Sygn. akt: KIO 2633/24
WYROK
Warszawa, dnia 14 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
26 lipca 2024 r. przez wykonawcę: Arp e-Vehicles Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Związek Powiatowo-Gminny „Oławskie
Przewozy Gminno-
Powiatowe” z siedzibą w Oławie
przy udziale
uczestników po stronie zamawiającego:
A. wykonawcy Electrobus
Europe Zrt z siedzibą w Budapeszcie (Węgry)
B. wykonawcy
KARSAN OTOMOTİV SANAYİİ VE TİCARET A.Ş. z siedzibą w Bursie
(Turcja)
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza do
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) poniesioną przez zamawiającego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 984 zł 00 zł (słownie: dziewięćset osiemdziesiąt cztery
złote zero groszy) poniesioną przez zamawiającego tytułem dojazdu na
posiedzenie i rozprawę;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 4 584 zł 00 gr (słownie:
cztery
tysiące pięćset osiemdziesiąt cztery złote zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 2633/24
Uzasadnienie
Zamawiający: Związek Powiatowo-Gminny „Oławskie Przewozy Gminno-Powiatowe”
z
siedzibą w Oławie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pod nazwą „Dostawa autobusów elektrycznych wraz z systemami ich ładowania”
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 18 czerwca 2024 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 359680-2024.
I. W dniu 26 lipca 2024 r. wykonawca Arp e-
Vehicles Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy (dalej:
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec:
czynności Zamawiającego, polegającej na udzieleniu przez Zamawiającego odpowiedzi
na wniosek o wyjaśnienie treść SWZ z dnia 08.07.2024r. dopiero w dniu 18.07.2024r.,
tj. z naruszeniem terminu ustawowego, o którym mowa w art. 135 ust. 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych [dalej: „ustawa Pzp”] (niezwłocznie,
jednak nie później niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert), pomimo że
wniosek o wyjaśnienie treści SWZ wpłynął do Zamawiającego na 14 dni przed upływem
terminu składania ofert;
zaniechania czynności przez Zamawiającego, polegającego na nieprzedłużeniu przez
Zamawiającego – wbrew dyspozycji art. 135 ust. 3 ustawy Pzp – terminu składania ofert
o czas niezbędny do zapoznania się wszystkich zainteresowanych wykonawców
z
wyjaśnieniami treści SWZ udzielonymi w dniu 18.07.2024r., niezbędnymi do
należytego przygotowania i złożenia ofert, pomimo tego, że Zamawiający nie udzielił
tych wyjaśnień w terminach, o których mowa w art. 135 ust. 2 ustawy Pzp.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art. 135 ust. 2 ustawy Pzp
poprzez udzielenie przez Zamawiającego odpowiedzi na
wniosek o wyjaśnienie treść SWZ z dnia 08.07.2024r. dopiero w dniu 18.07.2024r., tj.
z
naruszeniem terminu ustawowego (niezwłocznie, jednak nie później niż na 6 dni przed
upływem terminu składania ofert), pomimo że wniosek o wyjaśnienie treści SWZ wpłynął
do Zamawiającego na 14 dni przed upływem terminu składania ofert (22.07.2024r.);
2. art. 135 ust. 3 ustawy Pzp
poprzez nieprzedłużenie przez Zamawiającego terminu
składania ofert o czas niezbędny do zapoznania się wszystkich zainteresowanych
wykonawców z wyjaśnieniami treści SWZ udzielonymi przez Zamawiającego w dniu
18.07.2024r., niezbędnymi do należytego przygotowania i złożenia ofert, pomimo tego,
że Zamawiający nie udzielił tych wyjaśnień w terminach, o których mowa w art. 135 ust.
2 ustawy Pzp;
3. art. 137 ust. 6 ustawy Pzp
poprzez nieprzedłużenie przez Zamawiającego terminu
składana ofert o czas niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie
oferty, pomimo tego, że udzielone przez Zamawiającego w dniu 18.07.2024r.
wyjaśnienia treści SWZ prowadzą do zmiany SWZ i mają istotne znaczenie dla
sporządzenia prawidłowej oferty oraz wymagają od wykonawców dodatkowego czasu
na zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie ofert.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Z
amawiającemu unieważnienia Postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy
Pzp
z uwagi na to, że postępowanie o udzielenie zamówienia, obarczone jest niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
Dodatkowe stanowisko w sprawie Odwołujący przedstawił w piśmie wniesionym w dniu
12 sierpnia 2024 r.
II. Pismem wniesionym w dniu 7 sierpnia 2024 r. Z
amawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 2 ustawy Pzp,
a w
przypadku nieuwzględnienia tego wniosku – o oddalenie odwołania.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosili:
− wykonawca Electrobus Europe Zrt z siedzibą w Budapeszcie (Węgry),
− wykonawca KARSAN OTOMOTİV SANAYİİ VE TİCARET A.Ş. z siedzibą w Bursie
(Turcja).
Ww. wykonawcy
poparli stanowisko Zamawiającego.
Wykonawca
KARSAN OTOMOTİV SANAYİİ VE TİCARET A.Ş. z siedzibą w Bursie (Turcja)
przedstawił stanowisko w sprawie w piśmie wniesionym w dniu 9 sierpnia 2024 r. Wniósł
o
odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 2 ustawy Pzp, a w przypadku
nieuwzględnienia tego wniosku – o oddalenie odwołania.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba
uznała, że nie zachodzi podstawa do odrzucenia odwołania, o której mowa w art. 528 pkt
2 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie
zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony. Niesporna jest okoliczność, że Odwołujący nie
złożył oferty w Postępowaniu. Odwołujący nie należy zatem do kręgu uczestników
Postępowania na etapie rozpoczynającym się z momentem upływu terminu składania ofert.
W z
wiązku z tym, w ocenie składu orzekającego wyznaczonego do rozpoznania niniejszej
sprawy,
Odwołujący nie mógłby zostać uznany za podmiot uprawniony do wnoszenia środków
ochrony prawnej w ramach tego etapu
Postępowania, tj. przede wszystkim wobec czynności
i
zaniechań Zamawiającego w ramach badania i oceny ofert. Natomiast podniesione
w
odwołaniu zarzuty dotyczącą wcześniejszego etapu Postępowania, tj. etapu przed terminem
składania ofert. Na tym etapie Odwołujący, jako podmiot zainteresowany złożeniem oferty
w
Postępowaniu, podlegał kwalifikacji jako wykonawca. Zgodnie z art. 7 pkt 30 ustawy Pzp pod
pojęciem „wykonawcy” należy rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót
budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega
się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia
publicznego.
Skoro Odwołującego należy zaliczyć do kategorii „wykonawcy” na etapie
Postępowania przed terminem składania ofert, to nie można go uznać za podmiot
nieuprawniony do wnoszenia środków ochrony prawnej wobec czynności i zaniechań
Zamawiającego na tym etapie Postępowania. Okoliczność, że w chwili wniesienia odwołania
Postępowanie było już na innym etapie nie ma żadnego znaczenia – terminy na wniesienie
odwołania zostały szczegółowo uregulowane w ustawie Pzp, a kwestia ta podlega ocenie na
gruncie innej podstawy odrzucenia
odwołania (art. 528 pkt 3 ustawy Pzp). Podniesione
w
odwołaniu zarzuty opierają się m.in. na twierdzeniu Odwołującego o uniemożliwieniu mu
przez
Zamawiającego złożenia oferty w Postępowaniu. Dlatego wymaganie od Odwołującego,
aby pomimo podnoszonej niemożliwości złożenia oferty, taką ofertę jednak złożył – choć
wyłącznie w celu utrzymana prawa do wnoszenia środków ochrony prawnej – należy uznać za
nieracjonalne i niezasadne
. Jedynie na marginesie należy zauważyć, że gdyby Odwołujący
złożył taką ofertę wyłącznie w ww. celu (tj. z ostrożności, żeby uniknąć wniosku o odrzucenia
odwołania), prawdopodobnie spotkałby się z argumentacją strony przeciwnej o nieposiadaniu
interesu we wniesieniu odwołania (skoro był w stanie przygotować i złożyć ofertę).
Z dokumentacji postępowania wynika, że:
1) Przedmiotem zamówienia jest:
a.
dostawa
sztuk
fabrycznie
nowych,
nieeksploatowanych,
całkowicie
niskopodłogowych/niskowejściowych jednoczłonowych autobusów EV, klasy MIDI (7 szt.)
i
MAXI (3 szt.) do miejsca wskazanego przez Zamawiającego, o specyfikacji technicznej
zgodnej z Załącznikiem nr 1 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia, przystosowanych do
przewozu osób niepełnosprawnych wraz z dodatkowym wyposażeniem, oprogramowaniem
i
dokumentacją.
b. dostawa i montaż 5 sztuk fabrycznie nowych ładowarek stacjonarnych plug-in oraz
dostarczenie 5 sztuk fabrycznie nowych ładowarek mobilnych zgodnie z Załącznikiem nr 1 do
SWZ
– Opis przedmiotu zamówienia.
*Autobusy EV (dalej również „autobusy elektryczne” lub „autobusy”) – na potrzeby
postępowania zdefiniowane jako autobusy w rozumieniu art. 2 pkt 41 ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r.
– Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujące do napędu wyłącznie energię elektryczną
akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, zgodnie z art. 2 ust. 12
Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
2) W ramach przedmiotu zamówienia Wykonawca także m. in.:
a. Udzieli na rzecz Zamawiającego uprawnień Autoryzowanej Stacji Obsługi, w zakresie obsługi
i napraw dostarczonych autobusów EV, zgodnie z warunkami określonymi we Wzorze umowy
(Załączniku nr 6 do SWZ).
b. Przeprowadzi szkolenia pracowników Zamawiającego w zakresie, o jakim mowa w OPZ
zgodnie z warunkami określonymi we Wzorze umowy (Załączniku nr 6 do SWZ) i w Opisie
przedmiotu zamówienia (Załączniku nr 1 do SWZ).
c. Przekaże Zamawiającemu niezbędne instrukcje, katalogi, specyfikacje, dokumentacje
techniczne oraz inne wymagane opracowania odnoszące się do przedmiotu umowy, określone
we Wzorze umowy (Załączniku nr 6 do SWZ) i w Opisie przedmiotu zamówienia (Załączniku nr
1 do SWZ) i dostarczy je wraz z licencjami na korzystanie z tej dokumentacji.
d. Dostarczy niezbędne oprogramowania i systemy, o których mowa w Załącznikach do Opisu
przedmiotu zamówienia (Załączniku nr 1 do SWZ), wraz z dokumentacją oraz licencjami.
W dniu 13 lipca 2024 r.
Zamawiający udzielił następujących odpowiedzi na pytania wykonawcy:
„Pytanie nr 4:
a) Czy Zamawiający wyraża zgodę, aby System Monitorowania i Zarządzania Stacjami
Ładowania został zainstalowany na serwerze zewnętrznym (w chmurze), a dostęp do systemu
był realizowany za pomocą bezpiecznego, szyfrowanego połączenia HTTPS?
Po okresie gwarancji koszty utrzymania systemu w chmurze przechodzą na Zamawiającego.
Odpowiedź:
Nie
– Zamawiający nie dopuszcza proponowanego rozwiązania
b) Czy -
w przypadku jeśli serwer będzie zainstalowany w wewnętrznej sieci Zamawiającego -
Zamawiający udostępni Wykonawcy połączenie z wykorzystaniem klienta OpenVPN służące
do zdalnego łączenia się wykonawcy z serwerem Zamawiającego?
Odpowiedź:
Tak
– Zamawiający udostępni Wykonawcy zdalne połączenie
c) W przypadku instalacji systemu na serwerach Zamawiającego, prosimy o potwierdzenie, że
Zamawiający zapewni wszelkie niezbędne zasoby do prawidłowego działania i łączności
z
siecią dla prawidłowego działania systemu OCPP.
Odpowiedź:
Tak
– Zamawiający potwierdza
d) W przypadku jeśli to Wykonawca będzie odpowiedzialny za dostawę i instalację serwera
(hardware) prosimy o informację czy Zamawiający zapewni niezbędne pomieszczenie
(serwerownię), miejsca w szafie RACK oraz sieciowe urządzenia brzegowe.
Odpowiedź:
Tak
– Zamawiający zapewni”
W dniu 18 lipca 2024 r.
Zamawiający udzielił następującej odpowiedzi na pytanie wykonawcy
[pytanie z 8 lipca 2024 r.]:
„Pytania z dnia 08.07.2024
Pytanie nr 1:
Załącznik nr 1 do OPZ - Szczegółowe wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia - Część
1, Część 2, punkt 18. System monitoringu wewnętrznego oraz zewnętrznego.
Zamawiający
oczekuje
dostarczenia
oprogramowania
do
zamawiania
nagrań
z
wideomonitoringu wraz z odpowiednią infrastrukturą serwerową.
Czy pod pojęciem „infrastruktura serwerowa” zamawiający ma na myśli dostawę fizycznego
serwera do lokalizacji Zamawiającego, czy serwer wirtualny uruchomiony na zasobach
Zamawiającego lub Wykonawcy czy też wystarczającym będzie rozbudowa fizycznego serwera
Zamawiającego poprzez dostarczenie przez Wykonawcę, odpowiedniej ilości pamięci masowej
oraz RAM?
Odpowiedź:
Zamawiający przewiduje wykorzystanie fizycznego serwera w lokalizacji Zamawiającego, przy
czym wystarczającym rozwiązaniem będzie dostosowanie fizycznego serwera Zamawiającego,
poprzez dostarczenie przez Wykonawcę, odpowiedniej ilości pamięci masowej oraz pamięci
RAM, po uzgodnieniu ich pojemności z Zamawiającym.”
Nie było pomiędzy stronami sporne, że Zamawiający nie udzielił odpowiedzi na pytanie
wykonawcy z 8 lipca 2024 r. w terminie:
nie później niż na 6 dni przed upływem terminu
składania ofert. Odpowiedzi na to pytanie Zamawiający udzielił 18 lipca 2024 r., tj. na 4 dni
przed upływem składania ofert (22 lipca 2024 r.). Nie było również sporu co do tego, że ww.
p
ytanie wpłynęło do Zamawiającego nie później niż na 14 dni przed upływem terminu składania
ofert.
W ocenie składu orzekającego Izby pytanie z 8 lipca 2024 r. należy zakwalifikować jako
wniosek o wyjaśnienie treści SWZ. W związku z tym Izba uznała, że ww. działanie
Zamawiającego należy ocenić jako sprzeczne z art. 135 ust. 2 ustawy Pzp. Zgodnie z tym
przepisem z
amawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później
niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert albo nie później niż na 4 dni przed upływem
terminu składania ofert w przypadku, o którym mowa w art. 138 ust. 2 pkt 2, pod warunkiem że
wniosek o wyjaśnienie treści SWZ wpłynął do zamawiającego nie później niż na odpowiednio
14 albo 7 dni przed upływem terminu składania ofert. Jednakże, zdaniem składu orzekającego
Izby
, powyższa sytuacja – w okolicznościach faktycznych rozpoznanej sprawy – nie pociąga za
sobą naruszenia przepisów art. 135 ust. 3 oraz art. 137 ust. 6 ustawy Pzp, jak również art. 255
pkt 6 ustawy Pzp
– choć w odniesieniu do ostatniej z ww. regulacji należy dodać, że zarzut
naruszenia tego przepisu nie został postawiony w odwołaniu. Zgodnie z art. 135 ust. 3 ustawy
Pzp j
eżeli zamawiający nie udzieli wyjaśnień w terminach, o których mowa w ust. 2, przedłuża
termin składania ofert o czas niezbędny do zapoznania się wszystkich zainteresowanych
wykonawców z wyjaśnieniami niezbędnymi do należytego przygotowania i złożenia ofert.
Zgodnie z art. 137 ust. 6 ustawy Pzp w
przypadku gdy zmiany treści SWZ są istotne dla
sporządzenia oferty lub wymagają od wykonawców dodatkowego czasu na zapoznanie się ze
zmianą SWZ i przygotowanie ofert, zamawiający przedłuża termin składania ofert o czas
niezbędny na zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie oferty. Przepisy ust. 4 i 5 stosuje
się. Zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
W odwołaniu Odwołujący podniósł, że odpowiedź udzielona w dniu 18 lipca 2024 r. zmieniała
postanowienia SWZ w zakresie
dotyczącym systemu monitoringu wewnętrznego oraz
zewnętrznego. W związku z tym Odwołujący zrezygnował ze składania oferty, gdyż zmiany
SWZ wprowadzone przez Zamawiającego wymagały rewizji oferty, ponownej analizy
dokumentacji oraz uzyskania nowej oferty od swojego podwykonawcy (producenta systemu
monitoringu), którym zamierzał się posłużyć przy wykonaniu zamówienia w zakresie dostawy
serwera przeznaczonego do gromadzenia nagrań monitoringu. Odwołujący stwierdził: „Ze
zmiany SWZ dokonanej przez Zamawiającego na skutek udzielonych wyjaśnień wynika, że
wystarczającym będzie rozszerzenie (rozbudowanie) serwera, który Zamawiający posiada.
Odwołujący nie miał jednak wystarczającego czasu, aby złożyć zapytanie do swojego
poddostawcy i pozyskać od poddostawcy ową ofertę na dostawę systemu monitoringu bez
serwera, za to z jego rozbudową.”
Izba
podzieliła stanowisko Zamawiającego i Przystępujących, że wiedzę odnośnie możliwości
wykorzystania fizycznego
serwera Zamawiającego Odwołujący powinien był pozyskać już
z
odpowiedzi udzielonych przez Zamawiającego na pytanie nr 4 w dniu 13 lipca 2024 r.,
a w
szczególności z odpowiedzi zawartej pod lit. c. Z odpowiedzi udzielonych na pytanie nr 4
wynika bowiem, że Zamawiający dopuścił możliwość instalacji oprogramowania na fizycznym
serwerze
Zamawiającego. W ocenie składu orzekającego Izby okoliczność, że odpowiedzi
Zamawiającego z 13 lipca oraz z 18 lipca 2024 r. nie dotyczą tego samego oprogramowania
nie ma istotnego znaczenia, gdyż Odwołujący nie wykazał, aby Zamawiający wymagał nie
jednego, a kilka
odrębnych serwerów. Już zatem 13 lipca 2024 r. Odwołujący mógł wystąpić do
poddostawcy o przedstawienie oferty
obejmującej także rozwiązanie polegające na
wykorzystaniu fizycznego serwera Zamawiającego. Natomiast 18 lipca 2024 r. Odwołujący
uzyskał ostateczne potwierdzenie możliwości uwzględnienia w ofercie takiego rozwiązania.
J
ednakże, mając na uwadze informacje wynikające z ww. odpowiedzi z 13 lipca 2024 r., nie jest
zasadne twierdzenie, że dopiero pięć dni później zaistniała możliwość zwrócenia się do
poddostawcy
z prośbą o wycenę, i że w konsekwencji Odwołującemu został tylko 1 dzień
roboczy na
zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie oferty.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że nie doszło do naruszenia przepisu art. 135 ust. 3
ustawy Pzp
. Z przepisu tego wynika, że nieudzielenie przez Zamawiającego wyjaśnień
w
terminie wynikającym z art. 135 ust. 2 ustawy Pzp pociąga za sobą konieczność przedłużenia
terminu składania ofert o czas niezbędny do zapoznania się przez wszystkich
zainteresowanych wykonawców z wyjaśnieniami niezbędnymi do należytego przygotowania
i
złożenia ofert. W ww. regulacji ustawodawca nie wskazał konkretnego terminu przedłużenia,
a zatem
w praktyce będzie on zależeć od konkretnych okoliczności sprawy. Może być on bardzo
krótki, jak i – w wyjątkowych okolicznościach - może w ogóle nie zaistnieć potrzeba przedłużenia
terminu składania ofert, jeżeli nie wystąpi sytuacja, kiedy potrzebny będzie dodatkowy „czas
niezbędny do zapoznania się wszystkich zainteresowanych wykonawców z wyjaśnieniami
niezbędnymi do należytego przygotowania i złożenia ofert”. Taka sytuacja wystąpiła w niniejszej
sprawie
, gdyż – jak już była o tym mowa powyżej - wiedzę odnośnie możliwości wykorzystania
fizycznego serwera Zamawiającego wykonawcy mogli pozyskać już z odpowiedzi na pytania
udzielone przez
Zamawiającego w dniu 13 lipca 2024 r. W konsekwencji, Izba nie stwierdziła
również naruszenia przepisu art. 137 ust. 6 ustawy Pzp. Poprzez udzielenie przez
Zamawiającego odpowiedzi na pytanie wykonawcy w dniu 18 lipca 2024 r. nie doszło do
dokonania
zmiany treści SWZ istotnej dla sporządzenia oferty lub wymagającej od
wykonawców dodatkowego czasu na zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie ofert.
Mając na uwadze powyższe, Izba nie stwierdziła naruszenia przepisów, które miało lub może
mieć istotny wpływ na wynik postępowania – za takie, w okolicznościach niniejszej sprawy, nie
może zostać uznane nieudzielenie przez Zamawiającego odpowiedzi na pytanie wykonawcy
z 8 lipca 2024 r. w terminie
wynikającym z art. 135 ust. 2 ustawy Pzp. W konsekwencji, bez
względu na przyjmowane stanowisko odnośnie zakresu stosowania art. 255 pkt 6 ustawy Pzp,
brak jest podstaw do uznania, że zaistniała podstawa unieważnienia postępowania,
uregulowana w tym przepisie.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: