Sygn. akt: KIO 208/24
WYROK
Warszawa, dnia 13 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aleksandra Kot
Protokolant:
Piotr
Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 20 stycznia 2024 r. przez wykonawc
ę PROWASTE sp. z o.o. z siedzibą w Przemyślu
(dalej: „Odwołujący”) w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - 34 Wojskowy
Oddział Gospodarczy w Rzeszowie z siedzibą w Rzeszowie (dalej: „Zamawiający”), przy
udziale:
1) ................................................................. uczestnika po stronie
Odwołującego -
wykonawcy B. D.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą: B. D. Zakład
Oczyszczania
„BiM D.” z siedzibą w Żurawicy,
uczestnika po stronie Zamawiającego -
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: FCC Tarnobrzeg
sp. z o.o. z siedzibą w Tarnobrzegu oraz M. O. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M. O. z siedzibą w Woli
Jachowej
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych
00/100) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………………
KIO 208/24
Uzasadnienie
Skarb Państwa - 34 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Rzeszowie z siedzibą
w
Rzeszowie (dalej: „Zamawiający” lub „34 WOG”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm., dalej:
„ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego
pn. „Wywóz stałych odpadów komunalnych oraz umożliwienie ich
segregacji wraz z wyposażeniem wszystkich wskazanych kompleksów w pojemniki do
składowania odpadów komunalnych i odpadów segregowanych z kompleksów wojskowych
funkcjonujących na terenie działania 34. WOG Rzeszów (Zamówienie z podziałem na 14
zadań)” (Nr referencyjny: ZP/6/2024, dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 17 października 2023 r. pod numerem: 2023/S 200-629065.
Wartość wskazanego zamówienia przekracza progi unijne.
20 stycznia 2024 r. wykonawca
PROWASTE sp. z o.o. z siedzibą w Przemyślu (dalej:
„Odwołujący” lub „PROWASTE”) wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań
Zamawiającego w Postępowaniu, polegających na:
1) ................................................................. wyborze w dniu 10 stycznia 2024 r. oferty
złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
FCC Tarnobrzeg sp. z o.o. z siedzibą w Tarnobrzegu oraz M. O. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M. O. z
siedzibą w Woli Jachowej (dalej: „Konsorcjum FCC”) jako najkorzystniejszej w 3
części zamówienia (Zadanie nr 3), pomimo iż wykonawca ten nie spełniał warunku
określonego w Rozdziale X pkt 1 ppkt 1.5 Specyfikacji warunków zamówienia (dalej:
„SWZ”);
zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez
Konsorcjum FCC
, pomimo iż wykonawca ten nie spełniał warunku określonego w
Rozdziale X pkt 1 ppkt 1.5 SWZ;
względnie (jako zarzut ewentualny):
zaniechaniu wezwania Konsorcjum FCC, w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
, bądź
innym,
przez Zamawiającego uznanym za właściwy, do przedstawienia Załącznika nr
6 do
SWZ (Oświadczenie Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia) lub przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunku
określonego w Rozdziale X pkt 1 ppkt 1.5 SWZ przez obu członków Konsorcjum FCC
oraz do poprawy formularzy Jednolitego Europejskiego Dokumentu Z
amówienia
(ESPD) w w
yżej wymienionym zakresie.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 226 ust. 1 pkt 3 i pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art.17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum FCC
, mimo iż oferta tego wykonawcy jest
niezgodna z przepisami
ustawy oraz z Rozdziałem X pkt 1 ppkt 1.5 SWZ w zakresie,
w jakim zakłada powierzenie realizacji zamówienia „odbioru i transportu do
wskazanych instalacji odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnych”
podmiotowi nie posiadającemu stosownego wpisu do rejestru działalności
regulowanej, o którym mowa w art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach – na terenie gminy właściwej dla
miejsca
wykonywania usługi objętej przedmiotem zamówienia;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp w zw. z art. 117 ust. 2 ustawy Pzp oraz w zw.
z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum
FCC
, mimo iż wykonawca ten nie wykazał, że w sposób realny spełnia warunki
udziału w Postępowaniu odnoszące się do posiadania uprawnień niezbędnych do
realizacji przedmiotu zamówienia, tj. nie wykazał, że tę część zamówienia w zakresie
„odbioru i transportu do wskazanych instalacji odpadów komunalnych zmieszanych
i
selektywnych”, do realizacji której wymagany jest wpis do rejestru działalności
regulowanej będzie realizował ten z wykonawców wspólnie ubiegających się
o
zamówienie, który wymagany wpis posiada;
ewentualnie:
3) art. 16 ustawy Ppz w zw. z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Konsorcjum FCC
do przedstawienia poprawnego Załącznika nr 6 do SWZ
(Oświadczenia Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia) lub
przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnianie warunku określonego
w Rozdziale X pkt 1 ppkt 1.5 SWZ przez obu
członków konsorcjum.
W związku z powyższym podstawowe żądania, jakie postawił Odwołujący to
uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu:
1) u
nieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty Konsorcjum FCC;
2) odrzuceniu oferty Konsorcjum FCC;
A z ostrożności, w przypadku nie podzielenia argumentacji wskazanej w pkt II i III
uzasadnienia niniejszego odwołania, wyłącznie jako wniosek ewentualny, o:
powtórzenie czynności oceny ofert, po wezwaniu wyżej wymienionego wykonawcy do
przedłożenia poprawnie wypełnionego Załącznika nr 6 do SWZ (Oświadczenia
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia) lub
przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnianie warunku określonego w
Rozdziale X pkt 1 ppkt 1.5 SWZ przez obu członków konsorcjum.
W uzasadnieniu odwołania PROWASTE podniósł, że nie zgadza się z decyzją
Zamawiającego z dnia 10 stycznia 2024 r. o wyborze najkorzystniejszej oferty Konsorcjum
FCC w zakresie części nr 3. Odwołujący podkreślił, że zgodnie z treścią oferty i Załącznika
nr 6 do SWZ
– dokumentów złożonych przez wyżej wymienionego wykonawcę, zamówienie
w
zakresie odbioru odpadów wykonywać będzie podmiot nieposiadający stosownych
uprawnień do prowadzenia działalności regulowanej. Przedstawione do oferty zaświadczenia
dotyczyły bowiem wyłącznie Członka Konsorcjum FCC.
PROWASTE zaznaczy
ł, że w treści Załącznika nr 6 do SWZ wyraźnie wskazano, iż
usługę polegającą na „odbiorze i transporcie do wskazanych instalacji odpadów
komunalnych zmieszanych i selektywnych” wykonywać będą obaj członkowie Konsorcjum
FCC. Zdaniem Odwołującego na powyższy sposób realizacji usługi wskazuje nie tylko
literalna treść dołączonej do Załącznika nr 6 do SWZ tabeli, lecz także wyjaśnienia
dotyczące rażąco niskiej ceny, w których Konsorcjum FCC podkreśliło, iż „z racji charakteru
wykonywanych usług wykonawca ma możliwość wykorzystania wyjątkowo sprężających
okoliczności realizacji usługi, ponieważ zna teren na jakim ma być realizowana usługa –
realizuje tam inne kontrakty, co wiąże się ze zmniejszeniem kosztów transportu i logistyki
oraz
możliwością dostosowania się do wymaganej częstotliwości obsługi. Baza wykonawcy
zlokalizowana jest w m. Przemyśl tj. ul. Leszczyńskiego 21, 37-700 Przemyśl co w
konsekwencji daje
możliwość szybkiego czasu reakcji – 12,3 km do m. Siedliska. Atutem
wykonawcy jest fakt, iż należy do grupy FCC, która posiada trzy instalacje do przetwarzania
odpadów na terenie południowej Polski”. PROWASTE zaznaczył, że do rzeczonych
wyjaśnień dołączono umowy o pracę dla kierowców i ładowaczy zatrudnionych w wyżej
wymienionej s
półce – nie zaś w firmie konsorcjanta. Kolejno Odwołujący podniósł, że Lider
Konsorcjum FCC nie posiada jednak stosownego wpisu do rejestru
działalności regulowanej
– ani na terenie Gminy Medyka, ani w mieście Przemyśl. W przedstawionych przez
Konsorcjum FCC dokumentach podmiotowych brak jest bowiem stosownych
zaświadczeń, a
w treści rejestrów, dostępnych choćby na stronie https://samorzad.gov.pl/web/gmina-
medyka/rejestry-wykazy nie widnieje nazwa Lidera Konsorcjum
FCC. Odwołujący podkreślił,
że potwierdził to zresztą sam wykonawca wskazując, że po stronie Członka Konsorcjum
FCC
leży „zapewnienie niezbędnych dokumentów (licencji, pozwoleń itd.)”. PROWASTE
zaznaczył, że rozwiązanie takie jest jednak niedopuszczalne, gdyż każde
zezwolenie/licencja/koncesja/wpis
ma
charakter
indywidualny
i
dotyczy
jednego,
wskazanego w nim podmiotu. Nie można się nim „dzielić” w sposób zaprezentowany przez
o
ferenta, tj. w ten sposób, że jedne podmiot posiada uprawnienia, drugi wykonuje zadanie.
Odwołujący podniósł, że bezspornym jest zatem, iż Lider Konsorcjum FCC nie
posiada, a przynajmniej, że nie wykazał, by posiadał wymaganych uprawnień. Było to jednak
konieczne, albowiem w treści Załącznika nr 6 do SWZ wyraźnie zadeklarowano, że obie
firmy wykonywać będą usługę wywozu odpadów. PROWASTE podkreślił przy tym, iż
warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub
zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, jest spełniony, jeżeli co
najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada
uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, jednak
tylko wówczas, jeżeli jednocześnie zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do
których realizacji te uprawnienia są wymagane. Odwołujący wskazał, że w niniejszej sprawie
usługę polegającą na odbiorze odpadów wykonywać ma także i spółka. Powinna
legitymować się zatem wpisem do działalności regulowanej. Brak takiego wpisu świadczy o
wadliwości złożonej oferty.
W ocenie Odwołującego powyższe nie podlega konwalidacji – po pierwsze, dlatego,
że określony w treści Załącznika nr 6 do SWZ opis sposobu realizacji usługi stanowi element
oferty,
wskazujący na deklarowany sposób realizacji zamówienia, za oferowaną cenę
i w
określonym w ofercie terminie. Po wtóre, dlatego, że zamówienie ma charakter
jednorodny
– nie można z jego zakresu wyodrębnić, nawet po (hipotetycznej) korekcie treści
Załącznika nr 6 do SWZ, żadnych prac możliwych do realizacji bez stosownych uprawnień.
Podział taki miałby charakter sztuczny, a udział danego członka konsorcjum w realizacji
zamówienia iluzoryczny.
Odnosząc się do treści i charakteru samego Załącznika nr 6 do SWZ i planowanego
podziału prac pomiędzy firmami, Odwołujący podkreślił jego związek z ofertą i wskazaną
w
niej ceną usługi, skalkulowaną w oparciu o prace wykonywane przez Lidera Konsorcjum
FCC
– o jego pracowników, bazy magazynowe i zaangażowanie. Zdaniem PROWASTE
wyeliminowanie deklarowanego obecnie przez Lidera Konsorcjum FCC zakresu prac zmieni
istotnie treść oferty (w której obie firmy wykonują usługę) i podważy istotnie złożone
wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny. Odwołujący zaznaczył, że jakkolwiek spotkać się
można ze stanowiskiem, iż oświadczenie z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp jest podmiotowym
środkiem dowodowym, wymaganym do złożenia wraz z ofertą i podlega ono
uzupełnieniu/poprawie w procedurze z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, to jednak w tym przypadku
regulacje te nie będą mieć zastosowania. Wyeliminowanie spornych zapisów z treści
Załącznika nr 6 do SWZ zdyskredytuje w całości uznane przez Zamawiającego wyjaśnienia
rażąco niskiej ceny i doprowadzi do konieczności odrzucenia oferty z uwagi na błąd
w obliczeniu ceny. Tym samym w ocenie PROWASTE
korekta treści Załącznika nr 6 do SWZ
oraz, w konsekwencji, zezwolenie na
ponowne złożenie wyjaśnień w przedmiocie rażąco
niskiej ceny, doprowadzi do niedopuszczalnej negocjacji
treści oferty pomiędzy Konsorcjum
FCC a 34 WOG.
Z uwagi na powyższe, Odwołujący podkreślił, że stoi na stanowisku, iż oferta
Konsorcjum FCC
powinna zostać odrzucona. PROWASTE zaznaczył, że jedynie z daleko
idącej ostrożności procesowej złożył wniosek ewentualny o wezwanie Konsorcjum FCC do
uzupełnienia lub poprawienia oferty poprzez przedstawienie nowego Załącznika nr 6 do
SWZ, który wskazywać będzie nowy podział obowiązków pomiędzy stronami, względnie,
o
przedstawienie dowodów potwierdzających posiadanie przez Lidera Konsorcjum FCC
wymaganych uprawnień. W ocenie Odwołującego wybór pierwszego wariantu wiązać się
będzie jednak z koniecznością rekalkulacji ceny i weryfikacji złożonych wyjaśnień co do jej
poprawności – zakładała ona bowiem realizację prac przez obu członków konsorcjum.
W złożonej pismem z dnia 6 lutego 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania w całości przedstawiając szczegółowe stanowisko
w przedmiotowej sprawie.
W piśmie z dnia 7 stycznia 2024 r. wykonawca B. D. prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą: B. D. Zakład Oczyszczania „BiM D.” z siedzibą w Żurawicy wniosła o
uwzględnienie odwołania w całości.
W piśmie z dnia 7 stycznia 2024 r. Konsorcjum FCC wniosło o oddalenie odwołania
jako oczywiście bezzasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy, a także
przedłożone dowody, ustaliła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia,
kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, co uprawniało go do
złożenia odwołania.
Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp, do niniejszego
postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienia zgłosili: wykonawca B. D. prowadząca
działalność gospodarczą pod firmą: B. D. Zakład Oczyszczania „BiM D.” z siedzibą w
Żurawicy (dalej: „Przystępujący 1” lub „B. D.”) – po stronie Odwołującego oraz wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: FCC Tarnobrzeg sp. z o.o. z siedzibą w
Tarnobrzegu oraz M. O.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe M. O. z siedzibą w Woli Jachowej (dalej: „Przystępujący 2”) – po stronie
Zamawiającego.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp) z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania (art. 534 ust. 1
ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt
postępowania (§ 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Zgodnie z R
ozdziałem IV ust. 1 SWZ przedmiotem zamówienia jest wywóz stałych
odpadów komunalnych oraz umożliwienie ich segregacji wraz z wyposażeniem wszystkich
wskazanych kompleksów wojskowych funkcjonujących na terenie 34 WOG w pojemniki do
składowania odpadów komunalnych i odpadów segregowanych.
Przedmiot zamówienia podzielony został na 14 części. Przedmiot zamówienia dla
części nr 3 zamówienia (Wywóz odpadów z m. Przemyśl i Siedliska) obejmuje „usługę
wywozu stałych odpadów komunalnych wraz z umożliwieniem ich segregacji z kompleksów
wojskowych zlokalizowanych w rejonie m. Przemyśl i Siedliska wraz z wyposażeniem
wszystkich wskazanych w załączniku nr 5 (Opis Przedmiotu Zamówienia) kompleksów
w
pojemniki do składowania odpadów komunalnych i segregowanych” (Rozdział IV ust. 2 pkt
3 SWZ).
W myśl postanowień Rozdziału X ust. 1 pkt 1.5 SWZ:
„O udzielenie przedmiotowego zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:
(…)
1.5 Spełniają warunki udziału w postępowaniu określone przez Zamawiającego dotyczące
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika
to z odrębnych przepisów – warunek w powyższym zakresie zostanie uznany za spełniony,
jeżeli Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia posiada zezwolenie na
prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych – Wykonawca musi
posiadać stosowny wpis do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b i 9c
ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – na terenie
gminy właściwej dla miejsca wykonywania usługi objętej przedmiotem zamówienia.
UWAGA I:
W przypadku oferty składanej przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia (Konsorcjum, spółka cywilna), wystarczającym jest, aby dokumenty, o których
mowa w ust. 1.5 złożone zostały przez jednego z partnera konsorcjum/wspólnika spółki
cywilnej, który spełnia warunki udziału w postępowaniu i zrealizuje usługi, do których
realizacji te uprawnienia są wymagane.
UWAGA II:
W przypadku oferty składanej przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia, Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia dołączają do
oferty oświadczenie, z którego wynika, które usługi wykonają poszczególni Wykonawcy.
Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 6 do SWZ”.
Stosownie do brzmienia postanowienia R
ozdziału XI ust. 6 SWZ:
„Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, do złożenia
w
wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie następujących dokumentów
potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu:
aktualnego wpisu do rejestru działalności regulowanej o której mowa w art. 9b i 9c ustawy
z
dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – na terenie gminy
właściwej dla miejsca wykonywania usługi objętej przedmiotem zamówienia (forma
dokumentu oryginał bądź kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez osobę
uprawnioną do składania oświadczeń woli w imieniu wykonawcy)”.
Zgodnie z postanowieniami Rozdziału XVI ust. 11 i ust. 12 pkt 1 ustawy Pzp:
„11. Oferta powinna zawierać następujące dokumenty w postaci elektronicznej podpisane
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, przez osoby upoważnione:
formularz ofertowy, zawierający wszystkie informacje zawarte we wzorze
stanowiącym Załącznik nr 1 do SWZ;
formularz kalkulacji ceny ofertowej -
Załącznik nr 1A i/lub Załącznik nr 1B i/lub
Załącznik nr 1C i/lub Załącznik nr 1D i/lub Załącznik nr 1E i/lub Załącznik nr 1F i/lub
Załącznik nr 1G i/lub Załącznik nr 1H i/lub Załącznik nr 1I i/lub Załącznik nr 1J i/lub Załącznik
nr 1K i/lub Załącznik nr 1L i/lub Załącznik nr 1M i/lub Załącznik nr 1N (w zależności od
części zamówienia, o udzielenie której Wykonawca się ubiega);
Wykonawca zobowiązany jest skalkulować cenę oferty wypełniając każdą pozycję
formularza (obowiązek wycenienia każdej pozycji).
12. Wraz z
ofertą Wykonawca winien złożyć:
oświadczenie, z którego wynika, które usługi wykonają poszczególni Wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, o ile dotyczy, zgodnie ze wzorem
określonym w załączniku nr 6 SWZ”.
Zamawiający w ramach przygotowanych przez siebie wzorów załączników do SWZ
udostępnił Załącznik nr 6 do SWZ pn. „Oświadczenie wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia”, który ma następujące brzmienie:
OŚWIADCZENIE WYKONAWCÓW
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
W związku z ubieganiem się o udzielenie zamówienia publicznego pn.: Wywóz stałych
odpadów komunalnych oraz umożliwienie ich segregacji wraz z wyposażeniem wszystkich
wskazanych kompleksów w pojemniki do składowania odpadów komunalnych i odpadów
segregowanych z kompleksów wojskowych funkcjonujących na terenie działania 34. WOG
Rzeszów. (Zamówienie z podziałem na 14 zadań)
prowadzonego przez
34 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Rzeszowie prowadzonego przez
34 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Rzeszowie niniejszym oświadczam, że poszczególni
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia wykonają następujące usługi:
L.p.
Nazwa i adres Wykonawcy
Zakres wykonywanych usług
UWAGA: Należy dostosować ilość wierszy do ilości Wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia.
W ramach przedmiotowego Postępowania Konsorcjum FCC złożyło ofertę –
Załącznik nr 1 do SWZ, zgodnie ze wzorem udostępnionym przez 34 WOG, na następujące
części zamówienia: 1-5, 8, 12-13, do której dołączył wypełniony Załącznik nr 6 do SWZ.
W przedłożonym „Oświadczeniu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia”, którego wzór stanowi Załącznik nr 6 do SWZ, Przystępujący 2 wskazał, co
następuje:
OŚWIADCZENIE WYKONAWCÓW
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
W związku z ubieganiem się o udzielenie zamówienia publicznego pn.: Wywóz stałych
odpadów komunalnych oraz umożliwienie ich segregacji wraz z wyposażeniem wszystkich
wskazanych kompleksów w pojemniki do składowania odpadów komunalnych i odpadów
segregowanych z kompleksów wojskowych funkcjonujących na terenie działania 34. WOG
Rzeszów. (Zamówienie z podziałem na 14 zadań)
prowadzonego przez
34 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Rzeszowie prowadzonego przez
34 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Rzeszowie niniejszym oświadczam, że poszczególni
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia wykonają następujące usługi:
L.p.
Nazwa i adres Wykonawcy
Zakres wykonywanych usług
FCC Tarnobrzeg Sp. z o.o.
(Lider konsorcjum)
ul. Strefowa 8
39-400 Tarnobrzeg
a)
koordynacja robót związanych z realizacją
zamówienia;
b)
r
ozliczenia pomiędzy zamawiającym, a
konsorcjum;
c)
obsługa administracyjna zamówienia;
d)
odbiór i transport do wskazanych instalacji
odpadów komunalnych zmieszanych
i selektywnych;
e)
zapewnienie pojemników do realizacji
zamówienia;
f)
zapewnienie realizacji usługi w zakresie
operacyjno-logistycznym;
g)
zapewnienie specjalistycznej wiedzy
operacyjnej i doświadczenia w realizacji
zamówienia publicznego;
h)
kontrola i audyty wewnętrzne sposobu
wykonywanej usługi przez Wykonawcę;
i)
inne czynności, które okażą się niezbędne
do wykonania przedsięwzięcia związane z
przypisanym zakresem robót oraz obowiązki
wynikające z Umowy Konsorcjum.
Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe M. O.
(członek konsorcjum)
Wola Jachowa 94A,
008 Górno
a)
odbiór i transport do wskazanych instalacji
odpadów komunalnych zmieszanych
i selektywnych;
b)
transport i podstawienie pojemników do
obsługi poszczególnych obiektów;
c) logistyka, w tym zapewnienie odpowiedniej
liczby pojazdów do należytej realizacji usługi;
d)
zapewnienie niezbędnych dokumentów
(licencji, pozwoleń itd.) oraz inne czynności,
które okażą się niezbędne do wykonania
przedsięwzięcia związane z przypisanym
zakresem robót oraz obowiązki wynikające
z Umowy Konsorcjum.
UWAGA: Należy dostosować ilość wierszy do ilości Wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia.
W odpowiedzi na wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych
Konsorcjum FCC
przedłożyło wpisy do rejestru działalności regulowanej: zaświadczenie
o
wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości na terenie miasta Przemyśla z dnia 4 maja 2022 r. oraz
zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzonego przez Wójta Gminy Medyka z dnia
7 listopada 2023 r.
Wyżej wymienione dokumenty zostały wydane dla Członka Konsorcjum
FCC
– M. O. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe M. O. z siedzibą w Woli Jachowej (dalej: „M. O.” lub „Partner Konsorcjum
FCC”).
Zgodnie z § 1 ust. 1-2 Umowy konsorcjum z dnia 30 października 2023 r. (dalej:
„Umowa konsorcjum”):
„1.
Partnerzy Konsorcjum zawierają między sobą umowę konsorcjum w celu
współdziałania dla pozyskiwania zamówień, wspólnego składania ofert, prowadzenia
negocjacji i wspólnego realizowania pozyskanych kontraktów w oparciu o system podziału
rzeczowego prac objętych kontraktem, dla osiągnięcia optymalnych warunków
technologicznych, technicznych, finansowych oraz organizacyjnych przy realizacji
przedsięwzięcia pod nazwą:
„Wywóz stałych odpadów komunalnych oraz umożliwienie ich segregacji wraz
z
wyposażeniem wszystkich wskazanych kompleksów w pojemniki do składowania odpadów
komunalnych i odpadów segregowanych z kompleksów wojskowych funkcjonujących na
terenie działania 34. WOG Rzeszów.
(Zamówienie z podziałem na 14 zadań)" Znak sprawy: ZP/6/2024
Szczegółowy podział zadań między Partnerami oraz wzajemne rozliczenia, na
każdym etapie realizacji przedsięwzięcia, określi odrębnie zawarta umowa realizacyjna, przy
czym Partnerzy zastrzegają, że w zakresie w jakim w Przedsięwzięciu Partnerzy wykazywać
będą spełnienie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
dotyczące uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, a
także wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, poprzez jednego z
Partnerów, Partner, który wykazał spełnienie warunku będzie zgodnie z umową realizacyjną,
odpowiedzialny za realizację części Przedsięwzięcia z tym warunkiem związanej.
W myśl § 2 ust. 1 lit. p) i q) Umowy konsorcjum obowiązki Lidera Konsorcjum, na
etapie realizacji umowy zawartej z Zamawiającym na realizację Przedsięwzięcia, obejmują:
„p) odbiór i transport do wskazanych instalacji odpadów komunalnych zmieszanych i
selektywnych, q) zapewnienie pojemników do realizacji zamówienia”.
Stosownie do
§ 3 ust. 3 lit. g) i h) Umowy konsorcjum „Do obowiązków Uczestnika
Konsorcjum należy: (…), g) odbiór i transport do wskazanych instalacji odpadów
komunalnych zmieszanych i selektywnych
, h) transport i podstawienie pojemników do
obsługi poszczególnych obiektów”.
Pismem z dnia 4 stycznia 2024 r.
Zamawiający poinformował wykonawców, którzy
złożyli oferty w Postępowaniu w zakresie części nr 3 o wyborze oferty najkorzystniejszej
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: FCC Tarnobrzeg sp. z
o.o. z siedzibą w Tarnobrzegu oraz M. O. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą:
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M. O. z siedzibą w Woli Jachowej.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Zgodnie z art. 16 ustawy Pzp
zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny.
W myśl art. 17 ust. 2 ustawy Pzp „Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu
zgodnie z przepisami ustawy
”.
Stosownie do
art. 117 ust. 2 ustawy Pzp „Warunek dotyczący uprawnień do
prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112
ust. 2 pkt 2, jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności
gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których
realizacji te uprawnienia są wymagane”.
Art. 128 ust. 1 ustawy Pzp stanowi:
„Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych
środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub
są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do
ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy
podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania”.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b, pkt 3 i pkt 5 ustawy Pzp:
„Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli: 2) została złożona przez wykonawcę: (…) niespełniającego warunków udziału
w
postępowaniu, lub (…); 3) jest niezgodna z przepisami ustawy; (…); 5) jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia; (…)”.
Przechodząc do rozpoznawania zarzutów odwołania koniecznym jest zaznaczenie,
że argumentacja zawarta w uzasadnieniu odwołania opiera się na tezie, zgodnie z którą
skoro dołączony do oferty Załącznik nr 6 do SWZ – „Oświadczenie wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia” został wypełniony w ten sposób, że w komunie
pn. „Zakres wykonywanych usług” zarówno w odniesieniu do Lidera Konsorcjum FCC – FCC
Tarnobrzeg sp. z o.o.
(dalej: „FCC Tarnobrzeg”) jak i Członka Konsorcjum FCC – M. O.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M. O. z
siedzibą w Woli Jachowej wpisano „odbiór i transport do wskazanych instalacji odpadów
komunalnych zmieszanych i selektywnych” to znaczy, że w części nr 3 zamówienia, której
dotyczy odwołanie, obaj wyżej wymienieni wykonawcy będą realizować usługi, do których
realizacji wymagane są uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej
lub zawodowej
, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp. Tym samym – w ocenie
Odwołującego – w niniejszej sprawie obaj członkowie Konsorcjum FCC powinni posiadać
zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych –
aktualny
wpisu do rejestru działalności regulowanej o której mowa w art. 9b i 9c ustawy z
dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – na terenie gminy
właściwej dla miejsca wykonywania usługi objętej przedmiotem zamówienia. Tymczasem
dokumenty przedłożone w odpowiedzi na wezwanie do złożenia podmiotowych środków
dowodowych:
zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie miasta Przemyśla
oraz zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzonego przez Wójta Gminy
Medyka zostały wydane dla Członka Konsorcjum FCC – M. O. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe M. O. z siedzibą w Woli Jachowej.
Zdaniem PROWASTE
również Lider Konsorcjum FCC powinien legitymować się stosownym
wpisem do rejestru działalności regulowanej, a jego brak świadczy o wadliwości złożonej
oferty.
Odwołujący podkreślił, że zgodnie bowiem z treścią Załącznika nr 6 do SWZ
zamówienie w zakresie odbioru odpadów wykonywać będzie podmiot nieposiadający
wymaganych uprawnień do prowadzenia działalności regulowanej. Mając na względzie
p
rzedstawioną argumentację Odwołujący uznał, że oferta złożona przez Przystępującego 2
podlega odrzuceniu z uwagi na
to, że została złożona przez wykonawcę niespełniającego
warunku
udziału w Postępowaniu, jest niezgodna z przepisami ustawy, a ponadto jej treść
jest niezgodna z warunkami
zamówienia. Z powyższym stanowiskiem nie sposób się jednak
zgodzić.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że nie potwierdził się zarzut naruszenia art.
226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp w zw. z art. 117 ust. 2 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 16 pkt 1
i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia Konsorcjum FCC, mimo że nie wykazało
ono, iż tę część zamówienia w zakresie „odbioru i transportu do wskazanych instalacji
odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnych”, do realizacji której wymagany jest wpis
do rejestru działalność regulowanej będzie realizował ten z wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienia, który wymagany wpis posiada. Wymaga podkreślenia, że w
niniejszej sprawie
faktem bezspornym jest, że M. O. – Partner Konsorcjum FCC posiada
stosowne wpisy do
rejestru działalności regulowanej, co jest wystarczające do wykazania
spełniania przez Przystępującego 2 warunku udziału w Postępowaniu dotyczącego
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym
mowa w Rozdziale X ust. 1 pkt 1.5 SWZ. Zgodnie bowiem z UWAG
Ą I zawartą w wyżej
wymienionym postanowieniu w
przypadku oferty składanej przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia wystarczającym jest, aby odpowiednie wpisy do
rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zostały złożone przez jednego partnera
konsorcjum, który spełnia warunki udziału w Postępowaniu i zrealizuje usługi, co których
realizacji te uprawnienia są wymagane. Koniecznym jest zaznaczenie, że wskazane
postanowienie SWZ w zakresie opisanego
warunku udziału w Postępowaniu dotyczącego
uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej jest wiążące
zarówno dla Zamawiającego jak i wykonawców biorących udział w Postępowaniu oraz
koreluje z przepisem art. 117 ust. 2 ustawy Pzp.
Z przywołanego przepisu wynika bowiem,
że nie każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia musi
posiadać uprawnienia wymagane przez zamawiającego, musi je jednak posiadać ten z nich,
który będzie realizował zakres wymagający posiadania uprawnień. Urzeczywistnienie tego
wymogu na etapie postępowania może nastąpić przez doprecyzowanie, na podstawie art. 58
ust. 4 ustawy Pzp
, sposobu realizacji zamówienia przez wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia (tak: J. Jarnicka [w:] Prawo zamówień publicznych. Komentarz
red. Marzena Jaworska, Dorota Grześkowiak-Stojek, Julia Jarnicka, Agnieszka Matusiak,
Warszawa 2023, art. 117 ustawy Pzp).
W okolicznościach rozpoznawanej sprawy
znamiennym jest, że 34 WOG dysponował całą dokumentacją Postępowania dotyczącą
wszystkich części zamówienia, na które Konsorcjum FCC złożyło ofertę, w tym przede
wszystkim posiadał Umowę konsorcjum przed wyborem najkorzystniejszej oferty w zakresie
części nr 3, z której wynika podział prac pomiędzy konsorcjantami. Na szczególną uwagę
zasługuje postanowienie § 1 ust. 2 Umowy konsorcjum, w którym zawarta jest odpowiedź na
wątpliwości PROWASTE w zakresie tego, który z członków Konsorcjum FCC będzie
realizował tę część zamówienia – „odbiór i transport do wskazanych instalacji odpadów
komunalnych zmieszanych i selektywnych”, do wykonania której wymagany jest wpis do
rejestru działalności regulowanej. Z treści przywołanego postanowienia wynika albowiem, że
w zakresie w jakim w przedsięwzięciu partnerzy wykazywać będą spełnienie warunku
udziału w Postępowaniu dotyczącego uprawnień do prowadzenia określonej działalności
gospodarczej lub zawodowej poprzez jednego z
partnerów, to ten partner konsorcjum, który
wykazał spełnienie warunku będzie zgodnie z umową realizacyjną odpowiedzialny za
realizację części przedsięwzięcia z tym warunkiem związanej. Tym samym zasadnym jest
przyjęcie, że ponad wszelką wątpliwość Przystępujący 2 w zakresie postawionego warunku
udziału w Postępowaniu, o którym mowa w Rozdziale X ust. 1 pkt 1.5 SWZ, wykazał jego
spełnienie i zapewnił realne wykonanie umowy w ramach wykazanych dokumentów
potwierdzających jego spełnienie. Idąc dalej, Izba dostrzega również, że zgodnie z § 2 ust. 1
lit. p) i
§ 3 ust. 3 lit. g) Umowy konsorcjum do obowiązków zarówno FCC Tarnobrzeg jak i M.
O.
należy „odbiór i transport do wskazanych instalacji odpadów komunalnych zmieszanych
i
selektywnych”. Z kolei w myśl § 2 ust. 1 lit. q) „zapewnienie pojemników do realizacji
zamówienia” zostało przypisane wyłącznie Liderowi Konsorcjum FCC, a za „transport i
podstawienie pojemników do obsługi poszczególnych obiektów” odpowiedzialny jest Partner
Konsorcjum FCC. Przytoczone postanowienia Umowy konsorcjum jednoznacznie zatem
wskazują, że intencją konsorcjantów było, aby zadania, które wymagają wpisu do rejestru
działalności regulowanej były przez nich realizowane wymiennie w zależności od części
zamówienia, na którą składana była oferta. Powyższe potwierdza chociażby fakt, że – jak
wynika z
dokumentacji Postępowania przekazanej przez Zamawiającego – w zakresie części
nr 13 zamówienia, w której 11 stycznia 2024 r. zawarto już umowę w sprawie zamówienia
publicznego
spełnianie warunku udziału w Postępowaniu, o którym w Rozdziale X ust. 1 pkt
1.5 SWZ
wykazał FCC Tarnobrzeg. Tymczasem – jak słusznie wskazał 34 WOG w
odpowiedzi na odwołanie – podział odnośnie obowiązków w zakresie „zapewnienia
pojemników do realizacji zamówienia” oraz „transportu i podstawienia pojemników do obsługi
poszczególnych obiektów” dotyczył wszystkich części bez względu na posiadane przez
konsorcjantów zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej. Izba podziela
stanowisko Zamawiającego wyrażone w piśmie procesowym z dnia 6 lutego 2024 r. oraz
podczas rozprawy, zgodnie z którym treść wyjaśnień rażąco niskiej ceny wraz z załącznikami
potwierdza, iż obaj konsorcjanci będą realnie wykonywać zamówienie w części nr 3, w tym w
szczególności, że FCC Tarnobrzeg będzie podmiotem zapewniającym bazę pojemników.
Dodatkowo odnosząc się do fragmentu wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny z dnia 4
grudnia 2024 r. zacytowanego przez PROWASTE w treści odwołania, należy zauważyć, że
trafnie podniósł Przystępujący 2 podczas rozprawy, iż Odwołujący dokonuje nadinterpretacji
treści rzeczonych wyjaśnień. Wbrew twierdzeniom PROWASTE przytoczony fragment nie
potwierdza bowiem
tezy odwołania. W szczególności zasadnym jest podkreślenie, że umowy
o pracę załączone do wyjaśnień rażąco niskiej ceny mają na celu wykazanie, że Konsorcjum
FCC posiada odpowiednie zasoby i stosuje wynagrodzenie zgodne z przepisami prawa
pracy,
natomiast nie zostały złożone na okoliczność wykazania, iż te konkretne osoby będą
wykonywały zamówienie. Ponadto Izba wskazuje, że zarzuty odnoszące się do sposobu
skonstruowania dokumentów zamówienia, w szczególności Załącznika nr 6 do SWZ –
„Oświadczenia wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia” jak
również jego nieprawidłowego wypełnienia w kontekście braku odniesienia się do
poszczególnych części zamówienia są spóźnione. W tym miejscu wymaga podkreślenia, że
wykonawca nie może ponosić negatywnych konsekwencji takiego sposobu sformułowania
dokumentów zamówienia jakie zostały przygotowane w tym Postępowaniu. Słusznie bowiem
podniósł Przystępujący 2 w piśmie procesowym oraz podczas rozprawy, że złożył ofertę jako
k
onsorcjum w tym samym składzie na wiele części przedmiotu zamówienia. Zgodnie ze
wzorem formularza oferty będącego Załącznikiem nr 1 do SWZ Przystępujący 2 na jednym
dokumencie złożył ofertę w tych częściach, w ramach których zdecydował się składać ofertę.
Konsorcjum FCC
w myśl postanowienia Rozdziału XVI ust. 12 pkt 1 SWZ załączyło do oferty
również stosowne oświadczenie wypełnione zgodnie ze wzorem określonym w Załączniku nr
6 do SWZ.
Trafnie wskazał Przystępujący 2 podczas rozprawy, że w żadnym miejscu w SWZ
nie ma bowiem wymogu, aby wykonawca zobligowany był do złożenia osobno dla każdej
części zamówienia oświadczenia o podziale wykonywanych zadań pomiędzy
konsorcjantami.
Tymczasem 34 WOG w ramach stricte treści informacji jakie mają wynikać z
Załącznika nr 6 do SWZ wymagał od wykonawcy wskazania takich informacji, które
odpowiadać mają literalnemu brzmieniu przedmiotowego załącznika łącznie dla wszystkich
części zamówienia w jakich wykonawca będzie składać ofertę. Mając na uwadze wszystko
powyższe w ocenie Izby Zamawiający i Przystępujący 2 w sposób wystarczający wyjaśnili
w
toku postępowania odwoławczego wątpliwości podnoszone przez Odwołującego
w
odwołaniu, stąd też wzywanie do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów stało się
bezprzedmiotowe i
– jak słusznie podniósł Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie –
w
okolicznościach faktycznych niniejszej sprawy prowadziłoby jedynie do nadmiernego
formalizmu.
Dodatkowo należy wskazać, że zarzut ewentualny podlegał oddaleniu również
jako nieuzasadniony w konsekwencji przedstawienia w treści odwołania dwóch sprzecznych
stanowisk w zakresie zastosowania procedury z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp.
O
dnosząc się z kolei do zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum FCC z
uwagi na to, że jej treść jest niezgodna
z
warunkami zamówienia Izba wskazuje, co następuje. Poprzez warunki zamówienia, w myśl
art. 7 pkt 29 ustawy Pzp należy rozumieć „warunki, które dotyczą zamówienia lub
postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu
zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań
proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia
publicznego”. Niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia zachodzi co do zasady
wtedy, gdy zawar
tość merytoryczna oferty nie odpowiada ukształtowanym przez
zamawiającego i zawartym w dokumentach zamówienia wymaganiom. W ramach
powyższego katalogu mieścić się będzie zatem m.in. sytuacja, kiedy wykonawca oferuje
wykonanie przedmiotu zamówienia w sposób inny niż wymagany w świetle dokumentów
zamówienia. W komentarzu Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: „UZP”) do ustawy Pzp
czytamy: „Norma art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp odnosi się do merytorycznego aspektu
zaoferowanego przez wykonawców świadczenia oraz merytorycznych wymagań
zamawiającego, w szczególności co do zakresu świadczenia jego ilości lub jakości,
warunków realizacji lub innych elementów istotnych dla wykonania zamówienia. Analiza
niniejszej podstawy odrzucenia oferty pozwala na stwierdzenie, że oczywistym warunkiem
dokonania takiej czynności z uwagi na niezgodność oferty z warunkami zamówienia powinno
być precyzyjne i jednoznaczne określenie tych wymagań przez zamawiającego w
dokumentach zamówienia (…)” (zob. „Prawo zamówień publicznych” – komentarz pod
redakcją Huberta Nowaka i Mateusza Winiarza, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa
2023, str. 729). Dla stwierdzenia istnienia podstaw do odrzucenia, o
których mowa w wyżej
wymienionym przepisie, niezbędne jest zatem stwierdzenie i wykazanie przez
zamawiającego niezgodności treści oferty z określonymi w dokumentach zamówienia
wymaganiami, przy czym podnoszona rozbieżność nie może budzić wątpliwości. Jak bowiem
wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 5 stycznia 2024 r. o sygn. akt 3801/23
„Aby zastosować podstawę odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp musi być
możliwe do uchwycenia na czym konkretnie polega niezgodność oferty, czyli co i w jaki
sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi
jednoznacznie postanowieniami wynikającymi z określonych warunków zamówienia (…);
Zaznaczenia wymaga, że punktem wyjścia dla ustalenia zgodności oferty wykonawcy z
wymaganiami zamawiającego są postanowienia zawarte w dokumentach zamówienia, w
których zostały jasno i przejrzyście wyrażone oczekiwania zamawiającego (…)” (por. wyrok
Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 21 marca 2022 r. o sygn. akt KIO 543/22). Przenosząc
powyższe rozważania prawne na kanwę niniejszej sprawy zasadnym jest podkreślenie, że
Odwołujący nie był w stanie w sposób transparentny wskazać w odwołaniu niezgodności
treści oferty Konsorcjum FCC z konkretnymi wymaganiami wynikającymi z dokumentów
zamówienia. W związku z powyższym zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp nie
potwierdził się i jako taki podlegał oddaleniu.
Ponadto Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy
Pzp, ale
nie przedstawił żadnego uzasadnienia dla naruszenia przez 34 WOG wyżej
wymienionego przepisu,
przede wszystkim nawet nie wyjaśnił dlaczego – w jego ocenie –
oferta Przystępującego 2 jest niezgodna z ustawą. Podkreślenia wymaga, że zgodnie ze
stanowiskiem wyrażanym w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej niezgodność oferty
z
ustawą zachodzi w sytuacji, gdy oferta ta narusza przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych lub przepisy wykonawcze (tak m.in.: wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29
marca 2022 r. o sygn. akt KIO 659/22, wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10 listopada
2021 r. o sygn. akt KIO 3205/21 oraz wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 marca
2023 r. o sygn. akt KIO 675/23). Tymczasem w niniejszej sprawie PROWASTE ani nie
wskazał jaki przepis ustawy Pzp został rzekomo naruszony przez Zamawiającego ani nie
przedstawił żadnych okoliczności faktycznych mających wskazywać na istnienie stanu
niezgodności pomiędzy ofertą Konsorcjum FCC a ustawą. Należy zauważyć, że
ustawodawca w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp
odrębnie określił podstawy odrzucenia oferty z
powodu niezgodności z ustawą czy też m.in. z uwagi na niezgodność treści oferty z
warunkami zamówienia. Ziszczenie się podstawy odrzucenia wskazanej w art. 226 ust. 1 pkt
5 ustawy Pzp
nie świadczy jednak o zaistnieniu przesłanki określonej w art. 226 ust. 1 pkt 3
ustawy Pzp (zob.
wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29 marca 2022 r. o sygn. akt KIO
W tym miejscu równocześnie wymaga przypomnienia, że zgodnie z art. 555 ustawy
Pzp „Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu”. Treść
zarzutu nie jest ograniczona wyłącznie do twierdzeń zawartych we wstępnej części
odwołania (petitum), a dotyczy również okoliczności faktycznych i prawnych zawartych w
sformułowanej przez odwołującego argumentacji. Odwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia
wobec dokonanych przez zamawiającego czynności lub zaniechań, co oznacza obowiązek
zaprezentowania przez odwołującego nie tylko podstawy prawnej takich zastrzeżeń, ale
przede wszystkim argumentacji odnoszącej się do postulowanej oceny. Oznacza to zatem
konieczność odniesienia się do wszystkich elementów stanu faktycznego, jak również
podjętych czynności lub zaniechań zamawiającego w taki sposób, który pozwoli na uznanie,
że podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności lub zaniechań przypisanych
zamawiającemu. To na wykonawcy, będącym profesjonalistą, spoczywa ciężar
przedstawienia w treści odwołania jasnych i szczegółowych zarzutów zbudowanych z dwóch
warstw, tj. prawnej i faktycznej, które wyznaczają granice rozstrzygnięcia Izby (tak: Krajowa
Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 3 czerwca 2020 r. o sygn. akt: KIO 401/20, KIO 403/20).
Stąd niezależnie od wskazanego w odwołaniu przepisu, którego naruszenie jest zarzucane
zamawiającemu, Izba jest uprawniona do oceny prawidłowości zachowania zamawiającego
(podjętych lub zaniechanych czynności) jedynie przez pryzmat sprecyzowanych w odwołaniu
dla uzasadnienia jego wniesienia okoliczności faktycznych i prawnych. Mają one decydujące
znaczenie dla ustalenia granic kognicji Izby przy rozpoznaniu sprawy, gdyż konstytuują
zarzut podlegający rozpoznaniu (zob. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 sierpnia
2022 r. o sygn. akt: KIO 1889/22, KIO 1891/22, KIO 1904/22).
Z uwagi na powyższe Izba odniosła się do zarzutów podniesionych w odwołaniu
w
takim zakresie, w jakim została przedstawiona odpowiadająca im argumentacja poparta
okolicznościami faktycznymi i oceną prawną. Wszelkie nowe okoliczności powoływane przez
Odwołującego oraz przez Przystępującego 1 dopiero na rozprawie, które nie zostały
wyraźnie i wprost ujęte w treści wniesionego odwołania, nie mogły być wzięte przez skład
orzekający pod uwagę przy rozpoznaniu niniejszej sprawy.
Mając na względzie przytoczone okoliczności faktyczne i prawne Izba stwierdziła, że
odwołanie podlega oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 zdanie 1 ustawy Pzp orzekła
jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
557, art. 574 oraz art. 575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 zdanie 1 w
zw. z § 5 pkt 1 i § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
, dalej: „rozporządzenie”), orzekając w tym zakresie o obciążeniu kosztami
postępowania stronę przegrywającą, czyli Odwołującego.
Przewodnicząca: