Sygn. akt: KIO 2414/24
Warszawa, 13 sierpnia 2024 roku
WYROK
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 08 sierpnia 2024 roku
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 08 lipca 2024 roku przez
Odwołującego Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA S.A. (ul. Szczecińska 5,
517 Wrocław) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gmina Kobierzyce
(al. Pałacowa 1, 53-004 Kobierzyce)
przy udziale uczestnika po stronie
Odwołującego: FBSerwis Wrocław sp. z o.o. (ul.
Atramentowa 10, Bielany Wrocławskie 55-040 Kobierzyce)
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów dotyczących:
- sposobu wyceny oferty
określonej w Formularzu ofertowym tj. wadliwego określenia
sposobu obliczenia ceny oferty za obs
ługę miesięczną PSZOK-u i BOK-u,
zaniechania określenia w projekcie umowy minimalnej gwarantowanej wartości lub
wielkości świadczenia stron,
- wprowadzonej w
§14 i 15 Załącznika nr 16 do SWZ (projekt umowy) odpowiedzialności
wykonawcy w odniesieniu tylko do masy odebranych i zebranych prze
z wykonawcę
odpadów komunalnych,
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów dotyczących:
zaniechania określenia w treści projektu umowy sposobu rozliczenia obsługi PSZOK-u i
BOK-u, w tym braku
zapewnienia korelacji pomiędzy Formularzem oferty a projektem
umowy,
zaniechania określenia sposobu obliczenia zawartego w klauzuli waloryzacyjnej wskaźnika
wzrostu cen
towarów i usług konsumpcyjnych
i
nakazuje Zamawiającemu dokonanie modyfikacji treści specyfikacji warunków zamówienia
poprzez określenie w treści projektu umowy sposobu rozliczenia obsługi PSZOK-u i BOK-u,
w tym zapewnienie korelacj
i pomiędzy Formularzem oferty a projektem umowy oraz
nakazuje określenie sposobu obliczenia zawartego w klauzuli waloryzacyjnej wskaźnika
wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Gminę Kobierzyce (al. Pałacowa 1, 53-
004 Kobierzyce)
w wysokości 1/5 oraz Odwołującego Wrocławskie Przedsiębiorstwo
Oczyszczania ALBA S.A. (ul. Szczecińska 5, 54-517 Wrocław) w wysokości 4/5 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 3600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego, kwotę 851 zł 00 gr z tytułu dojazdu
pełnomocnika Odwołującego na rozprawę, kwotę 17 zł 00 gr (siedemnaście złotych zero
groszy) z tytułu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa
zasądza od Zamawiającego Gminy Kobierzyce (al. Pałacowa 1, 53-004 Kobierzyce) na
rzecz
Odwołującego Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA S.A. (ul.
Szczecińska 5, 54-517 Wrocław) łączną kwotę 3893 zł 60 gr (słownie: trzy tysiące osiemset
dziewięćdziesiąt trzy złote sześćdziesiąt groszy) obejmującą: kwotę 3000 zł 00 gr (trzy
tysiące złotych zero groszy) tytułem kosztów postępowania odwoławczego w postaci 1/5
wysokości wpisu od odwołania, kwotę 720 zł 00 gr (siedemset dwadzieścia złotych zero
groszy)
tytułem 1/5 wysokości kosztów wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego, kwotę
zł 20 gr (sto siedemdziesiąt złotych dwadzieścia groszy) tytułem 1/5 wysokości kosztów
dojazdu pełnomocnika Odwołującego na rozprawę, kwotę 3 zł 40 gr (trzy złote czterdzieści
groszy) tytułem 1/5 wysokości kosztów opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 2414/24
UZASADNIENIE
Zamawiający Gmina Kobierzyce prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest: „Świadczenie usługi polegającej na odbiorze,
zbieraniu, transporcie odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości zamieszkałych
i określonych nieruchomości niezamieszkałych na terenie gminy Kobierzyce oraz
zagospodarowanie tych odpadów."
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 26 czerwca 2024 roku w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 123/2024 pod numerem 379741-2024.
Odwołujący Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA S.A. wniósł odwołanie, w
którym zarzucił Zamawiającemu:
naruszenie art. 99 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, art. 16 ustawy Prawo
zamówień publicznych, art. 17 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz art. 134 ust.
1 pkt 17 ustawy Prawo zamówień publicznych i art. 433 pkt 4 ustawy Prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 8
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 353
k.c. poprzez sformułowanie
opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny, nieprecyzyjny, nieuwzględniający
wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty,
skutkujący uniemożliwieniem Wykonawcy sporządzenia rzetelnej kalkulacji oferty, z uwagi na
zobowiązanie Wykonawców do skalkulowania ceny oferty na podstawie danych
historycznych dotyczących masy odpadów przyjętych przez Zamawiającego do wyliczenia, a
to masy odpadów odebranych w roku 2023 r. w sytuacji gdy zamówienie ma być realizowane
w okresie nie 12 lecz 24 miesięcy, które to dane nie uwzględniają istotnych okoliczności
mających wpływ na kalkulację oferty, w szczególności wprowadzenia od 2025 r. tzw.
„systemu kaucyjnego", który spowoduje znaczny odpływ odpadów z systemu gminnego, a
także wadliwe określenie sposobu obliczenia ceny oferty za obsługę miesięczną PSZOK-u i
BOK-
u, oraz zaniechanie określenia w projekcie umowy minimalnej gwarantowanej wartości
lub wielkości świadczenia stron, co w konsekwencji prowadzić może do sytuacji, że
skalkulowana przez wykonawcę cena będzie nieadekwatna i niedostosowana do realiów
rynkowych, a skutki tego stanu rzeczy obciążą wyłącznie wykonawcę, co stanowi
przeniesienie nadmiernego ryzyka na wykonawców, zwiększa ryzyko złożenia
nieporównywalnych ofert i stanowi naruszenie podstawowych zasad udzielania zamówień
publicznych
naruszenie art. 99 ust. 1 i ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 16
ustawy Prawo zamówień publicznych ,art. 431 ustawy Prawo zamówień publicznych, art. 8
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, w zw. z art. 5 k.c. art. 353
k.c., art. 387 § 1 k.c.
i art. 471 k.c., w zw. z art. 3b u.c.p.g. poprzez wprowadzenie do wzoru umowy tj. w § 1 ust.
11 i § 14 projektu umowy zapisów niedostatecznie precyzyjnych i nieuwzględniających
wszystkich wymagań i okoliczności mających wpływ na przygotowanie oferty, gdyż
Zamawiający przenosi na Wykonawcę w stosunku 75% do 25% odpowiedzialność za
osiągnięcie poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów
komunalnych, mimo że:
to na Zamawiającym jako gminie spoczywa ustawowy obowiązek osiągnięcia poziomu
przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych za dany rok
kalendarzowy;
Wykonawca nie ma wpływu na to, jakie odpady zostaną wytworzone przez mieszkańców i
właścicieli nieruchomości objętych gminnym systemem odbioru odpadów komunalnych;
mieszkańcy oraz właściciele nieruchomości objętych gminnym systemem odbioru odpadów
komunalnych mogą przekazywać odpady nadające się do recyklingu innym podmiotom niż
wykonawca (punkty skupu, zbiórki akcyjne, butelkomaty), co bezpośrednio wpływa na
ograniczenie możliwości osiągnięcia poziomów przygotowania do ponownego użycia i
recyklingu przez Wykonawcę;
mieszkańcy mogą kompostować odpady ulegające biodegradacji w przydomowych
kompostownikach, co bezpośrednio wpływa na ograniczenie możliwości osiągnięcia
poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu przez Wykonawcę
w 2025 r. zostanie wdrożony „system kaucyjny", który spowoduje zmniejszenie ilości
odpadów komunalnych nadających się do ponownego użycia i recyklingu w strumieniu
odpadów objętych przedmiotem zamówienia
Zamawiający, obliczając poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów
komunalnych, który zobligowany jest osiągnąć jako gmina stosownie do art. 3b u.c.p.g.,
może uwzględnić odpady poddane recyklingowi zabrane w ramach systemu kaucyjnego czy
przez inne podmioty zbierające odpady na terenie gminy, a także bioodpady poddane
kompostowaniu w przydomowych kompostownikach,
co narusza zasady współżycia społecznego, równowagę stron umowy oraz zasady uczciwej
konkurencji, jako że zakłada nadmiernie obciążenie Wykonawcy ryzykiem kontraktowym w
zakresie obowiązku osiągnięcia poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu
odpadów komunalnych w sytuacji, gdy ich osiągnięcie na poziomie oczekiwanym przez
Zamawiającego jest obiektywnie niemożliwe do spełnienia przez Wykonawcę w toku
realizacji przedmiotowej usługi z uwagi na strumień odpadów podlegających odbiorowi, i co
musi
być uznane za sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, bowiem a priori obciąża
Wykonawcę odpowiedzialnością za nienależyte wykonanie umowy oraz ryzykiem kar
umownych, których podstawa nałożenia na Wykonawcę może powstać nawet przy
dochowaniu przez niego najwyższej staranności, z powodów całkowicie od niego
niezależnych; jednocześnie działanie takie narusza art. 16 ustawy Prawo zamówień
publicznych,
gdyż obowiązek nałożony na Wykonawcę pozostaje nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia i jako taki narusza zasadę uczciwej konkurencji
naruszenie art. 439 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 99 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, art. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych, art. 17
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz art. 353
k.c. oraz art. 5 k.c. w zw. z art. 8
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia w sposób niejasny i nieprecyzyjny oraz sprzeczny z ww. przepisami, polegające
na zastrzeżeniu w § 16 ust. 1 ppkt 16 projektu umowy, że minimalny poziom zmiany ceny
materiałów lub kosztów wyliczonych w oparciu o wskaźnik cen towarów i usług uprawniający
strony umowy od żądania zmiany wynagrodzenia wynosi 10 % w sytuacji gdy Zamawiający
nie określił czy wskaźnik 10 % jest wskaźnikiem inflacji liczonym rok do roku czy jako suma
wskaźników miesięcznych w okresie 6 miesięcy czy też w inny sposób, a także w sytuacji
gdy opublikowana w lipcu 2024 r. prognoza inflacji na lata 2024-
2026 określa prognozowany
średni poziom inflacji w skali roku na poziomie 3,87%, co czyni waloryzację wynagrodzenia
iluzoryczną, nie pozwala na zapewnienie ekwiwalentności świadczeń stron umowy oraz nie
niweluje ryzyk związanych ze zmianami kosztów wykonania zamówienia publicznego;
wprowadzenie ww. zapisów projektu umowy powinno być uznane za naruszające zasady
przejrzystości, proporcjonalności, uczciwej konkurencji oraz równego traktowania stron
stosunku zobowiązaniowego, a także naruszenie zasady efektywności udzielania zamówień
publicznych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
modyfikacji treści specyfikacji warunków zamówienia w sposób wskazany w uzasadnieniu
niniejszego odwołania. Wniosek ten obejmuje także zmiany dokumentacji postępowania
wprost w żądaniu nie wskazane, ale konieczne do wprowadzenia z uwagi na zakres żądania
wykonawcy -
tj. zmiany będące konsekwencją żądanych zmian.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Umorzeniu podlegało postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów dotyczących sposobu
wyceny oferty
określonej w Formularzu ofertowym, tj. wadliwego określenia sposobu
obliczenia ceny oferty za obs
ługę miesięczną PSZOK-u i BOK-u oraz zaniechania określenia
w projekcie umowy minimalnej gwarantowanej wartości lub wielkości świadczenia stron.
Zamawiający w treści odpowiedzi na odwołanie uwzględnił wskazane zarzuty i zobowiązał
się do określenia w projekcie umowy minimalnej gwarantowanej wartości lub wielkości
świadczenia stron w sposób wskazany w odpowiedzi na odwołanie. Zamawiający wskazał,
że dokona również modyfikacji załącznika do SWZ w zakresie formularza cenowego zgodnie
z załącznikiem do odpowiedzi na odwołanie.
W związku z powyższym, postępowanie odwoławcze w tym zakresie podlegało umorzeniu.
Zamawiający jest zobowiązany do dokonania zmian w projekcie umowy w tym zakresie,
zgodnie z oświadczeniem przedstawionym w odpowiedzi na odwołanie.
Uwzględnieniu podlegał zarzut, w którym Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie
przewidział sposobu rozliczania w umowie obsługi BOK i PSZOK. Na tę okoliczność zwracał
uwagę Odwołujący w odwołaniu, ale także podczas rozprawy z udziałem stron, w
szczególności, gdy Zamawiający na skutek uwzględnienia części zarzutu odwołania dokonał
zmiany formularza ofertowego
. Brak jest korelacji pomiędzy formularzem ofertowym, a
treścią umowy, tj. projekt umowy nie zawiera postanowień, które wyjaśniłyby, w jaki sposób,
w jakim czasie, Zamawiający będzie dokonywał płatności na rzecz Wykonawcy z tytułu
świadczenia obsługi BOK i PSZOK.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych przedmiot zamówienia opisuje
się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty. Z uwagi na okoliczność, że powyżej przytoczone postanowienia
projektu umowy nie są jasne, Izba w treści sentencji nakazała Zamawiającemu dokonanie
zmian w treści dokumentów postępowania.
Uwzględnieniu podlegał zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 439 ust. 1 i 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych w związku z art. 99 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych, art. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych, art. 17 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych oraz art. 353
k.c. oraz art. 5 k.c. w zw
iązku z art. 8 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
niejasny i nieprecyzyjny oraz sprzeczny z ww. przepisami, polegający na zastrzeżeniu w
§ 16 ust. 1 ppkt 16 projektu umowy, że minimalny poziom zmiany ceny materiałów lub
kosztów wyliczonych w oparciu o wskaźnik cen towarów i usług uprawniający strony umowy
do
żądania zmiany wynagrodzenia wynosi 10% w sytuacji, gdy Zamawiający nie określił, czy
wskaźnik 10% jest wskaźnikiem inflacji liczonym rok do roku, czy jako suma wskaźników
miesięcznych w okresie 6 miesięcy, czy też w inny sposób.
Jak słusznie zauważył Odwołujący, z treści dokumentów postępowania nie wynika, co
oznacza wskaźnik wzrostu cen towarów za ostatnie 6 miesięcy. Wyjaśnienie tej okoliczności
jest istotne, gdyż przekroczenie tego wskaźnika spowoduje możliwość uruchomienia klauzuli
waloryzacyjnej. Wykonawcy powinni mieć wiedzę, kiedy może wystąpić taka sytuacja.
Podobnie nie jest zrozumiałe pojęcie: „procent składowy w wysokości 8%”.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych przedmiot zamówienia opisuje
się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty. Z uwagi na okoliczność, że powyżej przytoczone postanowienia
projektu umowy nie są jasne, Izba w treści sentencji nakazała Zamawiającemu dokonanie
zmian w treści dokumentów postępowania.
Oddaleniu podlegał zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 99 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych, art. 16 ustawy Prawo zamówień publicznych, art. 17 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz art. 134 ust. 1 pkt 17 ustawy Prawo zamówień
publicznych i art. 433 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z art. 455 ust. 1
pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z art. 8 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych w związku z art. 353
k.c. poprzez sformułowanie opisu przedmiotu zamówienia
w sposób niejednoznaczny, nieprecyzyjny, nieuwzględniający wszystkich wymagań i
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, skutkujący uniemożliwieniem
Wykonawcy sporządzenia rzetelnej kalkulacji oferty, z uwagi na zobowiązanie Wykonawców
do skalkulowania ceny oferty na podstawie danych historycznych dotyczących masy
odpadów przyjętych przez Zamawiającego do wyliczenia, tj. masy odpadów odebranych w
roku 2023 r., w sytuacji gdy zamówienie ma być realizowane w okresie nie 12, lecz 24
miesięcy, które to dane nie uwzględniają istotnych okoliczności mających wpływ na
kalkulację oferty, w szczególności wprowadzenia od 2025 r. tzw. „systemu kaucyjnego”, który
spowoduje znaczny odpływ odpadów z systemu gminnego.
Za racjonalne i wiarygodne należało uznać stanowisko wyrażone przez Zamawiającego,
który wskazał, że Wykonawcy składający oferty w postępowaniu przetargowym, działający
jako specjaliści, mają wiedzę i doświadczenie w świadczeniu usługi polegającej na odbiorze,
zbieraniu, transporcie odpadów komunalnych i na podstawie przedstawionych danych z lat
ubiegłych, potrafią przewidzieć dynamikę generowanych ilości odpadów. Stwierdzenie to
poparte zostało przeprowadzonymi już w poprzednich latach postępowaniami
przetargowymi, opisanymi w podobny sposób, w odniesieniu do których nigdy nie wpłynął
zarzut nierzetelnego opisu przedmiotu zamówienia.
Jak trafnie zauważył Zamawiający, system kaucyjny ma wejść od 2025 r., jednakże na dzień
dzisiejszy nikt nie ma wiedzy, o ile Wykonawca będzie odbierał mniej odpadów. Jak dalej
zauważył Zamawiający: „Dane, które próbował pokazać Odwołujący (brak możliwości
weryfikacji z uwagi na brak załączonych dowodów) opierają się jak wskazuje Odwołujący na
badaniach, pewnych założeniach. Badania te są globalne, nie są prowadzone na terenie
gminy Kobierzyce. Z całą pewnością nie można się na nich opierać, nie znając specyfiki
gminy, produkowanych ilości odpadów przez mieszkańców. Badania te jedynie mogą
wskazywać na to, że gdyby wszystkie odpady z systemu kaucyjnego zostawały oddawane
do automatów, a nie zostały wrzucane do domowych pojemników na odpady, to faktycznie o
tyle może spaść udział tych odpadów w pojemnikach. Jednakże nie można takich założeń
czynić w oderwaniu od konkretnej gminy”. Powyższe stanowisko Zamawiającego Izba
podziela i uznaje za własne.
Odwołujący w trakcie rozprawy z udziałem stron złożył jako dowód opracowanie Instytutu
Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy Zakład Monitoringu i Prognozowania w
Gospodarce Odpadami pn. „Morfologia odpadów komunalnych wytwarzanych w Polsce”
wraz z tabelami. Należy wskazać, że powyższe opracowania może mieć walor jedynie
prognostyczny, a
w związku z tym, wnioski z niego wypływające są niepewne. Przede
wszystkim opracowanie Instytutu jest opracowani
em ogólnym, które nie może stanowić
pewnych danych dla Gminy Kobierzyce. W odniesieniu do załączonych tabel należy
wskazać, że nie jest jasne, kto je opracował. Jest to ujęta w formie tabeli prognoza, nie zaś
dokument, na którym z całą pewnością można się oprzeć.
W treści odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wskazał na charakterystyczne
uwarunkowania Gminy Kobierzyce, które z pewnością nie stały się podstawą do
opracowania Instytutu (nie wynika to z treści tego opracowania).
Zamawiający zwrócił uwagę na następujące okoliczności: „Puste opakowania objęte
systemem kaucyjnym będzie można zwracać w jednostkach handlowych o powierzchni
powyżej 200 m². Jednostki handlowe o powierzchni poniżej 200 m² będą mogły dobrowolnie
przystąpić do systemu w zakresie zbierania pustych opakowań i zwracania kaucji, przy czym
będą musiały spełnić dużo wymagań co dla małych, osiedlowych sklepów będzie
prawdopodobnie nieopłacalne. Tymczasem Gmina Kobierzyce, na swoim terenie, posiada
sklepy wielkopowierzchniowe tylko w północnej części gminy czyli większość mieszkańców
będzie wówczas z wygody i przyzwyczajenia wyrzucała odpady objęte systemem kaucyjnym
do przydomowych koszy. Nie ma żadnych potwierdzonych danych, jaki będzie odpływ
odpadów selektywnie zbieranych w związku z wprowadzeniem „systemu kaucyjnego”. Nie
wiadomo czy mieszkańcy będą zainteresowani zbieraniem i oddawaniem do sklepu
odpadów objętych systemem czy z czystej wygody nadal będą prowadzić zbiórkę w
przydomowych koszach”.
Izba podziela powyższe stanowisko, uznając, że dopiero przyszłe i na tę chwilę nieznane
zachowania
mieszkańców Gminy Kobierzyce, będą decydowały o ilości odpadów
odbieranych przez poszczególne podmioty.
Odpowiedź na pytanie, w jaki sposób będzie kształtowała się sytuacja na terenie Gminy
Kobierzyce po wprowadzeniu systemu kaucyjnego,
będzie znana dopiero w przyszłości,
kiedy system kaucyjny zostanie wprowadzony i po pewnym czasie jego funkcjonowania, a na
chwilę obecną wszystkie opracowania mają charakter niepewny i stanowią wyłącznie pogląd,
prognozę podmiotu, który ją opracował.
Wbrew twierdzeniu Odwołującego, złożone w postępowaniu oferty będą porównywalne z
uwagi na okoliczność, że wszyscy wykonawcy składający ofertę będą dysponowali takimi
samymi danymi udostępnionymi przez Zamawiającego. Nadto wszyscy Wykonawcy biorący
udział w postępowaniach przetargowych to podmioty wyspecjalizowane, profesjonalne i tak
samo zainteresowane zmianami na rynku
, a także mające dostęp do powstających w tym
zakresie różnych opracowań i prognoz.
Zamawiający oświadczył, że uwzględnia w części zarzut wprowadzenia do wzoru umowy, tj.
§ 1 ust. 11 i § 14 projektu umowy zapisów niedostatecznie precyzyjnych i
nieuwzględniających wszystkich wymagań i okoliczności mających wpływ na przygotowanie
oferty, gdyż Zamawiający przenosi na Wykonawcę w stosunku 75% do 25%
odpowiedzialność za osiągnięcie poziomów przygotowania do ponownego użycia i
recyklingu odpadów komunalnych. Zamawiający wyjaśnił, że uwzględnia zarzut
O
dwołującego w następujący sposób: Zamawiający nie przyjmuje propozycji Odwołującego
dotyczącej modyfikacji specyfikacji warunków zamówienia w zakresie § 14 ust. 1 Załącznika
nr 16 do SWZ -
projektu umowy, gdyż zmiany te nie mają umocowania w obowiązujących
przepisach prawa, w tym ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zamawiający oświadczył, że podziela stanowisko Odwołującego, iż Zamawiający nie może
przenosić na Wykonawcę obowiązku osiągnięcia poziomów przygotowania do ponownego
użycia i recyklingu nałożonego na Gminę, w odniesieniu do wszystkich odpadów
komunalnych z terenu gminy,
również odpadów nie objętych przedmiotowym zamówieniem i
odebranych poza systemem gminnym. W konsekwencji
Zamawiający dokonał zmiany w
treści § 14 i § 15 Załącznika nr 16 do SWZ - projekt umowy.
Zarzut podlegał umorzeniu w zakresie, w jakim Zamawiający uwzględnił zarzut, tj.
dokonanych zmian w treści § 14 i § 15 projektu umowy.
W pozostałym zakresie, nieuwzględnionym przez Zamawiającego, zarzut podlegał
oddaleniu.
Zamawiający nie naruszył żadnego ze wskazanych przez Odwołującego w treści zarzutu
przepisów prawa.
Odwołujący pomija okoliczność, że to na Zamawiającym ciąży zagrożenie nałożenia kary za
osiągnięcie poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów
komunalnych
. Nie sposób stwierdzić naruszenia przepisów prawa w sytuacji, gdy
Zamawiający „dzieli” odpowiedzialność z podmiotem, który wykonując obowiązki wynikające
z umowy,
w rzeczywistości odpowiada za czystość w gminie oraz odpowiednie poziomy
recyklingu. Odwołujący na obecnym etapie twierdzi, że uzyskanie określonych poziomów
recyklingu jest nierealne, jednakże pomija, że poziomy będą podlegały zwiększeniu.
Jak wskazał Zamawiający: „Wykonawca w celu wypełnienia obowiązków umownych w
zakresie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu winien dołożyć należytej
staranności i prowadzić rożne działania skierowane do wytwórców odpadów wskazujące na
potrzebę i zalety segregacji odpadów aby mógł osiągnąć odpowiedni poziom. Dopiero
wykazanie, iż pomimo wszelkich racjonalnie oczekiwanych działań i starań Wykonawcy nie
można mu przypisać winy za nieosiągnięcie poziomów recyklingu należałby uznać, iż nie
następują przesłanki do nałożenia na niego kary”. Powyższe stanowisko Zamawiającego
wskazuje na przyjęcie motywującej dla wykonawcy funkcji kary umownej, z uwzględnieniem
racjonalnego podejścia do całokształtu okoliczności i zmieniających się warunków.
Jednocześnie jak wskazano powyżej, nie jest wiadomo, w jaki sposób będą postępowały
zmiany w zakresie systemu kaucyjnego
(o czym powyżej), stąd skrajnie negatywne
scenariusze wska
zywanych przez Odwołującego mogą w ogóle nie zaistnieć.
Izba miała na uwadze okoliczność, że żądania Odwołującego podlegały modyfikacjom. W
treści odwołania Odwołujący nie wnioskował o rozłożenie kary umownej w innej proporcji, co
wskazuje na okoliczność, że nie była ona rażąca dla Odwołującego od początku.
Z powyższych względów zarzut podlegał oddaleniu.
Oddaleniu podlegał zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 439 ust. 1 i 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych w związku z art. 99 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych,
art.
16 ustawy Prawo zamówień publicznych, art. 17 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz art. 353
k.c. oraz art. 5 k.c. w związku z art. 8 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejasny i
nieprecyzyjny oraz sprzeczny z ww. przepisami, polegający na określeniu w projekcie
umowy, że minimalny poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów wyliczonych w oparciu o
wskaźnik cen towarów i usług uprawniający strony umowy do żądania zmiany
wynagrodzenia wynosi 10% w sytuacji, gdy opublikowana w lipcu 2024 r. prognoza inflacji na
lata 2024-
2026 określa prognozowany średni poziom inflacji w skali roku na poziomie 3,87%,
co czyni waloryzację wynagrodzenia iluzoryczną, nie pozwala na zapewnienie
ekwiwalentności świadczeń stron umowy oraz nie niweluje ryzyk związanych ze zmianami
kosztów wykonania zamówienia publicznego.
Waloryzacja ma służyć zapobieganiu skutkom sytuacji wystąpienia drastycznego wzrostu
cen. Nie jest celem waloryzacji zdjęcie z wykonawcy ryzyka związanego ze wzrostem cen,
który to wzrost nie przekracza ryzyka średniego, czy nadzwyczajnego. Kalkulując ofertę,
Wykonawcy powinni uwzględniać pewne okoliczności, takie jak wzrost cen. Nie każdy wzrost
cen powinien prowadzić do zwiększenia wynagrodzenia wykonawcy. Przedstawione przez
Odwołującego projekcje inflacji nie są dokumentem przydatnym do rozstrzygnięcia
niniejszego zarzutu. Istot
ą jest cel samej klauzuli waloryzacyjnej (o czym powyżej). Biorąc
pod uwagę powyższe okoliczności, Izba uznała, że określona przez Zamawiającego
wysokość poziomu waloryzacji nie narusza żadnego z wymienionych przez Odwołującego
przepisów prawa.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574, 575 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz.
2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1a) oraz § 5 pkt 2b), § 7 ust. 1 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów
postępowania uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania oraz koszty wynagrodzenia
pełnomocnika Odwołującego. Izba kosztami postępowania obciążyła Zamawiającego w
wysokości 1/5 oraz Odwołującego w wysokości 4/5. Od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego zasądzono kwotę 3000 zł 00 gr (trzy tysiące złotych zero groszy) tytułem
kosztów postępowania odwoławczego w postaci 1/5 wysokości wpisu od odwołania, kwotę
zł 00 gr (siedemset dwadzieścia złotych zero groszy) tytułem 1/5 wysokości kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego, kwotę 170 zł 20 gr (sto siedemdziesiąt złotych
dwadzieścia groszy) tytułem 1/5 wysokości kosztów dojazdu pełnomocnika Odwołującego na
rozprawę, kwotę 3 zł 40 gr (trzy złote czterdzieści groszy) tytułem 1/5 wysokości kosztów
opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..