Sygn. akt: KIO 155/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 31 stycznia 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Ewa Sikorska
po rozpoznaniu
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 31 stycznia 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 stycznia 2024 roku przez wykonawcę M. G. w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Ośrodek Pomocy Społecznej w
Jastrzębiu Zdroju
Uczestnik po stronie zamawiającego: Vital-Med Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Przeworsku
postanawia:
odrzuca odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę M. G. i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych
zero groszy
) uiszczoną przez wykonawcę M. G. tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………
Sygn. akt: KIO 155/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Ośrodek Pomocy Społecznej w Jastrzębiu-Zdroju – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest świadczenie
usług podstawowych usług opiekuńczych na terenie miasta Jastrzębia-Zdroju.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.), zwanej
dalej ustawą P.z.p.
W dniu 15 stycznia 2024 roku wykonawca M. G.p
(dalej: odwołujący) wniósł
odwołanie od zaniechań i czynności zamawiającego, polegających na:
1) zaniechaniu odtajnienia i udostępnienia odwołującemu istotnych informacji zawartych w
utajnionych wyjaśnieniach dotyczących rażąco niskiej ceny złożonych przez wykonawcę
Vital-
Med sp. z o.o., co uniemożliwia odwołującemu weryfikację istotnej części dokumentacji
postępowania, której treść może mieć istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia postępowania, w
tym na możliwość zakwestionowania złożonych wyjaśnień i udowodnienia, że oferta
w
ykonawcy powinna podlegać odrzuceniu z uwagi na zaoferowanie rażąco niskiej ceny;
a w konsekwencji:
2) błędnym i niezgodnym z przepisami ustawy P.z.p. wyborze najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawcę Vital-Med sp. z o.o.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu zarzucam naruszenie:
1) art. 16 pkt 2 w zw. z art. 18 ust. 1-3 ustawy P.z.p. poprzez bezpodstawne zaniechanie
udostępnienia odwołującemu informacji, które nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa
wykonawcy Vital-Med
sp. z o.o. w postaci wyjaśnień dotyczących ceny złożonych przez tego
w
ykonawcę na wezwanie zamawiającego z dnia 14 grudnia 2023 r., z uwagi na brak
wykazania spełnienia przez wykonawcę przesłanek warunkujących skuteczność dokonanego
zastrzeżenia oraz fakt, iż nie stanowią one informacji spełniających przesłanki określone w
art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.
U. z 2022 r. poz. 1233).
Odwołujący wniósł o:
1) na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy P.z.p.
, o uwzględnienie odwołania;
2) na podstawie art. 554 ust. 3 pkt 1 lit. a i b ustawy P.z.p., o nakazanie z
amawiającemu:
a) unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej przez wykonawcę
Vital-Med sp. z o.o.;
b) odtajnienie zastrzeżonych przez wykonawcę Vital-Med sp. z o.o. informacji w zakresie
utajnionych wyjaśnieniach dotyczących ceny złożonych przez tego wykonawcę na wezwanie
z
amawiającego z dnia 14 grudnia 2023 r,
3) obciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego oraz zasądzenie od
z
amawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania odwoławczego, w tym
kosztów wpisu w kwocie 7500 zł oraz kosztów zastępstwa prawnego na podstawie faktury
przedłożonej na rozprawie.
Na podstawie art. 534 ust. 1 ustawy
P.z.p. odwołujący wniósł o dopuszczenie i
przeprowadzenie
dowodów z następujących dokumentów:
1) Specyfikacja Warunków Zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego nr referencyjny: AG.260.4.2023 pn.
: „Świadczenie podstawowych usług
opiekuńczych na terenie miasta Jastrzębia-Zdroju”, dalej SWZ;
2) wezwanie z
amawiającego z dnia 14 grudnia 2023 r. w zakresie wyliczenia ceny;
3) uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa złożone przez wykonawcę
VitalMed sp. z o.o.;
4) informacja Zamawiającego z dnia 9 stycznia 2024 r. o wyborze oferty najkorzystniejszej;
5) wniosek o
dwołującego z dnia 9 stycznia 2024 r. dot. udostępnienia wyjaśnień dotyczących
ceny;
6) pismo z
amawiającego z dnia 11 stycznia 2024 r. ws. odmowy odtajnienia wyjaśnień;
na wykazanie okoliczności podniesionych w treści odwołania.
W odpowiedzi na odwołanie z dnia 19 stycznia 2024 roku zamawiający wniósł o:
odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy P.z.p.
a względnie o:
oddalenie odwołania.
Zamawiający wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z:
1. wniosku o
dwołującego z dnia 20.12.2023 r. o udostępnienie protokołu wraz z
korespondencją VITAL-MED wraz z potwierdzeniem wpływu,
2. odpowiedzi z
amawiającego z dnia 21.12.2023 r. wraz z potwierdzeniem przekazania,
3. wniosku o
dwołującego z dnia 21.12.2023 r. o udostępnienie dokumentów VITAL-MED w
zakresie objętym tajemnicą przedsiębiorstwa wraz z potwierdzeniem wpływu,
4. odpowiedzi z
amawiającego z dnia 27.12.2023 r. wraz z potwierdzeniem przekazania,
5. wniosku o
dwołującego z dnia 11.01.2024 r. o udostępnienie dokumentów VITAL-MED w
zakresie objętym tajemnicą przedsiębiorstwa wraz z potwierdzeniem wpływu,
6. odpowiedzi z
amawiającego z dnia 21.12.2023 r. wraz z potwierdzeniem przekazania na
okoliczność przedmiotu wniosku, daty jego złożenia, daty udzielenia przez zamawiającego
odpowiedzi, odmowy udostępnienia dokumentów stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca
Vital-
Med Sp. z o.o. w Przeworsku (dalej także: przystępujący). Przystępujący wniósł o:
odrzucenie odwołania,
- ewentualnie
– o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
Wartość zamówienia jest niższa niż progi unijne określone w art. 359 pkt 2 ustawy
P.z.p.
Dowód: specyfikacja warunków zamówienia (rozdz. I ust. 2 pkt 2.1)
W postępowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja między zamawiającym a
w
ykonawcami odbywa się drogą elektroniczną przy użyciu:
• e-Zamówienia- https://ezamowienia.gov.pl/
https://www.ops.jastrzebie.pl/
Dowód: specyfikacja warunków zamówienia (rozdz. V ust. 1)
Pismem z dnia 20 grudnia 2023 roku
zamawiający poinformował o wyborze oferty
przystępującego jako oferty najkorzystniejszej.
Dowód: pismo zamawiającego z dnia 20 grudnia 2023 roku
W dniu 20 grudnia 2023 r., po wyborze najkorzystniejszej oferty,
odwołujący zwrócił
się do zamawiającego o udostępnienie:
1. protokołu postępowania, w tym informacji o sposobie oceny ofert w ramach kryteriów
oceny;
2. załączników do protokołu postępowania, w tym w postaci oferty przystępującego i
wszelkich pism kierowanych przez z
amawiającego do przystępującego oraz pism,
podmiotowych środków dowodowych i innych dokumentów złożonych przez
przystępującego.
Dowód: pismo odwołującego z dnia 20 grudnia 2023 roku
W dniu 21 grudnia 2023 r. z
amawiający w odpowiedzi na wniosek przekazał
odwołującemu protokół oraz pozostałe dokumenty razem z informacją, że na podstawie art.
18 ust. 3 ustawy P.z.p. w zw. z art. 11 ustawy z 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (Dz.U. z 2022 r. poz. 1233)
przystępujący zastrzegł tajemnicę przedsiębiorstwa
w
odniesieniu do danych znajdujących się w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień w
zakresie rażąco niskiej ceny podając uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy. W związku z
czym
udostępnione zostało jedynie uzasadnienie przystępującego w tym zakresie.
Dowód: pismo zamawiającego z 21 grudnia 2023 roku
O
dwołujący w dniu 21 grudnia 2023 r. wniósł o udostępnienie mu informacji w postaci
wyjaśnień dotyczących ceny złożonych przez przystępującego na wezwanie zamawiającego
z dnia 14 grudnia
2023 r., które zostały przez przystępującego zastrzeżone jako tajemnica
przedsiębiorstwa.
Dowód: pismo odwołującego z 21 grudnia 2023 roku
W odpowiedzi na przedmiotowy wniosek z
amawiający pismem z dnia 27 grudnia
2023 roku
odmówił udostępnienia tychże dokumentów powołując się na tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Dowód: pismo zamawiającego z dnia 27 grudnia 2023 roku
Pismem z dnia 27 grudnia 2023 roku zamawiający poinformował o unieważnieniu
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, wskazując, co następuje:
Działając na podstawie art. 16 ust. 1 oraz art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych, informujemy, że z uwagi na nowe okoliczności ujawnione po wyborze oferty
najkorzystniejszej, unieważnia się czynność wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 20
grudnia 2023 r. oraz ponownie dokonuje badania i oceny ofert w przedmiotowym
postępowaniu.
Uzasadnienie faktyczne:
W związku z informacją przekazaną przez jednego z Wykonawców, który w dniu
22.12.2023 r. poinformował Zamawiającego o niezgodności oferty uznanej jako
najkorzystniejszą z wymaganiami określonymi w SWZ i konieczności odrzucenia tej oferty,
ponieważ jej treść nie jest zgodna z SWZ, Zamawiający podjął decyzję o powtórzeniu
czynności zbadania i oceny oferty, opierając się na podstawowych zasadach udzielania
zamówień publicznych oraz na orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, zgodnie z którym:
"W ocenie Izby Zamawiający ma każdorazowo prawo do samoistnego podjęcia decyzji o
powtórzeniu dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego o ile uzna, iż dokonane uprzednio czynności są obarczone wadą
lub zachodzą inne okoliczności uzasadniające ich unieważnienie. (...) Nadrzędną zasadą
dotyczącą wszelkiego rodzaju czynności przedsiębranych przez instytucje zamawiające w
toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest ich zgodność z przepisami
ustawy Pzp." Kierując się zasadami udzielania zamówień publicznych, o których mowa w art.
16 i 17 ustawy, Zamawiający dokona ponownej oceny ofert oraz dokona wyboru
najkorzystniejszej oferty w terminach przewidzianych w ustawie. Ze względu na zachowanie
zasad uczciwej konkurencji, po unieważnieniu czynności wyboru, Zamawiający przystąpi do
wyjaśnienia wątpliwości związanych ze spełnieniem warunków udziału w postępowaniu.
Zamawiający zgodnie z art. 253 ustawy Pzp niezwłocznie zawiadomi o wynikach
postępowania.
Dowód: pismo zamawiającego z dnia 27 grudnia 2023 roku
Pismem z dnia 9 stycznia 2024 roku zamawiający poinformował o wyborze oferty
przystępującego jako oferty najkorzystniejszej.
Dowód: pismo zamawiającego z dnia 9 stycznia 2024 roku
Pismem z dnia 10 stycznia 2024 roku odwołujący ponownie wniósł o udostępnienie
mu informacji zastrzeżonych przez przystępującego jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Dowód: pismo odwołującego z dnia 10 stycznia 2024 roku
Pismem z dnia 11 stycznia 2024 roku zamawiający poinformował odwołującego o
odmowie udostępnienia mu wnioskowanych dokumentów.
Dowód: pismo z dnia 11 stycznia 2024 roku
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy P.z.p., tj. z
powodu jego wniesienia po upływie terminu przewidzianego w ustawie.
Z ustaleń dokonanych w sprawie wynika, że wartość przedmiotowego postępowania
jest niższa niż progi unijne, zaś korespondencja pomiędzy zamawiającym a wykonawcami
odbywa się drogą elektroniczną.
Zgodnie z art. 515 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p. odwołanie wnosi się, w przypadku
zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne:
a) 5 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej,
b) 10 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę
jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana w sposób inny niż określony w lit. a.
W myśl art. 509 ust. 1 ustawy P.z.p. terminy oblicza się według przepisów prawa
cywilnego. Zgodnie z ust. 2, j
eżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na
sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po dniu lub
dniach wolnych od pracy.
Zamawiający poinformował odwołującego o odmowie udostępnienia mu informacji
zastrzeżonych przez przystępującego jako tajemnica przedsiębiorstwa drogą elektroniczną w
dniu 21 grudnia 2023 roku. Tym samym, mając na uwadze treść art. art. 515 ust. 1 pkt 2 lit. a
oraz 509 ust. 2 ustawy P.z.p.
, termin do wniesienia odwołania na tę czynność
zamawiającego upływał w dniu 27 grudnia 2023 roku (dzień 26 grudnia 2023 roku, w którym
przypadałby koniec ustawowego 5-dniowego terminu do wniesienia odwołania, to dzień
ustawowo wolny od pracy).
Odwołujący wniósł odwołanie w dniu 15 stycznia 2024 roku, zatem naruszył termin
określony w art. 515 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy P.z.p.
Kolejne
wnioski o udostępnienie zastrzeżonych dokumentów, które odwołujący złożył
do zamawiającego w dniu 21 grudnia 2023 roku i 10 stycznia 2024 roku, nie mogą
skutkować ponownym otwarciem terminu do wniesienia odwołania na zaniechanie
udostępnienia informacji. Izba podkreśla, że terminy do wniesienia odwołania są terminami
zawitymi, ich upływ powoduje wygaśnięcie uprawnień wykonawcy do korzystania ze środków
ochrony prawnej i nie podlegają one przywróceniu w żadnym przypadku. Odmienne
stanowisko stawiałoby odwołującego w sytuacji uprzywilejowanej wobec innych uczestników
postępowania i pozostawałoby w sprzeczności z wyrażoną w art. 16 pkt 1 ustawy P.z.p.
zasadą zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Bez znaczenia w rozpoznawanej sytuacji
jest okoliczność, że zamawiający w dniu 27
grudnia 2023 roku unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 20 grudnia
2023 roku i dokonał ponownie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, o czym
poinformował w dniu 10 stycznia 2024 roku. Unieważnienie dotyczyło bowiem jedynie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 20 grudnia 2023 roku. Pozostałe czynności
zamawiającego, w tym odmowa udostępnienia odwołującemu żądanych dokumentów z dnia
21 grudnia 2023 roku, pozostały zatem w mocy.
Izba zauważa, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający
dokonuje szeregu czynności, o których informuje bądź jednocześnie wszystkich
wykonawców (np. informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty), bądź też tylko niektórych
(np. o rozstrzygnięciach w zakresie wniosków kierowanych do zamawiającego przez
poszczególnych wykonawców, np. dotyczących udostępnienia informacji przekazanych
przez innych uczestników postępowania). Podkreślić należy, że art. 515 ust. 1 ustawy P.z.p.
stosuje się nie tylko w przypadku czynności, o których przepisy ustawy P.z.p. expressis
verbis
nakazują poinformować wszystkich wykonawców jednocześnie, ale też tych, które
dotyczą wyłącznie jednego wykonawcy. Hipoteza wskazanego artykułu obejmuje te
wszystkie czynności zamawiającego, o których wykonawca zostaje powiadomiony.
Izba wskazuje, że – w istocie – w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
mogą mieć miejsce sytuacje, w których informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty
skutkuje jednocześnie otwarciem terminu do wniesienia odwołania na inne czynności bądź
zaniechania zamawiającego, niewyrażone wprost w treści zawiadomienia (np. na
zaniechanie poprawienia omyłek w ofercie wykonawcy). Nie dotyczy to jednak czynności, o
których zamawiający powiadomił wykonawcę wcześniej, tak jak w rozpoznawanym
przypadku. Jednocześnie Izba podkreśla, że żaden przepis ustawy P.z.p. nie zabrania
zamawiającemu poinformowania wykonawcy o odmowie ujawnienia żądanych przez niego
informacji przed poinformowaniem o wyniku postępowania.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak na wstępie. Stosownie do art. 529 ust. 1
ustawy P.z.p. Izba odrzuciła odwołanie na posiedzeniu niejawnym.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodnicząca: ……………….................