KIO 2778/24 WYROK Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 14.01.2025

Sygn. akt: KIO 2778/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 28 sierpnia 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: 

Aleksandra Kot 

Protokolant: 

  Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w dniu  5  sierpnia  2024  r.  przez  wykonawcę  MISZ-BUD  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Ruszkowie 

Pierwszym  (dalej:  „Odwołujący”)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Państwowe  Liceum 

Sztuk Plastycznych w Kościelcu z siedzibą w Kościelcu (dalej: „Zamawiający”), 

przy  udziale  uczestnika  po  stronie  Zamawiającego  –  wykonawcy  METROTECH  sp.  z  o.o. 

z siedzibą w Poznaniu (dalej: „Przystępujący”) 

orzeka: 

1.  Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:  

unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,  

powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty 

Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 września 

2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.) 

2.  Kosztami 

postępowania obciąża Przystępującego i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000,00 zł (słownie: 

dziesięć  tysięcy  złotych  00/100)  uiszczoną  przez  Odwołującego  tytułem  wpisu  od 

odwołania,  kwotę  3  600,00  zł  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  00/100) 

poniesioną  przez  Odwołującego  tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  kwotę 

600,00  zł  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  00/100)  poniesioną  przez 


Przystępującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika; 

zasądza od Przystępującego na  rzecz Odwołującego kwotę 13 600,00 zł (słownie: 

trzynaście  tysięcy  sześćset  złotych  00/100)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  przez  Odwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Na  orzeczenie  –  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  – 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 

…………………………………. 


Sygn. akt KIO 2778/24 

Uzasadnienie 

Państwowe  Liceum  Sztuk  Plastycznych  w  Kościelcu  z  siedzibą  w  Kościelcu  (dalej: 

„Zamawiający” lub „Liceum”) prowadzi na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 

2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm., dalej: „ustawa 

Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu podstawowym 

bez 

negocjacji 

p

od  nazwą:  „Budowa  budynku  pracowni  plastycznych  wraz 

zagospodarowaniem  terenu  i  infrastrukturą  techniczną  uzbrojenia  terenu  wraz  uprzednią 

rozbiórką  budynku  magazynowo-wystawienniczego”  (Nr  referencyjny:  SK.26.4.2024,  dalej: 

„Postępowanie”). 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

7 czerwca 2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00356034/01. 

5 sierpnia 2024 r. wykonawca MISZ-

BUD sp. z o.o. z siedzibą w Ruszkowie Pierwszym 

(dalej: „Odwołujący” lub „MISZ-BUD”) wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami ustawy 

Pzp czynności Zamawiającego podjętych w Postępowaniu oraz od zaniechania czynności, do 

których Liceum jest zobowiązane na podstawie ustawy Pzp tj.: 

1)  wyboru 

oferty  złożonej  przez  wykonawcę  METROTECH  sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Poznaniu 

(dalej: „METROTECH”) jako najkorzystniejszej; 

2)  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  METROTECH,  w  sytuacji  gdy  jest  ona 

niezgodna z warunkami zamówienia. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1)  zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp 

w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez 

METROTECH

, pomimo że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia, bowiem 

METROTECH 

zaoferował w pozycji 33 d.1.4 oraz w pozycji 34 d.1.4 kosztorysu 13,5 

ton konstrukcji stalowych, podczas gdy z przedmiaru jak i z dokumentacji projektowej 

wynika,  że  Zamawiający  wymagał  40,269  ton,  co  potwierdzają  także  wyjaśnienia 

wykonawcy  METROTECH

,  które  zostały  przez  Liceum  ocenione  w  sposób 

nieprawidłowy,  a  Liceum  przyjęło  wyjaśnienia  wykonawcy,  które  pozostają 

sprzeczności  z  ofertą,  co  doprowadziło  do  naruszenia  zasad  przejrzystości  oraz 

zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; 

ewentualnie, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 1 – zarzut naruszenia art. 226 


ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) w zw. z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie zbadania 

przez  Zamawiającego  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  określonych 

rozdziale  §  7  pkt  1  ppkt  4)  (litera  A)  SWZ,  mimo  że  z  wykazu  robót  oraz 

przedłożonych przez METROTECH dowodów należytego wykonania robót, nie wynika 

spełnianie warunków udziału w postępowaniu postawionych przez Liceum; 

3)  zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z naruszeniem art. 239 ust. 1 i 2 

ustawy Pzp przez bezpodstawne dokonanie wyboru oferty wykonawcy METROTECH, 

która  to  oferta  nie  jest  ofertą  najkorzystniejszą,  a  przez  to  nierówne  traktowanie 

wykonawców, brak zachowania zasady uczciwej konkurencji, przez co postępowanie 

straciło walor przejrzystości. 

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz 

nakazanie Zamawiającemu, aby: 

unieważnił  czynność  wyboru  oferty  złożonej  przez  METROTECH  jako  oferty 

najkorzystniejszej; 

dokonał ponownego badania i oceny ofert, w tym odrzucenia oferty METROTECH; 

ewentualnie,  z  daleko  idącej  ostrożności,  dokonał  wezwania  do  wyjaśnień  wykazu 

robót; 

dokonał ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. 

W  uzasadnieniu  zarzutu  nr  1  petitum 

odwołania  MISZ-BUD  podniósł,  że  generalną 

zasadą prawa zamówień publicznych jest to, że treść oferty, w odróżnieniu od podmiotowych 

środków  dowodowych,  nie  może  ulec  zmianie  w  toku  wyjaśnień.  Ustawodawca  dopuszcza 

jedynie poprawienie drobnych (oczywistych) omyłek niewpływających na merytoryczną treść 

oferty,  bądź  na  wyjaśnienie  jej  treści  (przy  czym  chodzi  o  już  istniejącą  treść).Odwołujący 

pokreślił,  że  okolicznością  bezsporną  jest  to,  iż  ilości  materiałów  wskazanych  w  pozycji  33 

d.1.4  oraz  34  d.1.4  kosztorysu  ofertowego  METROTECH 

nie  odpowiadają  tym,  jakie 

Zamawiający  podał  w  załączniku  nr  10  SWZ  –  przedmiar  oraz  jakie  wskazane  są 

w dokumentacji projektowej (w pozycji 33 d.1.4 

– 40,269 ton, w pozycji 34 d.1.4 – 80,538 ton). 

MISZ-

BUD zauważył, że METROTECH w wyjaśnieniach z dnia 12 lipca 2024 r. nie zaprzecza 

w

yżej  wymienionej  niezgodności,  potwierdza  jej  zaistnienie  i  wskazuje,  że  jest  to  „omyłka”. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  ustawa  Pzp  pozwala  na  poprawianie  w  ofercie  wyłącznie 

„oczywistych  omyłek”.  Oczywistą  omyłką  jest  określona  niedokładność  nasuwająca  się 

każdemu, bez potrzeby przeprowadzenia dodatkowych badań czy ustaleń. W ocenie MISZ-

BUD  w  przedmiotowym  przypadku  mamy  do  czynienia 

z celowym i świadomym działaniem 

METROTECH 

przy ustalaniu ilości materiałów w pozycji 33 d.1.4 oraz 34 d.1.4 kosztorysu. 

Świadczy o tym wskazanie przez tego wykonawcę w jego kosztorysie, że przyjęte założenia 


stanowią  „kalkulację  własną”  oraz  fakt,  że  wskazana  przez  niego  ilość  jest  wynikiem 

określonego  działania  matematycznego,  procesu  myślowego  („13500/1000=13,5”). 

Dodatkowo taka sama ilość została przyjęta w pozycji 34 d.1.4. Odwołujący podkreślił, że w tej 

sytuacji nie sposób  uznać, jakoby mogła to być „oczywista omyłka” (a tylko taka może być 

poprawiona  w  świetle  ustawy  Pzp).  Ustalenie  przez  METROTECH  ilości  materiałów 

kwestionowanych  pozycjach  było  więc  działaniem  przemyślanym,  zamierzonym 

świadomym. Ponadto MISZ-BUD nadmienił, że nie sposób także ustalić „na pierwszy rzut 

oka” na czym „omyłka” miałaby polegać w przedmiotowym kosztorysie oraz jak ją naprawić. 

Odwo

łujący  wskazał,  że  w  stanie  faktycznym  sprawy  nie  mamy  do  czynienia  z  „oczywistą 

omyłką”. Zresztą Zamawiający nie poprawiał oferty w trybie art. 223 ust. 2 ustawy Pzp. Zatem 

– jak podkreślił MISZ-BUD – zaistniałej niezgodności w ogóle nie możemy rozpatrywać jako 

„omyłki”  (ani  tym  bardziej  „oczywistej  omyłki”),  na  którą  powołał  się  METROTECH 

w wy

jaśnianiach treści oferty. Nadto Odwołujący podniósł, że METROTECH w wyjaśnieniach 

wskazuje, i

ż „Wykonawca omyłkowo podał tam inną ilość (…)”. Z rzeczonych wyjaśnień nie 

sposób  ustalić  jednak  jaką  ostatecznie  ilość  wykonawca  uznaje  za  prawidłową,  na  czym 

dokładnie  polegała  jego  „omyłka”  i  czy  rzeczywiście  finalnie  przyjmuje  on  ilość  materiałów 

w pozycji 33 d.1.4 oraz 34 d.1.4 kosztorysu jako 40,269 ton konstrukcji stalowej zamiast jak 

wskazał w swojej ofercie 13,5 tony.  Zdaniem MISZ-BUD oświadczenie, że „podał tam inną 

ilość”  jest  dalece  niewystarczające  dla  uznania  w  sposób  pewny,  iż  METROTECH  przyjął 

wkalkulował  prawidłową  ilość  materiałów,  tj.  40,269  ton  konstrukcji  stalowej.  Odwołujący 

podkreślił,  że  Liceum  wciąż  nie  wie  ile  ton  (konkretna  liczba)  konstrukcji  stalowej 

METROTECH  dostarczy  i  2-

krotnie  pomaluje  ani  też  ile  ton  konstrukcji  stalowej  i  kosztów 

dwukrotnego jej malowania wkalkulował. MISZ-BUD wskazał, że nie wie na jakiej podstawie 

Zamawiający ustalił, że METROTECH przyjął prawidłowe ilości materiałów w pozycji 33 d.1.4 

oraz 34 d.1.4 kosztorysu wykonawcy, skoro: 

nie wynika to z treści jego oferty, nie mamy tutaj 

do  czynienia  z  „oczywistą  omyłką”,  ani  też  nie  mamy  podanej  ilości  ton  (konkretnej  liczby) 

wyjaśnianiach treści oferty. W opinii MISZ-BUD Liceum ustaliło to wyłącznie na podstawie 

ogólnego oświadczenia METROTECH złożonego po terminie składania ofert w dniu 12 lipca 

2024 r., w którym wyżej wymieniony wykonawca wbrew temu, co widnieje w treści jego oferty, 

podnosi, że „uwzględnił ilości wskazane przez Zamawiającego w przedmiarze” oraz że podane 

przez  niego  w  ofercie  ilości  materiałów  (diametralnie  zaniżone)  są  „omyłką”.  Zdaniem 

Odwołującego  w  przedmiotowym  przypadku  w  wyniku  wyjaśnień  METROTECH  doszło  do 

zmiany  treści  jego  oferty,  co  jest  wprost  sprzeczne  z  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp  i  stanowi 

niedozwolone  negocjacje.  Kolejno  MISZ-

BUD  podniósł,  że  wykonawca  METROTECH 

wyjaśnieniach z dnia 12 lipca 2024 r. wskazuje, Iż „wykonawca omyłkowo podał tam inną 

ilość,  przy  czym  kwota  globalna  dla  tych  pozycji  została  podana  prawidłowo”.  Odwołujący 

podkreślił, że wykonawcy zobowiązani byli podać w kosztorysie ilość, cenę jednostkową oraz 


cenę  całkowitą  za  daną  pozycję.  W  przypadku  oferty  METROTECH  mamy  wyłącznie 

zapewnienie, że cena globalna się nie zmieni, nie mamy jednak podanej przez  wykonawcę 

ilości materiałów w kwestionowanych pozycjach kosztorysu ani ceny jednostkowej po zmianie 

spowodowanej  tym 

oświadczeniem. MISZ-BUD wskazał, że wykonanie konstrukcji stalowej 

jest kluczowym elementem dla prawidłowej realizacji zamówienia i stanowi znaczącą wartość 

całej  oferty.  U  wszystkich  wykonawców,  którzy  zaoferowali  prawidłową  ilość  konstrukcji 

stalowej  do  wykonania  te  dwie  pozycje  kosztorysowe,  a  więc  wykonanie  konstrukcji  i  jej 

zabezpieczenie do odporności ogniowej REI30 stanowią pomiędzy 11 a 16 % wartości całej 

oferty. U METROTECH 

wartość tych pozycji to zaledwie 6 % całej oferty wykonawcy co musi 

budzić  uzasadnione  wątpliwości  co  do  prawidłowości  określenia  wartości  tych  robót. 

Odwołujący zaznaczył,  że prawidłowe określenie ilości ma zatem istotny  wpływ na  wartość 

oferty i 

zmienia ją w sposób znaczący. Cena jednostkowa zastosowana w kosztorysie przez 

METROTECH 

w  zakresie  wykonania  konstrukcji  stalowych  nie  odbiega  od  pozostałych 

oferentów.  Średnia  arytmetyczna  ceny  jednostkowej  za  wykonanie  1  tony  konstrukcji  dla 

wszystkich złożonych ofert wynosi 15 574,79 zł, a u METROTECH jest to 17 142,30 zł. MISZ-

BUD nadmienił, że jeżeliby uznać, iż METROTECH wpisał ilość 13,5 ton, ale w rzeczywistości 

za podaną wartość w kosztorysie ofertowym zamierza wykonać 40,269 ton, to wówczas cena 

jednostkowa  za  wykonanie  1  tony  konstrukcji  spadłaby  z  17  142,30  zł  do  5  746,88  zł. 

Odbiegałaby więc w sposób znaczący od średniej cen wszystkich ofert i byłaby od niej niższa 

aż o 63 %. W ocenie Odwołującego za podaną przez METROTECH wartość 231 421,05 zł dla 

wykonania  13,5  ton  konstrukcji  stalowych  nie  da  się  wykonać  40,269  ton,  gdyż  wartość  ta 

byłaby poniżej kosztów wytworzenia. Ponadto z samej formy kosztorysu wynika, że nie ma 

możliwości,  aby  wykonawca  podał  prawidłową  wartość  wykonania  robót  przy  błędnie 

określonej ilości obmiarowej. MISZ-BUD wskazał, że wartość całego kosztorysu jak i wartość 

poszczególnych  pozycji  robót  jest  działaniem  matematycznym,  u  którego  podstaw  leży 

prawidłowe określenie ilości przedmiarowej i prawidłowe określenie ceny jednostkowej jako 

sumy  wszystkich  kosztów  dla  wykonania  pojedynczej  jednostki  obmiarowej.  Odwołujący 

podkreślił, że wartość kosztorysu wynika wprost z iloczynu ilości i ceny jednostkowej i jest ona 

obliczana  przez  wszystkie  programy  komputerowe  przeznaczone  do  sporządzania 

kosztorysów.  Nie  ma  zatem  możliwości  prawidłowego  ustalenia  wartości  kosztorysu 

ofertowego  przy  błędnym określeniu ilości obmiarowej.  MISZ-BUD podniósł,  że  gdyby więc 

METROTECH 

prawidłowo określił ilość obmiarową cena jego oferty zmieniłaby się w sposób 

znaczący i zwiększyła się aż o 11 %. Byłaby wówczas zbliżona do wartości pozostałych ofert 

i  nie  odbi

egała  od  nich  tak  znacząco.  Odwołujący  zaznaczył,  że  oferta  METROTECH  jest 

niższa  od  średniej  arytmetycznej  wszystkich  pozostałych  ofert  aż  o  19  %  i  ta  znacząca 

rozbieżność  nie  wynika  z  niższych  kosztów  wytworzenia  czy  też  z  posiadania  przez 

METROTECH 

bardziej  wydajnych  metod  prowadzenia  robót.  Zdaniem  MISZ-BUD  ta 


rozbieżność wynika z tego, iż METROTECH zaoferował mniejszą ilość konstrukcji stalowych 

do wykonania.  

Następnie  Odwołujący  zaznaczył,  że  powołanie  się  przez  METROTECH 

wyjaśnieniach na cenę ryczałtową, pomocniczy charakter przedmiaru czy też uprawnienie 

wykonawcy  do  samodzielnej  modyfikacji  przedmiaru  wydaje  się  być  pozbawione  sensu 

w sytuacji,  gdy:  -  METROTECH 

wprost  wskazuje  w  wyjaśnieniach,  że przyjęte  przez  niego 

ilości są nieprawidłowe (są „omyłką”), - przyjęte przez tego wykonawcę w kosztorysie ilości są 

wprost  niezgodne  nie  tylko  z  przedmiarem,  ale  też  z  dokumentacją  projektową,  której 

żadnym  wypadku  nie  można  było  modyfikować,  -  METROTECH  nawet  nie  próbuje 

wyjaśnianiach treści oferty tłumaczyć czy i dlaczego miałby modyfikować przedmiar. MISZ-

BUD  wskazał,  że  o  tym,  iż  przyjęcie  w  kosztorysie  oferenta  niezgodnych  z  dokumentacją 

postępowania ilości konstrukcji stalowej było działaniem oczywiście błędnym i w żaden sposób 

nieuprawnionym dobitnie świadczy stanowisko Zamawiającego znajdujące się z wezwaniu do 

wyjaśnień  METROTECH  z  dnia  10  lipca  2024  r.  Odwołujący  nadmienił,  że  przyjęte 

kosztorysie założenia bezwzględnie musiały odpowiadać dokumentacji projektowej. Liceum 

nie dopuszczało przyjęcia jakichkolwiek ilości w kosztorysie, lecz takich, które wprost korelują 

z  zakresem  dokumentacji  projektowej.  Zaoferowanie  13,5  ton  zamiast  40,269  jest  wprost 

sprzec

zne nie tylko z przedmiarem, ale także z dokumentacją projektową. Nadto MISZ-BUD 

podniósł,  że  zgodnie  z  postanowieniami  §  3  ust.  2  SWZ  „Szczegółowy  opis  przedmiotu 

zamówienia  został  zawarty  w  załączniku  nr  7  do  SWZ”,  a  jak  wskazano  w  rzeczonym 

załączniku zakres prac „szczegółowo określa dokumentacja projektowo  – kosztorysowa, na 

którą  składają  się:  a)  dokumentacja  techniczna  –  załącznik  nr  8  do  specyfikacji  warunków 

zamówienia, b) specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych – załącznik 

nr 9 do specyfikacji warunków zamówienia, c) przedmiar robót - załącznik nr 10 do specyfikacji 

warunków zamówienia.” Natomiast w § 14 ust. 1 SWZ Liceum określiło sposób obliczenia ceny 

odnosząc się wprost do przedmiarów robót stwierdzając, że „w celu obliczenia ceny oferty, 

Wykonawca  sporządza,  na  podstawie  przekazanych  przez  Zamawiającego  przedmiarów 

robót, kosztorys ofertowy uwzględniający cały objęty przedmiotem zamówienia zakres prac. 

(…)  W  przypadku  nie  ujęcia  w  kosztorysie  ofertowym  wszystkich  robót  wynikających 

przedmiaru  robót,  Zamawiający  uzna,  że  Wykonawca  ujął  je  w  ogólnej  cenie  ofertowej.” 

Odwołujący zauważył, że w toku pytań i odpowiedzi Liceum modyfikowało nieznacznie swoje 

stanowisko stwierdzając, że przedmiar pełni funkcję pomocniczą, a kosztorys ofertowy należy 

sporządzić na  podstawie dokumentacji projektowej, zezwalając  tym samym na  modyfikację 

kosztorysu ofertowego względem przedmiaru robót, nie zaś jednak względem dokumentacji 

projektowej, stanowiącej opis przedmiotu zamówienia. W ocenie MISZ-BUD w sytuacji, gdy 

METROTECH 

wprost  wskazuje,  że  podał  w  kosztorysie  nieprawidłowe  ilości  konstrukcji 

stalowej, niera

cjonalne jest powoływanie się na „możliwość modyfikacji kosztorysu względem 


przedmiaru” – bo ta „modyfikacja” jest w tej sytuacji wprost przyznanym błędem, a nie w jakiś 

sposób  uzasadnionym  i  dopuszczonym  w  przetargu  działaniem.  Odpowiedź  na  pytanie  do 

SWZ,  w  której  dopuszcza  się  modyfikację  kosztorysu  nie  może  bowiem  służyć 

usprawiedliwieniu błędu, niezgodności oferty z warunkami zamówienia. Odwołujący zaznaczył 

również, że Zamawiający nie modyfikował zapisów SWZ, które jasno stanowią, iż kosztorys 

musi  uwzględniać  „cały  objęty  przedmiotem  zamówienia  zakres  prac”.  Co  istotne  Liceum 

podkreślało w toku pytań i odpowiedzi, że „Wykonawca składa ofertę uwzględniając zakres 

zawarty  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  (dokumentacja  techniczna  stanowi  nadrzędny 

dokument w stosunku do przedmiaru) oraz ewentualne odpowiedzi na pytania do treści swz, 

udzielone 

przez  Zamawiającego  w  toku  prowadzonego  postępowania.”  Tak  więc  Liceum 

żadnym miejscu nie wyraziło zgody na samowolne modyfikowanie kosztorysu ofertowego 

sposób  wprost  nieodpowiadający  dokumentacji  projektowej.  Odwołujący  wskazał,  że 

w

ykonawca był zobowiązany „na podstawie przekazanych przez Zamawiającego przedmiarów 

robót” sporządzić kosztorys ofertowy zawierający „cały opis przedmiotu zamówienia”. Opis ten 

w dokumentacji projektowej wyraźnie wskazuje, że do wykonania jest 40,269 ton konstrukcji 

stalo

wej  oraz  jej  dwukrotne  pomalowanie  i  takiej  ilości  ma  prawo  oczekiwać  Liceum  od 

każdego z oferentów. Z taką ilością zostały również sporządzone kosztorysy wszystkich innych 

o

ferentów, co wyraźnie wskazuje, iż każdy z pozostałych wykonawców ubiegających się o to 

zamówienie  odczytał  w  ten  sam  sposób  opis  przedmiotu  zamówienia.  Ponadto  MISZ-BUD 

podniósł, że kosztorys ofertowy jest podstawą ustalenia ceny ryczałtowej i kwota z kosztorysu 

musi  być  wpisana  do  formularza  ofertowego  (§  14  SWZ).  Jeżeli  kosztorys  jest  niezgodny 

zakresem  zamówienia  (nie  obejmuje  całego  objętego  przedmiotem  zamówienia  zakresu 

prac) to kwota wpisana w formularzu jest błędna. 

Odnosz

ąc się do zarzutu nr 2 petitum odwołania Odwołujący wskazał, że realizacja pn. 

„Wykonanie  robót  branży  budowlanej,  sanitarnej,  elektrycznej  i  teletechnicznej  z  dostawą 

wyposażenia w ramach budowy budynku szkolnego nw 22 w CSWL w Poznaniu ul. Wojska 

Polskiego”, na którą powołał się wykonawca METROTECH w wykazie robót na potwierdzenie 

warunku  udziału  w  Postępowaniu,  o  którym  mowa  w  §  7  pkt  1  ppkt  4)  (litera  A)  SWZ, 

realizowana była w ramach konsorcjum. Mimo tego wykonawca nie wskazał jednak jaki zakres 

prac  został zrealizowany przez  METROTECH i czy  to ten właśnie zakres odpowiada  treści 

postawionego warunku. MISZ-

BUD podkreślił, że Zamawiający kwestii tej w żaden sposób nie 

zweryfikował.  Z  kolei  w  odniesieniu  do  drugiej  realizacji  podanej  w  wykazie  robót  pn. 

„Wykonanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego o 24 mieszkaniach wraz z infrastrukturą 

zewnętrzną  przy  osiedlu  Rzeczpospolitej  w  Jarocinie  w  branżach  budowlanej  i  sanitarnej 

w ramach zadania 

O PQ 47”, Odwołujący podkreślił, że przedłożonego wykazu jak i z protokołu 

odbioru końcowego wynika, że METROTECH wykonał roboty budowlane i instalacje sanitarne. 

Brakuje  tam  instalacji  elektrycznej  i  wentylacji  mechanicznej,  tymczasem  Zamawiający 


wymagał  w  warunku  udziału  w  Postępowaniu  wykazania  się  doświadczeniem  w  realizacji 

minimum  2  podobnych  zamówień  w  wykonaniu  wielobranżowych  robót  budowlano-

instalacyjnych  remontowe/inwestycyjne  (remont/przebudowa/budowa/rozbudowa),  co 

– 

w ocenie  MISZ-BUD 

–  oznacza,  że  należało  wykazać  się  wszystkimi  branżami,  które 

występują w przedmiocie zamówienia, nie tylko branżą budowlaną i sanitarną. 

W uzasadnieniu zarzutu nr 3 petitum odwołania Odwołujący podniósł, że wybór oferty 

METROTECH 

jako  najkorzystniejszej  narusza  zasady  równego  traktowania  wykonawców 

i uczciwej  konkurencji,  przez  co  P

ostępowanie  straciło  walor  przejrzystości.  Jak  wskazuje 

Krajowa Izba Odwoławcza: „Zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 pzp [obecnie – art. 16 ust. 1 

ustawy  Pzp]  mają  charakter  niesamoistny,  gdyż  sprowadza  się  do  wskazania,  że  do 

naruszenia tych przepisów doszło w związku z innymi podniesionymi zarzutami. Oznacza to, 

że zarzuty te nie wymagały odrębnego rozpoznania, gdyż nie wskazują żadnych odrębnych 

okoliczności” (wyrok z dnia 7 sierpnia 2015 r. o sygn. akt KIO 1573/15). Zaś zarzut naruszenia 

art. 239 ust. 

1 ustawy Pzp, w okolicznościach niniejszej sprawy, również nie ma charakteru 

samoistnego, lecz wynika z faktu konieczności przeprowadzenia powtórnego badania i oceny 

ofert.  MISZ-

BUD  podkreślił,  że  tym  samym,  uchybienia  przedstawione  powyżej 

uzasadnieniu  odwołania  oraz  zasadność  wskazanego  uzasadnienia  do  podniesionych 

zarzutów determinują konieczność unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej oraz – po 

przeprowadzeniu  ponownego  badania,  uwzględniającego  wyżej  wymienione  czynności  – 

dokonania  ponownego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  W  konsekwencji  zarzut  naruszenia 

art. 239 ust. 1 ustawy Pzp również nie wymaga odrębnego uzasadnienia, lecz jego zasadność 

wynika  z  potwierdzenia  przez  Izbę  co  najmniej  jednej  okoliczności  spornej,  rozstrzyganej 

toku postępowania odwoławczego. 

W złożonej pismem z dnia 13 sierpnia 2024 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający 

oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.  

W piśmie z dnia 19 sierpnia 2024 r. wykonawca METROTECH sp. z o.o. z siedzibą 

w Poznaniu 

wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez  Liceum zarzutów przedstawionych 

odwołaniu w całości.  

22 sierpnia 

2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo procesowe 

METROTECH sp. z 

o.o. z siedzibą w Poznaniu, w którym wykonawca ten wniósł o oddalenie 

odwołania w całości.  


Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie 

uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  stanowiska  stron  oraz  uczestnika  postępowania 

odwoławczego złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy, a także przedłożone 

dowody, ustaliła, co następuje.  

Izba  stwierdziła,  że  nie  zachodzą  przesłanki  do  odrzucenia  odwołania,  o  których 

stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.  

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia, 

kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego 

przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, co uprawniało go do złożenia 

odwołania.  

Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp do niniejszego 

postępowania  odwoławczego  skuteczne  przystąpienie  po  stronie  Zamawiającego  zgłosił 

wykonawca 

METROTECH sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu (dalej: „Przystępujący”).  

Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555 ustawy 

Pzp) z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). 

Rozpoznając  przedmiotowe  odwołanie  Izba  miała  na  uwadze  treść  akt  postępowania  (§  8 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania 

przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).  

Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne: 

Przedmiotem  zamówienia  jest  „budowa  dwukondygnacyjnego  budynku  oświaty  – 

pracowni plastycznych na potrzeby Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Kościelcu – 

ul. Długa 1. Projektowany obiekt będzie budynkiem oświaty i pełnił będzie funkcję budynku 

pracowni  plastycznych,  które  zostaną  przeniesione  ze  swojej  dotychczasowej  lokalizacji 

pałacu” (Rozdział § 3 ust. 1 SWZ). 

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty w załączniku nr 7 do SWZ 

(dalej: 

SOPZ”) (Rozdział § 3 ust. 2 SWZ). 


W myśl postanowień Rozdziału § 12 ust. 12 pkt 1 i 7 SWZ: 

„Na ofertę składają się: 

Formularz  ofertowy  udostępniony  przez  Zamawiającego  na  Platformie  e-Zamówienia 

zamieszczony  w  podglądzie  postępowania  w  zakładce  „Informacje  podstawowe”. 

Uwaga! 

Formularz  ofertowy  należy  podpisać  odpowiednim  rodzajem  podpisu 

elektronicznego. 

(…) 

Kosztorys  ofertowy  sporządzony  w  oparciu  o  przedstawione  przez  Zamawiającego 

przedmiarze  robót  (kosztorysie  nakładczym)  pozycje,  z  wyszczególnieniem  wskaźników 

cenotwórczych w oparciu o które został sporządzony kosztorys ofertowy. Kosztorys ofertowy 

w  wersji  uproszczonej  lub  szczegółowej,  winien  zawierać  stawki  i  narzuty  przyjęte  do 

kosztorysowania oraz wszelkie zestawienia R, M, S.

” 

Stosownie do § 14 ust. 1 i ust. 2 lit. b) SWZ: 

„1. W celu obliczenia ceny oferty, Wykonawca sporządza, na podstawie przekazanych przez 

Zamawiającego  przedmiarów  robót,  kosztorys  ofertowy  uwzględniający  cały  objęty 

przedmiotem zamówienia zakres prac (…). 

Wykonawca po sporządzeniu kosztorysu ofertowego wpisuje wynikające z niego wartości 

netto, podatku VAT oraz brutto do odpowiedniej części formularza ofertowego. 

Uwagi: 

(…) 

b) 

dopuszcza się zmiany przedstawionych w przedmiarach robót norm nakładów rzeczowych 

pod warunkiem, że zakres czynności do wykonania dla poszczególnych cen jednostkowych 

będzie nie mniejszy niż wynikający w przedstawionych w przedmiarach robót norm nakładów 

rzeczowych, 

(…)”. 

Zgodnie z pkt 5 S

zczegółowego opisu przedmiotu zamówienia (załącznik nr 7 do SWZ): 

„Zakres  prac  szczegółowo  określa  dokumentacja  projektowo  –  kosztorysowa,  na  która 

składają się: 

a) dokumentacja techniczna 

– załącznik nr 8 do specyfikacji warunków zamówienia, 

b)  specyfikacja  techniczna  wykonania  i  odbioru 

robót  budowlanych  –  załącznik  nr  9  do 

specyfikacji warunków zamówienia, 

c) 

przedmiar robót – załącznik nr 10 do specyfikacji warunków zamówienia”. 

Zamawiający  poinformował,  że  przedstawiony  przedmiar  jest  dokumentem 

pomocniczym

,  oraz  że  umowa  zostanie  zawarta  za  cenę  ryczałtową  obejmującą  zakres 


rzeczowy  zamówienia  określony  w  SWZ,  a  kwota  wynagrodzenia  ryczałtowego  stanowić 

będzie wartość zobowiązania (pkt 10 lit. d) SOPZ). 

Na podstawie 

wzoru umowy (dalej: „Umowa”) stanowiącego załącznik nr 6 do SWZ, 

Izba ustaliła, że: 

„Wykonawca  zobowiązany  jest  do  wykonywania  prac  zgodnie  z  dokumentacją 

techniczną  oraz  specyfikacją  techniczną  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych 

dokumentami wynikającymi z przepisów ustawy Prawo Budowlane, które stanowiły 

elementy dokumentów przetargowych, na podstawie których Wykonawca złożył swoją 

ofertę” (§ 1 ust. 5); 

Do  obowiązków  wykonawcy  należy  prawidłowe  wykonanie  przedmiotu  Umowy 

oparciu o przekazaną dokumentację techniczną i w terminach zawartych w Umowie 

(§ 5 ust. 1); 

Z  wykonanie  przedmiotu  Umowy  Zamawiający  zapłaci  wynagrodzenie  ustalone  na 

podstawie  oferty  wykonawcy. 

Maksymalna  wartość  wynagrodzenia  jest  kwotą 

ryczałtową (§ 12 ust. 1-2). 

Pismem z dnia 24 czerwca 2024 r. Liceum 

przekazało odpowiedź na pytanie nr 1 do 

treści SWZ: 

„Zamawiający wymaga złożenia wraz z ofertą kosztorysu ofertowego sporządzonego wg: 

Kosztorys  ofertowy  sporządzony  w  oparciu  o  przedstawione  przez  Zamawiającego 

przedmiarze  robót  (kosztorysie  nakładczym)  pozycje,  z  wyszczególnieniem  wskaźników 

cenotwórczych w oparciu o które został sporządzony kosztorys ofertowy. Kosztorys ofertowy 

w  wersji  uproszczonej  lub  szczegółowej,  winien  zawierać  stawki  i  narzuty  przyjęte  do 

kosztorysowania oraz wszelkie zestawienia R, M, S. 

powyższy wymóg daje podstawy do zagwarantowania zasad zachowania konkurencyjności tj. 

porównywalności złożonych ofert – jednakże opublikowany przedmiar jest obarczony wadami. 

Proszę  o  wyjaśnienie  czy  Zamawiający  podtrzymuje  zapisy  dotyczące  złożenia  kosztorysu 

w oparciu o pozycje zawarte w przedmiarze ? 

Odpowiedź: 

Ze  względu  na  ryczałtowy  charakter  wynagrodzenia,  załączony  przez  Zamawiającego 

przedmiar ma charakter pomocniczy. 

Wykonawca na etapie sporządzania oferty i szacowania 

jej  wartości  ma  prawo  dokonywać  samodzielnej  zmiany  przedmiaru  i  na  tej  podstawie 

opracować kosztorys ofertowy, a wynikającą z niego kwotę wpisać do formularza ofertowego”. 

Ponadto w odpowiedzi na pytanie nr 6 do SWZ 

Zamawiający wskazał, że „Wykonawca 

składa ofertę uwzględniając zakres zawarty w opisie przedmiotu zamówienia (dokumentacja 

techniczna  stanowi  nadrzędny  dokument  w  stosunku  do  przedmiaru)  oraz  ewentualne 


odpowiedzi na pytania 

do treści swz, udzielone przez Zamawiającego w toku prowadzonego 

postępowania (…)”. 

Na  podstawie  informacji  z  otwarcia  ofert  z  dnia  28  czerwca  2024  r. 

Izba ustaliła, że 

Postępowaniu zostało złożonych 6 ofert: 

1)  oferta  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Budowlane  K.  sp.  z  o.  o.  sp.k.,  cena  –  7  921 

zł; 

2)  oferta wykonawcy METROTECH sp. z o. o., cena 

– 5 777 000,00 zł; 

3)  oferta wykonawcy "ORLIKON" sp. z o. o., cena 

– 7 197 960,00 zł; 

4)  oferta  wykonawcy  K.S. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  K.S. 

Przedsiębiorstwo "KJS", cena – 6 795 736,64 zł; 

5)  oferta wykonawcy MISZ-BUD sp. z o. o., cena 

– 6 676 055,16 zł; 

6)  oferta wykonawcy R.O. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: RAM-BUD 

R.O., cena 

– 7 189 059,39 PLN. 

Zamawiający wymagał w pozycji 33 d.1.4 przedmiaru robót – załącznik nr 10 do SWZ 

(co  odpowiada  dokumentacji  projektowej)  „wykonanie  na  budowie  i  montaż  konstrukcji 

spawanych 

– kratownice, płatwie” w ilości 40,269 ton: 

Lp. 

Podstawa 

Opis i wyliczenia 

j.m. 

Poszcz 

Razem 

Konstrukcje stalowe 

d.1.              

KNNR 7 

Wykonanie na budowie i montaż 

konstrukcji spawanych 

– kratownice, 

płatwie 

RAZEM 

Powyższa ilość (40,269 ton) odpowiada ilości wskazanej w dokumentacji projektowej: 

Rysunek znajdujący się w pliku o nazwie „K-02-05_Poz.1.1.1 Kratownica stalowa w osi 

2, 3 i 4 

(594x1330mm).pdf” – 4 356,32 kg, 

Rysunek znajdujący się w pliku o nazwie „K-02-06a_Płatwie stalowe poz.1.2.1, 1.2.2 

(840x1780mm).pdf” – 31 242,52 kg, 

Rysunek  znajdujący  się  w  pliku  o  nazwie  „K-02-06b_Płatew  stalowa  poz.1.2.3 

(420x1780mm).pdf” – 4 670,10 kg. 


Po  zsumowaniu 

wyżej  wymienionych  wartości  otrzymujemy  w  zaokrągleniu  ilość 

40,269 ton 

– czyli ilość wskazaną w przedmiarze. Obliczenia ilości przedmiarowych konstrukcji 

stalowych  zawarte  w 

przedmiarze  robót  stanowiącym  załącznik  nr  10  do  SWZ  są  zatem 

tożsame z zestawieniami konstrukcji zawartymi w dokumentacji projektowej. 

Wykonawca METROTECH 

zaoferował w pozycji 33 d.1.4 kosztorysu ofertowego – 13,5 

tony  (mniej  o 

26,769  ton  w  stosunku  do  wymagań  SWZ  zawartych  w  przedmiarze  jak 

i w dokumentacji projektowej): 

Lp. 

Podstawa 

Opis 

j.m. 

Ilość 

Cena 

Wartość 

Konstrukcje stalowe 

d.1.              

kalk. 

własna 

Wykonanie na budowie  

i montaż konstrukcji 

spawanych 

– kratownice, 

płatwie 

Zamawiający  wymagał  w  pozycji  34  d.1.4  przedmiaru  robót  (co  odpowiada 

dokumentacji  projektowej)  „malowanie  zmontowanych,  zabezpieczonych  farbą  podkładową 

konstrukcji stalowych farbą ogniochronną do REI – krotność dwa; jedno malowanie – REI 15” 

– 80,538 ton (2-krotność 40,269 ton): 

Lp. 

Podstawa 

Opis i wyliczenia 

j.m. 

Poszcz 

Razem 

Konstrukcje stalowe 

d.1.              

KNNR 7 

Malowanie zmontowanych, 

zabezpieczonych farbą podkładową 

konstrukcji stalowych farbą 

ogniochronną do REI – krotność dwa; 

jedno malowanie 

– REI 15 

RAZEM 

Wykonawca METROTECH zaoferował w pozycji 34 d.1.4 kosztorysu ofertowego: 

Lp.  Podstawa 

Opis 

j.m. 

Ilość 

Cena 

Wartość 

Konstrukcje stalowe 


d.1.              

kalk. 

własna 

Malowanie zmontowanych, 

zabezpieczonych farbą 

podkładową konstrukcji 

stalowych farbą 

ogniochronną do REI  

Krotność = 2 

Wykonawca 

Przedsiębiorstwo Budowlane K. sp. z o. o. sp.k. zaoferował w pozycjach 

33 d.1.4 oraz 34 d.1.4 kosztorysu ofertowego: 

Lp. 

Podstawa 

wyceny 

Opis 

j.m. 

Ilość 

Cena 

Wartość 

Konstrukcje stalowe 

d.1.              

KNNR 7 

Wykonanie na budowie  

i montaż konstrukcji 

spawanych 

– kratownice, 

płatwie 

d.1.              

KNNR 7 

Malowanie zmontowanych, 

zabezpieczonych farbą 

podkładową konstrukcji 

stalowych farbą 

ogniochronną do REI – 

krotność dwa; jedno 

malowanie 

– REI 15 

Wykonawca  "ORLIKON"  sp.  z  o.  o. 

zaoferował  w  pozycjach  33  d.1.4  oraz  34  d.1.4 

kosztorysu ofertowego: 

Lp. 

Podstawa 

wyceny 

Opis 

j.m. 

Ilość 

Cena 

Wartość 

Konstrukcje stalowe 

d.1.              

KNNR 7 

Wykonanie na budowie  

i montaż konstrukcji 

spawanych 

– kratownice, 

płatwie 


d.1.              

KNNR 7 

Malowanie zmontowanych, 

zabezpieczonych farbą 

podkładową konstrukcji 

stalowych farbą 

ogniochronną do REI – 

krotność dwa; jedno 

malowanie 

– REI 15 

Wykonawca 

K.S. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  K.S. 

Przedsiębiorstwo "KJS" zaoferował w pozycjach 33 d.1.4 oraz 34 d.1.4 kosztorysu ofertowego: 

Lp. 

Podstawa 

wyceny 

Opis 

j.m. 

Ilość 

Cena 

Wartość 

Konstrukcje stalowe 

d.1.              

KNNR 7 

Wykonanie na budowie  

i montaż konstrukcji 

spawanych 

– kratownice, 

płatwie 

obmiar = 

2)/1000 = 40,269 t 

d.1.              

KNNR 7 

Malowanie zmontowanych, 

zabezpieczonych farbą 

podkładową konstrukcji 

stalowych farbą 

ogniochronną do REI 30 – 

krotność dwa; jedno 

malowanie 

– REI 15 

obmiar = 

2)/1000 * 2 = 80,538 t 

Wykonawca  MISZ-BUD  sp.  z  o.  o. 

zaoferował  w  pozycjach  33  d.1.4  oraz  34  d.1.4 

kosztorysu ofertowego: 


Lp. 

Podstawa 

wyceny 

Opis pozycji 

kosztorysowych 

Obmiar 

J.m.  Koszt jedn. 

Wartość 

Konstrukcje stalowe 

d.1.              

KNNR 7 

Wykonanie na budowie  

i montaż konstrukcji 

spawanych - kratownice, 

płatwie 

krotność = 1,000 

d.1.              

KNNR 7 

Malowanie zmontowanych, 

zabezpieczonych farbą 

podkładową konstrukcji 

stalowych farbą 

ogniochronną do REI 30 

krotność = 1,000 

Wykonawca  R.O. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  R.O.  RAM-BUD 

R.O. 

zaoferował w pozycjach 33 d.1.4 oraz 34 d.1.4 kosztorysu ofertowego: 

Lp. 

Podstawa 

wyceny 

Opis 

j.m. 

Ilość 

Cena 

Wartość 

Konstrukcje stalowe 

d.1.              

CEN N007-

Wykonanie na budowie  

i montaż konstrukcji 

spawanych o masie 200 

kG- 

kratownice, płatwie 

Mg 

d.1.              

CEN N007-

Malowanie zmontowanych, 

zabezpieczonych farbą 

podkładową 

konstrukcji stalowych farbą 

ogniochronną do REI 30 - 

krotność dwa; 

jedno malowanie - REI 

Mg 

Pismem  z  dnia  10  lipca  2024  r. 

Zamawiający działając na podstawie art. 223 ust. 1 

ustawy Pzp 

wezwał METROTECH do złożenia wyjaśnień w odniesieniu do poniżej opisanej 

kwestii. 

Liceum wskazało w przedmiotowym piśmie co następuje: „W złożonym przez Państwa 


kosztorysie  ofertowym,  poz.  33  i  34  s.  6 

–  w  zakresie  wykonania  konstrukcji  spawanych 

i malowania konstrukcji 

– zawierają w rubrykach tą samą ilość 13,5 t. Wartość ta wyliczona 

została jako iloraz liczby 13 500 z liczbą 1 000. Oferta nie wskazuje jaką metodologią została 

uzyskana wartość 13 500. Tymczasem załącznik nr 10 do swz, stanowiący przedmiar robót 

w poz.  33  zawiera 

wartość  40,269  ton  i  oblicza  go  za  pomocą  sumy  wartości  31 242,52; 

podzielonej  następnie  przez  1 000.  Pozycja  34  przedmiaru  podwaja 

natomiast  pozycję  33  wskazując,  że  należy  ilość  40,269  ton  pomalować  dwukrotnie  do 

uzyskania  stopnia  zabezpieczenia  ogniowego  REI  30.  Nie  ulega  zatem  wątpliwości,  że 

Zamawiający w przedmiarze robót określił ilość konstrukcji stalowych do wykonania na sumę 

ca 40 ton, która wprost wynika z dokumentacji projektowej.  Z tabeli zestawienia konstrukcji 

stalowych  umieszczonych  na  rysunkach  dokumentacji  projektowej 

wynika,  że  Zamawiający 

przewidział do wykonania rys. K-02-05 (4 356,32 kg), rys. K-02-06a (31 242,52 kg), rys. K-02-

06b  (4 

670,1  kg).  Obliczenia  ilości  przedmiarowych  konstrukcji  stalowych  zawarte 

przedmiarze  robót  stanowiącym  zał.  nr  10  do  swz  są  zatem  tożsame  z  zestawieniami 

konstrukcji zawartymi w dokumentacji projektowej. 

Podsumowując: a) Zamawiający wymagał 

w  pozycji  33  d.1.4  kosztorysu  (co  odpowiada  dokumentacji  projektowej) 

„wykonanie  na 

budowie  i  montaż  konstrukcji  spawalnych  –  kratownice,  płatwie”  w  ilości  40,269  ton,  b) 

Zamawiający  wymagał  w  pozycji  34  d.1.4  (co  odpowiada  dokumentacji  projektowej) 

„malowanie zmontowanych, zabezpieczonych farbą podkładową konstrukcji stalowych farbą 

ognioochronną do REI 30 – krotność dwa; jedno malowanie – REI 15” – 80,538 ton, c) Państwo 

jako  jedyni  zaoferowaliście  w  pozycji  33  d.1.4  –  13,5  tony,  d)  Państwo  jako  jedyni 

zaoferowaliście w pozycji 34 d.1.4 – 13,5 tony. Prosimy o udzielenie jednoznacznej odpowiedzi 

na  powyżej  wskazaną  rozbieżność.  Załączony  przez  Państwa  do  oferty  kosztorys  ofertowy 

winien  obejmować  cały  zakres  przedmiotu  zamówienia  zdefiniowany  w  dokumentacji 

projektowej.  O ile  przedmiar 

(jako element opisu przedmiotu zamówienia) można traktować 

jako dokument pomocniczy

, to sporządzony na jego podstawie oraz na podstawie udzielonych 

w  trakcie 

prowadzonej procedury  odpowiedzi na pytania do treści swz, winien  uwzględniać 

wszystkie  nie

zbędne  elementy  do  wykonania  przedmiotu  zamówienia.  Tym  samym  zakres 

rzeczowy  kosztorysu  winien  korelować  z  zakresem  dokumentacji  projektowej  i  oczekiwań 

Zamawiającego (…)”. 

W  odpowiedzi 

na  powyższe  pismo  Przystępujący  przedłożył  wyjaśnienia 

następującej  treści:  „(…)  Wykonawca  potwierdza,  że  jego  oferta  wraz  z  ceną  ofertową 

obejmuje pełen zakres przedmiotu zamówienia określony w dokumentach zamówienia także 

w  zakresie  pozycji,  o  które  pyta  zamawiający  (33.d.1.4  i  34.d.1.4  kosztorysu), 

uwzględnieniem  ilości  wskazanych  przez  zamawiającego  w  przedmiarze.  Wykonawca 

omyłkową  podał  tam  inną  ilość,  przy  czym  kwota  globalna  dla  tych  pozycji  została  podana 


prawidłowo. W konsekwencji omyłka ta nie ma wpływu na wartość oferty, albowiem suma dla 

tych  pozycji  nie  ulega  zmianie. 

Niezależnie  od  tego  wskazujemy,  że  w  dniu  24.06.2024  r. 

Zamawiający zamieścił odpowiedzi na pytania, w tym na pytanie nr 1, odpowiedź o treści: „Ze 

względu na ryczałtowy charakter wynagrodzenia, załączony przez Zamawiającego przedmiar 

ma charakter pomocniczy. Wykonawca na 

etapie sporządzania oferty i szacowania jej wartości 

ma  prawo  dokonywać  samodzielnej  zmiany  przedmiaru  i  na  tej  podstawie  opracować 

kosztorys  ofertowy,  a  wynikającą  z  niego  kwotę  wpisać  do  formularza  ofertowego”. 

konsekwencji  bez  względu  na  tą  omyłkę  nie  powoduje  ona  żadnych  negatywnych 

konsekwencji dla wykonawcy, albowiem istotna jest cena ryczałtowa (a ta nie ulega zmianie 

zgodnie ze złożoną ofertą wynosi : 5.777.000,00 zł brutto). 

