Sygn. akt: KIO 2681/24
WYROK
Warszawa, dnia 22 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Tomasz
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 sierpnia
2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 lipca 2024 r. przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo „SOLGRUD” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Grudziądzu
w
postępowaniu
prowadzonym
przez
zamawiającego
Miejskie
Przedsiębiorstwo
Gospodarki
Nieruchomościami
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Grudziądzu
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy JPD Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Grudziądzu
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy G.J. prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana DOLMAR J.G. z siedzibą w
Golubiu-Dobrzyniu
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych
zero groszy)
uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………………...
Sygn. akt KIO 2681/24
U z a s a d n i e n i e
Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Nieruchomościami Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Grudziądzu, dalej „Zamawiający”, prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji pn. Budowa dwóch
budynków mieszkalnych wielorodzinnych na działce 42, 35/2, 85/13, 86/3 obr. 0051 w
Grudziądzu w formule zaprojektuj (projektowanie dot. czterech budynków) i wybuduj z
niezbędną infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu. Postępowanie prowadzone jest na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
zamieszczone
w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 8 maja 2024 r. pod numerem
2024/BZP 00315617/01.
W dniu 29 lipca 2024 r. wykonawca
Przedsiębiorstwo „SOLGRUD” Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Grudziądzu, dalej „Odwołujący”, wniósł
odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp przez
naruszenie zasady nakazującej prowadzenie postępowania w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz w sposób
przejrzysty i proporcjonalny, a także naruszenie innych pozostających w związku art. 16 pkt 1
– 3 ustawy Pzp przepisów, tj.:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp przez odrzucenie oferty
Odwołującego, w sytuacji gdy nie
zachodzą przesłanki określone wyżej wymienionym przepisem;
2. art. 255 pkt 2) ustawy
Pzp przez unieważnienie postępowania, w sytuacji gdy nie wszystkie
oferty podlegały odrzuceniu, tj. w związku z okolicznością, że oferta Odwołującego nie podlega
odrzuceniu w p
ostępowaniu;
oraz ewentualnie
innych przepisów wskazanych w treści uzasadnienia odwołania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania oraz unieważnienia czynności
polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego; dokonania wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej w p
ostępowaniu.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie przystąpili po stronie
Zamawiającego wykonawca JPD Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
komandytowa z siedzibą w Grudziądzu oraz wykonawca G.J. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana DOLMAR J.G. z siedzibą w Golubiu-Dobrzyniu.
Zamawiający pismem z dnia 16 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o odrzucenie odwołania, ewentualnie oddalenie odwołania w całości. Pismo
procesowe złożył również wykonawca JPD Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
komandytowa z siedzibą w Grudziądzu, wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie podlega
oddaleniu.
Izba uwzględniła przy rozpoznaniu odwołania dokumentację postępowania,
w
szczególności: specyfikację warunków zamówienia, ofertę Odwołującego, informację o
wyborze oferty najkorzystniejszej oraz odrzuceniu oferty Odwołującego. Izba wzięła również
pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, piśmie procesowym
p
rzystępującego wykonawcy, a także oświadczenia i stanowiska stron wyrażone ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 20 sierpnia 2024 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem
zamówienia
jest
b
udowa
dwóch
budynków
mieszkalnych
wielorodzinnych na działce 42, 35/2, 85/13, 86/3 obr. 0051 w Grudziądzu w formule zaprojektuj
(projektowanie dot. czterech budynków) i wybuduj z niezbędną infrastrukturą i
zagospodarowaniem terenu.
Stosownie do Rozdziału XIV pkt 1-2 specyfikacji warunków zamówienia, dalej „SWZ”,
1. Wykonawca podaje cenę za realizację przedmiotu zamówienia zgodnie ze wzorem
Formularza Ofertowego, stanowiącego Załącznik nr 2 do SWZ. Wykonawca wraz z ofertą
składa szczegółową kalkulację cenową stanowiącą załącznik nr 1 do formularza ofertowego.
2. Za
mawiający zastrzega, że wartość opracowania dokumentacji wraz z uzyskaniem
pozwolenia (suma wartości zł brutto ETAPU I oraz ETAPU II ze szczegółowej kalkulacji
cenowej
– załącznik nr 1 do formularza ofertowego) nie może przekroczyć 2,5 % całej wartości
oferty.
Z
godnie ze wzorem Formularza Ofertowego, stanowiącego Załącznik nr 2 do SWZ,
Zamawiający wymagał, aby określić cenę w poniższy sposób:
1. Oferujemy wykonanie przedmiotu zamówienia za cenę ryczałtową:
………………………………… zł brutto (w tym należny podatek VAT)
słownie: …………………………………………………………………………………….
w tym:
ETAP I za cenę:
…………………. zł netto + …….. % VAT, tj. ……………. zł = …………….. zł brutto
słownie: …………………………………………………………………………………….
ETAP II za cenę:
…………………. zł netto + …….. % VAT, tj. ……………. zł = …………….. zł brutto
słownie: …………………………………………………………………………………….
ETAP III za cenę:
…………………. zł netto + …….. % VAT, tj. ……………. zł = …………….. zł brutto
słownie: …………………………………………………………………………………….
ETAP IV za cenę:
…………………. zł netto + …….. % VAT, tj. ……………. zł = …………….. zł brutto
słownie: …………………………………………………………………………………….
Wraz z ofertą dołączamy szczegółową kalkulacje cenową (załącznik nr 1 do formularza
ofertowego).
Stosownie do §13 ust. 1 projektu umowy, stanowiącego Załącznik nr 10 do SWZ, Za
prawidłowe, kompletne oraz terminowe wykonanie Przedmiotu Umowy Zamawiający zapłaci
Wykonawcy zgodnie ze złożoną ofertą, kwotę wynagrodzenia ryczałtowego brutto w łącznej
wysokości:
…………………… zł (netto) + (podatek VAT ………%) co daje kwotę:
…………………… zł (brutto) słownie:………………………………………………. złotych.
W tym:
I etap -
opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej zgodnie ze stanowiącym załącznik
nr …do Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako: SWZ) Programem Użytkowo
Funkcjonalnym (dalej jako: PFU) dla 4 (słownie: czterech) budynków mieszkalnych wraz z
i
nfrastrukturą towarzyszącą, w tym instalacjami wewnętrznymi, drogami wewnętrznymi i
parkingiem oraz placem zabaw i małą architekturą
………………………………… zł (netto) + (podatek VAT ………%) co daje kwotę: ………zł
(brutto) słownie: …………………………… złotych.
II etap -
Uzyskanie, działając w imieniu i na rzecz Zamawiającego, na podstawie stworzonej
przez siebie kompletnej dokumentacji projektowej w ramach I etapu.
…………………… zł (netto) + (podatek VAT ………%) co daje kwotę:
…………zł (brutto) słownie: ……………………………. złotych.
III etap -
złożenie w imieniu i na rzecz Zamawiającego Wniosku o finansowe wsparcie w
ramach programu realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego o nazwie „Bezzwrotne
wsparcie budownictwa z Funduszu Dopłat , o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia
8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych (t.j. Dz.
U. z 2023 r. poz. 788 z późn. zm.)
………………………………… zł (netto) + (podatek VAT ………%) co daje kwotę:
………………………………………… zł (brutto) słownie: ……………………. złotych.
IV etap -
wykonanie, zgodnie z dokumentacją projektową sporządzoną w ramach I etapu,
warunkami umowy Zamawiającego z BGK na dofinansowanie oraz pozwoleniem na budowę,
2 (słownie: dwóch) budynków mieszkalnych (oznaczonych pod nr 1 i 2 na rysunku Projektu
Za
gospodarowania Terenu stanowiącego załącznik do PFU) wraz z zagospodarowaniem
terenu w obrębie działki oraz zjazdu z drogi (zgodnie z założeniem wg rysunku Projektu
Zagospodarowania Terenu stanowiącego załącznik do PFU),.
………………………………… zł (netto) + (podatek VAT ………%) co daje kwotę:
………………………………………… zł (brutto) słownie: ……………………. złotych.
Odwołujący w Formularzu oferty wskazał Oferujemy wykonanie przedmiotu
zamówienia za cenę ryczałtową: 23 384 556,57 zł brutto (w tym należny podatek VAT) słownie:
dwadzieścia trzy miliony trzysta osiemdziesiąt cztery tysiące pięćset pięćdziesiąt sześć złotych
57/100 w tym:
ETAP I za cenę: 500 000,00 zł netto + 23 % VAT, tj. 115 000,00 zł = 615 000,00 zł brutto
słownie: sześćset piętnaście tysięcy złotych 00/100
ETAP II za cenę: 5000,00 zł netto + 23 % VAT, tj. 1 150,00 zł = 6 150,00 zł brutto słownie:
sześć tysięcy sto pięćdziesiąt złotych 00/100.
W dniu 23 lipca 2024
r. Zamawiający poinformował o unieważnieniu postępowania na
podstawie art. 255 ust. 2 ustawy Pzp
, ponieważ wszystkie złożone oferty podlegały
odrzuceniu.
Równocześnie Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty Odwołującego,
stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
podnosząc Zgodnie z treścią SWZ Zamawiający
zastrzegł, że wartość opracowania dokumentacji wraz z uzyskaniem pozwolenia (suma
wartości zł brutto ETAPU I oraz ETAPU II ze szczegółowej kalkulacji cenowej - załącznik nr 1
do formularza ofertowego) nie może przekroczyć 2,5% całej wartości oferty. Wykonawca
zaoferował wykonanie przedmiotu zamówienia za kwotę 23 384 556,57 zł brutto, w kalkulacji
za ETAP I -
Prace projektowe zaoferował 615 000,00 zł brutto za ETAP II - Uzyskanie decyzji
o pozwoleniu na budowę 6 150,00 zł brutto. Suma wynagrodzenia za realizację obu etapów
wynosi kwotę 621.150,00 złotych, co stanowi 2,66% zaoferowanego łącznego wynagrodzenia
za realizację przedmiotu Umowy. Powyższe oznacza, że ww. suma przekracza 2,5% całej
wartości oferty, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w Rozdziale XIV pkt 2 SWZ.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. Izba oddaliła wniosek
Zamawiającego o odrzucenie odwołania. Zamawiający podnosił, że ze względu na konstrukcję
zarzutów Odwołujący próbuje de facto zakwestionować postanowienia SWZ, a takie działanie
na obecnym etapie należy uznać za spóźnione. Izba podkreśla, że ocenia czynność
Zamawiającego w kontekście podniesionego zarzutu i przypisanej mu argumentacji faktycznej.
Dlatego też Izba uznała, że argumentacja Odwołującego dotycząca rzekomych wątpliwości
interpretacyjnych postanowień dokumentacji postępowania została przygotowana na potrzeby
zarzutu bezpodstawnego odrzucenia oferty Odwołującego jako niezgodnej z warunkami
zamówienia.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane odwołanie
podlega oddaleniu.
Od
wołujący podnosił, że Zamawiający naruszył art. 226 ust. 1 pkt 5 i art. 16 pkt 1-3
ustawy Pzp.
Odwołujący kwestionował prawidłowość rozwiązania przewidującego procentowy
limit wysokości wynagrodzenia za poszczególne elementy przedmiotu umowy. Ponadto,
Odwołujący wskazywał na wątpliwości co do zakresu definicyjnego treści oferty, rozbieżności
dot
yczące wzorów formularzy i projektu umowy oraz sposobu obliczenia ceny, podkreślając
że w zaistniałej sytuacji nie mogą być interpretowane na niekorzyść wykonawcy. W ocenie
Odwołującego Formularz ofertowy nie definiował i nie narzucał wykonawcom ściśle
określonych podziałów procentowych wymaganych do uwzględnienia w poszczególnych
pozycjach formularza.
Izba podzieliła stanowisko Zamawiającego i Przystępującego, uznając że odrzucenie
ofert
y Odwołującego było prawidłowe, stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zgodnie
z którym zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Zamawiający na podstawie ww. przepisu jest zobowiązany odrzucić ofertę, której treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Przez warunki zamówienia – zgodnie z art. 7 pkt 29
ustawy Pzp należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o
udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia,
wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań
proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Treść warunków zamówienia, to przede wszystkim zawarty w opisie przedmiotu
zamówienia katalog potrzeb i wymagań zamawiającego, które mają być zaspokojone w wyniku
postępowania przez zawarcie i zrealizowanie z należytą starannością umowy. Treść oferty to
je
dnostronne zobowiązanie wykonawcy do wykonania oznaczonego świadczenia, które
zostanie zrealizowane na rzecz zamawiającego, jeśli oferta złożona przez wykonawcę
zostanie uznana za najkorzystniejszą i zostanie z nim zawarta umowa.
Rzeczona niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia musi mieć charakter
zasadniczy i nieusuwalny, dotyczyć powinna sfery niezgodności zobowiązania zamawianego
w warunkach zamówienia oraz zobowiązania oferowanego w ofercie, tudzież polegać może
na spo
rządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami warunków
zamówienia. Możliwe być winno także wskazanie i wykazanie na czym konkretnie
niezgodność ta polega, co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi
i ustalonym
i fragmentami czy normami warunków zamówienia.
Ponadto, uwzględniając art. 218 ust. 2 ustawy Pzp, treść oferty musi być zgodna z
wymaganiami zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia. Dodatkowo, zgodnie
z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, poza wyjaśnianiem treści oferty na wezwanie Zamawiającego nie
są dopuszczalne zmiany oferty. Jedyną możliwością korekty oferty wykonawcy jest art. 223
ust. 2 ustawy Pzp, jednak pod pewnymi warunkami. Jak podkreśla orzecznictwo Izby i
Trybunału Sprawiedliwości UE zasady równego traktowania i niedyskryminacji oraz obowiązek
przejrzystości stoją na przeszkodzie negocjacjom między zamawiającym a oferentem w
ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Co do zasady oferta nie może
być modyfikowana po jej złożeniu, ani z inicjatywy zamawiającego ani oferenta (wyrok TSUE
z dnia 4 maja 2017 r. w sprawie C-387/14, wyrok z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie C-131/16).
Należy również podkreślić, że specyfikacja warunków zamówienia jest podstawowym
dokumentem kształtującym reguły obowiązujące w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego. Jej postanowienia są wiążące w równym stopniu, zarówno dla wykonawców
biorących udział w postępowaniu, jak i dla zamawiającego, zarówno na etapie składania ofert,
jak i na etapie ich oceny. Zamawiający nie jest więc uprawniony w toku badania ofert
dokonywać swobodnej oceny, które z wymogów zawartych przez niego uprzednio w
specyfikacji waru
nków zamówienia są mu potrzebne, a które nie. W efekcie zamawiający ma
obowiązek weryfikować zgodność ofert z warunkami zamówienia pod kątem każdego
wymagania, bez względu na to, czy po złożeniu ofert nadal uważa je za potrzebne, czy nie.
Przeciwne działanie, tj. rezygnacja przez zamawiającego z określonych wymagań na etapie
badania ofert, stanowi naruszenie zasady przejrzystości, uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania zarówno wykonawców uczestniczących w postępowaniu, jak i tych, którzy mogliby
zdec
ydować o wzięciu w nim udziału, gdyby wiedzieli, że spełnienie określonych wymogów
nie będzie jednak weryfikowane. (vide wyrok KIO z dnia 17 czerwca 2021 r. sygn. akt KIO
Przenosząc powyższe rozważania na niniejszy stan faktyczny należy wskazać, co
następuje.
Izba ustaliła, że zgodnie z Rozdziałem XIV pkt 1-2 SWZ 1. Wykonawca podaje cenę
za realizację przedmiotu zamówienia zgodnie ze wzorem Formularza Ofertowego,
stanowiącego Załącznik nr 2 do SWZ. Wykonawca wraz z ofertą składa szczegółową
kalkulację cenową stanowiącą załącznik nr 1 do formularza ofertowego. 2. Zamawiający
zastrzega, że wartość opracowania dokumentacji wraz z uzyskaniem pozwolenia (suma
wartości zł brutto ETAPU I oraz ETAPU II ze szczegółowej kalkulacji cenowej – załącznik nr 1
do formularza of
ertowego) nie może przekroczyć 2,5 % całej wartości oferty.
Zatem w dokumentacji p
ostępowania jednoznacznie wskazano, że suma wartości zł
brutto ETAPU I oraz ETAPU II ze szczegółowej kalkulacji cenowej nie może przekroczyć 2,5%
całej wartości oferty.
W ocenie składu orzekającego powyższe brzmienie dokumentacji postępowania jest
klarowne, nie ma tutaj żadnej niejednoznaczności czy wątpliwości. W wyniku zastosowania
wykładni obiektywnej, należycie działający wykonawca nie mógł zrekonstruować treści SWZ
inaczej niż poprzez określenie w Formularzu ofertowym sumy wartości zł brutto ETAPU I oraz
ETAPU II jako nieprzekr
aczającej 2,5% całej wartości oferty. Dlatego też skład orzekający
uznał, że nie było podstaw, aby odstąpić od literalnego brzmienia SWZ.
W orzecznictwie KIO ugruntowany jest pogląd, iż do oceny czynności wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, co wynika z
art. 8 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 355 § 1 Kodeksu cywilnego dłużnik obowiązany jest do
staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność). Jak
wskazał Sąd Najwyższy, przypisanie określonej osobie niedbalstwa jest uzasadnione tylko
wtedy, gdy osoba ta zachowała się w określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od
właściwego dla niej miernika należytej staranności.
Przy czym wzorzec należytej staranności ma charakter obiektywny i abstrakcyjny, jest
ustalany niezależnie od osobistych przymiotów i cech konkretnej osoby, a jednocześnie na
poziomie obowiązków dających się wyegzekwować w świetle ogólnego doświadczenia
życiowego oraz konkretnych okoliczności. W tym zakresie należy dodać, że w stosunku do
profesjonalistów miernik ten ulega podwyższeniu - jak stanowi art. 355 § 2 Kodeksu cywilnego
należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej
określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Należyta staranność
określana przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności
gospodarczej uzasadnia zwiększone oczekiwanie co do umiejętności, wiedzy, skrupulatności
i rzetelności, zapobiegliwości i zdolności przewidywania.
W ocenie składu orzekającego, w okolicznościach niniejszej sprawy można było od
Odwołującego obiektywnie oczekiwać zachowania zgodnego z powszechnie znanym wśród
profesjonalnych podmiotów wzorcem postępowania. Wykonawca, który twierdzi, że treść
dokumentacji budzi jego wątpliwości – uwzględniając zawodową staranność wymaganą od
profesjonalisty (art. 355 § 2 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp) przy zachowaniu absolutnego
minimum staranności wymaganej w takim przypadku od przedsiębiorcy – powinien co
najmniej, przy wykorzystaniu możliwości wynikającej z art. 135 ust. 1 ustawy Pzp, zadać w
tym zakresie zamawiającemu pytania celem uzyskania wyjaśnienia i doprecyzowania
brzmienia wymogów, jakie ma spełnić. Brak zadania pytań w razie niejasności treści
dokumentacji postępowania może świadczyć o niedochowaniu należytej staranności przez
wykonawcę (vide wyrok Sądu Najwyższego z 5 czerwca 2014 r., sygn. akt: IV CSK 626/13,
wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z 28 lutego 2018 r., sygn. akt: VIII Ga 554/17).
Odwołujący nie zadał Zamawiającemu pytań w zakresie jego zdaniem nieczytelnych
postanowień specyfikacji warunków zamówienia. Takie wątpliwości nie zostały
Z
amawiającemu zgłoszone w odpowiednim terminie przed złożeniem ofert, treść dokumentacji
postępowania nie została także zaskarżona. Co więcej, zgodzić należy się z Zamawiającym,
że brak powtórzenia wymogu dotyczącego limitu wynagrodzenia za poszczególne elementy
przedmiotu zamówienia w Formularzu ofertowym, czy też w projekcie umowy nie oznacza, że
wykona
wcy byli zwolnieni z przestrzegania wprowadzonego obowiązku.
Odwołujący wskazał w Formularzu ofertowym wykonanie przedmiotu zamówienia za
kwotę 23.384.556,57 zł brutto, w tym za ETAP I - Prace projektowe – 615.000,00 zł brutto, za
ETAP II -
Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę – 6.150,00 zł brutto. Suma
wynagrodzenia za realizację obu ww. etapów wynosi 621.150,00 zł brutto, co stanowi 2,66%
łącznego wynagrodzenia za realizację przedmiotu umowy. Powyższe oznacza, że ww. suma
przekracza 2,5% całej wartości oferty, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w Rozdziale
XIV pkt 2 SWZ.
Odwołujący nie zastosował się więc do wymogów Zamawiającego i złożył ofertę,
niezgodną z rozdziałem XIV pkt 2 SWZ. W ocenie składu orzekającego, Odwołujący
uzasadniając zarzuty podniesione w odwołaniu potraktował treść SWZ w sposób wybiórczy
(przy użyciu wyłącznie wygodnych dla siebie argumentów) zapominając, iż dokument ten wraz
załącznikami stanowi całość, a jego analiza powinna być dokonana kompleksowo z
uwzględnieniem wszystkich postanowień, co potwierdza orzecznictwo KIO. Obowiązkiem
każdego wykonawcy jest całościowa interpretacja postanowień konkretnej specyfikacji
warunków zamówienia, nie zaś egzegeza poszczególnych, wyrwanych z jej kontekstu treści
(vide wyrok Izby o sygn. akt KIO 2225/14 z dnia 7 listopada 2014 r.).
W procedurze zamówień
publicznych nie został ustanowiony jakikolwiek schemat czy obowiązkowa systematyka
specyfikacji warunków zamówienia i dlatego specyfikację należy czytać całościowo, a nie
fragmentarycznie czy tylko określonymi częściami abstrahując od pozostałej treści
specyfikacji. (vide wyrok Izby o sygn. akt KIO 1416/18 z dnia 1 sierpnia 2018 r.).
Równocześnie Izba wskazuje, że przywoływane przez Odwołującego zasady wyceny
prac projektowych SARP na okoliczność wykazania, że rynkowa wycena prac projektowych
oscyluje na poziomie 5% wartości całej inwestycji obejmującej wykonanie robót budowlanych
pozostaj
ą bez znaczenia dla oceny zgodności oferty Odwołującego z warunkami zamówienia,
które zostały jasno określone w
Rozdziale XIV pkt 2 SWZ
, nie były kwestionowane na
odpowiednim etapie i były wiążące dla wszystkich wykonawców uczestniczących w niniejszym
postępowaniu.
Tym samym nie sposób uznać, aby Zamawiający naruszył art. 16 pkt 1 ustawy Pzp,
zgodnie z którym zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców. W konsekwencji nie potwierdziły się pozostałe zarzuty odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy
na podstawie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: ……………………………………….