Sygn. akt: KIO 1516/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 21 maja 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udzia
łem stron w dniu 21 maja 2024 roku,
w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
29 kwietnia 2024 roku przez wykonawcę Orange Polska spółka akcyjna z siedziba
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Zarząd Dróg Miejskich
w Warszawie
przy udziale uczestnika
po stronie Odwołującego Asseco Poland spółka akcyjna z siedziba
w Krakowie
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. N
akazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Orange Polska spółka akcyjna z siedziba w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej wniesiony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………….……………
Sygn. akt: KIO 1516/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: Usługa
wdrożenia i utrzymania systemu sterowania i zarządzania oświetleniem na terenie m.st.
Warszawy.
(Numer postępowania nadany przez Zamawiającego: ZDM/UM/DZP/16/PN/4/24).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 21 lutego 2024 r. pod numerem Dz.U. S: 37/2024 107357-2024 oraz w tym samym
dniu
udostępniono dokumenty zamówienia na stronie internetowej Zamawiającego.
W dniu 19 kwietnia 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem
Dz.U. S 78/2024 234846-
2024 została ogłoszona zmiana Ogłoszenia o zamówieniu. W tym
samym dniu udostępniono na stronie internetowej Zamawiającego dokumenty
wprowadzające zmiany w dotychczasowych dokumentach Postępowania.
W dniu 29 kwietnia 2024
roku Odwołujący, działając na podstawie art. 513 pkt 1
ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605
ze
zm.), zwanej dalej „Ustawą” lub „Prawem zamówień publicznych”, wniósł odwołanie
wobec treści ogłoszenia o zamówieniu i warunków zamówienia wynikających ze specyfikacji
warunków zamówienia (dalej także: „SWZ”) – odnośnie czynności Zamawiającego z dnia 19
kwietnia 2024 roku.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) a
rt. 522 ust. 1 w zw. z art. 286 ust. 1 Ustawy w zakresie w jakim Zamawiający,
który uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu z dnia 04 marca 2024
r.
w sprawie KIO 729/24 będąc tym samym zobowiązany do wykonania czynności
zgodnie z żądaniem zawartym w uznanym przez siebie odwołaniu dokonuje zmian
opisu przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z żądaniem uznanego odwołania,
a zarazem dokonując ich z naruszeniem:
a) art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Ustawy w zakresie w jakim dokonuje
zmian opisu przedmiotu w sposób nieprzejrzysty, niejednoznaczny i niewyczerpujący,
bez uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ
na sporządzenie oferty;
b) art. 99 ust. 2, art. 431, art. 433 pkt 3 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Ustawy w zw. z
art. 353 (1) kodeksu cywilnego (dalej „kc”) oraz art. 5 kc w zw. z 8 ust. 1 Ustawy w
zakresie w jakim wprowadza do SWZ postanowienia w sposób rażąco naruszające
równowagę kontraktową stron, przerzucając na wykonawców niemożliwe do
oszacowania ryzyka kontraktowe, w tym wynikające z okoliczności niezależnych od
wykonawcy lub zależnych od Zamawiającego, poprzez nieprecyzyjne lub rażąco
niekorzystne dla wykonawców postanowienia SWZ, sprzeciwiając się tym samym
naturze stosunku zobowiązaniowego oraz zniechęcając wykonawców do składania
ofert w Postępowaniu i ograniczając konkurencję;
c) art. 99 ust. 2 w zw. 16 pkt. 3 Ustawy w zakresie w jakim dokonuje zmian
opisu przedmiotu zamówienia w sposób nieproporcjonalny oraz nadmiarowy,
nieuzasadniony obiektywnymi potrzebami Zamawiającego;
2) art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Ustawy poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób nieprzejrzysty, niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez
uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty;
