KIO 167/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 30 stycznia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 12.04.2024

Sygn. akt: KIO 167/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 30 stycznia 2024 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:     Danuta Dziubińska  

na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  w  dniu  30  stycznia  2024  r.  w Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15 stycznia  2024  r. 

przez  wykonaw

cę  T.  S.  prowadzącego  w  Warszawie  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Kancelaria  Prawna  T.  S.  Radca  Prawny  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez Naukową  i 

Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie 

Uczestnik  po  stronie  zamawiającego  -  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia  -  Konsorcjum:  Sienna  D.  Sp.  k.  oraz  Grupa  Doradcza  Sienna  Sp.  

z o.o. z siedzibą lidera w Warszawie  

postanawia: 

1.  um

orzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazuje 

zwrot 

rachunku 

bankowego 

Urzędu 

Zamówień 

Publicznych 

na rzecz wykonawcy T. S. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria 

Prawna  T.  S.  Radca  Prawny  kwoty  15  000 

zł  00 gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych 

zero groszy), uiszczone

j tytułem wpisu od odwołania. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga 

za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych.  

Przewodnicząca:      ……………….………………… 


Sygn. akt: KIO 167/24 

U z a s a d n i e n i e 

Naukowa  i  Akademicka  Sieć  Komputerową  –  Państwowy  Instytut  Badawczy  w 

Warszawie  prowadzi na podstawie  prze

pisów  ustawy  z  dnia  11 września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2023  r.,  poz. 1605,  ze  zm.  -  dalej  „ustawa  Pzp”) 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  pn.  „Świadczenie  usług  prawnych  na  rzecz 

Zamawiającego,  w  podziale  na  trzy  Części”,  (dalej:  „Postępowanie”),  numer  referencyjny: 

ZZOSE.2611.24.2023.278.MPU[KCPD][OSEx][inne]. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane w 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej numer: 2023/S 156-497374  

W  dniu  5  stycznia  2024  r.  Zamawiający  przekazał  w  części  nr  1  postępowania 

informację  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty,  złożonej  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  -  Konsorcjum:  Sienna  D.  Sp.  k.  oraz  Grupa 

Doradcza  Sienna  Sp.  z  o.o.  Wykonawca  T.  S. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod 

firmą  Kancelaria  Prawna  T.  S.  Radca  Prawny  (dalej:  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie,  w 

którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:   

1)  art.  253  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  239  ust.  1  i  2  Pzp  i  w  zw.  z  pkt.  XV  SWZ  poprzez  brak 

faktycznego  rozstrzygnięcia  postępowania  przejawiającego  się  brakiem  uzasadnienia 

faktycznego przyznanej punktacji poszczególnym ofertom, w tym ofercie Odwołującego, 

kształtującej ranking ofert i uznania oferty za najkorzystniejszą,   

2) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 ustawy Pzp oraz w zw. z pkt. XV SWZ 

poprzez 

nieprawidłową  ocenę  oferty  Odwołującego  w  Kryterium  „Doświadczenia 

potencjału  kadrowego”  i  przyznanie  jej  0  pkt,  podczas  gdy  Wykonawca  ten  przedstawił 

wraz  z  ofertą  Załącznik  nr  2b  do  SWZ  –  dla  Części  nr  I  -  Wykaz  doświadczenia 

potencjału  kadrowego  na  potrzeby  przyznania  punktów  w  kryterium  oceny  ofert  pn. 

„Doświadczenie  potencjału  kadrowego”,  w  którym  dowiódł,  że  posiada  doświadczenie 

powodujące konieczność przyznania 30 pkt;  

3) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 ustawy Pzp oraz w zw. z pkt. XV SWZ 

w  Kryterium  „Jakości  opinii  prawnej”  i  przyznanie  łącznie  14,5  pkt  w  tym  kryterium., 

podczas  gdy  Odwołujący  przedstawił  opinię  prawną,  która  rozstrzyga  zagadnienie 

prawne  w  sposób  jak  najbardziej  poprawny  i  zgodny  z  przedstawionymi  przez 

Zamawiającego  wymaganiami,  co  powodowało  koniczności  przyznania  co  najmniej  26 

punktów w tym kryterium;  


3) art. 239 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp, w 

zw.  z  pkt  XV  SWZ  poprzez  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty  pozornie 

najkorzystniejszej,  pomimo  iż  w  rzeczywistości  to  oferta  Odwołującego  pozostaje 

najkorzystniejszą;  

4)  w  konsekwencji  art.  16  pkt  1  - 

3  ustawy  Pzp  oraz  innych  przepisów  wskazanych  w 

uzasadnieniu  Odwołania  poprzez  dokonanie  oceny  oferty  Odwołującego  w  sposób 

oderwany  od  rzeczywistych  wymagań  SWZ  oraz  przepisów  ustawy  Pzp  w  sposób 

dowolny i subiektywny, a w konsekwencji naruszenia zasady prowadzenia Postępowania 

w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców.  

Wskazując  na  powyższe  zarzuty,  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w 

całości i nakazanie Zamawiającemu dokonanie:  

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;   

ponownego przeprowadzenia oceny ofert, w tym oferty Odwołującego z uwzględnieniem 

zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu,  uwzględniając  konieczność  przedstawienia 

uzasadnienia  faktycznego  dla  dokonanej  oceny  ofert  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

oraz dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej;  

przyznania  Odwołującemu  30  punktów  w  zakresie  kryterium  „Doświadczenia  potencjału 

kadrowego” oraz 26 punktów w zakresie kryterium „Jakości opinii prawnej”.  

Z  zachowaniem  wymogów  ustawowych  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o 

udzielenie zamówienia  -  Konsorcjum:  Sienna  D.  Sp.  k.  oraz Grupa Doradcza  Sienna  Sp. z 

o.o. z siedzibą lidera w Warszawie zgłosili przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie Zamawiającego.  

W  piśmie  z  dnia  24  stycznia  2024  r.  Odwołujący  oświadczył,  że  cofa  odwołanie  w 

zakresie  zarzutu  2  - 

5  i  wniósł  o  umorzenie  postępowania  odwoławczego,  zwrot  całości 

uiszczonego  wpisu  oraz  z  ostrożności  uznanie  złożonego  oświadczenia  jako  wycofania 

odwołania  w  pozostałym  zakresie,  wskazując  w  uzasadnieniu  m.in.,  że  Zamawiający 

uwzględnił  odwołanie w  części  a  –  z  ostrożności  -  w  pozostałym  zakresie Odwołujący  cofa 

odwołanie.  Jednocześnie  w  uzasadnieniu  Odwołujący  podał  m.in.,  że  Zamawiający  w  dniu 

16  stycznia  2024  r.  poinformował  wykonawców  o  unieważnieniu  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej oferty w części nr 1, w związku z czym odwołanie zostało skonsumowane, 

przestało  mieć  rację  bytu,  bowiem  Zamawiający  unieważniając  wybór  najkorzystniejszej 

oferty, wykonał żądanie Odwołującego.   

Analiza 

załączonej  do  pisma  Odwołującego  informacji  o  unieważnieniu  czynności 


wyboru najkorzystniejszej oferty w części 1 i części nr 2 wskazuje, że Zamawiający dokonał 

tej  czynności  uznając  m.in.,  że  jest  zobowiązany  unieważnić  każdą  czynność,  jeżeli  jej 

dokonanie nastąpiło z naruszeniem przepisów ustawy Pzp i jednocześnie miało lub mogło to 

mieć wpływ na wynik postępowania.  

W konsekwencji 

unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty czynność, 

wobec której zostało wniesione odwołanie, utraciła swój byt. Tym samym nie istnieje substrat 

zaskarżenia,  niezbędny  do  tego,  aby  Izba  mogła  rozpoznać  merytorycznie  odwołanie  i 

wypowiedzieć się w przedmiocie oceny, czy Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów 

ustawy  Pzp. 

Powyższe  powoduje,  że postępowanie  odwoławcze  stało  się  zbędne, 

co 

stanowi  podstawę  umorzenia  postępowania  odwoławczego  w oparciu  o  powołany 

powyżej przepis art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.  

Stosownie  do  art.  568  pkt  2  ustawy  Pzp  Izba  umarza  postępowania  odwoławcze  w 

przypadku  stwierdzenia,  że  dalsze  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub 

niedopuszczalne.  

Z tych względów Izba postanowiła jak w pkt 1 sentencji. 

Izba  orzekła  o  wzajemnym  zniesieniu  kosztów  postępowania  odwoławczego  oraz 

nakazała zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania, stosownie do 

art.574  i  575  ustawy  Pzp  i  §  9  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania (Dz.  U. z  2020 r., 

poz. 2437). 

Przewodnicząca:  

…………………………