Sygn. akt: KIO 159/24
WYROK
Warszawa, dnia 12 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Adriana Urbanik
Protokolant: Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 15 stycznia 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie
Konsorcjum: B. L.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą B. L. Pielęgnacja Lasu,
Ścinka i Zrywka Drzew z siedzibą w Dunowie, M. T. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą Usługi Leśne – T. M. z siedzibą w Żytelkowie, D. T. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą D. T. Firma HandlowoUsługowa z siedzibą w Żytelkowie w
postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Państwowe Nadleśnictwo Białogard
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawcy K. S. prowadzącego
działalność
gospodarczą
pod
firmą
K.
S.
Drew-Pol
z
siedzibą
w
Białogardzie
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie wycofanego zarzutu 2 dotyczącego
podmiotowego środka dowodowego,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie
Konsorcjum: B. L.
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą B. L. Pielęgnacja
Lasu, Ścinka i Zrywka Drzew z siedzibą w Dunowie, M. T. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Usługi Leśne – T. M. z siedzibą w Żytelkowie, D. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą D. T. Firma HandlowoUsługowa
z siedzibą w Żytelkowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienie Konsorcjum: B. L. prowadzącą działalność
gospodarczą
pod
firmą
B.
L.
Pielęgnacja
Lasu,
Ścinka
i Zrywka Drzew z siedzibą w Dunowie, M. T. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Usługi Leśne – T. M. z siedzibą w Żytelkowie, D. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą D. T. Firma HandlowoUsługowa
z siedzibą w Żytelkowie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie
Konsorcjum: B. L.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą B. L. Pielęgnacja
Lasu, Ścinka i Zrywka Drzew z siedzibą w Dunowie, M. T. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne - T. M. z siedzibą w Żytelkowie,
D. T.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą D. T. Firma
HandlowoUsługowa
z siedzibą w Żytelkowie (Dunowo 18, 76-024 Dunowo) na rzecz zamawiającego
Skarbu
Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Białogard (ul. Koszalińska 3A, 78-200 Białogard) kwotę 5 478 zł 76 gr
(słownie: pięć tysięcy czterysta siedemdziesiąt osiem złotych 76 groszy) obejmującą
kwotę wynagrodzenia pełnomocnika, kosztów związanych z dojazdem na
wyznaczone posiedzenie i rozprawę oraz innych uzasadnionych wydatków (koszty
noclegu).
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………….…
Sygn. akt: KIO 159/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu w trybie
przetargu nieograniczonego pn.
„Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Białogard w roku 2024” – pakiet XI, nr referencyjny: SA.270.1.27.2023, zostało
wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
27.10.2023 r. pod nr 2023/S 208-6562827 przez
Skarb Państwa – Państwowe
Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Białogard, ul. Koszalińska 3A,
Białogard, zwane dalej: „Zamawiającym”.
Do wyżej wymienionego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
zastosowanie
mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), dalej „ustawy Pzp”.
Dnia 15.01.2024
r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
odwołanie złożył wykonawca Konsorcjum: B. L. prowadząca działalność gospodarczą
pod firmą B. L. Pielęgnacja Lasu, Ścinka i Zrywka Drzew, Dunowo 18, 76-024
Świeszyno, M. T. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne – T. M.,
Żytelkowo 23, 78-200 Białogard, D. T. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
D. T.
Firma HandlowoUsługowa, Żytelkowo 23, 78-200 Białogard, zwany dalej także
„Odwołującym”, od niezgodnej z przepisami ustawy czynności i zaniechań Zamawiającego,
polegających na:
1. wyborze oferty wykonawcy K. S. Drew-
Pol z miejscem prowadzenia działalności:
ul. Połczyńska 12, 78-200 Białogard, (dalej jako „Wykonawca”) w ramach części nr XI;
2. zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy w
ramach części nr XI.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie
odrzucenia oferty firmy K. S. Drew-Pol
(dalej jako „Wykonawca”) w ramach części nr XI
pomimo,
że Wykonawca nie spełnia warunków udziału w postępowaniu;
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie
odrzucenia oferty firmy K. S. Drew-Pol w ramach
części nr XI pomimo, że Wykonawca nie
spełnia warunków udziału w postępowaniu, nie złożył podmiotowego środka
dowodowego; względnie jeśli Izba nie uwzględniłaby zarzutu art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wezwania do uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego;
3. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. z art. 109 ust. 1 pkt. 8 ewentualnie art. 109 ust. 1 pkt
10 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty firmy K. S. Drew-Pol,
która została
złożona przez wykonawcę: a) podlegającego wykluczeniu z postępowania
w sytuacji w której Zamawiający może stwierdzić, iż wykonawca zataił informacje istotne
dla oceny oferty ww. wykonawcy. Tym samym koniecznym jest uznanie, iż ww.
wykonawca
w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego
w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki
udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Z
amawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który
zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków
dowodowych. Ewentualnie który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez Z
amawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
4. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia
oferty firmy K. S. Drew-
Pol w ramach części nr XI jako oferty zawierającej rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
– Odwołujący nie wskazał zarzutu w pkt 5 odwołania;
6. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez niedokonanie wyboru oferty Odwołującego, która jest
jedyną ważną ofertą, ofertą najkorzystniejszą zgodnie z określonymi w postępowaniu
kryteriami oceny oferty (w zakresie pakietu nr XI).
Mając na względzie powyższe, Odwołujący wniósł o:
1. n
akazanie Zamawiającemu dokonania ponownego badania i oceny ofert, w tym
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr XI;
2. n
akazanie Zamawiającemu powtórzenia oceny ofert, wskutek którego w zakresie
pakietu
nr XI oferta złożona przez K. S. Drew-Pol zostanie uznana za nieważną wskutek
naruszeń opisanych powyżej;
3. n
akazanie Zamawiającemu powtórzenia oceny ofert i dokonania wyboru oferty
Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej odpowiednio w pakiecie nr XI na podstawie
określonych w postepowaniu kryteriów oceny oferty;
4. z
asądzenie kosztów postępowania odwoławczego.
Zamawiający w dniu 16.01.2024 r. (przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
za pośrednictwem poczty elektronicznej wykonawców wskazanej w ofertach) wezwał wraz
kopią odwołania, uczestników postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił przystąpienie
(wpływ w wersji elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym za pośrednictwem
elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) w dniu 17.01.2024 r. wykonawca K. S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą K. S. Drew-Pol, ul. Połczyńska 12, 78-
200 Białogard, zwany dalej „Przystępującym”.
W dniu 05.02.2024 r.
odpowiedź na odwołanie złożył środkami komunikacji
elektronicznej Zamawiający, w której w szczególności wniósł o oddalenie odwołania w
całości, przeprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w treści uzasadnienia
odpowiedzi
na odwołanie na okoliczności (fakty) tam wskazane, zasądzenie na rzecz Zamawiającego
od Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa
procesowego wraz z kosztami dojazdu na posiedzenie, według spisu kosztów przedłożonego
na posiedzeniu.
W dniu 05.02.2024 r. pismo procesowe
środkami komunikacji elektronicznej złożył
Odwołujący, w którym przedstawił stanowisko wobec treści odpowiedzi na odwołanie i wniósł
w szczególności o uznanie braku skuteczności przystąpienia do postępowania
odwoławczego zgłaszającego przystąpienie Przystępującego, z powodu niewskazania
strony, do której wykonawca przystępuje, jak też interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść tej strony, wskazując, iż przystępuje do postępowania odwoławczego po stronie
własnej.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego
Przystępującego z uwagi na fakt zakreślenia w systemie epuap, że zgłaszający przystąpienie
przys
tępuje do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego i wskazał interes
w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony do której przystępuje.
W dniu 06.02.2024 r. odpowiednio podczas
posiedzenia niejawnego z udziałem stron
i rozprawy
w szczególności:
Odwołujący wycofał zarzut 2 odwołania dotyczący podmiotowego środka dowodowego,
w pozostałym zakresie odwołania podtrzymał stanowisko jak w odwołaniu, złożył
wniosek o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego i oświadczył, że fakturę
złożył drogą elektroniczną;
Zamawiający podtrzymał stanowisko jak w odpowiedzi na odwołanie, złożył
zestawienie kosztów poniesionych przez pełnomocnika wraz z fakturami z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika, kosztów dojazdu i noclegu;
Przystępujący poparł stanowisko Zamawiającego.
Skład
orzekający Krajowej
Izby Odwoławczej
po
zapoznaniu
się
z przedstawionymi
w postępowaniu odwoławczym dowodami, po wysłuchaniu
oświadczeń, jak i stanowisk stron i Przystępującego złożonych ustnie do protokołu
w toku posiedzenia i
rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp, zaś wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniający
do jego złożenia.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 ustawy Pzp, dopuścił
w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji
postępowania o zamówienie publiczne
nadesłanej przez Zamawiającego, a także zawnioskowane w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, piśmie procesowym Odwołującego.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowisko wynikające ze złożonych pism, to jest odwołania, odpowiedzi na
odwołanie, pisma procesowego Odwołującego, oraz stanowiska i oświadczenia stron i
Przystępującego, złożone ustnie do protokołu.
Izba biorąc pod uwagę oświadczenie Odwołującego, złożone na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron w dniu 06.02.2024 r. o wycofaniu zarzutu 2 odwołania
dotyczącego podmiotowego środka dowodowego, postanowiła umorzyć postępowanie
w zakresie zarzutu
2 odwołania wycofanego przez Odwołującego, biorąc za podstawę
art. 568 pkt 1
ustawy Pzp. W zakresie części umorzonego postępowania Izba nie rozpatruje
merytorycznie
odwołania co do zarzutu wycofanego.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje na art. 555 ustawy Pzp, który stanowi, iż Izba
nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu (przez co rozumie się
także okoliczności faktyczne), a więc które Odwołujący podniósł w piśmie procesowym z
dnia 05.02.2024 r.
w szczególności co do informacji bankowej czy nieudostępnienia mu
pełnej dokumentacji postępowania. Te bowiem zarzuty nie znalazły się w treści odwołania.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów, podlegających
rozpoznaniu,
stwierdzić należy, że odwołanie w pozostałym do rozpoznania zakresie
nie z
asługuje na uwzględnienie.
Izba dokonała następujących ustaleń:
Przedmiotem postępowania odwoławczego są czynności dokonane w Pakiecie XI,
obejmującym leśnictwo Czarnowęsy.
W terminie składania ofert na Pakiet XI wpłynęły oferty złożone przez Odwołującego,
Przystępującego oraz M. M., prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne
M. M.
z miejscem prowadzenia działalności: Czarnowęsy 27a/2, 78-200 Białogard.
W dniu 27.11.
2023 r. Przystępujący został wezwany, na podstawie art. 126 ust. 1
ustawy Pzp
, do złożenia podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnienie
warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia, a w szczególności:
„(…) aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych, o których mowa
w 9.2. i 9.3. SWZ dla ww. postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, mających
na celu potwierdzenie
spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw
wykluczenia, tj.:
a) wykazu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych
również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat (wstecz od dnia w którym upływa termin
składania ofert), a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z
podaniem ich wartości brutto, przedmiotu (rodzaju wykonanych usług), dat wykonania (dat
dziennych rozpoczęcia i zakończenia realizacji usług) i podmiotów, na rzecz których usługi
zostały wykonane lub są wykonywane należycie (wzór wykazu wykonanych usług stanowi
Załącznik nr 9 do SWZ). Jeżeli Wykonawca powołuje się na doświadczenie w realizacji
usług, wykonywanych wspólnie z innymi Wykonawcami wykaz, o którym mowa wyżej
dotyczy usług, w których wykonaniu Wykonawca ten bezpośrednio uczestniczył, a w
przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych, w których wykonywaniu bezpośrednio
uczestniczył
lub uczestniczy.
b) dowodów określających, czy wskazane przez Wykonawcę w wykazie usługi
na
potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej
lub zawodowej w zakresie doświadczenia zostały wykonane lub są wykonywane należycie.
Dowodami, o których mowa powyżej są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez
podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli Wykonawca z przyczyn
niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie
Wykonawcy; w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych
referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być
wystawione
w
okresie
ostatnich
3 miesięcy (wstecz od dnia, w którym upływa termin składania ofert). (…) Wyżej wymienione
podmiotowe środki dowodowe należy złożyć w terminie do dnia 12.12.2023 r. (…)”.
Przystępujący złożył w dniu 10.12.2023 r. w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego
w szczególności Wykaz wykonanych usług (według wzoru stanowiącego Załącznik nr 9
do SWZ) i referencje. W tabeli w Lp.
1 wykazu usług w kolumnie „Przedmiot (rodzaj)
wykonanych usług*” podał: „Wycinka i zrywka drewna”, w kolumnie „Nazwa Wykonawcy**”
podał: „Usługi leśne i transportowe Drew-Pol K. S.”. Przystępujący złożył referencje z dnia
20.11.2023 r., wystawione przez FHU A. K. Przekolno, Przekolno 26, 73-
260 Pełczyce dla
Usługi Leśne i Transportowe Drew-Pol K. S., ul. Połczyńska 12, 78-200 Białogard, podpisane
08.12.2023 r.
o treści: „FHU A. K. z siedzibą w Przekolnie 26, 73-260 Pełczyce informuje, że
firma DREW-POL K. S.
z siedzibą w ul. Połczyńska 12, 78-200 Białogard, zrealizowała dla
mojej firmy prace związane z wycinką i zrywką drewna na terenach województw
Zachodniopomorskiego i Lubuskiego
w celu pozyskania materiału drzewnego w okresie
10.2023r. na łączną kwotę 847.439,25 zł brutto.
Zakres prac: - wycinka i zrywka drewna
Firma Usługi Leśne i Transportowe Drew-Pol K. S.
zrealizowała ww prace w sposób rzetelny i profesjonalny z zachowaniem terminowości.
Wysoka jakość oraz prawidłowa organizacja pracy pozwala na rekomendację firmy na
operatywnego i
odpowiedzialnego wykonawcę robót.”.
Przystępujący w dniu 11.12.2023 r. złożył referencje z dnia 20.11.2023 r., wystawione
przez FHU A. K. Przekolno, Przekolno 26, 73-
260 Pełczyce dla Usługi Leśne
i Transportowe Drew-Pol K. S.
, ul. Połczyńska 12, 78-200 Białogard, podpisane 11.12.2023
r. o treści: „FHU A. K. z siedzibą w Przekolnie 26, 73-260 Pełczyce informuje, że firma
DREW-POL K. S.
z siedzibą w ul. Połczyńska 12, 78-200 Białogard, zrealizowała dla mojej
firmy prace związane z wycinką i zrywką drewna na terenach województw
Zachodniopomorskiego i Lubuskiego w celu pozyskania materiału drzewnego w okresie
10.2023r. na łączną kwotę 847.439,25 zł brutto.
Zakres prac: • pozyskanie, zrywka drewna i zagospodarowanie lasu Firma Usługi Leśne i
Transportowe Drew-Pol K. S.
zrealizowała ww prace w sposób rzetelny i profesjonalny z
zachowaniem terminowości. Wysoka jakość oraz prawidłowa organizacja pracy pozwala na
rekomendację firmy na operatywnego i odpowiedzialnego wykonawcę robót.”.
Zamawiający pismem z dnia 21.12.2023 r. wezwał Przystępującego do uzupełnienia
w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
wykazu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat (wstecz od
dnia w którym upływa termin składania ofert), a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości brutto, przedmiotu (rodzaju
wykonanych
usług), dat wykonania (dat dziennych rozpoczęcia i zakończenia realizacji usług) i
podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie (wzór
wykazu wykonanych usług stanowi Załącznik nr 9 do SWZ). W uzasadnieniu wezwania
Zamawiający podał w szczególności: „Wykonawca w celu potwierdzenia spełnienia
warunków
udziału
w postępowaniu oraz potwierdzenia braku podstaw wykluczenia z postępowania, w dniu
27.11.2023 r. na podstawie art. 126 ust. 1 PZP został wezwany przez Zamawiającego
do złożenia podmiotowych środków dowodowych, o których mowa w pkt 9.2. i 9.3. SWZ.
Wykonawca w dniu 10.12.2023 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej przekazał
Zamawiającemu podmiotowe środki dowodowe, w tym przedłożył m.in. wykaz wykonanych
usług stanowiący załącznik nr 9 do SWZ oraz referencje. W złożonym wykazie usług nie
wykazano spełnienia warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej
lub zawodowej
w zakresie doświadczenia. Zgodnie ze sformułowanym w SWZ warunkiem
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej w odniesieniu
do doświadczenia Zamawiający wskazał, że uzna ten warunek za spełniony, jeżeli
wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat liczonych wstecz od dnia, w którym upływa
termin składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie):
zrealizował lub realizuje (przy czym w tym przypadku będzie uwzględniana wartość
zrealizowanej części przedmiotu umowy), na podstawie jednej lub większej ilości umów,
usługi z zakresu gospodarki leśnej o łącznej wartości nie mniejszej niż 387 000,00 zł brutto
polegające na wykonywaniu prac obejmujących łącznie zagospodarowanie lasu, pozyskanie
i zrywkę drewna. Na podstawie wykazu usług Zamawiający nie może uznać, że wykonawca
wykazał spełnianie warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia. Z opisu
usługi zawartej w poz. 1 wykazu usług wynika, że obejmowała ona swoim zakresem jedynie
usługi
z zakresu wycinki i zrywki drewna, podczas gdy w ramach warunku udziału w postępowaniu
wymagane było wykazanie się usługami z zakresu gospodarki leśnej o łącznej wartości nie
mniejszej niż 387 000,00 zł brutto polegające na wykonywaniu prac obejmujących
zagospodarowanie lasu pozyskanie i zrywka drewna, natomiast w poz. 1 wykazu wskazano
jedynie usługi z zakresu wycinki i zrywki drewna (bez zagospodarowania lasu). Istotnym jest,
że doświadczenie każdorazowo powinno obejmować usługi z zakresu gospodarki leśnej
polegające na wykonywaniu prac obejmujących łącznie zagospodarowanie lasu, pozyskanie
i zrywkę drewna. Zatem wszystkie te czynności muszą być wykonane w ramach jednej
umowy (usługi) i jednocześnie w ramach każdej z umów wskazywanych celem wykazania
spełnienia omawianego warunku. Mając na uwadze powyższe zachodzi konieczność
uzupełnienia wykazu usług w ww. zakresie, w taki sposób, aby na podstawie informacji w
nim zawartych można było uznać, że warunek w zakresie doświadczenia został spełniony.
Wyżej wskazane podmiotowe środki dowodowe należy złożyć w terminie do dnia 28.12.2023
r.
”.
Przystępujący w terminie do uzupełnienia wykazu usług uzupełnił wykaz usług. W Lp.
uzupełnionego wykazu usług w kolumnie „Przedmiot (rodzaj) wykonanych usług*” podał:
„Pozyskanie, zrywka drewna i zagospodarowanie lasu umowa nr 1A/2022”, w kolumnie
„Nazwa Wykonawcy**” podał: „Drew-Pol K. S.”.
W dniu 03.01.2024 r.
Zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty
- oferty
Przystępującego. W uzasadnieniu Zamawiający podał: „Wybrany Wykonawca
spełnienia wszystkie warunku udziału w postępowaniu opisane w SWZ, nie zachodzą wobec
niego podstawy wykluczenia z postępowania, a złożona przez niego oferta nie podlega
odrzuceniu. Poza tym oferta złożona przez w/w Wykonawcę uzyskała najwyższą liczbę
punktów w ramach kryterium oceny ofert określonym w SWZ (kryterium „Cena”) tj. 100,00 pkt
i tym samym zgodnie z art. 239
ust. 2 PZP została uznana przez Zamawiającego jako
najkorzystniejsza.
”.
Zamawiający sformułował w szczególności następujące postanowienia SWZ w:
1) pkt 7
„Warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia”, 7.1 ppkt. 4 lit. a) XI):
„W postępowaniu mogą brać udział Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału
w postępowaniu dotyczące: 4) zdolności technicznej lub zawodowej: a) Warunek ten,
w zakresie doświadczenia, zostanie uznany za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże,
że w okresie ostatnich 3 lat liczonych wstecz od dnia, w którym upływa termin składania
ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie): XI) dla
Pakietu XI zrealizował lub realizuje (przy czym w tym przypadku będzie uwzględniana
wartość zrealizowanej części przedmiotu umowy), na podstawie jednej lub większej
ilości umów, usługi z zakresu gospodarki leśnej o łącznej wartości nie mniejszej niż 387
000,00 zł brutto polegające na wykonywaniu prac obejmujących łącznie
zagospodarowanie lasu, pozyskanie i zrywkę drewna, przy czym: (a) w przypadku
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, co najmniej jeden z
takich Wykonawców powinien wykazać usługi z zakresu gospodarki leśnej o wartości
stanowiącej co najmniej 50% łącznej wartości usług wymaganej w treści niniejszego
warunku, (b) w przypadku polegania na doświadczeniu podmiotów udostępniających
zasoby,
co
najmniej
jeden
z takich podmiotów lub Wykonawca (a w przypadku Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia - co najmniej jeden z takich Wykonawców)
powinien wykazać usługi z zakresu gospodarki leśnej o wartości stanowiącej co najmniej
50% łącznej wartości usług wymaganej w treści niniejszego warunku;”;
2) pkt 9.2. lit. a) i b):
W celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu,
o których mowa w pkt 7.1. SWZ, Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty,
działając na podstawie art. 126 ust. 1 PZP wezwie Wykonawcę, którego oferta została
najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni,
aktualnych na dzień złożenia następujących podmiotowych środków dowodowych:
a) wykazu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych
również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat (wstecz od dnia w którym upływa
termin składania ofert), a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy– w tym
okresie, wraz z podaniem ich wartości brutto, przedmiotu (rodzaju wykonanych
usług), dat wykonania (dat dziennych rozpoczęcia i zakończenia realizacji usług) i
podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
(wzór wykazu wykonanych usług stanowi Załącznik nr 9 do SWZ). Jeżeli Wykonawca
powołuje się na doświadczenie w realizacji usług, wykonywanych wspólnie z innymi
Wykonawcami wykaz, o którym mowa wyżej dotyczy usług, w których wykonaniu
Wykonawca ten bezpośrednio uczestniczył, a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych, w których wykonywaniu bezpośrednio uczestniczył
lub uczestniczy.
b)
dowodów określających, czy wskazane przez Wykonawcę w wykazie usługi na
potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej
lub zawodowej w zakresie doświadczenia zostały wykonane lub są wykonywane
należycie.”;
3) pkt 15.2:
„Ceny jednostkowe za poszczególne pozycje (prace) wchodzące w skład
Pakietu powinny być podane na Kosztorysie Ofertowym zawartym w pkt 2 Formularza
Oferty (Załącznik nr 1 do SWZ). Każda cena jednostkowa musi być tak podana, aby
pokrywać wszelkie koszty i ryzyka Wykonawcy związane z realizacją czynności, której
dotyczy. Wykonawca nie może kosztów realizacji danej czynności doliczać do kosztów
realizacji innych czynności. Cena łączna wynikająca z Kosztorysu Ofertowego za
poszczególne pozycje (prace) wchodzące w skład danego Pakietu powinna zostać
podana w pkt 1 Formularza Oferty (Załącznik nr 1 do SWZ).”.
Na podstawie ustawy Pzp:
1) art. 124:
„W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający:
żąda podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw
wykluczenia;
może żądać podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania
warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji.”;
2) art. 128 ust. 6:
„6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, rodzaje podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów
lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, okres ich ważności
oraz formy, w jakich mogą być one składane, mając na uwadze potrzebę potwierdzenia
braku podstaw wykluczenia, spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów
selekcji, zapewnienia aktualności podmiotowych środków dowodowych, innych
dokumentów
i oświadczeń, oraz sposoby komunikacji między zamawiającym a wykonawcą.”;
3) art. 224 ust. 1 i 2:
„1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco
niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co
do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda
od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub
kosztu, lub ich istotnych części składowych.
2. W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej
30% od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający
zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność
wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu
postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może
zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.”.
Spór dotyczył tego, czy złożony przez Przystępującego wykaz usług i referencje
potwierdza
ją spełnienie warunku zamówienia – doświadczenia oraz czy oferta
Przystępującego zawiera rażąco niską cenę.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 ustawy
Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), Izba stwierdziła, co następuje.
Odwołujący w ocenie Izby nie wykazał skutecznie zasadności zarzutów odwołania.
Odnośnie zarzutu 1 odwołania - naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp
(podany
wyżej), w ocenie Izby zarzut nie potwierdził się. Odwołujący w odwołaniu
w szczególności podał: „Istotnym jest, iż Wykonawca może posłużyć się nabytym
doświadczeniem wyłącznie w takim zakresie, jaki faktycznie i realnie wykonywał. Należałoby
zatem zastanowić się, czy możliwym jest aby firma FHU A. K. z siedzibą
w Przekolnie 26, 73-
260 Pełczyce, która nie wykonywała oraz nie wykonuje na terenach
województw Zachodniopomorskiego i Lubuskiego żadnych usług na rzecz podmiotów które
realizują przede wszystkim czynności związane z zagospodarowaniem lasu mogła zlecić taki
zakres prac Wykonawcy.
Istotnym jest, iż czynności związane z zagospodarowaniem lasu
obejmują szereg prac, w szczególności zespół czynności gospodarczych, trwale związanych
ze sobą w toku produkcji leśnej i charakteryzujący się sposobem użytkowania, odnowienia
i pielęgnowania lasu. Encyklopedia leśna definiuje czynności pn. ZAGOSPODAROWANIE
LASU jako czynności które obejmują (lasy i leśnictwo), selekcja i nasiennictwo, czyli dobór
i pozyskanie możliwie najlepiej dostosowanego do danego środowiska materiału siewnego;
szkółkarstwo, czyli hodowanie z wyselekcjonowanych nasion młodych drzewek, służących
do zalesień i odnowień, zalesienia, czyli wprowadzanie roślinności leśnej na gruntach, które
dotychczas nie były leśnymi; odnawianie lasu, czyli wprowadzanie roślinności leśnej
na terenach, gdzie został usunięty w procesie produkcji drzewostan dojrzały (może to
odbywać się w sposób sztuczny - przy pomocy sadzonek wyhodowanych na szkółkach
leśnych,
lub w sposób naturalny - gdzie pomaga się w powstaniu nowego pokolenia lasu z nasion
drzew dotychczas rosnących na danym terenie); poprawki i uzupełnienia, konieczne w
przypadku gdy po zalesieniu lub odnowieniu
powstały zbyt duże powierzchnie bez sadzonek
lub siewek, pielęgnowanie gleby i niszczenie chwastów, konieczne w przypadku gdy
sadzonki są zagłuszane przez chwasty; wprowadzanie podszytów, czyli wprowadzanie w
istniejących drzewostanach sadzonek drzew i krzewów wzbogacających ekosystem leśny;
czyszczenia wczesne i późne; trzebieże wczesne i późne, które są zabiegami hodowlanymi.
Tym samy jest to zakres prac, który jest realizowany przez podmioty zarządzające lasem,
takim
niewątpliwie jest Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Niestety w
ciągu wskazanych w wykazie lat – 2022 oraz 2023 roku firma FHU A. K. z
siedzibą
w Przekolnie 26, 73-
260 Pełczyce takich prac nie wykonywała na rzecz żadnego z
Nadleśnictw na terenie województw Zachodniopomorskiego i Lubuskiego. Oczywiście
teoretycznie możliwym byłoby aby usługi te były wykonywane na terenie lasów prywatnych,
tych jednakże jest niewiele i dodatkowo najmniejsza ich część znajduje się na terenach tzw.
Ziem Odzyskanych, także w części dawnego zaboru pruskiego oraz na obszarze objętym
Akcją „Wisła” w Polsce południowowschodniej. Z kolei na terenie Podlasia i Lubelszczyzny
udział lasów prywatnych jest znaczący. Największy, bo ponad 70%, występuje w Polsce
wschodniej, w rejonie dawnych drobnych szlacheckich majątków i „zaścianków” – w
powiatach wysokomazowieckim (79%), siedleckim (73%) i sokołowskim (70%) oraz w rejonie
przedgórza karpackiego w Małopolsce w powiecie myślenickim (71%). (źródło Bank Danych
o Lasach). Niewątpliwie, Zamawiający nie jest w stanie, zatem na podstawie złożonych
podmiotowych środków dowodowych, ani stwierdzić czy usługa wskazana przez Wykonawcę
faktycznie obejmowała zakres - zagospodarowania lasu - wskazany w warunku udziału na
potwierdzenie
warunku udziału, ani też uznać, iż Wykonawca wykazał fakt posiadania doświadczenia
obejmującego łącznie polegające na wykonywaniu prac obejmujących łącznie
zagospodarowanie lasu, pozyskanie i zrywkę drewna. Zwłaszcza, iż treść referencji sama
sobie przeczy. Jak wskazuje się w orzecznictwie TSUE instytucje zamawiające zapewniają
równe traktowanie wykonawców w sposób niedyskryminacyjny i przejrzysty. W związku z
tym, po pierwsze, zasady
równego traktowania i niedyskryminacji wymagają, by wszyscy
oferenci mieli takie same szanse
przy formułowaniu swych ofert, z czego wynika zatem
wymóg,
by oferty wszystkich oferentów były poddane tym samym warunkom. Po drugie, obowiązek
przejrzystości ma na celu zagwarantowanie braku ryzyka faworyzowania i arbitralnego
traktowania ze strony instytucji
zamawiającej. Obowiązek ten obejmuje wymóg, by wszystkie
warunki i zasady postępowania w sprawie udzielenia zamówienia były określone w sposób
jasny, precyzyjny i jednoznaczny w
ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, tak by, po pierwsze, umożliwić wszystkim rozsądnie
poinformowanym i wykazującym zwykłą staranność oferentom zrozumienie ich dokładnego
zakresu i dokonanie ich wykładni w taki sam sposób, a po wtóre, by umożliwić instytucji
zamawiającej rzeczywistą weryfikację, czy oferty złożone przez oferentów odpowiadają
kryteriom wyznaczonym dla danego zamówienia (por. m.in. wyrok z dnia 7 kwietnia 2016 r.,
C-
324/14, Partner A. D. v. Zarządowi Oczyszczania Miasta). W przedmiotowym przypadku
Zamawiający, wbrew jednoznacznym postanowieniom specyfikacji dookreślającej warunki
udziału w postępowaniu, całkowicie bezrefleksyjnie uznał, iż Wykonawca potwierdził ich
spełnienie mimo faktu posłużenia się usługą oraz referencją które warunku nie potwierdzają,
niewątpliwie nie poświadczają prawdziwego zakresu usługi w drugiej ich części, winny były
co najmniej wzbudzić wątpliwości Zamawiającego. Niewątpliwie, Wykonawców zamówień
publicznych, jako podmiotów profesjonalnych, obowiązuje podwyższony standard
staranności w ramach procedury ubiegania się o zamówienia. O tym standardzie mówi się w
orzecznictwie m.in. właśnie w kontekście przesłanek potwierdzających spełnianie warunków
udziału, czy przesłanek wykluczenia. Wykonawca winien zatem składając ofertę tak dobrać
wykazywane doświadczenie aby prawidłowo potwierdzić spełnienie warunku udziału.”.
Izba zauważa, że Odwołujący w odwołaniu poddaje w wątpliwość realizację przez
Przystępującego usługi wykazanej w wykazie usług z tego powodu, że jak twierdzi
Odwołujący zlecająca A. K. nie wykonywała i nie wykonuje na terenach województw
Zachodniopomorskiego i Lubuskiego żadnych usług na rzecz podmiotów, które realizują
przede
wszystkim czynności związane z zagospodarowaniem lasu (Nadleśnictw). Dopuścił
natomiast teoretycznie możliwość wykonywania usługi na terenie lasów prywatnych.
Odwołujący nie wyjaśnił nadto z jakiego powodu twierdzi w odwołaniu, że treść referencji
sama sobie przeczy
, a zatem Izba nie może się do takiego stwierdzenia odnieść.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie skutecznie odparł argumentację
Odwołującego co do niewykonywania przez Przystępującego jako podwykonawcy również
usług zagospodarowania lasu: „Zaznaczyć należy, że Odwołujący oprócz gołosłownych
twierdzeń, nie podniósł żadnych okoliczności, ani nie przedstawił żadnych dowodów,
na poparcie swoich twierdzeń, jakoby doświadczenie Przystępującego nie obejmowało
swoim zakresem zagospodarowania lasu, ponieważ odbiorca usług p. A. K. nigdy nie
wykonywała takowych usług na terenie województw Zachodniopomorskiego i Lubuskiego.
Omawiany zarzut został oparty jedynie na przypuszczeniach Odwołującego. Zamawiający,
celem potwierdzenia prawidłowości swojego postępowania oraz dokonanych w
Postępowaniu czynności, dokonał rozeznania rynku usług leśnych, w wyniku którego uzyskał
informację,
że osoba, na rzecz której Przystępujący wykonał usługi wskazane w wykazie i referencjach,
A. K.
, realizuje usługi leśne z zakresu zagospodarowania lasu oraz pozyskania
i zrywki drewna także na terenie lasów prywatnych, a Przystępujący był jej podwykonawcą
w tym zakresie. Zamawiający uzyskał umowę zawartą pomiędzy p. A. K.
oraz p. K. S.
prowadzącym Gospodarstwo Rolne w Suchaniu (woj. Zachodniopomorskie),
której przedmiotem były prace polegające na wycince i zrywce drzew oraz
zagospodarowaniu lasu, która potwierdza, że przedmiotem działalności p. A. K. jest m.in.
wykonywanie usług leśnych z zakresu zagospodarowania lasu, zrywki i pozyskania drewna
w lasach prywatnych. Dodatkowo Zamawiający uzyskał faktury wystawione przez
Przystępującego na rzecz p. A. K. w styczniu, lutym oraz październiku 2023 r. za wykonane
przez niego usługi z zakresu gospodarki leśnej, polegające na wykonaniu usług z zakresu
pozyskania i zrywki drewna oraz zagospodarowania lasu. Powyższe potwierdza, że ocena
spełniania przez Przystępującego warunku udziału w postępowaniu w zakresie
doświadczenia została dokonana w sposób prawidłowy oraz, że informacje podane w
wykazie usług oraz referencjach są zgodne z rzeczywistością tj. że p. A. K. realizuje na
terenie lasów prywatnych usługi odpowiadające swoim zakresem usługom wymaganym w
ramach warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia, zatem Przystępujący
jako
jej
podwykonawca
zrealizował
usługi
wymagane
w warunku.”. Zarówno w treści referencji, jak i uzupełnionym wykazie usług uwzględniono
usługi „zagospodarowanie lasu”. Z dokumentów tych wynika, że Przystępujący spełnia
warunek
doświadczenia. W ocenie Izby sama różnica w pierwotnej względem uzupełnionej
treści wykazu usług o zakres uwzględniający zagospodarowanie lasu, nie stanowi podstawy
do przyjęcia, że powyższe powoduje wątpliwość co do spełnienia danego warunku
zamówienia.
W ocenie Izby, w
odwołaniu Odwołujący nie udowodnił, że Przystępujący nie spełnia
warunku
doświadczenia, a jedynie poddał w wątpliwość spełnianie tego warunku, choć sam
przyznał, że jest możliwe jego spełnienie w wykonaniu usług na terenie lasów prywatnych.
Na rozprawie Odwołujący przyznał także, iż nie jest w stanie wykazać, że złożone przez
Przystępującego dokumenty na potwierdzenie warunku doświadczenia nie poświadczają
stanu faktycznego, ale poddawał w wątpliwość ich treść z uwagi na ogólne zasady
zagospodarowania lasu.
Zamawiający natomiast potwierdził i wykazał, że A. K. wykonywała
na terenach województw Zachodniopomorskiego i Lubuskiego usługi na rzecz podmiotów,
które realizują czynności związane z zagospodarowaniem lasu, wykonanie usługi dotyczyło
lasów prywatnych (dowód: umowa załączona do odpowiedzi na odwołanie).
Zamawiający również wykazał, że Przystępujący wykonywał także usługi zagospodarowania
lasu na rzecz A. K.
(dowód: faktury załączone do odpowiedzi na odwołanie).
W odwołaniu Odwołujący nie podnosił, że wykonanie usługi nie mogło dotyczyć lasów
prywatnych, natomiast takie
twierdzenia podniósł w piśmie procesowym odnosząc się do
odpowiedzi na odwołanie – tymczasem twierdzenia Odwołującego w piśmie procesowym
odnoszące się do realizacji usług zagospodarowania lasu na terenie lasów prywatnych
pozostają poza zarzutami odwołania i jako takie nie mogą być przez Izbę rozpatrywane,
gdyż stoi temu na przeszkodzie art. 555 ustawy Pzp, jak już wyżej zostało przez Izbę
wskazane. Nadto
na rozprawie Zamawiający wyjaśnił, iż Odwołujący wyciągnął błędne
wnioski z treści odpowiedzi na odwołanie w pkt 22, w której Zamawiający nie twierdził, że
załączona umowa do odpowiedzi na odwołanie określa przedmiot prac zleconych
Przystępującemu jako podwykonawcy, natomiast jedynie stanowi kontrargumentację wobec
twierdzenia
w odwołaniu, że A. K. nie wykonywała i nie wykonuje na terenach województw
Zachodniopomorskiego i Lubuskiego usług na rzecz podmiotów, które realizują czynności
związane z zagospodarowaniem lasu.
Należy zauważyć, że Zamawiający rozeznanie rynku usług leśnych przeprowadził
w wyniku argumentacji zawartej w odwołaniu, natomiast wątpliwości odnoście spełnienia
warunku doświadczenia przez Przystępującego nie miał na etapie badania ofert.
Późniejsze
rozeznanie rynku usług leśnych Zamawiający dokonał zatem na potrzeby postępowania
odwoławczego.
Zamawiający w toku postępowania o udzielenie zamówienia zgodnie z SWZ zażądał
na potwierdzenie spełniania warunku doświadczenia dokumentów określonych w SWZ
na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy Pzp i je od Przystępującego otrzymał.
Wykaz usług i referencje korespondowały ze sobą i potwierdzały spełnienie warunku
doświadczenia Przystępującego. Ponadto Izba zgodziła się z Zamawiającym, że w ramach
postawionego w SWZ
warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia nie
dokonano wyszczególnienia miejsca czy rodzaju lasu, w których miałyby być wykonane
usługi, Zamawiający także nie domagał się w SWZ takiego doprecyzowania w żądanych
dokumentach, a
zatem nie ma przeszkód, aby dla spełniania tego warunku Przystępujący
wykaza
ł się usługami wykonanymi na terenie lasów niepaństwowych (prywatnych), choć nie
musiał w treści oferty tego zaznaczać (doszczegółowić dodatkowo ponad wymagania w
SWZ).
Odnośnie zarzutu 3 odwołania - naruszenia art. art. 226 ust. 1 pkt. 2 litera a w zw.
z art. z art. 109 ust. 1 pkt. 8 ewentualnie art. 109 ust. 1 pkt. 10 ustawy Pzp
(podany wyżej),
w ocenie Izby zarzut nie potwierdził się.
Odwo
łujący w odwołaniu w szczególności podał: „Tym samym koniecznym jest
uznanie, iż ww. wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega
wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych
podmiotowych środków dowodowych. Ewentualnie który w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na
decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jako
podmioty wielokrotnie uczestniczące w postępowaniach, w szczególności firma „K. S. Drew-
Pol”
miał
niewątpliwie
świadomość
konsekwencji,
jakie
oferent
ponosi
w sytuacji
poświadczenia nieprawdy. Takie zachowanie Wykonawcy można uznać co
najmniej za
lekkomyślne, jak nie za celowe. I fakt ten bezwzględnie obciąża tylko i wyłącznie
Wykonawcę, bowiem decyzja o zmianie wskazanej w wykazie usług klasyfikacji rodzajowej
usługi, nie jest tylko zmianą nazwy usługi. Działanie Wykonawcy jest również o tyle
nieusprawiedliwione,
że
wykonawców
zamówień
publicznych,
jako
podmiotów
profesjonalnych, obowi
ązuje podwyższony standard staranności w ramach procedury
ubiegania się o zamówienia. O tym standardzie mówi się w orzecznictwie m.in. właśnie
w kontekście przesłanek wykluczenia. Tego standardu Wykonawca nie dochował i dlatego
wykluczenie ich z postępowania w konsekwencji zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa bowiem wprowadzili oni zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji,
że nie podlegają wykluczeniu, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Odwołujący co najmniej w wyniku
lekkomyślności zaniechali ujawnienia Zamawiającemu faktycznego zakresu wykonywanej
usługi, która z wysokim prawdopodobieństwem obejmowała tylko i wyłącznie zrywkę
i pozyskanie, zaś okoliczność ta mogła mieć wpływ na rozstrzygnięcie postępowania.
Jednakże już tylko z ostrożności procesowej Odwołujący, zauważa, iż nawet jeśli przyjąć by
iż działanie to miało charakter lekkomyślności, to również stanowiłoby podstawę
wykluczenia. Bowiem nawet jeśli wykonawca co najmniej w wyniku lekkomyślności zaniechał
ujawnienia
Zamawiającemu
okoliczności
(prawidłowego
dookreślenia
zakresu
wykonywanych
prac) bezapelacyjnie miała ona wpływ na rozstrzygnięcie postępowania.”.
W związku z tym, że zarzut 1 nie potwierdził się, to również zarzut 3 jako
konsekwencja zarzutu 1
nie potwierdził się. Jak wskazał Odwołujący w uzasadnieniu zarzutu
usługa
z wysokim prawdopodobieństwem obejmowała tylko i wyłącznie zrywkę i pozyskanie, zaś
okoliczność ta mogła mieć wpływ na rozstrzygnięcie postępowania. Odwołujący domyśla się
jedynie,
że wskazana okoliczność może mieć miejsce w niniejszej sprawie, jednak nie jest
w stanie tego
wykazać w odwołaniu, natomiast ze swoich wątpliwości wywodzi zaniechanie
ujawnienia Zamawiającemu faktycznego zakresu wykonanej usługi, następnie wskazuje
na lekkomyślność Odwołującego.
Izba zgadza się z Zamawiającym, że niezasadny pozostaje zarzut 3, ponieważ
Przystępujący w żadnym spornym dokumencie złożonym w postępowaniu nie podał
informacji wprowadzających Zamawiającego w błąd.
Odnośnie zarzutu 4 odwołania - naruszenia art. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
(podany wyżej)
w ocenie Izby zarzut nie potwierdził się.
Odwołujący w odwołaniu w szczególności podał: „Wykonawca zaoferował ceny
zdecydowanie poniżej realnych cen ofertowych, porównanie ceny jednostkowych
wskazanych w kosztorysie ofertowym Wykonawcy z realnymi stawkami rynkowymi
uzasadnia
wniosek,
iż każdemu racjonalnemu obserwatorowi powinny wydawać się rażąco niskie. Jednocześnie
jako niesporny należy uznać fakt, iż powinny były wzbudzić wątpliwości Zamawiającego.
W pierwszej kolejności koniecznym jest analiza wytycznej art. 224 ust. 1 przepisu
stanowiącego w ocenie Odwołującego obligatoryjną podstawę do przeprowadzenia
postępowania wyjaśniającego. Zamawiający Nadleśnictwo uzyskawszy informację o ofercie
noszącą znamiona rażąco niskiej ceny winien był przeprowadzić postepowanie wyjaśniające,
wskutek którego oferta z rażąco niską ceną winna podlegać odrzuceniu na podstawie art.
226 ust. 1 pkt. 8 ustawy Pzp. Naruszenie to stanowi
zaniechanie dokonania czynności, do
której Zamawiający był zobowiązany na podstawie ustawy. Wykonawca zaoferował w swojej
ofercie przykładowo w zakresie czynności - pozostałe cięcia rębne (CWD-D) dla czynności
Całkowity wyrób drewna technologią dowolną stawkę odpowiednio w wysokości 60,00 zł za
m3.
Dowód nr 6 – formularz oferty „K. S. Drew-Pol” (w aktach sprawy). Jest to to czynność,
która zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia wymaga od Wykonawcy zorganizowania
w szczególności: zapewnienia właściwych warunków w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy, uwzględnienia wymagań Zamawiającego dotyczących ilości oraz struktury
sortymentów drzewnych określonych w zleceniu, terminu realizacji zlecenia, wymogów
minimalizacji uszkodzeń w środowisku leśnym przy realizacji zlecenia, ograniczeń
sprzętowych, ograniczeń wynikających z zasad ochrony przyrody, szczegółowych i
specyficznych dla danej
lokalizacji cięć okoliczności wskazanych w zleceniach. Zrywkę
drewna należy prowadzić w sposób minimalizujący uszkadzanie drzew pozostających na
powierzchni po zbiegu, w sposób zapewniający przejezdność dróg leśnych (bieżąca zrywka
drewna obalon
ego na drogi). Wykonawca ma obowiązek dbać o należyte utrzymanie szlaku
operacyjnego w szczególności bieżące utrzymanie drożności spustów odprowadzających
wodę gruntową i opadową, a także utrzymanie drożności rowów odwadniających w
przypadku zrywki drewna przez drogi leśne lub na pobocze dróg leśnych. Po zakończeniu
zrywki drewna na danej pozycji, Wykonawca ma obowiązek pozostawić szlaki operacyjne w
stanie
umożliwiającym
ich
wykorzystanie
w przyszłości. Zamawiający w załącznikach do specyfikacji opisujących przedmiot
zamówienia (załączniki 2 oraz załącznik 3) wskazał jak możliwym jest zrealizowanie tej
usługi - Wykonawca realizuje usługę przy użyciu ręcznych pilarek i narzędzi pomocniczych
oraz maszyn zrywkowych prace z zakresu pozyskania drewna. Minimum
czynności w
zakresie pozyskania z użyciem pilarki obejmuje zatem wykonanie prac przygotowawczych
związanych
z przygotowaniem stanowiska do ścinki, ścinkę i obalanie drzew wyznaczonych do wycięcia,
okrzesanie
ściętych drzew w stopniu przewidzianym w warunkach technicznych
obowiązujących w PGL LP na wyrabiane sortymenty wskazane w specyfikacji, manipulację
surowca drzewnego, zgodnie ze wskazaniami przekazanymi przez Zamawiającego,
z
uwzględnieniem unormowań wskazanych w SWZ, przygotowanie drewna do odbiórki,
poprzez
udostępnienie go do pomiarów i oględzin (w szczególności usunięcie gałęzi, progu
po ścince w drewnie wielkowymiarowym kłodowanym i w drewnie S1, ułożenie drewna w
sposób umożliwiający jego pomiar, ocenę występujących wad i ewentualną manipulację),
przemieszczenie
drewna z miejsca jego wycięcia do wskazanego przez Zamawiającego
miejsca składowania, ułożenie zerwanego drewna w mygły lub stosy. Prace związane
z pozyskaniem maszynowym drewna
obejmują - ścinkę i obalanie drzew wyznaczonych
do wycięcia, posortowanie wg. szczegółowych wskazań zawartych w zleceniu, (np. wg
gatunków, jakości lub średnic), okrzesanie ściętych drzew w stopniu przewidzianym
w obowiązujących w PGL LP warunkach technicznych na wyrabiane sortymenty wskazane
w SWZ, manipulację surowca drzewnego, zgodnie ze wskazaniami przekazanymi w zleceniu
przez Zamawiającego z uwzględnieniem unormowań wskazanych w specyfikacji,
przygotowanie drewna do odbiórki poprzez udostępnienie go do pomiarów i oględzin
(w szczególności usunięcie gałęzi, ułożenie drewna w sposób umożliwiający jego pomiar,
ocenę występujących wad), przemieszczenie drewna z miejsca jego wycięcia do
wskazanego przez
Zamawiającego miejsca składowania oraz ułożenie zerwanego drewna w
mygły lub stosy zgodnie z Warunkami Technicznymi. Tym samym wykonanie tych prac musi
uwzględnić pracę człowieka (możliwym jest wykonanie zarówno poprzez pracowników, jak i
z udziałem właściciela) z uwzględnieniem pracy ręcznej z użyciem pilarki, bądź też z
użyciem maszyny leśnej.
Poniżej przedstawiono przykładowe wyliczenie kosztów pracy dla założenia pracy
poprzez pracownika z użyciem pilarki. Wszystkie wskazane w przedmiocie zamówienia
zakresy prac, czynności do wykonania charakteryzują się tym, iż są to czynności
wykonywane za pomocą pracy osobowej, tym samym realne koszty obejmują w znacznej
części koszty osobowe. Kalkulacja kosztów pracy
1. Wynagrodzenie pracownika - w 2024 r. minimalne wynagrodzenie brutto wynosi od dnia
1 stycznia 2024r.
4.242,00 zł brutto, zaś od 1 lipca 2024r. wynosić będzie 4.300 złotych.
Ponadto na koszty pracodawcy
składają się: Łącznie koszty pracodawcy wynoszą
odpowiednio od dnia 1 stycznia 2024r. 5.110,76 zł brutto, zaś od 1 lipca 2024r. wynosić
będzie 5.180,64 złotych. Tym samym minimalny koszt godziny pracy wynosi pracownika
zatrudnionego na umowę o pracę nie może być niższy niż 30,91 złotego. Do tego należy
doliczyć minimum koszty:
Koszty BHP (również środki ochrony osobistej) - 700 zł/rok / 12 miesięcy = 58,33 zł/miesiąc
/ średnio 167 godzin pracy w miesiącu = 0,35 zł/1 h
Koszty pośrednie - 4242 zł/rok / 12 miesięcy = 353,50 zł/ miesiąc / średnio 167 godzin
pracy w miesiącu = 2,12 zł/1 h
Razem koszty pracownicze = 33,38 zł/1h
Kalkulacja kosztów sprzętu - amortyzacja pilarki - wartość pilarki = 2 810,61 zł netto
Stawka amortyzacji 14%
2 810,61 zł x 14% = 393,49 zł/rok / 12 miesięcy = 32,79 zł/mies. (średnio około 1,64 złotego
dziennie)
Pilarz w układzie jednego dnia roboczego pozyska około 8 do 10 m3 (do wyliczenia przyjęto
średnią w wysokości 9 m3). Na koszty czynności pn. pozostałe cięcia rębne (CWD-D) dla
czynności Całkowity wyrób drewna technologią dowolną, składają się minimum dwie
czynności jakimi są pozyskanie oraz zrywka. Tym samym kwotę zaoferowaną przez
Wykonawcę należy podzielić na te dwie czynności – pozyskanie około 45 zł. zrywka około
15 złotych.
Kwota wyjściowa do wyliczenia została przyjęta na poziomie pozyskania dziennego 9 m3 x
45 zł. = 405 zł. Koszty paliwa przy założeniu, spalania pilarki na poziomie 5,5 litra na 9 m3 -
przyjęto kwotę wyjściową 6,24 zł./litr wyniosą około 34,32 złotego.
Koszty pracownika (wg powyższego wyliczenia) – 8 godzin pracy dziennie – 8 * 33,38 zł.
wynoszą 267,04 zł. Przy czym są to koszty jednej osoby, natomiast zgodnie z wymogami
standardu opisanego
powyżej pracę związaną z pozyskaniem drewna muszą wykonywać
minimum dwie osoby na
powierzchni. Tym samym koszty dzienne muszą uwzględnić pracę
minimum dwóch osób – całkowity koszt zatem wynosi minimum 534,08 zł.
Koszty amortyzacji pilarki, wymiany części eksploatacyjnych (łańcuch, prowadnica, olej
do
prowadnicy) to koszt około = 9 złotych dziennie (przyjęto na 9m3).
Koszty dowozu
pracownikówIII. na powierzchnię - koszt dojazdu ok 40 km w obie strony
(przyjęto minimum 3 osoby), auto spala 10l na 100km- czyli 40 l x ON 6,37=25,48/3= 8,50 zł.
Całkowite koszty dzienne pozyskania wynoszą zatem minimum – 585.90 złotego Odwołujący
wziął pod uwagę iż znaczną część pozyskania można wykonać przy użyciu
wielooperacyjnych maszyn leśnych typu harwester. Odwołujący przekalkulował (na
podstawie
załączników
do SWZ, w szczególności pn. planowany rozmiar prac według grup czynności, załącznika
pn. szczegółowy rozmiar prac według grup czynności, jak również na podstawie wizji w
terenie, iż dużą część masy możliwym jest pozyskać harwesterem. Harwester w układzie
jednego dnia roboczego pozyska około 60 do 70 m3 (do wyliczenia przyjęto średnią na
poziomie 65 m3 . Tym samym kwota wyjściowa do wyliczenia została przyjęta na poziomie
pozyskania dziennego 65 m3 x 45 zł. = 2.925 zł. Koszty paliwa przy założeniu, spalanie dla
maszyny leśnej przyjęto na poziomie od 70 do 110 litrów w ciągu dnia pracy (do wyliczenia
przyjęto
średnią
w wysokości 90 litrów), tym samym koszty paliwa (dzienne) przyjęto na poziomie 561,60
złotego.
Koszty utrzymania harwestera przyjęte do wyliczenia obejmują w szczególności koszty: olej
maszynowy zużycie 0,99 l/1 m3 x 8 zł/1 = 8 zł/1 m3 8 zł/1 m3 x średnia pracochłonność 65 =
520 zł łańcuch, średnie zużycie w miesiącu = 3 szt x cena 120 zł/szt = 360 zł prowadnica,
średnie zużycie w miesiącu = 1 szt x cena 300 zł/szt = 300 zł. Łącznie – 1.180 zł.
Koszty amortyzacji w wysokości 1000 złotych. Koszty osobowe przyjęte do założenia –
koszty pracy operatora
– przyjęto jedną dniówkę to koszt w wysokości (8 godzin * 33,38
złotych, obejmuje całkowity koszt wynagrodzenia wraz z kosztami pracodawcy, wg
wyliczonego
w dalszej części pisma kosztu osobowego) to koszt 267,04 złotych. Koszty dojazdu w
układzie na jednego pracownika 8,50 złotych. Łącznie koszty wynoszą 3.284,18 złotego.
Forwarder w układzie jednego dnia roboczego zbierze około 85 m3 x 15 zł. = 1.275 zł.
Koszty paliwa
przy założeniu, iż maszyna spali około 80 litrów oleju napędowego (przyjęto
kwotę wyjściową 6,24 zł.) wyniosą około 499,20 złotych. Koszty utrzymania maszyny
przyjęte
do wyliczenia obejmują w szczególności koszty materiałów eksploatacyjnych i części -
łańcuch 80 zł., oleje 150 zł. Koszty amortyzacji w wysokości 100 złotych. Koszty osobowe
przyjęte
do założenia – koszty pracy pracownika – przyjęto jedną dniówkę to koszt w wysokości
(8 godzin * 33.38 złotych, obejmuje całkowity koszt wynagrodzenia wraz z kosztami
pracodawcy, wg wyliczonego w dalszej części pisma kosztu osobowego) to koszt 267,04
złotego na jednego pracownika (koszty pracownicze winny objąć minimum dwie osoby –
łączny koszt wynosi zatem 534,08 zł.). Koszty dojazdu w układzie na jednego pracownika
8,5 złotych. Łącznie koszty wynoszą 1291,78 złotego.
Podsumowując całkowite koszty wykonania czynności widzimy, iż dzienny koszt
wykonania
czynności pozostałe cięcia rębne (CWD-D) dla czynności Całkowity wyrób
drewna technologią dowolną, przy zastosowaniu pierwszego sposobu wykonania czynności
tj. z użyciem pilarki – przy pracochłonności na poziomie jednego dnia roboczego pozyska
około 8 do 10 m3 (do wyliczenia przyjęto średnią w wysokości 9 m3) – wynosi 1291,78
złotego (zrywka) oraz w przypadku pozyskania z użyciem pilarki koszt 585.90 złotego
(pozyskanie).
Całkowity koszt – 1.877,68 złotego. Całkowity dochód wg cen jednostkowych =
1.275 zł. (zrywka) + 405 (pozyskanie) wynosi – 1.680 złotego.
Przy zastosowaniu drugiego sposobu wykonania czynności tj. z użyciem maszyny –
harwester
– przy pracochłonności na poziomie jednego dnia roboczego pozyska około 65 m3
(do wyliczenia
przyjęto średnią w wysokości 65 m3) – wynosi 1291,78 złotego (zrywka)
oraz w przypadku
pozyskania z użyciem harwestera koszt 3.284,18 złotego (pozyskanie).
Całkowity koszt – 4.575,96 złotego.
Całkowity dochód wg cen jednostkowych = 1.275 zł. (zrywka) + 2.925 (pozyskanie) wynosi
– 4.200 złotego.
Koniecznym jest również podkreślenie, iż wykonawca powinien również zabezpieczyć koszty
eksploatacyjne obejmujące chociażby ewentualne zwyżki cen paliw.
Mając na względzie przyjęte koszty powyżej wyliczenia, widzimy, że bezsprzecznie
Wykonawca
firma „K. S. Drew-Pol” nie jest w stanie wykonać opisanej powyżej czynności a
zaoferowaną cenę. Odwołujący wskazuje, iż w kosztorysach mamy zdecydowanie więcej
czynności, które zostały wycenione poniżej minimum – przykładowo prace wykonywane
ręcznie przy dogaszaniu i dozorowaniu pożarzysk, dowóz sadzonek, prace godzinowe
wykonywane ręcznie. Podkreślić należy, iż dyrektywa art. 224 ust. 1 ustawy Pzp ma z jednej
strony zapobiegać wybieraniu ofert rażąco niskich (nie dających pewności, że zamówienie
zostanie wykonane nale
życie), z drugiej zaś jest przejawem fundamentalnych zasad
systemu zamówień publicznych opartych na zasadzie uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Jakkolwiek ustawa Pzp nie zawiera definicji rażąco niskiej ceny, to
jednak
w orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, że występuje ona m.in., gdy jest nierealistyczna,
gdy budzi wątpliwości, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie za nią przedmiotu
zamówienia byłoby nieopłacalne, gdy różnica cen nie będzie możliwa do uzasadnienia
obiektywnymi okolicznościami pozwalającymi wykonawcy zrealizować to zamówienie bez
strat i dodatkowego finansowania wykonania zamówienia z innych źródeł niż wynagrodzenie
umowne (por. m.in. wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 23 kwietnia 2009 r. sygn.
akt XII Ga 88/09 -
LEX nr 552013). Istotnym jest również analiza zapisów SWZ, bowiem w
pkt. 15.2 wskazano, iż Ceny jednostkowe za poszczególne pozycje (prace) wchodzące w
skład Pakietu powinny być podane na Kosztorysie Ofertowym zawartym w pkt 2 Formularza
Oferty
(Załącznik nr 1 do SWZ). Każda cena jednostkowa musi być tak podana, aby pokrywać
wszelkie
koszty i ryzyka Wykonawcy związane z realizacją czynności, której dotyczy.
Wykonawca nie może kosztów realizacji danej czynności doliczać do kosztów realizacji
innych czynności. Cena łączna wynikająca z Kosztorysu Ofertowego za poszczególne
pozycje (prace) wchodzące w skład danego Pakietu powinna zostać podana w pkt 1
Formularza Oferty (Załącznik nr 1 do SWZ).
Wykonawca „K. S. Drew-Pol” bezsprzecznie złożył ofertę w której ceny zostały znacząco
zaniżone nie dając gwarancji ich rzetelnego wykonania przez Wykonawcę. Kalkulacja ceny
ofertowej
w
zakresie
poszczególnych
pozycji
winna
zatem
zgodnie
z wymogami specyfikacji
pozwolić na realne wykonanie zamówienia. Zgoda na cenę
o znacząco zaniżonych stawkach prowadzi do preferowania nienależytej staranności
w przedmiocie wykonania usług objętych przedmiotem zamówienia. Istotnym jest, iż wybór
firmy która oferuje wykonanie zamówienia poniżej obowiązujących stawek, kosztów pracy
doprowadzić może do nienależytego wykonania zamówienia. Zamawiający Nadleśnictwo
Białogard uznając rażąco niską wycenę Wykonawcy w zakresie opisanych powyżej
czynności doprowadził do sytuacji naruszenia uczciwej konkurencji poprzez uznanie
możliwości zaniżenia ceny dla czynności kluczowych z punktu widzenia prac z zakresu
gospodarki leśnej. Fakt ten powoduje dla podmiotów profesjonalnie działających na rynku
sygnał, iż możliwym jest celowe zaniżenie wyceny kluczowych czynności, że możliwym jest
aby
Nadleśnictwo bez żadnej analizy przyjęło ofertę rażąco niską. Działanie takie skutkuje
pozbawieniem Odwołującego prawa do uzyskania zamówienia publicznego. Powyższe
wyliczenia
zdają się potwierdzać fakt, iż w przedmiotowym postępowaniu nie możliwym jest
wykonanie
przedmiotu zamówienia za cenę zaoferowaną w ofercie Wykonawcy. Oczywistym
jest, że takie podejście do realizacji usługi spowoduje zdecydowane obniżenie wskazanego
wynagrodzenia
osobowego, bądź też Wykonawca nie wziął pod uwagę prawidłowej realizacji
usługi. Kalkulacja kosztów pokazuje nam, iż Wykonawca dokonał jej pobieżnie i nierzetelnie,
same wyliczenia
pokazują, iż przewidywana kwota nie pozwoli ona na pokrycie tych kosztów
jakie Wykonawca przedstawia.
Niezrozumiałym jest, że Zamawiający kierując się własnymi
wytycznymi (postanowienia SWZ)
całkowicie zlekceważył ryzyko związane z wyborem firmy
która nierzetelnie dokonała wyceny ceny ofertowej noszącej znamiona rażąco niskiej. Przede
wszystkim możliwym było wezwanie do wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp,
natomiast Nadleśnictwo Białogard zaryzykowało wybór Wykonawcy który nie gwarantuje
należytego, rzetelnego zrealizowania zamówienia. Zważyć należy, iż obiektywna należyta
ocena oferty jest obowiązkiem Zamawiającego. (…) Reasumując oferta wniesiona w ramach
pakietu nr XI przez firmę „K. S. Drew-Pol” winna zostać odrzucona w każdym
z tych pakietów jako nieważna, zaś oferta Odwołującego jest jedyną ważną i
najkorzystniejszą ofertą w postępowaniu.”.
Jak
w szczególności wskazał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie:
„34. Następnie należy wskazać, w kontekście zacytowanego wyżej przepisu art. 224
ust. 1 PZP, że cena oferty Przystępującego ani jej istotne części składowe (w tym ceny
jednostkowe) nigdy nie wydały się Zamawiającemu rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia ani nie wzbudziły wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia
lub przepisach prawa.
(…)
42. Odwołujący co prawda poczynił liczne obliczenia, jednak ich wynik, jak i same
obliczenia,
są niezrozumiałe, a w szczególności nie uzasadniają, jakoby cena globalna czy
jednostkowa zaoferowana przez Przystępującego była rażąco niska, ani żeby
kwestionowana cena jednostkowa stanowiła istotną część składową ceny. Odwołujący
wskazuje na oszacowany przez siebie koszt wykonania czynności pozostałe cięcia rębne
(CWD-
D) dla czynności całkowity wyrób drewna technologią dowolną przy pomocy pilarki
oraz przy użyciu maszyny leśnej typu harwester, jednak nie dokonuje przełożenia
uzyskanych wartości na cenę jednostkową przewidzianą za 1 m3. Obliczenia Odwołującego
w istocie stanowią zbiór chaotycznych wyliczeń, dla których przyjął znane tylko sobie
założenia np. w zakresie stawki amortyzacji i w ogóle uwzględniania amortyzacji przy
wycenie oferty, czy w zakresie założonego zużycia paliwa przez samochód, którym do pracy
dojeżdżają pracownicy wykonawcy, czy nawet rodzaju paliwa, a także w zakresie
uwzględnienia w ramach kosztów pracowniczych bliżej nieokreślonych kosztów pośrednich
czy proporcji przyjętych przy dokonaniu podziału stawki jednostkowej odrębnie na cenę
pozyskania i cenę zrywki.(…)”.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje, że w przypadku zarzutu zaniechania badania
ceny oferty lub istotnej części składowej oferty ciężar dowodu nie jest przenoszony
na zasadach ustalonych w art. 537 ustawy Pzp w odniesieniu do badania ceny oferty
po udzieleniu wyjaśnień, i nie obciąża wykonawcy, którego oferta miałaby być badana ani
zamawiającego, lecz w całości spoczywa na odwołującym (tak także w wyroku Krajowej Izby
Odwoławczej w sprawie o sygn. akt KIO 1024/173).
Izba podziela
także stanowisko wyrażone przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku
z dnia 30.01.2024 r. sygn. akt 63/24,
że dla zastosowania przepisu art. 226 ust. 1 pkt 8
ustawy Pzp konieczne jest uprzednie wystąpienie zamawiającego do wykonawcy do złożenia
wyjaśnień ceny oferty, o którym mowa w art. 224 ustawy Pzp.
W stanie faktycznym niniejszej sprawy
Przystępujący nie był wzywany do wyjaśnień
ceny oferty
. W związku z tym art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp nie mógł być zastosowany
przez Zamawiającego. Rozstrzygając spór co do zaistnienia przesłanki odrzucenia oferty
wykonawcy,
o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, Izba ocenia czynność
zamawiającego, polegającą na ocenie złożonych przez wykonawcę wyjaśnień ceny. Jak
stanowi
art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco
niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący nie wskazał w odwołaniu, że występuje przesłanka, o której mowa
w art. 224 ust. 2 ustawy Pzp, nie postawił zarzutu zaniechania zastosowania art. 224 ust. 1
ustawy Pzp. W
uzasadnieniu odwołania natomiast Odwołujący wskazał: „Wykonawca
zaoferował ceny zdecydowanie poniżej realnych cen ofertowych, porównanie ceny
jednostkowych wskazanych w kosztorysie ofertowym Wykonawcy z realnymi stawkami
rynkowymi uzasadnia wniosek, iż każdemu racjonalnemu obserwatorowi powinny wydawać
się rażąco niskie. Jednocześnie jako niesporny należy uznać fakt, iż powinny były wzbudzić
wątpliwości Zamawiającego.” i dalej: „Zamawiający Nadleśnictwo uzyskawszy informację o
ofercie noszącą znamiona rażąco niskiej ceny winien był przeprowadzić postepowanie
wyjaśniające, wskutek którego oferta z rażąco niską ceną winna podlegać odrzuceniu na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 8 ustawy Pzp
.”.
Dla wszczęcia postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 224 ust. 1 ustawy
Pzp konieczne jest powzięcie przez zamawiającego wątpliwości co do rażącego zaniżenia
ceny oferty, tj. nie wystarczy, że cena jest niska, lecz musi być rażąco niska, lub co do
możliwości wykonania za zaoferowaną cenę zamówienia zgodnie z dokumentami
zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów.
Zamawiający wskazał w odpowiedzi na odwołanie, a Odwołujący nie zaprzeczył,
że cena oferty Przystępującego nie wyczerpuje znamion ceny rażąco niskiej, o których mowa
w art. 224 ust. 2 ustawy Pzp
, bowiem cena oferty Przystępującego jest niższa o 19,7 %
od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania i niższa o 7,60 % od średniej arytmetycznej cen wszystkich
złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy
Pzp.
Nieznaczna różnica pomiędzy ofertą Przystępującego, a średnią arytmetyczną
wszystkich złożonych ofert wskazują, że wycena dokonana przez Przystępującego jest ceną
realną i nieodbiegającą od cen rynkowych, a zatem nie istniały przesłanki do zastosowania
trybu wyjaśnień ceny. Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do wywodu odwołania,
należy wskazać, że globalna cena oferty nie nosi znamion rażąco niskiej ceny.
D
la wykazania zasadności zarzutu naruszenia zarzucanego przepisu konieczne było
wykazanie przez Odwołującego, ponieważ to na nim spoczywał ciężar dowodu,
że w okolicznościach postępowania zaistniały podstawy do powzięcia wątpliwości i w
związku z tym Zamawiający był zobowiązany do wezwania Przystępującego do wyjaśnień
ceny
oferty
w pakiecie XI.
Odwołujący na poparcie swojego stanowiska co do rażącego charakteru ceny oferty
Przystępującego w pakiecie XI w odwołaniu wskazał w szczególności na konieczność
uwzględnienia pracy człowieka, przedstawił przykładowe wyliczenie kosztów pracy
dla założenia pracy poprzez pracownika z użyciem pilarki, przedstawił wyliczenie kosztów
czynności pod nazwą pozostałe cięcia rębne (CWD-D) dla czynności Całkowity wyrób
drewna technologią dowolną, zaznaczając, że koszty te są przybliżone (stosując skrót: „ok.”),
przy określonych założeniach.
Jak słusznie zauważył Zamawiający, Odwołujący ogólnie wskazał, że „Wykonawca
zaoferował ceny zdecydowanie poniżej realnych cen ofertowych”, jednak faktycznie
w uzasadnieniu o
dwołania odniósł się wyłącznie do jednej (spośród 48) pozycji kosztorysu
tj. ceny jednostkowej podanej w poz. 1 kosztorysu ofertowego zawartego w pkt 2 formularza
ofertowego dla czynności pn. „Całkowity wyrób drewna technologią dowolną” o kodzie
CWD-
D w wysokości 60 zł netto (dział „Cięcia zupełne – rębne (rębnie I)”. Zamawiający
wskazał, czemu nie zaprzeczył Odwołujący, że omawiana cena jednostkowa zaoferowana
przez wykonawcę jest niższa o ok. 18 zł od ceny oszacowanej przez Zamawiającego, która
wynosi 78,72 zł netto, a pozostali dwaj wykonawcy ofertujący w Pakiecie XI (w tym
Odwołujący) dla wyżej wymienionej czynności podali cenę jednostkową netto na poziomie
70 zł, czyli o 10 zł droższą od ceny zaoferowanej przez Przystępującego (Dowody: oferty
Przystępującego
oraz
p.
M.
M.
prowadzącej
działalność
gospodarczą
pod firmą „Usługi Leśne M. M.” złożone na Pakiet XI (w aktach postępowania).
Nie wykazał Odwołujący, iż przyjęte przez niego założenia są jedynymi
do uwzględnienia przy kalkulacji ceny ofert w pakiecie XI. Powoływał się na przepisy
Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, z których według Odwołującego należało wywieść
części składowe ceny usługi. Nadto Odwołujący nie wykazał, że ceny w przedstawionym
przez niego zakresie są przesądzające dla stwierdzenia, iż cena oferty złożonej przez
Przystępującego w pakiecie XI wskazuje na jej rażąco niski charakter. Na rozprawie
Odwołujący przyznał natomiast, że każdy może liczyć koszty po swojemu, zależą one także
od specyfiki terenu, na którym usługi będą wykonywane.
Jak natomiast wskazał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, cena zaoferowana
przez Przystępującego za czynność o kodzie CWD-D tj. całkowity wyrób drewna technologią
dowolną w dziale „Cięcia zupełne – rębne (rębnie I)” w wysokości 60 zł netto nie odbiega
znacząco od cen szacowanych przez Zamawiającego, a w odniesieniu do wyliczeń danej
ceny jednostkowej
jest bardzo zbliżona do ceny w pakiecie VII, podanej przez
Odwołującego: „konsorcjum Odwołującego w ofercie złożonej w Postępowaniu na Pakiet VII,
który obejmuje realizację usług leśnych w leśnictwie o ukształtowaniu terenu i zalesienia
podobnym do tych w Pakiecie XI (tj. warunki realizacji zamówienia w Pakiecie VII i XI są do
siebie znacznie zbliżone), samo zaoferowało cenę jednostkową za czynność o kodzie CWD-
D tj. całkowity wyrób drewna technologią dowolną w dziale „Cięcia zupełne – rębne (rębnie
I)” w wysokości 50 zł netto tj. o 10 zł netto niższą niż cena zaoferowana przez
Przystępującego, która jest kwestionowana przez Odwołującego jako rażąco niska.
Powyższe
tym
bardziej
potwierdza,
że cena jednostkowa zaoferowana przez Przystępującego jest ceną rynkową. Dowód: oferta
Odwołującego założona na Pakiet VII (załącznik nr 4 do odpowiedzi na Odwołanie)”.
Zamawiający podkreślił specyfikę pakietu XI jako łatwiejszego i tańszego
do wykonania w porównaniu do pakietu VII: „Dla wyceny oferty w zakresie Pakietu XI
i zaoferowanych przez wykonawców cen jednostkowych znaczenie ma okoliczność,
że warunki terenowe i przyrodnicze leśnictwa objętego tym pakietem są sprzyjające
dla realizacji zamówienia, ponieważ warunki terenowe (siedliskowe) panujące na terenie
Leśnictwa Czarnowęsy objętego Pakietem XI, charakteryzują się bardzo dużym udziałem
siedlisk borowych tj. ponad 47% ogólnej powierzchni. Są to siedliska, na których
prowadzenie prac gospodarczych jest relatywnie łatwe i charakteryzuje się niską
pracochłonnością. Teren całego leśnictwa jest bardzo dobrze skomunikowany siecią dróg
wewnętrznych, która przekłada się w sposób bezpośredni na łatwość dostępu do
powierzchni, na których mają być prowadzone prace. Niewielka odległość pomiędzy
powierzchniami roboczymi, a drogą ma bezpośredni wpływ na skuteczność, wydajność i
łatwość prowadzonych prac. Mało zróżnicowana rzeźba terenu, zwarty kompleks leśny i brak
naturalnych przeszkód terenowych np. rzeki, drogi szybkiego ruchu dodatkowo, przyczynia
się na dostępność terenu i tym samym łatwość w prowadzeniu prac gospodarczych.
Powyższe okoliczności mają bezpośredni wpływ na oszacowaną wartość zamówienia oraz
na wycenę ofert. Z doświadczenia i wiedzy Zamawiającego wynika, że Pakiet XI jest
najtańszym do wykonania pakietem spośród piętnastu pakietów objętych Postępowaniem.”.
Skoro sam
Odwołujący dokonał kalkulacji ceny jednostkowej za czynność o kodzie
CWD-
D tj. całkowity wyrób drewna technologią dowolną w dziale „Cięcia zupełne – rębne
(rębnie I) w pakiecie VII o niższej wartości niż kwestionowana cena jednostkowa za
czynność o kodzie CWD-D tj. całkowity wyrób drewna technologią dowolną w dziale „Cięcia
zupełne – rębne (rębnie I) w pakiecie XI, to nie mogła budzi wątpliwości Zamawiającego na
etapie badania ofert przedmiotowa cena jednostkowa w pakiecie XI w ofercie
Przystępującego, przy uwzględnieniu porównania stopnia skomplikowania i koniecznych
kosztów w realizacji pakietu VII i pakietu XI.
Sposób kalkulacji ceny oferty wiąże się ze specyfiką przedmiotu zamówienia oraz m.in.
z indywidualnymi uwarunkowaniami, w jakich funkcjonuje dany wykonawca oraz przyjętym
przez niego sposobem realizacji zamówienia, jeżeli ten nie został narzucony przez
zamawiającego. W związku z tym, w okolicznościach analizowanej sprawy, dla uznania
przedstawionej argumentacji w tym zakresie za przekonującą, konieczne było wykazanie
przez Odwołującego, że przyjęcie przez Odwołującego określonych założeń jest jedynie
właściwe dla wszystkich wykonawców biorących udział w postępowaniu. To jednak nie
nastąpiło. Odwołujący powoływał się na wytyczne - przepisy Dyrekcji Generalnej Lasów
Państwowych, które jego zdaniem determinowały prawidłowe sporządzenie kalkulacji ceny.
Zamawiający zaś, z czym Izba się zgadza, wskazywał, iż wytyczne – powoływane przepisy
stanowiły jedynie wymóg minimalny wraz z minimalnym wymogiem określonym warunkami
zamówienia, natomiast prawidłowa kalkulacja ceny winna być dokonana z uwzględnieniem
specyfiki danego zamówienia i w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia winna być
odpowiednio kształtowana, w szczególności wpływ na tą kalkulację ma ukształtowanie
i warunki na terenie wykonywanych usług.
Zamawiający zwrócił uwagę, że Odwołujący podał przy wyliczeniach koszt dowozu
3 pracowników na powierzchnię (chociaż wcześniej wskazał, że do wykonania zamówienia
wystarczy 2 pracowników; w piśmie procesowym Odwołujący powołał się na dowód:
zarządzenie nr 40 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 06.10.2011 r. w
sprawie wprowadzenia ramowego wykazu prac wykonywanych przez co najmniej dwie
osoby) oraz poda
ł, że odległość do pokonania w jedną stronę do miejsca realizacji
świadczenia objętego zamówieniem wynosi ok. 40 km, zatem w dwie strony trasa wynosi 80
km. Przyjmując do tego spalanie założone przez Odwołującego 10 l/100 km oraz podaną
przez
niego
cenę
paliwa
w wysokości 6,37 zł daje to koszty dzienne w wysokości 50,96 zł. Skoro według założeń
o
dwołania spalanie na 100 km to 10 litrów paliwa, to spalanie dla 80 km (2x40 km) to 8 litrów
paliwa, które przemnożone przez jego cenę podaną przez Odwołującego daje ww. kwotę.
Odwołujący z niewiadomych przyczyn założył dla dojazdów zużycie paliwa na poziomie
40 litrów dziennie (pięciokrotnie zawyżona wartość).
Dalej Zamawiający podniósł, że Odwołujący wskazał, w ramach obliczeń dotyczących
dziennych kosztów oleju maszynowego, że jego zużycie wynosi 0,99 l na pozyskanie 1 m3
drewna harwesterem. Uwzględniając założoną przez Odwołującego cenę za 1 litr oleju
w wysokości 8 zł, zużycie to wynosi 7,92 zł na 1 m3 (0,99 l * 8 zł). Kwota ta, przemnożona
przez dziennie założone przez Odwołującego pozyskanie harwesterem (65 m3), daje koszty
na poziomie 514,80 zł na dzień. Odwołujący wskazał tę wartość jako 520 zł na dzień. Kolejno
wyżej wymienione dzienne koszty eksploatacji harwestera zestawia z kosztami zakupu
części przypadającymi na okres całego miesiąca, uzyskując tym samym niemiarodajny i
zawyżony wynik 1.180 zł. Gdyby jednak koszty części zamiennych konieczne do poniesienia
według Odwołującego w skali miesięcznej, przeliczyć na koszt dzienny, wyniósłby on 59
zł/dzień (1.180 zł/20 dni pracujących w m-cu), co dalej w przeliczeniu na 1 m3 pozyskanego
drewna (przy uwzględnieniu wydajności pozyskania nieprawidłowo założonej w Odwołaniu)
daje
w zaokrągleniu kwotę 0,91 zł/m3.
W ocenie Zamawiającego, który dokonał analizy wyliczeń poczynionych w odwołaniu,
głównym błędem popełnionym przez Odwołującego jest przyjęcie do wyliczeń zaniżonych
wydajności, jakie osiąga się podczas prac z pozyskiwania drewna harwesterem i zrywki
forwarderem na jedną zmianę roboczą. Z kolei przy pracach z zakresu pozyskiwania drewna
pilarką zawyżone zostały normy spalania pilarki i zaniżone średnie wydajności, jakie osiąga
się podczas prac z pozyskiwania. Wydajność pracy pilarką spalinową przy pozyskiwaniu
drewna to średnio 1,65 m3/h5. Przy założeniu ośmiogodzinnej zmiany roboczej to ilość
dzienna pozyskanego drewna to 13,20 m3. Natomiast średnie spalanie pilarki to 0,23 dm36
na 1 m3 pozyskanego drewna, co przy pozyskaniu wskazanej wyżej ilości drewna, tj. 13,20
m3, na ośmiogodzinną zmianę to 3,04 dm3. Tym samym, przy uwzględnieniu pozostałych
wskazanych w odwołaniu składowych kosztach, koszt czynności równa się wartości 39,30 zł
za 1 m3 pozyskanego drewna.
Wydajność harwestera przy pracach pozyskania drewna to
od 3,5 m3/h do 20,7 m3/h7, w zależności od rodzaju drzewostanu, tym samym średnia to
12,1 m3/h. Przy założeniu ośmiogodzinnej zmiany roboczej daje to pozyskanie drewna w
ilości 96,80 m3, co przy uwzględnieniu wszystkich wskazanych w Odwołaniu składowych
kosztach, równa się wartości 33,93 zł za 1 m3 pozyskanego drewna. Wydajność forwardera
przy pracach zrywki drewna to średnio 16,63 m3/h8, tym samym na ośmiogodzinną zmianę
roboczą ilość zerwanego drewna wynosi 133,03 m3, co przy uwzględnieniu wszystkich
wskazanych
w odwołaniu składowych kosztach równa się wartości 9,71 zł za 1 m3 zerwanego drewna.
Z uwagi na
powyższe, koszty pozyskania 1 m3 drewna wraz ze zrywką przy wariancie prac:
pozyskanie pilarką + zrywka forwarderem wynosi 49,01 zł netto za 1 m3; pozyskanie
harwesterem + zrywka forwarderem wynosi 46,64 zł netto za 1 m3; a zatem przy żadnym
z powyższych wariantów cena nie przekraczają 60 zł netto za 1 m3.
Odwołujący w piśmie procesowym w odpowiedzi na argumentację Zamawiającego,
przedstawioną w odpowiedzi na odwołanie podał w szczególności: „Odwołujący podnosi
również, iż Zamawiający w odpowiedzi również manipuluje wyliczeniami dokonując
np. przeliczenia kosztów w układach dziennych, zaś Odwołujący wszystkie koszty przeliczył
na masę pozyskaną wg przykładowych – realnych ilości.”.
W ocenie Izby strony w istocie
przyznały, że jest możliwa różna wycena spornej pozycji
w kalkulacji ceny
, zaś Odwołujący podał jedynie przykłady możliwych wyliczeń. Odwołujący,
jak wyjaśnił na rozprawie, zasadność swojej przykładowej kalkulacji upatruje także w wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26.01.2024 r. sygn. akt KIO 66/24, jednak zdaje się
pomijać, że orzeczenie to zapadło na gruncie konkretnego stanu faktycznego również w
post
ępowaniu odwoławczym, a to nieodniesienia się przez zamawiającego do twierdzeń
odwołującego
i niewykazania
przez zamawiającego realności ceny oferty.
Zamawiający nie przeprowadził postępowania wyjaśniającego w zakresie kalkulacji
ceny oferty
Przystępującego z powodu niewystąpienia przesłanek ustawowych obligujących
do badania ceny oferty
, a także braku wątpliwości w zakresie kalkulacji ceny oferty
Przystępującego. Oferta Przystępującego nie zawiera rażąco niskiej ceny, podobnie istotne
części składowe ceny nie wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia
ani nie budzą wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami,
określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zatem zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp jest niezasadny.
Odnośnie zarzutu 6 odwołania - naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy Pzp (podany wyżej)
w ocenie Izby zarzut nie potwierdził się.
Zarzut ten jest konsekwencją wyżej wymienionych zarzutów odwołania, które się nie
potwierdziły. W związku z tym także ten zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. Skoro
Zamawiający nie naruszył zarzucanych mu przepisów ustawy Pzp, nie miał podstawy do
odrzucenia oferty Przystępującego, to w konsekwencji poddał ofertę Przystępującego ocenie
i dokonał jej wyboru jako najkorzystniejszej, natomiast nie dokonał wyboru oferty
Odwołującego jako pozostającej na niższej pozycji w rankingu ofert.
Zauważenia wymaga, że ustawa Pzp nie przewiduje sankcji w postaci nieważności
oferty w związku ze ziszczeniem się wobec wykonawcy podstaw do jego wykluczenia.
Odrzucenie oferty na podstawie wnioskowanego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy Pzp nie
skutkuje jej nieważnością.
Zamawiający zatem nie naruszył zarzucanych mu w odwołaniu przepisów ustawy
Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu
wycofanego
, a także oddaliła odwołanie w zakresie pozostałych zarzutów podlegających
rozpoznaniu na podstawie art. 553 ustawy Pzp
oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu
§ 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437). Na koszty
postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez Odwołującego w wysokości
00,00 zł i uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego. Wobec oddalenia
odwołania w całości, koszty ponosi Odwołujący. W związku z tym, iż Zamawiający wniósł
o zasądzenie uzasadnionych kosztów stron postępowania odwoławczego – wynagrodzenia
pełnomocnika (3 600,00 zł), kosztów związanych z dojazdem na wyznaczone posiedzenie
i rozprawę (1486,76 zł), a także innych uzasadnionych wydatków - kosztów noclegu
(392,00 zł) i złożył z tego tytułu faktury, Izba zasądziła takie koszty na podstawie § 5 pkt 2
lit. a, b i d
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………….…