Sygn. akt: KIO 178/24
WYROK
Warszawa, dnia 12 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 16 stycznia 2024 r. przez wykonawc
ę Hydrotechnika sp. z o.o. z siedzibą w miejsc.
Blękwit (dalej: „Odwołujący”) w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Mieścisko (dalej:
„Zamawiający”),
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego – wykonawcy P. W. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą: Usługowy Zakład Instalacji Sanitarnych C.O. i Gaz P. W.
z siedzibą w miejsc. Rąbczyn
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000,00 zł
(słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600,00 zł (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych 00/100) poniesioną przez Zamawiającego tytułem
wynagrodzenia i wydatków pełnomocnika;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600,00 zł
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych 00/100) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Zamawiającego tytułem
wynagrodzenia i
wydatków pełnomocnika.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………………
KIO 178/24
Uzasadnienie
Gmina
Mieścisko (dalej: „Zamawiający” lub „Gmina”) prowadzi na podstawie art. 275
pkt 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r.
poz. 1605 ze zm., dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie podstawowym
z możliwością prowadzenia negocjacji pn. „Budowa kanalizacji
sanitarnej w
miejscowości Wiela – etap III” (Nr referencyjny: ZP.271.13.2023, dalej:
„Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
dnia 27
października 2023 r. pod numerem: 2023/BZP 00465594/01.
16 stycznia 2024 r. wykonawca
Hydrotechnika sp. z o.o. z siedzibą w miejsc. Blękwit
(dalej: „Odwołujący” lub „Hydrotechnika”) wniósł odwołanie od czynności i zaniechań
Zamawiającego polegających na niezasadnym odrzuceniu oferty Odwołującego z uwagi na
złożenie oferty z rażąco niską ceną; od nieprawidłowo przeprowadzonej czynności badania
i oceny ofert oraz dokonania wyboru oferty wykonawcy P. W.
prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą: Usługowy Zakład Instalacji Sanitarnych C.O. i Gaz P. W. z siedzibą
w miejsc. Rąbczyn (dalej: „Usługowy Zakład Instalacji Sanitarnych” lub „P. W.”) jako
najkorzystniejszej, a także od nieprawidłowej oceny oferty wyżej wymienionego wykonawcy i
przyznania tej ofercie łącznej liczby pkt 98,95 we wszystkich kryteriach oceny ofert.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów (pisownia
oryginalna):
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 3 i 6 ustawy Pzp poprzez ich
niezastosowanie polegające na odrzuceniu oferty Odwołującego w sytuacji, gdy
Odwołujący udzielił wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, które uzasadniają
podaną w ofercie cenę, a tym samym Odwołujący wykazał, że jego oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny; ponadto nieskuteczne wezwanie przez Zamawiającego do
złożenia wyjaśnień w sposób umożliwiający Odwołującemu ochronę swoich praw
podczas postępowania;
2) art. 242 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 240 ust. 2 oraz art. 16 ustawy Pzp poprzez ich
błędne zastosowanie polegające na dokonaniu nieprawidłowej oceny ofert,
a w konsekwencji na przyznaniu ofercie wybranemu wykonawcy pkt 98,95;
3) art.16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z naruszeniem art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
poprzez bezpodstawne dokonanie wyboru oferty wykonawcy
Usługowego Zakładu
Instalacji Sanitarnych C.O i Gaz P. W.
z siedzibą w Rąbczyn 107, 62-106 Rąbczyn, nr
NIP: 766 174 05 13,
która to oferta nie jest ofertą najkorzystniejszą, a przez to
nierówne traktowanie wykonawców, brak zachowania zasady uczciwej konkurencji,
przez co postępowanie straciło walor przejrzystości.
W związku z powyższym podstawowe żądania, jakie postawił Odwołujący to
uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu:
1) u
nieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy P. W.;
2) p
owtórzenie czynności badania i oceny ofert;
3) dokonanie ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu
zarzutów odwołania Hydrotechnika podniósł, że zgodnie z
warunkami udziału w zamówieniu zawartymi w ogłoszeniu, wykonawcy nie byli zobowiązani
do składania jakichkolwiek kosztorysów ofertowych. Odwołujący podkreślił, że w odpowiedzi
na wezwanie
do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny z dnia 27 listopada 2023
r.
, złożył szczegółowe wyjaśnienia co do wszystkich zagadnień, o które pytał Zamawiający.
Hydrotechnika z
wrócił przy tym uwagę, iż odnośnie wyjaśnień dotyczących zgodności
z
przepisami regulującymi koszty pracy (pkt 4 wezwania z dnia 27 listopada 2023 r.),
jednoznacznie wskazał, że na wykonanie przedmiotu zamówienia przewiduje maksymalny
okres 68 dni roboczych; czyli 2 720 rbh
, przy stawce za rbh 95,59 zł. Dodatkowo Odwołujący
wyjaśnił, iż takie założenie uczynił w oparciu o swoje doświadczenie w wykonywaniu tego
typu robót w ilości 20 inwestycji rocznie. Hydrotechnika podkreślił, że zarzut Gminy, zawarty
w informacji o odrzuceniu oferty z dnia 5 stycznia 2024 r.
dotyczył m.in. rozbieżności
pomiędzy wskazanymi ilościami rbh w stosunku do przyjętej ilości rbh w kosztorysie
inwestorskim Zamawiającego tj. 24 758,4295 rbh. Odwołujący podniósł, że kosztorys
inwestorski zakładał 24.758,4295 rbh, co dla brygady 5 pracowników przyjętej przez
Hydrotechnika
jako wystarczającej do realizacji zamówienia, oznaczałoby pracę w wymiarze
618 dni roboczych.
Kolejno Hydrotechnika zaznaczył, że skoro zakładany termin wykonania
zamówienia, zawarty w ogłoszeniu wynosił 8 miesięcy i 15 dni (wyliczenie: 8 miesięcy x 21
dni roboczych w m
iesiącu + 15 dni = 183 dni robocze). Zatem przyjmując 5 osobową
brygadę do wykonania zadania w ciągu 183 dni roboczych ilość rbh wyniosłaby 7 320 a nie
jak przyjmuje Zamawiający 24 758,4295 rbh. Dalej Odwołujący podniósł, że gdyby przyjąć
wskazane przez
Gminę: 24 758,4296 rbh podzielone przez okres 183 dni roboczych (przy
założeniu pracy 5 osobowej brygady), to wówczas Zamawiający, aby uzyskać wykonanie
zadanie w terminie, oczekiwałby pracy każdego dnia roboczego w ilości 27 rbh. Zakładając
natomiast, że Gmina przyjęła ośmiogodzinny dzień pracy, to wówczas ilość rbh 24 758,4295
– odpowiada 618 dniom roboczym; czyli trzykrotnie przekroczony zostałby termin wykonania
zamówienia wskazany w ogłoszeniu. Ponadto Odwołujący zaznaczył, że wskazał w swoich
wyjaśnieniach (por. pkt 3 pisma z dnia 29 listopada 2023 r.), iż wykona zamówienie w
terminie 68 dni roboczych, na okres ten składa się: 3 dni – kanalizacja sanitarna tłoczna L =
250 mb,
1 dzień – sieć wodociągowa L = 50 mb, 34 dni – kanalizacja sanitarna grawitacyjna
L = 1000 mb, 12 dni
– kanalizacja sanitarna grawitacyjna/przyłącza L = 250 mb/34 sztuki, 6
dni
– 2 przepompownie, 12 dni – kanalizacja deszczowa L = 250 mb.
Nadto Odwołujący wskazał, że uzasadnienie odrzucenia oferty zawiera zarzut, iż
wyjaśnienia Hydrotechnika nie są zgodne z przesłanym później kosztorysem ofertowym.
W
szczególności Zamawiający wskazuje na zapis stawki rbh użyty w kosztorysie ofertowym
w
liczbie 11,53 zł za rbh. Odwołujący podkreślił, że – w jego ocenie – jedynymi formalnymi
wyjaśnieniami, jakie złożył na wezwanie w trybie art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp było pismo
z dnia 29 listopada 2023 r
. Elementem tego pisma i tych wyjaśnień nie był natomiast
kosztorys ofertowy.
Hydrotechnika zaznaczył, że dokument kosztorysu ofertowego nie był
wymagany w
procedurze zamówienia. Odwołujący podniósł, że w niniejszym Postępowaniu
przygotował ten kosztorys jako dokument wewnętrzny, mający mu ułatwić skalkulowanie
całości oferty w szczególności w zakresie ceny ryczałtowej. Tym samym – zdaniem
Hydrotechnika
– nie można uznać, że przygotowany przez niego kosztorys ofertowy, na
który powołuje się Gmina miał jakiekolwiek znaczenie przekładające się na zakres oceny
oferty. Takiego znaczenia nie wykazał również sam Zamawiający, nie umieszczając
konieczności załączenia kosztorysu ofertowego, jako warunku udziału w postępowaniu oraz
nie określając konieczności jego przedłożenia w wezwaniu wystosowanym do Odwołującego
w trybie art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł, że wobec tego powoływanie
się w chwili obecnej na niezgodności czy sprzeczności zawarte w wewnętrznym kosztorysie
ofertowym, sporządzonym, jak wyżej wspomniano wyłącznie na potrzeby własne wykonawcy
nie mogą mieć znaczenia w niniejszej sprawie. W ocenie Hydrotechnika sporządzony przez
niego
kosztorys ofertowy nie może zatem stanowić dowodu w niniejszej sprawie, a zawarte
w nim informacje nie mogą być uznane za twierdzenia Odwołującego istotne ze względu na
przebieg zamówienia. Hydrotechnika wskazał, że jedynym oświadczeniem, które dotyczy
kwestii stosowanych stawek za rbh, jest oświadczenie złożone przez Odwołującego w piśmie
z dnia 29 listopada 2023 r.
