Sygn. akt KIO 2565/24
Sygn. akt: KIO 2565/24
WYROK
Warszawa dnia 16 sierpnia 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie
Przewodniczący: Renata Tubisz
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu/rozprawie w dniu 14 sierpnia 2024 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 lipca 2024 r. przez
odwołującego: SWING B. S., A. S. Sp. J. ul. Owsiana 2c, 15-837 Białystok w postępowaniu
prowadzonym
przez zamawiającego: Gmina Miasto Augustów ul. Młyńska 35, 16- 300
Augustów
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża odwołującego: SWING B. S., A. S. Sp. J. ul. Owsiana 2c,
837 Białystok
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego: SWING B. S., A. S. Sp. J.
ul. Owsiana 2c, 15-
837 Białystok, tytułem wpisu od odwołania
zasądza od odwołującego: SWING B. S., A. S. Sp. J. ul. Owsiana 2c, 15-837 Białystok
kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) na rzecz
zamawiającego: Gmina Miasto Augustów ul. Młyńska 35, 16- 300 Augustów stanowiącą
uzasadnione koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 z
późn.zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie
Przewodniczący:
……………………………
Sygn. akt KIO 2565/24
Uzasadnienie
Odwołanie
O
dwołanie wniesione zostało od niezgodnych z przepisami ustawy Prawo zamówień
publicznych (ustawa Pzp)
czynności zamawiającego podjętych w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego nr ZP.271.13.2024 pn.: „Doposażenie placów zabaw na terenie
miasta Augustowa Cz. I. Dostawa i montaż urządzenia wielofunkcyjnego ze zjeżdżalnią na
placu zabaw na działce nr 1029/2 i 1034/10 obr. 2 w Augustowie”, polegających na:
odrzuceniu oferty o
dwołującego,
zaniechaniu wezwania o
dwołującego do wyjaśnienia treści oferty,
wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Grupa Magic Garden spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
15 marca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00246956/01.
Zamawiającemu przedstawiono następujące zarzuty:
naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp, przez odrzucenie oferty o
dwołującego,
z uwagi na fakt, iż w przedmiotowych środkach dowodowych brak jest informacji o długości
zjeżdżalni tubowej, mimo że odwołujący został wezwany do uzupełnienia tej informacji,
podczas gdy oferta o
dwołującego nie powinna podlegać odrzuceniu, z uwagi na fakt, iż
Odwołujący wraz z ofertą przedłożył kartę produktu, z której wynikały parametry zjeżdżalni
takie jak długość, szerokość, wysokość urządzenia, długość i szerokość strefy bezpieczeństwa
i wysokość upadku, a zamawiający wzywając odwołującego do uzupełnienia przedmiotowych
środków dowodowych wskazał, iż złożona karta katalogowa nie zawierała informacji
dotyczącej zjeżdżalni tubowej, mimo że taka informacja się tam znajdowała, bez wskazania iż
chodzi konkretnie o długość zjeżdżalni, tym bardziej biorąc pod uwagę fakt, że inne parametry
i wymiary zjeżdżalni były wskazane, a długość zjeżdżalni jest parametrem wynikowym w
stosunku do wysokości urządzenia i podestów, długości i szerokości urządzenia oraz stref
bezpiecznych, więc oczywistą konsekwencją jest to, że ślizg tubowy posiada odpowiednią
długość, a ponadto skoro wzbudziło to wątpliwości zamawiającego to w celu potwierdzenia
tego parametru powinien on wezwać odwołującego do złożenia wyjaśnień, czego nie uczynił,
tylko w sposób bezpodstawny odrzucił ofertę,
naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego, z uwagi na wadliwość złożonego przedmiotowego środka
dowodowego, co powoduje niezgodność z warunkami zamówienia w zakresie wymagań
proceduralnych
wskazanych w pkt 8.20.1. SWZ, gdyż złożone przedmiotowe środki dowodowe
Sygn. akt KIO 2565/24
nie potwierdzają wszystkich elementów wykazanych w OPZ, podczas gdy parametr taki jak
długość zjeżdżalni tubowej jest parametrem wynikowym i wynika z pozostałych parametrów
zjeżdżalni, które zostały wskazane w karcie produktu, a zatem złożone środki dowodowe
potwierdzają zgodność warunkami zamówienia, z uwagi na fakt, iż parametr ten może mieć
tylko jedną wartość, a ponadto samo twierdzenie, że w dokumentach ofertowych brakuje
określonej informacji nie może być automatycznie utożsamiane z niezgodnością oferty z
warunkami zamówienia,
naruszenie art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
przez Zamawiającego wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień co do treści złożonej
oferty w zakresie informacji o długości zjeżdżalni tubowej w celu ustalenia czy urządzenie
oferowane przez Odwołującego spełnia wymagane parametry opisane przez Zamawiającego
w Opisie Przedmiotu Zamówienia, mając na uwadze iż Odwołujący wskazał pozostałe
parametry urządzenia i wobec faktu, iż długość zjeżdżalni tubowej jest parametrem
wynik
owym i wynika z pozostałych parametrów zjeżdżalni, co spowodowało powstanie
wątpliwości po stronie Zamawiającego co do treści oferty, których rozstrzygnięcie było
niezbędne do rzetelnego przeprowadzania postępowania, a mimo to odrzucił ofertę
Odwołującego,
naruszenie art. 107 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez jego
niezastosowanie i błędne uznanie, iż Zamawiający nie jest uprawniony do wezwania do
złożenia wyjaśnień treści przedmiotowych środków dowodowych w trybie art. 107 ust. 4
ustawy Pzp
, bowiem niemożliwe jest wyjaśnienie dokumentu w zakresie informacji, która nie
jest w nim zawarta, co w konsekwencji doprowadziło do niewezwania Odwołującego do
złożenia wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych, podczas gdy
Zamawiający powinien dokonać takiego wezwania, biorąc pod uwagę fakt, iż nie byłoby to
uzupełnienie przedmiotowego środka dowodowego, z uwagi na fakt iż długość zjeżdżalni jest
parametrem wynikowym w stosunku do wysokości urządzenia i podestów, długości i
szerokości urządzenia oraz stref bezpiecznych, więc oczywistą konsekwencją jest to, że ślizg
tubowy posiada odpowiednią długość, a skoro parametr ten może mieć tylko jedną wartość,
to jego wskazanie nie będzie uzupełnieniem przedmiotowych środków dowodowych, a będzie
potwierdzeniem zgodności z wymaganiami,
naruszenie art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zaniechanie
podjęcia czynności zgodnie z żądaniem Odwołującego zawartym w odwołaniu z dnia 07
czerwca 2024 r. mimo uwzględniania zarzutów ww. odwołania przez Zamawiającego, a co za
tym
idzie uznania zarzutów i wniosków Odwołującego, co w konsekwencji doprowadziło do
ponownego odrzucenia oferty Odwołującego, bez wezwania Odwołującego do złożenia
wyjaśnień, w szczególności w zakresie długości zjeżdżalni tubowej, do czego Zamawiający
był zobowiązany na skutek uznania odwołania.
Sygn. akt KIO 2565/24
Wskazując na powyższe zarzuty wnoszę o uwzględnienie odwołania i:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert, z
uwzględnieniem oferty Odwołującego, w tym wezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień,
w szczególności w zakresie długości zjeżdżalni tubowej.
Ponadto, wnoszę o zasądzenie od Zamawiającego na moją rzecz kosztów postępowania
odwoławczego.
Termin do wniesienia odwołania został zachowany, bowiem odwołanie zostało wniesione w
terminie 5 dni od daty otrzymania zawiadomienia o odrzuceniu oferty Odwołującego.
Zgodnie z dyspozycją art. 514 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych odwołanie zostało
przesłane Zamawiającemu, na dowód czego składam potwierdzenie.
Odwołujący powołał się na prawo do wniesienia odwołania, przywołując art. 505 ust.1 ustawy
Pzp, bowiem oferta przez niego złożona została odrzucona przez Zamawiającego, co
spowodowało, że jego oferta nie mogła zostać wybrana jako oferta najkorzystniejsza, a co za
tym idzie został on pozbawiony możliwości uzyskania zamówienia. Powyższe wskazuje, iż
istnieje po stronie Odwołującego interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia
przez niego szkody z uwagi na kwestionowane czynności zamawiającego.
Pismem z dnia 15 lipca 2024 r. Zamawiający poinformował odwołującego o odrzuceniu oferty
odwołującego. Jako podstawę prawną odrzucenia oferty został wskazany art 226 ust. 1 pkt 2)
lit. c) oraz art. 226 ust. 1 pkt 5) w zw. z art. 7 pkt 29) ustawy Pzp i w zw. z pkt 8.20.1. SWZ.
Według zamawiającego, odwołujący na wezwanie, nie złożył w przewidzianym terminie
prawidłowego (kompletnego) przedmiotowego środka dowodowego, tj. karty produktu z
informacją o długości zjeżdżalni tubowej czym wypełnił przesłankę odrzucenia jego oferty na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2)
lit. c) ustawy Pzp. Jednocześnie Zamawiający uznał, że
Wykonawca złożył ofertę, która z uwagi na wskazaną wadliwość złożonego przedmiotowego
środka dowodowego jest niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie wymagań
procedu
ralnych wskazanych w pkt 8.20.1. SWZ, gdyż złożone przedmiotowe środki dowodowe
nie potwierdzają wszystkich elementów wykazanych w OPZ.
W ww. piśmie Zamawiający poinformował również, iż po dokonaniu badania i oceny ofert
złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, wybrano jako
najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Grupa Magic Garden spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością.
Zdaniem Odwołującego nie zostały spełnione przesłanki do odrzucenia jego oferty.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż oferta odwołującego została odrzucona po raz drugi
w niniejszym postępowaniu. Wcześniej, pismem z dnia 05 czerwca 2024 r. Zamawiający
Sygn. akt KIO 2565/24
Gmina Miasto Augustów poinformował odwołującego o odrzuceniu oferty złożonej w tym
postępowaniu. Jako podstawa prawna odrzucenia oferty został wtedy wskazany art. 226 ust.
1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym Zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Odwołujący wniósł odwołanie do
Krajowej Izby Odwoławczej, a Zamawiający pismem z dnia 25 czerwca 2024 r. uwzględnił w
całości zarzuty odwołania.
Mimo uwzględnienia odwołania w całości, a co za tym idzie uznania zarzutów i wniosków
Odwołującego, Zamawiający ponownie odrzucił ofertę Odwołującego, bez dokonania
czynności wskazanych w odwołaniu. Zgodnie bowiem z art. 552 ust. 1 zd. 2 ustawy Pzp,
Zamawiający obowiązany był do wykonania w postępowaniu o zamówienie publiczne
czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. W odwołaniu, Odwołujący wniósł m.in.
o nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny ofert, z uwzględnieniem
oferty Odwołującego, w tym wezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień, w szczególności
w zakresie długości zjeżdżalni tubowej. Odwołujący nie został wezwany do złożenia wyjaśnień,
a jego oferta została po raz kolejny odrzucona. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 24
maja 2024 r., sygn. akt KIO 1499/24 wskazała, iż „skoro Zamawiający uznał w całości zarzuty
odwołania to zgodnie z art. 552 ust. 1 zd. 2 ustawy obowiązany był do wykonania w
postępowaniu o zamówienie publiczne czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Uwzględnienie zarzutów odwołania należy postrzegać w kategorii podzielenia przez
Zamawiającego stanowiska prezentowanego przez Odwołującego. To nie jest instytucja prawa
pozwalająca Zamawiającemu na działania asekuracyjne, lecz postanowienia art. 552 ust. 1
ustawy jednoznacznie przewidują określone skutki czynności procesowej uwzględnienia
zarzutów odwołania, jakie obowiązkowo wywołują w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego”. KIO podkreśliła ponadto, iż „pozorność działania Zamawiającego powoduje w
konsekwencji możliwość powtarzalności składania oświadczeń o uwzględnieniu odwołania, a
następnie brak wykonania takiego oświadczenia o uznaniu zarzutów odwołania. Taki stan
rzeczy może prowadzić do patologicznego stosowania przepisów obowiązującego prawa.
Wymaga podkreślenia, że regulacja art. 522 ust. 1 p.z.p. nie ma charakteru reklamacyjnego
polegającego na przyjęciu reklamacji, a następnie dopiero ocenie jej zasadności”.
Niewezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień stanowi działanie sprzeczne z uznanym
odwołaniem.
Wskazać należy, iż jako pierwszą przyczynę odwołania, Zamawiający wskazał art. 226 ust. 1
pkt 2) lit. c) ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie
oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego,
potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w
Sygn. akt KIO 2565/24
postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub
oświadczeń. Zamawiający wskazał, iż Odwołujący dołączył do oferty kartę katalogową, jednak
w karcie tej brakowało informacji o zjeżdżalni tubowej, jej długości, opisie użytych materiałów
poszczególnych elementów urządzenia, ilości osób korzystających z urządzenia oraz grupie
wiekowej użytkowników. Z tego względu, w dniu 14.05.2024 r. Zamawiający wezwał
wykonawcę do złożenia i uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, na podst. art.
107 ust. 2 pzp. Zamawiający wskazał, iż w odpowiedzi na wezwanie Wykonawca przesłał
nową (uzupełnioną) kartę produktu, certyfikat, specyfikację produktu i dodał, iż analiza
złożonej karty i specyfikacji produktu wykazała, że nadal brak jest informacji o długości
zjeżdżalni tubowej. Zamawiający wskazał, iż wada ta jest na tym etapie nieusuwalna, gdyż
Zamawiający z instytucji uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego, o której mowa w
art. 107 ust. 2 ustawy Pzp może skorzystać wyłącznie jednokrotnie, a jednocześnie
Zamawiający nie jest uprawniony do wezwania do złożenia wyjaśnień treści przedmiotowych
środków dowodowych w trybie art. 107 ust. 4 ustawy Pzp, bowiem niemożliwe jest wyjaśnienie
dokumentu w zakresie informacji.
Z powyższą argumentacją nie sposób się zgodzić. W pierwszej kolejności należy wskazać, iż
wbrew temu na co wskazał Zamawiający, w karcie produktu zestawu W106M, która została
przedłożona Zamawiającemu wraz z ofertą, na stronie nr 2 znajduje się informacja o zjeżdżalni
tubowej -
Podzespół nr 30 - Zjeżdżalnia tubowa. W karcie produktu znajduje się również
informacja o danych technicznych urządzenia - długość, szerokość, wysokość urządzenia,
długość i szerokość strefy bezpieczeństwa i wysokość upadku. Zatem wbrew temu co twierdzi
Zamawiający, wraz z ofertą została przedłożona informacja zawierająca wymiary zjeżdżalni.
Zamawiający wezwał odwołującego na podstawie art. 107 ust. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych do przedłożenia wymaganych atestów i certyfikatów wydanych przez jednostki
certyfikujące (dla części I) oraz kart produktu wraz z załącznikami graficznymi urządzenia,
wymiarami i opisem użytych materiałów oraz wymaganych atestów i certyfikatów (dla części
II). Zamawiający wskazał, że karta katalogowa zestawu wielofunkcyjnego ze zjeżdżalnią nie
zawiera informacji dotyczącej zjeżdżalni tubowej, brakuje także opisu użytych materiałów
poszczególnych elementów urządzenia, brak informacji o ilości osób korzystających naraz z
urządzenia oraz grupie wiekowej użytkowników.
Po wezwaniu, Odwołujący przedłożył specyfikację produktu z dnia 20 maja 2024 r., gdzie na
stronie 1, w opisie materiałowym został wskazany materiał, z którego zostanie wykonana
zjeżdżalnia - Drążki, poręcze, ślizgi wykonane ze stali nierdzewnej oraz informacja o liczbie
osób korzystających z urządzenia oraz grupie wiekowej - „Urządzenie przeznaczone dla 15
użytkowników w wieku 4-14 lat." Odwołujący ponownie przedłożył kartę produktu, w której były
wskazane wymiary zjeżdżalni.
Sygn. akt KIO 2565/24
Zatem wszystkie informacje, których wymagał Zamawiający, zostały przez Odwołującego
wskazane. Przede wszystkim, Odwołujący już z ofertą przedłożył kartę produktu wraz z
wymiarami urządzenia. Mając to na uwadze, wskazać należy, iż w wezwaniu nie zostało
okr
eślone, że w karcie katalogowej, która znajdowała się u Zamawiającego, brak jest
informacji o długości zjeżdżalni tubowej i że do Zamawiający wzywa do uzupełnienia właśnie
tej informacji. W tym miejscu należy wskazać, iż długość zjeżdżalni jest parametrem
wynikowym w stosunku do pozostałych parametrów, tj. wysokości urządzenia i podestów oraz
długości i szerokości urządzenia oraz stref bezpiecznych. Wszystkie te parametry, jak zostało
wskazane powyżej, zostały wskazane w karcie produktu i spełniają one wymagania
wynikające z Opisu Przedmiotu Zamówienia. W związku z tym, logicznym i oczywistym jest, iż
zjeżdżalnia tubowa posiada odpowiednią długość przy pozostałych parametrach wskazanych
w karcie zestawu W106M. Inaczej, zjeżdżalnia w ogóle nie mogłaby zostać skonstruowana w
odpowiedni sposób przy wskazanych parametrach i nie spełniałaby swojej funkcji.
Biorąc pod uwagę powyższe, nie można zgodzić się z Zamawiającym, iż Wykonawca na
wezwanie, nie złożył w przewidzianym terminie prawidłowego (kompletnego) przedmiotowego
środka dowodowego, czym wypełnił przesłankę odrzucenia jego oferty na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 2) lit. c) ustawy Pzp. Nie można również zgodzić się z Zamawiającym, iż nie był on
uprawniony do wezwania do złożenia wyjaśnień treści przedmiotowych środków dowodowych
w trybie art. 107 ust. 4 ustawy Pzp, bowiem niemożliwe jest wyjaśnienie dokumentu w zakresie
informacji, która nie jest w nim zawarta. Instytucja opisana w art. 107 ust. 4 ustawy Prawo
zamówień publicznych dotyczy takich sytuacji, kiedy treść przedmiotowych środków
dowodowych budzi wątpliwości zamawiającego pod kątem spełniania wymagań opisanych w
Specyfikacji Warunków Zamówienia, a dotyczących wymagań, które mają zostać
potwierdzone za pomocą przedkładanych przedmiotowych środków dowodowych. Tak jak
zostało wskazane powyżej, długość zjeżdżalni tubowej jest parametrem wynikowym, zależnym
od innych p
arametrów. Parametr ten może mieć tylko jedną wartość, a zatem jego wskazanie
nie będzie uzupełnieniem przedmiotowych środków dowodowych, a będzie potwierdzeniem
zgodności z wymaganiami. Skoro zatem budziło to wątpliwość Zamawiającego, to powinien
on wezwa
ć Odwołującego do wyjaśnienia tej kwestii.
Trzeba również pamiętać, iż zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, w toku badania i oceny ofert
zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz
przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń.
Jak wskazuje się w doktrynie, celem wyjaśnień jest uzyskanie jednoznacznych informacji
dotyczących całości lub części oferty, które są nieprecyzyjne, niejasne, dwuznaczne, budzą
wątpliwości interpretacyjne, tak aby możliwa była ocena, czy badana oferta w danym zakresie
spełnia wymagania postawione przez zamawiającego. Uruchomienie procedury z art. 223 ust.
1 ustawy Pzp
oznacza, że zamawiający miał wątpliwości co do jednoznacznego stwierdzenia
Sygn. akt KIO 2565/24
o zgodności lub niezgodności oferty z warunkami zamówienia, których rozwianie może
nastąpić wyłącznie przy udziale wykonawcy. (Prawo zamówień publicznych. Komentarz,
Urząd Zamówień Publicznych Warszawa 2021, str. 697, www.uzp.gov.pl). W niniejszej
sprawie,
mimo istnienia przesłanek, postępowanie takie nie zostało przez Zamawiającego
uruchomione.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej (wyrok z dnia 25 marca 2011 r., sygn. akt KIO 510/11)
"uprawnienie zamawiającego, o którym mowa w art. 87 ust. 1 pzp, przeradza się wręcz w
obowiązek, gdy oferta zawiera postanowienia niejasne, sprzeczne lub gdy jej treści nie da się
jednoznacznie i stanowczo wywieść bez udziału wykonawcy". Skoro Zamawiający powziął
wątpliwości, dotyczące treści złożonej oferty, musi te wątpliwości, przed odrzuceniem oferty,
wyjaśnić. Przekładając powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że
Zamawiający powinien zażądać od Odwołującego wyjaśnień co do złożonej oferty, przede
wszystkim w zakresie braku wskazania przez Odwołującego długości zjeżdżalni tubowej. Do
tego był również zobowiązany na skutek uznania poprzedniego odwołania złożonego przez
odwołującego.
Skoro oferta była dla Zamawiającego niejasna, z uwagi na brak wskazania jednego z
parametrów oferowanego urządzenia, co wywołało wątpliwości po stronie Zamawiającego,
powinien on, w pierwszej kolejności, wątpliwości te wyjaśnić i zwrócić się w tej kwestii do
Zamawiającego.
Na marginesie wskazać należy, że Opisie Przedmiotu Zamówienia widnieje informacje, iż
zjeżdżalnia tubowa ma mieć długość 360 cm. Biorąc pod uwagę zasady konstrukcyjne,
niemożliwe jest, żeby przy pozostałych wskazanych parametrach, długość ślizgu wynosiła 360
cm. Z tego też względu, Odwołujący nie wskazała w ofercie tego parametru, biorąc pod uwagę
fakt, iż jest to wynikowa pozostałych wymiarów. W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej
obowiązuje zasada, że wszelkie niejasności, dwuznaczności, niezgodności postanowień SWZ
należy rozpatrywać na korzyść wykonawców (por. wyrok z dnia 16 kwietnia 2015 r., KIO
Kolejno wskazać należy, iż jako drugą podstawę odrzucenia oferty, Zamawiający wskazał z
art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp, zgodnie z którym zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia. Nie sposób zgodzić się z Zamawiającym, iż oferta,
którą złożył Odwołujący była niezgodna z warunkami zamówienia, z uwagi na fakt, iż złożone
przedmiotowe środki dowodowe nie potwierdzają wszystkich elementów wykazanych w OPZ.
Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 25 października 2022 r. sygn. akt
wskazała, iż „zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, Zamawiający odrzuca ofertę, której
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Ustawodawca zobowiązał więc zamawiającego
do odrzucenia ofert tych wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny z
wymaganiami określonymi w specyfikacji warunków zamówienia, co do zakresu, ilości, jakości,
Sygn. akt KIO 2565/24
warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia. Aby
zastosować podstawę odrzucenia oferty z art. 226 ust.1 pkt 5 Pzp musi być możliwe do
określenia na czym konkretnie taka niezgodność polega, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie
jest zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie
postanowieniami SWZ. Odrzuceniu podlega
zatem wyłącznie oferta, której treść jest
niezgodna
z treścią SWZ w sposób zasadniczy i nieusuwalny, gdyż obowiązkiem
zam
awiającego jest poprawienie w złożonej ofercie niezgodności z SWZ niemających
istotnego charakteru. (...) Samo twierdzenie, że w dokumentach ofertowych brakuje określonej
informacji nie może być automatycznie utożsamiane z niezgodnością oferty z warunkami
zamówienia. Aby taką niezgodność stwierdzić, należy po pierwsze ustalić czy w
okolicznościach faktycznych konkretnego zamówienia określona informacja wymagana przez
Zamawiającego może być pośrednio wyinterpretowana z innych dokumentów i oświadczeń
wykonawc
y. Po drugie należy ustalić czy brak informacji w ofercie wykonawcy, a wymaganej
postanowieniami SWZ skutkuje zaoferowaniem przez wykonawcę świadczenia niezgodnego
z wymaganiami zawartymi w SWZ. Reasumując, o niezgodności treści oferty z treścią SWZ
można mówić tylko w przypadku, gdy przedmiot zamówienia wynikający z oferty nie
odpowiada przedmiotowi zamówienia opisanemu w SWZ."
Zamawiający wskazał, iż niezłożenie w ogóle przedmiotowych środków dowodowych lub
złożenie takich, które nie potwierdzają zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót
budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu
zamówienia powoduje, że oferta taka podlega odrzuceniu również na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 5 p.z.p. Wskazać należy natomiast, iż sam fakt iż parametr w postaci długości zjeżdżalni
nie został przez Odwołującego wskazany, nie oznacza automatycznie, że parametr ten jest
niezgodny z opisem przedmiotu zamówienia i tym samym, że urządzenie nie spełnia
wymaganych parametrów. Brak wskazania określonej informacji w ofercie jeszcze nie
świadczy o tym, że Odwołujący zaoferował przedmiot niezgodny z warunkami zamówienia lub
inny niż wymagany przez Zamawiającego, co skutkuje odrzuceniem oferty. Brak wskazania
długości zjeżdżalni nie jest niezgodnością, tym bardziej wobec faktu, iż długość zjeżdżalni
mogła zostać wyliczona i wyinterpretowana z pozostałych parametrów, które zostały przez
Odwołującego wskazane w karcie produktu, a po drugie brak informacji w ofercie
Odwołującego o długości zjeżdżalni nie skutkuje zaoferowaniem przez wykonawcę
świadczenia niezgodnego z wymaganiami zawartymi w SWZ. Złożone środki dowodowe
potwierdzają zgodność warunkami zamówienia, z uwagi na fakt, iż parametr ten może mieć
tylko jedną wartość, która jest zależna od pozostałych wymiarów. Tak jak zostało wskazane
powyżej, w takim wypadku Zamawiający powinien wezwań Odwołującego do złożenia
stoso
wnych wyjaśnień.
Mając na uwadze powyższe, wnoszę jak na wstępie.
Sygn. akt KIO 2565/24
Odpowiedź zamawiającego
Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie informuje, że nie uznaje odwołania i wnosi o jego
oddalenie w całości.
UZASADNIENIE
Zamawiający dokonując odrzucenia oferty Odwołującego podjął decyzję prawidłową, będącą
jednocześnie jedyną możliwą w kontekście popełnionego przez Odwołującego uchybienia w
zakresie procesu potwierdzania zgodności oferowanych urządzeń z opisem przedmiotu
z
amówienia za pomocą przedmiotowych środków dowodowych.
Zgodnie z pkt 8.20.1. SWZ, w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają wymagania
określone przez Zamawiającego, Wykonawca zobowiązany jest wraz z ofertą przedłożyć:
a)
Karty produktu wraz z załącznikami graficznymi urządzenia, wymiarami i opisem
użytych materiałów
b)
Atesty i certyfikaty wydane przez jednostki certyfikujące (produkty powinny być zgodne
z normą PN-EN 1176-1:2017-12)
Przedmiotowe środki dowodowe dotyczą wszystkich elementów wykazanych w OPZ.
Z kolei zgodnie z pkt 8.20.2. SWZ, jeżeli Wykonawca nie złożył przedmiotowych środków
dowodowych, o których mowa w pkt 8.20.1 SWZ lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
Zamawiający wezwie Wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że oferta Wykonawcy podlega odrzuceniu bez względu na
jego złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub zachodzą przesłanki unieważnienia
postępowania.
Odwołujący złożył ofertę na część 1 i 2 postępowania, dołączając do niej obok wymaganych
oświadczeń jedynie plik o nazwie W106M-sig, zawierający podpisaną przez Odwołującego
kartę produktu „Zestaw zabawowy W106M”. Oczywistym jest, że Odwołujący nie złożył wraz
z ofertą atestów i certyfikaty wydanych przez jednostki certyfikujące, co zresztą Odwołujący
przyznał w odwołaniu.
Zgodnie z treścią Opisu przedmiotu zamówienia dla części 1, zamawiany zestaw
wielofunkcyjny ze zjeżdżalnią powinien spełniać m.in. następujące parametry:
maksymalna wys. upadku -ok. 270 cm
wysokość - ok. 660 cm;
szerokość - ok. 555 cm;
długość - ok. 745 cm
strefa
bezpieczeństwa: 51 m2
zjeżdżalnia tubowa o długości o długości 360 cm wykonana ze stali nierdzewnej
Sygn. akt KIO 2565/24
ilość osób korzystających naraz z urządzenia - min. 5 -grupa wiekowa użytkowników -
Treść pkt 8.20.1. SWZ potwierdza, że obowiązkiem każdego oferenta było potwierdzenie
wszystkich powyższych parametrów w złożonej z ofertą karcie katalogowej.
Analiza karty produktu złożonej z oferta przez Odwołującego wykazała, że nie zawiera ona
informacji dotyczącej zjeżdżalni tubowej. Brakowało także opisu użytych materiałów
poszczególnych elementów urządzenia, brak informacji o ilości osób korzystających naraz z
urządzenia oraz grupie wiekowej użytkowników. Dodatkowo, jak wspomniano wyżej,
stwierdzono, że Odwołujący nie złożył dla części 1 - wymaganych atestów i certyfikatów
wydanych przez jednostki certyfikujące.
W związku z powyższym, Zamawiający wezwaniem datowanym na 14 maja 2024 r. wezwał
Odwołującego do złożenia/uzupełnienia ww. dokumentów (opatrzonych podpisem
elektronicznym) wyznaczając termin do 21.05.2024 r. do godz. 10:00.
W wyznaczonym terminie, Odwołujący uzupełnił brakujące atesty i certyfikaty, lecz w zakresie
karty katalogowej złożył dokument, którego zakres danych nadal nie potwierdzał wymaganych
informacji.
W nowej karcie produktu tabela „Podzespoły” została zmieniona:
Jednocześnie ze złożonych dokumentów wynika, że urządzenie posiada następujące
parametry ogólne:
wymiary urządzenia ( dł. x szer. x wys.) : 7,10 x 5,80 x 6,30 m
strefa bezpieczeństwa: 1110 x 6,31 m
wysokość swobodnego upadku: 2,75m
urządzenie przeznaczone dla 15 użytkowników w wieku 4-14 lat
konstrukcja stalowa profilu 80 X 80 mmm, cynkowana ogniowo oraz malowana
proszkowo,
daszki, barierki, podesty, ścianki, burty ślizgów prostych, elementy ozdobne oraz
wykończeniowe, wykonane z tworzywa HDPE,
transparentne osłony wykonane z poliwęglanu,
drążki, poręcze, ślizgi wykonane ze stali nierdzewnej,
liny polipropylenowe 16 mmm, w splocie stalowym z łącznikami z tworzywa sztucznego
i aluminium,
łańcuchy ze stali nierdzewnej, kalibrowane,
śruby ze stali nierdzewnej zabezpieczone zaślepkami z tworzywa sztucznego,
produkt zgodny z PN-EN 1176-1:2017-12, PN-EN 1176-3:2017-12
Poza informacją, że zestaw zawiera zjeżdżalnię tubową, karta produktu nie wskazywała
informacji o jej długości.
Sygn. akt KIO 2565/24
Odwołujący zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) i art. 226 ust. 1
pkt 5) ustawy Pzp podnosi, że „długość zjeżdżalni jest parametrem wynikowym w stosunku do
wysokości urządzenia i podestów, długości i szerokości urządzenia oraz stref bezpiecznych,
więc oczywistą konsekwencją jest to, że ślizg tubowy posiada odpowiednią długość”.
Odwołujący w ogóle nie przedstawia dowodów na poparcie tej tezy, w tym nie wskazał
sposobu wyliczenia długości tej zjeżdżalni ani wyniku takiego działania. Treść odwołania
potwierdza jednak, że przedmiotowy środek dowodowy nie zawiera informacji o długości
zjeżdzalni tubowej.
Zamawiający wskazuje, że wymiary całego urządzenia to nie wymiary zjeżdżalni, który miał
być objęty treścią przedmiotowego środka dowodowego. Karta katalogowa zawiera informacje
o całkowitych wielkościach urządzenia i stref bezpieczeństwa:
W ocenie Zamawiającego nie sposób określić na podstawie przedstawionych danych jaka jest
długość zjeżdżalni tubowej.
Przedmiotowy środek dowodowy ze swojej definicji służy potwierdzeniu zgodności
oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami
określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, lub
wymaganiam
i związanymi z realizacją zamówienia.
Oczywistym staje się, że jeżeli Zamawiający określa konkretny parametr, który ma takim
środkiem zostać potwierdzony, to treść tego środka ocenia się zero- jedynkowo. Nie może być
tu mowa o domniemaniach czy uprawdopodobnieniu, a o potwierdzeniu określonej wielkości,
czego Odwołujący nie dopełnił. Zamawiający nie był jednocześnie uprawniony do ponownego
skorzystania z art. 107 ust. 2 ustawy pzp, gdyż uprawnienie to jest jednokrotne.
Mając na uwadze powyższe, twierdzenie odwołującego o bezprawnym odrzuceniu jego oferty
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. c) i pkt 5) ustawy Pzp nie znajduje uzasadnienia, co
Zamawiający dokładnie uargumentował w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego.
Argumentację tę Zamawiający oczywiście w całości podtrzymuje.
Po pierwsze, niezłożenie kompletnego przedmiotowego środka dowodowego, tj. środka, który
nie odnosi się do wszystkich wymaganych parametrów, których potwierdzenia tym środkiem
wymaga Zamawiający jest tożsame z niezłożeniem tego środka, a więc wprost wpisuje się w
omawiany przepis.
Po drugie, na gruncie art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp Zamawiający odrzucił ofertę
Wykonawcy z uwagi na wady proceduralne związane z niewłaściwym (niekompletnym)
sposobem wykazania za pomocą przedmiotowych środków dowodowych zgodności
oferowanych dostaw z
opisem przedmiotu zamówienia. Zamawiający nie uznał automatycznie,
jak podnosi Odwołujący, że oferowany produkt ma charakterystykę niezgodną, lecz odniósł
Sygn. akt KIO 2565/24
się tylko do wymagań proceduralnych, którym w sposób oczywisty Odwołujący uchybił,
składając niekompletne dokumenty, pomimo precyzyjnego w tym zakresie wezwania.
Odwołujący zarzuca również Zamawiającemu, że ten nie skorzystał z możliwości
zastosowania art. 107 ust. 4 lub 223 ust. 1 ustawy Pzp i nie wezwał Odwołującego do złożenia
wyjaśnień co do treści złożonej oferty w zakresie informacji o długości zjeżdżalni tubowej w
celu ustalenia czy urządzenie oferowane przez Odwołującego spełnia wymagane parametry
opisane przez Zamawiającego w Opisie Przedmiotu Zamówieni.
Zamawiający wskazuje, że w jego ocenie wyjaśnienia uzyskane w trybie art. 223 ust. 1 ustawy
Pzp czy też art. 107 ust. 4 nie mogą prowadzić do obejścia stosowania art. 107 ust. 1 i 2 i
zastąpienia treści przedmiotowego środka dowodowego wyjaśnieniami wykonawcy.
Powołując się na wyrok KIO 3170/23 należy przyjąć, że Zamawiający nie był uprawniony do
wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień treści przedmiotowych środków dowodowych
w trybie art. 107 ust. 4 ustawy Pzp, bowiem niemożliwe jest wyjaśnienie dokumentu w zakresie
informacji, która pierwotnie nie była w tymże dokumencie. Zatem, wyjaśnianie treści
przedmiotowego środka dowodowego nie może skutkować jego zmianą. Oznacza to, że
złożone wyjaśnienia nie mogą prowadzić do uzupełnienia przedmiotowych środków
dowodowych o brakującą treść, a jedynie mogą służyć wyjaśnieniu zamieszczonych w nich
informacji budzących wątpliwości, które wynikają przykładowo z niejasnych lub sprzecznych
ze sobą treści dokumentów. Analogicznie argumentowała Izba w wyrokach KIO 277/24 oraz
KIO 3895/23. W przedmiotowej sprawie, problemem nie było zrozumienie treści zawartej w
przedmiotowym środku dowodowym, lecz całkowity brak tej treści.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez zaniechanie podjęcia czynności zgodnie z żądaniem Odwołującego zawartym w
odwołaniu z dnia 07 czerwca 2024 r. mimo uwzględniania zarzutów ww. odwołania przez
Zamaw
iającego, Zamawiający wskazuje, że Izba wielokrotnie wypowiadała się w tym zakresie
uznając, że nie można skutecznie podnosić samoistnego zarzutu dotyczącego art. 522 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych. Naruszenie tego przepisu nie jest wystarczającą
podstawą do uwzględnienia odwołania. Nawet samo naruszenie przez Zamawiającego art.
522 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych nie przesądza automatycznie o zasadności kolejnego
odwołania, lecz o konieczności rozpoznania innych zawartych w nim zarzutów (KIO 286/22).
Oznacza to, że jedynie zasadność pozostałych zarzutów może stanowić o skutkowym uznaniu
za zasadny również zarzutu naruszenia art. 522 ust. 1 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe, Zamawiający wnosi jak na wstępie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła
Sygn. akt KIO 2565/24
Odwołaniem wykonawca zaskarża czynności zamawiającego podjęte w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego nr ZP.271.13.2024 pn.: „Doposażenie placów zabaw na
terenie miasta Augustowa w
zakresie obejmującym Cz. I. Dostawa i montaż urządzenia
wielofunkcyjnego ze zjeżdżalnią na placu zabaw na działce nr 1029/2 i 1034/10 obr. 2 w
Augustowie”, polegających na:
odrzuceniu oferty odwołującego,
zaniechaniu wezwania odwołującego do wyjaśnienia treści oferty,
wyborze jako najkorzystniejszej oferty innego wykonawcy.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
15 marca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00246956/01.
Zamawiającemu przedstawiono w odwołaniu następujące zarzuty:
naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp, przez odrzucenie oferty
odwołującego, z uwagi na fakt, iż w przedmiotowych środkach dowodowych brak
jest informacji o długości zjeżdżalni tubowej, mimo że odwołujący został wezwany
do uzupełnienia tej informacji, podczas gdy oferta odwołującego nie powinna
podlegać odrzuceniu, z uwagi na fakt, iż odwołujący wraz z ofertą przedłożył kartę
produktu, z której wynikały parametry zjeżdżalni takie jak długość, szerokość,
wysokość urządzenia, długość i szerokość strefy bezpieczeństwa i wysokość
upadku, a zamawiający wzywając odwołującego do uzupełnienia przedmiotowych
środków dowodowych wskazał, iż złożona karta katalogowa nie zawierała
informacji dotyczącej zjeżdżalni tubowej, mimo że taka informacja się tam
znaj
dowała, bez wskazania iż chodzi konkretnie o długość zjeżdżalni, tym bardziej
biorąc pod uwagę fakt, że inne parametry i wymiary zjeżdżalni były wskazane, a
długość zjeżdżalni jest parametrem wynikowym w stosunku do wysokości
urządzenia i podestów, długości i szerokości urządzenia oraz stref bezpiecznych,
więc oczywistą konsekwencją jest to, że ślizg tubowy posiada odpowiednią
długość, a ponadto skoro wzbudziło to wątpliwości zamawiającego to w celu
potwierdzenia tego parametru powinien on wezwać odwołującego do złożenia
wyjaśnień, czego nie uczynił, tylko w sposób bezpodstawny odrzucił ofertę,
W toku post
ępowania odwoławczego, odwołujący nie udowodnił, jak twierdzi, że z jego oferty
wynika oczekiwana długość zjeżdżalni tubowej, którą w sposób jednoznaczny co do wymagań
określił zamawiający na długość 360 centymetrów. Odwołujący posługuje się w postępowaniu
odwoławczym tylko i wyłącznie pojęciem odpowiednia długość, nie posługując się
określeniem, że długość zjeżdżalni tubowej ma długość 360 centymetrów.
Sygn. akt KIO 2565/24
naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp przez odrzucenie oferty o
dwołującego,
z uwagi na wadliwość złożonego przedmiotowego środka dowodowego, co
powoduje niezgodność z warunkami zamówienia w zakresie wymagań
proceduralnych wskazanych w pkt 8.20.1. swz,
gdyż złożone przedmiotowe środki
dowodowe nie potwierdzają wszystkich elementów wykazanych w opz, podczas
gdy parametr taki jak długość zjeżdżalni tubowej jest parametrem wynikowym i
wynika z pozostałych parametrów zjeżdżalni, które zostały wskazane w karcie
produktu, a zatem złożone środki dowodowe potwierdzają zgodność warunkami
zamówienia, z uwagi na fakt, iż parametr ten może mieć tylko jedną wartość, a
ponadto samo twierdzenie, że w dokumentach ofertowych brakuje określonej
informacji nie może być automatycznie utożsamiane z niezgodnością oferty z
warunkami zamówienia.
Zarzut jak powyżej nie udowodniony oraz wskazujący na próbę zaprzeczenia jednoznacznym
wymaganiom zamawiającego wynikającym zarówno z ogłoszenia o zamówieniu jak i przez
samego odwołującego wskazanego w swz, co do wymogu długości zjeżdżalni tubowej 360
cm
., a nie długości jak to nazywa odwołujący długości wynikowej to jest z pozostałych
parametrów metrycznych określonych w dokumentach postępowania. Powyższym zarzutem
odwołujący usiłuje zaskarżyć jednoznacznie ustalone wymagania zamawiającego co do
długości zjeżdżalni tubowej.
naruszenie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie przez z
amawiającego
wezwania o
dwołującego do złożenia wyjaśnień co do treści złożonej oferty w
zakresie informacji o długości zjeżdżalni tubowej w celu ustalenia czy urządzenie
oferowane przez o
dwołującego spełnia wymagane parametry opisane przez
z
amawiającego w opisie przedmiotu zamówienia, mając na uwadze, że odwołujący
wskazał pozostałe parametry urządzenia i wobec faktu, że długość zjeżdżalni
tubowej jest parametrem wynikowym i wynika z pozostałych parametrów
zjeżdżalni, co spowodowało powstanie wątpliwości po stronie zamawiającego co
do treści oferty, których rozstrzygnięcie było niezbędne do rzetelnego
przeprowadzania postępowania, a mimo to odrzucił ofertę odwołującego.
Zarzut bezpodstaw
ny jak powyżej. Wbrew twierdzeniu odwołującego długość zjeżdżalni
tubowej nie ma charakteru wynikowego
wobec pozostałych określonych parametrów
metrycznych urządzenia wielofunkcyjnego, a ma określoną jednoznacznie w swz (opz) i
ogłoszeniu długość wymaganą i parametr ten miał wynikać z karty katalogowej załączonej do
oferty.
Długość zjeżdżalni stanowi treść oferty co do oferowanego urządzenia i skoro w ogóle
nie została wskazana to nie może być przedmiotem wyjaśnień, zwłaszcza w sytuacji gdy
zamawiający skorzystał z wezwania do uzupełnienia parametrów zjeżdżalni co do jej długości,
Sygn. akt KIO 2565/24
a wykonawca nie
sprostał jednoznacznie określonym wymaganiom opisu przedmiotu
zamówienia. Z wezwania do uzupełnienia oferty/karty katalogowej zamawiający miał
prawo/obowiązek na mocy pkt 5.9. Sekcji V – kwalifikacja wykonawców – ogłoszenie o
zamówieniu, w którym w myśl art. 107 ust.2 ustawy Pzp przewidziano uzupełnienie
przedmiotowych środków dowodowych. W powyższej sytuacji, braku określenia długości
zjeżdżalni tubowej, pomimo wezwania do uzupełnienia przedmiotowych środków
dowodowych,
zamawiający nie miał dyspozycji ustawowej do skorzystania z art.223 ust.1 jak
i art.107 ust.4 Pzp.
naruszenie art. 107 ust. 4 ustawy Pzp
przez jego niezastosowanie i błędne uznanie,
że zamawiający nie jest uprawniony do wezwania do złożenia wyjaśnień treści
przedmiotowych środków dowodowych w trybie art. 107 ust. 4 ustawy Pzp, bowiem
niemożliwe jest wyjaśnienie dokumentu w zakresie informacji, która nie jest w nim
zawarta, co w konsekwenc
ji doprowadziło do niewezwania odwołującego do
złożenia wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych,
podczas gdy z
amawiający powinien dokonać takiego wezwania, biorąc pod uwagę
fakt,
że nie byłoby to uzupełnienie przedmiotowego środka dowodowego, z uwagi
na fakt iż długość zjeżdżalni jest parametrem wynikowym w stosunku do wysokości
urządzenia i podestów, długości i szerokości urządzenia oraz stref bezpiecznych,
więc oczywistą konsekwencją jest to, że ślizg tubowy posiada odpowiednią
długość, a skoro parametr ten może mieć tylko jedną wartość, to jego wskazanie
nie będzie uzupełnieniem przedmiotowych środków dowodowych, a będzie
potwierdzeniem zgodności z wymaganiami.
Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie, a nawet na rozpatrzenie, ponieważ w samej jego treści
odwołujący kwestionuje na etapie po złożeniu oferty obowiązujące ustalenie w swz i
ogłoszeniu o zamówieniu, że parametr metryczny długości zjeżdżalni tubowej ma charakter
jednoznacznie wymagany to jest 360 cm
(według opz), a nie jak wywodzi odwołujący parametr
metryczny długości zjeżdżalni tubowej ma charakter wynikowy.
naruszenie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp
przez zaniechanie podjęcia czynności
zgodnie z żądaniem odwołującego zawartym w odwołaniu z dnia 07 czerwca 2024
r. mimo uwzględniania zarzutów ww. odwołania przez Zamawiającego, a co za tym
idzie uznania zarzutów i wniosków odwołującego, co w konsekwencji doprowadziło
do ponownego odrzucenia oferty o
dwołującego, bez wezwania odwołującego do
złożenia wyjaśnień, w szczególności w zakresie długości zjeżdżalni tubowej, do
czego z
amawiający był zobowiązany na skutek uznania odwołania.
Sygn. akt KIO 2565/24
Zarzut odwołania nieuprawniony, bezzasadny, pomimo że faktycznie zamawiający uwzględnił
zarzuty
odwołania w całości oraz zgodnie z 522 ust.1 ustawy Pzp, unieważnił czynności
zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu, to nie oznacza, że odwołujący ma
zagwarantowane prawo wyboru jego oferty, w wyniku ponownej oceny i badaniu jego oferty
(akta sprawy
KIO 2008/24 włączone w poczet materiału dowodowego – postanowienie z dnia
25 czerwca 2024r.o umorzeniu post
ępowania odwoławczego wobec uwzględnienia
odwołania). Natomiast przedmiotem badania Izby nie jest zasadność uwzględnienia odwołania
na mocy art.522 ust.1 ustawy Pzp, tylko prawidłowość postępowania zamawiającego w
związku z aktualnym zaskarżeniem jego czynności po uwzględnieniu odwołania.
Wskazując na powyższe zarzuty odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i:
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert, z
uwzględnieniem oferty Odwołującego, w tym wezwanie Odwołującego do złożenia wyjaśnień,
w szczególności w zakresie długości zjeżdżalni tubowej.
W powyższym stanie rzeczy to jest wobec nie uwzględnienia odwołania żądania odwołania są
bezprzedmiotowe .
W tym miejscu należy zaznaczyć, że zamawiający podzielił zamówienie na dwie części, a
odwołanie dotyczy części I, to jest zjeżdżalni tubowej na placu zabaw dla dzieci.
Jak twierdzi w
złożonym odwołaniu wykonawca, według zamawiającego „złożona karta
katalogowa nie zawierała informacji dotyczącej zjeżdżalni tubowej, mimo że taka informacja
się tam znajdowała, bez wskazania iż chodzi konkretnie o długość zjeżdżalni, tym bardziej
biorąc pod uwagę fakt, że inne parametry i wymiary zjeżdżalni były wskazane, a długość
zjeżdżalni jest parametrem wynikowym w stosunku do wysokości urządzenia i podestów,
długości i szerokości urządzenia oraz stref bezpiecznych, więc oczywistą konsekwencją jest
to,
że ślizg tubowy posiada odpowiednią długość, a ponadto skoro wzbudziło to wątpliwości
zamawiającego to w celu potwierdzenia tego parametru powinien on wezwać odwołującego
do złożenia wyjaśnień, czego nie uczynił, tylko w sposób bezpodstawny odrzucił ofertę”.
Jak już powyżej Izba ustaliła i orzekła, odwołujący faktycznie skarży postanowienia swz, po
złożeniu oferty, co jest bezpodstawnym w kontekście złożenia oferty według ustalonych
postanowień zamawiającego (jednoznaczny wymóg 360 cm długości zjeżdżalni tubowej) i nie
zaskarżonych przed złożeniem ofert.
Sygn. akt KIO 2565/24
Z kolei z dokumentacji postępowania, prowadzonej przez zamawiającego (akta sprawy)
wynika, że w dniu 05.06.2024r. odwołujący złożył odwołanie do zamawiającego w związku z
decyzją zamawiającego o odrzuceniu oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
stwierdzając, że spełnił wszystkie warunki stawiane przez zamawiającego (pismo w aktach
sprawy).
W piśmie odwołujący przyznał, że w wezwaniu z 14.05.2024 r. zamawiający wezwał
odwołującego do złożenia przedmiotowych środków dowodowych w trybie art. 107 ust. 2
ustawy Pzp. w tym
karty produktu wraz z załącznikami graficznymi urządzenia, wymiarami i
opisem użytych materiałów. Odwołujący również przyznaje, że zamawiający w wezwaniu
stwierdził, że „Wykonawca wraz z ofertą złożył kartę katalogową zestawu wielofunkcyjnego ze
zjeżdżalnią. Nie zawiera ona informacji dotyczącej zjeżdżalni tubowej, brakuje także opisu
użytych materiałów poszczególnych elementów urządzenia, brak informacji o ilości osób
korzystających naraz z urządzenia oraz grupie wiekowej użytkowników. 4)Wykonawca nie
dołączył do oferty: Dla części I - wezwania tj.:
Ad 1) Kartę produktu zestawu W106M wraz z załącznikiem graficznym urządzenia i wymiarami
oraz opis materiałowy.
Karta produktu W106M -
w wykazie podzespołów ( podzespół nr 30) zawiera informację, że
produkt zawiera zjeżdżalnię tubową.
„W dniu 05.06.2024 r. pomimo, rzetelnych i kompletnych wyjaśnień, Zamawiający odrzucił
ofertę Wykonawcy w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 5. Decyzję swoją uzasadnił:
W karcie technicznej brak jest informacji o zjeżdżalni tubowej (długość oraz materiał
wykonania).
W karcie technicznej zestawu W106M jest informacja o zjeżdżalni tubowej -
Podzespół nr 30 — Zjeżdżalnia tubowa”.
Odwołujący w toku postępowania odwoławczego zarzuca, że „Zamawiający nie wzywał
konkretnie w wezwaniu z dnia 14.05.2024 r. do podania parametru długości zjeżdżalni. Jest to
parametr wynikowy w stosunku do wysokości urządzenia i podestów. Długości i szerokości
urządzenia oraz stref bezpiecznych. Wszystkie te parametry spełniają wymagania OPZ, więc
oczywistą konsekwencją jest to, że ślizg tubowy posiada odpowiednią długość”.
Stanowisko odwołującego sprowadza się zasadniczo do „Biorąc pod uwagę powyższe stoimy
na stanowisku, że Wykonawca spełnił wszystkie wymagania stawiane przez Zamawiającego
a proponowane urządzenie spełnia wszystkie wymogi OPZ. Złożone wyjaśnienia były
szczegółowe i w całości odpowiadały treści wezwania. Zamawiający odrzucił ofertę
Wykonawcy pochopnie a uzasadnienie nie jest zgodne ze stanem faktycznym.
Jeżeli
Zamawiający miał jakiekolwiek uwagi odnośnie treści złożonych wyjaśnień, mógł poprosić
Sygn. akt KIO 2565/24
Wykonawcę o uszczegółowienie wyjaśnień. Wnoszę o cofnięcie decyzji o wyborze
najkorzystniejszego oferenta, uznanie złożonych wyjaśnień jako wystarczające, bądź
wezwanie do uszczegółowienia złożonych wyjaśnień”.
Izba
, w toku postepowania odwoławczego dokonała następujących ustaleń.
Z ogłoszenia o zamówieniu wynika, że
„W celu potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają wymagania określone przez
Z
amawiającego, Wykonawca zobowiązany jest wraz z ofertą do przedłożenia:
a)
Karty produktu wraz z załącznikami graficznymi urządzenia, wymiarami i opisem
użytych materiałów.(…) Przedmiotowe środki dowodowe dotyczą wszystkich
elementów wykazanych w opz. (Sekcja V – kwalifikacja wykonawców 5.8.) Wykaz
przedmiotowych środków dowodowych)
Również z ogłoszenia o zamówieniu wynika, że przedmiotem zamierzenia jest ustawienie
obiektu malej architektury
na placu zabaw: zestaw wielofunkcyjny ze zjeżdżalnią 1 sztuka,
gdzie w danych metrycznych znajduje się jeden z wielu parametrów: - zjeżdżalnia tubowa o
długości 360 cm wykonana ze stali nierdzewnej (Sekcja IV – przedmiot zamówienia Część 1
Krótki opis przedmiotu zamówienia).
Tylko z zestawienia powyższych wymagań zamawiającego co do oferty wynika, że składając
ofertę wykonawca ma obowiązek załączyć kartę katalogową, z której wynikać mają parametry
wymienione powyżej to jest między innymi „długość zjeżdżalni tubowej 360 cm”. Jak wynika z
materiału dowodowego sprawy to jest oferty odwołującego, jak i uzupełnień przedmiotowego
środka dowodowego, na wezwanie zamawiającego oraz przebiegu postepowania
odwoławczego, wykonawca nie potwierdził, że jego oferta odpowiada wymaganiom, w
zakresie długości zjazdu zjeżdżalni tubowej. Nawet w toku postępowania dowodowego,
odwołujący nie potwierdził, że oferowana zjeżdżalnia tubowa ma wymaganą długość zjazdu
centymetrów. Odwołujący w miejsce potwierdzenia długości wymaganej to jest 360 cm,
posługiwał się pojęciem „długość zjeżdżalni wynikowa”, bez wskazania konkretnego jej
wymiaru to jest wymaganej długości 360 centymetrów.
Odwołujący kwestionował prawidłowość to jest wezwania, które nie wskazywało, że
zamawiający oczekuje podania parametru długości zjeżdżalni tubowej.
W ocenie Izby powyższa argumentacja odwołania została sformułowana na użytek procesu, a
nie wyjaśnienia sprawy. Posługując się nią odwołujący usiłował wykazać, że zamawiający po
pierwsze nie
wezwał skutecznie do uzupełnienia parametru długości zjeżdżalni tubowej oraz
po drugie
zjeżdżalnia ma charakter wynikowy a nie wyznaczony postanowieniami swz
ogłoszenia o zamówienia, co jest niezgodne z ustaleniami Izby.
Sygn. akt KIO 2565/24
W tym stanie rzeczy, na mocy art.554 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp
odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art.557 i art.574 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
stosownie do jego wyniku, zgodnie z § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając w poczet postępowania odwoławczego koszt wpisu
od odwołania, uiszczony przez odwołującego w kwocie 7.500,00 złotych oraz zasądzając na
rzecz zamawiającego od odwołującego zwrot kwoty 3.600,00zł. na rzecz zamawiającego
stanowiącą uzasadnione koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
zamawiającego.
Przewodniczący:………………………………………