Sygn. akt: KIO 2667/24
WYROK
Warszawa, dnia 14 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 lipca 2024 r. przez wykonawc
ę Małopolską Kolumnę Transportu Sanitarnego spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie przy ul. Chyszowskiej 10 (33-100
Tarnów) w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej Szpital Uniwersytecki w Krakowie
z siedzibą w Krakowie przy ul. Kopernika 36 (31-
Kraków)
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy Kolumna Transportu
Sanitarnego TRIOMED spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lublinie przy ul.
Probostwo 4 (20-089 Lublin)
orzeka:
. Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Małopolską Kolumnę Transportu Sanitarnego
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Tarnowie i zalicza na poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 2667/24
U z a s a d n i e n i e
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Uniwersytecki w Krakowie
zwany
dalej „zamawiającym” prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.
U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.)
, zwanej dalej: „Pzp”, w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest kompleksowe całodobowe wykonywanie usług polegających na
przewożeniu transportem medycznym pacjentów Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie wraz
z personelem medycznym, sprzętu medycznego, materiałów do badań, wyników tych badań
i innych materiałów stosowanych w procesie leczenia, także przewozów wykonywanych na
hasło „przeszczepy” oraz usługi polegającej na przewożeniu pacjentów dializowanych. Usługa
polegała będzie na przewożeniu pacjentów dializowanych do Stacji Hemodializ i ze Stacji
Hemodializ zlokalizowanej w Krakowie przy ul. Macieja Jakubowskiego 2 o numerze
referencyjnym: DFP.271.64.2024.KK, zwane dalej jako
: „postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 13 maja 2024 r., pod numerem 278254-2024 (numer wydania pozycja
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od kwot
wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 29 lipca 2024 r. wykonawca
Małopolska Kolumna Transportu Sanitarnego Sp.
z o.o.
z siedzibą we Tarnowie (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie na:
czynność zamawiającego w postępowaniu przez zaniechanie unieważnienia postepowania
na podstawie art. 255 pkt 6 Pzp mimo,
że postępowanie to było obarczone niemożliwymi do
usunięcia wadami popełnionymi przez zamawiającego uniemożliwiającymi zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego;
czynność zamawiającego podjętą w postępowaniu w postaci zaniechania czynności
sprawdzających zmierzających do zbadania czy oferta złożona przez wykonawcę Kolumna
Transportu Sanitarnego TRIOMED Sp. z o.o. (zwanego dalej jako:
„TRIOMED”) jako oferta
najkorzystniejsza w postępowaniu nie zawiera rażąco niskiej ceny i jedynie ograniczenie się
do samego stwierdzenia w odpowiedzi z
amawiającego udzielonej odwołującemu
zamieszczonej na platformie zakupowej z dnia 15 lipca 2024 r.,
że brak jest przesłanek rażąco
niskiej ceny bez podjęcia przez zamawiającego żadnych działań sprawdzających;
czynność zamawiającego podjętą w postępowaniu w postaci zaniechania wykluczenia
w
ykonawcy TRIOMED z postepowania mimo, iż wykonawca ten nie spełnił warunku udziału
w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowego określonego w treści art.
5.3.3 SWZ (posiadanie przez w
ykonawcę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej
w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia na
cały okres obowiązywania umowy, wykonawca przedłożył jedynie ubezpieczenie OC
działalności leczniczej);
czynność zamawiającego podjętą w postępowaniu w postaci zaniechania żądania
dostarczenia przez wykonawc
ę TRIOMED przedmiotowych środków dowodowych
potwierdzających zdolność do wykonania przedmiotu zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 255 pkt 6 Pzp w zw. z art. 16 i art 99 Pzp
przez zaniechanie unieważnienia postepowania
nr DFP.271.64.2024.KK mimo, iż postępowanie obarczone jest niemożliwymi do usunięcia
wadami uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego w postaci niewłaściwego opisu części przedmiotu zamówienia
(stanowiącego
przedmiot
unieważnionego
postepowania
prowadzonego
przez
z
amawiającego oznaczonego nr DFP.271.70.2024.ADB) poprzez pominięcie jego zakresu
w arkuszu cenowym
– załączniku nr 1b do SWZ postepowania nr DFP.271.64.2024.KK
stanowiącego podstawę kalkulacji ceny oferty przez wykonawców oraz poprzez zawarcie w
treści SWZ, a OPZ IV pkt 1) wymagań w zakresie przewożenia urządzeń „sztucznej nerki”
niezgodnie z obowiązującymi przepisami w tym normą PN-EN 1789 co stanowi nałożenie na
w
ykonawcę warunków niemożliwych do spełnienia lub stanowiących naruszenie
obowiązujących przepisów;
2) art. 224 pkt 1) Pzp w zw. z art. 16 Pzp przez zaniechanie przeprowadzenia procedury
wyjaśnienia czy zaoferowana przez wykonawcę TRIOMED Sp. z o.o. cena lub jej istotne części
składowe, nie są rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów oraz
dowodami przedstawionymi przez o
dwołującego we wniosku z dnia 3 lipca 2024 r.;
3) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp
w związku z treścią art. 5.3.3 SWZ (pkt. 5. Warunki udziału
w postepowaniu i podstawy wykluczenia) przez zaniechanie wykluczenia z postępowania
w
ykonawcy TRIOMED i odrzucenia jego oferty z uwagi na fakt niespełnienia warunków udziału
w postepowania w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej przez przedłożenie polisy
potwierdzającej ubezpieczenie OC, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności
cywilnej (przez cały okres obowiązywania umowy) w zakresie prowadzonej działalności
gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia, na kwotę nie mniejszą niż 1 000 000,00
zł;
4) art. 126 Pzp art. 107 ust. 2 Pzp przez zaniechanie wezwania wykonawcy TRIOMED do
uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych w celu potwierdzenia czy wykonawca ten
znajduje się w sytuacji finansowej oraz posiada środki techniczne gwarantującej zrealizowanie
zamówienia oraz czy posiada odpowiednie zasoby techniczne (wymagane środki transportu)
umożliwiające realizację zamówienia; DFP.271.64.2024.KK.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
- w
przypadku uwzględnienia zarzutu nr 1 nakazanie zamawiającemu unieważnienie
postepowania nr DFP.271.64.2024.KK;
- w
przypadku uwzględnienia zarzutu nr 2 nakazanie zamawiającemu dokonania
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu nr i nakazanie
z
amawiającemu wszczęcie procedury weryfikacji czy zaoferowana przez wykonawcę
TRIOMED cena lub jej istotne części składowe, nie są rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia z żądaniem przedstawienia przez tego wykonawcy szczegółowych wyjaśnień
i kalkulacji co do poszczególnych składników zaoferowanej ceny ofert;
- w
przypadku uwzględnienia zarzutu nr 3 nakazanie zamawiającemu dokonania
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu i nakazanie
z
amawiającemu wykluczenie wykonawcy TRIOMED z postępowania i odrzucenie jego oferty
oraz ponowne dokonania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
- w
przypadku uwzględnienia zarzutu nr 4 nakazanie zamawiającemu dokonania
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu i nakazanie
z
amawiającemu wezwanie wykonawcy TRIOMED do przedłożenia przedmiotowych środków
dowodowych w celu potwierdzenia czy w
ykonawca ten znajduje się w sytuacji finansowej oraz
posiada środki techniczne gwarantującej zrealizowanie zamówienia oraz czy posiada
odpowiednie zasoby techniczne (wymagane środki transportu).
Odwołujący wskazał, że jego interes wynikał z faktu, że jego oferta może zostać
wybrana jako oferta najkorzystniejsza w prowadzonym przez z
amawiającego postępowaniu.
Z informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej wynika, że oferta odwołującego jest drugą
ofertą w rankingu ofert. W przypadku wykluczenia z postępowania oraz odrzucenia oferty
wykonawcy TRIOMED, oferta o
dwołującego mogła zostać wybrana jako najkorzystniejsza
w tym postępowaniu. Odwołujący wyjaśnił również, że jego oferta może zostać także wybrana
w przypadku unieważnienia postepowania i przy ponownym jego ogłoszeniu
i przeprowadzeniu przez z
amawiającego. Zdaniem odwołującego ze względu na zaniechania
z
amawiającego, wykonawca utracił prawo do uzyskania zamówienia, co w konsekwencji
oznacza brak możliwości uzyskania zysku z wykonania przedmiotowego zamówienia. Mając
powyższe, jego zdaniem, zasadne było uznanie, że miał interes w złożeniu odwołania, gdyż
m
ógł ponieść szkodę w postaci nieuzyskania możliwości realizacji zamówienia publicznego
będącego przedmiotem postępowania, a co za tym idzie uzyskania zysku wkalkulowanego
w złożoną ofertę. Odwołujący wskazał, że zamawiający dokonał zaniechania dokonania
określonych czynności wbrew przepisom Pzp, czego normalnym następstwem
w okolicznościach danej sprawy było poniesienie lub możliwość poniesienia szkody przez
wnoszącego odwołanie.
W uzasadnieniu odwołania została przedstawiona argumentacja dla wszystkich
zarzutów.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca Kolumna Transportu Sanitarnego TRIOMED Sp. z o.o.
z siedzibą w Lublinie.
W dniu 7 sierpnia 2024 r.
zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie
wraz
z załącznikami, w której przedstawił argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania
w całości.
W dniu 8 sierpnia 2024 r.
wykonawca zgłaszający przystąpienie złożył do akt sprawy
pismo procesowe
wraz z załącznikiem, w którym przedstawił argumentację dla wniosku
o
oddalenie odwołania w całości.
W dniu 8 sierpnia 2024
r. odwołujący złożył również pismo procesowe wraz
z załącznikami, w którym zawarł stanowisko podtrzymujące zarzuty i żądania przedstawione
w odwołaniu
Zamawiający na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika tj. w dniu 12
sierpnia 2024 r.
złożył do akt sprawy kolejne pismo procesowe wraz z załącznikiem, które
zawierało stanowisko popierające wniosek o oddalenie odwołania.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania, złożonych
dowodów oraz biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła skuteczność
przystąpienia zgłoszonego przez wykonawcę Kolumna Transportu Sanitarnego TRIOMED Sp.
z o.o.
z siedzibą w Lublinie(zwanego dalej jako: „przystępujący” lub nadal: „TRIOMED”), do
udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego. W związku z tym ww.
wykonawca sta
ł się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Tym samym Izba nie uwzględniła wniosku przystępującego o odrzucenie odwołania w części
dot
yczącej zarzutu nr 1. Przystępujący stwierdził, że zarzut ten dotyczył treści opisu
przedmiotu zamówienia (zwanej dalej: „OPZ”) w związku z tym kwestionowanie treści OPZ na
tym etapie
było w jego ocenie spóźnione. Tym samym, w ocenie przystępującego, zarzut nr 1
należało uznać za spóźniony, a termin na kwestionowanie okoliczności, do których się odnosił
rozpoczął swój bieg 13 maja 2024 r.
Skład orzekający doszedł do przekonania, że co prawda znaczna część argumentacji
odnoszącej się do zarzutu nr 1 była spóźniona to jednak należało skierować przedmiotowy
zarzut na rozprawę. Generalnie zarzut ten zmierzał do unieważnienia postępowania, a kwestia
t
a wymagała merytorycznego rozpoznania, ponieważ finalnie termin dla wniesienia zarzutu
dotyczącego unieważnienia postępowania rozpoczynał bieg w momencie podjęcia czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
1) dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do
akt sprawy przez zamawiającego w dniu 6 sierpnia 2024 r. w tym w szczególności:
specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal jako: „SWZ”) wraz z załącznikami;
- ofert
ę złożone w postępowaniu przez przystępującego;
- polis
ę OC z Uniqua oraz polisę OC podmiotu leczniczego z PZU złożone przez
przystępującego wraz z pismem z dnia 2 lipca 2024 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie
dnia 21 czerwca 2024 r.
, którego podstawą prawną był art. 126 ust. 1 Pzp;
pismo z dnia 4 lipca 2024 r. skierowane przez odwołującego do zamawiającego z wnioskiem
o podjęcie czynności zmierzających do wyjaśnień czy oferta złożona przez wykonawcę
TRIOMED nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia i daje
gwarancję wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami zamawiającego wraz
z
odpowiedzią zamawiającego z dnia 15 lipca 2024 r.;
- wezwa
nie z dnia 8 lipca 2024 r. skierowane do przystępującego na podstawie art. 128 ust. 1
Pzp;
- pismo z dn
ia 9 lipca 2024 r. wraz z załącznikami stanowiące odpowiedź przystępującego na
powyżej wskazane wezwanie;
- zawiadomienie
o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z dnia 19 lipca 2024 r.;
pisma odwołującego skierowane do zamawiającego z dnia 26 czerwca i 24 lipca 2024 r. wraz
z odpowiedziami zamawiającego odpowiednio z dnia 15 i 26 lipca 2024 r.;
2) dokumenty
załączone do odwołania:
- pismo Ambulans Polska Zabudowy Specjalistyczne Sp. z o.o. z dnia 16 lipca 2024 r.;
- p
ismo Ambulanse Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu z dnia 23 lipca 2024 r.;
- dokumenty
dotyczące postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB: ogłoszenie o zamówieniu,
SWZ, OPZ, formularz oferty, pismo z
amawiającego z dnia 27 czerwca 2024 r.
dokumenty załączone do odpowiedzi na odwołanie:
wykaz wykonanych przez odwołującego transportów „sztucznej nerki”;
- korekt
ę oceny oferty przystępującego z dnia 31 lipca 2024 r.;
4) załącznik do pisma procesowego przystępującego tj. pismo Powszechnego Zakładu
Ubezpieczeń z dnia 7 sierpnia 2024 r.;
5) dokumenty załączone do pisma procesowego odwołującego z dnia 8 sierpnia 2024 r.:
- dokumenty o
dwołującego „Rozliczenie wykonanych usług” z ostatnich 6 miesięcy;
- korespondencj
ę mailowa z dnia 26 marca 2024 r., 5 kwietnia 2024 r. i 10 kwietnia 2024 r.
prowadzoną pomiędzy zamawiającym a odwołującym;
- z
aproszenie do składania oferty na przedmiot zamówienia odpowiadający przedmiotowi
postępowania nr DFP.271.64.2024.KK;
- z
aproszenie do składania oferty na przedmiot zamówienia odpowiadający przedmiotowi
postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB;
- arkusz cenowy o
dwołującego w postępowaniu wraz z potwierdzeniem wysłania
z
mawiającego z dnia 5 kwietnia 2024 r. odpowiadający przedmiotowi postępowania nr
DFP.271.64.2024.KK;
- arkusz cenowy o
dwołującego w postępowaniu 10.04.2024 r. odpowiadający przedmiotowi
postępowania nr. DFP.271.70.2024.ADB;
- potwierdzenie otrzymania ofert o
dwołującego przez zamawiającego;
- p
otwierdzenia wpłaty wadium w postępowaniu nr DFP.271.70.2024.ADB;
- p
lan postepowań o udzielenie zamówień w 2024 (aktualizacja wersja V) z dnia 22 kwietnia
dokument załączony do pisma procesowego zamawiającego złożonego na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron i uczestnika tj. OPZ dotyczący postępowania nr
DFP.271.38.2021.LS.
Izba odmówiła przeprowadzenia dowodów z:
przesłuchania zamawiającego zawierającego wyjaśnienia odnoszące się do zgłoszonego
w odwołaniu zarzutu nr 1 odnośnie nieujęcia w przedmiocie zamówienia części zleceń
o szacowanej wartości 659 715,84 zł objętych przedmiotem postepowania nr
DFP.271.70.2024.ADB przedmiotem, którego była „Usługa transportu samochodowego krwi,
czynników krwiotwórczych, materiałów do badań, wyników tych badań i innych materiałów
stosowanych w procesie leczenia, osób, oraz narzędzi w dni robocze w godzinach 19:00-7:00
oraz całodobowo w soboty, niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy”, oraz związanych
z charakterystyką posiadanych przez zamawiającego urządzeń „sztucznej nerki” w zakresie
ich przystosowania do przewozu ambulansami oraz posiadania przez nie ce
rtyfikatów
bezpieczeństwa PN-EN 1789;
opinii biegłego z zakresu transportu drogowego na okoliczność wykazania, że zamawiający
w SWZ postępowania nr DFP.271.64.2024.KK zawarł warunki dla wykonawców do przewozu
„sztucznej nerki” niezgodnie z przeznaczeniem tego urządzenia oraz na okoliczność, iż
realizacja przewozu tego urządzenia według wymagań zamawiającego określonych w SWZ
będzie niezgodne z obwiązującymi przepisami i będzie stanowić zagrożenie dla osób
uczestniczących w tym transporcie oraz na okoliczność jakie warunki powinny być spełnione,
aby urządzenie „sztuczna nerka” jako urządzenie stacjonarne mogła być przewożona
ambulansami typu A lub B;
z zeznań świadka pani K. P.-K. pracownika zamawiającego na okoliczność wykazania
przeprowadzenia przez z
amawiającego konsultacji rynkowych przedmiotem których było
oszacowanie
wartości
przedmiotu
zamówienia
zarówno
w
postępowaniu
nr
DFP.271.64.2024.KK w okresie od 1
września 2024 r. do 31 sierpnia 2027 r. jak i postępowania
nr
DFP.271.70.2024.ADB na świadczenie usług transportu sanitarnego w okresie od 1
października 2024 r. do 30 września 2027 r., na okoliczność wykazania jakie jest i będzie
w przyszłości zapotrzebowanie zamawiającego na usług transportu sanitarnego w tym
pojazdem typu VAN w okresie od
1 października 2024 do 30 września 2027 r., na okoliczność
zamiaru wszczęcia przez zamawiającego dwóch odrębnych postępowań o udzielenie
zamówienia publicznego oraz na okoliczność wykazania, iż wbrew twierdzeniom
z
amawiającego przedstawionym w odpowiedzi na odwołanie oszacowana przez
z
amawiającego wartość przedmiotu zamówienia w wysokości 21 453 100,00 zł
w postepowaniu nr DFP.271.64.2024.KK nie obejmuje wartości usług przedmiotu zamówienia
określonego w postępowaniu nr DFP.271.70.2024.ADB.
Ad. 1)
Dowód ten został zawnioskowany w odwołaniu. Przeprowadzenie przedmiotowego
wniosku dowodowego w zakresie wskazanym przez odwołującego w ocenie składu
orzekającego okazało się zbędne. Zebrany w sprawie materiał dowodowy był wystarczający
do merytorycznego rozpoznania sprawy.
Co istotne zamawiający nie wskazał dokładnie co
rozumiał przez określenie przesłuchania zamawiającego tj. kogo konkretnie ze strony
zamawiającego Izba miałaby wezwać w celu przesłuchania. Tym samym wniosek ten został
potraktowany
przez Izbą jako niedookreślony. Ponadto skład orzekający doszedł do
przekonania, że przedmiotowy wniosek został de facto zastąpiony przez wniosek dowodowy
wskazany w pkt 3), który został zgłoszony przez odwołującego w piśmie z dnia 8 sierpnia 2024
r.
Ad. 2)
Przedmiotowy wniosek dowodowy został podniesiony przez odwołującego w odwołaniu
oraz podtrzymany w piśmie z dnia 8 sierpnia 2024 oraz na rozprawie. Wniosek ten dotyczył
warunk
ów przewozu „sztucznej nerki” w tym postępowaniu. Jak ustaliła Izba odwołujący
w umowie
realizowanej z zamawiającym wykonuje tego typu usługi tj. przewozi „sztuczną
nerk
ę” w taki sam sposób jak to zostało opisane w postępowaniu. Skoro odwołujący realizował
przedmiotową usługę w ten sposób to z pewnością powinien wiedzieć jak taki sposób
przewoz
u „sztucznej nerki” ma się do przepisów prawa oraz wymogów związanych
z odpowiednimi normami.
Ponadto wniosek ten dotyczył materii tj. wymogów dotyczących
przewozu
„sztucznej nerki”, która została zawarta w OPZ od wszczęcia postępowania, zatem
odwołujący powinien kwestionować wymogi w tym zakresie na etapie ogłoszenia
postępowania. Co najistotniejsze wniosek ten doprowadziłby wyłącznie do niezasadnego
wydłużenia postępowania odwoławczego, dlatego Izba potraktowała go jako zgłoszony jedynie
dla zwłoki, co w świetle art. 541 Pzp skutkowało odmową przeprowadzenia przedmiotowego
wniosku dowodowego.
Ad. 3)
Wniosek dowodowy został wskazany przez odwołującego w piśmie procesowym z dnia
8 sierpnia 2024 r.
Izba potraktowała przedmiotowy wniosek dowodowy podobnie jak wniosek
przedstawiony w pkt 1) powyżej i uznała, że jego przeprowadzenie w zakresie wskazanym
przez odwołującego było zbędne. Zebrany w sprawie materiał dowodowy był wystarczający
do merytorycznego rozpoznania sprawy.
Przede wszystkim w okolicznościach przedmiotowej
sprawy przeprowadzenie wniosku z zeznań świadka doprowadziłby wyłącznie do
niezasadnego wydłużenia postępowania odwoławczego, dlatego Izba potraktowała go jako
zgłoszony jedynie dla zwłoki, co w świetle art. 541 Pzp skutkowało odmową jego
przeprowadzenia.
Ponadto Izba
oddaliła wnioski odwołującego dotyczące zobowiązania zamawiającego
do dostarczenia
dokumentów:
- w
postaci korespondencji pomiędzy zamawiającym a innymi wykonawcami w tym
Liberandum Sp. z o.o. obejmujących zaproszenie do złożenia oferty cenowej, oraz treści oferty
przygotowanej przez tych wykonawców na prośbę zamawiającego w tym wycenę przedmiotu
zamówienia oraz na okoliczność wykazania przeprowadzenia przez zamawiającego
konsultacji rynkowych przedmiotem których było oszacowanie wartości przedmiotu
zamówienia zarówno w postępowaniu nr DFP.271.64.2024.KK na okres od 1 września 2024
r. do 31 sierpnia
2027 r. jak i postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB na okres od 1
października 2024 r. do 30 września 2027 r.;
„Rozliczenia wykonanych usług” i kart pracy potwierdzających liczbę wykonanych usług przez
w
ykonawcę Liberandum Sp. z o.o. – wykonawcy realizującego obecnie zakres umowy objęty
postępowaniem nr DFP.271.70.2024.ADB wystawionych przez zamawiającego będących
podstawą wystawienia faktur przez tego wykonawcę dotyczących rozliczenia usług w ramach
aktualnej umowy;
potwierdzenia wpłaty wadium złożonego przez TRIOMED w postepowaniu nr
DFP.271.70.2024.ADB.
W ocenie składu orzekającego zebrany w sprawie materiał dowodowy był w zupełności
wystarczający do merytorycznego rozpoznania sprawy. Powyżej wskazane dokumenty Izba
oceniła jako nieistotne na potrzeby rozstrzygnięcia odwołania. Zgodnie z art. 534 ust. 1 Pzp to
s
trony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla
stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Tym samym obowiązek
przedstawienia dokumentów wymienionych powyżej spoczywał w tym przypadku na
odwołującym. Z kolei art. 536 Pzp stanowi, że skład orzekający może zobowiązać strony oraz
uczestników postępowania odwoławczego do przedstawienia dokumentów lub innych
dowodów istotnych dla rozstrzygnięcia odwołania. Powyższy przepis wskazuje na dokumenty
lub inne dowody
istotne dla rozstrzygnięcia odwołania. Jak wskazano powyżej Izba oceniła
wnioskowane przez odwołującego dokumenty jako nieistotne dla rozstrzygnięcia odwołania,
stąd wniosek odwołującego w tym zakresie nie mógł zostać zaaprobowany.
Izba ustaliła co następuje
Zgodnie z pkt 3.1 SWZ P
rzedmiotem zamówienia jest kompleksowe całodobowe
wykonywanie usług polegających na przewożeniu transportem medycznym pacjentów
Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie wraz z personelem medycznym, sprzętu
medycznego, materiałów do badań, wyników tych badań i innych materiałów
stosowany
ch w procesie leczenia, także przewozów wykonywanych na hasło
„przeszczepy” oraz usługi polegającej na przewożeniu pacjentów dializowanych.
Usługa polegała będzie na przewożeniu pacjentów dializowanych do Stacji Hemodializ
i ze Stacji Hemodializ zlokalizowanej w Krakowie przy ul. Macieja Jakubowskiego 2.
OPZ stanowił załącznik nr 1a do SWZ. W pkt I Przedmiot usługi tego dokumentu zamawiający
wskazał:
Kompleksowe całodobowe wykonywanie usług polegających na przewożeniu transportem
medycznym:
- Ambulansem typu A2
pacjentów Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie wraz z personelem
medycznym, sprzętu medycznego, materiałów do badań, wyników tych badań i innych
materiałów stosowanych w procesie leczenia, także przewozów wykonywanych na hasło
„przeszczep” oraz usługi polegającej na przewożeniu pacjentów dializowanych. Usługa
polegała będzie na przewożeniu pacjentów dializowanych do Stacji Hemodializ i ze Stacji
Hemodializ zlokalizowanej w Krakowie przy ul. Macieja Jakubowskiego 2.
- Ambulansem typu B
pacjentów Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie wraz z personelem
medycznym, sprzętu medycznego, materiałów do badań, wyników tych badań i innych
materiałów stosowanych w procesie leczenia, także przewozów wykonywanych na hasło
„przeszczep” oraz usługi polegającej na przewożeniu pacjentów dializowanych. Usługa
polegała będzie na przewożeniu pacjentów dializowanych do Stacji Hemodializ i ze Stacji
Hemodializ zlokalizowanej w Krakowie przy ul. Macieja Jakubowskiego 2
- Pojazdem typy VAN
usługa transportu samochodowego krwi, czynnik6w krwiotwórczych,
materiałów do badań, wyników tych badań i innych materiałów stosowanych w procesie
leczenia, osób oraz narzędzi realizowane całodobowo.
Godziny wykonania usługi zostały przedstawione w pkt III OPZ.
W pkt IV ppkt 1.
lit. a OPZ zamawiający określił:
1. Wykonawca zobowiązuje się do realizacji usługi przy użyciu co najmniej 7 ambulansów typu
A2 obsługiwanych przez ratowników, 2 ambulansów typu B obsługiwanych przez ratowników
medycznych i pojazdu osobowego typu VAN obsługiwanego przez ratownika w tym:
a) co najmniej 4
ambulansów typu A2 oraz 2 ambulansów typu B posiadających zezwolenie
wydane przez
właściwy organ na używanie jako pojazdu uprzywilejowanego w ruchu
drogowym zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz spełniających wymagania do przewozu
„sztucznej nerki” (na wyposażeniu karetki pasy, podnośnik lub szyny wjazdowe) o wymiarach:
głębokość 75 cm,
szerokość 55 cm,
wysokość 165 cm,
Arkusz cenowy stanowi
ł załącznik nr 1b do SWZ. W pkt 7 arkusza cenowego została wskazana
przez
z
amawiającego
szacunkowa
liczba
zleceń
dla
usług
realizowanych
w granicach administracyjnych miasta Krakowa wykonywanych samochodem typu VAN
w ilości 3600. W pkt X OPZ „Sposób obliczania kosztów wykonanych usług” zamawiający
podał, że za należycie wykonaną usługę zobowiązuje się zapłacić wykonawcy wynagrodzenie
zgodnie z arkuszem cenowym.
Odwołujący pismem z dnia 4 lipca 2024 r. przedstawił stanowisko i wniósł o wszczęcie
procedury weryfikacji w trybie art. 224 ust 1 Pzp
zmierzającej do wyjaśnień czy oferta złożona
przez
przystępującego nie zawiera rażąco niskiej ceny realizacji zamówienia w stosunku do
przedmiotu zamówienia.
Zamawiający w dniu 15 lipca 2024 r. za pośrednictwem platformy odpowiedział odwołującemu
na powyżej wskazany wniosek. Zamawiający stwierdził w udzielonej odpowiedzi, że nie ma
przesłanek rażąco niskiej ceny. Zamawiający nie wzywał przystępującego do wyjaśnień
rażąco niskiej ceny.
Zgodnie z treścią pkt 5.3.3 SWZ (pkt.5. Warunki udziału w postepowaniu i podstawy
wykluczenia) z
amawiający w zakresie spełnienia warunku w zakresie sytuacji ekonomicznej
lub finansowej wymagał, aby wykonawca wykazał, iż jest ubezpieczony od odpowiedzialności
cywilnej (przez cały okres obowiązywania umowy) w zakresie prowadzonej działalności
gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia, na kwotę nie mniejszą niż 1 000 000,00
zł.
Zamawiający na potwierdzenie warunku udziału w postępowania w zakresie sytuacji
ekonomicznej lub finansowej, wymagał w pkt 6.3.5 SWZ dokumentu potwierdzającego, że
wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną określoną przez
zamawiającego.
W celu
spełnienia ww. warunku udziału w postępowaniu, przystępujący przedłożył
z
amawiającemu dwie polisy ubezpieczeniowe: PZU S.A. (OC podmiotu leczniczego) i UNIQA
S.A. (OC w zakresie transportu drogowego).
Zamawiający w dniu 29 maja 2024 r. wszczął postepowanie nr DFP.271.70.2024.ADB
przedmiotem, którego była usługa transportu samochodowego krwi, czynników
krwiotwórczych, materiałów do badań, wyników tych badań i innych materiałów stosowanych
w procesie lec
zenia, osób, oraz narzędzi w dni robocze w godzinach 19:00-7:00 oraz
całodobowo w soboty, niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy.
W dniu 27 czerwca 2024 r. zamawiający unieważnił powyżej wskazane postępowanie na
podstawie art. 256 Pzp.
W uzasadnieniu unieważnienia tego postępowania zamawiający
napisał:
W
postępowaniu nr DFP.271.70.2024.ADB omyłkowo zawarto przedmiot zamówienia, który
został już zawarty w postępowaniu nr DFP.271.64.2024.KK. Postępowanie nr
DFP.271.64.2024.KK jest obecnie na etapie badania i oceny ofert stąd dalsze prowadzenie
postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB jest niezasadne.
Zarówno w postępowaniu nr DFP.271.70.2024.ADB oraz nr DFP.271.64.2024.KK transport
krwi, odczynników i materiałów do badań pokrywają się dni i godziny świadczenia usług,
dotyczy to transportu w dni robocze w godzinach 19-
7 rano oraz całodobowo w soboty,
ni
edziele i święta. W związku z tym nie ma uzasadnienia do zawierania kolejnej umowy na
transport samochodowy krwi, czynników krwiotwórczych, materiałów do badań, wyników tych
badań i innych materiałów.
Od c
zynności unieważnienia postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB nie zostało wniesione
odwołanie do Prezesa Krajowej izby Odwoławczej.
W dniu 19 lipca 2024 r. zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta przystępującego, natomiast
oferta odwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 255 pkt 6 Pzp
– Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego;
- art. 99 ust. 1 Pzp
– Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny
i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.;
- art. 16 Pzp
– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.;
- art. 224 pkt 1 Pzp
– Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe,
wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.;
- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu;
- art. 126 Pzp
– 1. Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty wzywa wykonawcę,
którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym
niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych.
2. Jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania
o udzielenie zamówienia, zamawiający może na każdym etapie postępowania, w tym na etapie
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub niezwłocznie po ich
złożeniu, wezwać wykonawców do złożenia wszystkich lub niektórych podmiotowych środków
dowodowych aktualnych na dzień ich złożenia.
3. Jeżeli zachodzą uzasadnione podstawy do uznania, że złożone uprzednio podmiotowe
środki dowodowe nie są już aktualne, zamawiający może w każdym czasie wezwać
wykonawcę lub wykonawców do złożenia wszystkich lub niektórych podmiotowych środków
dowodowych
aktualnych na dzień ich złożenia.;
- art. 107 ust. 2 Pzp
– Jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub
złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do ich
złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu
o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
Izba zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba odniosła się do zarzutu nr 1. W ramach uwag ogólnych
dotyczących stosowania art. 255 pkt 6 Pzp skład orzekający wskazał, że zgodnie
z ugruntowanym orzecznictwem
odnoszącym się do tego przepisu, zamawiający unieważnia
postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego. Z powyższego przepisu wynika zatem, że zamawiający obowiązany
jest unieważnić prowadzone postępowanie jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące
przesłanki: postępowanie musi być obarczone wadą, czyli w postępowaniu doszło do
naruszenia przez zamawiającego przepisów regulujących jego prowadzenie, wada ta jest
niemożliwa do usunięcia (jeśli wada jest usuwalna, konieczne jest jej usunięcie – w takim
przypadku nie ma możliwości unieważnienia postępowania), stwierdzona wada postępowania
musi być na tyle istotna, że uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy
w sprawie zamówienia publicznego. W dalszej kolejności Izba zwróciła uwagę, że art. 255 pkt
6 Pzp pozostaje w związku z art. 457 ust. 1 Pzp, w zakresie w jakim wada postępowania może
prowadzić do zawarcia umowy podlegającej unieważnieniu na podstawie przesłanek
wskazanych w tych przepisach. Podkreślić należy, że unieważnienie postępowania stanowi
czynność o charakterze wyjątkowym, która definitywnie kończy postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego i zamyka drogę wykonawcom do uzyskania zamówienia, tym samym
nie zostaje osiągnięty cel postępowania jakim jest udzielenie zamówienia. Co istotne, dla
spełnienia przesłanek z art. 255 pkt 6 Pzp konieczne jest wystąpienie związku przyczynowego
pomiędzy zaistniałą wadą, a niemożnością zawarcia ważnej umowy. Tym samym, aby
unieważnić postępowanie na podstawie art. 255 pkt 6 Pzp należy dokonać analizy okoliczności
skutkujących unieważnieniem umowy w oparciu o art. 457 ust. 1 oraz art. 459 ust. 1 Pzp (zob.
wyrok z dnia 17 marca 2022 r., sygn. akt KIO 483/22).
Przechodząc do meritum przedmiotowego zarzutu należało wskazać, że argumentacja
odwołującego w zakresie zarzutu nr 1 odnosiła się do dwóch kwestii. Po pierwsze odwołujący
próbował wykazać, że zamawiający niewłaściwie określił zakres zamówienia. W tym
kontekście argumentował, że unieważnienie postepowania nr DFP.271.70.2024.ADB
nastąpiło już po terminie składania ofert w postępowaniu nr DFP.271.64.2024.KK i w jego
ocenie takim działaniem zamawiający wprowadził wykonawców w błąd co do rzeczywistego
zakresu przedmiotu zamówienia w postępowaniu DFP.271.64.2024.KK i uniemożliwił im
złożenie w tym postępowaniu prawidłowej oferty. Odwołujący wskazał, że wykonawcy nie
mając podanej całkowitej oszacowanej przez zamawiającego w załączniku nr 1 b do SWZ
liczby zle
ceń dla całego zakresu usług realizowanego pojazdem typu VAN nie mogli złożyć
prawidłowej oferty w postępowaniu. W ocenie odwołującego była to istotna wada
postępowania wpływająca na ocenę ważności całości postępowania uniemożliwiająca
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Druga
kwestia podnoszona w ramach tego zarzutu dotyczyła przewożenia urządzeń „sztucznej
nerki”. W tym zakresie odwołujący stwierdził, że zgodnie z aktualną normą PN-EN 1789
wszystkie zamontowane e
lementy w przedziale medycznym muszą być przebadane w teście
zderzeniowym, a jeśli chodzi o uchwyty powinny mieć one certyfikaty potwierdzające, że dane
urządzenie wraz z uchwytem taki test przeszło. W ocenie odwołującego, zamawiający
powinien dokonać analizy istniejących przepisów w zakresie bezpiecznego i zgodnego
z prawem przewozu
„sztucznej nerki” i określić takie zasady jej przewozu w SWZ, aby
w
ykonawcy realizujący te zlecenia działali zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie narażali
zdrowia
pracowników i pacjentów znajdujących się w ambulansie wraz ze „sztuczną nerką”
w czasie jej przewozu.
Izba stwierdziła, że odwołujący nie wykazał spełniania ani jednej z przesłanek unieważnienia
postepowania określonych w art. 255 pkt 6 Pzp. Odnosząc się do argumentacji odwołującego
związanej z pierwszą częścią zarzutu skład orzekający uznał, że okoliczności związane
z unieważnieniem postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB, a także ewentualne błędy przy
oszacowaniu
liczby zleceń dla całego zakresu usług realizowanego pojazdem typu VAN
w załączniku nr 1 b do SWZ, nie stanowiły wady postępowania, o której mowa w ww. przepisie.
Izba zwróciła uwagę, że postępowanie nr DFP.271.70.2024.ADB zostało unieważnione 27
czerwca 2024 r.
W uzasadnieniu czynności unieważnienia ww. postępowania zamawiający
wyraźnie wskazał, że W postępowaniu nr DFP.271.70.2024.ADB omyłkowo zawarto przedmiot
zamówienia, który został już zawarty w postępowaniu nr DFP.271.64.2024.KK. Postępowanie
nr DFP.271.64.2024.KK jest obecnie na etapie badania i oceny ofert stąd dalsze prowadzenie
postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB jest niezasadne. Czynność unieważnienia
postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB, nie była kwestionowana przez wniesienie odwołania
ani przez odwołującego, ani innego z wykonawców. W związku z tym stała się ona wiążąca
i Izba na moment rozstrzygania przedmiotowej sprawy nie miała żadnej podstawy prawnej,
aby
to unieważnienie kwestionować. Izba nie miała również podstaw do podważania
uzasadnienia unieważnienia tego postępowania. Skoro zamawiający w uzasadnieniu
postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB wskazał, że zakres tego postępowania zawierał się
w obecnym
postępowaniu to Izbie nie pozostało nic innego jak tylko taką okoliczność przyjąć
jako element stanu faktycznego. Poza tym
zamawiający w tym postępowaniu już od samego
początku tj. od momentu wszczęcia postępowania zwarł w OPZ (pkt III) postanowienia
wskazujące, że usługa ma być realizowana całodobowo, a także w okresie dni wolnych od
pracy.
Co więcej nawet samo określenie przedmiotu zamówienia wprost wskazywało na to, że
usługa ma charakter kompleksowy i całodobowy. Tym samym argumentacja odwołującego
wskazująca, że w ramach tego postępowania usługi miały być realizowane tylko w dniach
roboczych od godz. 7:00 do godz. 19:00, co
miało wynikać z tego, że wykonawcy zostali
wprowadzeni w błąd w związku z ogłoszeniem postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB, przez
co nie mogli odpowiednio wycenić usługi, a także zamawiający nieprawidłowo oszacował
zakres
usługi wykonywanej samochodem typu VAN, okazała się zupełnie niewiarygodna i Izba
potraktowała ją jako sporządzoną wyłącznie na potrzeby toczącego się postępowania
odwoławczego. Ponadto odwołujący nie wykazał, że zamawiający błędnie oszacował liczbę
zleceń dla usług realizowanych w granicach administracyjnych miasta Krakowa
wykonywanych samochodem typu VAN w ilości 3600. Co jednak bardzo istotne nawet błędne
oszacowanie powyżej wskazanego zakresu zamówienia i tak nie mogło skutkować uznaniem,
że w postępowaniu miała miejsce wada postępowania. W okolicznościach przedmiotowej
sprawy jedynym skutkiem niedoszacowania ilości zleceń dla usług realizowanych w granicach
administracyjnych miasta Krakowa wykonywanych samochodem typu VAN
będzie
wcześniejsze wykonanie umowy będącej efektem postępowania. Taka okoliczność w ocenie
składu orzekającego nie mogła zostać potraktowana jako wada postępowania uzasadniająca
jego unieważnienie.
W zakresie
zarzutu dotyczącego przewożenia urządzeń „sztucznej nerki” Izba stwierdziła, że
całość argumentacji odwołującego w tym zakresie była przede wszystkim spóźniona.
Postanowienia OPZ (pkt IV ppkt 1. lit. a )
regulujące przedmiotową materię zostały określone
w dokumentacji postępowania już w momencie wszczęcia postępowania. Tym samym jeśli
odwołujący chciał je podważyć lub zakwestionować to powinien to zrobić w terminie 10 dni od
dnia publikacji
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, czyli do dnia 23 maja
2024 r.
Przy czym nawet uznając, że zarzut w tym zakresie został podniesiony w terminie to
i tak nie zasługiwał on na uwzględnienie. Jak ustaliła Izba przywołana przez odwołującego
norma PN-
EN 1789 określa wymogi techniczne i jakościowe dla pojazdów przeznaczonych do
transportu pacjentów. Tym samym gdyby „sztuczna nerka” miałaby być przewożona wraz
z pacjentem w celu udzielania mu świadczenia zdrowotnego w trakcie przewozu, to urządzenie
musiałoby spełniać wymagania dotyczące wyposażenia ambulansu. Natomiast urządzenie
„sztucznej nerki” w warunkach realizacji usługi w postępowaniu, nie będzie stanowiło
wyposażenia pojazdu i nie będzie przewożone wraz z pacjentem w celu udzielenia mu
świadczeń zdrowotnych w trakcie przewozu. Okolicznością bezsporną było to, że ambulans
przewożący „sztuczną nerkę” do miejsca docelowego, ma pełnić jedynie funkcję środka
transportu.
W ocenie składu orzekającego należało przyznać słuszność twierdzeniom
przystępującego, który wyjaśnił, że brak jest przepisów zabraniających przewożenia
ambulanse
m przedmiotów nie stanowiących wyposażenie ambulansu poza sytuacjami gdy
udzielane są w nim świadczenia medyczne dla pacjenta. Ponadto zamawiający określił wymóg
w SWZ, jakim pojazdem ma zostać transportowana „sztuczna nerka”. Jak wskazano powyżej
o
dwołujący w przedmiotowym postępowaniu, ale również w poprzednim postępowaniu nie
kwestionował wymogu dotyczącego transportu „sztucznej nerki” w postaci odwołania. Co
więcej, jak ustaliła Izba, odwołujący na podstawie zawartej z zamawiającym umowy będącej
efektem wcześniejszego zamówienia wykonywał transport „sztucznej nerki”, na rzecz
z
amawiającego ambulansami zgodnymi z normą PN-EN 1789. W związku z tym argumentacja
odwołującego w tym zakresie została potraktowana jako sporządzona wyłącznie na potrzeby
toczącego się postępowania odwoławczego.
Mając powyższe na uwadze Izba stwierdziła, że na podstawie okoliczności wskazanych przez
odwołującego nie można było stwierdzić, że w postępowaniu miała miejsce wada, o której
mowa w art. 255 pkt 6 Pzp. Co istotne w
ada postępowania skutkująca koniecznością
unieważnienia postępowania musi stanowić niejako wadę „kwalifikowaną”, której wystąpienie
skutkuje
niemożnością zawarcia umowy niepodlegającej unieważnieniu. Po analizie treści
SWZ
dotyczących podniesionego zarzutu Izba doszła do przekonania, że zamawiający miał
możliwość badania i oceny ofert złożonych w tym postępowaniu. Argumenty podnoszone
przez
odwołującego nie stanowiły potwierdzenia zaistnienia wady, która uzasadniała
unieważnienie postępowania, gdyż nie uniemożliwiały zawarcia ważnej umowy. Skład
orzekający doszedł do przekonania, że przygotowany przez zamawiającego opis przedmiotu
zamówienia w zakresie określonym przez odwołującego, pozwalał na identyfikację
zamówienia i wymagań zamawiającego, a postanowienia SWZ wskazane przez odwołującego
jako podstawa
do unieważniania postępowania były na tyle jasne i precyzyjne, że nie wpływało
to na proces badania i oceny ofert
postępowaniu. Nie można też było pominąć tego, że
odwołujący w swojej argumentacji zupełnie nie odniósł się, ani nie dokonał analizy okoliczności
skutkujących unieważnieniem umowy w oparciu o art. 457 ust. 1 oraz art. 459 ust. 1 Pzp, co
również w tym aspekcie prowadziło do oddalenia odwołania.
Stanowiska odwołującego nie potwierdziły również złożone przez niego dowody. Wszystkie
dowody związane z wszczęciem tego postępowania, wszczęciem lub prowadzeniem
postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB, planem zamówień funkcjonującym u zamawiającego
oraz rozliczeniem
aktualnie realizowanej umowy okazały się nieprzydatne na potrzeby
rozstrzygnięcia. Dowody te nie wnosiły niczego nowego ponadto to co wynikało z dokumentacji
przedmiotowego postępowania i w żaden sposób nie wykazywały, że postępowanie było
obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przedstawione przez
o
dwołującego pisma przedsiębiorców działających w branży zabudowy samochodów również
nie mog
ły potwierdzić stanowiska odwołującego ponieważ nie dowodziły, że norma PN-EN-
wyraźnie zakazuje transportu urządzeń medycznych w ambulansie w przypadku, gdy
urządzenia te nie są zarazem elementem stałego wyposażenia ambulansu.
W związku z powyższym Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 255 pkt 6 Pzp w zw. z art. 16
i art 99 Pzp.
W przypadku zarzutu nr 2 Izba
zwróciła uwagę, że zgodnie z treścią art. 224 ust. 1 Pzp
jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie
w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od
wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub
ich istotnych części składowych. Zastosowanie powyższego przepisu warunkowane jest
w
ystąpieniem po stronie zamawiającego wątpliwości dotyczących poziomu zaoferowanej ceny
w stosunku do możliwości wykonania danego zamówienia publicznego. Szczegółowa analiza
złożonych w ramach postępowania ofert – odwołującego i przystępującego – nie potwierdziła
przedmiotowego zarzutu
. Zamawiający określił wartość zamówienia na kwotę 21 453 100,00
zł. Odwołujący złożył swoją ofertę na poziomie 20 337 750,00 zł a przystępujący na poziomie
700,00 zł. Zaoferowana cena przez przystępującego była nieznacznie niższa od ceny
o
dwołującego tj. o 6,35%.
W okolicznościach przedmiotowej sprawy powyżej dokonane ustalenia wystarczały do
uznania, że przedmiotowy zarzut był niezasadny. W tym kontekście należało wskazać, że
przystępujący nie był wzywany do wyjaśnień rażąco niskiej ceny, co oznaczało, że w tej
sytuacji nie miał zastosowania odwrócony ciężar dowodowy, o którym mowa w art. 537 Pzp.
T
ym samym to na odwołującym spoczywał ciężar wykazania, że przystępujący powinien
zostać wezwany do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. Tymczasem odwołujący nie
prz
edstawił żadnych dowodów, ani nawet konkretnych argumentów, które mogłyby potwierdzić
zasadność zarzutu. Stanowisko odwołującego odnoście tego zarzutu odnosiło się właściwie
do dwóch kwestii. Po pierwsze odwołujący wskazywał, że na poziom ceny oraz sposób jej
wyliczenia
miała okoliczność unieważnienia postępowania nr DFP.271.70.2024.ADB,
ponieważ w postępowaniu nastąpiło zwiększenie zakresu zamówienia o świadczenie usług
w dni robocze w godzinach 19:00-
7:00 oraz całodobowo w soboty, niedziele, święta i dni
ustawowo wolne od pracy (sam z
amawiający w postepowaniu DFP.271.70.2024.ADB
oszacował wartość tego dodatkowego zakresu przedmiotu zamówienia na kwotę 659 715,84
zł). Po drugie odwołujący podniósł, że zwrócił się do zamawiającego pismem z dnia 4 lipca
2024 r.
, w którym uzasadnił konieczność wezwania przystępującego do wyjaśnień rażąco
niskiej ceny.
W odniesieniu do pierws
zej z powyżej określonych kwestii Izba zwróciła uwagę, że była ona
związana z zarzutem nr 1. Skład orzekający wypowiedział w tym zakresie przy okazji
rozpoznania tego zarzutu.
Tym samym stanowisko odwołującego w tej materii podzieliło los
zarzutu nr 1.
W przypadku drugiej kwestii Izba
stwierdziła, że decydujące znaczenie ma argumentacja
podniesiona w odwołaniu, a nie odnosząca się do innych pism, sporządzonych w trakcie
trwania procedury przetargowej. Samo wskazanie, że zostało wysłane pismo w dniu 4 lipca
2024 r. okazało się niewystarczające dla potwierdzenia zarzutu szczególnie, że w tym
przypadku to na odwołującym spoczywał obowiązek wykazania jego zasadności.
Tym samym Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 224 pkt 1) Pzp w zw. z art. 16 Pzp.
W zakresie zarzutu nr 3 Izba stwierdziła, że przystępujący w celu potwierdzenia
spełnienia warunku udziału w postępowaniu odnośnie sytuacji ekonomicznej lub finansowej
przedłożył zamawiającemu dwie polisy ubezpieczeniowe: PZU S.A. i UNIQA S.A. Jak ustaliła
Izba, wbrew twierdzeniom odwołującego, polisa UNIQA S.A. nie była kwestionowana przez
z
amawiającego na żadnym etapie oceny ofert. Dlatego też niezrozumiałe było stanowisko
o
dwołującego zawarte w odwołaniu jakoby zamawiający z przyczyn formalnych nie
zaakc
eptował polisy UNIQA S.A. W ocenie składu orzekającego analiza treści ww. polis
potwierdz
iła, że przystępujący przedstawił dokumenty potwierdzające spełnianie przez niego
warunku w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej. Polisy (PZU S.A.
– OC podmiotu
leczniczego, UNIQA S.A.
– OC w zakresie transportu drogowego) potwierdzały, że
p
rzystępujący jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej (przez cały okres
obowiązywania umowy) w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej związanej
z przedmiotem zamówienia, na kwotę nie mniejszą niż 1 000 000,00 zł. W szczególności
wskazać należało, że polisa UNIQA S.A. stanowiła potwierdzenie ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie
transportu drogowego.
Ponadto z
amawiający dokonał technicznej korekty oceny oferty przystępującego
potwierdzając skuteczne złożenie przez przystępującego dokumentu w postaci polisy UNIQA
S.A. (pismo z 31 lipca 2024 r. stanowiące załącznik do odpowiedzi na odwołanie).
Dodatkowo
przystępujący w załączniku do pisma procesowego przedłożył pismo PZU S.A.
z dnia 7 sierpnia 2024
r., w którym ubezpieczyciel, wskazał wprost, że polisa ubezpieczeń
odpowiedzialności cywilnej podmiotu leczniczego Nr 1027086995, z okresem
odpowiedzialności od dnia 01.01.2024 do 31.12.2024r, w ubezpieczeniu dobrowolnym
potwierdzonym w ramach świadczenia zdrowotnego obejmuje transport sanitarny, tj.
ko
mpleksowe całodobowe wykonywanie usług polegających na przewożeniu transportem
medycznym pacjentów wraz z personelem medycznym, sprzętu medycznego, materiałów do
badań, wyników tych badań i innych materiałów stosowanych w procesie leczenia, także
przewozów wykonywanych na hasło „przeszczepy" oraz usługi polegającej na przewożeniu
pacjentów dializowanych.
Odwołujący w żaden sposób nie wypowiedział się w stosunku do ww. dowodu złożonego przez
przystępującego, co skutkowało tym, że Izba nie znalazła powodów, aby zakwestionować
treść tego dokumentu.
Izba stwierdziła, że oba złożone przez przystępującego dokumenty potwierdziły spełnianie
przez p
rzystępującego warunku SWZ w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej.
Powyższe ustalenia skutkowały oddaleniem zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp.
Niezasadny okazał się również zarzut nr 4 dotyczący zaniechania wezwania
p
rzystępującego do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych w celu potwierdzenia
czy w
ykonawca ten znajduje się w sytuacji finansowej oraz posiada środki techniczne
gwarantującej zrealizowanie zamówienia oraz czy posiada odpowiednie zasoby techniczne
(wymagane środki transportu) umożliwiające realizację zamówienia.
Jak wynikało z ustaleń poczynionych przez Izbę zamawiający w pkt 5.3.3. SWZ postawił
warunek udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej przez
wykazanie przez wykonawcę, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej (przez cały
okres obowiązywania umowy), w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, związanej
z przedmiotem zamówienia, na kwotę nie mniejszą niż 1 000 000,00 zł. Przystępujący spełnił
ww. warunek
składając dwie polisy: PZU S.A. (OC podmiotu leczniczego) i UNIQA S.A. (OC
w transporcie drogowym). Zamawiający tworząc warunek udziału w postępowaniu w zakresie
sytuacji ekonomicznej lub finansowej wskazał tylko jedną kategorię dokumentów (polisa OC).
Poza ww. dokumentami z
amawiający nie miał podstaw prawnych do domagania się
przedłożenia przez przystępującego innych, dodatkowych dokumentów np. sprawozdania
finansowego czy informacji banku jakie wskaz
ał odwołujący, a które nie zostały ujęte
w Specyfikacji Warunków Zamówienia.
W konsekwencji Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 126 Pzp art. 107 ust. 2 Pzp.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu i na podstawie
art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na poczet kosztów postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania.
Przewodniczący: …………………………….