Sygn. akt: KIO 2692/24
WYROK
Warszawa, dnia 13 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 lipca 2024 r. przez wykonawc
ę "PRAXIS ŁÓDŹ P. I P." spółkę jawną z siedzibą w
Łodzi przy ul. Przędzalnianej 35 (90-035 Łódź) w postępowaniu prowadzonym przez
Jednostk
ę Wojskową nr 4727 z siedzibą w Krakowie przy ul. Tynieckiej 45 (30-901 Kraków)
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy KOMAX 9 spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie przy ul. Przemysłowej 2 (10-418
Olsztyn)
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w części dotyczącej zarzutu podniesionego w pkt I.2 petitum
odwołania i nakazuje zamawiającemu:
1.1. unieważnienie czynności wyboru jako najkorzystniejszej w części 1, 4 i 5 postępowania;
odtajnienie przedmiotowych środków dowodowych złożonych przez KOMAX 9 spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Olsztynie wraz z ofertą;
1.3. przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert w ramach
części 1, 4 i 5
p
ostępowania.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę "PRAXIS ŁÓDŹ P. I P." spółkę jawną z
siedzibą w Łodzi w części 1/2 oraz zamawiającego Jednostkę Wojskową nr 4727
z siedzibą w Krakowie w części 1/2 i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu
od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty ww. wykonawcy poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego Jednostki Wojskowej nr 4727 z siedzibą w Krakowie na rzecz
wykonawcy "
PRAXIS ŁÓDŹ P. I P." spółki jawnej z siedzibą w Łodzi, kwotę w wysokości 5 550
zł 00 gr (słownie: pięć tysięcy pięćset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącą różnicę
pomiędzy kosztami postępowania odwoławczego poniesionymi dotychczas przez ww.
wykonawcę, a kosztami postępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 2692/24
U z a s a d n i e n i e
Jednostka Wojskowa nr 4727 z siedzibą w Krakowie
zwana
dalej „zamawiającym”
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy
z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze
zm.)
, zwanej dalej: „Pzp”, w trybie podstawowym bez negocjacji, pn.: Dostawa tuszy i tonerów
do urządzeń drukujących o numerze referencyjnym: ZP/15/2024, zwane dalej jako:
„postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 26 czerwca 2024 r., pod numerem 2024/BZP 00383692/01.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są dostawy, jest niższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 29 lipca 2024 r. wykonawca
"PRAXIS ŁÓDŹ P. I P." Sp. j.
z siedzibą w Łodzi (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie wobec następujących,
czynności (działań i zaniechań) zamawiającego podjętych w postępowaniu, tj.:
1) zaniechania odrzucenia oferty KOMAX 9 Sp. z o.o.
z siedzibą w Olsztynie (zwanego dalej
jako
: „KOMAX”) w części 1, 4 i 5 postępowania ze względu na niezgodność oferty tego
wykonawcy z warunkami zamówienia określonymi w dokumentach zamówienia;
− co w efekcie stanowiło naruszenie art. 239 Pzp w związku z art. 16 Pzp w związku z art. 226
ust. 1 pkt 5) Pzp;
2) zaniechania
odtajnienia przedmiotowych środków dowodowych złożonych przez KOMAX
wraz z ofertą, mimo że dokumenty te nie zawierają informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia z dnia 16 kwietnia 3 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1233
– zwanej dalej jako:
„uznk”), a KOMAX nie sprostała obowiązkowi wykazania spełnienia przesłanek określonych
w art. 11 ust. 2 uznk dających podstawę do objęcia informacji tajemnicą przedsiębiorstwa, co
unie
możliwiło odwołującemu przedstawienie zarzutów w zakresie niezgodności treści oferty
złożonej przez KOMAX z warunkami zamówienia w odniesieniu do przedmiotowych środków
dowodowych;
− co w efekcie stanowiło naruszenie art. 18 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 3 Pzp w zw. z art. 11 ust.
2 uznk w zw. z 239 Pzp w zw. z art. 16 Pzp;
czynności zamawiającego polegającej na wyborze oferty złożonej przez KOMAX w części
1, 4 i 5 p
ostępowania, mimo, że oferta tego wykonawcy nie jest najkorzystniejszą
w p
ostępowaniu i winna podlegać odrzuceniu;
− co w efekcie stanowiło naruszenie art. 239 Pzp w związku z art. 16 Pzp.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz
nakazanie z
amawiającemu:
unieważnienia wyboru jako najkorzystniejszej w części 1, 4 i 5 postępowania oferty KOMAX
z dnia 24 lipca 2024 r.;
- przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert;
odtajnienie przedmiotowych środków dowodowych złożonych przez KOMAX
w p
ostępowaniu;
odrzucenie oferty KOMAX w części 1, 4 i 5 postępowania ze względu na niezgodność
z warunkami zamówienia;
wyboru jako najkorzystniejszej w części 1, 4 i 5 postępowania oferty odwołującego.
Odwołujący wykazał, że jego interes w uzyskaniu zamówienia, którego dotyczy
p
ostępowanie, a także interes w złożeniu odwołania polegał na tym, że na skutek wadliwych
czynności zamawiającego, tj. wyboru jako najkorzystniejszej oferty KOMAX w postępowaniu
oraz zaniechanie odrzucenia oferty tego wykonawcy, utracił możliwości uzyskania
zamówienia, mimo, że jego oferta jest zgodna z warunkami zamówienia i najkorzystniejsza
w p
ostępowaniu. Ponadto odwołujący wyjaśnił, że w następstwie ww. czynności może ponieść
rzeczywistą szkodę majątkową, polegającą na braku możliwości wyboru jego jako oferty
najkorzystniejszej, a w konsekwencji nieuzyskaniu zamówienia. Ponadto stwierdził, że
n
ieuzyskanie zamówienia może spowodować szkodę w jego majątku.
W uzasadnieniu odwołania została przedstawiona argumentacja dla zarzutów
dotyczących zaniechania odrzucenia oferty KOMAX, zaniechania odtajnienia przedmiotowych
środków dowodowych oraz czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca KOMAX 9 Sp. z o.o.
z siedzibą w Olsztynie. Wykonawca ten w piśmie
zawierającym zgłoszenie przystąpienia przedstawił stanowisko dla wniosku o oddalenie
odwołania.
W dniu 8 sierpnia
2024 r. zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie,
w której przedstawił argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania w całości.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania, złożonych
dowodów oraz biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła skuteczność
przystąpienia zgłoszonego przez wykonawcę KOMAX 9 Sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie
(zwanego dalej jako: „przystępujący”), do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego.
W związku z tym ww. wykonawca stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
1) dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do
akt sprawy przez zamawiającego w dniu 6 sierpnia 2024 r. w tym w szczególności:
specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej jako: „SWZ”) wraz z załącznikami;
- ofert
ę złożoną w postępowaniu przez przystępującego w tym złożone wraz ofertą
uzasadnienie
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa oraz przedmiotowe środki dowodowe
zastrzeżone jako zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa;
- pisma z dnia 4, 18 i 24
lipca 2024 r. skierowane przez odwołującego do zamawiającego;
- zawiadomienie
o wyniku postępowania z dnia 24 lipca 2024 r.;
2) dokumenty
załączone do odwołania:
- certyfikat AC141;
- zakres certyfikacji AC141;
przykładowe raporty odtajniane w tożsamych postępowaniach przetargowych;
pisma dotyczące odtajnienia dokumentów zastrzeżonych przez przystępującego jako
tajemnica przedsiębiorstwa;
uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa złożone przez przystępującego
w innym postępowaniu, prowadzonym przez Urząd Marszałkowski w Warszawie;
- decyzj
ę o odtajnieniu informacji zastrzeżonych przez przystępującego przez Sąd Rejonowy
w Siedlcach;
raporty z testów, które nakazał udostępnić Sąd Rejonowy w Siedlcach;
- decyzj
ę o odtajnieniu informacji zastrzeżonych przez przystępującego przez Sąd Okręgowy
w Jeleniej Górze;
3) dokumenty załączone do pisma zawierającego zgłoszenie przystąpienia:
przykładowe uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa składane przez
odwołującego w innych postępowaniach;
korespondencję prowadzoną za pośrednictwem poczty elektronicznej pomiędzy
przystępującym, a TUV Rheiland w dniach 15-17 grudnia 2015 r.;
dokumenty złożone na posiedzeniu przez odwołującego:
zawiadomienie z 22 marca 2019 r. o odrzuceniu oferty w postępowaniu prowadzonym przez
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy;
specyfikację istotnych warunków zamówienia w postępowaniu prowadzonym przez PUP
w Radomiu;
informację z dnia 14 lipca 2020 r. o wyborze najkorzystniejszej oferty w ww. postępowaniu;
- wydruk ze strony internetowej www.oznaczenie-ce
.pl z dnia 9 sierpnia 2024 r. zawierający
listę podmiotów notyfikowanych;
- wydruk ze strony internetowej htttps://obac.com.pl/uslugi/ocena-
zgodności-CE z dnia 9
sierpnia 2024 r. zawierający informacje wskazującą, że ośrodek OBAC posiada status
jednostki notyfikowanej;
złożone na posiedzeniu przez przystępującego oświadczenie TUV Rheinland z dnia 15
listopada 2018 r.
Izba ustaliła co następuje
Przedmiotem zamówienia w postępowaniu była dostawa wraz z transportem,
rozładowaniem i wniesieniem do magazynów zamawiającego tuszy i tonerów do urządzeń
drukujących z podziałem na 10 części, określonych w załączniku nr 4 A – J do SWZ.
Zamawiający dopuścił składanie ofert na produkty równoważne.
Zgodnie z treścią rozdziału III ust. 8 i 9 SWZ:
8. W przypadku składania oferty z produktami równoważnymi (nie oryginalnymi), Wykonawca
zobowiązany jest przedłożyć na każdą pozycję oferowanych przez siebie produktów
(zamienników), wraz ze składaną ofertą, certyfikat zgodności technicznej z oryginalnymi
produktami, wydany przez niezależną od producenta produktu i Wykonawcy jednostkę
posiadającą status „notyfikowanej jednostki certyfikującej/kontrolującej” na mocy ustawy z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. 2022 poz. 1854
z późn. zm.).
9. Wykonawca może składać również zaświadczenia dotyczące wymagań wskazanych w pkt.
III ppkt. 8 SWZ, wystawione przez podmioty mające siedzibę w innym państwie członkowskim
Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Udowodnienie równoważności oferowanych
produkt
ów/ towarów leży po stronie Wykonawcy.
Informacja o przedmiotowych środkach dowodowych została przedstawiona w rozdziale VI
SWZ. Zgodnie z ust. 3 ww. rozdziału:
Dotyczy zaoferowanych materiałów równoważnych: dodatkowe dokumenty
potwierdzające, że oferowane produkty spełniają wymagania Zamawiającego, określone
w niniejszej SWZ
– dla każdej pozycji oferowanych przez Wykonawcę równoważnych
materiałów eksploatacyjnych:
3.1. Protokół z badań potwierdzający minimalną wydajność oferowanego asortymentu (dla
części nr 1 do 9) poprzez przedstawienie zgodności z normami odpowiednio dla oferowanego
produktu:
a) ISO/IEC 19752
– dla kaset z tonerem do monochromatycznych drukarek laserowych;
b) ISO/IEC 19798
– dla kaset z tonerem do kolorowych drukarek laserowych i urządzeń
wielofunkcyjnych;
c) ISO/IEC 24711
– dla kaset z tuszem do kolorowych drukarek atramentowych.
Protokół z badania musi jednoznacznie wskazywać i potwierdzać wydajność materiału na
urządzeniu wymienionym w zał. nr 4 A – J do SWZ – „Szczegółowa oferta cenowa”.
Zamawiający nie będzie uznawał dokumentów określających wydajność na urządzeniach
innych niż posiadane przez Zamawiającego i wymienione w zał. nr 4 A – J do SWZ –
„Szczegółowa oferta cenowa”
3.2. certyfikat zgodności technicznej z oryginalnymi produktami, zgodny z wymaganiami
określonymi w pkt. III ppkt. 8 i 9 niniejszej SWZ.
3.3. kartę charakterystyki bezpieczeństwa materiałów eksploatacyjnych, przygotowana
zgodnie z wymaganiami Dyrektywy Unii Europejskiej 91/155/EEC wraz z aktualnie
obowiązującymi poprawkami;
3.4. oświadczenie producenta materiału równoważnego, że proces produkcji i stosowanie
wyprodukowanych przez niego materiałów eksploatacyjnych nie narusza praw patentowych
producentów oryginalnych tonerów.
Przystępujący złożył wraz z ofertą przedmiotowe środki dowodowe, które zastrzegł jako
zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa. Ponadto wraz z ofertą odwołujący złożył
uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa dla ww. dokumentów. Jak wynikało
z okoliczności sprawy uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa było jawne tj. przystępujący
nie zastrzegł go jako zawierającego tajemnicę przedsiębiorstwa.
Odwołujący w szeregu pism kierowanych do zamawiającego (pisma z 4, 18 i 24 lipca
2024 r.) zwracał się z wnioskiem o udostępnienie mu całej korespondencji prowadzonej przez
zamawiającego z przystępującym lub przedmiotowych środków dowodowych.
W odpowiedzi na
pisma odwołującego, zamawiający udostępnił mu całość
wnioskowanej dokumentacji
za wyjątkiem przedmiotowych środków dowodowych złożonych
przez przystępującego wraz z ofertą, które zostały zastrzeżone jako zawierające tajemnicę
przedsiębiorstwa oraz uzasadnienia dokonanego zastrzeżenia (z akt sprawy wynikało, że
uzasadnienie nie zostało przekazane odwołującemu).
W dniu 24 lipca 2024 r.
zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu we wszystkich 10 częściach. Z zawiadomienia o wyniku postępowania
wynikało, że oferta przystępującego została wybrana m. in. w częściach nr 1, 4 i 5
postępowania. Ponadto w tych częściach oferta odwołującego została sklasyfikowana na
drugich miejscach.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia;
- art. 18 ust. 1 i 3 Pzp
– 1. Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
(…)
3. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U.
z 2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że
nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust.
- art. 11 ust. 2 uznk
– Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są
powszechn
ie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo
dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi
podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.;
- art. 239 Pzp
– 1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny
ofert określonych w dokumentach zamówienia.
2. Najkorzystniejsza oferta to oferta przedstawiająca najkorzystniejszy stosunek jakości do
ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem.;
- art. 16 Pzp
– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Izba zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie częściowo zasługiwało
na uwzględnienie.
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego niezgodności oferty przystępującego
z warunkami zamówienia skład orzekający w pierwszej kolejności stwierdził, że warunkiem
odrzucenia oferty wykonawcy na podstawie art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp jest wykazanie jakiego
konkretnie wymagania SWZ taka oferta
nie spełnia. W tym miejscu należało zwrócić uwagę
na
sankcyjny i eliminacyjny charakter przesłanki odrzucenia oferty, o której mowa w ww.
przepisie.
Okoliczność ta skutkuje tym, że brak jest podstaw do rozszerzającej interpretacji
wymagań SWZ w tym kontekście. Zgodnie z utrwalonym i jednolitym orzecznictwem
możliwość odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp ogranicza się wyłącznie
do przypadków jednoznacznych niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia, co
jednocześnie skutkuje zakazem dokonywania po upływie terminu składania ofert
nadinterpretacji wymagań SWZ w tym opisu przedmiotu zamówienia czy też zmieniania treści
wymagań. Ponadto orzecznictwo wypracowało jednolitą linię orzeczniczą w zakresie
niejednoznaczności treści SWZ. Zgodnie z tą linią wszelkie niejednoznaczności czy też
niejasności treści SWZ należy interpretować na korzyść wykonawcy.
W ocenie składu orzekającego w okolicznościach przedmiotowej sprawy odnoszących się do
zarzutu pierwszego wystąpiła niejednoznaczność treści SWZ, którą należało interpretować na
korzyść wykonawcy, czyli w tym przypadku na korzyć przystępującego. Tym samym nie można
było jednoznacznie stwierdzić, że oferta przystępującego była niezgodna z postanowieniami
SWZ wskazanymi w odwołaniu, co finalnie prowadziło do oddalenia ww. zarzutu.
Okolicznością bezsporną było to, że w Polsce nie ma jednostki posiadającej statusu
„notyfikowanej” w zakresie oceny zgodności materiałów eksploatacyjnych. Takie twierdzenie
znalazło się w odwołaniu (pkt I.6 i I.12 uzasadnienia). Zamawiający oraz przystępujący
zaprezentowali podobne stanowisko, z tym jednak zastrzeżeniem, że według nich nie istnieją
jednostki posiadające status „notyfikowanej jednostki certyfikującej/kontrolującej” w zakresie
certyfikacji materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących. Warto w tym miejscu
przypomnieć, że wymóg określony w rozdziale III ust. 8 SWZ wskazywał na jednostkę
posiadającą status „notyfikowanej jednostki certyfikującej/kontrolującej” na mocy ustawy z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. 2022 poz. 1854
z późn. zm.). Powyższe oznaczało, że przedmiotowy wymóg odnosił się do przepisów polskich
i skoro bezsporne było, że w Polsce nie ma jednostki posiadającej status „notyfikowanej”
w zakresie oceny zgodności materiałów eksploatacyjnych to należało uznać, że zamawiający
w SWZ postawił wymóg, który nie miał pokrycia ani w przepisach prawa, ani w praktyce
funkcjonowania
rynku dostaw obejmujących przedmiot zamówienia.
Wymóg określony w rozdziale III ust. 8 SWZ, wbrew twierdzeniom odwołującego, nie mógł
skutkować uznaniem, że w postępowaniu nie można było zaoferować produktów
równoważnych (zamienników). Powyżej wskazane twierdzenie odwołującego Izba
potraktowała jako nadinterpretację postanowień SWZ. W tym kontekście skład orzekający
zwrócił uwagę, że zamawiający w rozdziale III ust. 5 SWZ jednoznacznie i kategorycznie
stwierdził, że dopuszcza składanie ofert na produkty równoważne, a w ust. 7 tego samego
rozdziału SWZ wyraźnie wskazał, że oferowane produkty musiały być oryginalne lub
równoważne. Dodatkowo w kilku innych postanowieniach SWZ znajdują się informacje
dotyczące produktów równoważnych. Ponadto w rozdziale VI SWZ zamawiający zakreślił
wymagania w zakresie przedmiotowych środków dowodowych dotyczących zaoferowanych
materiałów równoważnych (ust. 3). Stąd w ocenie składu orzekającego nie mogło być żadnych
wątpliwości, że zamawiający dopuścił możliwość zaoferowania produktów równoważnych
i wykonawcy mogli takie materiały zaoferować w postępowaniu. Mając powyższe na uwadze
Izba stwierdziła, że z jednej strony zamawiający dopuścił możliwość zaoferowania
zamienników, natomiast z drugiej strony określił w SWZ postanowienie, które zawierało
wymóg niemożliwy do spełnienia w zakresie przedłożenia przez wykonawcę certyfikatu
zgodności technicznej z oryginalnymi produktami, wydanego przez niezależną od producenta
produktu
i
w
ykonawcy jednostkę posiadającą status „notyfikowanej jednostki
certyfikującej/kontrolującej”. Izba nie miała przy tym wątpliwości, że zaistniałą w ten sposób
sytuację należało potraktować jako niejednoznaczność postanowień SWZ, która powinna
zostać interpretowana na korzyć przystępującego. Oczywiście najlepszą sytuacją byłoby,
gdyby zamawiający skorygował opisaną powyżej niejednoznaczność jeszcze przed upływem
terminu składania ofert albo samodzielnie albo po interwencji jednego z wykonawców, który
mógłby zwrócić na to uwagę w ramach wyjaśnień treści SWZ. Jednakże taka sytuacja nie
nastąpiła i w treści SWZ pojawiła się opisana powyżej niejednoznaczność. Taka sytuacja nie
oznaczała, że zamawiający miał obowiązek wyegzekwowania wymogu niemożliwego do
spełnienia, bo to byłoby działaniem nieracjonalnym. Jak wskazano powyżej orzecznictwo
wypracowało pogląd, który ma zastosowanie w takich sytuacjach.
W związku z powyższym, tj. mając na uwadze powstałą niejednoznaczność SWZ słuszna
okazała się argumentacja przystępującego wskazująca, że wykonawca mógł interpretować
wymagania SWZ
jako obowiązek przedłożenia w oparciu o wymóg dowodowy dla produktów
równoważnych certyfikat zgodności technicznej z oryginalnymi produktami, wydany przez
niezależną od producenta produktu i wykonawcy jednostkę posiadającą najwyższy możliwy
do uzyskania status w zakresie oceny materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących,
którym jest akredytacja. Przystępujący argumentował przy tym, że najwyższym możliwym
uznaniem w zakresie oceny materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących jest
właśnie akredytacja. Twierdzenie to nie zostało podważone, ani zakwestionowane przez
odwołującego. Nie było również żadnych zastrzeżeń co do tego, że przystępujący posiada
akredytację na zaoferowane materiały. Odwołujący wskazał, że certyfikacji i oceny zgodności
tonerów i tuszy TUV Rheinland Polska Sp. z o.o. dokonuje na podstawie otrzymanej przez
PCA akredytacji AC141
(pkt I.11 uzasadnienia odwołania).
Na marginesie Izba
ustaliła, że TUV Rheinland Polska Sp. z o.o. jest jednostką notyfikowaną,
lecz nie w zakresie dokonywania oceny zgodności materiałów eksploatacyjnych do urządzeń
drukujących. Powyżej wskazana okoliczność również nie była sporna pomiędzy stronami. Jak
słusznie zauważył zamawiający wymaganie określone w rozdziale III ust. 8 SWZ nie
wskazywało, aby określona jednostka certyfikująca/kontrolująca miała status notyfikowanej
w zakresie dokonywania oceny zgodności materiałów eksploatacyjnych do urządzeń
drukujących. Dlatego w konsekwencji zaistnienia niejednoznaczności postanowień SWZ przy
badaniu oferty
przystępującego, zamawiający mógł ostatecznie uznać za wystarczające, że
jednostka certyfikująca TUV Rheinland Polska Sp. z o.o. posiada notyfikację Komisji
Europejskiej jako jednostka wyznaczona do realizacji zadań związanych w obszarach aktów
prawnych: dyrektywy 2016/797, rozporządzenia (UE) Nr 305/2014, dyrektywy 2014/29/UE,
dyrektywy 2014/68/UE, dyrektywy 2014/68/UWE.
Argumentacji odwołującego w zakresie pierwszego z podniesionych zarzutów nie potwierdziły
również złożone przez niego dowody. Dowody oznaczone przy odwołaniu jako załączniki nr 5
i 6 (tj. certyfikat AC141 i zakres certyfikacji AC141
) wskazywały jedynie, że TUV Rheinland
Polska Sp. z o.o. posiada certyfikat akredytacji
jednostki certyfikującej wyroby i jaki jest zakres
tej certyfikacji.
Dowody pochodzące z innych postępowań, prowadzonych przez Uniwersytet
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz PUP w Radomiu
, nie mogły potwierdzać zasadności
stanowiska odwołującego. Fakt określonego zachowania się innych zamawiających w innych
postępowaniach nie stanowi potwierdzenia słuszności takiej praktyki w innych postępowaniach
szczególnie, że odwołujący nie wykazał, aby prawidłowość czynności podejmowanych w tych
postępowaniach, na które się powoływał została potwierdzona przez Izbę lub sądy. Ostatnia
grupa dowodów tj. wydruki ze stron internetowych, dotyczyła jednostek notyfikowanych, które
zajmują się badaniem w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej. Tymczasem
z
amawiający nie wymagał certyfikatu w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej, stąd
też przedmiotowa grupa dowodów dotyczyła kwestii niezwiązanych z meritum przedmiotowej
sprawy.
W związku z powyższym Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 239 Pzp w związku z art. 16 Pzp
w związku z art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp, oznaczony w petitum odwołania pkt I.1.
Zasadny okazał się drugi spośród wskazanych w odwołaniu zarzutów. Odnośnie
przedmiotowego zarzutu należało wskazać, że przystępujący zastrzegł jako zawierające
taje
mnicę przedsiębiorstwa przedmiotowe środki dowodowe złożone wraz z ofertą. Ponadto
przystępujący wraz z ofertą złożył uzasadnienie dla dokonanego zastrzeżenia, które było
jawne. Odwołujący kilkukrotnie wnosił o udostępnienie mu korespondencji z przystępującym
lub przedmiotowych środków dowodowych. Zamawiający udostępnił odwołującemu wszystkie
żądane przez niego dokumenty złożone przez przystępującego za wyjątkiem przedmiotowych
środków dowodowych złożonych wraz z ofertą, które zostały zastrzeżone oraz uzasadnienia
tego zastrzeżenia, które nie zostało zastrzeżone. Odwołujący w ramach przedmiotowego
zarzutu kwestionował zasadność uznania przez zamawiającego skuteczności dokonanego
przez przystępującego zastrzeżenia. Warto przy tym dodać, że odwołujący domagał się
odtajnienia
przedmiotowych środków dowodowych złożonych przez przystępującego, mimo
tego, że nie zostało mu udostępnione uzasadnienie takiego zastrzeżenia, które jak wskazano
powyżej było jawne. W praktyce tego typu lub podobnych przypadków wykonawcy wnoszący
od
wołanie dotyczące tajemnicy przedsiębiorstwa w pierwszej kolejności skupiają się na
możliwości uzyskania uzasadnienia zastrzeżenia, aby po jego otrzymaniu kwestionować
zaniechanie odtajnienia. Takie działanie jest naturalne i zrozumiałe, ponieważ wykonawcy
w celu podważenia skuteczności dokonanego zastrzeżenia chcą poznać powody jego
dokonania w kontekście przesłanek określonych w art. 11 ust. 2 uznk, które są wskazywane
właśnie w uzasadnieniu zastrzeżenia. W okolicznościach przedmiotowej sprawy odwołujący
zdecydował się pominąć etap uzyskania uzasadnienia zastrzeżenia i bezpośrednio
kwestionowa
ł skuteczność dokonanego zastrzeżenia nie znając treści uzasadnienia
zastrzeżenia złożonego w postępowaniu przez przystępującego. Taktyka procesowa
odwołującego w ramach tego zarzutu okazała się jednak skuteczna, tj. odwołującemu udało
się wykazać, że zamawiający naruszył przepisy Pzp przez nieodtajnienie przedmiotowych
środków dowodowych zastrzeżonych przez przystępującego. Kluczowe znaczenie dla
potwierdzenia przedmiotowego zarzutu miał dowód złożony wraz z odwołaniem, który został
oznaczony jako
załącznik nr 9. Dowód ten obejmował uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa złożone przez przystępującego w innym postępowaniu, prowadzonym przez
Urząd Marszałkowski w Warszawie. Uzasadnienie zawarte w tym dowodzie było w zasadzie
identyczne
z uzasadnieniem zastrzeżenia złożonym w przedmiotowym postępowaniu. Oba
uzasadnienia różniły się drobnym szczegółem tj. w zasadzie treścią końcowego akapitu, który
w uzasadnieniu złożonym w tym postępowaniu został rozszerzony o przytoczenie
dodatkowego cytatu z uzasadnienia wyroku z dnia 19 marca 2024 r. o sygn. akt KIO 733/24.
Pozostała treść obu uzasadnień była identyczna. Co również istotne uzasadnienie
zastrzeżenia zawarte w załączniku nr 9 do odwołania związane z postępowaniem
prowadzonym przez Urząd Marszałkowski w Warszawie było przedmiotem orzeczenia Izby.
W wyroku z dnia 17 czerwca 2024 r. o sygn. akt KIO 1843/24
Izba uwzględniła zarzut
w zakresie zaniechania
odtajnienia przedmiotowych środków dowodowych złożonych przez
przystępującego i nakazała zamawiającemu m. in. odtajnić przedmiotowe środki dowodowe
złożone przez tego wykonawcę wraz z ofertą.
Powyżej przedstawione okoliczności wskazywały, że przystępujący posługuje się
w postępowaniach identycznym uzasadnieniem zastrzeżenia, które dodatkowo w jednym
z wyrok
ów Izby (KIO 1843/24) zostało uznane za niewystarczające. Ponadto z okoliczności
sprawy można było wywnioskować, że uzasadnienie zastrzeżenia sporządzane przez
przystępującego jest na tyle powszechnie i niezmiennie co do meritum stosowane, że
odwołujący nie musiał nawet żądać udostępnienia takiego uzasadnienia złożonego przez
przystępującego w tym postępowaniu. Wystarczyło, że odwołujący wiedział jakie uzasadnienie
przystępujący stosował w innym postępowaniu i dzięki temu udało mu się skutecznie
przedstawić argumentację dla podniesionego zarzutu w przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym. Taka konstatacja nie mogła być korzystna dla przystępującego, ponieważ
poddawała w wątpliwość spełnienie przesłanek skutecznego zastrzeżenia informacji
zawierających tajemnice przedsiębiorstwa określonych w art. 11 ust. 2 uznk. Dodatkowo na
niekorzyść przystępującego przemawiały okoliczności związane z wyrokiem z dnia 17 czerwca
2024 r. o sygn. akt KIO 1843/24.
W zasadzie jedyną argumentacją podnoszoną przez zamawiającego i przystępującego
w ramach przedmiotowego zarzutu było odniesienie się do wyroku z dnia 19 marca 2024 r.
o sygn. akt KIO 733/24,
w którym Izba potwierdziła zasadność nieujawnienia informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa przystępującego. Nie można jednak było tracić pola
widzenia wyroku z dnia 17 czerwca 2024 r. o sygn. akt KIO 1843/24
, który przecież został
wydany później niż wyrok w sprawie o sygn. akt KIO 733/24. Ponadto Izba w przedmiotowej
sprawie
w całej rozciągłości przyjęła stanowisko wyrażone w wyroku w sprawie o sygn. akt
KIO 1843/24
, którego obszerne fragmenty zostały zacytowane poniżej.
W ocenie Izby KOMAX nie sprostał obowiązkowi wykazania spełnienia przesłanek
zastrzeżenia informacji w świetle uznk. Izba podzieliła w zakresie oceny uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy przez KOMAX w ramach Postępowania stanowisko Odwołującego
odmawiające uznania ich za wystarczające. Izba uznała, że w oświadczeniu o zastrzeżeniu
nie wykazano przesłanek uznk a charakter części informacji nie pozwala w ogóle na ich
zastrzeżenie. W ocenie Izby, KOMAX nie wykazał i uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy nie
pozwala na stwierdzenie, że informacje objęte zastrzeżeniem są takiego charakteru, że
powodowały lub mogły spowodować zakłócenia konkurencji, dawały przewagę wykonawcom,
w tym także by pozwalały na określenie i przewidzenie sposobu ustalania cen lub innych
wskaźników w przyszłych postępowaniach lub dały przewagę w niniejszym. W ocenie Izby
treść uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w oświadczeniu jest ogólnikowa
i uniwersalna, w tym znaczeniu, że mogłaby w zasadzie (poza firmą KOMAX) być
wykorzystana w treści dowolnego uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
sporządzonego przez dowolnego innego wykonawcę w każdym postępowaniu. Uzasadnienie
zawiera wyłącznie deklaracje o posiadaniu przez zastrzeżone informacje
wartości
gospodarczej, wpływie na zakłócenie konkurencji lub wartości handlowej, bez doprecyzowania
na czym ona polega w świetle treści konkretnych dokumentów i zastrzeganych informacji i bez
wykazania choćby tego, na czym miałaby polegać strata grożąca KOMAX w razie ujawnienia
tych informacji czy też zakłócenie konkurencji. Same deklaracje czy oświadczenia, nie
stanowią „wykazania”, o którym mowa w art. 18 ust. 3 Pzp. Ogólnikowość zastrzeżenia
tajemnicy nie pozwala na ustalenie w jaki sposób ujawnienie tych danych dałoby przewagę
konkurencji lub naruszyło konkurencyjność w Postępowaniu lub na rynku innym wykonawcom.
Izba uznała również, że brak jest szczegółowego opisu przyjętych procedur
zabezpieczających przed ujawnieniem informacji poufnych u KOMAX i zabrakło tutaj elementu
wyka
zania zastosowania i wdrożenia tychże w odniesieniu do konkretnych zastrzeganych
informacji objętych zastrzeżeniem. Sam fakt, zaś, że podmiot, od którego zastrzegane
dokumenty pochodzą zastrzegł ich poufność nie jest równoznaczny z ich zastrzeżeniem
i wdrożeniem procedur u KOMAX. Oświadczenie o zastrzeżeniu nie wskazuje i nie wykazuje
również, że obowiązkiem zachowania tajemnicy obciążono wszystkie osoby zaangażowane
w przygotowanie oferty ani tym bardziej, że obowiązywało także wszystkie osoby mające
dostęp do wszystkich informacji, które zastrzeżone zostały przez KOMAX. Okoliczność
poniesienia kosztów celem pozyskania zastrzeganych danych także nie jest równoznaczna
z wypełnieniem przesłanek uznania ich za stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
Biorąc zatem pod uwagę zarówno przepisy uznk, Pzp oraz dyrektywy klasycznej Izba
stwierdziła, że KOMAX nie wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 uznk, ani, że ujawnienie tych informacji mogło
rea
lnie zakłócić konkurencję i wpłynąć na warunki prowadzenia przez niego działalności
gospodarczej. Natomiast nieujawnienie tych informacji może zamknąć innym wykonawcom
drogę do wiedzy, która pozwolić może na ocenę składanej przez KOMAX oferty, co stanowi
n
aruszenie art. 16 Pzp i przesądza o niezgodności decyzji Zamawiającego w tym zakresie
z Pzp.
Dodatkowo Izba pominęła dowody złożone przez przystępującego w zakresie tego zarzutu,
Dowody te zostały załączone do pisma zawierającego zgłoszenie przystąpienia i obejmowały
kilka przykładowych uzasadnień zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa składanych przez
odwołującego w innych postępowaniach. Przedmiotowe dowody w żaden sposób nie mogły
potwierdzić zasadności zastrzeganych przez przystępującego dokumentów w tym
postępowaniu. Potwierdzały one co najwyżej, że odwołujący też zastrzega dokumenty lub
informacje
jako zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa w innych postępowaniach.
Reasumując Izba uwzględniła zarzut naruszenia art. 18 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 3 Pzp w zw.
z art. 11 ust. 2 uznk w zw. z 239 Pzp w zw. z art. 16 Pzp.
Ostatni zarzut podniesiony w odwołaniu miał charakter wynikowy w stosunku do
wcześniejszych zarzutów, a przede wszystkim do zarzutu pierwszego. Przedmiotowy zarzut
dotyczył czynności zamawiającego polegającej na wyborze oferty złożonej przez
przystępującego w części 1, 4 i 5 postępowania, mimo, że oferta tego wykonawcy nie była
najkorzystniejszą w postępowaniu i winna podlegać odrzuceniu. Zarzut dotyczący odrzucenia
oferty przystępującego w częściach 1, 4 i 5 postępowania, podniesiony jako pierwszy
w odwo
łaniu, został oddalony. Tym samym przedmiotowy zarzut podzielił los zarzutu, z którym
był ściśle związany. W konsekwencji Izba oddaliła zarzut naruszenie art. 239 Pzp w związku
z art. 16 Pzp.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało uwzględnieniu w części
odnoszącej się do zarzutu podniesionego w pkt I.2 petitum odwołania i na podstawie art. 553
zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji. Zgodnie bowiem z treścią art. 554 ust. 2 pkt 1
Pzp, Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało
wpływ lub mogło mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Potwierdzenie części zarzutów wskazanych w odwołaniu spowodowało, że w stanie
faktycznym przedmiotowej sprawy została wypełniona hipoteza normy prawnej wyrażonej
w ww. przepisie, ponieważ zamawiający w sposób naruszający przepisy Pzp uznał
skuteczność zastrzeżenia przez przystępującego przedmiotowych środków dowodowych
złożonych wraz z ofertą jako zawierających tajemnicę przedsiębiorstwa W tym kontekście Izba
uznała, że niezasadne uznanie przez zamawiającego skuteczności zastrzeżenia przez
przystępującego przedmiotowych środków dowodowych złożonych wraz z ofertą miało lub
mogło mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z art. 575 Pzp
Strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. Odwołanie
okazało się zasadne w zakresie jednego zarzutu, natomiast w pozostałym zakresie odwołanie
zostało oddalone. Przy czym odwołanie de facto dotyczyło dwóch kwestii, zaniechania
odrzucenia oferty przystępującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia oraz zaniechania
odtajnienia
przez zamawiającego przedmiotowych środków dowodowych złożonych wraz
z ofertą przez przystępującego. Jedna z powyżej wskazanych kwestii znalazła potwierdzenie,
a duga nie.
W konsekwencji Iza podzieliła koszty w części 1/2 na rzecz odwołującego i w części
1/2 na rzecz zamawiającego.
Na koszty postępowania odwoławczego składały się: wpis uiszczony przez
odwołującego (7 500 zł) oraz koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
odwołującego (3 600,00 zł). Łącznie suma kosztów wynosiła 11 100,00 zł. Zamawiający nie
wykazał poniesienia kosztów, a odpowiadał za koszty postępowania odwoławczego do
wysokości 5 550,00 zł (11 100,00 zł x 1/2). Z kolei odwołujący poniósł do tej pory koszty
w wysokości 11 100,00 zł (koszt wpisu i wynagrodzenia pełnomocnika), a odpowiadał za te
koszty w kwocie 5 550,00
zł (11 100,00 zł x 1/2). Wobec powyższego Izba zasądziła od
zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 5 550,00 zł (11 100,00 zł – 5 550,00 zł),
stanowiącą różnicę pomiędzy kosztami poniesionymi dotychczas przez odwołującego,
a kosztami postępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b)
w zw. z § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U.
z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: …………………………….