Sygn. akt KIO 170/24
WYROK
Warszawa, dnia 8 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Małgorzata Rakowska
Protokolant: Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lutego 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu15 stycznia 2024 r. przez wykonawcę Warbud
S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 32, 02-672 Warszawa w postępowaniu
prowadzonym przez Muzeum Narodowe w Lublinie, ul. Zamkowa 9, 20-117 Lublin
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów 2, 3, 4 i 5 oraz zarzutu 1 z
wyjątkiem dotyczącym części tego zarzutu i żądania modyfikacji warunku poprzez
dopuszczenie wykazania się doświadczeniem zdobytym w okresie ostatnich 10 lat.
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę Warbud S.A. z siedzibą
w Warszawie, ul. Domaniewska 32, 02-672 Warszawa i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Warbud S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 32, 02-672
Warszawa
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Muzeum Narodowe w
Lublinie,
ul. Zamkowa 9, 20-117 Lublin
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
zasądza od wykonawcy Warbud S.A. z siedzibą w Warszawie,
ul. Domaniewska 32, 02-672 Warszawa na rzecz Muzeum Narodowego
w Lublinie, ul. Zamkowa 9, 20-117 Lublin
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………
Sygn. akt: KIO 170/24
Uzasadnienie
Muzeum Narodowe w Lublinie, zwane dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: z dnia 14
lipca 2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 1605), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia na „Przebudowę Pałacu Lubomirskich na potrzeby
Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej Rzeczypospolitej”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 3 stycznia 2024 r. pod pozycją nr 2024/S 00004603-
W dniu 15 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Warbud S.A. z
siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie wobec warunków
zamówienia ustalonych przez Zamawiającego, zarzucając Zamawiającemu, naruszenie
następujących przepisów ustawy:
1) art. 16 pkt 1), 2) oraz 3) ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 112
ust. 1 oraz ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp przez
sformułowanie warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych
lub zawodowych w sposób nadmierny, nieproporcjonalny i niezwiązany z
przedmiotem zamówienia, w zakresie dot. doświadczenia wymaganego od
wykonawcy,
2) art. 16 pkt 1), 2) oraz 3) ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 112
ust. 1 oraz ust. 2 pkt 4) Pzp w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp
przez sformułowanie
warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych lub
zawodowych w sposób nadmierny, nieproporcjonalny i niezwiązany z przedmiotem
zamówienia, w zakresie dot. doświadczenia wymaganego od osoby wskazanej na
stanowisko Kierownika budowy,
3) art. 16 pkt 1), 2) oraz 3) ustawy Pzp w zw. z art. 439 ustawy Pzp przez pozorne
wprowadzenie postanowień dotyczących zasad wprowadzania zmian wysokości
wynagrodzenia należnego wykonawcy - poprzez limitację zmiany wynagrodzenia do
4) art. 16 pkt 1), 2) oraz 3) ustawy Pzp w zw. z art. 439 ustawy Pzp przez wprowadzenie
zasad waloryzacji będących w istocie złamaniem zasady waloryzacji wskaźnikowej -
tj. brak jednoznacznego odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów
lub wskazania wykazu rodzajów materiałów lub kosztów, których zmiana ceny
uprawnia strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia,
art. 16 pkt 1), 2) oraz 3) Pzp w zw. z art. 439 ustawy Pzp przez uzależnienie
waloryzacji wyłącznie od woli Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania modyfikacji warunków zamówienia, a także wprowadzenia ewentualnych innych
zmian będących konsekwencją poniższych modyfikacji:
W zakresie całego warunku doświadczenia wymaganego od wykonawcy pkt 7.2.4.1.
SWZ Odwołujący wnosi o nakazanie Zamawiającemu modyfikacji warunku poprzez
dopuszczenie wykazania się doświadczeniem zdobytym w okresie ostatnich 10 lat.
W zakresie warunku opisanego w pkt 7.2.4.1.1. SWZ, Odwołujący wnosi o nakazanie
Zamawiającemu ukształtowania warunku w następujący sposób:
7.2.4.1.1. wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę̨ budowlaną [realizowaną w
ramach jednego zamówienia] polegającą̨ na remoncie, przebudowie lub rozbudowie
obiektu obiektu/zespołu obiektów w grupie PKOB 1261, 1262, 1263, 1272 PKOB
1261, 1262, 1263, 1272, 1264, 1211, 1220, 1274, wpisanego wpisanego/wpisanych
do rejestru zabytków nieruchomych, o powierzchni użytkowej min. 4 000 m2 3 000
m2 przy czym zakres realizacji obejmował wykonanie robót budowlanych i
konserwatorskich, w tym podbicie i palowanie podziemnych części budynku
budynku/zespołu budynków oraz roboty instalacyjne sanitarne, elektryczne i
teletechniczne, a wartość robót była nie mniejsza niż̇ 20.000.000 zł brutto.
lub ewentualnie poprzez rozbicie ww. warunku na 3 składowe (z dopuszczeniem
doświadczenia obejmującego zespół obiektów/budynków):
7.2.4.1.1.A wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę budowlaną [realizowaną w
ramach jednego zamówienia] polegającą na remoncie, przebudowie lub rozbudowie
obiektu/zespołu obiektów wpisanego/wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych,
o powierzchni użytkowej min. 3000m2 przy czym zakres realizacji obejmował
wykonanie robót budowlanych i konserwatorskich a wartość robót była nie mniejsza
niż 20.000.000 zł brutto.
oraz
7.2.4.1.1.B wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę budowlaną polegającą na
remoncie, przebudowie lub rozbudowie obiektu w ramach której wykonano pod
budynkiem, metodą palowania co najmniej jedną kondygnację podziemną o
powierzchni co najmniej 1000 m2, przy czym wartość wykonanych prac wynosiła co
najmniej 10 000 000,00 zł brutto
oraz
7.2.4.1.1C wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę budowlaną polegającą na
wykonaniu instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych na obiekcie o
powierzchni użytkowej min. 3 000 m2.
W zakresie warunku opisanego w pkt 7.2.4.1.4 SWZ Odwołujący wnosi o nakazanie
Zamawiającemu modyfikacji ww. warunku poprzez dopuszczenie wykazania się
doświadczeniem również w formule „wybuduj”.
