KIO 2539/24 WYROK Warszawa, dnia 13 sierpnia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 14.01.2025

Sygn. akt: KIO 2539/24 

WYROK  

Warszawa, dnia 13 sierpnia 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: 

Beata Konik 

Protokolantka:  

  Wiktoria Ceyrowska     

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w dniu 18 lipca 2024 r. przez wykonawcę P. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod 

firmą Savicon P. S. z siedzibą w Płocku, 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Polskie Porty Lotnicze spółkę akcyjną z 

siedzibą w Warszawie, 

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawców wspólnie ubiegających się 

o  udzielenie  zamówienia  Dimark  spółki  akcyjnej  z  siedzibą w  Złotkowie  i Anglosec  spółki  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,  

orzeka: 

1.  Umarza postępowanie w zakresie zarzutów wskazanych w pkt II. 1. a) tiret 4, pkt II. 1. 

b) tiret 4 i tiret 5 oraz pkt II.1. c) petitum odwołania, wobec ich uwzględnienia przez 

Zamawiającego  i  braku  zgłoszenia  sprzeciwu  przez  uczestnika  postępowania  po 

stronie Zamawiającego.  

2.  Oddala odwołanie.   

3.  Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i:   

Zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania. 


Na  orzeczenie  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

……………………. 


Sygn. akt: KIO     2539/24 

Uzasadnienie 

Polskie Porty Lotnicze spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, (dalej: „Zamawiający”

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  sektorowe  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego na dostawy pn.: „Dostawa, instalacja i uruchomienie 4 szt. urządzeń 

systemu EDS (Explosive Detection System) minimum normy 3.1 wraz z integracją z systemem 

BHS”, nr postępowania: 53/PN/ZP/TLLZZ/24. 

Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na 

podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych  (Dz.U. z 2023 r. 

poz. 1605 ze zm.). 

Szacunkowa  wartość  zamówienia  jest  wyższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z 10 maja 2024 r. nr ogłoszenia 275713-2024, numer wydania Dz.U. S: 91/2024. 

W postępowaniu tym P. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Savicon P. 

S.  z  siedzibą  w  Płocku  (dalej:  „Odwołujący”)  18  lipca  2024  r.  złożył  odwołanie  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej wobec: 

1)  czynności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu i kwalifikacji podmiotowej 

Wykonawcy: Konsorcjum w składzie Dimark S.A. i Anglosec sp. z o.o., którego oferta 

została  najwyżej  oceniona,  w  zakresie  niepodlegania  wykluczeniu  z  udziału  w 

postępowaniu  oraz  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  ewentualnie 

zaniechania  w  ogóle  przez  Zamawiającego  dokonania  kwalifikacji  podmiotowej 

Konsorcjum w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu; 

2)  czynności wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej;  

3)  zaniechania  wezwania  Konsorcjum  do  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia 

złożonych  niekompletnych  lub  zawierających  błędy  podmiotowych  środków 

dowodowych,  w  celu  potwierdzenia  niepodlegania  wykluczeniu  z  udziału  w 

postępowaniu oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  128  ust.  1  i  6  ustawy  Pzp  i  art.  70  pkt  1  ustawy  Pzp  oraz  §  9  ust.  1  pkt  2  i  3 

Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  w 

sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub 


oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415 z późn. 

zm.), § 6 ust. 2 i 3 pkt 1 i § 7 ust. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  sposobu  sporządzania  i  przekazywania  informacji  oraz 

wymagań  technicznych  dla  dokumentów  elektronicznych  oraz  środków  komunikacji 

elektronicznej  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  lub  konkursie 

(Dz. U. poz. 2452), przez zaniechanie wezwania Konsorcjum do złożenia, poprawienia 

lub  uzupełnienia  złożonych  niekompletnych  lub  zawierających  błędy  podmiotowych 

środków  dowodowych,  w  celu  potwierdzenia  niepodlegania  wykluczeniu  z 

postępowania oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu, to jest: 

a)  Wykazu dostaw wraz z załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały 

wykonane  należycie,  o  którym  mowa  w  Rozdz.  VII  ust.  2  pkt  2.1  lit.  a  SWZ,  na 

potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu opisanego w Rozdz. V ust. 

1 pkt 2 lit. d tiret pierwsze SWZ, niekompletnego i zawierającego błędy z następujących 

względów:  

•  Z  uzasadnienia  wyboru  oferty  Konsorcjum  jako  najkorzystniejszej,  zawartego  w 

piśmie Zamawiającego z dnia 05.07.2024, w ogóle nie wynika, aby Zamawiający 

stwierdził spełnienie przez tego Wykonawcę warunków udziału w Postępowaniu.  

•  Wykaz dostaw zawiera błędne oświadczenie potwierdzające spełnianie warunku 

udziału w postępowaniu opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. a SWZ, zamiast w 

Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret pierwsze SWZ;  

•  w Wykazie dostaw zostało wskazane jedno zamówienie pn. „Dostawa, instalacja i 

uruchomienie  4  szt.  jednakowych  urządzeń  systemu  EDS  (Explosive  Detection 

System) minimum normy 3.1 wraz z integracją z systemem BHS”, które nie zostało 

wykonane przez Konsorcjum należycie z uwagi na przekroczenie terminu realizacji 

zamówienia,  niezgodność  wykonanego  przedmiotu  zamówienia  z  SWZ  (Opisem 

Przedmiotu Zamówienia) oraz jego liczne wady i awarie, skutkujące skorzystaniem 

przez Zamawiającego z uprawnień wynikających z gwarancji i rękojmi;  

•  załączony  do  Wykazu  dostaw  protokół  odbioru  końcowego  przedmiotu  umowy  i 

przekazania  do  użytkowania  nie  potwierdza  należytego  wykonania  zamówienia 

referencyjnego (m.in. zawiera stwierdzenie o istnieniu wad i przedłużeniu terminu 

realizacji  zadania)  oraz  zamówienie  to  faktycznie  nie  zostało  przez  Konsorcjum 

wykonane należycie;  

•  Wykaz  dostaw  oraz  załączony  do  niego  protokół  odbioru  końcowego,  zostały 

podpisane w imieniu Konsorcjum przez Pana M. I., który nie posiadał stosownego 

umocowania  do  reprezentowania  Konsorcjum  (nie  posiadał  umocowania  do 

reprezentowania Anglosec sp. z o.o.);  

b)  Wykazu osób realizujących zamówienie, o którym mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.1 lit. 


b  SWZ,  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w 

Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret drugie SWZ, niekompletnego i zawierającego błędy z 

następujących względów:  

•  Wykaz  osób  zawiera  błędne  oświadczenie,  dotyczące  potwierdzenia  spełniania 

warunku udziału w postępowaniu, opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret drugie 

SWZ,  o  treści:  Potwierdzając  spełnianie  warunku  na  „Dostawa,  instalacja  i 

uruchomienie 4 szt. urządzeń systemu EDS (Explosive Detection System) minimum 

normy  3.1  wraz  z  integracją  z  systemem  BHS”  oświadczamy,  że  wykonaliśmy 

następujące zamówienia (…), podczas gdy warunkiem udziału w postępowaniu było 

wykazanie  dysponowania  przez  Wykonawcę  i  skierowania  do  realizacji  zamówienia 

kierownika projektu, kierownika robót elektrycznych, kierownika robót konstrukcyjno-

budowlanych  i  kierownika  robót  sanitarnych,  posiadających  doświadczenie  lub 

uprawnienia, opisane w treści warunku udziału w postępowaniu;  

•  Wykaz  osób  nie  zawiera  informacji  o  podstawie  do  dysponowania  osobami 

wskazanymi w Wykazie przez Konsorcjum;  

•  opis doświadczenia kierownika projektu, wskazanego w Wykazie osób, jest niezgodny 

z treścią warunku udziału w postępowaniu, opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret 

drugie ppkt i. SWZ;  

•  opis  uprawnień  kierownika  robót  sanitarnych,  wskazanego  w  Wykazie  osób,  jest 

niezgodny z treścią warunku udziału w postępowaniu, opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 

2 lit. d tiret drugie ppkt iv. SWZ;  

•  Wykaz  osób  został  podpisany  w  imieniu  Konsorcjum  przez  Pana  M.  I.,  który  nie 

posiadał  stosownego  umocowania  do  reprezentowania  Konsorcjum  (nie  posiadał 

umocowania do reprezentowania Anglosec sp. z o.o.);  

c)  Oświadczenia  Wykonawcy  w  zakresie  art.  108  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp,  tj.  o  braku 

przynależności do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 

2007  r.  o  ochronie  konkurencji  konsumentów  (Dz.  U.  z  2020r.  poz.  1076  i  1086),  z 

innym Wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, albo oświadczenia o przynależności do 

tej samej grupy kapitałowej  wraz z  dokumentami lub informacjami potwierdzającymi 

przygotowanie  oferty,  oferty  częściowej  lub  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu  niezależnie  od  innego  Wykonawcy  należącego  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej, o którym mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.2 lit. f SWZ, zawierającego błąd, 

polegający  na  podpisaniu  Oświadczenia  (złożeniu  oświadczenia  o  braku 

przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym Wykonawcą, który złożył ofertę 

w  Postępowaniu)  w  imieniu  Konsorcjum  przez  Pana  M.  I.,  który  nie  posiadał 

stosownego umocowania do reprezentowania Konsorcjum (nie posiadał umocowania 

do reprezentowania Anglosec sp. z o.o.);  


2)  art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, art. 57 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, 

art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a – c ustawy Pzp, przez 

wybranie  oferty  Konsorcjum  jako  najkorzystniejszej,  w  sytuacji  gdy  wybór  tej  oferty 

został  dokonany  niezgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp,  gdyż  Wykonawca  ten  nie 

wykazał niepodlegania wykluczeniu z Postępowania oraz spełniania warunków udziału 

w Postępowaniu, a co więcej z uzasadnienia wyboru jego oferty przez Zamawiającego 

jako  najkorzystniejszej,  w  ogóle  nie  wynika,  aby  Zamawiający  stwierdził  spełnianie 

przez Konsorcjum warunków udziału w Postępowaniu. 

W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu: 

1)  unieważnienie czynności badania i oceny ofert;  

2)  unieważnienie czynności wyboru oferty Konsorcjum jako najkorzystniejszej; 

3)  wezwanie  Konsorcjum  do  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia,  w  wyznaczonym 

terminie, złożonych niekompletnych lub zawierających błędy podmiotowych środków 

dowodowych, w celu potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu z postępowania oraz 

spełniania warunków udziału w postępowaniu, to jest:  

a)  Wykazu dostaw wraz z załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały 

wykonane  należycie,  o  którym  mowa  w  Rozdz.  VII  ust.  2  pkt  2.1  lit.  a  SWZ,  na 

potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu opisanego w Rozdz. V ust. 

1 pkt 2 lit. d tiret pierwsze SWZ, poprzez:  

•  zawarcie  w  Wykazie  dostaw  oświadczenia  o  spełnianiu  warunku  udziału  w 

postępowaniu, opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret pierwsze SWZ (zamiast 

błędnie wskazanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. a SWZ);  

•  uzupełnienie  Wykazu  dostaw  o  co  najmniej  jedno  zamówienie,  potwierdzające 

spełnianie przez Konsorcjum warunku udziału w postępowaniu, opisanego w Rozdz. V 

ust. 1 pkt 2 lit. d tiret pierwsze SWZ, które zostało wykonane należycie;  

•  złożenie dowodów określających czy zamówienia wskazane w Wykazie dostaw zostały 

wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne 

dokumenty  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  zamówienia  zostały 

wykonane,  a  jeżeli  wykonawca  z  przyczyn  niezależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie 

uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy;  

•  podpisanie Wykazu dostaw oraz poświadczenia za zgodność z oryginałem cyfrowego 

odwzorowania  dokumentów  stanowiących  dowody  określające  czy  zamówienia 

wskazane  w  Wykazie  dostaw  zostały  wykonane  należycie,  jeżeli  zostały  one 

wystawione  w  postaci  papierowej  –  przez  osobę  upoważnioną  do  reprezentowania 

Konsorcjum;  


b)  Wykazu osób realizujących zamówienie, o którym mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.1 lit. 

b  SWZ,  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  w 

Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret drugie SWZ, poprzez:  

•  zawarcie w Wykazie osób prawidłowego oświadczenia o spełnianiu warunku udziału w 

postępowaniu,  opisanego  w  Rozdz.  V  ust.  1  pkt  2  lit.  d  tiret  drugie  SWZ,  tj. 

dysponowaniu  przez  Wykonawcę  i  skierowaniu  do  realizacji  6  zamówienia  osób 

posiadających  doświadczenie  lub  uprawnienia  opisane  w  treści  warunku  udziału  w 

postępowaniu;  

•  uzupełnienie  Wykazu  osób  o  informacje  o  podstawie  do  dysponowania  osobami 

wskazanymi w Wykazie przez Konsorcjum;  

•  uzupełnienie  Wykazu  osób  o  kierownika  projektu,  posiadającego  doświadczenie 

zgodne z treścią warunku udziału w postępowaniu, opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 

lit. d tiret drugie ppkt i. SWZ;  

•  uzupełnienie Wykazu osób o kierownika robót sanitarnych, posiadającego uprawnienia 

zgodne z treścią warunku udziału w postępowaniu, opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 

lit. d tiret drugie ppkt iv. SWZ;  

•  podpisanie Wykazu osób przez osobę upoważnioną do reprezentowania Konsorcjum; 
c)  Oświadczenia  Wykonawcy  w  zakresie  art.  108  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp,  tj.  o  braku 

przynależności do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 

2007  r.  o  ochronie  konkurencji  konsumentów  (Dz.  U.  z  2020r.  poz.  1076  i  1086),  z 

innym Wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, albo oświadczenia o przynależności do 

tej samej grupy kapitałowej  wraz z  dokumentami lub informacjami potwierdzającymi 

przygotowanie  oferty,  oferty  częściowej  lub  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu  niezależnie  od  innego  Wykonawcy  należącego  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej, o którym mowa w Rozdz. VII ust. 2 pkt 2.2 lit. f SWZ, poprzez złożenie 

takiego  Oświadczenia  podpisanego  przez  osobę  uprawnioną  do  reprezentowania 

Anglosec sp. z o.o.;  

4)  ponowne badanie i ocenę ofert; 

Ponadto Odwołujący wniósł o: 

1)  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  zgodnie  z  właściwymi  przepisami,  ewentualnie,  w  przypadku 

wniesienia sprzeciwu, zasądzenie tych kosztów od Przystępującego; 

2)  na  podstawie  art.  531  Pzp,  art.  534  ust.  1  Pzp,  art.  536  Pzp,  o  zobowiązanie 

Zamawiającego  do  przedstawienia  następujących  dowodów  istotnych  dla 

rozstrzygnięcia  odwołania,  a  po  ich  przedstawieniu  przez  Zamawiającego, 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  tych  dokumentów,  na  okoliczność 

nienależytego  wykonania  przez  Konsorcjum  zamówienia  wskazanego  w  złożonym 


Wykazie dostaw:  

a)  Protokoły  z  testów  i  uruchomienia  urządzeń  EDS  normy  3.1,  dostarczonych  przez 

Konsorcjum  w  wykonaniu  zadania  pn.  „Zakup  i  instalacja  4  szt.  urządzeń  EDS  (Explosive 

Detection  System)  co  najmniej  normy  3.1  do  Sortowni  1  (Strefa  AB)  wraz  z  integracją  z 

systemem BHS”, Nr ref: 134/PN/ZP/TLLZP/22;  

b) Projekt wykonania instalacji wody lodowej odprowadzającej ciepło z maszyn EDS normy 

3.1  dostarczonych  przez  Konsorcjum  w  wykonaniu  zadania  pn.  „Zakup  i  instalacja  4  szt. 

urządzeń EDS (Explosive Detection System) co najmniej normy 3.1 do Sortowni 1 (Strefa AB) 

wraz z integracją z systemem BHS”, Nr ref: 134/PN/ZP/TLLZP/22;  

c) Protokoły z testów urządzeń EDS normy 3.1, dostarczonych przez Konsorcjum w wykonaniu 

zadania pn. „Zakup i instalacja 4 szt. urządzeń EDS (Explosive Detection System) co najmniej 

normy  3.1  do  Sortowni  1  (Strefa  AB)  wraz  z  integracją  z  systemem  BHS”,  Nr  ref: 

134/PN/ZP/TLLZP/22, po naprawie łożysk, na których obraca się zestaw detektorów i źródło 

promieniowania;  

d)  Książki  serwisowe  oraz  karty  gwarancyjne  z  dokonanymi  wpisami  dotyczącymi  wad, 

usterek,  awarii  i  napraw  urządzeń  EDS  normy  3.1,  dostarczonych  przez  Konsorcjum  w 

wykonaniu zadania pn. „Zakup i instalacja 4 szt. urządzeń EDS (Explosive Detection System) 

co najmniej normy 3.1 do Sortowni 1 (Strefa AB) wraz z integracją z systemem BHS”, Nr ref: 

134/PN/ZP/TLLZP/22;  

e)  Pisma  Zamawiającego  do  Konsorcjum  dotyczące  realizacji  przez  Zamawiającego 

uprawnień z tytułu gwarancji lub rękojmi za wady przedmiotu zamówienia wykonanego przez 

Konsorcjum  w  ramach  realizacji  zamówienia  pn.  „Zakup  i  instalacja  4  szt.  urządzeń  EDS 

(Explosive  Detection  System)  co  najmniej  normy  3.1  do  Sortowni  1  (Strefa  AB)  wraz  z 

integracją z systemem BHS”, Nr ref: 134/PN/ZP/TLLZP/22;  

3)  na podstawie art. 531 Pzp, art. 534 ust. 1 Pzp, art. 538 ust. 1 Pzp, art. 539 ust. 1 i 2 

Pzp, o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu geodezji, 

na okoliczność ustalenia tego czy na Lotnisku im. F. Chopina w Warszawie, w strefie 

SORT  AB,  w  przestrzeni  pod  urządzeniami  EDS  normy  3.1,  została  zapewniona 

wysokość  przejazdu  minimum  236  cm,  zgodnie  z  punktem  7.2  Opisu  Przedmiotu 

Zamówienia  [Załącznik  nr  1  do  Umowy,  str.  58  SWZ  postępowania  pn.  „Zakup  i 

instalacja 4 szt. urządzeń EDS (Explosive Detection System) co najmniej normy 3.1 do 

Sortowni  1  (Strefa  AB)  wraz  z  integracją  z  systemem  BHS”,  Nr  ref: 

134/PN/ZP/TLLZP/22], celem wykazania nienależytego wykonania przez Konsorcjum 

zamówienia  wskazanego  w  złożonym  Wykazie  dostaw,  przy  czym  Odwołujący 

wskazał, że dokumentację niezbędną do sporządzenia opinii przez biegłego, o której 

mowa w art. 539 ust. 1 Pzp, stanowią zdaniem Odwołującego następujące dokumenty 

załączone  do  odwołania:  Specyfikacja  Warunków  Zamówienia  (SWZ)  dla  przetargu 


nieograniczonego na realizację zadania pn. „Zakup i instalacja 4 szt. urządzeń EDS 

(Explosive Detection System) co najmniej normy 3.1 do Sortowni 1 (Strefa AB) wraz z 

integracją z systemem BHS”, Nr ref: 134/PN/ZP/TLLZP/22 [dokładnie punkt 7.2 Opisu 

Przedmiotu Zamówienia: Załącznik nr 1 do Umowy, str. 58 SWZ]; Załącznik nr 7 do 

SWZ tego postępowania – Operat geodezyjny i Szkic z pomiaru spodu rzędnych belek 

stalowych  z  dnia  1.09.2023  r.  (pomiar  powykonawczy  wykonany  na  zlecenie 

Konsorcjum),  obrazujące  przestrzeń  pod  zainstalowanymi  przez  Konsorcjum 

urządzeniami  EDS  normy  3.1  w  strefie  SORT  AB  na  Lotnisku  im.  F.  Chopina  w 

Warszawie; dokumentacja zdjęciowa z pomiarów wykonanych przez Odwołującego (4 

szt. zdj.). 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.  

W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania i 

może  ponieść  szkodę.  Następnie  Odwołujący  przedstawił  uzasadnienie  powołanych  w 

odwołaniu zarzutów oraz załączył dowody. 

W  piśmie  procesowym  z  23  lipca  2024  r.  Odwołujący  wskazał,  że  w  związku  ze 

zgłoszonym  w  odwołaniu  wnioskiem  dowodowym  co  do  przeprowadzenia  dowodu  z  opinii 

biegłego geodety, poczynił starania celem ustalenia, którzy biegli sądowi mogliby podjąć się 

sporządzenia  takiej  opinii.  Odwołujący  załączył  na  tę  okoliczność  listę  biegłych  sądowych 

Sądu  Okręgowego  w  Warszawie;  zapytanie  do  biegłych  z  listy  biegłych  sądowych  Sądu 

Okręgowego w Warszawie w dziedzinie geodezji o możliwość sporządzenia opinii; odpowiedzi 

udzielone przez biegłych na zapytanie o możliwość sporządzenia opinii. 

W złożonej pismem z 2 sierpnia 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający wniósł 

o oddalenie odwołania w całości i przedstawił argumentację wobec zarzutów odwołania. 

W  piśmie  procesowym  z  2  sierpnia  2024  r.  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o 

udzielenie  zamówienia  Dimark  spółka  akcyjna  z  siedzibą  w  Złotkowie  i Anglosec  spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie wnieśli o oddalenie odwołania oraz 

przedstawili swoje stanowisko wobec zarzutów odwołania. Do pisma załączono dowody.  

W piśmie procesowym z 8 sierpnia 2024 r. Odwołujący zawarł swoje stanowisko wobec 

argumentacji  Zamawiającego  i  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  Dimark  spółki  akcyjnej  z  siedzibą  w  Złotkowie  i Anglosec  spółki  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie zawartej w ww. pismach procesowych.  


Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie  i 

uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego,  stanowiska  stron  złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu  rozprawy 

ustaliła, co następuje.  

Odwołującemu  zgodnie  z  treścią  w  art.  505  ustawy  Pzp  przysługują  środki  ochrony 

prawnej,  ponieważ  jest  wykonawcą  biorącym  udział  w  postępowaniu  o  to  zamówienie 

publiczne.  

Do  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  w  charakterze 

uczestnika  postępowania,  po  stronie  Zamawiającego,  w  ustawowym  terminie,  skutecznie 

zgłosili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Dimark spółka akcyjna z 

siedzibą  w  Złotkowie  i  Anglosec  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Warszawie (dalej: „Przystępujący”).  

Wobec uwzględnienia zarzutów odwołania wskazanych w pkt pkt II. 1. a) tiret 4, pkt II. 

1. b) tiret 4 i tiret 5 oraz pkt II.1. c) petitum odwołania, przy jednoczesnym braku zgłoszenia 

sprzeciwu  przez  Przystępującego,  Izba  postanowiła  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w 

tym  zakresie.  W  pozostałym  zakresie  odwołanie  zostało  skierowane  do  rozpoznania  na 

rozprawie.  

Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555 ustawy 

Pzp),  podtrzymanych  na  rozprawie  z  uwzględnieniem  zasady  kontradyktoryjności 

postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała 

na  uwadze  treść  akt  postępowania  (§8  rozporządzenia  Prezesa  Rady Ministrów  w  sprawie 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  z  dnia  30 

grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze 

ponadto  stanowiska  Stron  i  Przystępującego  zaprezentowane  zarówno  w  pismach 

procesowych, w tym w odpowiedzi na odwołania jak i podczas rozprawy oraz złożone dowody.  

Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia 

sprawy.  

Przedmiotowe  postępowanie  prowadzone  jest  z  uwzględnieniem  przepisu  art.  139 

ustawy Pzp (vide rozdział II pkt 3 SWZ).  

Warunki udziału w postępowaniu zostały opisane w rozdziale V SWZ. Zamawiający w 

zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, w spornym zakresie, opisał warunek w sposób 

następujący:  


 w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia 

działalności jest krótszy w tym okresie zrealizowali co najmniej jedno zamówienie (umowa) 

obejmujące  dostawę  oraz  montaż  urządzeń  EDS  wraz  z  integracją  z  systemem  transportu 

bagażu o wartości nie mniejszej jak 25 000 000 PLN brutto.  

 wykażą, że dysponują i skierują do realizacji zamówienia:  

i. 

kierownika  projektu,  który  posiada  doświadczenie  w  kierowaniu  robotami 

polegającymi  na  instalacji  i  uruchomieniu  urządzeń  EDS,  tj.  który  w  okresie 

ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  kierował  robotami 

polegającymi  na  dostawie  oraz  montażu  urządzeń  EDS  wraz  z  integracją  z 

systemem transportu bagażu o wartości zamówienia nie mniejszej jak 25 000 000 

PLN brutto. (…)”.  

Jak  wynika  z  rozdziału  VII  pkt  2.1.  SWZ  –  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  przez 

Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, wykonawca miał złożyć:  

„a) Wykaz dostaw wykonanych w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  w  tym  okresie,  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2) a) SWZ wraz z podaniem przedmiotu, 1 

Jeżeli dotyczy Wykonawcy, który zaoferował integrację zgodnie z pkt. 3 Formularza Oferty jego 

wartości,  dat  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  zostały  wykonane  oraz 

załączeniem dowodów określających, czy te dostawy zostały wykonane należycie, przy czym 

dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, 

na rzecz którego dostawy zostały wykonane. Jeżeli Wykonawca z przyczyn niezależnych od 

niego nie jest wstanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty.  

b) Wykaz osób realizujących zamówienie zgodnie z warunkiem opisanym w rozdziale 

V.1.2) d) tiret drugi SWZ”.  

W  postępowaniu  złożone  zostały  dwie  oferty,  tj.  przez  Odwołującego  i  przez 

Przystępującego.  

Oferta Przystępującego została sklasyfikowana na pierwszym miejscu w rankingu ofert, 

co skutkowało skierowaniem do Przystępującego wezwania   z 19 czerwca 2024 r., w trybie 

art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych.  W  zakresie 

spornym wezwanie miało następującą treść:  

„1. W celu potwierdzenia spełnienia przez Wykonawcę warunków udziału w postepowaniu: a) 

Wykazu dostaw wykonanych w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności 

jest  krótszy  w  tym  okresie,  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu 

opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2) a) SWZ wraz z podaniem przedmiotu, jego wartości, dat 

wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  zostały  wykonane  oraz  załączeniem 

dowodów określających, czy te dostawy zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o 

których  mowa,  są  referencje  bądź  inne  dokumenty  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz 


którego dostawy zostały wykonane. Jeżeli Wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie 

jest  wstanie  uzyskać  tych  dokumentów  –  inne  odpowiednie  dokumenty.  b)  Wykaz  osób 

realizujących  zamówienie  zgodnie  z  warunkiem  opisanym  w  rozdziale  V.1.2)  d)  tiret  drugi 

SWZ”. Do ww. wezwania zostały załączone następujące załączniki: 1. Wzór oświadczenia o 

aktualności JEDZ 2. Wzór wykazu dostaw 3. Wzór oświadczenia o grupie kapitałowej. 4. Wzór 

wykazu osób realizujących zamówienie.  

W  piśmie  przewodnim  z  1  lipca  2024  r.,  stanowiącym  odpowiedź  na  powyższe 

wezwanie, Przystępujący wskazał m.in.: 

„I. W celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu tj. zdolności technicznej 

lub zawodowej: 1) Wykaz dostaw - zgodnie z załącznikiem nr 2 do wezwania (2 pliki). 2) Wykaz 

osób realizujących zamówienia – zgodnie z załącznikiem nr 4 do wezwania (1 plik).”.  

Przystępujący ponadto załączył do ww. pisma m.in. wykaz dostaw wraz z protokołem 

odbioru  przedmiotu  umowy  i  przekazania  do  użytkowania  W10-PS-INWEST-01  z  31 

października 2023 r. oraz wykaz osób.  

W  zakresie  wykazu  dostaw,  Izba  ustaliła,  że  Przystępujący  posłużył  się  wzorem 

stanowiącym załącznik nr 2 do wezwania, w treści którego Zamawiający zawarł następujący 

wzór oświadczenia: „Potwierdzając spełnienie warunku na „Dostawa, instalacja i uruchomienie 

4  szt.  urządzeń  systemu  EDS  (Explosive  Detection  System)  minimum  normy  3.1  wraz  z 

integracją  z  systemem  BHS”  oświadczamy,  że  wykonaliśmy  następujące  zamówienia, 

spełniające warunek opisany rozdz. V ust. 1 pkt 2) lit. a) SWZ:”.  

W  zakresie  wykazu  osób,  Izba  ustaliła,  że  Przystępujący  posłużył  się  wzorem 

stanowiącym załącznik nr 4 do wezwania, w treści którego Zamawiający zawarł następujący 

wzór oświadczenia: „Potwierdzając spełnienie warunku na „Dostawa, instalacja i uruchomienie 

4  szt.  urządzeń  systemu  EDS  Explosive  Detection  System)  minimum  normy  3.1  wraz  z 

integracją  z  systemem  BHS”  oświadczamy,  że  wykonaliśmy  następujące  zamówienia, 

spełniające warunek opisany rozdz. V ust. 1 pkt 2) d) tiret drugi SWZ:”. Ponadto Izba ustaliła, 

że kolumna „Funkcja osoby realizującej zamówienie zgodnie z warunkiem rozdz. V ust. 1 pkr 

2) d) tiret drugi SWZ” miała zostać wypełniona przez wykonawców. Przystępujący w spornym 

zakresie wskazał w wykazie osób w poz. 1 pana M. N. – K. na pełnienie funkcji kierowania 

projektu wypełniając sporną kolumnę w następujący sposób: „Posiadający doświadczenie jako 

Kierownik  projektu  podczas  realizacji  zadania:  „Dostawa,  instalacja  i  uruchomienie  4  szt. 

jednakowych urządzeń systemu EDS (Explosive Detection System) minimum normy 3.1 wraz 

z  integracją  z  systemem  BHS”  w  okresie  01.12.2022  roku  -  31.10.2023  roku.  Wartość 

zamówienia 45.833.222,79 PLN brutto”.  

Pismem z 5 lipca 2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej 

oferty złożonej przez Przystępującego. Wybór został poprzedzony przeprowadzeniem aukcji 

elektronicznej.  Zamawiający  poinformował,  że  w  kryterium  „Cena  brutto”  Przystępujący 


uzyskał 47,72 pkt, a w kryterium „Integracja ze systemem EDS Zamawiającego” 40 pkt, razem 

87,72  pkt.  Oferta  Odwołującego  w  kryterium  dotyczącym  ceny  uzyskała  60  pkt  a  w  drugi, 

kryterium 0 pkt.  

Izba zważyła co następuje. 

Przepisy  powołane  jako  podstawa  prawna  stawianych  zarzutów,  mają  następujące 

brzmienie: 

art. 17 ust. 2 ustawy Pzp 

2. Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. 

art. 57 pkt 1 i 2 ustawy Pzp 

O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy: 

1) nie podlegają wykluczeniu; 

2) spełniają  warunki  udziału  w  postępowaniu,  o  ile  zostały  one  określone  przez 

zamawiającego. 

art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp 

Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę: 

5) jeżeli zamawiający może stwierdzić, na podstawie wiarygodnych przesłanek, że wykonawca 

zawarł  z  innymi  wykonawcami  porozumienie  mające  na  celu  zakłócenie  konkurencji,  w 

szczególności jeżeli należąc do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 

lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli odrębne oferty, oferty częściowe 

lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, że przygotowali te 

oferty lub wnioski niezależnie od siebie; 

art. 128 ust. 1  

1. Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych 

środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub 

są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich 

złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że: 

1)  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp 

1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 


2) została złożona przez wykonawcę: 

a) podlegającego wykluczeniu z postępowania 

art. 239 ustawy Pzp 

1.  Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

określonych w dokumentach zamówienia. 

2.  Najkorzystniejsza  oferta  to  oferta  przedstawiająca  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do 

ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem. 

§9  ust.  1  pkt  2  i  3  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  w  sprawie 

podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może 

żądać zamawiający od wykonawcy (dalej: „rozporządzenie w sprawie podmiotowych środków 

dowodowych”

1. W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub 

kryteriów  selekcji  dotyczących  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  zamawiający  może,  w 

zależności od charakteru, znaczenia, przeznaczenia lub zakresu robót budowlanych, dostaw 

lub usług, żądać następujących podmiotowych środków dowodowych: (…) 

2) wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających 

się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  wartości,  przedmiotu,  dat 

wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane  lub  są 

wykonywane,  oraz  załączeniem  dowodów  określających,  czy  te  dostawy  lub  usługi  zostały 

wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje 

bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub usługi zostały 

wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli 

wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - 

oświadczenie  wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  nadal 

wykonywanych  referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie 

powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy; 

3) wykazu  osób,  skierowanych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia 

publicznego,  w  szczególności  odpowiedzialnych  za  świadczenie  usług,  kontrolę  jakości  lub 

kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, 

uprawnień,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia 

publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie 

do dysponowania tymi osobami; (…) 


Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

Ad wykazu dostaw 

Odwołujący zarzucił, że wykaz dostaw złożony przez Przystępującego: 

•  zawiera  błędne  oświadczenie  potwierdzające  spełnianie  warunku  udziału  w 

postępowaniu opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. a SWZ, zamiast w Rozdz. V ust. 1 

pkt 2 lit. d tiret pierwsze SWZ; 

•  w  Wykazie  dostaw  zostało  wskazane  jedno  zamówienie  pn.  „Dostawa,    instalacja  i 

uruchomienie  4  szt.  jednakowych  urządzeń  systemu  EDS  (Explosive  Detection 

System)  minimum  normy  3.1  wraz  z  integracją  z  systemem  BHS”,  które  nie  zostało 

wykonane  przez  Konsorcjum  należycie  z  uwagi  na  przekroczenie  terminu  realizacji 

zamówienia,  niezgodność  wykonanego  przedmiotu  zamówienia  z  SWZ  (Opisem 

Przedmiotu  Zamówienia)  oraz  jego  liczne  wady  i  awarie,  skutkujące  skorzystaniem 

przez Zamawiającego z uprawnień wynikających z gwarancji i rękojmi;  

•  załączony  do  Wykazu  dostaw  protokół  odbioru  końcowego  przedmiotu  umowy  i 

przekazania  do  użytkowania  nie  potwierdza  należytego  wykonania  zamówienia 

referencyjnego  (m.in.  zawiera  stwierdzenie  o  istnieniu  wad  i  przedłużeniu  terminu 

realizacji  zadania)  oraz  zamówienie  to  faktycznie  nie  zostało  przez  Konsorcjum 

wykonane należycie; 

Następnie  Odwołujący  w  odniesieniu  do  pierwszej  stwierdzonej  nieprawidłowości 

wyjaśnił,  że  złożony  przez  Przystępującego  wykaz  referuje  do  warunku,  który  nie  został 

opisany.  Natomiast  warunek,  na  potwierdzenie  którego  wykaz  miał  zostać  złożony  został 

opisany w rozdziale V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret pierwsze SWZ.  

W  odniesieniu  do  drugiej  nieprawidłowości,  Odwołujący  wskazał,  że  w  jego  ocenie 

przedstawiony protokół odbioru końcowego nie potwierdza należytego wykonania zamówienia 

wskazanego w wykazie dostaw, ponieważ zawiera stwierdzenie o istnieniu wad i przedłużeniu 

terminu realizacji zamówienia. Zdaniem Odwołującego przedmiot zamówienia, który zawiera 

wadu nie może być uznany za wykonany należycie, ponadto zamówienie zostało wykonane z 

przekroczeniem,  w  ocenie  Odwołującego,  w  stopniu  znacznym,  terminu  realizacji,  tj.  o  3 

miesiące. Odwołujący wyjaśnił, że zamówienie miało zostać wykonane do 1 sierpnia 2023 r. a 

zostało wykonane 31 października 2023 r.  

Uzasadniając  twierdzenie  o  licznych  awariach,  Odwołujący  wskazał  na  problemy  z 

uruchomieniem  maszyn  EDS,  przegrzewaniem  się  tych  maszyn,  wadami  ujawnionymi  w 

trakcie ich użytkowania, awarii serwerów zarządzających, a także niezapewnieniu wymaganej 

wysokości przejazdu dla wózków bagażowych pod konstrukcją antresoli.  


W  odpowiedzi  na  odwołanie,  Zamawiający  nie  zgodził  się  z  powyższymi  zarzutami, 

wskazując,  że  nie  stwierdził  aby  to  zamówienie  nie  zostało  w  okolicznościach  sprawy 

wykonane  należycie.  Zamawiający  zwrócił  uwagę  na  treść  protokołu  odbioru  końcowego, 

gdzie  w  pkt  1  wskazano,  że  testy  akceptacyjno  –  odbiorowe  prowadzone  w  czasie  9  –  30 

października 2023 r. zakończyły się wynikiem pozytywnym. Dostawa, instalacja, uruchomienie 

oraz przekazanie do użytkowania 4 szt. urządzeń EDS zostały protokolarnie potwierdzone w 

ten  sposób,  że  Etap  3  wykonania zamówienia  został  protokolarnie  potwierdzony 2  sierpnia 

2023  a  Etap  6  –  9  października  2023  r.  Stwierdzono,  że  przedmiot  zamówienia  został 

wykonany  zgodnie  z  dokumentacją  projektową  oraz  uzgodnieniami,  a  zmiany  dokonane  w 

trakcie  realizacji  naniesiono  w  dokumentacji  powykonawczej.  Przedmiot  odbioru  wykonano 

zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  i  normami.  Co  do  części  robót  termin  wynikający  z 

umowy został wydłużony. Stwierdzono usterki o charakterze nielimitującym, które miało zostać 

usunięte  do  24  listopada  2023  r.  Zamawiający  zwrócił  uwagę,  że  zgłoszenie  przez 

Przystępującego zakończenia prac miało miejsce 5 października 2023 r. i ta data jest w ocenie 

Zamawiającego właściwa dla ustalenia daty wykonania zadania, co znajduje potwierdzenie w 

treści samej umowy o to zamówienie, tj. §2 ust. 3 zgodnie z którym – jak wskazał Zamawiający 

– 3. Dniem potwierdzającym wykonanie Przedmiotu Umowy w zakresie Etapu od 1 do 6 jest 

data złożenia przez Wykonawcę oświadczenia o zakończeniu robót i zgłoszenie do odbioru, 

pod warunkiem, że po dokonaniu przez Zamawiającego odbioru końcowego, fakt ten zostanie 

potwierdzony podpisanym przez Strony właściwym protokołem odbioru. W przypadku, jeżeli 

po  przeprowadzeniu  procedury  odbiorowej  Zamawiający  odmówi  dokonania  odbioru  i 

wyznaczy  Wykonawcy  termin  na  usunięcie  wad  i  usterek  uznaje  się,  że  Wykonawca  nie 

wykonał Przedmiotu Umowy w dacie złożenia oświadczenia o zakończeniu robót i zgłoszeniu 

go do odbioru. Wobec powyższego, Zamawiający stanął na stanowisku, że w okolicznościach 

tej  sprawy  nie  jest  zasadne  twierdzenie  o  3  miesięcznym  opóźnieniu  i  ocena,  że  jest  to 

opóźnienie znaczne, niepozwalające na uznanie, że zamówienie zostało wykonane należycie. 

W  ocenie  Zamawiającego  można  mówić  o  przekroczeniu  terminu  realizacji  o  2  miesiące. 

Zamawiający przyznał, że w protokole odbioru jest mowa o wydłużeniu terminu realizacji ale, 

zdaniem  Zamawiającego  nie  można  tego  utożsamiać  z  nienależytą  realizacją  zamówienia. 

Zamawiający  wskazał  wprost,  że  uważa  że  Przystępujący  wykonał  zamówienie  należycie. 

Zamawiający zaznaczył też, że Przystępujący nie występował o referencje do Zamawiającego. 

Zamawiający  podkreślił,  że  żadne  wady  przedmiotu  zamówienia  nie  zostały  stwierdzone  w 

toku  odbioru,  a  jedynie  drobne  usterki,  które  usunięto  przed  wyznaczonym  terminem. 

Zamawiający  wskazał  również,  że  podpisanie  protokołu  odbioru  stanowiło  podstawę  do 

zwolnienia 70% zabezpieczenia należytego wykonania umowy, a 30% kwoty zabezpieczenia 

zostało na okres gwarancji i jakości. Zamawiający przy tym zwrócił uwagę, że nie można mylić 

odbioru przedmiotu zamówienia z etapem jego użytkowania i usterki ujawniające się w trakcie 


użytkowania przedmiotu zamówienia, w okresie gwarancji i rękojmi, nie mają znaczenia dla 

oceny jego należytego wykonania.   

Przystępujący,  w  piśmie  procesowym  z  2  sierpnia  2024  r.  podkreślił  natomiast,  po 

pierwsze,  że  treść  złożonego  wykazu  dostaw  była  zdeterminowana  treścią  wezwania  i 

załączonym  wzorem,  a  Przystępujący  tylko  się  do  tych  dokumentów  zastosował. 

Przystępujący  zwrócił  uwagę,  że  sporne  odwołanie  do  konkretnego  postanowienia  SWZ 

określającego  warunki  udziału  w  postępowaniu  zostało  konsekwentnie  powielone  przez 

Zamawiającego  w  SWZ,  wezwaniu  do  złożenia  dokumentów  skierowanym  do 

Przystępującego oraz wzorach oświadczeń. Po drugie, Przystępujący wskazał, że nie zgadza 

się  z  twierdzeniem  Odwołującego  o  nienależytym  wykonaniu  zamówienia.  Przystępujący 

zwrócił uwagę, że przesunięcie czasowe realizacji zamówienia dotyczyło jedynie części prac, 

ale przede wszystkim, iż zmiana terminu ich wykonania dokonana została za aprobatą obu 

stron,  na  co  wyraźnie  wskazuje  użycie  przymiotnika  „wydłużony”,  który  zdaniem 

Przystępującego wprost sugeruje na konsensualny charakter jego przesunięcia w stosunku do 

pierwotnego  terminu  przewidzianego  w  umowie.  Przystępujący  wyjaśnił,  że  podstawą 

faktyczną  zmiany  oczekiwań  Zamawiającego  w  tym  zakresie  było  wystąpienie  podczas 

realizacji  przedmiotowego  zamówienia  niezależnych  od  Przystępującego  i  niemożliwych  do 

przewidzenia okoliczności mających wpływ na długość czasu niezbędnego do jego wykonania, 

w szczególności w postaci:  

- konieczności zastosowania rozwiązania konstrukcji stalowej, na której zamontowane 

zostały urządzenia EDS odmiennego od zastosowanego w dokumentacji przetargowej,  

-  niedostosowania  rozmiaru  istniejącej  w  konstrukcji  antresoli  klapy  rewizyjnej,  co 

wymusiło  konieczność  zastosowania  technologii  demontażu  urządzeń  EDS  odmiennej  od 

pierwotnie przyjętej,  

-  odkrycia  na  etapie  wykonywania  żelbetowych  elementów  kotwiących 

niezinwentaryzowanego  fundamentu,  ściany  szybu  windowego  oraz  elementu  dawnej 

konstrukcji Terminala 1, co spowodowało konieczność przeprojektowania węzła podporowego 

nowej konstrukcji antresoli o pogłębienia wykopu.  

Przystępujący  podniósł,  że  na  dokonanie  pomiędzy  stronami  uzgodnień  co  do 

określenia ostatecznego terminu wykonania zamówienia wskazuje również brak  obciążenia 

Przystępującego  przez  Zamawiającego  jakimikolwiek  karami  umownymi  w  związku  z 

przesunięciem czasowym realizacji umowy. 

Ponadto, Przystępujący zwrócił uwagę, że w protokole odbioru końcowego nie zostały 

zgłoszone wady lecz usterki o charakterze nielimitującym, tj. niemające wpływu z jednej strony 

na możliwość dokonania odbioru dostaw będących przedmiotem umowy, a z drugiej strony na 

możliwość  użytkowania  dostarczonych  przez  Przystępującego  urządzeń  zgodnie  z  ich 


przeznaczeniem.  Przystępujący  wyjaśnił,  że  przyjęte  w  protokole  odbioru  końcowego 

rozwiązanie, w pełni zgodne jest z postanowieniami umowy nr PL/000053/TLLZO/O z dnia 01 

grudnia 2022 roku, której § 8 ust. 6 pkt 1 stanowi, że „jeżeli w toku czynności odbioru Robót 

zostaną stwierdzone wady lub usterki dające się usunąć i nie uniemożliwiające użytkowania 

Przedmiotu  Umowy  -  Zamawiający  dokona  odbioru,  a  Wykonawca  [Przystępujący]  usunie 

stwierdzone wady i usterki w terminie uzgodnionym przez Strony”. Przystępujący wskazał, że 

dokładnie taka procedura zastosowana została w przypadku protokołu odbioru końcowego, co 

oznacza,  że  wskazane  w  punkcie  9  przedmiotowego  dokumentu  „usterki  nielimitujące”  nie 

miały wpływu na użytkowanie urządzeń dostarczonych przez Przystępującego, a co za tym 

idzie należyte wykonanie zamówienia.  

Ponadto, Przystępujący odniósł się do poszczególnych zarzutów wskazując, że nie są 

zgodne z prawdą twierdzenia Odwołującego jakoby miały wystąpić jakiekolwiek problemy z 

uruchomieniem maszyn EDS normy 3.1 powodujące opóźnienie w realizacji zamówienia, czy 

w szczególności wymagające interwencji serwisu producenta urządzeń z Niemiec. Stanowisko 

Odwołującego w tym zakresie Przystępujący ocenił jako gołosłowną spekulację. Nie znajduje 
również odzwierciedlenia w stanie faktycznym pogląd o przegrzewaniu się maszyn EDS, co 

miało prowadzić do ich wyłączania się po kilku godzinach i prowadzić do niedostępności dwóch 

z  czterech  dostarczonych  przez  Przystępującego  urządzeń.  Przystępujący  wyjaśnił,  że 

wykonanie instalacji wody lodowej, w ramach realizacji  spornego zamówienia przewidziane 

było  od  samego  początku  (Przystępujący  powołał  się  w  tym  zakresie  na  dokumenty 

zamówienia i treść protokołu odbioru z dnia 03 lutego 2022 roku dotyczącego Etapu 1 umowy 

nr  PL/000053/TLLZO/O  z  dnia  01  grudnia  2022  roku,  to  jest  dokumentacji  projektowej). 

Przystępujący wyjaśnił, że wystąpił potencjalny problem dotyczący łożysk, ale miało to miejsce 

jedynie  w  dwóch  z  czterech  urządzeń  EDS,  natomiast  Przystępujący  wyjaśnił,  że 

profilaktycznie  wymienił  łożyska  we  wszystkich  czterech  maszynach.  Co  więcej, 

sygnalizowany przez Odwołującego problem dotyczący pracy łożysk został przez producenta 

urządzeń  EDS  potraktowany  na  tyle  priorytetowo,  że  pomimo  wystąpienia  analogicznej 

nieprawidłowości  również  w  innych  portach  lotniczych  korzystających  z  przedmiotowych 

urządzeń,  Zamawiający  jako  jedno  z  pierwszych  lotnisk  na  świecie  otrzymał  wymienione 

części. Również kwestia rzekomej awarii serwerów została wyjaśniona przez Przystępującego 

w  terminie  wynikającym  z  postanowień  zawartej  z  Zamawiającym  umowy,  przy  czym 

Przystępujący  wskazał,  że  po  przeprowadzeniu  zdalnej  konsultacji  przez  służby  serwisowe 

Przystępującego okazało się, że serwer redundantny funkcjonował prawidłowo, a problemem 

było  niezalogowanie  się  obsługi  Zamawiającego  z  podaniem  danych  użytkownika  i 

odpowiedniego hasła, co mogło mieć miejsce z uwagi na brak operacji lotniczych w tym czasie 

(pora nocna). Opisanej sytuacji w ogóle nie można, w ocenie Przystępującego, rozpatrywać w 

kategorii awarii.   


Przystępujący  nie  zgodził  się  również  z  zarzutem  rzekomego  niezapewnienia 

wymaganej  wysokości  przejazdów  dla  wózków  bagażowych  pod  konstrukcją  antresoli. 

Ustosunkowując  się  w  tym  zakresie  do  twierdzeń  zawartych  w  odwołaniu  Przystępujący  w 

pierwszej  kolejności  wskazał,  że  zgodnie  z  dokładną  treścią  punktu  7.2  Opisu  przedmiotu 

zamówienia,  stanowiącego  załącznik  numer  1  do  specyfikacji  warunków  zamówienia  w 

postępowaniu dotyczącym dostawy referencyjnej (która nie została przytoczona w Odwołaniu): 

„Zamawiający  oczekuje  zapewnienia  przez  Projektanta  wysokości  przejazdu  w  całej 

przestrzeni SORT AB (pod elementami systemu z uwzględnieniem wszystkich instalacji) nie 

mniejszej jak 250 cm. Ze względu na ograniczoną dostępną przestrzeń w strefie SORT AB, 

możliwym będzie akceptacja rozwiązań miejscowego obniżenia wysokości przejazdu do 236 

cm (pod urządzeniami EDS normy 3.1) i zapewnienia rozwiązań  niwelujących do  minimum 

możliwość zahaczenia zestawem wózków o elementy systemów technicznych (zastosowanie 

ślizgaczy).”.  Oznacza  to  zdaniem  Przystępującego,  co  Odwołujący  jednak  intencjonalnie 

pomija, że przywołany wymóg adresowany był do projektanta, czyli podmiotu sporządzającego 

dokumentację projektową stanowiącą podstawę późniejszego wykonania prac. W związku z 

powyższym  Przystępujący  wyjaśnił,  że  konieczne  było  przyjęcie,  dla  potrzeb  opracowania 

przedmiotowych  dokumentów  jednego  poziomu  bazowego,  dla  którego  projektowana  była 

wysokość prześwitu między podłogą, a spodem antresoli. Opracowana przez Przystępującego 

w oparciu o przedstawione powyżej założenie dokumentacja projektowa sporządzona została 

w sposób zgodny z wymaganiami Zamawiającego, co potwierdza treść protokołu odbioru z 

dnia  03  lutego  2022  roku  dotyczącego  Etapu  1  umowy  nr  PL/000053/TLLZO/O  z  dnia  01 

grudnia  2022  roku  oraz  odpowiedni  rysunek  projektowy  (tj.  rysunek  W-BSS-100-006 

(przebudowa  systemu  BHS  –  instalacja  4  urządzeń  EDS  normy  3.1  –  rzut  pomostu  EDS). 

Przystępujący  wyjaśnił,  że  w  jego  części  obejmującej  widoki  w  osiach  D,  E  i  F  wyraźnie 

wskazano,  że  odległość  pomiędzy  podłogą  (rzędna  0,000)  a  dolnym  poziomem  konstrukcji 

antresoli  zaprojektowana  została  na  2380  mm  (tj.  238  cm  czy  2,38  m).  Przystępujący 

zaznaczył,  że  ze  względu  na  bardzo  ograniczoną  ilość  przestrzeni  w  miejscu  instalacji 

urządzeń EDS nie było możliwości przewidzenia, zarówno w dokumentacji projektowej, jak i 

przy realizacji umowy, jakiegokolwiek zapasu. Na tym gruncie, zdaniem Przystępującego, za 
prawidłowy należy uznać także sposób przeprowadzenia pomiaru geodezyjnego wykonanego 

w dniu 01  września 2023 roku przez geodetę Rafała Madeja, który potwierdza zachowanie 

wymaganych przez Zamawiającego wartości prześwitu.  

Przystępujący  zakwestionował  wiarygodność  i  moc  dowodową  pomiarów,  na  które 

powołuje  się  Odwołujący,  podnosząc,  że  załączone  do  Odwołania  zdjęcia  nie  potwierdzają 

jakichkolwiek  okoliczności  mających  znaczenie  dla  ustalenia  okoliczności  istotnych  dla 

rozstrzygnięcia  niniejszej  sprawy.  W  szczególności  nie  wynika  z  nich  kiedy  i  gdzie 

przedmiotowe pomiary miały zostać wykonane. Zdaniem Przystępującego nie mogą stanowić 


wartościowego materiału dowodowego cyfrowe wizerunki samego urządzenia służącego do 

pomiarów z wyświetlonymi na nim wynikami. Przystępujący wskazał też, że sam Zamawiający 

nigdy  nie  kwestionował  poprawności  wykonania  przez  Przystępującego  prac  w  zakresie 

dotyczącym  wysokości  przejazdu  pod  antresolą  mieszczącą  urządzenia  EDS.  Co  więcej, 

mając świadomość występowania drobnych nierówności podłogi pod antresolą, Przystępujący 

wyjaśnił,  że proponował Zamawiającemu zeszlifowanie nierówności posadzki zrealizowanej 

nienależycie przez generalnego wykonawcę terminala, jeżeli zaistniałaby taka konieczność, 

jednak z uwagi na zapewnienie odpowiedniej wartości prześwitu nie okazało się to niezbędne 

i Zamawiający z tej propozycji nie skorzystał. Na tym gruncie odwołać należy się też do celu 

jaki  przyświecał  Zamawiającemu  przy  formułowaniu  przedmiotowego  wymogu,  którym  była 

konieczność wyeliminowania możliwości zahaczenia zestawem wózków o elementy systemów 

technicznych.  Do  tej  pory  Przystępujący  nie  odnotował  ze  strony  Zamawiającego 

jakiegokolwiek  zgłoszenia  dotyczącego  występowania  przedmiotowego  problemu,  co 

dodatkowo  wspiera  twierdzenie  o  należytym  wykonaniu  referencyjnego  zamówienia  przez 

Przystępującego. Przystępujący zwrócił też uwagę, że w związku z dokonywaniem czynności 

serwisowych  związanych  z  wymianą  łożysk  (o  czym  była  mowa  we  wcześniejszej  części 

niniejszego  pisma)  urządzenia  EDS  były  opuszczane,  a  następnie  ponownie  podnoszone. 

Oznacza to, że nawet w sytuacji, w której aktualnie występowałyby nieznaczne odchylenia od 

minimalnej wysokości przejazdu (Odwołujący mówi o różnicy rzędu 1 cm, czyli 0,4% wartości 

prześwitu)  to,  po  pierwsze,  nie  świadczy  to  o  nienależytym  wykonaniu  zamówienia  przez 

Przystępującego, a po wtóre – oznacza, iż istnieje możliwość podniesienia urządzeń EDS (o 

ile byłoby to niezbędne) o 1 cm w celu zapewnienia niezbędnej wysokości przejazdu. 

Mając na uwadze powyższe, a także złożone przez Strony dowody, Izba oceniła, że 

zarzuty  odnoszące  się  do  wykazu  dostaw,  jego  treści  i  załączonego  wraz  z  tym  wykazem 

protokołu nie zasługiwały na uwzględnienie.  

Odnosząc się do podniesionych przez Odwołującego kwestii formalnych, związanych 

z  treścią  złożonego  wykazu  dostaw,  Izba  zwraca  uwagę,  że  zaistniała  omyłka  nie  była 

wynikiem działa Przystępującego, lecz została spowodowana przez Zamawiającego, który był 

autorem  SWZ  oraz  załączników  stanowiących  wzory,  które  Przystępujący  wypełnił.  W  tej 

sytuacji nie można obarczać konsekwencjami wykonawcy. Jak stanowi bowiem przepis art. 

128 ust. 1 ustawy Pzp jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 

ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych 

w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy,  zamawiający  wzywa 

wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym 

terminie. Nie sposób jednak zgodzić się, aby przepis ten obejmował błędy wywołane przez 

samego zamawiającego.  


Przechodząc  natomiast  do  oceny  charakteru  objętej  zarzutem  omyłki  w 

zamieszczonym  w  treści  wykazu  dostaw  oświadczeniu,  Izba  uznała  stanowisko 

Przystępującego i Zamawiającego za zasadne w okolicznościach tej sprawy. Izba wzięła pod 

uwagę,  że  w  piśmie  przewodnim  z  1  lipca  2024  r.  Przystępujący  oświadczył,  że  „W  celu 

potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  tj.  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej: 1) Wykaz dostaw - zgodnie z załącznikiem nr 2 do wezwania (2 pliki). 2) Wykaz 

osób  realizujących  zamówienia  –  zgodnie  z  załącznikiem  nr  4  do  wezwania  (1  plik).”

Uwzględniając jednocześnie nazwę przedmiotu zamówienia podaną w wykazie dostaw wraz 

z podanym zakresem prac jakie obejmował, nie budzi wątpliwości, na jaką okoliczność został 

złożony wykaz dostaw, jak również treść warunku również nie jest sporna ani kwestionowana.  

Mając na uwadze powyższe, Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia tego zakresu 

odwołania.  

Przechodząc  do  podniesionej przez Odwołującego  w zarzucie  kwestii nienależytego 

wykonania zadania wskazanego w wykazie dostaw, Izba miała na uwadze przede wszystkim 

złożone  w  postępowaniu  odwoławczym  dowody  i  podaną  argumentację  Stron  i 

Przystępującego.  Po  pierwsze,  na  podstawie  Protokołu  odbioru  końcowego  przedmiotu 

umowy/i  przekazania  do  użytkowania  W10-PS-INWEST-01  z  31  października  2023  r. 

(zgłoszenie  oświadczenie  o  zakończeniu  prac  zostało  złożone  5  października  2023  r.)  nie 

sposób  stwierdzić,  aby  przedmiot  umowy  nie  został  wykonany  należycie,  z  uwagi  na 

podniesione  przez  Odwołującego  okoliczności.  W  pkt  1  protokołu  potwierdzono,  że  prace 

wykonano  na  podstawie  opracowanej  przez  Wykonawcę  i  zatwierdzonej  przez 

Zamawiającego  wielobranżowej  dokumentacji  projektowej. Testy  akceptacyjno  –  odbiorowe 

prowadzono  były  w  dniach  od  9  do  30  października  2023  r.  w  oparciu  o  Plan  Testów 

Odbiorowych  (złożony  przez  Zamawiającego  jako  dowód  podczas  rozprawy)  stanowiący 

załącznik do protokołu i zakończyły się wynikiem pozytywnym. Nie sposób pominąć przy tym 

treści pkt 2 protokołu, gdzie wskazano, że dostawa, instalacja, uruchomienie oraz przekazanie 

do  użytkowania  4  szt.  urządzeń  EDS  została  protokolarnie  potwierdzona  przez 

Zamawiającego Protokołami Odbioru Częściowego – Etap 3 w dniu 02.08.2023 r. oraz Etap 6 

w  dniu  09.10.2023  r.  W  tym  miejscu  Izba  wskazuje,  że  nie  bez  znaczenia  dla  oceny  tej 

okoliczności jest stanowisko Zamawiającego podane podczas rozprawy, kiedy to Zamawiający 

wyjaśnił, że kluczowa dla niego data 1 września 2023 r., tj. gdy musiało nastąpić uruchomienie 

nowych urządzeń, została przez Zamawiającego dochowana, ponieważ Przystępujący mimo, 

że nie udało mu się dotrzymać terminu 1 sierpnia 2023 r. (co nastąpiło z przyczyn, za które 

Przystępujący odpowiedzialności nie ponosił, o czym będzie mowa szczerzej w dalszej części 

uzasadnienia), dostarczył urządzenia przed datą 1 września  2023 r. w taki sposób, że było 

możliwe ich uruchomienie 1 września 2023 r. Jak bowiem wynika z dowodu nr 2 złożonego 

przez  Zamawiającego,  uruchomienie  operacyjne  dwóch  urządzeń  miało  miejsce  jeszcze  w 


lipcu 2023 r., natomiast uruchomienie operacyjne kolejnych dwóch urządzeń – od 29 sierpnia 

2023 r. W tym miejscu Izba zwraca uwagę, że zgodnie z umową nr PL/000053/TLLZZ/O z 1 

grudnia 2022 r. (dowód załączony do pisma procesowego Przystępującego) §11, Zamawiający 

uprawniony  był  do  naliczenia  kar  umownych  za  zwłokę  z  powodu  przekroczenia  przez 

wykonawcę  terminu  realizacji  umowy  wyznaczonego  na  dzień  1  sierpnia  2023  r.,  co  –  jak 

zgodnie oświadczyli Zamawiający i Przystępujący, a Odwołujący nie wykazał aby było inaczej 

– nie miało miejsca w tym postępowaniu. Zamawiający przy tym zaprezentował stanowisko, 

które było spójne ze stanowiskiem Przystępującego co do przyczyn niedotrzymania terminu, 

tj. że nie były to przyczyny leżące po stronie Przystępującego. Zamawiający i Przystępujący 

zgodnie wyjaśnili, że po podpisaniu umowy Przystępujący otrzymał dokumentację, do której 

nie miał dostępu na etapie postępowania o zamówienie, a po zapoznaniu się z którą okazało 

się,  że  wykonanie  zamówienia  w  sposób  zaplanowany  na  etapie  składania  ofert  nie  jest 

możliwe.  Zamawiający  przy  tym  potwierdził,  że  nie  są  to  przyczyny  za  które  Przystępujący 

mógłby odpowiadać, ani nie są to przyczyny leżąco po stronie Przystępującego. Skoro więc 

okoliczności  sprawy  są  między  Zamawiającym  a  Przystępującym  niesporne,  co  więcej 

prezentują oni jednolite i spójne stanowisko, co do okoliczności realizacji kwestionowanego 

przez  Odwołującego  zadania,  a  złożone  w  sprawie  dowody  nie  wskazują  na  to,  aby  to 

stanowisko  było  niewiarygodne,  to  w  ocenie  Izby  nie  ma  podstaw  aby  przyjąć,  że 

Przystępujący  w  okolicznościach  tej  sprawy  nie  zrealizował  należycie  zadania,  na  którego 

wykonanie powołał się w spornym wykazie dostaw.  

W  zakresie  stwierdzonych  w  pkt  9  protokołu  odbioru  końcowego  usterek 

nielimitujących, Izba przychyliła się do stanowiska zaprezentowanego przez Zamawiającego i 

Przystępującego,  które  zostało  poparte  dowodami.  Po  pierwsze,  stwierdzone  usterki 

nielimitujące nie były przeszkodą w dokonaniu odbioru końcowego, po drugie jak wynika ze 

złożonych przez Zamawiającego dowodów, w tym z dowodu 4 tj. protokołu zgłaszania usterek 

w branży budowlano – konstrukcyjnej, instalacji elektrycznych, automatyki systemu BHS-EDS, 

BHP,  systemu  EDS  –  każdy  z  adnotacją  „brak  uwag”/„bez  uwag”.  Dowód  nr  9  protokół 

zakończenia  robót  branża  instalacje  sanitarne,  potwierdza  usunięcie  zgłoszonych  uwag  w 

terminie 17 listopada 2023 r.    

Izba przychyliła się również do stanowiska Zamawiającego, że na dla oceny należytego 

wykonania zadania mają znaczenie okoliczności związane bezpośrednio z realizacją umowy, 

a nie związane z użytkowaniem przedmiotu umowy, które mają miejsce na etapie gwarancji i 

rękojmi.  Ponadto,  w  ocenie  Izby  zarówno  Zamawiający  jak  i  Przystępujący  odnieśli  się  do 

kwestii  objętych  zarzutem  w  sposób  wystarczający  dla  uznania,  że  zarzut  nie  jest  w 

okolicznościach  sprawy  zasadny.  Wyjaśniając  kwestię  uruchomienia  maszyn  EDS 

Zamawiający  i  Przystępujący  wyjaśnili  i  potwierdzili  dowodami,  że  nie  było  problemu  z  ich 

uruchomieniem,  co  potwierdzone  zostało  protokołem  z  31  października  2023  r.,  w  pkt  1.  


Zamawiający  wyjaśnił  przy  tym,  że  nie  zostały  sporządzone  oddzielne  protokoły  z 

przeprowadzenia  testów.  Opisana  przez  Odwołującego  w  odwołaniu  sytuacja  związana  z 

wymianą  kluczowego  elementu,  była  spowodowana  usterką  producenta  o  charakterze 

globalnym, zatem sytuacją, której Przystępujący nie mógł przewidzieć i która  była od niego 

niezależna. Natomiast Zamawiający i Przystępujący wykazali, że w tej sytuacji Przystępujący 

wykazał  się  działaniem  nacechowanym  wysoką  starannością  i  profesjonalizmem  zlecając 

wymianę wadliwej części w obu maszynach i profilaktyczną wymianę w pozostałych dwóch 

urządzeniach. Wykonanie i odbiór prac serwisowych w dwóch urządzeniach zostało wykazane 

protokołem  z  25  marca  2024r.  W  zakresie  związanym  z  rzekomym  przegrzewaniem  się 

maszyn  Zamawiający  i  Przystępujący  wykazali,  że  instalacja  systemu  chłodzenia,  w  tym 

instalacja wody lodowej (dowód nr 6 złożony przez Zamawiającego, str. 5), od początku była 

objęta zamówieniem. Przekroczenie terminu realizacji zadania nie było spowodowane, o czym 

była mowa wyżej, przyczynami leżącymi po stornie Przystępującego, a Przystępujący mimo 

napotkanych poważnych trudności w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia, tak pokierował 

jego  wykonaniem,  aby  kluczowy  na  Zamawiającego  termin  1  września  2023  r.  nie  został 

zagrożony. Finalnie Zamawiający zaprezentował przed Izbą stanowisko, że mając na uwadze 

okoliczności  towarzyszące  realizacji  umowy,  nie  sposób  stwierdzić  aby  Przystępujący  nie 

zrealizował zamówienia należycie.  

Zamawiający  i  Przystępujący  wyjaśnili  również  zgodnie,  że  awaria  systemów 

zarządzających, na którą powołał się Odwołujący w pkt E. na str. 16 uzasadnienia odwołania, 

spowodowana była błędem Zamawiającego, który nie zalogował się do systemu.  

Odnosząc  się  do  zarzutu  w  zakresie  w  jakim  dotyczy  on  rzekomego  niewykonania 

prześwitu  zapewniając  miejscowe  obniżenie  wysokości  przejazdu  do  236  cm  pod 

urządzeniami  EDS,  Izba  również  uznała,  że  zarzut  nie  jest  zasadny.  W  tym  zakresie  Izba 

przyjęła stanowisko Przystępującego zaprezentowane w piśmie procesowym Przystępującego 

na str. 10 in., a także stanowisko Zamawiającego i Przystępującego zaprezentowane podczas 

rozprawy,  którzy  zgodnie  przyznali,  że  po  pierwsze,  podczas  odbioru  zostały  wykonane 

pomiary (załączone do odwołania) potwierdzające, że wysokość prześwitu jest na właściwym 

poziomie. Po drugie, wskazali, że nie występują żadne problemy z przejazdem wózków. Po 

trzecie,  wyjaśniono  (i  jest  to  bezsporne,  bo  przyznane  również  przez  Odwołującego),  że  w 

związku  z  wymianą  części  przez  producenta,  maszyny  EDS  były  demontowane.  W  tym 

miejscu odnosząc się do twierdzenia Odwołującego zawartego w piśmie z 8 sierpnia 2024 r. 

str. 18 in., Izba wskazuje, że z dokumentów odbiorowych wynika, że prace zostały wykonane 

zgodnie  z  projektem,  w  protokole  nie  ma  mowy  aby  odpowiedni  prześwit  nie  został 

zapewniony,  a  wykonane  przez  wykonawcę  na  potrzeby  odbioru  pomiary  również  to 

potwierdzają.  Istotą  sporu  zdanie  się  być  sposób  wykonania  spornego  pomiaru.  W  treści 

odwołania Odwołujący podniósł bowiem, że pomiar został wykonany tylko względem jednego 


punktu,  podczas  gdy  wysokość  posadzki  jest  zmienna.  Niemniej  jednak  Izba  wzięła  pod 

uwagę, że Zamawiający podczas odbioru przyjął tak wykonany pomiar i przyjął jego wyniki i je 

zaakceptował,  w  trakcie  użytkowania  przedmiotu  spornej  umowy  nie  pojawiły  się  żadne 

niedogodności związane z przejazdem wózków, stąd też w ocenie Izby nie ma podstaw do 

kwestionowania czynności odbiorowych w omawianym zakresie. Odwołujący przy tym próbuje 

poddać  w  wątpliwość  prawidłowość  czynności  odbiorowych  w  rozpoznawanym  zakresie 

przedstawiając  4  zdjęcia  urządzenia  z  uzyskanym  wynikiem  pomiaru  „wykonane  w  kilku 

miejscach”.  Odnosząc  się  do  takiego  dowodu,  Izba  przychyliła  się  do  stanowiska 

Zamawiającego  i Przystępującego i uznała ten dowód za niewystarczający  dla podważania 

wyniku  odbioru  końcowego.  Ponadto,  Izba  zwraca  uwagę,  że  aby  można  było  mówić  o 

niewykonaniu  zamówienia  w  sposób  należyty,  w  ocenie  Izby  musiałaby  zostać  wykazana 

istotna  wada,  która  uniemożliwiłaby  czy  znacznie  utrudniła  użytkowanie  przedmiotu 

zamówienia zgodnie z jego przeznaczeniem, a w sytuacji kiedy Zamawiający nie zgłaszał do 

tej pory żadnych trudności z przejazdem wózków przez prześwit, nie sposób uznać, że nawet 

gdyby – hipotetycznie - potwierdziło się twierdzenie Odwołującego, zdaniem Izby kwestia ta 

nie mogłaby w okolicznościach tej sprawy, przesądzić o nienależytym wykonaniu zamówienia 

przez Przystępującego. Stąd też Izba  oddaliła wniosek dowodowy o przeprowadzenie dowodu 

z opinii biegłego geodety uznając ten dowód za nieprzydatny w okolicznościach tej sprawy, a 

rozstrzygnięcie zarzutu uznała za możliwe w oparciu o zgormadzony w sprawie materiał.          

Ad wykazu osób 

W  ocenie  Odwołującego  złożony  przez  Przystępującego  wykaz  osób  zawiera 

następujące nieprawidłowości:  

•  Wykaz  osób  zawiera  błędne  oświadczenie,  dotyczące  potwierdzenia  spełniania 

warunku udziału w postępowaniu, opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret drugie 

SWZ,  o  treści:  Potwierdzając  spełnianie  warunku  na  „Dostawa,  instalacja  i 

uruchomienie 4 szt. urządzeń systemu EDS (Explosive Detection System) minimum 

normy  3.1  wraz  z  integracją  z  systemem  BHS”  oświadczamy,  że  wykonaliśmy 

następujące zamówienia (…), podczas gdy warunkiem udziału w postępowaniu było 

wykazanie  dysponowania  przez  Wykonawcę  i  skierowania  do  realizacji  zamówienia 

kierownika projektu, kierownika robót elektrycznych, kierownika robót konstrukcyjno-

budowlanych  i  kierownika  robót  sanitarnych,  posiadających  doświadczenie  lub 

uprawnienia, opisane w treści warunku udziału w postępowaniu; 

•  Wykaz  osób  nie  zawiera  informacji  o  podstawie  do  dysponowania  osobami 

wskazanymi w Wykazie przez Konsorcjum;  

•  opis doświadczenia kierownika projektu, wskazanego w Wykazie osób, jest niezgodny 

z treścią warunku udziału w postępowaniu, opisanego w Rozdz. V ust. 1 pkt 2 lit. d tiret 


drugie ppkt i. SWZ; 

Odnosząc  się  do  części  zarzutu  wskazującej  na  błędne  oświadczenie,  dotyczące 

potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu, Izba wskazuje, podobnie jak przy 

rozpoznaniu analogicznego zarzutu odnoszącego się do wykazu dostaw, że w okolicznościach 

tej  sprawy  omyłka  została  wywołana  zachowaniem  Zamawiającego.  Również  w  tym 

przypadku,  nie  bez  znaczenia  jest  oświadczenie  złożone  przez  Przystępującego  w  piśmie 

przewodnim  z  1  lipca  2024  r.,  w  treści  którego  Przystępujący  oświadczył,  że  „W  celu 

potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  tj.  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej: 1) Wykaz dostaw - zgodnie z załącznikiem nr 2 do wezwania (2 pliki). 2) Wykaz 

osób  realizujących  zamówienia  –  zgodnie  z  załącznikiem  nr  4  do  wezwania  (1  plik).”

Analizując  treść  wykazu  osób  nie  sposób  pominąć,  że  Przystępujący  wskazał  osoby  na 

stanowisko  kierownika  projektu,  kierownika  robót  elektrycznych,  kierownika  robót 

konstrukcyjno – budowlanych oraz kierownika robót sanitarnych, czyli zgodnie z warunkiem 

opisanym w rozdziale V pkt 1. 2) lit. d) tiret drugi pkt i.; ii.; iii oraz iv. Nie budzi zatem wątpliwości 

Izby,  że  intencją  Przystępującego  w  okolicznościach  tej  sprawy  było  wykazanie  warunku 

udziału  w  postępowaniu  odnoszącego  się  do  dysponowania  i  skierowania  do  realizacji 

zamówienia osób na powyższe funkcje.  

Następnie  Odwołujący  zarzucił,  że  wykaz  osób  nie  zawiera  informacji  o  podstawie 

dysponowania osobami wskazanymi w jego treści. W tym zakresie Izba również nie znalazła 

podstaw  do  uwzględnienia  zarzutu  naruszenia  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp.  Jak  wskazał 

Odwołujący,  Zamawiający  w  treści  SWZ  podał,  że  w  celu  wykazania  spornego  warunku 

wykonawca ma złożyć Wykaz osób realizujących zamówienie zgodnie z warunkiem opisanym 

w rozdziale V.1.2) d) tiret drugi SWZ. Do wezwania z 19 czerwca 2024 r. został załączony wzór 

wykazu  osób  realizujących  zamówienie  stanowiący  załącznik  nr  4  do  wezwania,  w  treści 

którego Zamawiający nie wymagał wskazania podstawy dysponowania podanym w treści tego 

wykazu  personelem.  W  związku  z  powyższym  w  tym  stanie  rzeczy,  nie  ma  w  ocenie  Izby 

podstaw  do  zastosowania  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  w  celu  uzupełnienia  przez 

Przystępującego  tej  informacji.  Odwołujący  słuszność  swojego  stanowiska  wywodzi  z 

brzmienia  warunku  oraz  z  treści  §9  ust.  1  pkt  3  rozporządzenia  w  sprawie  podmiotowych 

środków  dowodowych,  jednak  przypomnieć  należy,  że  konstrukcja  SWZ  jest  taka,  że 

zamawiający ma opisać warunki udziału w postępowaniu, a następnie wskazać w jaki sposób 

te  warunki  weryfikuje,  co  najczęściej  przybiera  formę  żądania  określonych 

wykazów/dokumentów/oświadczeń. Tym  samym,  przepisy  rozporządzenia  kierowane  są  do 

zamawiających, którzy konstruując treść SWZ  mają obowiązek wskazać sposób weryfikacji 

opisanego  warunku.  Nierzadko  zdarza  się  tak,  że  zamawiający  mimo  dość  szczegółowego 

opisu  warunku,  żądając  dokumentów  na  jego  wykazanie  nie  weryfikuje  następnie  tego 

warunku  w  pełnym  zakresie.  Nie  można  jednak  takim  podejściem  negatywnie  obciążać 


wykonawcę.  

W  okolicznościach  tej  sprawy,  mając  na  uwadze  treść  warunku,  w  szczególności 

stwierdzenie:  „wykażą,  że  dysponują  i  skierują  do  realizacji  zamówienia”  nie  można 

utożsamiać  z  obowiązkiem  wskazania  podstawy  dysponowania  wskazanymi  w  wykazie 

osobami, w sytuacji gdy wzór tego wykazu przygotowany przez Zamawiającego nie przewiduje 

w  swojej  treści  takiego  obowiązku.  W  okolicznościach  tej  sprawy  odpowiedź  udzielona  na 

wezwanie przez Przystępującego była w ocenie Izby adekwatna do treści wezwania.  

W związku z powyższym, zarzut nie zasługiwał na uwzględnienie.  

Odnosząc się do podstawy faktycznej zarzutu, zgodnie z którą Przystępujący zawarł w 

treści  wykazu  osób  opis  doświadczenia  kierownika  projektu  niezgodny  z  treścią  warunku 

udziału w postępowaniu Izba wskazuje w pierwszej kolejności, że opis doświadczenia osoby 

skierowanej  do  realizacji  zamówienia  nie  tyle  powinien  być  zgodny  z  opisem  warunku,  co 

zawierać  informacje,  na  podstawie  których  zamawiający  będzie  mógł  ocenić  czy  warunek 

został przez wykonawcę spełniony.  

W rozpoznawanej sprawie, Odwołujący kwestionuje opis doświadczenia pana M. N. – 

K., wskazanego do pełnienia funkcji kierownika projektu, o następującej treści: „Posiadający 

doświadczenie  jako  Kierownik  projektu  podczas  realizacji  zadania:  „Dostawa,  instalacja  i 

uruchomienie  4  szt.  jednakowych  urządzeń  systemu  EDS  (Explosive  Detection  System) 

minimum  normy  3.1  wraz  z  integracją  z  systemem  BHS”  w  okresie  01.12.2022  roku  - 

31.10.2023  roku.  Wartość  zamówienia  45.833.222,79  PLN  brutto”.    Natomiast  w  opisie 

warunku w zakresie kierownika projektu, Zamawiający w SWZ wskazał: „kierownika projektu, 

który posiada doświadczenie w kierowaniu robotami polegającymi na instalacji i uruchomieniu 

urządzeń  EDS,  tj.  który  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert, 

kierował robotami polegającymi na dostawie oraz montażu urządzeń EDS wraz z integracją z 

systemem transportu bagażu o wartości zamówienia nie mniejszej jak 25 000 000 PLN brutto.”

Przy czym w treści zarzutu Odwołujący zgłosił zastrzeżenia co do  sformułowania  „podczas 

realizacji  zadania”  oraz  „kierowaniu  robotami  polegającymi  na  instalacji  i  uruchomieniu 

urządzeń EDS”. Zwracając uwagę, że „Doświadczenie podczas realizacji zadania” to nie to 

samo  co  „doświadczenie  w  kierowaniu  robotami  polegającymi  na  instalacji  i  uruchomieniu 

urządzeń EDS”. Zdaniem Odwołującego, gdyby Pan M. N.-Kossakowski rzeczywiście posiadał 

wymagane  treścią  Rozdz.  V  ust.  1  pkt  2  lit.  d  tiret  drugie  ppkt  i.  SWZ  doświadczenie,  to 

zapewne  Przystępujący  wskazałoby  to  wprost  w  opisie  jego  doświadczenia  w  złożonym 

Wykazie  osób.  Odmienny  opis  doświadczenia  posiadanego  przez  kierownika  projektu  niż 

zawarty  w  SWZ,  gdyby  właściwe  doświadczenie  było  posiadane,  nie  znajduje  bowiem 

logicznego  wytłumaczenia.  Ponadto,  Odwołujący  wskazał,  że  w  wykazie  osób  spornego 


zadania, w celu pełnienia funkcji kierownika projektu został wskazany pan Paweł Michalski, co 

również sprawia, że wątpliwym jest aby wykaz osób złożony w tym postępowaniu potwierdzał 

spełnienie warunku.  

Izba, rozpoznając ten zarzut miała na uwadze, że zadanie, które zostało powołane w 

opisie  doświadczenia  pana  M.  N.  –  K.,  było  realizowane  na  rzecz  Zamawiającego,  zatem 

Zamawiający  jest  w  posiadaniu  wszystkich  informacji  mających  znaczenie  dla  weryfikacji 

doświadczenia tej osoby. Izba wzięła również pod uwagę treść zawartą w tabeli stanowiącej 

wzór  wykazu  osób,  gdzie,  obok  podania  imienia  i  nazwiska  wskazanej  osoby,  należało 

wypełnić kolumnę zatytułowaną „Funkcja osoby realizującej zamówienie zgodnie z warunkiem 

rozdz. V ust. 1 pkt 2) d) tiret drugi SWZ”, która w ocenie Izby wskazuje jedynie na konieczność 

podania imienia i nazwiska osoby oraz sprawowanej przez nią funkcji.  

Podczas rozprawy Zamawiający przedstawił dowód 1 tj. pismo z 13 kwietnia 2023 r. z 

treści którego wynika m.in., że Przystępujący wskazał pana M. N. – K. jako osobę do pełnienia 

„funkcji kierownika projektu, który posiada doświadczenie w kierowaniu robotami polegającymi 

na instalacji i uruchomieniu urządzeń EDS, tj. który w okresie ostatnich 5 lat przed upływem 

terminu składania ofert, kierował robotami polegającymi na dostawie oraz montażu urządzeń 

EDS wraz z integracją z systemem transportu bagażu o wartości zamówienia nie mniejszej jak 

10 000 000 PLN butto”. Jak wynika z pkt 1 tego pisma zgłoszenie to miało miejsce na etapie 

przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych i montażowych, ponieważ wykonawca informował 

Zamawiającego  dopiero  o  planowanym  demontażu  nieczynnych  urządzeń  EDS  z  antresoli. 

Ponadto osoba ta figuruje również w treści protokołu odbioru z 31 października 2024 r. jako 

kierownik projektu. Stąd też w ocenie Izby Zamawiający prawidłowo ustalił, że pan M. N. – K. 

pełnił funkcję kierownika projektu w wymaganym zakresie.     

W  konsekwencji  oddalenia  powyższych  zarzutów,  zarzut  wskazany  w  pkt  II.  pkt  2. 

petitum odwołania również podlegał oddaleniu.  

Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 


575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 

1605 ze zm.) oraz § 8 ust. 2 związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu 

od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodnicząca: 

……………