Sygn. akt: KIO 2505/24
WYROK
Warszawa, dnia 8 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 15
lipca 2024 r. przez wykonawcę MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą
w Modlniczce w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Sąd Okręgowy
w
Białymstoku
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Centrum Informatyki
"ZETO" Spółka akcyjna z siedzibą w Białymstoku
orzeka:
uwzględnia odwołanie w części, tj. w zakresie zarzutów nr 1, 3, 8 i 9 i nakazuje
zamawiającemu Sąd Okręgowy w Białymstoku: unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, odrzucenie oferty wykonawcy Centrum Informatyki "ZETO" Spółka
akcyjna
z siedzibą w Białymstoku, powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą
w Modlniczce
w części ½ i zamawiającego Sąd Okręgowy w Białymstoku w części ½ i:
3.1 zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę MAXTO Technology
Sp. z
o.o. z siedzibą w Modlniczce tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę MAXTO
Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od zamawiającego Sąd Okręgowy w Białymstoku na rzecz wykonawcy MAXTO
Technology Sp. z o.o. z siedzibą w Modlniczce kwotę 6 800 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy
osiem
set złotych zero groszy) tytułem proporcjonalnego rozdzielenia kwoty wpisu
od
odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………..
Sygn. akt:
KIO 2505/24
UZASADNIENIE
Sąd Okręgowy w Białymstoku (dalej: „Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów
ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605
ze
zm. dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym
pn.: „Wymiana i rozbudowa systemu CCTV z wymianą kamer analogowych
na kamery IP, okablowania, serwerów i macierzy w budynku Sądu Rejonowego
w
Białymstoku” (znak postępowania: ZP.261.2.2024).
Wartość szacunkowa zamówienia jest
poni
żej progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Biuletynie
Zamówień Publicznych w dniu 30 kwietnia 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00309048.
W dniu 15 lipca 2024 r.
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca MAXTO Technology Sp. z o.o. z siedzibą
w Modlniczce
(dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono od:
czynności badania i oceny ofert w postępowaniu,
czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Centrum Informatyki "ZETO" Spółka
akcyjna z
siedzibą w Białymstoku (dalej: „ZETO”),
- zaniechania odrzucenia oferty ZETO,
czynności poprawienia omyłki w ofercie ZETO,
zaniechania wezwania ZETO do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia dokumentów,
zaniechania wezwania ZETO do złożenia wyjaśnień.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty ZETO pomimo,
że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty ZETO
pomimo, że Wykonawca ten nie spełnia warunków udziału w postępowaniu oraz nie złożył
w
przewidzianym terminie podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych oraz
innych dokumentów i oświadczeń;
3) art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp poprzez jego zastosowanie i dokonanie poprawienia
innej omyłki w zakresie oznaczenia nazwy producenta wskazanego przez ZETO
w FORMULARZU CENOWYM OFERTY
– zał. nr 4 do SWZ, podczas, gdy brak było podstaw
do poprawy tej omyłki (pismo z 3.07.2024r.);
4) art. 226 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty ZETO pomimo,
że oferta tego Wykonawcy została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu art. 3 ust. 1 i art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji
(dalej: „uznk”;
5) art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania ZETO do złożenia, poprawienia
lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych dotyczących warunku w zakresie
zdolności technicznej i zawodowej z rozdz. XVII ust. 1 pkt 4 lit. a) SWZ (str. 11), pomimo,
że dokumenty podmiotowe złożone przez tego Wykonawcę są niekompletne i nie
potwierdzają spełnienia warunków udziału w postępowaniu;
6) art. 128 ust. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania ZETO do złożenia wyjaśnień
w
zakresie treści podmiotowych środków dowodowych;
7) art.
223 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania ZETO do złożenia wyjaśnień
treści oferty i innych dokumentów i oświadczeń;
8) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór oferty ZETO pomimo, że nie jest to oferta
najkorzystniejsza;
9) art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez prowadzenie Postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców
i nieprzejrzysty.
Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania,
2) nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
3) nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty ZETO.
Odwołujący wskazał, że w wyniku naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów interes
Odwołującego w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, ponieważ Odwołujący jest
wykonawcą zainteresowanym pozyskaniem przedmiotowego zamówienia i może ponieść
szkodę na skutek naruszenia przepisów ustawy Pzp przez Zamawiającego. Odwołujący
posiada interes w uzyskaniu niniejszego zamówienia, ponieważ złożył ważną
i
niepodlegającą odrzuceniu ofertę oraz zajmuje drugie miejsce w rankingu ofert.
Niewątpliwie w niniejszym stanie faktycznym istnieje także możliwość poniesienia szkody
przez Odwołującego. Szkoda ta polega na braku możliwości osiągnięcia zysku w związku
z
realizacją zamówienia. Powyższe dowodzi naruszenia interesu w uzyskaniu zamówienia,
co czyni zadość wymaganiom określonym w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp do wniesienia
niniejszego odwołania.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust. 1 pkt 2) lit.
a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 10 lipca 2024 r. (zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej
oferty). W
związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 15 lipca 2024 r. należy uznać
za wniesione w
wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 10 000,00 złotych (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero
groszy) został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Stanowisko Odwołującego:
W zakresie zarzutu nr 1 Odwołujący wskazał, że Zamawiający w formularzu cenowym oferty
wymagał podania informacji na temat oferowanych urządzeń. ZETO w złożonym formularzu
cenowym oferty
wskazał w pkt 3), że oferuje: „Kamera stacjonarna kopułowa, wewnętrzna,
rozdzielczość 3MPix (2048x1536) – 105 szt.: Producent: SCHNEIDER ELECTRIC Model:
IME338-
1IRS 3. Zamawiający uznał, że ZETO zaoferował w rzeczywistości kamerę innego
producenta -
nie: „SCHNEIDER ELECTRIC” – jak ZETO literalnie wpisał w swojej ofercie,
lecz producenta PELCO (Pelco Corporate). Zamawiający uznał, że jest to inna omyłka,
o
której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp i dokonał jej poprawienia. ZETO zgodę
na
to poprawienie omyłki. Niezależnie od dopuszczalności poprawienia tej omyłki,
poprawienie omyłki i uznanie, że przedmiotem oferty ZETO jest urządzenie producenta
PELCO (Pelco Corporate) Model: IME338-
1IRS powoduje, że zaoferowana kamera nie
spełnia wymagania: „obiektyw zmiennoogniskowy o ogniskowych, zapewniający
horyzontalne pole widzenia: w zakresie minimum 106
O
O
, dla najmniejszej ogniskowej,
wielkości i rozdzielczości przetwornika”. W ocenie Odwołującego model zaproponowany
przez ZETO posiada tylko obiektyw zmiennoogniskowy zapewniający horyzontalne pole
widzenia w zakresie 38,2-
106 stopni dlatego nie spełnia tego wymagania (brakuje
0,2 stopnia dla dolnej granicy).
W świetle powyższego oferta ZETO podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp ponieważ jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia (zarzut nr 1).
Z
ostrożności, Odwołujący podniósł zarzut art. 128 ust. 4 i 223 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania do złożenia wyjaśnień w tym zakresie (zarzut nr 7), jeśli jednak Izba
uzna za zasadne wezwanie do wyjaśnień przed odrzuceniem oferty ZETO z tego powodu.
W zakresie zarzutu nr 2 Odwołujący wskazał, że ZETO w złożonym wykazie zamówień nie
potwierdził spełnienia warunków dotyczących doświadczenia wymaganego w XVII ust. 1
pkt 4 lit. a) SWZ
, ponieważ:
1. w
zakresie poz. 1 wykazu zamówień:
a) wskazano ogólnie rodzaj i zakres zamówienia bez doprecyzowania, że były one
wykonywane „w budynku”.
Tymczasem zakres tych prac obejmował przede wszystkim prace
innego rodzaju (nie w budynku), niż wskazane w warunku. Z treści listu referencyjnego
wynika wprost, że montaż dotyczył kamer zewnętrznych i wewnętrznych (choć nie wskazuje
się ile których - wskazano jedynie łączną liczbę wszystkich kamer – 210 szt). Zatem
wykonany przez ZETO w ramach tego zamówienia wizyjny system bezpieczeństwa VSS
(CCTV) w części został wykonany nie w budynku. Na potrzeby wykazania spełniania
warunku ZETO powinno podać informacje dotyczące systemu jedynie w budynku,
b) tym samym podana w wykazie zamówień wartość prac dotyczy także prac
wykraczających poza te wskazane w warunku (nie w budynku).
c) nie potwierdzono, że zamówienie to polegało na montażu, instalacji i uruchomieniu
systemu telewizji dozorowej VSS (CCTV).
ZETO oprócz nazwy zadania inwestycyjnego
podało jedynie „w ramach którego C.I. „ZETO” S.A. wykonała wizyjny system
bezpieczeństwa VSS (CCTV) obsługujący łącznie 210 szt. kamer”. W treści listu
referencyjnego mowa co prawda o montażu kamer, ale sam montaż kamer nie stanowi
o
montażu systemu. Wartość prac wymaganych w postępowaniu to 1 mln. zł brutto,
a
wykazana wartość prac w złożonej referencji to niecałe 1,148 mln zł brutto. Oczywistym
jest, że wartość prac związanych z wykonaniem instalacji poza budynkiem, jest większa niż
148 tys. zł w przypadku kompleksu typu centrum logistyczne,
d) w konsekwencji, skoro jak wskazano powyżej zamówienie to dotyczyło także systemu nie
w budynku i obejmowało także kamery zewnętrzne, to nie wiadomo ile kamer składało się
na system w budynku.
2) w zakresie poz. 2 wykazu zamówień:
a) wskazano prace bez doprecyzowania, że były one wykonywane w budynku, tymczasem
zakres tych prac obejmował przede wszystkim prace innego rodzaju (nie w budynku). Prace
były wykonywane na przejściu granicznym, co przy specyfice takiego typu obiektów
jednoznacznie sugeruje, że system monitoringu obejmuje kamery w zdecydowanej
większości nie w budynku,
b) tym samym podana w wykazie zamówień wartość prac dotyczy także prac
wykraczających poza te wskazane w warunku (nie w budynku),
c) nie potwierdzono, że zamówienie to polegało na montażu, instalacji i uruchomieniu
systemu telewizji dozorowej VSS (CCTV).
w treści listu referencyjnego mowa wprost
o
wdrożeniu nowego systemu CCTV obsługującego łącznie 154 kamery, w tym 26 punktów
kamerowych projektowanych i 126 punktów kamerowych istniejących zintegrowanych
do
nowego systemu. Zatem w zakresie tych punktów kamerowych istniejących
zintegrowanych ZETO nie dokonywało montażu i instalacji systemu, a mogło co najwyżej
w
tym zakresie system uruchamiać. To tłumaczy dlaczego nie potwierdzono montażu
i instalacji systemu dla wymaganej w warunku liczby kamer. Tym samym ZETO nie
montowało i nie instalowało systemu telewizji dozorowej VSS (CCTV) w budynku
i
obsługującego minimum 100 kamer, ale jedynie co najwyżej 26 kamer (punkty kamerowe
projektowane). A z takim systemem jedynie zintegrowało 126 istniejących punktów
kamerowych (czyli dla takiej łącznej liczby kamer uruchomiło system). Bo instalacja i montaż
systemu obsługującego co najmniej 100 kamer wymaga zainstalowania co najmniej 100
kamer
– bo one są jedną z podstawowych części systemu (bez kamer nie ma systemu
CCTV). Argumentacja przeciwna prowadziła by do niedorzecznego wniosku, że można
zamontować/zainstalować system CCTV bez montażu ani jednej kamery.
d) w konsekwencji, skoro jak wskazano powyżej zamówienie to dotyczyło także systemu nie
w budynku i obejmowało także, a można założyć, że przede wszystkim kamery zewnętrzne,
to nie wiadomo ile kamer składało się na system w budynku – te 26 projektowanych punktów
kamerowych też nie musiało być w budynku (choć można uznać, że jest to bez znaczenia,
bo ta liczba jest i tak poniżej 100 szt. wymaganych w warunku). Zgodnie z treścią warunku
system ten miał być systemem w budynku oraz obsługiwać co najmniej 100 kamer.
W
wykazie zamówień i liście referencyjnym wskazano, że zamówienie obejmowało łącznie
154 szt. kamer. Nie wiadomo zatem ile kamer składało się na system w budynku.
W świetle powyższego Zamawiający winien był wezwać ZETO (zarzut nr 6) w trybie art. 128
ust. 4 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień i (zarzut nr 5) w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
do
złożenia, poprawienia lub uzupełnienia wykazu zamówień wraz z dokumentami
potwierdzającymi, że roboty budowlane zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki
budowlanej i prawidłowo ukończone.
