Sygn. akt: KIO 2652/24
WYROK
Warszawa, dnia 12 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
26 lipca 2024 r. przez wykonawcę W. L. prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Prywatny Gabinet Ginekologiczno - Położniczy W. L.
w postępowaniu prowadzonym przez Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy L. G. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Warmińsko – Mazurska Stacja Transportu Medycznego L.
G.
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza do
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy)
poniesioną przez zamawiającego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 630 zł 87 gr (słownie: sześćset trzydzieści złotych
osiemdziesiąt siedem groszy) poniesioną przez zamawiającego tytułem dojazdu
na posiedzenie i rozprawę;
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 4 230 zł 87 gr (słownie:
cztery tysiące dwieście trzydzieści złotych osiemdziesiąt siedem groszy)
stanowiącą
koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
przez
zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 2652/24
Uzasadnienie
Zamawiający: Miejski Szpital Zespolony w Olsztynie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Transport sanitarny
i
medyczny pacjentów” (dalej: „Postępowanie”). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 5 marca 2024 r.
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2024/S
I. W dniu 26 lipca 2024 r. wykonawca W. L.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
Prywatny Gabinet Ginekologiczno -
Położniczy W. L. (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, w zakresie Zadania nr 1 oraz 3, wobec:
− zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy L. G. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Warmińsko – Mazurska Stacja Transportu Medycznego L. G.,
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (dalej: „ustawa Pzp”), ponieważ jej treść w odniesieniu do Zadania nr 1 oraz
do Zadania nr 3, jest niezgodna z warunkami zamówienia;
− braku wezwania wykonawcy L. G. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Warmińsko – Mazurska Stacja Transportu Medycznego L. G. do złożenia dokumentów,
o których mowa w Opisie Przedmiotu Zamówienia stanowiącym załącznik nr 3 do
specyfikacji warunków zamówienia (SWZ);
− wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy L. G. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Warmińsko – Mazurska Stacja Transportu Medycznego L. G.,
podczas gdy najkorzystniejszą niepodlegającą odrzuceniu ofertą (w świetle kryteriów
określonych przez Zamawiającego) jest oferta Odwołującego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1) art. 16 ustawy Pzp
, poprzez naruszenie zasady przejrzystości, przez wykonywanie
czynności w postępowaniu nie mających poparcia w rzeczywistości, czego przejawem
jest wybór oferty wykonawcy L. G. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Warmińsko – Mazurska Stacja Transportu Medycznego L. G. bez dogłębnej weryfikacji
jego oferty,
a także dawanie wiary dokumentom, które nie odzwierciedlają faktów;
2) art. 17 ust. 2 ustawy Pzp
poprzez dążenie do udzielenia zamówienia (temu służy wybór
najkorzystniejszej oferty) Wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy Pzp;
3) art. 112 ust. 1 w zw. z art. 116 ust. 1 ustawy
Pzp poprzez wybór oferty wykonawcy L. G.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Warmińsko – Mazurska Stacja
Transportu Medycznego L. G. w sytuacji,
gdy nie spełnia on wszystkich warunków
udziału w postępowaniu określonych przez Zamawiającego w SWZ;
4) art. 126 ust. 1 ustawy Pzp poprzez niewezwanie wykonawcy L. G.
prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Warmińsko – Mazurska Stacja Transportu
Medycznego L. G.
do złożenia wszystkich podmiotowych środków dowodowych (PSD)
wymaganych w tym postępowaniu;
5) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez nieodrzucenie oferty wykonawcy L. G.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Warmińsko – Mazurska Stacja
Transportu Medycznego L. G. w sytuacji,
gdy nie wykazał on spełniania warunków
udziału w postępowaniu;
6) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie przez Zamawiającego
podjęcia czynności, do której był zobowiązany, tj. wyboru oferty Odwołującego jako
oferty najkorzystniejszej.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Z
amawiającemu:
− unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, złożonej przez wykonawcę
L. G.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Warmińsko – Mazurska Stacja
Transportu Medycznego L. G.,
− ponownego zbadania i oceny ofert złożonych w Postępowaniu,
− z ostrożności, gdyby Izba dostrzegła brak możliwości skorygowania działań
Zamawiającego: nakazanie unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6
ustawy Pzp.
II. Pismem z dnia 6 sierpnia 2024 r. Z
amawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca L. G.
prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Warmińsko – Mazurska
Stacja Transportu Medycznego L. G.
(dalej: „Przystępujący”). Pisemne stanowisko w sprawie
Przystępujący przedstawił w piśmie zawierającym zgłoszenie przystąpienie do postępowania
odwoławczego. Przystępujący uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Na podstawie
zgromadzonego materiału dowodowego Izba ustaliła, co następuje:
W Rozdziale V ust. 1 pkt 1.4. SWZ Zamawiający określił następujące warunki udziału
w
Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej w odniesieniu do części 1 i 3:
„1.4.1. dotyczy części nr 1
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich
trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy – w tym okresie wykonał/wykonuje 2 usługi (umowy) polegające na transporcie
medycznym pacjentów zespołem podstawowym, których wartość brutto wynosi minimum 150
000,00 zł każda. (…)
1.4.3. dotyczy części nr 3
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich
trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest
krótszy – w tym okresie wykonał/wykonuje 2 usługi (umowy) polegające na transporcie
sanitarnym, których wartość brutto wynosi minimum 300 000,00 zł każda.”
Natomiast w Załączniku nr 3 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia - po modyfikacji z dnia
29.03.2024 r. w zakresie
Części nr 1 w pkt 6 ppkt 4) („Realizacja usługi”) zawarto następujące
postanowienie:
„6. Dostarczenie aktualnego zestawienia ambulansów wykonujących zamówienie, zawierające:
(…) 4) kserokopie homologacji sanitarnych bądź pozytywnych opinii sanitarnych na każdy
ambulans lub oświadczenie, że takie posiada”
Natomiast w zakresie Części nr 3 w pkt 7 ppkt 4) („Zasady ogólne”) zawarto następujące
postanowienie:
„7. Dostarczenie aktualnego zestawienia ambulansów wykonujących zamówienie, zawierające:
(…) 4) kserokopie homologacji sanitarnych bądź pozytywnych opinii sanitarnych na każdy
ambulans
”.
Pismem z dnia 10 kwietnia 2024 r. Zamawiający wezwał Przystępującego, na podstawie art.
126 ust. 1 ustawy Pzp,
do złożenia podmiotowych środków dowodowych.
W odpowiedzi na ww. wezwanie Przystępujący złożył m.in. wykaz usług, w którym wskazał dwie
usługi – jedną wykonaną na rzecz Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie,
drugą na rzecz Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Olsztynie. W przypadku każdej z ww.
usług jako przedmiot umowy wskazano: transport pacjentów T, transport pacjentów P. Wraz
z
wykazem złożono referencje, dotyczące usług transportu T oraz transportu P.
Pismem z dnia 18 kwiet
nia 2024 r. Zamawiający wezwał Przystępującego, na podstawie art.
223 ust. 1 ustawy Pzp,
do wyjaśnienia treści oferty. Zamawiający w treści wezwania wskazał:
„Zamawiający na podstawie przesłanych podmiotowych środków dowodowych nie jest w stanie
stwierdzić, której części dotyczy wykaz usług oraz referencje. Prosimy o szczegółowe
wskazanie, która wartość wymieniona w wykazie usług dotyczy transportu z części 1 - transport
medyczny pacjentów zespołem podstawowym, a która części 3 - transport sanitarny.
Zamawiający wzywa również do wyjaśnienia, której części zamówienia dotyczą złożone przez
Państwa referencje.”
Odpowiedzi na ww. wezwanie Przystępujący udzielił za pismem z dnia 18 kwietnia 2024 r.
stwierdzając w nim, co następuje: „Wyjaśniam, iż złożone referencje dotyczą części 1 i części
3 zamówienia. Określenia „transport P” opisuje część 1 – transport medyczny pacjentów
zespołem podstawowym, natomiast określenie „transport T” dotyczy części 3 – transportu
sanitarnego.
Jednocześnie w załączeniu przesyłamy podzielony na dwa dokumenty załącznik
nr 10 SWZ
Wykaz Usług z podziałem na część 1 i część 3 przedmiotu zamówienia”.
W dniu 6 maja 2024 r. Zamawiający zwrócił się do Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego
w Olsztynie
z prośbą o potwierdzenie świadczenia na rzecz tego podmiotu przez
Przystępującego usług transportu z zespołem podstawowym oraz transportu sanitarnego
pacjentów we wskazanym zakresie. W odpowiedzi na powyższe przekazano kopie umów wraz
załącznikami i aneksami.
W dniu 6 maja 2024 r. Zamawiający zwrócił się do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego
w Olsztynie
z prośbą o potwierdzenie świadczenia na rzecz tego podmiotu przez
Przystępującego usług transportu z zespołem podstawowym oraz transportu sanitarnego
pacjentów we wskazanym zakresie. W odpowiedzi na powyższe przekazano kopię umowy wraz
z załącznikiem.
Pismem z dnia 25 czerwca 2024 r. Zamawiający zwrócił się do Uniwersyteckiego Szpitala
Klinicznego w Olsztynie, na podstawie art. 128 ust. 5 ustawy Pzp, z
prośbą o przedstawienie
informacji lub dokumentów istotnych w zakresie spełniania przez wykonawcę warunków udziału
w postepowaniu.
Zamawiający zwrócił się do ww. podmiotu z następującą prośbą: „Uprzejmie
proszę o udzielenie informacji czy Warmińsko-Mazurska Stacja Transportu Medycznego
świadczyła dla Państwa usługi transportu medycznego pacjentów z zespołem podstawowym
oraz transportu sanitarnego. Proszę także o konkretne wskazanie w umowach Nr 3/DZP/2022
z dnia 25.01.2022 r.; Nr 106/DZP/2023 z dnia 04.07.2023 r; Nr 13/DZP/2021 z dnia 26.01.2021r
zapisów wskazujących na usługi transportu medycznego z zespołem podstawowym
i sanitarnego.
”
W odpowiedzi na ww. pismo poinformowano:
„Uniwersytecki Szpital Kliniczny potwierdza
wystawione referencje oraz informuje, że Warmińsko-Mazurska Stacja Transportu Medycznego
świadczyła dla nas usługi zarówno transportu podstawowego jak i sanitarnego. W umowach
zakres transportu nie został bezpośrednio wskazany znalazł się jednak w arkuszu
asortymentowo-
cenowym niezbędnym do złożenia oferty.”
Pismem z dnia
25 czerwca 2024 r. Zamawiający zwrócił się do Wojewódzkiego Szpitala
Specjalistycznego w Olsztynie, na podstawie art. 128 ust. 5 ustawy Pzp,
z prośbą
o
przedstawienie informacji lub dokumentów istotnych w zakresie spełniania przez wykonawcę
warunków udziału w postepowaniu. Zamawiający zwrócił się do ww. podmiotu z następującą
prośbą: „Uprzejmie proszę o udzielenie informacji czy Warmińsko-Mazurska Stacja Transportu
Medycznego świadczyła dla Państwa usługi transportu medycznego pacjentów z zespołem
podstawowym oraz transportu sanitarnego oraz w jaki sposób (jakimi ambulansami i zespołem
były te usługi świadczone). Proszę także o jednoznaczne wskazanie w umowie nr
DZPZ/333/21UEPN/2022 zapisów wskazujących na usługi transportu medycznego
i
sanitarnego.”
W odpowiedzi na ww. pismo poinformowano
, że przedmiotem umowy jest transport sanitarny
w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (t.j. z 2024 r. poz. 146). Poinformowano również, że
zamówienie obejmuje także transport pacjentów do innych podmiotów leczniczych w przypadku
konieczności:
− niezwłocznego wykonania zabiegu u innego świadczeniodawcy,
− zachowania ciągłości leczenia u innego świadczeniodawcy, tj. transport medyczny
opisany w
rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie
świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz.
W toku postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający kilka razy unieważnił czynność
wyboru oferty najkorzystniejszej.
W dniu
16 lipca 2024 r. Zamawiający dokonał wyboru oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej
w Postępowaniu.
Ponadto, Zamawiający przedstawił pismo Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego
w Olsztynie z dnia 30 lipca 2024 r. oraz pismo Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego
w Olsztynie z dnia 30 lipca 2024 r.
Pierwsze z ww. pism zawiera następującą treść: „Wojewódzki Szpital Specjalistyczny
w Olsztynie potwierdza wystawione informacje
, że firma Warmińsko-Mazurska Stacja
Transportu Medycznego L. G.
świadczyła i świadczy dla Szpitala usługi zarówno transportu
podstawowego
– transportu medycznego jak i sanitarnego. W umowach zakres transportu nie
został bezpośrednio wskazany, znalazł się jednak w arkuszu ofertowo-cenowym niezbędnym
do złożenia oferty. Usługa była i jest świadczona należycie.”
Drugie z ww. pism zawiera następującą treść: Uniwersytecki Szpital Kliniczny potwierdza
wystawione referencje oraz informuje
, że Warmińsko-Mazurska Stacja Transportu Medycznego
L. G.
świadczyła dla nas usługi zarówno transportu podstawowego – transport medyczny jak i
sanitarnego.
W umowach zakres transportu nie został bezpośrednio wskazany znalazł się
jednak w arkuszu asortymentowo-cenowym
niezbędnym do złożenia oferty.”
Dalsze ustalenia w zakresie faktów mających znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy zostaną
przedstawione w ramach stanowiska Izby odnośnie zarzutów podniesionych w odwołaniu.
W odniesieniu do zarzut
ów dotyczących niewykazania przez Przystępującego warunków
udziału w Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej (doświadczenia)
w ramach
części 1 i 3:
Na wstępie należy zauważyć, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego stanowi
sformalizowaną procedurę zakupową. Celem postępowania nie jest ustalanie przez
zamawiających określonego stanu faktycznego, lecz uzyskanie konkretnego świadczenia.
Z tego powodu
zostały ustalone reguły pozwalające na dokonywanie oceny wykonawców
i
składanych przez nich ofert. Przyjęto, że celem wykazania spełniania warunku udziału
w
postępowaniu w zakresie doświadczenia w świadczeniu usług (zdolności technicznej lub
zawodowej)
wystarczające jest złożenie wykazu usług (o odpowiedniej treści) wraz z dowodami
potwierdzającymi ich należyte wykonanie/wykonywanie. Zamawiający, o ile nie poweźmie
w
tym zakresie wątpliwości, nie prowadzi postępowania wyjaśniającego celem ustalenia, czy
treść zawarta w tych dokumentach odpowiada rzeczywistemu stanowi rzeczy. Powyższe nie
oznacza, że inny wykonawca pozbawiony jest możliwości wykazania, że treść wskazana
w wykazie i dowodach konkurenta
nie odpowiada rzeczywistości, a w konsekwencji, że
wykonawca nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu. Mając jednak na uwadze
sformalizowany charakter postępowania o udzielenie zamówienia, które oparte jest na
dokumentach, taki wykonawca musi jednoznacznie wykazać, że wbrew treści wykazu
i
złożonych dowodów inny wykonawca nie posiada wymaganego doświadczenia.
W przeciwnym wypadku
podniesione w tym zakresie zarzuty nie będą mogły zostać
uwz
ględnione.
W
ocenie składu orzekającego, w niniejszej sprawie nie można uznać, że Odwołujący w sposób
jednoznaczny wykazał, że Przystępujący nie posiada wymaganego doświadczenia. Zdaniem
Odwołującego Przystępujący nie wykazał spełniania warunków udziału w Postępowaniu
ponieważ: w przypadku części nr 1 - Transport medyczny pacjentów zespołem podstawowym:
usługi transportu świadczone przez Przystępującego na rzecz dla Wojewódzkiego Szpitala
Specjalistycznego w Olsztynie
dotyczyły transportu sanitarnego, a nie medycznego, natomiast
w przypadku c
zęści nr 3 – Transport sanitarny: usługi transportu świadczone przez
Przystępującego na rzecz Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Olsztynie dotyczyły
transportu medycznego, a nie sanitarnego. Jak natomiast
wynika z przedstawionego powyżej
stanu faktycznego sprawy
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie oraz Uniwersytecki
Szpital Kliniczny w Olsztynie kilka razy potwierdz
iły okoliczność świadczenia przez
Przystępującego zarówno usług transportu medycznego, jak i transportu sanitarnego. Istotnie,
ww. podmioty nie
udzieliły Zamawiającemu informacji w zakresie wszystkich kwestii
przedstawionych w skierowanych do nich
wystąpieniach. Nie można jednak na podstawie tej
okoliczności formułować wniosku o występowaniu dowodów potwierdzających, że informacje
przedstawione w
wykazie usług Przystępującego oraz załączonych do niego dowodach są
niezgodne z
rzeczywistością. Ponadto, nie jest uzasadnione – jak czyni to Odwołujący –
odwoływanie się wyłącznie do treści zawartych umów, a pomijanie załączników do nich
w postaci formularzy asortymentowo
– cenowych, które stanowią ich integralną część. Jeżeli
zaś chodzi o treść formularzy asortymentowo – cenowych, to jedynie w odniesieniu do umowy
zawartej przez Przystępującego z Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym (choć nie wiadomo
dokładnie której) Odwołujący podniósł, że treść tego formularza nie potwierdza świadczenia
usług transportu sanitarnego. Jednakże w treści formularzy asortymentowo – cenowych
stanowiących załączniki do umów Przystępującego z Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym,
znajdujących się w aktach sprawy, wyraźnie widnieją również usługi transportu sanitarnego.
Podniesiony w tym zakresie zarzut jest niezrozumiały, tym bardziej, że Odwołujący pisząc
o
umowie nie wskazał, którą konkretnie umowę ma na myśli. Natomiast w odniesieniu do usług
świadczonych przez Przystępującego na rzecz Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego
w Olsztynie
Odwołujący zarzucił, że „W postępowaniu które prowadził WSS w Olsztynie, na
usługi transportu sanitarnego w SWZ nie ma słowa na temat wymagań aby Wykonawca był
podmiotem leczniczym -
co warunkuje możliwość udzielania świadczeń w postaci transportu
medycznego.
”. Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że okoliczność, iż zamawiający
nie postawił w postępowaniu o udzielenie zamówienia określonego wymogu dotyczącego
wykonawcy nie oznacza, że wybrany wykonawca nie zrealizował określonego świadczenia.
Jedynie na marginesie należy dodać, że na potwierdzenie powyższego Odwołujący nie
przedstawił żadnego dowodu. Natomiast Odwołujący nie podniósł zarzutu, że Przystępujący
nie jest podmiotem leczniczym.
Również na potwierdzenie przedstawionego podziału
ambulansów Odwołujący nie złoży żadnego dowodu.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że brak jest jednoznacznych dowodów
potwierdzających, że złożony przez Przystępującego wykaz wraz z załączonymi do niego
dowodami poświadczają nieprawdę.
W zakresie zarzutów dotyczących zaniechania unieważnienia Postępowania:
W
odwołaniu Odwołujący podniósł, że należy ewentualnie rozważyć unieważnienie
P
ostępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp jako obarczonego niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego. Powyższe Odwołujący oparł na okoliczności, że Zamawiający w SWZ
nie uregulował momentu złożenia przez wykonawcę dokumentów, o których mowa
w
Załączniku nr 3 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia - po modyfikacji z dnia 29.03.2024 r.
w zakresie Części nr 1 w pkt 6 ppkt 4) („Realizacja usługi”) oraz w zakresie Części nr 3 w pkt
7 ppkt 4) („Zasady ogólne”). Jako podstawę prawną ewentualnego unieważnienia
Postępowania Odwołujący wskazał przepis art. 255 pkt 6 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem
z
amawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Dowiedzenie zasadności tego
rodzaju zarzutu wymaga wykazania, że z powodu wady, którą obarczone jest postępowanie,
zawarta w jego wynika umowa będzie podlegała unieważnieniu. Odwołujący nie wskazał
w
odwołaniu na jakiej podstawie prawnej umowa miałaby podlegać unieważnieniu. Skład
orzekający Izby takiej podstawy prawnej nie dostrzega. W ocenie składu orzekającego Izby,
z
przywołanych przez Odwołującego postanowień OPZ wynika, że złożenie dokumentów,
o
których mowa powyżej, wymagane jest na etapie realizacji zamówienia. Z postanowień tych
nie wynika, aby ww. dokumenty zostały przez Zamawiającego przewidziane jako przedmiotowe
środki dowodowe. Brak przewidzenia konkretnego terminu, kiedy dokładnie na etapie
wykonania umowy
wymagane jest złożenie przez wykonawcę tych dokumentów, nie ma
istotnego wpływu na samo postępowanie o udzielenie zamówienia, i nie stanowi wady
uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
Izba rozpoznała sprawę w granicach zarzutów podniesionych w odwołaniu, uwzględniając, że
pod pojęciem zarzutu rozumie się wskazane przez odwołującego w odwołaniu okoliczności
faktyczne, które w jego ocenie świadczą o naruszeniu przez zamawiającego przepisów prawa.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: