Sygn. akt: KIO 2728/24
WYROK
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Banaszkiewicz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu 31 lipca 2024
r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Inwestycyjno-Handlowe PROSERWIS
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mysłowicach w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Jastrzębską Spółkę Węglową S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-
Zdroju Zakład Wsparcia Produkcji
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy MAS Sp. z o.o. z siedzibą w
Mikołowie
orzeka:
oddala odwołanie,
2. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Inwestycyjno-Handlowe PROSERWIS Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Mysłowicach tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
poniesioną przez zamawiającego Jastrzębską Spółkę Węglową S.A. z siedzibą
w Jastrzębiu-Zdroju Zakład Wsparcia Produkcji tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 341 zł 50 gr (trzysta czterdzieści jeden złotych
pięćdziesiąt groszy) poniesioną przez zamawiającego Jastrzębską Spółkę
Węglową S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju Zakład Wsparcia Produkcji tytułem
kosztów noclegu z usługą parkingową,
zasądza
od
wykonawcy
Przedsiębiorstwa
Inwestycyjno-Handlowego
PROSERWIS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Mysłowicach na rzecz zamawiającego Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. z
siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju Zakład Wsparcia Produkcji kwotę 3 941 zł 50 gr
(słownie: trzy tysiące dziewięćset czterdzieści jeden złotych pięćdziesiąt groszy)
stanowiącą
koszty
postępowania
odwoławczego
poniesione
przez
zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Z
amówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 2728/23
Uzasadnienie
Z
amawiający Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju Zakład
Wsparcia Produkcji
(dalej: „Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy z 11
września 2019 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz.1605 ze zm. dalej: „ustawa
Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
na dostawy do kopalń JSW S.A. elementów złącznych wysokociśnieniowych z terminem
realizacji 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej
progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 23 kwietnia 2024 r. pod nr 239016-2024
Dnia 31 lipca 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, w
przedmiotowym postępowaniu, na podstawie art. 514 ust. 1 w zw. z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp
odwołanie złożył Wykonawca Przedsiębiorstwo Inwestycyjno-Handlowe PROSERWIS Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mysłowicach (dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono od czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
1. Niezgodnym z przepisami prawa i postanowieniami SWZ zapewnieniu udziału w Aukcji w
przetargu
nieograniczonym na dostawy do kopalń JSW S.A. elementów złącznych
wysokociśnieniowych z terminem realizacji 12 miesięcy od daty zawarcia umowy – nr 83/PM/24
KOD CPV 43600000 o numerach: Aukcja A/DZ/19508/9744 oraz Aukcja A/DZ/19508/9743
przez następujące podmioty:
a. PPHU KAMET Z.C.;
b. MAS Sp. z o.o.;
c. Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o.;
d. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe K-Tech K.F.
2. Zaniechaniu
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy do kopalń
JSW S.A. elementów złącznych wysokociśnieniowych z terminem realizacji 12 miesięcy od daty
zawarcia umowy nr 83/PM/24 KOD CPV 43600000 odrzucenia ofert
Wykonawców: PPHU
KAMET Z.C.
, MAS Sp. z o.o., Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe K-Tech K.F..
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty PPHU KAMET Z.C.
pomimo zaistnienia przesłanki określonej wyżej wymienionym przepisem, bowiem w ofercie
firmy KAMET został załączony rysunek oprawki, która jest przeznaczona do okuwania
przewodów DN31 oraz umieszczony jest rysunek numer AGWO 5.2, którego analiza wskazuje
na to, że oprawka ta jest niemożliwa do umieszczenia na przewodzie DN 31 2SN bez jego
skórowania, a Zamawiający doprecyzował w piśmie znak sprawy ZWP-PPM-83.11/24 z dnia
07.05.2024r., że w zadaniu numer 7 należy przyjąć typ węża 2SN, co oznacza, iż oprawka
zaoferowana
przez firmę PPHU KAMET Z.C. jest przeznaczona do przewodów DN31, ale typu
2ST, zaś wąż typu 31 2ST przygotowany do okuwania na nim kompletów zagniatanych
poddawany jest dodatkowemu procesowi technologicznemu
– skórowaniu – co oznacza,
niezgodność z warunkami zamówienia określonymi przez Zamawiającego.
2. art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez zaniechania odrzucenia ofert: MAS Sp. z o.o.,
Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Wielobranżowe K-Tech K.F. Pomimo
braku wypełnienia przez ww. warunku zamówienia – „Dokument wydany przez akredytowaną
jednostkę certyfikującą, prowadzącą badania i ocenę przedmiotu zamówienia, potwierdzający
zgodność wykonania przedmiotu zamówienia z dokumentacją techniczną bądź techniczno–
ruchową (DTR), normą: PN–G–32000:2011 lub wykonaniem równoważnym” w sytuacji kiedy
przedłożone dokumenty przez ww. oferentów nie spełniały wymogu dokumentu
potwierdzającego zgodność wykonania przedmiotu zamówienia z dokumentacją techniczną
bądź techniczno–ruchową (DTR), normą: PN–G–32000:2011
3. naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 3) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty MAS Sp.
z
o.o., a to z uwagi na fakt, że pełnomocnictwo załączone przez firmę MAS datowane
08.12.2023r. jest opatrzone błędnym podpisem kwalifikowanym, gdyż weryfikacja dokumentu
załączonego do przetargu przeprowadzona na stronie
informuje że
wynik weryfikacji dokumenty jest nieprawidłowy, a co za tym idzie dokument uznać należy za
niepodpisany, a w konsekwencji oferta jest niezgodna z przepisami ustawy.
4. art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Centrum Usług
Górniczych Sp. z o.o., albowiem w ofercie złożonej przez firmę Centrum Usług Górniczych Sp.
z o.o. załączony jest certyfikat wystawiony na firmę M-Tech Sp. z o.o., zaś w przedstawionych
przez wyżej wymienionego Wykonawcę dokumentach złożonych do postępowania brak jest
upoważnienia do posługiwania się przez firmę Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o. tym
certyfikatem.
5. art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp
poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób sprzeczny
z wyznaczonym porządkiem, tj. poprzez niezapewnienie zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności – co doprowadziło do uwzględnienia
podmiotów niespełniających wymagań postawionych przez SWZ i Specyfikację Techniczna w
Aukcji, w sytuacji kiedy, wskazane Podmioty nie
spełniły wymogów, ich oferty w związku z tym
są wadliwe, a w związku z czym powinny zostać odrzucone jako niespełniające warunków
zamówienia;
6. art. 226 ust. 1 pkt 5 wz. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia ofert
PPHU KAMET Z.C.
, MAS Sp. z o.o. oraz Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o., których treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia, co doprowadziło do realizacji postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem zasad konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
1. U
nieważnienia czynności związanych z dopuszczeniem PPHU KAMET Z.C., MAS Sp. z o.o.
oraz Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o. do aukcji w przetargu nieograniczonym na dostawy
do kopalń JSW S.A. elementów złącznych wysokociśnieniowych z terminem realizacji 12
miesięcy od daty zawarcia umowy – nr 83/PM/24 KOD CPV 43600000 o numerach: Aukcja
A/DZ/19508/9744 oraz Aukcja A/DZ/19508/9743
2. Odrzucenia
ofert przedłożonych przez PPHU KAMET Z.C.; MAS Sp. z o.o.; Centrum Usług
Górniczych Sp. z o.o.
3. W przypadku przeprowadzenia aukcji A/DZ/19508/9744 oraz aukcji A/DZ/19508/9743
–
unieważnienie aukcji oraz nakazanie ich powtórzenia.
Odwołujący wnosił także o zwrot koszów postepowania, w tym kosztów zastępstwa prawnego
według norm przepisanych.
Odwołujący wskazał, iż posiada interes prawny we wniesieniu odwołania w rozumieniu art. 505
ust.1 ustawy Pzp
został on bowiem zakwalifikowany do Aukcji w przetargu nieograniczonym na
dostawy do kopalń JSW S.A. elementów złącznych wysokociśnieniowych z terminem realizacji
12 miesięcy od daty zawarcia umowy – nr+ 83/PM/24 KOD CPV 43600000 o numerach: Aukcja
A/DZ/19508/9744
oraz Aukcja A/DZ/19508/9743, do których to aukcji zostały dopuszczone
podmioty/osoby,
których oferty nie spełniają wymogów wskazanych przez SWZ.
Podczas posiedzenia przed Krajową Izbą Odwoławczą Odwołujący doprecyzował, że
odwołanie dotyczy zdań od 1 do 5 oraz 7 prowadzonego przez Zamawiającego postępowania.
Odwołujący, który w zadaniach nr 1, 2, 3 i 5 złożył najwyżej ocenioną ofertę wskazał, że interesu
we wniesieniu odwołania upatruje w tym, że może ponieść szkodę w związku z tym, że
dokonując postąpień konkurując z podmiotami, których oferty w jego ocenie powinny zostać
odrzucone zaoferował w obu aukcjach niższą cenę, aniżeli mógłby zaoferować gdyby podmioty
te nie zostały dopuszczone do udziału w obu aukcjach.
Izba wskazuje, że zgodnie z art. 501 ust. 1 ustawy Pzp:
„1. Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub
nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy.”
Jak wynika z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej wykazanie przesłanki materialnoprawnej
jest ściśle związane z wykazaniem, że wykonawca jest nadal zainteresowany uzyskaniem
przedmiotowego zamówienia, a wadliwe zachowanie zamawiającego, nie dość, że
odwołującemu szkodzi, to jeszcze uniemożliwia uzyskanie zamówienia. Sama szkoda, na którą
wskazał Odwołujący nie jest wystarczająca dla wykazania spełnienia przesłanki
materialnoprawnej z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. N
ie każda szkoda, jaką może ponieść
wykonawc
a, uprawdopodabnia istnienie przesłanki dopuszczalności odwołania, a jedynie taka
która jest ściśle powiązana z interesem w uzyskaniu zamówienia. W związku z tym dostęp do
środków ochrony prawnej przysługuje tylko tym wykonawcom, którzy wykażą i interes, i szkodę
w takim rozumieniu jakie wynika z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp
, a więc w uzyskaniu zamówienia.
Zatem sama
szkoda nie jest wystarczająca dla uzasadnienia dopuszczalności odwołania.
I
nteres w uzyskaniu zamówienia to możliwość jego uzyskania, a co za tym idzie interes
posiadać będzie tylko ten wykonawca, który wskutek decyzji Zamawiającego traci możliwość
uzyskania zamówienia. Tym samym niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie
Z
amawiającego pozbawia go możliwości uzyskania zamówienia.
Izba wskazuje, że w przedmiotowym postępowaniu Odwołujący nie wykazał posiadania
interesu w zakresie zadań 1, 2, 3 i 5. Zamawiający nie pozbawił go bowiem na skutek działań i
zaniechań skarżonych przez Odwołującego skutkujących naruszeniem przepisów ustawy Pzp
możliwości uzyskania zamówienia publicznego. Interes posiada wykonawca, który wskutek
decyzji Z
amawiającego - w niniejszej sprawie decyzji o dopuszczeniu do udziału w aukcjach
wykonawców, których oferty powinny zostać odrzucone - traci możliwość uzyskania
zamówienia. W przedmiotowej sprawie Odwołujący w zadaniach 1, 2, 3 i 5 złożył oferty najwyżej
ocenione, nie sposób w związku z tym uznać, że został on przez Zamawiającego pozbawiony
możliwości uzyskania zamówienia.
Izba stwierdziła, że Odwołujący nie wykazał łącznego spełnienia przesłanek dla wniesienia
odwołania określonych w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadania interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe odwołanie należało oddalić w zakresie dotyczącym zadań 1, 2, 3 i
Rozpoznaniu merytorycznemu przez Izbę podlegało odwołanie w zakresie zarzutów
dotyczących zadań 4 i 7.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu wynikającego z art. 515 ust.
1 pkt 1 lit. a)
. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania Odwołujący uzyskał
29 lipca 2024 r. (data otrzymania informacji o dopuszczeniu do Aukcji w przetargu
nieograniczonym
). W związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 31 lipca 2024 r. należy
uznać za wniesione w wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy) został
uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący
prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył potwierdzenie
przekazania odwołania Zamawiającemu.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący wskazał na ujawnione przez niego wadliwości
w
ofertach innych Oferentów, którzy mimo istnienia przedmiotowych wad zostali dopuszczeni
do
Aukcji zaplanowanej na dzień: 1.08.2024 r. oraz 2.08.2024 r. Głównym zarzutem zdaniem
Odwołującego jest fakt, który potwierdza bezpośrednio firma PCA, iż nie wszystkie dokumenty
są dokumentami w rozumieniu punktu 3.3. Specyfikacji technicznej. Odwołujący wskazał, że
uzyskał stanowisko PCA, z którego wynika, że: „Odpowiadając na Pańskie zapytanie informuję,
że nadzorem PCA objęta jest wyłącznie ta działalności jednostki certyfikującej wyroby, (każdej
jednostki oceniającej zgodność), która jest objęta zakresem akredytacji. Zatem prowadzone
przez
akredytowaną jednostkę certyfikującą wyroby procesy certyfikacji nie objęte zakresem
akredytacji
nie podlegają ocenie PCA i ta działalność nie jest objęta nadzorem PCA”. Brak
wykluczenia z
przetargu tych firm (Oferentów) którzy nie spełniają wymogów przewidzianych
SWZ oraz
Specyfikacją Techniczną – jest w ocenie Odwołującego zwyczajnie wadliwym
działaniem, mającym wprowadzić element większej konkurencji i finalnie wpłynąć na wysokość
ceny końcowej w zaplanowanej na dzień 1.08.2024 r. oraz 2.08.2024 r. aukcji.
W dalszej części uzasadnienia odwołania Odwołujący zauważył, że w piśmie z dnia 14 czerwca
2024 r. wskazał on, że:
• W ofercie firmy KAMET został załączony rysunek oprawki, która jest przeznaczona do
okuwania przewodów DN31. W ofercie tej umieszczony jest rysunek numer AGWO 5.2, którego
analiza wskazuje na to, że oprawka ta, jest niemożliwa do umieszczenia na przewodzie DN 31
2SN bez jego skórowania. Zgodnie z normą na węże PN-G-32010 średnica zewnętrzna węża
31 2SN wynosi 49,6 mm (w tolerancji-1 do +2). Rysunek wykonawczy przedstawiony przez
firmę Kamet wskazuje, iż oferowana w postępowaniu oprawka ma średnicę wewnętrzną fi 45,
co uniemożliwia jej umieszczenie na wężu DN31,
której wymiar zewnętrzny mieści się w
przedziale fi48,6-
51,6mm. Zamawiający doprecyzował w piśmie znak sprawyZWP-PPM-
83.11/24 z dnia 07.05.2024r., że w zadaniu numer 7 należy przyjąć typ węża 2SN. W opinii
Odwołującego oprawka zaoferowana przez firmę KAMET jest przeznaczona do przewodów
DN31 ale typu 2ST. Wąż typu 31 2ST przygotowany do okuwania na nim kompletów
zagniatanych poddawany jest dodatkowemu procesowi technologicznemu -
skórowaniu. Po
oskórowaniu średnica zewnętrzna przewodu DN31 2ST wynosi pomiędzy 43,2- 45,7 mm co
jest zgodne z
oprawką oferowaną przez firmę KAMET. Przewodów DN31 2SN nie skóruje się.
Zwracamy się z prośbą o weryfikację przez zamawiającego oferowanego przez firmę Kamet
kompletu zagniatanego w zadaniu numer 7 z wymaganiami.
• Zwrócił uwagę na fakt, że pełnomocnictwo załączone przez firmę MAS datowane na 08
grudnia
2023r. jest opatrzone błędnym podpisem kwalifikowanym. Weryfikacja dokumentu
załączonego do przetargu przeprowadzona na stronie https://puesc.gov.pl/wer/, informuje, że
wynik weryfikacji dokumenty jest nieprawidłowy, a co za tym idzie dokument jest nieważny.
Oferta firmy MAS jest
w związku z tym według Odwołującego niekompletna.
• W ofercie złożonej przez firmę Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o. załączony jest certyfikat
wystawiony na firmę M-Tech Sp. z o.o. Odwołujący wskazał, że w przesłanych dokumentach
złożonych do przetargu nie sposób się doszukać upoważnienia do posługiwania się przez firmę
Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o. tym certyfikatem.
Odwołujący wskazał, że Oferenci wskazani w zarzutach i części wstępnej odwołania nie mają
narzędzi aby „poprawić” zgłoszone przez siebie oferty, w tym do przedłożenia nowych
dokumentów w miejsce dotychczasowo wadliwie złożonych.
Odwołujący podał, że analiza zarzutów, stanu faktycznego i orzecznictwa jasno wskazuje, że
oferty złożone przez Oferentów wskazanych w zarzutach oraz części wstępnej, tj.:
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe K-Tech K.F., PPHU KAMET Z.C., MAS Sp. z o.o. oraz
Centrum
Usług Górniczych Sp. z o.o., nie spełniają wymogów postawionych przez SWZ oraz
Specyfikację Techniczną (integralną część SWZ) zatem winny zostać odrzucone.
W dniu 12 sierpnia 2024
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o:
1. Oddalenie
odwołania.
2. Z
asądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego zwrotu kosztów postępowania
według przedstawionej faktury.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania, na podstawie
zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk stron i
uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze środków
ochrony prawnej
w zakresie zarzutów dotyczących zadań 4 i 7. Interes we wniesieniu odwołania
wynika z faktu, iż w przypadku uwzględnienia zarzutów podniesionych w odwołaniu Odwołujący
miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca
MAS Sp. z o.o. z siedzibą w Mikołowie. Strony nie zgłosiły zastrzeżeń co do skuteczności
przystąpienia tego wykonawcy do postępowania odwoławczego, nie zgłosiły również opozycji.
Izba postanowiła dopuścić wykonawcę MAS Sp. z o.o. z siedzibą w Mikołowie (dalej:
„Przystępujący”) do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego.
W dniu 12 sierpnia
2024 r. Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym wniósł o:
1. O
ddalenie odwołania jako bezzasadnego.
2. D
opuszczenie i przeprowadzenie dowodu z dokumentów wskazanych w treści uzasadnienia
stanowiska Przystępującego.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, odwołania
wraz z załącznikami, odpowiedzi na odwołanie złożonej przez Zamawiającego wraz z
załącznikami, pisma procesowego z dnia 12 sierpnia 2024 r. złożonego przez Przystępującego
wraz z załącznikami oraz dowodów złożonych przez Zamawiającego podczas rozprawy przed
KIO.
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron i uczestnika postępowania odwoławczego oraz
zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie
i podlegało oddaleniu.
W zakresie podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na dostawy do kopalń JSW S.A. elementów złącznych wysokociśnieniowych
z terminem realizacji 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. Postępowanie zostało podzielone
na 8 części (zadań). Odwołujący złożył oferty w zakresie zadań od 1 do 5 oraz od 7 do 8. W
zakresie zadania nr 8 Odwołujący wskazał podczas posiedzenia, że nie ma zastrzeżeń co do
czynności podjętych przez Zamawiającego i złożonych ofert.
Zgodnie z pkt 16.1 SWZ:
„W celu wyboru najkorzystniejszej oferty zamawiający, po wstępnym badaniu i ocenie ofert,
przeprowadzi jednoetapową, zniżkową aukcję elektroniczną, jeżeli złożono co najmniej 2 oferty
niepodlegające odrzuceniu. W zaproszeniu do aukcji zamawiający poda adres internetowy
platformy, na której aukcja elektroniczna zostanie przeprowadzona oraz szczegółowy opis jej
przeprowadzenia.
”
Zgodnie z pkt 17.1 SWZ:
„Zamawiający przeprowadzi postępowanie z wykorzystaniem „procedury odwróconej”,
przewidzianej w art. 139 PZP, tzn. najpierw dokona badania i oceny ofert, a następnie dokona
kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona w zakresie braku
podstaw do wykluczenia oraz spełnienia warunków udziału w postępowaniu.”
Zgodnie z pkt 10 SWZ Z
amawiający w oparciu o przepis art. 126 ust. 2 ustawy Pzp zażądał
złożenia wraz z ofertą wymienionych w pkt 10 SWZ podmiotowych środków dowodowych,
potwierdzających brak podstaw do wykluczenia wykonawcy z postępowania oraz spełnienie
przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, wskazanych w punkcie 6. oraz 7.1. SWZ.
W podpunkcie 1.8. zawartym we wskazanym powyżej punkcie 10 swz, zamawiający wprowadził
wymóg przedstawienia przez wykonawców podmiotowych środków dowodowych wskazanych
w treści Specyfikacji technicznej, stanowiącej Załącznik Nr 1 do SWZ.
W pkt 3 Specyfikacji technicznej stanowiącej załącznik nr 1 do SWZ Zamawiający wskazał
wykaz podmiotowych środków dowodowych składanych wraz z ofertą.
„3. Wykaz podmiotowych środków dowodowych składanych wraz z ofertą:
3.1. Dokumentacja techniczna bądź techniczno–ruchowa (DTR) oferowanego przedmiotu
zamówienia wraz z rysunkami technicznymi lub karta katalogowa lub rysunek techniczny
oferowanego przedmiotu zamówienia.
3.2. Instrukcja stosowania.
3.3. Dokument wydany przez akredytowaną jednostkę certyfikującą, prowadzącą badania i
ocenę przedmiotu zamówienia, potwierdzający zgodność wykonania przedmiotu zamówienia z
dokumentacją techniczną bądź techniczno–ruchową (DTR), normą: PN–G–32000:2011 lub
wykonaniem równoważnym.
3.4. W przypadku, gdy termin ważności dokumentu wyszczególnionego w pkt 3.3. Specyfikacji
technicznej, będzie upływał przed zakończeniem okresu przewidzianego na wykonanie
zamówienia, wykonawca najpóźniej w dniu następującym po dniu upływu terminu ważności
dokumentu, dostarczy do: Magazynu ZWP przy kopalni JSW S.A., do której dostarczany jest
przedmiot zamówienia oraz Wydziału Przetargów Zakładu Wsparcia Produkcji JSW S.A.
kolejny
dokument, którego okres ważności będzie nie krótszy niż czas pozostały do
zakończenia realizacji zamówienia. W przypadku, gdyby ww. dokument został wydany na
podstawie innej dokumentacji
technicznej bądź techniczno–ruchowej (DTR) niż tej złożonej
wraz z ofertą, wykonawca przedstawi także dokumentację techniczną bądź techniczno–
ruchową (DTR) stanowiącą podstawę wydania dostarczonego dokumentu.
3.5. W przypadku niedopełnienia przez wykonawcę obowiązku wskazanego w pkt 3.4. niniejszej
Specyfikacji technicznej, zamawiający uprawniony będzie do odstąpienia od umowy w terminie
30 dni od powzięcia informacji o okolicznościach uzasadniających odstąpienie. Do zachowania
powyższego terminu wystarczające jest wysłanie we wskazanym powyżej terminie
oświadczenia o odstąpieniu przesyłką poleconą.
3.6. W przypadku oznaczania wyrobów symbolem graficznym, należy do oferty załączyć
czytelne
fotografie, przedstawiające symbole identyfikujące wytwórców oferowanych wyrobów.
3.7. Jeżeli załączone dokumenty nie zostały wydane na rzecz wykonawcy, powinien on
dołączyć oświadczenie podmiotu, na rzecz którego zostały one wydane, że wykonawca
umocowany jest do
korzystania z uprawnień i rozwiązań technicznych, wskazanych w tych
dokumentach, a
dokumenty te nie zostały anulowane lub wycofane. Przedmiotowe
oświadczenie powinno zostać wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert.
3.8. Lista oferowanych pozycji z podaniem nazwy producenta oferowanego materiału.
3.9. W przypadku gdy dokumentacja wymieniona w pkt 3.1. Specyfikacji technicznej nie określa
sposobu cechowania wyrobu wymaganego w pkt 2.3., wykonawca jest zobowiązany złożyć
oświadczenie, w którym wskaże w jaki sposób będzie cechowany oferowany przedmiot
zamówienia.”
Odwołujący nie wniósł w ustawowym terminie odwołania dotyczącego treści dokumentów
postępowania.
W dniu 29
lipca 2024 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o podmiotach
dopuszczonych do Aukcji w przetargu nieograniczonym w tym w zakresie:
a) zadania 4 m.in.:
Odwołującego,
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego K-Tech K.F.,
Centrum Usług Górnicznych Sp. z o.o.,
Przystępującego
b) zadania 7 m.in.:
Odwołującego,
Przystępującego,
- PPHU KAMET Z.C..
Z taką decyzją Zamawiającego nie zgodził się Odwołujący składając odwołanie.
W dniu 1 sierpnia 2024 r. została przeprowadzona Aukcja A/DZ/19508/9743 dotycząca zadań
od 1 do 5. W zadaniach 1, 2, 3 i 5 najniższą cenę w aukcji elektronicznej zaoferował Odwołujący.
W części 4 najniższą cenę zaoferował Przystępujący.
W dniu 2 sierpnia 2024 r. została przeprowadzona Aukcja A/DZ/19508/9744 dotycząca zadań
7 i 8.
W zadaniu 7, którego dotyczy niniejsze postępowanie najniższą cenę w aukcji elektronicznej
zaoferował Przystępujący.
Przedmiotowe postępowanie dotyczyło tego, czy Zamawiający naruszył przepisy ustawy Pzp
poprzez
zaniechanie odrzucenia ofert wykonawców PPHU KAMET Z.C., MAS Sp. z o.o.,
Centrum Usług Górnicznych Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Wielobranżowe K-Tech K.F. oraz
przez prowadzenie postępowania niezgodnie z podstawowymi zasadami prawa zamówień
publicznych, co skutkowało dopuszczeniem do udziału w aukcji z dnia 1 sierpnia 2024 r. oraz z
dnia 2 sierpnia 2024 r. wykonawców, których oferty powinny zostać odrzucone.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że wydając orzeczenie Izba jest związana zakresem
zarzutów podniesionych w odwołaniu. Zarzut stanowi wskazanie czynności bądź zaniechania
przez Zamawiającego czynności, do których jest obowiązany na podstawie ustawy oraz
okoliczności faktyczne wskazujące na naruszenie przepisów prawa. Dodatkowo jak wynika z
orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych
uzasadniających wniesienie odwołania powinno być zawarte już w odwołaniu.
Odnosząc się do zarzutów nr 1, 2 i 4 w pierwszej kolejności Izba wskazuje, że Odwołujący w
odwołaniu nie wskazał, w czym upatruje tego, że dokumenty, do których się odnosi stanowią
przedmiotowe środki dowodowe. Argumentacja ta została podniesiona dopiero podczas
posiedzenia przed KIO.
Zauważyć również należy, że Odwołujący nie kwestionował dokonanej
przez Zamawiającego kwalifikacji do podmiotowych środków dowodowych dokumentów
wskazanych w pkt 3 załącznika nr 1 do SWZ na etapie ogłoszenia o zamówieniu i ogłoszenia
dokumentów postępowania, w związku z czym należy uznać, że podniesiona przez niego
argumentacja jest spóźniona.
Odnosząc się do zarzutu nr 1 Izba wskazuje, że Odwołujący w uzasadnieniu tego zarzutu
poprzestał na gołosłownym stwierdzeniu, że w jego opinii oprawka zaoferowana przez KAMET
jest
przeznaczona do przewodów DN31, ale typu 2ST. Odwołujący powołał się na analizę
rysunku nr AGWO 5.2
, jednak do odwołania nie załączył analizy obrazującej różnice. Przywołał
również numer normy dotyczącej węży, jednak nie przywołał jej postanowień na poparcie
swoich twierdzeń, nie powiązał jej z dokumentami przedłożonymi przez KAMET. Zdaniem Izby
Odwołujący nie podołał ciężarowi wykazania, że oprawka zaoferowana przez KAMET jest
niemożliwa do umieszczenia na przewodzie DN31. Z dowodów przedłożonych przez
Zamawiającego w zestawieniu z dokumentacją postępowania wynika natomiast że oprawka
zaoferowana przez KAMET może być zastosowana na wężu 2SN DN31. Potwierdza to dowód
nr 4 zawierający korespondencję mailową wraz z załącznikiem graficznym, z których wynika
możliwość zastosowania węży 2SN bez skórowania, jak również dowód nr 3, w którym
wskazano średnice na wzmocnieniu i średnice zewnętrzne węży wzmocnionych. Odwołujący,
na którym spoczywał ciężar dowodu w zakresie podniesionych zarzutów nie przedłożył dowodu
przeciwnego do dowodów przedłożonych przez Zamawiającego.
Również w zakresie zarzutu nr 2 Odwołujący wskazał, że dokumenty przedłożone przez
Przystępującego, Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
K-Tech K.F.
nie spełniały wymogu dokumentu potwierdzającego zgodność wykonania
przedmiotu zamówienia z dokumentacją techniczną bądź techniczno-ruchową (DTR), normą
PN-G-
32000:2011. Uzasadnienie tego zarzutu Odwołujący ograniczył do zacytowania
stanowiska Polskiego Centrum Akredytacji
dotyczącego zakresu nadzoru tego podmiotu nad
działalnością jednostki certyfikującej wyroby. Nie odniósł on jednak tego stanowiska do
dokumentów przedłożonych przez wskazane podmioty. Nie podał które dokumenty nie
spełniają warunku wydania ich przez akredytowane jednostki certyfikujące. Jak wynika z
dokumentacji postępowania wykonawcy wskazani przez Odwołującego przedłożyli certyfikaty
wydane przez akredytowane jednostki certyfikujące tj. J.S. Hamilton Poland Sp. z o.o. z siedzibą
w Siemianowicach Śląskich oraz Główny Instytut Górnictwa. Z przedłożonych certyfikatów
wynika, że podstawą ich wydania była norma PN-G-32000:2011 Podczas rozprawy
Odwołujący podniósł, że nie kwestionuje on uprawnień posiadanych przez J.S. Hamilton Poland
Sp. z o.o. z siedzibą w Siemianowicach Śląskich oraz Główny Instytut Górnictwa, zaś w jego
ocenie dokumenty przedłożone przez wskazanych wykonawców nie zostały wydane w ramach
działalności objętej akredytacją. Izba wskazuje, że argumentacja te nie znalazła się w złożonym
odwołaniu. Odwołujący nie przedłożył również żadnego dowodu na potwierdzenie swojego
stanowiska, poprzestając na gołosłownym stwierdzeniu. Izba wskazuje, że Zamawiający na
potwierdzenie, że norma PN-G-32000:2011 wchodzi w skład zakresu objętego akredytacją
przedłożył dowód nr 1 Izba wskazuje również, że Zamawiający wymagał dokumentu wydanego
przez akredytowaną jednostkę certyfikującą, prowadzącą badania i ocenę przedmiotu
zamówienia, a nie dokumentu akredytowanego.
Odnosząc się do zarzutu nr 4 Izba wskazuje, że jak wynika z przedłożonego przez
Zamawiającego dowodu nr 2 w dniu 12 sierpnia 2024 r. wezwał on Centrum Usług Górniczych
Sp. z o.o. na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełnienia oferty o dokument zgodnie
z pkt 3.7 Specyfikacji technicznej. W dniu 14 sierpnia 2024 r. tj. w terminie wyznaczonym przez
Zamawiającego wezwany wykonawca przedłożył oświadczenie M-TECH Sp. z o.o. z siedzibą
w Rybniku, z którego wynika, że jest on umocowany do korzystania z uprawnień i rozwiązań
wskazanych w dokumentach wymaganych przez Zamawiającego oraz stanowiących załącznik
do oferty złożonej w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu. Z oświadczenia
wynika również, że dokumenty te nie zostały anulowane, ani wycofane. Zgodnie z art. 128 ust.
1 ustawy Pzp:
„1. Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych
środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są
one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich
złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że:
wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.”
W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający wezwał Centrum Usług Górniczych Sp. z o.o.
do złożenia dokumentu potwierdzającego spełnienie pkt 3.7 Specyfikacji technicznej, wezwany
wykonawca żądany dokument przedłożył, w związku z czym odwołanie również w tym zakresie
nie zasługiwało na uwzględnienie.
Odnosząc się do zarzutu nr 3 Izba wskazuje, że Odwołujący zarówno w podniesionym zarzucie,
jak i jego uzasadnieniu podał jedynie, że pełnomocnictwo załączone przez Przystępującego
datowane na 08 grudnia
2023r. jest opatrzone błędnym podpisem kwalifikowanym. Odwołujący
wskazał, że weryfikacja dokumentu załączonego do przetargu przeprowadzona na stronie
że wynik weryfikacji dokumentu jest nieprawidłowy, a co za
tym idzie dokument jest
nieważny. Z powyższego Odwołujący wywiódł, że oferta
Przystępującego jest niekompletna. Izba wskazuje, że Odwołujący twierdzenia swojego nie
poparł żadnym dowodem. Nie przedłożył chociażby wydruku potwierdzającego negatywny
wynik weryfikacji podpisu. Zauważyć należy, że sporne pełnomocnictwo udzielone panu R.Z.
zostało udzielone przez dwie osoby J.S. oraz I.N.-B.. Podpisy jak wskazał Odwołujący zostały
złożone 8 grudnia 2023 r. Certyfikat kwalifikowanego podpisu elektronicznego Jarosława Soka
posiada ważność od 7 listopada 2022 r. do 6 listopada 2025 r. Certyfikat kwalifikowanego
podpisu elektronicznego I.N.-B.
posiadał ważność od 31 marca 2021 r. do 30 marca 2024 r. W
związku z powyższym oba certyfikaty w momencie udzielania pełnomocnictwa były ważne. Izba
zauważa, że Odwołujący w odwołaniu nie podał, czy uzyskał wynik negatywny weryfikacji obu
złożonych podpisów, czy jednego z nich. Co więcej jak wskazał sam Odwołujący weryfikacji
dokonywał na stronie, która jak słusznie zauważył w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający,
służy sprawdzeniu statusu podpisu elektronicznego na dokumencie, który otrzymano z
jednostki K
rajowej Administracji Skarbowej (KAS) lub Ministerstwa Finansów. Niewątpliwie
spornego pełnomocnictwa nie można zaliczyć do takich dokumentów. Mając na uwadze
powyższe Odwołujący nie podołał wykazaniu, że doszło do zarzucanego przez niego
naruszenia przepisów ustawy Pzp.
Odnosząc się do zarzutu nr 6 Izba wskazuje, że Odwołujący wskazał na zaniechanie odrzucenia
przez Zamawiającego ofert złożonych przez Przystępującego, KAMET oraz Centrum Usług
Górniczych, których treść jego zdaniem jest niezgodna z warunkami zamówienia co
doprowadziło do realizacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem
zasad konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zdaniem Odwołującego dokonanie
przez Zamawiającego oceny ofert zgodnie z pkt 16.9. SWZ, który stanowi, że: Zamawiający po
zamknięciu aukcji elektronicznej dokona oceny ofert w oparciu o kryterium oceny ofert
wskazane w punkcie 15. SWZ, z uwzględnieniem wyników aukcji elektronicznej, miałoby być
wadliwe. Zgodnie z art. 238 ustawy Pzp ocena ofert
następuje po zamknięciu aukcji
elektronicznej
(„Zamawiający po zamknięciu aukcji elektronicznej dokonuje oceny ofert w
oparciu o kryteria oceny ofert wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu i w dokumentach
zamówienia, z uwzględnieniem wyników aukcji elektronicznej”). Tym samym zarzut
Odwołującego nie znajduje oparcia w przepisach ustawy Pzp, albowiem działanie
Zamawiającego jest zgodne z jej postanowieniami. Jak wskazano powyżej Odwołujący nie
podołał wykazaniu, jakoby wyżej wymienieni wykonawcy złożyli oferty niezgodne z warunkami
zamówienia, w związku z czym Zamawiający prawidłowo dopuścił ich do udziału w aukcjach.
Mając na uwadze powyższe w ocenie Izby Zamawiający nie dopuścił się naruszenia
wskazanych przez Odwołującego przepisów ustawy Pzp, a w konsekwencji również
podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych wskazanych w zarzucie nr 5.
Reasumując Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, a w działaniach
Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b) i d) w zw. z § 8
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze zmianami), orzekając
w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania odwoławczego stronę przegrywającą, czyli
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………..