Dalej Odwołujący wskazywał (zarzut nr 4) ZETO, że informacje zawarte w wykazie
zamówień ZETO oraz w oświadczeniu zawartym w załączniku nr 5 do SWZ
są nieprawdziwe. ZETO oświadczył, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, a nie
spełnia. Jednocześnie nie ulega wątpliwości, że w tym przypadku ZETO w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawiło informacje wprowadzające w błąd, co mogło
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia. Okoliczności sprawy pozwalają także uznać, że wykonawca ten
który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunki udziału
w
postępowaniu, co mogło mieć i miało istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego oraz który zataił te informacje. Niewątpliwie, ZETO dopuścił się przynajmniej
rażącego niedbalstwa, przy przedstawianiu informacji na temat własnego doświadczenia.
Działanie ZETO było oczywiście działaniem celowym. Opisane działanie ZETO
są zaprzeczeniem uczciwości, rzetelności, zaufania, lojalności, szczerości, fachowości,
prywatności, poszanowania interesów drugiej strony i jako takie wyczerpują znamiona także
art. 3 ust. 1 uznk. ZETO przystąpiło do Postępowania, nie spełniając warunków, ale poprzez
umiejętne przygotowanie dokumentów podmiotowych w zakresie warunku doświadczenia
doprowadziło do wyboru jego oferty. ZETO starało się wykorzystać przestrzeń jaką stwarza
brak przewidzenia przez Zamawiającego fakultatywnej przesłanki wykluczenia z art. 109
ust.
1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp. W świetle powyższego oferta ZETO podlega odrzuceniu
na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, ponieważ została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu uznk.
W zakresie zarzutu nr 3 Odwołujący wskazał m. in., że
Zamawiający uznał, że ZETO
zaoferował w rzeczywistości urządzenia innego producenta - nie: „SCHNEIDER ELECTRIC”
– jak ZETO literalnie wpisał w swojej ofercie, lecz producenta PELCO (Pelco Corporate).
Zamawiający uznał, że jest to inna omyłka, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
i
dokonał jej poprawienia, co należy uznać za niedopuszczalne, ponieważ nie ma możliwości
ustalenia, czy ZETO błędnie podał nazwę producenta czy też oznaczenie modelu.
Jak
również nie ma możliwości ustalenia, w których pozycjach błędnie podano producenta,
a
w których to model został nieprawidłowo oznaczony. Zamawiający kwestię tę zupełnie
pominął w uzasadnieniu poprawienia omyłki, a przecież mamy do czynienia z dwiema,
a
nawet trzema równoprawnymi wariantami poprawienia omyłki, a tym samym nie sposób
odkodować jaka była rzeczywista intencja i treść oferty ZETO. Poprawienie tej omyłki
w
jakikolwiek sposób to negocjowanie treści oferty. Nie można zakładać, że ZETO chciało
wszędzie zaoferować produkty tego samego producenta. Zamawiający tak przyjął
na
potrzeby poprawy omyłki, ale nie miał ku temu żadnych podstaw, bo można było
oferować produkty różnych producentów. Bo wbrew temu co twierdzi Zamawiający, owszem
Schneider Electric jest również producentem kamer – produkuje tego rodzaju asortyment.
Istniała zatem możliwość zaoferowania także kamer Schneider Electric, przynajmniej
w
części pozycji. Wreszcie nie można też zakładać, że ZETO prawidłowo dobrał asortyment.
Wręcz przeciwnie – przepisanie w formularzu cenowym oferty wymagań Zamawiającego nie
pozwała zakładać żadnej szerszej i rzetelnej analizy. Ale też nie pozwala na identyfikację
żadnego konkretnego urządzenia, bo nie podano parametrów rzeczywistych, a ZETO jedynie
przepisał parametry minimalne (użycie słów „minimum” itd.).
W konsekwencji powyższych zarzutów doszło do naruszenia także (zarzut nr 8) art. 239
ust.
1 ustawy Pzp poprzez wybór oferty ZETO pomimo, że nie jest to oferta najkorzystniejsza
oraz (zarzut nr 9)
art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców
i nieprzejrzysty (zarzuty wynikowe).
Stanowisko Zamawiającego:
Zamawiający pismem z dnia 2 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc
o
oddalenie odwołania w całości.
Stanowisko ZETO:
Pismem z dnia 2 sierpnia 2024 r. ZETO
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Po przeprowadzeniu rozprawy, na podstawie zgromadzonego w
sprawie materiału
dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i
zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła ponadto, że Odwołujący wykazał przesłanki skorzystania ze środków ochrony
prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie po stronie
Zamawiającego zgłosił ZETO. Strony nie zgłosiły zastrzeżeń co do skuteczności
przystąpienia ani opozycji przeciw przystąpieniu do postępowania odwoławczego, w związku
z czym Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego
zgłoszonego przez ZETO po stronie Zamawiającego.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania,
załączone do odpowiedzi na odwołanie i pisma procesowego ZETO, przekazane przez
Odwołującego drogą elektroniczną w dniu 4 sierpnia 2024 r. (które zostały przedłożone
również przez Odwołującego na posiedzeniu) oraz przedłożone przez Zamawiającego
i
Przystępującego na posiedzeniu.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron, uczestnika postępowania odwoławczego
oraz
zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że odwołanie zasługiwało na częściowe
uwzględnienie, tj. w zakresie zarzutu nr 1 oraz zarzutu nr 3, a konsekwencji ich
uwzględnienia, również w zakresie zarzutów nr 8 i nr 9, natomiast w pozostałym zakresie
podlegało oddaleniu.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny.
Po dokonanych zmianach treści SWZ przez Zamawiającego, w ostatecznie ustalonej wersji
Formularza Cenowego Oferty (załącznik nr 4 do SWZ), dla urządzenia z poz. 3 „Kamera
stacjonarna kopułowa, wewnętrzna, rozdzielczość 3MPix (2048x1536) – 105 szt”,
Zamawiający wymagał podania producenta oraz modelu urządzenia, a także zakreślił
wymagane
parametry
urządzenia
(dopuszczalne
parametry
korzystniejsze
dla
Zamawiającego). Jednym z tych parametrów było wymaganie, aby urządzenie wyposażone
było w „obiektyw zmiennoogniskowy o ogniskowych, zapewniający horyzontalne pole
widzenia: w zakresie minimum 106
O
O
, dla najmniejszej ogniskowej, wielkości
i
rozdzielczości przetwornika”.
Jednocześnie, na mocy zmian treści SWZ dokonanych w ramach wyjaśnień treści SWZ,
Zamawiający dokonał zmian postanowień SWZ dotyczących między innymi opisu
ww.
urządzenia z poz. 3 Formularza Cenowego Oferty, zawartych w pkt. SST 2.5.1 STWiOR
do PT VSS PSIM SR Białystok, nadając w ostatecznym brzmieniu wymaganie: „obiektyw
zmiennoogniskowy o ogniskowych, zapewniający horyzontalne pole widzenia: w zakresie
minimum 106
O
O
, dla najmniejszej ogniskowej, wielkości i rozdzielczości przetwornika”
(tj. analogiczny parametr jak w Formularzu Cenowym Oferty).
W pkt 1.4) lit. a) rozdziału XVII SWZ, Zamawiający postawił następujący warunek dotyczący
zdolności technicznej lub zawodowej: „warunek ten zostanie spełniony jeżeli Wykonawca
wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie) wykonał minimum dwa zamówienia
polegające na montażu, instalacji i uruchomieniu systemu telewizji dozorowej VSS (CCTV)
o
wartości minimum 1 000 000 zł brutto w budynku, obsługującego minimum 100 kamer”.
W Formularzu Cenowym Oferty złożonym przez ZETO w poz. 3 wskazał jako producenta
urządzenia „SCHNEIDER ELECTRIC”, a jako model urządzenia „IME338-1IRS”. Natomiast
j
ako jeden z parametrów oferowanego urządzenia (Lp. 4) wskazał: „obiektyw
zmiennoogniskowy o ogniskowych, zapewniający horyzontalne pole widzenia: w zakresie
minimum 106
O
O
, dla najmniejszej ogniskowej, wielkości i rozdzielczości przetwornika”.
Pismem z dnia 3 lipca 2024 r. Zamawiający powiadomił ZETO o zmianie podanego przez
ZETO w Formularzu Cenowym Oferty producenta urządzeń firmy SCHNEIDER ELECTRIC,
na firmę będącą rzeczywistym producentem urządzeń: PELCO (Pelco Corporate). Zmiana
dotyczyła urządzeń z poz. 1-17, 24 i 25 Formularza Cenowego Oferty, kwalifikując
tę poprawę jako inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia.
ZETO w piśmie z dnia 4 lipca 2024 r. wyraził zgodę na poprawienie omyłki.
W przedłożonym przez ZETO wykazie zamówień, potwierdzający spełnienie warunku udziału
w postępowaniu w zakresie posiadania doświadczenia, o którym mowa w pkt XVII.1.4) lit. a)
SWZ (załącznik nr 7 do SWZ), wskazał następujące zamówienia:
„Budowa centrum logistycznego wraz z budynkiem biurowym, halą magazynową
i
obiektami towarzyszącymi oraz infrastruktury własnej na nieruchomości, a także
infrastruktury zewnętrznej w Wiskitkach przy ul. Błońskiej” w ramach którego C.I. „ZETO”
S.A. wykonała wizyjny system bezpieczeństwa VSS (CCTV) obsługujący łącznie 210 szt.
kamer, o wartości 1 147 844,87 zł,
2. „Przebudowa wjazdu i wyjazdu na drogowym przejściu granicznym Kuźnica Białostocka –
Bruzgi wraz z niezbędną infrastrukturą” w ramach którego C.I. „ZETO” S.A wykonała
wdrożenie nowego systemu telewizji dozorowej (CCTV) na istniejącym międzynarodowym
drogowym przejściu granicznym, obsługujący łącznie 154 kamery, o wartości
zł.
Przechodząc w tym miejscu do oceny poszczególnych zarzutów odwołania, to w odniesieniu
do zarzutu nr 1, tj. naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty
ZETO pomimo, że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia,
w
ocenie Izby zarzut ten był zasadny.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp,
zamawiający odrzuca ofertę, której treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Oferta nie może być niezgodna z warunkami
zamówienia. Warunki zamówienia należy rozumieć zgodnie z definicją wyrażoną w art. 7
pkt 29) ustawy
Pzp, która stanowi, że poprzez warunki zamówienia należy rozumieć warunki,
które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające
w
szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją
zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych
postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. Istota aktualnego rozwiązania
polega na odniesieniu przesłanki odrzucenia oferty do określonych wymagań
zamawiającego, a nie do określonego dokumentu, w którym pewne rozwiązania powinny być
zawarte. Podstawą do odrzucenia oferty jest niezgodność treści oferty z warunkami
zamówienia. Na treść oferty składa się świadczenie wykonawcy. Niezgodność treści oferty
z
warunkami zamówienia polega na sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób
niezgodny z tymi warunkami, tj. w sposób nieodpowiadający wymaganiom zamawiającego
w
odniesieniu do przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji i innych warunków
zamówienia określonych m.in. w art. 91–98 ustawy Pzp. Norma art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy
Pzp odnosi się do merytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawców świadczenia
oraz merytorycznych wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu świadczenia
jego ilości lub jakości, warunków realizacji lub innych elementów istotnych dla wykonania
zamówienia. Analiza niniejszej podstawy odrzucenia oferty pozwala na stwierdzenie,
że oczywistym warunkiem dokonania takiej czynności z uwagi na niezgodność oferty
z
warunkami zamówienia powinno być precyzyjne i jednoznaczne określenie tych wymagań
przez zamawiającego w dokumentach zamówienia. Przykładowo podaje się,
że okolicznością, której wystąpienie skutkować powinno odrzuceniem oferty na tej
podstawie, dotyczyć może zaoferowania przez wykonawcę innego przedmiotu zamówienia
niż wymagany przez zamawiającego, w tym przedmiotu nieodpowiadającego wymaganiom
określonym w warunkach zamówienia (np. zaoferowanie urządzeń o innych
funkcjonalnościach niż wymagane przez zamawiającego, przedłożenie dokumentów
przedmiotowych (próbek), które nie potwierdzają, że produkt spełnia określone przez
zamawiającego wymogi, przedłożenie dokumentów przedmiotowych do innych urządzeń niż
zaoferowane przez wykonawcę, przedstawienie w ofercie wstępnej odmiennego urządzenia
niż oczekiwane przez zamawiającego, co mogło być dopiero przedmiotem negocjacji)
(za:
red. H. Nowak, M. Winiarz, Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz, Wydanie II,
Urząd Zamówień Publicznych).
W nawiązaniu do zaistniałego stanu faktycznego, w oparciu o przedstawione dowody
i
stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego, w ocenie Izby urządzenie
PELCO (Pelco Corporate) model IME338-1IRS
nie spełniało parametru „obiektyw
zmiennoogniskowy o ogniskowych, zapewniający horyzontalne pole widzenia: w zakresie
minimum 106
O
O
, dla najmniejszej ogniskowej, wielkości i rozdzielczości przetwornika” dla
urządzenia z poz. 3 „Kamera stacjonarna kopułowa, wewnętrzna, rozdzielczość 3MPix
(2048x1536)
– 105 szt”.
Należy wskazać po pierwsze, że bezspornym w sprawie jest to, jakim zakresem szerokości
pola widzenia dysponuje urządzenie PELCO (Pelco Corporate) model IME338-1IRS.
Świadczą o tym dowody przedstawione zarówno przez Odwołującego, jak i ZETO,
a w
szczególności przedłożone karty katalogowe tego urządzenia, a także wyjaśnienia
producenta z załączonej korespondencji prowadzonej przez ZETO. Stąd też nie było
w
sprawie wątpliwości, iż zakres ten wynosił 106
O
O
. Odmienna dla stron i uczestnika
była natomiast interpretacja wymaganego parametru i spór dotyczył tego, czy urządzenie
o
takim zakresie spełnia wymagania określone przez Zamawiającego.
Idąc dalej, wbrew twierdzeniom ZETO (zarówno w treści pisma procesowego, jak
i na
rozprawie), zapisy dokumentacji postępowania w tym zakresie były jednolite i wobec
zmian treści SWZ w toku prowadzonego postępowania (w szczególności dokonanej w dniu
28 maja 2024 r.), ostateczna
treść tego parametru w Formularzu Cenowym Oferty była
tożsama ze zmienionymi w tym zakresie postanowieniami opisu urządzenia (kamery)
zawartymi w pkt SST 2.5.1 (Lp. 3)
STWiOR do PT VSS PSIM SR Białystok, mając
następujące brzmienie: „obiektyw zmiennoogniskowy o ogniskowych, zapewniający
horyzontalne pole widzenia: w zakresie minimum 106
O
O
, dla najmniejszej ogniskowej,
wielkości i rozdzielczości przetwornika”. Należy więc pokrótce tylko wskazać, że odpowiedzi
udzielane przez zamawiającego w ramach wyjaśnień SWZ, zmiany brzmienia pierwotnych
zapisów, są bezwzględnie wiążące dla wykonawców. W pierwotnym brzmieniu pkt SST 2.5.1
(Lp. 3) STWiOR (podobnie jak w pierwotnym brzmieniu Formularza Cenowego Oferty)
kwestionowany parametr w takiej wersji nie istniał, gdyż mowa była jedynie o „obiektywie
zmiennoogniskowym o ogniskowych od 2.8mm do 8mm
”. Na taką też treść pkt SST 2.5.1
(Lp. 3) STWiOR
powoływał się w swoim stanowisku pisemnym ZETO. Stąd też nie można
przyznać takiej argumentacji racji, skoro odwołuje się ona do nieistniejącej w dacie składania
ofert treści SWZ. Tym samym jako nieprzekonujące dla Izby były wszelkie argumenty
podnoszone przez ZETO, iż wymagany parametr dotyczył szerokości pola widzenia jedynie
dla najmniejszej ogniskowej (jak wskazał ZETO w piśmie procesowym - jest to 2,8 mm, czyli
O
, a nie było wymogu wskazywania szerokości pola widzenia dla największej ogniskowej
8 mm.
ZETO wywodzi więc wnioski w oparciu o nieistniejące założenia dokumentacji
postępowania, gdyż ostateczne brzmienie STWiOR nie odnosi się do konkretnych wartości
ogniskowych -
zgodnie z pkt SST 2.5.1 (Lp. 3) wymagane jest, aby obiekt był
zmiennoogniskowy, a dla najmniejszej ogniskowej zapewniał horyzontalne pole widzenia
w zakresie minimum 106
O
O
(tak samo w Formularzu Cenowym Oferty).
Izba nie zgadza się z Zamawiającym co do interpretacji podanego przez Zamawiającego
zakresu horyzontalnego pole widzenia, a mianowicie co do tego, że „Ze względu na przyjęty
sposób zapisu („minimum 106
O
O
”) zawierający wyłącznie liczbę całkowitą, bez cyfr
po
przecinku, aby porównać wartość parametru zawartego w karcie katalogowej (38,2
O
należy dokonać stosownego zaokrąglenia i porównywać z wymaganym parametrem”. W tym
kontekście Zamawiający podnosił, iż takie reguły zaokrąglenia są powszechne, podobnie jak
choćby „stosowanie polskiego alfabetu”. Otóż podany przez Zamawiającego na wzmocnienie
argumentacji
przykład wynika akurat wprost z ustawy Pzp (zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy
Pzp,
postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim), natomiast
wywodzone reguły zaokrąglania nie wynikają ani z obowiązujących przepisów ustawy Pzp
ani tym bardziej z treści dokumentacji przedmiotowego postępowania. Postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego opiera się na zasadach gwarantujących między innymi
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, ale również
przejrzystość. Zasada przejrzystości oznacza, że wszystkie warunki i zasady postępowania
o
udzielenie zamówienia powinny być zapisane w ogłoszeniu o zamówieniu lub
w
dokumentach zamówienia w sposób jasny, precyzyjny i jednoznaczny, który po pierwsze
pozwoli wszystkim rozsądnie poinformowanym i wykazującym zwykłą staranność oferentom
na zrozumienie ich dokładnego zakresu i dokonanie ich wykładni w taki sam sposób,
a po
drugie umożliwi zamawiającemu ocenę bez niedozwolonej uznaniowości, czy oferty
odpowiadają wymaganiom określonym w postępowaniu. Dlatego też nie można uznać
za
właściwe kierowanie się przez Zamawiającego zasadami, które nie zostały wprowadzone
do treści dokumentacji postępowania. Jednocześnie sam Zamawiający przyznał
w
odpowiedzi na odwołanie, że: „W przypadku, gdyby Zamawiający wymagał kąta widzenia
minimum 38,0
O
(trzy cyfry znaczące) zarzut Odwołującego zasługiwałby na uwzględnienie”.
