Sygn. akt: KIO 2390/24
Warszawa, 09 sierpnia 2024 roku
WYROK
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 sierpnia 2024 roku
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 08 lipca 2024 roku przez
Odwołującego P.B.R. Budrem sp. z o.o. (ul. Witosa 80, 25-561 Kielce) w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Gmina Lędziny (ul. Lędzińska 55, 43-143 Lędziny)
przy udziale uczes
tnika po stronie Zamawiającego: Fensterbau Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp. k. (ul. Krańcowa 10, 64-600 Oborniki)
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża Odwołującego P.B.R. Budrem sp. z o.o. (ul. Witosa 80,
25-561 Kielce) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego P.B.R. Budrem sp.
z o.o. (ul. Witosa 80, 25-561 Kielce)
, kwotę 929 zł 20 gr (słownie: dziewięćset
dwadzieścia dziewięć złotych dwadzieścia groszy) tytułem kosztów dojazdu na rozprawę
uczestnika po stronie Zamawiającego: Fensterbau Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp. k. (ul. Krańcowa 10, 64-600 Oborniki), kwotę 520 zł 10 gr
(słownie: pięćset dwadzieścia złotych dziesięć groszy) tytułem usługi noclegu uczestnika
po stronie Zamawiającego: Fensterbau Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
(ul. Krańcowa 10, 64-600 Oborniki),
zasądza od Odwołującego P.B.R. Budrem sp. z o.o. (ul. Witosa 80, 25-561 Kielce) na
rzecz
uczestnika po stronie Zamawiającego: Fensterbau Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp. k. (ul. Krańcowa 10, 64-600 Oborniki) kwotę 1449 zł 30 gr
(słownie: tysiąc czterysta czterdzieści dziewięć złotych trzydzieści groszy) z tytułu zwrotu
łącznej kwoty kosztów dojazdu na rozprawę oraz noclegu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 2390/24
UZASADNIENIE
Zamawiający Gmina Lędziny prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego,
którego przedmiotem jest Kompleksowa modernizacja Ośrodka Rekreacyjno-Sportowego
„Centrum" - wymiana stolarki okiennej.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się 22 marca 2024 roku w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod numerem 2024/BZP 00257301/01.
Odwołujący: P.B.R. Budrem sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu:
- naruszenie
art. 226 ust.1 pkt. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez odrzucenie
oferty Wykonawcy P.B.R. „Budrem " sp. z o.o., która w ocenie Zamawiającego podlega
odrzuceniu z powodu niewystarczającego złożenia wyjaśnień dowodzących możliwość
wykonania zamówienia za cenę zaoferowaną,
- naruszenie
art. 239 w zw. z art. 266 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez wybór
oferty Wykonawcy P.U.P.H. „Eltex" T.R. T.R., w sytuacji kiedy oferta ta nie jest ofertą
najkorzystniejszą, gdyż najkorzystniejszą ofertą jest oferta Wykonawcy P.B.R. „Budrem " sp.
z o.o.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu uchylenia czynności polegającej na
odrzuceniu oferty Wykonawcy
P.B.R. „Budrem " sp. z o.o., uchylenia czynności polegającej
na wyborze oferty Wykonawcy P.U.P.H. „Eltex" T.R. T.R., przeprowadzenie ponownej
czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Wykonawcy P.B.R. „Budrem " sp. z
o.o.
Zamawiający dwukrotnie wezwał Odwołującego o złożenie wyjaśnień w zakresie
zaoferowanej ceny oraz złożenia dodatkowych wyjaśnień w zakresie zastosowanego
pakietu szybowego.
Odwołujący wskazał, że przedstawił podstawę zastosowania minimalnej stawki godzinowej
oraz dostarczył dokumenty (faktury) potwierdzające upusty cenowe u dostawców
półproduktów, które pozwalają mu, jako producentowi, stosować konkurencyjne ceny. Na
wniosek Zamawiającego złożył dalsze wyjaśnienia. Nie jest zatem prawdą. iż Odwołujący nie
udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, albo że dowody nie uzasadniają podanej w
ofercie ceny.
Odwołujący wyjaśnił także, że jedynym niedopatrzeniem było mało precyzyjne nazewnictwo,
np. nie wytłumaczył dokładnie Zamawiającemu czym jest z definicji szyba dwukomorowa -
„szyby dwukomorowe" w rzeczywistości oznaczają okna trzyszybowe.
Odwołujący wskazał, ze jego firma istnieje na rynku 30 lat. Mając tak ugruntowaną pozycję
rynkową oraz doświadczenie nie pozwoliłby sobie na jakiekolwiek uchybienia czy sztuczne
zaniżanie ceny oferty.
Jak wskazał Odwołujący, odrzucenie oferty na podstawie art. 224 ust.6 ustawy Prawo
zamówień publicznych w sposób rażący narusza powyższą normę. Stosownie do
wskazanego wyżej przepisu zamawiający odrzuca ofertę. jeżeli m.in. jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia.
Odwołujący wskazał także, że zobowiązał się wykonać przedmiotowe zadania za cenę
ryczałtową, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz na zasadach określonych w
projekcie umowy oraz warunkach SWZ.
Odwołujący wskazał również na wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 6 marca
2001r.
sygn. akt I ACa 1147/00 z którego wynika, iż „jeżeli za wykonane dzieło strony ustaliły
wynagrodzenie ryczałtowe, dołączenie przez wykonawcę do umowy kosztorysu nie ma
znaczenia, a dokument ów uznać należy za uzasadniający merytorycznie oferowaną przez
przyjmującego zamówienie (wykonawcę) kwotę wynagrodzenia ryczałtowego". Stanowisko
takie jest również potwierdzane przez orzecznictwo KIO (Zespołów Arbitrów). np. w wyroku
ZA z dnia 18 kwietnia 2006r. sygn. akt UZP/ZO/0-1052/06.
z którego wynika, że w przypadku
kiedy zamawiający przewidywał wynagrodzenie ryczałtowe za wykonanie przedmiotu
umowy, kosztorysy dołączone do oferty mają znaczenie pomocnicze, a pominięcie w nich
niektórych pozycji nie może skutkować odrzuceniem oferty.
Zamawiający uwzględnił odwołanie. W treści pisma procesowego wskazał, że: „po wnikliwej
analizie oferowanego produktu przez Odwołującego oraz konsultacji sprawy z inspektorem
nadzoru inwestorskiego uznaje zgodność oferty z opisem przedmiotu zamówienia”.
Zamawiający wyjaśnił, że podziela stanowisko Odwołującego, że nazewnictwo „szyby
dwukomorowe" w rzeczywistości odnosi się do szyb trzyszybowych, dokładnie takich jak
określone w dokumentacji przetargowej. Z samej definicji wynika, że szyby dwukomorowe
mają dwie komory, ale 3 szyby. Stwierdził, że odrzucenie z tego względu oferty wykonawcy
było przedwczesne.
W ocenie Zamawiającego, Wykonawca wyjaśnił zaoferowaną cenę produktu w formie
ryczałtu. Wskazał w wyjaśnieniach do oferty na okoliczność uzyskania u dostawców i
producentów rabatów na kupowane materiały. Przedstawił deklaracje ZUS-RCA, z których w
ocenie Zamawiającego, po dokonanych wyliczeniach wynika, iż Wykonawca stosuje w
spółce przepisy dotyczące najniższego wynagrodzenia za pracę w stosunku do
zatrudnionych pracowników. Zdaniem Zamawiającego, biorąc pod uwagę charakter
wynagrodzenia umownego t. j. ryc
załt, nie można oczekiwać tego, iż Wykonawca precyzyjnie
rozpisze na części składowe całości wynagrodzenia, które zamierza uzyskać w wyniku
realizacji umowy. Zamawiający uznał przedstawione argumenty Wykonawcy za słuszne.
Na marginesie Zamawiający dodał, że jeżeli Przystępujący nie zgadza się ze stanowiskiem
Zamawiającego, może złożyć sprzeciw zgodnie z art. 523 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Wykonawca Fensterbau spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. zgłosił
przystąpienie po stronie Zamawiającego. Wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zamawiający wezwał Odwołującego do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w
zakresie wyliczenia ceny w ofercie.
W treści wezwania Zamawiający wskazał, że cena
złożonej oferty jest o 47% niższa od wartości szacunkowej zamówienia, powiększonej o
podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania (2 776 878,73 zł), co
może wskazywać na rażąco niską cenę.
W związku z powyższym Zamawiający zwrócił się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie
dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, co najmniej w zakresie:
1) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest realizowane zamówienie;
2) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
Zamawiający wskazał w treści pisma, że w zakresie ppkt. 1) i 2) należy wyjaśnić koszt pracy,
jaki zostanie wygenerowany w toku realizacji zamówienia. Ustalając ten koszt należy wziąć
pod uwagę nie tylko wymóg w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę, ale również
wszelkie koszty związane z zatrudnieniem pracownika obciążające wykonawcę –
pracodawcę (składki ZUS, świadczenie urlopowe, świadczenie chorobowe, ewentualne
dodatki za pracę w nadgodzinach, w nocy itp.).
3) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków związanych z
realizacją robót budowlanych, w tym wyjaśnienie kosztów, wynikających z poszczególnych
pozycji kosztorysu ofertowego, składającego się na cenę.
Zamawiający dodał, że obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub
kosztu spoczywa na wykonawcy.
Jak wynika z treści wezwania Zamawiającego, Wykonawca był zobowiązany do złożenia
wyjaśnień co najmniej w zakresie kosztów pracy, ale także w zakresie kosztów wynikających
z poszczególnych pozycji kosztorysu ofertowego składającego się na cenę. Wzywając do
złożenia wyjaśnień Zamawiający oczekiwał zatem wyjaśnień co do ceny całego przedmiotu
zamówienia, ze wskazaniem na wyjaśnienie kosztów poszczególnych elementów
składających się na cenę oferty wykonawcy.
Odwołujący w treści złożonych wyjaśnień wskazał jedynie, że zastosowana przez niego
stawka godzinowa wynosi 28 zł. Odwołujący nie wyjaśnił natomiast pozostałych kosztów,
jakie składają się na cenę oferty, koszty montażu, zastosowania materiału izolacyjnego,
zastosowania polimerów fasadowych, obróbki okien płytą kartonowo – gipsową, obróbki
konstrukcji budynku, wzmocnienia konstrukcji budynku, aby zamontować okna, a także tych
pracowniczych, właściwych dla wykonawcy, jak np. koszty dojazdu Odwołującego do miejsca
realizacji zamówienia, koszty delegacji, noclegu. Odwołujący nie złożył żadnych wyjaśnień
ani kalkulacji w tym zakresie, pomimo, że realizacja zamówienia w ramach powyższych
elementów wiąże się z określonymi kosztami, które są istotne. Skoro zatem Odwołujący nie
przedstawił informacji o istotnych elementach zamówienia, nie wspomniał o kosztach
elementów, które składają się na realizację zamówienia a jedynie wskazał na stawkę
wynagrodzenia, to oznacza, że nie złożył wyjaśnień, które uzasadniałyby wysokość
zaoferowanej ceny, a zatem czyniłyby zadość wymaganiu Zamawiającego.
Trafnie zauważył Wykonawca Przystępujący, że złożone przez Odwołującego do wyjaśnień
faktury nie odnoszą się do zakupów stanowiących przedmiot zamówienia, jak np.
kształtowniki fasad, podczas gdy fasady nie stanowiły elementu przedmiotu zamówienia.
Podobnie przedmiot zamówienia nie obejmował ani jednej sztuki drzwi, zatem złożony
dowód z pewnością nie stanowi potwierdzenia prawidłowości realizacji zamówienia – a może
sugerować zaoferowanie przedmiotu zamówienia niezgodnego z SWZ.
Odwołujący nie zaprzeczył tej okoliczności. Wskazywanie rabatów na asortyment nie będący
przedmiotem zamówienia, nie stanowi żadnego wyjaśnienia wysokości zaoferowanej ceny.
Ponadto Odwołujący wyjaśnił, że zastosował stawkę 28 zł. Zgodnie z obowiązującymi
przepisami dotyczącymi minimalnego wynagrodzenia za pracę stawka od 01 lipca br. wynosi
28,10 zł. Zamawiający w treści informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego wskazywał na
okoliczność, że Odwołujący nie uwzględnił w wyjaśnieniach ustawowego wzrostu płacy
minimalnej do 4300,00 zł. Odwołujący w żaden sposób nie odniósł się do tej okoliczności, co
oznacza, że przyznał, że nie uwzględnił w całości w kalkulacji ceny ofertowej ustawowego
wzrostu płacy minimalnej do 4300,00 zł. Powyższe oznacza, że przyjęta do kalkulacji ceny
ofertowej dla niniejszego zamówienia stawka jest zaniżona w stosunku do obowiązujących
przepisów prawa pracy, a to oznacza, że cena oferty nie została skalkulowana w sposób
prawidłowy.
Przystępujący w trakcie rozprawy z udziałem stron wskazał, że deklaracje ZUS załączone
przez Odwołującego do złożonych wyjaśnień wskazują na kwoty niższe iż 28 zł, tj. 25,25 zł,
26, 27,30 zł co oznacza, że Odwołujący nie stosuje stawki 28 zł, na jaką wskazywał w treści
złożonych wyjaśnień. To z kolei oznacza, że złożone wyjaśnienia nie są spójne, nie
potwierdzają zgodności stosowanej stawki minimalnego wynagrodzenia za pracę z
przepisami prawa.
Odwołujący, pomimo wielokrotnych pytań ze strony Izby, nie potrafił wyjaśnić tej
okoliczności. W ogóle nie odniósł się do argumentacji Przystępującego, że deklaracje ZUS
załączone przez Odwołującego do wyjaśnień wskazują na kwoty niższe niż wskazywana
przez Odwołującego w treści wyjaśnień wysokość stawki 28 zł (tj. 25,25 zł, 26, 27,30 zł).
Wręcz przyznał, że pozostałe koszty „bierze” firma (jak wyraził się Odwołujący), co oznacza
przyznanie, że Odwołujący nie wliczył do realizacji zamówienia całości wynagrodzenia
pracowników, a jedynie część; nie przyjął do kalkulacji całej stawki w wysokości zgodnej z
Rozporządzeniem w sprawie najniższego wynagrodzenia za pracę. Powyższe jednoznacznie
stanowi
przyznanie Odwołującego, że nie dokonał prawidłowego oszacowania ceny za
realizację zamówienia, tzn. część kosztów w ogóle nie została wliczona do ceny zamówienia.
Skoro zatem zaoferowana przez Odwołującego cena nie obejmuje całości kosztów, to
oznacza, że cena zaoferowana przez Odwołującego jest rażąco niska.
Odwołujący wskazywał jedynie na okoliczność że opłaca na rzecz pracowników dodatkowe
świadczenia w postaci delegacji czy obiadów. Jednakże takie twierdzenie nie tylko zupełnie
nie odnosi się do różnicy, na którą wskazywał Przystępujący pomiędzy deklarowaną przez
Odwołującego stawką 28 zł a rzeczywiście wypłacaną pracownikom stawką znacząco
niższą, (tj. 25,25 zł, 26, 27,30 zł). Twierdzenie Odwołującego dodatkowo czyni
wynagrodzenie wypłacane pracownikowi wyższym, a przez to zupełnie nie potwierdza
prawidłowości kalkulacji ceny.
Przede wszystkim Odwołujący w trakcie rozprawy przyznał, że: „żeśmy wzięli np. część
kosztów związanych z tą realizacją np. taki przykład dałem, delegacje, obiady, różne rzeczy
związane, drobne rzeczy zakupowe tam dzieli bierze to na firmę, to nie będą w kosztach tej
budowy” (fragment protokołu rozprawy około 35-tej do 36-tej minuty rozprawy).
Powyższe twierdzenie Odwołującego jednoznacznie potwierdza, że Odwołujący
nieprawidłowo skalkulował cenę oferty, tj. nie wkalkulował całości kosztów, jakie będą
związane z realizacją tego zamówienia przez Odwołującego, do ceny zamówienia, a zatem
cena jego oferty jest rażąco niska.
Nie jest prawidłowe stanowisko Zamawiającego zaprezentowane w piśmie procesowym, z
którego wynika, że w sytuacji, gdy wynagrodzenie za realizację zamówienia jest ryczałtowe,
wykonawca nie ma obowiązku przedstawiać składników kosztotwórczych i wyjaśniać ich
ceny czy sposobu kalkulacji. Przyjęcie takiego stanowiska oznaczałoby, że wykonawca nie
ma obowiązku wyjaśnienia ceny, w tym składników ceny, jakie się na nią składają, czy
złożenia kalkulacji.
Zacytowany przez Odwołującego wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 6 marca
2001r. sygn. akt I ACa 1147/00:
„jeżeli za wykonane dzieło strony ustaliły wynagrodzenie
ryczałtowe, dołączenie przez wykonawcę do umowy kosztorysu nie ma znaczenia, a
dokument ów uznać należy za uzasadniający merytorycznie oferowaną przez przyjmującego
zamówienie (wykonawcę) kwotę wynagrodzenia ryczałtowego" nie oznacza, że wykonawca
w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego jest zwolniony z obowiązku złożenia wyjaśnień co
do części kosztotwórczych ceny, czy złożenia kalkulacji kosztów, wyjaśnienia wysokości
poszczególnych składników kosztowych. Sąd wyraźnie stwierdził, że dokument w postaci
kosztorysu przy wynagrodzeniu wykonawcy o charakterze ryczałtowym jest istoty na etapie
badania i oceny ofert -
jest to dokument uzasadniający merytorycznie oferowaną przez
wykonawcę kwotę wynagrodzenia ryczałtowego. Przytoczony przez Odwołującego wyrok
jednoznacznie potwierdza, że właśnie przy pomocy złożenia kosztorysu, kalkulacji,
wykonawca miał możliwość wykazania prawidłowości zaoferowanej ceny.
Całkowicie nie ma zatem racji Odwołujący, że nie było zobowiązany do złożenia wyjaśnień w
zakresie zaoferowanej ceny, że nie miał obowiązku, złożenia wyjaśnień, przedstawienia
rozbicia ceny. Przyjęcie takiego stanowiska nie znajduje żadnego uzasadnienia ani w
obowiązujących przepisach, ani w orzecznictwie, ani w przytoczonym przez Odwołującego
wyroku. Dotychczasowe orzecznictwo jest jednoznaczne, że na wezwanie Zamawiającego
wykonawca jest zobowiązany do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny, także
złożenia kalkulacji zaoferowanej ceny. Brak jest rozróżnienia, czy wynagrodzenie
wykonawcy w postępowaniu ma charakter ryczałtowy czy kosztorysowy. Stanowisko
zarówno Zamawiającego jak i Odwołującego jest zatem błędne i całkowicie bezpodstawne.
Reasumując, Odwołujący wprawdzie złożył wyjaśnienia na wezwanie Zamawiającego,
jednakże nie były one wystarczające do uznania, że zaoferowana przez Odwołującego cena
nie została skalkulowana w sposób obejmujący w całości wszystkie składniki przedmiotu
zamówienia oraz w sposób uwzględniający przepisy prawa dotyczące wysokości
wynagrodzenia. Przebieg rozprawy z udziałem stron potwierdził powyższe, a w
szczególności Odwołujący przyznał, że kalkulując cenę oferty nie wliczył do jej realizacji
wszystkich kosztów, tak związanych z wynagrodzeniem pracowników (w całości wysokość
wynagrodzeń), jak i innych kosztów, takich jak obiadów, delegacji, drobnych zakupów.
Odwołujący przyznał, że elementy te nie zostały w całości wliczone do ceny oferty (jak
przyznał Odwołujący część: „bierze na firmę”). Tymczasem Wykonawca kalkulując cenę
oferty jest zobowiązany wkalkulować do ceny realizacji zamówienia wszystkie koszty w
całości, tak wynikające z przepisów prawa pracy, wysokości wynagrodzenia pracowników,
cen asortymentu składającego się na przedmiot zamówienia i innych związanych z realizacją
zamówienia – powinny one stanowić w całości cenę za realizację zamówienia.
Odwołujący nie przedstawił ani wyjaśnień ani dowodów ani kalkulacji w zakresie elementów
związanych z realizacja zamówienia (o których powyżej), a złożone przez Odwołującego
dowody wskazują na elementy, które w ogóle nie wchodzą w zakres niniejszego
zamówienia. Złożone przez Odwołującego tabele dotyczące rabatów, jakie wypracował
dotychczas Odwołujący nie stanowią żadnego wyjaśnienia w sytuacji, gdy Odwołujący nie
przedstawił jakichkolwiek kalkulacji zaoferowanej ceny. W konsekwencji należało uznać że
złożone przez Odwołującego wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w
ofercie ceny.
Tym samym czynność odrzucenia oferty Odwołującego była prawidłowa. Zamawiający nie
naruszył art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (będącego podstawą
odrzucenia oferty Odwołującego stosownie do treści informacji o odrzuceniu Odwołującego)
dokonując odrzucenia oferty Wykonawcy P.B.R. „Budrem" sp. z o.o., z powodu
niewystarczającego złożenia wyjaśnień dowodzących możliwość wykonania zamówienia za
cenę zaoferowaną.
W konsekwencji nie można uznać za zasadny zarzut naruszenia przez Zamawiającego art.
239 w zw. z art. 266 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez wybór oferty innego niż
Odwołujący Wykonawcy skoro oferta Odwołującego jest ofertą podlegająca odrzuceniu.
Dodatkowo należy wskazać, że Odwołujący w sposób nieprawidłowy przedstawił podstawę
prawną odrzucenia jego oferty. Zgodnie z informacją o odrzuceniu oferty Odwołującego,
podstawę prawną odrzucenia oferty Odwołującego stanowił art. 224 ust. 6 ustawy Prawo
zamówień publicznych, nie jak wskazał Odwołujący, art. 226 ust.1 pkt. 8 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
Ponadto
całkowicie mylne i pozbawione jakiejkolwiek podstawy są wywody Odwołującego
przedstawione w treści odwołania, dotyczące rażącego naruszenia przez Zamawiającego
art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych – gdyż zdaniem Odwołującego zgodnie
z tym artykułem Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia.
T
reść tego artykułu nie odnosi się do niezgodności oferty z warunkami zamówienia. Zgodnie
z treścią artykułu 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych odrzuceniu, jako oferta z
rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w
wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Podstawą odrzucenia oferty Odwołującego była okoliczność, zgodnie z którą złożone
wyjaśnienia nie uzasadniały zaoferowanej ceny. Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia
oferty Odwołującego wskazał na podstawę prawną - artykuł 224 ust. 6 ustawy Prawo
zamówień publicznych. W żaden sposób Zamawiający nie powoływał się na treść art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r.,
poz. 1710 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów postępowania
uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania, koszty dojazdu na rozprawę oraz noclegu
pełnomocnika Przystępującego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..