Sygn. akt: KIO 2437/24
Warszawa, 14 sierpnia 2024 roku
WYROK
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 sierpnia 2024 roku
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 lipca 2024 roku przez
Odwołującego „AJW Wardex” sp. z o.o. (ul. Stefana Żeromskiego 112, 05-250 Słupno) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Skarb Państwa – Generalny Dyrektor
Dróg Krajowych i Autostrad w imieniu i na rzecz którego postępowanie prowadzi Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku (ul. Wronia 53, 00-874
Warszawa)
przy udziale uczes
tnika po stronie Zamawiającego: Wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Spectare sp. z o.o., MBW sp. z o.o. (ul. Obrońców
Tobruku 25/144, 01-494 Warszawa)
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu opisanego w pkt 3 odwołania,
dotyczącego naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: Spectare sp. z o.o., MBW sp. z
o.o. z uwagi na niezgodność oferty z pkt. 2.1.6.4 opisu przedmiotu zamówienia tom III
SWZ,
oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
kosztami postępowania obciąża Odwołującego „AJW Wardex” sp. z o.o. (ul. Stefana
Żeromskiego 112, 05-250 Słupno) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego „AJW Wardex”
sp. z o.o. (ul. Stefana Żeromskiego 112, 05-250 Słupno) tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego,
zasądza od Odwołującego „AJW Wardex” sp. z o.o. (ul. Stefana Żeromskiego 112, 05-
250 Słupno) na rzecz Zamawiającego Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg
Krajowych i Autostrad w imieniu i na rzecz którego postępowanie prowadzi Generalna
Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku (ul. Wronia 53, 00-874
Warszawa)
kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) z
tytułu zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 2437/24
UZASADNIENIE
Zamawiający Skarb Państwa Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w imieniu i na
rzecz którego postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Białymstoku prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego,
którego przedmiotem są „Usługi utrzymania estetyki pasów drogowych i obiektów
inżynierskich dróg krajowych na terenie Oddziału w Białymstoku w podziale na 6 części:
Część I. Rejon w Augustowie, Część II. Rejon w Białymstoku, Część III. Rejon w Bielsku
Podlaskim, Część IV. Rejon w Łomży, Część V. Rejon w Suwałkach, Część VI. Rejon w
Zambrowie"
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w
dniu 12 marca 2024 r. pod numerem Dz.U. S: 51/2024 150124-2024,.
Odwołujący „AJW Wardex” sp. o.o. wniósł odwołanie w zakresie Części IV. Rejon w Łomży,
w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie
- art. 239 ust. 1 i ust.
2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez wybór oferty
Konsorcjum pomimo, iż oferta ta podlegała odrzuceniu i jako taka nie mogła zostać uznana
za najkorzystniejszą,
- art. 226 ust. 1
pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy
Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, pomimo iż
zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a Konsorcjum nie
złożyło wyjaśnień, które można uznać za wystarczające w rozumieniu art. 224 ustawy Prawo
zamówień publicznych, względnie złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny, a tym samym Konsorcjum nie wykazało, że jego oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny, a ponadto zaoferowana przez Konsorcjum cena jest rażąco niska, tzn.
jest to cena niepozwalająca na pokrycie wszystkich kosztów niezbędnych do prawidłowego
wykonania przedmiotu zamówienia,
- art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty Konsorcjum pomimo, iż jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia
wynikającymi z pkt 2.1.6.4 (str. 14 lit. a) Opisu Przedmiotu Zamówienia stanowiącego Tom III
Specyfikacji Warunków Zamówienia tj. obowiązkiem posiadania przez Konsorcjum (spółki
wchodzące w skład Konsorcjum) aktualnej koncesji na prowadzenie działalności
gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wydanej przez ministra spraw
wewnętrznych, zważywszy na samodzielne realizowanie przez Konsorcjum przedmiotu
zamówienia, w szczególności w zakresie ochrony obiektów i mienia na terenie Miejsc
Obsługi Podróżnych.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru oferty Konsorcjum jako
najkorzystniejszej; odrzucenie oferty złożonej przez Konsorcjum na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych; powtórzenie
czynności badania i oceny ofert.
W trakcie posiedzenia z udziałem stron Odwołujący oświadczył, że cofa zarzut opisany w
odwołaniu pod numerem 3) dotyczący naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum
pomimo, iż jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia wynikającymi z pkt 2.1.6.4 (str.
14 lit. a) Opisu Przedmiotu Zamówienia stanowiącego Tom III Specyfikacji Warunków
Zamówienia.
W związku z powyższym postępowanie odwoławcze w tym zakresie podlegało umorzeniu.
Za niezasadny został uznany zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 8
ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień
publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, pomimo iż zawiera ona
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a Konsorcjum nie złożyło
wyjaśnień, które można uznać za wystarczające w rozumieniu art. 224 ustawy Prawo
zamówień publicznych, względnie złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny, a tym samym Konsorcjum nie wykazało, że jego oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny, a ponadto zaoferowana przez Konsorcjum cena jest rażąco niska, tzn.
jest to cena niepozwalająca na pokrycie wszystkich kosztów niezbędnych do prawidłowego
wykonania przedmiotu zamówienia.
17 maja 2024 r. Zamawiający wezwał Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum Spectare sp. z o.o., MBW sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny. W treści ww. wezwania Zamawiający zażądał
wyjaśnień i dowodów w szczególności w zakresie: zgodności z przepisami dotyczącymi
kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od
minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę (Dz. U. z 2020 r., poz. 2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi
związane jest realizowane zamówienie oraz zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i
zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest
zamówienie.
Zamawiający wskazał, że cena oferty Wykonawcy złożonej w postępowaniu wynosi
39.694.338,42 zł i jest niższa o 45% od wartości zamówienia powiększonej o należny
podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania.
Zamawiający zwrócił się o udzielenie wyjaśnień na 9 pytań, tj.
1) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji całodobowe utrzymanie czystości w budynkach
sanitariatów na MOP-ach?,
2) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność całodobowej ochrony nieruchomości
MOP?
3) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność utrzymania MOP-ów w okresie zimowym w
tym odśnieżanie i likwidację śliskości nawierzchni dróg na terenie MOP i ciągów pieszych?
4) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji minimum 2 osobowy skład zespołu pracowników w
brygadzie patrolowo-interwencyjnej?
5) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji posiadanie minimum 1 mobilnej przyczepy VMS?
6) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji koszt posiadania na drogach dwujezdniowych pojazdów
bezpośrednio zabezpieczających pracowników doposażonych w elementy energochłonne
lub równoważne, zamontowane na nich lub doczepione jako przyczepki posiadające
odpowiednią ocenę techniczną wystawioną w kraju producenta przez akredytowaną
jednostkę badawczą uznaną w UE zgodnie z Zarządzeniem nr 18 Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 26 lipca 2022 r.?
7) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji ilość brygad patrolowo-interwencyjnych gwarantujących
realizację poleceń Zamawiającego w określonym przez Zamawiającego czasie reakcji?
8) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność zimowego utrzymania obiektów
inżynierskich?
9) czy
Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność zebrania i usunięcia skoszonej trawy w
miejscowościach?
Zamawiający wskazał, że ocena wyjaśnień ma na celu ustalenie, czy cena skalkulowana
była rzetelnie i czy w związku z tym Wykonawca będzie w stanie zrealizować zamówienie.
Zaznaczył, że przedstawione przez Wykonawcę wyjaśnienia muszą być merytoryczne, a
Wykonawca
musi dostarczyć wystarczający materiał do sformułowania przez
Zamawiającego oceny zaoferowanej w ofercie kwoty, za którą Wykonawca ma zamiar
wykonać przedmiot zamówienia.
Ponadto Zamawiający zwrócił się o przesłanie wszelkich informacji oraz dowodów, które
Wykonawca
uzna za istotne na temat sposobu obliczenia ceny zamówienia i jednocześnie
Zamawiający zaznaczył, że obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny
spoczywa na Wykonawcy
oraz że odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem,
podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli
złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
4 czerwca 2024 r. w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego - Wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Spectare sp. z o.o., MBW sp. z o.o.
wskazali m. in., że cena pochodzi z przyjętej technologii, faktycznych kosztów oraz
doświadczenia Wykonawcy, który w ubiegłych latach realizował oraz nadal realizuje kontrakt;
kosztorys został oparty o wiedzę i doświadczenie nadal trwającej, tej samej umowy z
Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Białystoku; w kalkulacji stawki
roboczogodziny uwzględnione zostały wszystkie koszty ponoszone przez pracodawcę, w tym
składki na ZUS i ubezpieczenia; zatrudnia pracowników na umowę o pracę z
wynagrodzeniem co najmniej minimalnym stosując się do określonych rozporządzeń zgodnie
z przepisami dotyczącymi kosztów pracy kalkulacja cenowa jest zgodna z przepisami
dotyczącymi kosztów pracy, których wartość nie jest niższa od minimalnego wynagrodzenia
za pracę czy też minimalnej stawki godzinowej prace będą wykonywane zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa ochrony środowiska, a oferta uwzględnia wszelkie koszty
z tym związane.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Spectare sp. z
o.o., MBW sp. z o.o. udzielili odpowiedzi na pytania Zamawiającego:
- na Pytanie nr 1 -
że w kalkulacji ujęte zostało całodobowe utrzymanie czystości w
budynkach sanitariatów na MOP-ach, a fakt ten przedstawiony jest w kosztorysie
szczegółowym dołączonym do wyjaśnień;
- na Pytanie nr 2 -
że w kalkulacji została ujęta całodobowa ochrona nieruchomości, zaś dla
potwierdzenia realności przyjęcia tego kosztu oraz faktu, że Wykonawca ma świadomość o
konieczności całodobowej ochrony została dołączona faktura wystawiona na ww. zakres w
nadal trwającym kontakcie dotyczącym utrzymania MOP na terenie Rejonu Suwałki;
- na Pytanie nr 3 -
że w kalkulacji ujęte zostały odśnieżanie i likwidacja śliskości nawierzchni
dróg na terenie MOP-ów oraz ciągach pieszych w okresie zimowym;
- na Pytanie nr 4 -
że kalkulacja kosztorysowa zakłada dwuosobowy skład zespołu
pracowników w brygadzie patrolowo-interwencyjnej;
- na Pytanie nr 5 -
że kalkulacja kosztorysowa zakłada posiadanie mobilnej przyczepy VMS;
- na Pytanie nr 6 -
że w kalkulacji oferty ujęte zostały wszelkie zabezpieczenia, komponenty
elementów energochłonnych, przyczepki wraz z inną dodatkową profilaktyką
zabezpieczającą pracowników posiadające odpowiednią ocenę techniczną w kraju
producenta przez akredytowaną jednostkę badawczą uznaną w UE zgodnie z Zarządzeniem
nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 26 lipca 2022 r.;
- na Pytanie nr 7 -
że kalkulacja kosztorysowa zakłada ilości brygad patrolowo -
interwencyjnych gwarantujących realizację poleceń Zamawiającego w określonym czasie;
- na Pytanie nr 8 -
że w kalkulacji cenowej w pozycji „bieżącego utrzymania obiektów
mostowych w czystości" został uwzględniony koszt konieczności zimowego utrzymania
obiektów inżynierskich, a szczegółowa kalkulacja ww. pozycji oparta jest na materiale i
sprzęcie niezbędnym do wykonania zimowego utrzymania obiektów inżynierskich;
- na Pytanie nr 9 -
że konieczność zebrania i usunięcia skoszonej trawy w miejscowościach
jest uwzględniona w pozycjach dot. koszenia i zgrabiania trawników, a w kalkulacji
szczegółowej cen jednostkowych przedstawiona jest powyższa kwestia.
Dodatkowo
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum
Spectare sp. z o.o., MBW sp. z o.o. załączyli przykładowe faktury, które świadczą o
uwzględnieniu kosztów materiałów i usług, a które poświadczają ujęcie kosztów i
wykorzystanie ich w takim samym nadal trwającym kontrakcie prowadzonym przez nich na
rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białystok; załączyli kalkulację
szczegółową dla każdej pozycji z kosztorysu ofertowego oraz podsumowanie kosztorysów
(zestawienia RMS). Wyjaśnili, że posiadają własne biuro oraz bazę w obrębie m. Białystok
oraz w m. Długosze, co wpłynęło na znaczące skrócenie dojazdów oraz minimalizację
przestojów w pracy i co pozwoliło zoptymalizować koszty wykonania robót; pojazdy oraz
sprzęt niezbędny do wykonania zamówienia są własnością spółek Konsorcjum; spółki
Konsorcjum posiadają podpisane umowy ramowe z PKN ORLEN S.A., które zapewniają
stałe rabaty od cen rynkowych, a płatność jest z odroczonym terminem płatności; wszystkie
stawki zostały skalkulowane w oparciu o dotychczasowe doświadczenie.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Spectare sp. z
o.o., MBW sp. z o.o. załączyli dokumenty potwierdzające, że spółka Spectare Sp. z o.o.
posiada decyzję na zbieranie odpadów jak i wpis do rejestru BDO. Wyjaśnili, że na utylizacje
odpadów spółka Spectare Sp. z o.o. ma podpisane umowy ramowe z firmami na terenie
całej Polski oraz że wszystkie koszty związane z wykonywaną działalnością, koszty
pracownicze jak i inne koszty związane z kontraktem (np. koszty utrzymania biura, sprzętu,
odpadów) zostały ujęte w zaoferowanej cenie.
Wyjaśnili także, że mają wypracowaną technikę pracy przy prowadzeniu tego kontraktu
bazującą na własnym sprzęcie, a przede wszystkim na osobach, które są zatrudnione na
podstawie umowy o pracę oraz że w kalkulacji cenowej uwzględnione zostały terminy
obowiązywania umowy, zakres obowiązków wynikający z dokumentacji zamówienia, a także
niespodziewane wydatki.
Do pisma z dnia 4 czerwca 2024 r. załączone zostały następujące dowody/dokumenty:
7 faktur, tj. nr 77/03/2024 z dnia 29 marca 2024 r. wystawioną przez STREFA Grzegorz
Baranowski na kwotę 1.115,36 zł netto za materiały i środki czystości, nr FS-
00000063/05/24/02 z dnia 8 maja 2024 r. wystawioną przez Holding Hunters Sp. z o.o. Sp. k.
na kwotę 54.393,55 zł netto za bezpośrednią ochronę MOP Budzisko Wschód i MOP
Budzisko Zachód, nr 43/2024 z dnia 30 kwietnia 2024 r. wystawioną przez Ścinka Drzew M.
B.
na kwotę 16.814,28 zł netto za usługi utrzymania estetyki pasów drogowych dróg
krajowych Oddział w Białymstoku Rejon w Augustowie wraz z pełnieniem pogotowia, nr
32/2024 z dnia 31 marca 2024 r. wystawioną przez Ścinka Drzew M. B. na kwotę 16.806,36
zł netto za usługi utrzymania estetyki pasów drogowych dróg krajowych Oddział w
Białymstoku Rejon w Augustowie wraz z pełnieniem pogotowia, nr 27/02/2024 z dnia 8
lutego 2024 r. wystawioną przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe TRAMAD-ELBLAG Sp. z
o.o. na kwotę 11.100,00 zł netto za sól drogową, nr 114/01/2024 z dnia 12 stycznia 2024 r.
wystawioną przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe TRAMAD-ELBLAG Sp. z o.o. na kwotę
3.700,00 zł netto za sól drogową, nr 8/2024 z dnia 29 lutego 2024 r. wystawioną przez R. G.
W.
na kwotę 5.414,60 zł netto za zbieranie zwierzyny z dróg należących do Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Rejon w Augustowie;
2) kalkulacja
szczegółowa dla każdej pozycji z kosztorysu ofertowego;
3) decyzja
z dnia 25 kwietnia 2016 r. wydaną przez Starostę Wołomińskiego o zezwoleniu
spółce Spectare Sp. z o.o. na prowadzenie zbierania odpadów;
4) pismo Marszałka Województwa Mazowieckiego z dnia 15 lutego 2018 r. w przedmiocie
otrzymania przez Spectare Sp. z o.o. numeru rejestrowego w rejestrze podmiotów
wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami;
5) pierwsza strona
umowy na przyjęcie odpadów na składowisko nr 01/04/2022 z dnia 20
kwietnia 2022 r. zawartą pomiędzy PGINWEST Sp. z o.o. i Spectare Sp. z o.o.;
6) pierwsza strona
umowy nr DZF/69084/2021 o wydanie i używanie Kart Flota z dnia 20
sierpnia 2021 r. zawartej pomiędzy Polskim Koncernem Naftowym ORLEN S.A. i Spectare
Sp. z o.o., na której w pkt 5.1. brak jest informacji o wysokości udzielonego rabatu (pole to
zostało zanonimizowane).
Izba zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 224 ust.
6 ustawy Prawo zamówień publicznych odrzuceniu, jako oferta z
rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w
wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Jak wynika z powyżej przytoczonych okoliczności, Wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia Konsorcjum Spectare sp. z o.o., MBW sp. z o.o. na wezwanie
Zamawiającego złożyli wyjaśnienia w wyznaczonym terminie. Ponadto Wykonawcy udzielili
odpowiedzi na zadane przez Zamawiającego pytania. Z treści zadanych pytań wynikało, że
Zamawiający oczekiwał potwierdzenia, czy Wykonawcy ujęli w kalkulacji określone przez
Zamawiającego elementy zamówienia. Wykonawcy zapewnili Zamawiającego, iż ujęli w
kalkulacji określone przez Zamawiającego elementy zamówienia i dodatkowo załączyli
szczegółową kalkulację. Zatem Wykonawca Przystępujący uczynił zadość wymaganiu
Zamawiającego.
Treść zadanych pytań nie wskazywała na konieczność udzielenia szerszych wyjaśnień, jak
oczekiwałby tego Odwołujący. Wyobrażenia i wnioski wysuwane przez Odwołującego co do
zakresu odpowiedzi, jakiej powinien udzielić Przystępujący na pytania zadane przez
Zamawiającego, wykraczają daleko poza treść i zakres pytań Zamawiającego.
Nie było zatem konieczności, aby Przystępujący składał szersze wyjaśnienia niż były
wymagane w treści zapytania. Tym bardziej, że Wykonawca ten przedstawił szczegółową
kalkulację. Gdyby Zamawiający miał wątpliwości, miał możliwość zadania dodatkowych
pytań.
Istotne znaczenie ma okoliczność, że Odwołujący nie wykazał, aby wyjaśnienia złożone
przez Przystępującego były niewystarczające. Nie wykazał, aby cena zaoferowana przez
Przystępującego była nierealna – tak co do jej całości, jak i istotnych elementów kosztowych
zamówienia. Przystępujący odniósł się do wszystkich pytań sformułowanych przez
Zamawiającego, a także przedstawił szczegółową kalkulację, obejmującą koszty elementów
zamówienia. Fakt, że wyjaśnienia nie prezentują się tak idealnie, jak oczekiwałby tego
Odwołujący, czy być może powinny zawierać jeszcze więcej szczegółów, rozbicia
poszczególnych stawek, nie oznacza, że są niewystarczające do uznania prawidłowości
kalkulacji i realności ceny.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
To na Odwołującym spoczywał ciężar wykazania, że zaoferowana przez Przystępującego
cena,
czy znaczący koszt zamówienia są nierealne. Odwołujący nie wykazał takiej
okoliczności. Tym bardziej, że nierzadko wartości przyjmowane przez Odwołującego do
kalkulacji ceny poszczególnych elementów były niższe niż przyjęte przez Przystępującego
lub bardzo zbliżone, na co wskazywał szczegółowo Zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie, a także Przystępujący w piśmie procesowym.
Wbrew twierdzeniu Odwołującego, wystarczającą informacją było przedstawienie informacji
o
wysokości składki roboczogodziny. Nie było niezbędne rozbicie stawki roboczogodziny na
poszczególne elementy. Izba podziela stanowisko, że podanie przez wykonawcę wysokości
stawki roboczo
godziny (przyjętej przez wykonawcę), która jest zgodna lub wyższa niż
wynikająca z przepisów Rozporządzenia obowiązującego na moment składania oferty, jest
wystarczające dla udowodnienia, że koszty pracownicze zostały ustalone na odpowiednim
poziomie.
Wysokość stawki, przewidziana przez Przystępującego, przewyższa wysokość stawki dla
najniższej wysokości wynagrodzenia za pracę. Odwołujący nie wykazał, aby przyjęta przez
Przystępującego stawka roboczogodziny była niezgodna z przepisami. Już ten fakt
potwierdza, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska.
Za spóźniony i w związku z tym pozostający bez rozpoznania należy uznać zarzut
naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych
dotyczący sposobu zatrudnienia pracowników przez Przystępującego (opisany na stronie nr
10 pisma procesowego złożonego przez Odwołującego w trakcie posiedzenia z udziałem
stron). Zarzut ten nie został podniesiony przez Odwołującego w treści odwołania, zatem
podnoszenie go na obecnym etapie postępowania odwoławczego należy uznać za zarzut
przedstawiony po upływie terminu na jego przedstawienie.
Zamawiający sformułował pytanie: Czy Wykonawca ujął w kalkulacji całodobowe utrzymanie
czystości w budynkach sanitariatów na MOP-ach? Przystępujący udzielił odpowiedzi na
powyższe pytanie. Odwołujący nie wykazał, aby udzielona odpowiedź była nieprawidłowa.
Jak wskazywali w trakcie rozprawy z udziałem stron Zamawiający i Przystępujący,
Zamawiający nie narzucił w wymaganiach SWZ sprzętu, jaki miałby zostać wykorzystany do
zimowego utrzymania, w szczególności sprzętu ZUD. Zamawiający w treści zadanego
pytania nie wymagał szczegółowego przedstawienia kosztów w zakresie pracy takiego
sprzętu. Odwołujący w trakcie rozprawy przywołał punkt 2.1.6.2 18 e (str. 11) dokumentu
OPZ
estetyka: „W ramach zimowego utrzymania MOP-ów Wykonawca zrealizuje poniższe
czynności: Podjęcie działań związanych z usuwaniem skutków niekorzystnych zjawisk
atmosferycznych (śnieg, gołoledź, itp.) nastąpi nie później niż 60 minut od momentu
wystąpienia zjawiska (niezależnie od pory dnia i nocy we wszystkie dni tygodnia). Za
podjęcie działań uważa się fizyczne rozpoczęcie pracy na MOP-ie (czas reakcji, mobilizacji
operatorów sprzętu ZUD oraz innych osób biorących udział w zimowym utrzymaniu,
wymagany czas
załadunku sprzętu w materiały do zwalczania śliskości zimowej – wlicza się
do wymaganego czasu rozpoczęcia działań, o których mowa w punkcie powyżej, tzn. łączny
czas wykonania wszystkich tych czynności nie może być dłuższy niż 60 minut)”. Jednak ten
punkt nie wskazuje żadnego konkretnego sprzętu, a odnosi się jedynie do wytycznych prac
ludzi, podjęcia działania przez osoby fizyczne.
Przystępujący wyjaśnił, że do utrzymania zimowego dróg wliczane są schody, kładki nad
drogą, które nie mogą zostać odśnieżone za pomocą ciężkiego sprzętu w postaci pługa, a do
odśnieżenia niezbędna jest praca poszczególnych osób oraz narzędzia w postaci np.
odśnieżarek ręcznych, łopat. Wyjaśnił także, że przewidział w kalkulacji takie elementy, jak
piach, sól, które są niezbędne do utrzymania dróg, kładek, schodów, czy usunięcia
pozostałości po płużeniu.
Odwołujący pominął specyfikę zadań, przedstawiając bardziej wyśrubowane wymagania
Zamawiającego dotyczącego sprzętu.
Zamawiający sformułował pytanie: Czy wykonawca ujął w kalkulacji minimum 2 osobowe
składy zespołu pracowników brygadzie patrolowo - interwencyjnej? Treść pytania
Zamawiającego nie odnosiła się do konieczności wskazania konkretnej ilości brygad.
Zamawiający oczekiwał potwierdzenia, że wykonawca uwzględnił w kalkulacji wymagania
opisane w OPZ.
Nie sposób zatem dopatrzeć się nieprawidłowości, czy niewystarczających
wyjaśnień. Zamawiający wyjaśnił, że nie wnikał w kwestie organizacyjne Wykonawcy.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Konsorcjum Spectare sp. z
o.o., MBW sp. z o.o. przewidzieli czasochłonność na poziomie 300 motogodzin i 600
roboczogodzin osobowego czasu pracy. Okoliczność podnoszona przez Odwołującego, że
Odwołujący nie ma możliwości weryfikacji, czy sformułowania zarzutu co do prawidłowości
przyjętej pracochłonności, nie oznacza, że przewidziana przez Przystępującego wartość jest
nieprawidłowa.
Przedstawione przez Odwołującego twierdzenia wskazują, że to Odwołujący przyjął
nieprawidłowe założenia i wnioski. Wbrew twierdzeniu Odwołującego przedstawionemu w
trakcie rozprawy z udziałem stron, Zamawiający nie oczekiwał świadczenia pracy przez
osoby wchodzące w skład zespołu pracowników brygady patrolowo – interwencyjnej przez
osiem godzin w ciągu dnia, ale zapewnienie patrolu przez te osoby raz dziennie we
wskazanym przez Zamawiającego przedziale czasu. Odwołujący nie wykazał, aby
Przystępujący przewidział nieprawidłową czasochłonność, czy zaoferował kwotę, która nie
jest wystarczająca dla zapewnienia patrolu. Zamawiający wymagał spełnienia czasów
reakcji, a nie określonej ilości brygad. Z pewnością Odwołujący nie wykazał, że przyjęta
przez Przystępującego czasochłonność jest nieprawidłowa, a cena/koszt rażąco niska.
Przystępujący w kalkulacji przewidział także stawki za przyczepę VMS oraz pojazdy
zabezpieczające pracowników. Odwołujący nie wykazał, aby przyjęte wartości były
nieprawidłowe, czy niewystarczające do realizacji zmówienia.
Twierdzenia Odwołującego o braku złożonych wyjaśnień, czy zaniżonym koszcie w
odniesieniu do zadania dotyczącego zebrania i usunięcia skoszonej trawy są niewiarygodne,
biorąc pod uwagę okoliczność, że przyjęta do kalkulacji przez Odwołującego stawka jest dwa
i pół razy niższa niż stawka zaoferowana przez Przystępującego. Nie jest zatem jasne, na
jakie podstawie
Odwołujący wysnuł wniosek, że stawka zaoferowana przez Przystępującego
jest rażąco niska. Jeżeli Odwołujący potwierdził, że w zaoferowanej przez niego stawce za
usługę koszenia i zebrania trawy w wysokości 0,12 zł ujął wszystkie koszty, których wymagał
Zamawiający, to oczywiste jest, że Przystępujący w zaoferowanej stawce 0,53 zł ujął
wymagania Zamawiającego niezbędne do zrealizowania tej usługi.
Również w tym zakresie Odwołujący nie wykazał, aby Przystępujący przewidział
nieprawidłową stawkę dla zrealizowania zamówienia.
W konsekwencji,
za niezasadny został również uznany zarzut naruszenia przez
Zamawiającego art. 239 ust. 1 i ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez wybór
oferty
Przystępującego.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 i ust.
2 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający wybiera
najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach
zamówienia. Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek
jakości do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.
Ofertą z najkorzystniejszą ceną, niepodlegającą odrzuceniu, jest oferta Przystępującego.
Dokonując wyboru oferty tego Wykonawcy Zamawiający nie naruszył art. 239 ust. 1 i ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r.,
poz. 1710 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), zaliczając w poczet kosztów postępowania
uiszczony przez Odwołującego wpis od odwołania oraz koszty wynagrodzenia pełnomocnika
Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..