Sygn. akt:
KIO 2461/24
KIO 2472/24
WYROK
Warszawa, dnia 7 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Paprocka
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 sierpnia 2024
r. odwołań wniesionych do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 lipca 2024 r. przez wykonawców:
A. SPD Sp. z o.o. w Warszawie (KIO 2461/24),
B. Multiconsult Polska Sp. z o.o. Warszawie (KIO 2472/24),
w postępowaniu prowadzonym wspólnie przez Zamawiających: Miasto Stołeczne Warszawa –
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie,
przy udziale uczestnika po stronie
Zamawiającego, SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce w
Warszawie (KIO 2461/24 oraz KIO 2472/24)
orzeka:
KIO 2461/24
uwzględnia odwołanie w części co do zarzutu 2 i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym przyznanie ofercie
Odwołującego 40 pkt w kryterium Doświadczenie personelu Wykonawcy –
specjalista ds. roszczeń;
w pozostałym zakresie oddala odwołanie;
3. kosztami
postępowania obciąża Zamawiających i Odwołującego po połowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
SPD Sp. z o.o. w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00
gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od Zamawiających: Miasto Stołeczne Warszawa – Stołeczny Zarząd
Rozbudowy Miasta oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie, na rzecz
Odwołującego, SPD Sp. z o.o. w Warszawie, kwotę 9 300 zł 00 gr (słownie:
dziewięć tysięcy trzysta złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
KIO 2472/24
umarza postępowanie w części co do zarzutu nr 3;
oddala odwołanie;
3. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Multiconsult Polska Sp. z o.o. Warszawie
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) poniesioną przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu
zamówień publicznych.
Przewodnicząca:
………….................
Sygn. akt: KIO 2461/24, KIO 2472/24
Uzasadnienie
Z
amawiający wspólnie, Miasto Stołeczne Warszawa – Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta
oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie
prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu nad budową
dwupoziomowego skrzyżowania w km 9,420 w miejsce likwidowanego przejazdu kolejowego w
ciągu linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol wraz z budową układu drogowego w
dzielnicy Rembertów m.st. Warszawy w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa wiaduktu
drogowego w ciągu ul. Chełmżyńskiej w Warszawie wraz z budową układu drogowego w
Dzielnicy Rembertów i jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego w poziomie szyn”
wewnętrzny identyfikator: RZP/PW/9/2024. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 23 lutego 2024 r., pod nr: 2024/S 39-114651.
Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne.
KIO 2461/24
W dniu 15 lipca 2024
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie wykonawcy
SPD Sp. z o.o. w Warszawie
od czynności zaniechania podania w informacji o wyborze
najkorzystniejszej oferty z 3 lipca 2024r., uzasadnienia faktycznego dla punktacji przyznanej
ofercie Odwołującego w kryterium oceny ofert Doświadczenie personelu Wykonawcy –
specjalista ds. roszczeń oraz ewentualnie od czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 253
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U.
z 2023 r., poz. 1605 ze zm., dalej jako „PZP”) w zw. z art. 16 pkt 1) i 2) PZP poprzez
zaniechanie podania w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty uzasadnienia
faktycznego dla punktacji przyznanej ofercie Odwołującego w kryterium oceny ofert
Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń, w sytuacji gdy
Zamawiający przyznał Odwołującemu w tym kryterium 20 punktów na 40 możliwych, a w
konsekwencji naruszeni
e zasady prowadzenia postępowania w sposób przejrzysty,
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
ewentualnie, na wypadek oddalenia odwołania w zakresie zarzutu 1:
2. art. 239 PZP w zw. z art. 16 pkt 1) oraz art. 17 ust. 2 PZP poprzez dokonanie wyboru
najkorzystniejszej oferty w postępowaniu niezgodnie z przyjętymi w postępowaniu
kryteriami oceny ofert w wyniku zaniechania przyznania Odwołującemu punktów w
kryterium oceny ofert Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń w
zakresie doświadczenia p. Kariny Orłowskiej nabytego przy realizacji zadań: (i)
Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia - Autostrada A8 na
odcinku od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00 do km 28+368,75, odcinek
drogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500,00 w węźle "Pawłowice" oraz łącznik
"Długołęka" od km 0+575,00 do km 6+235,85.” oraz (ii) „Rozbudowa drogi S-7 do
parametrów drogi dwujezdniowej na odcinku obwodnicy Kielc, Kielce (DK 73 węzeł
Wiśniówka) – Chęciny (węzeł Chęciny)”, a w konsekwencji dokonanie wyboru jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy SAFAGE S.A.S. w sytuacji gdy oferta tego wykonawcy
przy prawidłowo przyznanych punktach Odwołującemu nie powinna zostać sklasyfikowana
na miejscu pierwszym, co w konsekwencji stanowi o udzieleniu zamówienia wykonawcy
wybranemu niegodnie z przepisami ustawy oraz naruszeniu zasady prowadzenia
postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców.
Mając powyższe na uwadze, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu uzupełnienia informacji przesłanej w piśmie z dnia 3 lipca 2024 r. o
uzasadnienie faktyczne w zakresie odmowy przyznania p. Karinie Orłowskiej punktów w
zakresie kryterium Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń za
zadania: (i) Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia - Autostrada
A8 na odcinku od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00 do km 28+368,75,
odcinek dr
ogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500,00 w węźle "Pawłowice" oraz
łącznik "Długołęka" od km 0+575,00 do km 6+235,85.” oraz (ii) „Rozbudowa drogi S-7 do
parametrów drogi dwujezdniowej na odcinku obwodnicy Kielc, Kielce (DK 73 węzeł Wiśniówka)
– Chęciny (węzeł Chęciny)”, ewentualnie – na wypadek oddalenia odwołania w zakresie zarzutu
nr 2
– uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu unieważnienia wyboru
najkorzystniejszej oferty, powtórną ocenę ofert, przyznanie ofercie Odwołującego 40 pkt w
kr
yterium Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń i dokonanie wyboru
oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Jak uzasadnił w odwołaniu, Zamawiający, mimo obowiązku wynikającego z art. 253 ust. 1 pkt
1 PZP nie uzasadnił przyznanej Odwołującemu punktacji. Odwołujący nie jest w stanie w
oparciu o treść zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty z 3 lipca br. ustalić, co
zdecydowało o tym, że w kryterium pozacenowym Odwołujący otrzymał 20 punktów, podczas
gdy w ofercie wskazał w tym kryterium 4 zadania referencyjne, co powinno skutkować
przyznaniem
mu 40 punktów Jego zdaniem, w ramach kryterium jakościowego –
Doświadczenie personelu Wykonawcy, niemożliwe było zastosowanie wzoru matematycznego,
toteż Zamawiający dokonywał oceny kilku elementów składających się na to kryterium, tj.:
doświadczenia przy wykonywaniu określonych czynności (przy rozpoznawaniu roszczeń),
dotyczącego określonych zadań (robót budowlanych związanych z budową obiektu mostowego
– mostu, wiaduktu, estakady – nad terenem kolejowym), w określonym czasokresie (minimum
6 miesięcy liczonych wstecz od daty podpisania końcowego protokołu odbioru lub dokumentu
równoważnego) i na stanowisku ds. roszczeń. Z kolei, jak podniósł Odwołujący, z
udostępnionego mu dnia 5 lipca protokołu z postępowania wynika, że: „Zadania nr 2 i nr 4 nie
zostały uznane przez Zamawiającego, jako spełnieni wymogu określonego w SWZ. Wskazane
przez Wykonawcę informacje (doświadczenie) nie zostały potwierdzone przez Inwestorów
(GDDKiA w Kielcach i GDDKiA we Wrocławiu). Jego zdaniem, „Takie uzasadnienie powoduje,
że wciąż nie jest możliwe, w ocenie Odwołującego, ustalenie dlaczego zadanie nr 2 i 4 nie
zostały uznane przez Zamawiającego za spełnienie wymogu określonego w SWZ. Zamawiający
nie wyjaśnił bowiem którego z wymogów, wobec złożonego charakteru kryterium
pozacenowego
– co wyjaśnił Odwołujący w pkt VII. Odwołania, nie spełniania ww. zadania w
świetle informacji uzyskanych od Inwestorów.” Na wypadek uznania przez Izbę że ww. zarzut
nie zasługuje na uwzględnienie, Odwołujący zarzucił naruszenie art. 239 PZP w zw. z art. 16
pkt 1 oraz 17 ust. 2 PZP, podnosząc, iż w ramach zadań, którym Zamawiający nie przyznał pkt,
tj. zadania nr 2 i zadania nr 4, osobą wskazaną w obu tych zadaniach była p. Karina Orłowska.
W ramach zadania nr 2 pn.
„Zaprojektowanie i budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocław –
Autostrady A8 na odcinku od km 13+500 do km 18+174, 00 i od km 19+960,00 do km 28+368,
75 drogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500,00 w węźle „Pawłowice” oraz łącznik
„Długołęka” od km 0+575, 00 do km 6+235, 85”, dla którego Zamawiającym była GDDKiA
Oddział we Wrocławiu, pismem z 25 kwietnia 2024 r., w odpowiedzi na pismo Zamawiającego,
GDDKiA
poinformowała, że p. Karina Orłowska nie figuruje w wykazach personelu Konsultanta
świadczącego usługi nadzoru podczas realizacji przez GDDKiA we Wrocławiu ww. kontraktu,
natomiast zgodnie z informacja zawartą w niesiecznych schematach organizacyjnych pani
Karina Orłowska zajmowała się w Dziale Obmiarów robotami na wskazanych odcinkach przy
realizacji zadania, w okresie od marca 2009 do lipca 2011 r.
W ocenie Odwołującego, tak
wskazane informacje potwierdzają spełnienie wymogu w SWZ w zakresie przyjętego
pozacenowego
kryterium oceny ofert. Jak podkreślił, kryterium nie było ograniczone do
doświadczenia zdobytego po stronie Konsultanta pełniącego usługi nadzoru jako tylko jednego
z uczestników procesu budowanego, toteż irrelewantne jest, że p. Orłowska nie figuruje w
wykazach Konsultanta. Nadto, jego zdaniem
praca w Dziale Obmiarów i zajmowanie się
robotami w km 13+500 do km 18+174 nie jest w żaden sposób równoznaczne z nie
zajmowaniem się roszczeniami na stanowisku ds. roszczeń. W odniesieniu zaś do zadania nr
4 pn.
„Rozbudowa drogi S-7 do parametrów drogi dwujezdniowej na odcinku obwodnicy Kielc,
Kielce (DK 73 węzeł Wiśniówka) – Chęciny (węzeł Chęciny)”. GDDKiA Oddział w Kielcach, w
odpowiedzi na pytanie Zamawiającego, pismem z dnia 8 maja 2024 r. wyjaśnił, że: „„ (…) z
posiadanych dokumentów źródłowych które zachowały się w archiwum tutejszego Oddziału
GDDKiA takie jak przedłożone przez wykonawcę schematy organizacyjne kadry
kierowniczej/zarządzającej nie wynika aby pani Karina Orłowska pełniąc funkcję specjalisty ds.
roszczeń brała udział w realizacji zadania”, skąd zdaniem Odwołującego nie wynika, ze
informacje z pisma nie potwierdzają spełnienia wymogu z SWZ w zakresie pozacenowego
kryterium oceny ofert.
„Ponadto z informacji GDDKiA o. Kielce nie wynika, że funkcję specjalisty
ds. roszczeń na tym zadaniu pełniła inna osoba jak też brak podstaw aby uznać per se, że nie
ujawnienie w schematach organizacyjnych kary kierowniczej/ zarządzającej czy miesięcznych
raportach postępu prac p. Kariny Orłowskiej jako osoby pełniąca funkcję specjalisty ds.
roszczeń nie oznacza, że jej nie pełniła a jedynie że nie jest ujawniona w ww. dokumentach.”
Odwołujący podkreślił, że kryterium dotyczy doświadczenia przy rozpoznawaniu roszczeń na
stanowisku ds. roszczeń, a nie funkcji specjalisty ds. roszczeń. Jak podkreślił Odwołujący,
prawidłowa wykładania kryterium powinna uwzględniać odpowiedź na pytanie nr 6, które
dotyczyło doprecyzowania kryterium poprzez wskazanie, że dotyczy specjalisty ds. roszczeń,
tj. osoby,
która zdobyła wymagane doświadczenie na stanowisku Specjalisty ds. Roszczeń, a
nie żadnym innym. W odpowiedzi Zamawiający „podtrzymał zapis dotyczący kryterium nr 2”.
Podobnie w odpowiedzi na pytanie 8, Zamawiający – jak podniósł Odwołujący, jasno i
stanowczo wykluczył możliwość ograniczenia punktowanego doświadczenia przy
rozpoznawaniu roszczeń (…) na stanowisku ds. roszczeń do doświadczenia zdobytego przy
pełnienia funkcji specjalisty ds. roszczeń. Powołał się na pkt 3.2.2. str. 15 Specyfikacji złożonej
na rozprawie jako
dowód nr 2.
Na rozprawie, dnia 2 sierpnia 2024 r.,
Odwołujący poddał w wątpliwość skuteczność wniesienia
odwołania przez drugiego Odwołującego Multiconsult Polska Sp. z o.o., w sprawie KIO 2472/24,
podnosząc, iż z uwagi na wskazanie jako Zamawiającego Stołeczny Zarząd Rozbudowy
Miasta, który nie posiada zdolności sądowej. Dodał, że z treści warunku SWZ nie wynika, że
chodzi o osobę posiadającą doświadczenie przy rozpatrywaniu roszczeń po stronie Inżyniera
Kontraktu czy też Konsultanta, jak twierdzi Przystępujący – jeśli punktowane miało być
rozpatrywanie roszczeń na stanowisku w ramach personelu zamawiającego powinno to być
zapisane w SWZ.
Według niego, powoływanie się obecnie na związek kryteriów z przedmiotem
zamówienia jest dointerpretowywaniem treści kryterium. Jak wskazał, treść SWZ nie była jasna,
skoro wykonawcy pytali, istotna jest wykładnia językowa tego kryterium. Jego zdaniem, z pisma
GDDKiA Oddział we Wrocławiu z 23 kwietnia 2024 r. nie wynika, że w Dziale Obmiarów p.
Orłowska nie zajmowała się rozpatrywaniem roszczeń, zaś co do pisma GDDKiA Oddział w
Kielcach podkreśla, że wynika stąd brak stosownych dokumentów do potwierdzenia
doświadczenia p. Orłowskiej. Ponadto, wskazał, że informacja od Wrocławskich Inwestycji Sp.
z o.o. jest tożsamej treści, a zadanie to zostało uznane przez Zamawiającego. Zdaniem
Odwołującego, jeżeli Zamawiającemu brakowało dokumentów powinien był wezwać go do
wyjaśnień i złożenia dodatkowych dokumentów.
W odpowiedzi z dnia 25 lipca
2024 r. na odwołanie, Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania
w
całości, wskazując w uzasadnieniu na niezasadność wszystkich zarzutów. Wyjaśnił, iż
załącznik do pkt 15.2. protokołu stanowiący tabelę, obejmuje uzasadnienie przyznanej
punktacji, do której wgląd miał każdy wykonawca. W szczególności, zgodnie z wnioskiem
Odwołującego, Zamawiający w dniu 4 lipca 2024 r. przekazał mu pismo z 4 lipca 2024 r.
zawierające ww. tabelę. Ponadto, powołał się na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej z 25
marca 2013 r., sygn. KIO 536/13 do przepisu art. 92 poprzedniej ustawy Prawo zamówień
publicznych z 2004 r., wedle którego ustawodawca nie sprecyzował szczegółowości
uzasadnienia wyboru oferty najkorzystniejszej oraz wyrok Sądu z dnia 14 czerwca 2023 r.,
sygn. T-376/21 (Institutio Cervantes p-
ko Komisji Europejskiej), w którym stwierdzono w
kontekście art. 170 ust. 3 rozporządzenia finansowego 2018/1046 (Dz.Urz.UE L z 2018 r., Nr
193, s. 1), że nie można wymagać od instytucji zamawiającej, aby przekazała oferentowi,
którego oferta nie została wybrana, poza powodami jej odrzucenia, dokładne podsumowanie
tego, w jaki sposób każdy szczegół jego oferty uwzględniono przy jej ocenie oraz szczegółową
analizę porównawczą tej oferty oraz odrzuconej oferty. W odniesieniu do zarzutu ewentualnego,
Zamawiający podniósł, iż jest on całkowicie bezzasadny, bowiem Zamawiający w dniu 22
kwietnia 2024 r. zwrócił się do inwestorów z pismami dotyczącymi potwierdzenia doświadczenia
p. Kariny Orłowskiej w zadaniach wskazanych przez Odwołującego, zaś wskazane przez
wykonawcę doświadczenie nie zostało potwierdzone przez inwestorów GDDKiA w Kielcach i
GDDKiA we Wrocławiu. Stąd, Zamawiający przyznał ofercie Odwołującego punkty wyłącznie
za zadania 1 i 3
w ilości 20 pkt. Zwrócił też uwagę, że p. Karina według wyjaśnień GDDKiA nie
zajmowała się obmiarami w całym kontrakcie tylko na wydzielonym odcinku.
Na rozprawie Zamawiający ustosunkowując się do twierdzeń SPD podniósł, że z żadnego
pisma otrzymanego przez Zamawiającego od innych zamawiających nie wynika, że p. Karina
Orłowska wykonywała zadania na stanowisku ds. roszczeń. Zamawiający stwierdził, że w
zadaniu 1 i 3 odpowiedzi jednoznacznie nie wykluczają udziału p. Kariny w tych kontraktach na
stanowisku specjalisty ds. roszczeń. Z odpowiedzi do zadania 2 wynika, że p. Karina zajmowała
się obmiarami, zaś z odpowiedzi do zadania 4 wynika, że taka osoba w ogóle nie występowała.
Do postępowania przystąpienie po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca SAFEGE S.A.S.
Oddział w Polsce w Warszawie, wnosząc o oddalenie odwołania. W piśmie procesowym
podniósł, iż zarzut nr 1 dotyczący uzasadnienia punktacji przyznanej ofercie Odwołującego jest
bezzasadny, już z tego powodu, że Odwołujący sformułował zarzut ewentualny, dalej idący.
Nadto, jego zdaniem
kryterium DSR odnosiło się tylko do doświadczenia zdobytego po stronie
konsultanta pełniącego usługi nadzoru, zaś z pisma GDDKiA we Wrocławiu wynika, że p. Karina
Orłowska nie figuruje w wykazach personelu Konsultanta. Podniósł również, iż z informacji od
GDDKiA Oddział Kielce nie wynika, by p. Orłowska brała udział w realizacji zamówienia pełniąc
funkcję specjalisty ds. roszczeń. Na rozprawie dnia 2 sierpnia 2024 r. zwrócił uwagę, iż z listu
referencyjnego stanowiącego dowód nr 1 złożony na rozprawie przez SPD SP. z o.o. wynika,
że p. Karina wykonywała obowiązki wynikające z rozpatrywania roszczeń Zamawiającego.
Wyjaśnił, iż wymóg dotyczył tylko rozpatrywania roszczeń na stanowisku po stronie
Zamawiającego, wynika to z art. 241 PZP i związku kryterium z przedmiotem zamówienia.
Powołał się na pkt 4.9.48, 49, 54, 56, 58 załącznika do SWZ - Warunków Zarządzania
Kontraktem. Jak podniósł, wg niego samego oraz według Zamawiającego, kryterium oceny ofert
było jednoznaczne. Podkreślił, że w ramach kontraktów GDDKiA Wrocław i Kielce bezsporne
jest, że p. Karina nie pełniła funkcji po stronie Zamawiającego, lecz wykonawcy albo w ogóle
nie wykonywała zadań w związku z rozpatrywaniem roszczeń.
KIO 2472/24
W dniu 15 lipca 2024
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie wykonawcy
Multiconsult Polska
Sp. z o.o. w Warszawie od czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
czynności oceny oferty Odwołującego poprzez przyznanie nieprawidłowej liczby pkt w kryterium
jakościowym, zaniechania wezwania Odwołującego do złożenia dodatkowych wyjaśnień oraz
czynności oceny oferty SAFEGE S.A.S. poprzez przyznanie nieprawidłowej liczby pkt w
kryterium jakościowym.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 i ust. 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm., dalej jako „PZP”) w zw. z art. 240 ust. 1 i ust.
2 w zw. z art. 16 pkt 2 PZP poprzez
dokonanie czynności oceny oferty Odwołującego w
kryterium jakościowym „Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń ”
w sposób nieprawidłowy, tj. przyznanie 30 punktów zamiast 40 punktów, pomimo iż oferta
Odwołującego powinna otrzymać 40 punktów;
ewentualnie, na wypadek
nieuwzględnienia zarzutu 1:
2. art. 223 ust. 1 PZP
poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia dodatkowych
wyjaśnień;
3. art. 239 ust. 1 i ust. 2 PZP w zw. z art. 240 ust. 1 i ust. 2 PZP w zw. z art. 16 pkt 2 PZP
poprzez dokonanie czynności oceny oferty SAFEGE w kryterium jakościowym
„Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń” w sposób
nieprawidłowy, tj. przyznanie 30 punktów zamiast maksymalnie 20 punktów.
Mając powyższe na uwadze, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
1) u
nieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) u
nieważnienie czynności oceny ofert;
3) p
onowną ocenę oferty Odwołującego oraz przyznanie ofercie Odwołującego 40 punktów w
Kryterium „Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń ”;
4) przyznanie ofercie
Przystępującego maksymalnie 20 punktów w Kryterium „Doświadczenie
personelu Wykonawcy
– specjalista ds. roszczeń”;
5) ewentualnie
– wezwanie Odwołującego do złożenia dodatkowych wyjaśnień.
Jak uzasadnił w odwołaniu, Odwołujący powinien otrzymać 40 punktów w przedmiotowym
kryterium
, gdyż osoba wskazana do pełnienia funkcji Pan J. W. posiada doświadczenie
uzasadniające przyznanie 40 punktów, które to doświadczenie zostało wskazane w ofercie, zaś
Zamawiający w odmienny sposób ocenił ofertę ZDI Sp. z o.o. (dalej „ZDI”) – tj. przyznał 40
punktów w kryterium Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń ” –
pomimo iż w ofercie ZDI także wskazano Pana J. W. i takie samo doświadczenie. Zdaniem
Odwołującego, oferta Multiconsult Polska Sp. z o.o. i ZDI powinny zostać ocenione tak samo i
obie otrzymać 40 punktów, gdyż obaj wykonawcy powołali się na doświadczenie w tych samych
projektach, a różnica w opisie polegała na podaniu innych okresów doświadczenia oraz nazwy
stanowiska.
Odwołującemu nie przyznano punktów za doświadczenie na Zadaniu nr 4 -
Budowa skrzyżowania na ulicy Poznańskiej (droga krajowa nr 2) w rejonie m. Mory wraz z
budową ul. Gierdziejewskiego (połączenie dzielnicy W-wa Ursus z dzielnicą W-wa Bemowo) i
budową wiaduktu nad torami linii kolejowej PKP W-wa – Poznań, gdzie wskazano: 3) na
stanowisku: Inspektor ds. Rozliczeń, w ramach którego pełnił również obowiązki specjalisty ds.
roszczeń, pomimo iż w ramach powołania się na to samo doświadczenie – oferta ZDI otrzymała
10 pkt.
W ocenie Odwołującego, p. J. W. ma jedno, określone doświadczenie na ww. zadaniu i
za każdym razem Zamawiający powinien ocenić je w ten sam sposób.
Najistotniejsze
według
Odwołującego jest jednak to, że na przedmiotowym zadaniu Generalna Dyrekcja Dróg
Krajowych i Autostrad nie przewidziała osobnej funkcji specjalisty ds. roszczeń, zaś
rozpatrywanie roszczeń należało do obowiązków Zespołu Inżyniera – obowiązki w tym zakresie
powierzono p. J. W.
, co wynika wprost z oświadczenia GDDKiA z 8 lipca 2024 r.
przedstawionego jako dowód w niniejszym postępowaniu. Z ostrożności Odwołujący podniósł,
iż Zamawiający opisał stanowisko nie przez jego nazwę, ale przez zakres obowiązków.
„Zamawiający nie wskazał, że doświadczenie można nabyć wyłącznie pełniąc funkcję
specjalisty ds. roszczeń. Wręcz przeciwnie – wskazał, że to ma być stanowisko ds. roszczeń.”,
co potwierdzają również odpowiedzi Zamawiającego na pytania nr 6 i 7 z 15 marca 2024 r. W
efekcie, Odwołujący powinien otrzymać 40 pkt. Z ostrożności Odwołujący wskazał, że
Zamawiający powinien wezwać go o wyjaśnienie przedmiotowej treści oferty. Ponadto, również
z
daleko posuniętej ostrożności Odwołujący wskazał, że oferta SAFEGE S.A.S. została
oceniona nieprawidłowo, gdyż wykonawca ten powinien otrzymać maksymalnie 20 punktów w
kryterium jakościowym. Przystępujący wskazał doświadczenie Pana Piotra Rzewuskiego w 3
projektach
, gdzie w ocenie Odwołującego Przystępujący nieprawidłowo podał okres
doświadczenia - zamiast wskazać daty kalendarzowe – SAFEGE S.A.S. ograniczyło się do
podania enigmatycznego zwrotu „okres ponad 6 miesięcy”, zaś takie wypełnienie oferty jest
nieprawidłowe. Niezależnie od powyższego Odwołujący wskazał, że każdy z podanych przez
Przystępującego projektów, tj. Zadanie, 1, Zadanie 2 i Zadanie 3 – nie spełnia wymagań SWZ
w zakresie: a. Rodzaju obiektu mostowego zgodnego z wymaganiami SWZ; b. Doświadczenia
przy rozpatrywaniu roszczeń na stanowisku specjalista ds. roszczeń, c. Okresu doświadczenia
przed podpisaniem końcowego protokołu odbioru robót lub równoważnego dokumentu, na co
dowody zostaną przedstawione na rozprawie.
W piśmie procesowym z dnia 1 sierpnia 2024 r. Odwołujący wyjaśnił dodatkowo, że udowodnił,
ze p. J. W.
był jedyną osoba zajmującą się na przedmiotowym projekcie kwestiami roszczeń, i
nie
pełnił funkcji specjalisty ds. roszczeń jako funkcji pobocznej, co jego zdaniem wynika wprost
z oświadczenia GDDKiA Oddział w Warszawie z 8 lipca 2024 r., stanowiącym dowód załączony
do odwołania. Podniósł po raz kolejny, że wbrew twierdzeniom Zamawiającego i
Przystępującego, treść/nazwa tytułu danego stanowiska personelu nie przesądza o zakresie
wykonywanych usług.
Na rozprawie, dnia 2 sierpnia 2024 r.,
cofnął odwołanie w części co do zarzutu nr 3, wskazał
bowiem, iż nie zdobył dowodów w odniesieniu do tego zarzutu. Dodał, że istotą sporu jest to,
czy chodzi o nabyte doświadczenie czy stanowisko. We wskazanym zadaniu nr 4 nie było
stanowiska ds. specjalisty, ale w zakresie zadań Konsultanta było świadczenie usług przy
rozpatrywaniu roszczeń. Stanowisko ds. roszczeń to jego zdaniem nazwa opisowa, a chodzi o
realizacje stosownych obowiązków. Powołał się na wyjaśnienia treści SWZ. Podkreślił, że
wszelkie wątpliwości należy interpretować na korzyść wykonawcy. Jak podkreślił, z punktu
widzenia f
irmy, która zatrudniała p. W., tj. Radinvest – był zatrudniony na stanowisku specjalisty
ds. roszczeń i rozliczeń; to Zamawiający nie przewidział tej funkcji, a nie Radinvest. Zdaniem
Odwołującego, wykładnia SWZ Zamawiającego świadczyłaby o tym, że nikt nie może się
powołać na dane doświadczenie, gdy w strukturze zamawiającego nie było stworzone
stanowisko o danej nazwie
. W odniesieniu do SWZ złożonej jako dowód nr 1 przez
Przystępującego wskazał, że Inżynierem w pełnieniu funkcji pkt 5.6 był p. J. S., lecz delegował
on uprawnienia niżej na p. W. Dodał, że Inżynier Kontraktu też nie może wyłącznie rozpatrywać
roszczeń tylko zarządzać projektem. Stąd, odniesienie w dowodzie Przystępującego dniówek
do funkcji nie przeczy możliwości sprawowania obowiązków w zakresie rozpatrywania
roszczeń. Jego zdaniem, pismo GDDKiA z 8 lipca 2024 r. jest dowodem na wyjątek od pkt 5.6.
i zlecenie p. W.
obowiązków p. S.. Niedopuszczalnej zmiany SWZ upatruje Odwołujący w
twierdzeniu, że osoba przedstawiona w ramach kryteriów miała zajmować się tylko
rozpatrywaniem roszczeń.
W odpowiedzi z dnia 25 lipca
2024 r. na odwołanie, Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania
w całości, wskazując w uzasadnieniu na niezasadność wszystkich zarzutów. Wyjaśnił, iż
doświadczenie p. J. W. w ofercie Odwołującego i ofercie ZDI wynika z innego zakresu informacji
podanych przez wykonawców. Według Zamawiającego, w ofercie Multiconsult Polska Sp. z o.o.
wskazał na 8 miesięcy doświadczenia na stanowisku „Inspektor ds. Rozliczeń” nie spełniającym
kryterium postawionego przez Zamawiającego. Jak wyjaśnił, różne stanowiska oraz duża
rozbieżność w okresie pełnienia ww. funkcji realizowanych w ramach jednego zadania
inwestycyjnego (8 miesięcy i 27 miesięcy) daje Zamawiającemu podstawy do uznania, iż
wykonawcy wykazują się doświadczeniem p. W. uzyskanym w ramach odrębnych umów
cywilnoprawnych.
„Tym samym, oferta Wykonawcy „Multiconsult Polska” Sp. z o.o.
wykazującego się doświadczeniem niespełniającym wymagań Zamawiającego na tożsamym
zadaniu inwestycyjnym nie mogła zostać oceniona identycznie jak firma „ZDI” Sp. z o.o.”
Stanowiska Zamawiającego nie zmieniają pisma dołączone do odwołania, tj. pismo GDDKiA z
8 lipca 2024
r., w którym wskazano że na zadaniu nie przewidziano w Zespole Inżyniera
Kontraktu osobnego stanowiska dla osoby zajmującej się roszczeniami, ani oświadczenie
Inżyniera Kontraktu, z którego wynika, ze dla inwestycji nadzór nie przewidział funkcji
specjalisty ds. roszczeń, a p. J.W. pełnił funkcję inspektora ds. rozliczeń, skoro w SWZ
Zamawiający wymagał doświadczenia na stanowisku ds. roszczeń. Jeżeli zaś Odwołujący
kwestionuje treść SWZ, to nie dochował terminu na wniesienie odwołania, zaś postanowienia
S
WZ które nie były kwestionowane na właściwym etapie postępowania, stają się wiążące.
Podsumowując, Zamawiający wyjaśnił, że oczekiwał, by osoba skierowana do realizacji
zamówienia legitymowała się doświadczeniem na stanowisku ds. Roszczeń – nie zaś by
wykonywała jednocześnie tego rodzaju czynności przy okazji zatrudnienia na jakimkolwiek
stanowisku, np. Inspektora ds. Rozliczeń. Dodatkowo, podniósł, iż jeżeli Odwołujący miał
wątpliwości co do treści SWZ, winien był we właściwym terminie zakwestionować te
po
stanowienia, obecnie są one wiążące. W kwestii dotyczącej zarzucanego zaniechania
wezwania do wyjaśnień w oparciu o art. 223 ust. 1 PZP, Zamawiający podniósł, iż skoro
Odwołujący złożył oświadczenie, że p. W. dla rzeczonej inwestycji pełnił funkcję Inspektora ds.
Rozliczeń, co nie odpowiada wymaganiom postawionym w SWZ przez Zamawiającego, to i tak
na skutek udzielenia wyjaśnień nie byłoby możliwe dokonanie jakichkolwiek zmian w treści
oferty.
Odnosząc się do zarzutu niewłaściwej oceny oferty Przystępującego, Zamawiający
wskazał, iż biorąc pod uwagę zadania wskazane w pkt 2 oferty w ramach kryterium oceny ofert
oraz
odpowiedzi inwestorów dotyczące informacji przedstawionych przez SAFEGE S.A.S.
odnośnie wskazanego doświadczenia osób na stanowisku specjalisty ds. roszczeń,
Zamawiający uznał, że Przystępujący powinien otrzymać punktację za kryterium pozacenowe
w ilości 30 pkt.
Na rozprawie Zamawiający ustosunkowując się do twierdzeń Multiconsult Polska Sp. z o.o.
wyjaśnił, że poszukiwał doświadczenia przy rozpatrywaniu roszczeń na stanowisku ds.
roszczeń. Chodziło o to, czy w ramach tego stanowiska osoba zdobywała takie doświadczenie,
Chodziło o osobę, która zajmuje się tylko roszczeniami. Tak należy odczytać odpowiedzi do
SWZ, na pyt. 7 i 8. W pyt. 7 chodzi o stanowisko po stronie Zamawiającego. Z przedmiotu
postępowania wynika, że Zamawiający poszukuje doświadczenia na stanowisku po stronie
Zamawiającego, a nie zdobywała je przy okazji wykonywania zadań na innym stanowisku.
Chodziło o osobę, która zajmuje się tylko roszczeniami. Tak jego zdaniem należy odczytać
odpowiedzi do SWZ, na pyt. 7 i 8. W pyt. 7 chodzi o stanowisko po stronie Zamawiającego.
Podkreślił, że z przedmiotu postępowania wynika, że Zamawiający poszukuje doświadczenia
na stanowisku po stronie Zamawiającego. Wskazał również, iż z pisma GDDKiA wynika, że p.
W.
pełnił „również” funkcję specjalisty ds. roszczeń, więc nie pełnił tych obowiązków wyłącznie;
zaś ze złożonych dowodów nie wynika, że p. W. zajmował się rozpatrywaniem roszczeń.
Podkreślił, że w SWZ zaznaczył, że nie będzie prowadził procedury wyjaśnień kryteriów. Nikt
nie zaskarżył tego postanowienia. Powołał się na wyrok Trybunału dot. wzywania do wyjaśnień
sygn. akt: C509/10 w sprawie Slovensko.
Do postępowania przystąpienie po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca SAFEGE S.A.S.
Oddział w Polsce w Warszawie, wnosząc o oddalenie odwołania. W piśmie procesowym z 25
lipca 2024 r.,
Przystępujący podniósł, iż w kontekście oferty ZDI, Odwołujący wskazał inny okres
realizacji zadania oraz odmienne stanowisko, jakie zajmował p. J. W. Dodał, że Zamawiający
wprost wskazał, że punktowane będzie doświadczenie przy rozpatrywaniu roszczeń na
stanowisku ds. roszczeń. „Czym innym jest regularna i pełnozakresowa obsługa roszczeń
wykonawców robót budowlanych, a czym innym jedynie dodatkowe, wpadkowe wykonywanie
związanych z tym czynności obok głównych obowiązków dot. rozliczeń. Istotą tego kryterium
oceny ofert było zapewnienie na potrzeby realizacji zamówienia osoby, która będzie w stanie
kompleksowo zając się obsługą roszczeń i posiada w tym zakresie odpowiednie
doświadczenie.”
Na rozprawie przed Krajową Izbą Odwoławcza w odniesieniu do odwołania Multiconsult
wskazał, ze zarzut zaniechania wyjaśnień jest niedopuszczalny, bowiem prowadziłoby to do
zmiany treści ofert. Jego zdaniem z dowodów wynika jakie funkcje pełnił p. W. u wykonawcy
realizującego kontrakt, a nie u zamawiającego oraz, że był Inspektorem ds. Rozliczeń na pełen
etat. Odwoła się do złożonego przez siebie dowodu w postaci SWZ GDDKiA, z którego wynika,
ze obowiązek rozpatrywania roszczeń przypisał w świetle pkt 5.6 Inżynierowi Kontraktu, a nie
Inspektorowi ds. Rozliczeń.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
W niniejszej sprawie, Izba stwierdziła, że oba odwołania nie zawierają braków formalnych oraz
terminowo został uiszczony od nich wpis w wymaganej wysokości. Nadto, odwołania nie
podlega
ją odrzuceniu na podstawie art. 528 PZP. Wobec poddania przez Odwołującego SPD,
na posiedzeniu przed Krajową Izbą Odwoławczą, pod rozwagę kwestii formalnoprawnych
związanych z nieprawidłowym oznaczeniem w odwołaniu Multiconsult Zamawiającego, jako
Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, który zdaniem SPD, nie ma zdolności sądowej bez
wskazania, że chodzi o Miasto Stołeczne Warszawa, Izba nie miała wątpliwości co do
skuteczności wniesionego odwołania, w tym bezzasadności orzeczenia o zwrocie albo
odrzuceni
u odwołania i skierowała je w całości do rozpoznana na rozprawie. W tym kontekście
należy podkreślić, że w postępowaniu odwoławczym toczącym się przed Krajową Izbą
Odwoławczą, w oparciu o nowe przepisy PZP z 2019 r., nie ma generalnego odwołania do
stosowania przepisów Kodeksu postępowania cywilnego. Jedynie w postępowaniu skargowym
wszczętym wniesieniem skargi, przed Sądem Okręgowym w Warszawie, sądem zamówień
publicznych, przepis art.
579 ust. 2 PZP odsyła do stosowania odpowiednio przepisów Kodeksu
postępowania cywilnego o apelacji, jeżeli przepisy rozdziału trzeciego nie stanowią inaczej. Izba
uznała zatem, że nie sposób rozpoznawać – w kategoriach braku zdolności procesowej strony
– „błędnego”, w ocenie Odwołującego SPD, oznaczenia Zamawiającego, poprzez wskazanie w
odwołaniu Multiconsult na jego jednostkę organizacyjną. Warto mieć przy tym na względzie, iż
z
godnie z art. 64 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, zdolność sądowa, którą ma każda
osoba fizyczna, prawna i jednostka organizacyjna,
której ustawa przyznaje zdolność prawną –
jest określona jako zdolność do występowania w procesie jako strona. Krajowa Izba
Odwoławcza nie orzeka zaś w procesie, tylko w specyficznie uregulowanym postępowaniu
odwoławczym, opartym na przepisach ustawy PZP. Przepisy PZP nie określają przesłanek w
postaci zdolności sądowej do występowania w tym postępowaniu. W postępowaniu
odwoławczym występuje wykonawca, któremu środki ochrony prawnej przysługują na
podstawie art. 505 PZP
, wykonawca zgłaszający przystąpienie (art. 524 PZP) i zamawiający,
który prowadzi postępowanie i któremu zarzucane jest naruszenie przepisów ustawy.
Zamawiający został zdefiniowany w art. 7 pkt 31 PZP jako – osoba fizyczna, osoba prawna albo
jednostka organizacyjna
nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie
ustawy do jej stosowania.
Nie ma zatem wątpliwości, że mimo, że Stołeczny Zarząd Rozbudowy
Miasta
, nie ma zdolności procesowej, jako jednostka organizacyjna Miasta Stołecznego
Warszawa, to
jego oznaczenie jako Zamawiającego, nie ma wpływu na skuteczność
wniesionego odwołania. Sytuacje błędnego oznaczenia zamawiającego w odwołaniu można by
rozpatrywać w ramach braków formalnych odwołania, lecz dopiero wówczas, gdyby została
wskazana błędna nazwa zamawiającego i to w takim stopniu, że odwołanie nie mogłoby
otrzymać biegu. Zgodnie bowiem z art. 518 ust. 2 PZP, nieprawidłowe oznaczenie odwołania
lub inne oczywiste niedokładności nie stanowią przeszkody do nadania mu biegu i rozpoznania
przez Izb
ę. W niniejszej sprawie, żadna ze stron, w tym również sam Zamawiający nie miał
wątpliwości co do tego, że chodzi o Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta – Miasto Stołeczne
Warszawa, jako Zamawiającego, skoro przesłał niezwłocznie odwołanie innym wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wzywając do przystąpienia do
postępowania odwoławczego (art. 524 PZP) oraz wniósł odpowiedz na odwołanie.
Izba uznała również, że Odwołujący są uprawnieni do wniesienia odwołania do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej, bowiem posiadają interes w uzyskaniu zamówienia i mogą ponieść
szkod
ę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów PZP. Jak wynika z odwołań,
Odwołujący są wykonawcami, którzy złożyli oferty w postępowaniu, lecz ich zdaniem, oferty
zostały błędnie ocenione w ramach kryteriów oceny ofert. Obaj Odwołujący twierdzą, iż wobec
dokonania prawidłowej oceny ich oferty – zostałaby uznana za najkorzystniejszą. W świetle
informacji z otwarcia ofert z 2 kwietnia 2024 r., w postępowaniu złożono 13 ofert, w tym: 1)
Multiconsult Polska Sp. z o.o. z ceną brutto 1.055.217,00 zł; 2) SPD Sp. z o.o. z ceną brutto
1.066.596,52 zł; 3) SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce z ceną brutto 1.008.192,87 zł; 4)
BAUMARK Sp. z o.o. z ceną brutto 1.081.170,00 zł. Wg treści zawiadomienia o wyborze oferty
najkorzystniejszej z 3 lipca 2024 r.
odrzuconych zostało 5 ofert, w tym oferta BAUMARK Sp. z
o.o.
Należy również zaznaczyć, że z Rozdziału VII pkt B Specyfikacji Warunków Zamówienia
(dalej: „SWZ”) wynika, że w niniejszym postępowaniu Zamawiający stosuje procedurę, o której
jest mowa w przepisie art. 139 ust. 1 PZP
, tzn. najpierw ocenia oferty, a następnie dokonuje
kwalifikacji podmiotowej
wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, w zakresie
braku podstaw wykluczenia oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu. W przypadku
zastosowania tzw. procedury odwróconej, dla zaistnienia interesu we wniesieniu odwołania nie
ma znaczenia ocena przyznana Odwołującemu w ramach kryteriów oceny ofert, czy też nawet
brak dokonania oceny oferty, z uwagi na jej odrzucenie. Skoro, na tym etapie nie dokonano
weryfikacji podmiotowej wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty – to w dalszym ciągu,
potencjalnie każdy z nich ma szansę na uznanie jego oferty za najkorzystniejszą, bowiem
weryfikacja podmiotowa może ustalony ranking zmienić. „Ustawodawca nie ogranicza zatem
prawa do wniesienia odwołania wykonawcom, którzy w rankingu zajęli dalsze pozycje, kiedy
zamawiający zastosował odwróconą procedurę oceny i badania ofert.” (wyr. Krajowej Izby
Odwoławczej z 16 marca 2021 r., sygn. KIO 293/21). Tym samym, fakt, że złożona przez
Odwołującego SPD Sp. z o.o. oferta została sklasyfikowana na czwartym miejscu w rankingu
złożonych ofert z łączną ilością punktów 76,71 nie pozbawia go prawa do wniesienia odwołania
od czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Izba stwierdziła, że Odwołujący mogą ponieść
szkodę polegającą na pozbawieniu ich zysku wynikającego z możliwości uzyskania i wykonania
przez nich
przedmiotowego zamówienia. Spełnione są zatem, wynikające z art. 505 PZP,
przesłanki materialnoprawne skorzystania ze środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie.
Do niniejszego postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie po stronie
Zamawiającego zgłosił wykonawca SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce w Warszawie.
Na podstawie art. 38 ust. 1 PZP, Zamawiający wspólnie prowadzą postępowanie o udzielenie
zamówienia, z tym że upoważnionym do przeprowadzenia postępowania, w imieniu i na rzecz
Zamawiających, jest Miasto Stołeczne Warszawa – Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Zgodnie z zawartym w Rozdziale III SWZ
opisem przedmiotu zamówienia, Przedmiotem
zamówienia jest pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu nad budową dwupoziomowego
skrzyżowania w km 9,420 w miejsce likwidowanego przejazdu kolejowego w ciągu linii kolejowej
nr 2 Warszawa Zachodnia
– Terespol wraz z budową układu drogowego w dzielnicy Rembertów
m.st. Warszawy w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa wiaduktu drogowego w ciągu
ul. Chełmżyńskiej w Warszawie wraz z budową układu drogowego w Dzielnicy Rembertów i
jednoczesną likwidacją przejazdu kolejowego w poziomie szyn”. Finansowanie
przedmiotowego zadania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (Współzamawiającego)
będzie realizowane ze Środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i
Środowisko (FEnIKS).
Niniejsze postępowanie jest kolejnym wszczętym, po unieważnieniu postępowania
obejmującego ten sam przedmiot zamówienia, co unieważnione o nr RZ-II/WI/22/ZPIL/2023.
W Rozdziale XIV SWZ Zamawiający zamieścił opis kryteriów oceny ofert, wagi kryteriów i
sposób ich oceny. Wprowadził dwa kryteria oceny ofert, tj. Cena – 60% oraz Doświadczenie
personelu Wykonawcy
– specjalista ds. roszczeń – 40%. Wg pkt 3.2.2) tego Rozdziału, w
Kryterium „Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń” (dalej: „DSR”),
Zamawiający przyzna punkty w niniejszym kryterium w skali punktowej od 0 do 40 punktów, na
podstawie wypełnionego pkt 2 Formularza Oferty, w sposób określony poniżej: Doświadczenie
przy rozpatrywaniu roszczeń podczas realizacji zadania obejmującego wykonanie robót
budowlanych związanych z budową obiektu mostowego (most, wiadukt, estakada) nad terenem
kolejowym, w okresie minimum 6 miesięcy w ramach 1 zadania, liczonym wstecz od daty
podpisania końcowego protokołu odbioru robót lub równoważnego dokumentu (np. w oparciu o
FIDIC wystawienia Świadectwa Przejęcia) na stanowisku ds. roszczeń: a) Za udokumentowanie
udziału w 1 zadaniu potwierdzającym powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 10 punktów.
b) Za udokumentowanie udziału w 2 zadaniach potwierdzających powyższe wymagania
Wykonawca otrzyma 20 punktów. c) Za udokumentowanie udziału w 3 zadaniach
potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 30 punktów. d) Za
ud
okumentowanie udziału w 4 lub więcej zadaniach potwierdzających powyższe wymagania
Wykonawca otrzyma 40 punktów. e) 0 pkt – Wykonawca nie wykaże żadnej osoby lub wykaże
osobę, która nie spełnia warunków w zakresie uprawnień i/lub doświadczenia podlegającym
punktacji w niniejszym kryterium oceny ofert.
Zamawiający w pkt 4 tego Rozdziału poprosił o należytą staranność podczas wypełniania pktu.
2 Formularza oferty na podstawie, którego będą przyznawane punkty w poza cenowym
kryterium oceny ofert („Doświadczenie personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń”),
ponieważ w przypadku tego oświadczenia nie będzie miała zastosowania procedura opisana w
art. 223 PZP.
W odpowiedzi na pytanie nr 6: „(…) wskazujemy, że kryterium punktowe jest obarczone wadą.
W ocenie Wykonawcy, każdy z Oferentów powinien wykazać, że dana osoba pracowała na
stanowisku Specjalisty ds. Roszczeń i zdobyła wymagane doświadczenie na realizowanych
inwestycjach. Powoływanie się przez Oferentów o rzekomym doświadczeniu kadry
inżynierskiej, jest nie do sprawdzenia zarówno dla Zamawiającego, jak i Wykonawców
biorących udział w postępowaniu. W związku z powyższym prosimy, aby warunek dla kryterium
punktowego jednoznacznie został doprecyzowany tj. Specjalista ds. Roszczeń to osoba która
zdobyła doświadczenie na stanowisku Specjalisty ds. Roszczeń, a nie żadnym innym.”
odpowiedział, co następuje: „Zamawiający podtrzymuje zapisy dotyczące kryterium nr 2,
wskazane w Rozdziale XIV. „OPIS KRYTERIÓW OCENY OFERT, WAGI KRYTERIÓW I
SPOSÓB ICH OCENY” SWZ oraz informuje, że zgodnie z załącznikiem nr 1 do SWZ, w
odniesieniu
do kryterium nr 2 Wykonawca zobowiązany jest do złożenia oświadczenia „(…) że
osoba wskazana powyżej zobowiązana będzie do udziału w realizacji przedmiotu umowy.”
Z kolei, w odpowiedzi na pytanie nr 7: „Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający nie będzie
przyznawał dodatkowych punktów dla osoby która pracowała na stanowisku Inspektor Nadzoru,
Koordynator Inspektorów, Inżynier Kontraktu, Inżynier Rezydent. Osoby te nie rozpatrują
roszczeń poprzez analizę, przygotowanie raportu. Biorą udział w czynnościach końcowych z
udziałem Zamawiającego i Wykonawcy. Dokładną analizę roszczenia opracowuje właśnie
Roszczeniowiec/Specjalista ds. Roszczeń/Prawnik.”, Zamawiający wyjaśnił: „Zamawiający
informuje, że opis kryterium nr 2 został wskazany w Rozdziale XIV. „OPIS KRYTERIÓW
OCENY OFERT, WAGI KRYTERIÓW I SPOSÓB ICH OCENY” SWZ.”
W pkt 2 formularza ofertowego (Załącznik nr 1 do SWZ), Zamawiający wymagał wskazania
imienia i nazwiska osoby
, na której doświadczenie jako specjalisty ds. Roszczeń powołuje się
Zamawiający w ramach kryterium oceny ofert w związku z możliwością podania 4 zadań, w tym
wskazania nazwy zadania, rodzaju obiektu mostowego (most/wiadukt/estakada) nad terenem
kolejowym, stanowiska, okresu podanego w m-
cach (podać w pełnych miesiącach, liczonym
wstecz od daty podpisania
końcowego protokołu odbioru robót lub równoważnego dokumentu
(np. w oparciu o FIDIC wystawienia Świadectwa Przejęcia).
W ofercie Multiconsult Polska Sp. z o.o. (dalej: „Multiconsult”), w pkt 2 – do oceny kryterium
pozacenowego przedstawił osobę p. J. W. oraz doświadczenie tej osoby zdobyte w ramach
czterech zadań, w tym Zadania 4 pn. „Budowa skrzyżowania na ulicy Poznańskiej (droga
krajowa nr 2) w rejonie m. Mory wraz z budową ul. Gierdziejewskiego (połączenie dzielnicy W-
wa Ursus z dzielnicą W-wa Bemowo) i budową wiaduktu nad torami linii kolejowej PKP W-wa
– Poznań”, gdzie w rubryce „na stanowisku” wpisał: „Inspektor ds. Rozliczeń, w ramach którego
pełnił również obowiązki specjalisty ds. roszczeń”.
SPD Sp. z o.o.
(dalej: „SPD”) w pkt 2 formularza oferty, jako osobę, której doświadczenie miało
podlegać ocenie przez Zamawiającego w ramach kryteriów oceny ofert wpisał p. Karinę
Orłowską oraz powołał się na doświadczenie tej osoby w ramach czterech zadań, w każdym na
stanowisku „Specjalista ds. Roszczeń”.
ZDI Sp. z o.o. w swojej ofercie, w pkt 2
oświadczyło, że na potwierdzenie posiadania
doświadczenia punktowanego w ramach kryterium pozacenowego wskazuje p. J. W. oraz
cztery zadania, w tym Zadanie
4 pn. „Budowa skrzyżowania na ulicy Poznańskiej (droga
krajowa nr 2) w rejonie m. Mory wraz z budową ul. Gierdziejewskiego (połączenie dzielnicy W-
wa Ursus z dzielnicą W-wa Bemowo) i budową wiaduktu nad torami linii kolejowej PKP W-wa
– Poznań” na stanowisku: „Specjalista ds. Roszczeń”.
W ramach oceny oferty m.in. Multiconsul
t, SPD, Zamawiający skierował pisma do inwestorów
prowadzących ww. zadania z prośbą o potwierdzenie podanych przez tych wykonawców w
ofercie informacji dot. doświadczenia ww. osób i ich zgodności ze stanem faktycznym.
Dnia 10 maja 2024 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
odpowiadając na pismo Zamawiającego
wskazały, że „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji – Region
Zachodni nie posiada dowodów potwierdzających, że Pani Karina Orłowska pracowała na
przedmiotowym zadaniu na stanowisku Specjalisty ds. Roszczeń.”
Pismem z dnia 24 kwietnia 2024 r. Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. odpowiadając na pismo
Zamawiającego poinformowały, że spółka nie posiada danych na temat doświadczenia, tj.
okresu pełnienia funkcji, stanowiska, daty podpisania protokołu dot. Pani Kariny Orłowskiej.
Dnia 25 kwietnia 2024 r.
, Zamawiający otrzymał odpowiedź od GDDKiA Oddział we Wrocławiu
odnośnie Zadania nr 2 pn. Zaprojektowania i budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocław –
Autostrady A8 na odcinku od km 13+500 do km 18+174, 00 i od km 19+960,00 do km 28+368,
75 drogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500,00 w węźle „Pawłowice” oraz łącznik
„Długołęka” od km 0+575, 00 do km 6+235, 85, wskazanego przez SPD, o treści: „Pan: Karina
Orłowska nie figuruje na wykazach personelu Konsultanta świadczącego usługi nadzoru
podczas realizacji przez GDDKiA Oddział we Wrocławiu kontraktu (…). Natomiast zgodnie z
informa
cją zawartą w miesięcznych schematach organizacyjnych pani Karina Orłowska
zajmowała się w Dziale Obmiarów robotami od km 13+500 do km 18+174 (bez WA-17/WA-
19/WA-20) przy realizacji Zadania pn.:
(…) w okresie od marca 2009 r. do lipca 2011 r.
Zamawiający otrzymał od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: „GDDKiA”)
Oddział w Kielcach dnia 8 maja 2024 r. odpowiedź odnośnie Zadania nr 4 wskazanego przez
SPD, o treści: „Z posiadanych dokumentów źródłowych które zachowały się w archiwum
tutejszego Oddziału GDDK|A takie jak przedłożone przez wykonawcę schematy organizacyjne
kadry kierowniczej/zarządzającej czy raporty miesięczne postępu robót nie wynika aby pani
Karina
Orłowska pełniąc funkcję specjalisty ds. roszczeń brała udział w realizacji zadania pn.
,,Rozbudowa drogi S-
7 do parametrów drogi dwujezdniowej na odcinku obwodnicy Kielce,
Kielce (DK73
węzeł Wiśniówka) - Chęciny (węzeł Chęciny)"
Z
informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 3 lipca 2024 r. wynika, że Zamawiający
wybrał ofertę SAFEGE S.A.S Oddział w Polsce, z uwagi na uzyskanie przez nią najwyższej
liczby pkt, tj. 90 pkt
, w tym 60 pkt za cenę i 30 pkt za kryterium Doświadczenie. Z kolei, oferty
Odwołujących uzyskały: Multiconsult Sp. z o.o. 87,33 pkt, w tym 57,33 pkt za cenę i 30 pkt za
kryterium Doświadczenie (2 pozycja w rankingu) oraz SPD Sp. z o.o. 76,71 pkt, w tym 56,71
pkt za cenę i 20 pkt za kryterium Doświadczenie (4 pozycja w rankingu). Pismo nie zawiera
uzasadnienia
w zakresie przyznanej punktacji w ramach kryteriów oceny ofert.
Załącznik do pkt 15.2 protokołu postępowania obejmuje zestawienie tabelaryczne ofert
nieodrzuconych w postępowaniu wraz z określeniem punktacji przyznanej w poszczególnych
kryteriach oceny ofert
. W wierszu 2 wskazano na ocenę oferty Multiconsult, która w ramach
kryterium DSR otrzymała – 30 pkt z uzasadnieniem: „Wykonawca wskazał/przedstawił 4
zadania. Wykonawca udokumentował udział wskazanego pracownika w 3 zadaniach
spełniających wymaganie Zamawiającego. Zadanie nr 4 dotyczące stanowiska „Inspektor ds.
Roz
liczeń, w ramach którego pełnił również obowiązki specjalisty ds. roszczeń” nie zostało
uznane przez Zamawiającego, jako spełnienie wymogu określonego w SWZ (Zamawiający nie
dopuścił łączenia stanowisk)”. Z kolei w wierszu 4 wskazano na ocenę oferty SPD, która w
ramach kryterium DSR otrzymała – 20 pkt z uzasadnieniem „Wykonawca wskazał/przedstawił
4 zadania. Zadanie 1 i 3 podlegało punktacji. Zadania nr 2 i 4 nie zostały uznane przez
Zamawiającego, jako spełnienie wymogu określonego w SWZ. Wskazane przez Wykonawcę
informacje (doświadczenie) nie zostały potwierdzone przez Inwestorów (GDDKiA w Kielcach i
GDDKiA we Wrocławiu).”
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego:
dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do
akt sprawy przez Zamawiającego w dniu 22 lipca 2024 r., uzupełnioną na rozprawie dnia 2
sierpnia 2024 r.,
w tym w szczególności:
− ogłoszenie o zamówieniu,
− zawiadomienie o wszczęciu kolejnego postępowania,
− SWZ wraz z załącznikami i wyjaśnieniami,
− Informacja z otwarcia ofert,
− Oferty,
− Wezwania do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny wraz z odpowiedziami,
− Pisma do inwestorów wraz z odpowiedziami,
− Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 3 lipca 2024 r.,
− Protokół postępowania;
dokumenty załączone przez Odwołującego Multiconsult w sprawie o sygn. KIO 2472/24 do
odwołania, tj.:
− oświadczenie p. J. S.,
− pismo GDDKiA z 8 lipca 2024 r.;
dokumenty złożone przez Odwołującego SPD w sprawie o sygn. KIO 2461/24 na rozprawie
w dniu 2 sierpnia 2024 r., tj.:
− list referencyjny z dnia 17 lipca 2012 r.,
− SWZ Zamawiającego dot. postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na
pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu dla zadania inwestycyjnego pn. „Budowa Al.
Lazurowej na odcinku od ul. Górczewskiej do Alei Obrońców Grodna (Trasa S8)”, nr:
RZP-II-WI/32/ZPIL/2022
wraz z ofertą SPD oraz informacją z 23 lutego 2023 r. o
wyborze oferty najkorzystniejszej;
dokumenty złożone przez Odwołującego Multiconsult w sprawie o sygn. KIO 2472/24 na
rozprawie w dniu 2 sierpnia 2024 r., tj.:
− oświadczenie z 1 sierpnia 2024 r.;
dokumenty złożone przez Przystępującego w sprawie o sygn. KIO 2472/24 na rozprawie w
dniu 2 sierpnia 2024 r., tj.:
− wyciąg z SWZ zamawiającego GDDKiA Oddział w Warszawie dot. postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego na zarządzanie projektem „Budowa skrzyżowania
na ulicy Poznańskiej (droga krajowa nr 2) w rejonie m. Mory wraz z budową ul.
Gierdziejewskiego (połączenie dzielnicy W-wa Ursus z dzielnicą W-wa Bemowo) i
budową wiaduktu nad torami linii kolejowej PKP W-wa – Poznań” w tym pełnienie
nadzoru nad realizacją robót, październik 2010;
− wyciąg z SWZ zamawiającego GDDKiA Oddział w Warszawie dot. postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego na kontynuację zarządzania projektem „Budowa
skrzyżowania na ulicy Poznańskiej (droga krajowa nr 2) w rejonie m. Mory wraz z
budową ul. Gierdziejewskiego (połączenie dzielnicy W-wa Ursus z dzielnicą W-wa
Bemowo) i budową wiaduktu nad torami linii kolejowej PKP W-wa – Poznań” w tym
pełnienie nadzoru nad realizacją robót, luty 2013 r.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia faktyczne
oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniach, Izba stwierdziła, że tylko jedno
z odwołań zasługuje na uwzględnienie, tj. odwołanie wykonawcy SPD Sp. z o.o.
Celem rozpatrzenia odwołań konieczne było najpierw dokonanie wykładni postanowień
Rozdziału XIV SWZ pt. Opis kryteriów oceny ofert, wagi kryteriów i sposób ich oceny, pkt 3.2.2)
SWZ i zawartego tam opisu kryterium nr 2
– „Doświadczenie personelu Wykonawcy –
specjalista ds. roszczeń” (DSR). Okazało się bowiem, że każda ze stron rozumiała to kryterium
odmiennie, na swoją korzyść. Przy czym, w ocenie Izby, treść kryterium nie była niejasna.
Literalnie wymaganie doświadczenia zostało bowiem opisane jako: „Doświadczenie przy
rozpatrywaniu roszczeń podczas realizacji zadania obejmującego wykonanie robót
budowlanych związanych z budową obiektu mostowego (most, wiadukt, estakada) nad terenem
kolejowym, w okresie minimum 6 miesięcy w ramach 1 zadania, liczonym wstecz od daty
podpisania końcowego protokołu odbioru robót lub równoważnego dokumentu (np. w oparciu o
FIDIC wystawienia Świadectwa Przejęcia) na stanowisku ds. roszczeń”. Punktowana była
liczba wskazanych w ofercie zadań potwierdzających powyższe wymagania. W ocenie Izby, z
uwagi na wskazanie, że doświadczenie ma być zdobyte na stanowisku ds. roszczeń,
Zamawiający zawęził ten warunek do stanowisk/funkcji obejmujących wyłącznie obowiązki w
zakresie rozpatrywania roszczeń. Tym samym, jak wyjaśnił Zamawiający w toku postępowania
odwoławczego, chodziło o to, czy w ramach stanowiska ds. roszczeń dana osoba zdobywała
takie doświadczenie, a nie o to czy zdobywała je przy okazji wykonywania zadań na innym
stanowisku. I
nnymi słowy, dla Zamawiającego istotne było, by osoba wskazana w Formularzu
ofertowym w ramach kryterium DSR,
legitymowała się doświadczeniem wynikającym z
zajmowa
nia się na danym kontrakcie – w ramach danego stanowiska – tylko roszczeniami.
Gdyby punktowane było doświadczenie przy rozpatrywaniu roszczeń bez względu na
stanowisko, w tym jako jedno z wielu zadań/kompetencji, np. na stanowisku ds. rozliczeń albo
w ramach pełnienia jednoosobowej funkcji „Inżyniera Kontraktu” Konsultanta – wówczas
Zamawiający nie dopisałby na końcu pkt 3.2.2) „na stanowisku ds. roszczeń”. Punktowane
byłoby wówczas każde doświadczenie przy rozpatrywaniu roszczeń podczas realizacji
wskazanych zadań, bez względu na zajmowane stanowisko lub pełnioną funkcję. Przy czym,
zdaniem Izby nie nazwa stanowiska jest tu przesądzająca lecz fakt, by obejmowało ono – w
ramach powierzonych obowiązków – wyłącznie sprawy roszczeń. Tym samym, zgodzić należy
się z twierdzeniem Odwołującego Multiconsult, iż Zamawiający opisał stanowisko nie przez jego
nazwę, ale przez zakres obowiązków. Multiconsult pominął jednak, że zakres tych obowiązków
nie dopuszcza innych obowiązków. W wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, na który powołał się
Odwołujący Multiconsult (KIO 2472/24) o sygn. akt 1272/21 z 28 czerwca 2021 r., w którym
uznano, że zamawiający powinien punktować doświadczenie oceniając je przez pryzmat
czynności i obowiązków, jakie rzeczywiście były powierzone i świadczone, a nie tylko przez
pryzmat nazwy stanowiska, Izba oceniała brzmienie lakonicznego kryterium oceny ofert, w
którym zamawiający wymagał „doświadczenia na stanowisku kierowniczym”, gdzie nie opisano
o jakie doświadczenie chodzi, zaś opis stanowiska był niezwykle szeroki i nieprecyzyjny
rodzajów stanowisk kierowniczych może być kilka, stanowisko ds. roszczeń jest tylko jednego
rodzaju). Natomiast, z
daniem Izby, nie sposób zaś uznać – jak wywodził Zamawiający i
Przystępujący – że w ramach kryterium DSR punktowane było wyłącznie doświadczenie
zdobyte w ramach usług świadczonych na rzecz zamawiającego, tj. przy rozpatrywaniu
roszczeń wykonawców w odniesieniu do zamawiającego. Nie wynika to wprost z treści SWZ,
zaś wywodzenie tego warunku z treści art. 241 PZP byłoby nadinterpretacją. Z przywołanego
przepisu ustawy
wynika, iż kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem
zamówienia. Przepis ten jest adresowany do zamawiającego, który sporządza dokumenty
zamówienia, w których opisuje kryteria oceny ofert. Jednocześnie nie można pomijać treści art.
240 PZP, w świetle której, zamawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i
zrozumiały oraz co niejako stąd wynika, w sposób, który nie pozostawia zamawiającemu
nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty. Dopuszczenie
możliwości
doprecyzowywania warunk
ów określonych w ramach opisu kryteriów oceny ofert, które literalnie
nie zostały w nim wysłowione, byłoby zaprzeczeniem ww. zasady precyzyjności i
jednoznaczności opisu kryteriów oceny ofert. Jeżeli Zamawiający chciał zastrzec ww. kryterium
w odniesieniu do doświadczenia zdobytego po stronie reprezentanta zamawiającego, tj.
wyłącznie przy rozpatrywaniu roszczeń wykonawców w stosunku do zamawiającego, to
powinien wskazać to w opisie kryterium DSR. Z kolei, jeśli Przystępujący wywodzi lub chciałby
wywodzić takie zastrzeżenie z opisu kryterium DSR to winien był zwrócić się do Zamawiającego
z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ (art. 284 PZP) na etapie przed upływem terminu
składania ofert, zaś jeżeli uważa, że opis kryterium DSR zawarty w pkt 3.2.2) SWZ nie jest
związany z przedmiotem zamówienia poprzez brak dookreślenia, że chodzi o doświadczenie
zdobyte przy
pełnieniu funkcji inżyniera kontraktu – powinien był w stosownym terminie
skorzystać z właściwych środków ochrony prawnej. Izba stwierdziła ponadto, iż treść pytań i
odpowiedzi w ramach wyjaśnień treści SWZ nie miała znaczenia w kontekście interpretacji ww.
kryterium, skoro Zamawiający w odpowiedzi wskazywał jedynie, że „podtrzymuje zapisy
dotyczące kryterium nr 2, wskazane w Rozdziale XIV. „OPIS KRYTERIÓW OCENY OFERT,
WAGI KRYTERIÓW I SPOSÓB ICH OCENY” SWZ.”
KIO 2461/24
W odwołaniu SPD podniósł po pierwsze zarzut naruszenia art. 253 PZP w zw. z art. 16 pkt 1 i
2 PZP poprzez nieprawidłowe uzasadnienie decyzji z dnia 3 lipca 2024 r. o przyznaniu
Odwołującemu 20 punktów w ramach kryterium DSR zamiast 40 punktów, tj. brak podania
uzasadnienia faktycznego dla punktacji przyznanej ofercie SPD, a w konsekwencji naruszenie
zasady przejrzystości postępowania oraz zapewnienia zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców. Jakkolwiek, należy zgodzić się z Odwołującym, iż
bezapelacyjnie, przepis art. 253 PZP wymaga od Zamawiającego podania w informacji o
wyborze najkorzystniejszej oferty uzasadnienia faktycznego punktacji przyznanej ofertom w
każdym kryterium oceny ofert, to jednak naruszenie to samo w sobie nie miało wpływu na wynik
post
ępowania, skoro Odwołujący powziął wiedzę o okolicznościach faktycznych oceny jego
oferty z z
ałącznika do pkt 15.2 Protokołu postępowania, co sam przyznał w odwołaniu. Zgodnie
zaś z art. 554 ust. 1 pkt 1 PZP, Izba uwzględnia odwołanie jeśli stwierdzi naruszenie przepisów
ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia. Zapoznanie się z uzasadnieniem Zamawiającego w zakresie oceny oferty przez
SPD
wynika również z faktu, że Odwołujący podniósł zarzut dalej idący, tj. zarzut ewentualny
w postaci naruszenia art. 239 PZP w zw. z art. 16 pkt 1) oraz art. 17 ust. 2 PZP poprzez
dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu niezgodnie z przyjętymi w
postępowaniu kryteriami oceny ofert w wyniku zaniechania przyznania Odwołującemu punktów
w kryterium oceny ofert DSR za zadania 2 i 4.
Oznacza to, że Odwołujący był w stanie
zweryfikować czynność oceny oferty, sformułować zarzuty odnoszące się do zaniechania
Zamawiającego i zaskarżyć je odwołaniem, co ma zapewnić regulacja art. 253 PZP. Tym
samym, Izba
, pomimo stwierdzenia naruszenia przez Zamawiającego art. 253 ust. 1 pkt 1 w
zw. z art. 16 pkt 1 i 2 PZP
oddaliła zarzut nr 1 i przeszła do oceny zarzutu ewentualnego
odwołania (zarzut nr 2).
Izba
stwierdziła, iż Zamawiający nieprawidłowo uznał, że zadania nr 2 i nr 4, wskazane w
Formularzu ofertowym SPD w ramach kryterium DSR,
nie spełniają wymogu określonego w pkt
3.2.2) SWZ dla przyznania ofercie Odwołującego 20 pkt za te zadania, w tym kryterium.
Jakkolwiek, wskazane przez wykonawcę w Formularzu informacje dotyczące doświadczenia p.
Kariny Orłowskiej nie zostały potwierdzone przez inwestorów GDDKiA w Kielcach i GDDKiA we
Wrocławiu, to nie można również uznać, iż inwestorzy ci jednocześnie zaprzeczyli prawdziwości
tych informacji. Zwłaszcza, że w zakresie pozostałych wskazanych przez Odwołującego w
Formularzu ofertowym, a uznanych przez Zamawiającego, zadań 1 i 3 informacje od
inwestorów Wrocławskie Inwestycje sp. z o.o. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. również
nie były pomocne w kwestii potwierdzenia doświadczenia. W szczególności, PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. wskazał, iż nie posiada dowodów potwierdzających, że p. Orłowska pracowała
na przedmiotowym zadaniu na stanowisku specjalisty ds. roszczeń. Pomimo to, Zamawiający
uznał to doświadczenie i przyznał za to zadanie 10 pkt. Z kolei, Wrocławskie Inwestycje Sp. z
o.o. wskazały, iż spółka nie posiada danych nt. doświadczenia p. Orłowskiej i to doświadczenie
również zostało zaliczone przez Zamawiającego, który przyznał za to zadanie 10 pkt. Z pisma
GDDKiA Oddział w Kielcach, nie wynika zaś nic innego, jak również to, że inwestor ten nie
posiada kompletu dokumentów, zaś te które posiada, tj. schematy organizacyjne kadry
kierowniczej/zarządzającej, czy raporty miesięczne postępu robót nie potwierdzają
doświadczenia p. Orłowskiej. Podobnie z pisma GDDKiA Oddział we Wrocławiu wynika, że
p. Karina nie figuruje w wykazach personelu Konsultanta
świadczącego usługi nadzoru
podczas realizacji kontraktu, zaś zgodnie z informacją zawartą w miesięcznych schematach
organizacyjnych z
ajmowała się w Dziale Obmiarów robotami na pewnym odcinku w ramach
ww. zadania, co nie wyklucza, iż – jak zresztą wykazał Odwołujący w toku postępowania
odwoławczego – p. Karina Orłowska nie spełnia wymogów kryterium DSR. Z listu
referencyjnego z 17 lipca 2012 r.
(dowód nr 1 SPD) wynika wprost, iż p. Orłowska w ramach
ww. zadań GDDKiA Oddział we Wrocławiu i GDDKiA Oddział w Kielcach pełniła funkcję
Specjalisty ds. Roszczeń, zaś w zakresie jej obowiązków było sporządzanie roszczeń,
rozpatrywanie roszczeń Zamawiającego, osób trzecich oraz rozpatrywanie raportów z
roszczeń. Z kolei, z pisma GDDKiA Oddział we Wrocławiu nie wynika, jaki był zakres
obowiązków p. Orłowskiej w Dziale Obmiarów, w tym nie wynika z niego nic, co by zaprzeczało
lub poddawało w wątpliwość oświadczenie Odwołującego zawarte w Formularzu ofertowym w
odniesieniu do Zadania 2
, czy też ww. list referencyjny. Nadto, jak już wskazano, wbrew
twierdzeniom Zamawiającego, fakt, że p. Karina Orłowska w zakresie obowiązków rozpatrywała
roszczenia Zamaw
iającego, a nie wykonawców, nie ma znaczenia z pkt widzenia spełnienia
wymagań opisu kryterium DSR. Jeszcze raz podkreślić należy, iż z opisu tego kryterium
zawartego w SWZ
nie wynika, by Zamawiający ograniczył możliwość przyznania pkt tylko do
doświadczenia zdobytego po stronie inwestora. Zamawiający nie udowodnił zatem, by zasadne
było pominięcie w przyznaniu punktacji doświadczenia wskazanego w Formularzu ofertowym
SPD w ramach zadania 2
, pn. „Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy
Wrocławia - Autostrada A8 na odcinku od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00
do km 28+368,75, odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500,00 w węźle
"Pawłowice" oraz łącznik "Długołęka" od km 0+575,00 do km 6+235,85.” oraz w ramach zadania
4, pn.
„Rozbudowa drogi S-7 do parametrów drogi dwujezdniowej na odcinku obwodnicy Kielc,
Kielce (DK 73 węzeł Wiśniówka) – Chęciny (węzeł Chęciny)”. Izba stwierdziła, że Zamawiający
powinien przyznać Odwołującemu wykonawcy łącznie 40 pkt w ramach kryterium DSR.
Oznacza to, że doszło do naruszenia wskazanych w zarzucie 2 odwołania przepisów, tj. art.
239 PZP w zw. z art. 16 pkt 1 oraz art. 17 ust. 2 PZP, skoro
Zamawiający wybrał jako
najkorzystniejszą ofertę na podstawie niewłaściwie dokonanej oceny ofert, tj. ofertę która nie
przedstawiała najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny, co prowadziło do udzielenia
zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy. W efekcie, Izba
stwierdziła również naruszenie zasady zapewnienia uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców (art. 16 pkt 1 PZP), bowiem Zamawiający, oceniając oferty wykonawców, nie
przyjął równej miary i właściwej, obiektywnie ustalonej interpretacji kryterium jakościowego
oceny ofert dot. Doświadczenia personelu Wykonawcy – specjalista ds. roszczeń, w stosunku
do wszystkich wykonawców.
Biorąc pod uwagę fakt, iż SPD otrzymało 76,71 pkt, zajmując trzecią pozycję w rankingu ofert,
po Przystępującym (z punktacją 90 pkt) oraz Odwołującym Multiconsult (87,33 pkt), zaś w
świetle niniejszego wyroku, Zamawiający powinien przyznać ofercie Odwołującego SPD
jeszcze 20 pkt
, naruszenia przepisów PZP dokonane przez Zamawiającego miały niewątpliwy
wpływ na wynik postępowania, stąd Izba zobowiązana była uwzględnić odwołanie (art. 554 ust.
1 pkt 1 PZP).
KIO 2472/24
Izba nie
uwzględniła odwołania Multiconsult ani w zakresie zarzutu głównego (nr 1), ani zarzutu
ewentualnego (nr 2). Zdaniem Izby, po pierwsze, Zamawiający nie naruszył przepisów art. 239
ust. 1 i ust. 2 PZP w zw. z art. 240 ust. 1 i ust. 2 PZP w zw. z art. 16 pkt 2 PZP
poprzez dokonanie
czynności oceny oferty Odwołującego w kryterium jakościowym DSR w sposób nieprawidłowy,
tj. przyznanie 30 punktów zamiast 40 punktów, pomimo iż oferta Odwołującego powinna
otrzymać 40 punktów. Zamawiający prawidłowo przyznał ofercie Multiconsult 30 pkt, a tym
samym
prawidłowo uznał, że Zadanie nr 4 pn. Budowa skrzyżowania na ulicy Poznańskiej
(droga krajowa nr 2) w rejonie m. Mory wraz z budową ul. Gierdziejewskiego (połączenie
dzielnicy W-
wa Ursus z dzielnicą W-wa Bemowo) i budową wiaduktu nad torami linii kolejowej
PKP W-wa
– Poznań, które zostało powołane jako zadanie, w ramach którego p. J.W. miał
zdobyć doświadczenie punktowane w ramach kryterium DSR, wykonując obowiązki na
stanowisku: „Inspektor ds. Rozliczeń” – nie mogło być zaliczone jako zadanie zgodne z opisem
tego kryterium, skoro z samego opisu stanowiska wskazanego w ofercie Multiconsult wynika,
że p. W. na stanowisku Inspektora ds. Rozliczeń pełnił również obowiązki specjalisty ds.
roszczeń. Oznacza to, że nie pełnił obowiązków specjalisty ds. roszczeń wyłącznie, tj. oprócz
rozpatrywania roszczeń wykonywał też inne zadania. Potwierdza to złożony w sprawie dowód
w postaci oświadczenia p. J. S. z 1 sierpnia 2024 r., w którym wskazano, że p. J. W. na ww.
kontrakcie był zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. roszczeń i rozliczeń. Takie
doświadczenie nie było punktowane przez Zamawiającego w ramach kryterium DSR. Jak
słusznie wskazał Zamawiający, wyznacznikiem nie może być przy tym sposób oceny oferty
wykonawcy ZDI Sp. z o.o., w której wykonawca ten wskazał na tą samą osobę, która zdobyć
miała doświadczenie w ramach tego samego zadania, skoro ta ocena mogła nie być
prawidłowa. Sposób oceny oferty ZDI Sp. z o.o. nie był przedmiotem odwołania. Krajowa Izba
Odwoławcza w obecnym składzie nie badała tej kwestii, wiec nie sposób się do niej odnieść.
Rację ma przy tym Przystępujący SAFEGE S.A.S., iż odmienny sposób oceny oferty
Odwołującego i ZDI Sp. z o.o. wynikał ze sposobu jej opracowania przez tych wykonawców.
Nadto, w
ocenie Izby, w kontekście oceny spełnienia kryterium DSR nie ma znaczenia, czy
zadania w zakresie rozpatrywania roszczeń były osobie wskazanej w ofercie delegowane przez
innego pracownika, istotne jest czy takie były realnie przez nią wykonywane. Nie ma zatem
znaczenia argumentacja Przystępującego, iż w świetle złożonych w sprawie dowodów w
postaci wyciągów z SWZ dot. przedmiotowego zadania inwestycyjnego, wskazanego w ofercie
Odwołującego jako zadanie nr 4, rozpatrywanie roszczeń wykonawcy robót należało do
obowiązków osoby wyznaczonej przez Konsultanta do pełnienia funkcji Inżyniera Kontraktu, a
funkcję tę pełnił p. J. S., a nie p. W. Gdyby p. J. S. delegował na p. W. obowiązki Inżyniera w
zakresie rozpatrywania roszczeń i p. W. zajmował się tylko tymi zadaniami, doświadczenie to
powinno być punktowane. Niemniej, sam Odwołujący przyznał, iż na przedmiotowym zadaniu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie przewidziała osobnej funkcji specjalisty ds.
roszczeń, zaś rozpatrywanie roszczeń należało do obowiązków Zespołu Inżyniera. Owszem,
o
bowiązki w tym zakresie powierzono p. J. W., co wynika wprost z oświadczenia GDDKiA z 8
lipca 2024 r. przedstawionego jako dowód w niniejszym postępowaniu, niemniej nie były to
jedyne obowiązki tej osoby, tak jak tego wymagał Zamawiający. Odwołujący nie wykazał,
dlaczego jego zdaniem
twierdzenie, że osoba przedstawiona w ramach kryteriów miała
zajmować się tylko rozpatrywaniem roszczeń – stanowi niedopuszczalną zmianę SWZ. W
efekcie nie doszło do naruszenia art. 16 pkt 2 PZP, skoro Zamawiający przeprowadził
postępowanie o udzielenie w sposób przejrzysty, precyzyjnie opisując kryterium pozacenowe
wskazane w SWZ i
prawidłowo je stosując.
Izba nie uwzględniła również zarzutu ewentualnego Odwołującego, tj. zarzutu naruszenia art.
223 ust. 1 PZP
poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia dodatkowych
wyjaśnień, skoro Odwołujący wyraźnie w Formularzu ofertowym wskazał, że wskazana osoba
pełniła obowiązki na stanowisku Inspektor ds. Rozliczeń, w ramach którego pełnił również
obowiązki specjalisty ds. roszczeń. Zamawiający nie miał zatem wątpliwości, które by podlegały
wyjaśnieniu w tym trybie. Zamawiający nadto sam zastrzegł w SWZ, iż prosi o należytą
staranność podczas wypełniania pkt. 2 Formularza oferty na podstawie, którego będą
przyznawane punkty w poza cenowym kryterium oceny ofert,
ponieważ w przypadku tego
oświadczenia nie będzie miała zastosowania procedura opisana w art. 223 PZP. Powyższych
wniosków nie zmienia treść pytań 6, 7 i 8 i wyjaśnień do SWZ złożonych przez Zamawiającego,
skoro w odpowiedzi na nie Zamawiający podtrzymał treść SWZ.
Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 zd. 1, art. 554 ust. 1 pkt 1,
ust. 2 i ust. 3 pkt 1 lit. a i b PZP, orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na podstawie 557
§ 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b w zw. z § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 oraz ust. 6,
a także § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobieraniu wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437 ze zm.). W związku z
uwzględnieniem tylko jednego z dwóch zarzutów odwołania SPD, Izba stosunkowo rozdzieliła
koszty
po połowie pomiędzy Odwołującego i Zamawiającego.
Przewodnicząca: …………..