Sygn. akt: KIO 2719/24
WYROK
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolantka:
Wiktoria Ceyrowska
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 lipca 2024 r. przez wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo spółkę z ograniczoną
odpowiedzialno
ścią z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Legnickiej 48A (54-202 Wrocław), IDOM
Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. z
siedzibą w Bilbao przy Avda. Zarandoa 23
48015 Bilbao
(Królestwo Hiszpanii), HIQE spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie przy ul. Celulozy 117C (04-986 Warszawa) oraz BBF
spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu przy ul. Dąbrowskiego 461 (60-451 Poznań)
w
postępowaniu prowadzonym przez „PKP Intercity” spółkę akcyjną z siedzibą w Warszawie
przy Alejach Jerozolimskich 142A (02-305 Warszawa)
przy udziale:
A) uczestnika po stronie
odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: B-Act spółki akcyjnej z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Paderewskiego 24 (85-
075 Bydgoszcz) oraz
TRANSPROJEKT GDAŃSKI spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zabytkowej 2 (80-253 Gdańsk);
B) uczestnika po stronie
odwołującego – wykonawcy SAFEGE S.A.S. z siedzibą w Nanterre
przy 15-
27 rue du Port, Parc de l’Ile, 92022 Nanterre CEDEX (Republika Francuska);
C) uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy ZDI spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu przy ul. Jana Kiepury 6 (22-400 Zamość)
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, IDOM Consulting, Engineering, Architecture,
S.A.U. z
siedzibą w Bilbao (Królestwo Hiszpanii), HIQE spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz BBF spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
koszty ww. wykonawcy poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł
00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty zamawiającego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
2.2. zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: IDOM
Inżynieria, Architektura i Doradztwo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we W
rocławiu, IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. z siedzibą w Bilbao
(Królestwo Hiszpanii), HIQE spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
oraz BBF
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu na rzecz
zamawiającego „PKP Intercity” spółki akcyjnej z siedzibą w Warszawie kwotę w wysokości
00 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty strony
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 2719/24
U z a s a d n i e n i e
„PKP Intercity” S.A. z siedzibą w Warszawie zwana dalej „zamawiającym”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.), zwanej
dalej: „Pzp”, w trybie przetargu nieograniczonego, pn.: Sprawowanie nadzoru inwestorskiego
nad realizacją robót budowlanych w ramach zadań pn.: „Przemyśl Bakończyce – Budowa
myjni całorocznej” oraz „Przebudowa bocznicy kolejowej Przemyśl Bakończyce” o numerze
referencyjnym: 22/WNP-016444/INF, zwane dalej jako:
„postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 28 lutego 2023 r. pod numerem 2023/S 042-124383.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od kwot
wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 29 lipca 2024 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, IDOM
Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. z
siedzibą w Bilbao (Królestwo Hiszpanii), HIQE
Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie oraz BBF Sp. o.o. z siedzibą w Poznaniu (zwani dalej:
„odwołującym”) wnieśli odwołanie od czynności podjętych przez zamawiającego polegających
na:
- zaniechaniu wykluczenia wykonawcy ZDI Sp. z o.o.
z siedzibą w Zamościu (zwanego dalej
jako „ZDI”) z postępowania;
- zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy ZDI z p
ostępowania..
Opisanym powyżej czynnościom zamawiającego, odwołujący zarzucił naruszenie:
1) art. 109 ust. 1 pkt 8) lub 10) w zw. z art. 16 pkt 1) Pzp przez zaniechanie wykluczenia
wykonawcy ZDI z p
ostępowania, podczas gdy wykonawca ZDI przedstawił nieprawdziwe
informacje i wprowadził w tym zakresie w błąd zamawiającego w zakresie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu dotyczącym osoby „Inżyniera Projektu”;
2) art. 226 ust. 1 pkt 7) w zw. z art. 16 pkt 1) Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy ZDI z p
ostępowania, podczas gdy wykonawca ZDI poprzez przedstawienie
nieprawdziwych informacji oferta wykonawcy ZDI została złożona w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji;
3) art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b w zw. z art. 16 pkt 1) Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy ZDI z p
ostępowania, podczas gdy wykonawca ZDI nie potwierdził spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie osoby „Inżyniera Projektu”, a zamawiający
dokonał już czynności wezwania do uzupełnienia w tym zakresie.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
- merytoryczne rozpatrzenie przez
Izbę odwołania i jego uwzględnienie w całości;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a także dowodów,
które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie;
- nakazanie z
amawiającemu dokonania czynności unieważnienia wyboru oferty
najkorzystniejszej;
- nakazanie z
amawiającemu dokonania czynności powtórzenia badania i oceny ofert;
- nakazanie z
amawiającemu dokonania czynności wykluczenia wykonawcy ZDI;
- nakazanie z
amawiającemu dokonania czynności odrzucenia oferty wykonawcy ZDI;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie
z fakturą przedstawioną przez odwołującego na rozprawie.
Odwołujący wyjaśnił, że złożył ofertę w postępowaniu, jego oferta nie została
odrzucona i
nie został wykluczony z postępowania. Ponadto stwierdził, że gdyby zamawiający
wykonał czynności w postępowaniu zgodnie z przepisami Pzp, to jego oferta mogłaby zostać
uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu, gdyż powinna zostać najwyżej oceniona
w ramach kryteriów oceny ofert. Odwołujący podkreślił, że może ponieść szkodę w postaci
nieuzyskania przedmiotowego zamówienia, a tym samym nieosiągnięcia spodziewanego
zysku z jego realizacji. Szkoda pozostaje w tej sytuacji w adekwatnym związku przyczynowo-
skutkowym z uchybieniami, których dopuścił się zamawiający
W uzasadnieniu odwołania została przedstawiona argumentacja dla wszystkich
podniesionych
zarzutów.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosili:
wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: B-Act S.A. z siedzibą
w Bydgoszczy oraz
TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku oraz
wykonawca SAFEGE S.A.S.
z siedzibą w Nanterre (Republika Francuska), natomiast po
stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił wykonawca ZDI Sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu.
Wykonawca zgłaszający przystąpienie po stronie zamawiającego już w piśmie zawierającym
zgłoszenia przystąpienia wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528 pkt 3 Pzp.
W dniu 19 sierpnia 2024 r. odwołujący wniósł pismo procesowe, w którym zawarł
argumentację wskazującą na oddalenie wniosku o odrzucenie odwołania.
W dniu 19 sierpnia 2024
r. zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie,
w której przedstawił argumentację dla wniosku o odrzucenie odwołania na podstawie art. 528
pkt 3 Pzp, a
w przypadku nieuwzględnienia tego wniosku o oddalenie w całości
przedmiotowego
odwołania
W dniu 21 sierpnia 2024 r.
przystępujący po stronie zamawiającego złożył pismo
procesowe
wraz załącznikami, w którym wniósł o oddalenie odwołania w całości.
W dniu 26 sierpnia 2024 r. odwołujący złożył pismo procesowe stanowiące de facto
odpowiedź na argumentację podniesioną przez przystępującego po stronie zamawiającego
pismem z dnia 21 sierpnia 2024 r.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego
postępowania, złożonych dowodów oraz
biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestników postępowania odwoławczego, Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła skuteczność
przystąpień zgłoszonych przez:
- wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: B-Act S.A. z siedzibą
w Bydgoszczy oraz
TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, do udziału
w postępowaniu odwoławczym po stronie odwołującego;
wykonawcę SAFEGE S.A.S. z siedzibą w Nanterre (Republika Francuska), do udziału
w postępowaniu odwoławczym po stronie odwołującego;
wykonawcę ZDI Sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu (zwanego dalej jako: „ZDI”), do udziału
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego.
W związku z tym ww. wykonawcy stali się uczestnikami postępowania odwoławczego.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Tym samym
Izba oddaliła wnioski zamawiającego i wykonawcy ZDI o odrzucenie odwołania
jako wniesionego po terminie
określonym w ustawie. Zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie, wskazując na dyspozycje wynikającą z art. 515 ust. 1 pkt 1 lit a Pzp, zwrócił uwagę,
że termin na wniesienie odwołania rozpoczyna bieg od dnia, w którym dany wykonawca został
poinformowany przez z
amawiającego o podjętych przez niego decyzjach w ramach
postępowania. Nie zawsze zatem będzie to dzień, w którym wykonawcy zostają
poinformowani o wyborze najkorzystniejszej oferty. Jeżeli na wcześniejszych etapach
postępowania wykonawcy otrzymali już informację o danym działaniu/zaniechaniu
z
amawiającego to – w przypadku kwestionowania jego decyzji – powinni na tym etapie wnieść
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie. Według zamawiającego w przedmiotowej
sprawie kluczowe znaczenie m
iał fakt, że zamawiający przewidział przeprowadzenie
jednoetapowej aukcji elektronicznej. Zgodnie bowiem z r
ozdziałem XVIII ust. 1 SWZ:
Zamawiający przewiduje przeprowadzenie jednoetapowej aukcji elektronicznej, jeżeli zostaną
złożone co najmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu. Zaproszenie do udziału w aukcji
elektronicznej zostanie wysłane drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany przez
Wykonawcę w Formularzu ofertowym. Zamawiający zaakcentował przy tym, że do aukcji
mogą zostać zakwalifikowani wyłącznie ci wykonawcy, którzy złożyli oferty niepodlegające
odrzuceniu. Zamawiający zatem obowiązany jest dokonać oceny ofert przed zaproszeniem
wybranych wykonawców do udziału w aukcji elektronicznej. Innymi słowy zaproszenie
okre
ślonych wykonawców do udziału w aukcji elektronicznej oznacza, że zamawiający ustalił,
że oferty przez nich złożone nie podlegają odrzuceniu. Zdaniem zamawiającego wystosowanie
takiego zaproszenia jest równoznaczne z zakończeniem badania ofert i tym samym od dnia
powzięcia przez wykonawców informacji o podmiotach dopuszczonych do udziału w aukcji
należy liczyć bieg rozpoczęcia terminu na wnoszenie środków odwoławczych dotyczących
zaniechania przez zamawiającego odrzucenia oferty. W dalszej kolejności zamawiający
wyjaśnił, że pismami z dnia 24 stycznia 2024 r. poinformował wykonawców, których oferty nie
zostały odrzucone, o terminie aukcji elektronicznej wyznaczonej na dzień 1 lutego 2024 r.
Jeżeliby więc zamawiający odrzucił którąkolwiek z ofert złożonych w postępowaniu to
informacja taka zostałaby podana przed zaproszeniem do udziału w aukcji. Mając na uwadze,
że zamawiający nie odrzucił żadnej oferty przed wysłaniem zaproszeń do udziału w aukcji
jednoznacznym
było dla niego, że wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty w postępowaniu
zostali zakwalifikowani do uczestnictwa w kolejnym jego etapie. Wobec powyższego
o
dwołujący po otrzymaniu zaproszenia do udziału w aukcji elektronicznej posiadał już wiedzę,
że zamawiający pozytywnie ocenił spełnienie przez wykonawcę ZDI warunków udziału
w postępowaniu, w tym także tego w zakresie wykazania dysponowania osobą mogącą pełnić
funkcję „Inżyniera Projektu”. W konsekwencji termin na wniesienie odwołania na zaniechanie
odrzucenia oferty
złożonej przez ZDI, zdaniem zamawiającego, rozpoczął bieg 24 stycznia
2024 r. W ocenie z
amawiającego bez znaczenia pozostawał fakt, że na mocy wyroku Krajowej
Izby Odwoławczej z dnia 24 maja 2024 r. zamawiający został zobligowany do dokonania
ponownej oceny ofert. Pomimo realizacji ww.
orzeczenia nie zaistniały bowiem żadne nowe
okoliczności rzutujące na ocenę oferty złożonej przez wykonawcę ZDI. Niemniej jednak nawet
przyjmując – w ocenie zamawiającego błędne stanowisko – że termin na wniesienie odwołania
w zakresie oferty złożonej przez wykonawcę ZDI ponownie zaczął biec ze względu na
konieczność dokonania drugiej oceny ofert, zamawiający wskazał, że odwołujący również nie
dochował niniejszego terminu. Analogicznie jak to miało miejsce w przypadku pierwszej aukcji
elektronicznej, również najpóźniej na etapie przeprowadzania drugiej z nich odwołujący
powziął informację o tym, że wykonawca ZDI został po raz drugi dopuszczony do udziału
w aukcji, a tym samym z
amawiający uznał, że podmiot ten spełnia warunki udziału
w postępowaniu i nie zachodzą wobec niego przesłanki uzasadniające odrzucenie oferty.
Mając na względzie powyższe, zdaniem zamawiającego, złożone w przedmiotowej sprawie
odwołanie zostało wniesione przez odwołującego po terminie zakreślonym na gruncie Pzp,
a w konsekwencji winno zostać odrzucone na podstawie art. 528 pkt 3 Pzp, w myśl którego
Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione po upływie terminu
określonego w ustawie.
Izba nie zgodziła się ze stanowiskiem zamawiającego i wykonawcy ZDI i uznała, że odwołanie
zostało wniesione w terminie. W celu uporządkowania informacji niezbędnych dla rozpatrzenia
wniosku o odrzucenie odwołania skład orzekający zwrócił uwagę, że odwołanie w swojej
materii odnosiło się okoliczności związanych z relacją wykonawcy ZDI w stosunku do warunku
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, a dokładniej rzecz
biorąc do warunku dotyczącego dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,
określonego dla Inżyniera Projektu (rozdział VIII ust. 2 pkt 1 ppkt d lit. ii tiret pierwsze SWZ).
W rozdziale IX ust. 1 pkt 1
SWZ zamawiający wskazał, że do oferty wykonawca powinien
dołączyć JEDZ jako dowód potwierdzający, na dzień składnia ofert, brak podstaw wykluczenia
oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu, który tymczasowo zastępował wymagane
przez z
amawiającego podmiotowe środki dowodowe wskazane w ust. 2. Dodatkowo w lit.
a tiret siódme ww. fragmentu JEDZ zamawiający stwierdził, że odnośnie m. in. ww. warunku
udziału w postępowaniu JEDZ należy uzupełnić w zakresie części IV sekcji C pkt 2 tj.
o
oświadczenia w postaci wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień,
niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez
nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami w zakresie
wymaganym przez z
amawiającego w rozdziale VIII ust. 2 pkt 1 ppkt d lit. ii SWZ. Jednocześnie
zamawiający w rozdziale IX ust. 2 pkt 1 lit. b SWZ wskazał, że zgodnie z art. 127 ust. 1 Ustawy
Pzp Zamawiający odstępuje od żądania złożenia wykazu usług oraz wykazu osób
skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia gdyż podmiotowym środkiem
dowodowym jest oświadczenie, którego treść odpowiada zakresowi oświadczenia JEDZ.
Podsumowując tą cześć należało wskazać, że zamawiający ustanowił warunek udziału
w postępowaniu dotyczący osoby Inżyniera Projektu, którego ocena spełnienia miała być
dokonana przez analizę informacji zawartych wyłącznie w JEDZ.
Wykonawca ZDI złożył JEDZ wraz z ofertą i w części IV sekcji C pkt 2 pozycji pierwszej tego
dokumentu prz
edstawił informacje w zakresie spełnienia ww. warunku tj. podał imię nazwisko
osoby skierowanej na to stanowisko,
wskazał jej uprawnienia (wykształcenie), opisał
doświadczenie (ze wskazaniem realizowanych usług, okresu trwania, zajmowanego
stanowiska
), wskazał stanowisko na które ta osoba jest proponowana oraz podał podstawę
dysponowania. Pismem z dnia
17 stycznia 2024 r. wykonawca ZDI został wezwany do
uzupełnienia JEDZ w części IV, sekcja C pkt 2, tj. wykazu osób poprzez wskazanie na
stanowisko Inżyniera Projektu osoby spełniającej minimalne warunki udziału w postępowaniu
w przedmiotowym zakresie
. Wykonawca ZDI odpowiedział na powyżej wskazane wezwanie
pismem z dnia 18 stycznia 2024 r., do
którego dołączył poprawiony JEDZ. W dniu 24 stycznia
2024 r. wykonawca ZDI (podobnie jak inni wykonawcy) został zaproszony do udziału w aukcji
elektronicznej.
Wybór najkorzystniejszej oferty został dokonany przez zamawiającego w dniu
17 kwietnia 2024 r.
Z informacji o wynikach postępowania wynikało, że jako najkorzystniejsza
została wybrana oferta wykonawcy INKO Consulting Sp. z o.o., natomiast oferta wykonawcy
ZDI została wtedy sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu. Od czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty odwołał się jeden z wykonawców biorących udział w postępowaniu.
Wykonawca ten podniósł zarzuty zarówno w stosunku do oferty wybranego wykonawcy jak
i w stosunku do oferty wykonawcy ZDI.
Izba po rozpoznaniu przedmiotowego odwołania tj.
wyrokiem z dnia 24 maja 2024 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1513/24
, uwzględniła jeden zarzut
dotyczący oferty wybranego wykonawcy i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej
, unieważnienie aukcji elektronicznej oraz powtórzenie
czynności badania o ceny ofert, w tym odrzucenie oferty wykonawcy INKO Consulting Sp.
z o.o. z siedzibą w Krakowie. Pozostałe zarzuty, w tym zarzuty skierowane wobec oferty
wykonawcy
ZDI zostały oddalone. Zamawiający wykonał orzeczenie Izby, co skutkowało tym,
że aukcja elektroniczna została ponownie przeprowadzona. Wykonawcy, których oferty nie
zostały odrzucone zostali zaproszeni do udziału w aukcji elektronicznej (w tym wykonawca
ZDI) pismem z dnia 17 czerwca 2024 r. Pismem z dnia 20 czerwca 2024 r. wykonawca ZDI
został wezwany do złożenia podmiotowych środków dowodowych, tj. oświadczeń lub
dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw
do wykluczenia z postępowania. Przedmiotowe wezwanie nie obejmowało warunku, do
którego odnosiła się część IV sekcji C pkt 2 JEDZ tj. warunku kwestionowanego
w przedmiotowym odwołaniu. W dniu 18 lipca 2024 r. zamawiający dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty w postępowaniu (po ponownym badaniu i ocenie ofert dokonanym
w
związku wyrokiem z dnia 24 maja 2024 r. o sygn. akt KIO 1513/24). W efekcie tego wyboru
za najkorzystniejszą została uznana oferta wykonawcy ZDI. Oferta odwołującego została
sklasyfikowana na drugim miejscu.
Izba
doszła do przekonania, że w okolicznościach przedmiotowej sprawy nie można było
uznać, że odwołanie zostało wniesione po terminie. Zamawiający wskazywał, że zakończył
badanie spełnienia przez wykonawcę ZDI kwestionowanego w odwołaniu warunku udziału
w postępowaniu już przed pierwszym zaproszeniem do udziału w aukcji elektronicznej, tym
samym w jego przekonaniu to moment zaproszenia od udziału w aukcji elektronicznej, który
miał miejsce w dniu 24 stycznia 2024 r. wyznaczał początek terminu do wniesienia odwołania
w związku ze spełnieniem przez wykonawcę ZDI warunku udziału w postępowaniu, do którego
referowało przedmiotowe odwołanie. Ewentualnie termin ten, w ocenie zamawiającego,
najpóźniej zaczął swój bieg w momencie drugiego zaproszenia wykonawców do udziału
w aukcji elektronicznej
, które miało miejsce w dniu 17 czerwca 2024 r., tj. po wykonaniu wyroku
w sprawie KIO 1513/24.
W ocenie składu orzekającego powyżej zaprezentowane twierdzenia
były zbyt daleko idące. Co prawda przepis art. 232 ust. 1 Pzp stanowi, że zamawiający
zaprasza do udziału w aukcji elektronicznej jednocześnie wszystkich wykonawców, którzy
złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, przy użyciu połączeń elektronicznych wskazanych
w zaproszeniu
, jednakże nie oznacza to, że zamawiający przed zaproszeniem wykonawców
do udziału w aukcji elektronicznej dokonuje kompleksowego badania i oceny ofert pod kątem
wszystkich przesłanek odrzucenia określonych w art. 226 ust. 1 Pzp. Jak wskazuje się
doktrynie z
aproszenie do udziału w aukcji elektronicznej określonego grona wykonawców
oznacza,
że zamawiający dokonał wstępnej, pełnej oceny ofert, która nie ma jednak
charakteru kompleksowego.
W ocenie składu orzekającego to wstępne badanie ofert, którego
efektem jest zaproszenie do aukcji ma
charakter pełnego badania ofert co najwyżej pod
względem przedmiotowym. Nie można pominąć również tego, że po przeprowadzeniu aukcji
elektronicznej zamawiający – w świetle przepisów art. 126 Pzp w przypadku postępowań
unijnych oraz art. 274 Pzp
w odniesieniu do postępowań prowadzonych w procedurach
krajowych
– wzywa do przedstawienia podmiotowych środków dowodowych, których złożenia
wymagał w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia. Na tej podstawie dopiero
wtedy, po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej dokonywana jest kompleksowa ocena
spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia w stosunku
do wykonawcy, który złożył najwyżej ocenioną ofertę. Tym samym co do zasady termin na
wniesienie odwołania w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu powinien
wyznaczać moment wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu, który jest zwieńczeniem
procesu badania i oceny ofert.
Można przy tym uznać za dopuszczalną sytuację, w której część warunków udziału
w postępowaniu jest definitywnie badana już na moment zaproszenia wykonawców do udziału
w aukcji elektronicznej, a część warunków już po aukcji w wyniku wezwania wystosowanego
na podstawie art. 126 ust. 1 lub art. 274 Pzp. W takiej sytuacji
termin na wniesienie odwołania
dotyczącego spełnienia warunków udziału w postępowaniu zbadanych przed aukcją zacznie
swój bieg od momentu zaproszenia do udziału w aukcji, a w przypadku spełnienia warunków
udziału w postępowaniu zbadanych ostatecznie po przeprowadzonej aukcji, termin na
wniesienie odwołania rozpocznie się, co do zasady, z dniem wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu. Do tego również nawiązywała argumentacja zamawiającego i wykonawcy
ZDI
w kontekście wniosku o odrzucenie odwołania. Obaj twierdzili, że zamawiający
definitywnie zakończył badanie spełnienia przez wykonawcę ZDI kwestionowanego
w odwołaniu warunku udziału w postępowaniu już przed zaproszeniem tego wykonawcy do
udziału w aukcji elektronicznej, stąd odwołanie na tym etapie należało uznać za spóźnione.
Ponadto w swojej argumentacji zwracali uwagę na treść rozdziału IX ust. 2 pkt 1 lit. b oraz
rozdziału IV ust. 9 SWZ. Zamawiający w rozdziale IX ust. 2 pkt 1 lit. b SWZ wskazał, że zgodnie
z art. 127 ust. 1 Ustawy Pzp Zamawiający odstępuje od żądania złożenia wykazu usług oraz
wykazu osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia gdyż podmiotowym
środkiem dowodowym jest oświadczenie, którego treść odpowiada zakresowi oświadczenia
JEDZ. Natomiast w rozdziale IV ust. 9 SWZ
została podana definicja podmiotowych środków
dowodowych (cyt.
środki służące potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia lub spełniania
warunków udziału w postępowaniu, z wyjątkiem JEDZ). Na podstawie przytoczonych powyżej
fragmentów SWZ nie można było jednoznacznie stwierdzić, że zamawiający zakończył
badanie spełnienia przez wykonawcę ZDI kwestionowanego w odwołaniu warunku udziału
w postępowaniu przed zaproszeniem tego wykonawcy do udziału w aukcji elektronicznej. Izba
zwróciła przy tym uwagę na treść rozdziału VIII ust. 4 SWZ, który wskazywał, że Ocena
spełniania przez Wykonawców określonych przez Zamawiającego warunków udziału
w postępowaniu oraz braku podstaw wykluczenia będzie oparta na zasadzie spełnia/nie
spełnia na podstawie JEDZ i podmiotowych środków dowodowych określonych w SWZ.
Powyższe wymaganie można było zrozumieć tak, że ocena spełnienia wszystkich warunków
udziału w postępowaniu będzie prowadzona na podstawie JEDZ i podmiotowych środków
dowodowych
, czyli kompleksowo już po uzyskaniu wszystkich informacji niezbędnych do
oceny tych warunków. To mogło nastąpić dopiero po zakończeniu aukcji elektronicznej po
otrzymaniu wszystkich
dokumentów uzyskanych w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 126
ust. 1 Pzp. Niezmiernie ważny był tu spójnik i, właściwy dla logicznej koniunkcji, który
wskazywał, że oba określenia były ze sobą nierozerwalnie związane i jedno nie mogło zajść
bez drugiego
, co oznaczało, że ocena spełnienia przez wykonawcę ZDI warunku udziału
w postępowaniu kwestionowanego w odwołaniu mogła zostać zakończona już po
przeprowadzonej aukcji razem z
pozostałymi warunkami, do których odnosiły się podmiotowe
środki dowodowe. Odwołujący mógł wyjść z podobnego założenia, zatem mógł pozostać
w uzasadnionym przekonaniu, że dopiero moment wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu stanowił koniec procesu badania i oceny kwestionowanego w odwołaniu
warunku udziału w postępowaniu, a z drugiej strony stanowił początek terminu na wniesienie
odwołania w tej materii. Ponadto mając na uwadze okoliczności przedmiotowej sprawy
zamawiający chcąc skutecznie wnosić o odrzucenie przedmiotowego odwołania powinien na
wcześniejszym etapie wyraźnie wskazać wszystkim wykonawcom, że zakończył już badanie
ofert w zakresie
spełnienia określonych warunków udziału w postępowaniu (w tym warunku
udziału wskazanego w odwołaniu). Wtedy można byłoby uznać, że zamawiający zbadał
kwestionowany warunek, ponieważ jednoznacznie wynikałoby to akt sprawy. Na obecnym
etapie twierdzenia
zamawiającego bazowały koniec końców na jego własnych oświadczeniach
i miały ograniczone oparcie w dokumentach postępowania.
W z
wiązku z powyższym Izba uznała, że odwołanie nie podlegało odrzuceniu na podstawie
art. 528 pkt 3 Pzp.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
1) dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na nośniku typu pendrive,
przesłaną do akt sprawy przez zamawiającego w dniu 16 sierpnia 2024 r. oraz uzupełnioną na
rozprawie w dniu 26 sierpnia 2024 r.
w tym w szczególności:
specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej jako: „SWZ”) wraz z załącznikami;
- ofert
ę złożoną w postępowaniu przez wykonawcę ZDI wraz z JEDZ;
- wezwanie z dnia 17 stycznia 2024 r. skierowane do wykonawcy ZDI na podstawie art. 128
ust. 1 Pzp;
pismo z dnia 18 stycznia 2024 r. wraz z załącznikami stanowiące odpowiedź na powyżej
wskazane wezwanie;
zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej z dnia 17 czerwca 2024 r.;
- wezwanie z dnia 20 czerwca 2024 r.
do złożenia podmiotowych środków dowodowych;
- informacje
o wyniku postępowania z dnia 18 lipca 2024 r.;
2) dokumenty załączone do pisma procesowego wykonawcy ZDI z dnia 21 sierpnia 2024 r.:
- opini
ę pana A. W. z 7 listopada 2019 r. przedstawioną w ramach Inwestycji Puławy;
- opini
ę pana A. W. z 18 marca 2020 r. przedstawioną w ramach Inwestycji Puławy;
- pismo pana A. W.
z 22 stycznia 2019 r. w ramach Inwestycji Puławy;
- p
rotokół konieczności z 3 listopada 2020 r. w ramach Inwestycji Puławy;
- w
niosek o akceptację materiałów nr S067 w ramach Inwestycji Puławy;
- p
rzejściowe Świadectwo Płatności nr MW-26 w ramach Inwestycji Puławy;
Raport kwartalny nr 2 z 7 stycznia 2019 r. w ramach Inwestycji Puławy;
- Specyfikacj
ę Istotnych Warunków Zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego p.n.:
Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu przy realizacji Inwestycji Puławy.
Izba ustaliła co następuje
Zamawiający ustalił w rozdziale VIII ust. 2 pkt 1 ppkt d lit. ii tiret pierwsze SWZ
następujący warunek udziału w postępowaniu:
2. Warunki udziału w postępowaniu
(…)
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia w/w warunek jeżeli wykaże, że:
(…)
ii) dysponuje osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, zgodnie z poniższym
wyszczególnieniem:
co najmniej 1 (jednym) Inżynierem Projektu posiadającym wykształcenie wyższe, który
w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert zdobył doświadczenie na
stanowisku Inżyniera Projektu lub Inżyniera Rezydenta lub Dyrektora Kontraktu w zakresie
zarządzania projektami inwestycyjnymi, na minimum dwóch inwestycjach infrastruktury
kolejowej i/lub kubaturowej (przez okres co najmniej 12 miesięcy na każdej) o wartości
minimum 50 000 000,00 zł netto każda (wartość inwestycji)
W pkt 3 ppkt 3.1.2
opisu przedmiotu zamówienia stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ
zamawiający wskazał:
3.1.2. Wymagane kwalifikacje i doświadczenie Personelu wymienionego w Zespołach
Inżyniera
Nazwa stanowiska
Inżynier Projektu
Wymagane
minimalne
kwalifikacje i
doświadczenie:
wykształcenie wyższe;
w ciągu ostatnich 10 lat liczonych do terminu składania
Ofert w postępowaniu zdobył doświadczenie w zakresie
zarządzania projektami, na stanowiskach Inżyniera
Projektu lub Dyrektora Kontraktu lub równorzędnym, o
których mowa powyżej, na minimum 2 inwestycjach
infrastruktury kolejowej i/lub kubaturowej (przez okres co
najmniej 12 miesięcy na każdej);
W rozdziale IX ust. 1 pkt 1 SWZ zamawiający wskazał, że do oferty wykonawca
powinien dołączyć JEDZ jako dowód potwierdzający, na dzień składnia ofert, brak podstaw
wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu, który tymczasowo zastępuje
wymagane przez z
amawiającego podmiotowe środki dowodowe wskazane w ust. 2.
Dodatkowo w lit. a tiret siódme ww. fragmentu JEDZ zamawiający stwierdził, że odnośnie m.
in. ww. warunku udziału w postępowaniu JEDZ należy uzupełnić w zakresie części IV sekcji C
pkt 2 tj. o
oświadczenia w postaci wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień,
niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez
nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami w zakresie
wymaganym przez z
amawiającego w rozdziale VIII ust. 2 pkt 1 ppkt d lit. ii SWZ. Jednocześnie
zamawiający w rozdziale IX ust. 2 pkt 1 lit. b SWZ wskazał, że zgodnie z art. 127 ust. 1 Ustawy
Pzp Zamawiający odstępuje od żądania złożenia wykazu usług oraz wykazu osób
skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia gdyż podmiotowym środkiem
dowodowym jest oświadczenie, którego treść odpowiada zakresowi oświadczenia JEDZ.
Wykonawca wraz z ofertą złożył JEDZ, w którym w części IV sekcji C pkt 2 pozycji pierwszej
tego dokumentu przedstawił informacje w zakresie spełnienia ww. warunku. Jako Inżyniera
Projektu wykonawca ZDI wskazał pana A.W. W ramach opisu doświadczenia
potwierdzającego spełnienie warunków (wskazanie realizowanych usług, okresu trwania,
zajmowanego stanowiska)
ZDI wymienił doświadczenie w zarządzaniu projektami
infrastruktury kubaturowej, w tym m.in.:
1.Budowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
Wartość inwestycji:
139 010,06 zł netto
Okres pełnienia funkcji Inżyniera Projektu:
– 12.2015
2.Budowa hali widowiskowo
– sportowej w Puławach.
Wartość inwestycji:
83 028 863,98 zł netto
Okres pełnienia funkcji Koordynatora Kontraktu ( funkcja tożsama z funkcją Inżyniera
Projektu):
– 12.2020
Pismem z dnia 17 stycznia 2024 r. zamawiający wezwał wykonawcę ZDI w trybie art.
128 ust. 1 Pzp
do uzupełnienia JEDZ w części IV, sekcja C pkt 2, tj. Wykazu osób poprzez
wskazanie na stanowisko Inżyniera Projektu osoby spełniającej minimalne warunki udziału
w p
ostępowaniu w przedmiotowym zakresie. W treści wezwania zamawiający wskazał
ponadto:
W Wykazie osób stanowiącym część IV Sekcji C pkt. 2 JEDZ załączonego wraz z ofertą na
stanowisko Inżyniera Projektu wskazana została osoba p. Arkadiusza Wiśniewskiego.
W zakresie zdobytego doświadczenia wskazano:
„1.Budowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Wartość inwestycji: 139 010,06 zł netto Okres
pełnienia funkcji Inżyniera Projektu: 12.2011 – 12.2015
2.Budowa hali widowiskowo
– sportowej w Puławach. Wartość inwestycji: 83 028 863,98 zł
netto Okres pełnienia funkcji Koordynatora Kontraktu ( funkcja tożsama z funkcją Inżyniera
Projektu): 06.2018
– 12.2020”
Zgodnie z brzmieniem warunku udziału w Postępowaniu w zakresie potencjału osobowego
(Rozdział VIII ust. 2 pkt 1) lit. d) tiret drugi SWZ), Zamawiający wymagał aby osoba wskazana
na stanowisko Inżyniera Projektu posiadała wykształcenie wyższe, który w okresie ostatnich
10 lat przed upływem terminu składania ofert zdobył doświadczenie na stanowisku Inżyniera
Projektu lub Inżyniera Rezydenta lub Dyrektora Kontraktu w zakresie zarządzania projektami
inwestycyjnymi, na minimum dwóch inwestycjach infrastruktury kolejowej i/lub kubaturowej
(przez okres co najmniej 12 miesięcy na każdej) o wartości minimum 50 000 000,00 zł netto
każda (wartość inwestycji),
Z wyżej wymienionych informacji o zdobytym doświadczeniu wynika, że wartość jednej
z dwóch wykazanych inwestycji (tj. Budowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie) jest niższa
niż wymagana przez Zamawiającego wartość 50 000 000,00 zł netto.
Mając na względzie powyższe, Zamawiający wzywa do uzupełnienia JEDZ w zakresie,
o którym mowa na wstępie.
Wykonawca ZDI odpowiedział na powyżej wskazane wezwanie pismem z dnia 18
stycznia 2024 r. W
swojej odpowiedzi wykonawca ten wskazał:
ZDI Spółka z .o.o., ul. Jana Kiepury 6, 22-400 Zamość w odpowiedzi na Wezwanie do
uzupełnienia Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia ( pismo z dnia
17.01.2024 r., znak: BIZ2-073-
128/2024 ) w załączeniu przedkłada dokument JEDZ
z prawidłowo podaną kwotą doświadczenia Pana A(…) W(…) ( pkt. 1 – Budowa Centrum
Spotkania Kultur w Lublinie ).
Na potwierdzenie prawdziwości zawartej w oświadczeniu JEDZ informacji w załączeniu
przedkładamy również Poświadczenie wykonania usługi Inwestora Zastępczego nad
realizacją niniejszej inwestycji zawierające m.in. kwotę jego jej realizacji.
Do ww. pisma wykonawca ZDI załączył uzupełniony JEDZ, który we fragmencie dotyczącym
części IV sekcji C pkt 2 pozycji pierwszej zawierał poprawioną kwotę inwestycji objętej
wezwaniem tj. Budowy Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
. Informacje dotyczące Budowy
hali widowiskowo
– sportowej w Puławach (zwanej dalej jako: „Inwestycja Puławy”) pozostały
bez zmian.
W wyniku przeprowadzonej aukcji elektronicznej najwyżej oceniona została oferta
złożona przez INKO Consulting Sp. z o.o. Na drugim miejscu znalazła się oferta wykonawcy
ZDI Sp. z o.o. W konsekwencji z
amawiający w dniu 17 kwietnia 2024 r. poinformował
o wyborze jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez INKO Consulting Sp. z o.o. Z tym
rozstrzygnięciem nie zgodzili się wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
B-
Act S.A. (Lider Konsorcjum) oraz Transprojekt Gdański Sp. z o.o., którzy w dniu 29 kwietnia
2024 r. wni
eśli odwołanie. Wyrokiem z dnia 24 maja 2024 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1513/24
Izba
uwzględniła odwołanie w zakresie jednego z zarzutów, tj. naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2
lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 111 pkt 5 w zw. z art. 110 ust. 2 w zw. z art. 16
Pzp
(poprzez zaniechanie odrzucenia oferty INKO Consulting Sp. z o.o., mimo, że podmiot ten
podlega wykluczeniu z postępowania) i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej, unieważnienie aukcji elektronicznej oraz powtórzenie
czynności badania o ceny ofert, w tym odrzucenie oferty wykonawcy INKO Consulting Sp.
z o.o. z siedzibą w Krakowie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt
9 Pzp. W
pozostałym zakresie odwołanie zostało oddalone.
Po ponownej ocenie ofert oraz przeprowadzeniu ponownej aukcji elektronicznej
z
amawiający w dniu 18 lipca 2024 r. przekazał wykonawcom informację o wyborze oferty
najkorzystniejszej
. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta wykonawcy ZDI. Oferta
odwołującego została sklasyfikowana na drugiej pozycji w rankingu.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 Pzp
– Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może
wykluczyć wykonawcę:
(…)
8) który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane prz
ez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił
te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków
dowodowych;
(…)
10) który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia.;
- art. 16 pkt 1 Pzp
– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
- art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona w warunkach
czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji;
- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
Izba zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnik
ów postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Odwołanie co do meritum skupiało się wyłącznie na kwestii niespełnienia przez
wykonawcę ZDI warunku udziału w postępowaniu dotyczącego Inżyniera Projektu (opisanego
w rozdziale VIII ust. 2 pkt 1 ppkt d lit. ii tiret pierwsze SWZ). Z tego stwierdzenia odwołujący
wywodził, że oferta ww. wykonawcy powinna zostać odrzucona nie tylko jako złożona przez
wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, ale również jako złożona
w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji
oraz przez wykonawcę podlegającego
wykluczeniu z postępowania. Stąd też kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia przedmiotowej
sprawy miało ustalenie czy wykonawca ZDI spełniał lub nie spełniał warunku udziału
w postępowaniu wskazanego powyżej. Po przeanalizowaniu zebranego w sprawie materiału
dowodowego oraz stanowisk stron i wykonawcy ZDI,
Izba stwierdziła, że odwołujący nie
wykazał, ani nie udowodnił, że wybrany wykonawca nie spełnił wskazanego w odwołaniu
warunku udziału w postępowaniu.
Jak słusznie zauważył wykonawca ZDI biorąc pod uwagę tak literalną, jak i celowościową
wykładnię ww. warunku udziału w postępowaniu należało wskazać, że zamawiający nacisk
w nim położył nie tyle na nazwę funkcji, którą wskazywana osoba powinna pełnić, a na zakres
czynności w ramach tej funkcji podejmowany tj. czynności w zakresie zarządzania projektami
inwestycyjnymi.
Dodanie w warunku udziału w postępowaniu dotyczącym osoby Inżyniera
Projektu zakresu czynności, którymi dana osoba wskazywana na to stanowisko musiała się
wykazać było celowe i pokazywało jasną wolę zamawiającego, co do tego aby wymaganiem
tym objąć nie tyle osoby sprawujące daną funkcję, ale wykazujące się doświadczeniem
w zakresie zarządzania projektami inwestycyjnymi. Powyższe mogło być podyktowane faktem
braku jednoznaczności w rozumieniu wskazanych w warunku udziału literalnie funkcji (tj.
Inżyniera Projektu/Inżyniera Rezydenta/Dyrektora Kontraktu) oraz w praktyce stosowania
różnych pojęć celem ich określania. Sam odwołujący dostrzegł brak powszechnie
obowiązujących definicji funkcji Inżyniera Projektu i Inżyniera Rezydenta, czy też Dyrektora
Kontraktu (niektóre z nich funkcjonują na gruncie FIDIC, jednak w przedmiotowym
p
ostępowaniu zamawiający nigdzie nie zawęził tej definicji do jej rozumienie na gruncie FIDIC,
a samo p
ostępowanie również nie prowadzi do zawarcia umowy w oparciu o ten wzorzec).
Nieracjonalnym zatem ze strony z
amawiającego byłoby wbrew treści warunku udziału
zawężanie możliwości wykazywania go tylko niezdefiniowanymi w powszechnie
obowiązujących przepisach stanowiskami, nie zważając na rzeczywisty zakres czynności
wykonywany w ramach danego stanowiska.
Ponadto o
dwołujący w uzasadnieniu odwołania wymienił przewidziane dla Inżyniera Projektu
zadania w ramach zamówienia objętego postępowaniem (pkt 2.11, s. 10-11 odwołania).
W odniesieniu do powyższego wykonawca ZDI zasadnie argumentował, że nie wszystkie
wymienione powyżej zadania rzeczywiście zostały zastrzeżone konkretnie dla osoby pełniącej
funkcję Inżyniera Projektu, jak próbował wykazać to odwołujący. Przykładowo przygotowanie
raportów dobowych i tygodniowych nie zostało zastrzeżone konkretnie dla osoby wyznaczonej
na stanowisko Inżyniera Projektu. Zgodnie z rozdziałem 5.1.3. lit. a) i b) OPZ Inżynier Projektu
miał je podpisać. W dalszej kolejności, co bardzo istotne wykonawca ZDI za pomocą dowodów
złożonych przy okazji pisma procesowego z dnia 21 sierpnia 2024 r. potwierdził, że osoba
wskazana przez niego jako Inżynier Projektu w postępowaniu w ramach Inwestycji Puławy,
sprawując funkcję Koordynatora kontraktu, wykonywała wszelkie czynności tożsame do
zastrzeżonych do osobistego wykonywania przez Inżyniera Projektu na gruncie postępowania,
z uwzględnieniem oczywiście pewnych odmienności występujących na gruncie Inwestycji
Puławy (np. częstości składania raportów przez Inżyniera Kontraktu), jak i wiele innych
czynności w zakresie zarządzania Inwestycją Puławy tj. przykładowo:
1) rozpatrywanie roszczeń wykonawcy robót, ich analiza w świetle postanowień kontraktu
i obowiązującego prawa oraz przedstawienie zamawiającemu stanowiska (załączniki nr 1 i 2
do ww. pisma);
2) przygotowanie uzgodnionego z zamawiającym stanowiska dla wykonawcy robót (załącznik
nr 3);
występowanie w imieniu Inżyniera Kontraktu przy sporządzaniu protokołów konieczności
(załącznik nr 4);
akceptowanie materiałów (załącznik nr 5);
akceptowanie Świadectw Płatności (załącznik nr 6);
zatwierdzanie i podpisywanie raportów Inżyniera Kontraktu (załącznik nr 7).
Nie znalazła potwierdzenia również argumentacja odwołującego wskazująca, że rola
„Koordynatora kontaktu” była merytorycznie inna, niż to doświadczenie, które miał wykazać
wykonawca na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
„Inżyniera Projektu”. Osoba ta, jako Koordynator miała podejmować działania „koordynujące”,
a nie
„decyzyjne”. Funkcję „Koordynatora kontraktu”, w tym szczególnym przypadku, można
sprowadzać do czysto administracyjnych zakresów takich jak np. pilnowanie realizacji zgodnie
z harmonogramem, rozdzielanie korespondencji pomiędzy uczestnikami procesu, pilnowanie
udzielania odpowiedzi na skierowaną korespondencje w terminach, pilnowanie obecności
wszystkich inspektorów na placu budowy, itp. Jak widać nie są do działania decyzyjne (pkt
2.22, str. 13-14 uzasadnienia
odwołania). Odwołujący w ogóle nie wskazał skąd pozyskał takie
informacje i na podstawie jakich danych
sformułował takie wnioski, w szczególności w żadnym
zakresie nie wynika
ły one z przytoczonych przez odwołującego fragmentów umowy
obowiązującej na Inwestycji Puławy. Ponadto, z kilku przytoczonych przez odwołującego
fragmentów umowy obowiązującej na Inwestycji Puławy nie można było wywnioskować
zakresu funkcji sprawowanej przez
osobę podaną przez wykonawcę ZDI w JEDZ w zakresie
Inżyniera Projektu. O tożsamości funkcji sprawowanej przez pana A. W. z funkcją Inżyniera
Projektu świadczyło pośrednio jej umiejscowienie w całym zespole sprawującym nadzór
inwestorski realizowanych robót budowlanych. Porównując zespół inżyniera kontraktu
w r
amach Inwestycji Puławy oraz wymagany w ramach zamówienia objętego postępowaniem
należało wskazać, że zarówno Koordynator kontraktu, jak i Inżynier Projektu są najwyższymi
przedstawicielami w ramach nadzoru inwestorskiego. W konsekwencji
można było stwierdzić,
że zarówno pan A. W. w ramach funkcji Koordynatora Kontraktu, jak i Inżynier Projektu
w ramach zamówienia objętego postępowaniem stanowił najwyższego przedstawiciela na
kontrakcie zamawiającego w zakresie sprawowanego nadzoru inwestorskiego.
W tym miejscu skład orzekający zwrócił uwagę na kwestię związaną z zasadą rozkładu ciężaru
dowodu. Zgodnie z art. 534 ust. 1 Pzp s
trony i uczestnicy postępowania odwoławczego są
obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Tym samym w okolicznościach przedmiotowej sprawy ciężar dowodu związany z wykazaniem,
że wykonawca ZDI nie spełniał warunku udziału w postępowaniu spoczywał na odwołującym.
Skład orzekający doszedł do przekonania, że odwołujący tego ciężaru nie udźwignął. Całość
argumentacji odwołującego opierała się na własnej interpretacji treści kwestionowanego
warunku udziału w postępowaniu, która nie została poparta żadnym dowodem odnoszącym
się do okoliczności związanych realizacją Inwestycji Puławy i wykonywaniu na niej funkcji
Koordynatora Kontraktu
. Tymczasem wykonawca ZDI złożył dowody na poparcie swoich
twierdzeń, które nie można było zignorować szczególnie, że odwołujący nie był w stanie ich
podważyć.
Na marginesie Izba zwróciła uwagę na argument zamawiającego zawarty w odpowiedzi na
odwołanie, który odnosił do treści pkt 3 ppkt 3.1.2 opisu przedmiotu zamówienia. Zgodnie
z
wymaganiem tam zawartym Inżynier Projektu musi posiadać m. in. doświadczenie
w zakresie zarządzania projektami, na stanowiskach Inżyniera Projektu lub Dyrektora
Kontraktu lub równorzędnym, o których mowa powyżej, na minimum 2 inwestycjach
infrastruktury kolejowej i/lub kubaturowej (przez okres co najmniej 12 miesięcy na każdej).
W p
owyżej wskazanym fragmencie opisu przedmiotu zamówienia zamawiający zwrócił uwagę
na
równoważność stanowiska w zakresie Inżyniera Projektu. Oczywiście treść warunku
udziału w postępowaniu była decydująca, ale w okolicznościach przedmiotowej sprawy
przytoczony powyżej fragment opisu przedmiotu zamówienia stanowił znaczącą wskazówkę
interpretacyjną, która w zasadzie unieważniała większość argumentacji odwołującego
przywołanej w piśmie procesowym z dnia 26 sierpnia 2024 r. w celu poparcie twierdzenia
o niespełnieniu przez wykonawcę ZDI warunku udziału w postępowaniu (str. 3-10 tego pisma).
Nie można było przy tym zapominać, że zgodnie z art. 112 ust. 1 Pzp zamawiający określa
warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, stąd
też powiązanie treści warunku udziału w postępowaniu z postanowieniami opisu przedmiotu
zamówienia jest nie tylko naturalnie intuicyjne, ale znajduje swoje potwierdzenie w przepisach
ustawy.
Stąd też w pewnych sytuacjach, pomocniczo można oprzeć się na postanowieniach
opisu przedmiotu zamówienia w celu interpretacji treści warunku udziału w postępowaniu
i w tej sprawie
taka interpretacja miała swoje zastosowanie.
Tym samym Izba uznała, że wykonawca ZDI spełnił warunek udziału w postępowaniu
w
dotyczący osoby Inżyniera Projektu, stąd też oddaleniu podlegał zarzut naruszenia art. 226
ust. 1 pkt 2) lit. b w zw. z art. 16 pkt 1) Pzp podniesiony w pkt 3 petitum
odwołania.
Konsekwencją oddalenie zarzutu nr 3, a przez to uznania, że wykonawca ZDI spełnił
warunek udziału w postępowaniu dotyczący osoby Inżyniera Projektu, było oddalenie
pozostałych zarzutów wskazanych w pkt 1 i 2 petitum odwołania. Skoro zamawiający słusznie
uznał, że ww. wykonawca spełnił kwestionowany w odwołaniu warunek udziału
w postępowaniu to wykonawca ten nie mógł przedstawić nieprawdziwych informacji
i wprowadzi
ć zamawiającego w tym zakresie w błąd, a oferta tego wykonawcy nie podlegała
odrzuceniu jako
złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy
z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
w związku z przedstawieniem
nieprawdziwych informacji.
Tym samym Izba oddaliła zarzuty naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 8)
lub 10) w zw. z art. 16 pkt 1) Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 7) w zw. z art. 16 pkt 1) Pzp.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu i na podstawie
art. 553 zdanie pierwsze
Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na poczet kosztów postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania, koszty poniesione przez odwołującego
i zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz zasądzając od odwołującego na
rzecz
zamawiającego uzasadnione koszty postępowania obejmujące wynagrodzenie
pełnomocnika – na podstawie rachunku złożonego na rozprawie.
Przewodniczący: …………………………….