Sygn. akt: KIO 2659/24
WYROK
Warszawa, dnia 16 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29
lipca 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia MPO Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku Replastik sp. z o.o. z siedzibą
w
Białymstoku w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej w Międzyrzeczu Podlaskim
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej w Międzyrzeczu Podlaskim: unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, odrzucenie oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Remondis Medison sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej Remondis
Medison Rzeszów sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie, powtórzenie czynności badania i oceny
ofert,
kosztami postępowania obciąża zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej w Międzyrzeczu Podlaskim i:
2.1 zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia MPO Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku
Replastik sp. z o.o.
z siedzibą w Białymstoku tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
w
Międzyrzeczu Podlaskim na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia MPO Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku Replastik sp. z o.o. z siedzibą
w
Białymstoku kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika i wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………..
Sygn. akt:
KIO 2659/24
UZASADNIENIE
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Międzyrzeczu Podlaskim (dalej:
„Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm. dalej: „ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn.: „Odbiór
z
miejsc wytwarzania, transport i utylizację odpadów medycznych z SPZOZ w Międzyrzecu
Podlaskim
” (znak postępowania: 13/2024/TP). Wartość szacunkowa zamówienia jest poniżej
progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 7 lipca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 003494294.
W dniu 29 lipca 2024 r.
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia MPO Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku Replastik sp. z o.o. z siedzibą
w
Białymstoku (dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono wobec czynności i zaniechania Zamawiającego, które polegały na:
a) wyborze jako najkorzystniejszej oferty, oferty niezgodnej z warunkami zamówienia,
b) zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej,
c) zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy, którego oferta została uznana jako
najkorzystniejsza.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust 1 pkt 5) ustawy Pzp co polegało na wyborze jako ofert najkorzystniejszej
oferty niezgodnej z warunkami udziału w postępowaniu określonymi w pkt IV. 2 lit j) SWZ
zgodnie z którym Wykonawca obowiązany jest przestrzegać zasady bliskości sformułowanej
w art. 20 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. ZASADA BLISKOŚCI: Zgodnie
z art.
20 ust. 3 i art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach zakazuje się
unieszkodliwienia zakaźnych odpadów medycznych poza obszarem województwa,
na
którym zostały wytworzone. Dopuszcza się unieszkodliwienie zakaźnych odpadów
medycznych na obszarze województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone,
w
najbliżej położonej instalacji, w przypadku braku instalacji do unieszkodliwienia tych
odpadów na obszarze danego województwa lub gdy istniejące instalacje nie mają wolnych
mocy przerobowych,
2) art. 239 ustawy Pzp co polegało na wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty
podlagającej odrzuceniu.
Odwołujący wniósł o:
1. uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
a) unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
b) nakazania Zamawiającemu odrzucenia oferty konsorcjum Remondis Medison sp. z o.o.
i
Remondis Medison Rzeszów sp. z o.o. (dalej: „Remondis Medison”),
c) nakazania Zamawiającemu wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej,
2. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego Kosztów postępowania
odwoławczego,
3. dopuszczenie dowodów wskazanych w treści odwołania.
Odwołujący wskazał, że posiada interes prawny we wniesieniu odwołania, bowiem jest
wykonawcą, który złożył ofertę w przedmiotowym postępowaniu i posiada instalacje
do
unieszkodliwiania odpadów położoną najbliżej miejsca ich wytwarzania.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust. 1 pkt 2) lit.
a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 24 lipca 2024 r. (zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej
oferty). W
związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 29 lipca 2024 r. należy uznać
za wniesione w
wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 7 500,00 złotych (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy) został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Stanowisko Odwołującego:
Odwołujący wskazuje, iż Zamawiający dokonał wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty,
która jest niezgodna z warunkami zamówienia. Odwołujący zwrócił uwagę, na pkt IV. 2 lit j)
SWZ, na
kładający na wykonawców obowiązek zrealizowania zamówienia zgodnie
z postanowieniami ustawy o odpadach, co zarazem
nakłada na wykonawców obowiązek
spełnienia warunków zawartych w art. 20 ustawy o odpadach (tzw. zasada bliskości). Jak
dalej wskazuje Odwołujący, z uwagi na fakt, iż na terenie województwa lubelskiego nie
funkcjonuje instalacją do unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych konieczne jest
wywiezienie odpadów poza jego teren. W takiej sytuacji zastosowanie ma art. 20 ust. 6
ustawy o odpadach, który jasno stanowi, iż odpady w przedmiotowym postępowaniu mogą
być unieszkodliwiane w najbliżej położonej instalacji. Odwołujący podnosi, iż w bardzo
zbliżonym do niniejszego stanie faktycznym (dotyczącym województwa lubelskiego
i
unieszkodliwiania odpadów zakaźnych poza jego obszarem zgodnie z zasadą bliskości)
Izba
wypowiadała się w sprawie o sygn. akt KIO 517/23. Odwołujący wskazuje,
iż w orzeczeniu powyższym Izba kompleksowo odniosła się do zasady bliskości oraz jej
stosowania w sytuacji, gdy nie istnieje instalacja położona na terenie województwa, w którym
wytwarzane są odpady. Kompleksowość argumentacji zawartej w przywołanym orzeczeniu
dotyczy stanu faktycznego niniejszej sprawy, otóż istotne jest, iż Zamawiający żądał podania
odległości do instalacji, w której odpady będą unieszkodliwiane. Powyższe z całą pewnością
miało na celu wyłącznie ustalenie spełnienia wymogów zasady bliskości, a tym samym
zgodności oferty z warunkami zamówienia. Odwołujący ponadto wskazuje na istotne
konkluzje zawarte w orzeczeniu Izby w sprawie o sygn. akt KIO 3161/22, w
której,
w
charakterze odwołującego, występował wykonawca, którego oferta w niniejszym
postępowaniu została uznana jako najkorzystniejsza, przy czym nie dysponował
on
instalacją położoną najbliżej miejsca wytwarzania odpadów, w związku z czym oferta jego
została odrzucona, a decyzja została utrzymana przez Izbę.
Przenosząc powyższe
rozważania na stan faktyczny niniejszej sprawy Odwołujący wskazuje, iż oferta Remondis
Medison
została wybrana z naruszeniem przepisów ustawy Pzp bowiem jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia odnoszącymi się do stosowania zasady bliskości przy
realizacji zamówienia. Jak wynika z oferty Remondis Medison odpady będą unieszkodliwiane
przez tego wykonawcę w instalacji położonej 269 km od miejsca wytwarzania odpadów –
instalacja położona w Rzeszowie przy ul. Hetmańskiej 120. W celu ustalenia, czy oferta
Remondis Medison
jest zgodna z warunkami zamówienia należy ustalić, czy istnieją
funkcjonujące instalacje położone bliżej miejsca wytwarzania odpadów, które posiadają
wolne moce przerobowe. Odpowiedź na powyższe znajduje się w ofercie Odwołującego,
bowiem O
dwołujący wskazał, iż posiada funkcjonującą z wolnymi mocami przerobowymi
instalację położoną w Hajnówce przy ul. Dowgirda, która znajduje się w odległości 116 km
od
miejsca wytwarzania odpadów. Z powyższego wynika, iż Zamawiający zaniechał zarówno
odrzucić oferty Remondis Medison, która jest niezgodna z warunkami zamówienia, dokonał
wyboru jako najkorzystniejszej oferty podlagającej odrzuceniu, zaniechał również wyboru
oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Stanowisko Zamawiającego:
Zamawiający pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc
o
oddalenie odwołania w całości.
Po przeprowadzeniu rozprawy, na podstawie zgromadzonego w
sprawie materiału
dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i
zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła ponadto, że Odwołujący wykazał przesłanki skorzystania ze środków ochrony
prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie po stronie
Zamawiającego zgłosił Remondis Medison. Jednakże Izba stwierdziła nieskuteczność tego
przystąpienia z uwagi na brak potwierdzenia przez Remondis Medison przesłania kopii
zgłoszenia przystąpienia Odwołującemu. Zgodnie bowiem z art. 525 ust. 2 ustawy Pzp,
zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby, a jego kopię przesyła się
zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Do zgłoszenia przystąpienia
dołącza się dowód przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia zamawiającemu oraz
wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Przy doręczonym Izbie zgłoszeniu przystąpienia
Remondis Medison nie załączył dowodu przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia
Odwołującemu. Również na posiedzeniu z udziałem stron pełnomocnik Remondis Medison
nie był w stanie potwierdzić, iż kopia zgłoszenia przystąpienia została przesłana
do
Odwołującego. Z tych względów Izba stwierdziła nieskuteczność zgłoszonego
przystąpienia przez Remondis Medison.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania,
załączone do odwołania oraz przedłożone przez Odwołującego na rozprawie.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron oraz zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała,
że odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny.
W Rozdziale IV ust. 2 lit. j) SWZ
Zamawiający wskazał, że: „Wykonawca obowiązany jest
przestrzegać zasady bliskości sformułowanej w art. 20 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o
odpadach. ZASADA BLISKOŚCI: Zgodnie z art. 20 ust. 3 i art. 20 ust. 6 ustawy z dnia
grudnia 2012 roku o odpadach zakazuje się unieszkodliwienia zakaźnych odpadów
medycznych poza obszarem województwa, na którym zostały wytworzone. Dopuszcza się
unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych na obszarze województwa innego niż
to,
na którym zostały wytworzone, w najbliżej położonej instalacji, w przypadku braku
instalacji do unieszkodliwienia tych odpadów na obszarze danego województwa lub gdy
istniejące instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych”.
We wzorze Formularza ofertowego, w pkt 2 zawarto
następujący wzór oświadczenia:
„OŚWIADCZAM, ŻE: 1) odległość od miejsca wytwarzania odpadów (Międzyrzec Podlaski,
ul. Warszawska 2-4) do miejsca instalacji (miejsca przeznaczonego do unieszkodliwiania
odpadów) wynosi: odległość: … (w km), Miejscowość (adres), w której znajduje się
instalacja: …………………………
UWAGA! Należy podać jedną odległość – do najbliżej położonej instalacji, z miejsca
wytwarzania odpadów. Do podania ilości kilometrów zaleca się wyliczenie odległości
na
podstawie mapy internetowej np. mapa.targeo.pl/gogle.maps, przy czym odległość nie
może być liczona w linii prostej, tylko jako odległość samochodowa (drogowa, po drodze
dostępnej dla danego środka transportu odpadów) z dokładnością do 10 km. 2) wskazana
w
pkt. 1 powyżej instalacja, w której będą unieszkodliwiane odpady medyczne będące
przedmiotem zamówienia, posiada wolne moce przerobowe wystarczające do realizacji
przedmiotu zamówienia. Informacja o podstawie do dysponowania (własność, umowa najmu,
dzierżawy) ……………………………
Uwaga: W przypadku wskazania (umowa najmu, dzierżawy) należy wskazać właściciela
instalacji i załączyć umowę regulującą współpracę, zobowiązanie podmiotu trzeciego”.
Zarazem, w Rozdziale VI ust. 1 lit. d) ppkt 1) Zamawiający określił warunek udziału
w
postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, który uzna za spełniony,
jeżeli wykonawca wykaże, że: „dysponuje dostępną czynną instalacją do unieszkodliwiania
odpadów medycznych zakaźnych, w której realizowana będzie usługa w zakresie ich
unieszkodliwiania zgodnie z ustawą z dnia 14.12.2012 r. o odpadach (t.j.: Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1587), posiadającą wolne moce przerobowe dla odpadów medycznych pochodzących
od Zamawiającego w ilościach określonych w niniejszym postępowaniu. Zgodnie
z
obowiązującą ustawą o odpadach Zamawiający wymaga, aby odpady medyczne o kodach
18 01 02*, 18 01 03* i 18 01 08* były termicznie przekształcane w spalarniach odpadów
niebezpiecznych (art. 95 ust. 2 ustawy o odpadach) z zachowaniem tzw. zasady bliskości
(art. 20 ust. ustawy o odpadach) tj.:
a) w zakładzie zlokalizowanym na obszarze województwa lubelskiego lub,
b) na obszarze innego województwa, w najbliżej położonej instalacji, gdy istniejące
na
obszarze województwa lubelskiego instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych albo
nie ma na terenie województwa lubelskiego instalacji lub,
c) w przypadku, gdy odległość od miejsca wytwarzania odpadów, tj. od siedziby
Zamawiającego do miejsca ich unieszkodliwiania położonego na obszarze innego
województwa jest mniejsza niż odległość do unieszkodliwiania położonego na obszarze
województwa lubelskiego”.
W Rozdziale XVII ust. 1 Zamawiający określił, iż przy wyborze oferty będzie kierował się
następującymi kryteriami i ich znaczeniem:
- Cena ofertowa brutto - waga 60%,
Termin płatności - waga 40%.
W Formularzu ofertowym Remondis Medison wskazano w pkt 2, że odległość od miejsca
wytwarzania odpadów do miejsca instalacji wynosi 269 km, a instalacja znajduje się
w
Rzeszowie przy ul. Hetmańskiej 120.
W Formularzu ofertowym Odwołującego wskazano w pkt 2, że odległość od miejsca
wytwarzania odpadów do miejsca instalacji wynosi 116 km, a instalacja znajduje się
w
Hajnówce, przy ul. Dowgirda 9.
W dniu 24 lipca 2024 r. Zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej oferty
Remondis Medison.
W art. 20 ust. 3-6 ustawy o odpadach
wskazano, że:
3. Zakazuje się:
stosowania komunalnych osadów ściekowych,
unieszkodliwiania
zakaźnych
odpadów
medycznych
i
zakaźnych
odpadów
weterynaryjnych
poza obszarem województwa, na którym zostały wytworzone.
4. Zakazuje się przywozu na obszar województwa odpadów, o których mowa w ust. 3,
wytworzonych poza obszarem tego województwa, do celów, o których mowa w ust. 3.
5. Komunalne osady ściekowe mogą być stosowane na obszarze województwa innego niż
to, na którym zostały wytworzone, jeżeli odległość od miejsca wytwarzania odpadów
do
miejsca stosowania położonego na obszarze innego województwa jest mniejsza niż
odległość do miejsca stosowania położonego na obszarze tego samego województwa.
6. W przypadku unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów
weterynaryjnych, przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio. Dopuszcza się unieszkodliwienie
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych na obszarze
województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone, w najbliżej położonej instalacji,
w
przypadku braku instalacji do unieszkodliwiania tych odpadów na obszarze danego
województwa lub gdy istniejące instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pz
p, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Przy czym pojęcie warunków zamówienia według art. 7
pkt 29) ustawy Pzp, p
oprzez warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą
zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu
przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny
ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
Po pierwsze zauważyć trzeba, iż bezspornymi dla Stron była treść SWZ oraz okoliczności
mające miejsce w tym postępowaniu, a w szczególności to, co wynikało z Formularzy
ofertowych wykonawców. Otóż jednym z wymagań Zamawiającego wynikających wprost
z
opisu przedmiotu zamówienia i związanych z realizacją zamówienia, a mianowicie
z
Rozdziału IV ust. 2 lit. j) SWZ było, aby wykonawca przestrzegał zasady bliskości: „Zgodnie
z art. 20 ust. 3 i art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o
odpadach zakazuje się
unieszkodliwienia zakaźnych odpadów medycznych poza obszarem województwa,
na
którym zostały wytworzone. Dopuszcza się unieszkodliwienie zakaźnych odpadów
medycznych na obszarze województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone,
w
najbliżej położonej instalacji, w przypadku braku instalacji do unieszkodliwienia tych
odpadów na obszarze danego województwa lub gdy istniejące instalacje nie mają wolnych
mocy przerobowych”. Jednocześnie z tym wymogiem skorelowany został wymóg
przedstawienia w Formularzu ofertowym oświadczenia wykonawcy o odległości od miejsca
wytwarzania odpadów do miejsca instalacji. Nie sposób wywieść odmiennych wniosków
aniżeli takich, że oświadczenie to określało sposób realizacji zamówienia, więc oferta
podlegała ocenie pod kątem zgodności z postanowieniem Rozdziału IV ust. 2 lit. j) SWZ,
czyli pod kątem zgodności z warunkami zamówienia. Oświadczenie to nie miało jedynie
charakteru informacyjnego, lecz przede wszystkim stanowiło ono merytoryczną część oferty
poprzez wyraźne skorelowanie go z ww. treścią opisu przedmiotu zamówienia. Tym samym,
skoro Zamawiający wymagał przestrzegania zasady bliskości i żądał przekazania informacji,
które pozwalają to ocenić, to ofertę, która przewiduje wykonanie zamówienia z naruszeniem
zasady bliskości, należy uznać za niezgodną z warunkami zamówienia. Przypomnieć należy,
iż niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia polega na sporządzeniu
i
przedstawieniu oferty w sposób nieodpowiadający wymaganiom zamawiającego
w
odniesieniu do przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji oraz innych warunków
zamówienia. Przy czym treść oferty należy rozumieć jako treść zobowiązania wykonawcy
do
zgodnego z żądaniami zamawiającego wykonania zamówienia. Na tak rozumianą treść
oferty składa się formularz ofertowy oraz wszystkie dokumenty dookreślające i precyzujące
zobowiązanie wykonawcy, składane wraz z formularzem ofertowym (tak Izba w wyroku
o sygn. akt: KIO/UZP 663/09).
Przykładowo więc, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy
Pzp,
zamawiający odrzuca ofertę między innymi, gdy zaoferowany przez wykonawcę
przedmiotu zamówienia nie spełnia wymagań określonych w opisie przedmiotu zamówienia.
Idąc dalej, bezspornym dla Stron było także to, iż na terenie województwa lubelskiego nie
ma możliwości unieszkodliwienia odpadów z uwagi na brak instalacji do przetwarzania
odpadów medycznych, co zresztą potwierdzały dowody Odwołującego w postaci pism
Marszałka Województwa Lubelskiego z dnia 29 lipca 2024 r. oraz Wojewódzkiego
Inspektoratu Ochrony Środowiska z Lublinie z dnia 30 lipca 2024 r. Bezspornym zarazem
było również to, że instalacja wskazana przez Remondis Medison w Formularzu ofertowym
nie była najbliższą instalacją od miejsca wytwarzania odpadów, a za taką uznać należy
instalację wskazaną przez Odwołującego. Przy czym nie było też kwestionowane przez
Zamawiającego, iż instalacja wskazana przez Odwołującego nie ma wolnych mocy
przerobowych, choć i w tym względzie Odwołujący złożył dowody wskazujące, że instalacja
posiada wolne moce przerobowe na potrzeby niniejszego zamówienia. Jednakże,
ta
okoliczność braku wolnych mocy przerobowych nie była podnoszona w ramach
postępowania odwoławczego.
Wedle tzw. zasady
bliskości, wyrażonej w wyżej przytaczanej treści art. 20 ust. 3-6 ustawy
o odpadach, z
asadą jest, że unieszkodliwianie zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych
odpadów weterynaryjnych może odbywać się tylko i wyłącznie na obszarze województwa,
na
którym zostały wytworzone. Wyjątki, gdy odpady mogą być unieszkodliwiane na terenie
województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone, występują jeżeli:
odległość od miejsca wytwarzania odpadów do miejsca ich unieszkodliwienia na obszarze
innego województwa jest mniejsza niż odległość do miejsca unieszkodliwienia położonego
na obszarze tego samego województwa,
brak jest instalacji do unieszkodliwiania odpadów na obszarze danego województwa lub
gdy istniejące instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych.
Zwrócić uwagę trzeba, iż przy zaistnieniu sytuacji z punktów 2) i 3), unieszkodliwianie
odpadów musi odbywać się w najbliżej położonej instalacji, co wyraźnie wynika z treści
art. 20 ust. 6 ustawy o odpadach.
Mając więc wszystko powyższe na względzie, w sytuacji, która dotyczyła niniejszego stanu
faktycznego,
zastosowanie znajdzie wyjątek określony w art. 20 ust. 6 ustawy o odpadach,
zgodnie z którym unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych musi się odbywać
na
obszarze województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone, w najbliżej
położonej instalacji od miejsca wytwarzania odpadów, ze względu na brak instalacji
do
unieszkodliwiania tych odpadów na obszarze danego województwa. Innymi słowy,
o
dpady w takim wypadku powinny zostać unieszkodliwione w najbliższej instalacji poza
województwem ich wytworzenia, co wprost wynika z treści art. 20 ust. 6 ustawy o odpadach.
Za taką instalację nie można jednak uznać instalacji, którą Remondis Medison podał
w
Formularzu ofertowym. Remondis Medison oświadczył, że odległość od miejsca
wytwarzania odpadów do miejsca instalacji wynosi 269 km, bezsprzecznie więc nie była
najbliżej położoną instalacją, bowiem taką zaproponował Odwołujący (116 km od miejsca
wytwarzania odpadów). Niewątpliwie więc w tym przypadku nastąpił wybór jako
najkorzystniejszej oferty, która nie była zgodna z wymaganiami SWZ i ustawy o odpadach.
Nie można więc przyjąć za dopuszczalną sytuację, gdy wykonawca oświadcza, że wykona
zamówienie w sposób naruszający obowiązki określone w SWZ i w przepisach powszechnie
obowiązujących.
Uzupełniająco odnosząc się jeszcze do argumentacji przedstawionej w odpowiedzi
na
odwołanie przez Zamawiającego, należy po pierwsze wskazać, iż Zamawiający szeroko
przywołuje fragmenty z wyroku Izby z dnia 22 grudnia 2021 r. o sygn. akt: KIO 3534/21.
Zamawiający nie sprecyzował jednakże, iż przytoczone fragmenty, odnoszące się
do
postanowień Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/W z dnia 19 listopada
2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy, czy też do wydatkowania
środków publicznych, zostały umieszczone w wyroku o sygn. akt: KIO 3534/21 de facto jako
prezentacja pisemnego stanowiska podmiotu będącego zamawiającym w tamtejszym
postępowaniu odwoławczym, a nie jako uzasadnienie przedstawione przez Izbę.
Jednocześnie w wyroku o sygn. akt: KIO 3534/21 owszem Izba odnosi się do kwestii różnic
odległości instalacji wskazywanych przez wykonawców uczestniczących w tamtejszym
sporze od miejsca
wytwarzania odpadów, niemniej jednak, jak ustaliła wówczas Izba, taka
różnica istotnie nie była znaczna, tj. 12 km („145 km do 157 km”). W tym kontekście,
w
przedmiotowym stanie faktycznym trudno mówić o nieznacznej różnicy w odległościach
pomiędzy miejscem wytwarzania odpadów a wskazywanymi przez Odwołującego
i
Remondis Medison, która jak zwrócił uwagę sam Zamawiający wyniosła 153 km
(odpowiednio 116 km do 269 km),
a różnica w czasie dojazdu „niespełna godzinę”. Ponadto
zarówno ww. wyrok o sygn. akt: 3534/21, jak też przywołany w odpowiedzi na odwołanie
wyrok Izby z dnia 23 czerwca 2022 r. (sygn. akt: KIO 1533/22
), odnosiły się do innych
stanów faktycznych, w których to wykorzystano zasadę bliskości jako pozacenowe kryterium
oceny ofert, tj. odległość spalarni od miejsca wytwarzania odpadów. W przedmiotowym
postępowaniu nie określono natomiast kryterium oceny ofert dotyczącego lokalizacji
instalacji, natomiast
Zamawiający wyraźnie sformułował wymaganie dotyczące sposobu
realizacji zamówienia, stanowiąc, że ma być ono wykonywane zgodnie z wynikającą
z ustawy o
odpadach zasadą bliskości. Zaoferowane świadczenie musiało więc uwzględniać
to wymaganie.
Na marginesie dodać należy, że ostatni z przytoczonych przez
Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie wyroków Izby, a mianowicie wyrok z dnia
marca 2022 r. (sygn. akt: KIO 690/22) również odnosi się do innego stanu faktycznego,
gdyż w tejże sprawie wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą,
zaoferował unieszkodliwienie odpadów zgodnie z ustawowym wyjątkiem, tj. w najbliżej
położonej stacji poza województwem wytwarzania odpadów.
Tym samym zarzut nr 1 zasługiwał na uwzględnienie, a wobec czego, mający charakter
wynikowy zarzut nr 2,
również należało uwzględnić.
Reasumując powyższe, Izba uznała, że odwołanie zasługiwało na uwzględnienie,
a w
działaniach Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy
Pzp.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 1 pkt 1) w zw. z § 5 pkt 1) i 2) rozporządzenia
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………………..