Sygn. akt: KIO 2757/24
WYROK
Warszawa, dnia 29 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Adriana Urbanik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 2 sierpnia 2024 r. przez
wykonawcę SIETOM sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
w postępowaniu prowadzonym przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego wykonawcy DKS Sp. z o.o. z siedzibą
w Kowalach
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę SIETOM sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
SIETOM sp. z o.o.
z siedzibą w Gdańsku tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną
przez
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika;
zasądza od odwołującego SIETOM sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
(ul. Rakietowa 22, 80-
298 Gdańsk) na rzecz zamawiającego Państwowego
Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (
ul. Żelazna 59A, 00-848 Warszawa)
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy),
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez Państwowe
Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………….…
Sygn. akt: KIO 2757/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego pn.
„Zakup sprzętu peryferyjnego do obsługi systemu EZD RP dla PGW
WP", nr referencyjny: V.ROZ.2710.19.2024,
zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 16.04.2024 r. pod nr Dz.U. S: 75/2024
222142-2024 przez
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, ul. Żelazna 59A, 00-
848 Warszawa,
reprezentowane przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki
Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, adres
do doręczeń: ul. Norwida 34, 50-950 Wrocław, zwany dalej „Zamawiającym”.
Do wyżej wymienionego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
zastosowanie
mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), dalej „ustawy Pzp”.
Dnia 02.08.2024 r.
(wpływ w wersji elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym
za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) odwołanie złożył wykonawca
SIETOM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Rakietowa 22, 80-298 Gdańsk,
zwany dalej
„Odwołującym”, wobec czynności Zamawiającego w zakresie części nr 2
zamówienia - Dostawa i serwis drukarek kodów kreskowych, czytników kodów kreskowych
oraz dostawa materiałów eksploatacyjnych, polegających na:
1) czynności badania ofert pod kątem zgodności z wymaganiami specyfikacji
warunków zamówienia (dalej: „SWZ”) oferty Wykonawcy DKS Sp. z o.o., ul. Energetyczna 15,
80-180 Kowale (dalej:
„DKS”) w zakresie zaoferowanej drukarki kodów kreskowych Model:
Godex G500, Numer: GP-G500-UES - 011-G50EH2-004;
2) nieprawidłowym wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez DKS w Części
2 z
amówienia, pomimo że oferta ta nie powinna zostać uznana za najkorzystniejszą
w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
3) zaniechaniu odrzucenia oferty DKS jako oferty, której treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia;
4) zaniechaniu wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego pomimo tego,
iż oferta Odwołującego była najkorzystniejsza w Części 2 zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 pkt 1 - 3 ustawy
Pzp przez naruszenie zasady nakazującej prowadzenie
postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców oraz w sposób przejrzysty i proporcjonalny, a także naruszenie
innych pozostających w związku z art. 16 pkt 1 - 3 ustawy Pzp przepisów:
2) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp przez zaniechanie zastosowania tego przepisu
polegające na niezasadnym stwierdzeniu, że oferta złożona przez DKS w Części nr 2
z
amówienia jest zgodna z warunkami zamówienia, co doprowadziło do nieuzasadnionego
stwierdzenia,
że oferta DKS nie powinna zostać odrzucona w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
3) art. 239 ust. 1 ustawy
Pzp przez jego niewłaściwe zastosowanie polegające na
zaniechaniu dokonania czynności wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej
w p
ostępowaniu w ramach Części nr 2 zamówienia, pomimo że oferta Odwołującego jest
zgodna z warunkami zamówienia i jest ofertą najkorzystniejszą w świetle przepisów ustawy
Pzp i treści SWZ.
Odwołujący wniósł o:
− unieważnienie czynności badania i oceny ofert;
− dokonania ponownego badania i oceny ofert dla Części 2 zamówienia – oraz dokonania
odrzucenia oferty DKS na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako niezgodnej
z warunkami zamówienia oraz wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej
dla Części 2 zamówienia w wyniku ponownego badania i oceny ofert;
− zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania, w tym
kosztów reprezentacji według przedstawionych na rozprawie faktur i rachunków.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał w szczególności:
„(…) (5) Odwołujący nie zgadza się z powyższym rozstrzygnięciem wskazując, iż stanowi ono
konsekwencję błędnego badania i oceny oceny ofert, sprzecznej z ustawą Pzp oraz zasadami
i warunkami określonymi przez zamawiającego w SWZ. Zamawiający w sposób całkowicie
dowolny dokonał badania ofert, nie badając szczegółowo podmiotowych środków
dowodowych oraz innych dokumentów i oświadczeń złożonych przez DKS.
II. Merytoryczne uzasadnienie zarzutów
(1) Zgodnie z art. 239 ustawy Pzp zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. To czynność, która jest
wynikiem wcześniejszego rzetelnego i zgodnego z przepisami ustawy Pzp badania ofert pod
kątem ich zgodności m.in. z wymaganiami Zamawiającego określonymi w dokumentach
postępowania.
(2) W tym zakresie podkreślić należy znaczenie przepisu art. 99 ust. 1 ustawy Pzp zgodnie
z którym zamawiający zobowiązany jest bezwzględnie do opisania przedmiotu zamówienia
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie
oferty.
Nadto, opis ten powinien umożliwić Zamawiającemu weryfikację i porównanie poziomu
oferowanego wykonania
przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych
w ofertach.
(3) Głównym ograniczeniem w zakresie opisu przedmiotu zamówienia są naczelne zasady
sformułowane przez ustawodawcę w art. 16 ustawy Pzp, które wskazują na konieczność
dokonywania wszelkich czynności w procedurze udzielenia zamówienia z poszanowaniem
zasady równego traktowania wykonawców, obiektywizmu oraz przejrzystości.
(4) W niniejszym postępowaniu zamawiający określił bardzo szczegółowo i konkretnie
wymagania co do parametrów technicznych jakim winien odpowiadać oferowany przedmiot
zamówienia.
(5) Zgodnie z z załącznikiem nr 7 do SWZ Zamawiający wymagał aby drukarka kodów
kreskowych:
Posiadała metodę wydruku termotransferową,; waga max. 2,5 kg; komunikacja
USB min. 2.0 oraz Ethernet minimum 10/100 Mbps.
(6) Mając na uwadze powyższe, Odwołujący wskazuje że na obecnym etapie nie kwestionuje
opisu przedmiotu
zamówienia, bowiem został on ustalony przez zamawiającego w SWZ i jest
obowiązujący. Natomiast, odwołujący wskazuje że odpowiedzialność za opis przedmiotu
zamówienia, co w konsekwencji istotnie wpływa na należyte przeprowadzenie czynność
badania i oceny złożonych ofert w niniejszym postępowaniu ponosi wyłącznie zamawiający –
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we
Wrocławiu. W szczególności odpowiedzialność ta wyrażać się powinna w precyzyjnym
i szczegółowym badaniu ofert, w tym podmiotowych środków dowodowych, oświadczeń
i innych dokumentów złożonych w postępowaniu. Wynika to bowiem wprost z zasady
przejrzystości prowadzonego postępowania. Zamawiający nie może bowiem poprzez tak
ogólne kryteria dokonywać wyboru oferty w sposób całkowicie dowolny i pozbawiony
jakiejkolwiek
kontroli ze strony uczestników postępowania.
(7) W związku z tym, zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp ustawy Pzp należy uznać za
zasadny. Nadto wskazać należy, że przepis ten służy Zamawiającemu do weryfikacji i swoistej
selekcji ofert, które nie spełniają wymagań Zamawiającego określonych w dokumentach
postępowania. Zamawiający jest zobowiązany do przestrzegania nadrzędnych zasad
wynikających z przepisów ustawy Pzp, w szczególności zasady równego traktowania
wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji (art. 16 Pzp).
(8) W niniejszym postępowaniu Zamawiający był w posiadaniu wiedzy, przed czynnością
wyboru oferty
najkorzystniejszej, że zaoferowana przez Wykonawcę drukarka Godex G500,
Numer: GP-G500-UES - 011- G50EH2-
004 nie spełnia wymagań Zamawiającego w zakresie
wagi, określonej w opisie przedmiotu zamówienia jako maksymalnej 2,5 kg. Odwołujący
wskazał na tę niezgodność w treści pisma z dnia 14 czerwca 2024 roku przekazanego
Zamawiającemu. Na potwierdzenie tego faktu w treści dokumentu wskazano na tabele
parametrów technicznych, które w wycinku dotyczącym wagi przedmiotu zamówienia
potwierdzają, że waga urządzenia bez materiałów eksploatacyjnych to 2,72 kg bez materiałów
eksploatacyjnych, którymi wg producenta, ale i Zamawiającego są taśmy termotransferowe
i etykiety. Ponadto należy podkreślić, że oprócz informacji wskazanych w samej treści pisma
Zamawiający otrzymał od Odwołującego, jako załączniki do pisma, również pliki pdf
o nazwach: „Brochure_Godex_G500_EN-3” oraz „G500-UM-EN-1”, które jednoznacznie
potwierdzają brak spełniania przez zaoferowane urządzenie wymagań Zamawiającego,
jednoznacznie określonych co do maksymalnej wagi urządzenia. Drukarka jednak, na swoim
wyposażeniu, po jej wyjęciu z opakowania posiada tzw. gilzę (tekturowa rolka) która służy do
nawijania zamontowanej już taśmy transferowej. Gilza tak jak i zasilacz stanowią integralną
część urządzenia, czego nie wyłączył Zamawiający z opisu przedmiotu Odwołującego wynika,
że przedmiot zamówienia zgodny z opisem przedmiotu zamówienia, zawierający komplet
niezbędnych elementów, zapewniających prawidłowe funkcjonowanie drukarki wynosi ponad
2,5 kg. W ocenie Odwołującego wymóg dotyczący wagi maksymalnej urządzenia należy,
również na bazie przyjętego orzecznictwa, odczytywać literalnie (wyrok KIO z dnia 10 marca
2020 r., sygn.. akt KIO 377/20). Jednocześnie wymóg wagi maksymalnej należy traktować
w kontekście kompletnego urządzenia gotowego do pracy (bez materiałów eksploatacyjnych).
Należy wskazać, że zgodnie ze stanowiskiem producenta przedmiot zamówienia zawiera
również akcesoria, które nie stanowią materiałów eksploatacyjnych, a integralne elementy
urządzenia zapewniające jego prawidłowe, zgodne z przeznaczeniem działanie.
Dowód nr 1: Dokumenty złożone przez Odwołującego.
(9) Odwołujący przyznaje, że Zamawiający nie pozostał obojętny na przekazaną informację
i wezwał wykonawcę DKS do złożenia wyjaśnień treści oferty, w zakresie części nr 2
Zamówienia co do wagi oferowanego przedmiotu zamówienia. DKS dokonują wyjaśnienia
wskazał
na
posiadane
dokumenty
m.in.
pliki
o
nazwie
„1.2_brochure_godex_g500_pl”(dalej: plik nr 1) oraz „1_3_Oświadczenie_producenta” (dalej:
plik nr 2). Należy wskazać, że w pliku nr 1 DKS wskazał, że waga drukarki bez materiałów
eksploatacyjnych wynosi to 2,5 kg, jednak
informacja ta została podważona przez DKS treścią
dokumentu
– plik nr 2. Oświadczenie producenta wyraźnie stanowi, że broszury
przygotowywane na inne rynki, są sporządzane w taki sposób aby dopasować się do danego
rynku. W ocenie odwołującego, w takim stanie faktycznym można poddać wątpliwość co do
rzetelności takiego oświadczenia. Być może taka informacja dotyczy tylko wagi urządzenia na
potrzeby prowadzonego postępowania.
Dowód nr 2: dokumenty złożone przez DKS.
(10) Ponadto z załączonych dokumentów wynika, iż zaoferowany przez DKS model
przedmiotu zamówienia posiada różne możliwości konfiguracji interfejsów. USB 2.0 oraz USB
2.0 z Ethernet USB 2.0 Serial port: RS-232 (DB-9) IEEE 802.3 10/100 Base-Tx Ethernet port
(RJ-45).
Wyraźnie należy wskazać, że nie jest możliwe aby urządzenia zawierające większą
liczbę interfejsów (a taie rozwiązanie prezentuje zaoferowany model przedmiotu zamówienia
przez DKS) miało taką samą wagę jak wersja z mniejszą ilością zastosowanych rozwiązań.
Jednoznacznie należy zatem wskazać, że waga urządzenia wskazana przez DKS ma jedynie
charakter poglądowy. Takie stanowisko odwołującego znajduje potwierdzenie w oświadczeniu
producenta, wskazanym w broszurze/instrukcji
zaoferowanego urządzenia, które stanowi, że
„Zgodność ze specyfikacjami drukarek dla małych etykiet zależy od zmiennych, takich jak typ
etykiety, grubość etykiety, odstępy między etykietami i materiał podkładu etykiety. GoDEX
z przyjemnością przetestuje niestandardowe materiały, które są wyzwaniem ze względu na
min. długość i maks. szybkość druku.” Takie stanowisko producenta, w ocenie Odwołującego,
potwierdza tezę o poglądowym charakterze wagi określonej w dokumentach dotyczących
urządzenia.
(11) W związku z powyższym Odwołujący domaga się przede wszystkim zobowiązania
zamawiającego do dokonania badania oferty DKS z zachowaniem zasady równego
traktowania Wykonawców oraz rzeczywistych i określonych jednoznacznie wymagań
w SWZ.
”.
Zamawiający w dniu 05.08.2024 r. (przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
za pomocą platformy zakupowej) wezwał wraz kopią odwołania, uczestników postępowania
do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił pismem
z 06.08.2024 r.
przystąpienie (wpływ w wersji elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym
za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) w dniu 07.08.2024 r.
wykonawca DKS Sp.z o.o., ul. Energetyczna 15, 80-180 Kowale, zwany dalej
„Przystępującym”. Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia Przystępującego do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
W dniu 12.08.2024 r.
odpowiedź na odwołanie złożył środkami komunikacji
elektronicznej Zamawiający, w której wniósł o oddalenie odwołania wniesionego przez
Odwołującego w całości i zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego zwrotu
kosztów postępowania odwoławczego według norm przepisanych.
W uzasadnieniu
odpowiedzi na odwołanie Zamawiający podał w szczególności:
„(…) W ocenie Zamawiającego, podniesione przez Odwołującego się zarzuty są całkowicie
bezzasadne zarówno z prawnego, jak i faktycznego punktu widzenia - tym samym nie mogą
stanowić podstawy dla uwzględnienia wniosków odwołującego. Czynności badania ofert pod
kątem zgodności z wymaganiami specyfikacji warunków zamówienia zostały przeprowadzone
prawidłowo, a złożona przez DKS Sp. z o.o. oferta odpowiadała wymogom SWZ, w związku
z czym Zamawiający wnosi o oddalenie odwołania w całości.
Zgodnie z treścią Specyfikacji Warunków Zamówienia Zamawiający wymagał w zakresie
części nr 2 Zamówienia dostawy m.in. drukarki kodów kreskowych o wadze maksymalnej 2,5
kg, posiadającą metodę wydruku termotransferową, komunikację USB min. 2.0 oraz Ethernet
minimum 10/100 Mbos
– załącznik nr 7 do SWZ – Opis przedmiotu zamówienia.
Zamawiający prawidłowo przeprowadził badanie ofert oraz dokonał ich prawidłowej oceny,
w szczególności zgodnej z wymogami PZP oraz zasadami i warunkami określonymi przez
Zamawiającego w SWZ. Zamawiający szczegółowo zbadał podmiotowe środki dowodowe
oraz wszelkie pozostałe dokumenty jak i oświadczenia złożone przez DKS Sp. z o.o. oraz
pozosta
łych uczestników Postępowania.
Zamawiający nie zgadza się z zarzutem Odwołującego się jakoby zaoferowana przez DKS
Sp. z o.o. drukarka Godex G500, Numer: GP-G500-UES - 011-G50EH2-
004 nie spełnia ww.
wymagań Zamawiającego w zakresie wagi.
Wobec zgłoszonych przez Odwołującego się w piśmie z dnia 24 czerwca 2024 r. zarzutów dot.
wagi ww. drukarki, Zamawiający wezwał DKS Sp. z o.o. do złożenia wyjaśnień treści oferty,
w zakresie części nr 2 Zamówienia co do wagi oferowanego przedmiotu zamówienia.
W przekazanych w piśmie z dnia 1 lipca 2024 r. wyjaśnieniach DKS Sp. z o.o. przedłożyła
m.in. pliki pdf o nazwie „1.2_brochure_godex_g500_pl”(dalej: plik nr 1) oraz
„1_3_Oświadczenie_producenta” (dalej: plik nr 2), z którego treści wynika, że waga drukarki
bez materiałów eksploatacyjnych wynosi to 2,5 kg. W oświadczeniu producenta wyjaśnione
zostało, iż waga ta jest właściwa dla urządzeń oferowanych na rynku europejskim, a zatem dla
urządzenia zaoferowanego w niniejszym Postępowaniu. Wyjaśnione zostało przy tym, iż na
stronach internetowych mogą widnieć informacje o innej wadze przedmiotowego produktu,
jednakże dot. one produktów oferowanych poza rynek europejski.
Zamawiający nie widzi podstaw do podważania dokumentów producenta drukarki,
potwierdzających rzeczywistą wagę oferowanego urządzenia, w szczególności zastrzeżenie,
iż broszury przygotowywane na inne rynki, są sporządzane w taki sposób aby dopasować się
do
danego rynku. Stwierdzenie to dotyczy dostosowania do lokalnych rynków broszury
producenta, i w żadnym zakresie nie kwestionuje wskazania, iż maksymalna waga drukarki
bez materiałów eksploatacyjnych wynosi 2,5 kg. Zamawiający przychyla się przy tym do
wnio
sków dowodowych Przystępującego o przeprowadzenie dowodu z:
oświadczenia producenta drukarki kodów kreskowych Model: Godex G500, Numer: GP-
G500-UES - 011-G50EH2-
004 potwierdzającego jej wagę w wysokości 2,5 kg (przedłożonego
przez Przystępującego Zamawiającemu w toku Postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego),
a także do wniosku o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z:
przeprowadzenia ważenia na rozprawie przed składem orzekającym Krajowej Izby
Odwoławczej drukarki kodów kreskowych GoDEX G500 Numer: GP-G500-UES-011-
G50EH2-004, celem wykazania
faktu zaoferowania przez Przystępującego urządzenia
o wadze odpowiadającej warunkom zamówienia, a co za tym idzie braku podstaw
do odrzucenia oferty Przystępującego.
Końcowo Zamawiający zwraca uwagę, iż oczekiwanie ze strony SIETOM Sp. z o.o., aby
do wagi drukarki dodawać wagę materiałów eksploatacyjnych i rolek tekturowych
dostarczanych wraz taśmami etykiet jest całkowicie niesłuszne i chybione. W tym miejscu
należy wyjaśnić, iż w drukarkach kodów kreskowych będących przedmiotem Zamówienia
stosuje
się taśmy etykiet oraz taśmy żywicowo-woskowe o różnych długościach. Od ich
długości zależy zaś waga tych materiałów eksploatacyjnych. Rolki etykiet występują
w długościach od 70 m do 300 m, w związku z czym ich waga znacznie się różni – im dłuższa
rolka tym jest ona cięższa. Reasumując powyższe, waga materiałów (taśm, folii, tekturowych
tulei) nie jest związana z oferowanym urządzeniem ani producentem. Dlatego nie należy
do
dawać do wagi drukarki, jak i całego sprzętu, wagi ww. materiałów. Zastosowanie wagi
materiałów łącznie z wagą oferowanych urządzeń (także przez spółkę SIETOM Sp. z o.o.),
byłoby sprzeczne z podstawowymi zasadami logiki prowadząc do zdyskwalifikowania
wszystkich oferent.
W tym stanie rzeczy stwierdzić należy, iż podniesione przez Odwołującego
się zarzuty są w całości bezzasadne, w związku z czym Zamawiający wnosi jak w petitum
niniejszej odpowiedzi o oddalenie w całości odwołania SIETOM Sp. z o.o.”.
W dniu 13.08.2024 r. Przystępujący złożył pismo procesowe (wpływ w wersji
elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki
podawczej - ePUAP)
, w którym podał w szczególności:
„Przystępujący do stanowiska przedstawionego w przystąpieniu z dnia 6.08.2024 r. pragnie
dodać, iż wbrew twierdzeniom Odwołującego brak jest podstaw do zaliczenia do wagi
urządzenia wagi glizy oraz zasilacza. Waga urządzenia wskazana przez producenta obejmuje
bowiem samą wagę drukarki bez w/w elementów. Skoro zatem producent urządzenia określa
jego wagę bez uwzględnienia wskazanych elementów, zaś Zamawiający w treści warunków
zamówienia wymaga, aby dostarczona przez wykonawcę drukarka kodów kreskowych ważyła
2,5 kg, to należy uznać, iż wymagał aby waga oferowanego urządzenia była zgodna z danymi
technicznymi producenta, tj. wynosić 2,5 kg bez uwzględnienia wagi glizy oraz zasilacza.
Powyższe jest przy tym uzasadnione również ze względu na fakt, iż w/w elementy stanowią
dodatkowe akcesoria, które nie są na stałe wmontowane do urządzenia, a co za tym idzie nie
mają wpływu na jego wagę całkowitą. Elementy te mają przy tym charakter wymienny, a co za
tym idzie mogą zostać zastąpione elementami o innej wadze, co również uzasadnia brak
podstaw do uwzględnienia ich w wadze całkowitej urządzenia.”.
W dniu 27.08.2024 r. podczas rozprawy,
w szczególności:
Odwołujący podtrzymał stanowisko jak w odwołaniu, wniósł o uwzględnienie odwołania
i zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, złożył fakturę VAT na kwotę
600 zł tytułem kosztów wynagrodzenia pełnomocnika. Złożył dowody:
a)
4 świadectwa wzorcowania wystawione przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar
w Gdańsku Laboratorium Masy i Długości w odniesieniu do wagi drukarki etykiet
GODEX G-500 (U,E,S); PN 011-G50EH2-004 wraz z wynikami przeprowadzonego
wzorcowania na potwierdzenie faktu wagi drukarki w
różnych konfiguracjach, jednak
bez opakowania i w takim ukompletowaniu, jakie przychodzi do Zamawiającego:
świadectwo nr OUM6.6W1.473.1944.2024: waga bez materiałów
eksploatacyjnych, bez gilzy
na kalkę termotransferową i bez zasilacza
(2,5 kg + 0,008 kg);
świadectwo nr OUM6.6W1.473.1942.2024: waga bez materiałów
eksploatacyjnych i z zasilaczem (2,5 kg + 0,488 kg);
świadectwo nr OUM6.6W1.473.1947.2024: waga bez materiałów
eksploatacyjnych, bez gilzy
na kalkę termotransferową i z zasilaczem (2,5 kg
+ 0,457 kg);
świadectwo nr OUM6.6W1.473.1946.2024: waga bez materiałów
eksploatacyjnych (z
gilzą i z zasilaczem jak oświadczył na rozprawie) (2,5 kg
+ 0,040 kg),
b) print screen ze strony internetowej Godex na potwierdzenie faktu zmiany broszury
po dacie wpłynięcia pisma Odwołującego do Zamawiającego na temat niezgodności
oferty Przystępującego z warunkami zamówienia w przedmiocie wagi drukarki,
c)
wydruk ze stron internetowych 3 sklepów (PHU FelixCom, SaleSystems Sprzedaż
Serwis Wdrożenia, Elzab) z ofertą oferowanej przez Przystępującego drukarki
Godex G500
na potwierdzenie faktu, że również w tych ofertach podano wagę
drukarki 2,72 kg,
d)
z ważenia drukarki na potwierdzenie wagi drukarki w różnych konfiguracjach,
zarówno na wadze przez siebie dostarczonej jak i wadze Przystępującego, na co
Przystępujący wyraził zgodę. Ważona jest drukarka, z wałkiem i trzpieniami gilzy.
Na wadze Przystępującego pomiar: 2,530 kg. Na wadze Odwołującego pomiar:
2,534 kg,
e) z otwarcia paczki wraz z faktur
ą, wydaniem zewnętrznym, zamówioną drukarką,
która została zamówiona bezpośrednio w oficjalnej dystrybucji polskiej tego sprzętu
na potwierdzenie faktu co wchodzi w skład ukompletowania tej drukarki i że w jej
skład wchodzą prowadnice na gilzę oraz uchwyt na rolkę, jak również sama gilza
oraz zasilacz. Nie chodzi o to, że zasilacz stanowi integralną część, która powinna
być wykazana w wadze 2,5 kg;
Zamawiający podtrzymał stanowisko jak w odpowiedzi na odwołanie, wniósł o oddalenie
odwołania i zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, złożył fakturę VAT
na kwotę 3 600 zł tytułem kosztów wynagrodzenia pełnomocnika. Wniósł
o przeprowadzenie dowodu
na potwierdzenie wagi drukarki w różnych konfiguracjach:
a)
zważenia drukarki Odwołującego bez prowadnicy na gilzę i uchwytu na rolkę na
wadze Odwołującego. Wynik pomiaru 2,440 kg,
b)
zważenia drukarki Odwołującego z prowadnicą na gilzę i uchwytem na rolkę na
wadze Odwołującego. Wynik pomiaru 2,494 kg;
Przystępujący poparł stanowisko Zamawiającego, a także wniósł o oddalenie odwołania,
złożył dowód na potwierdzenie wagi drukarki w różnych konfiguracjach:
a)
z dokonania ważenia drukarki (nie posiada w swoim wnętrzu gilzy, bez prowadnic
do gilzy i taśmy, i bez zasilacza. Oświadczył, że w takim stanie drukarka bez
wymienionych materiałów stanowi podstawę wykazanej wagi 2,5 kg. Na wadze
odnotowano 2,440 kg.
Przeprowadzono ważenie dodatkowe z uwzględnieniem
trzpieni do gilzy - wynik pomiaru: 2,495 kg,
b)
zważenie drukarki Przystępującego na wadze Odwołującego. Wynik pomiaru:
2,442 kg (drukarka bez prowadnicy na gilz
ę i uchwytu na rolkę).
Skład
orzekający
Krajowej
Izby
Odwoławczej
po
zapoznaniu
się
z przedstawionymi
w postępowaniu odwoławczym dowodami, po wysłuchaniu
oświadczeń, jak i stanowisk stron, Przystępującego, złożonych ustnie do protokołu
w toku posiedzenia i
rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp, zaś wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniający
do jego złożenia.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 ustawy Pzp, dopuścił
w niniejszej sprawie dowody
zawnioskowane w toku postępowania odwoławczego,
z dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia nadesłanej przez Zamawiającego.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowisko wynikające ze złożonych pism, to jest odwołania, odpowiedzi na odwołanie,
pisma procesowego Przystępującego oraz stanowiska i oświadczenia stron i Przystępującego,
złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów, stwierdzić należy,
że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba dokonała następujących ustaleń:
Zgodnie z treścią Specyfikacji Warunków Zamówienia, dalej „SWZ”, załącznikiem nr 7
do SWZ
– „Opis przedmiotu zamówienia”, dalej „OPZ”, Zamawiający wymagał w zakresie
części nr 2 zamówienia w szczególności dostawy drukarki kodów kreskowych o wadze
maksymalnej 2,5 kg.
Przystępujący zaoferował w ofercie w zakresie części 2 zamówienia (Formularz
asortymentowo-cenowy)
w szczególności drukarkę kodów kreskowych Producent: Godex
International Co., Ltd.; Model: Godex G500; Numer produktu: GP-G500-UES - 011-G50EH2-
Pismem z dnia 14.06.2024 r. Odwołujący zgłosił wątpliwości co do spełniania
warunków zamówienia przez zaoferowaną przez Przystępującego drukarkę kodów
kreskowych
, a w szczególności podał: „W przywołanych oficjalnych dokumentach producenta
znajduje się informacja na temat wagi urządzenia, zgodnie z którą waga drukarki Godex G500
wynosi 2,72 kg (bez materiałów eksploatacyjnych), w związku z tym waga jest większa niż
wymagana przez Zamawiającego, która została określona jako maksymalnie 2,5 kg.”.
Pismem z dnia 27.06.2024 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do wyjaśnień
treści oferty w zakresie spełnienia parametru wagi maksymalnie 2,5 kg przez zaoferowaną
drukarkę kodów kreskowych.
W piśmie z dnia 01.07.2024 r. Przystępujący złożył wyjaśnienia: „w odpowiedzi
na Państwa wezwanie z dnia 27.06.2024 r. do złożenia wyjaśnień w sprawie wagi
zaproponowanego urządzenia GoDEX G500 (numer produktu: GP-G500-UES-011-G50EH2-
004) informujemy, że waga zaproponowanego urządzenia wynosi 2,5 kg bez materiałów
eksploatacyjnych.
Różnice w wadze urządzenia pojawiające się na stronach internetowych dla
różnych regionów świata mogą wynikać ze specyfiki lokalnych rynków. Zaproponowane
urządzenie pochodzi z oficjalnego kanału dystrybucyjnego w Europie. Na potwierdzenie w/w
informacji dołączamy oświadczenie wystawione przez Godex Europe GmbH, który jest
odpowiedzialny za dystrybuuję produktów GoDEX w Europie, oraz folder zaproponowanego
urządzenia.”. W załączniku do przedmiotowego pisma –„Seria G500 Specyfikacjia Drukarki”
(broszura)
podano w szczególności: „Waga 5.51 lbs (2.5 Kg), bez materiałów
eksploatacyjnych
”, zaś na końcu tamże podano: „* Specyfikacja może ulec zmianie bez
powiadomienia. Wszystkie nazwy firm i/lub produktów są znakami towarowymi i/lub
zastrzeżonymi
znakami
handlowymi
odpowiednich
producentów.
Zgodność
ze specyfikacjami drukarek dla małych etykiet zależy od zmiennych, takich jak typ etykiety,
grubość etykiety, odstępy między etykietami i materiał podkładu etykiety. GoDEX
z przyjemnością przetestuje niestandardowe materiały, które są wyzwaniem ze względu na
min. długość i maks. szybkość druku.”. W oświadczeniu z dnia 01.07.2024 r. GoDEX,
dotyczącym
przedmiotowego
postępowania
o
udzielenie
zamówienia
podano
w szczególności: „Niniejszym potwierdzam, że waga drukarki kodów kreskowych GoDEX
(numer produktu: GP-G500-UES-011-G5)EH2-
004), bez materiałów eksploatacyjnych, wynosi
2,5 kg
. (…)”.
Na podstawie ustawy Pzp:
1) art. 16 pkt 1-3:
„Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia
w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
”;
2) art. 226 ust. 1 pkt 5:
„1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 5) jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia;”;
1) art. 239 ust. 1:
„1. Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w dokumentach zamówienia.”.
B
iorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 ustawy
Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), Izba stwierdziła, co następuje.
W sprawie sporna
była waga zaoferowanej przez Przystępującego w ofercie drukarki
kodów kreskowych Model: Godex G500, Numer: GP-G500-UES - 011-G50EH2-004, dalej
„drukarka”, i to, czy do wagi tej drukarki należało wliczyć także wagę gilzy – papierowej tulei
do taśmy transmisyjnej i zasilacza.
Odwołujący wywodził, iż dla spełnienia warunku zamówienia co do wagi drukarki –
max. 2,5 kg,
należało uwzględnić w wadze drukarki elementy niezbędne do jej funkcjonalności,
a takie
nie zostały uwzględnione przez Przystępującego. Zamawiający zaś odnosił się do opisu
przedmiotu zamówienia w SWZ i twierdził, że zaproponowana przez Przystępującego
drukarka spełnia wymagany parametr wagi.
W SWZ
– Załączniku nr 7 OPZ w tabeli „Drukarka kodów kreskowych” w wymaganiach:
„Waga” Zamawiający wymagał drukarki o wadze maksymalnie 2,5 kg. Wskazał także w OPZ
konieczność dostawy materiałów eksploatacyjnych – etykiet i taśm barwiących.
W pierwszej kolejności Izba zauważa, że w SWZ Zamawiający nie wyspecyfikował
w pozycji
„Waga” elementów drukarki, które powinny być uwzględnione w jej wadze.
Zamawiający także nie wyspecyfikował w SWZ - OPZ jakie elementy stanowią
materiały eksploatacyjne do drukarki, a jedynie wskazał konieczność dostawy takich
materiałów eksploatacyjnych, jak etykiety i taśmy barwiące.
J
ak wynika z oferty i wyjaśnień Przystępującego z dnia 01.07.2024 r., zaoferowana
drukarka
waży 2,5 kg bez materiałów eksploatacyjnych (na potwierdzenie tego Przystępujący
załączył broszurę i oświadczenie producenta zaoferowanej drukarki).
W wyniku
przeprowadzonych dowodów na rozprawie - pomiarów wagi drukarek,
zaprezentowanych przez Odwołującego i Przystępującego, odpowiadających zdaniem
Przystępującego i Odwołującego tej zaoferowanej w ofercie przez Przystępującego,
na wagach zarówno Przystępującego, jak i Odwołującego, Izba ustaliła podobne pomiary wagi
co do obu drukarek na obu wagach w
poszczególnych konfiguracjach. Z przeprowadzonych
dowodów wynika, że waga drukarki bez uwzględnienia w niej gilzy i zasilacza nie przekracza
2.5 kg.
Odwołujący w toku postępowania odwoławczego wyjaśnił, że gilza służy do nawijania
taśmy transferowej.
Zamawia
jący podniósł na rozprawie, że w SWZ
nie wymieniono
w szczególności
zasilacza,
i z tego względu nie powinien być uwzględniony w wadze drukarki.
Dowody prze
dłożone przez Odwołującego – printscreeny ze strony internetowej GoDex
na potwierdzenie faktu zmiany broszury producenta
po dacie wpłynięcia pierwszego pisma
O
dwołującego do Zamawiającego na temat niezgodności oferty Przystępującego
z powodu wagi drukarki,
także oferty z trzech sklepów internetowych z podaną tam wagą
drukarki 2,72 kg, nie
są przydatne w ocenie Izby z tego powodu, że broszury i oferty mogą co
do treści ulegać zmianie w zależności od konkretnego sprzętu zaoferowanego w danej
konfiguracji,
gdyż taka informacja jest umieszczona na broszurze, co nie było kwestionowane
przez żadną ze stron.
Zamawia
jący w toku postępowania o udzielenie zamówienia dysponował
wyjaśnieniami Przystępującego wraz z oświadczeniem producenta i specyfikacją techniczną
w zakresie wagi 2,5 kg zaoferowanej
przez Przystępującego przedmiotowej drukarki.
Zamawia
jący nie wymagał przedmiotowych środków dowodowych w postępowaniu
o udzielenie zamówienia, potwierdzających wagę zaoferowanej drukarki, a wymagał jedynie
oświadczenia wykonawcy co do wagi tej drukarki i takie otrzymał.
Z
dowodów - świadectw wzorcowania nie wynika szczegółowo w jakim
ukompletowaniu była ważona drukarka. W odniesieniu do przeprowadzonych na rozprawie
dowodów z ważenia drukarek nie wynika potwierdzenie wagi 2,72 kg, jaka miała być
przywoływana w broszurach producenta, na które powoływał się Odwołujący w piśmie
do Zamawia
jącego.
Dowód z otwarcia paczki wraz z zamówioną drukarką na potwierdzenie faktu
co wchodzi w skład ukompletowania drukarki, w tym prowadnice, uchwyt na rolkę z gilzą,
zasilacz, nie jest w ocenie Izby przydatny
gdyż nie wykazuje jakie elementy stanowią elementy
drukarki w uwzględnionej przez producenta wadze drukarki zaoferowanej przez
Przystępującego.
W ocenie Izby wobec niewyspecyfikowania w SWZ,
co w wadze drukarki powinno być
ujęte, Izba stoi na stanowisku, iż waga powinna obejmować te elementy, które zostały
uwzględnione przez producenta danej drukarki w jej wadze.
W
ocenie Izby należało rozumieć wymóg „Waga” w odniesieniu do samej drukarki i jej
niezbędnych do funkcjonowania integralnych części. Przy tym zdaniem Izby należało
w odniesieniu do wagi drukarki
wziąć pod uwagę oświadczenie producenta, że waga odnosi
się do drukarki bez materiałów eksploatacyjnych.
W ocenie Izby zatem
wymóg w SWZ wskazania wagi max. 2,5 kg odnosi się literalnie
do drukarki i
nie może dotyczyć elementu nie wbudowanego w drukarkę, jak w szczególności
zasilacza.
Z kolei odnosząc się do spornego elementu gilzy – w ocenie Izby, skoro materiałami
eksploatacyjnymi są (co nie jest sporne) etykiety i taśmy transferowe o określonej wadze,
niezbędne do korzystania z drukarki, które przecież wpływają na wagę tej drukarki,
a w odwołaniu Odwołujący nie podważa nieuwzględnienia tych materiałów w wadze drukarki
jako wymiennych element
ów, to również konsekwentnie gilza jako wymienna
po wykorzystaniu taśmy transferowej, po nawinięciu na gilzę), również nie powinna być brana
pod uwagę przy ustaleniu wagi drukarki.
W ocenie Izby zatem
Odwołujący nie udowodnił tego, że zgodnie z warunkami
zamówienia należało w wadze drukarki uwzględnić również gilzę i zasilacz. Izba zauważa,
że w przypadku niejasnych postanowień SWZ poczytuje się je na korzyść wykonawców.
O
świadczenie Przystępującego, potwierdzone oświadczeniem producenta co do
zgodności wagi drukarki z SWZ było podstawą do ustalenia przez Zamawiającego, że oferta
Przystępującego spełnia dany warunek zamówienia.
Izba związana jest przy orzekaniu zarzutami odwołania, przez co rozumie się także
przytoczone fakty w odwołaniu, i nie orzeka w zakresie wykraczającym poza te zarzuty
(art. 555 ustawy Pzp).
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała, że Zamawiający nie naruszył zarzucanych
mu w odwołaniu przepisów prawa.
W tym stanie rzeczy, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 ustawy Pzp
oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu
§ 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437). Na koszty
postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez Odwołującego w wysokości
0,00 zł i uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego. Wobec oddalenia
odwołania w całości, koszty ponosi Odwołujący. W związku z tym, iż Zamawiający złożył
wniosek o zasądzenie uzasadnionych kosztów stron postępowania odwoławczego
– wynagrodzenia pełnomocnika (3 600,00 zł), oraz z tego tytułu fakturę, Izba zasądziła takie
koszty na podstawie § 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………….…