W zakresie warunku pkt 7.2.4.2.2.1. dotyczącego Kierownika budowy, Odwołujący
wnosi o modyfikację jednego z wymagań w następujący sposób:
co najmniej 1 osobą zdolną do pełnienia funkcji Kierownika budowy posiadającą
wymagane uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez
ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Osoba to powinna:
spełniać warunki określone w art. 37c ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami;
posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy, polegające na
wykonywaniu tej funkcji przez co najmniej 60 miesięcy, i w tym co najmniej przez 12
miesięcy w ostatnich 5 latach przed upływem terminu składania ofert,
posiadać doświadczenie kierowania budową lub robotami lub kontraktem przy co
najmniej jednej inwestycji polegającej na remoncie lub/i rozbudowie lub/i przebudowie
budynku budynku/zespołu budynków wpisanego/ych do rejestru zabytków lub
inwentarza muzeum będącego instytucją kultury o wartości robót budowlanych co
najmniej 7.000.000,00 zł brutto, w zakres których wchodziły prace związane z
aranżacjami muzealnymi. Zakres prac musi także obejmować prace rewaloryzacyjne i
renowacyjne.
Uwaga!
Za sprawowanie funkcji kierownika budowy Zamawiający uzna tylko takie inwestycje,
w ramach których proponowana osoba piastowała funkcję kierownika budowy lub
robót przez co najmniej 70% okresu realizacji, liczonego od dnia rozpoczęcia robót do
dnia ostatecznego odbioru robót przez Inwestora (Zamawiającego).
Lub ewentualnie:
co najmniej 1 osobą zdolną do pełnienia funkcji Kierownika budowy posiadającą
wymagane uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez
ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Osoba to powinna:
spełniać warunki określone w art. 37c ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami;
posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy, polegające na
wykonywaniu tej funkcji przez co najmniej 60 miesięcy, i w tym co najmniej przez 12
miesięcy w ostatnich 5 latach przed upływem terminu składania ofert,
posiadać doświadczenie kierowania budową lub robotami lub kontraktem przy co
najmniej jednej inwestycji polegającej na remoncie lub/i rozbudowie lub/i przebudowie
budynku budynku/zespołu budynków wpisanego/ych wpisanego do rejestru zabytków
lub inwentarza muzeum będącego instytucją kultury o wartości robót budowlanych co
najmniej 7.000.000,00 zł brutto i powierzchni co najmniej 2000 m2, w zakres których
wchodziły prace związane z aranżacjami muzealnymi. Zakres prac musi także
obejmować prace rewaloryzacyjne i renowacyjne.
Uwaga!
Za sprawowanie funkcji kierownika budowy Zamawiający uzna tylko takie inwestycje,
w ramach których proponowana osoba piastowała funkcję kierownika budowy lub
robót przez co najmniej 70% okresu realizacji, liczonego od dnia rozpoczęcia robót do
dnia ostatecznego odbioru robót przez Inwestora (Zamawiającego).
W zakresie waloryzacji umownej w §17 ust. 11 – 17 Odwołujący wnosi nakazanie
Zamawiającemu ukształtowania zasad waloryzacji w następujący sposób:
„11. Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1) Strony przewidują możliwość
wprowadzenia zmian w wysokości należnej Wykonawcy, w przypadku zmiany cen
materiałów lub kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy. Przez zmianę
cen materiałów lub kosztów rozumie się wzrost odpowiednio cen lub kosztów, jak i ich
obniżenie względem ceny lub kosztu przyjętych w celu ustalenia wynagrodzenia
Wykonawcy zawartego w ofercie.
12. Kwoty płatne Wykonawcy będą korygowane dla oddania wzrostów lub spadków
cen zgodnie z poniższymi zapisami.
13. Waloryzacja będzie odbywać się w oparciu o wskaźnik zmian cen obiektów
publicznych
publikowany przez Sekocenbud, dostępny w publikacji Zagregowane
Wskaźniki Waloryzacyjne (ZWW) w układzie kwartał bieżący do kwartał poprzedni,
dotyczący kolejnych kwartałów począwszy od kwartału otwarcia oferty, do kwartału, w
którym została wystawiona faktura VAT. W przypadku, gdyby w/w wskaźnik przestał
być dostępny, strony uzgodnią inny, najbardziej zbliżony wskaźnik publikowany przez
Sekocenbud.
14. Wskaźnik waloryzacji Ww (n) przez który należy każdorazowo przemnożyć
wartość faktury VAT za n-ty miesiąc powstaje poprzez przemnożenie przez siebie
wskaźników zmian cen obiektów publicznych dla kolejnych kwartałów począwszy od
kwartału, w którym nastąpiło otwarcie oferty (kwartał 0 gdy wskaźnik jest równy 0) do
kwartału za który nastąpi wystawienie faktury (kwartał n-ty) wg poniższego wzoru:
(…)
gdzie:
„Ww (n)" –wskaźnik waloryzacji dla n-tego kwartału;
„a" - stały współczynnik o wartości 0,1 obrazujący część wynagrodzenia, które nie
podlega waloryzacji (element niewaloryzowany).
„W0" – wskaźnik „0” z miesiąca otwarcia oferty = 0
„W1" – wskaźnik „1” z następnego kwartału po miesiącu otwarcia oferty (wskaźnik
zmian cen obiektów publicznych publikowany przez Sekocenbud, w układzie kwartał
bieżący do kwartał poprzedni)
„W2”, „W3",… – wskaźniki „2”, „3”, … z kolejnych kwartałów po kwartale otwarcia
oferty (zmian cen obiektów publicznych publikowany przez Sekocenbud, w układzie
kwartał bieżący do kwartał poprzedni)
Wn-1
– wskaźnik „n-1” z kwartału poprzedzającego kwartał za który nastąpi
wystawienie faktury (zmian cen obiektów publicznych publikowany przez
Sekocenbud, w układzie kwartał bieżący do kwartał poprzedni)
„Wn" – wskaźnik „n” z kwartału za który nastąpi wystawienie faktury (zmian cen
obiektów publicznych publikowany przez Sekocenbud, w układzie kwartał bieżący do
kwartał poprzedni)
15. Ilorazy wskaźników cen należy obliczać z dokładnością do trzech miejsc po
przecinku. Natomiast wynik iloczynów tj. wskaźnik waloryzacji Ww (n) należy obliczać
z dokładnością do 4 miejsc po przecinku.
16. Kwoty netto płatne Wykonawcy będą waloryzowane miesięcznie począwszy od 6
miesiąca po podpisaniu Umowy do osiągnięcia limitu waloryzacji +/- 15%
wynagrodzenia umownego netto. Z powodu braku aktualnego wskaźnika (publikacja
wskaźników w biuletynach Sekocenbud odbywa się z opóźnieniem) waloryzacja z
bieżącego okresu rozliczeniowego zostanie wyliczona ostatecznie, gdy Sekocenbud
opublikuje wskaźnik dla danego miesiąca objętego rozliczeniem wynagrodzenia
Wykonawcy. Występując o rozliczenie wynagrodzenia za dany miesiąc realizacji
świadczeń, Wykonawca obliczy wstępne wartości zwaloryzowanych kwot dla
świadczeń zrealizowanych w każdym miesiącu, używając ostatnich z wyliczonych
wskaźników waloryzacji. Ustalone w ten sposób wartości będą skorygowane z
zastosowaniem wskaźnika waloryzacji właściwego dla miesiąca, którego dotyczyło
dane rozliczenie wynagrodzenia Wykonawcy, niezwłocznie po ich publikacji.
17. W sytuacji, gdy rozliczenie wynagrodzenia Wykonawcy będzie dotyczyło okresu
rozliczeniowego w skład, którego będą wchodziły dwa lub więcej kwartałów, jako
właściwy wskaźnik waloryzacji należy przyjmować średnią arytmetyczną ze
wskaźników waloryzacji wyliczonych dla kolejnych kwartałów objętych okresem
rozliczeniowym.
Przedłużenie terminu składania ofert o czas niezbędny na przygotowanie oferty, tj. co
najmniej do dnia 02.04.2024r
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł m.in., że zgodnie z treścią art. 112
ustawy Pzp Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny
do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności.
Natomiast art. 116 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, iż w odniesieniu do zdolności technicznej lub
zawodowej zamawiający może określić warunki dotyczące niezbędnego wykształcenia,
kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób
skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację
zamówienia na odpowiednim poziomie jakości. Zastrzeganie zbyt wygórowanych i
nieproporcjonalnych warunków udziału w postępowaniu, prowadzi ponadto do
niegospodarnego wydatkowania środków publicznych - wydatkowania ich w wysokościach
nadmiarowych w stosunku do cen jakie Zamawiający mógłby otrzymać od wykonawców
posiadających doświadczenie analogiczne do wymaganego dokumentacją postępowania,
jednak nie aż tak kazuistycznie określone i obejmujące dłuższy okres niż wymagane 5 lat, a
w konsekwencji wystarczające do realizacji zamówienia.
Przedmiotowe postępowanie jest kolejnym postępowaniem prowadzonym przez
Zamawiającego na ten sam przedmiot zamówienia. Poprzednie postępowanie zostało
unieważnione, gdyż wpłynęła tylko jedna oferta, której cena znacznie przekroczyła kwotę,
którą Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia. W poprzednim
postępowaniu wpłynęło wiele pytań zawierających prośby wykonawców o zliberalizowanie
postawionych warunków udziału w postępowaniu w celu dopuszczenia większej ilości
wykonawców i zwiększenia konkurencyjności postępowania. Zamawiający zmienił, co
prawda, warunki udziału w postępowaniu, jednak zmienione warunki nadal utrudniały
konkurencję w postępowaniu czego dowodem jest okoliczność, iż wpłynęła tylko jedna
oferta. Pomimo tego, w aktualnie prowadzonym postępowaniu Zamawiający powtórzył
warunki z poprzedniego postępowania.
Warunki udziału w postępowaniu są na tyle kazuistyczne, że zgodnie z najlepszą
wiedzą Odwołującego, spełniają je nie więcej niż dwa podmioty. W przykładowych
postępowaniach prowadzonych na obiektach wpisanych do rejestru zabytków, warunki nie
były aż tak rygorystyczne.
II. Zarzuty dotyczące warunku zdolności technicznej i zawodowej w zakresie
doświadczenia wykonawcy.
Zarzut dotyczący wszystkich warunków w zakresie doświadczenia wykonawcy.
1. Zgodnie z pkt 7.2.4.1. SWZ Zamawiający postawił następujące warunki udziału w
postępowaniu w zakresie doświadczenia wymaganego od wykonawcy:
7.2.4.1. Wykonawca zobowiązany jest wykazać́, że w okresie ostatnich pięciu lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym
okresie:
7.2.4.1.1. wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę̨ budowlaną [realizowaną w ramach
jednego zamówienia] polegającą̨ na remoncie, przebudowie lub rozbudowie obiektu w grupie
PKOB 1261, 1262, 1263, 1272 wpisanego do rejestru zabytków nieruchomych, o
powierzchni użytkowej min. 4 000 m2 przy czym zakres realizacji obejmował wykonanie
robót budowlanych i konserwatorskich, w tym podbicie i palowanie podziemnych części
budynku oraz roboty instalacyjne sanitarne, elektryczne i teletechniczne, a wartość́ robót
była nie mniejsza niż̇ 20.000.000 zł brutto.
7.2.4.1.2. wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę̨ budowlaną [realizowaną w ramach
jednego zamówienia] polegającą̨ na remoncie, przebudowie lub rozbudowie obiektu
wpisanego do rejestru zabytków nieruchomych, o powierzchni użytkowej min. 2 000 m2 oraz
wartości robót budowlanych co najmniej 20.000.000 zł brutto,
7.2.4.1.3. wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę̨ budowlaną [realizowaną w ramach
jednego zamówienia] polegającą̨ na remoncie, przebudowie lub rozbudowie obiektu
wpisanego do rejestru zabytków nieruchomych o wartości min. 10.000.000 zł brutto, przy
czym zakres realizacji obejmował wykonanie robót budowlanych i konserwatorskich,
7.2.4.1.4. opracował projekt aranżacji muzealnej i wykonał aranżację muzealną na
powierzchni min. 500 m 2 , a wartości prac aranżacyjnych nie może być mniejszej niż
3.000.000 zł brutto,
7.2.4.1.5. wykonał (zakończył) aranżację co najmniej jednej wystawy stałej interaktywnej,
obejmującej swoim zakresem co najmniej architekturę wnętrz, grafikę oraz zabudowy
wystawiennicze o powierzchni wystawy minimum 350 m2 dla muzeum lub innej instytucji
zajmującej się wystawiennictwem dzieł sztuki, eksponatów historycznych lub
wystawienniczym prezentowaniem treści historycznych,
7.2.4.1.6. wykonał (zakończył) i uruchomił co najmniej jeden system zarządzania ekspozycją
lub systemem zarządzania treścią i urządzeniami wraz z dostawą, montażem i
uruchomieniem kompletnego systemu zarządzania obejmującego system audio, system
wideo oraz oprogramowanie stanowisk interaktywnych, przy czym wartość dostawy wraz z
montażem i uruchomieniem kompletnego systemu zarządzania oraz dostawą infrastruktury i
wyposażenia ekspozycji nie może być mniejsza niż 2.000. 000,00 zł brutto.
Odwołujący podkreślił, iż Zamawiający w sposób całkowicie nieuzasadniony
ogranicza okres, w którym wykonawcy mogą legitymować się doświadczeniem, jedynie do
ostatnich 5 lat przed terminem składania ofert. Biorąc pod uwagę przedmiot zamówienia,
którym jest wykonanie przebudowy pałacu wpisanego do rejestru zabytków na potrzeby
muzeum, żądanie wykazania się doświadczeniem wyłącznie z ostatnich 5 lat, stanowi
nieuzasadnione ograniczenie dostępu do zamówienia. Zwrócić należy uwagę, iż
doświadczenie przy podobnych realizacjach zdobyte w ostatnich 10 latach niczym się nie
różni od doświadczenia zdobytego w ciągu ostatnich 5 lat. W ciągu ostatnich 5 lat nie doszło
bowiem w tym zakresie do rozwoju żadnej szczególnej technologii, która uzasadniałaby takie
ograniczenie. Podkreślenia wymaga, iż robót budowlanych na zabytkach o parametrach
wymaganych przez Zamawiającego nie wykonuje się w Polsce zbyt dużo. Zatem
ograniczenie okresu z którego można posłużyć się doświadczeniem prowadzi wprost do
ograniczenia uczciwej konkurencji i znacznego zawężenia kręgu potencjalnych wykonawców
mogących wziąć udział w postępowaniu i zrealizować zamówienie.
Zarzut dotyczący doświadczenia opisanego w pkt 7.2.4.1.1. SWZ
W pkt 7.2.4.1.1. SWZ Zamawiający wymaga następującego doświadczenia:
wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę budowlaną [realizowaną w ramach jednego
zamówienia] polegającą na remoncie, przebudowie lub rozbudowie obiektu w grupie PKOB
1261, 1262, 1263, 1272 wpisanego do rejestru zabytków nieruchomych, o powierzchni
użytkowej min. 4 000 m2 przy czym zakres realizacji obejmował wykonanie robót
budowlanych i konserwatorskich, w tym podbicie i palowanie podziemnych części budynku
oraz roboty instalacyjne sanitarne, elektryczne i teletechniczne, a wartość robót była nie
mniejsza niż 20.000.000 zł brutto.
Jest to warunek zbyt szczegółowo opisany, zawężający dostęp do udziału w
postępowaniu i nieproporcjonalny do pozostałych warunków dotyczących robót
budowalnych, tj. opisanych w pkt 7.2.4.1.2., 7.2.4.1.3. SWZ.
Zamawiający w ww. warunku wymaga posiadania doświadczenia na jednym budynku
dla którego stawia szereg szczegółowych wymagań, takich jak:
a) ograniczenie klasyfikacji obiektu do grupy PKOB 1261, 1262, 1263, 1272.
Ograniczenie to jest całkowicie nieuzasadnione. Przywołane powyżej grupy obejmują
zarówno obiekty kulturalne typu muzea, szkoły, kina, itp. ale również obiekty w ogóle nie
związane z przedmiotem zamówienia jak budynki schronisk dla zwierząt, budynki ogrodów
zoologicznych, budynki sakralne (kościoły, cerkwie, meczety, itp.). Dlatego też dla
Odwołującego niezrozumiałym jest dlaczego Zamawiający dopuścił obiekty w żaden sposób
niezwiązane z przedmiotem zamówienia, a jednocześnie nie dopuścił obiektów z innych grup
PKOB które o wiele bardziej są zbliżone do przedmiotu zamówienia jak chociażby budynki z
klasy PKOB 1264, w której klasyfikuje się budynki szpitali, PKOB 1211, w której klasyfikuje
się budynki hoteli, PKOB 1220, w której klasyfikuje się budynki handlowo-usługowe, PKOB
1274 w której klasyfikuje się budynki koszarowe, PKOB 1220, w której klasyfikuje się budynki
biurowe. Wymaganie aby budynek był wpisany do rejestru zabytków nieruchomych jest już
wystarczającym zawężeniem możliwości wykazania się przez wykonawców posiadanym
doświadczeniem, a dodatkowe jego zawężenie jedynie do czterech klas PKOB w sposób
znaczący ogranicza dostęp do zamówienia potencjalnym wykonawcom. Ograniczenie
referencyjnych budynków, które i tak muszą być wpisane rejestru zabytków, również przez
pełnioną funkcję jest zatem ograniczeniem nie tylko nieuzasadnionym, ale również
niezrozumiałym. Z punktu widzenia wymagania figurowania w rejestrze zabytków nie ma
bowiem różnicy pomiędzy remontem zabytkowego budynku szkolnego, kościelnego, czy też
schroniska dla zwierząt (które Zamawiający dopuścił) a remontem zabytkowego budynku
koszarowego, hotelowego, biurowego czy też szpitala. Dodatkowo podkreślić należy, że
budynek będący przedmiotem postępowania w nieodległej przeszłości (ok. 6 lat temu) nie był
budynkiem muzealnym lecz budynkiem dydaktycznym należącym do Uniwersytetu Marii
Curie Skłodowskiej. W budynku tym oprócz sal dydaktycznych znajdowały się również
pomieszczenia biurowo-administracyjne.
b) ograniczeniem warunku udziału w postępowaniu w zakresie wymaganej powierzchni
użytkowej min 4 000,00 m2
Według pkt. 9.1 Podstawowe dane techniczne z Opisu Technicznego Projektu Budowlano
Architektonicznego powierzchnia użytkowa całego budynku (już po przebudowie i
powiększeniu budynku o dwie kondygnacje podziemne) wynosi 4 026,52 m2. W ramach
przedmiotu zamówienia należy pod istniejącym budynkiem wykonać dwie kondygnacje
podziemne jako nowe konstrukcje i dokonać przebudowy istniejącej zabytkowej części
budynku o pow. ok. 3000,00 m2. Zatem przebudowywana zabytkowa część posiada
powierzchnię znacznie mniejszą niż powierzchnia wymagana w warunku. Powoduje to, iż
wymaganie doświadczenia na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków o pow. 4 000,00 m2
jest nieproporcjonalne do zabytkowej części budynku wynoszącej ok. 75% wymaganej
referencyjnie powierzchni, co w konsekwencji oznacza, iż cały warunek jest
nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia.
c) wymaganie doświadczenia w realizacji podbicia i palowania podziemnych części budynku
Wpisanie tego wymogu do całości warunku opisanego w pkt. 7.2.4.1.1. wymaga posiadania
doświadczenie w podbiciu i palowaniu budynku zabytkowego i to z określonej grupy PKOB.
Jest to wymóg całkowicie nieuzasadniony i mający na celu jedynie ograniczenie uczciwej
konkurencji, gdyż nie ma absolutnie żadnych przesłanek technicznych do wymagania od
wykonawcy aby doświadczenie w palowaniu miał wyłącznie na konkretnym budynku i to z
zawężonej klasy PKOB. Nie ma bowiem różnicy w robotach budowlanych polegających na
podbiciu budynku zabytkowego od takich samych robót dotyczących np. starej kamienicy
która nie jest wpisana do rejestru zabytków. Niezależnie od rodzaju budynku i jego lokalizacji
dla takich prac wykonuje się indywidualną dokumentację techniczną i monitoring
prowadzonych prac. Dlatego też w ocenie Odwołującego nie jest istotne gdzie wykonawca
nabył doświadczenie w tych pracach i na jakim obiekcie, ważne jest aby takie doświadczenie
posiadał. Przy czym doświadczenie takie mogło być zdobyte nawet w ramach takiej realizacji
przy której wykonawca wykonywał wyłącznie roboty fundamentowe i konstrukcyjne.
Dodatkowo, nie bez znaczenia dla zarzutu uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców jest okoliczność, iż Zamawiający w sposób bardzo lakoniczny i oszczędny
opisał ww. warunek. Zamawiający wymaga bowiem wyłącznie podbicia i palowania
podziemnej części budynku bez określenia jakichkolwiek minimalnych parametrów
charakterystycznych. W przedmiotowym postępowaniu wykonanie palowania jest robotą
niezwykle skomplikowaną i wymagającą, gdyż pod istniejącym budynkiem należy wykonać
dwie kondygnacje podziemne. Roboty te stanowią największy udział prac konstrukcyjnych w
całości przebudowy. Dlatego niezrozumiałe jest takie ukształtowanie warunku przez
Zamawiającego, przy którym wykonawca, który wykonywał takie roboty o tej wielkości i skali
trudności na innych obiektach (ale akurat nie zabytkowych i np. nie wyposażonych w
instalacje) nie może wziąć udziału w postepowaniu, a inny wykonawca który wykonał np. 5
pali wzmacniających narożnik budynku już potencjalnie ten warunek spełnia.
d) wymaganie wykonania robót instalacyjnych sanitarnych, elektrycznych, teletechnicznych
Wymaganie wykonania instalacji na budynku wpisanym do rejestru
zabytków, który
dodatkowo jest z zawężonej klasyfikacji PKOB i jest posadowiony na palach nie ma
racjonalnego uzasadnienia. Niezależnie od rodzaju budynku (nowy, stary, zabytkowy, itp.)
instalacje wykonuje się z nowych materiałów, produkowanych wg. aktualnych norm i
wytycznych i nie ma absolutnie żadnego znaczenia czy te instalacje wykonuje się na
obiekcie wpisanym do rejestru zabytków czy też nie. W zdecydowanej większości 98% są to
instalacje ukryte pod tynkami i innymi okładzinami, a ich montaż niczym się nie różni od
montażu np. w kamienicy na śródmieściu, która nie jest wpisana do rejestru zabytków.
e) wymaganie aby wszystkie ww. roboty były wykonane na jednym budynku
Wymaganie to jest całkowicie nieuzasadnione, a w zestawieniu z pozostałymi wymaganiami,
znacząco ogranicza dostęp do uzyskania zamówienia potencjalnym wykonawcom.
Bardzo często, przy rewitalizacji obiektów zabytkowych remontuje się cały zespół
budynków/obiektów co jest przedsięwzięciem dużo bardziej skomplikowanym pod względem
logistycznym i organizacyjnym, niż w przypadku tylko jednego budynku czy obiektu. Tym
samym, wykonawca, który posiada większe doświadczenie, gdyż dotyczące zespołu
budynków/obiektów, nie spełni warunku postawionego przez Zamawiającego.
Zarzuty dotyczące warunku opisanego w 7.2.4.1.4. SWZ
W pkt: 7.2.4.1.4. SWZ Zamawiający wymaga:
opracował projekt aranżacji muzealnej i wykonał aranżację muzealną na powierzchni min.
500 m2 , a wartość prac aranżacyjnych nie może być mniejsza niż 3.000.000 zł brutto.
Powyższy warunek w sposób zdecydowany ogranicza udział w postępowaniu poprzez
znaczące zawężenie grupy podmiotów mogących spełnić powyższy warunek dlatego też
wnosimy o rozbicie w/w warunku na możliwość oddzielnego wykazania się wykonaniem
projektu aranżacji muzealnej o pow. min 500 m2, i oddzielnym wykazaniem się wykonaniem
aranżacji o wartości prac nie mniejszej niż 3 000 000,00 zł brutto.
Przedmiotowe postępowanie, pomimo wskazania w SWZ, iż jest prowadzone w formule
„zaprojektuj i wybuduj” w rzeczywistości jest prowadzone w formule wybuduj , gdyż
Zamawiający posiada już Projekt Zagospodarowania Terenu, Projekt Architektoniczno-
Budowlany, Projekt Techniczny branży konstrukcyjnej, Projekt Rozbiórki, Projekty
Budowlane dla instalacji sanitarnych: gaszenia gazem, grzewczej i chłodniczej, wentylacji,
wodno-
kanalizacyjnej, Projekty budowlane dla instalacji elektrycznych silno i słabo-
prądowych, Projekty techniczne przyłączy, Program Funkcjolno-Użytkowy opracowany na
podstawie szeregu inwentaryzacji, badań i ekspertyz i opinii oraz Układ Funkcjonalno-
Przestrzenny, a wykonawca będzie miał obowiązek wykonać jedynie część projektów
technicznych i ewentualnie projekt wykonawczy. Tym samym wymaganie doświadczenia w
realizacjach zaprojektuj i wybuduj jest nadmiernym ograniczeniem dostępu do zamówienia.
III. Zarzuty dotyczące warunku zdolności technicznej i zawodowej w zakresie doświadczenia
osoby wskazanej na stanowisko
Zgodnie z pkt 7.2.4.2. SWZ Wykonawca zobowiązany jest wykazać, że dysponuje osobami,
które będą̨ skierowane przez Wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiającymi
realizację zamówienia na odpowiednim poziomie jakości, tj.:
7.2.4.2.2. Osobami posiadającymi wymagane uprawnienia budowlane do kierowania
robotami budowlanymi [osoby tworzące kluczowy zespół do kierowania robotami
budowlanymi]:
7.2.4.2.2.1. co najmniej 1 osobą zdolną do pełnienia funkcji Kierownika budowy posiadającą
wymagane uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w
specjalności konstrukcyjno- budowlanej. Osoba to powinna:
− spełniać warunki określone w art. 37c ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i
opiece nad zabytkami;
− posiadać doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy, polegające na
wykonywaniu tej funkcji przez co najmniej 60 miesięcy, i w tym co najmniej przez 12
miesięcy w ostatnich 5 latach przed upływem terminu składania ofert,
− posiadać doświadczenie kierowania budową lub robotami lub kontraktem przy co najmniej
jednej inwestycji polegającej na remoncie lub/i rozbudowie lub/i przebudowie budynku
zabytkowego wpisanego do rejestru zabytków lub inwentarza muzeum będącego instytucją
kultury o powierzchni użytkowej min. 2 000 m2 i wartości robót co najmniej 20.000.000,00 zł
brutto. Zakres prac musi także obejmować prace rewaloryzacyjne i renowacyjne.
− posiadać doświadczenie kierowania budową lub robotami lub kontraktem przy co najmniej
jednej inwestycji polegającej na remoncie lub/i rozbudowie lub/i przebudowie budynku
wpisanego do rejestru zabytków lub inwentarza muzeum będącego instytucją kultury o
wartości robót budowlanych co najmniej 7.000.000,00 zł brutto, w zakres których wchodziły
prace związane z aranżacjami muzealnymi. Zakres prac musi także obejmować prace
rewaloryzacyjne i renowacyjne.
Uwaga!
Za sprawowanie funkcji kierownika budowy Zamawiający uzna tylko takie inwestycje, w
ramach których proponowana osoba piastowała funkcję kierownika budowy lub robót przez
co najmniej 70% okresu realizacji, liczonego od dnia rozpoczęcia robót do dnia ostatecznego
odbioru robót przez Inwestora (Zamawiającego).
Wymaganie to, podobnie jak to ma miejsce w przypadku wymagań związanych z
doświadczeniem wykonawcy jest nieuzasadnione przedmiotem zamówienia i ma na celu
wyłącznie ograniczenie uczciwej konkurencji. W szczególności nieuzasadnione jest
wymaganie zgodne z którym, Kierownik budowy ma posiadać doświadczenie kierowania
budową lub robotami lub kontraktem przy co najmniej jednej inwestycji polegającej na
remoncie lub/i rozbudowie lub/i przebudowie budynku zabytkowego wpisanego do rejestru
zabytków lub inwentarza muzeum będącego instytucją kultury o powierzchni użytkowej min.
2 000 m2 i wartości robót co najmniej 20.000.000,00 zł brutto. Zakres prac musi także
obejmować prace rewaloryzacyjne i renowacyjne. Żądanie aby doświadczenie Kierownika
budowy dotyczyło wyłącznie zabytku, który jednocześnie jest budynkiem kultury o wartości
robót co najmniej 20 mln. zł bardzo zawęża i tak już kazuistycznie określone specjalistyczne
doświadczenie wymagane od osoby wskazanej na stanowisko Kierownika budowy. Jest też
żądaniem wyższym niż analogiczny warunek udziału w postępowaniu postawiony dla
Wykonawcy. Ponadto jest to wymóg nadmierny wobec żądania już przez Zamawiającego
odpowiednich uprawnień, doświadczenia na zabytkach, 5-letniego doświadczenia w
pełnieniu funkcji kierownika budowy, w tym w przez 12 miesięcy w okresie ostatnich 5 lat.
Dodatkowo, z faktu, iż Zamawiający rozdzielił te dwa warunki, wnioskować można, iż
Zamawiający wymaga doświadczenia na dwóch robotach budowlanych dotyczących zabytku
będącego instytucją kultury lub muzeum a okres sprawowania funkcji Kierownika budowy na
każdej inwestycji musi wynosić 70% okresu trwania budowy. Zamawiający żąda również
doświadczenia w pełnieniu funkcji Kierownika budowy przy robotach na budynku
zabytkowym będącym instytucją kultury o wartości robót budowlanych co najmniej
7.000.000,00 zł brutto, w zakres których wchodziły prace związane z aranżacjami
muzealnymi. Wymóg więc posiadania doświadczenia na kolejnej robocie dotyczącej budynku
zabytkowego, również ograniczonego tylko do instytucji kultury wraz wymaganiem co do
wartości i okresu sprawowania funkcji jest warunkiem nadmiernym i zmierza jedynie do
ograniczenia konkurencji.
Ponadto, analogicznie, jak w przypadku doświadczenia wymaganego od wykonawcy,
wymaganie aby wszystkie ww. roboty były wykonane na jednym budynku jest całkowicie
nieuzasadnione, a w zestawieniu z pozostałymi wymaganiami, znacząco ogranicza dostęp
do uzyskania zamówienia. Odwołujący ponawia tutaj argumentację z zarzutu dotyczącego
doświadczenia wymaganego od wykonawcy. Bardzo często, przy rewitalizacji obiektów
zabytkowych remontuje się cały zespół budynków/obiektów co jest przedsięwzięciem dużo
bardziej skomplikowanym pod względem logistycznym i organizacyjnym, niż w przypadku
tylko jednego budynku czy obiektu. Tym samym, kierownik budowy który posiada większe
doświadczenie, gdyż dotyczące zespołu budynków/obiektów, nie spełni warunku
postawionego przez Zamawiającego.
IV. Zarzuty dotyczące wzoru umowy w zakresie nieprawidłowego ukształtowania zasad
wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy.
Zgodnie z §17 ust. 17. wzoru umowy (załącznik nr 9 do SWZ) maksymalna wartość
zmiany wynagrodzenia w trakcie obowiązywania umowy nie może przekroczyć 3 %
wynagrodzenia ryczałtowego określonego w § 11 ust. 2 umowy z chwili jej zawarcia.
Wymaganie to pozbawia klauzulę swojej funkcji i ma na celu obejście zasad określonych w
art. 439 Pzp. Konsekwencją niedziałających klauzul waloryzacyjnych jest pogorszenie
rentowności realizowanych zadań, płynności finansowej wykonawców. W niektórych
przypadkach doprowadziło to nawet do niewypłacalności wykonawców, którzy przestali
regulować płatności wobec podwykonawców. Powstałe zatory płatnicze narażają interes
Skarbu Państwa na konieczność ponownej zapłaty wynagrodzenia z tytułu solidarnej
odpowiedzialności inwestora oraz zakłócają ciągłość procesu inwestycyjnego, co przy
wzroście cen może znacząco wpłynąć na rentowność prowadzonej inwestycji.
Nieprawidłowe ukształtowanie zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia
należnego wykonawcy było przedmiotem kontroli Najwyższej Izby Kontroli w 2021 roku, w
wyniku której stwierdzono, że stosowanie nieprecyzyjnych i niedziałających klauzul
waloryzacyjnych można uznać za niecelowe, nierzetelne i niegospodarne.
Zaproponowany limit istotnie odbiega od limitów stosowanych przez innych
zamawiających publicznych. Przykładowo od grudnia 2023 Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad podwyższyła limit waloryzacji do 15%. Zasady wprowadzania zmian
wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy powinny zawierać jednoznaczne odesłanie
do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów lub wskazania wykazu rodzajów
materiałów lub kosztów, których zmiana ceny uprawnia strony umowy do żądania zmiany
wynagrodzenia.
Zgodnie z §17 ust. 12. wzoru umowy (załącznik nr 9 do SWZ) zmiana cen materiałów
lub kosztów ma być określana względem ceny materiałów lub kosztów wskazanych w
kosztorysie wykonawczym (kosztorysie inwestorskim
– zawierającym szczegółowe
wyliczenie ceny ofertowej). Wykaz rodzajów materiałów lub kosztów, których zmiana ceny
uprawnia strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia nie został określony przez
Zamawiającego.
§17 ust. 12. wzoru umowy (załącznik nr 9 do SWZ) odsyła do §4 ust. 1 pkt 15),
zgodnie z którym wykaz ten zwany w projekcie umowy kosztorysem wykonawczym ma
zostać sporządzony przez Wykonawcę w bliżej nieokreślonym terminie.
§4 ust. 1 pkt 15) zobowiązuje Wykonawcę do sporządzenia kosztorysów
wykonawczych na łączną kwotę stanowiącą cenę ofertową brutto.
§17 ust. 13. wzoru umowy (załącznik nr 9 do SWZ) określa procedurę porównania
ceny materiałów i kosztów z kosztorysów wykonawczych (inwestorskich – zawierające
szczegółowe wyliczenie ceny ofertowej) z cenami bieżącymi. Za bieżące ceny referencyjne
uznano ceny średnie – region lubelski zawarte w biuletynie Sekocenbud na kwartał
poprzedzający złożenie wniosku.
Zobowiązanie Wykonawcę do sporządzenia kosztorysów wykonawczych na łączną
kwotę stanowiącą cenę ofertową brutto (określone w §4 ust. 1 pkt 15)) może spowodować,
że konieczne będzie zastosowanie innych cen niż ceny średnie – region lubelski. Co więcej
często zdarza się, że pewne elementy rzeczywiście uwzględnione w kosztorysach nie
posiadają swoich odpowiedników w biuletynie Sekocenbud. Co więcej Zamawiający pomimo
limitu w wysokości 3% w §17 ust. 12 wzoru umowy (załącznik nr 9 do SWZ) stwierdził, że
waloryzowane będą tylko te materiały i koszty, których wartość zmieni się co najmniej o 5 %.
Zamawiający w §17 ust. 12. wzoru umowy (załącznik nr 9 do SWZ) oraz w §17 ust.
14. wzoru umowy (załącznik nr 9 do SWZ) zobowiązał Wykonawcę do wykazania wpływu
zmian na koszt wykonania zamówienia. Jednocześnie Zamawiający przyznał sobie prawo do
swobodnej oceny wniosku Wykonawcy i odmowy dokonania zmiany umowy bez
obiektywnych kryteriów.
Takie ukształtowanie zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia
należnego wykonawcy sprawia, że klauzula waloryzacyjna przestaje pełnić swoją funkcję i
jest czysto iluzoryczna.
Kopia odwołania została przekazana przez Zamawiającego Wykonawcom w dniu 16
stycznia 2024 r. drogą elektroniczną za pośrednictwem poczty e-mail oraz zamieszczona w
dniu 16 stycznia 2024 r. na stronie internetowej, na której są udostępnione dokumenty
zamówienia.
Do postępowania nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Zamawiający w dniu 26 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) złożył odpowiedź
na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia w części żądania postawione w odwołaniu
i na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 4 ustawy
Pzp, wnosząc o umorzenie
postępowania w zakresie uwzględnionych przez Zamawiającego żądań przedstawionych w
odwołaniu na posiedzeniu niejawnym.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu oraz treść SWZ, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas
rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu Odwołującego
w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020
r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7
ust.
a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa Izby
w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska oraz oświadczenia Stron złożone ustnie przez
Strony do protokołu posiedzenia i rozprawy.
Izba dopuściła zawnioskowany przez Zamawiającego i załączony do złożonej w dniu
stycznia 2024 r. odpowiedzi na odwołanie dowód, tj.: Przekazane Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej
ogłoszenie o sprostowaniu/zamianie ogłoszenia.
Zamawiający w dniu 26 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) złożył odpowiedź
na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia w części żądania postawione w odwołaniu
i na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 4 ustawy Pzp wnosi o umorzenie
postępowania w zakresie uwzględnionych przez Zamawiającego żądań, tj. dokonania
modyfikacji pkt
7.2.4.1.1. SWZ oraz pkt 5.1.9. ogłoszenia o zamówieniu (zarzut ten
uwzględnił w całości); dokonania zmiany SWZ i ogłoszenia o zamówieniu w zakresie pkt
7.2.4.1.4 SWZ
(zarzut uwzględnił w części); dokonania modyfikacji pkt 7.2.4.2.2.1 (zarzut
uwzględnił w części); dokonania modyfikacji wzoru umowy w zakresie dotyczącym
waloryzacji
umownej w § 17 ust. 11-17 wzoru umowy (zarzut uwzględnił w części).
Natomiast Odwołujący na posiedzeniu w dniu 5 lutego 2024 r. oświadczył, że wycofuje
zarzuty odwołania w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego z wyjątkiem punktu 1
w zakresie
dotyczącym żądania modyfikacji warunku poprzez dopuszczenie wykazania się
doświadczeniem zdobytym w okresie ostatnich 10 lat, jak i żądania przesunięcia terminu
składania ofert. Wobec powyższego postępowanie odwoławcze w tym zakresie podlega
umorzeniu.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w rozdziale 7 SWZ „Warunki udziału w
postępowaniu” podał, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy
spełniają warunki określone w art. 112 ust. 2 ustawy Pzp dotyczące:
„7.2.4. Zdolności technicznej lub zawodowej:
7.2.4.1. Wykonawca zobowiązany jest wykazać, że w okresie ostatnich pięciu lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym
okresie: (…)”.
Powyższe zakwestionował Odwołujący we wniesionym odwołaniu, wskazując że
Zamawiający w sposób całkowicie nieuzasadniony ogranicza okres, w którym wykonawcy
mogą legitymować się doświadczeniem, jedynie do ostatnich 5 lat przed terminem składania
ofert. Biorąc pod uwagę przedmiot zamówienia, którym jest wykonanie przebudowy pałacu
wpisanego do rejestru zabytków na potrzeby muzeum, żądanie wykazania się
doświadczeniem wyłącznie z ostatnich 5 lat, stanowi nieuzasadnione ograniczenie dostępu
do zamówienia. Odwołujący także wskazał, iż doświadczenie przy podobnych realizacjach
zdobyte w ostatnich 10 latach niczym się nie różni od doświadczenia zdobytego w ciągu
ostatnich 5 lat. W ciągu ostatnich 5 lat nie doszło bowiem w tym zakresie do rozwoju żadnej
szczególnej technologii, która uzasadniałaby takie ograniczenie, zwłaszcza że robót
budowlanych na zabytkach o parametrach wymaganych przez Zamawiającego nie wykonuje
się w Polsce zbyt dużo. Zatem ograniczenie okresu z którego można posłużyć się
doświadczeniem prowadzi wprost do ograniczenia uczciwej konkurencji i znacznego
zawężenia kręgu potencjalnych.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 116 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że „W odniesieniu do zdolności technicznej lub
zawodowej zamawiający może określić warunki dotyczące niezbędnego wykształcenia,
kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego wykonawcy lub osób
skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia, umożliwiające realizację
zamówienia na odpowiednim poziomie jakości. W szczególności zamawiający może
wymagać, aby wykonawcy spełniali wymagania odpowiednich norm zarządzania jakością, w
tym w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, oraz systemów lub norm
zarządzania środowiskowego, wskazanych przez zamawiającego w ogłoszeniu o
zamówieniu lub w dokumentach zamówienia.”.
Z kolei § 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i
Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U.
z 2020 r., poz. 2415), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie dokumentów”, stanowi,
że:
„W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub
kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający może, w
zależności od charakteru, znaczenia, przeznaczenia lub zakresu robót budowlanych, dostaw
lub usług, żądać następujących podmiotowych środków dowodowych:
1) wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich
rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te
zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te roboty budowlane
zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały
wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać
tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty; (…)
4. W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu konkurencji w postępowaniu, zamawiający
może dopuścić, aby wykaz:
1) o którym mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczył robót budowlanych wykonanych w okresie
dłuższym niż ostatnie 5 lat; (…)”.
Niewątpliwym jest, że Zamawiający może określić warunki udziału w postępowaniu
dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej a art. 116 ustawy Pzp konkretyzuje te
warunki. Tak więc Zamawiający, chcąc ocenić doświadczenie wykonawcy, może żądać
wykazu robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich 5 lat, przy czym, mając na
uwadze treść § 9 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów, w celu zapewnienia
odpowiedniego poziomu konkurencji w postępowaniu Zamawiający może dopuścić, aby
wykaz ten dotyczył robót budowlanych wykonanych w okresie dłuższym niż ostatnie 5 lat.
Taką informację (informację o przedłużeniu okresu, z którego doświadczeniem wykonawca
może się posługiwać) Zamawiający powinien wskazać w dokumentach zamówienia.
Przenosząc powyższe na stan faktyczny niniejszej sprawy stwierdzić należy, że
Zamawiający – jak wprost wynika z SWZ – w celu potwierdzenia spełniania przez
wykonawcę warunków udziału w postępowaniu wymagał wykazania się doświadczeniem
zdobytym „w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie: (…)”. Tak skonstruowany
warunek
– warunek w zakresie dotyczącym posiadanego doświadczenia (jego okresu) jest
zgodny z obowiązującymi przepisami, gdyż § 9 ust. 4 rozporządzenia w sprawie
dokumentów zawiera jedynie uprawnienie Zamawiającego, które pozwala na wydłużenie
okresu z jakiego doświadczeniem wykonawca może się wykazać i nie stanowi obowiązku
nałożonego na Zamawiającego.
W tym postępowaniu legitymowanie się doświadczeniem zdobytym „w okresie
ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert” - jak wyjaśnił Zamawiający –
podyktowane było następującym na przestrzeni ostatnich lat postępem technicznym w
konserwacji i renowacji zabytków, sposobu i metod prowadzenia robot budowlanych w
zabytkach, a także metody wykonawstwa aranżacji wystaw, które znacząco się różnią od
tych sprzed 5 lat. Powoduje to zatem
niewyobrażalną wręcz zmianę w realizacji tak
specjalistycznych robot. P
rzedmiotem zamówienia jest bowiem obiekt wpisany do rejestru
zabytków województwa lubelskiego.
Tak postawiony warunek nie ogranicza też konkurencji. Istnieje bowiem wiele
obiektów doświadczeniem w realizacji, których wykonawcy mogą się legitymować. Sam
Odwołujący przedstawił – jak oświadczył w celach wyłącznie poglądowych - wykaz jedynie
przykładowych inwestycji, w których prowadzone były roboty budowalne i, które wpisane są
do rejestru zabytków. Tymczasem na przestrzeni chociażby już ostatnich dwóch lat wszczęto
kilkadziesiąt tysięcy postępowań dotyczących robót budowlanych. Tak więc posiadanie
doświadczenia wymaganego przez Zamawiającego i uzyskanego w okresie ostatnich pięciu
lat przed upływem terminu składania ofert, nie jest niczym wyjątkowym. Okoliczność, iż
warunku tego nie spełnia Odwołujący nie oznacza jeszcze, iż doszło do naruszenia
konkurencji. Ciężar dowodu spoczywa przecież na Odwołującym, który tej kwestii
(naruszenia konkurencji) w żaden sposób nie wykazał.
Reasumując Izba stwierdziła, że brak jest podstaw do uznania, że doszło w
kwestionowanym zakresie do naruszenia przepisów ustawy Pzp i rozporządzenia w sprawie
dokumentów. Tym samym zarzut ten nie potwierdził się.
Odwołujący we wniesionym odwołaniu nie sformułował zarzutu dotyczącego zbyt
krótkiego terminu na składanie ofert. W treści odwołanie zawał jedynie takie żądanie. Wniósł
bowiem o „przedłużenie terminu składania ofert o czas niezbędny na przygotowanie oferty, tj.
co najmniej do dnia 02.04.2024r.
”, co stanowi – jak podkreślał na rozprawie – konsekwencję
zmiany warunku udziału w postępowaniu. Niemniej jednak to wykonawca musi wskazać
czynności lub zaniechania Zamawiającego, które naruszają prawo a w odniesieniu do tej
kwestii Odwołujący tego nie uczynił. Nie da się tego naprawić poprzez jego uzupełnienie na
rozprawie. Izba nie jest bowiem związana żądaniami odwołania.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tj.: z dnia 14 lipca 2023 r., Dz. U. z
2023 r., poz. 1605) oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 pkt 1) w rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodnicząca: …………………..…....