Dodatkowo Hydrotechnika wskazał, że art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym
z
amawiający, może wezwać ponownie do złożenia wyjaśnień wykonawcę, jeżeli wcześniej
złożone wyjaśnienia rodzą u zamawiającego kolejne wątpliwości, np. gdy treść wyjaśnień
jest niejasna dla z
amawiającego i oczekuje on doprecyzowania niektórych zagadnień.
Odwołujący podkreślił, że obowiązek wezwania do złożenia dodatkowych wyjaśnień
zachodzi również w sytuacji gdy sam zamawiający nie poinformował wykonawcy, jakie
elementy oferty budzą jego wątpliwości co do ewentualnego rażącego zaniżenia ofert, a
wezwanie miało ogólny charakter. Zdaniem Hydrotechnika analizując treść wezwania do
złożenia wyjaśnień z dnia 27 listopada 2023 r. wskazać należy, że sformułowane pytania w
zakresie obecnie kwestionowanym, były bardzo ogólne i stanowiły w istocie dosłowne
przepisanie treści art. 224 ust. 3 ustawy Pzp. Odwołujący podkreślił, że to wskazuje, iż po
pierwsze Gmina
nie wezwała w sposób skuteczny Hydrotechnika do złożenia wyjaśnień
odnośnie konkretnego przedmiotu zamówienia lecz powieliła mechanicznie zapis art. 224
ust.
3 ustawy Pzp, bez wskazania jakie konkretnie wątpliwości powziął Zamawiający w
związku ze złożoną ofertą przez Odwołującego. W ocenie Hydrotechnika należy przyjąć, iż
Zamawiający nieskutecznie wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień.
W złożonej pismem z dnia 5 lutego 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
w
niósł o oddalenie odwołania w całości.
W piśmie z dnia 5 lutego 2024 r. P. W. wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy, a także
przedłożone dowody, ustaliła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia,
kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, co uprawniało go do
złożenia odwołania.
Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp, do niniejszego
postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca
Przemysław Wojciechowski prowadzący działalność gospodarczą pod firmą:
Usługowy Zakład Instalacji Sanitarnych C.O. i Gaz P. W. z siedzibą w miejsc. Rąbczyn
(dalej: „Przystępujący”).
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp) z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania (art. 534 ust. 1
ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt
postępowania (§ 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Zgodnie z Rozdziałem 4 ust. 1 Specyfikacji warunków zamówienia (dalej: „SWZ”)
przedmiotem zamówienia jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej do miejscowości Wiela,
gm. Mieścisko. Szczegółowy zakres określony został w załączniku nr 10 do SWZ –
Dokumentacja techniczna.
Stosownie do treści pisma z dnia 18 września 2023 r. pn. „Ustalenie wartości
szacunkowej zamówienia” wartość szacunkowa zamówienia została ustalona na podstawie
posiadanych aktualnych kosztorysów inwestorskich i wynosi 3 754 639,73 zł.
Zamawiający wskazał, iż na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę
w wysokości 4 600 000,00 zł brutto.
Odwołujący złożył ofertę w Postępowaniu, w której zaoferował zrealizowanie
zamówienia za łączną cenę 2 375 691,56 zł brutto.
Cena całkowita oferty złożonej przez wykonawcę Hydrotechnika jest niższa o około
49 % od
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania.
Pismem z dnia 27 listopada 2023
r. Zamawiający działając na podstawie art. 224 ust.
2 pkt 1 ustawy Pzp
skierował do Odwołującego wezwanie do złożenia wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny o następującej treści:
„(…) związku z tym, że cena całkowita złożonej przez Państwa oferty jest o ponad
niższa od wartości szacunkowej powiększonej o należny podatek VAT, która wynosi 3
754 639,73 zł netto, VAT: (23%) 863 567,14 zł ogółem wartość szacunkowa robót brutto: 4
618 206,87 zł, Zamawiający żąda złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów
potwierdzających poprawność wyliczenia ceny/kosztu/wszystkich składowych części
zaoferowanej ceny.
Wyjaśnienia rażąco niskiej ceny powinny dotyczyć w szczególności:
1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
2) wybranych
rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw,
usług albo związanych z realizacją robót budowlanych;
3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez
wykonawcę;
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub
przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej;
6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
8) wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części
zamówienia
podwykonawcy.
Wyjaśnienia i dowody należy złożyć w formie dokumentu elektronicznego
opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym za
pośrednictwem https://platformazakupowa.pl/pn/miescisko w terminie do 01 grudnia 2023 r.
do godz. 13:00. Za datę i godzinę złożenia dokumentów w formie elektronicznej przyjmuje
się datę i godzinę ich przekazania w systemie”.
29 listopada 2023 r.
o godz. 14:33:59 Hydrotechnika wysłał za pośrednictwem
Platformy zakupowej pismo z odpowiedzią w sprawie wyjaśnienia rażąco niskiej ceny.