Odwołujący wniósł o: uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania
modyfikacji warunków zamówienia, w sposób opisany w treści Uzasadnienia:
Zarzut 1:
dokonanie modyfikacji Opisu Przedmiotu Zamówienia w zakresie powyższego punktu
poprzez doprecyzowanie przez Zamawiającego górnej liczby harmonogramów, których
utworzenia musi umożliwiać Aplikacja poprzez dokładne wskazanie, że taką górną granicą
ma być np. 100, 1.000, lub 10.000 harmonogramów,
dokonanie modyfikacji Opisu Przedmiotu Zamówienia w zakresie powyższego punktu
poprzez szczegółowe doprecyzowanie przez Zamawiającego wymagań dotyczących
separowania danych,
dokonanie modyfikacji Opisu Przedmiotu Zamówienia w zakresie powyższego punktu
przez:
a) wskazanie, że w przypadku nowych typów opraw lub zasilaczy zakupionych lub
planowanych do zakupu przez Zamawiającego w okresie 8 lat obowiązywania Umowy,
Zamawiający zapewni Wykonawcy możliwość wcześniejszej weryfikacji egzemplarzy
testowych celem potwierdzenia ich pełnej kompatybilności z istniejącym systemem. W
przypadku gdy Wykonawca zgłosi uzasadnione zastrzeżenia co do działania nowych typów
opraw/zasilaczy nie będzie ponosił odpowiedzialności za ich działanie w ramach systemu
sterowania i zarzadzania oświetleniem na terenie m. st. Warszawy;
b) Jednoznaczne oświadczenie przez Zamawiającego, że w przypadku istniejącej
infrastruktury Zamawiającego katem ZHAGA D4i;
c) Jednoznaczne potwierdzenie przez Zamawiającego, że ponosi on odpowiedzialność za
zgodność zasilaczy obecnie zamontowanych w oprawach z certyfikacją ZHAGA D4i, oraz
dodatkowo, że w przypadku konieczności wymiany obecnie zamontowanych zasilaczy w
oprawach w związku w ich nieprawidłowym działaniem, np. w przypadku błędnych danych
przekazywanych do dostarczonego systemu, lub wskutek problemów wynikających z
wieloletniej pracy zasilaczy (tysiące godzin pracy), wymianę taką wykona Zamawiający na
swój koszt i ryzyko, bez odpowiedzialności odszkodowawczej po stronie dostawcy systemu
sterowania i zarządzania oświetleniem na terenie m st. Warszawy.
dokonanie modyfikacji Opisu Przedmiotu Zamówienia w zakresie powyższego punktu
poprzez zmianę treści wymagania wskazanego w pkt. 3.5.4.10 OPZ na następującą: Sieć
bezprzewodowa musi umożliwić aktualizację oprogramowania oraz wgrywanie
harmonogramów na 100% urządzeń. Aktualizacja oprogramowania może odbywać się w
porze nocnej, partiami, według zaplanowanego harmonogramu, z tym zastrzeżeniem, że
całkowity czas aktualizacji nie może przekraczać 8 godzin. Maksymalne opóźnienie przyjęcia
nowego oprogramowania przez daną partię kontrolerów nie powinno przekraczać 30 min.
Aktualizacja oprogramowania układowego nie może powodować zakłócenia normalnej pracy
systemu.
Zarzut 2:
dokonanie modyfikacji Opisu Przedmiotu Zamówienia w zakresie powyższego punktu
poprzez jednoznaczne i wyczerpujące doprecyzowanie tego wymagania w sposób
umożliwiający wykonawcom sporządzenie i złożenie oferty,
dokonanie modyfikacji Opisu Przedmiotu Zamówienia w zakresie powyższego punktu
poprzez:
a) Usunięcie wymagania zgodnie z którym aplikacja CMS musi umożliwiać tworzenie
dowolnych scenariuszy pracy adaptacyjnej z wykorzystaniem czujnika oświetlenia.
Wszystkie oprawy muszą pracować ściśle zgodnie z założonym scenariuszem i
harmonogramem niezależnie od zakłóceń sieci.
lub ewentualnie
b) Jednoznaczne i wyczerpujące doprecyzowanie tego wymagania w sposób umożliwiający
wykonawcom sporządzenie i złożenie oferty, w szczególności poprzez wskazanie
przykładów jak Zamawiający rozumie scenariusze pracy adaptacyjnej
dokonanie modyfikacji Opisu Przedmiotu Zamówienia w zakresie powyższego punktu
poprzez doprecyzowania wszelkich użytych pojęć zastosowanych do opisu wymagań raportu
oraz dokładne opisanie co ma być w raporcie.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego skutecznie przystąpił wykonawca
Asseco Poland spółka akcyjna z siedziba w Krakowie.
Izba stwierdziła, że wykonawca Schreder Polska spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedziba w Warszawie, zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego 30 kwietnia 2024 roku jednocześnie Izba stwierdza, że za pismem z dnia 20
maja 2024 roku ww. wykonawca złożył następujące oświadczenie:
Działając w imieniu wykonawcy – Schreder Polska Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (dalej
jako „Przystępujący” lub „Spółka”), na podstawie pełnomocnictwa znajdującego się w aktach
sprawy, niniejszym cofam przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Wykonawcy Emitel S.A. z dnia 30 kwietnia 2024 roku.
UZASADNIENIE
W związku z doręczoną przystępującemu treścią odpowiedzi na odwołanie Zamawiającego
oraz szczegółowym ustosunkowaniem się do zarzutów brak jest podstaw do dalszego
podtrzymywania przystąpienia.
Wycofanie oświadczenia o zgłoszeniu przystąpienia do postępowania odwoławczego nie jest
obwarowane ustawowo żadnym terminem określającym jakiekolwiek skutki, które wynikałby
z cofnięcia zgłoszenia przystąpienia. Izba za skuteczne uznała złożone oświadczenie
o cofnięciu zgłoszenia przystąpienia wykonawcy Schreder Polska spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedziba w Warszawie, tym samym wykonawca ten nie stał się
uczestnikiem post
ępowania odwoławczego.
Pismem z dnia 20 maja 2024 roku
Zamawiający złożył oświadczenie, między innymi,
o
następującej treści:
„uwzględniam Odwołanie w zakresie zarzutów 1 pkt 1), pkt 2), pkt 3 lit. b), pkt 3) lit. c), pkt 4)
częściowo, zarzut 2 pkt 1), pkt 2) i 3)
wnoszę o oddalenia Odwołania w pozostałej części, tj. w zakresie zarzutów 1 pkt 3 lit. a) i 1
pkt 4) w części nieuwzględnionej,”
W trakcie posiedzenia niejawnego z udziałem stron Zamawiający doprecyzował, że
uwzględnił odwołanie w zakresie zarzutu 1 w części oraz w całości w zakresie zarzutu 2.
Określenie elementów odwołania uwzględnionych przez Zamawiającego w piśmie
procesowym odnosi się do numeracji przyjętej przez Odwołującego w odwołaniu.
Pismem z dnia
20 maja 2024 roku Odwołujący złożył oświadczenie o następującej
treści:
Działając w imieniu i na rzecz Odwołującego – Orange Polska S.A., w oparciu o udzielone mi
pełnomocnictwo złożone wraz z Odwołaniem, w związku z częściowym uznaniem przez
Zamawiającego, w Odpowiedzi na odwołanie z dnia 20 maja 2024, r. zarzutów
Odwołującego, niniejszym na podstawie art. 520 § 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
cofam Odwołanie z dnia 29 kwietnia 2024 r. w części, co do pozostałych zarzutów nie
uwzględnionych przez Zamawiającego w Odpowiedzi na odwołanie, tj. co do zarzutu 1 pkt 3
lit.
a)
i
zarzutu
pkt
w części nieuwzględnionej.
Wobec ustalenia
, że Zamawiający uwzględnił w części zarzuty odwołania oraz
w części nieuwzględnionej Odwołujący zarzuty odwołania wycofał, Izba stwierdziła, że zaszły
przesłanki do umorzenia postępowania odwoławczego, jak wskazuje podstawę
ustawodawca w art. 522 ust. 3
ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień
publicznych oraz wydania postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 ustawy.
Wymaga zaznaczenia i podkreślenia, że w zakresie zarzutów odwołania uwzględnionych
przez
Zamawiającego w oparciu o regulację art. 522 ust. 3 zd. 2 ustawy Zamawiający
wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielnie zamówienia,
zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Żądania Odwołującego zostały w tym
uzasadnieniu postanowienia przytoczone.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania
na podstawie art. 574 oraz art. 575 i art. 576 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022, poz. 1710 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 2
i § 9 ust. 1 pkt 2 lit b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w postanowieniu.
Przewodnicząca: ……………………..………………..