KIO 2606/24 WYROK Warszawa, dnia 13 sierpnia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 14.01.2025

Sygn. akt:  KIO 2606/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 13 sierpnia 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:    

Przewodniczący:  

Mateusz Paczkowski 

Protokolantka:  

Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  24 

lipca 2024 r. przez wykonawcę „ATR” S.R.  w postępowaniu prowadzonym przez 

zamawiającego Gmina Miejska Starogard Gdański 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  „ATR”  S.  R. i  zalicza  w poczet  kosztów 

postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych 

zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę „ATR” S.r R. tytułem wpisu od odwołania. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: 

………………………….. 

Sygn. akt: 

KIO 2606/24 


UZASADNIENIE 

Gmina  Miejska  Starogard  Gdański  (dalej:  „Zamawiający”),  prowadzi  z zastosowaniem 

przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. 

poz.  1605  ze 

zm.  dalej:  „ustawa  Pzp”)  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego 

w trybie  podstawowym  pn.: 

Pełnienie  wielobranżowego  nadzoru  inwestorskiego  nad 

inwestycją  pn.  „Budowa  sali  sportowej  wraz  z  łącznikiem  oraz  budowa  dwóch  wind 

istniejącej  części  szkoły”  (znak  postępowania:  RZP.271.11.2024).  Wartość  szacunkowa 

zamówienia  jest  poniżej  progów  unijnych.  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane 

Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w dniu  25  czerwca  2024  r.  pod  numerem  2024/BZP 

W  dniu  24  lipca  2024  r. 

odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie, 

przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca „ATR” S.R. (dalej: „Odwołujący”).  

Odwołanie  złożono  od  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  Pzp  czynności  Zamawiającego 

polegającej na: 

l . wyborze oferty wykonawcy B&ES M. L. 

(dalej: „B&ES”), 

2. odrzuceniu oferty Odwołującego. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1. art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i uznanie, że oferta B&ES jest 

ofertą  najkorzystniejszą,  w  sytuacji,  gdy  Zamawiający  przeprowadzając  rzetelną  ocenę 

złożonych ofert powinien był dojść do konstatacji, że to oferta złożona przez Odwołującego 

spełnia  wymogi  określone  w  SWZ  oraz  w  pełni  odpowiada  kryterium  najniższej  ceny 

wskazanemu w Rozdziale III pkt 5 SWZ. 

2.  art.  242  ust.  2  pkt  5)  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  112  ust.  2  pkt  4)  ustawy  Pzp  poprzez  ich 

niezastosowanie  i  przyznanie  ofercie  złożonej  przez  Odwołującego  0  punktów  w  zakresie 

kryterium  oceny  oferty  określonej  jako  „Doświadczenie”,  pomimo,  iż  Odwołujący  wykazał 

sposób  jednoznaczny i nie budzący  wątpliwości, że spełnia  wskazane w Rozdziale XVIII 

pkt 2 SWZ warunki udziału w postępowaniu. 

Odwołujący wniósł o: 

a) uwzględnienie odwołania, 

b) nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego zbadania i oceny oferty Odwołującego, 

w tym unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 


c) nakazanie Zamawiającemu powtórzenia oceny oferty Odwołującego i dokonania wyboru 

jego  oferty  jako  oferty  najkorzystniejszej  na  podstawie  określonych  w  postępowaniu 

kryteriów oceny oferty, 

d) zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, 

e) dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści odwołania. 

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  albowiem  wskutek 

niezgodnego  z  prawem  działania  Zamawiającego  traci  możliwość  jego  uzyskania. 

Niewątpliwym jest także, że Odwołujący jako strona kwestionująca prawidłowość odrzucenia 

własnej  oferty,  narażona  została  na  możliwość  poniesienia  szkody  dotyczącej  utraconych 

korzyści  w  postaci  zysku  z  realizacji  zamówienia,  a  także  straty  w  postaci  kosztów 

poniesionych na sporządzenie ofert i udział w postępowaniu.  

Odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem  ustawowego  terminu  określonego  w  art.  515 

ust.  1  pkt  2)  lit. 

a)  ustawy  Pzp.  Informację  stanowiącą  podstawę  dla  wniesienia  odwołania 

Odwołujący  uzyskał  w  dniu  19  lipca  2024  r.  (zawiadomienie  o  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty). W 

związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 24 lipca 2024 r. należy uznać 

za wniesione w 

wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie. 

Wpis od odwołania w kwocie 7 500,00 złotych (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero 

groszy) został uiszczony przelewem na  rachunek bankowy Urzędu  Zamówień Publicznych. 

Odwołujący  prawidłowo  przekazał  kopię  odwołania  Zamawiającemu  oraz  załączył 

potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.  

Stanowisko Odwołującego: 

W  kontekście  zarzutu  naruszenia  art.  239  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  Odwołujący  wskazał, 

że Zamawiający  oceniając  złożone  oferty  nie  uwzględnił  wszystkich  okoliczności,  na  które 

powoływał się Odwołujący i w konsekwencji niezasadnie odrzucił jego ofertę. Oferta złożona 

przez Odwołującego uzyskała 0 pkt w odniesieniu do kryterium „Doświadczenia”. Odwołujący 

podkreślił,  że  uczynił  zadość  wszelkim  wymaganiom,  w  tym  także  kwestii  wymogów 

zakresie  kwalifikacji  i  doświadczenia  branżowego  —  już  na  etapie  składania  oferty. 

Odwołujący dalej  podnosił, iż  w  złożonej  ofercie  przez  Odwołującego,  a  także  następnie 

uzupełnieniu  zawartym  w  wyjaśnieniach  z  dnia  9  lipca  2024  r.  przedstawiono  dane 

odnoszące  się  do  kwalifikacji  zdolności  technicznych  lub  zawodowych  Inspektora  Nadzoru 

Robót  Konstrukcyjno-Budowlanych.  Odwołujący  podkreślił,  iż  Zamawiający  określając 

niezbędne  wymogi  kwalifikacji  w  kryterium  „Doświadczenie”,  przyznawane  za  liczbę 

pełnionych funkcji inspektora nadzoru lub kierownika robót branży konstrukcyjno-budowlanej 


(od  rozpoczęcia  do  zakończenia  robót)  wskazał,  iż  mają  dotyczyć  zadań  polegających  na 

budowie/przebudowie/remoncie  obiektu  budowlanego  o  kubaturze  minimum  7.000  m

wartości  robót  minimum  5.000.000  00  zł  brutto  za  każde  zadanie.  W  ogłoszeniu 

zamówieniu  ani  w  dokumentacji  postępowania  nie  wskazano  zdaniem  Odwołującego 

sposobu,  w  j

aki  oferenci  mieli  dowieść  spełnienia  przesłanek  wymienionych  w  Rozdziale 

XVIII  pkt  SWZ  oraz  w  Rozdziale  XXVI  pkt  3  SWZ. 

W konsekwencji powyższych rozważań, 

za 

zasadny  należy  w  ocenie  Odwołującego  uznać  zarzut  naruszenia  art.  242  ust.  2  pkt  5) 

ustawy Pzp w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp 

albowiem Odwołujący uczynił zadość 

wszelkim  wymogom  nałożonym  na  niego  w  postępowaniu  przetargowym,  w  tym  także 

określonym  przesłankom  doświadczenia  zawodowego  i  kwalifikacji  wymienionych 

w Rozdziale  XVIII  pkt  2b  SWZ  oraz  w  Rozdziale  XXVI  pkt  3  SWZ. 

Mając  na  względzie 

powyższe,  Odwołujący  uznał,  iż  brak  przyznania  mu  punktów  w  kategorii  „Doświadczenie” 

było całkowicie nieuzasadnione w świetle przedstawionych w ofercie okoliczności. W sytuacji 

bowiem,  gdy  z

amawiający  nie  jest  w  stanie  zweryfikować  poprawności  czy  też  zupełności 

danych  zawartych  w  ofercie  powinien  on  w  pierwszej  kolejności  skorzystać  z  uprawnień, 

które  przewidział  dla  niego  ustawodawca.  Na  gruncie  ustawy  Pzp,  podstawowym 

instrumentem 

służącym  weryfikowaniu  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia  jest  właśnie 

instytucja wyjaśnień zawarta w art. 223 ust. 1 ustawy Pzp. 

Stanowisko Zamawiającego: 

Zamawiający  pismem  z  dnia  6  sierpnia  2024  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc 

oddalenie odwołania w całości. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy,  na  podstawie  zgromadzonego  w 

sprawie  materiału 

dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła 

zważyła, co następuje: 

Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona 

żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  odwołanie  nie  zawierało  braków 

formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie. 

Izba  ustaliła  ponadto,  że  Odwołujący  wykazał  przesłanki  skorzystania  ze  środków  ochrony 

prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Izba ustaliła, iż w ustawowym terminie do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden 

wykonawca. 


Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje

Biorąc  pod  uwagę  stanowiska  Stron  oraz zgromadzony  materiał  dowodowy,  Izba  uznała, 

że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie i podlegało oddaleniu. 

Izba  ustaliła  następujący  stan  faktyczny  na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

W pkt 3 rozdziału XXVI SWZ określił pozacenowe kryterium oceny ofert „Doświadczenie”: 

„(D)  Kryterium  doświadczenie  będzie  oceniane  według  poniższych  zasad:  Punkty 

kryterium  doświadczenie  będą  przyznawane  za  liczbę  pełnionych  funkcji  inspektora 

nadzoru  lub  kierownika  robót  branży  konstrukcyjno-budowlanej  (od  rozpoczęcia 

do 

zakończenia  robót)  na  zadaniu  polegającym  na  budowie/przebudowie/remoncie  obiektu 

budowlanego  o  kubaturze  minimum  7.000  m3  i  wartości  robót  minimum  5.000.000,00  zł 

brutto  zł  każde  zadanie.  W  przypadku  gdy  osoba,  która  będzie  pełniła  funkcje  inspektora 

nadzoru  branży  konstrukcyjno-budowlanej  posiada  wyżej  opisane  doświadczenia 

w realizacji:  

1 zadania 

– oferta otrzyma 0 pkt;  

2 zadań – oferta otrzyma 20 pkt;  

3 lub więcej zadań – oferta otrzyma 40 pkt.  

Osoba, która zostanie wykazana przez wykonawcę w formularzu ofertowym powinna zostać 

również  wskazana  w  wykazie  osób  składanym  na  okoliczność  potwierdzenia  spełnienia 

warunków udziału w postępowaniu. W przypadku zmiany osoby, która będzie pełnić funkcję 

projektanta  branży  drogowej  na  inną  osobę,  nawet  z  zachowaniem  równoważnego 

doświadczenia skutkować będzie przyznaniem Wykonawcy w powyższym kryterium 0 pkt”. 

Zgodnie z treścią SWZ, załącznikiem do SWZ był Formularz ofertowy. We wzorze Załącznika 

nr 2 do Formularza ofertowego pn. 

„Wykaz doświadczenia inspektora branży konstrukcyjno-

budowlanej

”  wymagano  wykazania  doświadczenia  wskazanego  w  pkt  II.2  Formularza 

ofertowego inspektora nadzoru branży konstrukcyjno-budowlanej poprzez podanie w formie 

tabelarycznej  dla  poszczególnych  zadań  następujących  informacji:  nazwę  zamawiającego, 

nazwę zadania/robót, informację, czy zadanie obejmowało budowę lub przebudowę obiektu 

budowlanego, 

kubaturę obiektu oraz wartość robót. 

„Wykazie  doświadczenia  inspektora  branży  konstrukcyjno-budowlanej”  złożonym  przez 

Odwołującego razem z ofertą wskazano 5 zadań, między innymi w ten sposób iż: 

- zadanie z poz. 1. - 

podano kubaturę obiektu w jednostce m

, a wartość robót ok. 25 mln zł, 


-  zadanie  z  poz.  2.  - 

nie  podano  nazwy  zamawiającego  oraz  kubatury  obiektu,  a  wartość 

robót ok. 50 mln zł, 

-  zadanie  z  poz.  3.  - 

nie  podano  nazwy  zamawiającego  oraz  kubatury  obiektu,  a  wartość 

robót ok. 180 mln zł, 

-  zadanie  z  poz.  4.  - 

nie  podano  nazwy  zamawiającego  oraz  kubatury  obiektu,  a  wartość 

robót ok. 115 mln zł, 

- zadanie z poz. 5. - 

podano kubaturę obiektu w jednostce m

, a wartość robót ok. 43 mln zł.  

W  dniu  9  lipca  2024  r.  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  4  lipca  2024  r., 

Odwołujący udzielił wyjaśnień odnośnie zaoferowanej przez siebie ceny w postępowaniu. 

W  zawiadomieniu  o  wyniku  postępowania  z  dnia  19  lipca  2024  r.,  Zamawiający  podał, 

iż oferta  Odwołującego  w  kryterium  cena  uzyskała  60  pkt,  natomiast  w  kryterium 

doświadczenie 0 pkt, co pozwoliło na umieszczenie oferty Odwołującego na piątym miejscu 

w rankingu ofert, podczas, gdy oferta z najwyższą punktacją uzyskała łącznie 90 pkt (50 pkt 

cena,  40  pkt  doświadczenie).  Żadna  ze  złożonych  ofert  w  postępowaniu  nie  została 

odrzucona. 

Mając  powyższe  ustalenia  na  względzie,  a  także  treść  odwołania,  Izba  w  pierwszej 

kolejności  poczyniła  kilka  uwag  wyjaśniających.  Odwołujący  w  treści  odwołania  wskazał, 

iż wniósł  odwołanie  między  innymi  od  czynności  polegającej  na  odrzuceniu  swojej  oferty. 

Czynność  odrzucenia  swojej  oferty  podnosił  również  przy  wykazywaniu  interesu 

we 

wniesieniu  odwołania,  a  także  w  uzasadnieniu  zarzutów.  Abstrahując  od  skuteczności 

wniesienia odwołania i interesu we wniesieniu odwołania, które jak już wyżej Izba stwierdziła, 

zostały  wykazane,  a  także  pozostałej  treści  uzasadnienia  zarzutów,  to  podnoszenie  przez 

Odwołującego okoliczności niemającej miejsca w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie 

zamówienia,  czyli  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  było  niezasadne.  Należy  wyjaśnić, 

iż oferta  Odwołującego  nie  została  przez  Zamawiającego  odrzucona,  lecz  w  zakresie 

jednego  z  kryteriów  oceny  ofert  uzyskała  zerową  punktację,  która  nie  pozwoliła 

Odwołującemu  na  uzyskanie  wyższej  (najwyższej)  punktacji  w  rankingu  ofert.  Stąd  też 

dalsze 

rozważania pod kątem niezaistniałej czynności Zamawiającego w postaci odrzucenia 

oferty Odwołującego należy uznać za oczywiście zbyteczne. Po drugie, w treści zarzutu nr 2 

odwołania,  pojawia  się  kwestia  spełniania  przez  Odwołującego  warunków  udziału 

postępowaniu  i  naruszenia  art.  112  ust. 2  pkt  4)  ustawy  Pzp.  Należy  więc  wyjaśnić, 

iż w przedmiotowym  postępowaniu  również  nie  zostało  przez  Zamawiającego  stwierdzone, 

iż Odwołujący nie spełniał któregokolwiek z postawionych warunków udziału w postępowaniu 

(patrz pkt 2 rozdziału XVIII SWZ), co podobnie czyni bezprzedmiotowym dalsze rozważania 


w  tym  przedmiocie.  Po 

trzecie,  w  treści  zarzutu  nr  1  odwołania  pojawiło  się  odniesienie 

do 

pkt  5  rozdziału  III  SWZ,  zgodnie  z  którym:  „W  celu  ograniczenia  liczby  wykonawców 

zamawiający  przyjmie  kryterium  najniższej  ceny.  Zaproszenie  zostanie  skierowane 

do 

wykonawców,  którzy  w rankingu  opracowanym  na  podstawie  powyższego  kryterium 

zajmą  miejsca  od  1  do  3.  Jeśli  na  pozycji  3  zostanie  sklasyfikowanych  dwóch  lub  więcej 

wykonawców,  zamawiający  również  tych  wykonawców  zaprosi  do  negocjacji”.  Istotnie, 

postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie  podstawowym  z  możliwością  negocjacji,  o  którym 

mowa  w  art.  275  pkt  2)  ustawy  Pzp  (patrz  pkt  2  rozdziału  III  SWZ).  Niemniej  jednak,  jak 

oświadczył  Zamawiający  w odpowiedzi  na  odwołanie,  w  przedmiotowym  postępowaniu  nie 

zdecydował  się  na prowadzenie  negocjacji,  stąd  też  kryterium  wyłonienia  wykonawców 

do 

prowadzenia  negocjacji  nie  znalazło  zastosowania,  bowiem  Zamawiający  skorzystał 

ze 

swojego  uprawnienia,  jakim  była  decyzja  o  nieprowadzeniu  negocjacji.  W  takim 

przypadku  Z

amawiający  musi  dokonać  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  spośród 

niepodlegających  odrzuceniu  ofert  złożonych  w  odpowiedzi  na  ogłoszenie  o  zamówieniu. 

Przechodząc  więc  do  meritum,  w  ocenie  Izby  całościowa  analiza  treści  wniesionego 

odwołania  pozwala  na stwierdzenie,  iż  istota  sporu  sprowadza  się  do  okoliczności 

polegającej  na  nieprzyznaniu  punktów  ofercie  Odwołującego  w  ramach  kryterium 

„doświadczenie” i do tej kwestii będą sprowadzały się dalsze uwagi poczynione przez Izbę. 

Zgodnie 

więc  z  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp,  zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę 

na 

podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.  

Ponadto wedle art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, w 

toku badania i oceny ofert zamawiający może 

żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz  przedmiotowych 

środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne 

jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej 

oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

Natomiast zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 1)-3) ustawy Pzp, 

zamawiający poprawia w ofercie: 

oczywiste  omyłki  pisarskie,  oczywiste  omyłki  rachunkowe,  z  uwzględnieniem  konsekwencji 

rachunkowych  dokonanych  poprawek, 

inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty 

dokumentami  zamówienia,  niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty  –  niezwłocznie 

zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. 

Mając powyższe ustalenia faktyczne i prawne, Izba doszła do wniosku, iż w złożonym przez 

Odwołującego  razem  z  ofertą  „Wykazie  doświadczenia  inspektora  branży  konstrukcyjno-

budowlanej”,  Odwołujący  nie  wskazał  wymaganych  danych,  które  pozwalałyby 

Zamawiającemu  na  przyznanie  punktacji  w  ramach  pozacenowego  kryterium  oceny  ofert 


„doświadczenie”.  W  ww.  Wykazie  w  przypadku  trzech  pozycji  (poz.  2.,  3.  i  4.)  Odwołujący 

ogóle  nie  podał  kubatury  obiektu.  W  przypadku  dwóch  pozostałych  pozycji  (poz.  1.  i  5.) 

kubatura została wyrażona w jednostce m

, a nie w m

, co przypuszczalnie 

można by uznać 

za  omyłkę  pisarską  w  zakresie  samej  jednostki  podanej  wartości.  Jednakże,  przynajmniej 

zakresie  pozycji  1.,  nie  można  mówić  o  takiej  omyłce,  gdyż  sam  Odwołujący, 

wyjaśnieniach  rażąco  niskiej  ceny  z  dnia  9  lipca  2024  r.,  wskazywał  iż  powierzchnia 

obiektu z pozycji 1. 

to właśnie podane w ww. wykazie 24 tys. m

, natomiast kubatura obiektu 

wynosiła  84  tys.  m

.  Bezsprzecznie  zatem,  w  co  najmniej  czterech  pozycjach  z  pięciu, 

Odwołujący  nie  podał  wymaganej  w  ww.  wykazie  kubatury  obiektu.  Należy  zauważyć  przy 

tym, iż kubatura obiektu była istotną wartością z punktu widzenia kryterium „doświadczenie”. 

Zamawiający bowiem wprost w treści SWZ podawał, iż: „Punkty w kryterium doświadczenie 

będą  przyznawane  za  liczbę  pełnionych  funkcji  inspektora  nadzoru  lub  kierownika  robót 

branży  konstrukcyjno-budowlanej  (od  rozpoczęcia  do zakończenia  robót)  na  zadaniu 

polegającym na budowie/przebudowie/remoncie obiektu budowlanego o kubaturze minimum 

7.000  m3 

(…)”. Niewątpliwie zatem brak w tym zakresie nie pozwalał na punktację danych 

pozycji 

(należy przy tym zauważyć, iż za ewentualne wykazanie się tylko jednym zadaniem 

wykonawca nie otrzymywał punktów zgodnie z treścią SWZ).  

Izba  zwróciła  też  uwagę,  iż  Odwołujący  podnosił  w  treści  odwołania,  że  w  złożonej  ofercie 

przez  Odwołującego,  a  także  następnie  w uzupełnieniu  zawartym  w  wyjaśnieniach  z  dnia 

lipca 2024 r. przedstawiono dane odnoszące się do kwalifikacji zdolności technicznych lub 

zawodowych  Inspektora  Nadzoru  Robót  Konstrukcyjno-Budowlanych.  Jak  już  wyżej  Izba 

ustaliła, z  samego wykazu złożonego przy  ofercie Odwołującego  nie sposób było wywieść, 

jaka  była  choćby  kubatura  obiektów  czterech  z  pięciu  pozycji,  co  nie  pozwalała 

na 

przyznanie przez Zamawiającego punktów w ramach kryterium „doświadczenie”. Co zaś 

się tyczy wskazania Odwołującego, iż uzupełnienie danych zawarto w wyjaśnieniach z dnia 

lipca  2024  r.  to  należy  wyraźnie  podkreślić,  iż  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  nie  służą 

uzupełnianiu  treści  oferty.  Takim  celom  co  do  zasady  nie  służy  również  przywoływana 

treści odwołania instytucja wyjaśniania treści oferty, o której mowa w art. 223 ust. 1 ustawy 

Pzp. 

Procedura udzielenia zamówienia publicznego jest procedurą sformalizowaną, a treść 

złożonych w toku postępowania ofert, co do zasady, nie może ulec zmianie. Wprowadzono 

jednak rozwiązania, dzięki którym drobne błędy, pomyłki lub niejasności w treści oferty mogą 

być  poprawiane  lub  wyjaśniane  (art.  223  ust.  2  ustawy  Pzp).  Granicą  dopuszczalnych 

poprawek oferty oraz wyjaśnień jej treści jest brak możliwości zmiany oferty. Odwołujący nie 

podnosił  rzecz  jasna,  iż  w  tym  przypadku  mieliśmy  do  czynienia  z  jakimikolwiek  omyłkami, 

które  mogłyby  ulec  poprawieniu  przez  Zamawiającego.  Izba  poczyniła  pokrótce  powyższe 

uwagi  wyłącznie  dla  zobrazowania,  kiedy  ingerencja  w  treść  pierwotnie  złożonej  oferty  jest 


dopuszczalna przepisami prawa. Tym samym, w pozostałych przypadkach, należy wywieść, 

iż zabronione jest dokonywanie jakichkolwiek poprawek w treści oferty wykonawcy. Przepisy 

ustawy  Pzp  nie  przewidują  zatem  uzupełnienia  treści  oferty,  czy  to  przy  okazji  wyjaśnień 

zaoferowanej  ceny,  czy  też  w  związku  z  wezwaniem  do  wyjaśnień  treści  oferty.  Stąd  też 

Zamawiający  nie  był  uprawniony  do  uwzględnienia  treści  złożonych  przez  Odwołującego 

dniu  9  lipca  2024  r.  wyjaśnień  pod  kątem  punktacji  w  ramach  pozacenowego  kryterium 

oceny  ofert.  To  od  wykonawcy  jako  profesjonalisty  w 

prowadzącemu  działalność 

gospodarczą w danej branży, decydującego się na złożenie oferty na realizację zamówienia 

publicznego,  oczekuje  się  należytej  staranności  nie  tylko  przy  samej  realizacji  zamówienia, 

ale  również  na  etapie  procedury  zmierzającej  do  wyłonienia wykonawcy,  w  tym  oczywiście 

do  sporządzenia  oferty  w  sposób  zgodny  z  przepisami  prawa  i  według  wymagań 

zamawiającego  zawartych  w  dokumentacji  postępowania.  Ponadto  w  treści  odwołania 

zawarto  stwierdzenie

,  iż  w  dokumentacji  postępowania  nie  wskazano  sposobu,  w  jaki 

oferenci  mieli  dowieść  spełnienia  wymogów  kwalifikacji  doświadczenia  dla  przyznania 

punktacji  w  ramach  ww.  kryterium.  W

skazać  należy  zatem,  że  Zamawiający  wyraźnie 

zakreślił  w  dokumentacji  postępowania,  w  jaki  sposób  należało  wykazać  doświadczenie 

posiadane  przez  wskazanego  przez  wykonawcę  inspektora  branży  konstrukcyjno-

budowlanej 

w celu otrzymania punktów w ramach ww. kryterium, a mianowicie wraz z ofertą 

należało  przedłożyć  wypełniony  zgodnie  ze  wzorem  Załącznik  nr  2  do  Formularza 

ofertowego  pn.  „Wykaz  doświadczenia  inspektora  branży  konstrukcyjno-budowlanej”. 

Odwołujący  właściwie  odczytał  intencje  Zamawiającego  i  przedłożył  ww.  wykaz,  niemniej 

nieznanych  przyczyn  wykaz  Odwołującego  zawierał  ww.  braki,  których  nie  można  było 

uzupełnić dla potrzeb przyznania punktacji w ramach ww. kryterium. 

Reasumując  powyższe,  Izba  uznała,  że  odwołanie  nie  zasługiwało  na  uwzględnienie, 

a w 

działaniach Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy 

Pzp. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 

ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 w zw. z § 5 pkt 1) rozporządzenia w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r.  poz. 2437).

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:  …………………………..