Sygn. akt: KIO 2551/24
KIO 2747/24
KIO 2758/24
WYROK
Warszawa, dnia 2
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
Irmina Pawlik
Michał Pawłowski
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 sierpnia
2024 r. odwołań wniesionych do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej:
A. .................................w dniu 22 lipca 2024 r. przez
wykonawcę „AJW WARDEX” Sp. z
o.o.
z
siedzibą
w Słupnie
B. .................................w dniu 2 sierpnia
2024 r. przez wykonawcę „AJW WARDEX” Sp.
z
o.o.
z
siedzibą
w Słupnie
C. ................................
w dniu 2 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę A.R.J. prowadzącą
działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Usługowe „MPO – J” A.R.J. w
Siemiatyczach
w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad w Warszawie
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego w postępowaniu o sygn. akt KIO 2551/24,
KIO 2747/24 oraz KIO 2758/24 - wykonawcy ZABERD
Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
orzeka:
KIO 2551/24
1. Umarza
postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 2 odwołania.
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego – wykonawcę „AJW WARDEX”
Sp. z o.o. z siedzibą w Słupnie i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę „AJW
WARDEX” Sp. z o.o. z siedzibą w Słupnie tytułem wpisu od odwołania, kwotę
600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
ww. wykonawcę tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego
– Skarb Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
.2. zasądza od odwołującego – wykonawcy „AJW WARDEX” Sp. z o.o. z siedzibą
w Słupnie na rzecz zamawiającego – Skarbu Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
KIO 2747/24
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego – wykonawcę „AJW WARDEX”
Sp. z o.o. z siedzibą w Słupnie i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę „AJW
WARDEX” Sp. z o.o. z siedzibą w Słupnie tytułem wpisu od odwołania, kwotę
600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
ww. wykonawcę tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego
– Skarb Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od odwołującego – wykonawcy „AJW WARDEX” Sp. z o.o. z siedzibą
w Słupnie na rzecz zamawiającego – Skarbu Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad w Warszawie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
KIO 2758/24
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego – wykonawcę A.R.J. prowadzącą
działalność
gospodarczą
pod
nazwą
Przedsiębiorstwo
Usługowe
„MPO – J” A.R.J. w Siemiatyczach i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę A.R.J.
prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Usługowe „MPO
– J” A.R.J. w Siemiatyczach tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez ww. wykonawcę
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego – Skarb Państwa –
Generalnego
Dyrektora
Dróg
Krajowych
i Autostrad w Warszawie tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
2.2. zasądza od odwołującego – wykonawcy A.R.J. prowadzącej działalność gospodarczą
pod nazwą Przedsiębiorstwo Usługowe „MPO – J” A.R.J. w Siemiatyczach na rzecz
zamawiającego – Skarbu Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i
Autostrad
w
Warszawie
kwotę
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
……………………………..
……………………………..
Sygn. akt: KIO 2551/24, KIO 2747/24, KIO 2758/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
w Warszawie,
prowadzący postępowanie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Białymstoku [dalej „Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na usługi utrzymania estetyki
pasów drogowych i obiektów inżynierskich dróg krajowych na terenie Oddziału
w Białymstoku w podziale na 6 części (znak postępowania: O/BI.D-3.2421.9.2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 12 marca 2024 r. pod numerem 150124-2024.
Sprawa o sygn. akt: KIO 2551/24
W dniu 22 lipca 2024 r.
wykonawca „AJW WARDEX” Sp. z o.o. z siedzibą
w Słupnie [dalej „Odwołujący 1” lub „Wardex”] wniósł odwołanie w zakresie części 2
zamówienia zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp przez wybór jako najkorzystniejszej
oferty ZABERD w postępowaniu, podczas gdy jej treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia wnikającymi z pkt 2.1.6.4 (str. 14 lit. a) opisu przedmiotu zamówienia
stanowiącego Tom III Specyfikacji Warunków Zamówienia, tj. obowiązkiem posiadania przez
ZABERD lub/i wskazanego przez ZABERD w wyjaśnieniach z dna 5 czerwca 2024 r.
podwykonawcy aktualnej koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie
usług ochrony osób i mienia wydanej przez ministra spraw wewnętrznych;
2. art. 74 ust. 1 i 2 w zw. z art. 18 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk poprzez
zaniechanie odtajnienia i udostępnienia Odwołującemu załączników do odpowiedzi ZABERD
z dnia 5 czerwca 2024 r. na wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oferty w terminie
umożliwiającym Odwołującemu skuteczne kwestionowanie wyboru oferty tego wykonawcy
jako oferty najkorzystniejszej w postępowaniu, podczas gdy ZABERD nie wykazał spełnienia
ustawowych przesłanek umożliwiających zachowanie w poufności określonych dokumentów
i informacji przedsiębiorstwa – ani w zakresie dotyczącym wartości gospodarczej, ani
w zakresie odnoszącym się do działań podejmowanych przez tego wykonawcę w celu
ochrony swoich tajemnic handlowych.
Wobec ww. zarzutów Odwołujący 1 wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienie czynności wyboru oferty ZABERD jako najkorzystniejszej;
2. odrzucenie oferty złożonej przez ZABERD na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp;
3. odtajnienie załączników do wyjaśnień rażąco niskiej ceny z dnia 5 czerwca 2024 r.
złożonych przez wykonawcę ZABERD;
4. powtórzenie czynności badania i oceny ofert w postępowaniu.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 8 sierpnia 2024 r. wniósł
o oddalenie odwołania w zakresie zarzutu nr 1 odwołania. Co do zarzutu nr 2 odwołania
Zamawiający wskazał, iż w dniu 23 lipca 2024 r. przekazał wszystkim uczestnikom
postępowania komplet dokumentacji złożonej przez wykonawcę ZABERD. W związku z tym
wskazał, iż w zakresie zarzutu nr 2 należy umorzyć postępowanie odwoławcze jako
bezprzedmiotowe.
Pismo procesowe w sprawie złożył także Przystępujący ZABERD wnosząc
o oddalenie odwołania w zakresie zarzutu nr 1 oraz umorzenie postępowania odwoławczego
co do zarzutu nr 2 w związku z udostępnieniem Odwołującemu przez Zamawiającego
informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa.
W dniu 26 sierpnia
2024 r. do akt sprawy replikę złożył Odwołujący 1.
Sprawa o sygn. akt: KIO 2747/24
W dniu 22 sierpnia
2024 r. wykonawca „AJW WARDEX” Sp. z o.o. z siedzibą
w Słupnie [dalej „Odwołujący 2” lub „Wardex”] wniósł odwołanie w zakresie części 2
zamówienia zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez
wybór jako najkorzystniejszej oferty ZABERD w postępowaniu, podczas gdy cena oferty
zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a ZABERD nie złożył
wyjaśnień, które można uznać za wystarczające w rozumieniu art. 224 ustawy Pzp,
względnie złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny,
a tym samym ZABERD nie wykazał, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny,
a ponadto zaoferowana pr
zez ZABERD cena jest rażąco niska, tzn. jest to cena
niepozwalająca na pokrycie wszystkich kosztów niezbędnych do prawidłowego wykonania
przedmiotu zamówienia (w tym przede wszystkich związanych z przepisami dotyczącymi
kosztów pracy, prawa pracy i zabezpieczenia społecznego);
2. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 10 ustaw
y Pzp poprzez wybór jako
najkorzystniejszej oferty ZABERD w postępowaniu, podczas gdy zawiera ona błąd
w obliczeniu ceny, bowiem cena ofertowa nie uwzględnia (i) pełnych kosztów pracy
(w tym wynikających z przepisów prawa pracy i zabezpieczenia społecznego), (ii) kosztów
wykonania
zamówienia w zakresie dotyczącym ochrony MOP-ów wraz z budynkami
sanitariatów i konieczności posłużenia się firmą, która dysponuje koncesją na prowadzenie
działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wydaną przez Ministra
Spraw Wewnętrznych, (iii) kosztów robocizny bezpośredniej związanej z zimowym
utrzymaniem MOP-
ów (np. kierowców i operatorów ZUD).
Wobec ww. zarzutów Odwołujący 2 wniósł o:
1. unieważnienie czynności wyboru oferty ZABERD jako najkorzystniejszej;
2. odrzucenie oferty złożonej przez ZABERD na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp;
3. powtórzenie czynności badania i oceny ofert w postępowaniu.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 19 sierpnia 2024 r. wniósł
o oddalenie odwołania.
Pismo procesowe w sprawie złożył także Przystępujący ZABERD wnosząc
o oddalenie odwołania.
W dniu 26 sierpnia 2024 r. do akt sprawy replikę złożył Odwołujący 2.
Sprawa o sygn. akt: KIO 2758/24
W dniu 2 sierpnia 2024 r. wykonawca A.R.J.
prowadząca działalność gospodarczą
pod
nazwą
Przedsiębiorstwo
Usługowe
„MPO
–
J”
A.R.J.
w Siemiatyczach
[dalej „Odwołujący 3” lub „MPO-J”] wniósł odwołanie w zakresie części 3
zamówienia zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8) PZP w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 PZP w zw. z art. 16 pkt 1) PZP
poprzez bezzasadne zaniechanie odrzucenia oferty ZABERD, podczas gdy oferta ZABERD
powinna zostać odrzucona przez Zamawiającego z uwagi na to, że zawiera rażąco niską
cenę;
2. art. 226 ust. 1 pkt 7) w zw. z art. 16 pkt 1) PZP poprzez bezzasadne zaniechanie
odrzucenia oferty ZABERD, podczas gdy
oferta ZABERD powinna zostać odrzucona przez
Zamawiającego z uwagi na to, że została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji.
Wobec ww. zarzutów Odwołujący 3 wniósł o:
1. merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania i jego
uwzględnienie w całości;
2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji Postępowania, a także
dowodów, które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie;
3. nakazanie Zamawiającemu dokonania czynności unieważnienia wyboru oferty
najkorzystniejszej;
4. nakazanie Zamawiającemu dokonania czynności powtórzenia badania i oceny ofert;
5. nakazanie Zamawiającemu dokonania czynności odrzucenia oferty ZABERD;
6. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie
z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 20 sierpnia 2024 r. wniósł
o oddalenie odwołania.
Pismo procesowe w sprawie złożył także Przystępujący ZABERD wnosząc
o oddalenie
odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk Stron i Uczestnika
postępowania odwoławczego Krajowa Izba
O
dwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołań.
I
zba oceniła, że Odwołujący Wardex oraz MPO-J wykazali interes w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwość poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem
przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, czym wypełnili materialnoprawne przesłanki
dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę ZABERD
Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu [dalej „Przystępujący” lub „ZABERD”] zgłaszającego
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia wraz z wyjaśnieniami
i modyfikacjami, oferty wykonawcy ZABERD
wraz z wyjaśnieniami i uzupełnieniami,
wezwania skierowane do ww. Wykonawcy oraz zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej
oferty z dnia 10 lipca 2024 r.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
i Uczestnika
postępowania odwoławczego złożone w pismach procesowych oraz ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 27 sierpnia 2024 r.
Do akt sprawy o sygn.: KIO 2551/24/24 oraz KIO 2747/24
Izba włączyła wnioski
dowodowe Odwołującego Wardex złożone przy piśmie z dnia 26 sierpnia 2024 r., tj.:
1. wezwanie do złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 PZP z dnia 1 lipca 2024 r.,
nr postępowania O/BI.D-3.2421.24.2024;
2. akt notarialny z dnia 4 października 2021 r., Rep. A Nr 7575/2021;
3. korespondencja e-mailowa wraz z pismem z dnia 29 lipca 2024 r. z Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji;
4. wyciąg ze Specyfikacji Warunków Zamówienia (pierwsze 3 strony), Szczegółowa
Specyfikacja Techniczna D-10.10.01.e V.1 - Utrzymanie MOP-
ów, parkingów (w tym
parkingów przy SPO, PPO), informacja z otwarcia ofert z dnia 9 lutego 2024 r. (dotyczy
postępowania nr O.Ki.D-3.2421.34.2023.mj);
5. wyciąg ze Specyfikacji Warunków Zamówienia (pierwsze 3 strony), Szczegółowa
Specyfikacja Techniczna D-10.10.01.e - Utrzymanie MOP-
ów, informacja z otwarcia ofert
z dnia 30 czerwca 2022 r. (dotyczy postępowania nr O/PO.D-3.2421.15.2022);
6. wyciąg ze Specyfikacji Warunków Zamówienia (pierwsze 3 strony), Opis Przedmiotu
Zamówienia (dotyczy postępowania nr O.KR.D-3.2421.20.2023);
7.wyciąg ze Specyfikacji Warunków Zamówienia (pierwsze 3 strony), Opis Przedmiotu
Zamówienia (dotyczy postępowania nr O.ZG.D-3.2413-7.2021);
8. wyciąg ze Specyfikacji Warunków Zamówienia (pierwsze 3 strony), Szczegółowa
Specyfikacja Techniczna D-10.10.01.e V.1 - Utrzymanie MOP-
ów, parkingów (w tym
parkingów przy SPO, PPO), informacja z otwarcia ofert z dnia 22 października 2021 r.,
informacja o wyborze oferty z dnia 4 listopada 2021 r. (dotyczy postępowania nr O.WR.D-
9. umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 23 października 2023 r.;
10. korespondencja e-mailowa wraz z pismem z dnia 29 lipca 2024 r. z Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji;
11. wyjaśnienia „AJW WARDEX” Sp. z o.o. z dnia 4 czerwca 2024 r. w zakresie wyliczenia
ceny oferty złożonej dla Części II. Rejon w Białymstoku – w aktach postępowania;
12. wezwania Zamawiającego do złożenia wyjaśnień z trybie art. 224 PZP z dnia 1 lipca
2024 r. (x2), zawiadomienie z dnia 13 sierpnia 2024 r. o wyborze najkorzystniejszej oferty
—
Część I, II, III, IV, V, VI, nr postępowania O/BI.D-3.2421.24.2024;
13.print screen informacji o pliku JPG z podpisem i pieczątką Podwykonawcy FERENC.
W sprawie o sygn. akt: KIO 2551/24 Izba włączyła do akt wniosek dowodowy
ZABERD stanowiący umowę z dnia 31 października 2023 r., a w sprawie o sygn. akt: KIO
wniosek dowodowy Zamawiającego w postaci wydruku właściwości pliku
rnc_białystok_estetyka wyjaśnienia ZABERD.
Ponadto w sprawie o sygn. akt: KIO 2758/24 Izba włączyła wnioski dowodowe
Odwołującego MPO-J złożone w toku rozprawy, tj.:
1. kalkulację specjalisty ds. kadr i płac dotyczącą stawki roboczogodziny;
2. opinię p. P.G. z dnia 30 lipca 2024 r.
3. kalkulację Odwołującego dotyczącą ręcznego i mechanicznego koszenia trwa i chwastów
wraz grabieniem i utylizacją;
4. dokumentację fotograficzną (2 zdjęcia);
5. pismo GDDKiA z dnia 2 lipca 2024 r. wraz z załącznikiem.
Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia są usługi utrzymania estetyki pasów drogowych i obiektów
inżynierskich dróg krajowych na terenie Oddziału w Białymstoku w podziale na 6 części:
Część I. Rejon w Augustowie,
Część II. Rejon w Białymstoku,
Część III. Rejon w Bielsku Podlaskim,
Część IV. Rejon w Łomży,
Część V. Rejon w Suwałkach,
Część VI. Rejon w Zambrowie.
Zgodnie z pkt 6.5 IDW SWZ,
Zamawiający nie zastrzega obowiązku osobistego
wykonania przez Wykonawcę kluczowych zadań.
Zgodnie z punktem 8.2.2 IDW SWZ, o
udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące: uprawnień do prowadzenia określonej
działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów: Nie
dotyczy.
Projektowane Postanowienia Umowy [dalej „PPU”] stanowiły Tom II Specyfikacji
Warunków Zamówienia.
Zgodnie z § 13 ust. 2 PPU: Jeżeli w trakcie wykonywania umowy zajdzie potrzeba
wykonania przedmiotu umowy przy udziale Podwykonawców lub dalszych Podwykonawców,
Wykonawca nie później niż 7 dni przed planowanym skierowaniem Podwykonawcy do
wykonania prac, przedłoży bezpośrednio Zamawiającemu nazwę, dane kontaktowe oraz
przedstawicieli Podwykonawcy, któremu zamierza powierzyć realizację prac. „Umowa
o podwykonawstwo” oznacza umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, zawartą
między Wykonawcą a Podwykonawcą, a także między Podwykonawcą a dalszym
Podwykonawcą lub między dalszymi Podwykonawcami, na mocy której odpowiednio
Podwykonawca lub dalszy Podwykonawca, zobowiązuje się wykonać część określonych
prac stanowiących przedmiot niniejszej Umowy.
Opis przedmiotu zamówienia stanowił Tom III Specyfikacji Warunków Zamówienia.
Zgodnie z pkt 2.1.6.
4 (str. 14 lit. a) Tomu III SWZ obejmującym Ogólne zasady
wykonywania fizycznej ochrony osób i mienia:
a) Ochrona obiektów i mienia może być realizowana przez Wykonawcę posiadającego
aktualną koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób
i mienia wydaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z ustawa
z dnia 22 sierpnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2142 z późn. zm.).
Termin składania ofert upłynął w dniu 26 kwietnia 2024 r. W zakresie części 2
zamówienia oferty złożyło 4 wykonawców:
USŁUGI KOMUNALNE „DUDA” T.D. z ceną 25 050 232,61 zł;
2. GARDEN-
COM Sp. z o.o. z ceną 28 704 029,09 zł;
ZABERD Sp. z o.o. z ceną 21 666 308,81 zł;
„AJW WARDEX” Sp. z o.o. z ceną 23 610 100,02 zł.
W zakresie części 3 zamówienia oferty złożyło 3 wykonawców:
Przedsiębiorstwo Usługowe „MPO – J” A.R.J. z ceną 29 382 600,85 zł;
2. GARDEN-
COM Sp. z o.o. z ceną 30 728 758,72 zł;
ZABERD Sp. z o.o. z ceną 24 945 918,67 zł.
Wartość szacunkowa zamówienia powiększona o należny podatek VAT w przypadku
części 2 zamówienia wynosiła 40 203 816,76 zł, a w przypadku części 3 - 39 691 800,12 zł.
Pismem z dnia 17 maja 2024 r. Zamawiający działając w trybie art. 224 ust. 1, ust. 2
pkt 1) i ust. 3 pkt 4) i 6) w zw. z ust. 4 ustawy Pzp
w zakresie części 2 i 3 zamówienia wezwał
wykonawcę ZABERD, w celu ustalenia czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia oraz czy oferta uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w SWZ.
Zamawiający żądał wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny
w szczególności w zakresie:
1) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r.
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 poz. 2207 t.j) lub przepisów odrębnych
właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie;
2) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.
Ponadto Zamawiający zwrócił się o wyjaśnienie:
1) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji całodobowe utrzymanie czystości w budynkach
sanitariatów na MOP-ach?
2) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność całodobowej ochrony nieruchomości MOP?
3) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność utrzymania MOP-ów w okresie zimowym
w tym odśnieżanie i likwidację śliskości nawierzchni dróg na terenie MOP i ciągów pieszych?
4) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji minimum 2 osobowy skład zespołu pracowników
w brygadzie patrolowo-interwencyjnej?
5) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji posiadanie minimum 1 mobilnej przyczepy VMS?
6) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji koszt posiadania na drogach dwujezdniowych pojazdów
bezpośrednio zabezpieczających pracowników doposażonych w elementy energochłonne
lub równoważne, zamontowane na nich lub doczepione jako przyczepki posiadające
odpowiednią ocenę techniczną wystawioną w kraju producenta przez akredytowaną
jednostkę badawczą uznaną w UE zgodnie z Zarządzeniem nr 18 Generalnego Dyrektora
Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 26 lipca 2022 r.?
7) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji ilość brygad patrolowo-interwencyjnych gwarantujących
realizację poleceń Zamawiającego w określonym przez Zamawiającego czasie reakcji?
8) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność zimowego utrzymania obiektów
inżynierskich?
9) Czy Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność zebrania i usunięcia skoszonej trawy
w miejscowościach?
Pismem z dnia 5 czerwca 2024 r. wykonawca ZABERD
złożył stosowne wyjaśnienia
ceny oferty
w zakresie części 2 i 3 zamówienia wraz z dowodami. Załączone do wyjaśnień
dowody zostały objęte tajemnicą przedsiębiorstwa.
Pismem z dnia 10 lipca
2024 r. za najkorzystniejszą w części 2 i 3 zamówienia
Zamawiający uznał ofertę wykonawcy ZABERD. W części 2 zamówienia na drugim miejscu
rankingu uplasowała się oferta Wardex. Z kolei w części 3 zamówienia na drugim miejscu
rankingu ofert znalazła się oferta MPO-J.
W dniu 23 lipca 2024 r. Zamawiający uznał za bezskutecznie zastrzeżone przez
ZABERD jako tajemnica przedsiębiorstwa załączniki do wyjaśnień rażąco niskiej ceny
złożone przy piśmie z dnia 5 czerwca 2024 r. i udostępnił je obu Odwołującym.
Izba zważyła, co następuje:
Przywołując regulacje prawne stanowiące podstawę zarzutów wniesionych odwołań
należy wskazać, iż:
− zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia;
− zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
− zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia;
− zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
błędy w obliczeniu ceny lub kosztu;
− zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne
części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub
budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi
z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych;
− zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy;
− zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub
kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej
w ofercie ceny lub kosztu;
− zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia;
− zgodnie z art. 16 ustawy Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.
Sprawa o sygn. akt: KIO 2551/24
Na wstępie Izba wskazuje, iż wobec ustalenia, iż załączniki do wyjaśnień ceny oferty
ZABERD złożone przy piśmie z dnia 5 czerwca 2024 r. objęte tajemnicą przedsiębiorstwa
zostały udostępnione wykonawcy Wardex w dniu 23 lipca 2024 r., co Strony zgodnie
potwierdziły w toku posiedzenia, postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia
art. 74 ust. 1 i 2 w zw. z art. 18 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk określonego
w punkcie 2. petitum
odwołania, podlegało umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy
Pzp. Zgodnie z tym przepisem,
Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. W niniejszej sprawie zarzucane przez Odwołującego
1 naruszenie przepisów ustawy Pzp zostało usunięte wobec przekazania Odwołującemu
kompletu załączników złożonych przez ZABERD w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny.
Przestał tym samym istnieć substrat zaskarżenia, który legł u podstaw sformułowania
zarzutu nr 2.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
w pozostałym zakresie odwołanie podlegało oddaleniu.
Za bezzasadny Izby uznała zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy Pzp przez wybór jako najkorzystniejszej oferty ZABERD w postępowaniu,
podczas gdy jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia wnikającymi z pkt 2.1.6.4
(str. 14 lit. a) opisu przedmiotu zamówienia, tj. obowiązkiem posiadania przez ZABERD lub/i
wskazanego przez ZABERD w wyjaśnieniach z dna 5 czerwca 2024 r. podwykonawcę
aktualnej koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób
i mienia wydanej przez ministra spraw wewnętrznych.
Odwołujący 1 w zakresie postawionego zarzutu stał na stanowisku, iż oferta ZABERD
w części 2 zamówienia jest niezgodna z wymogiem określonym w pkt 2.1.6.4
opisu przedmiotu zamówienia, bowiem ani ZABERD ani jego podwykonawca Usługi
Kamieniarsko
– Budowlane F. Sp. z o.o. z siedzibą w Długoborzu, którego wyceną
i ofertą ZABERD posiłkował się kalkulując cenę swojej oferty oraz wyjaśniając
Zamawiającemu m.in. czy oferty ZABERD uwzględnia wszystkie wymagania zawarte
w specyfikacji, nie dysponują koncesją na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie
usług ochrony osób i mienia. W konsekwencji takiego stanu rzeczy – w ocenie Odwołującego
– zobowiązanie ZABERD objęte ofertą nie odpowiadało zobowiązaniu określonemu
w SWZ.
Prezentowane stanowisko Odwołujący 1 oparł na treści wezwania Zamawiającego
z dnia 17 maja 2024 r. skierowanego do wykonawcy ZABERD oraz udzielonych przez tego
Wykonawcę wyjaśnieniach. Ponadto Odwołujący 1 wywodził zarzut z analizy danych
zawartych w KRS wykonawcy ZABERD oraz podwykonawcy Usługi Kamieniarsko –
Budowlane F.
Sp. z o.o. wskazując, że przedmiot działalności obu spółek nie obejmuje usług
ochrony osób i mienia realizowanych w formie bezpośredniej ochrony fizycznej lub
w formie zabezpieczenia technicznego (lub innych podobnych).
Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego 1 uznając w konsekwencji, że czynność
wyboru oferty ZABERD jako najkorzystniejszej w zakresie części 2 zamówienia nie
naruszała zarzucanych przepisów ustawy Pzp.
Odnosząc się do argumentacji Odwołującego 1 po pierwsze zdaniem składu
orzekającego wskazać należy, iż okolicznością bezsporną między Stronami było, że
Zamawiający w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia nie skonkretyzował
warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, tj.
dotyczącego uprawień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej.
Z dokumentów zamówienia, w tym opisu przedmiotu zamówienia, nie wynika, aby
Zamawiający wymagał od wykonawców dysponowania koncesją na prowadzenie
działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia na moment złożenia
oferty
. W punkcie 2.1.6.4 (str. 14 lit. a) Tomu III SWZ Zamawiający wskazał jedynie, że
o
chrona obiektów i mienia może być realizowana przez Wykonawcę posiadającego aktualną
koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia
wydaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z ustawą z dnia
22 sierpnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2142 z późn. zm.). Powyższe
postanowienie specyfikacji jednoznacznie referuje do etapu realizacji zamówienia i wbrew
twierdzeniom Odwołującego 1, w świetle wiążących postanowień dokumentów zamówienia,
brak było podstaw do legitymowania się przez ZABERD lub jego podwykonawcę, na etapie
badania oferty, decyzj
ą w przedmiocie udzielenia rzeczonej koncesji. Wykonawca ZABERD
w złożonej ofercie oświadczył, że zapoznał się ze specyfikacją warunków zamówienia oraz
wyjaśnieniami i zmianami SWZ przekazanymi przez Zamawiającego i uznaje się za
związanego określonymi w nich postanowieniami i zasadami postępowania, a zatem
zobowiązał się do zapewnienia ochrony obiektów i mienia przez podmiot posiadający
koncesję. Na obecnym etapie postępowania żaden dokument powyższemu nie zaprzecza.
Po drugie,
Izba wskazuje, iż argumentacja Odwołującego 1 nie znajduje uzasadnienia
w treści wezwania Zamawiającego z dnia 17 maja 2024 r. skierowanego do ZABERD.
Zauważyć należy, iż przedmiotowe wezwanie zostało skierowane w trybie art. 224 ust. 1 i n.
ustawy Pzp, a jego celem było ustalenie, czy oferta ZABERD zawiera rażąco niską cenę
w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz czy oferta uwzględnia wszystkie wymagania
zawarte w SWZ. Zamawiający żądał od ZABERD wyjaśnień oraz dowodów w zakresie
wyliczenia ceny,
w szczególności w zakresie kosztów pracy i zabezpieczenia społecznego.
Ponadto Zamawiający oczekiwał złożenia przez ZABERD wyjaśnień w zakresie dziewięciu
pytań, w tym w ramach pytania nr 2, Zamawiający zwrócił się o wyjaśnienie „Czy
Wykonawca ujął w kalkulacji konieczność całodobowej ochrony nieruchomości MOP?”.
Zdaniem składu orzekającego stanowisko Odwołującego 1 jakoby, w świetle pytania nr 2, na
wykonawcy ZABERD albo jego podwykonawcy,
spoczywał obowiązek przedstawienia
decyzji w przedmiocie koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług
ochrony osób i mienia, było nietrafione. Z pytania nr 2 nie wynika oczekiwanie
Zamawiającego co do złożenia wyjaśnień, czy ZABERD posiada koncesję w zakresie
wymaganym opisem przedmiotu zamówienia, a tym bardziej przedmiotowe pytanie nie
nakładało na ZABERD obowiązku jej złożenia wraz z wyjaśnieniami poziomu ceny. Dalej
p
odkreślenia wymaga, iż złożona wraz z wyjaśnieniami ceny oferta potencjalnego
podwykonawcy Usługi Kamieniarsko – Budowlane F. Sp. z o.o. dotyczyła całego zakresu
zamówienia obejmującego utrzymanie MOP-ów, a nie jedynie usług ich ochrony
i miała na celu wykazanie rzetelności kalkulacji. Odwołujący 1 pomija, że zasadniczym celem
procedury uruchamianej przez Zamawiającego w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp jest
wyjaśnienie poziomu ceny lub kosztu oferty lub ich istotnych części składowych. Tym samym
dowody składane przez wykonawcę w ramach owej procedury mają na celu wykazanie, że
oferta wykonawcy
została prawidłowo skalkulowana. Oczywistym jest, że badanie ceny
oferty pod kątem jej zaniżenia jest ściśle związane z przedmiotem zamówienia, dlatego też
nie budzi
wątpliwości składu orzekającego wskazany na wstępie pisma z dnia 17 maja 2024
r. cel wezwania (m.in. ustalenie czy oferta ZABERD
uwzględnia wszystkie wymagania
zawarte w SWZ).
W dalszej jego części Zamawiający skonkretyzował elementy kalkulacyjne
ceny oferty ZABERD wymagające wyjaśnień, w tym dotyczące m.in. objęcia wyceną
całodobowej ochrony nieruchomości MOP. Wynikający z punktu 2.1.6.4 Tomu III SWZ
wymóg świadczenia usług ochrony obiektów i mienia przez wykonawcę posiadającego
aktualną koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób
i mienia z całą pewnością nie był jednak w sferze zainteresowania Zamawiającego w ramach
pytania nr 2.
Uzupełniająco Izba wskazuje, iż bez znaczenia dla przedmiotu sporu były
czynione przez Wardex odesłania do czynności Zamawiającego dokonanych w innych
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, w tym wezwań kierowanych do
ZABERD. Zadaniem Izby jest ocena okoliczności faktycznych konkretnej sprawy, a nie
porównywanie intencji Zamawiającego wywodzonych przez wykonawców z czynności
mających miejsce w różnych postępowaniach. Oddaleniu podlegał tym samym wniosek
dowodowy nr 1 załączony przy piśmie Wardex z dnia 26 sierpnia 2024 r.
Po trzecie,
skład orzekający stwierdził, iż w rozpoznawanej sprawie Odwołujący 1
pominął akcentowaną przez przeciwników procesowych kwestię dopuszczalności
p
owierzenia przez ZABERD usług ochrony MOP-ów koncesjonowanej firmie ochroniarskiej,
czy też możliwości powierzenia tych usług spółce Usługi Kamieniarsko – Budowlane F. Sp. z
o.o.
, która z kolei ich świadczenie zleciłaby dalszemu podwykonawcy. Odwołujący 1 nie
przeczył stanowisku Zamawiającego oraz Przystępującego, iż powierzenie przez ZABERD
usług ochrony MOP-ów podwykonawcy byłoby zgodne z art. 462 ust. 2 ustawy Pzp z uwagi
na informacyjny charakter
treści dotyczących części zamówienia, które wykonawca zamierza
powierzyć podwykonawcy, przy jednoczesnym braku zastrzeżenia w dokumentach
zamówienia tej części usługi do osobistego wykonania przez wykonawcę (por. 6.5 IDW
SWZ).
Powyższe oznacza, że wskazany w ofercie ZABERD zakres podwykonawstwa może
ulec zmianie
. Decyzję o powierzeniu realizacji części zamówienia wykonawca może podjąć
również w toku realizacji zamówienia. Co więcej, możliwość wprowadzenia podwykonawcy
na etapie realizacji umowy
została przewidziana przez Zamawiającego w § 13 ust. 2 PPU.
Odwołujący 1 nie podjął polemiki z kluczową, w okolicznościach sprawy, argumentacją
Zamawiającego oraz ZABERD w ww. zakresie, a Izba nie znalazła podstaw do jej
podważenia. Irrelewantna tym samym była podnoszona przez Odwołującego 1 kwestia, iż
przedmiot działalności obu spółek według Polskiej Klasyfikacji Działalności nie obejmuje
usług ochrony osób i mienia.
W wyniku dokonanych
powyżej ustaleń Izba uznała, iż złożone przez Odwołującego 1
przy piśmie z dnia 26 sierpnia 2024 r. wnioski dowodowe nr 2 - 10 były nieprzydatne do
rozpoznania istoty sporu
, toteż podlegały oddaleniu.
Wziąwszy pod rozwagę powyższe okoliczności Izba stwierdziła, że zarzut naruszenia
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy nie
zasługiwał na uwzględnienie. Tym samym wniesione
odwołanie podlegało oddaleniu, czemu Izba dała wyraz w punkcie 2. sentencji.
Sprawa o sygn. akt: KIO 2747/24
W świetle zgormadzonego w sprawie materiału dowodowego, poczynionych ustaleń
faktycznych oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła,
że odwołanie podlegało oddaleniu.
Za bezzasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1
pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty
ZABERD w postępowaniu, podczas gdy cena oferty zawiera rażąco niską cenę w stosunku
do przedmiotu zamówienia, a ZABERD nie złożył wyjaśnień, które można uznać za
wystarczające w rozumieniu art. 224 ustawy Pzp, względnie złożone wyjaśnienia wraz
z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny, a tym samym ZABERD nie wykazał, że
jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, a ponadto zaoferowana przez ZABERD cena jest
rażąco niska, tzn. jest to cena niepozwalająca na pokrycie wszystkich kosztów niezbędnych
do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia (w tym przede wszystkich związanych
z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, prawa pracy i zabezpieczenia społecznego).
W zakresie zagadnienia będącego przedmiotem sporu przypomnienia wymaga, iż
z
ugruntowanego orzecznictwa Izby oraz sądów powszechnych wynika, że za ofertę
z rażąco niską ceną należy uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną
w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień. Oznacza to cenę znacząco
odbiegającą od cen przyjętych, wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej kosztów
wytworzenia usługi, dostawy, roboty budowlanej. W orzecznictwie wskazuje się również, że
o cenie rażąco niskiej można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, iż przy zachowaniu reguł
rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby dla niego nieopłacalne.
W tym miejscu należy poczynić generalną uwagę w zakresie kwestionowanych przez
Wardex elementów składowych oferty ZABERD wskazując, że ocena składanych przez
wykonawców wyjaśnień rażąco niskiej ceny determinowana jest przede wszystkim treścią
wezwania zamawiającego i wykonawca nie musi w szczegółach wyjaśniać każdej pozycji
kosztowej, jeśli nie został do tego zobowiązany treścią wezwania. Oczekiwania wykonawcy
co do sposobu prezentacji przez konkurenta wyjaśnień rażąco niskiej ceny oraz zakresu
dowodzenia winny zostać skonfrontowane zasadniczo z treścią wezwania zamawiającego.
Innymi słowy, to wezwanie skierowane do wykonawcy wyznacza granice oceny, czy
wykonawca sprostał ciążącemu na nim obowiązkowi wykazania, że zaoferowana przez
niego cena nie nosi znamion ceny rażąco niskiej. Zawsze bowiem można byłoby znaleźć taki
aspekt wyjaśnień ceny rażąco niskiej, który w opinii danego wykonawcy, winien zostać lepiej
wyjaśniony czy udowodniony.
Izba wskazuje, że w okolicznościach sprawy poza sporem było, że wobec oferty
ZABERD została spełniona przesłanka wskazana w art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, bowiem
ceny oferty ZABERD w części 2 i 3 zamówienia są niższe o co najmniej 30% od wartości
zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania. Wykonawca ZABERD został zatem wezwany w trybie art. 224
ust. 1, ust. 2 pkt 1) i ust. 3 pkt 4) i 6) w zw. z ust. 4 ustawy Pzp w zakresie części 2 i 3
zamówienia, w celu ustalenia czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia oraz czy oferta uwzględnia wszystkie wymagania zawarte w SWZ.
Zamawiający żądał od ZABERD wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny w szczególności w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy,
których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej oraz zgodności z przepisami
z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym
realizowane jest zamówienie. Jednocześnie Zamawiający sformułował 9 pytań, w których
zwrócił się o wyjaśnienie przez ZABERD, czy Wykonawca ujął w kalkulacji koszty danego
rodzaju. Pismem z dnia 5 czerwca 2024 r. ZABERD złożył stosowne wyjaśnienia ceny oferty
wraz z dowodami, które nie budziły wątpliwości Zamawiającego.
Zdaniem Izby przedstawione przez wykonawcę ZABERD wyjaśnienia ceny oferty
w części 2 zamówienia były adekwatne do treści wezwania, jakie skierował do Wykonawcy
Zamawiający, a ich treść wraz z dowodami pozwalała na dokonanie przez Zamawiającego
oceny, że cena zaoferowana przez ZABERD w zakresie kwestionowanym odwołaniem nie
stanowiła ceny rażąco niskiej. Odwołujący Wardex nie przedstawił twierdzeń i dowodów,
które mogłyby poddać w wątpliwość fakt, iż za zaoferowaną przez ZABERD cenę w części 2
zamówienia nie jest możliwe należyte wykonanie zamówienia publicznego.
Przyjmując systematykę odwołania Izba wskazuje, iż po pierwsze, wykonawca
Wardex kwestionował załączoną do wyjaśnień ceny z dnia 5 czerwca 2024 r. ofertę
podwykonawcy Usługi Kamieniarsko – Budowlane F. Sp. z o.o., która w ocenie
Odwołującego 2, nie jest wystarczająca do wykazania, że oferta ZABERD została
skalkulowana w sposób prawidłowy i uwzględnia wszystkie wymagania Zamawiającego.
Odwołujący 2 twierdził, że ani ZABERD ani ww. podwykonawca nie dysponują koncesją na
prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wydaną
przez właściwego ministra, przez co nie sposób uznać, iż oferta podwykonawcy potwierdza,
że „kalkulacja uwzględnia wszystkie aspekty utrzymania MOP-ów”. Według Wardex oferta
podwykonawcy została przygotowana wyłącznie na potrzeby złożenia wyjaśnień poziomu
ceny.
Jednocześnie zdaniem Odwołującego 2 ZABERD nie posiada możliwości
wprowadzenia do realizacji zamówienia podwykonawcy, który będzie w stanie
zagwarantować Zamawiającemu należytą realizację zamówienia, ani nie poprzedza swoich
czynności związanych z kalkulowaniem ceny, jakimikolwiek analizami rynkowymi czy
negocjacjami cenowymi.
W powyższym aspekcie Wardex przedstawił również argumentację
na s. 52 odwołania (według systematyki odwołania „po piąte”), której treść była zasadniczo
zbieżna z wcześniejszym stanowiskiem.
Odnosząc się do powyższego wątku skład orzekający stwierdził, iż Wardex nie
podważył w sposób merytoryczny oferty podwykonawcy Usługi Kamieniarsko – Budowlane
F.
Sp. z o.o., a jedynie od strony formalnej próbował zakwestionować jej wiarygodność.
Wskazać należy, iż wykonawcy posiadają swobodę w doborze dowodów składanych wraz
z wyjaśnieniami poziomu ceny, tym samym inicjatywa co do rodzaju składanych dowodów
leży w gestii wykonawcy. Przystępujący ZABERD w rozpoznawanej sprawie za najbardziej
adekwatny uznał dowód m.in. w postaci oferty podwykonawcy Usługi Kamieniarsko –
Budowlane F. Sp. z o.o., a
Odwołujący 2 nie podważył jej wiarygodności, ani rynkowego
charakteru wyceny dokonanej przez partnera biznesowego ZABERD.
Wskazać należy, iż co
do
zasady oferty podwykonawcze składane przez wykonawców celem wykazania
prawidłowości kalkulacji cenowej należy uznać za wiarygodne, zwłaszcza w sytuacji gdy
dane podmioty współpracują ze sobą przy realizacji analogicznych zamówień publicznych,
co
też ma miejsce w okolicznościach sprawy. Wiarygodności oferty podwykonawcy Usługi
Kamieniarsko
– Budowlane F. Sp. z o.o. nie podważa okoliczność, że ww. podmiot nie
dysponuje aktualną koncesją na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług
ochrony osób i mienia wydaną przez właściwego ministra. Zdaniem Izby Odwołujący Wardex
z faktu złożenia przez ZABERD w ramach procedury rażąco niskiej ceny oferty ww.
podwykonawcy
wyciągnął zbyt dalekie wnioski. Po pierwsze, podnieść należy, że oferta ww.
podwykonawcy została złożona jako jeden z dowodów wskazujących na to, iż ZABERD jest
w stanie wykonać zamówienie za zaoferowaną przez siebie cenę. Po drugie, rzeczona oferta
obejmowała swoim zakresem cały zakresu zamówienia dotyczący utrzymania MOP-ów,
a
z wyjaśnień ZABERD nie wynika, że ww. podwykonawcy zamierza powierzyć usługi
ochrony MOP-
ów. Po trzecie, Odwołujący Wardex pomija prawną możliwość powierzenia
przez ZABERD usług ochrony MOP-ów koncesjonowanej firmie ochroniarskiej, czy też
powierzenia tych usług spółce Usługi Kamieniarsko – Budowlane F. Sp. z o.o., która
z kolei ich świadczenie uprawniona byłaby zlecić dalszemu podwykonawcy. W powyższym
zakresie aktualna pozostaje argumentacja przedstawiona przez
Izbę w sprawie o sygn. akt:
KIO 2551/24 i niezasadne jest jej powielanie.
Wiarygodności oferty podwykonawcy Usługi
Kamieniarsko
– Budowlane F. Sp. z o.o. nie podważa również okoliczność, iż dokument
zawierający ofertę ww. podwykonawcy został utworzony w dniu 4 czerwca 2024 r., a zatem
dzień przed upływem terminem złożenia wyjaśnień. Nie budzi wątpliwości Izby okoliczność,
że wykonawcy posiadają pewne wypracowane, długotrwałe relacje handlowe
z podwykonawcami, na podstawie których są w stanie ustalić przewidywany poziom kosztów
kalkulując cenę oferty. Nie zawsze te ustalenia przyjmują sformalizowaną postać przed
upływem terminu składania ofert. Odwołujący 2 próbował również zakwestionować ofertę
ww. podwykonawcy z tej przyczyny, iż jak wskazał w odwołaniu „autorem tego pliku nie był
ww.
podwykonawca
(lub
jego
przedstawiciele),
a
Pan
R.P.
, który z kolei
w ZABERD zajmuje stanowisko Dyrektora Handlowego Regionu Południowo –
Wschodniego
.” Nie zostało jednak podważone przez Wardex stanowisko przeciwników
procesowych
, poparte dowodem Zamawiającego, wskazujące, iż samo zapisanie pliku
otrzymanego od nadawcy powoduje, iż plik na twardym dysku został utworzony w dacie
zapisania, a osoba
która go zapisała to osoba wpisana w systemie danego komputera jako
użytkownik. Tym samym informacje zawarte we właściwościach pliku zawierającego ofertę
podwykonawcy nie stanowi
ą dowodu na okoliczność, iż została ona przygotowana przez
pracownika ZABERD.
Ponadto argumentacja Wardex zawarta w piśmie z dnia 26 sierpnia
2024 r. na
s. 37 jakoby plik JPG z podpisem i pieczątką podwykonawcy F. powstał ponad 2
godziny
po
stworzeniu
pliku
przez
p.
R.P.
nie
została
ujęta
w odwołaniu, toteż musiała zostać przez Izbę pominięta. Jednocześnie za gołosłowną
i opartą na przypuszczeniu Izba uznała argumentację Wardex jakoby ZABERD nie
poprzedzał czynności związanych z kalkulacją ceny oferty analizami rynkowymi czy
negocjacjami. Izba nadto
zważyła, iż bez znaczenia dla osi sporu był przywołany przez
Wardex wyrok KIO z dnia 22 maja 2024 r. sygn. akt: KIO 1496/24, wydany w innym stanie
faktycznym, niemającym żadnego przełożenia na okoliczności niniejszej sprawy.
Po drugie i trzecie wykonawca Wardex
wskazał, iż ZABERD w swojej ofercie wadliwie
skalkulował cenę jednostkową za kompleksowe utrzymanie MOP-ów oraz za brygadę
patrolowo
– interwencyjną. Wardex przedstawił w odwołaniu obszerne kalkulacje referujące
do wyliczeń i założeń ZABERD, w szczególności załącznika nr 1 obejmującego m.in. Tabelę
stawki roboczogodziny z narzutami,
załącznika nr 7 pn. Uproszczona tabela kosztów MOP,
załącznika nr 8 pn. Kalkulacja MOP robocizna, załącznika nr 14 pn. Uproszczona tabela
kosztów Patrol oraz załącznika nr 15 pn. Kalkulacja brygada robocizna. Dokonując analizy
wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez ZABERD pismem z dnia 5 czerwca 2024 r.
Odwołujący 2 wskazał w pierwszym rzędzie, że ZABERD w załączniku nr 1 do wyjaśnień
wadliwie przyjął do obliczeń 168 h, bowiem winien przyjąć 167,34 h. Dostrzeżony przez
Wardex
błąd powodował dalsze konsekwencje rachunkowe w kalkulacji ZABERD, z których
Odwołujący 2 wywodził negatywne dla Przystępującego skutki prawne. Następnie Wardex
wskazał błąd w kalkulacji ZABERD polegający na nieuwzględnieniu w kosztach
bezpośrednich robocizny (R) kosztów składek ZUS przedstawiając dwa warianty obliczeń.
Zdaniem Wardex ceny zaoferowane przez ZABERD za utrzymanie MOP oraz
brygadę -
patrolową interwencyjną w Rejonie Białystok są rażąco niskie, nie zawierają wszystkich
kosztów i nie uwzględniają wszystkich wymagań zawartych w SWZ w szczególności
w zakresie zgodności z przepisami prawa pracy oraz zgodności z przepisami z zakresu
prawa pracy i zabezpieczenia
społecznego. Po czwarte Wardex wskazał, iż ZABERD przyjął
za niską (28,50 zł), względem minimalnej, stawkę rbh w kalkulacji ZUD obiekty
i koszenia z grabieniem (winno być 31,40 zł bez urlopów). W ww. kalkulacjach ZABERD
przyjął ten sam mechanizm kosztów pośrednich jak dla MOP-ów i Patroli.
Odnosząc się do kwestii przyjęcia przez ZABERD wadliwej średniomiesięcznej liczby
godzin wskazać należy, iż Wardex nie umotywował szerzej swojego stanowiska.
W szczególności nie zostało wyjaśnione dlaczego zdaniem Odwołującego 2, przyjęta przez
ZABERD do obliczeń liczba 168 h (zamiast 167,34 h wg Wardex) była nieprawidłowa.
Wskazać należy, iż dla całego przedmiotu zamówienia ZABERD przyjął uśrednioną stawkę
godzinową, obliczoną na podstawie własnych założeń. Tabela, na którą powołał się
Odwołujący 2 dotyczyła średniej miesięcznej liczby godzin czasu pracy osoby zatrudnionej
na
pełen etat w roku 2024, która wynosiła 167,34 h. Z kolei jako podstawę obliczenia
roboczogodziny od 1 lipca 2024 r. ZABERD przyjął 168 h. Nie budzi wątpliwości Izby
stanowisko ZABERD wyrażone w piśmie z dnia 26 sierpnia 2024 r., iż „pracownicy pracują
w systemie godzinowym (nie minutowym, czy sekundowym) np. 8 godzinnym i stąd
zaokrąglenie i przyjęcie 168 godzin, co zresztą jest powszechnie przyjęte (…)”.
Ewentualnych nieprawidłowości w działaniu ZABERD można byłoby upatrywać, gdyby
Wykonawca przyjął do obliczeń znacząco zaniżoną czy zawyżoną liczbę roboczogodzin,
a nie w przypadku
ujęcia w kalkulacji 168 h. Bez znaczenia dla istoty sporu była tym samym
dalsza argumentacja Wardex
stanowiąca konsekwencje rachunkowe dostrzeżonego przez
Wykonawcę „błędu” polegającego na przyjęciu wadliwej liczby godzin pracy w ciągu
miesiąca.
Nie zasługiwała na aprobatę zdaniem składu orzekającego także argumentacja
Odwołującego 2 dotycząca błędu w kalkulacji ZABERD polegającego na nieuwzględnieniu
w kosztach bezpośrednich robocizny kosztów składek ZUS. Bezspornie w wyjaśnieniach
z dnia 5 czerwca 2024 r. wykonawca ZABERD odnośnie stawki roboczogodziny wskazał
m.in., że „Ustalona podstawowa stawka Roboczogodziny w niniejszej kalkulacji to 28 złotych
i 50 groszy. Stawka ta nie obejmuje pełnych opłat, które pracodawca winien ponieść
w związku z funkcjonowaniem kontraktu (np. opłaty ZUS jakie winien ponieść pracodawca,
praca w godzinach nocnych i inne) dlatego też Wykonawca założył dodatkowe koszty
pośrednie w wysokości 20% od robocizny to jest 5 złotych 70 groszy, które pokrywają
pozostałe niezbędne wydatki związane z kosztami pracy. Kwota ta jest wystarczająca do
pokrycia kosztów albowiem średnia wartość roboczogodziny (roboczogodzina wraz z pracą
nocną oraz wartość roboczogodziny bez pracy nocnej) to 32,31 zł. Dodatkowo Wykonawca
założył 5% kosztów pośrednich związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (od
robocizny i sprzętu), które w sposób dodatkowy zabezpieczają ewentualne nieprzewidziane
ryzyka.” Z powyższego wynika, iż ZABERD przyjął właściwe wykonawcy założenia dotyczące
kalkulacji stawki roboczogodziny, w tym część kosztów robocizny ujął w kosztach pośrednich
stawka roboczogodzina powiększona o koszty pośrednie (20%) została oszacowana na
kwotę 34,20 zł i była wyższa niż zawarta w załączniku nr 1 do wyjaśnień, gdzie uśredniona
stawka godzinowa
dla całego przedmiotu zamówienia została obliczona na kwotę 33,60 zł).
Jednocześnie ZABERD przewidział dodatkowe zabezpieczenie na ewentualne
nieprzewidziane ryzyka.
Podjętą przez Odwołującego 2 próbę narzucenia sposobu kalkulacji
ceny oferty Izba uznała za nieuzasadnioną. Zauważyć należy, iż prezentowany przez
Odwołującego 2 sposób kalkulacji ceny oferty nie wynika z dokumentów zamówienia.
Z
amawiający nie wymagał od wykonawców kalkulacji ceny oferty w oparciu o normy i zasady
wynikające z KNR. Okoliczność, iż Wardex kalkuluje cenę oferty według zasad
kosztorysowania dla robót budowlanych nie oznacza, że tożsamą metodykę winien przyjąć
ZABERD.
Każdy wykonawca kalkuluje bowiem cenę oferty w oparciu o własne założenia,
z uwzględnieniem własnych doświadczeń, specyfiki rynku, dostępności materiałów,
podwykonawców oraz szeregu czynników, które nie muszą znaleźć zastosowania
w przypadku innych wykonawców.
Ponadto g
dyby nawet hipotetycznie uznać, iż kalkulacja ZABERD została obarczona
drobnymi omyłkami czy błędami kalkulacyjnymi (których w ocenie Izby Odwołujący 2
w niniejszej sprawie nie wykazał), niewpływającymi na ogólny odbiór wyjaśnień, to powyższe
nie powinno stanowić podstawy odrzucenia oferty z powodu rażąco niskiej ceny. Za
wyrokiem KIO z dnia 7 lutego 2024 r. sygn. akt: KIO 146/24 wskazać należy, iż „Przepisy
dotyczące ceny rażąco niskiej nie służą temu by usuwać z postępowania wykonawców,
których wyjaśnienia obarczone są jakimiś brakami, a temu by chronić zamawiających
i interes publiczny przed narażeniem na ryzyko nieprawidłowej realizacji zamówienia z uwagi
na niedoszacowanie ceny oferty. Dlatego też zdaniem Izby instytucja zamawiająca, która
zidentyfikuje nieścisłości w wyjaśnieniach powinna w pierwszej kolejności ocenić czy
wpływają one na ogólny ich odbiór, tj. czy powodują, iż wyjaśnienia jako całość nie
uzasadniają ceny podanej w ofercie w dostatecznym stopniu. Jeśli faktycznie charakter
błędów jest na tyle istotny, że poddaje w wątpliwość całość złożonych wyjaśnień, sankcja
odrzucenia oferty jest uzasadniona.” Powyższe tym bardziej nabiera istotnego znaczenia
w
przypadku wynagrodzenia ryczałtowego, co z kolei akcentował Zamawiający.
W niniejszej sprawie
kwestionowane przez Odwołującego 2 pozycje kosztorysowe, tj.
dotyczące utrzymania MOP-ów oraz brygady patrolowo – interwencyjnej zostały
ukształtowane jako pozycje ryczałtowe, a dokonana przez Wykonawców ich wycena była na
zbliżonym poziomie (por. odpowiedź na odwołanie s. 9). Wskazać należy, iż w przypadku
ceny ryczałtowej wykonawca zobowiązany jest ująć wszystkie koszty związane z realizacją
zamówienia, a ustalona kwota wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu zamówienia jest
niezmienna. Co więcej, sama struktura elementów ceny nie ma zasadniczego znaczenia,
bowiem wykonawca zobowiązany będzie wykonać zamówienie za umówioną cenę i co do
zasady nie przysługuje mu prawo podwyższenia wynagrodzenia. Oczywistym jest, że
ryczałtowy charakter wynagrodzenia nie stanowi przeszkody badania oferty danego
wykonawcy pod kątem jej zaniżenia. Niemniej jednak istotne jest, czy za zaoferowaną przez
wykonawcę cenę możliwe będzie należyte wykonanie przedmiotu świadczenia.
W rozpoznawanej sprawie argumentacja Odwołującego 2 nie doprowadziła Izby do
przekonania, iż nie będzie to możliwe.
Jednocześnie Izba zważyła, iż jakkolwiek Odwołujący 2 przedstawił w odwołaniu
liczne kalkulacje, to jednak nie zostało wykazane jaki był – zdaniem Wardex - faktyczny
poziom zaniżenia ceny oferty ZABERD w części 2 zamówienia. Nie sposób również nie
zauważyć, że Odwołujący 2 nie odniósł się do podnoszonej przez Zamawiającego kwestii,
czy cena oferty ZABERD jako całość mogłaby zostać uznaną za cenę rynkową, czy też nie.
Odwołujący 2 mimo, że argumentował w odwołaniu, iż o cenie rażąco niskiej można mówić
w sytuacji, gdy przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę
byłoby nieopłacalne, to jednak powyższej okoliczności nie wykazał. Odwołujący 2 pominął
przy tym,
iż cena jego oferty (23 610 100,02 zł) nieznacznie odbiegała od ceny oferty
ZABERD (21 666 308,81 zł). Jednocześnie oferta ZABERD wynosiła 88% średniej
arytmetycznej cen ofert złożonych w części 2 zamówienia, co stanowi wiarygodny miernik
rynkowego charakteru oferty Wykonawcy.
Po szóste Wardex podniósł, iż ZABERD udzielił lakonicznych wyjaśnień, mało
konkretnych lub nie wyjaśnił w ogóle zagadnień poruszonych przez Zamawiającego.
W szczególności twierdził, iż ZABERD nie udzielił wyjaśnień w zakresie pytania nr 3, 7, 8.
Ponadto wskazał, iż z załączników nr 2 – 6 do wyjaśnień ZABERD z dnia 5 czerwca 2024 r.
wynika, iż średni rabat ZABERD na paliwo to 4,2%, podczas gdy w swoich wyjaśnieniach
ZABERD powołuje się i przyjmuje wyższy rabat, tj. w wysokości 4,5%.
Odnosząc się do powyższego Izba wskazuje, iż twierdzenia Wardex w zakresie
w jakim referują do wyjaśnień ceny oferty złożonych przez ZABERD pismem z dnia 5
czerwca 2024 r. są spóźnione. Odwołujący 2 dysponował treścią wyjaśnień ceny ZABERD
niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej, którym nastąpił w dniu 10 lipca 2024 r.,
mógł zatem w odwołaniu z dnia 22 lipca 2024 r. rozpoznanym pod sygn. akt: KIO 2551/24
podnieść zarzuty w zakresie w jakim czyni to obecnie. Okolicznością nową, nieznaną
Wardex na moment wyboru oferty najkorzystniejszej była wyłącznie treść załączników do
wyjaśnień ceny ZABERD, które zostały udostępnione Wykonawcy w dniu 23 lipca 2024 r.
Tym samym
w ramach odwołania z dnia 2 sierpnia 2024 r. Wardex uprawniony był
kwestionować czynność Zamawiającego polegającą na ocenie złożonych przez ZABERD
załączników do wyjaśnień ceny rażąco niskiej.
Niezależnie od powyższego Izba wskazuje, iż twierdzenia Wardex jakoby ZABERD
nie udzielił Zamawiającemu wyjaśnień na pytania nr 3, 7 i 8 nie znajdują potwierdzenia
w piśmie z dnia 5 czerwca 2024 r. W ocenie Izby oczekiwania Odwołującego 2 co do
sposobu wyjaśnienia kwestii, czy ZABERD ujął w kalkulacji: - konieczność utrzymania MOP-
ów w okresie zimowym w tym odśnieżanie i likwidację śliskości nawierzchni dróg na terenie
MOP i ciągów pieszych (pyt. nr 3), ilość brygad patrolowo-interwencyjnych gwarantujących
realizację poleceń Zamawiającego w określonym przez Zamawiającego czasie reakcji (pyt.
Nr 7) oraz konieczność zimowego utrzymania obiektów inżynierskich (pyt. nr 8) są wyższe
nie wymagał tego sam Zamawiający w skierowanym do Przystępującego wezwaniu.
Wskazać należy, iż pytania Zamawiającego miały charakter zamknięty i w istocie wymagały
od wykonawcy potwierdzenia ujęcia w kalkulacji danego rodzaju kosztu, czy to w sposób
opisowy, czy w formie kalkulacji.
Wykonawca ZABERD udzielił Zamawiającemu
adekwatnych wyjaśnień, które nie budziły jego wątpliwości, w tym nie uzasadniały
kontynuowania procedury badania ceny oferty. Co do kwestii rabatu na paliwo
wskazać
należy, iż w wyjaśnieniach z dnia 5 czerwca 2024 r. ZABERD podał, iż „Wykonawca posiada
stały dostęp paliwa ze znacznymi upustami, co przekłada się na zakup paliwa poniżej ceny
hurtowej ogłaszanej przez Orlen Paliwa oficjalnie na swojej stronie. Zakup ten oscyluje
w granicach 4-
5% poniżej ceny hurtowej.” Nietrafione jest zatem stanowisko Wardex, iż
w wyjaśnieniach ZABERD powołuje się na wyższy rabat (4,5%) niż wynikający z załączników
nr 2-6.
Mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych niniejszej sprawy oraz
rozpoznając odwołanie w granicach zarzutów Izba doszła do przekonania, że Wardex nie
podważył wyjaśnień ceny oferty złożonych przez ZABERD, w tym szczegółowych kalkulacji
oraz złożonych dowodów, wobec czego brak było podstaw do odrzucenia oferty ww.
Wykonawcy z uwagi na rażące zaniżenie elementów składowych przedmiotu zamówienia.
W konsekwencji powyższych ustaleń Izba stwierdziła, że nie potwierdził się zarzut
naruszenia art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp
przez wybór jako
najkorzystniejszej oferty ZABERD w postępowaniu, podczas gdy zawiera ona błąd
w obliczeniu ceny.
Powyższy zarzut oparty został na tożsamych okolicznościach faktycznych
co
zarzut dotyczący ceny rażąco niskiej, który został szeroko omówiony powyżej i z tych
względów niezasadne jest powielanie argumentacji. Izba stwierdziła tym samym, że
w przedmiotowej sprawie
czynność wyboru oferty ZABERD w części 2 zamówienia nie
naruszała zarzucanych przez Odwołującego 2 przepisów ustawy Pzp.
Sprawa o sygn. akt: KIO 2758/24
Zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia faktyczne oraz
zakres zarzutów wyznaczonych treścią odwołania, doprowadziły Izbę do przekonania
o bezzasadności wniesionego środka ochrony prawnej.
Za nieuzasadniony
Izba uznała zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw.
z art. 224 ust. 5 i 6 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia w części 3
zamówienia oferty ZABERD.
W ocenie Izby w okolicznościach niniejszej sprawy uzasadnione jest przedstawienie
uwag natury ogólnej dotyczących konstrukcji zarzutów odwołania. Izba wskazuje, iż
odwołanie nie może mieć charakteru blankietowego. Wniesiony środek ochrony prawnej
powinien
konkretyzować zarzuty, nakierowane na uwzględnienie odpowiadających im żądań,
wskazywać okoliczności faktyczne i prawne, które pozwalają na dokonanie oceny
zasadności tych zarzutów. Odwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych
przez Zamawiającego czynności lub zaniechań, co oznacza, że niewystarczające jest ogólne
twierdzenie o wystąpieniu określonego rodzaju nieprawidłowości, ale konieczne jest
określenie ich zakresu faktycznego. Oznacza to zatem obowiązek odniesienia się do
elementów stanu faktycznego, zawartości oferty, w taki sposób, który pozwoli na uznanie, że
podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych czynności lub zaniechań przypisanych
Zamawiającemu. W szczególności odwołanie zawierające zarzuty dotyczące zaniechania
odrzucenia ofer
ty konkurenta z powodu rażąco niskiej ceny powinno jednoznacznie
precyzować przedmiot zaskarżenia, w tym referować do złożonych wyjaśnień, dowodów czy
kalkulacji. Tymczasem k
ompleksowa lektura wniesionego odwołania doprowadziła Izbę do
wniosku, że stanowisko Odwołującego 3 w zakresie podniesionego zarzutu w dużej mierze
sprowadzało się do lakonicznych twierdzeń uniemożliwiających merytoryczną polemikę.
W istocie z wniesionego odwołania nie wynika nawet, które konkretnie pozycje kosztorysu
ofertowego ZABERD w zakresie części 3 zamówienia zostały zaniżone oraz jaki jest realny
poziom zaniżenia ceny oferty ZABERD w tej części. Powyższe jest tym bardziej istotne, że
MPO-J
mając dostęp do pełnej treści wyjaśnień poziomu ceny oraz dowodów złożonych
przez ZABERD nie zadał sobie trudu by wskazać, które konkretnie kalkulacje czy dowody
kwestionuje oraz z jakich przyczyn.
Dopiero w toku rozprawy Odwołujący MPO-J podjął
merytoryczną próbę zakwestionowania złożonych przez ZABERD załączników do wyjaśnień
ceny
dotyczących wysokości stawki roboczogodziny oraz kalkulacji skoszonej trawy,
składając wnioski dowodowe na okoliczność błędnych założeń kalkulacyjnych ZABERD, co
należy uznać za działanie spóźnione (arg. z art. 555 ustawy Pzp). Argumentacja
Odwołującego 3 uzupełniona dopiero na etapie postępowania odwoławczego musiała zostać
przez Izbę pominięta.
Niezależnie od powyższego, odnosząc się do twierdzeń Odwołującego MPO-J
zawartych w odwołaniu, Izba wskazuje, co następuje.
Odwołujący 3 wskazał w odwołaniu, iż „do wyjaśnień ceny rażąco niskiej ZABERD nie
przedłożył wszystkich wymaganych przez Zamawiającego wyliczeń i dowodów” (pkt 2.5
odwołania), co zdaniem Wykonawcy było wystarczające do odrzucenia oferty ZABERD na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp.
Nadto w punkcie 2.22 odwołania Odwołujący 3
stwierdził „również wyliczenia przedstawione przez ZABERD w treści wyjaśnień nie są realne
lub zostały przedstawione w sposób nieprawidłowy”. Stanowisko Odwołującego 3 było
hasłowe. Wykonawca nie wyjaśnił, w zakresie których zagadnień objętych wezwaniem
Zamawiającego z dnia 17 maja 2024 r. ZABERD nie przedstawił stosownych wyliczeń.
Z treści odwołania nie sposób również wywieść, które kalkulacje przedstawione przez
ZABERD nie są realne lub zostały przedstawione w sposób nieprawidłowy (poza
kwestionowaną stawką roboczogodziny oraz kalkulacją dotyczącą skoszonej trawy, które
zostaną omówione poniżej).
Dalej w pkt. 2.7 o
dwołania Odwołujący 3 podniósł, że „wykonawca ZABERD
składając wyjaśnienia dołącza do nich ogólne dowody, a twierdzenia zawarte w tych
wyjaśnieniach są ewidentnie gołosłowne lub wskazują realizację zamówienia niezgodnie
z obowiązującymi przepisami w zakresie minimalnego wynagrodzenia”. Nie zostało jednak
przez Odwołującego 3 wyjaśnione, które dowody złożone przez ZABERD - w ocenie
Wykonawcy -
cechowały się ogólnością oraz z jakich przyczyn.
Kolejno Odwołujący 3 wskazywał na braki dowodowe w zakresie kosztów pracy
(pkt 2.9).
Jednocześnie w pkt. 2.11 i 2.13 odwołania Odwołujący 3 odwołał się do wyjaśnień
treści ZABERD z dnia 5 czerwca 2024 r. i wskazał, że wynika z nich, że ZABERD przyznał
się, iż wskazana stawka roboczogodziny jest zaniżona (28,50 zł) i nie jest wystarczająca do
pokrycia kosztów pracowniczych, skoro w wyjaśnieniach Wykonawca wprost wskazuje, że
średnia wartość roboczogodziny wystarczająca do pokrycia kosztów to 32,31 zł. Odwołujący
3 dostrzegł nadto, że ZABERD przyznał się do „ukrycia” pewnych kosztów w innych
elementach cenotwórczych oraz przenoszenia kosztów między pozycjami (pkt 2.12).
Kwestionował również stały charakter wynagrodzenia wszystkich osób wyznaczonych przez
ZABERD do realizacji zamówienia (pkt 2.15). W końcowej części odwołania MPO-J wskazał
natomiast
, iż „ZABERD zaniechał również skalkulowania elementów kosztotwórczych
w zakresie wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę – nie wskazał
bowiem, że skalkulowane zostały koszty urlopów czy zwolnień lekarskich. Zgodne
z przepisami działanie w tym zakresie spowodowałoby, że cena ZABERD winna być wyższa
o kilkaset złotych (tylko dla jednej osoby), tylko z samego tego powodu. Nie można pominąć
również kosztów szkolenia BHP, badań z zakresu medycyny pracy czy kosztów ubrań dla
pracowników, a także prania tych ubrań czy ich dezynfekcji.” (pkt 2.23).
Odnosząc się do powyższego wątku Izba wskazuje, iż twierdzenia MPO-J w zakresie
referującym do części opisowej wyjaśnień ceny oferty ZABERD z dnia 5 czerwca 2024 r. są
spóźnione. Odwołujący 3 dysponował wyjaśnieniami poziomu ceny ZABERD po wyborze
oferty najkorzystniejszej
mającym miejsce w dniu 10 lipca 2024 r., toteż w odwołaniu z dnia
12 lipca 2024 r. rozpoznanym pod sygn. akt: KIO 2454/24
mógł sformułować zarzuty
w zakresie w jakim podnosi je obecnie.
Okolicznością nową, nieznaną Odwołującemu 3 na
moment wyboru oferty najkorzystniejszej
była wyłącznie treść załączników do wyjaśnień
ceny ZABERD
, które zostały udostępnione MPO-J w dniu 23 lipca 2024 r. Co przy tym
istotne, z lektury wniesionego
odwołania nie wynika, aby Odwołujący 3 wprost podważał
założenia kalkulacyjne zawarte w załączniku nr 1 do wyjaśnień ZABERD stanowiącym
kalkulację stawki roboczogodziny. Próbę ich podważenia Odwołujący 3 podjął dopiero w toku
rozprawy przed Izbą, podpierając prezentowaną argumentacje opinią specjalisty ds. kadr
i płac z dnia 26 sierpnia 2024 r., co jest działaniem nieuprawnionym.
Niezależnie od powyższego Izba wskazuje, iż Odwołujący 3 wybiórczo czyta
wyjaśnienia ZABERD, wyciągając w konsekwencji błędne i pobieżne wnioski. Odwołujący 3
p
omija, że z pisma z dnia 5 czerwca 2024 r. wynika, iż do stawki 28,50 zł wykonawca
ZABERD doliczył koszty pośrednie w wysokości 20% od robocizny to jest 5 złotych 70
groszy, które pokrywają pozostałe niezbędne wydatki związane z kosztami pracy. Ponadto
ZABERD założył 5% kosztów pośrednich związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa
(od robocizny i sprzętu), które w sposób dodatkowy zabezpieczają ewentualne
nieprzewidziane ryzyka.
Nieuprawione są tym samym twierdzenia Odwołującego 3 jakoby
ZABERD przyznał się do zaniżenia stawki roboczogodziny. Za gołosłowne i lakoniczne
należało również uznać twierdzenia MPO-J co do „ukrycia” przez ZABERD pewnych kosztów
w innych elementach cenotwórczych oraz ich przenoszenia między pozycjami. Nie jest Izbie
wiadome, ponieważ Odwołujący 3 tego nie wyjaśnił, jakie „pewne koszty” miał na względzie
Wykonawca
oraz w zakresie których pozycji doszło do ich przeniesienia. Umknęło również
Odwołującemu 3, że w załączniku nr 1 do wyjaśnień ZABERD uwzględnił dodatkowe
elementy cenotwórcze w zakresie wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy
o prace, tj. ew. urlop, nadgodziny,L-4, tym samym argumentacja jakoby ZABERD nie
skalkulował ww. kosztów jest nietrafiona. Co do kwestii stałego poziomu wynagrodzenia
osób dedykowanych do wykonania zamówienia wskazać należy, iż Zamawiający przewidział
w
§ 5 PPU procedurę waloryzacji wynagrodzenia, w tym m.in. w przypadku zmiany
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę lub wysokości minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 roku
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W świetle powyższych okoliczności Izba nie znalazła
podstaw do podważenia stawki roboczogodziny przyjętej przez ZABERD w ramach kalkulacji
ceny oferty.
W szczególności nie zostało wykazane, iż przyjęta przez ZABERD stawka
roboczogodziny
narusza przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Odwołujący 3 stawiając zarzut w tym zakresie nie podjął nawet próby wskazania jaki poziom
roboczogodziny w realiach niniejszego zamówienia byłby prawidłowy. Z kolei samą
okoliczność braku udowodnienia przez ZABERD, iż wykonawca posiada już zawarte umowy
pozwalające na zapewnienie kosztów wynagrodzenia pracowników na przyjętym poziomie
Izba uznała za niewystarczającą do uwzględnienia zarzutu, skoro nie zostało wykazane, iż
poziom
wynagrodzenia pracowników narusza przepisy dotyczące minimalnego
wynagrodzenia za pracę.
O
dwołujący 3 wskazywał następnie na dalsze braki dowodowe w wyjaśnieniach
ZABERD w zakresie kosztu zakupu i amortyzacji nowe mobilnej przyczepy typu VMS
(pkt 2.17.1) oraz nowej przyczepy energochłonnej (pkt 2.17.2). Odwołujący 3 oczekiwałby od
wykonawcy ZABERD udowodnienia, na podstawie jakich informacji i danych ZABERD
zaoferował stosowne kwoty za powyższe składniki cenotwórcze. Odnosząc się do
powyższego wskazać należy, iż wykonawca ZABERD w zakresie przyczepy typu VMS oraz
przyczepy
energochłonnej złoży adekwatne wyjaśnienia do pytań nr 5 i 6 zawartych
w wezwaniu z dnia 5 czerwca 2024 r.
Wyjaśnienia ZABERD potwierdzają, że w kalkulacji
ujęto koszty posiadania 1 mobilnej przyczepy VMS oraz pojazdów bezpośrednio
zabezpieczających pracowników doposażonych w elementy energochłonne lub równoważne,
zamontowane na nich lub doczepione jako przyczepki (…). W zakresie przyczepy VMS
ZABERD wyjaśnił, iż koszt miesięczny przyczepy został proporcjonalnie rozliczony
w kosztach pośrednich usług – danego miesiąca, wliczony do każdej pozycji w przedmiarze.
Niezależnie od powyższego Wykonawca wyjaśnił, że posiada szereg przyczep typu VMS
całkowicie lub częściowo zamortyzowanych co pozwala mu na dodatkowe obniżenie
kosztów. Podobnie w przypadku przyczepy energochłonnej ZABERD wyjaśnił, że koszt
w tym zakresie
został proporcjonalnie rozliczony w kosztach pośrednich usług – danego
miesiąca, wliczony do każdej pozycji w przedmiarze. Ponadto ZABERD złożył przykładową
kalkulację amortyzacji przyczep, która nie została przez Odwołującego 3 zakwestionowana.
Z kolei p
rzywołane przez Odwołującego 3 w treści odwołania linki do stron internetowych
zawierające oferty sprzedaży nowej mobilnej naczepy typu VMS oraz używanej przyczepy
energochłonnej nie zostały przez Izbę wzięte pod uwagę. Jak wskazał w wyroku z dnia
14 kwietnia 2021 r. w sprawie o sygn. akt. III FSK
3121/21 Naczelny Sąd Administracyjny
„strona internetowa, jako nośnik informacji podlegający zmianom w czasie, nie spełnia
przesłanek umożliwiających uznanie jej za dokument. Dowód taki byłby dopuszczalny, gdyby
treść strony internetowej na określoną datę została ustalona w sposób wiarygodny, np. przez
wydrukowanie treści strony internetowej (jej zrzutu ekranowego).” Odwołujący 3 nie
przedstawił do akt sprawy wydruku z treści stron internetowych wskazanych w odwołaniu,
zatem okoliczności, na które zostały one przywołane Izba uznała za nieudowodnione.
Odwołujący 3 w pkt. 2.18 odwołania zakwestionował także założenia ZABERD
dotyczące wywożenia skoszonej trawy do składowiska w Pile, które znajduje się kilkaset
kilometrów (ok. 550 km w jedną stronę) od miejsca świadczenia usługi oraz przyjętej wagi
skoszonej trawy stwierdzając, iż wyjaśnienia ZABERD zawierają zaniżone wartości, co
przekłada się na znaczące zaniżenie ceny oferty. Stanowisko Odwołującego 3 również w tym
aspekcie jawi się jako szczątkowe. Odwołujący 3 poza tym, że wskazał, iż ZABERD przyjął
znacz
ąco zaniżone wartości dotyczące wagi skoszonej trawy oraz kosztów jej transportu, to
nie podał jakie założenia byłyby prawidłowe oraz w jaki sposób przekładałyby się na
kalkulację ceny oferty ZABERD. Dopiero w toku rozprawy Odwołujący 3 przedstawił wnioski
dowodowe w postaci ekspertyzy p. P.G. z dnia 30 lipca 2024 r.
oraz analizy własnej
obejmującej prawidłowe założenia według odtajnionych wyjaśnień zawierające konkretne
dane i wyliczenia
zmierzające do podważenia prawidłowości kalkulacji ZABERD zawartej
w załączniku nr 19 do wyjaśnień, co należało uznać za działanie spóźnione (arg. z art. 555
ustawy Pzp).
Oddaleniu podlegały również wnioski dowodowe Odwołującego 3 w postaci
dokumentacji fotograficznej złożone na okoliczność zaniżenia przez ZABERD ilości
skoszonej trawy.
Nie sposób zdaniem składu orzekającego uznać, iż dowód ten potwierdza
tezę dowodową na jaką został złożony.
Na końcu Izba wskazuje, iż złożony przez MPO-J wniosek dowodowy w postaci
pisma GDDKiA z dnia 2 lipca 2024 r. wraz z załącznikiem był nieprzydatny do rozpoznania
istoty sprawy.
Złożony dowód nie potwierdza, że cena ZABERD w części 3 zamówienia nie
została skalkulowana prawidłowo. Co więcej, przedmiotem sporu nie była ocena rzetelności
wykonawcy ZABERD pod kątem fakultatywnych przesłanek wykluczenia dotyczących
nienależytego wykonania umowy.
Mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych niniejszej sprawy oraz
rozpoznając odwołanie w granicach zarzutów Izba doszła do przekonania, że Odwołujący
MPO-
J nie podważył wyjaśnień ceny oferty złożonych przez ZABERD pismem z dnia 5
czerwca 2024 r.
w zakresie części 3 zamówienia, w tym szczegółowych kalkulacji oraz
złożonych dowodów, wobec czego brak było podstaw do odrzucenia oferty ww. Wykonawcy
z uwagi na rażące zaniżenie ceny oferty.
Oddaleniu podlegał również zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 16
pkt 1 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty ZABERD.
Izba
wskazuje, iż stanowisko Odwołującego 3 jakoby w rozpoznawanej sprawie
zachodziła przesłanka odrzucenia oferty ZABERD określona art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy
Pzp, podobnie jak w przypadku zarzutu dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty ZABERD
z powodu rażąco niskiej ceny, ma hasłowy charakter, pozbawiony jakiejkolwiek
merytorycznej argumentacji umożliwiającej rzeczową polemikę. Co więcej, niniejszy zarzut
jest do tego stopnia ogólny, że w istocie nie jest możliwe jednoznaczne ustalenie, czy
postawiony zarzut
Odwołujący 3 wywodził z udostępnionych Wykonawcy w dniu 23 lipca
2024 r.
załączników do wyjaśnień ceny oferty ZABERD, czy też z treści wyjaśnień poziomu
ceny z dnia 5 czerwca 2024 r.
udostępnionych MPO-J niezwłocznie po wyborze oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący 3 ograniczył się w istocie do twierdzenia, że w treści
złożonych wyjaśnień dotyczących ceny ZABERD wskazał na 1) zaoferowanie ceny za
roboczogodzinę świadczenia usługi poniżej kosztów, 2) dokonanie manipulacji (inżynierii)
cenowej w celu zaniżenia części kosztów. Odwołujący 3 nie wyjaśnił jednak na czym miała
polegać manipulacja cenowa wykonawcy ZABERD oraz jakimi ewentualnie kosztami
ZABERD manipuluje. Nie został również omówiony wpływ owej manipulacji na interesy
innych wykonawców czy wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Jednocześnie
nie została podważona stawka roboczogodziny świadczenia usługi przyjęta przez ZABERD
do kalkulacji ceny
z przyczyn omówionych powyżej, zatem w okolicznościach sprawy nie
sposób mówić o świadczeniu usług objętych zamówieniem poniżej kosztów.
W związku z powyższym zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy Pzp
nie mógł zostać uznany za zasadny.
O
kosztach postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 2551/24, KIO
2747/24 oraz KIO 2758/24
Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp w zw. z § 5
pkt 1 i
2 lit. b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r.
(Dz.U. z
2020 r. poz. 2437). Wobec powyższego Izba zasądziła od Wardex (KIO 2551/24,
KIO 2747/24) oraz MPO-J (KIO 2758/24)
na rzecz Zamawiającego koszty strony poniesione
z ty
tułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..
……………………………..
……………………………..