Skoro
więc, jak wywiodła wyżej Izba, Zamawiający niesłusznie oparł się na regułach
zaokrąglenia, w wyniku czego przyjął błędne założenia, gdyż prawidłowa interpretacja
sformułowania „w zakresie minimum 106
O
O
” oznacza, iż chodzi o pełne wartości,
to znaczy o zakres minimum 106,0
O
O
, a nie przykładowo 106,0
O
O
, to przy takim
rozumieniu zarzut jest zasadny również w ocenie Zamawiającego.
Zarazem
nie sposób przyjąć argumentacji Zamawiającego, sprowadzającej się do wniosku,
że sformułowanie ww. parametru bez wymagania określenia kąta widzenia dla największej
ogniskowej powoduje, że wymagany parametr kąta widzenia, niezależnie czy opisany jako
O
czy też 38,2
O
został spełniony przez urządzenie zaoferowane przez ZETO. Nie można
jednak zignorować całej treści SWZ dotyczącej omawianego parametru, w którym mowa jest
o konkretnie sprecyzowanym zakresie horyzontalnego pola widzenia, który wynosić miał
zgodnie z treścią SWZ minimum 106
O
O
Stąd też trudno Izbie zrozumieć Zamawiającego,
który twierdzi, iż parametr jest spełniony, w każdym przypadku, gdy kąt widzenia dla
najmniejszej ogniskowej jest, jak się wydaje, mniejszy niż 106
O
. Za
przekonujące przyjęła
Izba stanowisko prezentowane przez Odwołującego, który podnosił, iż chodzi tu o minimalny
zakres, a nie pojedynczą wartość mieszczącą się w tym zakresie.
Z powyższych względów zarzut nr 1 podlegał uwzględnieniu.
Z powodu uwzględnienia przez Izbę zarzutu nr 1, zarzut nr 7 w postaci naruszenia art. 223
ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania ZETO do złożenia wyjaśnień w zakresie
spełniania parametru „obiektyw zmiennoogniskowy o ogniskowych, zapewniający
horyzontalne pole widzenia: w zakresie minimum 106
O
O
, dla najmniejszej ogniskowej,
wielkości i rozdzielczości przetwornika” jako że został podniesiony przez Odwołującego
z
ostrożności, na wypadek, gdyby Izba uznała za zasadne wezwanie do wyjaśnień przed
odrzuceniem oferty ZETO z tego powodu
, nie wchodził więc w zakres rozpoznania z uwagi
na swój ewentualny charakter wobec zarzutu nr 1.
Przechodząc do analizy zarzutu nr 2, tj. naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) i c) ustawy
Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty ZETO pomimo, że ZETO ten nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu oraz nie złożył w przewidzianym terminie podmiotowych
i
przedmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów i oświadczeń, to mając
na
względzie argumentację podnoszoną przez Odwołującego oraz stanowiska procesowe
Zamawiającego oraz ZETO, w ocenie Izby istota sporu w zakresie zarzutu nr 2 sprowadzała
się przede wszystkim do kwestii interpretacji treści warunku udziału w postępowaniu,
o
którym mowa w pkt 1.4) lit. a) rozdziału XVII SWZ. Jak zresztą przyznał ZETO w trakcie
rozprawy, gdyby przyjmować rozumienie prezentowane przez Odwołującego, wykazane
przez ZETO
zamówienia nie potwierdzałyby spełnienia ww. warunku udziału w
postępowaniu, stąd też dowody przedłożone w tym zakresie przez Odwołującego z punktu
widzenia oceny zarzutu okazały się zbędne, wobec takiego oświadczenia ZETO. Zatem
dalsze rozważania Izby będą sprowadzały się do ustalenia, czy interpretacja Odwołującego
co do postawionego przez Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu była właściwa.
Zgodnie z przepisem art. 112 ustawy Pzp, Zamawiający określa warunki udziału
w
postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający
ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności
wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Nadto, według art. 116 ust. 1 ustawy Pzp,
w
odniesieniu do zdolności technicznej lub zawodowej zamawiający może określić warunki
dotyczące niezbędnego wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału
technicznego wykonawcy lub osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia,
umożliwiające
realizację
zamówienia
na
odpowiednim
poziomie
jakości. W szczególności zamawiający może wymagać, aby wykonawcy spełniali wymagania
odpowiednich norm zarządzania jakością, w tym w zakresie dostępności dla osób
niepełnosprawnych, oraz systemów lub norm zarządzania środowiskowego, wskazanych
przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia.
Należy zarazem zaznaczyć, że treść warunków udziału w postępowaniu podlega ścisłej
wykładni literalnej. Ocena zdolności wykonawców do wykonania zamówienia w kontekście
postawionych warunków przez zamawiającego musi być obiektywna i zgodna z zasadą
równego traktowania wykonawców w postępowaniu. Nie jest zatem dopuszczalnym
formułowanie przez zamawiającego, na etapie badania i oceny ofert czy też w trakcie
postępowania odwoławczego, oczekiwań, które nie zostały literalnie ujęte w treści SWZ.
Wszelkie próby interpretacyjne zmierzające do zaostrzenia wymagań względem ustalonego
w SWZ brzmienia warunku udziału w postępowaniu prowadziłyby więc do nieuprawnionych
zmian SWZ. Zamawiający powinien zatem formułować treść SWZ, w tym treść warunków
udziału w postępowaniu, w sposób nierodzący po stronie wykonawców wątpliwości
co do
oczekiwań zamawiającego. Natomiast ewentualne niepewności interpretacyjne
i
wieloznaczności powinny być przedmiotem wyjaśnień treści SWZ przed upływem terminu
składania ofert. Tym samym wykonawcy powinni mieć gwarancję, że ocena spełniania
warunku udziału w postępowaniu przez zamawiającego nastąpi w odniesieniu do literalnego
brzmienia zapisów, a nie poprzez niedopuszczalne próby interpretacyjne podjęte dopiero
na etapie badania i oceny ofert.
W ocenie Izby przedstawiona przez Odwołującego interpretacja warunku udziału
w
postępowaniu, o którym mowa w pkt 1.4) lit. a) rozdziału XVII SWZ, była błędna.
Wykładnia tego zapisu opisywana przez Odwołującego sprowadzała się do tego, że aby
spełnić ten warunek wykonawca musiał wykazać się posiadaniem doświadczenia w realizacji
minimum dwóch zamówień polegających na montażu, instalacji i uruchomieniu systemu
telewizji dozorowej VSS (CCTV), przy czym
znaczenie miało to, aby minimum 100 kamer
zostało zainstalowanych w budynku, a wartość zadania zrealizowanego stricte w budynku
opiewała na minimum 1 000 000 zł brutto.
Zdaniem Izby, Odwołujący w stosunku do ww. warunku udziału w postępowaniu wywiódł
wnioski
, które nie wynikały z literalnego brzmienia tego warunku udziału w postępowaniu.
Nie sposób bowiem w ocenie Izby stwierdzić, iż poprzez sformułowanie, że Zamawiający
wymagał wykazania się wykonaniem minimum dwóch zamówień polegających na: „montażu,
instalacji i uruchomieniu systemu telewizji dozorowej VSS (CCTV) o
wartości minimum 1 000
000 zł brutto w budynku, obsługującego minimum 100 kamer”, niezbędnym było aby
mini
mum 100 kamer zostało zainstalowanych w budynku, a wartość zadania zrealizowanego
stricte w budynku opiewała na minimum 1 000 000 zł brutto. Izba przyznaje przy tym rację
stanowiskom
co do rozumienia wymagań pozwalających na potwierdzenie ww. warunku
udziału w postępowaniu, wyrażonym przez Zamawiającego oraz ZETO. Jak trafnie zdaniem
Izby ujął to ZETO w swoim stanowisku pisemnym: „Przedmiotowy warunek dotyczy zatem
systemu:
1) wykonanego w budynku,
2) o wartości minimum 1 000 000 zł brutto oraz
3) obsługującego minimum 100 kamer.
Zamawiający nie wymagał zatem, aby zamówienie objęte przedstawianymi referencjami,
potwierdzające spełnienie warunku w zakresie posiadania zdolności technicznej lub
zawodowej, dotyczyło wykonania/zainstalowania 100 kamer wewnątrz budynku. Wymóg,
jasno i konkretnie określony przez Zamawiającego dotyczy wykonania w budynku systemu
o
wartości min. 1 000 000 zł brutto, który obsługuje co najmniej 100 kamer”.
Ponadto, co do podnoszonej przez Odwołującego kwestii, iż w przedłożonym przez ZETO
wykazie
zamówień nie wskazano literalnie, iż referencyjne zamówienia polegały na montażu,
instalacji i uruchomieniu systemu telewizji dozorowej VSS (CCTV)
, należy wskazać,
iż w stosunku do referencyjnego zamówienia z poz. 1 wykazu zamówień złożonego przez
ZETO
(ZETO wskazał, że „wykonał” system) z przedłożonego przez ZETO dowodu w postaci
umowy wraz załącznikami (zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa) wynikało, iż zakres
tego zamówienia odpowiadał wymogom Zamawiającego. Natomiast w odniesieniu
do
referencyjnego zamówienia z poz. 2 wykazu zamówień złożonego przez ZETO (ZETO
wskazał, że „wdrożył” system), Odwołujący swoje twierdzenia w tym zakresie ponownie oparł
na niezasadnej
(jak już wyżej stwierdziła Izba) interpretacji treści ww. warunku udziału
w
postępowaniu, że koniecznym było, aby zamówienie referencyjne dotyczyło
zainstalowania co najmniej 100 kamer, co nie pozwalało Izbie na aprobatę stanowiska
Odwołującego w tym aspekcie.
Tym samym
, Izba nie znalazła podstaw, aby kwestionować zamówienia wykazane przez
ZETO na potwierdzenie spełniania ww. warunku udziału w postępowaniu zamówieniami,
gdyż w ocenie Izby odpowiadały wymogom postawionym przez Zamawiającego.
Z uwagi na nieuwzględnienie zarzutu nr 2, oddaleniu podlegały również zarzuty nr 5
(naruszenie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania ZETO do złożenia,
poprawienia lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych dotyczących
ww.
warunku udziału w postępowaniu) i nr 6 (naruszenie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania ZETO do złożenia wyjaśnień w zakresie treści podmiotowych
środków dowodowych), jako, że były oparte na tożsamej argumentacji, co zarzut nr 2.
W konsekwencji również oddaleniu podlegał zarzut nr 4 (naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 7)
ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty ZETO pomimo, że oferta tego ZETO
została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3 ust. 1
i art. 14 ust. 1
uznk), bowiem jak ustaliła Izba, że nie potwierdziło się, aby ZETO nie spełniał
ww.
warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia, a to stanowiło dla
Odwołującego punkt wyjścia dla uzasadnienia zarzutu nr 4.
Przechodząc zaś do oceny zarzutu nr 3, tj. naruszenia art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp
poprzez jego zastosowanie i dokonanie poprawienia innej omyłki w zakresie oznaczenia
nazwy producenta wskazanego przez ZETO w Formularzu Cenowym Oferty, podczas, gdy
brak było podstaw do poprawy tej omyłki, Izba uznała ten zarzut za zasługujący
na
uwzględnienie.
Zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp, zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki
polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych
zmian w treści oferty – niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została
poprawiona.
Przewidziana w art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp
instytucja poprawy innej omyłki stanowi
odstępstwo od generalnej zasady niedopuszczalności zmian w treści oferty wykonawcy
w
toku badania i oceny ofert, o której mowa w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp. Gwarancja
niezmienialności treści oferty po jej złożeniu jest również urzeczywistnieniem zasady
wynikającej z art. 16 ustawy Pzp, tj. zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji. Korekta treści oferty na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp
ma
charakter wyjątkowy i nie może być stosowana z zachowaniem ostrożności.
Za
niedopuszczalne należy przy tym uznać prowadzenie między zamawiającym
a
wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty.
Art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp wskazuje wyraźnie, iż poprawieniu podlegają omyłki
niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. W ten sposób niniejsza instytucja referując
do
istotności zmian wyraża zasadę, że skoro to zamawiający ma dokonać weryfikacji oferty,
to poprawki muszą mieścić się w ramach korekty możliwej dla zamawiającego. Zamawiający
może dokonać poprawy oferty, lecz nie może wyręczać wykonawcy w jej sporządzaniu.
Omawiana regulacja nie służy więc poprawianiu wszystkich braków czy też błędów
wykonawcy.
Punktem wyjścia przy ocenie dopuszczalności dokonania poprawy jest jej odniesienie
do
całości oferowanego przez wykonawcę świadczenia. Okoliczność, że zmiana miałaby
dotyczyć elementów przedmiotowo istotnych umowy (essentialia negotii) lub elementów
uznanych za istotne przez zamawiającego, a nawet fakt, że skutkiem dokonanej poprawy
miałaby być zmiana ceny oferty, nie stanowi okoliczności uniemożliwiającej dokonanie
poprawy na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp. Znaczenie ma bowiem, czy
poprawienie omyłki w sposób istotny zmienia treść oferty w znaczeniu treści oświadczenia
woli wykonawcy, a nie czy tkwi w jej istotnych postanowieniach (za: red. H. Nowak,
M.
Winiarz, Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz, Wydanie II, Urząd Zamówień
Publicznych).
Jak wielokrotnie podnoszono w orzecznictwie Izby
, poprawienie innej omyłki przez
zamawiającego co do zasady jest dopuszczalne, gdy sposób, w jaki ma być dokonana
poprawa, wynika z innych elementów składających się na ofertę. Przykładowo, jak
wskazywała Izba w wyroku z dnia 11 stycznia 2023 r. (sygn. akt: KIO 3458/22): „Innymi
słowy, jako warunek dokonania poprawy uznaje się konieczność dokonania jej przez samego
zamawiającego, w oparciu o dane dające się wyinterpretować z samej oferty". Podobnie Izba
w wyroku z dnia 28 lutego 2023 r. (sygn. akt: KIO 423/23) podnosiła, że: „sposób
skorygowania omyłki wynikać musi z dokumentów zamówienia i oferty w taki sposób
by
umożliwić zamawiającemu korektę. Jednocześnie Zamawiający ma obowiązek poprawić
omyłkę wtedy, gdy sposób, w jaki ma być dokonana poprawa, wynika z innych elementów
treści oferty”.
Istota zarzutu sprowadzała się zatem do analizy, czy Zamawiający był uprawniony, mając
na
uwadze całokształt oferty ZETO, do wywnioskowania, iż ZETO błędnie podał nazwę
producenta urządzeń. W ocenie Izby doszło jednak w tym przypadku do niezasadnej
ingerencji Zamawiającego w treść oferty ZETO w zakresie oznaczenia nazwy producenta
wskazanego przez ZETO w
Formularzu Cenowym Oferty. Zamawiający bowiem uznał,
że ZETO zaoferował w rzeczywistości urządzenia innego producenta - nie: „SCHNEIDER
ELECTRIC”, jak ZETO literalnie wpisał w swojej ofercie, lecz producenta PELCO (Pelco
Corporate).
Dalej
należy zwrócić uwagę, iż Zamawiający nie wymagał złożenia wraz z ofertą na przykład
kart katalogowych, z analizy których potencjalnie można byłoby odczytać rzeczywiste
intencje ZETO. Zamawiający oparł więc swoje założenie na przeprowadzeniu samodzielnego
postępowania poszlakowego, gdyż jak sam przyznał w odpowiedzi na odwołanie: „W czasie
weryfikacji ofert Zamawiający stwierdził, że nie może odnaleźć w materiałach pochodzących
od SCHNEIDER ELECTRIC -
producenta urządzeń wykazanego przez CI ZETO - żadnych
materiałów dotyczących tych urządzeń”. Jak wskazywał Zamawiający, „dokonał tego poprzez
wpisanie nazwy modelu w wyszukiwarki internetowe i analizę otrzymanych wyników.
W
żadnym z przypadków nie wystąpiła sytuacja, w której model o nazwie określonej
w
ofercie przez CI ZETO był produkowany przez więcej niż jednego producenta – firmę
PELCO
” (co poparł dowodami w postaci wydruków ze strony internetowej producenta
SCHNEIDER ELECTRIC).
Stąd też Zamawiający wyraźnie wskazał, iż poprawa treści oferty
nie miała oparcia w danych dających się wyinterpretować z samej oferty ZETO, a to, jak już
wyżej podkreślono, warunkuje dopuszczalność takiej poprawy.
Jednocześnie Zamawiający
na moment dokonania poprawy
nie miał wglądu do dowodu ZETO w postaci oferty
handlowej
, stąd też dowód ten nie może jakkolwiek wpływać na ocenę czynności
Zamawiającego.
Zarazem należy przyznać rację Odwołującemu, iż w tym przypadku nie ma możliwości
ustalenia, czy ZETO błędnie podał nazwę producenta czy też oznaczenie modelu.
Jak
również nie ma możliwości ustalenia, w których pozycjach błędnie podano producenta,
a
w których to model został nieprawidłowo oznaczony, co prowadzi do wniosku, iż nie
sposób było przyjąć, jaka była rzeczywista intencja ZETO. Bez wątpienia nie można tego
było ustalić na podstawie innych elementów oferty ZETO. Wydaje się, iż sam Zamawiający
również miał tego świadomość, bowiem w odpowiedzi na odwołanie zgodził się
z
Odwołującym, iż „bardziej prawdopodobne jest wystąpienie błędu w przypadku oznaczania
modelu”, co wskazuje, że nie można jednoznacznie zakładać, iż błędnym było oznaczenie
producenta.
Potwierdzają to też przedłożone przez Odwołującego dowody w postaci
wydruków ze strony internetowej producenta SCHNEIDER ELECTRIC, z których wynika,
iż producent również produkuje kamery, stąd nie można było bezrefleksyjnie zakładać,
że błędnym było właśnie oznaczenie producenta. Należy powtórzyć za wyrokiem Izby z dnia
2 maja 2022 r. (sygn. akt: KIO 949/22), że „musi istnieć wyłącznie jeden możliwy
do
samodzielnego ustalenia przez zamawiającego sposób poprawienia oferty". Tym samym
zarzut nr 3 podlegał w ocenie Izby uwzględnieniu.
W konsekwencji potwierdzenia się zarzutów nr 1 i nr 3, Izba uwzględniła też zarzuty mające
charakter wynikowy wobec tychże zarzutów, tj. zarzuty nr 8 i nr 9. Niewątpliwie bowiem,
w
wyniku powyżej stwierdzonych naruszeń przepisów ustawy Pzp doszło też do naruszenia
art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór oferty ZETO pomimo, że nie jest to oferta
najkorzystniejsza (zarzut nr 8), a także art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp poprzez prowadzenie
Postępowania w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców i nieprzejrzysty.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 2 pkt 3) w zw. z § 7 ust. 4 rozporządzenia
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………………..