Sygn. akt KIO 144/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 29 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka-Baran
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w Warszawie w dniu 29 stycznia 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 stycznia 2024 r. przez wykonawcę Remondis Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez
Stołeczne
Centrum
Opiekuńczo-Lecznicze
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością – Lider upoważniony do przygotowania i przeprowadzenia
postępowania w imieniu i na rzecz niżej wymienionych podmiotów:
1. Szpital Wolski im. d
r Anny Gostyńskiej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie,
2. Szpital Grochowski im. dr med. Rafała Masztaka Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
Szpital
Praski
p.w.
Przemienienia
Pańskiego
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
4. Szpital Specjalistyczny im. Świętej Rodziny Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej z siedzibą w Warszawie,
5. Szpital Czerniakowski Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie,
6. Centrum Medyczne Żelazna Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie
zamawiającego - wykonawcy W. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Byś W. B. z siedzibą w Warszawie
postanawia:
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze.
2. N
akazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Remondis
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt KIO 144/24
UZASADNIENIE
Stołeczne Centrum Opiekuńczo-Lecznicze Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością –
Lider upoważniony do przygotowania i przeprowadzenia postępowania w imieniu i na rzecz
niżej wymienionych podmiotów: 1. Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, 2. Szpital Grochowski im. dr med.
Rafała Masztaka Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, 3.
Szpital Praski p.w. Przemienienia Pańskiego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie, 4. Szpital Specjalistyczny im. Świętej Rodziny Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej z siedzibą w Warszawie, 5. Szpital Czerniakowski Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, 6. Centrum Medyczne Żelazna
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, dalej „Zamawiający”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego pn.
Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych – zamówienie wspólne w
podziale na części. Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), dalej
„ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2023/S 186-582399 w dniu 27
września 2023 r.
W dniu 15 stycznia 2024 r. wykonawca
Remondis Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, dalej „Odwołujący”, wniósł do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie w zakresie części 3 zamówienia, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
art. 74 ust. 2 w zw. z art. 18 ust. 1 - 3 w zw. z art. 16 pkt 1- 3 ustawy Pzp przez
zaniechanie udostępnienia Odwołującemu wyjaśnień rażąco niskiej ceny wraz z załącznikami
złożonymi przez wykonawcę W. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą BYŚ W.
B.,
dalej „Byś”, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia 1 grudnia 2023 r.;
ewentualnie w przypadku uznania przez Izbę, że ww. zarzut podlega oddaleniu naruszenie
art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 w zw. art. 16 pkt 1 ustawy Pzp przez
zaniechanie odrzucenia oferty Byś, pomimo iż zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia oraz przez nieprawidłową ocenę wyjaśnień prowadzącą do uznania,
że cena zaoferowana przez Byś za realizację zamówienia oraz jej istotne części składowe, tj.
ceny za odbiór, transport i zagospodarowanie: odpadów niesegregowanych (zmieszanych)
pojemniki 7000 l
kod odpadu 20 03 01; odpadów niesegregowanych (zmieszanych) pojemniki
12 000 l
kod odpadu 20 03 01; odpadów ulegających biodegradacji (zielone) pojemniki 7000 l
kod odpadu 20 02 01; odpadów BIO pojemniki 1100 l kod odpadu 20 01 08; odpadów
wielkogabarytowych 20 03 07 pojemniki KP7 tylko w przypadku zapotrzebowania na
zgłoszenie Zamawiającego nie są rażąco niskie.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; powtórzenia
czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych w odwołaniu;
udostępnienia Odwołującemu wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez Byś w
odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z dnia 1 grudnia 2023 r. wraz ze wszystkimi
załącznikami; ewentualnie w przypadku oddalenia przez Izbę odwołania w zakresie zarzutu
zaniechania udostępnienia Odwołującemu wyjaśnień rażąco niskiej ceny Byś - odrzucenia
oferty Byś; dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie przystąpił po stronie
Zamawiającego W. B. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Byś W. B. z siedzibą w
Warszawie.
Pismem z dnia 25 stycznia
2023 r. Zamawiający poinformował Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, że w dniu 22 stycznia 2024 r. unieważnił czynność wyboru, oceny ofert i
odrzucenia oferty
oraz że obecnie dokonuje powtórzenia czynności badania oceny ofert z
uwzględnieniem zarzutów zawartych o odwołaniu. W związku z powyższym Zamawiający
wn
iósł o umorzenie przedmiotowego postępowania z uwagi na bezprzedmiotowy charakter
dalszego procedowania, a w razie dalszego procedowania o oddalenie odwołania.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że zachodzi przesłanka umorzenia
postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. Zgodnie
z
przywołanym przepisem, Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia,
w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne. W
przedmiotowej sprawie Izba uznała, że postępowanie odwoławcze stało
się zbędne, ponieważ czynność Zamawiającego z dnia 22 stycznia 2024 r., polegająca na
unieważnieniu wcześniejszego, skarżonego w odwołaniu, wyboru oferty najkorzystniejszej,
unieważniła czynność, będącą podstawą wniesienia odwołania. W ramach żądań
sformułowanych w odwołaniu, Odwołujący wnosił właśnie o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Wobec powyższego, w ocenie składu orzekającego, postępowanie odwoławcze stało
się zbędne – przedmiot zaskarżenia przestał istnieć. Zamawiający nie uwzględnił odwołania,
ale unieważnił skarżoną odwołaniem czynność. Powtórzona czynność badania i oceny ofert
(w tym wybór oferty najkorzystniejszej) będzie samodzielną podstawą do wniesienia
ewentualnego odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
wydała
postanowienie, w którym umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
Prawa zamówień publicznych w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
……………………………………