KIO 2510/24 WYROK Warszawa, dnia 12 sierpnia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 14.01.2025

Sygn. akt KIO 2510/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 12 sierpnia 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodnicząca:      Małgorzata Rakowska  

Protokolantka:             Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 lipca 2024 r. przez wykonawcę M. J. prowadzącego 

działalność gospodarczą pod firmą „Centrum Biznesu M. J.z siedzibą w miejscowości 

Mościenica, ul. Osiedle pod Dębem 26, 62-035 Mościenica w postępowaniu prowadzonym 

przez Gminę Rząśnia, ul. 1 Maja 37, 98-332 Rząśnia 

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy El-Przem & Form Light Sp. 

z o. o. z siedzibą w miejscowości Nowe Dąbie 67B, 89-210 Łabiszyn 

orzeka: 

1.  Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej, ponowne badanie i ocenę ofert oraz odrzucenie oferty wykonawcy 

El-Przem & Form Light Sp. z o. o. z siedzibą w miejscowości Nowe Dąbie. 

2.  Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  Gminę  Rząśnia,  ul.  1  Maja  37, 

98-332 Rząśnia i:  

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 

gr  (słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

wykonawcę  M.  J.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

„Centrum 

Biznesu 

M. 

J.” 

siedzibą 

w  miejscowości  Mościenica,  ul.  Osiedle  pod  Dębem  26, 

62-035 Mościenica tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez 

wykonawcę  M.  J.  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

„Centrum 

Biznesu 

M. 

J.” 

siedzibą 

w  miejscowości  Mościenica,  ul.  Osiedle  pod  Dębem  26, 

62-035 Mościenica tytułem wynagrodzenia pełnomocnika. 


zasądza  od  Gminy  Rząśnia,  ul.  1  Maja  37,  98-332  Rząśnia  na  rzecz 

wykonawcy  M.  J.prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

„Centrum 

Biznesu 

M. 

J.” 

siedzibą 

w  miejscowości  Mościenica,  ul.  Osiedle  pod  Dębem  26, 

62-035  Mościenica  kwotę  13  600  zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy 

sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia 

pełnomocnika. 

Na  orzeczenie  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

………..…….……. 


Sygn. akt KIO 2510/24 

Uzasadnienie 

Gmina  Rząśnia,  zwana  dalej  „Zamawiającym”,  działając  na  podstawie  przepisów 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: z dnia 14 lipca 2023 r., 

Dz. U. z 2023 r., poz. 1605), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie 

zamówienia  na  „Rozbudowę  oświetlenia  ulicznego  na  terenie  Gminy  Rząśnia 

wykorzystującego odnawialne źródła energii”. 

Ogłoszenie  o  przedmiotowym  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych w dniu 3 czerwca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00349127/01. 

W  dniu  16  lipca  2024  r.  (pismem  z  dnia  15  lipca  2024  r.)  wykonawca  M.  J.prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  „Centrum  Biznesu  M.J.”  z  siedzibą  w  miejscowości 

Mościenica,  zwany  dalej  „Odwołującym”,  wniósł  odwołanie  od  czynności  i  zaniechań 

zamawiającego, w tym m.in.: 

1.  zaniechania  wezwania  wykonawcy  El-Przem  &  Form  Light  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w 

miejscowości  Nowe  Dąbie,  zwanego  dalej  „wykonawcą  EL-Przem”,  do  złożenia 

dalszych wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny (kosztu oraz 

ich istotnych części składowych), 

2.  dokonania wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy EL-Przem, podczas gdy 

wykonawca  ten  zaproponował  rażąco  niską  cenę.  w  związku  z  czym  oferta  tego 

wykonawcy powinna zostać odrzucona, 

3.  zaniechania odrzucenia oferty złożonej w postępowaniu przez wykonawcę EL-Przem, 

4.  zaniechania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu, 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  16  pkt  1-3  ustawy  Pzp  poprzez  naruszenie  zasady  nakazującej  prowadzenie 

postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe 

traktowanie wykonawców oraz w sposób przejrzysty i proporcjonalny,  

2.  naruszenie innych przepisów ustawy Pzp pozostających w związku z art. 16 pkt 1-3 

ustawy Pzp, tj. art. 226 ust. 1 pkt 7 i 8 w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp poprzez 

niewłaściwe zastosowanie tego przepisu polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty 

wykonawcy EL-Przem w sytuacji, gdy sam Zamawiający powziął wątpliwość co do co 

do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi  w  dokumentacji  postępowania  w  zakresie  zaproponowanej  ceny,  która 

była ok. 32% niższa w stosunku do średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych 

ofert, tj.: o 131.753.37 zł"): o 13% niższa w stosunku do oferty wykonawcy spółki pod 

firma  Wielobranżowe  Przedsiębiorstwo  ,.3D”  Sp.  z  o.  o.  z  siedziba  w  Bydgoszczy, 


odrzuconej przez Zamawiającego z powodu niewyiaśnienia wyliczenia ceny ofertowej 

(ti. o 41.594.80 złi. a także o 10% niższa w stosunku do kwoty przeznaczonej przez 

Zamawiającego  na  sfinansowanie  zamówienia  fti.  o  kwotę  30.933.06  zf)  oraz 

możliwości  dostarczenia  i  montażu  lamp  o  komponentach  zgodnych  z  SWZ 

(Wykonawca nie uwzględnił cen akumulatora LiFeP04 w klasie ochronności IP68, który 

wymaga  indywidualnych  ustaleń  i  zamówienia,  a  także  nie  wkalkulował  systemu 

inteligentnego oraz skalkulował wykonanie dokumentacji projektowej przez projektanta 

posiadającego odpowiednie uprawnienia poniżej wartości rynkowej), a wątpliwości te 

nie  zostały  wyjaśnione  przez  wykonawcę  EL-Przem,  zatem  oferta  wykonawcy  EL-

Przem zawiera rażąco niską cenę (koszt) w stosunku do  przedmiotu zamówienia, z 

uwagi  na  brak  rzetelności  kalkulacji  cen  przedstawionych  w  ofercie,  których  wynik 

stanowi  ceny  rażąco  zaniżone,  co  potwierdza  złożenie  oferty  w  warunkach  czynu 

nieuczciwej  konkurencji  polegającego  na  świadczeniu  usług  poniżej  kosztów  ich 

wytworzenia,  a  także  ziszczenie  się  podstaw  wykluczenia  wykonawcy  EL-Przem  z 

postępowania. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  o  nakazanie  Zamawiającemu  w 

odniesieniu do powyższych zarzutów: 

1.  unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy El-Przem jako najkorzystniejszej w 

postępowaniu, 

2.  dokonania ponownego badania i oceny ofert, w ramach której Zamawiający odrzuci 

ofertę tego wykonawcy z powodu zaistnienia podstawy do odrzucenia oferty, o której 

mowa w art. 226 ust. 7 i 8 ustawy Pzp i dokona ponownej oceny ofert bez 

uwzględniania oferty Wykonawcy. 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  podniósł  m.in.,  iż  wykonawca  EL-Przem 

zaoferował  najniższą  cenę  ze  wszystkich  złożonych  w  toku  postępowania  ofert.  Cena 

zaproponowana przez tego wykonawcę jest o 13% niższa w stosunku do  oferty spółki pod 

firma Wielobranżowe Przedsiębiorstwo ,.3D” Sp. z o. o. z siedzibą w Bydgoszczy, odrzuconej 

przez Zamawiającego z powodu niewyjaśnienia wyliczenia ceny ofertowej (tj. o 41.594.80 zł a 

także  o  10%  niższa  w  stosunku  do  kwoty  przeznaczonej  przez  Zamawiającego  na 

sfinansowanie zamówienia, tj. o kwotę 30.933.06 zł. Jest ona o 32% niższa w stosunku do 

średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert (tj. o 131.753.37 zł., przy czym zostało 

złożonych pięć ofert, wobec czego średnia ta odzwierciedla obecne tendencje na rynku robót 

budowalnych objętych zamówieniem. Powyższe potwierdza, iż w stanie faktycznym sprawy 

została spełniona przesłanka do złożenia wyjaśnień zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący podniósł, że cena jego oferty jest wyższa od ceny oferty wykonawcy EL-Przem o 

kwotę  93.603,00  zł  i  to  właśnie  oferta  Odwołującego  była  najkorzystniejszą,  przy 

uwzględnieniu warunków udziału w postępowaniu oraz zaoferowania przedmiotu zamówienia 


gwarantującego  należyte  wykonanie  zamówienia.  Brak  jest  możliwości,  aby  przedmiotowe 

zamówienie wykonać za cenę zaoferowaną przez Wykonawcę. Zamawiający pismem z dnia 

21 czerwca 2024 r. wezwał wykonawcę EL-Przem do wyjaśnień w celu poddania ich ocenie. 

W odpowiedzi na wezwanie, pismem z dnia 26 czerwca 2024 r., wykonawca ten złożył pisemne 

wyjaśnienia oraz przedłożył kalkulację cenową realizacji zamówienia. Zaprezentowana przez 

wykonawcę EL-Przem kalkulacja, w której wykonawca podał całkowite koszty bezpośrednie 

dla 26 lamp solarnych (w tym materiały, komponenty, energia, płace bezpośrednie z narzutami) 

na  kwotę  182.286,00  zł  (brutto),  jest  oferowaniem  wykonania  robót  za  cenę  nierealną, 

kilkukrotnie niższą od rynkowych cen dla tego rodzaju robót. Cena ta znacznie odbiega od 

stawek podanych przez pozostałych wykonawców, tym samym jest rażąco niska, przez co nie 

pozwalająca na należyte zrealizowanie zamówienia. 

Wykonawca,  złożył  także  dodatkowe  wyjaśnienia  w  dniu  9  lipca  2024  r.,  jednak 

dotyczyły one tylko i wyłącznie miejsca i sposobu montażu akumulatora, nie zawierały jednak 

żadnych  dodatkowych  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny.  Wykonawca  nie  wskazał 

także,  żeby  sposób  montażu  akumulatora  i  zaproponowana  przez  niego  opcja  miały  jakiś 

wpływ  na  oferowaną  cenę.  Z  uwagi  na  powyższe  zaoferowana  przez  wykonawcę  cena 

odbiega  od  rzeczywistej  wartości  zamówienia.  Wykonawca  nie  przedstawił  rzetelnego 

zestawienia poszczególnych cen jednostkowych. Wyjaśnienia wykonawcy sprowadzają się do 

wskazania (niczym niepopartych cen i zbiorczych pozycji takich jak: „koszty bezpośrednie”, 

„koszty pośrednie”), bez wykazania wartości cen ich poszczególnych części składowych. W 

rzeczywistości jednak przedstawione wyjaśnienia uniemożliwiają ich weryfikację. 

Odwołujący  odnosząc  się  do  poszczególnych  pozycji  zbiorowych  wskazanych  w 

kalkulacji cenowej, zaproponowanej przez wykonawcę EL-Przem w wyjaśnieniach zawartych 

w piśmie z dnia 26 czerwca 2024 r. podniósł, iż znacznie różnią się one od cen pozostałych 

oferentów, co powinno powodować powstanie u Zamawiającego wątpliwości co do możliwości 

realizacji  zamówienia  przez  tego  wykonawcę  oraz  zaistnienia  przesłanki  odrzucenia  oferty. 

Pomimo, że oferta wykonawcy EL-Przem zawierała rażąco niską cenę, Zamawiający przyjął 

złożone  przez  wykonawcę  wyjaśnienia  za  wiarygodne  oraz  wybrał  ofertę  jako 

najkorzystniejszą, mimo że oferta tego wykonawcy powinna podlegać odrzuceniu. Wykonawca 

nie  przedłożył  —  pomimo  wezwania  Zamawiającego  —  przekonywujących  wyjaśnień  i 

dowodów  na  potwierdzenie  tego,  że  cena  oferty  została  skalkulowana  w  sposób  rzetelny  i 

gwarantuje realizacje całego zakresu zamówienia. Odwołujący przywołał wyrok Izby z dnia . 

07.11.2014 r., sygn. akt KIO 2185/14 oraz wyrok Sądu Okręgowego w Rzeszowie z 18.04.2012 

r., sygn. akt I Ca 117/12; wyrok Sądu Okręgowego Warszawa-Praga z 09.04.2010 r., sygn. akt 

IV Ca 1299/09). 

Odwołujący podkreślił, że wykonawca EL-Przem nie tylko nie złożył wyczerpujących 

wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  ale  nie  przedstawił  też  żadnych  dowodów  na 


poparcie  prawdziwości i  rzetelności  przedstawionej  kalkulacji.  Świadczyć  o  tym  może  m.in. 

wskazanie kosztu transportu i montażu dla 26 lamp na kwotę 28.287.54 zł /brutto. Wykonawca 

oświadczył, iż koszt pracy pracowników, których wartość została przyjęta do obliczenia ceny, 

jest  w  wysokości  nie  niższej  od  aktualnie  obowiązującego  wynagrodzenia  minimalnego,  o 

którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za prace, 

przy  czym wykonawca nie podaje jaka ilość  pracowników jest mu  potrzebna do  wykonania 

transportu i montażu lamp, ile roboczogodzin należy przeznaczyć na wykonanie zamówienia, 

a  także  jaka  jest  rzeczywista  wysokość  wynagrodzenia  jednego  pracownika.  Nie  wiadomo 

zatem jaka kwota miałaby rzekomo pokryć dojazd, ewentualne zakwaterowanie pracowników 

oraz  koszty  wykorzystania  urządzeń  dźwigowych  i  mobilnego  warsztatu.  Wzbudza  to 

uzasadnione wątpliwości co do rzetelności kalkulacji przyjętej przez wykonawcę, w sytuacji 

gdy odległość pomiędzy siedzibą wykonawcy a miejscem wykonania przedmiotu zamówienia 

to  ponad  300  km  (zatem  koszty  dojazdu  to  kolejne  kilkaset,  a  nawet  kilka  tysięcy  złotych), 

pozostają jeszcze koszty noclegu pracowników, a także koszty wykorzystania urządzeń. 

Odwołujący podkreślił także, że rażąco niska cena konkretnych robót - jako istotnych 

części składowych ceny - oznacza rażąco niska cenę oferty. Wyliczenia przedstawione przez 

wykonawcę w żaden sposób nie zostały poparte dowodami w postaci kart technicznych, ofert 

handlowych  itp.  Wykonawca  ten,  nie  tworzy  samodzielnie  lamp,  bazując  na  dostarczanych 

komponentach lub półproduktach, co wpływa na jakość oraz cenę proponowanych produktów. 

Wyliczenia dotyczące dokumentacji projektowej wzbudzają wątpliwości co do ich realności i 

rzetelności, przede wszystkim z uwagi na fakt, że w ogóle nie uwzględniono tyczenia miejsc 

tylko samą inwentaryzację, co jest niezgodne  ze sztuką, podczas  gdy należało wyodrębnić 

dwie osobne pozycje kosztowe. Ponadto koszty sporządzenia dokumentacji projektowej przez 

projektanta  posiadającego  odpowiednie  uprawnienia  i  kwalifikacje,  wraz  z  uzyskaniem 

wszystkich  uzgodnień  zostały  skalkulowane  łącznie  na  4.160.00  zł  netto,  przy  czym  do 

wykonania jest 5 projektów, zatem Wykonawca na sporządzenie jednego z pięciu projektów 

przeznaczył  kwotę  832.00  zł  netto,  co  uznać  wręcz  należy  za  kwotę  symboliczna.  Ceny 

rynkowe  wykonania  dokumentacji  projektowej  są  kilkukrotnie  wyższe.  Zaoferowany  koszt 

kierowania budowa w wysokości 1.000.00 zł netto, w sytuacji gdy realizacja zamówienia ma 

nastąpić  w  kilku  lokalizacjach  i  dotyczy  5  projektów,  również  jest  nierealny  i  nie  znajduje 

uzasadnienia  w  realiach  rynkowych.  W  zakresie  pozostałych  elementów  kalkulacji  ceny 

największe  wątpliwości  budzą  pozycje  dotyczące:  kosztów  bezpośrednich  i  kosztów 

pośrednich.  Z  uwagi  na  brak  wyszczególnienia  ich  części  składowych  nie  jest  możliwe 

przedstawienie dokładnych błędów i nieprawidłowości w przyjętej kalkulacji. Niemniej jednak  

koszty bezpośrednie zostały znacznie zaniżone, skoro koszt jednego akumulatora dla jednej 

lampy  wynosi  min.  2.900,00  zł  netto,  a  przedmiotem  zamówienia  jest  26  lamp  solarnych. 

Zatem łączny koszt samych akumulatorów to kwota 75.400,00 zł netto. Na dowód powyższego 


Odwołujący  wskazał  cenę  akumulatora  od  firmy,  która  specjalizuje  się  w  dostawie  lamp 

solarnych i posiada w swojej ofercie akumulator spełniający wszystkie parametry wymagane 

przez Zamawiającego. Ceny rynkowe akumulatorów o klasie szczelności wymaganej przez 

Zamawiającego 

SWZ 

(klasa 

IP68) 

dostępne 

są 

pod 

adresami: 

https://divezone.pl/ogrzewanie-nurkowe/akumulator-ammonite-system-thenno-24-

ah.html?gad_source=l

https://vamste.net/pl/pl14838/ammonite-accu

thermo-type- 

24?change_country=PL&change_currency=PLN&gad_source=l). 

Wydruki  ze  stron  internetowych  oraz  karta  akumulatora  spełniającego  wymagania 

zawarte w PFU potwierdza, że w swojej ofercie wykonawca EL-Przem nie mógł uwzględnić 

akumulatora  spełniającego  wszystkie  parametry  wymagane  przez  Zamawiającego. 

Przykładowo  akumulator  LiFeP04”  o  dobrej  jakości,  posiada  cenę  rynkowa  wyższą  niż 

oferowana  przez  wykonawcę  EL-Przem.  Wykonawca  ten  do  tej  pory  w  swoich  ofertach  na 

dostawę i montaż lamp solarnych proponował akumulatory „Green Celi” dostępne w dużych 

sieciach handlowych oraz na platformie Allegro, które posiadają dużo gorsze parametry, co za 

tym  idzie  o  niższej  cenie,  nie  mniej  jednak  niespełniające  wymagań  przetargowych. 

Wykonawca  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminę  Drawsko  Pomorskie  zaoferował 

lampę  z  montażem  za  kwotę  7.300,00  zł  netto/szt.  Specyfikacja  wymagała  zbliżonej 

jakościowo lampy jak w niniejszym Postępowaniu, ale w Drawsku Pomorskim nie wymagano 

inteligentnego  systemu  zarzadzania,  który  wymagany  jest  przez  Zamawiającego.  Niemniej 

jednak, nawet przy kwocie 7.300,00 zł netto/szt., Wykonawca nie spełnił wymagań, oferując 

produkty  o  niższej  jakości  i  słabszych  parametrach,  a  co  za  tym  idzie  o  niższej  cenie. 

Niemożliwe jest zatem wykonanie i zamontowanie lamp w przedmiotowym Postępowaniu za 

cenę  zaoferowaną  przez  Wykonawcę,  skoro  SWZ  wymaga  większą  ilością  elementów 

(inteligentny system) oraz spełnienie dodatkowych wymagań, przy jednoczesnym obniżeniu 

ceny  o  około  2.500,00  zł/szt.,  co  jednoznacznie  podważa  wiarygodność  i  rzetelność 

sporządzonego przez Wykonawcę kosztorysu. 

Odwołujący  podniósł  także,  że  dłuższy  okres  gwarancji  zaproponowany  przez 

wykonawcę  EP-Przem  nie  został  poparty  dowodami,  chociażby  poprzez  wskazanie 

oferowanego akumulatora. Nawet kilkunastoletnia gwarancja oferowana przez wykonawców 

jest bezwartościowa jeżeli oparta jest o produkt, który nie posiada odpowiedniej żywotności i 

w  przypadku  zaprzestania  działalności  przez  wykonawcę,  producent  nie  będzie  realizował 

wymian, ponieważ standardowo oferuje 2-letni okres gwarancji. Ponadto oferowanie gwarancji 

lub  podawanie  żywotności  akumulatora  bez  uwzględnienia  głębokości  rozładowania  i 

specyficznych warunków użytkowania jest mylące i może wprowadzać w błąd. Różnorodność 

w zastosowaniach, warunkach pracy oraz jakość wykonania akumulatorów sprawiają, że jeden 

standard  żywotności  nie  pasuje  do  wszystkich  scenariuszy.  Dlatego  ważne  jest,  aby 

producenci  dostarczali  szczegółowe  informacje  na  temat  warunków  testowych  oraz 


zalecanych  warunków  użytkowania,  aby  użytkownicy  mogli  realnie  ocenić,  jak  długo 

akumulator będzie spełniał swoje funkcje w ich specyficznych warunkach użytkowania. 

Wykonawca w swoich wyjaśnieniach sugeruje z kolei, jakoby pierwszy raz miał zamiar 

dostarczyć  akumulator,  który  zostanie  przez  niego  samodzielnie  wykonany  pod  parametry 

wymagane  przez  Zamawiającego,  co  dowodzi,  że  wykonawca  nie  ma  doświadczenia  i 

odpowiedniej wiedzy w tym zakresie, w konsekwencji nie zdaje sobie sprawy z kosztowności 

planowanego  przedsięwzięcia.  Nawet,  gdyby  wykonawca  zamierzał  stworzyć  samodzielnie 

akumulator  to  powinien  uwzględnić,  że  jest  to  proces  bardzo  czasochłonny  i  kosztowny, 

wymagający dużych nakładów, a zaoferowana cena oraz brak dowodów przeczą takiej teorii. 

Samodzielne  wykonanie  akumulatora  oraz  jego  testy  mogą  trwać  miesiące,  a  nawet  lata, 

dodatkowo produkcja ma sens jedynie przy bardzo dużej liczbie zamówień (w tysiącach), a nie 

przy kilkudziesięciu czy nawet kilkuset.  

Kosztami  bezpośrednimi  związanymi  zaś  z  samymi  materiałami  i  komponentami, 

zgodnie z SWZ, powinny być koszty samej lampy, jak również koszty pozostałych elementów 

lampy,  w  tym  inteligentny  system  sterowania  oświetleniem.  Cena  rynkowa  jednej  lampy  to 

koszt około 2750.0 euro (tj. ok. 11.715,00 zł). W wyjaśnieniach wykonawcy nie zawarto jednak 

kosztu instalacji i obsługi systemu inteligentnego. Cena za jeden kontroler waha się od 264,00 

euro do 375.0 euro  (tj.  ok.  1.124,64  zł  do  1.597,50  zł),  przy  czym  bez  konsultacji  z 

Zamawiającym  należy  zakładać,  że  wszystkie  lampy  mogą  wymagać  montażu  systemu 

inteligentnego. Dowodem na powyższe są ceny rynkowe lamp oraz kontrolerów (zrzuty ekranu 

z katalogu producenta kontrolerów - Photinus Schreder). 

Nie  sposób  pominąć,  że  po  odliczeniu  „Kosztów  pośrednich/sprzedaży,  produkcji, 

ogólnozakładowych/+zysk” zostaje na wszystkie materiały, transport i montaż 126.958,00 zł 

netto, co daje 4.883,00 zł netto/szt. Lampa solarna składa się z wielu komponentów w tym: 

słupa, części metalowych, dwóch opraw LED, akumulatora LiFeP04 o stopniu ochrony IP68, 

panelu fotowoltaicznego oraz sterownika. Dodatkowo Zamawiający wymagał, aby lampy miały 

inteligentny system zarządzania oświetleniem, co wymaga dodatkowej aparatury,  do każdej 

lampy  wyposażonej  w  ten  system  oraz  bramki  łączenia  się  z  Internetem  poprzez  GSM  dla 

każdej lokalizacji, aby wykonawca miał dostęp Online do parametrów pracy lamp. W ofercie 

Wykonawcy wymagał on, aby sam Zamawiający dostarczał karty SIM do modułów. Wyjaśnić 

jednak należy, że to obowiązkiem leżącym po stronie wykonawcy jest zapewnienie dostępu do 

podglądu na lampę, a co za tym idzie jest to koszt, który ponosi wykonawca i który powinien 

zostać  wkalkulowany  w  koszt  realizacji  zamówienia.  Wart  uwagi  jest  również  fakt,  że 

Zamawiający wymagał lampy najwyżej jakości, która cechuje się dużo wyższymi parametrami 

(co  za  tym  idzie  ceną)  niż  lampy  wykonywane  w  innej  technologii,  niższej  jakości.  Jeżeli 

Wykonawca wykonywał lampy o niższej jakości i gorszych parametrach w wyższych cenach 

to wyraźnie świadczy to o tym, że w przypadku niniejszego Postępowania kalkulacja została 


wykonana  nierzetelnie,  a  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  w  zaoferowanej  cenie  jest 

niemożliwe. Zgodnie z przedstawionymi kalkulacjami wartość kosztów bezpośrednich dla 26 

lamp  solarnych,  zaproponowana  przez  Wykonawcę,  jest  zatem  nierealna.  Co  do  kosztów 

pośrednich  nie  sposób  się  do  nich  odnieść  w  szczegółowym  zakresie,  gdyż  Wykonawca 

jedynie  hasłowo  i  nieprecyzyjnie  podał,  że  dotyczą  one  sprzedaży,  produkcji,  kosztów 

ogólnozakładowych  i  zysku.  Przy  czym  pozycje  te  nie  są  doprecyzowane,  a  wartości  dla 

poszczególnych części składowych nie zostały wyodrębnione. Wyjaśnienia wykonawcy muszą 

być  rzetelne  i  poparte  dowodami.  Złożone  przez  wykonawcę  wyjaśnienia  nie  uzasadniają 

podanej w ofercie ceny (kosztu). Wskazane wątpliwości powinny skłonić Zamawiającego co 

najmniej do ponowienia wezwania do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, a nadto do 

odrzucenia  oferty  wykonawcy  EL-Przem.  Wyjaśnienia  Wykonawcy  nie  miały  bowiem 

charakteru  wyczerpującego.  Brak  jest  również  jakichkolwiek  dowodów  dołączonych  do 

wezwania,  pozwalających  wykazać  ceny  istotnych  części  składowych,  tak  jakich  np.  cen 

akumulatora,  czy  kontrolera  systemu  inteligentnego.  Wskazanie  w  kalkulacji  wykonawcy, 

kosztu  transportu  i  montażu,  bez  rozbicia  tej  kwoty  na  koszty  składowe,  może  budzić 

uzasadnione wątpliwości co do jej realności, zwłaszcza w świetle faktu, że odległość pomiędzy 

siedzibą Wykonawcy a miejscem wykonania przedmiotu zamówienia to ok. 300 km, poza tym 

Wykonawca musi pokryć koszty m.in. wynagrodzenia pracowników, zakwaterowania i koszty 

użycia urządzeń dźwigowych i mobilnego warsztatu. 

Wykonawca  nie  przedstawił  szczegółowych  wyliczeń  ani  żadnych  dowodów 

potwierdzających,  że  kwoty  wskazane  we  zestawieniu  są  realne.  Złożone  wyjaśnienia  są 

niewystarczające,  pomimo,  że  na  wykonawcy  wezwanym  do  złożenia  wyjaśnień  sposobu 

wyliczenia ceny spoczywa ciężar wykazania, że jego cena nie jest rażąco niska.  

Oferta  Wykonawcy  podlegała  także  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  7 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  15  ust.  1  pkt  1  Ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  (t.j.  Dz.U.  2022  poz.  1233,  dalej  również:  „ZNKU”),  gdyż  złożenie 

oferty  przez  wykonawcę  EL-Przem  stanowiło  w  tym  postępowaniu  czyn  nieuczciwej 

konkurencji,  stypizowany  w  art.  15  ust.  1  pkt  1  ZNKU.  Powyższe  wynika  z  faktu,  iż 

uwzględniając  zaoferowaną  przez  wykonawcę  cenę,  świadczoną  przez  wykonawcę  roboty 

polegające  na  rozbudowie  oświetlenia  ulicznego  będą  wykonane  poniżej  kosztów  ich 

świadczenia  w  celu  eliminacji  innych  przedsiębiorców.  Odmienna  od  warunków  rynkowych 

kalkulacja  wyceny  powoduje  naruszenie  interesów  przedsiębiorców,  którzy  swoje  usługi 

wyceniają rzetelnie i zgodnie z bieżącą sytuacją ekonomiczną (M. Sieradzka, Manipulowanie 

ceną oferty może skończyć się jej odrzuceniem, ttps://www.rp.pl/opinie-prawne/art16896651 -

malgorzata-sieradzka-manipulowanie-cena-oferty-moze-sie-skonczyc-jej-odrzuceniem).  

Niemożliwym  jest  bowiem  wykonanie  robót  objętych  przedmiotem  zamówienia  po 

cenie  wskazanej  przez  wykonawcę  w  treści  oferty.  Zakres  robót  będących  przedmiotem 


zamówienia,  nie  przystaje  do  wysokości  ceny  wskazanej  w  treści  oferty  Wykonawcy. 

Manipulowanie ceną oferty to w szczególności określanie cen jednostkowych w taki sposób, 

że część cen jest na poziomie niepozwalającym na pokrycie rzeczywistych kosztów realizacji 

zamówienia. Oferowanie usług poniżej kosztów ich świadczenia ma na celu eliminację innych 

przedsiębiorców,  gdyż  specyfika  robót  świadczonych  zarówno  przez  Wykonawcę,  jak  i 

Odwołującego  polega  na  tym,  iż  w  dużej  mierze  są  one  nabywane  na  rynku  na  podstawie 

postępowań udzielanych |w trybie ustawy Pzp, gdzie podstawowym kryterium decydującym o 

wyborze oferty danego wykonawcy jest cena, Tym samym oferowanie usług przez Wykonawcę 

poniżej ceny ich świadczenia niewątpliwie ma na celu eliminacje z rynku Odwołującego. 

Przedstawiona  przez  wykonawcę  EL-Przem  oferta  jest  oderwana  od  rzeczywistych 

kosztów  wykonywania  robót  stanowiących  przedmiot  zamówienia,  zaś  zachowanie  to 

ukierunkowane  jest  na  nieuprawnione  obniżenie  ceny  oferty.  Skalkulowanie  ceny  oferty 

poniżej  kosztów  świadczenia  usług  stanowi  bezpośrednie  zagrożenie  dla  Zamawiającego, 

którego  obowiązkiem jest montaż 26  lamp solarnych, zaś otrzymanie przedstawionej przez 

wykonawcę  w  ofercie  ceny  za  zamówione  roboty  nie  pozwoli  mu  na  sprostanie  wymogom 

Zamawiającego,  w  konsekwencji  natomiast  powyższego  Zamawiający  nie  dopełni  ww. 

obowiązków.  Wykonawca  EL-Prezm  pomimo  dwukrotnego  wezwania  Zamawiającego,  nie 

wykazał żeby oferowana przez niego cena odpowiadała warunkom rynkowym, a ponadto nie 

przedłożył  żadnych  przedmiotowych  środków  dowodowych,  z  których  wynikałoby,  że 

Wykonawca jest w stanie dostarczyć i zamontować lampy odpowiadające wymaganiom SWZ. 

Wykonawca  jako  profesjonalista,  co  najmniej  powinien  zdawać  sobie  sprawę,  że  jego 

zaniechania dążą do naruszenia obowiązków wynikających z SWZ oraz ustawy Pzp. 

Zamawiający  w  dniu  16  lipca  2024  r.  przekazał  wykonawcom  uczestniczącym  w 

postępowaniu  kopię  odwołania  w  sposób  elektroniczny  za  pośrednictwem  platformy 

ezamówienia.gov.pl oraz mailowo. 

W dniu 19 lipca 2023 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca  El-Przem & Form Light 

Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w  miejscowości  Nowe  Dąbie,  zwany  dalej  „Przystępującym”,  zgłosił 

przystąpienie do postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego, przekazując kopie 

przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu oraz treść SWZ, złożone 

oferty,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  Stron  oraz 

Przystępującego złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co 

następuje: 


Izba  nie znalazła podstaw do  odrzucenia odwołania w związku z  tym, iż nie została 

wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie 

odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. 

Izba  również  stwierdziła,  że  wypełniono  przesłanki  istnienia  interesu  Odwołującego 

w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy El-Przem & Form Light Sp. z o. 

o.  z  siedzibą  w  miejscowości  Nowe  Dąbie,  zwanego  dalej  „Przystępującym”,  do  udziału  w 

postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego. 

Izba  rozpoznając  sprawę  uwzględniła  akta  sprawy  odwoławczej,  które  zgodnie 

z  §  8  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  (Dz.  U. 

z  2020  r.  poz.  2453)  stanowią  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  dokumentacją 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  postaci  elektronicznej  lub  kopia  dokumentacji, 

o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane 

przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem. 

Izba  dopuściła  zawnioskowane  przez  Odwołującego  i  złożone  w  załączeniu  do 

odwołania dowody, tj.:  

1.  Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 11 lipca 2024 r.; 

2.  SWZ; 

3.  Odpowiedź Wykonawcy z dnia 26 czerwca 2024 r. na Wezwanie o wyjaśnienie rażąco 

niskiej ceny (kosztu); 

4.  Pismo Odwołującego z dnia 27 czerwca 2024 r.; 

5.  Pismo  Wykonawcy  z  dnia  9  lipca  2024  r.  —  dodatkowe  wyjaśnienia  dotyczące 

akumulatora; 

6.  Wydruk  ze  strony  internetowej:  https://divezone.pl/ogrzewanie-nurkowe/akumulator- 

ammonite-system-thermo-24-ah.html?gad_source= 1; 

7.  Wydruk  ze  strony  internetowej:  https://varuste.net/pI/pll4838/ammonite-accu-thermo- 

type-24?change_country=PL&change_currency=PLN &gad_source= 1; 

8.  Wydruk ze strony internetowej: https://portablepower.pl/product/victron-energy-smart- 

12-8v-100ah-lifepo4 

akumulator/?utmj50urce=Google+Shopping&utm_medium=cpc&utm_campaign=Go 


ogle+Shopping&gad_source= 1 &gclid=Cj OKCQj wkdOOBhDxARIs ANkNcrej 2aUik- 

ffxMzRf9oWWeXUQKCG3 s252syQ-oI-UIyYzAQ WD CIovwka Aq6sEALw_wcB; 

9.  Oferta  Wykonawcy  złożona  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Gminę  Drawsko 

Pomorskie na akumulator Green Celi; 

10. Wydruk  ze  strony  internetowej:  https://mm-tools.eu/produkt/green-cell-akumuIator- 

lifepo4-12v-12- 8 v-1O Oah-do-systemow-fotowoltaicznych-kamperow-i-lodek/; 

11. Zrzuty ekranu z katalogu producenta lamp i kontrolerów — Photinus Schreder. 

Izba  dopuściła  zawnioskowane  przez  Odwołującego  i  złożone  w  załączeniu  do 

złożonego w dniu 7 sierpnia 2024 r. dowody, tj.:  

1.  Oferta na akumulator wraz z tłumaczeniem; 

2.  Zrzut ekranu z katalogu producenta kontrolerów – Photinus Schreder; 

3.  Wydruk 

ze 

strony 

internetowej: 

https://www.elektriko.pl/oswietlenie-

zewnetrzne/oprawa-uliczna-cuddle-ii-led/101736.html

4.  Wydruk ze strony internetowej

https://solmix.pl/en/produkt/astrosemi-355-mono-half-

cut-full-black/

Izba uwzględniła także stanowiska złożone ustnie przez Strony oraz Przystępującego 

do protokołu posiedzenia i rozprawy.   

Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone 

odwołanie, uznając że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Izba ustaliła następujący stan faktyczny – tożsamy dla obydwu zarzutów: 

Zamawiający rozdziale XV do  SWZ „SPOSÓB  OBLICZENIA CENY  OFERTY” podał 

m.in.: 

1.  Wykonawca  podaje  cenę  za  realizację  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  ze  wzorem 

Formularza Ofertowego, stanowiącego Załącznik nr 1 do SWZ.  

2. Cena ofertowa brutto musi uwzględniać wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu 

zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz istotnymi postanowieniami umowy 

określonymi w niniejszej SWZ.  

3. Cena podana na Formularzu Ofertowym jest ceną ostateczną, niepodlegającą negocjacji i 

wyczerpującą wszelkie należności Wykonawcy wobec Zamawiającego związane z realizacją 

przedmiotu zamówienia.”. 

Zamawiający  przed  otwarciem  ofert  podał  kwotę,  jaką  zamierza  przeznaczyć  na 

realizację zamówienia, tj. „305.691,06 zł netto”. (pismo z dnia 20 czerwca 2024 r.) 

W postępowaniu złożono 5 ofert, a ich ceny brutto były następujące: oferta nr 1 złożona 

przez wykonawcę El-Przem & Form Light sp. z o.o. z siedzibą w miejscowości Nowe Dąbie - 


cena oferty 275.028,00 zł;  oferta nr 2 złożona przez wykonawcę DVS Rafał Kuchta z siedzibą 

w Skrzyszowie – cena oferty 427.818,35 zł,  oferta nr 3 złożona przez wykonawcę Jacek Gryś, 

Andrzej Gryś s.c. „Elgomet” z siedzibą w Bełchatowie – cena oferty 645.806,70 zł, oferta nr 4 

złożona  przez  wykonawcę  Wielobranżowe  Przedsiębiorstwo  „3D”  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  w 

Bydgoszczy – cena oferty 316.622,80 zł oraz oferta nr 5 złożona przez wykonawcę Centrum 

Biznesu M.J. z siedzibą w miejscowości Mościenica – cena oferty 368.631,00 zł. 

Zamawiający,  pismem  z  dnia  21  czerwca  2024  r.  wezwał  wykonawcę  EL-Przem, 

działając  na  podstawie  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  do  złożenia  wyjaśnień,  „w  tym  złożenia 

dowodów w zakresie wyliczania ceny ofertowej oraz potwierdzenia, że cały zakres zamówienia 

opisany  w  programie  funkcjonalno  użytkowym  oraz  wyjaśnieniach  i  modyfikacjach  SWZ  (w 

szczególności  koszty  usług  projektowych,  koszty  mapy  do  celów  projektowych,  koszty 

uzyskania  pozwolenia  na  budowę,  koszt  lamp  OZE  zgodnie  z  parametrami  technicznymi 

wymaganymi przez Zamawiającego, koszty inwentaryzacji powykonawczej, koszty kierowania 

budową) został ujęty do wyceny. Prosimy o wskazanie marki, modelu zaoferowanej lampy OZE 

oraz przedstawienie kart katalogowych lamp (obejmujących akumulator, sterownik i panele). 

Zgodnie z art. 224 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych wyjaśnienia powinny dotyczyć 

w szczególności: 

1)  zarządzania świadczonych usług i metodami budowy; 

2)  wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  korzystnych  warunków  dostaw  lub 

usług albo związanych z realizacją robót budowlanych; 

3)  zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do 

ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 

października  2002  r.  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz. 

2207)  lub  przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z  którymi  związane  jest 

realizowane zamówienie; 

4)  zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 

5)  zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska; 

6)  wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia 

podwykonawcom. 

Dowodami o których mowa powyżej mogą być w szczególności: oferty handlowe na dostawę 

materiałów i świadczenie usług niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia, kalkulacje 

cenowe itp. Zamawiający jednocześnie przypomina, iż zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Prawo 

zamówień publicznych obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub 

kosztu,  spoczywa  na  Wykonawcy.  Prosimy  również  o  potwierdzenie,  że  do  wyceny  oferty 

zostały przyjęte materiały określone w opisie przedmiotu zamówienia. (…)”. 


W odpowiedzi na powyższe wykonawca EL-Przem, pismem z dnia 26 czerwca 2024 r., złożył 

wyjaśnienia, w treści których podał „Podczas wyceny braliśmy pod uwagę wszystkie koszty 

związane z realizacją przedmiotu zamówienia. 

Poziom oferty wynika: 

1.  Zastosowanych  rozwiązań  technicznych  konstrukcyjnych  -  zastosowaliśmy  oryginalny 

autorski  projekt  latarni  solarnych,  a  dokumentacja  produkcyjna  jest  realizowana  przez 

zatrudnionych projektantów. 

2.  Optymalizacji  kosztów  zakupu  materiałów  i  komponentów  -  polityka  zakupowa  zakłada 

wieloletnią  współpracę  z  dostawcami,  z  uwzględnieniem  wypracowanych  rabatów  przy 

zamówieniach  materiałów  pod  duże  realizowane  zlecenia.  Przykładowo  w  2023  r. 

dostarczyliśmy łącznie 550 latarni solarnych, a aktualnie zrealizowaliśmy dostawę 191 latarni 

solarnych dla miejscowości Dzierżoniów. 

3. Proces produkcji - w naszym zakładzie wykonujemy konstrukcję słupów, stelaży do paneli 

solarnych,  obudów  lamp  solarnych.  Posiadamy  nowoczesny  park  maszynowy:  sterowane 

numerycznie urządzenia do cięcia laserowego, gięcia blach, zautomatyzowane urządzenie do 

spawania,  urządzenia  do  proszkowego  malowania.  Pozwala  to  na  zastąpienie  pracy  żywej 

pracą uprzedmiotowioną i wpływa na optymalizację kosztów pracy. 

4. Montaż jest realizowany przez własnych pracowników z wykorzystaniem własnych środków 

transportu, urządzeń dźwigowych HDS, mobilnego warsztatu. 

5. Rentowność: oferta skalkulowana z zachowaniem akceptowalnego dla wykonawcy poziomu 

zysku. (…) 

Te  czynniki  wpłynęły  na  kalkulację  oferty  zaprojektuj  i  wybuduj  26  lamp  solarnych:  (…) 

Oświadczamy: 

1.  Koszt  pracy  pracowników,  których  wartość  przyjęta  została  do  obliczenia  ceny,  jest  w 

wysokości  nie  niższej  od  aktualnie  obowiązującego  wynagrodzenia  minimalnego,  o  którym 

mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. 

2. Nie zalegamy z wypłatami pracowniczymi ani ze składkami ZUS, pracownicy produkcyjni 

oraz monterzy są zatrudnieni na umowę o pracę. 

(…) oświadczamy, że nasza kalkulacja cenowa została sporządzona rzetelnie, prawidłowo i 

nie powinna być uznana za rażąco niską. Jednocześnie potwierdzamy, że złożona przez nas 

oferta odpowiada i zgodna jest z treścią SWZ.”.  

Wykonawca w treści złożonych wyjaśnień podał także cenę netto i brutto dokumentacji 

projektowej  dla  26  lamp  solarnych,  w  tym  koszty  uzyskania  pozwolenia  na  budowę,  w  tym 

mapy do celów projektowych, koszt kierowania budową, inwentaryzacji powykonawczej dla 26 

lamp 

solarnych, 

koszty 

bezpośrednie, 

koszty 

pośrednie/sprzedaży 

produkcji 

ogólnozakładowe/+ Zysk, koszty transportu i montażu oraz kwotę łączną. 


Zamawiający, pismem z dnia 4 lipca 2024 r., wezwał wykonawcę EL-Przem działając 

na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia dodatkowych wyjaśnień w zakresie rażąco 

niskiej  ceny,  wskazując  że  „W  złożonych  wyjaśnieniach  dotyczących  rażąco  niskiej  ceny  w 

zakresie  akumulatora  określono  następujące  stwierdzenie:  „akumulator  umieszczony 

bezpośrednio  pod  słupem  pod  poziomem  gruntu  w  prefabrykacie  betonowym  lub  obok 

fundamentu  do  uzgodnienia  z  zamawiającym”.  Czy  oznacza  to,  ze  przewidują  Państwo 

montaż  akumulatora  niezgodnie  z  wymogami  SWZ  tzn.  nie  w  kształcie  cylindrycznym 

wewnątrz słupa czy to Zamawiający błędnie interpretuje przedmiotowy zapis. Nadmieniamy, 

iż  na  etapie  postępowania  przetargowego  jako  potencjalny  Wykonawca  zwracaliście  się 

państwo  z  wnioskiem  o  wyjaśnienie  treści  SWZ.  Zamawiający  w  dniu  10.06.2024r.  w 

odpowiedzi  na  pytanie  nr  2  jasno  i  wyraźnie  określił,  iż  cyt.  „  nie  dopuszcza  możliwości 

zamontowania akumulatora w gruncie w skrzynce hermetycznej obok konstrukcji fundamentu”. 

W  złożonych  wyjaśnieniach  z  dnia  26.06.2024r.  dotyczących  rażąco  niskiej  ceny 

potwierdziliście Państwo, że cena ofertowa zawiera cały zakres zamówienia opisany w SWZ 

tzn.  również  w  zakresie  wymogów  i  parametrów  określonych  w  Programie  funkcjonalno  - 

użytkowym.  Wzywamy  do  udzielenie  jednoznacznych  wyjaśnień  czy  zapis  w  karcie 

katalogowej dotyczący akumulatora o treści „do uzgodnienia z zamawiającym” oznacza, że 

dostarczone i zamontowane zostaną słupy posiadające zgodnie z wymogami Zamawiającego 

akumulator cylindryczny.”. 

W  odpowiedzi  na  powyższe  wykonawca  EL-Przem,  pismem  z  dnia  9  lipca  2024  r., 

złożył wyjaśnienia, w treści których wyjaśnił, że „wskazany w karcie katalogowej produktu  - 

Lampa  solarna  model  EL-F-S-Fil33/5  -  zapis  „akumulator  umieszczony  bezpośrednio  pod 

słupem  pod  poziomem  gruntu  w  prefabrykacie  betonowym  lub  obok  fundamentu  do 

uzgodnienia z Zamawiającym" - stanowi opcję wyboru dla Zamawiającego. 

Potwierdzamy, że w zadaniu pt.: „Rozbudowa oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Rząśnia 

wykorzystującego odnawialne źródła energii" zrealizujemy zadanie zgodnie z zapisami SWZ i 

wymogami  Zamawiającego,  tj.  zamontowane  zostaną  słupy  posiadające  akumulator 

cylindryczny umieszczony bezpośrednio pod słupem pod poziomem gruntu w prefabrykacie 

betonowym.”. 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…) 

zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia”. 

Art. 224 ust. 6 ustawy Pzp stanowi, że „Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub 

kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub 

jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają  podanej  w  ofercie  ceny  lub 

kosztu”. 


Oznacza  to,  że  wykonawca  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  zobowiązany  jest 

wykazać,  że  zaoferowana  przez  niego  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Złożone  wyjaśnienia  nie 

mogą  mieć  przy  tym  charakteru  ogólnego.  Składane  są  bowiem  celem  stwierdzenia,  że 

podejrzenie Zamawiającego dotyczące rażąco niskiej ceny było nieuzasadnione. Obowiązek 

wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  spoczywa  bowiem  na 

wykonawcy. Wezwanie takie, tj. wezwanie do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny, wiąże 

się więc z określonymi konsekwencjami dla wykonawcy. Powoduje bowiem, że to po stronie 

wykonawcy  powstaje  obowiązek  wykazania  realności  i  prawidłowości  kalkulacji  ceny  a  tym 

samym  obliguje  go  do  złożenia  wyczerpujących  i  popartych  dowodami  wyjaśnień.  Takie 

wezwanie  nie  jest  tylko  formalnością,  którą  li  tylko  należy  wykonać  ale  służy  faktycznemu 

wyjaśnieniu  czy  cena  zaoferowana  przez  wezwanego  wykonawcę  nie  jest  rażąco  niska. 

Wobec tego tak istotna jest prawidłowa cena tego co wykonawca złożył (wyjaśnień i dowodów). 

W niniejszym stanie faktycznym, co jest bezsporne, zaistniały przesłanki do obligatoryjnego 

wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Cena całkowita zaoferowana 

przez wykonawcę EL - Przem jest bowiem niższa „o co najmniej 30% od średniej arytmetycznej 

cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 

1  i  10  (…)”.  Takie  też  wezwanie  zostało  do  wykonawcy  skierowane.  Zamawiający  wezwał 

wykonawcę nie tylko do złożenia wyjaśnień oraz dowodów  ale wskazał także szczegółowo 

czego wyjaśnienia powinny dotyczyć.  Podał więc jakich informacji  oczekuje od wykonawcy. 

Wezwanie to było precyzyjne i jasno określało jakie informacje powinny być przedstawione. 

Oznacza to więc, że wykonawca EL-Przem, składając wyjaśnienia, powinien odnieść się do 

tych  kwestii,  które  zgodnie  ze  skierowanym  do  niego  wezwaniem  budziły  wątpliwości  

Zamawiającego.  

Tymczasem wyjaśnienia złożone przez wykonawcę EL-Przem są ogólne i gołosłowne. 

Wykonawca  ten  w  żaden  sposób  nie  wykazał,  że  zaoferowana  przez  niego  cena  została 

rzetelnie skalkulowana. 

I  tak,  mimo,  że  wskazywał  na  zastosowanie  oryginalnych  rozwiązań  technicznych 

konstrukcyjnych – oryginalny autorski projekt latarni solarnych, to okoliczności tej jednak nie 

wykazał, ograniczając się jedynie do ogólnego stwierdzenia zastosowania jakiś szczególnych 

rozwiązań. 

Z  kolei  w  odniesieniu  do  kwestii  dotyczącej  „zgodności  z  przepisami  dotyczącymi 

kosztów  pracy  (…)”  wykonawca  ten,  oświadczył  jedynie,  że  wartość  przyjęta  do  obliczenia 

ceny „jest w wysokości nie niższej od aktualnie obowiązującego wynagrodzenia minimalnego 

(..)”, jak również, że nie zalega „z wypłatami pracowniczymi ani ze składkami ZUS, pracownicy 

produkcyjni oraz monterzy są zatrudnieni na umowę o pracę.”. Niemniej jednak – jak słusznie 

podniósł  Odwołujący  –  poza  tym  oświadczeniem,  nie  przedstawił  żadnych  informacji,  które 

pozwoliłyby zweryfikować prawidłowość przyjętych założeń. Nie wiadomo chociażby jaką ilość 


osób planuje zaangażować do realizacji tego zamówienia, jaką ilość roboczogodzin przyjął do 

jego  realizacji,  jak  również  jaka  jest  rzeczywista  wysokość  wynagrodzenia  jednego 

pracownika. Twierdzenia zawarte w wyjaśnieniach są więc gołosłowne. Wykonawca EL-Przem 

nie  przedstawił  bowiem  żadnych  informacji  i  wyliczeń  związanych  z  szeroko  rozumianymi 

kosztami pracy.  

Podobnie  należy  ocenić  deklarację  wykonawcy  EL-Przem  dotyczącą  polityki 

zakupowej,  która  „zakłada  wieloletnią  współpracę  z  dostawcami,  z  uwzględnieniem 

wypracowanych  rabatów  przy  zamówieniach  materiałów  pod  duże  realizowane  zlecenia. 

Przykładowo  w  2023  r.  dostarczyliśmy  łącznie  550  latarni  solarnych,  a  aktualnie 

zrealizowaliśmy dostawę 191 latarni solarnych dla miejscowości Dzierżoniów.”. Jednak i w tym 

przypadku  poza  gołosłownym  stwierdzeniem  wykonawca  nie  złożył  żadnych  dowodów  na 

okoliczność uzyskiwania tak atrakcyjnych rabatów. Skoro bowiem powodem obniżenia ceny 

oferty  były  uzyskane  przez  wykonawcę  rabaty  to  okoliczność  ta  w  sposób  nie  budzący 

wątpliwości powinna być wykazana celem pokazania realności zaoferowanej ceny. Powyższe 

nie  zostało  wykazane  żadnymi  dowodami.  Wykonawca  EL-Przem  nie  przedłożył  bowiem 

żadnych ofert handlowych, które potwierdzałyby uzyskanie atrakcyjnych rabatów. 

Kolejnym  z  elementów,  na  który  wskazał  Odwołujący  jest  kwestia  kosztów 

dokumentacji  projektowej.  Koszt  ten,  jak  dalej  wyjaśnił  Odwołujący,  już  tylko  w  zakresie 

dotyczącym sporządzenia jednego projektu jest wręcz nierealny a kwota 832,00 zł to w istocie  

kwota  symboliczna,  która  nie  znajduje  uzasadnienia  w  realiach  rynkowych.  Wobec  braku 

jakichkolwiek  dodatkowych  informacji  i  dowodów  wyjaśnienia  wykonawcy  EL-Przem  w  tym 

zakresie nie znajdują potwierdzenia. 

Nie  bez  znaczenia  jest  także  brak  informacji  na  temat  kosztów  bezpośrednich  i 

pośrednich,  których  łączna  wysokość  została  co  prawda  wskazana  jednak  wykonawca  EL-

Przem nie podał co na te koszty się składa. Jednym z istotnych kosztów tej pozycji jest, jak 

wskazał Odwołujący, koszt samych akumulatorów dla lamp, który według jego wyliczeń wynosi 

75.400,00  zł  netto,  na  dowód  czego  Odwołujący  odwołał  się  do  stron  katalogowych 

producentów akumulatorów, jak również postępowania  prowadzonego przez Gminę Drawsko 

Pomorskie,  w  którym  wykonawca  EL-Przem  zaoferował  lampę  z  montażem  już  za  kwotę 

7.300,00  zł  (w  tamtym  postępowaniu  Zamawiający  nie  wymagał  inteligentnego  systemu 

zarządzania, którego wymaga Zamawiający w tym postępowaniu). W kontekście powyższego 

kwoty tych dwóch pozycji (koszty bezpośrednie i pośrednie) budzą wątpliwości, zwłaszcza, że 

prawidłowość  ich  skalkulowania  nie  została  wykazana  przez  wykonawcę  EL-Przem.  Nie 

wiadomo  jakie  przyjęto  koszty  samej  lampy,  jak  również  pozostałych  jej  elementów,  w  tym 

także inteligentnego systemu zarządzania – sterowania oświetleniem (kosztów jego instalacji 

i obsługi). 


Równie gołosłowne są wyjaśnienia dotyczące kosztów pośrednich w odniesieniu, do 

których  –  jak  słusznie  podniósł  Odwołujący  –  wykonawca  EL-Przem  odniósł  się  jedynie 

hasłowo, podając „koszty pośrednie/sprzedaży produkcji ogólnozakładowe/+ Zysk”, z których 

to informacji nic nie wynika. 

Odnosząc się do argumentu Zamawiającego, że dokonując oceny oferty wykonawcy 

EL-Przem brał pod uwagę to, że w tym postępowaniu wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy, 

stwierdzić należy, że nie zasługuje on na uwzględnienie. „Możliwość analizy oferty pod kątem 

rażąco  niskiej  ceny  nie  zależy  od  przyjętej  przez  zamawiającego  formuły  rozliczenia  się  z 

wykonawcą  zamówienia  publicznego  (wynagrodzenie  ryczałtowe  lub  kosztorysowe).  (…) 

wobec czego nawet przy ryczałcie badaniu może podlegać cena lub koszt lub ich istotne części 

składowe    wskazane  przez  zamawiającego  w  wezwaniu  do  złożenia  wyjaśnień.”  (wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 marca 2017 r., sygn. akt KIO 373/17). W konsekwencji 

powyższego nawet przy wynagrodzeniu ryczałtowym w określonych sytuacjach ustawowych 

istnieje obowiązek wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny w innych 

zaś  taka  możliwość.  To  z  kolei  rodzi  konieczność  złożenia  przez  wykonawcę  wyjaśnień 

popartych dowodami, gdyż w takiej sytuacji ciężar dowodu obciąża wykonawcę a w tym stanie 

faktycznym wykonawcę EL-Przem temu nie sprostał. Nie wystarczy bowiem złożenie jedynie 

deklaracji i zapewnień ale ich udowodnienie. 

Dlatego też Izba uznała, że zarzut naruszenia art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp oraz art. 226 

ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp potwierdził się 

Potwierdził się także zarzut naruszenia art. 16 pkt 1-3  ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 

1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji. 

Art. 226 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp stanowi bowiem, że „Zamawiający odrzuca ofertę, 

jeżeli: (…) została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy 

z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”. Przepis ten dotyczy sytuacji, 

w których oferta została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu 

ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Czynem  nieuczciwej  konkurencji  –  w  myśl 

ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi 

obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.   

Z kolei art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowi, że 

Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w 

szczególności  przez:  1)  sprzedaż  towarów  lub  usług  poniżej  kosztów  ich  wytworzenia  lub 

świadczenia  albo  ich  odsprzedaż  poniżej  kosztów  zakupu  w  celu  eliminacji  innych 

przedsiębiorców,”. 

Przenosząc  powyższe  na  stan  faktyczny  niniejszej  sprawy  stwierdzić  należy,  że 

wykonawca  EL-Przem,  składając  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny,  jak 


jednoznacznie  wykazał  Odwołujący,  nie  wyjaśnił  prawidłowości  skalkulowania  ceny  swej 

oferty.  W  konsekwencji  powyższego  zaoferował  robotę  za  cenę,  która  powoduje  sprzedaż 

poniżej  kosztów  jej  świadczenia  w  celu  eliminacji  innych  wykonawców.  Bez  znaczenia  dla 

oceny  tego  zdarzenia  są  koszty  przeciętne,  koszty  ponoszone  przez  konkurentów,  czy  też 

ponoszone  przez  przedsiębiorcę  dotkniętego  tym  czynem  (w  tym  przypadku  przez 

Odwołującego).  Istotne  jest  to,  że  utrudnienie  związane  z  nieprawidłowym  skalkulowaniem 

kosztów  oferty  (jej  zaniżenie)  nie  wynika  z  prowadzonej  przez  wykonawcę  dozwolonymi 

metodami  walki  konkurencyjnej.  Odmienna  od  warunków  rynkowych  kalkulacja  wyceny 

powoduje  naruszenie    interesów  przedsiębiorców,  którzy  swoje  usługi  wyceniają  rzetelnie  i 

zgodnie  z  bieżącą  sytuacją  ekonomiczną  (M.  Sieradzka,  Manipulowanie  ceną  oferty  może 

skończyć  się  jej  odrzuceniem;  ttps://www.rp.pl/opinie-prawne/art16896651-malgorzata-

sieradzka-manipulowanie-cena-oferty-moze-sie-skonczyc-jej-odrzuceniem). 

Dlatego też Izba uznała, że zarzuty odwołania potwierdziły się. 

Izba stwierdziła naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp wskazanych 

przez Odwołującego w treści wniesionego odwołania.  

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574  ustawy 

Prawo zamówień publicznych (tj.: z dnia 14 lipca 2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) 

oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1)  i pkt 2) lit. b) rozporządzenia w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437), ograniczając 

wysokość wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego do kwoty 3 600,00 zł. 

Przewodnicząca: 

………..…….…….