Sygn. akt: KIO 2231/24
WYROK
Warszawa, dnia 18 lipca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 25 czerwc
a 2024 r. przez wykonawcę BUDIR SYSTEM Spółka z o.o. Spółka
Komandytowa
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Izba Administracji Skarbowej w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy ZELTECH S. T.
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę BUDIR SYSTEM Spółka z o.o. Spółka
Komandytowa z siedzibą w Warszawie i:
2.1 zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dzie
sięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę BUDIR SYSTEM Spółka
z
o.o. Spółka Komandytowa z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy BUDIR SYSTEM Spółka z o.o. Spółka Komandytowa z siedzibą
w Warszawie
na rzecz zamawiającego Izba Administracji Skarbowej w Warszawie kwotę
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………..
Sygn. akt:
KIO 2231/24
UZASADNIENIE
Izba
Administracji
Skarbowej
w
Warszawie
(dalej: „Zamawiający”), prowadzi
z
zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze
zm. dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn.: „Budowa budynku Urzędu Skarbowego
w Węgrowie przy ul. T. Kościuszki 10” (znak postępowania: ZP/5/2024). Wartość
szacunkowa zamówienia jest mniejsza od progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 27 marca 2024 r. pod
numerem 2024/BZP 00262151/01.
W dniu 25 czerwca 2024 r.
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca BUDIR SYSTEM Spółka z o.o. Spółka
Komandytowa z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono wobec wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Zakład
Elektrotechniczny ZELTECH S. P.
(dalej: „ZELTECH”) oraz zaniechania odrzucenia oferty
ZELTECH.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
– przez wybór oferty
ZELTECH, która nie jest ofertą najkorzystniejszą, gdyż została ona wybrana przez
Zamawiającego na skutek niezasadnego przyznania tej ofercie dodatkowych 10 punktów
z
tytułu doświadczenia kluczowego personelu w osobie kierownika budowy w zakresie
pozycji nr 4 i 5 załącznika nr 6 do SWZ, w którym ZELTECH wskazał dwie inwestycje
(realizowane dla inwestorów Veolia Energia Warszawa S.A. oraz BUDIZOL);
2. art. 226 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp w wyniku zaniechania odrzucenia oferty ZELTECH
pomimo tego, że wykonawca ten przedstawił nieprawdziwe informacje związane
z
doświadczeniem kluczowego personelu w poz. 4 i 5 załącznika nr 6 do SWZ
(doświadczenie kluczowego personelu), gdzie dla inwestycji zrealizowanej dla inwestora
Veolia Energia Warszawa S.A. przedstawił niezgodna z faktami kubaturę obiektu, zaś dla
obiektu zakładu prefabrykacji, którego inwestorem jest BUDIZOL obiekt ten nigdy nie został
ukończony i nie posiada parametrów deklarowanych przez ZELTECH – co powoduje,
że złożenie oferty przez ww. wykonawcę nastąpiło w ramach czynu nieuczciwej konkurencji;
3. art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp przez dokonanie nieprawidłowej
oceny oferty ZELTECH i przyznanie jej dodatkowych 10 punktów w ramach kryterium oceny
ofert „Doświadczenie personelu kluczowego - kierownika budowy" wobec czego w tym
kryterium oferta ZELTECH nie powinna otrzymać 10 pkt w wyniku powyższego doszło
do
niezgodnego z ustawą Pzp wyboru oferty najkorzystniejszej;
4. art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp przez bezpodstawne wezwanie
ZELTECH do wyjaśnień treści załącznika nr 6 do SWZ - doświadczenie personelu
kluczowego pismem z dnia 05.06.2024 r. w zakresie informacji przedstawionych w ofercie
na
potwierdzenie spełnienia kryterium oceny ofert "Doświadczenie personelu kluczowego",
w
sytuacji gdy w treści załącznika nr 6 do SWZ ZELTECH nie potwierdził spełnienia
ww.
kryterium, na co Zamawiający jednoznacznie wskazał w wezwaniu z dnia 05.06.2024 r.
w wyniku czego doszło do niedozwolonego prowadzenia negocjacji między Zamawiającym
a
ZELTECH dotyczącej złożonej oferty oraz zmiany jej treści pozwalającej na niezasadne
przyznanie dodatkowych 10 punktów w ramach kryteriów pozacenowych.
Odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania;
2. nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, nie
przyznanie ZELTECH dodatkowych punktów w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert
(doświadczenie personelu kluczowego) oraz jej odrzucenie na podstawie art. 226 ust.1 pkt 7)
ustawy Pzp;
3. nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
z
uwzględnieniem ww. czynności;
4. przeprowadzenie przez Izbę dowodów zawnioskowanych w odwołaniu oraz na rozprawie;
5. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa i reprezentacji
przed Izbą oraz kosztów dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia, gdyż jego oferta została
sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu ofert (z łączną liczbą przyznanych punktów
na
poziomie 96,42), zaś gdyby nie doszło do zaniechania przez Zamawiającego czynności
wskazanych w niniejszym odwołaniu (zaniechanie odrzucenia oferty ZELTECH) oraz
Zamawiający niezasadnie nie przyznałby ww. wykonawcy dodatkowych punktów w ramach
pozacenowych kryteriów oceny ofert (doświadczenie personelu kluczowego) to oferta
Odwołującego zostałaby uznana za najkorzystniejszą. Tym samym Odwołujący na skutek
bezprawnych działań Zamawiającego został pozbawiony możliwości uzyskania zamówienia,
co spowoduje możliwość poniesienia przez niego wymiernej szkody. Na skutek niezgodnych
z prawem czynności Zamawiającego, Odwołujący, który złożył prawidłową i rzetelnie
wycenioną ofertę, został tym samym pozbawiony możliwości uzyskania przedmiotowego
zamówienia oraz zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. W przypadku
uznania przez KIO zasadności niniejszego odwołania, a następnie po dokonaniu przez
Zamawiającego żądanych czynności, Odwołujący uzyska przedmiotowe zamówienie.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust. 1 pkt 2) lit.
a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 21 czerwca 2024 r. (zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej
oferty). W
związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 25 czerwca 2024 r. należy
uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 10 000,00 złotych (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero
groszy) został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Stanowisko Odwołującego:
W zakresie zarzutu nr 1 Odwołujący podał, że w jego ocenie złożone przez ZELTECH
oświadczenia w zakresie poz. 4 i 5 załącznika nr 6 do SWZ nie pozwalały na przyznanie
ww.
wykonawcy dodatkowych punktów w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert oraz
dodatkowo były one niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. W zakresie inwestycji
zrealizowanej na rzecz inwestora, którym jest Veolia Energia Warszawa S.A. (dalej: „Veolia”)
obiekt ten nie posiadał wymaganej przez Zamawiającego kubatury, lecz kubaturę 4052,88
m3
– co wynika z pozyskanych przez Odwołującego dowodów. Powyższą informację
Odwołujący uzyskał od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla m. st.
Warszawy w ramach dostępu do informacji publicznej (wniosek z dnia 29.05.2024 r.
odpowiedź 10.06.2024 r.), gdzie została przekazana decyzja pozwolenia na użytkowanie
dotycząca ww. obiektu, z której wynika, że całkowita kubatura budynku wynosi 4052,88 m3 –
decyzja z dnia 13.09.2019 r. Nr IOT/128/U/2019.
W odniesieniu do poz. nr 4 załącznika nr 6 do SWZ złożonego dla inwestycji w postaci
rozbudowy zakładu prefabrykacji dla inwestora BUDIZOL zlokalizowanego we Włocławku
przy ulicy Toruńskiej 197 Odwołujący wskazał, że obiekt ten nigdy nie został dokończony
i
oddany do użytkowania. W pierwszej kolejności Odwołujący zwrócił uwagę
na to
że przedmiotowy budynek to zakład prefabrykacji i dotyczy rozbudowy a nie budowy
budynku (na co zaprezentował w treści odwołania zdjęcia z Google Maps). Na pierwszym
planie widoczna jest niedokończona rozbudowa zakładu prefabrykacji przy ulicy Toruńskiej
197 z roku 2017, natomiast na drugim planie to budynek prefabrykacji przy ulicy Toruńskiej
197 wybudowany w 2015 r
. ZELTECH oświadczył, że kierownik budowy wykonał inwestycję
w okresie 01.2017-
07.2017 natomiast z oświadczenia Pana D (…) B (…) o podjęciu
obowiązków kierownika budowy wynika, że dopiero w czerwcu 2017 r. zostało stworzone
oświadczenia o podjęciu obowiązków. Data powstania tego ostatniego dokumentu
wskazywałaby, że zakład ten został wybudowany w jeden miesiąc, co zdaniem
Odwołującego jest mocno zastanawiajcie. Dalej Odwołujący podał, że jak jednak wynika
z Google Maps z 2019 r.
obiekt ten nie został ukończony. Powyższą informację Odwołujący
pozyskał od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego we Włocławku w ramach
odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej (korespondencja elektroniczna
z dnia 07.06.2024 r.) w postaci oświadczenia o podjęciu funkcji kierownika budowy z dnia
06.07.2017 r. oraz z publicznie dostępnych informacji znajdujących się m.in. na stronach
budizol.com.pl. Natomiast ze zdjęć Google Maps w opinii Odwołującego wynika, że budynek
na miesiąc wrzesień 2019 r. nadal jest nie ukończony. Dodatkowo zakład prefabrykacji nie
jest budynkiem wielokondygnacyjnym lecz oba te budynki to jednokondygnacyjne hale
produkcyjne. Datę wybudowania zakładu produkcyjnego w 2015 r, potwierdzają komunikaty
ze strony internetowej Inwestora (budizol.com.pl -
przywołane w treści odwołania).
Identyczne wnioski
zdaniem Odwołującego prezentuje Raport o działce, wraz z archiwalnymi
zdjęciami, gdzie doskonale widać, że inwestycja nie jest ukończona. Występują również
sprzeczności z datami wskazanymi przez ZELTECH w treści załącznika nr 6 do SWZ. Jak
wynika z powyższych dowodów uruchomiony w 2015 r. (a nie w 2017 r.) budynek zakładu
prefabrykacji jest wielkoprzestrzenną halą produkcyjną o 1 kondygnacji naziemnej
wyposażoną w szereg instalacji oraz urządzeń technicznych.
W ocenie Odwołującego, przedstawione w odwołaniu dowody pokazują jednoznacznie,
że Zamawiający nie powinien przyznać ofercie ZELTECH dodatkowych 10 punktów
w
ramach doświadczenia kluczowego personelu w osobie kierownika budowy wskazanych
z
poz. 4 i 5 załącznika nr 6 do SWZ (doświadczenie kluczowego personelu). Z drugiej strony
ZELTECH złożył w ramach przedmiotowego postępowania fałszywe oświadczenia
odnoszące się do samego faktu zakończenia i zrealizowania w 2017 r. rozbudowy zakładu
prefabrykacji dla inwestora Budizol, faktu ukończenia tego obiektu w 2017 r. i oddania
go do
użytkowania, ilości jego kondygnacji oraz nieprawdziwe informacje na temat kubatury
obiektu zrealizowanego dla inwestora Veolia
– co pozwoliło temu wykonawcy uplasować się
na pierwszym miejscu w rankingu ofert i doprowadzić do wyboru jego oferty jako
najkorzystniejszej.
W zakresie uzasadnienia faktycznego zarzutu nr 2, Odwołujący powołał w całości swoje
stanowisko wskazane dla zarzutu nr 1. Odwołujący jedynie dodatkowo wskazał,
że Zamawiający w dokumentach zamówienia nie przewidział fakultatywnych podstaw
wykluczenia.
Odwołujący powołał się dalej na orzecznictwo Izby co do kształtowania się linii
nakładającej na podmiot zamawiający obowiązek badania prawdziwości informacji
składanych przez wykonawców nawet mimo braku fakultatywnych podstaw wykluczenia.
Tym samym, zdaniem Odwołującego, przedstawienie przez ZELTECH w załączniku nr 6
do
SWZ nieprawdziwych informacji w celu zdobycia dodatkowych punktów i tym samym
uzyskania przedmiotowego zamówienia powinno skutkować odrzuceniem oferty tego
wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp.
W zakresie zarzutów nr 3 i nr 4 Odwołujący wskazał, iż orzecznictwo Izby stało
na
stanowisko, że jakakolwiek modyfikacja treści oferty po terminie jej składania służąc
przyznaniu wykonawcy dodatkowych punktów w ramach kryteriów oceny ofert jest
niedopuszczalna.
W niniejszym wypadku opis kryterium pozacenowego „Doświadczenie
personelu kluczowego” zostało przez Zamawiającego opisane w sposób jednoznaczny
i
wyczerpujący. Stąd brak było, w ocenie Odwołującego, podstaw prawnych do wezwania
do
jego uszczegółowienia.
Stanowisko Zamawiającego:
Zamawiający pismem z dnia 11 lipca 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc
o
oddalenie odwołania w całości.
Stanowisko
Przystępującego ZELTECH:
Pismem z dnia 11 lipca 2024 r. ZELTECH
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Dodatkowo Odwołujący pismem z dnia 14 lipca 2024 r. odniósł się do pisemnych stanowisk
Zamawiającego i ZELTECH.
Po przeprowadzeniu rozprawy, na podstawie zgromadzonego w
sprawie materiału
dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i
zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła ponadto, że Odwołujący wykazał przesłanki skorzystania ze środków ochrony
prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie po stronie
Zamawiającego zgłosił ZELTECH. Strony nie zgłosiły zastrzeżeń co do skuteczności
przystąpienia ani opozycji przeciw przystąpieniu do postępowania odwoławczego, w związku
z czym Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego
zgłoszonego przez ZELTECH po stronie Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania,
załączone do odwołania, do pisma procesowego Odwołującego z dnia 14 lipca 2024 r. oraz
do pisma procesowego ZELTECH z dnia 11 lipca 2024 r. W trakcie rozprawy
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
W Rozdziale 16. ust. 1 SWZ Zamawiający przyjął następujące kryteria i ich wagę:
„1) cena brutto za realizację zamówienia – waga kryterium – 60%
2) doświadczenie personelu kluczowego - waga kryterium – 20%
3) okres gwarancji - waga kryterium
– 20%”
W Rozdziale 16. ust. 4 pkt 2) SWZ opisał zasady oceny kryterium „doświadczenie personelu
kluczowego
– doświadczenie kierownika budowy”:
„Kryterium (…) będzie rozpatrywane na podstawie informacji wskazanych przez Wykonawcę
w Formularzu „Doświadczenie personelu kluczowego”, zwanym dalej także Formularzem,
stanowiącym załącznik nr 6 do SWZ.
Kryterium (…) będzie rozpatrywane na podstawie informacji dotyczących posiadanego
doświadczenia osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia na stanowisku kierownika
budowy w nw. zakresie, która musi posiadać uprawnienia budowlane do kierowania robotami
budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej.
W Formularzu należy wskazać z imienia i nazwiska kierownika budowy i wykazać
doświadczenie tej osoby w nw. zakresie.
Punkty przyznawane będą tylko za zadania ukończone i odebrane, wykazane
w ww.
Formularzu w których, wskazana osoba kierowała robotami budowlanymi
od
rozpoczęcia zadania do jego zakończenia (przez cały okres realizacji zadania - budowy),
a każda robota polegała na budowie* budynku** wielokondygnacyjnego (min 2 kondygnacje
nadziemne) o kubaturze nie mniejszej niż 5 000 m3 .
W przypadku kiedy wykonane roboty budowlane dotyczyły odbudowy, rozbudowy,
nadbudowy budynku, Zamawiający wymaga, aby kubatura minimum 5 000 m3 dotyczyła
tylko tej części budynku, której dotyczą wykonane roboty budowlane, a nie kubatury całego
budynku objętego odbudową, rozbudową, nadbudową.
(Przykład: przy robotach budowlanych dotyczących nadbudowy budynku - istniejący budynek
ma kubaturę 3 000 m3 roboty dotyczą nadbudowy jednego piętra o kubaturze 2 000 m3 –
zatem wykonane roboty budowlane dotyczą „budowy budynku” o kubaturze tylko 2 000 m3 ).
* Zamawiający poprzez budowę, zgodnie z art. 3 pkt. 6 ustawy Prawo budowlane, rozumie
wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę,
nadbudowę obiektu budowlanego.
** Zamawiający poprzez budynek, zgodnie z art. 3 pkt. 2 ustawy Prawo budowlane, rozumie
taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni
za
pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Za skierowanie do pełnienia funkcji kierownika budowy osoby posiadającej ww. uprawnienia
budowlane i wykazanie jej doświadczenia w kierowaniu robotami budowlanymi
o ww.
zakresie, Zamawiający przyzna następującą ilość punktów:
- kierowanie robotami przy 1 zrealizowanej robocie
– 0 pkt
- kierowanie robotami przy 2 zrealizowanej robocie
– 5 pkt
- kierowanie robotami przy 3 zrealizowanych robotach
– 10 pkt
- kierowanie robotami przy 4 zrealizowanych robotach
– 15 pkt
kierowanie robotami przy 5 lub większej ilości zrealizowanych robót – 20 pkt
UWAGA:
Ocenie będzie podlegał jedynie Formularz „Doświadczenie personelu kluczowego”, (nie
podlega uzupełnieniu po terminie składania ofert), stanowiący Załącznik nr 6 do SWZ,
złożony wraz z ofertą.
Jeżeli Wykonawca nie złoży wraz z ofertą ww. Formularza lub nie wpisze z imienia
i nazwiska osoby
– kierownika budowy, to w tym kryterium Wykonawca otrzyma „0” punktów.
W ww. formularzu należy wskazać tylko jedną osobę, tj. posiadającą uprawnienia budowlane
do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-
budowlanej i wykazać doświadczenie tylko tej osoby.
Jeżeli Zamawiający będzie wzywał Wykonawcę do złożenia, uzupełnienia lub udzielenia
wyjaśnień dotyczących oświadczeń lub dokumentów w zakresie osób skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia i prowadzić to będzie do zmiany kierownika budowy
wskazanego pierwotnie w Formularzu
(…), to w tym kryterium Wykonawca otrzyma „0”
punktów.
Osoba wskazana przez Wykonawcę w ww. formularzu będzie wpisana do umowy. Osoba
ta
będzie musiała wykonywać przewidziane dla niej czynności osobiście.
Nie dopuszcza się możliwości zmiany tej osoby za wyjątkiem sytuacji opisanych
w projektowanych postanowieniach umowy -
wzorze umowy stanowiących Załącznik nr 5
do SWZ
”.
W złożonym razem z ofertą załączniku nr 6 do SWZ ZELTECH w zakresie pozycji nr 4 i 5
wskazał:
LP
1. NAZWA
ILOŚĆ
KUBATURA
KUBATURA
TERMINY
NAZWA
ZADANIA 2.
LOKALIZACJA
(adres i
miejscowość) 3.
RODZAJ ROBOTY
BUDOWLANEJ
WYMIENIONEGO
ZADANIA -
należy
opisać czy
wskazana robota
budowlana poległa
na budowie nowego
budynku czy też na
rozbudowie,
odbudowie
nadbudowie.
(kolumnę należy
wypełnić w zakresie
wszystkich trzech
punktów)
KONDYGNACJI
BUDYNKU, W
KTÓRYM
ZOSTAŁA
WYKONANA
ROBOTA
BUDOWLANA
WYBUDOWANEGO
I ODDANEGODO
UŻYTKOWANIA
BUDYNKU
CZĘŚCI
BUDYNKU,
KTÓREGO
DOTYCZYŁA
WYKONANA
ROBOTA
BUDOWLANA
(kolumnę
należy
wypełnić w
przypadku
dotyczącym
odbudowy/
rozbudowy/
nadbudowy/
budynku)
WYKONYWANIA
ROBOTY
BUDOWLANEJ
OD-DO
INWESTORA
(należy podać
pełną nazwę i
adres podmiotu
na rzecz którego
zostały
wykonane roboty
budowlane)
1. Rozbudowa
zakładu
prefabrykacji przy
ulicy Toruńskiej 197
2. Toruńska 197,
Włocławek
3. Rozbudowa
budynku
Powyżej 2
naziemnych
Nie mniejsza niż 5
000 m3
Nie mniejsza
niż 5 000 m3
Budizol
1. Generalny remont
i rozbudowa
budynku biurowego
spółki Veolia przy
ulicy Batorego 2 w
Warszawie 2. ul.
Batorego 2,
Warszawa 3.
Rozbudowa
budynku
Powyżej 2
naziemnych
Nie mniejsza niż 5
000 m3
Nie mniejsza
niż 5 000 m3
Veolia Energia
Warszawa SA
W dniu 5 czerwca 2024 r. na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający wezwał
ZELTECH do złożenia wyjaśnień między innymi w zakresie:
„a) jakie były kubatury wskazanych w pozycjach 4 i 5 Formularza części budynków, których
dotyczyła rozbudowa?
b) jakie są adresy podmiotów na rzecz których zostały wykonane roboty budowlane
wskazane w pozycjach 1-
5 Formularza?”.
W dniu 11 czerwca 2024 r. ZELTECH udzielił wyjaśnień, załączając do pisma załącznik nr 6
do SWZ z uszczegółowionymi danymi, które w zakresie pozycji nr 4 i 5 prezentowały się
następująco:
LP
1. NAZWA
ZADANIA 2.
LOKALIZACJA
(adres i
miejscowość) 3.
RODZAJ ROBOTY
BUDOWLANEJ
WYMIENIONEGO
ZADANIA -
należy
opisać czy
wskazana robota
budowlana poległa
na budowie nowego
budynku czy też na
rozbudowie,
odbudowie
nadbudowie.
(kolumnę należy
wypełnić w zakresie
wszystkich trzech
punktów)
ILOŚĆ
KONDYGNACJI
BUDYNKU, W
KTÓRYM
ZOSTAŁA
WYKONANA
ROBOTA
BUDOWLANA
KUBATURA
WYBUDOWANEGO
I ODDANEGODO
UŻYTKOWANIA
BUDYNKU
KUBATURA
CZĘŚCI
BUDYNKU,
KTÓREGO
DOTYCZYŁA
WYKONANA
ROBOTA
BUDOWLANA
(kolumnę
należy
wypełnić w
przypadku
dotyczącym
odbudowy/
rozbudowy/
nadbudowy/
budynku)
TERMINY
WYKONYWANIA
ROBOTY
BUDOWLANEJ
OD-DO
NAZWA
INWESTORA
(należy podać
pełną nazwę i
adres podmiotu
na rzecz którego
zostały
wykonane roboty
budowlane)
1. Rozbudowa
zakładu
prefabrykacji przy
ulicy Toruńskiej 197
2. Toruńska 197,
Włocławek
3. Rozbudowa
budynku
Powyżej 2
naziemnych
(2 nadziemne w
części biurowej
, 1 nadziemna
część
produkcyjna)
Nie mniejsza niż 5
000 m3 (24 225,20
m3)
Nie mniejsza
niż 5 000 m3
(5125 m3)
Budizol Sp. k. A.
