Sygn. akt KIO 2537/24
WYROK
Warszawa, dnia 14 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Maksym Smorczewski
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w
dniu 19 lipca 2024 r. przez wykonawcę Minostar Mining Solutions spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Chełmie Śląskim w postępowaniu prowadzonym przez
J
astrzębska Spółka Węglowa spółka akcyjna z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów naruszenia art. 16 w związku
z
art. 99 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
w
zakresie postanowienia punktu IV podpunkt 9) lit. b) załącznika nr 1 do specyfikacji
warunków zamówienia oraz oświadczenia o odbyciu wizji lokalnej, stanowiącego
załącznik nr 1 do Specyfikacji technicznej, stanowiącej załącznik nr 1 do specyfikacji
warun
ków zamówienia,
oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Minostar Mining Solutions spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Chełmie Śląskim i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną przez Minostar Mining Solutions spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Chełmie Śląskim tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 3.617 zł (słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych)
poniesioną przez
Minostar Mining Solutions spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Chełmie Śląskim tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika i innych uzasadnionych wydatków oraz kwotę 3.600 zł (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych) poniesioną przez Jastrzębska Spółka Węglowa spółka
akcyjna z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od Minostar Mining Solutions spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Chełmie Śląskim na rzecz Jastrzębska Spółka Węglowa spółka akcyjna
z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju kwotę 3.600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………..…………
Sygn. akt: KIO 2537/24
UZASADNIENIE
W dniu 19 lipca 2024 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Minostar Mining Solutions spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Chełmie Śląskim (dalej jako „Odwołujący”) w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego na usługi o tytule „Modernizacja kombajnu chodnikowego typu R-2000 o nr fabr.
14/18 dla JSW S.A. KWK "Budryk"” (dalej jako „Postępowanie”), prowadzonym przez
zamawiającego Jastrzębska Spółka Węglowa spółka akcyjna z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju
(dalej jako „Zamawiający”) wobec postanowień dokumentów zamówienia.
Odwołujący zarzucił naruszenie:
„- Art. 99 ust. 1, 4 ustawy Pzp poprzez wyznaczenie terminu realizacji przedmiotu
zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, ostateczne sformułowanie
Specyfikacji Warunków Zamówienia, w tym opisanie przedmiotu zamówienia, w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję, skutkujący uprzywilejowaniem w postępowaniu
producenta przedmiotowego kombajnu chodnikowego, co powoduje, że zastosowanie
rozwiązań równoważnych stanowi wyłącznie teoretyczną możliwość.
Art. 16 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 4 i 5 Pzp poprzez przygotowanie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji, a tym samym
ją utrudniający, a także nie zapewniający równego traktowania wykonawców, postawienie
zarówno nieadekwatnych warunków udziału w postępowaniu jak i nieadekwatnie opisanie
przedmiotu zamówienia zawierające postanowienia ze sobą sprzeczne oraz z przepisami
bezwzględnie obowiązującymi.”.
Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Odwołującego na posiedzeniu:
zarzut naruszenia „Art. 99 ust. 1, 4 ustawy Pzp” dotyczy postanowień punkt 5.1
specyfikacji warunków zamówienia w Postępowaniu (dalej jako „SWZ”) oraz § 2 ust. 1
załącznika nr 5 do SWZ,
zarzut naruszenia „Art. 16 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 4 i 5 Pzp” dotyczy
postanowień punkt I ppkt 3, punkt II ppkt 4 i 5, punkt III ppkt 2 lit i), ppkt 3 lit. d), ppkt 4
lit.
d), ppkt 8 lit. e) oraz punkt IV ppkt 9 lit. b) załącznika nr 1 do SWZ Specyfikacja
Techniczna.
Odwołujący wniósł o „nakazanie Zamawiającemu modyfikacji treści SWZ w sposób
opisany:
5. Termin i sposób wykonania zamówienia 5.1. Wykonanie modernizacji oraz zwrot urządzenia
do zamawiającego nastąpi do 18 miesięcy od daty przekazania urządzenia wykonawcy.
Załącznik nr 5 do SWZ. Umowa. § 2. Ust 1. Wykonanie modernizacji oraz zwrot urządzenia
Zamawiającemu nastąpi do 18 miesięcy od daty przekazania urządzenia Wykonawcy.
Załącznik nr 1 do SWZ. Specyfikacja Techniczna. I. Przedmiot zamówienia. Zakres rzeczowy
zamówienia obejmuje: 3. Dostarczenie wraz z przedmiotem zamówienia wszystkich
wymaganych przez Zamawiającego dokumentów, ponadto zakres modernizacji może polegać
na wp
rowadzeniu nowego urządzenia na rynek lub być prototypem maszyny.
Zmiana treści Załącznika nr 1 do Specyfikacji technicznej. Wzór oświadczenia o odbyciu wizji
lokalnej poprzez wykreślenie: Niniejszym oświadczamy, iż odbyliśmy wizję lokalną,
przewidzianą w Specyfikacji technicznej, stanowiącej Załącznik nr 1 do SWZ w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego nr 50/P/24. Oświadczamy, że zapoznaliśmy się
z
przedmiotem zamówienia w zakładzie Zamawiającego oraz zakresem prac wchodzących
w
skład przedmiotu zamówienia.
We wskazanym powyżej zakresie nie wnosimy żadnych zastrzeżeń. Ustalenia poczynione
w
trakcie wizji lokalnej zostały uwzględnione przy sporządzeniu oferty w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia publicznego nr 50/P/24.
Załącznik nr 1 do SWZ. Specyfikacja Techniczna. II. Opis przedmiotu zamówienia.
Modernizację obrotnicy – polegającą na zastąpieniu łożyska ślizgowego łożyskiem tocznym
lub równoważnym.
5. Modernizację ramy głównej z wózkami gąsienicowymi – przystosowanie ramy do zabudowy
obrotnicy z zastosowaniem łożyska tocznego lub równoważnego.
Załącznik nr 1 do SWZ. Specyfikacja Techniczna. III. Szczegółowy zakres prac prowadzonych
w trakcie modernizacji obejmuje:
W ramach modernizacji we wskazanych poniżej elementach kombajnu należy wykonać
w
szczególności następujące czynności:
2. Modernizację układu hydraulicznego:
wykreślenie w części punktu 2 i) tj.:
i)
demontaż pompy wody zabudowanej na kombajnie. Zmodernizowany kombajn
przystosowany będzie do zasilania wody z zewnętrznego agregatu wodnego,
3. Modernizację i remont obrotnicy:
d) wykonanie modernizacji do zastosowania łożyska tocznego lub innego równoważnego,
4. Modernizację i remont ramy oraz wózków gąsienicowych kombajnu:
d) modernizacja polegająca na przystosowaniu posadowienia pod łożysko toczne lub inne
równoważne oraz nową zmodernizowaną obrotnicę,
8. Modernizację układu zraszania instalacji chłodząco – zraszającej:
e) zastosowanie skutecznego systemu zraszania zanożowego (sektorowego) zasilanego
pompą do podnoszenia ciśnienia wody wyposażoną w filtry wodne zabudowane na ramie
pompy oraz zestaw transportowy jezdny o odpowiedniej nośności do podwieszenia na trasie
kole
jki podwieszanej lub inne rozwiązanie równoważne,
Załącznik nr 1 do SWZ. Specyfikacja Techniczna. IV. Wymagania prawne. Przedmiot
zamówienia winien spełniać wymagania:
9) Polskich Norm:
b) PN-G-
50006:1997 Ochrona pracy w górnictwie. Urządzenia automatyki i telekomunikacji
górniczej. Wymagania i badania.”.
Ponadto Odwołujący wniósł o „zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego wg norm
przepisanych”.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości i zasądzenie od Odwołującego
na rzecz Zamawiającego „zwrotu kosztów postępowania według przedstawionej” faktury.
W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co
następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) w trybie przetargu
nieograniczonego. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3
ust. 1 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 9 lipca 2024 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 408905-2024.
Punkt 5.1 SWZ miał treść „Wykonanie modernizacji oraz zwrot urządzenia do
zamawiającego nastąpi do 6 miesięcy od daty przekazania urządzenia wykonawcy.”.
Załącznik nr 1 do SWZ miał treść „Specyfikacja Techniczna (…) I. Przedmiot
zamówienia. Zakres rzeczowy zamówienia obejmuje: (…) 3. Dostarczenie wraz z przedmiotem
zamówienia wszystkich wymaganych przez Zamawiającego dokumentów, ponadto zakres
modernizacji
nie może polegać na wprowadzeniu nowego urządzenia na rynek lub być
prototypem maszyny. (…) II. Opis przedmiotu zamówienia. Modernizacja kombajnu
chodnikowego typu R-
2000 obejmuje m. in: (…) 4. Modernizację obrotnicy – polegającą na
zastąpieniu łożyska ślizgowego łożyskiem tocznym. 5. Modernizację ramy głównej z wózkami
gąsienicowymi – przystosowanie ramy do zabudowy obrotnicy z zastosowaniem łożyska
tocznego. (…) III. Szczegółowy zakres prac prowadzonych w trakcie modernizacji obejmuje:
W ramach modernizacji we wskazanych poniżej elementach kombajnu należy wykonać
w
szczególności następujące czynności: (…) 2. Modernizację układu hydraulicznego: (…)
i)
demontaż pompy wody zabudowanej na kombajnie. Zmodernizowany kombajn
przystosowany będzie do zasilania wody z zewnętrznego agregatu wodnego (…)
Modernizację i remont obrotnicy: (…) d) wykonanie modernizacji do zastosowania łożyska
tocznego (…) 4. Modernizację i remont ramy oraz wózków gąsienicowych kombajnu: (…)
d)
modernizacja polegająca na przystosowaniu posadowienia pod łożysko toczne oraz nową
zmodernizowaną obrotnicę (…) 8. Modernizację układu zraszania instalacji chłodząco –
zraszającej: (…) e) zastosowanie skutecznego systemu zraszania zanożowego (sektorowego)
zasilanego pompą do podnoszenia ciśnienia wody wyposażoną w filtry wodne zabudowane
na ramie pompy oraz zestaw transportowy jezdny o odpowiedniej nośności do podwieszenia
na trasie kolejki p
odwieszanej (…) IV. Wymagania prawne. Przedmiot zamówienia winien
spełniać wymagania: (…) 9. Polskich Norm: (…) b) PN-G-5000:61997 Ochrona pracy
w
górnictwie. Urządzenia automatyki i telekomunikacji górniczej. Wymagania i badania. (…)”.
Załącznik nr 1 do Specyfikacji technicznej miał treść „(…) Niniejszym oświadczamy, iż
odbyliśmy wizję lokalną, przewidzianą w Specyfikacji technicznej, stanowiącej Załącznik nr 1
do SWZ w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nr 50/P/24. Oświadczamy, że
zapoznaliśmy się z przedmiotem zamówienia w zakładzie Zamawiającego oraz zakresem prac
wchodzących w skład przedmiotu zamówienia. We wskazanym powyżej zakresie nie wnosimy
żadnych zastrzeżeń. Ustalenia poczynione w trakcie wizji lokalnej zostały uwzględnione przy
sporządzeniu oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nr 50/P/24.”.
Załącznik nr 5 do SWZ miał treść „Umowa (…). § 2 1. Wykonanie modernizacji oraz
zwrot urządzenia Zamawiającemu nastąpi do 6 miesięcy od daty przekazania urządzenia
wykonawcy. (…)”.
Pismem datowanym na 9 sierpnia 2024 r. Zamawiający poinformował, że „(…) zmianie
ulega treść SWZ w następujący sposób: • Specyfikacja techniczna Zapis dotychczasowy pkt I
ppkt 3: (…) Zapis po zmianach pkt I ppkt 3: 3. Dostarczenie wraz z przedmiotem zamówienia
wszystkich wymaganych przez Zamawiającego dokumentów, ponadto modernizacja nie może
skutkować wprowadzeniem na rynek prototypu maszyny. (…) Zapis dotychczasowy pkt IV
ppkt
9 lit. b): (…) Zapis po zmianach pkt IV ppkt 9 lit. b): b) PN-G-50006:1997 Ochrona pracy
w górnictwie. Urządzenia automatyki i telekomunikacji górniczej. Wymagania i badania.
• Oświadczenie o odbyciu wizji lokalnej Zapis dotychczasowy: (…) Zapis po zmianach:
Niniejszym oświadczamy, iż odbyliśmy wizję lokalną, przewidzianą w Specyfikacji technicznej,
stanowiącej Załącznik nr 1 do SWZ w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
nr
50/P/24. Oświadczamy, że zapoznaliśmy się z przedmiotem modernizacji w zakładzie
Zamawiającego.”.
Ustalając stan faktyczny Izba oparła się na dokumentach znajdujących się
w
dokumentacji Postępowania oraz załączonym do odpowiedzi na odwołanie piśmie
Zamawiającego datowanym na 9 sierpnia 2024 r.
Izba pominęła pozostałe dokumenty złożone do akt postępowania odwoławczego
mając na uwadze art. 531 Pzp, zgodnie z którym „przedmiotem dowodu są fakty mające dla
rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie”. Nie sposób było uznać za dowody mogące służyć
ustaleniu faktów mających dla rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie dokumentów, które
mogłyby służyć wykazaniu faktów wykraczających poza przedstawione w odwołaniu
okoliczności faktyczne uzasadniające jego wniesienie, stanowiące podstawę zawartych
w
odwołaniu zarzutów.
Izba zważyła, co następuje:
W świetle art. 505 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym „środki ochrony prawnej określone
w
niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy”,
Odwołującemu przysługiwało prawo do wniesienia odwołania. Izba nie stwierdziła przy tym,
aby zachodziła którakolwiek z określonych w art. 528 Pzp okoliczności skutkujących
odrzuceniem odwołania.
W punkcie 1. wyroku Izba na podstawie art. 568 pkt 2) Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze w zakresie zarzutów naruszenia art. 16 w związku z art. 99 ust. 4 i Pzp w zakresie
postanowienia punktu IV ppkt 9 lit. b) załącznika nr 1 do SWZ oraz oświadczenia o odbyciu
wizji lokalnej, stanowiącego załącznik nr 1 do Specyfikacji technicznej, stanowiącej załącznik
nr 1 do SWZ.
Zgodnie z art. 568 pkt 2) Pzp, „Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne lub niedopuszczalne”.
Stosownie zaś do art. 552 ust. 1 Pzp „wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego”. Oznacza to, że przy wydawaniu
orzeczenia Izba zobowiązana jest uwzględniać ustalony w toku postępowania odwoławczego
stan faktyczny istniejący w chwili zamknięcia rozprawy. Nie ulega przy tym wątpliwości, że ów
stan faktyczny obejmuje treść dokumentów zamówienia.
Należy stwierdzić, że wskutek zmiany treści dokumentów zamówienia, o których
Zamawiający poinformował pismem datowanym na 9 sierpnia 2024 r., treść dokumentów
zamówienia w zakresie postanowienia punkt IV ppkt 9 lit. b) załącznika nr 1 do SWZ
Specyfikacja T
echniczna oraz oświadczenia o odbyciu wizji lokalnej, stanowiącego załącznik
nr 1 do Specyfikacji technicznej, stanowiącej załącznik nr 1 do SWZ, w chwili zamknięcia
rozprawy jest inna niż treść, wobec której Odwołujący wniósł odwołanie (i jaką postanowienie
to miało w dniu jego wniesienia). W tym stanie rzeczy dokonując oceny zgodności z prawem
postanowienia dokumentu zamówienia, którego treść jest inna niż w chwili zamknięcia
rozprawy, Izba musiałaby nie wziąć pod uwagę ustalonego w toku postępowania
odwoławczego stanu faktycznego), co stałoby w sprzeczności z ww. przepisem.
Wskutek powyższej zmiany dokumenty zamówienia w zakresie postanowienia punkt
IV ppkt 9 lit. b) załącznika nr 1 do SWZ Specyfikacja Techniczna oraz oświadczenia o odbyciu
wizji lokalnej, stanowiącego załącznik nr 1 do Specyfikacji technicznej, stanowiącej załącznik
nr 1 do SWZ, uzyskały przy tym treść taką, jaką miałaby mieć w wyniku nakazania
Zamawiającemu zmiany treści dokumentów zamówienia zgodnie z żądaniami zawartymi
w
odwołaniu, a Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie
art. 568 pkt 2) Pzp w ww. zakresie
– uzasadnia przyjęcie, że w tym zakresie nie ma już sporu
pomiędzy stronami postępowania odwoławczego.
Z tych powodów Izba stwierdziła, że zbędne jest dalsze prowadzenie postępowania
odwoławczego w zakresie zarzutów naruszenia art. 16 w związku z art. 99 ust. 4 i Pzp
w
zakresie postanowienia punktu IV ppkt 9 lit. b) załącznika nr 1 do SWZ oraz oświadczenia
o
odbyciu wizji lokalnej, stanowiącego załącznik nr 1 do Specyfikacji technicznej, stanowiącej
załącznik nr 1 do SWZ.
Izba
uznała, że w pozostałym zakresie odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 555 Pzp „Izba nie może orzekać co do zarzutów,
które nie były zawarte w odwołaniu”, a „zarzut tworzą okoliczności faktyczne i prawne
wskazujące na naruszenie przepisów ustawy w związku z dokonaną czynnością lub
zaniechanie
m czynności, do której zamawiający był zobowiązany na podstawie ustawy” (tak
w uzasadnieniu wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 1 lutego 2022 r., wydanego
w
postępowaniu o sygn. akt KIO 124/22). Przedstawienie okoliczności faktycznych i prawnych
wskazu
jących na naruszenie danego przepisu Pzp nie może ograniczać się do przedstawienia
twierdzeń co do faktów oraz wskazania przepisu Pzp, który został naruszony zdaniem
wykonawcy wnoszącego odwołanie; niezbędne jest wskazanie, na czym polega naruszenie
danego przepisu Pzp w określonym stanie faktycznym – odniesienie normy wynikającej z tego
przepisu do stanu faktycznego. Ponadto konieczne jest zauważenie, że w przypadku
wniesienia odwołanie na treść dokumentów zamówienia, Izba dokonuje ich oceny wyłącznie
w zakresie ich zgodności z przepisami Pzp, nie jest zaś rolą Izby badanie, dlaczego brak jest
w nich określonych postanowień czy racjonalności zamawiającego w zakresie ich
formułowania.
W konsekwencji Izba rozpoznawała odwołanie w granicach przedstawionych
w
odwołaniu zarzutów okoliczności faktycznych i prawnych wskazujących na naruszenie
art. 99 ust. 1 i 4 Pzp oraz art. 16 pkt 1)
– 3) w związku z art. 99 ust. 4 i 5 Pzp.
Nie był uzasadniony zarzut naruszenia art. 99 ust. 1 i 4 Pzp „poprzez wyznaczenie
terminu realizacji przedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję,
ostateczne sformułowanie Specyfikacji Warunków Zamówienia, w tym opisanie przedmiotu
zamówienia, w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, skutkujący uprzywilejowaniem
w
postępowaniu producenta przedmiotowego kombajnu chodnikowego, co powoduje, że
zastosowanie rozwiązań równoważnych stanowi wyłącznie teoretyczną możliwość”.
Zgodnie z art. 99 ust. 1 Pzp
, „przedmiot zamówienia opisuje się w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty”. Art. 99
ust. 4 Pzp stanowi, iż „przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych,
patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty
lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów”.
Zgodnie z oświadczeniem Odwołującego złożonym na posiedzeniu, zarzut ten był
zarzutem wobec postanowień punkt 5.1 SWZ oraz § 2 ust. 1 załącznika nr 5 do SWZ.
Niewątpliwe jest, że w postanowieniach tych określono wyłącznie termin wykonania
modernizacji oraz zwrotu urządzenia do Zamawiającego (Zamawiającego). Żadne z nich nie
określa zaś, jakie rozwiązania należy zastosować wykonując przedmiot zamówienia.
W
konsekwencji nie może powodować, że „zastosowanie rozwiązań równoważnych stanowi
wyłącznie teoretyczną możliwość”.
Brak było podstaw do stwierdzenia, że postanowienia te naruszają art. 99 ust. 1 Pzp.
Odwołujący nie wskazał w odwołaniu, dlaczego termin wykonania modernizacji oraz zwrotu
urządzenia do Zamawiającego (Zamawiającego) został w tych postanowieniach określony
niezgodnie z tym przepisem
– czy przedmiot zamówienia nie został opisany w sposób
jednoznaczny, czy przedmiot zamówienia nie został opisany w sposób wyczerpujący czy
przedmiot zamówienia nie został opisany w sposób za pomocą dostatecznie dokładnych
i zrozu
miałych określeń. Nie może ulegać wątpliwości, że zawarte jest w nim twierdzenie, iż
„termin przewidziany przez Zamawiającego dla przedmiotowego zamówienia jest nierealny,
niemożliwy do dotrzymania” oraz opis czynności, jakie wykonawca zobowiązany będzie
w
ykonać w celu wykonania zamówienia, lecz brak w nim wskazania, dlaczego „„termin
przewidziany przez Zamawiającego dla przedmiotowego zamówienia jest nierealny,
niemożliwy do dotrzymania” ani jaki termin wykonania modernizacji oraz zwrotu urządzenia do
Zama
wiającego (Zamawiającego) jest zdaniem Odwołującego realny, jak również wyjaśnienia,
dlaczego określenie tego terminu na „do 6 miesięcy od daty przekazania urządzenia
wykonawcy” jest niezgodne z powołanym w odwołaniu przepisem art. 99 ust. 1 Pzp,
w
przeciwieństwie do terminu na „do 18 miesięcy od daty przekazania urządzenia
wykonawcy”, do czego zmierzały żądania Odwołującego w zakresie „modyfikacji” postanowień
punkt 5.1 SWZ oraz § 2 ust. 1 załącznika nr 5 do SWZ.
Okoliczności przedstawione w odwołaniu nie uzasadniają także stwierdzenia
naruszenia art. 99 ust. 4 Pzp. Nie wskazano w nim, dlaczego postanowienia te utrudniają
uczciwą konkurencję, mogąc doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych
wykon
awców lub produktów, przy czym oczywiste jest, że w postanowieniach tych nie
wskazano znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu,
który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę.
W odwołaniu nie tylko nie podano, dlaczego postanowienia te mogą doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, ale nawet nie
ma w nim twierdzenia, że postanowienia te mogą doprowadzić do uprzywilejowania lub
wyelim
inowania niektórych wykonawców lub produktów.
Wobec powyższego brak było podstaw do uznania przez Izbę, że w zakresie
postanowień punkt 5.1 SWZ oraz § 2 ust. 1 załącznika nr 5 do SWZ dokumenty zamówienia
są niezgodne z art. 99 ust. 1 i 4 Pzp.
Nie był również uzasadniony zarzut naruszenia „art. 16 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp”
w
związku z art. 99 ust. 4 i 5 Pzp „poprzez przygotowanie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji, a tym samym ją utrudniający, a także nie zapewniający
równego traktowania wykonawców, postawienie zarówno nieadekwatnych warunków udziału
w
postępowaniu jak i nieadekwatnie opisanie przedmiotu zamówienia zawierające
postanowienia ze sobą sprzeczne oraz z przepisami bezwzględnie obowiązującymi.”.
Należy wskazać, że mając na uwadze, iż art. 16 Pzp nie jest przepisem podzielonym
na ustępy, natomiast są w nim wyszczególnione punkty, Izba przyjęła, że w odwołaniu
zarzucono naruszenie art. 16 pkt 1)
– 3) Pzp.
Zważywszy na oświadczenie złożone przez Odwołującego na posiedzeniu oraz zmianę
treści SWZ dokonaną pismem datowanym na 9 sierpnia 2024 r., Izba rozpoznawała ten zarzut
w zakresie postanowień punkt I ppkt 3 (w zakresie w jakim dotyczyło ono „wprowadzenia na
rynek prototypu maszyny”) punkt II ppkt 4 i 5, punkt III ppkt 2 lit i), ppkt 3 lit. d), ppkt 4 lit. d)
oraz ppkt 8 lit. e) załącznika nr 1 do SWZ Specyfikacja Techniczna.
Zgodnie z art. 16 Pzp „zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o
udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny”. Przepis art. 99 ust. 4 Pzp
przytoczono powyżej, zaś stosownie do art. 99 ust. 5 Pzp „przedmiot zamówienia można
opisać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub
szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez
konkretnego
wykonawcę, jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia
w
wystarczająco precyzyjny i zrozumiały sposób, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy
,,lub równoważny''”.
Nie ulega wątpliwości, że w żadnym z ww. postanowień nie określono warunków
udziału w Postępowaniu, zatem nie mogły one naruszać art. 16 pkt 1) - 3) w związku z art. 99
ust. 4 i 5 Pzp
przez „postawienie nieadekwatnych warunków udziału w postępowaniu”.
Konieczne jest stwierdzenie, że w zakresie, w jakim Odwołujący zakwestionował
zgodność z art. 16 pkt 1) - 3) w związku z art. 99 ust. 4 i 5 Pzp postanowień punkt I ppkt 3,
punkt II ppkt 4 i 5, punkt III ppkt 2 lit i), ppkt 3 lit. d), ppkt 4 lit. d) oraz pp
kt 8 lit. e) załącznika
nr 1 do SWZ Specyfikacja Techniczna, w odwołaniu nie przedstawiono okoliczności prawnych
wskazujących na naruszenie ww. przepisów, w szczególności nie wskazano dlaczego
poszczególne z tych postanowień:
naruszają wynikający z art. 16 pkt 1) - 3) Pzp obowiązek przygotowania i przeprowadzenia
Postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny,
zostały sformułowane niezgodnie z art. 99 ust. 4 Pzp – dlaczego przedmiot zamówienia
został zdaniem Odwołującego został opisany w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą
konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub
pochodzeni
a, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarczane przez konkretnego wykonawcę, ani dlaczego mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów,
zostały sformułowane niezgodnie z art. 99 ust. 5 Pzp – czy przedmiot zamówienia został
opisany
przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub
szczególnego procesu, dlaczego opis ten charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane
przez konkretnego wykonawcę, czy zamawiający nie może opisać przedmiotu
zamówienia w wystarczająco precyzyjny i zrozumiały sposób.
Konieczne jest dodatkowo zauważenia, że w zakresie, w jakim zarzut ten dotyczył
postanowienia
punkt I ppkt 3 załącznika nr 1 do SWZ Specyfikacja Techniczna (w ramach
którego sporny był fragment dotyczący „wprowadzenia na rynek prototypu maszyny”)
przedstawiając w odwołaniu okoliczności faktyczne uzasadniające jego wniesienie
Odwołujący ani razu nie użył wyrazu „prototyp”.
W zakresie postanowie
ń punkt II ppkt 4 i 5 oraz ppkt 3 lit. d), ppkt 4 lit. d) załącznika
nr 1 do SWZ Specyfikacja Techniczna
, dotyczących zastosowania łożyska tocznego, wymaga
ponadto wskazania, że okoliczność, iż modernizacja obrotnicy może polegać na zastąpieniu
łożyska ślizgowego łożyskiem innym niż toczne, nie oznacza, że Zamawiający naruszył
którykolwiek z przepisów Pzp, z którego wynika obowiązek opisania przedmiotu zamówienia
(czy szerzej -
przygotowania i przeprowadzenia Postępowania) w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców. Za postanowienie
dokumentów zamówienia, które utrudnia konkurencję, może być uznane takie postanowienie,
które powoduje, że złożenie przez wykonawcę oferty, którą może on realnie rywalizować
z
innymi wykonawcami, jest niemożliwe bądź utrudnione. W odwołaniu nie wskazano zaś, aby
postanowienia te choćby utrudniały Odwołującemu złożenie konkurencyjnej oferty
w
Postępowaniu.
W zakresie postanowienia punkt III ppkt 2 lit.
i) załącznika nr 1 do SWZ Specyfikacja
Techniczna
, w zakresie którego w odwołaniu kwestionowano zgodność z art. 16 pkt 1) - 3)
w
związku z art. 99 ust. 4 i 5 Pzp tego, że w ramach modernizacji należy wykonać demontaż
pompy wody zabudowanej na kombajnie
, konieczne jest stwierdzenie, że Odwołujący
ograniczył się do kwestionowania zasadności wykonania przedmiotowej czynności, nie
wskazując jakichkolwiek okoliczności celem wykazania, że obowiązek jej wykonania utrudnia
konkurencję.
Podobnie w zakresie postanowienia
punkt III ppkt 8 lit. e) załącznika nr 1 do SWZ
Specyfikacja Techniczna
wymaga zauważenia, że w odwołaniu wyłącznie podważano
zasadność zastosowania rozwiązania, o którym mowa w tym postanowieniu, nie podnosząc,
że prowadzi ono do ograniczenia konkurencji.
W odwołaniu nie wskazano również, pomiędzy którymi z ww. postanowień
a
postanowieniami dokumentów zamówienia lub przepisami bezwzględnie obowiązującym
zdaniem Odwołującego zachodzi sprzeczność oraz dlaczego sprzeczność ta oznacza ich
niezgodność z art. 16 pkt 1) - 3) w związku z art. 99 ust. 4 i 5 Pzp. Nie sposób więc było uznać,
że Zamawiający naruszył te przepisy przez „opisanie przedmiotu zamówienia zawierające
postanowienia ze sobą sprzeczne oraz z przepisami bezwzględnie obowiązującymi”.
Wobec nie przedstawienia w odwołaniu okoliczności wskazujących na naruszenie
art. 16 pkt 1) -
3) w związku z art. 99 ust. 4 i 5 Pzp brak było podstaw do uznania, że naruszenie
któregokolwiek z tych przepisów zostało wykazane, a w konsekwencji stwierdzenia, że
Zamawiający je naruszył.
W tym stanie rzeczy w
zakresie, w jakim postępowanie odwoławcze nie zostało
umorzone, Izba w punkcie 2. wyroku oddaliła odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono w punkcie 3. wyroku na podstawie
art. 557 i art. 575 Pzp oraz § 2 ust. 1 pkt 2), § 5 pkt 1) i 2), § 8 ust. 2 pkt 1) oraz § 9 ust. 3
pkt 2)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”.
Art. 575 Pzp
stanowi, że „strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego
wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku”.
Z § 2 ust. 1 pkt 2) ww. rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia na dostawy o wartości przekraczającej progi unijne,
o których mowa w art. 3 ust. 1 Pzp, wynosi 15.000 złotych.
Stosownie do § 5 pkt 1) i 2) ww. rozporządzenia do kosztów postępowania
odwoławczego zalicza się wpis oraz „uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego,
a w okolicznościach, o których mowa odpowiednio w § 7 ust. 2 pkt 2 i 3, ust. 3 i 4, § 8 ust. 2
p
kt 2 i 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 4, koszty uczestnika postępowania odwoławczego, który
przystąpił po stronie zamawiającego i wniósł sprzeciw, w wysokości określonej na podstawie
rachunków lub spisu kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące: a) koszty związane
z
dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę, b) wynagrodzenie i wydatki jednego
pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych, c) wynagrodzenie
biegłych oraz zwrot poniesionych przez nich wydatków, jeżeli dowód z opinii biegłego został
dopuszczony przez Izbę na wniosek strony lub uczestnika postępowania odwoławczego,
d)
inne uzasadnione wydatki, w tym koszty przeprowadzenia innych dowodów w postępowaniu
odwoławczym niż dowód z opinii biegłego, dopuszczonych przez Izbę na wniosek strony lub
uczestnika postępowania odwoławczego”. § 8 ust. 2 pkt 1) ww. rozporządzenia stanowi, że
„W przypadku oddalenia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący. Izba
zasądza koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego (…)
Zgodnie z § 9 ust. 3 pkt 2) ww. rozporządzenia „w przypadku umorzenia przez Izbę
postępowania odwoławczego w części, zgodnie z art. 522 ust. 4 ustawy, jeżeli odwołanie
w
pozostałej części zarzutów, których zamawiający nie uwzględnił, zostało przez Izbę
odrzucone albo oddalone w całości - do ponoszenia i rozliczania kosztów stosuje się
odpowiednio § 8 ust. 1 albo ust. 2 pkt 1”.
Zgodnie z § 5 pkt 1) ww. rozporządzenia do kosztów postępowania odwoławczego
zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez Odwołującego, tj. 15.000 złotych.
Odwołujący na rozprawie był reprezentowany przez pełnomocnika. Jak wynika ze
złożonych do akt sprawy faktury i potwierdzenia przelewu, koszty postępowania
odwoławczego Odwołującego obejmują wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.600
złotych oraz wydatek na opłatę skarbową od pełnomocnictwa w wysokości 17 złotych.
Stosownie do § 5 pkt 2) ww. rozporządzenia do uzasadnionych kosztów postępowania
odwoławczego Odwołującego zaliczono zatem wynagrodzenie pełnomocnika go
reprezentującego w wysokości 3.600 złotych oraz wydatek na opłatę skarbową od złożenia
pełnomocnictwa w kwocie 17 złotych.
Zamawiający na rozprawie był reprezentowany przez trzech pełnomocników. Jak
wynika ze złożonych na rozprawie faktury i potwierdzenia zlecenia płatniczego, na koszty
postępowania odwoławczego Zamawiającego składają się: wynagrodzenie pełnomocnika
w
wysokości 3.600 złotych oraz wydatki na opłatę skarbową od pełnomocnictw w wysokości
złotych. Mając na uwadze treść § 5 pkt 2) lit. b) ww. rozporządzenia, z którego wynika, że
w aspekcie ponoszenia kosztów postępowania za uzasadnione uznawać należy
reprezentowa
nie przez jednego pełnomocnika, Izba nie uznała wydatku na opłatę skarbową
od złożenia pełnomocnictwa przez drugiego i trzeciego pełnomocnika za uzasadniony koszt
Zamawiającego.
W tym stanie rzeczy do uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego
Zamawiającego zaliczono wynagrodzenie pełnomocnika go reprezentującego w kwocie
złotych oraz wydatek na opłatę skarbową od złożenia jednego pełnomocnictwa w kwocie
17 złotych.
Zważywszy, że wszystkie zarzuty, w zakresie których postępowanie odwoławcze nie
zostało umorzone, nie zostały uznane za uzasadnione, w wyniku czego odwołanie zostało
oddalone, zdaniem Izby do rozstrzygnięcia o kosztach postępowania zgodnie z § 9 ust. 3 pkt 2)
ww. rozporządzenia należało zastosować § 8 ust. 2 pkt 1) ww. rozporządzenia, wobec czego
stosownie do tego przepisu kosztami postępowania odwoławczego Izba obciążyła
Odwołującego oraz zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3.617 złotych.
Przewodniczący:
…………………………………