Sygn. akt: KIO 2477/24
WYROK
Warszawa, dnia 9 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolantka: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
15 lipca 2024 r. przez odwołującego GMV Innovating Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie
z siedzibą w Krakowie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego:
Mera-Serwis SGL spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim
orzeka:
1. Umarza postępowanie w zakresie zarzutów numer 2, 3, 5 i 6.
2. W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
3. Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
3.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania, 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) stanowiącą koszt wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego, 615 zł 00 gr
(sześćset piętnaście złotych zero groszy) stanowiącą koszt dojazdu pełnomocnika
odwołującego na rozprawę, 676 zł 00 gr (sześćset siedemdziesiąt sześć złotych
zero groszy) poniesioną przez zamawiającego z tytułu kosztu dojazdu
pełnomocników na rozprawę oraz 34 zł 00 gr (trzydzieści cztery złote zero groszy)
poniesioną przez zamawiającego z tytułu opłat skarbowych od udzielonych
pełnomocnictw,
3.2 zasądza od odwołującego GMV Innovating Solutions sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie na rzecz Zamawiającego kwotę 710 zł 00 gr (siedemset dziesięć
złotych zero groszy) jako zwrot kosztów postępowania odwoławczego
poniesionych przez Zamawiającego.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący ……………………………………………..............
Sygn. akt: KIO 2477/24
U z a s a d n i e n i e
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie z siedzibą w Krakowie (dalej: Zamawiający)
prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, dalej: Pzp) postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego
pn.: „Realizacja sprzedaży biletów w pojazdach KMK za pomocą biletomatów EMV” (Numer
postępowania: TE.261.17.2024), zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
29 kwietnia 2024 roku, numer publikacji ogłoszenia: 254294-2024, numer wydania Dz.U.S:
15 lipca 2024 r. wykonawca GMV Innovating Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie i zarzucił Zamawiającemu:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Mera-Serwis SGL
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą
w Grodzisku Mazowieckim (dalej: Przystępujący) mimo, że jej treść była niezgodna
z warunkami zamówienia w ten sposób, że w złożonych kartach katalogowych
oferowanego biletomatu Przystępującego istniały braki, które z kolei powodowały
brak potwierdzenia spełnienia wybranych wymagań wynikających ze Specyfikacji
Warunków Zamówienia i opisu przedmiotu zamówienia;
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Pixel sp. z o.o. mimo,
że jej treść była niezgodna z warunkami zamówienia w ten sposób, że w złożonej
karcie katalogowej oferowanego biletomatu Pixel sp. z o.o. istniały braki, które
z kolei powodowały brak potwierdzenia spełnienia wybranych wymagań
wynikających ze Specyfikacji Warunków Zamówienia i opisu przedmiotu
zamówienia;
3. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty R&G Plus sp. z o.o.
mimo, że jej treść była niezgodna z warunkami zamówienia w ten sposób,
że w złożonych kartach katalogowych biletomatu R&G Plus Sp. z o.o. istniały braki,
które z kolei powodowały brak potwierdzenia spełnienia wybranych wymagań
wynikających ze Specyfikacji Warunków Zamówienia i opisu przedmiotu
zamówienia;
4. art. 16 Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przez brak odrzucenia
oferty Przystępującego mimo zaistnienia okoliczności, w skutek których oferta tego
wykonawcy winna zostać odrzucona przez Zamawiającego.
5. art. 16 Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przez brak odrzucenia
oferty Pixel sp. z o.o. również na ww. podstawie.
6. art. 16 Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców przez brak odrzucenia
oferty R&G Plus sp. z o.o. również na ww. podstawie.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2. powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów odwołania.
W toku rozprawy Odwołujący oświadczył, że wycofuje zarzuty numer 2, 3, 5 i 6.
W uzasadnieniu podtrzymanych zarzutów Odwołujący wskazał m. in.:
Zgodnie z pkt. 3 SWZ przedmiotem zamówienia była realizacja sprzedaży biletów w pojazdach
Komunikacji Miejskiej w Krakowie za pomocą biletomatów EMV. W ppkt. 3.6 Zamawiający
wskazał, że szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz warunki i harmonogram jego
realizacji zostały określone w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik 1 do SWZ
oraz projektowanych postanowieniach umowy stanowiących załącznik 2 do SWZ.
Do realizacji przedmiotu Umowy Wykonawca powinien zapewnić 760 sztuk Biletomatów EMV
przeznaczonych do montażu w autobusach i tramwajach, oraz 110 kompletów Zestawów
Kontrolerskich składających się z Czytnika Kontrolerskiego, urządzeń peryferyjnych
i akcesoriów. Zgodnie z pkt. 5 Specyfikacji Warunków Zamówienia („Zawartość oferty oraz
oświadczenia i dokumenty składane przez Wykonawcę w postępowaniu”) oferta winna
zawierać:
a. wypełniony i podpisany przez osoby uprawnione formularz oferty (wzór formularza oferty
stanowi załącznik 3 do SWZ), obejmujący także oświadczenie o niepodleganiu
wykluczeniu z postępowania (ppkt. 5.1.1. ) w związku z zakazem udzielania zamówień
publicznych na podstawie art. 5k rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 dotyczącego
środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację
na Ukrainie (ppkt. 5.1.1.).
b. wypełniony i podpisany przez osoby uprawnione załącznik do oferty – szczegółową
kalkulację ceny ofertowej (ppkt. 5.1.2.) (...).
a. w celu potwierdzenia zgodności oferowanych usług z wymaganiami określonymi w opisie
przedmiotu zamówienia oraz z kryteriami oceny ofert – karty katalogowe oferowanego
zestawu kontrolerskiego oraz Biletomatu EMV w zakresie potwierdzającym deklaracje
Wykonawcy złożone w załączniku nr 3 do SWZ w pozycjach 3.2.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4
(ppkt. 5.1.7.).
W ocenie Odwołującego z ww. postanowienia SWZ wynikało, że karty katalogowe miały
potwierdzać nie tylko deklaracje Wykonawcy złożone w złączniku 3 do SWZ (Formularzu
Oferty) ale też wszystkie wymagania określone w opisie przedmiotu zamówienia. Wymienione
w załączniku numer 3 do SWZ deklaracje Wykonawcy dotyczyły parametrów i wyposażenia
zestawu kontrolerskiego:
• 3.2.1. stopnia ochrony Czytnika kontrolerskiego na poziomie minimum IP67,
• 3.2.2. odporności oferowanego Czytnika Kontrolerskiego na upadek z wysokości
1,5 m lub większej,
• 3.2.3. wyposażenie oferowanych Czytników Kontrolerskich w dodatkowy, zintegrowany
skaner kodów 2D o rozdzielczości optycznej nie niższej niż QuadVGA (1280 x 960 px),
• 3.2.4. dostarczenia wraz z Czytnikami Kontrolerskimi zbiorczych stacji ładowania
(minimum 2 sloty umożliwiające ładowanie jedną stacją minimum 2 urządzeń
jednocześnie) i nie dotyczą w żadnym zakresie oferowanego Biletomatu EMV.
Zgodnie z wymaganiami Zamawiającego zamawiane urządzenia - Biletomat EMV instalowane
będą w pojazdach typu autobus oraz pojazdach typu tramwaj. Z tego względu w załączniku
nr 1 do opisu przedmiotu zamówienia pn. Specyfikacja Techniczna Biletomatów w EMV
w punkcie 2.8 Zamawiający wskazał szereg norm i certyfikatów jakie musi spełnić każdy
z dostarczonych biletomatów. W szczególności są to:
a. PN-K 02511:2000 - Tabor kolejowy -- Bezpieczeństwo przeciwpożarowe materiałów --
Wymagania lub PN-EN 45545 - Kolejnictwo – Ochrona przeciwpożarowa w pojazdach
szynowych,
b. PN-EN 50121-3-2 - Zastosowania kolejowe – Kompatybilność elektromagnetyczna --
Część 3-2: Tabor Aparatura,
c. PN-EN 61373 - Zastosowania kolejowe -- Wyposażenie taboru kolejowego – Badania
odporności na udary mechaniczne i wibracje,
d. PN-EN 50155 - Zastosowania kolejowe -- Tabor -- Wyposażenie elektroniczne;
e. homologacja pojazdowa – Regulamin Nr.10 EKG ONZ, Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 w sprawie warunków technicznych tramwajów
i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
f. PN-EN 62262:2003 – Stopnie ochrony przed zewnętrznymi uderzeniami
mechanicznymi zapewnianej przez obudowy urządzeń elektrycznych,
g. EN 60529 – Stopnie ochrony zapewnianej przez obudowy.
Przystępujący w karcie katalogowej zaoferowanego biletomatu KSM16-QR nie wskazał
żadnych z wyżej wymienionych norm/certyfikatów jakie powinno spełniać oferowane
urządzenie, a w szczególności tych potwierdzających przeznaczenie urządzenia do montażu
w taborze autobusowym i kolejowym. Wobec powyższego w ocenie Odwołującego
Wykonawca nie złożył karty katalogowej spełniającej wymagania punktu 5.1.7 SWZ
(potwierdzenie zgodności oferowanych usług z wymaganiami określonymi w opisie przedmiotu
zamówienia).
Konsekwencją działania Zamawiającego, przejawiającą się w zaniechaniu odrzucenia oferty
Przystępującego z postępowania, było wybranie oferty tego wykonawcy jako
najkorzystniejszej, w związku z czym należało uznać, że Zamawiający przeprowadził
postępowanie w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców tj. z naruszeniem art. 16 Pzp.
2 sierpnia 2024 r. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie.
Uznanie przez Odwołującego, że wymogiem stawianym przez Zamawiającego było
to, aby złożone wraz z ofertami karty katalogowe urządzeń (biletomatów EMV) potwierdzały
wszystkie wymagania dotyczące tych urządzeń wynikające z SWZ, było sprzeczne
z treścią przywołanych przez Odwołującego postanowień SWZ (wyraźne sformułowanie
„w zakresie potwierdzającym deklaracje Wykonawcy złożone w załączniku nr 3 do SWZ
w pozycjach 3.2.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4”) i nie było żadnych podstaw w okolicznościach stanu
faktycznego i prawnego sprawy. Żaden z przepisów Pzp nie wskazuje, by przedmiotowy
środek dowodowy miał potwierdzać wszystkie wymagania określone przez zamawiającego
w opisie przedmiotu zamówienia. Przepisy Pzp wyraźnie wskazują, że przedmiotowy środek
dowodowy ma za zadanie potwierdzać określone przez zamawiającego wymagania, cechy
lub kryteria. Zamawiający ograniczył zakres informacji zawartych w żądanych przedmiotowych
środkach dowodowych, w punkcie 5.1.7 SWZ wskazując, że wymagane przedmiotowe środki
dowodowe muszą zawierać potwierdzenie spełnienia tylko określonych elementów –
mianowicie wyłącznie parametrów ocenianych w ramach kryteriów oceny ofert. Tylko te cztery
parametry były zatem obligatoryjnymi, wymaganymi przez Zamawiającego elementami kart
katalogowych. W pozostałym zakresie Zamawiający pozostawił dowolność co do zawartości
przedmiotowych dokumentów. Z żadnego postanowienia SWZ nie wynikało, że karta
katalogowa miała zawierać potwierdzenie wszystkich wymagań określonych w opisie
przedmiotu zamówienia.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1
Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości
poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności zamawiającego.
Izba przeprowadziła dowód z dokumentacji postępowania oraz wszystkie wnioskowane przez
Strony i Przystępującego dowody, które dotyczyły potrzymanych zarzutów odwołania.
Wobec wycofania przez Odwołującego zarzutów nr 2, 3, 5 i 6 odwołania Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w tym zakresie.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała podtrzymane zarzuty odwołania,
uznając, że nie zasługują one na uwzględnienie.
Izba ustaliła, co następuje:
Stan faktyczny nie był sporny między uczestnikami postępowania odwoławczego. Spór
sprowadzał się do sposobu interpretacji obowiązków wykonawców wynikających z ppkt 5.1.7
SWZ, zgodnie z którym:
„Oferta winna zawierać w celu potwierdzenia zgodności oferowanych usług z wymaganiami
określonymi w opisie przedmiotu zamówienia oraz z kryteriami oceny ofert – karty katalogowe
oferowanego zestawu kontrolerskiego oraz Biletomatu EMV w zakresie potwierdzającym
deklaracje Wykonawcy złożone w załączniku nr 3 do SWZ w pozycjach 3.2.1, 3.2.2, 3.2.3,
3.2.4 (nie dotyczy przypadków, gdy Wykonawca nie zaoferował wskazanych tam
parametrów)”.
Załącznik nr 3 (Formularz oferty) we wskazanym wyżej zakresie zawierał następujące
postanowienia:
3. oferujemy wykonanie zamówienia z wykorzystaniem urządzeń:
3.1. Biletomaty EMV – oferowane urządzenia to (producent, typ, model) … w konfiguracji
określonej przez producenta jako ……;
3.2. Zestawu kontrolerskiego – oferowane urządzenie to (producent, typ, model) …
w konfiguracji określonej przez producenta jako … wraz z wyposażeniem
dodatkowym … oraz z mobilną drukarką (producent, typ, model) … o następujących
parametrach technicznych:
3.2.1. Stopień ochrony Czytnika kontrolerskiego na poziomie minimum IP67: [Tak / Nie]
3.2.2. Odporność oferowanego Czytnika Kontrolerskiego na upadek z wysokości 1,5 m
lub większej: [Tak / Nie]
3.2.3. Wyposażenie oferowanych Czytników Kontrolerskich w dodatkowy, zintegrowany
skaner kodów 2D o rozdzielczości optycznej nie niższej niż QuadVGA (1280 x 960
px) oparty o moduł … o rozdzielczości …: [Tak / Nie]
3.2.4. Dostarczenie wraz z Czytnikami Kontrolerskimi zbiorczych stacji ładowania
(minimum 2 sloty umożliwiające ładowanie jedną stacją minimum 2 urządzeń
jednocześnie) w ilości zapewniającej obsługę wszystkich Czytników Kontrolerskich
jednocześnie: [Tak / Nie].
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Izby nie budzi wątpliwości, że z przytoczonych
postawień SWZ nie można wywieść obowiązku złożenia kart katalogowych na potwierdzenie
parametrów czy cech oferowanego przedmiotu zamówienia innych niż te wprost wskazane
w załączniku nr 3 do SWZ w pozycjach 3.2.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4. Zamawiający oczekiwał
by wykonawcy złożyli „karty katalogowe oferowanego zestawu kontrolerskiego oraz Biletomatu
EMV”, ale konkretne wymogi, co do określonych parametrów zostały wskazane
w przytoczonych pozycjach. Nie było zatem podstaw, by uznać, że z ppkt 5.1.7 SWZ wynikały
obowiązki poza pozycje 3.2.1, 3.2.2, 3.2.3 i 3.2.4. Obowiązki wykonawców muszą z treści SWZ
wynikać wprost, nie z domniemań czy interpretacji.
W konsekwencji Izba uznała, że u podstaw zarzutów odwołania leżała błędna, rozszerzająca
interpretacja postanowień SWZ. Co za tym idzie, Izba uznała stwierdziła, że brak jest podstaw
do uznania, że oferta Przystępującego nie odpowiada warunkom zamówienia i uznała
te zarzuty za niezasadne.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia. Przesłanki tego przepisu nie zostały wypełnione, zatem nie było
podstaw do uznania, że oferta Przystępującego podlega odrzuceniu. W konsekwencji nie było
również powodów do uznania, że Zamawiający, w zakresie określonym w odwołaniu naruszył
zasady prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy
na podstawie art. 575 Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący ……………………………………………..............