KIO 2642/24 WYROK dnia 22 sierpnia 2024 roku

Stan prawny na dzień: 14.01.2025

Sygn. akt: KIO 2642/24 

WYROK 

z dnia 22 sierpnia 2024 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:     Ewa Sikorska 

Protokolant:         

Tomasz Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19  sierpnia  2024  roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 lipca 2024 r. przez wykonawcę 

IBKOL  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie,  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego  –  Rządową  Agencję  Rezerw  Strategicznych  w 

Warszawie 

Uczestnik  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego:  Allies  Incorporated 

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Warszawie 

orzeka: 

1. oddala odwołanie, 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  IBKOL  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Warszawie i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego: 

kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  oraz  kwotę 

zł 00 gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy),  poniesione  przez 

wykonawcę  IBKOL  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie  tytułem  – 

odpowiednio 

– wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika, 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 

ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 14 

dnia od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 2642/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Rządowa  Agencja  Rezerw  Strategicznych  w  Warszawie  –  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  dostawa 

sprzętu  CBRN  do  usuwania  skażeń  w  ramach  projektu  „Development  and  maintenance  of 

rescEU CBRN stockpiles in Poland"' z podziałem na dwie części.” Część 2 — dostawa rękawic, 

chusteczek, ręczników. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września 

2019  roku 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 roku, poz. 1605 ze zm.), zwanej 

dalej ustawy P.z.p. 

W dniu 26 lipca 2024 r. wykonawca 

IBKOL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

w Warszawie 

(dalej: odwołujący) wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami ustawy P.z.p. 

czynności i zaniechań zamawiającego w postępowaniu polegających na: 

niezgodnej  z  ustawą  P.z.p.  czynności  badania  i  oceny  ofert  w  części  nr  2 

p

ostępowania, 

odrzuceniu oferty IBKOL na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy P.z.p. jako 

niezgodnej z warunkami zamówienia; 

zaniechaniu odrzucenia oferty Alies Incorporeted Sp. z o.o. na podstawie art. 

226 ust. 1 pkt 5 ustawy P.z.p. 

jako niezgodnej z warunkami zamówienia; 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  ust.  1  ustawy  P.z.p.  poprzez  odrzucenie 

oferty 

odwołującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia, podczas gdy złożona oferta w 

pełni  odpowiada  warunkom  zamówienia,  tj.  jest  wykonana  z  mikrofibry  i  posiada  laminat 

barierowy; 

art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  z  art.  16  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  Allies  Incorporated  Sp.  z  o.o.  w  Warszawie  (

dalej  jako  „Allies”  lub 

„przystępujący), jako niezgodnej z warunkami zamówienia z uwagi na fakt, że zaoferowane w 

p

ostępowaniu w części nr 2, rękawice nie spełniają określonego w dokumentach zamówienia 

wymogu „niereaktywności” oraz posiadania „laminatu barierowego". 

Mając na względzie powyższe zarzuty odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania 

poprzez nakazanie z

amawiającemu w części nr 2 postępowania: 


unieważnienia  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy 

Allies, 

unieważnienia czynności oceny ofert, 

ponowienia czynności badania i oceny ofert,  

4) odrzucenia oferty Allies; 

5) wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy 

odwołującego 

Ponadto 

odwołujący  wniósł  o  przeprowadzenie  dowodu  z  całej  dokumentacji 

p

ostępowania,  w  szczególności  na  okoliczność  dokonania  ustaleń  faktycznych  co  do 

okoliczności opisanych w odwołaniu, jak również dokumentów wskazanych w treści odwołania 

na okoliczności w nim wskazane. 

Odwołujący  wniósł  również  o  zasądzenie  od  zamawiającego  kosztów  postępowania 

odwoławczego poniesionych przez odwołującego. 

Odwołujący wskazał, że jest wykonawcą w postępowaniu w części 2 i ma interes we 

wniesieniu odwołania i w uzyskaniu zamówienia, ponieważ w wyniku naruszających przepisy 

ustawy  P.z.p. 

czynności  i  zaniechań  zamawiającego  odwołujący  może  ponieść  szkodę, 

przejawiającą się w braku uzyskania zamówienia i utraty zysków płynących z jego realizacji. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  Formularzem  ofertowym  zaoferował  w  części  2 

Postępowania w zakresie odnoszącym się do rękawic do dekontaminacji skażeń czynnikiem 

CBRN  rękawice  producenta:  First  Line  Technology  LIC,  model:  FiberTect  Mitt  FiberTect-

ActivePoly-Dry Decon Mitt, typ: FBT-IO-L. 

Do Formularza ofertowego 

odwołujący załączył dokumenty potwierdzające spełnianie 

przez  oferowane  produkty  wymogów  wskazanych  w  Załączniku  nr  1  do  SWZ  —  „Opis 

przedmiotu zamówienia”, w postaci karty katalogowej, jak również szczegółowe oświadczenie 

pn.  „Tabela  zgodności/Compliance  table”  stanowiące  potwierdzenie  przez  producenta 

zgodności oferowanego produktu z wymaganiami opisanymi w Załączniku nr. 1 do SWZ. W 

ramach przedmiotowego dokumentu znajduje się informacja o spełnianiu przez zaoferowane 

przez IBKOL 

rękawice dekontaminacyjne poszczególnych wymagań SWZ: 

W  Lp.  1  ujętej  w  przedmiotowym  oświadczeniu  tabeli  w  zakresie  wymagania 

odnoszącego się do budowy rękawicy dekontaminacyjnej w zakresie wymagania: 

„-  rękawica  wykonana  z  niereaktywnej  mikrofibry  (tiret  1,  wiersz  czwarty  tabeli)  - 

wskazano, że: „TAK” 

opatrując  przedmiotowe  oświadczenie  dodatkowym  komentarzem  o  następującej 

treści: 


„Patented needle-punched non-woven polyester, higher surface area and absorbency 

than  any  commercial  microfiber.  It  is  made  of  non-reactive  material  and  demonstrated 

compatible with harsh PREZES chemicals to include high concentration hypochlorite, sulfuric 

acid, and nitric acid, as well as all  Traditional microfiber material melts into adhesive acidic 

glue when exposed to strong acids and other industrial chemicals. 

Demonstrated superior to traditional microfiber material: US Department of Homeland 

Security - UCRLTR-232176 glove made of non-reactive microfiber Activated carbon layer and 

secondary polyester layer provides barrier to user's hands” 

„Opatentowana włóknina poliestrowa igłowana, o większej powierzchni i chłonności niż 

jakakolwiek  komercyjna 

mikrofibra.  Jest  wykonana  z  niereaktywnego  materiału  i  wykazuje 

kompatybilność  z  agresywnymi  chemikaliami,  w  tym  podchlorynem  o  wysokim  stężeniu, 

kwasem siarkowym i azotowym, a także wszystkimi CWA. 

Tradycyjny materiał z mikrofibry topi się w kwaśny klej, gdy jest wystawiony na działanie 

silnych kwasów i innych chemikaliów przemysłowych. 

Wykazano 

wyższość  nad  tradycyjnym  materiałem  z  mikrofibry:  US  Department  of 

Homeland Security - UCRL-TR-

232176”. 

„-  mikrofibra  powinna  być  na  dwóch  zewnętrznych  stronach  rękawicy  (obustronne 

wykorzystanie),”  (tiret  3,  wiersz  szósty  tabeli)  —  wskazano,  że:  „TAK”  „YES”),  opatrując 

przedmiotowe oświadczenie dodatkowym komentarzem, że: 

„Gloves are useable on both sides" 

„Rękawice są użyteczne po dwóch stronach". 

rękawica w środku powinna być wykonana z laminatu barierowego chroniącego dłonie 

użytkownika  podczas  dekontaminacji”  (tiret  4,  wiersz  siódmy  tabeli)  -  wskazano,  że:  „TAK” 

(„YES"),  opatrując  przedmiotowe  oświadczenie  dodatkowym  komentarzem  o  następującej 

treści: 

„Activated carbon layer and secondary polyester layer provides barrier to user's hands” 

„Warstwa węgla aktywnego i dodatkowa warstwa poliestrowa zapewniają barierę dla 

dłoni użytkownika” . 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  ze  złożonego  wraz  z  ofertą  oświadczenia  producenta 

wynikało wprost, że potwierdza on, że oferowana rękawica dekontaminacyjna jest wykonana 

z mikrofibry (patrz tiret 

1 i 3 w poz. Lp. 1 Budowa rękawicy dekontaminacyjnej, wiersz czwarty 

i  szósty),  jak  również  potwierdzenie,  że  rękawica  w  środku  jest  wykonana  z  laminatu 

barierowego chroniącego dłonie użytkownika podczas dekontaminacji (patrz: tiret czwarty w 

poz. Lp. 1 Budowa rękawicy dekontaminacyjnej, wiersz siódmy tabeli). 

Odwołujący podniósł, że zamawiający sformułował wymaganie, by oferowane rękawice 

były wyprodukowane z „niereaktywnej mikrofibry”. Dokładnie takie określenie znajduje się w 


karcie  katalogowej  Allies,  w  ramach  której  stwierdza  się,  że  materiał  zewnętrzny  rękawicy 

DCON  Mitt  to  „niereaktywna  mikrofibra,  bezpieczna  dla  dłoni”,  zaś  materiał  wewnętrzny  do 

laminat barierowy chroniący dłoń użytkownika podczas działań dekontaminacyjnych. W ocenie 

o

dwołującego oferowany przez Allies asortyment w postaci rękawic dekontaminacyjnych nie 

spełnia wcale wymogu w zakresie niereaktywności oraz laminatu barierowego. 

Odwołujący wskazał, że zgodnie z załączonym raportem laboratorium LLNL (Lawrence 

Li

vermore National Laboratory) materiał, z którego wykonane są rękawice DCON Mitt reaguje 

na kwas azotowy, powodując rozpuszczenie materiału (strona 11 oraz Tabela 3 strona 12). 

Odwołujący stwierdził, że jego wewnętrzne badania potwierdziły reaktywność materiału 

również na kwas solny. 

Badania  potwierdzają  reaktywność  tego  materiału  na  popularny  kwas,  szeroko 

stosowany w przemyśle tworzyw sztucznych, w przemyśle chemicznym do produkcji nawozów 

mineralnych; w przemyśle chemicznym w procesach nitrowania, do produkcji barwników; w 

przemyśle spożywczym do czyszczenia aparatów i urządzeń ze stali kwasoodpornej oraz w 

ogrodnictwie do zakwaszania podłoża i wielu innych. Tym samym oferowany produkt reaguje 

na kwasy nie jest zgodny z wymaganiami Zamawiającego. 

Odwołujący wskazał, że według definicji laminat to kompozyt składający się z warstwy 

zbrojeniowej  i  lepiszcza  w  zwartym  zespoleniu  tworzący  barierę.  W  przypadku  rękawic 

M2Decon  Mitt  mamy  do  czynienia  z  trzema  luźno  zszytymi  warstwami  tylko  po  krawędzi 

zewnętrznej  rękawicy  bez  zwartości  między  poszczególnymi  warstwami,  co  dopuszcza 

przepływ między warstwami i dyskwalifikuje konstrukcję jako zwartej bariery, nie zapewniając 

jednocześnie wymaganej przez zamawiającego ochrony użytkownika. 

W  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  16  sierpnia  2024  roku  zamawiający  wniósł  o 

oddalenie odwołania w całości. 

Zamawiający ponadto wniósł o przeprowadzenie dowodów z tabel, rysunków i innych 

materiałów w odnośnikach (w tym linki do stron internetowych) na fakty niezgodności oferty 

o

dwołującego z warunkami zamówienia oraz zgodności oferty przystępującego z warunkami 

zamówienia. 

Zamawiający stwierdził, że definicje mikrofibry dostępne w różnych źródłach, również 

przytaczanych  przez 

odwołującego określają ten materiał jako syntetyczny polimer, który w 

wyniku  produkcji  staje  się  włóknem  charakteryzującym  się  parametrem  poniżej  1  deniera. 

Denier w definicji to jednostka miary 

grubości włókien lub przędzy. Podana wartość gęstości 

liniowej 

włókna warstwy zewnętrznej wykonanej z poliestru wynosi 6 denierów, zatem materiał 


nie  spełnia  definicji  mikrofibry.  Zamawiający  nie  wyraził  zgody  na  zaoferowanie  rękawic 

dekontaminacyjnych wykonanych z materiału innego niż mikrofibra.  

Zamawiający  podniósł,  że  materiał,  z  którego  wykonana  jest  zewnętrzna  część 

rękawicy  FiberTect  nr  art.  FBT-10-L  produkcji  First  Line  Technology  (oferowana  przez 

o

dwołującego), jest przesiąkliwa. Jej zadanie polega na poprawieniu parametru wytrzymałości 

mechanicznej  rękawicy,  odporności  na  ścieranie  oraz  spójności  strukturalnej,  podczas  gdy 

warstwa środkowa działa jako aktywny środek odkażający. Oznacza to, że warstwa materiału 

zewnętrznego  ma  przepuścić  dekontaminowany  czynnik  do  warstwy  wewnętrznej,  którą 

stanowi złoże węgla aktywnego. 

Jak wskazano w dołączonej karcie katalogowej produktu, FiberTect® jest sorbentem – 

czyli ciałem stałym zdolnym do absorpcji innych substancji. Materiały tego typu charakteryzują 

się określoną chłonnością, po przekroczeniu której substancja zacznie  przenikać do innych 

warstw 

– w rozpatrywanym przykładzie do dłoni użytkownika. Rękawice nie posiadają żadnego 

indykatora umożliwiającego ostrzeżenie o przesyceniu złoża węgla aktywnego, a przedostanie 

się  substancji  do  skóry  dłoni  użytkownika  stanowi  dla  niego  bezdyskusyjne  zagrożenie, 

szczególnie w kontekście związków określanych jako Bojowe Środki Trujące. 

Odnosząc się do zarzutów dotyczących oferty przystępującego zamawiający wskazał, 

że  przystępujący  zaoferował  rękawicę  wykonaną  z  mikrofibry  składającej  się  zgodnie  z 

załączoną  kartą  katalogową  produktu  DCON  Mitt  z  mieszanki  włókien  poliestrowych  i 

poliamidowych.  Poliester  charakteryzuje  się  właściwościami  hydrofobowymi  (umożliwia 

jedynie adsorpcję substancji do zewnętrznej powierzchni włókien) natomiast poliamid posiada 

właściwości  hydrofilowe  i  pochłania  substancje  ciekłe  do  swojej  struktury  wewnętrznej 

(absorbuje). 

Zamawiający  stwierdził,  że  rękawice  DCON  Mitt  posiadają  wymagany  laminat 

barierowy - stanowi go 

materiał Zytron 200 firmy Kappler. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

Allies  Incorporated  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie.  Przystępujący 

poparł stanowisko zamawiającego i wniósł o oddalenie odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  jest  dostawa  sprzętu  CBRN  do  usuwania  skażeń  z 

podziałem na dwie części, w tym: 

„B. Cześć 2, w ramach której wykonawca będzie zobowiązany do dostarczenia: 

a. 

rękawicy do dekontaminacji skażeń czynnikiem CBRN, w ilości 20.000 sztuk, 


b. 

jednorazowych, uniwersalnych chusteczek do dekontaminacji w przypadku zagrożeń 

czynnikiem chemicznym, biologicznym, radiacyjnym, w ilości 100.000 sztuk, 

c. 

ręczników jednorazowych, w ilości 100.000 sztuk, zgodnie ze specyfikacją techniczną 

określoną w Załączniku nr 1 do SWZ — „Opis przedmiotu zamówienia". 

Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia,  w  szczególności  określenie  parametrów 

technicznych  i  funkcjonalnych  przedmiotu  zamówienia,  z  wyszczególnionym  podziałem  na 

Części,  stanowi  Załącznik  nr  1  do  SWZ  —  „Opis  przedmiotu  zamówienia”.  Z  kolei  warunki 

realiza

cji  przedmiotu  zamówienia,  indywidualnie  dla  każdej  z  Części  zamówienia,  określa 

Załącznik nr 2A i 2B do SWZ — „Projektowane postanowienia umowne". 

W  Załączniku  nr  1  do  SWZ  —  Opis  przedmiotu  zamówienia  -  Zamawiający  zawarł 

następujące wymagania co do rękawic do dekontaminacji skażeń czynnikiem CBRN: 

Zgodnie z Rozdziałem 7 SWZ pn. — Przedmiotowe środki dowodowe:   

„1.  Zamawiający  wymaga  złożenia  wraz  z  ofertą  następujących  przedmiotowych  środków 

dowodowych:  kart  katalogowych  i/lub  innych  dokumentów  potwierdzających,  że  oferowany 

sprzęt CBRN do usuwania skażeń spełnia wszystkie parametry techniczne określone przez 

Za

mawiającego w Załączniku nr 1 do SWZ  — Opis przedmiotu zamówienia. W przypadku, 

gdy ka

rta katalogowa i/lub inny dokument nie zawierają odniesienia do wszystkich parametrów 

określonych przez zamawiającego w Załączniku nr 1 do SWZ — Opis przedmiotu zamówienia, 


Wykonawca  jest 

zobowiązany  do  złożenia  odpowiedniego  oświadczenia  producenta 

potwierdzającego  spełnianie  przez  oferowany  sprzęt  CBRN  do  usuwania  skażeń  danego 

parametru, wraz ze wskazaniem jego rzeczywistej 

wartości. 

2.  Zamawiający  dopuszcza  złożenie  lub  uzupełnienie  przedmiotowych  środków 

dowodowych, zgodnie z art. 107 ust. 2 Pzp'". 

W  toku  p

ostępowaniu,  w  odniesieniu  do  stanowiących  element  dostawy  w  części  2 

p

ostępowania  rękawic  dekontaminacyjnych  odwołujący  złożył  następujące  wnioski  o 

wyjaśnienie i odpowiedzi zamawiającego: 

1. Pytanie nr 6: 

Treść pytania: Dotyczy Opisu przedmiotu zamówienia (Załącznika nr 1 do SWZ), w cześć 2, 

opis  rękawicy  do  dekontaminacji  skażeń  czynnikiem  CBRN.  Czy  Zamawiający  odnośnie 

istniejącego  w  OPZ  wymogu  „rękawica  w  środku  powinna  być  wykonana  z  laminatu 

barierowego 

chroniącego dłonie użytkownika podczas dekontaminacji” dopuszcza rękawice o 

innej  konstrukcji,  także  skutecznie  chroniącej  dłonie  użytkownika  podczas  dekontaminacji? 

Uzasadnienie:  Oferowane  przez 

naszą  firmę  rękawice  o  konstrukcji  wielowarstwowej  z 

mater

iałem  o  właściwościach  absorpcyjnych  zapewniają  ochronę  dłoni  użytkownika  bez 

konieczność posiadania wewnętrznego laminatu barierowego. W  związku z powyższym, na 

podstawie zapisu Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, Art. 99.4, Oddział 4 Rozdział 1, Dział 

Il w/w ustawy, stanowiącego, że „przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który 

mógłby utrudniać uczciwą konkurencję...”, wnosimy o zmianę OPZ jak powyżej. 

• 

Odpowiedź: 

„Zamawiający podtrzymuje dotychczasowy opis przedmiotu zamówienia. (...)” 

3. Pytanie nr 8: 

Treść pytania: Czy zamawiający dopuści rękawice do dekontaminacji z innego materiału niż 

mikrofibra o lepszych parametrach niż wyspecyfikowane rozwiązanie. Proponowany przez nas 

opatentowany materiał o większej chłonności niż mikrofibra jest wykonany z niereaktywnego 

materiału  i  wykazuje  kompatybilność  z  agresywnymi  chemikaliami,  w  tym  podchlorynem  o 

wysokim  stężeniu,  kwasem  siarkowym  i  azotowym,  a  także  wszystkimi  CWA.  Tradycyjny 

materiał z  mikrofibry topi się zmieniając w kwaśny klej po wystawieniu na  działanie silnych 

kwasów  i  innych  chemikaliów  przemysłowych.  Poniższymi  testami  wykazano  wyższość 

naszego rozwiązania nad tradycyjnym materiałem z mikrofibry: 

US  Department  of  Homeland  Security  -  UCRL-TR-232176  Prosimy  o  skorygowanie 

opisu przedmiotu zamówienia lub dopuszczenie naszego rozwiązania jako równoważne, jeżeli 


wolą  zamawiającego  jest  zignorowanie  wyników  wyżej  wymienionych  badań  departamentu 

USA. Odmowa będzie wskazywać na utrudnianie uczciwej konkurencji co stanowi naruszenie 

art. 99 ust 4 PZP w zw. z 16 ust. 

1 ustawy o PZP czyli dokonanie opisu przedmiotu zamówienia 

w  sposób  utrudniający  uczciwą  konkurencję.  Dodatkowo  powoduje  zaniechanie  przez 

Zamawiającego  czynności  co  do  której  był  zobowiązany  na  podstawie  ustawy  PZP  a 

mianowicie  przygotowaniu  i  prowadzeniu  postępowania  w  sposób:  a)  Zapewniający 

zachowania uczciwej konkurencji b) Przejrzysty c) Proporcjonal

ny.” 

• 

Odpowiedź: 

„Zamawiający podtrzymuje dotychczasowy opis przedmiotu zamówienia. (...)". 

Zgodnie z Formularzem ofertowym 

odwołujący zaoferował w części 2 postępowania w 

zakresie odnoszącym się do rękawic do dekontaminacji skażeń czynnikiem CBRN rękawice 

producenta:  First  Line  Technology  LIC,  model:  FiberTect

®  Mitt  FiberTect-ActivePoly-Dry 

Decon Mitt, typ: FBT-IO-L. 

Odwołujący złożył wraz z ofertą oświadczenie producenta następującej treści: 


Tłumaczenie  oświadczenia  producenta  w  odniesieniu  do  materiału,  z  którego 

wykonane są rękawice zaoferowane przez odwołującego: 

Opatentowana włóknina poliestrowa igłowana, o większej powierzchni i chłonności niż 

jakakolwiek  komercyjna  mikrofibra.  Jest  wykonana  z  niereaktywnego  materiału  i  wykazuje 

kompatybilność  z  agresywnymi  chemikaliami,  w  tym  podchlorynem  o  wysokim  stężeniu, 

kwa

sem siarkowym i azotowym, a także wszystkimi CWA. Tradycyjny materiał z mikrofibry topi 

się  w  kwaśny  klej,  gdy  jest  wystawiony  na  działanie  silnych  kwasów  i  innych  chemikaliów 

przemysłowych.  Wykazano  wyższość  nad  tradycyjnym  materiałem  z  mikrofibry:  US 

Department of Homeland Security - UCRL-TR-232176. 

W  odniesieniu  do  wymogu,  by  rękawice  posiadały  wewnątrz  warstwę  laminatu  – 

rękawica  w  środku  powinna  być  wykonana  z  laminatu  barierowego  chroniącego  dłonie 

użytkownika  podczas  dekontaminacji”  (tiret  4,  wiersz  siódmy  tabeli)  -  wskazano,  że:  „TAK” 

(„YES"),  opatrując  przedmiotowe  oświadczenie  dodatkowym  komentarzem  o  następującej 

treści: 

„Activated carbon layer and secondary polyester layer provides barrier to user's hands” 


„Warstwa węgla aktywnego i dodatkowa warstwa poliestrowa zapewniają barierę dla 

dłoni użytkownika” . 

Tłumaczenie  oświadczenia  producenta  w  odniesieniu  do  posiadania  laminatu  przez 

rękawice zaoferowania przez odwołującego: 

Warstwa węgla aktywnego  i dodatkowa warstwa  poliestrowa zapewniają barierę dla 

dłoni użytkownika. 

Przystępujący zaoferował rękawice DCON Mitt. Do oferty załączył kartę katalogową, z 

której wynika, że rękawica wykonana jest w sposób następujący: 

materiał zewnętrzny: obustronna, niereaktywna mikrofibra, bezpieczna dla skóry dłoni; 

materiał  wewnętrzny:  laminat  barierowy  chroniący  dłoń  użytkownika  podczas  działań 

dekontaminacyjnych. 

Ofertę  w  postępowaniu  złożył  wykonawca  DHP  Safety  D.P..  Wykonawca  ten 

zaoferował  takie  same  rękawice  jak  odwołujący.  Wykonawca  złożył  wraz  z  ofertą  kartę 

katalogową  produktu,  z  której  wynika,  że  zaoferowane  przez  niego  rękawice  wykonane  są 

materiału o gęstości liniowej równej 6 denierów. 

Pismem  z  dnia  16  lipca  2024  r. 

zamawiający  zawiadomił  o  wyborze  jako 

najkorzystniejsze  oferty  Allies

.  Zamawiający  poinformował  także  o  odrzuceniu  oferty 

odwołującego, wskazując, co następuje: 

„3. Oferta Wykonawcy lbkol Sp. z o.o. 

Zamawiający  stwierdził,  że  oferta  Wykonawcy  lbkol  Sp.  z  o.o.  podlega  odrzuceniu  na 

podstawie art. 

226 ust. 1 pkt. 5 Pzp, z uwagi na jej niezgodność z warunkami zamówienia. 

Uzasadnienie faktyczne: 

Zgodnie  z  treścią  Formularza  ofertowego,  Wykonawca  zaoferował  dostawę  rękawic  do 

dekontaminacji  FiberTect

®  Mitt  FiberTectActivePoly-Dry  Decon  Mitt  produkcji  First  Line 

Technology.  Wykonawca 

złożył kartę katalogową właściwą dla rękawicy  dekontaminacyjnej 

wykonanej z materiału FibreTect® oraz oświadczenie producenta. 

Zgodnie z kartą katalogową: 

• 

materiał FibreTect® stanowi obojętny trójwarstwowy kompozyt z wewnętrzną warstwą 

włókniny filcowej z węglem aktywnym, 


• 

materiał FibreTect w „standardzie” wykonany jest z poliestru, który może zostać pokryty 

dodatkowymi  powłokami  w  celu  dalszego  zwiększenia  jego  skuteczności,  przy  czym 

możliwymi zabiegami są: 

>  obróbka  przeciwpleśniowa,  >  obróbka  przeciwgrzybiczna,  >  obróbka  hydrofobowa,  > 

obróbka zmniejszająco palność, > obróbka silikonowa, > obróbka przeciwbakteryjna. 

Zgodnie z oświadczeniem producenta, rękawica oferowana przez Wykonawcę: 

• 

wykonana jest z tkaniny poliestrowej igłowanej — tak wiersz 4 tabeli lub (po prostu) z 

poliestru 

— tak wiersz 7 tabeli, 

• 

posiada laminat barierowy w postaci drugiej warstwy poliestru oraz włókna z aktywnym 

węglem. 

Zgodnie z treścią Załącznika nr 1 do SWZ —„Opis przedmiotu zamówienia” — wiersz 1 tabeli 

właściwej dla Części 2 zamówienia, Zamawiający wymaga, aby rękawice dekontaminacyjne 

oferowane przez Wykonawców spełniały m.in. następujące parametry: 

a. 

rękawica wykonana z niereaktywnej mikrofibry, 

b. 

mikrofibra  powinna  być  na  dwóch  zewnętrznych  stronach  rękawicy  (obustronne 

wykorzystanie), 

c. 

rękawica w środku powinna być wykonana z laminatu barierowego chroniącego dłonie 

użytkownika podczas dekontaminacji. 

Zamawiający nie dopuścił przy tym rękawic o innej konstrukcji niż wskazany w lit. c. powyżej 

(odpowiedź na Pytanie nr 6 do treści SWZ) oraz nie wyraził zgody na zaoferowanie rękawic 

dekontaminacyjnych wykonanych z materiału innego niż mikrofibra (odpowiedź na Pytanie nr 

8 do treści SWZ). 

W  nin.  stanie  rzeczy,  mając  na  uwadze  treść  wszystkich  złożonych  przez  Wykonawcę 

przedmiotowych środków dowodowych, Zamawiający stwierdził niezgodność zaoferowanych 

przez Wykonawcę rękawic dekontaminacyjnych z warunkami zamówienia w zakresie: 

materiału,  z  którego  zaoferowane  rękawice  są  wykonane  —  zaoferowane  rękawice 

wykonane s

ą faktycznie z poliestru, nie z wymaganej przez Zamawiającego mikrofibry, 

budowy rękawic — zaoferowane rękawice nie posiadają laminatu barierowego, bowiem 

materiały,  z  których  rękawice  są  wykonane  (poliester,  włóknina  z  węglem  aktywnym)  są 

przesiąkliwe, nie zapewniając wymaganej ochrony użytkownika. 

W  szczególności  Zamawiający  za  niewystarczające  uznał  oświadczenie  producenta 

potwierdzające, że rękawice zaoferowane przez Wykonawcę wykonane są z wymaganej przez 

Zamawiającego PREZES niereaktywnej mikrofibry i zawierają wymagany laminat barierowy. 

Oświadczenie to: 

nie zostało sformułowane w sposób jednoznaczny — jakkolwiek producent potwierdził 

wykonanie rękawic z  niereaktywnej mikrofiby, stawiając „ TAK” („ YES”) w tabeli opisującej 

przedmiot  zamówienia  w  Części  2,  to  równocześnie  w  kolumnie  „  Uwagi”  („Comments”) 


zastrzegł, że rękawica wykonana jest z tkaniny poliestrowej igłowanej, wskazując przy tym na 

„wyższość” materiału FiberTect® nad wymaganą przez Zamawiającego mikrofibrą, 

nie odpowiada pozostałym dokumentom mającym potwierdzać parametry oferowanych 

rękawic  dekontaminacyjnych,  które  wprost  wskazują  na  poliester  jako  materiał,  z  którego 

wykonane s

ą rękawice. 

W tym samym piśmie zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty wykonawcy DHP 

Safety  D.P.

,  powołując  się  na  takie  samo  uzasadnienie  i  prawne,  co  w  przypadku 

odwołującego. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest bezzasadne. 

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania 

ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p. Okoliczność ta nie była 

pomiędzy stronami sporna. 

Izba uznała za nieuzasadniony zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 

ust.  1  ustawy  P.z.p.  poprzez  odrzucenie  oferty 

odwołującego  jako  niezgodnej  z  warunkami 

zamówienia, podczas gdy złożona oferta w pełni odpowiada warunkom  zamówienia, tj. jest 

wykonana z mikrofibry i posiada laminat barierowy. 

Wykonawcy  w  złożonych  ofertach  mieli  potwierdzić,  że  zaoferowane  przez  nich 

rękawice odpowiadają wymogom opisu przedmiotu zamówienia, w tym w zakresie wykonania 

rękawic  z  niereaktywnej  mikrofibry  oraz  posiadania  wewnątrz  laminatu  barierowego 

chroniącego dłonie użytkownika podczas dekontaminacji. 

Odwołujący  w  obu  przypadkach  potwierdził,  że  zaoferowane  przez  niego  rękawice 

posiadają cechy wymagane przez zamawiającego, opatrując je jednocześnie komentarzami 

producenta: 

W odniesieniu do materiału, z którego wykonane są rękawice: Opatentowana włóknina 

poliestrowa  igłowana,  o  większej  powierzchni  i  chłonności  niż  jakakolwiek  komercyjna 

mikrofibra.  Jest  wykonana  z  niereaktywnego  materiału  i  wykazuje  kompatybilność  z 

agresywnymi chemikaliami, w tym podchlorynem o wysokim stężeniu, kwasem siarkowym i 

azotowym, a także wszystkimi CWA. Tradycyjny materiał z mikrofibry topi się w kwaśny klej, 

gdy  jest  wystawiony  na  działanie  silnych  kwasów  i  innych  chemikaliów  przemysłowych. 

Wykaz

ano wyższość nad tradycyjnym materiałem z mikrofibry: US Department of Homeland 

Security - UCRL-TR-232176. 


W  odniesieniu  do  posiadania  wewnętrznego  laminatu:  „Warstwa  węgla  aktywnego  i 

dodatkowa warstwa poliestrowa zapewniają barierę dla dłoni użytkownika”.  

Poprzez dodanie komentarza producenta o

dwołujący potwierdził, że materiał, z którego 

wykonane  są  zaoferowane  przez  niego  rękawice  nie  jest  mikrofibrą,  jak  również,  że  nie 

zawierają one laminatu barierowego. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje okoliczność, że 

odwołujący w treści oferty potwierdził spełnianie spornych wymogów wpisując „TAK” w tabeli 

odnoszącej się do przedmiotu zamówienia. Dodając bowiem komentarze do opisu odwołujący 

sam zanegował potwierdzenie odnoszące się do spełniania wymogów. 

I tak, analiza treści komentarza odnoszącego się do materiału, z którego wykonane są 

rękawice  zaoferowane  przez  odwołującego  wprost  wskazuje,  że  materiał  ten  nie  jest 

mikrofibrą. Świadczy o tym fakt, iż – po pierwsze – komentarz ten nie zawiera kategorycznego 

stwierdzenia,  iż  rękawice  wykonane  są  z  mikrofibry.  Po  drugie  –  znajdujemy  tam 

sformułowania:  „Włóknina  (…)  o  większej  powierzchowności  i  chłonności  niż  jakakolwiek 

komercyjna mikrofibra”, czy „Wykazano wyższość nad tradycyjnym materiałem z mikrofibry”. 

Tego rodzaju porównania w tym konkretnym przypadku potwierdzają, że materiał zastosowany 

przez odwołującego jest czymś innym niż mikrofibra, z którą się go porównuje. Po trzecie  –  

dodanie  w  komentarzu  kilkukrotnie  sformułowania  „tradycyjny”  bądź  „komercyjny”  w 

odniesieniu  do  m

ateriału  będącego  w  istocie  mikrofibrą  ma  stworzyć  wrażenie,  że  materiał 

zastosowany  przez  odwołującego  jest  „mikrofibrą”,  ale  nie  „tradycyjną”  czy  „komercyjną”. 

Zdaniem Izby jest to wyłącznie nieuprawniony zabieg erystyczny. Po czwarte – w sytuacji, w 

której  odwołujący  zaoferowałby  rękawice  z  mikrofibry,  nie  musiałby  dodawać  żadnego 

komentarza dotyczącego zastosowanego materiału. I po piąte – dodany komentarz miał – w 

ocenie  Izby 

–  zniwelować  skutki  zadanego  przez  odwołującego  pytania  do  SWZ,  w  którym 

odwołujący  przyznał  wprost,  że  rękawice,  które  zamierza  zaoferować,  nie  są  wykonane  z 

mikrofibry.  Do  tego  ostatniego  argumentu  Izba  odniesie  się  szerzej  w  dalszej  części 

uzasadnienia. 

Podobnie  należy  ocenić  komentarz  odnoszący  się  do  wymogu,  by  zaoferowane 

rękawice  posiadały  wewnętrzny  laminat  barierowy,  chroniący  dłonie  użytkownika.  Dodany 

przez  odwołującego  komentarz  o  treści:  „Warstwa  węgla  aktywnego  i  dodatkowa  warstwa 

poliestrowa  zapewniają  barierę  dla  dłoni  użytkownika”  nawet  dla  osoby  niebędącej 

profesjonalistą  w  branży,  której  dotyczy  przedmiot  zamówienia,  nie  powinien  budzić 

wątpliwości  co  do  tego,  że  rękawice  odwołującego  wymaganego  laminatu  nie  posiadają. 

Węgiel aktywny znajduje szerokie zastosowanie w życiu codziennym, np. jako popularny lek 

bądź  też  element  filtracyjny,  i  jego  zadaniem  jest  absorbcja  i  neutralizacja  szkodliwych 

substancji. Z kolei poliester to rodzaj tkaniny, również powszechnie stosowany na co dzień. 


Substancje te mogą tworzyć swego rodzaju warstwę ochronną, jednakże nie jest to laminat 

barierowy. 

Podkreślić należy, że sam odwołujący w treści odwołania, w części odnoszącej się do 

oferty  przystępującego,  podał  definicję  laminatu,  zgodnie  z  którą  laminat  to  kompozyt 

składający się z warstwy zbrojeniowej i lepiszcza w zwartym zespoleniu tworzący barierę. W 

ocenie  Izby  warstwa  ochronna  w  postaci  węgla  aktywnego  i  warstwy  poliestrowej  nie 

odpowiada definicji laminatu wskazanej przez odwołującego. Izba ponadto w tym przypadku 

również  prezentuje  stanowisko,  iż  odwołujący  –  dodając  tego  rodzaju  komentarz  –  podjął 

próbę uchylenia się od skutków informacji zawartej w pytaniu do SWZ, gdzie wprost stwierdził, 

że oferowane przez niego rękawice nie posiadają laminatu barierowego. 

Oświadczenie zawarte w ofercie jest w ocenie Izby rozstrzygające. Odwołujący złożył 

ofertę, w której – pomimo potwierdzenia, że jego produkt spełnia wymogi wskazane w opisie 

przedmiotu  zamówienia  –  zawarł  informacje  odnoszące  się  do  zaoferowanego  produktu,  z 

których wynika, że produkt ten nie spełnia wymogów w zakresie materiału, z którego został 

wykonany,  oraz  posiadania  wewnętrznego  laminatu  barierowego.  Tym  samym  treść  oferty 

odwołującego  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  i  została  zasadnie  odrzucona  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy P.z.p. 

Za powyższą argumentacją przemawiają dodatkowe aspekty. Przed upływem terminu 

składania ofert odwołujący skierował do zamawiającego pytania odnoszące się do przedmiotu 

zamówienia,  w  których  zapytał,  czy  zamawiający  dopuszcza  rękawice  o  innej  konstrukcji, 

także skutecznie chroniącej dłonie użytkownika podczas dekontaminacji oraz czy zamawiający 

dopuści rękawice do dekontaminacji z innego materiału niż mikrofibra o lepszych parametrach 

niż  wyspecyfikowane  rozwiązanie.  W  uzasadnieniu  odwołujący  stwierdził,  że  „Oferowane 

przez  naszą  firmę  rękawice  o  konstrukcji  wielowarstwowej  z  materiałem  o  właściwościach 

absorpcyjnych  zapewniają  ochronę  dłoni  użytkownika  bez  konieczność  posiadania 

wewnętrznego laminatu barierowego” oraz „Proponowany przez nas opatentowany materiał o 

większej  chłonności  niż  mikrofibra  jest  wykonany  z  niereaktywnego  materiału  i  wykazuje 

kompatybilność  z  agresywnymi  chemikaliami,  w  tym  podchlorynem  o  wysokim  stężeniu, 

kwasem siarkowym i azotowym, a także wszystkimi CWA. Tradycyjny materiał z mikrofibry topi 

się zmieniając w kwaśny klej po wystawieniu na działanie silnych kwasów i innych chemikaliów 

przemysłowych.  Poniższymi  testami  wykazano  wyższość  naszego  rozwiązania  nad 

tradycyjnym materiałem z mikrofibry (…)”. 


Izba wskazuje, że zgodnie z art. 66 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks 

cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), mającej zastosowanie do postępowań o udzielenie 

zamówienia  publicznego  na  podstawie  art.  8  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  złożenie  oferty  jest 

oświadczeniem  woli  zawarcia  umowy,  jeżeli  określa  istotne  postanowienia  tej  umowy.  Do 

istotnych postanowień umowy należy m.in. przedmiot umowy. 

Do treści oferty, jako oświadczenia woli, znajduje zastosowanie art. 65 § 1 Kodeksu 

cywilnego, zgodnie z którym oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze 

względu  na  okoliczności,  w  których  złożone  zostało,  zasady  współżycia  społecznego  oraz 

ustalone zwyczaje. 

Przenosząc  powyższe  na  grunt  niniejszego  postępowania  stwierdzić  należy,  że  w 

sytuacji, w której zaistniały wątpliwości co do treści zobowiązania odwołującego wyrażonego 

w ofercie w zakresie zaoferowanego  przez niego  przedmiotu zamówienia, treść  ta podlega 

wykładni na zasadzie wyrażonej w art. 65 § 1 K.c. Należy ją zatem odnieść do całokształtu 

okolic

zności oraz kontekstu, w jakim została złożona. Kontekstem tym jest tutaj treść zadanych 

przez odwołującego pytań, z których wynika, że rękawice zaoferowane przez odwołującego 

nie są wykonane z mikrofibry i nie posiadają laminatu barierowego. Odwołujący nie wykazał, 

że  posiada  w  ofercie  inne  rękawice  niż  te,  o  które  pytał  i  że  pytania  dotyczyły  innego 

asortymentu produktów niż został zaoferowany. Powyższe potwierdza również okoliczność, 

że  opis  produktu  zawarty  w  zadanych  pytaniach  oraz  przedstawiony  w  oświadczeniu 

producenta dołączonym do oferty praktycznie się od siebie nie różnią.  

Wskazane wyżej okoliczności potwierdzają, że oferta odwołującego jest niezgodna z 

warunkami zamówienia, co uzasadnia jej odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy 

P.z.p. 

Jedynie uzupełniająco Izba odniesie się do argumentacji odwołującego podniesionej w 

odwołaniu.  Odwołujący  prezentuje  stanowisko,  że  zaoferowane  przez  niego  produkty  są 

wykonane z mikrofibry i posiadają wewnętrzny laminat barierowy. W ocenie Izby stanowisko 

to i podnoszona na jego uzasadnienie argumentacja świadczą o przyjętej przez odwołującego 

strategii procesowej

, polegającej na wykazaniu, że produkty zaoferowane przez odwołującego 

w istocie odpowiadają jednak spornym wymogom. Argumentacja ta jest zatem sprzeczna z 

treścią oferty odwołującego. 


Niezależnie  od  powyższego  Izba  stwierdza,  że  argumentacja  ta,  nawet  w  sytuacji, 

gdyby odwołujący nie złożył oświadczenia zawartego w ofercie, które zdecydowało o treści 

rozstrzygnięcia, winna być uznana za nietrafioną. 

Poza  sporem  pozostaje  fakt,  że  zamawiający  nie  zdefiniował  pojęcia  „mikrofibra”  i 

„laminat” w żadnym z dokumentów obowiązujących w przedmiotowym postępowaniu. Izba nie 

podziela  jednak  stanowiska  odwołującego,  iż  w  takim  przypadku  wszelkie  wątpliwości  w 

zakresie interpretacji tego terminu należy rozstrzygać na korzyść odwołującego. Określenia te 

winny  być  bowiem  znane  profesjonalistom  działającym  w  branży,  której  dotyczy  przedmiot 

zamówienia.  Nie  ma  zatem  potrzeby,  by  zamawiający,  na  potrzeby  danego  postępowania, 

formułował  definicje,  których  znaczenie  jest  oczywiste  dla  podmiotów  zajmujących  się 

zawodowo tego rodzaju materiałami. Taka praktyka doprowadziłaby do niepożądanej sytuacji, 

w  której  zamawiający,  aby  uniknąć  zarzutów  ze  strony  wykonawców,  musiałby  definiować 

wszystkie określenia, którymi posługuje się w danym postępowaniu. 

Jednakże w sytuacji, w której odwołujący miał wątpliwości w zakresie tego, jak należy 

rozumieć sformułowania „mikrofibra” i „laminat”, winien zwrócić się do zamawiającego przed 

terminem  składania  ofert,  o  wyjaśnienie  tych  pojęć.  Odwołujący  nie  wykazał,  by  wnosił  o 

podanie  definicji  bądź  cech  właściwych  dla  wskazanych  substancji.  Wydaje  się  zresztą,  że 

odwołujący nie miał wątpliwości, jak należy rozumieć wskazane pojęcia, jako że w zadanych 

pytaniach  do  treści  SWZ  wskazał,  że  jego  rękawice  nie  są  wykonane  z  mikrofibry  i  nie 

posiadają laminatu barierowego. 

Odwołujący podniósł, że zamawiający w informacji z dnia 16 lipca 2024 roku stwierdził 

niezgodność  zaoferowanych  przez  wykonawcę  rękawic  dekontaminacyjnych  z  warunkami 

zamówienia w zakresie: 

materiału,  z  którego  zaoferowane  rękawice  są  wykonane  —  zaoferowane 

rękawice  wykonane  są  faktycznie  z  poliestru,  nie  z  wymaganej  przez  zamawiającego 

mikrofibry, 

budowy rękawic — zaoferowane rękawice nie posiadają laminatu barierowego, 

bowiem materiały, z których rękawice są wykonane (poliester, włóknina z węglem aktywnym) 

sq przesiąkliwe, nie zapewniając wymaganej ochrony użytkownika. 

Następnie,  w  dalszej  części  odwołania,  odwołujący  skupia  się  na  wykazaniu,  że 

mikrofibra jest materiałem, który może być wykonany z między innymi poliestru. Tym samym 

uznaje za nietrafiony argument zamawiającego, iż jego rękawice są wykonane z poliestru, a 

nie  z  mikrofibry.  Odwołujący  wskazuje,  iż:  Na  wstępie  należy  wskazać,  że  powszechnie 


przyjmuje się, że mikrofibra to chemiczne (syntetyczne) włókno o niskiej masie liniowej  – a 

więc o „mikro” masie liniowej. Mikrofibra to bardzo cieniutkie włókno - mikro-włókno. Włókno 

po angielsku to: „fiber”, po niemiecku: „das Fiber” lub „der Faser" — stąd określenia odnoszące 

się do mikrowłókna takie jak mikrofibra lub mikrofaza. Sam jednak fakt, że jakiś materiał jest 

zbudowany z mikrowłókien — inaczej z mikrofibry, nie przesądza jego konkretnego składu (str. 

10 odwołania). 

W tym miejscu Izba wskazuje, że z załączonego do oferty odwołującego oświadczenia 

producenta  wynika,  że  rękawice  przez  niego  zaoferowane  wykonane  są  z  włókniny 

poliestrowej  igłowanej.  Zamawiający,  wskazując  w  piśmie  z  dnia  16  lipca  2024  roku,  że 

rękawice  odwołującego  wykonane  z  poliestru,  a  nie  z  mikrofibry,  odniósł  się  po  prostu  do 

informacji zawartej w załączonym oświadczeniu.  

Nie  budzi  wątpliwości  Izby  i  nie  była  pomiędzy  stronami  sporna  okoliczność,  że 

mikrofibra może być wykonana z różnych materiałów, w tym poliestru, poliamidu itp. To, co w 

przedmiotowej  sprawie  jest  istotne,  to  fakt,  że  nie  każda  tkanina  poliestrowa  to  mikrofibra. 

Zamawiający  w  piśmie  z  dnia  16  lipca  2024  roku  wskazał,  że  rękawica  wykonana  jest  z 

poliestru, nie zaś z mikrofibry. W ocenie Izby nie oznacza to, że zamawiający zakwestionował 

sam  fakt  wykonania  rękawic  z  poliestru,  ale  że  zastosowany  poliester  nie  posiadał  cech 

mikrofibry. 

Z  uwagi  na  fakt,  że  Izba  uznała  za  niesporną  pomiędzy  stronami  okoliczność,  że 

mikrofibra może być sporządzona z poliestru, Izba odmówiła przeprowadzenia dowodu na tę 

okoliczność  ze  złożonych  przez  odwołującego:  wydruków  ze  strony  internetowej 

www.kolisklep.pl

(w całości) oraz pisma First Line Technology z 16 sierpnia 2024 roku, opinii 

z  dnia  12  sierpnia  2024  roku  i z  dnia  14  sierpnia  2024  roku  w  zakresie,  w  jakim  mają  one 

dowodzić, iż mikrofibra może być wykonana z poliestru. 

Odnosząc się do charakteru i wartości dowodowej złożonych przez odwołującego opinii 

Politechniki  Łódzkiej  Katedry  Inżynierii  Mechanicznej  Informatyki  Technicznej  i  Chemii 

Materiałów  Polimerowych,  Izba  wskazuje,  że  potraktowała  i  oceniła  te  dokumenty  jako 

r

ozszerzone stanowisko strony odwołującej. Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 11 

czerwca 1974 r. II CR 260/74 (LexPolonica nr 322007) prywatne ekspertyzy opracowane na 

zlecenie  stron  przed  wszczęciem  procesu,  czy  w  jego  toku,  są  wyjaśnieniem,  z 

uwzgl

ędnieniem wiadomości specjalnych, ich stanowiska. 


Izba podkreśla, że to, co przesądza o tym, że dany materiał jest mikrofibrą, to gęstość 

liniowa  włókien.  Ta  okoliczność  również  nie  była  pomiędzy  stronami  sporna.  Potwierdził  ją 

odwołujący  zarówno  w  zacytowanym  wyżej  fragmencie  uzasadnienia  odwołania,  jak  i  w 

złożonych  dowodach.  Okoliczność  tę  podnosili  również  zamawiający  i  przystępujący  w 

złożonych pismach procesowych. 

I tak, 

Izba przeprowadziła dowody z następujących dokumentów:  

złożonych przez odwołującego: pisma First Line Technology z 16 sierpnia 2024 roku 

opinii Politechniki Łódzkiej Katedry Inżynierii Mechanicznej Informatyki Technicznej i Chemii 

Materiałów Polimerowych z dnia 12 sierpnia 2024 roku. 

i ustaliła, że wskazują one, iż mikrofibra to włókno chemiczne „o niskiej masie liniowej”. 

Z  kolei  opinia  Politechniki  Łódzkiej  Katedry  Inżynierii  Mechanicznej  Informatyki 

Technicznej i Chemii Materiałów Polimerowych z dnia 14 sierpnia 2024 roku, z której wynika, 

że  zastosowany  przez  odwołującego  materiał  jest  mikrofibrą,  w  ogóle  nie  odnosi  się  do 

gęstości liniowej włókna, pozostając przy stwierdzeniu, że materiał jest mikrofibrą, ponieważ 

wykonany jest z polimeru włóknotwórczego, jakim jest poliester. Opinia ta – nie odnosząc się 

w ogóle do gęstości liniowej włókna, mimo że jej autorka w opinii z dnia 12 sierpnia 2024 roku 

zwraca uwagę na ten parametr – nie jest zatem wiarygodna w zakresie rozstrzygnięcia co do 

charakteru zastosowanego materiału. 

Zamawiający i przystępujący podnosili, że mikrofibra to syntetyczny polimer, który w 

wyniku  produkcji  staje  się  włóknem  charakteryzującym  się  parametrem  poniżej  1  deniera. 

Denier w definicji to jednostka miary 

grubości włókien lub przędzy. 

Zamawiający  i  przystępujący  powołali  się  na  dowód  w  postaci  karty  katalogowej 

produktu FiberTect

® Mitt FiberTectActivePoly-Dry Decon Mitt produkcji First Line Technology, 

załączonej  do  oferty  wykonawcy  DHP  Safety  D.P.,  z  której  wynika,  że  rękawice 

dekontaminacyjne FiberTect 

wykonano z materiału, którego wartość gęstości liniowej włókna 

warstwy  zewnętrznej  wykonanej  z  poliestru  wynosi  6  denierów.  W  ocenie  zamawiającego  i 

przystępującego  wartość  ta  przesądza,  że  materiał,  z  którego  wykonane  są  rękawice 

odwołującego,  nie  jest  mikrofibrą.  Izba  przeprowadziła  wnioskowany  dowód  i  potwierdziła 

wskazany parametr. 

Wskazując  na  powyższe  Izba  stwierdziła,  że  informacja  zawarta  w  dowodach 

przedstawionych  przez  odwołującego  jest  nieprecyzyjna  w  zakresie,  w  jakim  wskazuje,  iż 


mikrofibra  to  włókno  chemiczne  „o  niskiej  masie  liniowej”. Ponieważ  wartość  ta  decyduje  o 

tym,  czy  dane  włókno  jest  mikrofibrą  czy  też  nie,  dla  ustalenia,  czy  mamy  do  czynienia  z 

mikrofibrą nie wystarczy zatem ogólne stwierdzenie o „niskiej masie liniowej”, ale parametr ten 

należy określić we właściwych jednostkach (denierach). 

Z  kolei 

zamawiający i przystępujący określili  gęstość liniową właściwą dla mikrofibry 

jako mniejszą od 1 deniera.  

Odwołujący  nie  zakwestionował  wskazanej  wartości  gęstości  liniowej  ani  nie  podał 

innej wartości właściwej dla mikrofibry. Podnosił jedynie, że zamawiający w piśmie z dnia 16 

lipca 2024 roku nie powołał się na ten parametr i nie wskazał go jako podstawę odrzucenia 

oferty odwołującego. 

W  sytuacji,  w  której  odwołujący  nie  zakwestionował  wartości  gęstości  liniowej 

mikrofibry podanej przez zamawiającego i przystępującego, Izba uznała za wykazaną wartość 

właściwą dla mikrofibry w wysokości mniejszej od 1 deniera. Skoro zaś z karty katalogowej 

produktu  wynika,  że  wartość  ta  dla  tkaniny,  z  której  wykonane  są  rękawice  odwołującego 

wynosi 6 denierów, Izba uznała za wykazaną okoliczność, że tkanina ta nie jest mikrofibrą. 

W  ocenie  Izby  b

ez  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  sprawy  jest  okoliczność,  że 

zamawiający  w  treści  zawiadomienia  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego  nie  odniósł  się  do 

kwestii niespełniania parametru gęstości liniowej włókien materiału, z którego wykonane są 

rękawice  odwołującego.  Nawet  przyjmując,  że  zawiadomienie  winno  odnosić  się  do  tego 

parametru,  w  sytuacji,  w  której  Izba  nakazałaby  zamawiającemu  powtórzenie  czynności 

zawiadomienia  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego,  zamawiający  tak  czy  inaczej  musiałby 

odrzucić ofertę odwołującego, a zatem ewentualnie zaniechanie zamawiającego nie miałoby 

wpływu  na  wynik  postępowania.  Odwołujący  nie  powinien  natomiast  powoływać  się  na 

okoliczność, iż nie miał świadomości, że jego oferta nie spełnia wymagań w zakresie gęstości 

liniowej materiału, ponieważ jako profesjonalista, winien znać parametry mikrofibry. 

Analogicznie należy rozstrzygnąć kwestię braku laminatu barierowego w rękawicach 

zaoferowanych przez odwołującego. W szczególności Izba podtrzymuje stanowisko wyrażone 

wyżej w zakresie tego, że warstwa poliestru oraz włókna z aktywnym węglem nie są laminatem 

barierowym. 

Izba przeprowadziła w tym zakresie dowody ze złożonych przez odwołującego: 

opinii Politechniki Łódzkiej z dnia 14 sierpnia 2024 roku, pism First Line Technology z dnia 16 

i 9 

sierpnia 2024 roku, jednakże uznała, że nie wynika z nich, że produkt  zaoferowany przez 


odwołującego  spełnia  wymóg  posiadania  laminatu  barierowego.  W  opinii  znajduje  się  co 

prawda stwierdzenie „Rękawica w środku jest wykonana z laminatu barierowego chroniącego 

dłonie  użytkownika  podczas  dekontaminacji  –  rękawica  stanowi  wyrób  warstwowy,  a 

wewnętrzna, środkowa warstwa laminatu stanowi barierę dla dekontaminowanych czynników”, 

ale jest to informacja tak lakoniczna, że trudno na jej podstawie uznać, że wymagany laminat 

w rzeczywistości istnieje. W szczególności autorka opinii nie wyjaśnia, w jaki sposób warstwa 

poliestru  i  włókna  z  aktywnym  węglem  tworzą  laminat  stanowiący  barierę  dla 

dekontaminowanych  czynników.  Z  kolei  pismo  z  dnia  16  sierpnia  2024  roku  zawiera 

informację, iż „rękawica (…) zawiera laminat oparty na warstwie węglowej”, jednakże również 

i to stwierdzenie 

nie jest poparte żadną argumentacją. Natomiast pismo z dnia 9 sierpnia 2024 

roku w ogólnie nie odnosi się do istnienia laminatu barierowego, ale do zdolności materiałów 

do absorpcji wody i p-ksylenu. 

Izba ponownie wskazuje na definicję laminatu,  na którą powołał się odwołujący w treści 

swego odwołania, stwierdzając, iż laminat to kompozyt składający się z warstwy zbrojeniowej 

i lepiszcza w zwartym zespoleniu tworzący barierę. Odwołujący nie wykazał, w jaki sposób 

jego  wyrób  wypełnia  cytowaną  definicję,  w  szczególności,  która  warstwa  w  jego  produkcie 

stanowi warstwę zbrojeniową, a która lepiszcze.  

Odwołujący podniósł, iż zamawiający, odrzucając jego produkt, stwierdził, że materiały, 

z  których  wykonana  jest  wewnętrzna  warstwa  ochronna,  są  przesiąkliwe,  a  zatem  nie 

zapewniają  wymaganej  ochrony  użytkownika.  Jednocześnie  odwołujący  wskazał,  że 

zamawiający  w  żadnym  miejscu  SWZ  nie  postawił  wymagania,  że  wewnętrzna  warstwa 

ochronna ma być nieprzesiąkliwa. 

W ocenie Izby okoliczność, że zamawiający nie postawił wymagania, że wewnętrzna 

warstwa ochronna ma być nieprzesiąkliwa, pozostaje bez znaczenia dla ustalenia, że rękawice 

zaoferowane przez odwołującego nie spełniają wymagania w zakresie laminatu barierowego. 

Izba ponownie odwołuje się do przytoczonej przez odwołującego definicji laminatu, z której 

wynika, że materiały tworzące barierę stanowią „barierę”. Bariera z samej definicji jest czymś, 

co ze względu na swe właściwości zatrzymuje określony czynnik i nie pozwala mu przedostać 

się do wewnętrznej strony rękawicy. 

Tymczasem rozwiązanie zastosowane przez odwołującego nie polega na stworzeniu 

fizycznie  nieprzenikalnej  bariery,  ale  na  zastosowaniu  wewnętrznej  warstwy,  do  której 

przenikają czynniki zewnętrzne, które są następnie absorbowane przez węgiel aktywny. Jest 

to 

rozwiązanie oparte na zupełnie innych właściwościach niż zastosowanie bariery ochronnej 

z  laminatu.  Sama  technologia  zastosowana  w  rękawicach  odwołującego  wymaga  zatem 


przesiąkliwości dla skuteczności swego działania.  W przypadku laminatu barierowego takie 

zjawisko nie występuje. 

Bez  znaczenia  w  tym  kontekście  pozostaje  argumentacja  odwołującego,  iż 

zastosowane  przez  niego  rozwiązanie  spełnia  powyższy  wymóg,  gdyż  tworzy  barierę 

chroniącą  dłonie  użytkownika  podczas  dekontaminacji.  Dla  uznania,  że  produkt  wypełnia 

wymogi  OPZ  nie  wyst

arczy  bowiem,  że  inne  rozwiązanie,  nieprzewidziane  w  SWZ, 

umożliwiają  osiągnięcie  oczekiwanego  celu.  Zamawiający,  opisując  przedmiot  zamówienia, 

wyraźnie  wymagał  „laminatu  barierowego”,  nie  zaś  wyłącznie  „bariery  chroniącej  dłonie 

użytkownika”. Wykonawcy winni spełnić ten wymóg zarówno w odniesieniu do zastosowania 

laminatu, jak i stworzenia bariery ochronnej.  

Z uwagi na  powyższe Izba oddaliła wnioski dowodowe odwołującego w postaci kart 

katalogowych  kombinezonu  CBRN 

i  rękawic  wykorzystujących  tkaniny  na  bazie  węgla 

aktywnego,  Zasad  organizacji  ratownictwa  chemicznego  w  zakresie  dekontaminacji  wraz 

załącznikiem  nr  5  do  ww.  zasad  oraz  Minimalnego  normatywu  wyposażenia  w  zakresie 

podstawowym  dla  ratownictwa  chemicznego  i  ekologicznego  do  Zasad  organizacji 

ratownictwa  chemicznego  w  zakresie  dekontaminacji

,  uznając  je  za  niemające  dla 

rozstrzygnięcia sprawy istotnego znaczenia (argumentacja a contario z art. 531 ustawy P.z.p.). 

Izba  pozostawiła  bez  rozpoznania  argumentację  odwołującego,  iż  karty  katalogowej 

produktu zaoferowanego przez przystępującego  wynika jedynie, że rękawice mają warstwę 

wewnętrzną  z  laminatu  barierowego  chroniącego  dłoń  użytkownika  podczas  działań 

dekontaminacyjnych  bez  bliższego  określenia  jego  składu  chemicznego  i  materiałowego 

przewidzianego do ochrony dłoni użytkownika podczas zadań dekontaminacyjnych. Producent 

nie podaje też zakresu środków chemicznych, na które wspomniany laminat jest odporny. Z 

ww. in

formacji nie wynika, jaką budowę ma stosowany w tych rękawach laminat barierowy, z 

czego  się  składa,  przede  wszystkim  czy  jest  przesiąkliwy,  czy  nie  jest  przesiąkliwy.  Izba 

wskazuje,  że  odwołujący  nie  postawił  w  tym  zakresie  żadnego  zarzutu  wobec  produktu 

zaoferowanego przez przystępującego, nie wiadomo zatem, czego wskazana argumentacja 

miałaby dotyczyć. 

Z  powyższego  względu  Izba  oddaliła  dowody  ze  złożonych  przez  odwołującego 

wydruków ze strony internetowej 

www.kappler.com

dotyczących reakcji kwasu solnego 37% i 

kwasu  azotowego  99% 

ze  wskazanymi  materiałami  oraz  czasu  przebicia  substancji 

chemicznych wobec produktu Zytron 200. 


Izba uznała za nieuzasadniony zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 

ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty przystępującego jako niezgodnej 

z  warunkami  zamówienia  z  uwagi  na  fakt,  że  zaoferowane  w  postępowaniu  w  części  nr  2, 

rękawice nie spełniają określonego w dokumentach zamówienia wymogu „niereaktywności” 

oraz posiadania „laminatu barierowego. 

Odwołujący podniósł, że według definicji laminat to kompozyt składający się z warstwy 

zbrojeniowej  i  lepiszcza  w  zwartym  zespoleniu  tworzący  barierę.  W  przypadku  rękawic 

M2Decon  Mitt  mamy  do  czynienia  z  trzema  luźno  zszytymi  warstwami  tylko  po  krawędzi 

zewnętrznej  rękawicy  bez  zwartości  między  poszczególnymi  warstwami,  co  dopuszcza 

przepływ między warstwami i dyskwalifikuje konstrukcję jako zwartej, bariery, nie zapewniając 

jednocześnie wymaganej przez zamawiającego ochrony użytkownika. 

Izba przeprowadziła dowód z karty katalogowej rękawicy M2Decon Mitt, złożonej przez 

przystępującego  wraz  z  ofertą  i  stwierdziła,  iż  z  karty  tej  wynika,  iż  materiał  wewnętrzny 

rękawicy  to  laminat  barierowy  chroniący  dłoń  użytkownika  podczas  działań 

dekontaminacyjnych. 

Odwołujący  nie  wskazał  żadnego  dowodu  na  okoliczność,  iż  rękawica  zaoferowana 

przez  przystępującego  nie  posiada  wymaganego  laminatu  barierowego.  Tym  samym  Izba 

uznała podniesiony w tym zakresie zarzut za nieuzasadniony i podlegający oddaleniu. 

Odwołujący podniósł, że zgodnie z załączonym raportem laboratorium LLNL (Lawrence 

Ljvermore National Laboratory) materiał, z którego wykonane są rękawice DCON Mitt reaguje 

na kwas azotowy, powodując rozpuszczenie materiału. Wskazał ponadto, że jego wewnętrzne 

badania  potwierdziły  reaktywność  materiału  również  na  kwas  solny.  Badania  potwierdzają 

reaktywność  tego  materiału  na  popularny  kwas,  szeroko  stosowany  w  przemyśle  tworzyw 

sztucznych,  w  przemyśle  chemicznym  do  produkcji  nawozów  mineralnych;  w  przemyśle 

chemicznym w procesach nitrowania, do produkcji barwników; w przemyśle spożywczym do 

czyszczenia aparatów i urządzeń ze stali kwasoodpornej oraz w ogrodnictwie do zakwaszania 

podłoża i wielu innych. Tym samym oferowany produkt reaguje na kwasy nie jest zgodny z 

wymaganiami z

amawiającego. 

Izba  oddaliła  dowód  z  raportu  z  badań  Lawrence  Livermore  National  Laboratory, 

wskazując, że z jego treści nie wynika, by dotyczył on tkaniny, z której wykonane są rękawice 

zaoferowane przez przystępującego. Z treści badań wynika, że badanie dotyczyło ściereczki 


z mikrofibry, zielonej oraz tkaniny z mikrofibry, zielonej. Odwołujący nie udowodnił, że rękawice 

zaoferowane przez przystępującego wykonane są tkaniny z mikrofibry zielonej. 

Jednocześnie  Izba  zwraca  uwagę,  że  w  przypadku  mikrofibry  określenie 

„niereaktywny”  nie  może  być  interpretowane  jako  brak  reakcji  tego  materiału  na  wszystkie 

występujące  naturalnie  i  stworzone  przez  człowieka  substancje  chemiczne.  Podkreślenia 

wymaga, że mikrofibra jest tkaniną, czyli wyrobem włókienniczym, który z natury rzeczy nie 

jest odporny na niektóre czynniki, zwłaszcza te, które są silnie żrące. Jest to okoliczność, która 

nie  wymaga  wiadomości  specjalnych.  Nie  powinna  również  budzić  wątpliwości  na  kanwie 

przedmiotowego  postepowania,  tym  bardziej,  że  zamawiający  wymagał,  aby  rękawica 

wewnątrz  posiadała  laminat  barierowy,  chroniący  dłonie  użytkownika.  Gdyby  zamawiający 

oczekiwał, że mikrofibra, z której wykonane będą zaoferowane rękawice, będzie odporna na 

wszystkie,  nawet  najsilniejsze  substancje  chemiczne,  nie  wymagałby  dodatkowej  warstwy 

ochronnej.  

Wskazując  na  powyższe  Izba  oddaliła  dowód  z  opinii  Politechniki  Łódzkiej  Instytutu 

Włókiennictwa z dnia 13 sierpnia 2024 roku na okoliczność wykazania, że mikrofibra, z której 

wykonana  jest  rękawica  zaoferowana  przez  przystępującego  nie  jest  odporna  na  kwas 

siarkowy, jest częściowo odporna na kwas azotowy i odporna w krótkotrwałym kontakcie na 

kwas  octowy.  Zamawiający  nie  postawił  wymogu  niereaktywności  wobec  wszystkich 

substancji chemicznych, zwłaszcza tak silnie działających jak kwas siarkowy i azotowy. 

Izba przeprowadziła dowód z karty katalogowej rękawicy M2Decon Mitt i ustaliła, że 

materiał  zewnętrzny,  z  którego  rękawica  została  wykonana,  to  „obustronna,  niereaktywna 

mikrofibra, bezpieczna dla skóry dłoni”. W ocenie Izby okoliczność ta świadczy o spełnianiu 

wymogu wykonania rękawicy z niereaktywnej mikrofirby. 

Izba  odmówiła  przeprowadzenia  dowodów  z  pisma  First  Line  Technology  z  dnia  16 

sierpnia oraz pisma Allies Incorporated Sp. z o.o. 

z 5 czerwca 2024 roku jako niemających dla 

rozpoznania sprawy istotnego znaczenia (argumentacja a contrario z art. 531 ustawy P.z.p.). 

Izba odmówiła przeprowadzenia dowodów ze stron internetowych wikipedia.org jako 

niespełniających wymogów dowodu w znaczeniu procesowym. 

Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.  


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z 

dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania 

oraz na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 

2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 

Przewodniczący: 

………………………………