Sygn. akt: KIO 145/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 30 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 30 stycznia 2024 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 stycznia 2024 r.
przez wykonaw
cę Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe Sauerkraut Sp. z o.o.
z siedzibą w Kaliszu w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa – Jednostkę
Wojskową Nr 4101 w Lublińcu
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
nakazuje
zwrot
z
rachunku
bankowego
Urzędu
Zamówień
Publicznych
na rzecz wykonawcy
Przedsiębiorstwa Produkcyjno Handlowo Usługowego Sauerkraut
Sp. z o.o. z siedzibą w Kaliszu z siedzibą w Warszawie kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 145/24
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Jednostka Wojskowa Nr 4101 w Lublińcu, zwana dalej
„Zamawiającym”,
prowadzi postępowanie
o udzielenie
zamówienia
publicznego
w trybie podstawowym bez
możliwości negocjacji na podstawie przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1605, ze zm.),
zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, na realizację zadania pn.: „Dostawa żywności
dla JW
4101 w Lublińcu”, numer referencyjny: 2/2024. Zamówienie podzielone jest
na
części.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
nr 2023/BZP 00547867 z dnia 12.12.2023 r.
Wartość zamówienia nie przekracza progów
unijnych,
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawca -
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe Sauerkraut
Sp. z
o.o. z siedzibą w Kaliszu (zwany dalej „Odwołującym”) w dniu 15 stycznia 2024 r.
wniósł odwołanie – w ramach części nr 6 i 11 - od niezgodnych z prawem czynności
oraz
zaniechań dokonania czynności przez Zamawiającego, a polegających na dokonaniu
wyboru oferty na zadanie nr 6 d
ostawa owoców i zadanie nr 11 dostawa ziemniaków
i
warzyw, złożonej przez Wykonawcę JAGOPOL W. B. (dalej: „W. B.”) z naruszeniem
przepisów ustawy Pzp poprzez:
uznanie wyjaśnień złożonych przez W. B. w odpowiedzi na wezwanie do wyjaśnień rażąco
niskiej ceny oferty, za prawidłowe, mimo, że Wykonawca nie przedstawił prawidłowych
wyjaśnień, a także nie przedstawił dowodów w wymaganym zakresie;
2) zaniechanie odrzucenia oferty W. B.
mimo, że zawiera rażąco niską cenę;
3) zaniechanie odrzucenia oferty W. B.
mimo, że stanowi czyn nieuczciwej konkurencji;
wybór oferty W. B., mimo, że oferta ta powinna podlegać odrzuceniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 224 ust. 6 ustawy Pzp w związku z art. 224 ust. 5 Pzp poprzez jego niezastosowanie
i
uznanie, że wykonawca W. B. wykazał, że jego oferta na Zadanie nr 6 -Dostawa owoców i
Zadanie nr 11 -
Dostawa ziemniaków i warzyw nie zawierają rażąco niskiej ceny;
2) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty na Zadanie nr 6 -
Dostawa owoców i Zadanie nr 11 - Dostawa ziemniaków i warzyw, złożonej
przez
wykonawcę W. B. mimo, że zawiera ona rażąco niską cenę, bowiem jest o ponad 30%
niższa od wartości przedmiotu zamówienia i o ponad 30 % niższa od średniej arytmetycznej
cen wszystkich niepodlegających odrzuceniu złożonych ofert na Zadanie nr 6 - Dostawa
owoców i Zadanie nr 11 - Dostawa ziemniaków i warzyw,
3) art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie mimo,
że oferta
wykonawcy W. B. na Zadanie nr 6 -
Dostawa owoców i Zadanie nr 11 - Dostawa ziemniaków
i warzyw została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
4) art. 239 Pzp poprzez jego nieuprawnione zastosowanie do oferty na Zadanie nr 6 -
Dostawa owoców i Zadanie nr 11 - Dostawa ziemniaków i warzyw, złożonej przez W. B.,
polegające na wyborze tej oferty.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania
oraz o nakazanie Z
amawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty na Zadanie nr 6 - Dostawa owoców i na Zadanie
nr 11 -
Dostawa ziemniaków i warzyw złożonej przez W. B.;
odrzucenia oferty złożonej na Zadanie nr 6 - Dostawa owoców i Zadanie nr 11 - Dostawa
ziemniaków i warzyw przez wykonawcę W. B.;
dokonania powtórnej oceny ofert i wyboru oferty Odwołującego w zakresie Zadania nr 6 -
Dostawa owoców i Zadania nr 11 - Dostawa ziemniaków i warzyw jako najkorzystniejszej.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W dniu 15 stycznia
2024 roku Zamawiający przekazał zawiadomienie o wniesieniu
odwołania i jego kopię Wykonawcom biorącym udział w postępowaniu za pomocą platformy
SMARTPZP.
Do
postępowania odwoławczego, na dzień wydania postanowienia, nie zgłosił
przystąpienia żaden z Wykonawców.
W dniu 29 stycznia 2024 r. Z
amawiający przekazał Prezesowi Krajowej Izby
Odwoławczej informację o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
oraz o
ponownym przeprowadzeniu czynności oceny ofert w ramach zadania nr 6 – owoce
i nr 11
– ziemniaki i warzywa. Powyższa informacja została przekazana Wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu w dniu 19 stycznia 2024 r.
Izba uznała, że w niniejszej sprawie zachodzą przesłanki do umorzenia postępowania
odwoławczego w oparciu o przepis art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Z
amawiający w dniu 19 stycznia 2024 roku unieważnił czynność wyboru
najkorzystniejszej oferty dla zadania nr 6
– owoce i nr 11 – ziemniaki i warzywa.
Powyższe oznacza, że czynność, wobec której zostało wniesione odwołanie,
na
dzień rozpoznawania sprawy przez Izbę, nie istnieje. Tym samym nie istnieje
tzw.
substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba mogła rozpoznać odwołanie
merytorycznie i stwierdzić, czy zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp,
czy
też nie. Powyższe powoduje, że postępowanie odwoławcze staje się zbędne,
gdyż przedmiot zaskarżenia (czynność wyboru oferty najkorzystniejszej w ramach zadania
nr 6 i nr 11)
przestał istnieć, co stanowi podstawę umorzenia postępowania odwoławczego
w oparciu o
powołany powyżej przepis art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
Mając powyższe na uwadze Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w oparciu
o przepis art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych
rodzajów
kosztów
postępowania
odwoławczego,
ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Stosownie do
§ 9 ust. 2 powołanego rozporządzenia: w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości ze względu na stwierdzenie, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, zgodnie
z art. 568 pkt
2 ustawy, koszty znosi się wzajemnie.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji i nakazała dokonanie
na rzecz O
dwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7 500,00 zł
uiszczonej przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Przewodnicząca: ……………….………………