Sygn. akt: KIO 165/24
POSTANOWIENIE
Warszawa z dnia 6 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu
z udziałem stron w dniu 6 lutego 2024r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 stycznia 2024r. przez
odwołującego:
Konsorcjum wykonawców: FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o. ul. Strefowa 8, 39-400 Tarnobrzeg
(LIDER), FCC Podkarpacie Sp. z o.o. ul. Strefowa 8, 39-400 Tarnobrzeg (PARTNER), FCC
Podhale Sp. z o.o. ul. Jana Pawła II 115, 34-400 Nowy Targ (PARTNER) w postępowaniu
powadzonym
przez zamawiającego: Gmina Szczucin ul. Wolności 3, 33-230 Szczucin
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze
Nakazać zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych kwoty po 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) na rzecz odwołującego Konsorcjum wykonawców: FCC
Tarnobrzeg Sp. z o.o. ul. Strefowa 8, 39-400 Tarnobrzeg (LIDER), FCC Podkarpacie
Sp. z o.o. ul. Strefowa 8, 39-400 Tarnobrzeg (PARTNER), FCC Podhale Sp. z o.o. ul.
Jana Pawła II 115, 34-400 Nowy Targ (PARTNER)
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Przewodniczący: …..……………………………..
Uzasadnienie
Zamawiający prowadzi Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Szczucin w roku 2024 - postępowanie II".
W Postępowaniu zostały złożone trzy oferty.
Zamawiający w dniu 4.01.2024 r. na stronie internetowej, gdzie opublikowane zostały
dokumenty Postępowania, opublikował informację o unieważnieniu Postępowania.
N
a podstawie art. 505 ust. 1 i art. 513 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych dalej: „ustawa pzp", wniesiono odwołanie wobec czynności
Zamawiającego podjętych w Postępowaniu, polegających na unieważnieniu postępowania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
1. Zarzut nr 1 naruszenie art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 1, 5 ustawy pzp oraz art.
260 ust. 1 ustawy pzp w zw. z art. 16 pkt 1 -3 ustawy pzp poprzez niezasadne
unieważnienie Postępowania przez Zamawiającego oraz zaniechanie wykazania w
uzasadnieniu
faktycznym
i
prawnym
spełnienia
wszystkich
przesłanek
uprawniających Zamawiającego do unieważnienia Postępowania w trybie art. 255 pkt
6 ustawy pzp, w szczególności braku istnienia wpływu wady na wynik postępowania
oraz braku możliwości ustalenia, że zawarcie umowy o wykonania zamówienia
publicznego w tym przypadku jest obiektywnie niemożliwe, co w konsekwencji
doprowadziło do naruszenia zasad uczciwej konkurencji, przejrzystości postępowania
i pisemności postępowania przetargowego;
2. Zarzut nr 2 naruszenie art. 255 pkt 3 w zw. z art. 16 pkt 1 -3 ustawy pzp w zw. z art. 9
ust. 1 i ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów (Dz. U. z 2023 r., poz. 1689 j.t. ze zm.), dalej jako "uokik", w zw. z art.
6 ust. 1 pkt 6 uokik poprzez unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego z uwagi na okoliczność, że cena najkorzystniejszej oferty przewyższa
kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, w
sytuacji, gdy Zamawiający nie wykazał, że nie jest możliwe zwiększenie przez niego
kwoty
pr
zeznaczonej na sfinansowanie realizacji zamówienia do ceny
najkorzystniejszej oferty, tym bardziej w sytuacji, gdy Zamawiający dysponuje
środkami, które mógłby przeznaczyć na sfinansowanie kosztów realizacji zamówienia
w oparciu o np. ofertę Odwołującego, co jednocześnie stanowi nadużycie przez
Zamawiającego pozycji dominującej, co doprowadziło do nieuczciwej konkurencji i
nierównego traktowania wykonawców,
Mając powyższe na uwadze, wniesiono o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienie czynności unieważnienia Postępowania;
kontynuowania czynności badania i oceny ofert i czynności dokonania wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Termin
Zgodnie z przepisem art. 515 ust. 1 pkt 1 lit a Pzp: „Odwołanie wnosi się, w przypadku
zamówień, których wartość jest wyższa niż progi unijne, w terminie 10 dni od dnia
przekazania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej podstawę jego wniesienia,
jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej".
Informację o ponownym wyborze oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu zamieszczono
na stronie internetowej Zamawiającego w dniu 4.01.2024 r. Odwołujący dochował zatem
terminu na wniesienie odwołania, o których mowa w art. 515 Pzp.
Interes
Odwołujący ma interes w uzyskaniu niniejszego zamówienia. Mając powyższe na uwadze,
Odwołujący wskazuje, iż w wyniku naruszenia przez Zamawiającego powołanych przepisów
Pzp jego interes w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, bowiem złożył ważną ofertę w
Postępowaniu i w przypadku unieważnienia czynności unieważnienia Postepowania wobec
prawidłowego przeprowadzenia oceny ofert, oferta Odwołującego może zostać uznana za
najkorzystniejszą w Postępowaniu. Zatem szkoda Odwołującego odpowiada kwocie jaką
Odwołujący utracił na skutek nie uzyskania przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący oświadcza, że kopia odwołania zgodnie z dyspozycją przepisu art. 514 ust. 2
ustawy pzp została przesłana Zamawiającemu, na dowód czego w załączeniu przedkłada
potwierdzenie.
Odwołujący oświadcza, że uiścił wpis od niniejszego odwołania w wymaganej wysokości, na
dowód czego w załączeniu przedkłada potwierdzenie dokonania przelewu.
Jak Izba ustaliła.
Zamawiający pismem GK.271.2.20.2023 z dnia: 4 stycznia 2024 r.
Działając na podstawie art. 260 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”
Zamawiający informuje, że unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.: „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych na terenie gminy Szczucin w roku 2024 - postępowanie II", znak:
GK.271.2.2023.
Uzasadnienie prawne:
Na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną
przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia,
chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej
oferty.
Z kolei na podstawie art. 255 pkt 6 tej ustawy Zamawiający unieważnia postępowanie o
udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Uzasadnienie faktyczne:
Zamawiający w dniu 12 grudnia 2023 r., zamieścił na stronie prowadzonego postępowania
informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, która wynosi
1 830 000,00 zł brutto.
W przedmiotowym postępowaniu w wymaganym terminie, tj. do dnia 12 grudnia 2023 r. do
godziny 9:00 złożono oferty przez następujących Wykonawców:
Konsorcjum Firm Lider: FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o., ul. Strefowa 8, 39-400
Tarnobrzeg, Partner:: FCC Podkarpacie Sp. z o.o., ul. Strefowa 8, 39-400 Partner:
Tarnobrzeg, FCC Podhale Sp. z o.o., ul. Jana Pawła II115, 34-400 Nowy Targ, cena 2 092
255,11 zł brutto.
"EKOM" M.
SPÓŁKA JAWNA, ul. Zakładowa 29, 26-052 Nowiny, cena 2 250 912,18
zł brutto.
P.U. H. EcoTech K. W. (P.U. H. EcoTech K. W.
), ul. Tadeusza Kościuszki 65C, 28-
130 Stopnica, 1 946 146,75 zł brutto.
Zamawiający po szczegółowym rozważeniu ewentualnej możliwości zwiększenia kwoty
przeznaczonej na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia do ceny oferty z najniższą
ceną, która jest wyższa od środków posiadanych przez Zamawiającego o ponad 100 000,00
zł. podjął decyzję, że zwiększenie takie jest niemożliwe. Zamawiający wskazuje, że kwota 1
830 000,00 zł stanowi na moment unieważnienia maksymalną, jaką Zamawiający przewiduje
do wykorzystania na sfinansowanie Zamówienia.
Równocześnie Zamawiający informuje, że po analizie dokumentów postępowania
stwierdzono, że w zapisach SWZ w Rozdziale 12. Informacje o JEDZ i podmiotowych
środkach dowodowych punkt 2 lit. a] Zamawiający zażądał posiadania wpisu do rejestru
działalności regulowanej prowadzonej przez Burmistrza Szczucina w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zgodnie z ustawą z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, co najmniej w zakresie objętym
przedmiotem zamówienia tj. dla odpadów o kodach 20 03 01, 20 01 08, 20 02 01, 20 01
Szczegółowa analiza żądania Zamawiającego w zakresie posiadania wpisu do rejestru
działalności regulowanej prowadzonej przez Burmistrza Szczucina w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zgodnie z ustawą z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednoznacznie wskazuje że żądanie
takie jest niemożliwe do spełnienia w przypadku kodów „20 01 17 oraz 16 01 03*", bowiem
zgodnie z treścią aktualnego rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w
sprawie katalogu odpadów (Dz. U. poz. 10) są to kody, które nie istnieją, z związku z czym
żaden z Wykonawców, który złożył ofertę w postępowaniu ich nie posiada i nie może spełnić
wymaganego warunku w zakresie wpisu do rejestru działalności regulowanej prowadzonej
przez Burmistrza Szczucina.
Naruszenie to stanowi wadę niemożliwą do usunięcia, gdyż na tym etapie postępowania,
kiedy zostały złożone oferty, nie można dokonać zmiany postanowień SWZ.
Zamawiający mając na uwadze brak możliwości zwiększenia środków przewidzianych na
realizację zadania, jak również w celu zagwarantowania spełnienia podstawowych zasad
obowiązujących na gruncie ustawy Pzp zdecydował o konieczności unieważnienia
postępowania.
Powyżej Izba przedstawiła zasadnicze elementy czynności i uzasadnienia Zamawiającego,
na które to wniesione zostało odwołanie.
Z kolei w dniu 05.02.2024r.
ze złożonej odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie wynika:
Zamawiający - Gmina Szczucin - w odpowiedzi na odwołanie informuje, że:
uznaje odwołanie w zakresie zarzutu nr 1 - dotyczącego naruszenia art. 255 pkt 6 w
zw. z art. 457 ust. 1,5 ustawy pzp oraz art. 260 ust. 1 ustawy pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3
ustawy pzp i wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego w tym zakresie;
nie uznaje odwołania w zakresie zarzutu nr 2 - dotyczącego naruszenia art. 255 pkt 3
w zw. z art. 16 pkt 1 -3 ustawy pzp w zw. z art. 9 ust. 1 i ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 16 lutego
2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2023 r., poz. 1689 j.t. ze zm.), dalej
jako "uokik", w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 6 uokik i wnosi o jego oddalenie.
Uzasadniając nie tyle prawo unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 3),
Zamawiający wskazuje, że zgodnie z tym brzmieniem tego przepisu: Zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej
oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę
do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający bezpośrednio przed otwarciem
ofert poinformował na stronie prowadzonego postępowania, że kwota jaką zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 1 830 000,00 zł.
W przedmiotowym postępowaniu złożono trzy oferty, przy czym oferta Odwołującego nie jest
ofertą z najniższą ceną. Nie została również uznana za ofertę najkorzystniejszą.
Oferta Nr 1 Lider: FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o. ul. Strefowa 8,39-400 Tarnobrzeg, pozostali
Wykonawcy:
FCC Podkarpacie Sp. z o.o., ul. Strefowa 8, 39-400 Tarnobrzeg, FCC Podhale Sp. z o.o., ul.
Jana Pawła II115,34-400 Nowy Targ - Cena 2 092 255,11 PLN
Oferta Nr 2 EKOM"M.
SPÓŁKA JAWNA, ul. Zakładowa 29, 26-052 Nowin - Cena 2 250
912,18 PLN
Oferta Nr 3 P.U. II. EcoTech K. W. (P.L. H. EcoTech K. W.
), ul. Tadeusza Kościuszki 65C,
28-130 Stopnica - cena 1 946 146,75 PLN.
Jak wynika z przedstawionej powyżej informacji z otwarcia ofert, ofertę zawierającą
najniższą cenę złożył Wykonawca P.U.H. EcoTech K. W. Oferta najkorzystniejsza to
natomiast ta, której wyboru dokonał Zamawiający, a następnie z uwagi na zaoferowaną w tej
ofercie cenę, unieważnił postępowanie. Potwierdza to zarówno Komentarz do ustawy PZP
sygnowany przez Urząd Zamówień Publicznych, jak i orzecznictwo Izby.
W dniu 05-02-24r.
odwołujący złożył pismo, w którym - niniejszym cofam odwołanie w całości
wniesione przez Odwołującego w dniu 15.01.2024 r. Jednocześnie wnoszę o dokonanie
zwrotu wpisu wniesionego od odwołania na rachunek bankowy, z którego wykonano
przelew.
Izba zważyła
Na podstawie
zarzutów, żądań, uzasadnienia wniesionego odwołania jak i udzielonej
odpowiedzi na
odwołanie oraz jej uzasadnienia i wobec cofnięcia odwołania w całości, Izba
postanowiła na podstawie art.568 pkt 2 ustawy Pzp, o umorzeniu postepowania
odwoławczego jako zbędnego, nakazując zwrot wpisu od odwołania w pełnej wysokości.
W ocenie Izby, w związku z tym, że zamawiający uwzględnił zarzut nr 1 to jest co do braku
wystąpienia okoliczności w sprawie, które wskazywałyby na brak możliwości zawarcia
ważnej umowy, wobec nadmiernej liczby wymaganych kodów do działalności regulowanej na
terenie gminy Zamawiającego, a Izba pogląd Zamawiającego z dnia 05-02-24r. również
podziela
, pozostał jako sporny zarzut nr 2 (drugi). Co do zarzutu nr 2 zamawiający
przedstawił kompleksową i szczegółową prezentację stanowiska, twierdząc o suwerenności
jego kompetencji co do ostatecznej kwoty jak
ą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia, wnosząc o oddalenie zarzutu pod jego adresem skierowanym przez
odwołującego. Izba nie rozstrzyga w zakresie materii tego zarzutu, ponieważ odwołujący w
tym samym dniu
wniósł pismo, w którym cofnął również zarzut z art. 255 pkt 3 ustawy Pzp.
(powyżej cytowany). Niemniej wobec uwzględnienia zarzutu z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp o
treści „postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego” to Izba
uwzględniając powyższe okoliczności umorzenie postępowania odwoławczego kwalifikuje
do
pkt 2), a nie do pkt 1) art.568 ustawy Pzp, uznając dalsze postepowanie odwoławcze jako
zbędne z innej przyczyny. Bowiem to w gestii i kompetencji zamawiającego, wobec cofnięcia
odwołania, należy decyzja czy zwiększy kwotę do wartości najkorzystniejszej oferty,
uchylając czynność unieważnienia postępowania, czy też ją utrzyma w mocy, rozpisując
kolejne, nowe
postępowanie na 2024 rok. Na marginesie sprawy Izba wskazuje, że interes
odwołującego przy wniosku o unieważnienie czynności unieważnienia postepowania,
rozumie szeroko
przyznając jego istnienie po stronie odwołującego, mimo że jego oferta na
dzień składania odwołania nie była najkorzystniejszą, na co wskazywał w stanowisku
Zamawiający.
Reasumując powyższe oznacza, że dalsze postępowanie odwoławcze jest zbędne jako
bezprzedmiotowe i wyczerpuje treść artykułu przywołanego powyżej (art.568 pkt 2 Pzp).
Wobec powyższego Izba umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu i zgodnie z §
9 ust. 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), w przypadku
umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości, koszty o których mowa w § 5
pkt 2 w/w Rozporządzenia znosi się wzajemnie, jeżeli Izba stwierdza, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne. W tym przypadku Izba orzekła o
dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
.000,00 złotych to jest w wysokości uiszczonego wpisu od odwołania.
Przewodniczący:……………………………………