpienia żaden z wykonawców, Krajowa Izba Odwoławcza
stwierdziła, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego zgodnie z art.
522 ust. 1 ustawy PZP.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie art. 574-
576 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r., poz. 1605, ze zm.
) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i § 9 ust. 1 pkt 2 lit.
a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: .....................................................