Ul. Komunalna
Włocławek
1. Generalny remont
i rozbudowa
budynku biurowego
spółki Veolia przy
ulicy Batorego 2 w
Warszawie 2. ul.
Batorego 2,
Warszawa 3.
Rozbudowa
budynku
Powyżej 2
naziemnych
(budynek „A”:
nadziemnych +
1 podziemna;
budynek „B”: 3
nadziemne + 1
podziemna;
budynek „C”: 2
nadziemne + 1
podziemna)
Nie mniejsza niż 5
000 m3 (33 577 m3)
Nie mniejsza
niż 5 000 m3
(8123 m3)
VEOLIA Energia
Warszawa SA,
ul. Puławska 2,
Warszawa
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron, uczestnika postępowania odwoławczego
oraz
zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało
na
uwzględnienie i podlegało oddaleniu.
Zarzut nr 1
W zakresie zarzutu nr 1 Odwołujący zarzucił Zamawiającemu wybór oferty ZELTECH, która
nie jest ofertą najkorzystniejszą, gdyż została ona wybrana przez Zamawiającego na skutek
niezasadnego przyznania
tej ofercie dodatkowych 10 punktów z tytułu doświadczenia
kluczowego personelu w osobie kierownika budowy w zakresie pozycji nr 4 i 5 załącznika
nr
6 do SWZ, w którym ZELTECH wskazał dwie inwestycje (realizowane dla inwestorów
Veolia Energia Warszawa S.A. oraz BUDIZOL).
Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp,
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę
na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Według
art. 239 ust. 2 ustawy Pzp
, najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca
najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub
kosztem.
Ponadto zgodnie z art. 16 pkt 1)-
3) ustawy Pzp, Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty, a także proporcjonalny.
Mając na uwadze powyższe, w pierwszej kolejności Izba wskazuje, że Zamawiający
wyraźnie wskazał, na jakich zasadach będzie oceniał kryterium „doświadczenie personelu
kluczowego
– doświadczenie kierownika budowy”. Przedmiotem wykazywanego
doświadczenia mogły być zatem roboty budowlane polegające na budowie, a także
odbudowie, rozbudowie, nadbudowie obiektu budowlanego wielokondygnacyjnego (minimum
2 kondygnacje nadziemne)
, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni
za
pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach, o kubaturze nie
mniejszej niż 5 000 m3, przy czym w przypadku, kiedy wykonane roboty budowlane
dotyczyły odbudowy, rozbudowy, nadbudowy budynku, kubatura minimum 5 000 m3 dotyczy
tylko tej części budynku, której dotyczą wykonane roboty budowlane, a nie kubatury całego
budynku objętego odbudową, rozbudową, nadbudową. Z powyższego nie wynika bynajmniej,
że w przypadku, gdy przedmiot doświadczenia obejmował rozbudowę obiektu budowlanego,
wymaganym dla uzyskania punktacji
było, aby rozbudowa taka obejmowała wykonanie
minimum 2 kondygnacji nadziemnych
albo aby nowopowstała część obiektu budowlanego
posiadała fundamenty i dach. Istotnym jest w ocenie Izby, co wpisuje się w stanowiska
prezentowane przez Zamawiającego i ZELTECH, aby prowadzone roboty budowlane
dotyczyły właśnie takiego obiektu budowlanego wielokondygnacyjnego (minimum
2 kondygnacje nadziemne),
który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni
za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Gdyby jednak
wykonawca chciał uzyskać dodatkowe punkty za budowę nowego obiektu budowlanego,
wówczas niezbędnym byłoby wykazanie się budową budynku, który jest trwale związany
z
gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada
fundamenty i dach
o minimum 2 kondygnacjach nadziemnych. Niezależnie jednak od tego,
czy chodziło o budowę, rozbudowę, nadbudowę, czy odbudowę, koniecznym było, aby
faktyczny zakres
obejmował obiekt lub jego część o kubaturze minimum 5000 m3. Powyższą
wykładnię potwierdza również podany przez Zamawiającego w treści SWZ przykład, jak
Zamawiający zamierzał liczyć kubaturę: „Przykład: przy robotach budowlanych dotyczących
nadbudowy budynku -
istniejący budynek ma kubaturę 3 000 m3 roboty dotyczą nadbudowy
jednego piętra o kubaturze 2 000 m3 – zatem wykonane roboty budowlane dotyczą „budowy
budynku” o kubaturze tylko 2 000 m3.”. Wyraźnie więc widać, że Zamawiający dopuszczał
nadbudowę choćby jednej kondygnacji, ale podkreślał, że musi ona spełniać minimalną
kubaturę.
Przechodząc w ten sposób do kwestionowanych przez Odwołującego inwestycji podanych
przez ZELTECH, w zakresie inwestycji wskazanej przez ZELTECH w pozycji nr 4 Załącznika
nr 6 do SWZ, tj. inwestycji na rzecz Budizol we Włocławku, Izba po analizie zarówno
pisemnych, jak i ustnych stanowisk stron i uczestnika, doszła do następujących wniosków.
Odwołujący podnosił co prawda, iż obiekt ten nigdy nie został dokończony i oddany
do
użytkowania (jak wskazywał Odwołujący: „Dla planowanego budynku magazynu
wykonano jedynie słupy podtrzymujące konstrukcję dachu”), co starał się wykazać
za
pomocą dokumentów uzyskanych od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego
Miasta Włocławka i od Prezydenta Miasta Włocławka oraz zdjęć z Google Maps, niemniej
jednak w przekonaniu Izby to nie ten zakres prac wykazany był przez ZELTECH w pozycji
nr
4 Załącznika nr 6 do SWZ. Jak wyjaśniał w swoim piśmie procesowym ZELTECH:
„W ramach Zadania Włocławek doszło do rozbudowy budynku w postaci hali produkcyjnej
o
dalszą przestrzeń stanowiącą nierozłączny element funkcjonowania tego budynku, tj. o
obiekt budowlany, którego zasadniczą funkcją jest przesył wykonanych w hali głównej
prefabrykatów. Rozbudowany budynek magazynuje materiały, a za pośrednictwem torów,
wykonanych z ramach rozbudowy, umożliwia ich transport do/z hali głównej przez specjalne
ku temu przejście/bramę”. W ocenie Izby zasadność przyznania punktów w ww. kryterium
dla ZELTECH należało właśnie rozpatrywać na gruncie tych robót, a nie odnosił się do prac
wykonanych w 2015 r., w 2019 r. bądź też w innym okresie, gdyż ZELTECH wyraźnie
wskazał termin realizacji w Załączniku nr 6 do SWZ. Stąd też wywody Odwołującego
wykraczające poza kwestionowanie tych prac Izba uznała za niemające znaczenia
dla
rozstrzygnięcia zarzutu. Powyższe poniekąd dostrzegał też Odwołujący, bowiem
w swoim dodatkowym stanowisku pisemnym konsekwentnie
podnosił, że: „Nawet jeżeli
w
ramach rozbudowy powstał dodatkowy punkt składowania i załadunku gotowych
prefabrykatów to jest to element wyposażenia technicznego istniejącej hali prefabrykacji nie
wpisujący się w treść opisu kryteriów pozacenowych ujętego w treści SWZ przez
Zamawiającego”. Stąd też po pierwsze, Izba ustaliła, że Odwołujący nie zakwestionował
skutecznie tego, iż pierwotnie wybudowany w 2015 r. budynek zakładu prefabrykacji jest
budynkiem wielokondygnacyjnym. W treści odwołania Odwołujący jedynie gołosłownie
przyjął, iż: „zakład prefabrykacji nie jest budynkiem wielokondygnacyjnym lecz oba
te
budynki to jednokondygnacyjne hale produkcyjne” oraz że: „budynek zakładu prefabrykacji
jest wielkoprzestrzenną halą produkcyjną o 1 kondygnacji naziemnej wyposażoną w szereg
instalacji oraz urządzeń technicznych”. Z kolei ZELTECH w swoim piśmie procesowym
przedstawił poglądowe zdjęcie z występującą liczbą kondygnacji w części biurowej zakładu
prefabrykacji, z którego wyraźnie wynikało, iż budynek miał 2 kondygnacje nadziemne.
Zarazem
, Odwołujący w dodatkowym stanowisku wskazał, że: „jak wynika z pozyskanego
od Prezydenta Miasta Włocławka pierwszych stron dokumentacji projektowej dla tej
inwestycji (Projekt budowlany
– branża: zagospodarowanie terenu + architektura +
konstrukcja) zawartych w pkt 3 strony tytułowej brak jest tam jakiegokolwiek obiektu
posiadającego 2 kondygnacje”. Należy jednak zauważyć, iż rzeczony projekt budowlany
obejmuje rozbudowę zakładu prefabrykacji, stąd też, mając na względzie zaprezentowaną
wyżej interpretację zapisu SWZ w zakresie zasad oceny kryterium „doświadczenie personelu
kluczowego
– doświadczenie kierownika budowy”, to, że sama rozbudowa będzie
obejmowa
ć jedną kondygnację, nie ma znaczenia dla oceny tego kryterium, gdyż istotnym
jest,
aby dotyczyła rozbudowy obiektu, który posiada minimum dwie kondygnacje
nadziemne. Po drugie,
pomijając sam zakres rozbudowy zrealizowanej w 2017 r., który był
sporny pomiędzy Odwołującym a ZELTECH, niemniej był on dla oceny Izby bez znaczenia,
bowiem Odwołujący nie kwestionował dla pozycji nr 4 kubatury, to Odwołujący nie
zaprzeczył, iż rozbudowa miała miejsce w 2017 r. Zdaniem Odwołującego nie wypełniała ona
przesłanek wypełniających ww. kryterium. Jednakże, co już wywiedziono wyżej, sama
rozbudowa nie musiała obejmować zadaszonej części, ale ważne, aby dotyczyła obiektu,
który jest między innymi zadaszony, a tak też było w tym przypadku. Odwołujący nie wykazał
przy tym, aby rozbudowana część nie była funkcjonalnie połączona z częścią zakładu
wykonaną w 2015 r. Tym samym, Odwołujący nie wykazał w przekonujący sposób, aby
Zamawiający niezasadnie przyznał punktację dla ZELTECH za inwestycję podaną w pozycji
nr 4 Załącznika nr 6 do SWZ.
Natomiast w zakresie inwestycji podanej przez ZELTECH w pozycji nr 5 Załącznika nr 6
do
SWZ, tj. inwestycji na rzecz VEOLIA Energia Warszawa SA, Odwołujący zarzucał, że
obi
ekt ten nie posiadał wymaganej przez Zamawiającego kubatury (tj. nie mniejsza niż 5000
m3), lecz kubaturę 4052,88 m3. Na poparcie swoich twierdzeń Odwołujący przedstawił kopię
decyzji nr 129/ŚRD/2017 z dnia 5 lipca 2017 r. oraz kopię decyzji nr IOT/128/U/2019 z dnia
13 września 2019 r., które uzyskał od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla
m. st. Warszawy.
Przy swoim dodatkowym stanowisku pisemnym Odwołujący podkreślał,
iż z ich treści jednoznacznie wynika, że została uzyskana decyzja pozwolenia
na
użytkowanie „budynków” (wskazanych w decyzji w liczbie mnogiej) o łącznej kubaturze
4 058,88 m3.
Jak ustaliła Izba, decyzja nr 129/ŚRD/2017 z dnia 5 lipca 2017 r. dotyczyła
zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę obejmujące
przebudowę i rozbudowę budynków o funkcji biurowej i biurowo-technicznej. Z kolei decyzja
nr IOT/128/U/2019 z dnia 13 września 2019 r. dotyczyła pozwolenia na użytkowanie
rozbudowanej części budynku o funkcji biurowej (budynek C) o parametrze kubatura -
4052,88 m3.
Odwołujący nie negował przy tym samego istnienia budynków A i B, jak również
tego, że zrealizowana przez ZELTECH inwestycja obejmowała prace związane także z tymi
budynkami.
Odwołujący nie kwestionował również tego, iż budynki A, B i C są ze sobą
funkcjonalnie połączone, na co wskazywał ZELTECH. Odwołujący wskazał jedynie
dodatkowo
w ramach swojego stanowiska na rozprawie, iż pozostałe prace w ramach tej
inwestycji
(poza tymi objętymi decyzją nr IOT/128/U/2019) nie obejmowały budowy
przebudowy czy nadbudowy, a
następnie, że budynki A i B inwestycji w Warszawie, były
remontowane, a nie rozbudowywane. Niemniej jednak twierdzenie to Izba uznała
za
gołosłowne, niepoparte żadnym dowodem świadczącym o tym, aby do wykazywanej
przez ZELTECH łącznej kubatury inwestycji nieprawidłowym byłoby uwzględnienie również
kubatury wykonanych prac w budynkach A i B.
Nie sposób zatem w ocenie Izby wywodzić,
iż cała inwestycja, którą w pozycji nr 5 wskazał ZELTECH, prezentowała łączną kubaturę
4052,88 m3.
Odwołujący w ocenie Izby z ww. dokumentów wyciągnął wnioski w sposób
wybiórczy dla wzmocnienia swojego stanowiska. Z przedstawionej przez Odwołującego
decyzji nr IOT/128/U/2019 z dnia 13 września 2019 r. wynika wyraźnie, iż dotyczyła ona
jedynie budynku C. Izba zwróciła również uwagę, iż decyzja nr 129/ŚRD/2017 z dnia 5 lipca
2017 r. dotyczyła zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę
obejmujące przebudowę i rozbudowę budynków o funkcji biurowej i biurowo-technicznej.
Mowa jest tu więc o „budynkach” o funkcjach biurowej i biurowo technicznej, natomiast z
decyzji nr IOT/128/U/2019 mowa jest o części budynku o funkcji biurowej, czego nie można
było zignorować w ocenie Izby.
Stąd też, mając na uwadze powyższe, w ocenie Izby brak było podstaw do uznania, aby
Zamawiający w sposób nieuprawniony przyznał dodatkową punktację za inwestycje
wskazane przez ZELTECH w pozycjach nr 4 i 5 Załącznika nr 6 do SWZ, a tym samym aby
zarzut nr 1 zasługiwał na uwzględnienie.
Zarzut nr 2
W odniesieniu do zarzutu nr 2 Odwołujący jako uzasadnienie faktyczne naruszenia powołał
w całości swoje stanowisko dla zarzutu nr 1, dodatkowo jedynie wskazując, że Zamawiający
w dokumentach zamówienia nie przewidział fakultatywnych podstaw wykluczenia. Nadto
Odwołujący powołał się na orzecznictwo Izby co do kształtowania się linii nakładającej
na
podmiot zamawiający obowiązek badania prawdziwości informacji składanych przez
wykonawców nawet mimo braku fakultatywnych podstaw wykluczenia. W konsekwencji,
w o
cenie Odwołującego, doszło do przedstawienia przez ZELTECH nieprawdziwych
informacji w celu zdobycia dodatkowych punktów i tym samym uzyskania przedmiotowego
zamówienia, co skutkować powinno odrzuceniem oferty ZELTECH na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp.
Skoro więc punktem wyjścia dla zarzutu nr 2 było przedstawienie
przez ZELTECH nieprawdziwych informacji w celu zdobycia dodatkowych punktów, co jak
już ustaliła Izba nie zostało wykazane przez Odwołującego, to dalsze rozważania pod kątem
zaistnienia przesłanek odrzucenia oferty ZELTECH na gruncie art. 226 ust. 1 pkt 7) ustawy
Pzp stały się bezprzedmiotowe. Mając zatem na uwadze uwagi poczynione przez Izbę
w stosunku do zarzutu nr 1,
prowadzące do jego oddalenia, Izba oddaliła także zarzut nr 2,
a
więc zarzut mający dla Odwołującego tożsame uzasadnienie faktyczne co zarzut nr 1.
Zarzut nr 3
W ocenie Izby zarzut nr 3 istotnie sprowadzał się do tych samych okoliczności, co zarzut
nr
1. W zakresie zarzutu nr 1 Odwołujący zarzucał Zamawiającemu wybór oferty ZELTECH,
która nie jest ofertą najkorzystniejszą, gdyż została ona wybrana przez Zamawiającego
na
skutek niezasadnego przyznania tej ofercie dodatkowych 10 punktów, natomiast
w zakresie zarzutu nr 3
dokonanie nieprawidłowej oceny oferty ZELTECH i przyznanie jej
dodatkowych 10 punktów w wyniku czego doszło do niezgodnego z ustawą Pzp wyboru
oferty najkorzystniejszej
, stąd też zarzut nr 3 również podlegał oddaleniu z powodów, które
Izba podała co do zarzutu nr 1.
Zarzut nr 4
W zakresie zarzutu nr 4 Odwołujący zarzucał Zamawiającemu bezpodstawne wezwanie
ZELTECH do wyjaśnień treści załącznika nr 6 do SWZ w zakresie informacji
przedstawionych
w
ofercie
na
potwierdzenie spełnienia kryterium oceny ofert
"Doświadczenie personelu kluczowego", w sytuacji gdy w treści załącznika nr 6 do SWZ
ZELTECH nie potwierdził spełnienia ww. kryterium, na co Zamawiający jednoznacznie
wskazał w wezwaniu z dnia 5 czerwca 2024 r. w wyniku czego doszło do niedozwolonego
prowadzenia negocjacji między Zamawiającym a ZELTECH dotyczącej złożonej oferty oraz
zmiany jej treści pozwalającej na niezasadne przyznanie dodatkowych 10 punktów w ramach
ww. kryterium.
Odwołujący powołał się przy tym na orzecznictwo Izby, że jakakolwiek
modyfikacja treści oferty po terminie jej składania służąc przyznaniu wykonawcy
dodatkowych punktów w ramach kryteriów oceny ofert jest niedopuszczalna. W ocenie
Odwołującego ww. kryterium zostało przez Zamawiającego opisane w sposób jednoznaczny
i
wyczerpujący, stąd brak było podstaw prawnych do wezwania do jego uszczegółowienia.
Wskazać trzeba, że zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, w toku badania i oceny ofert
zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert
oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub
oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą
negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie
jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Izba ustaliła, że bezspornym dla stron i uczestnika było to, iż rzeczywiście doszło
do
wezwania ZELTECH do wyjaśnień w zakresie złożonego przy ofercie załącznika nr 6
do
SWZ oraz to, iż ZELTECH przy udzielonych wyjaśnieniach przedstawił dla
kwestionowanych inwestycji z pozycji 4. i 5. uszczegółowione informacje co do ilości
kondygnacji, kubatury oraz adresów inwestora, dla których wykonano daną inwestycję.
Niemniej jednak, zdaniem Izby, zarzut nr 4 nie zasługiwał na uwzględnienie. W ocenie Izby
Zamawiający miał możliwość wezwania ZELTECH do wyjaśnień na podstawie art. 223 ust. 1
ustawy Pzp.
Izba zwraca uwagę, że art. 223 ust. 1 ustawy Pzp daje możliwość
zamawiającemu wyjaśnienia treści złożonej oferty, a niewątpliwie informacje zawarte
w ofercie ZELTECH
w zakresie dodatkowego wsparcia kluczowego personelu zespołu
projektowego stanowią część oferty w rozumieniu art. 223 ust. 1 ustawy Pzp. Jednocześnie
rację ma Odwołujący, jakakolwiek modyfikacja treści oferty po terminie jej składania służąca
przyznaniu wykonawcy dodatkowych punktów w ramach kryteriów oceny ofert jest
niedopuszczalna
. Tym niemniej, w niniejszym przypadku, takie wyjaśnienia jedynie
doprecyzowy
wały okoliczności wynikające z treści oferty. W pierwotnie złożonym Załączniku
nr 6 do SWZ w zakresie pozycji nr 4 i nr 5
ZELTECH podał wymagane przez Zamawiającego
informacje mające wpływ na ocenę kryterium tj. nazwę zadania, to że ilość kondygnacji
budynku oraz kubatura przekracza wymogi Zamawiającego (wskazując zgodnie z wymogiem
Zamawiającego odpowiednio „powyżej 2 naziemnych” i „nie mniejsza niż 5000m3”). Nawet
gdyby przyjąć, że Odwołujący błędnie zinterpretował intencje Zamawiającego i w kolumnach
dotyczących ilości kondygnacji oraz kubatury budynków Zamawiający oczekiwał podania
dokładnych wartości, to błąd taki byłby wyłącznie błędem formalnym. Uzyskanie takiej
informacji od ZELTECH w trybie
art. 223 ust. 1 ustawy Pzp nie spowodowało zamiany
dotychczasowo wskazanych w pozycjach nr 4 i nr 5 Załącznika nr 6 do SWZ inwestycji, nie
spowodowało zmiany personaliów osoby posiadającej doświadczenie, ani też nie
spowodowało uzyskania informacji sprzecznych z wcześniej wskazanymi deklaracjami
w
kolumnach dotyczących ilości kondygnacji oraz kubatury budynków. Innymi słowy
uszczegółowienie informacji w pozycjach nr 4 i nr 5 Załącznika nr 6 do SWZ nie zmieniło
zakresu posiadanego doświadczenia ani nie uzupełniono informacji, do podania których
wykonawca był zobowiązany w określony w treści SWZ sposób. Owszem, Izba zauważa,
że w pierwotnie złożonym Załączniku nr 6 do SWZ ZELTECH nie wskazał też adresu
podmiotu na rzecz którego zostały wykonane roboty budowlane, lecz to również nie miało
znaczenia dla oceny kryterium.
Powyższe uszczegółowienia nie prowadziły zatem w żaden
sposób do zmiany oferty w sensie merytorycznym, czy też negocjacji treści oferty. Stąd więc
nie może być tak, że informacje niepowodujące merytorycznej zmiany treści oferty, a być
może nieuszczegółowione przez wykonawcę zgodnie z oczekiwaniem Zamawiającego
w
Załączniku nr 6 do SWZ automatycznie uniemożliwią przyznanie wykonawcy dodatkowych
punktów w kryterium oceny ofert. W ocenie Izby, brak było przeciwskazań, aby Zamawiający
wezwał ZELTECH do wyjaśnień na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp. Tym samym,
zdaniem Izby, nic nie stało na przeszkodzie, aby Zamawiający powyższą nieścisłość wyjaśnił
i podjął stosowne czynności związane z prawidłową oceną punktową oferty Odwołującego
w ramach ww. kryterium.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz
w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 w zw. z § 5 pkt 1) rozporządzenia w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………………..