sygn. akt: KIO 209/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 6 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Członkowie:
Piotr Kozłowski
Rafał Malinowski
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu
na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 6 lutego 2024 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20
stycznia 2024 r. przez wykonawc
ę Błysk-Bis sp. z o.o., ul. Moniuszki 108; 06-200 Maków
Mazowiecki,
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Pułtusk, ul. Rynek 41; 06-100 Pułtusk,
przy udziale uczestnika:
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych sp. z o.o., ul. St. Staszica 35, 06-100 Pułtusk,
przystępującego do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego,
postanawia:
odrzucić odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę Błysk-Bis sp. z o.o., ul. Moniuszki 108;
200 Maków Mazowiecki i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Błysk-
Bis
sp.
z o.o., ul. Moniuszki 108; 06-
200 Maków Mazowiecki, tytułem wpisu od odwołania
oraz
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez zamawiającego Gminę Pułtusk, ul. Rynek 41; 06-100 Pułtusk,
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od wykonawcy Błysk-Bis sp. z o.o., ul. Moniuszki 108; 06-200 Maków
Mazowiecki na rzecz Gminy
Pułtusk, ul. Rynek 41; 06-100 Pułtusk, kwotę 3 600 zł 00
gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy), stanowiącą uzasadnione
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………………………
Członkowie:
………………………
……………………….
sygn. akt: KIO 209/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Pułtusk, prowadziła postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn. „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości
zamieszkałych oraz organizacja i prowadzenie Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów”.
Przedmiotowe postępowanie dotyczy zamówienia na usługi o wartości szacunkowej
wyższej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp (tzw.
„progi unijne”).
20 stycznia 2024 roku, wykonawca
Błysk-Bis sp. z o.o. z siedzibą w Makowie
Mazowieckim, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając
zamawiającemu naruszenie art. 305 pkt 1) w związku z art. 214 ust. 1 pkt 11) oraz w związku
z art. 214 ust. 9 ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o wydanie przez Krajową Izbę Odwoławczą wyroku, w którym Krajowa
Izba Odwoławcza, w oparciu o art. 554 ust. 3 pkt 2 lit. b) w związku z art. 457 ust. 1 pkt 1)
Ustawy Pzp, unieważni umowę nr 61/2024 z dnia 11 stycznia 2024 r. w zakresie zobowiązań
niewykonanych, którą zamawiający zawarł z wykonawcą Pułtuskie Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych s
p. z o.o., i którą to umową udzielił temu wykonawcy zamówienie publiczne
z naruszeniem Ustawy Pzp
– wniosek ten został ograniczony do unieważnienia przez Izbę
umowy w zakresie zobowiązań niewykonanych, bowiem wykonawca już od 13 stycznia 2024
r. realizuje podlegającą unieważnieniu umowę, a zwrot przez zamawiającego spełnionych
przez w
ykonawcę świadczeń umownych nie jest możliwy ze względu na ich charakter.
Odwołujący wniósł również o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego, w tym wpisu od odwołania.
Odwołujący wskazał, iż wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę do
wniesienia odwołania, powziął w dniu 12 stycznia 2024 r. W tym dniu, zamawiający przesłał
o
dwołującemu drogą mailową dokumenty postępowania o udzielenie ww. zamówienia wraz z
umową zawartą, wskutek tego postępowania. Odwołujący dochował należytej staranności i
wystąpił do zamawiającego z wnioskiem o udostępnienie protokołu postępowania wraz z
załącznikami
i innymi dokumentami związanymi z postępowaniem w związku z przewidywanym
zakończeniem postępowania i zawarciem umowy, o której zamiarze zawarcia zamawiający
poinformował ogłoszeniem z dnia 24 listopada 2023 r. zamieszczonym w Biuletynie Zamówień
Publicznych, pod numerem pozycji 00513373.
Zamawiający wniósł o odrzucenie odwołanie, a w przypadku nie uwzględnienia tego
wniosku o oddalenie odwołania w całości.
Przystępujący wykonawca Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych sp. z o.o. z siedzibą
w Pułtusku wniósł o odrzucenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
O
głoszenie o zamiarze zawarcia umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa
w art. 214 ust. 1 pkt 11 Pzp, zostało opublikowane w BZP w dniu 24 listopada 2023 r.
Tym samym, w
ocenie Krajowej Izby Odwoławczej należy uznać, że dzień opublikowania
przez zamawiającego ww. informacji, tj. 24 listopada 2023 r. był pierwszy dniem, w którym
o
dwołujący mógł uzyskać wiedzę o tym, że zamawiający zamierza zawrzeć umowę
z p
rzystępującym i na jakich warunkach zamierza to uczynić, w tym – w jakim trybie zamierza
przeprowadzić postępowanie i od tego dnia należało liczyć termin na skuteczne wniesienie
odwołania.
Zgodnie bowiem z przepisem art. 515 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp,
odwołanie w przypadkach
innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi się w terminie 10 dni od dnia, w którym powzięto lub
przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach
stanowiących podstawę jego wniesienia, w przypadku zamówień, których wartość jest równa
albo przekracza progi unijne.
Izba wskazuje, że odwołujący niezwłocznie po opublikowaniu ogłoszenia o zamiarze
zawarcia umowy
miał możliwość wystąpić do zamawiającego o wgląd do dokumentów
postępowania i uzyskać zarówno wiedzę o tym, jak zamawiający opisał przedmiot
zamówienia, jakie ustalił warunki udziału w postępowaniu oraz umowę, o jakiej treści umowę
zamierza zawrzeć z przystępującym.
Okoliczność, iż odwołujący dopiero w grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r., a więc ponad
miesiąc po opublikowaniu ww. ogłoszenia, zdecydował się wystąpić do zamawiającego z
wnioskiem
o dokumenty postępowania, nie powoduje, że termin na wniesienie odwołania biegnie dopiero
po uzyskaniu dokumentów, czy opublikowaniu ogłoszenia o udzieleniu zamówienia.
Ponadto wskazać należy, iż odwołujący na pytanie Izby wyjaśnił, iż analogiczne
zamówienie, które zakończyło się w grudniu 2023 roku, było realizowane przez
przystępującego, a tryb udzielenia zamówienia temu wykonawcy, w ramach poprzednio
obowiązującej umowy był tożsamy. Ponadto odwołujący wyjaśnił, że nie zwracał się do
zamawiającego czy też przystępującego o udostępnienie poprzednio zawartej umowy, dlatego
też, zdaniem Izby, trudno jest twierdzić, iż odwołujący dołożył należytej staranności przy
konstruowaniu zarzutów przedmiotowego odwołania. Skoro bowiem poprzednia umowa,
dotycząca świadczenia tożsamych usług z tym samym wykonawcą (przystępującym) realnie
mogła być przedmiotem analizy przez odwołującego, a odwołujący tych czynności zaniechał,
to
nie
spos
ób
wywodzić,
iż odwołujący o warunkach zamówienia dowiedział się dopiero z dokumentów przekazanych
przez zamawiającego w odpowiedzi na wnioski składane przez odwołującego w grudniu 2023
roku oraz styczniu 2024 roku.
Zaniechania w tym zakresie obciążają zatem odwołującego,
albowiem odwołujący pozostający w świadomości zakończenia realizacji poprzedniej umowy
(grudzień 2023 roku), mógł podjąć starania, aby zgromadzić odpowiedni materiał dowodowy,
który w przypadku powtórzenia przez zamawiającego sposobu i trybu udzielenia zamówienia
publicznego (
aktualne ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy z 24 listopada 2023 roku)
mogłyby stanowić podstawę do kwestionowania czynności podjętych przez zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza podziela stanowisko wyrażone w publikacji pt. „Jaki jest cel
ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy?” (https://www.wprzetargach.pl/kategorie/nowe-pzp-
komentarze/jaki-jest-cel-ogloszenia-o-zamiarze-zawarcia-umowy
), w którym wskazano,
iż „Zgodnie z art. 213 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający, po wszczęciu postępowania, może
przekazać do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamiarze zawarcia
umowy, z uwzględnieniem art. 216 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie natomiast z art. 306 ust. 1
ustawy Pzp zamawiający, po wszczęciu postępowania, może zamieścić w Biuletynie
Zamówień Publicznych ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy. W trybie negocjacji bez
ogłoszenia problematyka ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy została uregulowana w art.
ust.
i art. 302 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy zawiera m. in. (…).
Jednocześnie zgodnie z art. 457 ust. 1 pkt 1 umowa podlega unieważnieniu, jeżeli
zamawiający z naruszeniem ustawy Pzp m. in. udzielił zamówienia. Przepis ten dotyczy
również przypadku, gdy zamawiający naruszeniem ustawy Pzp udzielił zamówienia z wolnej
ręki.
Zgodnie natomiast z art. 457 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp umowa nie podlega unieważnieniu,
jeżeli w przypadku określonym w 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, zamawiający miał uzasadnione
podstawy, aby sądzić, że działa zgodnie z ustawą pzp, a umowa została zawarta odpowiednio
po upływie 5 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w Biuletynie
Zamówień Publicznych albo po upływie 10 dni od dnia publikacji takiego ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W opinii „Wybrane kwestie dotyczące stosowania
ustawy PZP przez publiczne instytucje kultury (opracowane na podstawie odpowiedzi
skierowanej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w związku z uwagami zgłaszanymi
przez instytucje kultury i środowiska twórcze)”, Urząd Zamówień Publicznych zwrócił uwagę,
że
„Ogłoszenie
o zamiarze zawarcia umowy ma na celu umożliwienie wykonawcom zdobycia wiedzy
o planowanym przez zamawiającego udzieleniu zamówienia w trybie, który nie wymaga
uprzedniego upublicznienia zamiaru przeprowadzenia postępowania, a w konsekwencji -
ewentualnego kwestionowania podstaw do zastosowania takiego trybu. Niemniej jednak
ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy ma charakter fakultatywny i jego zamieszczenie jest
pozostawione decyzji zamawiającego. Celem zachęcenia zamawiających do poddania się
takiej kontroli wykonawców, ustawa Pzp zawiera szereg uregulowań sprzyjających podjęciu
decyzji
o zastosowaniu tej instytucji”. Główną korzyścią, jaką odnosi zamawiający decydując się na
ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy jest uniknięcie negatywnych konsekwencji
związanych z unieważnieniem umowy w sprawie zamówienia publicznego. Co do zasady
bowiem, stosownie do brzmienia art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp umowa podlega
unieważnieniu, jeżeli zamawiający z naruszeniem ustawy Pzp zastosował tryb negocjacji bez
ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki. Znaczenie normatywne ww. przepisów jest takie, że
umowa
w sprawie zamówienia publicznego nie będzie podlegała unieważnieniu nawet w sytuacji, gdy
zamawiający zastosował jeden z ww. trybów wbrew przesłankom określonym ustawą Pzp, o
ile uprzednio zamawiający ten skorzystał z możliwości publikacji ogłoszenia o zamiarze
zawarcia umowy, dochował terminu wstrzymania się z zawarciem umowy i pozostawał
w usprawiedliwionym przekonaniu, iż jego działanie jest zgodne z prawem.
Powyższy przepis jest spójny z przepisem art. 515 ust. 3 i 4 ustawy Pzp ustanawiającym
terminy do wniesienia odwołania. Art. 457 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp określa bowiem termin
wstrzymania się przez zamawiającego z zawarciem umowy (tzw. standstill) i jest to
odpowiednio 5 dni dla postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne i 10 dni dla
postępowań o wartości równej lub wyższej niż progi unijne, liczonych odpowiednio od dnia
zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w Biuletynie Zamówień Publicznych
lub opublikowania ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej. W tym też terminie wykonawcy są uprawnieni do wnoszenia odwołań.
Ewentualne zasadne kwestionowanie w tym czasie wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia
lub zamówienia z wolnej ręki - wobec zakazu zawarcia umowy do czasu ogłoszenia
orzeczenia Krajową Izbę Odwoławcza - umożliwia sanowanie wadliwej czynności
zamawiającego przed zawarciem umowy. Na tym etapie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego środki ochrony prawnej są najefektywniejsze zarówno z punktu
widzenia
wykonawcy
dochodzącego
swoich
praw,
jaki
i z punktu widzenia zamawiającego, który może „naprawić” postępowanie bez negatywnych
konsekwencji wynikających z unieważnienia umowy zawartej z naruszeniem prawa.
W sytuacji, gdy zamawiający nie zdecyduje się skorzystać z możliwości opublikowania
ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy uniemożliwia wykonawcom, którzy byliby ewentualnie
zainteresowani udziałem w postępowaniu, wniesienie odwołania od decyzji o wyborze trybu
niekonkurencyjnego przed zawarciem umowy. Z tych przyczyn ustawa Pzp, uprawnia
wykonawców do wnoszenia środków ochrony prawnej w związku z naruszeniem prawa
prowadzącym do unieważnienia umowy w sprawie zamówienia publicznego w terminach
dłuższych niż w przypadku, gdy zamiar zawarcia umowy został ogłoszony.
Zgodnie z art. 216 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający zamieszcza w Biuletynie Zamówień
Publicznych ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy, przed udzieleniem zamówienia na
podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11-
14 ustawy Pzp, na zasadach określonych w dziale III rozdziale
Zgodnie natomiast z art. 216 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający może zawrzeć umowę
w sprawie zamówienia udzielonego na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11-14 nie wcześniej niż po
upływie 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w Biuletynie
Zamówień Publicznych”.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty podniesione w odwołaniu są spóźnione, gdyż
10-dniowy termin na wniesienie
odwołania od czynności zamawiającego (ogłoszenie o
zamiarze zawarcia umowy)
upływał 4 grudnia 2023 roku. Biorąc pod uwagę ustalony stan
faktyczny sprawy, zdaniem Izby,
w niniejszej sprawie ziściła się przesłanka do odrzucenia
o
dwołania na podstawie przepisu art. 528 pkt 3 w zw. z art. 515 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, gdyż
o
dwołanie zostało wniesione po upływie ustawowego terminu prekluzyjnego na jego
wniesienie. Termin ten jest terminem zawitym i nie podlega przywróceniu, ani modyfikacji.
Odwołanie wniesione po upływie ww. terminu musi zostać odrzucone na podstawie przepisu
art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.
Powyższe stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej poparte jest licznym orzecznictwem.
W postanowieniu z 11 kwietnia 2023 r.,
sygn. akt KIO 947/23 Krajowa Izb Odwoławcza
wskazała: „Podkreślenia wymaga, że termin określony w przepisie art. 515 ust. 3 pkt 1 ustawy
Pzp tj. termin na wniesienie odwołania od innych czynności niż te, o których zamawiający
poinformował wykonawcę bądź wobec treści ogłoszenia o zamówieniu lub ogłoszenia
o konkursie czy też treści dokumentów zamówienia, liczony jest nie tylko od dnia faktycznego
powzięcia wiadomości o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia odwołania, ale
też od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć taką
wiadomość. W oparciu o przepis art. 355 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
(t.j.
Dz.
U.
z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm., dalej: "k.c."), miernik należytej staranności stosowany wobec
wykonawcy prowadzącego działalność gospodarczą ulega podwyższeniu i określa się go przy
uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej przez tego wykonawcę działalności. Sąd
Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 29 października 2021 r. w sprawie oznaczonej sygn.
akt XXIII
Zs 109/21 stwierdził, że: <<(...) Należyta staranność określana przy uwzględnieniu
zawodowego charakteru prowadzonej działalności gospodarczej uzasadnia zwiększone
oczekiwanie co do umiejętności, wiedzy, skrupulatności i rzetelności, zapobiegliwości
i zdolności przewidywania. Obejmuje także znajomość obowiązującego prawa oraz następstw
z niego wynikających w zakresie prowadzonej działalności>>. Biorąc pod uwagę powyższe
w przeciwieństwie do art. 515 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, termin na wniesienie odwołania na
zasadach określonych w art. 515 ust. 3 ustawy Pzp liczy się zatem od daty, od której
obiektywnie -
przy zachowaniu należytej staranności - było możliwe powzięcie informacji o
okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia przez wykonawcę ubiegającego się o
udzielenie zamówienia publicznego, którego co do zasady należy uznać za profesjonalistę”.
W
postanowieniu z 24 września 2021 r., sygn. akt KIO 2596/21 Izba orzekła, iż: „Zgodnie
z art. 515 ust. 3 pkt 1 Pzp, odwołanie w przypadkach innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi
się w terminie: 1) 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności
można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia,
w przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne. Przepis
powyższy ma zastosowanie do sytuacji, gdy wykonawca o zaskarżonej czynności
zamawiającego dowiedział się z innych okoliczności, tj. nie z informacji przekazanej przez
zamawiającego. Termin ten nie jest uzależniony od sposobu, w jakim informacja dotarła do
wykonawcy, lecz musi być liczony od momentu powzięcia informacji przez wykonawcę lub też
od momentu, gdy wykonawca przy zachowaniu należytej staranności mógł powziąć
wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia odwołania”.
W wyroku z 28 stycznia 2010 r. w sprawie C-406/08 Uniplex (UK) Ltd v. NHS Business
Service Authority, Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że „Artykuł 1 ust. 1 dyrektywy
89/665 w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych
odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień
publicznych na dostawy i roboty budowlane, zmienionej dyrektywą 92/50, wymaga, aby bieg
terminu na wniesienie powództwa o stwierdzenie naruszenia przepisów o zamówieniach
publicznych lub o odszkodowanie z tytułu naruszenia tych przepisów rozpoczynał się od dnia,
w którym skarżący dowiedział się lub powinien był dowiedzieć się o tym naruszeniu”.
Analogiczne stanowisko zaprezentował również Sąd Najwyższy w uchwale z 28 lutego
2013 r. (sygn. akt: III CZP 107/12), stając na stanowisku, że w sytuacji gdy wykonawca
uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego poweźmie wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia
odwołania przed dniem przesłania mu przez zamawiającego informacji o kwestionowanej
czynności, bieg terminu do wniesienia odwołania liczy się według zasad określonych w art.
182 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych [obecnie art. 515
ust. 3 PZP]
. Sąd Najwyższy wskazał ponadto, że „jeżeli natomiast zamawiający przed dniem
dowiedzenia się przez wykonawcę o podjętych czynnościach lub dniem, w którym powinien
taką wiedzę uzyskać, nie przesłał wykonawcy informacji o dokonanych czynnościach, termin
do wniesienia odwołania wyznacza art. 182 ust. 3 PZP [obecnie art. 515 ust. 3 PZP].
Późniejsze przesłanie informacji przez zamawiającego zasadniczo nie prowadzi do otwarcia
terminu do wniesienia odwołania określonego w art. 182 ust. 1 PZP [obecnie art. 515 ust. 1]”.
Przywołana judykatura ma zatem znaczenie dla oceny terminu na wniesienie odwołania
w przedmiotowej
sprawie. Potwierdza bowiem jednoznacznie, że odwołanie jest spóźnione.
Biorąc powyższe pod uwagę, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, iż odwołujący uchybił
terminowi na skuteczne wniesienie odwołania, albowiem termin na wniesienie odwołania jest
terminem zawitym i nie podlega przywróceniu. Nie podlega także modyfikacji, a w
szczególności nie może być przedłużony.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść przepisu § 8 ust. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wysokości
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego
wynika,
że w przypadku odrzucenia odwołania przez Izbę koszty ponosi odwołujący.
Przewodniczący:
……………………….
Członkowie:
……………………….
………………………..