Odwołujący w pkt 3 przedmiotowego pisma odnośnie kosztów wynagrodzeń pracowniczych
wskazał: „Przy tej budowie przewidujemy udział pięcioosobowej brygady, która powinna
wykonać zadanie w maksymalnym okresie 68 dni roboczych, czyli 2720 rgh. Kwota
potrzebna na wynagrodzenia, którą przyjęliśmy do wyceny wynosi 260.000,00 netto. Stawka
za rgh wynosi zatem
260.000,00 zł/2720 rgh=95,59 zł. Jest to zatem stawka znacznie
przekraczająca najniższe wynagrodzenie za pracę”. Nadto w ostatnim akapicie rzeczonych
wyjaśnień Hydrotechnika zadeklarował, co następuje: „W razie potrzeby przedłożymy
kosztorys ofertowy na wezwanie
Zamawiającego”. Kolejno w dniu 1 grudnia 2023 r. o godz.
12:17:02 Odwołujący przesłał za pośrednictwem Platformy zakupowej kosztorys ofertowy, na
podstawie
którego skalkulował cenę oferty, w którym przyjęta stawka roboczogodziny wynosi
11,53 zł, natomiast ilość roboczogodzin znacząco odbiega od tej wskazanej w piśmie z dnia
29 listopada 2023 r.
Pismem z dnia 5 stycznia 2024 r.
Zamawiający poinformował wykonawców, którzy
złożyli oferty w Postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej wykonawcy P. W.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Usługowy Zakład Instalacji Sanitarnych
C.O. i Gaz P. W.
z siedzibą w miejsc. Rąbczyn oraz o odrzuceniu 5 ofert, w tym oferty
Hydrotechnika na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 i pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 i art. 266
ustawy Pzp. W uzasadnieniu
odrzucenia oferty Odwołującego Gmina wskazała m.in.: „(…)
wykonawca nie złożył rzetelnych wyjaśnień w zakresie złożenia oferty zawierającej rażąco
niską cenę, a oferta stanowi także czyn nieuczciwej konkurencji (poprzez zaniżenie stawki
roboczogodziny przyjętej do kalkulacji kosztorysu ofertowego) polegający na manipulowaniu
stawką robocizny, o którym mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DZ. U. 2022 poz. 1233 z późn. zm.) (…); (…) Do
wyjaśnień Wykonawca załączył kosztorys ofertowy przedstawiający uproszczoną kalkulację
ceny ofertowej. Zamawiający dokonał analizy złożonych dokumentów i ustalił rozbieżność
złożonych w piśmie wyjaśnień w stosunku do złożonego kosztorysu ofertowego
polegającego na: 1) rozbieżnej stawce za roboczogodzinę w piśmie i w kosztorysie
ofertowym, 2)
rozbieżnej ilości roboczogodzin przyjętej do kalkulacji w piśmie a innej
wynikającej z kosztorysu ofertowego (…); (…) 1) Kalkulując przyjętą do kosztorysu stawkę
roboczogodziny (dalej rgh) po 11,53 zł/rgh (stawka wyjściowa) dodając do niej koszty
pośrednie (40% tj. 4,61 zł) zyski (22% tj. 3,55 zł) to stawka końcowa rgh wynosi 19,69 zł.
Otrzymana wartość końcowa stawki rgh nie pokrywa się z wartością wskazaną
w
wyjaśnieniach (95 zł). 2) Analizując dalej gdyby przyjąć wartość robocizny wskazaną
w
wyjaśnieniach (zakładając, ze nie zawiera ona narzutów w postaci kosztów pośrednich i
zysku) tj. 260.000 zł i stawkę bazową rgh wskazaną w kosztorysie tj. 11.53 zł to ilość rgh
wynikająca z kosztorysu wynosi 22.549,87 rgh – jest to ilość rgh zbliżona do przyjętej w
kosztorysie inwestorskim (24.758,43 rgh).
Otrzymana wartość rgh nie znajduje
odzwierciedlenia w złożonych wyjaśnieniach, gdzie wykonawca wskazuje, że przyjął 2.720
rgh. 3)
Przeliczając odwrotnie przyjmując jako stawkę końcową wartość 95 zł/rgh to stawka
wyjściowa powinna wynosić 55,62 zł/rgh – taka stawka również nie ma odzwierciedlenia w
przedstawionym kosztorysie ofertowym.
Ponadto złożone wyjaśnienia i kosztorys, co do
których Zamawiający widzi rozbieżności i nie może zrozumieć podstawy ich zaistnienia, a
także znacząca dysproporcja w ilości rgh wskazana w wyjaśnieniach (2.720 rgh) w stosunku
do kosztorysu inwestorskiego (24.758,4295 rgh) wzbudzają wątpliwości Zamawiającego co
do rzetelności skalkulowanej oferty oraz możliwości wykonania zamówienia we wskazanym
w wyjaśnianiach czasie. Złożone dokumenty nie przekonują Zamawiającego do uznania, iż
złożona oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Ponadto należy wskazać, że wskazana w
kosztorysie ofertowym stawka 11,53 zł/rgh w opinii Zamawiającego jest stawką
zdecydowanie zaniżoną i stanowi podstawę do uznania, iż oferta złożona w dniu 24 listopada
br. zawiera rażąco niską cenę a także stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (poprzez
zaniżenie stawki roboczogodziny przyjętej do kalkulacji kosztorysu ofertowego) polegający
na manipulowaniu stawką robocizny, o którym mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DZ. U. 2022 poz. 1233 z późn. zm.)
(…)”.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Z
godnie z art. 16 ustawy Pzp zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny.
Stosownie do art. 224 ustawy Pzp:
„1. Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco
niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w
dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od
wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub
ich istotnych części składowych.
2. W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30%
od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający
zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność
wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu
postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może
zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć w szczególności:
1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;
2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług
albo związanych z realizacją robót budowlanych;
3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207)
lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie;
5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej;
6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;
8) wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
4. W przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi, zamawiający jest obowiązany
żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4
i 6.
5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na
wykonawcy.
6. Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy,
który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz
z
dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
(…)”.
Art. 226 ust. 1 pkt 7
i 8 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
(…); 7) został złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
; (…); 8) zawiera rażąco niską
cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia (..)”.
Tytułem wstępu zasadnym jest wskazanie, że „(…) Przedmiotem rozważań KIO,
a w
konsekwencji także sądu mogą być jedynie te decyzje zamawiającego (i ich
uzasadnienie), które zamawiający podjął i przekazał uczestnikom postępowania
przetargowego. To treść i forma tych ówczesnych decyzji zamawiającego wyznaczają
granice rozpoznania odwołania przez KIO, a skargi przez sąd. Słuszne jest więc dokonanie
rozstrzygnięcia w oparciu o to co (i jak) zamawiający zakomunikował wykonawcom w trakcie
postępowania przetargowego. Ocena prawidłowości czynności zamawiającego polegającej
na odrzuceniu oferty odwołującego musi być dokonana wyłącznie w zakresie uzasadnienia
faktycznego tej czynności. Dlatego nie może być akceptowane dążenie przez
zamawiającego do rozszerzenia uzasadnienia faktycznego tej czynności. Ocenie Izby mogą
podlegać wyłącznie okoliczności zakomunikowane wykonawcy w decyzji o odrzuceniu oferty.
Jest to kwestia fundamentalna, bo to na podstawie uzyskanych od zamawiającego
informacji, wykonawca po pierwsze podejmuje decyzję, czy skorzystać ze środków ochrony
prawnej, a po drugie -
jakie zarzuty sformułować w odwołaniu i w jaki sposób polemizować
ze stanowiskiem zamawiającego. Dlatego też uzasadnienie faktyczne zawiadomienia o
odrzuceniu ofert powinno wyczerpująco obrazować, jakie przyczyny legły u podstaw decyzji
zamawiającego, tak aby wykonawca, gdy oceny zamawiającego nie podziela, mógł się do
wskazanych przez zamawiającego uchybień ustosunkować (…); (…) Prawidłowe działania
zamawiającego powinny zawsze polegać na powoływaniu w decyzjach o odrzuceniu danej
oferty konkretnych przyczyn, z powodu których zamawiający się na to decyduje. Jeśli
zamawiający uważa, iż wykonawca popełnił konkretne błędy, to te konkretne uchybienia
powinny były zostać wyraźnie wskazane w treści decyzji o odrzuceniu oferty. Nie jest
natomiast prawidłowe zachowanie zamawiającego, który najpierw odrzuca ofertę, a dopiero
później (na etapie postępowania przed KIO, albo sądem) wskazuje nowe podstawy
faktyczne i prawne tej decyzji (…)” (tak: Sąd Okręgowy w Warszawie XXIII Wydział
Gospodarczy Odwoławczy w wyroku z dnia 16 listopada 2021 r. w sprawie o sygn. akt XXIII
Zs 108/21).
Przenosząc powyższe rozważania na kanwę niniejszej sprawy Izba wskazuje, że
ocena prawidłowości czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty
Odwołującego musi być dokonana wyłącznie w oparciu o uzasadnienie wyżej wymienionej
czynności zawarte w pismach z dnia 5 stycznia 2024 r. Skoro bowiem w tych pismach
Zamawiający podjął decyzję o odrzuceniu oferty Hydrotechnika, to również tam powinien był
przedstawić pełne i jasne uzasadnienie faktyczne i prawne tej czynności. Dlatego nie może
być akceptowane dążenie przez Zamawiającego do rozszerzenia uzasadnienia faktycznego
czynności odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie złożonej do akt odpowiedzi na
odwołanie bądź w ramach argumentacji wyrażonej podczas rozprawy. Wobec powyższego
Izba oceniała zasadność zarzutów odwołania jedynie w kontekście stanowiska Gminy, które
przekazała wykonawcy Hydrotechnika przy odrzuceniu jego oferty tj. z pominięciem dalszej
argumentacji. Późniejsze „uzupełnianie” przez Zamawiającego jego wcześniejszej decyzji
było spóźnione i jako takie pozostawało bez wpływu na ocenę niniejszej sprawy.
Zaznaczenia również wymaga, że Izba odniosła się do zarzutów podniesionych w odwołaniu
w takim zakresie, w jakim została przedstawiona odpowiadająca im argumentacja poparta
okolicznościami faktycznymi i oceną prawną. Należy bowiem wskazać, że zgodnie z art. 555
ustawy Pzp
Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Stąd
niezależnie od wskazanego w odwołaniu przepisu, którego naruszenie jest zarzucane
zamawiającemu, Izba jest uprawniona do oceny prawidłowości zachowania zamawiającego
(podjętych lub zaniechanych czynności) jedynie przez pryzmat sprecyzowanych w odwołaniu
dla uzasadnienia jego wniesienia okoliczności faktycznych i prawnych. Mają one decydujące
znaczenie dla ustalenia granic kognicji Izby przy rozpoznaniu sprawy, gdyż konstytuują
zarzut podlegający rozpoznaniu. Innymi słowy, Izba jest związana podniesionymi w
odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie granicami zaskarżenia. To na wykonawcy,
będącym profesjonalistą, spoczywa ciężar przedstawienia w treści odwołania jasnych i
szczegółowych zarzutów zbudowanych z dwóch warstw, tj. prawnej i faktycznej, które
wyznaczają granice rozstrzygnięcia Izby (por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3
czerwca 2020 r. o sygn. akt KIO 401/20, KIO 403/20).
Przystępując zatem do rozpoznawania zarzutów odwołania należy zaznaczyć, że
w
sytuacji gdy zaistnieją przesłanki do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień na
podstawie art. 224 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp, wykonawca został ustawowo zobowiązany do
wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Zwrócenie się przez
z
amawiającego do wykonawcy o złożenie wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny
oznacza obciążenie wykonawcy ciężarem dowodu w zakresie wykazania, że zaoferowana
cena nie jest rażąco niska. Na powyższe wskazuje wprost art. 224 ust. 5 ustawy Pzp.
Wyjaśnienia wykonawcy co do zasady muszą być konkretne, wyczerpujące, odpowiednio
umotywowane, rzeczywiście uzasadniające podaną w ofercie cenę, wykazujące, że możliwe
i
realne jest wykonanie zamówienia za zaproponowaną cenę. Powyższe wynika z faktu, że to
wyłącznie na podstawie złożonych wyjaśnień zamawiający dokonuje oceny czy oferta
zawiera rażąco niską cenę lub koszt, czy też rażąco niskie ich istotne części składowe.
Obowiązkiem wykonawcy jest zatem, aby w odpowiedzi na wezwanie wystosowane przez
z
amawiającego udzielił wyjaśnień dotyczących okoliczności, które wpłynęły na wysokość
zaoferowanej ceny w taki sposób, aby na ich podstawie możliwe było jednoznaczne
ustalenie, że cena oferty (odpowiednio koszt, istotna część składowa) nie jest ceną rażąco
niską. Efektem składanych wyjaśnień ma być stworzenie podstaw do uznania przez
z
amawiającego, że podejrzenie dotyczące rażąco niskiej ceny oferty nie było uzasadnione.
Nie ulega
więc wątpliwości, że udowodnienie realności ceny powinno nastąpić w toku
postępowania o udzielenie zamówienia przed zamawiającym, a nie w toku postępowania
odwoławczego przed Izbą. Jeżeli wykonawca ciężaru obalenia domniemania rażąco niskiej
ceny w postępowaniu przed zamawiającym nie udźwignie, to jego oferta podlega odrzuceniu.
Podkreślić trzeba, iż zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp nie tylko nieudzielenie wyjaśnień w
wyznaczonym terminie skutkować będzie koniecznością odrzucenia oferty, ale także
złożenie takich wyjaśnień, które nie uzasadniają podanej w ofercie ceny.
Izba wskazuje, że w okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy, Odwołujący nie
kwestionował zasadności wezwania go do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny
na podstawie art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp pismem z dnia 27 listopada 2023 r., wobec
czego powinien uzasadnić, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w odpowiedzi na
przedmiotowe wezwanie.
Tym samym wymaga podkreślenia, że twierdzenia Odwołującego
zawarte w odwołaniu oraz podczas rozprawy, iż w istocie Zamawiający nieskutecznie
wezwał go do złożenia wyjaśnień z uwagi na ogólną, w ocenie wykonawcy, treść wyżej
wymienionego pisma,
na obecnym etapie są zarzutami spóźnionymi i całkowicie
nieuzasadnionymi. Ponadto n
ależy zauważyć, że Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia
kwietnia 2017 r. wydanym w sprawie o sygn. akt KIO 681/17 stwierdziła, że: (…)
Obowiązkiem wykonawcy, wezwanego do złożenia wyjaśnień jest przedstawienie
przekonywujących wyjaśnień i dowodów na potwierdzenie tego, że cena oferty została
skalkulowana w sposób rzetelny i gwarantuje realizację całego zakresu objętego
zamówieniem. Wyjaśnienia elementów mających wpływ na wysokość ceny muszą być
konkretne, wyczerpujące i nie mogą pozostawiać jakichkolwiek wątpliwości co do rzetelności
kalkulacji ceny oferty (…) (por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 20 lutego 2019 r.
o sygn. akt KIO 190/19). Z
kolei Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 5 stycznia
2007 r. (sygn. akt V Ca 2214/06, niepubl.) uznał, iż nie jest wystarczające złożenie
jakichkolwiek wyjaśnień, lecz wyjaśnień odpowiednio umotywowanych, przekonujących, że
zaproponowana oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Zgodnie z ugruntowanym poglądem
wyrażanym w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej jak i sądów powszechnych, sytuacja
prawna wykonawcy, który złożył wyjaśnienia ogólne, nieadekwatne do wezwania, nie
poparte dowodami, nie pozwalające na ustalenie czy cena została skalkulowana prawidłowo,
jest w
zasadzie analogiczna do sytuacji wykonawcy, który zaniechał złożenia wyjaśnień (por.
m.in.: wyrok Krajowej Izby O
dwoławczej z dnia 19 maja 2016 r. o sygn. akt KIO 722/16,
wyrok Krajowej Izby O
dwoławczej z dnia 20 maja 2010 r. o sygn. akt KIO 730/10, wyrok
Sądu Okręgowego w Częstochowie z dnia 12 sierpnia 2005 r. o sygn. akt VI Ca 464/05 oraz
wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 4 czerwca 2008 r. o sygn. akt X Ga 127/08).
Należy nadmienić, że w przedmiotowym Postępowaniu Gmina wezwała wykonawcę
Hydrotechnika
do złożenia wyjaśnień, w tym do złożenia dowodów potwierdzających
poprawność wyliczenia ceny/kosztu/wszystkich części zaoferowanej ceny, ponieważ cena
zaoferowana przez tego wykonawcę była niższa o ponad 30% od wartości zamówienia
powiększonej o podatek VAT ustalonej przed wszczęciem postępowania. Konsekwencją
przedmiotowego wezwania było obciążenie Odwołującego obowiązkiem wyjaśnienia, iż
zaoferowana przez tego wykonawcę cena oferty nie jest ceną rażąco niską, pod rygorem
odrzucenia oferty. W odpowiedzi na wezwanie Hydrotechnika
zobowiązany był złożyć
wyjaśnienia poparte dowodami, konkretne, wyczerpujące i rozwiewające wątpliwości co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w SWZ.
Tymczasem s
łusznie wskazał Zamawiający w uzasadnieniu faktycznym odrzucenia oferty
Odwołującego, że wykonawca ten nie złożył rzetelnych wyjaśnień w zakresie zaoferowanej
ceny.
Zamawiający zaznaczył, że dokonał analizy dokumentów przedłożonych w odpowiedzi
na wezwanie
do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny tj. pisma z dnia 29 listopada 2023 r. oraz
kosztorysu ofertowego i ustalił rozbieżności w złożonych dokumentach odnoszące się do
stawki za roboczogodzinę oraz przyjętej ilości roboczogodzin. W tym miejscu wymaga
podkreślenia, że argumentacja zawarta w odwołaniu opiera się na tezie, zgodnie z którą
przesłany kosztorys ofertowy nie stanowił elementu wyjaśnień Odwołującego w związku
z czym
– w ocenie Hydrotechnika – powoływanie się na pewne niezgodności czy
sprzeczności zawarte w dokumentach nie mogą mieć znaczenia w niniejszej sprawie. Z
powyższym jednak nie sposób się zgodzić. Izba podziela w tym zakresie stanowisko
wyrażone zarówno przez Zamawiającego jak i Przystępującego, iż kosztorys ofertowy, w
oparciu o który wykonawca kalkulował cenę złożonej oferty, wniesiony w terminie
zakreślonym przez Zamawiającego w piśmie z dnia 27 listopada 2023 r. tj. w dniu 1 grudnia
2023 r. o godz. 12:17:02
stanowił integralną cześć pisemnych wyjaśnień i winien być zgodny
z treścią przedłożonych wyjaśnień. Należy bowiem zauważyć, że Zamawiający w wezwaniu
do wyjaśnień rażąco niskiej ceny żądał od wykonawcy złożenia dowodów na potwierdzenie
poprawności wyliczenia ceny oferty, a wykonawca w piśmie z dnia 29 listopada 2023 r, do
których – co wymaga podkreślenia – nie dołączył żadnych dowodów, zadeklarował, że w
razie potrzeby przedłoży Gminie kosztorys ofertowy. Przesłany w terminie złożenia
wyjaśnień kosztorys ofertowy powinien więc korespondować z częścią pisemną wyjaśnień –
rzeczone dokumenty winny być spójne, a tymczasem są one wewnętrznie sprzeczne. Jak to
zostało już omówione powyżej, wyjaśnienia w zakresie zaoferowanej ceny muszą być
konkretne, wyczerpujące, weryfikowalne i nie mogą pozostawiać jakichkolwiek wątpliwości
co do rzetelności kalkulacji ceny oferty. Tymczasem przywołane okoliczności wskazują, że
wyjaśnienia Odwołującego nie zostały sporządzone w sposób należyty i nie potwierdzają
wiarygodności zaoferowanej ceny. Zasadnym było zatem uznanie, że wykonawca
Hydrotechnika nie wykazał Zamawiającemu, że jego cena nie jest rażąco niska, pomimo
ziszczenia się ustawowych przesłanek podejrzenia rażąco niskiej ceny w ofercie
Odwołującego.
Ponadto
należy nadmienić, że w okolicznościach faktycznych rozpoznawanej sprawy,
sugerowane przez Odwołującego ponowne wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny nie
było zasadne wobec braku zachowania staranności przez Hydrotechnika przy składaniu
pierwotnych wyjaśnień. Izba podziela ugruntowany pogląd wyrażany w orzecznictwie
Krajowej Izby Odwoławczej, zgodnie z którym nie można prowadzić do bezpodstawnego
stworzenia kolejnej szansy dla wykonawcy, który złożył wyjaśnienia niekompletne,
nierzetelne czy niepotwierdzające prawidłowości ceny, jak miało to miejsce w przedmiotowej
sprawie (por. wyrok Krajowej Izby O
dwoławczej z dnia 28 kwietnia 2017 roku o sygn. akt KIO
Niewywiązanie się przez wykonawcę z ciężaru wykazania prawidłowości ceny oferty
nie może zatem uzasadniać ponownego wzywania do wyjaśnień, gdyż stanowiłoby
naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Czynność
ponownego wezwania jest uzasadniona tylko wtedy, gdy złożone pierwotne wyjaśnienia są
rzetelne i wiarygodne. Nie można zastosować ponownego wezwania do wyjaśnień, jeżeli
wykonawca w odpowiedzi na pierwsze wezwanie składa wyjaśnienia ogólne, nieprecyzyjne i
gołosłowne (tak: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 listopada 2021 r. o sygn. akt
KIO 3216/21
; por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31 stycznia 2022 r. o sygn. akt
KIO 125/22).
Należy bowiem zauważyć, że w niniejszej sprawie Odwołujący podał w swoich
wyjaśnieniach dwie sprzeczne ze sobą stawki za roboczogodzinę oraz rozbieżne ilości
roboczogodzin, co w konsekwencji
doprowadziło Zamawiającego do słusznego wniosku, iż
złożone wyjaśnienia są nierzetelne i niespójne. Nadto wymaga zauważenia, że
Hydrotechnika
w ogóle nie odniósł się w swojej argumentacji do kwestii rozbieżnych stawek
roboczogodziny
, a więc w żaden sposób nawet nie próbował wyjaśnić tych sprzeczności na
etapie
postępowania odwoławczego, a przedstawione stanowisko oparł wyłącznie na
błędnym przyjęciu, iż kosztorys ofertowy nie stanowił elementu wyjaśnień. Co również istotne
– jak słusznie podniósł Zamawiający podczas rozprawy – treść uzasadnienia odwołania
stanowi przede wszystkim polemikę z danymi posiadanymi przez Gminę, które wynikają z
oszacowania zamówienia – z kosztorysu inwestorskiego.
Niezależnie od powyższego Izba dostrzega, że Odwołujący nie odwołał się od decyzji
Zamawiającego o odrzuceniu jego oferty w pełnym zakresie, gdyż Hydrotechnika zaniechał
odniesienia się w odwołaniu do przesłanki odrzucenia z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, co
oznacza, że również z tego powodu odwołanie podlega oddaleniu.
Mając na uwadze przytoczone okoliczności faktyczne i prawne Izba stwierdziła, że
odwołanie podlega oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 zdanie 1 ustawy Pzp orzekła
jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 oraz art. 575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z
§ 5 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437, dalej:
„rozporządzenie”), orzekając w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania stronę
przegrywającą, czyli Odwołującego.
Izba wskazuje, że działając na podstawie § 5 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nie uznała
zgłoszonego przez Zamawiającego kosztu dojazdu za wydatek uzasadniony. Przepis
stanowi bowiem, że łączna kwota wynagrodzenia i wydatków jednego pełnomocnika nie
może przekraczać kwoty 3 600,00 złotych. Wobec zgłoszenia kosztów zastępstwa na kwotę
złotych, nie było podstaw do zasądzenia kosztów dojazdu, jako wykraczających
ponad t
ę wartość.
Przewodnicząca: