Sygn. akt: KIO 2717/24, 2720/24
WYROK
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Małgorzata Rakowska
Ewa Sikorska
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2024 r. w Warszawie odwołań
wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:
A. w dniu 29 lipca 2024 r. przez
wykonawcę: FIRMĘ USŁUGOWO-HANDLOWĄ „N.”
R.N.
z siedzibą w Jerzmanowicach w sprawie o sygn. akt KIO 2717/24;
B. w dniu 29 lipca 2024 r. przez
wykonawcę: M.N. Usługi i Handel "N." z siedzibą w
Jerzmanowicach w sprawie o sygn. akt KIO 2720/24;
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Skała
orzeka:
KIO 2717/24
oddala odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 2717/24;
kosztami postępowania obciąża wykonawcę FIRMĘ USŁUGOWO-
HANDLOWĄ „N.” R. N. z siedzibą w Jerzmanowicach w sprawie o sygn. akt KIO 2717/24 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę FIRMĘ
USŁUGOWO-HANDLOWĄ „N.” R.N. z siedzibą w Jerzmanowicach w sprawie o sygn. akt
KIO 2717/24
– tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika w sprawie o sygn. akt KIO 2717/24;
zasądza od FIRMY USŁUGOWO-HANDLOWEJ „N.” R. N. z siedzibą w
Jerzmanowicach w sprawie o sygn. akt
KIO 2717/24 na rzecz Gminy Skała kwotę 3 600 zł
00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez Gminę Skała.
KIO 2720/24
oddala odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 2720/24;
kosztami postępowania obciąża wykonawcę M. N. Usługi i Handel "N." z
siedzibą w Jerzmanowicach w sprawie o sygn. akt KIO 2720/24 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę: M. N. Usługi i
Handel "N."
z siedzibą w Jerzmanowicach w sprawie o sygn. akt KIO 2720/24 – tytułem
wpisu
od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika w sprawach o sygn.
akt KIO 2720/24;
zasądza od M. N. Usługi i Handel "N." z siedzibą w Jerzmanowicach w
sprawie o sygn. akt
KIO 2720/24 na rzecz Gminy Skała kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez Gminę Skała.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodniczący……………………
……………………
……………………
Sygn. akt: KIO 2717/24
KIO 2720/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Gmina Skała wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pod nazwą „Budowa parkingu przy Szkole Podstawowej nr 2 im. bł. Salomei w
Skale oraz Zespole Szkół i Placówek Oświatowych im. Władysława Łokietka w Skale” – znak
zamawiającego GI.271.I.2.2024.SS
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod numerem 2024/BZP 00264280/01.
KIO 2717/24
W dniu 25 lipca 2024 r. Odwołujący: R. N., działający pod firmą „FIRMA
USŁUGOWO-HANDLOWA „N.” Ryszard N.” 32-048 Jerzmanowice, ul. Widokowa 70 powziął
wiadomość o odrzuceniu jego oferty.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 29
lipca 2024 r.
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od czynności
zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty wykonawcy „FIRMA USŁUGOWO-
HANDLOWA „N.” R. N.” 32-048 Jerzmanowice, ul. Widokowa 70, - o której zamawiający
zawiadomił dnia 25.7.2024 r.
Czynności tej zarzucił naruszenie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 wraz ze zm.), zwanej dalej ustaw
ą Pzp, to jest :
art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne uznanie, jakoby
wykonawca miał zawrzeć z innym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu (USŁUGI I
HANDEL „N.” M. N. ul. Polna 2 32-048 Jerzmanowice) porozumienie mające na celu
zakłócenie konkurencji w zakresie ustalania cen (tzw. porozumienie horyzontalne) –
podczas, gdy okoliczności sprawy nie uzasadniają takiego wniosku;
art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy
Pzp poprzez odrzucenie oferty odwołującego,
pomimo, iż na gruncie normy zawartej w powołanym przepisie nie było ku temu podstaw.
Wskazując na powyższe zarzuty i dowody, Odwołujący wnosił o:
unieważnienie dokonanej przez zamawiającego czynności odrzucenia oferty
odwołującego – wykonawcy „FIRMA USŁUGOWO-HANDLOWA „N.” R. N.” 32-048
Jerzmanowice, ul. Widokowa 70;
nakazanie zamawiającemu dokonania ponownej oceny oferty „FIRMA
USŁUGOWOHANDLOWA „N.” R. N.” 32-048 Jerzmanowice, ul. Widokowa 70;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu poniesionych
kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego stwierdzonych załączoną
fakturą VAT nr 56/2024.
Odwołujący zwrócił uwagę, że w niniejszym postępowaniu zamawiający odrzucił
ofertę wykonawcy „FIRMA USŁUGOWOHANDLOWA „N.” R. N.” 32-048 Jerzmanowice, ul.
Widokowa 70 z kilku względów – niektóre nie budzą wątpliwości, ale jeden z nich jest
fałszywy i pozostawienie go jako podstawy odrzucenia oferty rażąco narusza przepisy
ustawy, przez co naraża wykonawcę na szkodę.
Zauważył, że podstawą odrzucenia oferty zamawiający uczynił między innymi art. 108
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
, bowiem zarzucił, jakoby wykonawca zawrzeć miał porozumienie
mające na celu zakłócenie konkurencji wraz z innym uczestnikiem postępowania – M. N..
W
ywodził przy tym, że wskutek takiego – błędnego – rozstrzygnięcia, R. N. jako
wykonawca może być wykluczany z innych postępowań prowadzonych na podstawie
ustawy. A zatem, w rozumieniu art. 505 ust. 1 in fine Pzp jest on legitymowany we wniesieniu
niniejszego odwołania mimo, że jego oferta podlegałaby odrzuceniu na innej podstawie
prawnej (art. 224 ust 6 i art. 226 ust. 1 pkt 12 Pzp).
Odwołujący podniósł, że przesłankami, jakie zamawiający wskazał na poparcie
swojego zarzutu jest to samo nazwisko wykonawców, identycznie przygotowana graficznie
treść kosztorysu oferty oraz błąd w odwołaniu wniesionym w tej sprawie wcześniej przez M.
N.
(polegający na skarżeniu przez jednego wykonawcę zarzutów skierowanych do drugiego
z nich).
W ocenie Odwołującego - nie są to przesłanki dotyczące konkurencji i nie wskazują
na jakiekolwiek jej zakłócenie – i już z samej tej przyczyny nie dają podstaw do stosowania
art. 108 ust 1 pkt 5 Pzp. A więc w świetle samego uzasadnienia podanego przez
zamawiającego, jego stanowisko jest błędne.
Wskaza
ł, że oferty skarżącego i M. N. zdążył już zamawiający w tym postępowaniu
odrzucić wcześniej, a to z powodu rzekomej sprzeczności ze specyfikacją - jednakże pod
wpływem argumentów podanych w odwołaniu M. N., czynność swą unieważnił. Już przy
pierwszym badaniu ofert widział zamawiający, jakie nazwisko noszą wykonawcy i jak
wygląda forma graficzna składanych przez nich dokumentów. Nie jest jasna przyczyna, dla
której nie postawił wówczas zarzutu zawarcia niedozwolonego porozumienia.
Zaznaczył, że postępowanie w tej sprawie prowadzi tut. Izba do sygn. akt KIO
2163/24 i wnos
ił o dopuszczenie dowodu z dokumentów w aktach owego postępowania, a to
z zawiadomienia o wyborze oferty z dnia 17.6.2024 r., odwołania i odpowiedzi na odwołanie
– na okoliczność uprzedniej oceny ofert dokonanej przez zamawiającego.
Powołał się w tym względzie na dowody:
1.zawiadomienie o wyborze oferty z dnia 17.6.2024 r.,
odwołanie skarżącego,
odpowiedź na odwołanie,
Znajdujące się w aktach postępowania przed Izbą do sygn. akt KIO 2163/24.
Doda
ł przy tym, że jest faktem notoryjnym, iż skarżący wykonawca jest ojcem
wykonawcy M. N.
(składającego ofertę nr 7 w postępowaniu) – ale obaj tworzą osobne
przedsiębiorstwa, nie ma między nimi powiązań kapitałowych i nie podejmują wspólnie
decyzji gospodarczych.
Wyjaśnił, że gdyby je podejmowali, nie braliby przecież udziału w tym samym
postępowaniu, w którym muszą między sobą konkurować.
Zdaniem Odwołującego - tożsama strona graficzna kosztorysów ofertowych nie
świadczy zaś o żadnym niedozwolonym porozumieniu, wprost przeciwnie, każdy wykonawca
używa wzorów dokumentów, z których korzysta przy przygotowywaniu ofert – zaś jeśli jeden
oferent jest zstępnym drugiego to jest naturalną rzeczą posiadanie przez nich wspólnych
wzorów dokumentów, z których następnie korzystają.
Trzeci fakt dostrzeżony przez zamawiającego, czyli omyłkowe odniesienie się we
wcześniejszym odwołaniu w tym postępowaniu, do zarzutów stawianych innemu wykonawcy
– jest niczym więcej jak omyłką co do treści pisma zamawiającego. Popełnienie takiej omyłki
świadczy właśnie o braku porozumienia między wykonawcami, gdyby bowiem miało istnieć
jakiekolwiek porozumienie, to jego strony działałyby we wspólnym interesie i starały się
unikać podejrzeń.
W związku z tym dodał, że nawet gdyby wykonawcy wspólnie redagowali treść
odwołania – nie naruszałoby to ani prawa, ani zasad konkurencji i w żadnym razie nie
uprawniałoby zamawiającego do odrzucania ofert.
Podkreślił, że zamawiający nie próbował wyjaśnić z tymi wykonawcami kwestii
stawianych im zarzutów, choć miał taką możliwość – postawił zarzut a priori, bez
jakiejkolwiek próby weryfikacji swoich podejrzeń. Takie zachowanie narusza prawo, w
szczególności łamie zasadę uczciwego traktowania wykonawców.
Zauważył, że prezentowana przez zamawiającego wykładnia prawa jest rażąco
sprzeczna z poglądami wypracowanymi w judykaturze.
Za
rzucił, że Zamawiający nie zbadał, jaki wpływ na konkurencję miałoby mieć
porozumienie między wykonawcami polegające na użyciu tego samego formularza
dokumentu
– i nie wyjaśnił w uzasadnieniu, w czym takowego wpływu upatruje.
Zwrócił uwagę, że w niniejszej sprawie Zamawiający nie wskazał żadnej formy
zakłócenia konkurencji ani nawet nie objaśnił, na czym miałoby polegać insynuowane przez
niego stworzenie warunków „do dokonania manipulacji wynikiem postępowania, mające na
celu wybór oferty jednego z wykonawców pozostających uczestnikiem niedozwolonego
porozumienia.
” (cyt. za uzasadnieniem skarżonej czynności).
Stwierdzi
ł, że współpraca wykonawcy ze swym ojcem nie tworzyła i nie tworzy
żadnych warunków utrudniających działalność innym oferentom.
P
odkreślił także, że sam fakt istnienia więzi rodzinnych nie pozwala stwierdzać
istnienia niedozwolonego porozumienia.
Argumentował, że o ile orzecznictwo istotnie pozwala zamawiającemu opierać ocenę
stosowania art. 108 ust. 1 pkt 5 na wiarygodnych przesłankach, a nie dowodach, to formułuje
przy tym dwa istotne warunki
– których zamawiający w niniejszej sprawie nie spełnił.
Po pierwsze, z owych przesłanek musi wynikać jednoznaczny wniosek, nie zaś
wnioski alternatywne.
Tymczasem, jak wyżej wskazano, stan faktyczny pozwala z faktów wskazanych przez
zamawiającego wywnioskować tezę o korzystaniu przez wykonawców z tych samych
wzorów dokumentów i błędnego odczytania zawiadomienia zamawiającego (odniesienie
zarzutów stawianych jednemu wykonawcy do drugiego z nich) – i jest to wersja co najmniej
tak samo prawdopodobna, co prezentowana przez zamawiającego.
Po drugie,
przyznał, że orzecznictwo wprawdzie zalicza współpracę wykonawców i
przygotowanie jednakowych ofert do przesłanek potwierdzających zawarcie nielegalnego
porozumienia
– ale nigdy nie są to przesłanki ani jedyne ani główne, zawsze bowiem
podstaw do tezy o zawarciu porozumienia upatruje się w zachowaniu odnoszącym się do
innych oferentów i do przebiegu postępowania.
W
skazał, że w wyroku z dnia 7.9.2023 r. (do sygn. akt KIO 2512/23, opubl. w Lex nr
3634653) wyliczając okoliczności takiej jak „powiązania rodzinne, uprzednia współpraca w
ramach jednej firmy, korzystanie z własnych zasobów niezbędnych do wykonania
zamówienia, jednakowo przygotowane pod względem formy i treści oświadczenie zawarte w
ofercie obu Wykonawców, dotyczące posiadanych zasobów (dysponowania pojazdami)”
wskazano również „powtarzający się schemat postępowania w zakresie rozstawiania ofert i
wycofywania jednej z nich
” i dopiero wszystkie te okoliczności razem wzięte uznano za
potwierdzające zawarcie nielegalnego porozumienia zakłócającego konkurencję.
W związku z tym dostrzegł, że poza dwoma elementami powtarzającymi się w
niniejszej sprawie (powiązania rodzinne i jednakowa forma części oferty) żadne inne z tych
okoliczności nie występują – a w szczególności nie doszło ani do „rozstawiania” ofert ani do
wycofywania którejkolwiek z nich.
Pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r. Zamawiający udzielił następującej odpowiedzi na
odwołanie, wnosząc o:
oddalenie odwołania w zakresie zarzutów nieuwzględnionych przez
Zamawiającego, tj. Zarzutu nr 1 oraz Zarzut nr 3;
zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania
według norm przepisanych.
Zamawiający wskazał, że treści odwołania Odwołujący zarzucił Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
Zarzut nr 1: art. 108 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp poprzez uznanie, jakoby wykonawca
miał zawrzeć z innym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu ((Oferta nr 7 - USŁUGI
I HANDEL „N.” M. N. ul. Polna 2 32-048 Jerzmanowice) porozumienie mające na celu
zakłócenie konkurencji w zakresie ustalania cen (tzw. porozumienie horyzontalne) –
podczas, gdy w ocenie Odwołującego okoliczności sprawy nie uzasadniają takiego wniosku
Zarzut nr 2: art. 108 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp
– poprzez odrzucenie oferty
Odwołującego mimo, że treść powołanej normy nie daje podstawy do takiej czynności;
Zarzut nr 3: art. 239 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty niezgodnie z
kryteriami wskazanymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia – a mianowicie
poprzez wybór wykonawcy (WYŻBUD G. W.ul. Paderewskiego 77 Krzywopłoty), którego
oferta nie spełnia kryteriów wskazanych przez zamawiającego w takim stopniu, jak oferta
odwołującego.
Zaznaczył, że we wniosku co do rozstrzygnięcia Odwołujący wnosił o:
unieważnienie dokonanej przez zamawiającego czynności polegającej na
wyborze oferty wykonawcy WYŻBUD G. W. ul. Paderewskiego 77 Krzywopłoty jako
najkorzystniejszej;
unieważnienie dokonanej przez Zamawiającego czynności oceny ofert;
nakazanie zamawiającemu dokonania ponownej oceny złożonych ofert w
postępowaniu z uwzględnieniem oferty wykonawcy „FIRMA USŁUGOWO-HANDLOWA „N.”
R. N.
”;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu poniesionych
kosztów postępowania;
W ocenie Zamawiającego odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Ad. Zarzut nr 1)
W przekonaniu Zamawiającego okoliczności sprawy wskazują na to, że Odwołujący
zawarł z innym wykonawcą (Oferta nr 7 - USŁUGI I HANDEL „N.” M. N. ul. Polna 2 32048
Jerzmanowice) niedozwolone porozumienie, które winno skutkować wykluczeniem go z
postępowania. Za istnieniem takowego porozumienia przemawiają wiarygodne przesłanki
wskazujące jednocześnie, że owo porozumienie miało na celu zakłócenie konkurencji w
zakresie ustalania cen (tzw. porozumienie horyzontalne).
Trudno bowiem inaczej jak tylko wspólnym przygotowanie ofert tłumaczyć to, że
zarówno Odwołujący jak i M. N. do oferty załączyli wymagane przez Zamawiającego
kosztorysy zawierające identyczne przeinaczenia (względem ostatecznego wzoru
przedmiaru) zwłaszcza, że wystąpiły one w natężeniu (ilości), których nie sposób rozsądnie
tłumaczyć zbiegiem okoliczności.
Zamawiający wywodził, że przeinaczenie pierwsze polega na dokonaniu modyfikacji
treści przedmiaru, który był aktualizowany w toku postępowania dwukrotnie. Załączone do
ww ofert kosztorysy, w pozycji 1.2 stanowiły kompilację wersji przedmiarów modyfikowanych
w toku postępowania (wersja pierwotna została opublikowana w dniu ogłoszenia
postępowania; modyfikacji dokonywano odpowiednio w dniu 18.04.2024 oraz w dniu
wszystkie wersje przedmiarów stanowią załączniki do niniejszej odpowiedzi na
odwołanie.
I tak, w kosztorysach, w pozycji 1.2, obaj wykonawcy wpisali jednobrzmiąco:
„Wykonanie koryta na poszerzeniach chodników w gruncie kategorii II-IV- 35 cm
głębokości koryta wraz z utylizacją gruzu (ilość 3016,56 m2)”.
Powyższy zapis jest niezgodny z opisem pozycji 1.2 ostatecznej wersji przedmiaru,
zgodnie z którą winno być wycenione:
„Wykonanie koryta pod warstwy konstrukcyjne gr. Kat II-IV gł. 35 cm wraz z
utylizacją”.
W dalszej pozycji (4d.2) obaj wykonawcy użyli tożsamo odmiennych od wymaganego
przedmiaru wyrażeń w opisie elementów ulic:
„Krawężniki wraz z wykonaniem ław, betonowe wystające 15x30 cm, ława betonowa,
podsypka cementowa
”, podczas gdy pozycję 4d.2 w przedmiarze Zamawiającego opisano:
„Krawężniki betonowe wystające o wymiarach 15x30 cm z wykonaniem ław
betonowych na podsypce cementowo
– piaskowej”.
W kolejnej pozycji (5 d.2 ) kosztorysowej obu wykonawców wskazano jednako:
„Krawężniki wraz z wykonaniem ław, betonowe wystające 15x22, ława betonowa,
podsypka cementowo
– piaskowa”.
Z kolei odpowiednia pozycja przedmiaru 5 d.2 Zamawiającego opisana była:
„Krawężniki betonowe wtopione o wymiarach 15x22 cm z wykonaniem ław
betonowych na podsypce cementowo
– piaskowej”.
Wreszcie w pozycji 8 d.3 obu kosztorysów ofertowych użyto identycznie:
„Kruszywo łamane, uziarnienie 0-31,5mm”,
podczas gdy analogiczna pozycja była opisana:
„kruszywo łamane 0-31,5 mm”.
W związku z powyższym argumentował, że już pojedyncza zbieżność tego rodzaju
mogłaby i powinna wzbudzić uzasadnione wątpliwości Zamawiającego co do możliwości
współdziałania wykonawców. Tymczasem różnice w stosunku do przedmiaru dotyczą
czterech z dziesięciu pozycji kosztorysowych, co oznacza, że około 40% tekstu kosztorysów
zostało tożsamo, identycznie zmodyfikowane przez obu wykonawców. Jest wielce
nieprawdopodobne, by modyfikacja wszystkich wymienionych pozycji kosztorysowych,
znacząca co do zakresu zmiany i identyczna co do treści, której nie sposób uznać za
konsekwencję przeoczenia lub przypadkowego pominięcia – wręcz przeciwnie, na pierwszy
rzut oka daje się tam dostrzec intencję piszącego – została dokonana w sposób niezależny
przez każdego z wykonawców. Teza o współdziałaniu wykonawców jest tym bardziej
prawdopodobna, że podobieństwo kosztorysów dotyczy nie tylko modyfikacji treściowych ale
również układu tekstu, interlinii, szerokości kolumn, odstępów pomiędzy wyrazami.
Zdaniem Zamawiającego - nie sposób także racjonalnie bronić tezy – jak próbuje to
czynić odwołujący – że tożsamy wygląd kosztorysów wynikał z posiadania - ze względu na
pokrewieństwo - wspólnych wzorców dokumentów przez obu wykonawców. I choć zdaniem
Zamawiającego argumentem tym Odwołujący posługuje się wyłącznie na użytek
postępowania przed Izbą, to i tak czyni to w sposób nieprzekonujący.
Według Zamawiającego - podobieństwo w wyglądzie obu dokumentów (czcionka,
układ tekstu, odstępy itp.) można by tłumaczyć sytuacją, w której dokumenty takie byłby od
podstaw jest wytwarzane przez wykonawców. Wówczas praca na „wyjściowym” wzorcu
mogłaby dać efekt pewnego podobieństwa, choć z całą pewnością, rezultat nie byłby
identyczny pod względem formy. W przedmiotowym przypadku natomiast kosztorys
przygotowywany był w oparciu o wzorzec Zamawiającego. Kształt i forma obu kosztorysów
odbiega jednak od wzorca, którym jest przedmiar, zaś w zakresie formy jest tożsama
względem siebie.
W przekonaniu Zamawiającego - ta argumentacja staje się już całkowicie chybiona,
jeśli mowa o treści obu kosztorysów, bowiem trudno wyobrazić sobie, żeby wzory
dokumentów będących w posiadaniu przedsiębiorców zawierały jednobrzmiące kosztorysy
odpowiadające tym, które zbiegiem okoliczności mogą być użyte w postępowaniu o
zamówienie prowadzonym obecnie przez Zamawiającego. Rzecz nie wydaje się bardziej
prawdopodobna nawet przy uwzględnieniu istnienia między tymi przedsiębiorcami stosunku
pokrewieństwa.
Podsumowując, Zamawiający stwierdził, że nie sposób uznać za jakkolwiek
wiarygodne, by identyczność (oczywiście mowa tu o identyczności z pominięciem wartości
poszczególnych pozycji kosztorysowych) przeinaczeń treściowych, mogła być wynikiem
czegokolwiek innego niż współdziałanie obu wykonawców. Zaistnienie tego rodzaju
zbieżności w takiej skali i natężeniu w następstwie przypadku lub jakichkolwiek okoliczności
innych niż współdziałanie, przeczy stanowczo zasadom zdrowego rozsądku i doświadczenia
życiowego.
Natomiast istnienie rzeczonego współdziałania przy przygotowaniu kosztorysów
trudno oceniać inaczej jak zawiązanie niedozwolonego porozumienia, o którym mowa w art.
108 ust. 1 pkt. 5 pzp. Tego rodzaju współpraca jest bowiem nie do pogodzenia z sytuacją
pozostawania ze sobą w stosunku faktycznej konkurencji.
Zamawiający wnioskował, że jedyną potencjalną korzyścią dla wykonawców jest tu
stworzenie mechanizmu polegającego na rozstawianiu i wycofywania ofert. W przypadku, w
którym tak uzgodnione oferty klasyfikowane są na najwyższych pozycjach rankingu ofert,
umożliwia to doprowadzenie do odrzucenia tych bardziej korzystnych dla zamawiającego.
Powyższe może nastąpić w wyniku świadomego działania lub zaniechania ze strony
wykonawców.
Wziąwszy powyższe pod uwagę, Zamawiający uznał, że porozumienie wykonawców
zostało podjęte w celu w celu zakłócenia konkurencji, co odpowiada hipotezie normy
zawartej w art. 108 ust. 1 pkt. 5 pzp. Działanie to należy uznać za prawidłowe. Inaczej niż
utrzymuje Odwołujący, Zamawiający nie miał obowiązku badać jakiego rodzaju wpływ na
konkurencję wywarło porozumienie wykonawców. W
odniesieniu do wykonawców będących
uczestnikami antykonkurencyjnego porozumienia, PZP uzależnia możliwość wykluczenia
wykonawcy od wykazania istnienia „wiarygodnych przesłanek”. Rodzi to zasadnicze
konsekwencje dla rozkładu ciężaru dowodu. Oparcie się na „wiarygodnych przesłankach”,
nie jest tym samym co przeprowadzenie dowodu bowiem w sprawach z zakresu ochrony
konkurencji dopuszcza się stosowanie domniemań faktycznych. Wyprowadzanie wniosków o
istnieniu porozumień antykonkurencyjnych jest możliwe, gdy uzasadniające to poszlaki
wystąpią w „odpowiedniej wadze i ilości”. Dotyczyć tę będzie sytuacji w których zaistniały
zespół zachowań wykonawców, dawać się będzie wytłumaczyć jedynie istnieniem
niedozwolonego porozumienia.
Zamawiający przekonywał, że wnioskowanie takie musi być zgodne z zasadami
doświadczenia życiowego i reguł logiki. Jak to ujęła Krajowa Izba Odwoławcza w jednym z
wyroków… „Dla wykazania istnienia niedozwolonego porozumienia antykonkurencyjnego
możliwe jest zastosowanie domniemań faktycznych (...) Przedstawione dowody poszlakowe
muszą stanowić pewien zbiór faktów, z których łącznie można wyprowadzić tylko jeden
wniosek -
o zmowie przetargowej, zaś inne wnioski, inne możliwości uzasadnienia
zaistniałych faktów muszą zostać odrzucone, jako sprzeczne z zasadami logiki i
doświadczenia życiowego”.
Jest oczywiście zrozumiałe, że obniżenie standardu dowodzenia
w stosunku do danego podmiotu jest skorelowane z proporcjonalnymi i
adekwatnymi
możliwościami prowadzenia przez ten podmiot obrony. Jednakowoż, argumenty
przedstawione w odwołaniu (powołujące posiadanie wspólnych wzorów dokumentów, brak
wpływu na konkurencję) nie są wystarczające dla skutecznego wzruszenia przyjętego przez
Zamawiającego domniemania faktycznego.
Ad. Zarzut nr 2)
W ocenie Zamawiającego - zarzut naruszenia art. 108 ust. 1 pkt. 5 pzp jako podstawa
odrzucenia oferty jest chybiony. Zamawiający nie dokonał w oparciu o powołaną podstawę
prawną odrzucenia ofert. Podjęta przez Zamawiającego czynność polegała na wykluczeniu
Odwołującego. Jak wskazano w treści zawiadomienia z dnia 25.07.2024 (str. 7
uzasadnienia): „Zważywszy na powyższe Zamawiający ocenił, że istnieją wiarygodne
przesłanki istnienia między ww. wykonawcami niedozwolonego porozumienia i wykluczył
wykonawcę [pogrubienie Zamawiającego] FIRMA USŁUGOWO - HANDLOWA„N.” R.N., ul.
Widokowa 70; 32048 Jerzmanowice z postępowania”. Tym niemniej, układ tekstu
zawiadomienia, mógł wprowadzać wątpliwości co do treści czynności Zamawiającego.
Informacja o wykluczeniu znalazła się w pkt. 2 Zawiadomienia opisanego: „W postępowaniu
odrzucono następujące oferty”. Wedle Zamawiającego zarzut nr 2 nie powinien zostać
uwzględniony, ponieważ nie jest to uchybienie, które miało wpływ lub mogło mieć istotny
wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia (w rozumieniu art. 554 pzp). Oferta
wykonawcy wykluczonego z postępowania podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1
pkt. 2 lit. a) pzp. Co więcej, w treści przywołanego zawiadomienia wykonawcy zostali
wyczerpująco poinformowani o podstawie ich wykluczenia. Treść wniesionego odwołania
wyraźnie to potwierdza, jest widoczne, że Odwołujący miął pełną jasność do motywów
decyzji Zamawiającego.
Tym niemniej, z ostrożności proceduralnej Zamawiający uwzględnił Zarzut nr 2.
W zakresie uwzględnionego Zarzutu nr 2 Zamawiający oświadczył, że unieważni
czynność wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzy ją w sposób jednoznacznie
wskazujący na to, że art. 108 ust. 1 pkt. 5 pzp jest podstawą wykluczenia Odwołującego z
postępowania, a konsekwencją powyższego jest odrzucenie jego oferty.
Ad. Zarzut nr 3)
Według Zamawiającego - z uwagi na argumenty wskazane powyżej Zarzut nr 3 tj.
naruszenia art. 239 Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty niezgodnie z kryteriami
wskazanymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie może się ostać.
Zamawiający prawidłowo dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej przedstawiającej
najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia.
Oferta ta nie podlega odrzuceniu i została złożona przez wykonawcę nie podlegającego
wykluczeniu z postępowania.
Z opisanych wyżej względów Zamawiający wnosił jak wskazano we wstępie: o
oddalenie odwołania w zakresie zarzutów nieuwzględnionych (tj. Zarzutów nr 1, nr 3 oraz
zasądzenie kosztów postępowania według norm prawem przepisanych.
KIO 2720/24
W dniu 25 lipca 2024 r. Odwołujący: M. N. działający pod firmą „USŁUGI I
HANDEL”N.” M. N.” powziął wiadomość o odrzuceniu jego oferty.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 29
lipca 2024 r.
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od czynności
zamawiającego polegającej na odrzuceniu jego oferty.
Odwołujący wniósł odwołanie od czynności zamawiającego:
a)
polegającej na wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy WYŻBUD G. W.
ul. Paderewskiego 77 Krzywopłoty i
b)
poprzedzającej ją czynności oceny ofert i odrzucenia oferty wykonawcy
„USŁUGI I HANDEL”N.” M. N.” (czyli skarżącego) - o których to czynnościach zamawiający
zawiadomił dnia 25.7.2024 r.
Czynnościom tym zarzucił naruszenie ustawy Pzp, to jest:
art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne uznanie, jakoby
wykonawca miał zawrzeć z innym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu (Oferta nr
– FIRMA USŁUGOWO – HANDLOWA „N.” R. N., ul. Widokowa 70; 32-048 Jerzmanowice)
porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji w zakresie ustalania cen (tzw.
porozumienie horyzontalne)
– podczas, gdy okoliczności sprawy nie uzasadniają takiego
wniosku;
art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy
Pzp poprzez odrzucenie oferty odwołującego,
pomimo, iż na gruncie normy zawartej w powołanym przepisie nie było ku temu podstaw;
art. 239 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty niezgodnie z kryteriami
wskazanymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia – a mianowicie poprzez wybór
wykonawcy, którego oferta nie spełnia kryteriów wskazanych przez zamawiającego w takim
stopniu, jak oferta odwołującego.
Wskazując na powyższe zarzuty i dowody, wnosił o:
unieważnienie dokonanej przez zamawiającego czynności polegającej na
wyborze oferty wykonawcy WYŻBUD G. W. ul. Paderewskiego 77 Krzywopłoty jako
najkorzystniejszej;
unieważnienie dokonanej przez zamawiającego czynności oceny ofert;
unieważnienie dokonanej przez zamawiającego czynności odrzucenia oferty
odwołującego – wykonawcy „USŁUGI I HANDEL”N.” M. N.”;
nakazanie zamawiającemu dokonania ponownej oceny złożonych ofert w
postępowaniu z uwzględnieniem oferty wykonawcy „USŁUGI I HANDEL”N.” M.N.”;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu poniesionych
kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego zgodnie z załączoną
fakturą VAT nr 55/2024.
Odwołujący podał następujące uzasadnienie:
„Skarżonymi czynnościami jest odrzucenie oferty wykonawcy i będący jego
konsekwencją wybór jako najkorzystniejszej oferty innego wykonawcy. Podstawą odrzucenia
oferty jest art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy
– Prawo zamówień publicznych. Zamawiający nie
twierdzi przy tym, jakoby wykonawcy należeli do tej samej grupy kapitałowej – a więc nie
upatruje naruszenia prawa w złożeniu odrębnych ofert. Jak wynika z uzasadnienia
faktycznego skarżonej czynności – zamawiający uważa jedynie, jakoby wykonawca zawrzeć
miał porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji wraz z innym uczestnikiem
postępowania – R. N.
Przesłankami, jakie zamawiający wskazał na poparcie swojego zarzutu jest to samo
nazwisko wykonawców, identycznie przygotowana graficznie treść kosztorysu oferty oraz
błąd w odwołaniu (polegający na skarżeniu przez jednego wykonawcę zarzutów
skierowanych do drugiego z nich). Trzeba wskazać, że nie są to przesłanki dotyczące
konkurencji i nie wskazują na jakiekolwiek jej zakłócenie – i już z samej tej przyczyny nie
dają podstaw do stosowania art. 108 ust 1 pkt 5 Pzp. A więc w świetle samego uzasadnienia
podanego przez zamawiającego, jego stanowisko jest błędne.
Należy wskazać, że ofertę skarżącego zdążył już zamawiający w tym postępowaniu
odrzucić wcześniej, a to z powodu rzekomej sprzeczności ze specyfikacją - jednakże pod
wpływem argumentów podanych w odwołaniu, czynność swą unieważnił. Już przy
pierwszym badaniu ofert widział zamawiający, jakie nazwisko noszą wykonawcy i jak
wygląda forma graficzna składanych przez nich dokumentów. Nie jest jasna przyczyna, dla
której nie postawił wówczas zarzutu zawarcia niedozwolonego porozumienia. Postępowanie
w tej sprawie prowadzi tut. Izba do sygn. akt KIO 2163/24 i wnoszę o dopuszczenie dowodu
z dokumentów w aktach owego postępowania, a to z zawiadomienia o wyborze oferty z dnia
17.6.2024 r., odwołania i odpowiedzi na odwołanie – na okoliczność uprzedniej oceny ofert
dokonanej przez zamawiającego.
D o w ó d : 1) zawiadomienie o wyborze oferty z dnia 17.6.2024 r.,
odwołanie skarżącego,
odpowiedź na odwołanie,
wszystko w aktach postępowania przed Izbą do sygn. akt KIO 2163/24.
Dodać przy tym należy, że jest faktem notoryjnym iż skarżący wykonawca jest synem
wykonawcy R. N.
(składającego ofertę nr 6 w postępowaniu) – ale obaj tworzą osobne
przedsiębiorstwa, nie ma między nimi powiązań kapitałowych i nie podejmują wspólnie
decyzji gospodarczych. Gdyby je podejmowali, nie braliby przecież udziału w tym samym
postępowaniu, w którym muszą między sobą konkurować. Tożsama strona graficzna
kosztorysów ofertowych nie świadczy zaś o żadnym niedozwolonym porozumieniu, wprost
przeciwnie, każdy wykonawca używa wzorów dokumentów, z których korzysta przy
przygotowywaniu ofert
– zaś jeśli jeden oferent jest zstępnym drugiego to jest naturalną
rzeczą posiadanie przez nich wspólnych wzorów dokumentów, z których następnie
korzystają. Trzeci fakt dostrzeżony przez zamawiającego, czyli omyłkowe odniesienie się we
wcześniejszym odwołaniu w tym postępowaniu, do zarzutów stawianych innemu wykonawcy
– jest niczym więcej jak omyłką co do treści pisma zamawiającego. Popełnienie takiej omyłki
świadczy właśnie o braku porozumienia między wykonawcami, gdyby bowiem miało istnieć
jakiekolwiek porozumienie, to jego strony działałyby we wspólnym interesie i starały się
unikać podejrzeń. Dodać także trzeba, że nawet gdyby wykonawcy wspólnie redagowali
treść odwołania – nie naruszałoby to ani prawa, ani zasad konkurencji i w żadnym razie nie
uprawniałoby zamawiającego do odrzucania ofert.
Podkreślenia wymaga, że zamawiający nie próbował wyjaśnić z tymi wykonawcami
kwestii stawianych im zarzutów, choć miał taką możliwość – postawił zarzut a priori, bez
jakiejkolwiek próby weryfikacji swoich podejrzeń. Takie zachowanie narusza prawo, w
szczególności łamie zasadę uczciwego traktowania wykonawców.
Dodać należy, że prezentowana przez zamawiającego wykładnia prawa jest rażąco
sprzeczna z poglądami wypracowanymi w judykaturze.
Zamawiający nie zbadał, jaki wpływ na konkurencję miałoby mieć porozumienie
między wykonawcami polegające na użyciu tego samego formularza dokumentu – i nie
wyjaśnił w uzasadnieniu, w czym takowego wpływu upatruje. Tymczasem, jak wskazano w
wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21.2.2022 r. (sygn. akt KIO 201/22, opubl. w Lex
nr 3361899) „nie każde porozumienie pomiędzy wykonawcami (a więc wzajemna wymiana
informacji przy wspólnym składaniu ofert) stanowi podstawę do wykluczenia z postępowania
i odrzucenia oferty. Tylko takie porozumienie, którego celem jest zakłócenie konkurencji,
powinno skutkować wykluczeniem z postępowania, ale w sytuacji wiarygodnych przesłanek
co do zamiaru, czy też skutku jakim jest zakłócenie konkurencji. Zakazane nie jest więc
samo porozumienie między wykonawcami, lecz cel tego porozumienia lub też skutek, jakim
jest zakłócenie konkurencji np.: zawyżenie cen, czy też uniemożliwienie złożenia oferty
innym wykonawcom to jest wykonawcom spoza porozumienia (brak dostępu).” W niniejszej
sprawie Zamawiający nie wskazał żadnej formy zakłócenia konkurencji ani nawet nie
objaśnił, na czym miałoby polegać insynuowane przez niego stworzenie warunków „do
dokonania manipulacji wynikiem postępowania, mające na celu wybór oferty jednego z
wykonawców pozostających uczestnikiem niedozwolonego porozumienia.” (cyt. za
uzasadnieniem skarżonej czynności). Stwierdzić zaś należy, że współpraca wykonawcy ze
swym ojcem nie tworzyła i nie tworzy żadnych warunków utrudniających działalność innym
oferentom.
Orzecznictwo podkreśla także, że sam fakt istnienia więzi rodzinnych nie pozwala
stwierdzać istnienia niedozwolonego porozumienia. Wprost wskazano na tę okoliczność w
wyroku KIO z dnia 9.1.2024 r. do sygn. akt KIO 3799/23 (oubl. w Lex 3704954)
– „same
relacje rodzinne nie są wystarczające do stwierdzenia, iż jeden z przedsiębiorców ma
pozycję dominującą”. Co więcej, Izba wskazała w tymże orzeczeniu na okoliczność, która
zdaje się całkowicie ujść uwagi zamawiającego w niniejszej sprawie, mianowicie „Decyzja o
złożeniu oferty w tym samym postępowaniu nie jest wystarczająca dla ustalenia, iż była
podyktowana wspólnym celem gospodarczym, tym bardziej, iż złożenie dwóch ofert na te
same części zamówienia nie powoduje zwiększenia szansy uzyskania zamówienia, a jedynie
wskazuje na konkurowanie o to samo zamówienie.” (w stanie faktycznym sprawy KIO
3799/23 zamówienie było podzielone na części, w niniejszej sprawie tak nie jest, co czyni
cytowany tu pogląd Izby tym bardziej aktualnym).
Co więcej, o ile orzecznictwo istotnie pozwala zamawiającemu opierać ocenę
stosowania art. 108 ust. 1 pkt 5 na wiarygodnych przesłankach, a nie dowodach, to formułuje
przy tym dwa istotne warunki
– których zamawiający w niniejszej sprawie nie spełnił.
Po pierwsze, z owych przesłanek musi wynikać jednoznaczny wniosek, nie zaś
wnioski alternatywne (jak wskazano w wyroku KIO z 13.12.2023 r. do sygn. akt KIO 3569/23,
opubl. w Lex nr 3704953
– „Ocena zachowań wykonawców musi odbywać się z
uwzględnieniem całości okoliczności danej sprawy. Dowody poszlakowe, na które powołał
się Zamawiający, muszą stanowić zbiór faktów, z którego łącznie można wyprowadzić tylko
jeden wniosek -
o zmowie przetargowej, zaś inne wnioski, inne możliwości uzasadnienia
zaistniałych faktów muszą zostać odrzucone, jako sprzeczne z zasadami logiki i
doświadczenia życiowego”. Tymczasem, jak wyżej wskazano, stan faktyczny pozwala z
faktów wskazanych przez zamawiającego wywnioskować tezę o korzystaniu przez
wykonawców z tych samych wzorów dokumentów i błędnego odczytania zawiadomienia
zamawiającego (odniesienie zarzutów stawianych jednemu wykonawcy do drugiego z nich) –
i jest to wersja co najmniej tak samo prawdopodobna, co prezentowana przez
zamawiającego.
Po drugie, orzecznictwo wprawdzie zalicza współpracę wykonawców i przygotowanie
jednakowych ofert do przesłanek potwierdzających zawarcie nielegalnego porozumienia –
ale nigdy nie są to przesłanki ani jedyne ani główne, zawsze bowiem podstaw do tezy o
zawarciu porozumienia upatruje się w zachowaniach odnoszących się do innych oferentów i
do przebiegu postępowania. W wyroku z dnia 7.9.2023 r. (do sygn. akt KIO 2512/23, opubl.
w Lex nr 3634653) wyliczając okoliczności takiej jak „powiązania rodzinne, uprzednia
współpraca w ramach jednej firmy, korzystanie z własnych zasobów niezbędnych do
wykonania zamówienia, jednakowo przygotowane pod względem formy i treści oświadczenie
zawarte w ofercie obu Wykonawców, dotyczące posiadanych zasobów (dysponowania
pojazdami)
” wskazano również „powtarzający się schemat postępowania w zakresie
rozstawiania ofert i wycofywania jednej z nich
” i dopiero wszystkie te okoliczności razem
wzięte uznano za potwierdzające zawarcie nielegalnego porozumienia zakłócającego
konkurencję. Nietrudno dostrzec, że poza dwoma elementami powtarzającymi się w
niniejszej sprawie (powiązania rodzinne i jednakowa forma części oferty) żadne inne z tych
okoliczności nie występują – a w szczególności nie doszło ani do „rozstawiania” ofert ani do
wycofywania którejkolwiek z nich.
Tym samym skarżona czynność nie może się ostać w świetle okoliczności sprawy i w
świetle wykładni prawa, ukształtowanej w orzecznictwie.
Nadmienić trzeba, że postępowanie zamawiającego należy ocenić szczególnie
krytycznie
– bowiem ofertę skarżącego zdążył on już w tym postępowaniu odrzucić
wcześniej i nie formułował wówczas zarzutów takich, jakie stawia obecnie, tymczasem po
tym, jak skarżący trafnie wytknął mu błąd (dotykający notabene większość wykonawców),
zamawiający decyduje się postawić mu zarzut bardzo doniosły i zmierzający do
zdyskwalifikowania wykonawcy nie tylko w tym postępowaniu, ale i w innych w przyszłości.
Co więcej, zamawiający stara się zastosować tak dotkliwą sankcję wobec wykonawcy mimo,
że w istocie nie ma ku temu podstaw. W tych okolicznościach zarzut naruszania konkurencji
– należałoby postawić raczej zamawiającemu, gdyż jego postawa może być poczytana za
próbę bezpodstawnego eliminowania wykonawcy z rynku.
Skoro odrzucenie oferty nastąpiło z naruszeniem prawa – narusza prawo również
czynność wyboru innej oferty jako najkorzystniejszej. Również i ta czynność nie może się
ostać.
W tym stanie rzeczy wnoszę jak w petitum niniejszego odwołania.”
Pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r.
Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie,
wnosz
ąc o:
oddalenie odwołania w zakresie zarzutów nieuwzględnionych przez
Zamawiającego, tj.
Zarzutu nr 1 oraz Zarzut nr 3;
zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania
według norm przepisanych.
W swojej odwołaniu podał następującą motywację:
„W treści odwołania Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących
przepisów p.z.p:
Zarzut nr 1:
art. 108 ust. 1 pkt. 5 Pzp poprzez uznanie, jakoby wykonawca miał
zawrzeć z innym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu (Oferta nr 6 – FIRMA
USŁUGOWO – HANDLOWA „N.” R. N., ul. Widokowa 70; 32-048 Jerzmanowice)
porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji w zakresie ustalania cen (tzw.
porozumienie horyzontalne)
– podczas, gdy w ocenie Odwołującego okoliczności sprawy nie
uzasadniają takiego wniosku
Zarzut nr 2: art. 108 ust. 1 pkt. 5 Pzp
– poprzez odrzucenie oferty Odwołującego
mimo, że treść powołanej normy nie daje podstawy do takiej czynności;
Zarzut nr 3: art. 239 Pzp poprzez dokonanie wyboru oferty niezgodnie z kryteriami
wskazanymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia – a mianowicie poprzez wybór
wykonawcy (WYŻBUD G. W.ul. Paderewskiego 77 Krzywopłoty), którego oferta nie spełnia
kryteriów wskazanych przez zamawiającego w takim stopniu, jak oferta odwołującego
We wniosku co do rozstrzygnięcia Odwołujący wnosi o:
unieważnienie dokonanej przez zamawiającego czynności polegającej na
wyborze oferty wykonawcy WYŻBUD G. W.ul. Paderewskiego 77 Krzywopłoty jako
najkorzystniejszej;
unieważnienie dokonanej przez Zamawiającego czynności oceny ofert;
nakazanie zamawiającemu dokonania ponownej oceny złożonych ofert w
postępowaniu z uwzględnieniem oferty wykonawcy „USŁUGI I HANDEL ”N.” M. N.”;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu poniesionych
kosztów postępowania;
W ocenie Zamawiającego odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
UZASADNIENIE
Ad. Zarzut nr 1)
W przekonaniu Zamawiającego okoliczności sprawy wskazują na to, że Odwołujący
zawarł z innym wykonawcą (Oferta nr 6 – FIRMA USŁUGOWO – HANDLOWA „N.” R. N., ul.
Widokowa 70; 32-048 Jerzmanowice -dalej R.N.
) niedozwolone porozumienie, które winno
skutkować wykluczeniem go z postępowania. Za istnieniem takowego porozumienia
przemawiają wiarygodne przesłanki wskazujące jednocześnie, że owo porozumienie miało
na celu zakłócenie konkurencji w zakresie ustalania cen (tzw. porozumienie horyzontalne).
Trudno bowiem inaczej jak tylko wspólnym przygotowanie ofert tłumaczyć to, że
zarówno Odwołujący jak i R. N. do oferty załączyli wymagane przez Zamawiającego
kosztorysy zawierające identyczne przeinaczenia (względem ostatecznego wzoru
przedmiaru) zwłaszcza, że wystąpiły one w natężeniu (ilości), których nie sposób rozsądnie
tłumaczyć zbiegiem okoliczności.
Przeinaczenie pierwsze polega na dokonaniu modyfikacji treści przedmiaru, który był
aktualizowany w toku postępowania dwukrotnie. Załączone do ww ofert kosztorysy, w pozycji
1.2 stanowiły kompilację wersji przedmiarów modyfikowanych w toku postępowania (wersja
pierwotna została opublikowana w dniu ogłoszenia postępowania; modyfikacji dokonywano
odpowiednio w dniu 18.04.2024 oraz w dniu 24.04.2024)
wszystkie wersje przedmiarów
stanowią załączniki do niniejszej odpowiedzi na odwołanie
I tak, w kosztorysach, w pozycji 1.2, obaj wykonawcy wpisali jednobrzmiąco:
„Wykonanie koryta na poszerzeniach chodników w gruncie kategorii II-IV- 35 cm
głębokości koryta wraz z utylizacją gruzu (ilość 3016,56 m2)”.
Powyższy zapis jest niezgodny z opisem pozycji 1.2 ostatecznej wersji przedmiaru,
zgodnie z którą winno być wycenione:
„Wykonanie koryta pod warstwy konstrukcyjne gr. Kat II-IV gł. 35 cm wraz z
utylizacją”.
W dalszej pozycji (4d.2) obaj wykonawcy użyli tożsamo odmiennych od wymaganego
przedmiaru wyrażeń w opisie elementów ulic:
„Krawężniki wraz z wykonaniem ław, betonowe wystające 15x30 cm, ława betonowa,
podsypka cementowa
”, podczas gdy pozycję 4d.2 w przedmiarze Zamawiającego opisano:
„Krawężniki betonowe wystające o wymiarach 15x30 cm z wykonaniem ław
betonowych na podsypce cementowo
– piaskowej”.
W kolejnej pozycji (5 d.2 ) kosztorysowej obu wykonawców wskazano jednako:
„Krawężniki wraz z wykonaniem ław, betonowe wystające 15x22, ława betonowa,
podsypka cementowo
– piaskowa”.
Z kolei odpowiednia pozycja przedmiaru 5 d.2 Zamawiającego opisana była:
„Krawężniki betonowe wtopione o wymiarach 15x22 cm z wykonaniem ław
betonowych na podsypce cementowo
– piaskowej”.
Wreszcie w pozycji 8 d.3 obu kosztorysów ofertowych użyto identycznie:
„Kruszywo łamane, uziarnienie 0-31,5mm”,
podczas gdy analogiczna pozycja była opisana:
„kruszywo łamane 0-31,5 mm”.
Już pojedyncza zbieżność tego rodzaju mogłaby i powinna wzbudzić uzasadnione
wątpliwości Zamawiającego co do możliwości współdziałania wykonawców. Tymczasem
różnice w stosunku do przedmiaru dotyczą czterech z dziesięciu pozycji kosztorysowych, co
oznacza, że około 40% tekstu kosztorysów zostało tożsamo, identycznie zmodyfikowane
przez obu wykonawców. Jest wielce nieprawdopodobne, by modyfikacja wszystkich
wymienionych pozycji kosztorysowych, znacząca co do zakresu zmiany i identyczna co do
treści, której nie sposób uznać za konsekwencję przeoczenia lub przypadkowego pominięcia
– wręcz przeciwnie, na pierwszy rzut oka daje się tam dostrzec intencję piszącego – została
dokonana w sposób niezależny przez każdego z wykonawców. Teza o współdziałaniu
wykonawców jest tym bardziej prawdopodobna, że podobieństwo kosztorysów dotyczy nie
tylko modyfikacji treściowych ale również układu tekstu, interlinii, szerokości kolumn,
odstępów pomiędzy wyrazami.
Nie sposób także racjonalnie bronić tezy – jak próbuje to czynić odwołujący – że
tożsamy wygląd kosztorysów wynikał z posiadania - ze względu na pokrewieństwo -
wspólnych wzorców dokumentów przez obu wykonawów. I choć zdaniem Zamawiającego
argumentem tym Odwołujący posługuje się wyłącznie na użytek postępowania przed Izbą, to
i tak czyni to w sposób nieprzekonujący. Podobieństwo w wyglądzie obu dokumentów
(czcionka, układ tekstu, odstępy itp.) można by tłumaczyć sytuacją, w której dokumenty takie
byłby od podstaw jest wytwarzane przez wykonawców. Wówczas praca na „wyjściowym”
wzorcu mogłaby dać efekt pewnego podobieństwa, choć z całą pewnością, rezultat nie byłby
identyczny pod względem formy. W przedmiotowym przypadku natomiast kosztorys
przygotowywany był w oparciu o wzorzec Zamawiającego. Kształt i forma obu kosztorysów
odbiega jednak od wzorca, którym jest przedmiar, zaś w zakresie formy jest tożsama
względem siebie. Ta argumentacja staje się już całkowicie chybiona, jeśli mowa o treści obu
kosztorysów. Doprawdy bowiem trudno wyobrazić sobie, żeby wzory dokumentów
będących
w
posiadaniu
przedsiębiorców
zawierały
jednobrzmiące
kosztorysy odpowiadające tym, które zbiegiem okoliczności mogą być użyte w
postępowaniu o zamówienie prowadzonym obecnie przez Zamawiającego. Rzecz nie wydaje
się bardziej prawdopodobna nawet przy uwzględnieniu istnienia między tymi
przedsiębiorcami stosunku pokrewieństwa.
Podsumowując, nie sposób uznać za jakkolwiek wiarygodne, by identyczność
(oczywiście mowa tu o identyczności z pominięciem wartości poszczególnych pozycji
kosztorysowych) przeinaczeń treściowych, mogła być wynikiem czegokolwiek innego niż
współdziałanie obu wykonawców. Zaistnienie tego rodzaju zbieżności w takiej skali i
natężeniu w następstwie przypadku lub jakichkolwiek okoliczności innych niż współdziałanie,
przeczy stanowczo zasadom zdrowego rozsądku i doświadczenia życiowego.
Natomiast istnienie rzeczonego współdziałania przy przygotowaniu kosztorysów
trudno oceniać inaczej jak zawiązanie niedozwolonego porozumienia, o którym mowa w art.
108 ust. 1 pkt. 5 pzp. Tego rodzaju współpraca jest bowiem nie do pogodzenia z sytuacją
pozostawania ze sobą w stosunku faktycznej konkurencji. W przekonaniu Zamawiającego
jedyną potencjalną korzyścią dla wykonawców jest tu stworzenie mechanizmu polegającego
na rozstawianiu i wycofywania ofert. W przypadku, w którym tak uzgodnione oferty
klasyfikowane są na najwyższych pozycjach rankingu ofert, umożliwia to doprowadzenie do
odrzucenia tych bardziej korzystnych dla zamawiającego. Powyższe może nastąpić w
wyniku świadomego działania lub zaniechania ze strony wykonawców.
Wziąwszy powyższe pod uwagę, Zamawiający uznał, że porozumienie wykonawców
zostało podjęte w celu w celu zakłócenia konkurencji, co odpowiada hipotezie normy
zawartej w art. 108 ust. 1 pkt. 5 pzp. Działanie to należy uznać za prawidłowe. Inaczej niż
utrzymuje Odwołujący, Zamawiający nie miał obowiązku badać jakiego rodzaju wpływ na
konkurencję wywarło porozumienie wykonawców. W
odniesieniu do wykonawców będących
uczestnikami antykonkurencyjnego porozumienia, PZP uzależnia możliwość wykluczenia
wykonawcy od wykazania istnienia „wiarygodnych przesłanek”. Rodzi to zasadnicze
konsekwencje dla rozkładu ciężaru dowodu. Oparcie się na „wiarygodnych przesłankach”,
nie jest tym samym co przeprowadzenie dowodu bowiem w sprawach z zakresu ochrony
konkurencji dopuszcza się stosowanie domniemań faktycznych. Wyprowadzanie wniosków o
istnieniu porozumień antykonkurencyjnych jest możliwe, gdy uzasadniające to poszlaki
wystąpią w „odpowiedniej wadze i ilości”. Dotyczyć tę będzie sytuacji w których zaistniały
zespół zachowań wykonawców, dawać się będzie wytłumaczyć jedynie istnieniem
niedozwolonego porozumienia
Wnioskowanie takie musi być zgodne z zasadami doświadczenia życiowego i reguł
logiki. Jak to ujęła Krajowa Izba Odwoławcza w jednym z wyroków… „Dla wykazania
istnienia niedozwolonego porozumienia antykonkurencyjnego możliwe jest zastosowanie
domniemań faktycznych (...) Przedstawione dowody poszlakowe muszą stanowić pewien
zbiór faktów, z których łącznie można wyprowadzić tylko jeden wniosek - o zmowie
przetargowej, zaś inne wnioski, inne możliwości uzasadnienia zaistniałych faktów muszą
zostać odrzucone, jako sprzeczne z zasadami logiki i doświadczenia życiowego”
Jest
oczywiście zrozumiałe, że obniżenie standardu dowodzenia w stosunku do danego podmiotu
jest skorelowane z proporcjonalnymi i
adekwatnymi możliwościami prowadzenia przez ten
podmiot obrony. Jednakowoż, argumenty przedstawione w odwołaniu (powołujące
posiadanie wspólnych wzorów dokumentów, brak wpływu na konkurencję) nie są
wystarczające dla skutecznego wzruszenia przyjętego przez Zamawiającego domniemania
faktycznego.
Ad. Zarzut nr 2)
W ocenie Zamawiającego zarzut naruszenia art. 108 ust. 1 pkt. 5 pzp jako podstawa
odrzucenia oferty jest chybiony. Zamawiający nie dokonał w oparciu o powołaną podstawę
prawną odrzucenia ofert. Podjęta przez Zamawiającego czynność polegała na wykluczeniu
Odwołującego. Jak wskazano w treści zawiadomienia z dnia 25.07.2024 (str. 7
uzasadnienia): „Zważywszy na powyższe Zamawiający ocenił, że istnieją wiarygodne
przesłanki istnienia między ww. wykonawcami niedozwolonego porozumienia i wykluczył
wykonawcę [pogrubienie Zamawiającego] USŁUGI I HANDEL „N.” M. N. ul. Polna 2 32-048
Jerzmanowice z postępowania”. Tym niemniej, układ tekstu zawiadomienia, mógł
wprowadzać wątpliwości co do treści czynności Zamawiającego. Informacja o wykluczeniu
znalazła się w pkt. 2 Zawiadomienia opisanego: „W postępowaniu odrzucono następujące
oferty”. Wedle Zamawiającego zarzut nr 2 nie powinien zostać uwzględniony, ponieważ nie
jest to uchybienie, które miało wpływ lub mogło mieć istotny wpływ na wynik postępowania o
udzielenie zamówienia (w rozumieniu art. 554 pzp). Oferta wykonawcy wykluczonego z
postępowania podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. a) pzp. Co więcej, w
treści przywołanego zawiadomienia wykonawcy zostali wyczerpująco poinformowani o
podstawie ich wykluczenia. Treść wniesionego odwołania wyraźnie to potwierdza, jest
widoczne, że Odwołujący miął pełną jasność do motywów decyzji Zamawiającego.
Tym niemniej, z ostrożności proceduralnej Zamawiający uwzględnia Zarzut nr 2. W
zakresie uwzględnionego Zarzutu nr 2 Zamawiający unieważni czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz powtórzy ją w sposób jednoznacznie wskazujący na to, że art. 108
ust. 1 pkt. 5 pzp jest podstawą wykluczenia Odwołującego z postępowania, a konsekwencją
powyższego jest odrzucenie Jego oferty.
Ad. Zarzut nr 3)
Z uwagi na argumenty wskazane powyżej Zarzut nr 3 tj. naruszenia art. 239 Pzp
poprzez dokonanie wyboru oferty niezgodnie z kryteriami wskazanymi w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia nie może się ostać. Zamawiający prawidłowo dokonał
wyboru oferty najkorzystniejszej przedstawiającej najkorzystniejszy bilans ceny i innych
kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia. Oferta ta nie podlega odrzuceniu i
została złożona przez wykonawcę nie podlegającego wykluczeniu z postępowania.
Podsumowanie:
Z opisanych wyżej względów Zamawiający wnosi jak wskazano we wstępie: o
oddalenie odwołania w zakresie zarzutów nieuwzględnionych (tj. Zarzutów nr 1, nr 3 oraz
zasądzenie kosztów postępowania według norm prawem przepisanych.”
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść Specyfikacji Warunków Zamówienia,
zwanej dalej SWZ, odwołania, ofert Odwołujących, odpowiedzi Zamawiającego na odwołania
z dnia 9 sierpnia 2024 r., jak również na podstawie złożonych przez strony i uczestnika
wyjaśnień Izba postanowiła oba odwołania oddalić.
Odwołania nie zawierały braków formalnych, wpisy zostały przez Odwołujących
uiszczone, zatem odwołania podlegały rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do ich
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w
działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, 239
ustawy Pzp.
Rozpoznając meritum przedmiotowej sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy Zamawiający
mógł stwierdzić, na podstawie wiarygodnych przesłanek, że obaj Odwołujący zawarli
porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji.
W pierwszej kolejności, Izba ustaliła w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia
przedmiotowej sprawy, że złożono 16 ofert z czego 15 ofert zostało odrzuconych, w tym dwie
oferty Odwołujących.
Wybrana jako najkorzystniejsza była oferta wykonawcy WYŻBUD G.W..
Ustalono, że Zamawiający podał następujące uzasadnienia do odrzucenia ofert
Odwołujących w piśmie z dnia 25 lipca 2024 r.:
„Oferta nr 6 - FIRMA USŁUGOWO - HANDLOWA„N.” R.N. ul. Widokowa 70; 32-048
Jerzmanowice
Uzasadnienie prawne: art. 108 ust. 1 pkt. 5 pzp
Uzasadnienie faktyczne: w ocenie Zamawiającego istnieją wiarygodne przesłanki,
że wykonawca zawarł z innym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu
(Oferta nr 7 -
USŁUGI I HANDEL „N.” M. N. ul. Polna 2 32-048 Jerzmanowice) porozumienie
mające na celu zakłócenie konkurencji w zakresie ustalania cen (tzw. porozumienie
horyzontalne). Tego rodzaju porozumienie tworzy warunki do dokonania manipulacji
wynikiem postępowania, mające na celu wybór oferty jednego z wykonawców pozostających
uczestnikiem niedozwolonego porozumienia. Dotyczy to potencjalnej sytuacji w których tak
uzgodnione oferty klasyfikowane są na najwyższych pozycjach rankingu ofert, wykonawcy,
którzy złożyli oferty najwyżej ocenione, doprowadzają przez świadome działania lub
zaniechania do wykluczenia ich z postępowania lub odrzucenia złożonych przez nich
bardziej korzystnych dla zamawiającego ofert. W ocenie Zamawiającego konkurencja
między wykonawcami była w istocie iluzoryczna. Zamawiający ocenił, że przesłanką
pozwalającą wiarygodnie twierdzić o istnieniu takiego porozumienia nie są domniemane
relacje rodzinne ale treść ofert (złożonego wraz z ofertą kosztorysu). Obaj wymienieni
wykonawcy złożyli kosztorys zawierający identyczny błąd. Błąd polegał na swoistej
kompilacji treści przedmiaru który był aktualizowany w toku postępowania dwukrotnie. Obaj
Wykonawcy złożyli ofertę, która w pozycji 1.2 stanowiła kompilację trzech przedmiarów: jego
wersji pierwotnej, wersji zmodyfikowanej w dniu 18.04.2024 oraz wersji ostatecznej z dnia
24.04.2024. W kosztorysie wpisano w pozycji 1.2
– „Wykonanie koryta na poszerzeniach
chodników w gruncie kategorii II-IV- 35 cm głębokości koryta wraz z utylizacją gruzu (ilość
3016,56 m2)
”. Powyższy zapis jest niezgodny z pozycją 1.2 ostatecznej wersji przedmiaru,
zgodnie z którą winno być wycenione: „Wykonanie koryta pod warstwy konstrukcyjne gr. Kat
II-
IV gł. 35 cm wraz z utylizacją”. W ocenie Zamawiającego wystąpienie tego rodzaju
tożsamego błędu jest zgodnie z zasadami doświadczenia życiowego niemożliwe w zwykłym
toku postępowania. Hipotezę tę wzmacnia także fakt, że oba złożone kosztorysy miały
identyczny układ tekstu, interlinii, szerokość kolumn, odstępów między wyrazami. Użyto tych
samych wyrażeń w opisie elementów ulic (pozycja w przedmiarze 4d.2 Zamawiającego –
Krawężniki betonowe wystające o wymiarach 15x30 cm z wykonaniem ław betonowych na
podsypce cementowo
– piaskowej) w ofercie – Krawężniki wraz z wykonaniem ław,
betonowe wystające 15x30 cm, ława betonowa, podsypka cementowa. Pozycja w
przedmiarze 5 d.2 Zamawiającego – Krawężniki betonowe wtopione o wymiarach 15x22 cm
z wykonaniem ław betonowych na podsypce cementowo – piaskowej, w ofercie – Krawężniki
wraz z wykonaniem ław, betonowe wystające 15x22, ława betonowa, podsypka cementowo
– piaskowa. Pozycja w przedmiarze 8 d.3 Zamawiającego – użyto wyrażenia „kruszywo
łamane 0-31,5 mm”, w ofercie użyto wyrażenia „Kruszywo łamane, uziarnienie 031,5mm” Co
więcej jeden z wykonawców M. N., działający pod firmą „USŁUGI I HANDEL” M. N., złożył
odwołanie w którym w treści zarzutów odnosił się do podstaw odrzucenia oferty drugiego z
wykonawców (uczestnika domniemanego porozumienia).
Zważywszy na powyższe Zamawiający ocenił, że istnieją wiarygodne przesłanki
istnienia między ww. wykonawcami niedozwolonego porozumienia i wykluczył wykonawcę
FIRMA USŁUGOWO - HANDLOWA„N.” R. N., ul. Widokowa 70; 32-048 Jerzmanowice z
postępowania.
Uzasadnienie prawne: art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych
Uzasadnienie faktyczne: Wykonawca nie złożył stosownych wyjaśnień na wezwanie
Zamawiającego z dnia 15.05.2024r o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny.
Uzasadnienie prawne: art. 226 ust. 1 pkt. 12 ustawy Prawo zamówień publicznych
Uzasadnienie faktyczne: Wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie
terminu związania ofertą.
Oferta nr 7 -
USŁUGI I HANDEL „N.” M.N. ul. Polna 2 32-048 Jerzmanowice
Uzasadnienie prawne: art. 108 ust. 1 pkt. 5 pzp
Uzasadnienie faktyczne: w ocenie Zamawiającego istnieją wiarygodne przesłanki, że
wykonawca zawarł z innym wykonawcą, który złożył ofertę w postępowaniu (Oferta nr 6 –
FIRMA USŁUGOWO – HANDLOWA „N.” R. N., ul. Widokowa
048 Jerzmanowice) porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji w
zakresie ustalania cen (tzw. porozumienie horyzontalne). Tego rodzaju porozumienie tworzy
warunki do dokonania manipulacji wynikiem postępowania, mające na celu wybór oferty
jednego z wykonawców pozostających uczestnikiem niedozwolonego porozumienia. Dotyczy
to potencjalnej sytuacji w których tak uzgodnione oferty klasyfikowane są na najwyższych
pozycjach rankingu ofert, wykonawcy, którzy złożyli oferty najwyżej ocenione, doprowadzają
przez świadome działania lub zaniechania do wykluczenia ich z postępowania lub
odrzucenia złożonych przez nich bardziej korzystnych dla zamawiającego ofert. W ocenie
Zamawiającego konkurencja między wykonawcami była w istocie iluzoryczna. Zamawiający
ocenił, że przesłanką pozwalającą wiarygodnie twierdzić o istnieniu takiego porozumienia nie
są domniemane relacje rodzinne ale treść ofert (złożonego wraz z ofertą kosztorysu). Obaj
wymienieni wykonawcy złożyli kosztorys zawierający identyczny błąd. Błąd polegał na
swoistej kompilacji treści przedmiaru który był aktualizowany w toku postępowania
dwukrotnie. Obaj Wykonawcy złożyli ofertę, która w pozycji 1.2 stanowiła kompilację trzech
przedmiarów: jego wersji pierwotnej, wersji zmodyfikowanej w dniu 18.04.2024 oraz wersji
ostatecznej z dnia 24.04.2024. W kosztorysie wpisano w pozycji 1.2
– „Wykonanie koryta na
poszerzeniach chodników w gruncie kategorii II-IV- 35 cm głębokości koryta wraz z utylizacją
gruzu (ilość 3016,56 m2)”. Powyższy zapis jest niezgodny z pozycją 1.2 ostatecznej wersji
przedmiaru, zgodnie z którą winno być wycenione: „Wykonanie koryta pod warstwy
konstrukcyjne gr. Kat II-
IV gł. 35 cm wraz z utylizacją”. W ocenie Zamawiającego wystąpienie
tego rodzaju tożsamego błędu jest zgodnie z zasadami doświadczenia życiowego
niemożliwe w zwykłym toku postępowania. Hipotezę tę wzmacnia także fakt, że oba złożone
kosztorysy miały identyczny układ tekstu, interlinii, szerokość kolumn, odstępów między
wyrazami. Użyto tych samych wyrażeń w opisie elementów ulic (pozycja w przedmiarze 4d.2
Zamawiającego – Krawężniki betonowe wystające o wymiarach 15x30 cm z wykonaniem
ław betonowych na podsypce cementowo – piaskowej) w ofercie – Krawężniki wraz z
wykonaniem ław, betonowe wystające 15x30 cm, ława betonowa, podsypka cementowa.
Pozycja w przedmiarze 5 d.2 Zamawiającego – Krawężniki betonowe wtopione o wymiarach
15x22 cm z wykonaniem ław betonowych na podsypce cementowo – piaskowej, w ofercie –
Krawężniki wraz z wykonaniem ław, betonowe wystające 15x22, ława betonowa, podsypka
cementowo
– piaskowa. Pozycja w przedmiarze 8 d.3 Zamawiającego – użyto wyrażenia
„kruszywo łamane 0-31,5 mm”, w ofercie użyto wyrażenia „Kruszywo łamane, uziarnienie 0-
31,5mm” Co więcej jeden z wykonawców M. N., działający pod firmą „USŁUGI I HANDEL” M.
N.
, złożył odwołanie w którym w treści zarzutów odnosił się do podstaw odrzucenia oferty
drugiego z wykonawców (uczestnika domniemanego porozumienia).
Zważywszy na powyższe Zamawiający ocenił, że istnieją wiarygodne przesłanki
istnienia między ww. wykonawcami niedozwolonego porozumienia i wykluczył wykonawcę
USŁUGI I HANDEL „N.” M. N. ul. Polna 2 32-048 Jerzmanowice z postępowania.”.
KIO 2717/24
W pierwszej kolejności, rozpoznając przedmiotową sprawę na szczególną uwagę
zasługuje okoliczność, że bez względu na merytoryczną ocenę zachowania Zamawiającego
– tego czy naruszył on przepisy ustawy Pzp czy też działał on w granicach tejże ustawy, Izba
była zobowiązana do oddalenia odwołania z powodu treści przepisu art.554 ust.1 pkt 1
ustawy Pzp stosownie do którego, Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli
stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania
wykonawców.
Wymaga wskazania, że Zamawiający odrzucił odwołanie Odwołującego na zasadzie
art. 224 ust. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, bowiem Wykonawca nie złożył
stosownych wyjaśnień na wezwanie Zamawiającego z dnia 15.05.2024r o wyjaśnienie
rażąco niskiej ceny, a także na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 12 ustawy Prawo zamówień
publicznych
z tego względu, że Wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie
terminu związania ofertą.
Powyższe czynności Zamawiającego nie zostały zaskarżone niniejszym odwołaniem,
ani odrębnym odwołaniem.
Z powyższych względów Izba doszła do przekonania, że odrzucenie oferty
Odwołującego z powyższych przyczyn skutkowało tym, że wynik przedmiotowego przetargu
zależał przede wszystkim od tego, że prawnie skuteczna stała się czynność odrzucenia
oferty Odwołującego w warunkach zaistnienia rażąco niskiej ceny i braku zgody na
przedłużenie terminu związania ofertą.
Wobec tego należało uznać, że irrelewantną dla wyniku tego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego była okoliczność odrzucenia oferty Odwołującego
również w myśl art.108 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp.
Niezależnie od tego Izba podzieliła zapatrywanie Zamawiającego zawarte w
odpowiedzi na odwołanie, uznając, że działał on w oparciu o przesłanki z art.108 ust.1 pkt 5
ustawy Pzp
, stosowanie do którego z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się
wykonawcę jeżeli zamawiający może stwierdzić, na podstawie wiarygodnych przesłanek, że
wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie
konkurencji, w szczególności jeżeli należąc do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu
ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli odrębne
oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że
wykażą, że przygotowali te oferty lub wnioski niezależnie od siebie.
Według Izby – oferty Odwołujących były takie same co do formy i co do treści ( por.
kosztorysy tych wykonawców ) za wyjątkiem wskazanych cen.
Bezsporna
w sprawie jest okoliczność istnienia powiązań rodzinnych pomiędzy
wykonawcami, wynikających z bliskiego stosunku pokrewieństwa (ojciec i syn).
W ocenie Izby
– Odwołujący nie wykazali, że przygotowali oferty odrębnie, a co
najwyżej stwierdzili, że te oferty zostały sporządzone częściowo przez innego członka ich
rodziny
, co mogłoby potwierdzać wspólne przygotowywanie ofert.
W związku z tym Zamawiający mógł zasadnie przyjąć na podstawie powyższych
wiarygodnych przesłanek, że doszło do porozumienia zakłócającego konkurencję.
Jednym z realnych celów takiego porozumienia mogło być tak zwane „rozstawienie
ofert” z możliwością wycofania oferty z najniższą ceną.
W okolicznościach tej sprawy Odwołujący M. N. złożył ofertę z najniższą ceną w
wysokości 291 201, 92 zł, podczas gdy Odwołujący R. N. złożył ofertę z ceną 350 738, 93 zł.
Natomiast, wygrywający wykonawca Wyżbud G. W. zaoferował wykonanie
przedmiotu zamówienia za kwotę 321 053, 28 zł.
Ponadto, co istotne oferty 15 z 16 wykonawców zostały odrzucone, w tym oferty
Odwołujących, a zatem gdyby nie ostała się oferta wykonawcy Wyżbud G. W., a oferty
Odwołujących byłyby ważne mogliby oni ukształtować wynik postępowania przetargowego
według swego uznania, w tym również poprzez odstąpienie Odwołującego M. N. od
podpisania umowy
(oferta z najniższą ceną), licząc na wybranie oferty złożonej przez
Odwołującego R. N. z ceną wyższą.
W związku z powyższym Zamawiający mógł odrzucić ofertę Odwołującego na
podstawie przepisu art.226 ust.1 pkt 2 lit a ustawy Pzp zgodnie z
którym, Zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z
postępowania.
Dodatkowo, Izba oddaliła wniosek Odwołujących o włączenie dowodów ze sprawy
sygn. akt KIO 2163/24
, uznając, że okoliczność wcześniejszego nie zastosowania przez
Zamawiającego przesłanki wykluczenia Odwołujących z postępowania przetargowego na
zasadzie art.108 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp nie oznacza braku prawnej możliwości skorzystania
z tego przepisu i odrzucenia ich ofert z tej podstawy na późniejszym etapie postępowania
przetargowego.
KIO 2720/24
Przechodząc do oceny przedmiotowego odwołania należy podkreślić, że Odwołujący
nie wykazał przesłanek materialnoprawnych uprawniających go do skorzystania ze środka
ochrony prawnej.
W myśl art.505 ust. 1 ustawy Pzp środki ochrony prawnej określone w niniejszym
dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub
miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Izba stwierdziła, że Odwołujący ani w treści odwołania, ani w innym czasie nie
wykazał, że ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia, a także okoliczność, że poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Mając powyższe na uwadze Izba uznała odwołanie w sprawie KIO 2720/24 za
nieuzasadnione.
KIO 2717/24
KIO 2720/24
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 553 ustawy Pzp postanowiła oddalić oba
odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………
………………………….
………………………….