Sygn. akt: KIO 164/24
WYROK
Warszawa, dnia 8 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolantka:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 15 stycznia 2024
r. przez wykonawcę MILLANO Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością S.K.A. z siedzibą w Przeźmierowie w postępowaniu prowadzonym przez
Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia z siedzibą w Warszawie
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza do
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………….
Sygn. akt: KIO 164/24
U z a s a d n i e n i e
Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia z siedzibą w Warszawie (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w imieniu zamawiających: Regionalnego Centrum Krwiodawstwa
i Krwiolecznictwa
w Białymstoku, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
w Bydgoszczy, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
w Gdańsku,
Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kaliszu, Regionalnego Centrum
Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa
i Krwiolecznictwa w Kielcach, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
w Krakowie, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie,
Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
w Łodzi, Regionalnego Centrum
Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Olsztynie, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i
Krwiolecznictwa w Opolu, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w
Poznaniu, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Raciborzu,
Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Radomiu, Regionalnego Centrum
Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Rzeszowie, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i
Krwiolecznictwa
w Słupsku, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w
Szczecinie, Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
w Wałbrzychu,
Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Warszawie, Regionalnego
Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
we Wrocławiu oraz Regionalnego Centrum
Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa
w Zielonej Górze, w trybie przetargu nieograniczonego,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą "Sukcesywna dostawa
pakietów czekolad dla zrównoważenia wysiłku energetycznego dla Honorowych Dawców
Krwi".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 7 lipca 2023 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2023/S 129-406966.
I. W dniu 15 stycznia 2024 r. wykonawca
MILLANO Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
S.K.A. z siedzibą w Przeźmierowie wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
wobec:
czynności Zamawiającego polegającej na uznaniu, że Odwołujący, którego oferta
została uznana za najkorzystniejszą, uchyla się od zawarcia umowy;
czynności Zamawiającego polegającej na zatrzymaniu wadium Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisu art. 98 ust. 6 pkt 2 lit. a) ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych poprzez stwierdzenie, że
Odwołujący, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, odmówił podpisania umowy
w sprawie zamówienia publicznego i w konsekwencji zatrzymanie na podstawie tego przepisu
wniesionego przez Odwołującego wadium, podczas gdy nie zaistniały jakiekolwiek przesłanki
do zatrzymania wadium.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Z
amawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na uznaniu, że Odwołujący, którego oferta
została uznana za najkorzystniejszą, odmówił podpisania umowy w sprawie
zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie;
unieważnienia czynności polegającej na zatrzymaniu wadium Odwołującego.
II. Pismem wniesionym w dniu 6 lutego 2024 r. Z
amawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
W dniu 14 września 2023 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej w postępowaniu. Po dokonaniu przez Zamawiającego wyboru oferty
najkorzystniejszej
prowadzona
była
korespondencja
pomiędzy
Odwołującym
a
z
amawiającymi (RCKiK) i Narodowym Centrum Krwi w Warszawie. W ostatnim dniu terminu
związania ofertą (5 grudnia 2023 r.) Odwołujący wystąpił do zamawiających z wnioskami o
zmianę umowy poprzez podwyższenie wynagrodzenia.
W dniu 13 grudnia 2023 r.
Zamawiający dokonał unieważnienia czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty, a w dniu 22 grudnia 2023 r.
Zamawiający dokonał czynności
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 255 pkt
3 ustawy Pzp. Natomiast w dniu 28 grudnia 2023 r.
Zamawiający dokonał unieważnienia
czynności unieważnienia postępowania oraz unieważnienia czynności unieważnienia wyboru
oferty najkorzystniejszej.
Pismem z dnia 4 stycznia 2024 r. Zamawiający poinformował Odwołującego, że stwierdza
uchylanie się przez Odwołującego od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
i w
związku z tym jest on zobowiązany do zatrzymania wadium Odwołującego zgodnie
z przepisem art. 98 ust. 6 Pzp pkt 2 lit. a ustawy Pzp.
Ze stanowiskiem Zamawiającego nie zgadza się Odwołujący. Zdaniem Odwołującego
przedstawione przez niego w odwołaniu okoliczności faktyczne bezspornie wskazują, że
w
okresie od dnia wyboru najkorzystniejszej oferty do dnia upływu terminu związania ofertą
przeważająca część aktywności w przedmiocie przygotowań do rozpoczęcia realizacji
przedmiotu umowy -
chociażby z uwagi na liczbę Zamawiających, z którymi Odwołujący
musiał się na bieżąco kontaktować - leżała po stronie Odwołującego. Zdaniem Odwołującego
z
twierdzeń, jak i dowodów powołanych w ww. piśmie Zamawiającego z dnia 4 stycznia
r., nie wynika, aby miały miejsce takie działania Odwołującego, które mogłyby wprost lub
w sposób dorozumiany sugerować, że nie był on zainteresowany realizacją kontraktu.
Odwołujący m.in. wskazywał na zasadność złożonego do zamawiających (RCKiK) wniosku z
dnia 5 grudnia 2024
r. o zmianę umowy w zakresie podwyższenia wynagrodzenia.
Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego przedstawionym w postanowieniu z dnia
12 lutego 2014 r., IV CSK 291/13
, zachowującym aktualność również na gruncie obecnego
stanu prawnego:
„Sprawa o zwrot wadium zatrzymanego przez zamawiającego na podstawie
art. 46 ust. 4 a p.z.p. (a ściślej o zasądzenie jego wartości) jest sprawą cywilną w sensie
materialnoprawnym i formalnym (art. 1 k.p.c.). Pogląd o dopuszczalności sądowego
dochodzenia roszczenia o zwrot wadium bez konieczności czy potrzeby uprzedniego
wykorzystywania przez powoda środków ochrony prawnej przewidzianych w p.z.p. został
wyrażony w wielu orzeczeniach Sądu Najwyższego bądź wprost bądź pośrednio - przez
niekwestionowanie faktu przeprowadzenia
postępowania sądowego w sprawie zainicjowanej
pozwem o zasądzenie równowartości wadium i merytorycznego rozstrzygnięcia sporu przez
sądy powszechne (por. wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 11 maja 2012 r., II CSK 491/11,
niepubl., z dnia 7 lipca 2011 r., II CSK 675/10, z dnia 22 listopada 2012 r., II CSK 448/12, z
dnia 14 marca 2013 r., I CSK 444/12, z dnia 13 października 2011 r., V CSK 475/10, z dnia 10
maja 2013 r., I CSK 422/12).
(…) Art. 179 ust. 1 p.z.p. przewiduje, że środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale
przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub
miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy. Zgodnie natomiast z art. 180
ust. 1 p.z.p. w brzmieniu
obowiązującym po nowelizacji, odwołanie przysługuje wyłącznie od
niezgodnej
z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany
na podstawie ustawy.
W świetle przytoczonych regulacji trudno przyjąć, aby wykluczony uczestnik przetargu, który
nie kwestionuje swojego wykluczenia i nie jest zainteresowany dalszym uczestnictwem
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a jedynie chce odzyskać wadium, miał
interes w rozumieniu art. 179 ust p.z.p.
w złożeniu odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Interes ten wynika bowiem z obiektywnej potrzeby doprowadzenia przez
skarżącego do
wydania przez K.I.O. określonego rozstrzygnięcia przewidzianego w art. 192 p.z.p., potrzeby
stanowiącej konsekwencję utraty możliwości uzyskania przez skarżącego zamówienia lub
możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego. Interes ten pozostaje
w
integralnym związku z tokiem postępowania o udzielenie zamówienia, o czym świadczy art.
192 ust. 2 p.z.p.
przewidujący, że K.I.O. uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie
przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania
o
udzielenie zamówienia.
Wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy rozumieć przez pryzmat
pojęcia tego postępowania zdefiniowanego w art. 2 pkt 7a p.z.p., a więc jako akt wyboru
oferty tego wykonawcy, z którym zamawiający zawrze umowę w sprawie zamówienia
publicznego lub jako - w przypadku trybu
zamówienia z wolnej ręki - wynegocjowanie
postanowień takiej umowy.
Czynność zatrzymania przez zamawiającego wadium nie ma wpływu na wybór
najkorzystniejszej oferty przez zamawiającego, a więc nie wpływa na wynik postępowania
w
powyższym rozumieniu.”
Jak wskazał SN ustawa Pzp nie przewiduje możliwości wydania przez Izbę rozstrzygnięć
odnoszących się bezpośrednio do żądania zasądzenia od zamawiającego na rzecz
wykluczonego wykonawcy zatrzymanego wadium, co
czyni wątpliwym cel wnoszenia oraz
skuteczność odwołań opartych jedynie na argumencie bezpodstawności zatrzymania wadium,
a to wobec braku wpływu czynności zatrzymania wadium na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
Na ww. stanowisko Sądu Najwyższego powołał się Sąd Okręgowy w wyroku z dnia 14
czerwca 2023 r., sygn. akt XXIII Zs 46/22
, stwierdzając, że „kwestia prawidłowości
zatrzymania wadium należy do kognicji Sądu cywilnego. Cywilnoprawny charakter sporu o
zwrot wadium potwierdza postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 12 lutego 2014 r., IV CSK
291/13, które zachowuje swoją aktualność w obecnym stanie prawnym, a w którym
stwierdzono m.in., że sprawa o zwrot wadium zatrzymanego przez zamawiającego na
podstawie art. 46 ust. 4a Pzp z 2004 r. (a
ściślej o zasądzenie jego wartości) jest sprawą
cywilną w sensie materialnoprawnym i formalnym. W konsekwencji rozpatrywanie tych
roszczeń przez inny organ niż sąd cywilny byłoby uzasadnione jedynie w wypadku, gdyby
stanowiła o tym wyraźnie ustawa.
Zgodnie z przepisem art. 98 ust. 6 Pzp pkt 2 lit. a ustawy Pzp
Zamawiający zatrzymuje
wadium wraz z odsetkami, a w przypadku wadium wniesionego w formie gwarancji lub
poręczenia, o których mowa w art. 97 ust. 7 pkt 2-4, występuje odpowiednio do gwaranta lub
poręczyciela z żądaniem zapłaty wadium, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana,
odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w
ofercie.
Zgodnie z przepisem art. 505 ust. 1
ustawy Pzp środki ochrony prawnej określone w
niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 554 pkt 1 pkt 1
ustawy Pzp Izba uwzględnia odwołanie w całości lub
w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć
istotny wpływ na wynik postępowania.
Ponadto, zgodnie z art. 7 pkt 18 ustawy Pzp przez postępowanie o udzielenie zamówienia
należy rozumieć postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie
ogłoszenia, przekazanie zaproszenia do negocjacji albo zaproszenia do składania ofert,
prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia
ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty lub
wynegocjowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego, kończące się
zawarciem umowy w
sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem, z tym że
zawarcie umowy w
sprawie zamówienia publicznego nie stanowi czynności w tym
postępowaniu.
Natomiast zgodnie z art. 513 pkt 1 i 2
ustawy Pzp odwołanie przysługuje na: niezgodną
z
przepisami ustawy czynność zamawiającego, podjętą w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, o zawarcie umowy ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie
kwalifikowania wykonawców lub konkursie, w tym na projektowane postanowienie umowy;
zaniechanie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, o zawarcie umowy
ramowej, dynamicznym systemie zakupów, systemie kwalifikowania wykonawców lub
konkursie, do której zamawiający był obowiązany na podstawie ustawy.
Mając na uwadze powyższe, Izba stwierdziła, co następuje:
Skoro zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego nie stanowi czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia (art. 7 pkt 18 ustawy Pzp), to nie podlega również
ocenie w postępowaniu odwoławczym (art. 513 pkt 1 ustawy Pzp a contrario). To samo
dotyczy odmowy zawarcia umowy
, gdy brak jest związku z innymi czynnościami bądź
zaniechaniami zamawiającego, mogącymi mieć znaczenie dla wyniku postępowania.
Odmowa
przez wykonawcę zawarcia umowy stanowi podstawę zatrzymania wadium.
Stwierdzenie
odmowy przez wykonawcę zawarcia umowy jest stwierdzeniem pewnego faktu,
a nie czynnością zamawiającego, podlegającą zaskarżeniu w drodze odwołania. Tak samo
stwierdzenie przez zamawiającego uchylania się przez wykonawcę od zawarcia umowy.
Zgodnie z przepisem art. 263 ustawy Pzp j
eżeli wykonawca, którego oferta została wybrana
jako najkorzystniejsza, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub
nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może
dokonać ponownego badania i oceny ofert spośród ofert pozostałych w postępowaniu
wykonawców oraz wybrać najkorzystniejszą ofertę albo unieważnić postępowanie. W tym
przypadku uchylanie się przez wykonawcę od zawarcia umowy jest podstawą dokonania
przez zamawiającego czynności określonych w ww. przepisie, tj. ponownego badania i oceny
oferty i
wyboru innej oferty jako najkorzystniejszej lub unieważnienia postępowania o
udzielenie zamówienia – które to czynności wykonawca może zaskarżyć w drodze odwołania.
Jeżeli zaś chodzi o czynność zamawiającego polegającą na zatrzymaniu wadium, to należy
stwierdzić, że ocena tej czynności przez Izbę nie ma żadnego znaczenia dla wyniku
postępowania o udzielenie zamówienia. W konsekwencji, wniesienie odwołania na tę
czynność, mając na uwadze regulację art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, nie może doprowadzić
do pozytywnego dla odwołującego wyniku postępowania odwoławczego, tj. uwzględnienia
odwołania. Ponadto, przepis art. 505 ustawy Pzp należy interpretować w powiązaniu z art.
554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Skoro odwołanie złożone wyłącznie na czynność zatrzymania
wadium nie podlega uwzględnieniu z uwagi na brak wpływu ewentualnego naruszenia
przepisów ustawy na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, to należy uznać, że
odwołujący nie posiada interesu w jego wniesieniu (art. 505 ust. 1 ustawy Pzp). Taka sytuacja
wystąpiła w rozpoznanej przez Izbie sprawie.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp a contrario.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodnicząca:
…………………….