29  lipca  2024  r. 

Zamawiający  poinformował  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty 

Postępowaniu o wyborze oferty najkorzystniejszej złożonej przez wykonawcę METROTECH 

sp. 

z o.o. z siedzibą w Poznaniu oraz o odrzuceniu ofert wykonawców: "ORLIKON" sp. z o. o., 

K.S. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą:  K.S.  Przedsiębiorstwo  "KJS"  oraz 

R.O. 

prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: RAM-BUD R.O. – na podstawie art. 

226 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. 

Biorąc  pod  uwagę  poczynione  ustalenia,  Izba  uznała,  że  odwołanie  zasługiwało  na 

uwzględnienie.  

Tytułem  wstępu  należy  wskazać,  że  zgodnie  z  art.  16  ustawy  Pzp  zamawiający 

przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców,  przejrzysty 

i proporcjonalny.  

W  myśl  art.  7  pkt  29  ustawy  Pzp  poprzez  warunki  zamówienia  należy  rozumieć 

„warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia,  wynikające 

szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia,  wymagań  związanych  z realizacją 

zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień 

umowy w sprawie zamówienia publicznego”. 

Stosowanie do brzmienia art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy Pzp „Zamawiający odrzuca ofertę, 

jeżeli: (…); 5) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia; (…)”.  

Art. 239 ustawy Pzp stanowi: 


„1.  Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

określonych w dokumentach zamówienia. 

2.  Najkorzystniejsza  oferta  to  oferta  przedstawiająca  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do 

ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem”. 

Mając  na  uwadze  okoliczności  faktyczne  rozpoznawanej  sprawy  oraz  treść  wyżej 

wymienionych przepisów ustawy Pzp Izba stwierdziła, że odwołanie jest zasadne. 

Przechodząc  do  rozpoznawania  zarzutów  odwołania  należy  w  pierwszej  kolejności 

zauważyć, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej 

treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Poprzez warunki zamówienia, w myśl art. 7 pkt 

29  ustawy  Pzp  należy  rozumieć  „warunki,  które  dotyczą  zamówienia  lub  postępowania 

udzielenie  zamówienia,  wynikające  w  szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

wymagań  związanych  z  realizacją  zamówienia,  kryteriów  oceny  ofert,  wymagań 

proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego”. 

Niezgodność  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia  zachodzi  co  do  zasady  wtedy,  gdy 

zawartość  merytoryczna  oferty  nie  odpowiada  ukształtowanym  przez  zamawiającego 

zawartym  w  dokumentach  zamówienia  wymaganiom.  Z  sytuacją  taką  będziemy  mieli  do 

czynienia m.in. w przypadku, gdy zaoferowany produkt nie posiada wymaganych w OPZ cech 

czy parametrów (tak: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 czerwca 2023 r. o sygn. akt 

KIO 1618/23; por. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 marca 2023 r. o sygn. akt KIO 

720/23). W kom

entarzu Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: „UZP”) do ustawy Pzp czytamy: 

„Norma art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp odnosi się do merytorycznego aspektu zaoferowanego przez 

wykonawców świadczenia oraz merytorycznych wymagań zamawiającego, w szczególności 

co do zakr

esu świadczenia jego ilości lub jakości, warunków realizacji lub innych elementów 

istotnych dla wykonania zamówienia. Analiza niniejszej podstawy odrzucenia oferty pozwala 

na  stwierdzenie,  że  oczywistym  warunkiem  dokonania  takiej  czynności  z  uwagi  na 

niezg

odność  oferty  z  warunkami  zamówienia  powinno  być  precyzyjne  i  jednoznaczne 

określenie tych wymagań przez zamawiającego w dokumentach zamówienia. Z przykładów 

zachowujących  swoją  aktualność  na  tle  Pzp  wynika,  że  okoliczności,  których  wystąpienie 

skutkować  powinno  odrzuceniem  oferty  na  podstawie  komentowanego  przepisu,  dotyczyć 

mogą: 1) zaoferowania przez wykonawcę innego przedmiotu zamówienia niż wymagany przez 

zamawiającego,  w  tym  przedmiotu  nieodpowiadającego  wymaganiom  określonym 

warunkach  zamówienia  (np.  zaoferowanie  urządzeń  o  innych  funkcjonalnościach  niż 

wymagane przez zamawiającego, przedłożenie dokumentów przedmiotowych (próbek), które 

nie  potwierdzają,  że  produkt  spełnia  określone  przez  zamawiającego  wymogi  (…)”  (zob. 

„Prawo  zamówień  publicznych”  –  komentarz  pod  redakcją  Huberta  Nowaka  i  Mateusza 


Winiarza, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2023, str. 729). Aby zastosować podstawę 

odrzucenia oferty z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp musi być zatem możliwe do uchwycenia 

na  czym  konkretnie  polega  niezgodność  oferty,  czyli  co  i  w  jaki  sposób  w  ofercie  nie  jest 

zgodne  z  konkretnie  wskazanymi,  skwantyfikowanymi  i  ustalonymi  jednoznacznie 

postanowieniami wynikającymi z określonych warunków zamówienia. Zaznaczenia wymaga, 

że punktem wyjścia dla ustalenia zgodności oferty wykonawcy z wymaganiami zamawiającego 

są postanowienia zawarte w dokumentach zamówienia, w których zostały jasno i przejrzyście 

wyrażone oczekiwania zamawiającego (tak m.in. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 

5 stycznia 2024 r. o sygn. akt 3801/23). 

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania prawne Izba uznała, że – w okolicznościach 

faktycznych rozpoznawanej sprawy 

– oferta METROTECH powinna podlegać odrzuceniu na 

podstawie art. 

226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, ponieważ jej treść jest niezgodna z warunkami 

zamówienia.  Przystępujący  uwzględnił  bowiem  w  kosztorysie  ofertowym  (w  pozycjach  33 

d.1.4 oraz 34 d.1.4 

w kolumnie „Ilość”) 13,5 ton konstrukcji stalowych, podczas gdy zarówno 

z przedmiaru 

robót, który stanowi załącznik nr 10 do SWZ jak i z dokumentacji projektowej 

Rysunek znajdujący się w pliku o nazwie „K-02-05_Poz.1.1.1 Kratownica stalowa w osi 2, 3 

4 (594x1330mm).pdf”, Rysunek znajdujący się w pliku o nazwie „K-02-06a_Płatwie stalowe 

poz.1.2.1,  1.2.2  (840x1780mm).pdf”,  Rysunek  znajdujący  się  w  pliku  o  nazwie  „K-02-

06b_Płatew  stalowa  poz.1.2.3  (420x1780mm).pdf”)  w  sposób  jednoznaczny  i  niebudzący 

wątpliwości wynika, że Zamawiający wymagał zaoferowania 40,269 ton konstrukcji stalowych, 

które należało pomalować dwukrotnie do uzyskania stopnia zabezpieczenia ogniowego REI 

Skład  orzekający  wskazuje,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  budowa 

dwukondygnacyjnego budynku oświaty – pracowni plastycznych na potrzeby Państwowego 

Liceum Sztuk Plastycznych 

w Kościelcu na podstawie udostępnionej przez Zamawiającego 

dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Zgodnie bowiem z 

postanowieniem § 3 ust. 2 SWZ 

„Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został zawarty w załączniku nr 7 do specyfikacji 

warunków zamówienia”. Z kolei stosownie do brzmienia pkt 5 załącznika nr 7 do SWZ (SOPZ) 

zakres prac szczegółowo określa dokumentacja projektowo-kosztorysowa, na którą składają 

się:  a)  dokumentacja  techniczna  –  załącznik  nr  8  do  SWZ,  b)  specyfikacja  techniczna 

wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  –  załącznik  nr  9  do  SWZ,  c)  przedmiar  robót  – 

załącznik nr 10 do SWZ. Obowiązek wykonywania prac zgodnie z dokumentacją techniczną 

oraz  specyfikacją  techniczną  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  i  dokumentami 

wynikającymi z przepisów ustawy Prawo Budowlane, które stanowiły elementy dokumentów 

przetargowych, na podstawie których wykonawca złożył swoją ofertę wynika również z § 1 

ust. 5 Umowy

. Kolejno należy zauważyć, że wykonawcy zobowiązani byli do złożenia wraz 

Formularzem ofertowym

, kosztorys ofertowy sporządzony w oparciu o pozycje przedstawione 

przez Liceum w 

przedmiarze robót (vide: § 12 ust. 12 pkt 7 SWZ). Zamawiający poinformował, 


że przedstawiony przedmiar jest dokumentem pomocniczym (vide: pkt 10 lit. d) SOPZ). Co 

istotne,  Liceum 

przy  sporządzaniu  kosztorysu  ofertowego  dopuściło  wprowadzenie  zmian 

przedstawionych w przedmiarach robót norm nakładów rzeczowych, ale pod warunkiem, że 

zakres czynności do wykonania dla poszczególnych cen jednostkowych będzie nie mniejszy 

niż wynikający w przedstawionych w przedmiarach robót norm nakładów rzeczowych (vide: § 

14 ust. 2 lit. b) SWZ)

. Innymi słowy należało przyjąć, że ilości w przedmiarach mają charakter 

minimalnych. 

Zamawiający  w  pozycji  33  d.1.4.  przedmiaru  robót  w  kolumnie  „Opis 

wyliczenia” wskazał, co następuje: „Wykonanie na budowie i montaż konstrukcji spawanych 

–  kratownice,  płatwie  (31242,52+4670,10+4356,32)/1000”.  Liceum  wymagało  więc  dla  tej 

pozycji 

ilości 40,269 ton konstrukcji stalowych. Obliczenia ilości przedmiarowych konstrukcji 

stalowych  zawarte  w 

przedmiarze robót  stanowiącym załącznik nr 10 do SWZ są tożsame 

z zestawieniami  konstrukcji zawartymi  w dokumentacji  projektowej.  Natomiast  w  pozycji  34 

d.1.4  prze

dmiaru  robót  w  kolumnie  „Opis  i  wyliczenia”  Zamawiający  podał:  „Malowanie 

zmontowanych

,  zabezpieczonych  farbą  podkładową  konstrukcji  stalowych  farbą 

ognio

chronną  do  REI  30  –  krotność  dwa;  jedno  malowanie  –  REI  15 

”.  Liceum  wymagało  zatem,  aby  w  tej  pozycji 

wykonawca uwzględnił 80,538 ton (2x40,269 ton). METROTECH w pozycjach 33 d.1.4. oraz 

34  d.1.4  ws

kazał  tę  samą  ilość  13,5  ton.  Przyjęte  przez  Przystępującego  założenia 

kosztorysie ofertowym stanowią kalkulację własną. Należy podkreślić, że pismem z dnia 10 

lipca 2024 r. 

Zamawiający wezwał METROTECH na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp do 

złożenia  wyjaśnień  treści  oferty  w odniesieniu  do  przedstawionych  rozbieżności.  Liceum 

wskazało, co następuje:  „(…) Prosimy o udzielenie jednoznacznej odpowiedzi  na powyżej 

wskazaną  rozbieżność.  Załączony  przez  Państwa  do  oferty  kosztorys  ofertowy  winien 

obejmować  cały  zakres  przedmiotu  zamówienia  zdefiniowany  w  dokumentacji  projektowej. 

ile przedmiar (jako element opisu przedmiotu zamówienia) można traktować jako dokument 

pomocniczy,  to  sporządzony  na  jego  podstawie  oraz  na  podstawie  udzielonych  w  trakcie 

prowadzonej procedury odpowiedzi 

na pytania do treści swz, winien uwzględniać wszystkie 

niezbędne  elementy  do  wykonania  przedmiotu  zamówienia.  Tym  samym  zakres  rzeczowy 

kosztorysu ofertowego winien korelować z zakresem dokumentacji projektowej i oczekiwań 

Zamawiającego  (…)”.  Przystępujący  w  wyjaśnieniach  z  dnia  12  lipca  2024  r.  –  pomimo 

wyraźnej  prośby  Zamawiającego  –  nie  wskazał  konkretnej  wartości  w  odniesieniu  do 

wymaganych ton konstrukcji stalowych. 

Jednocześnie METROTECH przyznał, że „omyłkowo 

podał tam inną ilość, przy czym kwota globalna dla tych pozycji została podana prawidłowo. 

konsekwencji omyłka ta nie ma wpływu na wartość oferty, albowiem suma dla pozycji nie 

ulega  zmianie

.  (…)  bez  względu  na  tą  omyłkę  nie  powoduje  ona  żadnych  negatywnych 

konsekwencji dla wykonawcy, albowiem istotna jest cena ryczałtowa (a ta nie ulega zmianie 

zgodnie ze złożoną ofertą wynosi : 5.777.000,00 zł brutto)”. Zasadne jest zatem przyjęcie, 


że ilości materiału podane przez METROTECH w pozycjach 33 d.1.4 oraz 34 d.1.4 kosztorysu 

ofertowego  nie  odpowiada

ją tym, jakie Zamawiający określił w załączniku nr 10 do SWZ – 

przedmiar robót oraz w dokumentacji projektowej (Rysunek znajdujący się w pliku o nazwie 

„K-02-05_Poz.1.1.1  Kratownica  stalowa  w  osi  2,  3  i 4  (594x1330mm).pdf”,  Rysunek 

znajdujący  się  w  pliku  o  nazwie  „K-02-06a_Płatwie  stalowe  poz.1.2.1,  1.2.2 

(840x1780mm).pdf”,  Rysunek  znajdujący  się  w  pliku  o  nazwie  „K-02-06b_Płatew  stalowa 

poz.1.2.3  (420x1780mm).pdf”).  Przystępujący  nie  zaprzeczył  wyżej  wymienionej 

niezgodności, jednoznacznie potwierdził jej zaistnienie i wskazał, że jest to omyłka. W ocenie 

składu  orzekającego  nie  sposób  jednak  zgodzić  się  z  twierdzeniem,  że  w  okolicznościach 

faktycznych  rozpoznawanej  sprawy 

doszło  do  omyłki.  Wymaga  zauważenia,  że 

METROTECH 

w  żaden  sposób  nie  wyjaśnił  mechanizmu  rzekomej  omyłki,  stwierdził 

wyłącznie  w  sposób  lakoniczny,  że  cena  ryczałtowa  nie  ulegnie  zmianie.  Tymczasem 

wyliczeń kalkulacji własnej Przystępującego nie wynika, że zaoferował on w odniesieniu do 

pozycji 33 d.1.4 

– 40,269 ton oraz w pozycji 34 d.1.4 – 80,538 ton, zgodnie z wymaganiami 

postawionymi 

przez 

Liceum 

dokumentach  zamówienia.  Obliczenia  wartości 

kwestionowanych  pozycji  33  d.1.4  oraz  34  d.1.4  kosztorysu  ofertowego 

wyglądają 

następująco:  231 421,05  zł  ÷  17 142,30  zł  =  13,5  ton  (dla  pozycji  33  d.1.4),  28 570,46  ÷ 

2 116,33 = 13,5 ton (dla pozycji 34 d.1.4). Izba w 

pełni podziela stanowisko Odwołującego, 

zgodnie  z  którym  kalkulacja  cenowa  METROTECH  odpowiada  ilości  stali  13,5  ton  tj. 

stosownie  do 

wartości  podanej  przez  Przystępującego  w  kosztorysie  ofertowym. 

okolicznościach  tej  sprawy  należy  również  zwrócić  uwagę,  że  cena  jednostkowa 

zastosowana  w  kosztorysie  ofertowym  przez 

Przystępującego  w  zakresie  wykonania 

konstrukcji  stalowych  nie  odbiega  od  pozostałych  oferentów.  Średnia  arytmetyczna  ceny 

jednostkowej  za  wykonanie  1  tony  konstrukcji  dla  wszystkich  złożonych  ofert  wynosi 

574,79  zł,  natomiast  zaoferowana  przez  METROTECH  cena  to  17 142,30  zł.  Słusznie 

podniósł  Odwołujący,  że  jeśliby  uznać,  że  Przystępujący  wpisał  ilość  13,5  ton,  ale 

rzeczywistości za podaną wartość w kosztorysie ofertowym zamierza wykonać 40,269 ton, 

to  wówczas  cena  jednostkowa  spadłaby  z  17 142,30  zł  do  5 746,88  zł.  Odbiegałaby  ona 

zatem 

w sposób znaczący od średniej cen wszystkich ofert i byłaby od niej niższa aż o 63 %. 

Tymczasem  z  przedłożonych  przez  MISZ-BUD  dowodów  w  postaci  ofert  handlowych 

dostawców  wynika,  że  ceny  jednostkowe  netto  za  wykonanie  konstrukcji  stalowej 

z zabezpieczeniem ogniowym R-

30 wraz montażem w zakresie kratownic stalowych i płatwi 

stalowych 

w ilości 40,269 ton wynoszą odpowiednio 13 800,00 zł oraz 15 000,00 zł za tonę. 

Powyższe okoliczności uzasadniają więc uwzględnienie podanej przez Przystępującego ceny 

jednostkowej 

17  142,30  zł  w  obliczeniach  wartości  kwestionowanej  pozycji  33  d.1.4 

kosztorysu ofertowego, co 

– biorąc pod uwagę oświadczenie METROTECH, zgodnie z którym 

kwota  globalna  dla  tej  pozycji  nie  ulegnie  zmianie 

–  daje  13,5  ton  konstrukcji  stalowych. 


Podobnie 

jest  w  przypadku  pozycji  34  d.1.4,  w  której  METROTECH  zaoferował  cenę 

jednostkową w kwocie 2 116,33 zł, podczas gdy średnia arytmetyczna ceny jednostkowej dla 

tej  pozycji  z  wszystkich  złożonych  ofert  wynosi  1 702,40  zł.  Nadto  Izba  wskazuje,  że 

Przystępujący  zarówno  w  złożonych  wyjaśnieniach  z  dnia  12  lipca  2024  r.  jak  i  w  piśmie 

procesowym  z  dnia  2  sierpnia  2024  r.  podn

iósł,  że  nawet  gdyby  stwierdzić,  że  doszło  do 

zmiany  ilości  konstrukcji  stalowych  względem  wartości  podanej  w  przedmiarze  robót  oraz 

dokumentacji  projektowej 

to taka możliwość wynika  z odpowiedzi na pytanie nr 1 do SWZ 

z dnia  24  czerwca  2024  r. 

Zdaniem  składu  orzekającego  METROTECH  w  sposób 

nieuprawniony  interpretuje 

odpowiedź  Zamawiającego  przyjmując,  że  wyrażona  przez 

Liceum 

możliwość dokonania samodzielnej zmiany przedmiaru dotyczy tak istotnych kwestii 

jak  np. 

wymagane  ilości  materiałów.  Po  pierwsze,  należy  zauważyć,  że  wykonawca,  który 

zadał przedmiotowe pytanie wskazał wyłącznie, że „opublikowany przedmiar jest obarczony 

wadami”, przy czym referował do postanowienia § 12 ust. 12 pkt 7) SWZ, który ma charakter 

ogólny.  Innymi  słowy  wykonawca  nie  opisał  jakie  wady  –  jego  zdaniem  –  znajdują  się 

udostępnionym  przez  Liceum  przedmiarze  robót.  Tym  samym  nie  sposób  zgodzić  się 

Przystępującym, że  na  podstawie udzielonej odpowiedzi na  pytanie nr 1  wykonawcy byli 

uprawnieni  do  dowolnej 

i  tak  daleko  idącej  w  skutkach  modyfikacji  przedmiaru  jak  zmiana 

ilo

ści  konstrukcji  stalowych  wymaganych  do  posadowienia  budynku.  Dodatkowo 

Zamawiający w odpowiedzi na pytanie nr 6 do SWZ z dnia 24 czerwca 2024 r. wprost wskazał, 

że dokumentacja techniczna stanowi nadrzędny dokument w stosunku do przedmiaru. Stąd 

też  prawie  wszyscy  wykonawcy  zaoferowali  40,269  ton  konstrukcji  stalowych  zgodnie 

wartością podaną przez Liceum. Co więcej, modyfikacja przedmiaru robót dokonana przez 

Przystępującego  jest  niezgodna  z postanowieniem  §  14  ust.  2  lit.  b)  SWZ,  z  którego 

jednoznacznie 

wynika

,  że  w  przypadku  ewentualnych  zmian  przedstawionych 

przedmiarach  robót  norm  nakładów  rzeczowych,  zakres  czynności  do  wykonania  dla 

poszczególnych  cen  jednostkowych  nie  może  być  mniejszy  niż  wynikający  z  podanych 

przedmiarach  norm  nakładów  rzeczowych.  W rozpoznawanej  sprawie  Zamawiający 

wskazał dla pozycji 33 d.1.4 oraz 34 d.1.4 w kolumnie „Opis i wyliczenia” konkretne wartości, 

które  następnie  zostały  powtórzone  w kolumnie  „Poszcz”  i  odpowiadają  ilości  wskazanej 

w dokumentacji  projektowej.  Wykonawcy 

zobowiązani  byli  do  złożenia  oferty  na  zakres 

rzeczowy prac, który został szczegółowo określony w dokumentacji projektowo-kosztorysowej 

(załączniki  nr  8-10  do  SWZ).  Reasumując  –  w  okolicznościach  faktycznych  tej  sprawy  – 

Przystępujący modyfikując pozycje przedmiaru robót w zakresie wymaganych ilości materiału 

dokonał  nieuprawnionej  i niedopuszczalnej  zmiany  opisu  przedmiotu  zamówienia. 

METROTECH 

zaoferował  bowiem  w  kwestionowanych  pozycjach  33  d.1.4  oraz  34  d.1.4 

kosztorysu ofertowego 

mniejsze ilości konstrukcji stalowych niż to wynika z opisu przedmiotu 

zamówienia.  Innymi  słowy  Przystępujący  zaoferował  posadowienie  budynku  innego  niż 


wymagało Liceum tj. niezgodnego z warunkami zamówienia, w szczególności z dokumentacją 

projektową (Rysunek znajdujący się w pliku o nazwie „K-02-05_Poz.1.1.1 Kratownica stalowa 

w osi 2, 3 i 

4 (594x1330mm).pdf”, Rysunek znajdujący się w pliku o nazwie „K-02-06a_Płatwie 

stalowe poz.1.2.1, 1.2.2 (840x1780mm).pdf”, Rysunek znajdujący się w pliku o nazwie „K-02-

06b_Płatew stalowa poz.1.2.3 (420x1780mm).pdf”). Mając na uwadze powyższe – w ocenie 

składu orzekającego – Zamawiający powinien był odrzucić ofertę METROTECH na podstawie 

art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

z  uwagi  na  to,  że  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia.  Izba  wskazuje,  że  w  stanie  faktycznym  tej  sprawy  zaniechanie  przez  Liceum 

czynności  odrzucenia  oferty  Przystępującego,  pomimo  że  wykonawca  ten  zaoferował 

w pozycjach  33  d.1.4  oraz  34  d.1.4  kosztorysu  ofertowego  13,5  ton  konstrukcji  stalowych 

zamiast 

ilości  wymaganych  przez  Zamawiającego,  godziło  w  podstawową  zasadę 

przygotowania  i 

przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  o  której  mowa 

art. 16 pkt 1 ustawy Pzp. Należy podkreślić, że dokonanie rzetelnego badania i oceny ofert 

złożonych w Postępowaniu zgodnie z regułami przyjętymi w dokumentach zamówienia, bez 

stosowania jakichkolwiek nieuzasadnionych odstępstw, jest przejawem zachowania zasady 

uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  polegającej  na  sumiennym 

wypełnieniu  obowiązków,  które  na  Zamawiającego  nakłada  ustawodawca  w  toku 

przeprowadzenia  Postępowania,  tak  aby  właściwie  zabezpieczyć  interes  wszystkich 

uczestników procesu udzielania zamówień publicznych.  

Kolejno  Izba  wskazuje,  że  rozpoznawanie  zarzutu  nr  2  petitum  odwołania,  jako 

postawionego na wypadek nieuwzględnienia zarzutu z pkt 1 petitum (tzw. zarzut ewentualny), 

okazało się zbędne. 

W przekonaniu Izby zarzut ewentualny na gruncie postępowania odwoławczego należy 

postrzegać  analogicznie  do  powszechnie  przyjętego  i  uznanego  cywilistycznie  roszczenia 

ewentualnego. Co prawda ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego 

(t.j.  Dz.U.  z  2023  r.  poz.  1550  ze  zm.,  dalej:  „k.p.c.”)  nie  precyzuje  pojęcia  zarzutu 

ewentualnego, jednakże w doktrynie i w judykaturze uznaje się, że nie stoi to na przeszkodzie 

możliwości posłużenia się taką konstrukcją w postępowaniu cywilnym. Skoro uznaje się za 

dopuszczalne  podnoszenie  roszczenia  ewentualnego  w  postępowaniach  prowadzonych  na 

podstawie k.p.c., również w postępowaniu odwoławczym, które ma zbliżony charakter, nie ma 

przeszkód dla funkcjonowania analogicznej konstrukcji zarzutu ewentualnego. Sąd Okręgowy 

XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy w uzasadnieniu wyroku z dnia 1 października 2021 

r. o sygn. akt XXIII Zs 53/21 

wskazał bowiem, że „Zarzut ewentualny na gruncie niniejszego 

postępowania  należy  zestawić  z  powszechnie  przyjętym  i  uznanym  cywilistycznym 

roszczeni

em  ewentualnym.  Ani  prawo  zamówień  publicznych  ani  kodeks  postępowania 

cywilnego  nie  precyzują  pojęcia  zarzutu  ewentualnego.  Jednakże  ani  jeden,  ani  drugi  akt 

prawny nie ograniczają możliwości sformułowania zarzutu czy też roszczenia ewentualnego. 


Dodatkowo  judykatura  dopuszcza  taką  konstrukcję  procesową.  Skoro  zatem  dopuszczalne 

jest podnoszenie roszczenia ewentualnego w postępowaniach prowadzonych na podstawie 

KPC,  to  także  w  pełni  dopuszczalne  jest  podnoszenie  zarzutu  ewentualnego 

postępowaniach prowadzonych na podstawie sPzp”. W orzecznictwie Sądu Najwyższego 

przyjmuje  się,  iż  żądanie  ewentualne,  zgłaszane  dodatkowo  na  wypadek  niemożności 

uwzględnienia  przez  sąd  żądania  zasadniczego,  jest  szczególnym  przypadkiem  kumulacji 

roszczeń.  Przy  uwzględnieniu  żądania  zasadniczego  sąd  w  ogóle  nie  orzeka  o  żądaniu 

ewentualnym,  a  czyni  to  jedynie,  gdy  brak  jest  podstaw  do  uwzględnienia  żądania 

zasadniczego (zob. wyroki z dnia: 31 stycznia 1996 r. o sygn. akt III CRN 58/95, 12 stycznia 

2012 r. o sygn. akt IV CSK 219/11, 4 października 2012 r. o sygn. akt I CSK 100/12). Podobnie 

Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały z dnia 18 października 2013 r. wydanej w sprawie 

oznaczonej sygn. akt III CZP 58/13  (OSNC 2014  nr 6, poz. 62) stwierdził,  że powód  może 

sformułować  w  powództwie  żądanie  ewentualne,  na  wypadek  nieuwzględnienia  przez  sąd 

żądania głównego. Tożsame stanowisko wyrażono w uzasadnieniu wyroku z dnia 26 stycznia 

1979 r. o sygn. akt IV CR 403/78 (OSNC 1979 nr 10, poz. 193), gdzie wskazano, że zgłoszenie 

żądania ewentualnego stanowi szczególny przypadek kumulacji przedmiotowej w procesie – 

mianowicie sąd orzeka o żądaniu ewentualnym wtedy, gdy oddali powództwo o świadczenie 

zgłoszone na pierwszym miejscu. 

Ponieważ  potwierdzenie  się  zarzutu  głównego  z  pkt  1  petitum  odwołania  jest 

wystarczające dla uwzględnienia żądania nakazania odrzucenia oferty Przystępującego, Izba 

nie  rozpoznawała  zarzutu  ewentualnego,  który  został  podniesiony  na  wypadek 

nieuwzględnienia zarzutu nr 1 petitum odwołania i żądania głównego.  

Mając  na  uwadze,  że  potwierdził  się  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  z  uwagi  na  to,  że  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia, 

uwzględnieniu podlegał również zarzut nr 3 petitum odwołania, który stanowi konsekwencję 

zarzucanych naruszeń.  

Zważywszy  na  przywołane  okoliczności  faktyczne  i  prawne  Izba  uznała,  że 

ro

zpoznawane  odwołanie  zasługuje  na  uwzględnienie  i  na  podstawie  art.  554  ust.  1  pkt  1 

ustawy Pzp orzekła jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 

art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b) 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 


pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2437),  orzekając  w tym  zakresie 

obciążeniu kosztami postępowania stronę przegrywającą, czyli Zamawiającego. 

Przewodnicząca: