Sygn. akt: KIO 2502/24
WYROK
Warszawa, dnia 7 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
15 lipca 2024 r. przez wykonawcę: Comarch Polska S.A. z siedzibą w Krakowie
w
postępowaniu prowadzonym przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą
w Konstancinie - Jeziornie
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego - wykonawcy Averbit Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 2502/24
Uzasadnienie
Zamawiający: Polskie Sieci Elektroenergetyczne Spółka Akcyjna z siedzibą w Konstancinie -
Jeziornie
(dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Zakup Infrastruktury dla nowego systemu
EMS/DYSTER pamięci masowe”, numer referencyjny: 2023/WNP-0350-2-DL-AB (dalej:
„Postępowanie”). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 4 marca 2024 r.
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 131689-2024.
I. W dniu 15 lipca 2024 r. wykonawca
Comarch Polska S.A. z siedzibą w Krakowie (dalej także
jako
: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec:
czynności wyboru oferty Averbit sp. z o.o. (dalej jako: „wykonawca Averbit”) jako
najkorzystniejszej
przez Zamawiającego, pomimo że:
a. wykonawca
Averbit zaoferował macierz niespełniającą wymogów zamówienia,
b. wykonawca Averbit
powinien zostać wykluczony z postępowania, gdyż w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa dwukrotnie przedstawił informacje w zakresie macierzy
wprowadzające Zamawiającego w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia –
w
szczególności na decyzję o wyborze oferty wykonawcy Averbit jako oferty
najkorzystniejszej,
oraz zaniechania przez Zamawiającego wykluczenia wykonawcy Averbit
z
postępowania oraz odrzucenia oferty wykonawcy Averbit z przyczyn wskazanych
w
uzasadnieniu odwołania,
czynności odrzucenia oferty Comarch Polska S.A. jako niespełniającej wymogów
zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”):
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 223 ust.
1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez wybór oferty wykonawcy Averbit,
który zaoferował macierz niespełniającą wymogów zamówienia, czego konsekwencją
powinno być odrzucenie oferty wykonawcy Averbit przez Zamawiającego, oraz
naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 ppkt 1 w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp w zw.
z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp
mając na uwadze, iż wykonawca Averbit w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa dwukrotnie przedstawił informacje w zakresie
oferowanej macierzy wprowadzające Zamawiającego w błąd, co mogło mieć istotny
wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia – w szczególności na decyzję o wyborze oferty wykonawcy Averbit jako
oferty najkorzystniejszej,
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust.
4, 5 i 6 w zw. z art. 105 ust. 6 ustawy Pzp w zw. z art. 101 ust. 4 i 5 w zw. z art. 101 ust.
1 pkt 2 oraz 3 (wskazane w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego) – poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego, której treść wbrew twierdzeniom Zamawiającego
zawartym w informacji o odrzuceniu oferty Odw
ołującego, jest zgodna z warunkami
zamówienia, w szczególności opisanymi przez samego Zamawiającego w pkt II cz. II
SWZ Opis przedmiotu zamówienia (dalej: „OPZ”).
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Z
amawiającemu:
− unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
− unieważnienia czynności badania i oceny ofert,
− powtórzenia czynności badania i oceny oferty z uwzględnieniem oferty Odwołującego
Comarch Polska. S.A.,
− odrzucenia oferty wykonawcy Averbit,
− dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu
z
uwzględnieniem oferty Odwołującego Comarch.
Dodatkowe stanowisko w sprawie Odwołujący przedstawił w piśmie wniesionym do akt sprawy
w dniu 2 sierpnia 2024 r.
II. Pismem wniesionym w dniu 30 lipca 2024 r. Z
amawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca Averbit Sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie. Stanowisko w sprawie wykonawca
Averbit przedstawił w piśmie wniesionym w dniu 31 lipca 2024 r. Wykonawca Averbit uznał
zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
W ramach pierwszego zarzutu odwołania Odwołujący zarzucił, że oferta wykonawcy Averbit nie
spełnia wymagania OPZ, zgodnie z którym macierz powinna być wyposażona w pamięć cache
o pojemności minimum 768GB dedykowanej do obsługi buforowania odczytu i zapisu oraz
możliwość rozbudowy pamięci cache do minimum 1024GB. Odwołujący powołał się na treść
dokumentacji producenta IBM (IBM Storage FlashSystem 7300 Product Guide (for IBM Storage
Virtualize 8.6) strona 49), z
której w jego ocenie wynika, że cała dostępna przestrzeń adresowa
pamięci macierzy w oferowanym przez wykonawcę Averbit rozwiązaniu (opisanym w prawej
części Tabeli 1 Załącznika nr 1 do Formularza oferty) to 768 GB. Zdaniem Odwołującego,
wykonawca Averbit,
w celu spełnienia wymagania co do minimalnej pojemności pamięci
dedykowanej do obsługi buforowania odczytu i zapisu (minimum 768GB ) powinien był
uzupełnić Tabelę 1 o dodatkową rozbudowę pamięci posiadającą Part Number (#ACGB) –
czego nie uczynił. Odwołujący stwierdził, że oferowana przez wykonawcę Averbit macierz,
posiadająca pamięć 768 GB, musi w tej przestrzeni obsłużyć – poza buforowaniem odczytu
i zapisu
– również System Operacyjny macierzy, jakim jest Linux oraz oprogramowanie IBM
Spectrum Virtualize.
W związku z tym, że pamięć na buforowanie odczytu i zapisu wynosi 768
GB, w ocenie
Odwołującego wykonawca Averbit nie zaoferował żadnej pamięci na System
Operacyjny macierzy, jakim jest Linux oraz oprogramowanie IBM Spectrum Virtualize. Zdaniem
Odwołującego Zamawiający jasno i precyzyjnie wskazał, że pamięć cache o pojemności
minimum 768 GB ma być dedykowana wyłącznie do obsługi buforowania odczytu i zapisu, nie
zaś do obsługi buforowania odczytu i zapisu oraz obsługi Systemu Operacyjnego Macierzy oraz
Aplikacji IBM Spectrum Virtualize.
Powołując się na treść wyjaśnień wykonawcy Averbit z dnia
13 czerwca 2024 r.
(„Zaoferowana przez AVERBIT macierz jest wyposażona w pamięć cache
o pojemności minimum 768GB dedykowaną do obsługi buforowania odczytu i zapisu oraz
możliwość rozbudowy pamięci cache do minimum 1024GB, zgodnie z oświadczeniem
AVERBIT złożonym w ofercie.”) Odwołujący stwierdził, że wykonawca Averbit dokonał,
a
Zamawiający zaakceptował, samowolną zmianę treści SWZ po terminie składania ofert.
W
ocenie Odwołującego oświadczenie IBM nie odnosi się do pojemności dedykowanej,
a
zawiera oczywistą informację, że pamięć cache (nie pojemność 768GB) jest dedykowana do
obsługi buforowania odczytu i zapisu. Odwołujący stwierdził, że rozwiązanie zaoferowane przez
wykonawcę Averbit nie spełnia ww. wymagania OPZ, a wykonawca Averbit dopuścił się
dwukrotnie (składając ofertę oraz wyjaśnienia do oferty) przedstawienia informacji
wprowadzających Zamawiającego w błąd w wyniku lekkomyślnego lub niedbałego działania, co
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu –
w
szczególności doprowadziło do wyboru oferty wykonawcy Averbit. Specyfikacja warunków
zamówienia (dalej: „SWZ”) - Rozdział VII. Kwalifikacja podmiotowa Wykonawców pkt 3 ppkt 1
lit. p) -
przewiduje za takie działanie sankcję wykluczenia wykonawcy z postępowania.
Izba ustaliła, że w pkt IV Specyfikacji warunków zamówienia („SWZ”) Zamawiający zawarł
następujące postanowienia:
„2) Szczegółowe określenie przedmiotu zamówienia znajduje się w Części II SWZ oraz Części
IV SWZ.
3) Zgodnie z art. 101 ust. 4 ustawy Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne
opisywanym w SWZ za pomocą norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów
referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy, jeżeli pozwolą
one uzyskać cechy lub parametry nie gorsze niż przywołane.
Zgodnie z art. 101 ust. 5 ustawy, Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne
opisywanym przez Zamawiającego, jest obowiązany udowodnić w ofercie, że proponowane
rozwiązania w równoważnym stopniu spełniają wymagania określone w opisie przedmiotu
zamówienia.”
Część II SWZ stanowi OPZ, natomiast Część IV SWZ – projekt umowy.
Ponadto, w pkt XII SWZ
Zamawiający zawarł następujące postanowienie:
„6) Ofertę stanowi Formularz oferty Wzór nr 1 do Części III SWZ wraz z załącznikiem nr 1 OPIS
PARAMETRÓW OFEROWANEGO SPRZĘTU I OPROGRAMOWANIA (Tabela 1 i Tabela 2).”
Część II SWZ zawierająca OPZ została podzielona na kilka części: I. Specyfikacja techniczna,
II.
Urządzenia równoważne, III. Wymagania dodatkowe, I. Zakres prac wykonawcy oraz II.
Miejsce dostawy i instalacji.
Załącznik nr 1 do Formularza oferty zawiera dwie tabelę. Pierwsza tabela zawiera szczegółową
specyfikacj
ę oferowanego modelu – jak w przypadku części I „Specyfikacja techniczna” OPZ
wraz z miejscem na opis
produktu, jaki miał zostać sporządzony przez wykonawcę
składającego ofertę. Przy czym, w tym zakresie Zamawiający zamieścił dwie uwagi: „(należy
wpisać parametry oferowanego sprzętu)²” oraz „²Należy odnieść się do wszystkich wymogów
wskazanych w części II SWZ – wskazując parametry oferowanego sprzętu”. Natomiast tabela
nr 2 zawiera
wymagania Zamawiającego jak w części II OPZ „Urządzenia równoważne” wraz
z
kolumną „Opis spełnienia wymagania³”, do której odnosiła się adnotacja: „³Niewłaściwe
skreślić.” – w każdym wierszy tej kolumny wyrażenia: „Spełnia/Nie spełnia”.
Nie było pomiędzy stronami sporu co tego, że w ramach OPZ Zamawiający przewidział
możliwość zaoferowania urządzeń równoważnych względem urządzeń referencyjnych. Wobec
powyższego Izba pominęła okoliczność, że w sporządzonym OPZ Zamawiający nie posłużył
się wyrażeniem „lub równoważne”, jak nakazują przepisy ustawy Pzp – kwestia ta nie stanowiła
przedmiotu rozpoznania przez Izbę. Nie było również sporne, że produkt referencyjny został
zaoferowany przez
wykonawcę Averbit, a produkt równoważny przez Odwołującego.
Z treści przytoczonych postanowień SWZ wynika, że część I OPZ dotyczy produktów
referencyjnych
, natomiast część II OPZ – urządzeń równoważnych. W konsekwencji
powyższego należy uznać, że wykonawca oferujący produkty referencyjne nie był zobowiązany
do wypełnienia Tabeli 2, skoro dotyczy ona urządzeń równoważnych, a nie referencyjnych.
Natomiast wykonawca oferujący rozwiązanie równoważne nie był zobowiązany do uzupełnienia
Tabeli 1
w ten sposób, że miałby wykazać posiadanie przez oferowane produkty wszystkich
cech
i funkcjonalności produktów referencyjnych. Przyjęcie przeciwnego stanowiska
oznaczałoby bowiem, że Zamawiający wcale nie przewidział możliwości złożenia oferty
obejmującej urządzenia równoważne – co pozostawałoby w sprzeczności z treścią OPZ. Jak
wskazała Izba w wyroku z dnia 7 marca 2022 r. (KIO 414/22) „równoważność nie polega na
zaoferowaniu przedmiotu zamówienia identycznego do produktu referencyjnego. Istota
rozwiązania równoważnego sprowadza się do zaoferowania produktu spełniającego
funkcjonalności określone przez Zamawiającego. Z powyższego wynika więc, że obowiązkiem
zamawiającego jest określenie, które elementy materiałów wskazanych w opisie przedmiotu
zamówienia i opisane w sposób wskazany w treści art. 99 ust. 5 PrZamPubl, uznaje za
najistotniejsze.
” Zgodnie bowiem z przepisem art. 99 ust. 5 ustawy Pzp przedmiot zamówienia
można opisać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub
szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego
wykonawcę, jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco
precyzyjny i
zrozumiały sposób, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny''.
Natomiast zgodnie z art. 99 ust. 6 ustawy Pzp j
eżeli przedmiot zamówienia został opisany
w
sposób, o którym mowa w ust. 5, zamawiający wskazuje w opisie przedmiotu zamówienia
kryteria stosowane w celu oceny równoważności. Wymaganie od produktu oferowanego jako
rozwiązanie równoważne spełnienia wszystkich cech i funkcjonalności, jakie posiada produkt
referencyjny,
całkowicie wypaczałoby sens przewidzenia możliwości zaoferowania rozwiązania
równoważnego.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała za zasadne te zarzuty odwołania, które dotyczą
podstaw odrzucenia oferty Odwołującego odnoszących się do wymagań wskazanych w Części
I OPZ
– tj. zarzuty opisane w pkt 2. Niezgodność zaoferowanego przedmiotu zamówienia ze
specyfikacją techniczną ad. lit. a, str. 12 i 13 odwołania (wymaganie dot. konfiguracji:
• (7x24x24h fix + opcja HDR PLN ).(16 dyski 9,6 TB) • os AIX i POWER HA, vnvare) oraz ad.
lit. c,
str. 13 i 14 odwołania (wymagania: ACEA Encryption USB Flash Drives (Four Pack) ACED
Ensryption Enablement).
Konsekwentnie, wymagania dotyczące urządzeń równoważnych podlegają badaniu wyłącznie
w odniesieniu do
oferty, której przedmiotem są takie urządzenia, a nie produkt referencyjny.
Ponieważ z założenia są to wybrane cechy czy funkcjonalności podmiotu referencyjnego nie
ma potrzeby
ich badania względem oferty obejmującej taki produkt. Jeżeli zamawiający określi
względem produktów równoważnych dodatkowe wymagania, które nie obowiązują produktów
referencyjnych, to
na ogół należy to uznać za nieprawidłowość prowadzonego postępowania
mogą jednak wystąpić wyjątki, gdy np. konkretne wymaganie w połączniu z innym ma
zapewnić określoną cechę produktu referencyjnego). Jednakże to, czy taka sytuacja wystąpiła
w niniejszej sprawie,
nie było przedmiotem zarzutów odwołania, a kwestia ta mogłaby być
oceniana
przez Izbę na etapie postępowania przed otwarciem ofert. Istotne jest natomiast to,
że oferta złożona przez wykonawcę Averbit nie podlegała ocenie w zakresie wymagań
dotyczących urządzeń równoważnych. W konsekwencji, kwestia zgodności tej oferty
z wymaganiem
odnoszącym się do urządzeń równoważnych (wymaganie: macierz powinna
być wyposażona w pamięć cache o pojemności minimum 768GB dedykowanej do obsługi
buforowania odczytu i zapisu oraz możliwość rozbudowy pamięci cache do minimum 1024GB)
nie podlega
ła badaniu również w postępowaniu odwoławczym. W związku z tym postawiony
w tym zakresie
zarzut Izba uznała za niezasadny.
Wymaga dodania
, że nawet gdyby dopuścić jeszcze inne interpretacje ww. postanowień SWZ
(w tym OPZ), tj. tę przedstawianą przez Odwołującego oraz tę prezentowaną przez
Zamawiającego, to w tej sytuacji należałoby uznać, że postanowienia SWZ są niejednoznaczne
i budzą wątpliwości. Natomiast zgodnie z ugruntowaną - zarówno przez orzecznictwo jak
i
doktrynę – zasadą niejednoznaczne postanowienia SWZ, wywołujące wątpliwości co do ich
interpretacji, nie mogą obciążać wykonawców negatywnymi skutkami. W przypadku przyjęcia
takiego stanowiska ocena
zarzutów, o których mowa powyżej, byłaby taka sama.
Trzeba jeszcze nadmienić, iż Izba dostrzegła, że na początku Załącznika 1 do Formularza
ofertowego widniała uwaga: „w niniejszym załączniku należy odnieść się do wszystkich
parametrów sprzętu wskazanych Części II SWZ”. Jednakże, w ocenie składu orzekającego
Izby,
uwagi tej nie można interpretować w oderwaniu od pozostałych postanowień SWZ
przewidujących możliwość złożenia oferty obejmującej urządzenia równoważne, jak i przepisów
ustawy Pzp. Ww.
okoliczność mogłaby co najwyżej potwierdzać tezę o niejednoznaczności
postanowień SWZ (w tym OPZ).
Odnosząc się do pozostałych zarzutów odwołania dotyczących odrzucenia oferty
Odwołującego należy wskazać, co następuje:
Ad. 1. Brak wykazania
równoważności zaoferowanego przedmiotu zamówienia.
Ad. 1 a
– Izba uznała zarzut za zasadny. Zamawiający przedstawił w tym zakresie następujące
uzasadnienie:
„Wykonawca ograniczył się do powielenia w treści Załącznika nr 1 do Formularza ofertowego,
metodą copy&paste wymagań części II SWZ potwierdzając spełnienie wszystkich wymagań.
Nie wskazał, zgodnie z wezwaniem Zamawiającego, miejsca w formularzu ofertowym lub
innego dokumentu załączonego do oferty, z którego wynika, iż zaoferowane urządzenia
potwierdzają wymagania określone w tabeli.”
Powyższe uzasadnienie jest bardzo lakoniczne. Nie wiadomo spełnienia których konkretnie
kryteriów równoważności nie wykazał Odwołujący. Do tak ogólnego uzasadnienia Izba nie jest
w stanie w żaden sposób się odnieść. Należy jedynie powtórzyć i przyznać rację
Odwołującemu, że nie można uznać za dopuszczalne wymaganie od oferty obejmującej
rozwiązanie równoważne spełnienia wszystkich cech i funkcjonalności posiadanych przez
rozwiązanie referencyjne, a jedynie tych wskazanych jako kryteria równoważności.
Ad. 1 b
– Izba uznała zarzut za zasadny. W uzasadnieniu odrzucenia oferty Zamawiający
stwierdził m.in.:
„Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień, odnośnie oryginalnego producenta
pamięci masowych tzw. OEM (Original Equipment Manufacturer) oraz oprogramowania oraz jej
producenta.
Wykonawca w odpowiedzi na pismo Zamawiającego – uchylił się od odpowiedzi sugerując
skierowanie bezpośrednio zapytania do Andra Sp. z o.o.”
Zamawiający stwierdził, że Odwołujący „oferuje rozwiązanie, którego nie zna, a więc nie spełnia
warunków Części IV SWZ:
„PODSTAWOWE ZOBOWIĄZANIA STRON
§3
2. Wykonawca w szc
zególności zapewnia i gwarantuje, że:
1) dysponuje odpowiednią wiedzą, doświadczeniem, a także bazą i środkami technicznymi
umożliwiającymi prawidłową realizację Umowy”.”
Należy zgodzić się z Odwołującym, że przytoczone przez Zamawiającego postanowienie
dotyczy etapu realizacji umowy. Ma ono
bardzo ogólny charakter i nie może stanowić podstawy
odrzucenia oferty.
Należy w tym kontekście zauważyć, że na początku uzasadnienia odrzucenia oferty
Odwołującego Zamawiający przywołał m.in. postanowienie zwarte w Części I SWZ Rozdział IV
pkt 1
. W dalszej części uzasadnienia Zamawiający nie stwierdził jednak niezgodności oferty
Odwołującego w tym zakresie. W związku z tym kwestia ta nie była przedmiotem oceny Izby.
Ad. 1 c
Zamawiający stwierdził, że oryginalnym producentem urządzeń EonStor nie jest Andra Sp.
z
o.o. z siedzibą w Warszawie, a InforTrend Technology Inc. z siedzibą w Taipei, Tajwan. Dalej
Zamawiający stwierdził, że informacja o OEM jest dla niego bardzo istotna, a dokumentacja
produktów InforTrend jest powszechnie dostępna na stronach internetowych producenta
i
pozwala na szczegółową analizę i stwierdzenie, czy oferowane rozwiązanie jest równoważne.
Następnie Zamawiający stwierdził:
„Analiza informacji zawartych w Załączniku nr 1 do formularza ofertowego oraz wyjaśnień
złożonych przez Wykonawcę w dniu 10 czerwca 2024 r., prowadzi do wniosku, iż Wykonawca
nie wykazał równoważności oferowanego rozwiązania.
Uchy
lanie się Wykonawcy od udzielenia jednoznacznych odpowiedzi Zamawiającego, tylko
potwierdza brak jego wiedzy do realizacji zamówienia. Budzi to uzasadnione obawy
Zamawiającego, czy Wykonawca jest zdolny do realizacji przedmiotu zamówienia.”
W powyższym fragmencie Zamawiający połączył kilka wątków, a ostatecznie nie wiadomo na
czym dokładnie polega nieprawidłowość oferty Odwołującego. Zdaje się, że nie domyślił się
tego również Odwołujący, skoro ustosunkowanie się do tego punktu uzasadnienia odrzucenia
oferty połączył z argumentacją dotyczącą punktu poprzedniego.
Należy zgodzić się z Odwołującym, że Zamawiający nie uzasadnił w żaden konkretny sposób
swojego ogólnego stanowiska co do niespełnienia przez Odwołującego kryteriów
równoważności. W związku z tym podniesiony w tym zakresie zarzut Izba uznała za zasadny.
Należy jednak podkreślić, że dotyczy to ogólnej argumentacji Zamawiającego zatytułowanej
w
uzasadnieniu odrzucenia oferty „Brak wykazania równoważności zaoferowanego przedmiotu
zamówienia”.
Natomiast
odnosząc się do zarzutów dotyczących dalszej argumentacji Zamawiającego
zatytułowanej: „2. Niezgodność zaoferowanego przedmiotu zamówienia ze specyfikacją
techniczną.” należy stwierdzić:
Ad. 2 a) i 2 c)
– stanowisko w tym zakresie zostało już przedstawione powyżej wraz ze
stanowiskiem do pierwszego zarzutu.
Ad. 2 b)
Izba podziel
iła stanowisko Odwołującego odnośnie zarzucanego temu wykonawcy
niespełnienia wymagań określonych w pkt III 3) 5) oraz 6) OPZ Wymagania dodatkowe:
„3) Dostarczone Urządzenia muszą pochodzić z oficjalnego, autoryzowanego przez
producentów, kanału sprzedaży na rynek polski lub UE przeznaczone do sprzedaży i serwisu
na rynku polskim.
5) Dostarczone U
rządzenia nie mogą być obciążone uprzednio nabytymi przez innych klientów
prawami podmiotów trzecich (subdystrybucja).
6) Dostarczone urządzenia nie mogą pochodzić z dystrybucji podmiotów trzecich (np. niezależni
brokerzy) innych
niż producenci i ich oficjalni dystrybutorzy.”
Należy zgodzić się z Odwołującym, że Zamawiający nie wykazał w uzasadnieniu odrzucenia
jego oferty, aby
producentem oferowanej przez tego wykonawcę macierzy był podmiot
InforTrend Technology Inc. Stwierdzenie
niespełnienia ww. wymagań w oparciu o to, że
podmiot ten jest producentem jednego z elementów oferowanej macierzy (nawet bardzo
istotnego), należy uznać za zbyt daleko idące.
Należy dodać, że Izba nie uznała skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wobec
wnioskowanego przez Odwołującego dowodu w postaci umowy licencyjnej. Zgodnie z art. 545
ust. 3 ustawy Pzp
Izba, na wniosek lub z urzędu, może w niezbędnym zakresie ograniczyć
stronom i uczestnikom postępowania odwoławczego prawo wglądu do materiału dowodowego
załączonego do akt sprawy, jeżeli udostępnienie tego materiału groziłoby ujawnieniem
informacji stanowiącej tajemnicę chronioną na podstawie odrębnych przepisów, inną niż
informacja niejawna.
Odwołujący wnioskował o ograniczenie dostępu (wobec przystępującego)
do wnioskowanego przez niego dowodu w pos
taci umowy licencyjnej powołując się na
okoliczność, że dokument ten zawiera informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
W
związku z tym Odwołujący obowiązany był tę okolicznością udowodnić. Zgodnie z art. 11
ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r.
poz. 1233) p
rzez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są
powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo
dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi
podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Z
powyższego wynika, że ochronie tako tajemnica przedsiębiorstwa podlegają określone
informacje, a nie konkretne dokumenty
. W związku z tym zastrzegając dowód składany
w
postępowaniu odwoławczym strona obowiązana jest przedstawić uzasadnienie odnośnie
tajemnicy
przedsiębiorstwa w takim zakresie, w jakim dokonuje zastrzeżenia. Odwołujący
zastrzegł umowę licencyjną w całym zakresie (nie złożył wersji umowy dla wykonawcy Averbit
z z
amazanymi konkretnymi informacjami). W związku z tym obowiązany był do wykazania, że
wszystkie informacje zawarte w tym dokumencie
należy uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa.
Obowiązkowi temu Odwołujący nie sprostał. Przedstawił tylko ogólne uzasadnienie dotyczące
umowy, a nie poszczególnych informacji zawartych w tym dokumencie. Mając to na uwadze
Izba
uznała poczynione przez Odwołującego zastrzeżenie za nieskuteczne.
Ad. 2 d)
W
odniesieniu do wymagań określonych w pkt II ppkt 6 oraz pkt I Zakres prac lit. c) OPZ Izba
podzieliła stanowisko Zamawiającego.
Zamawiający, powziąwszy wątpliwości co do spełnienia przez Odwołującego ww. wymagań,
wezwał Odwołującego do przedstawienia wyjaśnień. W wezwaniu Zamawiający przytoczył
treść ww. postanowień OPZ i wskazał:
„Proszę o wyjaśnienie, w jaki sposób i przy wykorzystaniu jakich urządzeń zostaną spełnione
powyżej wskazane wymagania.” [wezwanie Zamawiającego z 3 czerwca 2024 r.]
W odpowiedzi na ww. wezwanie Odwołujący powołał się na wcześniejsze stanowisko
Zamawiającego dotyczące możliwych rozwiązań, przedstawione w piśmie stanowiącym
odpowiedź na odwołanie w sprawie KIO 1145/24), jednakże sam nie przedstawił żadnych
konkretnych informacji odnośnie przyjętego przez siebie sposobu realizacji zamówienia [pismo
Odwołującego z 7 czerwca 2024 r.]. Zamawiający nie otrzymał żadnych wyjaśnień
pozwalających mu na uznanie, że oferta Odwołującego jest w tym zakresie zgodna z warunkami
zamówienia. Przedstawienie tych informacji na etapie postępowania odwoławczego należy
uznać za spóźnione. Z tego powodu Izba oddaliła wniosek Odwołującego o przeprowadzenie
dowodu z okazania
filmu instruktażowego dotyczącego migracji.
Mając na uwadze nieprzedstawienie przez Odwołującego konkretnych wyjaśnień w odpowiedzi
na wezwanie
Zamawiającego należy uznać, że Zamawiający miał prawo dokonać oceny oferty
w tym zakresie na podstawie pozyskanej dokumentacji
, która nie potwierdzała możliwości
wykonania zamówienia przez Odwołującego zgodnie z ustalonymi warunkami. To Odwołujący,
nie udzielając odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, pozbawił się możliwości dokonania
oceny przyjętego w tym zakresie rozwiązania.
W związku z powyższym podniesiony w tym zakresie zarzut Izba uznała za niezasadny.
Powyższe oznacza, że pomimo uznania za zasadne większości zarzutów dotyczących
czynności odrzucenia oferty Odwołującego, czynność ta pozostaje w mocy. W konsekwencji,
mając na uwadze treść art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, należało uznać, że odwołanie podlega
oddaleniu w całości. Okoliczność uznania za zasadne części zarzutów nie ma bowiem – w tym
przypadku -
wpływu na ostateczny wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: