Sygn. akt: KIO 2571/24
WYROK
Warszawa, dnia 19 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na
rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 14 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę Impel S.A., ul. A. Słonimskiego 1, 50-304
Wrocław w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa – 18
Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Jana III Sobieskiego 277, 84-200 Wejherowo
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu 2 naruszenia przez
Zamawiającego: Skarb Państwa – 18 Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Jana III
Sobieskiego 277, 84-200 Wejherowo - art. 439 ust. 1 i 2 ustawy P
rawo zamówień
publicznych poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego zasad waloryzacji
wynagrodzenia Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów,
z uwagi na jego wycofanie przez Odwołującego: Impel S.A., ul. A. Słonimskiego 1,
304 Wrocław.
2. U
względnia odwołanie w zakresie zarzutu 1 naruszenia przez Zamawiającego:
Skarb Państwa – 18 Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Jana III Sobieskiego 277,
84-200 Wejherowo -
art. 433 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
wprowadzenie przez Zamawiającego do projektu umowy w sprawie zamówienia
publicznego postanowień abuzywnych, dotyczących możliwości ograniczenia
zakresu zamówienia przez Zamawiającego bez wskazania minimalnej wartości lub
wielkości świadczenia stron, i nakazuje zmianę projektu umowy Zamawiającemu
poprzez
wprowadzenie do postanowień projektu umowy postanowień
ograniczających przedmiot zamówienia ze wskazaniem realnej, minimalnej wartości
lub wielkości zamówienia, czyli świadczenia stron.
3. K
osztami postępowania obciąża Skarb Państwa – 18 Wojskowy Oddział Gospodarczy,
ul. Jana III Sobieskiego 277, 84-200 Wejherowo
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) wniesioną przez wykonawcę
Impel S.A., ul. A. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław tytułem uiszczonego wpisu
od
odwołania, kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych zero
groszy) poniesioną przez Impel S.A., ul. A. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław
tytułem wydatków pełnomocnika Odwołującego oraz kwotę 885 zł 50 gr (słownie:
osiemset osiemdziesiąt pięć złotych pięćdziesiąt groszy) poniesioną przez Impel
S.A., ul. A. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław tytułem dojazdu pełnomocnika
Odwołującego na rozprawę,
zasądza od Zamawiającego
Skarb Państwa – 18 Wojskowy Oddział
Gospodarczy, ul. Jana III Sobieskiego 277, 84-200 Wejherowo na rzecz
wykonawcy
Odwołującego Impel S.A., ul. A. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław
kwotę 19 485 zł 50 gr (słownie: dziewiętnaście tysięcy czterysta osiemdziesiąt pięć
złotych pięćdziesiąt groszy) tytułem zwrotu kosztów uiszczonego wpisu od
odwołania, wydatków pełnomocnika Odwołującego oraz dojazdu pełnomocnika
Odwołującego na rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt: KIO 2571/24
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług
kompleksowego sprzątania pomieszczeń i terenów zewnętrznych na terenach kompleksów
wojskowych administrowanych przez 18 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Wejherowie,
zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
w dniu 12.07.2024 r. S 135 pod numerem 417258-2024 przez:
Skarb Państwa -
18 Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Jana III Sobieskiego 277, 84-200 Wejherowo zwany
dalej:
„Zamawiającym”. Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują
przepisy ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U.
z 2021 r. poz. 1129 - zwanej dalej:
„Pzp” albo „PZP” albo „ustawy Pzp”.). Postanowienia
Specyfikacji Warunków Zamówienia (zwanej dalej: „SWZ”) zostały opublikowane w tym
samym dniu na stronie:
W dniu 22.07.2024 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) Impel
S.A., ul. A. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław zwana dalej: „Impel S.A.” albo „Odwołującym”
wniosła odwołanie na postanowienia SWZ oraz treść ogłoszenia o zamówieniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 433 pkt 4 Pzp
poprzez wprowadzenie przez Zamawiającego do projektu umowy
w sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych, dotyczących możliwości
ograniczenia zakresu zamówienia przez Zamawiającego bez wskazania minimalnej wartości
lub wielkości świadczenia stron,
art. 439 ust. 1 i 2 Pzp poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego zasad waloryzacji
wynagrodzenia Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie
Zamawiającemu dokonanie zmiany treści SWZ i ogłoszenia poprzez:
Modyfikację § 4 ust 7 proponowanych postanowień umowy w następujący sposób lub
równoważny:
„7. W przypadku wyłączenia z eksploatacji i użytkowania obiektów oraz powierzchni
przewidzianych do wykonania usługi Zamawiający zastrzega sobie prawo odpowiedniego
zmniejszenia wynagrodzenia w oparciu o ceny jednostkowe określone w załączniku nr 6 do
umowy i różnice w ilości powierzchni do utrzymania porządków określone w załączniku nr 1,
2, 3, 4 do umowy z zastrzeżeniem zapisów § 14 ust 8 niniejszej umowy”
Modyfikację § 14 ust 8 proponowanych postanowień umowy poprzez dodanie po pkt 4) pkt
5) w następującym brzmieniu lub równoważnym:
„5) Ograniczenie zakresu zamówienia, o którym mowa powyżej nie może skutkować
zmniejszeniem łącznej wartości brutto usług, stanowiących przedmiot umowy, do wartości
niższej, niż 90% kwoty, o której mowa w § 4 ust 1"
Modyfikację § 4 ust 18,19,20,21,22 proponowanych postanowień umowy w następujący
sposób lub równoważny:
„18. Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany (zwiększenia albo zmniejszenia) wysokości
wynagrodzenia należnego Wykonawcy, w części niewypłaconej, na zasadach określonych
w niniejszej umowie oraz w treści art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych w oparciu
o następujące zasady:
Wynagrodzenie umowne może podlegać waloryzacji po zakończeniu każdych 6 miesięcy
świadczenia usługi z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy Umowa została zawarta po upływie
180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, początkowym terminem ustalenia zmiany
w
ynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego,
w wyniku którego zawarto Umowę.
Każda ze stron Umowy może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o waloryzację
w terminie do 30 dni od dnia upływu każdych kolejnych 6 miesięcy realizacji Umowy. Strona
rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego wpływu.
Pierwsza waloryzacja może nastąpić po 6 miesiącach realizacji Umowy.
Wynagrodzenie będzie podlegać waloryzacji (wzrost lub obniżenie). w oparciu o ostatnio
opublikowany w chwili składania wniosku o waloryzację półroczny wskaźnik cen towarów
i usług konsumpcyjnych opublikowany w formie komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski" na stronie internetowej Urzędu
(okres poprzedni = 100).
Strony mogą żądać waloryzacji wynagrodzenia, jeżeli wskaźnik wzrostu lub obniżenia cen
towarów i usług, o którym mowa w ust. 4 osiągnie minimum 2% w stosunku do okresu
poprzedniego.
W przypadku likwidacji określonego w ust. 4 wskaźnika cen towarów i usług
konsumpcyjnych, lub zmiany podmiotu, który urzędowo go ustala, mechanizm, o którym mowa
w niniejszym paragrafie stosuje się odpowiednio do wskaźnika i podmiotu, który zgodnie
z odpowiednimi przepisami prawa zastąpi dotychczasowy wskaźnik lub podmiot.
W wyniku dokonania waloryzacji, całkowite wynagrodzenie może ulec zwiększeniu lub
zmniejszeniu maksymalnie o 15% całkowitego wynagrodzenia brutto.
Zmiana cen materiałów lub zmiana kosztów musi być związana z realizacją Umowy.
Udowodnienie powyższych okoliczności spoczywa na Wykonawcy. W tym celu Zamawiający
może żądać od Wykonawcy przedstawienia dokumentów potwierdzających te okoliczności.
Zmiana wysokości wynagrodzenia, o którym mowa w niniejszym paragrafie, wymaga
zawarcia aneksu pod rygorem nieważności.
Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z postanowieniami
niniejszego paragrafu, zobowiązany jest do niezwłocznej zmiany wynagrodzenia
przysługującego Podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym
zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania Podwykonawcy.”
Modyfikację załącznika nr 12 do SWZ - ZASADY WALORYZACJI NA PODSTAWIE § 4
UMOWY poprzez usunięcie wzoru „Waloryzacja „cenowa”.
I.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że wprowadzając możliwość ograniczenia
przedmiotu zamówienia w § 4 ust 7 oraz § 14 ust 8 proponowanych postanowień umowy,
Zamawiający zaniechał precyzyjnego określenia gwarantowanej wartości lub wielkości
zamówienia w świetle przepisu art. 433 pkt 4 Pzp, zgodnie z którym projektowane
postanowienia umowy nie mogą przewidywać: (...) 4) możliwości ograniczenia zakresu
zamówienia przez zamawiającego bez wskazania minimalnej wartości lub wielkości
świadczenia stron.
W ocenie Odwołującego - Zamawiający, dążąc do minimalizacji cen w ofertach - winien
być zainteresowany jasnym i realnym wskazaniem "gwarantowanego" zakresu udzielanego
zamówienia, co spowoduje, że Wykonawcy nie będą w ceny ofert wkalkulowywać ryzyka,
wynik
ającego z ewentualnego "niezamówienia usług". Zamawiający musi mieć świadomość,
że przy braku określenia pułapu gwarantowanej wielkości zamówienia, wykonawca nie jest
w stanie pokryć kosztów wdrożenia usługi, nie mówiąc już o wygenerowaniu zysku.
Odwołujący podkreśla, że w uzasadnieniu do ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych ustawodawca wyraźnie wskazuje zasadę zakazu kształtowania praw
i obowiązków zamawiającego i wykonawcy w sposób rażąco nieproporcjonalny do rodzaju
zamówienia oraz ryzyk związanych z jego realizacją. Dopełnieniem jest przykładowy katalog
abuzywnych klauzul wskazany w art. 433 Pzp. Skutkiem tego przepisu jest jasna dyrektywa
dla zamawiających, aby postanowień umownych nie kształtować w sposób rażąco
nieproporcjonalny, a co za tym idzie nie przerzucać wszystkich ryzyk realizacji zamówienia na
wykonawcę. Wprowadzenie tej zasady nie ma na celu uniemożliwienia zamawiającym takiego
ukształtowania treści umowy, które jest uzasadnione specyfiką, rodzajem, wartością, sprawną
realizacją zamówienia, a jedynie eliminacje postanowień umowy rażąco naruszających
interesy wykonawców.
Z uwagi na powyższe, brak wskazania w SWZ gwarantowanej wielkości zamówienia,
stanowi rażące naruszenie ustawy Pzp, w tym w szczególności naruszenie art. 433 pkt 4 Pzp.
Uwagi wymaga również fakt, że okoliczności i przyczyny zmiany wielkości zamówienia
opisanej w postanowieniach umownych, w niektórych przypadkach, mogą być zależne
wyłącznie od woli Zamawiającego. Na skutek przywołanych w akapicie pierwszym
postanowień umownych wykonawca nie ma żadnej gwarancji, iż wyłączenia np. ze względu
na prowadzone prace remontowe, czy też prowadzone modernizacje nie będą miały
charakteru przewlekłego, częstego albo też niespodziewanego.
Należy podkreślić, że Wykonawca zobowiązany jest ponosić koszty związane
z wykonywaniem usługi niezależnie od wyłączeń dokonanych przez Zamawiającego. Przede
wszystkim Wykonawca zobowiązany jest ponosić koszty stałe, związane z zatrudnieniem
określonej, wymaganej przez Zamawiającego liczby personelu, zatrudnionego na podstawie
stosunku pracy. W dodatku wykonawca ponosi tzw. koszty alternatywne, czyli koszty
„utraconych szans”, gdyż poprzez fluktuacje wielkości przedmiotu zamówienia zobowiązany
jest utrzymać w gotowości - w rezerwie - określoną ilość personelu, sprzętu i asortymentu na
wypadek nagłego przywrócenia wyłączonej powierzchni do realizacji, które to zasoby mógłby
wykorzystać do świadczenia usług w innym miejscu. Pozostawione zaś w gotowości generują
tylko koszty, sprzęt dodatkowo traci na wartości, a asortyment może utracić datę przydatności
do użycia.
Przyjęta przez Zamawiającego metoda określenia wielkości przedmiotu zamówienia,
a w zasadzie jej brak, cechuje się niejednoznacznością i nie czyni za dość wymaganiom
stawianym przez art. 433 pkt 4 Pzp. Skutkuje to brakiem możliwości wykonania rzetelnej
wyceny oferty przez Wykonawcę, a tym samym wpływa na decyzję potencjalnych
wykonawc
ów o udziale w postępowaniu.
Odwołujący wnosił zatem o zmianę postanowienia projektu umowy i wskazanie przez
Zamawiającego realnej, minimalnej wartości zamówienia, np. gwarantując 90% wartości
zamówienia.
II.
Odwołujący stwierdził, że Zamawiający w §4 ust. 18-22 załącznika nr 11 do SWZ „Projekt
umowy” oraz w załączniku nr 12 do SWZ - ZASADY WALORYZACJI NA PODSTAWIE § 4
UMOWY zawarł następujące postanowienia:
1. § 4 ust 18-22:
Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany (zwiększenia albo zmniejszenia) wysokości
wynagrodzenia należnego Wykonawcy, w części niewypłaconej, na zasadach określonych
w niniejszej umowie oraz w treści art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych,
w przypadku zmiany cen dających się wyodrębnić materiałów lub kosztów związanych
z realizacją umowy.
Waloryzacja (zwiększenie albo zmniejszenie) wynagrodzenia Wykonawcy, o którym
mowa w ust. 18 może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia
umowy i zmiana cen materiałów lub kosztów będzie mieć rzeczywisty wpływ na zwiększenie
lub zmniejszenie kosztów niezrealizowanej do dnia złożenia wniosku części umowy o ponad
5% w stosunku do oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie przedmiotowego zamówienia.
Zamawiający dopuszcza waloryzację umowy maksymalnie o 50% wartości wyliczonego
jak w ust. 21 pkt 1) wskaźnika.
21. Waloryzacja wynagrodzenia Wykonawcy
, o którym mowa w ust. 18÷20 powyżej, może
nastąpić z zachowaniem następujących zasad i w następujący sposób:
1) Poziom waloryzacji wynagrodzenia Wykonawcy
ustala się na podstawie średniego
wskaźnika wyliczonego z wykorzystaniem sumy miesięcznych wskaźników wzrostu cen
towarów i usług (miesiąc do poprzedniego miesiąca) publikowanych przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego z ostatnich 6 miesięcy przypadających bezpośrednio po zawarciu
umowy.
Stosowany przez strony umowy sposób określania wpływu zmiany ceny materiałów lub
kosztów na koszt wykonania zamówienia określa się jako waloryzację wynagrodzenia
Wykonawcy.
Każda ze Stron może pisemnie wystąpić z wnioskiem o zmianę wynagrodzenia, który
powinien zawierać wyczerpujące uzasadnienie faktyczne oraz dokładne wyliczenie kwoty
waloryzacji wynagrodzenia należnego Wykonawcy ze wskazaniem rzeczywistego wpływu
zmiany cen na zwiększenie lub zmniejszenie kosztów niezrealizowanej do dnia złożenia
wniosku części umowy.
Po analizie dostarczonych dokumentów i wyliczeń, o ile Strona występująca z wnioskiem
wykaże rzeczywisty wpływ zmiany cen materiałów albo kosztów na zmianę kosztów realizacji
umowy Strony
zawrą aneks w formie pisemnej.
Waloryzacja będzie dokonywana co 6 miesięcy i w okresach nie krótszych niż okresy 6 -
miesięczne i będzie dotyczyła części wynagrodzenia należnego za prace wykonywane
w kolejnym okresie, w którym waloryzacja następuje.
Każda ze Stron może złożyć wniosek o dokonanie waloryzacji wskaźnikiem w terminie 14
dni od daty zaistnienia przesłanek, nie później niż do ostatniego dnia miesiąca, od którego
miałaby zostać naliczona waloryzacja.
Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z ust. 18÷21
zobowiązany jest do zmiany wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł
umowę, w zakresie odpowiadającym zmianom wymienionym w ustępach poprzedzających,
dotyczących zobowiązania podwykonawcy, jeżeli spełnione są następujące warunki:
przedmiotem umowy są roboty budowlane, dostawy lub usługi;
okres obowiązywania umowy przekracza 6 miesięcy.
załącznik nr 12 do SWZ - ZASADY WALORYZACJI NA PODSTAWIE § 4 UMOWY
"
„Waloryzacja „cenowa”
WWC
– wskaźnik waloryzacji cenowej
k - kolejny pracownik,
ip -
liczba faktycznie zatrudnionych pracowników, nie większa niż wskazana w tabeli,
WMW -
aktualne wynagrodzenie miesięczne wykonawcy netto,
WP - wynagrodzenie pracownika,
I -
średniego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych
W celu ustalenia nowej wartości umowy, powyższe wskaźniki odnosi się do cen netto
określonych w formularzu cenowym stanowiącym załącznik do oferty. W przypadku kolejnej
waloryzacji - do cen ustalonych w wyniku poprzedniej waloryzacji.
Ww. wskaźniki zaokrągla się do drugiego miejsca po przecinku np. 103,1567% ≈
103,16%."
W pierwszej kolejności Odwołujący zarzuca Zamawiającemu, że na gruncie przepisu
art. 439 ust. 1 i ust. 2 Pzp zaniechał prawidłowego opisania w umowie zasad waloryzacji
wynagrodzenia umownego Wykonawcy w zakresie wskazania realistycznego wzrostu
poziomu kos
ztów.
Odwołujący zarzuca, że Zamawiający wprowadził próg procentowy wzrostu poziomu
kosztów niezrealizowanej do dnia złożenia wniosku części umowy o ponad 5% w stosunku do
oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie przedmiotowego zamówienia. Tak przyjęta
wartość procentowa jest na nadmiernym poziomie, zatem wskaźnik ten nie odzwierciedla
faktycznego wzrostu kosztów Wykonawcy.
Odwołujący podnosi, że Zamawiający w sposób nieadekwatny do aktualnej sytuacji
gospodarczej określił warunek, od którego spełniania uzależniona została możliwość złożenia
przez Wykonawcę wniosku o waloryzację wynagrodzenia. Tak określony poziom zmiany
kosz
tów w ocenie Odwołującego jest zbyt wysoki.
Na potwierdzenie powyższego twierdzenia można wskazać, iż zgodnie
z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 15 kwietnia 2024 r.
w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w I kwartale 2024 r.
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w I kwartale 2024 r. w stosunku do IV
kwartału 2023 r. wyniósł 100,9 (wzrost cen o 0,9%).
https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-
obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/komunikat-w-sprawie-wskaznika-cen-
towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-ogolem-w-pierwszym-kwartale-2024-roku,49,42.html
Przyjęty przez Zamawiającego poziom zmiany w wysokości 5% jest zbyt wysoki
i może uniemożliwić Wykonawcy skuteczne skorzystanie z waloryzacji wynagrodzenia.
Zamawiający, ustalając zasady od których zależy możliwość waloryzacji, powinien brać pod
uwagę aktualną sytuację i publikowane wskaźniki. W przeciwnym razie postanowienia
waloryzacyjne będą tylko pozorne i w żadnym stopniu nie będą spełniać swojej roli.
Odwołujący podnosi, że wykonawcy nie mają żadnego wpływu na wysokość
wskaźników GUS. Wykonawcy nie mają również wiedzy przy kalkulowaniu ceny oferty na
temat planowanej wysokości zmian w/w wskaźników, aby właściwie ocenić i uwzględnić ryzyko
zmian kosztów wykonania usługi w cenie oferty.
Po drugie Odwołujący zarzuca, że zastosowany przez Zamawiającego w załączniku nr
12 do SWZ -
ZASADY WALORYZACJI NA PODSTAWIE § 4 UMOWY wzór waloryzacji
cenowej, nie daje Wykonawcy możliwości uzyskania waloryzacji z tytułu wzrostu kosztów
wykonania usługi i jest to w rzeczywistości zapis pozorny.
Odwołujący dokonał przykładowych wyliczeń wskaźnika waloryzacji cenowej, aby
zobrazować, że wzór waloryzacyjny, ustalony przez Zamawiającego, jest skrajnie niekorzystny
dla wykonawcy i w żaden sposób nie odzwierciedla realnego wzrostu cen:
Zgodnie z § 4 ust 21 waloryzacja wynagrodzenia Wykonawcy, o którym mowa w ust.
18÷20 powyżej, może nastąpić z zachowaniem następujących zasad i w następujący sposób:
1) Poziom waloryzacji wynagrodzenia Wykonawcy ustala się na podstawie średniego
wskaźnika wyliczonego z wykorzystaniem sumy miesięcznych wskaźników wzrostu cen
towarów i usług (miesiąc do poprzedniego miesiąca) publikowanych przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego z ostatnich 6 miesięcy przypadających bezpośrednio po zawarciu
umowy.
Poniżej przedstawiono comiesięczne wskaźniki z ostatnich 6-ciu miesięcy.
Miesięczny
wskaźnik cen towarów i
usług konsumpcyjnych %
Okres obowiązywania
suma
średnia arytmetyczna
Jak widać z obliczeń, przedstawionych w tabeli - średnia arytmetyczna wskaźników
miesięcznych wyniosła 0,35; podczas gdy w tym samym czasie - zgodnie z komunikatem GUS,
dotyczącym półrocznego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług - ceny w okresie tych samych
6 miesięcy wzrosły o 1,9 w stosunku do okresu poprzedniego (link do strony GUS:
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-
towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-pot-inflacja-/polroczne-wskazniki-cen-towarow-i-uslug-
konsumpcyjnych-w-latach-1989-2014/
Już zatem z samego tylko porównania wskaźników jednoznacznie wynika, że
wyliczenia na podstawie średniej arytmetycznej wskaźników miesięcznych odbiegają
znacząco od faktycznego poziomu wzrostu cen za analogiczny okres.
Dodatkowo należy zauważyć, że Zamawiający zamierza zmniejszyć już i tak
niekorzystnie wyliczony wskaźnik waloryzacyjny co najmniej o 50% - zgodnie z zapisami § 4
ust. 20 umowy.
Powyższe oznacza, że klauzula, przewidująca zmianę wynagrodzenia wykonawcy na
postawie art. 439 Pzp, jest całkowicie pozorna i w praktyce wykonawca nie otrzyma
rekompensaty wzrostu kosztów realizacji usługi w związku ze wzrostem cen lub innych
kosztów.
Zgodnie z art. 439 Pzp:
1. Umowa, której przedmiotem są roboty budowlane lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż
miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości
wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów
związanych z realizacją zamówienia.
2. W umowie określa się:
poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów, o których mowa w ust. 1, uprawniający strony
umowy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz początkowy termin ustalenia zmiany
wynagrodzenia;
sposób ustalania zmiany wynagrodzenia:
a)
z użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności
wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub
b)
przez wskazanie innej podstawy, w szczególności wykazu rodzajów materiałów lub
kosztów, w przypadku których zmiana ceny uprawnia strony umowy do żądania zmiany
wynagrodzenia;
sposób określenia wpływu zmiany ceny materiałów lub kosztów na koszt wykonania
zamówienia oraz określenie okresów, w których może następować zmiana wynagrodzenia
wykonawcy;
maksymalną wartość zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający w efekcie
zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia.
Odwołujący podkreśla, że przepis art. 439 ust. 1 i ust. 2 Pzp ma charakter bezwzględnie
obowiązujący (ius cogens), co oznacza, iż polski ustawodawca nie przewidział dla
Zamawiającego podstaw prawnych, aby w projekcie umowy Zamawiający mógł samodzielnie
dokonywać jakichkolwiek skutecznych prawnie ograniczeń stosowania dyspozycji przepisu
art. 439 Pzp. W myśl przepisu art. 439 ust. 1 Pzp Zamawiający jest obowiązany do
wprowadzenia zasad zmiany wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego
w przypadku zaistnienia przesłanek waloryzacyjnych.
Odwołujący wskazuje ponadto, że podczas prac nad przepisami nowej ustawy prawo
zamówień publicznych wielokrotnie wskazywano, że przepisy tej ustawy mają przede
wszystkim na celu wprowadzenie regulacji, która będzie zmierzała do lepszego wyważenia
interesów stron umowy o zamówienie publiczne. Narzędziami, które miały temu służyć, są
postanowienia dotyczące umów o zamówienie publiczne, w szczególności przepis określający
obowiązkowe klauzule umowne, przepis art. 433 Pzp, wprowadzający do Pzp klauzule
niedozwo
lone, czy art. 439 Pzp dotyczący obowiązkowej waloryzacji wynagrodzenia
wykonawcy.
Postanowienia umowy ukształtowane przez Zamawiającego, w istotny sposób
naruszają ratio legis wprowadzonego przepisu art. 439 ust. 1 Pzp, gdyż rzeczywistym celem
klauzuli waloryzacyjnej jest uwolnienie Zamawiającego od obowiązku waloryzacji aktualizacji
wy
nagrodzenia wykonawcy w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów niezbędnych do
realizacji zamówienia. Odwołujący wskazuje, że ustalony w umowie sposób waloryzacji de
facto zwalnia Zamawiającego z obowiązku sprawiedliwej partycypacji w ryzyku zmiany
kos
ztów realizacji umowy długoterminowej. Na skutek powyższego przywołana klauzula nie
będzie skutkowała aktualizacją wynagrodzenia, ale spowoduje utratę ekwiwalentności
świadczeń zamawiającego względem wykonawcy.
Odwołujący zaznacza również, że ze względu na termin realizacji umowy, wykonawcy
nie są w stanie przewidzieć takich czynników jak np. konkretny poziom wzrostu cen środków,
materiałów czy niektórych usług. Również ogólny wzrost cen jest niemożliwy do przewidzenia,
dlatego niem
ożliwym jest ustalenie początkowej ceny świadczenia usługi na takim poziomie,
aby mógł on obowiązywać przez cały okres obowiązywania umowy.
Naczelną zasadą przy budowaniu klauzul waloryzacyjnych powinno być uczciwe
uprzedzenie Wykonawców już w treści umowy, o zamiarze waloryzacji wartości świadczenia
i wskazanie już przy jej negocjowaniu - według jakich kryteriów będzie to następowało.
Zamawiający winien stworzyć taki mechanizm, który obu stronom da pewność, co do
czynników, które mogą mieć wpływ na zmianę wartości świadczenia i które dzięki temu nie
b
ędą zarzewiem sporu
Ponadto należy zwrócić uwagę na zaprezentowane w wyroku z 25.03.2021 r. sygn.
akt: KIO 569/21 stanowisko KIO, zgodnie z którym: „wskaźnik waloryzacji i zasady jej
wprowadzania powinny zostać określone przez Zamawiającego we wzorze umowy, jak
również to, że podany w umowie wskaźnik powinien się odnosić do cen materiałów i kosztów
związanych z realizacją umowy. Wbrew stanowisku Zamawiającego zaprezentowanemu na
rozprawie, nie jest wystarczające zamieszczenie tych postanowień dopiero w umowie
podpisywanej z wykonawcą, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, nadto nie
jest zasadne odnoszenie waloryzacji do zmian do cen dóbr konsumpcyjnych. Kwestie zmiany
cen w sposób jasny powinny być uregulowane we wzorze umowy. Wykonawcy powinni
na równych zasadach znać wiążące ustalenia w tym zakresie. Może to mieć bowiem
wpływ na sposób kalkulacji ceny oferty i uwzględniane w niej ryzyka”
Mając na uwadze powyższe rozważania należy uznać, że w niniejszej sprawie
Zamawiający nie wypełnił obowiązków płynących z art. 439 ust. 1 i ust. 2 Pzp. Jak wykazano
zarówno doktryna jak i orzecznictwo nakładają na Zamawiających obowiązek precyzyjnego
okr
eślania warunków umowy, w tym zmiany cen, szczególnie w celu uniknięcia obciążania
Wykonawców nadmiernym ryzykiem płynącym z postanowień umowy.
Zamawiający w dniu 24.07.2024 r. (została przesłana do Wykonawców (na stronie:
) wezwał wraz kopią odwołania, w trybie art. 524 Pzp, uczestników
postępowania przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne
zgłoszenie przystąpienia nie miało miejsca.
W dniu 06.08.2024 r. (e-
mailem) Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa
KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 521 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w ramach której wnosił
o oddalenie odwołania w całości.
W pierwszej kolejności Zmawiający podkreśla, że w chwili obecnej nie zamierza
ograniczać przedmiotu zamówienia. Zamawiający wskazuje jednak, iż przewiduje taką
możliwość w przypadku wyłączenia obiektów podlegających sprzątaniu z eksploatacji lub
zmian w pr
zepisach o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP. Zamawiający nie jest właścicielem
ani dysponentem obiektów wojskowych, jest jedynie ich użytkownikiem. Organem nadrzędnym
jest Minister Obrony Narodowej i to on wydaje decyzje dotyczące eksploatowania
i użytkowania obiektów wojskowych. Należy stanowczo podkreślić, że nie wszystkie decyzje
dotyczące obiektów wojskowych należą do Zamawiającego. Wobec powyższego
Zamawiający nie ma wpływu na decyzje Ministra Obrony Narodowej czy dany obiekt przez
cały okres trwania umowy będzie przez niego administrowany. Są to obiekty wojskowe, zatem
ich wykorzystanie na określone cele wojskowe jest uzależnione od wielu czynników (również
międzynarodowych) niezależnych od woli Zamawiającego, których na ten moment nie można
przewidzieć w 100%.
Podkreślić stanowczo należy, że właścicielem nieruchomości jest Skarb Państwa. 18
Wojskowy Oddział Gospodarczy jest jedynie administratorem nieruchomości przekazanych
przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury, który w imieniu Ministra Obrony Narodowej sprawuje
trwały zarząd nieruchomościami Skarbu Państwa. Od decyzji Ministra, a tym samym zarządcy
nieruchomości zależy ich przeznaczenie.
Dodatkowo podkreślić należy, że Zamawiający przewidział w § 1 umowy ust. 3
zwiększenie zamówienia na podstawie „prawa opcji” aż o 25%. Zatem w ocenie
Zamawiającego zarzut dotyczący ograniczenia przedmiotu zamówienia jest tym bardziej
chybiony.
Przechodząc do kolejnego zarzutu Odwołującego się tj. naruszenia art. 439 ust. 1 i 2
Pzp poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego zasad waloryzacji wynagrodzenia
Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów Zamawiający podkreśla, że
dokon
ał modyfikacji SIWZ poprzez usunięcie z załącznika nr 12 wzoru wyliczenia nr 2, który
był jedynie alternatywą dla podanego i aktualnie obowiązującego wzoru nr 1. Podkreślił w tym
miejscu, że przedmiotowy wzór wyliczeń wbrew zarzutom stawianym przez Odwołującego się
nie dotyczy materiałów, ale jedynie waloryzacji płacowej.
Zasady waloryzacji na podstawie § 4 umowy zostały opisane przez Zamawiającego
w załączniku nr 12 do umowy wg następującego wzoru:
Waloryzacja „płacowa” gdzie:
WWP -
wskaźnik waloryzacji płacowej,
K - kolejny pracownik,
ip -
liczba faktycznie zatrudnionych pracowników, nie większa niż wskazana w tabeli
załączonej do oferty, stanowiącej załącznik nr 9 do umowy (dalej: tabela),
NMW -
nowe minimalne wynagrodzenie, wynikające z przepisów, w związku z wejściem
których złożono wniosek o waloryzację wynagrodzenia z tytułu realizacji umowy,
WZ -
rzeczywisty wymiar zatrudnienia pracownika nie wyższy niż
zadeklarowany w tabeli,
WP - wynagrodzenie pracownika,
WMW -
aktualne wynagrodzenie miesięczne wykonawcy netto.
przy czym:
w przypadku pierwszej w okresie obowiązywania umowy zmiany wysokości minimalnego
wynagrodzenia określonego właściwymi przepisami wartość WP oznacza wartość
wynagrodzenia z umowy o pracę zadeklarowanego w tabeli,
w przypadku kolejnej w okresie obowiązywania umowy zmiany wysokości minimalnego
wynagrodzenia określonego właściwymi przepisami wartość WP oznacza wartość
wynagrodzenia z umowy o pracę, nie mniejszą niż minimalne wynagrodzenie obowiązujące
przed zmianą przepisów w wyniku wejścia, których dokonywana jest waloryzacja,
przy ustalaniu wartości waloryzacji pomija się przypadki, gdzie WP > NMW * WZ,
waloryzacja odbywać się będzie wyłącznie w oparciu o dane z tabeli.
Odwołujący się błędnie przyjął, iż waloryzacja obliczona na podstawie zapisów umowy,
nie daje
możliwości waloryzacji wynagrodzenia z tytułu zwiększonych kosztów zakupu
materiałów niezbędnych do realizacji przedmiotu umowy.
Po pierwsze zauważył, że waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy przyjęta
w projekcie umowy składa się z dwóch elementów wynikających z art. 436 pkt 4 lit b Pzp oraz
art. 439 Pzp.
Waloryzacja wynikająca z art. 436 pkt 4 lit b Pzp została określona w 5 4 ust 13
do 17, natomiast waloryzacja wynikająca z art. 439 Pzp została określona w § 4 ust. 18-22.
W ocenie Zamawiającego niezasadny jest wniosek Odwołującego się o modyfikację
zapisów projektu w zakresie waloryzacji wynagrodzenia, jeżeli wskaźnik wzrostu lub obniżenia
cen towarów i usług osiągnie minimum 2% w stosunku do okresu poprzedniego. Zamawiający
stoi na stanowisku, iż Odwołujący nie wykazał w żadnej mierze że zaproponowane przez
Zamawiającego warunki umowne są nieadekwatne do przedmiotu umowy i powodują
zachwiane równowagi ekonomicznej stron umowy. Odwołujący się przed złożeniem odwołania
zwrócił się z wnioskiem do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji i przywołał
przykład obliczeń jednocześnie wskazując, iż nie będzie mógł wnioskować o zmianę
wynagrodzenia.
Zarzuty stawiane przez Odwołującego się co do naruszenia przez Zamawiającego art.
439 ust. 1 i 2 ustawy Pzp są zupełnie bezpodstawne, bowiem możliwość waloryzacji umowy
została szczegółowo i wyczerpująco określona przez Zamawiającego w § 4 ust. 18-22.
Wskazał, że wprowadzenie do Pzp obowiązku uwzględniania klauzul waloryzacyjnych
w umowach w sprawach zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlane,
dostawy lub usługi, zawartych na okres dłuższy niż 6 miesięcy, ma na celu przywrócenie stanu
równowagi ekonomicznej między stronami umowy zachwianej przez określone zdarzenia,
które mogą mieć miejsce w trakcie jej realizacji. Choć zachwianie równowagi ekonomicznej
między stronami umowy może mieć różne podłoże, to w art 439 Pzp ustawodawca zdecydował
się na uwzględnienie zdarzeń wpływających na konieczność zmiany wynagrodzenia. Za takie
zdarzenia uznano zmianę cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia
oraz osiągnięcie przez te zmiany określonego poziomu. Z przepisu art. 439 jednoznacznie
wynika, że to Zamawiający określa poziom zmiany cen uprawniający strony umowy do żądania
zmiany wynagrodzenia oraz początkowy termin ustalenia zmiany wynagrodzenia. Warto
podkreślić, że waloryzacja nie służy przerzuceniu całej odpowiedzialności za zaistniałe ryzyka
na Zamawiającego. Celem waloryzacji jest bowiem rekompensata nadmiernego wzrostu cen
materiałów, a nie ponoszenie przez Zamawiającego wszelkich ryzyk związanych
z prowadzeniem działalności, a tym samym realizacją umowy przez Odwołującego się.
W art. 439 Pzp
ustawodawca określił jedynie pewne wytyczne, którymi powinien się
kierować zamawiający, wprowadzając do umowy klauzule waloryzacyjne. Przepis tenw
założeniu nie mógł być nadmiernie kazuistyczny. Ustawodawca, mając świadomość
ogromnego zróżnicowania poszczególnych umów (z uwagi chociażby na wielkość czy
przedmiot zamówienia), tak skonstruował ten przepis, aby w ramach nałożonego na
zamawiającego obowiązku miał on pewną swobodę, oczywiście z poszanowaniem
ustawowych zasad określających relacje między stronami, w ukształtowaniu klauzuli
waloryzacyjnej uwzględniającej specyfikę danego zamówienia. Wskazano jednak
obligatoryjne elementy klauzuli waloryzacyjnej, które mają pomóc zamawiającym przy
konstruowaniu skutecznych i jasnych po
stanowień umownych, a zamawiający, wprowadzając
do umowy odpowiednią klauzulę, winien mieć na względzie w szczególności: specyfikę
zamówienia (np. w zakresie, jakie elementy materiałów i kosztów są kluczowe i w praktyce
podlegają dużym wahaniom), dostępność wiarygodnych aktualizowanych podstaw ustalenia
zmiany cen (np. odpowiedni wskaźnik prezesa GUS), planowane możliwości finansowe
zamawiającego co do przewidywanych zmian wynagrodzenia.
Istotą art. 439 Pzp było zobowiązanie zamawiających do wprowadzenia realnej
waloryzacji wynagrodzeń wykonawców. Wskazuje na to wprost uzasadnienie projektu ustawy,
gdzie użyto pojęcia klauzuli waloryzacyjnej. Odwołując się natomiast do językowego
rozumieni
a pojęcia „waloryzacja”, należy stwierdzić, że jest to zwiększenie wartości pieniężnej
świadczenia w celu utrzymania jego realnej wartości na niezmienionym poziomie.
Trafne wydają się w tym zakresie orzeczenia KIO z 02.03.2022 r., sygn. akt: KIO 440/22
oraz z 05.01.2022 r., sygn. akt: KIO 3600/21, w których wskazano, że celem klauzul
waloryzacyjnych jest rzeczywiste i uczciwe utrzymanie równowagi ekonomicznej pomiędzy
wykonawcą a zamawiającym. Innymi słowy, chodzi o takie ustalenie zasad zwiększenia
wynagrodzenia, aby w sytuacji, w której realizacja umowy jest rozciągnięta w czasie,
w możliwie jak największym stopniu zrekompensować wykonawcy zmniejszającą się wartość
pieniądza wskutek dokonywania odroczonych w czasie płatności.
Wskazał, że przyjęta w umowie klauzula waloryzacyjna nie może powodować
zaburzenia równowagi stron umowy oraz obarczać ewentualnym ryzykiem wyłącznie
Zamawiającego. Podkreślił, że aktualna sytuacja gospodarcza jest stabilna i obecnie poziom
inflacji, a tym
samym czynnika mającego wpływ na wzrost cen towarów jest bliski celowi
inflacyjnemu.
Podkreślił, że Odwołujący się realizował wcześniej i aktualnie realizuje umowę, której
przedmiotem zamówienia jest usługa kompleksowego sprzątania pomieszczeń i terenów
zewnętrznych na rzecz 18 Wojskowego Oddziału Gospodarczego na tożsamych warunkach,
jak
te które w chwili obecnej są przedmiotem odwołania. Co istotne przez cały okres trwania
poprzednich i obecnej umowy Odwołujący się nie wnioskował o waloryzację wynagrodzenia
w oparciu o art. 439 Pzp, a jedynie o waloryzację płacową wynikającą z art. 436 Pzp.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej po zapoznaniu się z przedstawionymi
poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron złożonych ustnie
do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 Pzp, a Wykonawca wnoszący
odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego złożenia.
Skład orzekający Izby dopuścił w niniejszej sprawie dowody z: dokumentacji
postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez Zamawiającego do akt sprawy
w postaci elektronicznej, w tym w szczególności treści ogłoszenia o zamówieniu, postanowień
Specyfikacji Warunków Zamówienia zwanej dalej: „SWZ”, projektu umowy (załącznik nr 11 do
SWZ) wraz z zasadami waloryzacji, wyjaśnień SWZ Zamawiającego z 17.07.2024 r.,
z 22.07.2024 r., z 29.07.2024 r., modyfikacji SWZ w tym projektu umowy (z 23.07.2024 r.)
także zasad waloryzacji.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
treść odwołania, odpowiedzi na odwołanie, jak i stanowiska i oświadczenia stron złożone
ustnie do protokołu.
Odnosząc się generalnie do podniesionych w treści odwołania zarzutów, stwierdzić
należy, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący sformułował w odwołaniu zarzuty naruszenia przez Zamawiającego:
art. 433 pkt 4 Pzp poprzez wprowadzenie przez Zamawiającego do projektu umowy
w sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych, dotyczących możliwości
ograniczenia zakresu zamówienia przez Zamawiającego bez wskazania minimalnej wartości
lub wielkości świadczenia stron,
2) art. 439 ust. 1 i 2 Pzp
poprzez wadliwe określenie przez Zamawiającego zasad waloryzacji
wynagrodzenia Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania.
W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania
oraz
odpowiedzi na odwołanie. Nadto, Izba podkreśla, że na posiedzeniu po zapoznaniu się
z odpowiedzią na odwołanie Zamawiającego, Odwołujący wycofał zarzut drugi.
W konsekwencji w zakresie niniejszego zarzutu, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
Odnośnie zarzutu pierwszego Zamawiający zawarł następujące postanowienia w § 4 ust. 7
projektu umowy:
„W przypadku wyłączenia z eksploatacji i użytkowania obiektów oraz
powierzchni przewidzianych do wykonania usługi Zamawiający zastrzega sobie prawo
odpowiedniego zmniejszenia wynagrodzenia w oparciu o ceny jednostkowe określone
w załączniku nr 6 do umowy i różnice w ilości powierzchni do utrzymania porządków określone
w załączniku nr 1, 2, 3, 4 do umowy.”. Z kolei w § 14 ust. 8 projektu umowy: „Zamawiający
zastrzega sobie prawo do dokonania zmian umownych, w zakresie zmniejszenia przedmiotu
umowy, w następujących przypadkach:
istotnych zmian w przepisach ustawowych i aktach wykonawczych związanych
z przedmiotem umowy, które nastąpiły po dniu podpisania umowy,
czasowego lub stałego zmniejszenia ilości obiektów objętych przedmiotem umowy,
wynikającego z prowadzonych prac remontowych w obiektach Zamawiającego,
zmian organizacyjnych Zamawiającego, których nie dało się przewidzieć w dniu ogłoszenia
procedur przetargowych i w dniu podpisania umowy,
konieczności przeprowadzenia przez Zamawiającego, Agencję Mienia Wojskowego lub
Rejonowy Zarząd Infrastruktury w Gdyni modernizacji, powodujących częściowe lub
całościowe wyłączenie przedmiotu umowy z obsługi realizowanej przez Wykonawcę,
przy czym Zamawiający nie poniesie żadnych dodatkowych kosztów. O ewentualnych
zmianach w tym zakresie Wykonawca zostanie powiadomiony przez Zamawiającego
pisemnie, w terminie do 30 dni przed planowaną zmianą. W takich przypadkach
wynagrodzenie
Wykonawcy
z
ostanie wypłacone proporcjonalnie do wykonanych
i protokolarnie odebranych usług, zgodnie z §4 ust. 6 umowy.”. Odwołujący w ramach tego
zarzutu wnosił w odwołaniu o:
Modyfikację § 4 ust 7 proponowanych postanowień umowy w następujący sposób lub
równoważny: „7. W przypadku wyłączenia z eksploatacji i użytkowania obiektów oraz
powierzchni przewidzianych do wykonania usługi Zamawiający zastrzega sobie prawo
odpowiedniego zmniejszenia wynagrodzenia w oparciu o ceny jednostkowe określone
w załączniku nr 6 do umowy i różnice w ilości powierzchni do utrzymania porządków określone
w załączniku nr 1, 2, 3, 4 do umowy z zastrzeżeniem zapisów § 14 ust 8 niniejszej umowy”
Modyfikację § 14 ust 8 proponowanych postanowień umowy poprzez dodanie po pkt 4) pkt
5) w następującym brzmieniu lub równoważnym:
„5) Ograniczenie zakresu zamówienia, o którym mowa powyżej nie może skutkować
zmniejszeniem łącznej wartości brutto usług, stanowiących przedmiot umowy, do wartości
niższej, niż 90% kwoty, o której mowa w § 4 ust 1".
W pozostałym zakresie Izba odniesie się przy rozpoznawaniu zarzutów.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 Pzp),
oceniając wiarygodność i moc dowodową, po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału (art. 542 ust. 1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
Odnośnie zarzutu pierwszego Izba uznała w/w zarzut za podlegający uwzględnieniu.
Po pierwsze, zgodnie z art. 433 pkt 4 Pzp: "Projektowane postanowienia umowy nie
mogą przewidywać możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez zamawiającego bez
wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron".
Po drugie należy wskazać, że niniejszy przepis jest efektem ugruntowanego
orzecznictwa sądów powszechnych oraz KIO. M.in.: „Zgodnie z ustaloną linią orzeczniczą
zakazane jest redagowanie postanowień umowy o zamówienie publiczne w taki sposób, że
zakres czy wolumen zamówienia zależy w całości od zdarzeń przyszłych i niepewnych.”
(wyrok KIO z 06.11.2014 r., sygn. akt: KIO
2177/14), „(…)wykonawcy, przystępując do
postępowania przetargowego, dokonują analizy kosztów, która wpływa następnie na
wysokość ceny, a ta z kolei jest jednym z podstawowych kryteriów oceny oferty. W zależności
od wielkości zamówienia dostawca może wprowadzić określone rabaty. Musi mieć zatem
pewność, że zrealizuje w przyszłości (...) zamówienie w pewnym minimalnym zakresie.
Dlatego też sąd uznał, że postanowienia projektu umowy winny być zmodyfikowane w taki
sposób, aby dostawca, stosując zasadę pewności obrotu i możliwości zaplanowania
sprzedaży na określonym poziomie, miał pewność, że zawarta umowa pozwoli mu sprzedać
co najmniej określoną część zamówionej ilości towaru" (
Okręgowy w Warszawie w wyroku
z dnia
13 września 2005 r., sygn. akt:
V Ca 1110/04
). Z kolei
Sądu Okręgowego Warszawa
Praga (wyrok z dnia 23 listopada 2005 r., sygn. akt: IV Ca 508/05)
uznał, że niedopuszczalne
jest uzależnienie możliwości zmniejszenia zakresu przedmiotu umowy w części dotyczącej
ilości od potrzeb Zamawiającego, bowiem jest to sformułowanie tak ogólne, iż nie stanowi
w istocie żadnego realnego ograniczenia. Zakres zmniejszenia zamówienia pozostaje dla
wykonawców nieprzewidywalny, a zasadność takiego zmniejszenia trudno weryfikowalna.
Tymczasem wykonawca przystępując do postępowania przetargowego, dokonuje analizy
kosztów, która wpływa następnie na wysokość ceny. W konsekwencji sąd uznał, że zapisy
projektu umowy winny być zmodyfikowane w taki sposób, aby dostawca, stosując zasadę
pewności obrotu i możliwości zaplanowania sprzedaży na określonym poziomie, miał
pewność, że zawarta umowa pozwoli mu sprzedać co najmniej określoną część zamówionej
ilości towaru.
W efekcie powyższego, Izba uwzględniła niniejszy zarzut sformułowany przez
Odwołującego. Ani argumentacja Zamawiającego z odpowiedzi na odwołanie, jak
i z rozprawy
, że na tę chwilę nie zamierza ograniczać zamówienia, jak też że nie wie w jakim
zakresie ewentualne ograniczenie może mieć miejsce, nie zmienia stanowiska Izby w tym
zakresie.
Podobnie, Izba nie uznaje za argument istotny okoliczność, że Zamawiający nadal
współpracuje z Odwołującym, który realizuje na jego rzecz zawarte wcześniej kontrakty,
w ramach których obowiązują postanowienia umowy takie jak zaskarżone przez
Odwołującego. To, że aktualnie w umowach realizowanych na rzecz Zamawiającego nie ma
ograniczeń nie oznacza, że takie ograniczenia nie będą miały miejsca przy realizacji
przyszłego kontraktu. Jednocześnie, Izba nie uznaje za okoliczność różnicującą sytuacje
Zamawiającego okoliczność, że nie jest władny określać w sposób wiążący w jakim zakresie
ewentualnie nastąpi ograniczenie przedmiotu zamówienia z uwagi na to, iż nie jest
właścicielem majątku, którym jedynie administruje. W ocenie Izby, skoro Zamawiający jest
w stanie określić pułap ewentualnego zwiększenia przedmiotu zamówienia to powinien być
również w stanie określić pułap, w zakresie którego może mieć miejsce jego ewentualne
ograniczenie
. Nadto, Izba wskazuje za przytoczonym powyżej orzecznictwem, że
niedopuszczalne jest uzależnienie możliwości zmniejszenia zakresu przedmiotu umowy
w
części dotyczącej ilości od potrzeb Zamawiającego, bowiem jest to sformułowanie tak
ogólne, iż nie stanowi w istocie żadnego realnego ograniczenia. W ocenie, Izby Zamawiający
winien uzgodnić pułap takiego ograniczenia z właścicielem majątku, którym administruje.
Powszechnie obowiązujące bowiem przepisy, a takim przepisem jest art. 433 pkt 4 Pzp
nakładają na Zamawiającego taki obowiązek, od którego nikt Zamawiającego nie jest władny
zwolnić. Tym bardziej, że podczas rozprawy Zamawiający nie zaprzeczał temu, że jemu
podobne instytucje takie ograniczenia jak
ie oczekuje Odwołujące wprowadziły do projektu
umowy.
Izba w sentencji nie narzuciła konkretnego postanowienia projektu umowy, a jedynie
wytyczn
ą kierunkową, dając Zamawiającemu możliwość dokonania stosownych uzgodnień
z właścicielem majątku, którym administruje w tym zakresie. Ewentualnie zastosowanie
rozwiązań zastosowanych przez instytucje podobne do Zamawiającego, tudzież zastosowanie
rozwiązania zawnioskowanego przez Odwołującego w odwołaniu. Jednocześnie, Izba
wskazuje, że zgodnie z dyspozycją przepisu art. 554 ust. 6 Pzp Izba nie może nakazać
wprowadzenia do umowy postanowienia określonej treści.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie
pierwsze, 554 ust. 1 pkt 1 -
2 i ust. 3 pkt 1 lit. c) Pzp oraz orzekła jak w sentencji. Jednocześnie
obciążając kosztami Zamawiającego i zasądzając od niego na rzecz Odwołującego kwotę 15
000,00 zł tytułem zwrotu kosztów wpisu oraz kwotę 3 600,00 zł tytułem zwrotu wydatków
pełnomocnika, jak i dojazdu na rozprawę 885,50 zł, czyli łącznie 19 485, 50 zł 00 gr - na
podstawie dowodu uiszczenia wpisu i złożonego rachunku.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp
oraz art. 575 Pzp oraz § 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………………………