Sygn. akt: KIO 2807/24
WYROK
z dnia 30 sierpnia 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Tomasz
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2024 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5 sierpnia 2024 roku przez
wykonawcę M.G. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: M.G. EKODREN -
NATURALNE
SYSTEMY
OCZYSZCZANIA
z
siedzibą
w Warszawie
(Odwołujący)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Promna z siedzibą
w Promnej
orzeka:
Oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Odwołującego – M.G. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą: M.G. EKODREN - NATURALNE SYSTEMY OCZYSZCZANIA z
siedzibą w Warszawie w następujący sposób:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesiętu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych zero groszy)
poniesioną przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, a także kwotę
600 zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych zero groszy) poniesioną przez
Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od Odwołującego – M.G. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą:
M.G. EKODREN -
NATURALNE SYSTEMY OCZYSZCZANIA z siedzibą w Warszawie na
rzecz
Zamawiającego
–
Gmin
ę
Promna
z siedzibą w Promnej kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych 00/100
groszy) stanowiącą uzasadnione koszty Strony poniesione tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………
Sygn. akt KIO 2807/24
UZASADNIENIE
Zamawiający: Gmina Promna z siedzibą w Promnej prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn. „Budowa przydomowych
oczyszczalni”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 19 czerwca 2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00374524/01.
Dnia 5 sierpnia 2024 r.
w prowadzonym postępowaniu do Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej w Warszawie, zgodnie z art. 513 pkt 1) w zw. z art. 515 ust. 1 pkt 2) ustawy
z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze
zm.; -
dalej: „ustawa Pzp”), odwołanie złożył Wykonawca M.G. prowadzący działalność
gospodarczą pod firmą: M.G. EKODREN - NATURALNE SYSTEMY OCZYSZCZANIA z
siedzibą w Warszawie, dalej jako „Odwołujący”.
Odwołanie wniesiono na czynność Zamawiającego z dnia 30 lipca 2024 r. polegającą
na niewykonaniu
oświadczenia Zamawiającego o uznaniu odwołania z 1 lipca 2024 r., pomimo
uwzględnienia zarzutów odwołania w całości, a następnie dokonaniu modyfikacji SWZ w dniu
30 lipca 2024 niezgodnie z żądaniami uwzględnionego odwołania, w tym:
w zakresie zarzutu I.2 uwzględnionego odwołania polegającego na braku określenia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie wykazu przedmiotowych środków dowodowych
zgodnie z żądaniem wskazanym w odwołaniu, poprzez wprowadzenie modyfikacji do SWZ
jedynie
dwóch z trzech uwzględnionych żądań odwołania, co w konsekwencji dalej prowadzi
do określenia warunków udziału w postępowaniu w sposób wewnętrznie sprzeczny pomiędzy
postanowieniami SWZ a pkt.1.1 STWiORB (str. 3) oraz w sposób niejednoznaczny, niejasny
i uniemożliwiający przygotowanie oferty oraz w sposób niezapewniający zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców;
co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu art. 522 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art.
568 pkt. 3) ustawy Pzp, w związku z art. 562 ust. 1 ustawy Pzp w związku art. 106 ustawy
Pzp
w związku z art. 286 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 16 pkt 1), 2) i 3) ustawy Pzp
w związku z art. 8 ustawy Pzp w związku z art. 61 kodeksu cywilnego
w zakresie zarzutu II.2 uwzględnionego odwołania polegającego na braku opisania
treści warunków zamówienia określonych w SWZ oraz STWiORB zgodnie z żądaniami
określonymi w uwzględnionym odwołaniu, pomimo wprowadzenia modyfikacji SWZ w dniu 30
lipca 2024 r.;
co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu art. 522 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art.
568 pkt. 3) ustawy Pzp, w związku z art. 562 ust. 1 ustawy Pz w związku z art. 99 ust. 2, ust.
4, ust. 5 i ust. 6 ustawy PZP, w związku z art. 286 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 16 i 17
ustawy Pzp
w związku z art. 8 ustawy Pzp w związku z art. 61 kodeksu cywilnego.
Odwołujący wnosił o:
dokonanie odpowiednich zmian w treści dokumentów postępowania, w takim zakresie,
w jakim treść postanowień pozostałej dokumentacji postępowania będzie stała w sprzeczności
z treścią SWZ, w tym z treścią STWiORB po zmianach wynikających z odwołania,
przedłużenie terminu składania ofert o czas niezbędny na sporządzenie oferty.
Informację stanowiącą podstawę wniesienia odwołania Odwołujący powziął w dniu 30
lipca 2024r., tj. w dniu opublikowania przez Zamawiającego na platformie internetowej zmiany
treści SWZ. Tym samym pięciodniowy termin na wniesienie odwołania przewidziany w art. 515
ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp
został dochowany. Odwołujący uiścił wpis od odwołania we właściwej
wysokości, kopia odwołania została prawidłowo przekazana Zamawiającemu.
Odwołujący wskazał, że spełnia materialnoprawną przesłankę wniesienia odwołania
z art. 505 ust. 1 Pzp
, ponieważ ma interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp. Odwołujący, działając w ramach
prowadzonej działalności gospodarczej w obszarze objętym zakresem zamówienia, jest
zainteresowany ud
ziałem w postępowaniu oraz złożeniem oferty w postępowaniu. Obecne
postanowienia SWZ, sformułowane z naruszeniem wskazanych w odwołaniu przepisów
prawa, u
niemożliwiają Odwołującemu skuteczny udział w postępowaniu w warunkach
uczciwej konkurencji. Pozbawia to Odwołującego szans na uzyskanie zamówienia oraz jego
wykonanie w warunkach uczciwej konkurencji, a tym samym możliwości osiągnięcia korzyści
z tytułu wykonania zamówienia. Odwołujący może ponieść rzeczywistą szkodę majątkową,
polegającą na braku możliwości złożenia oferty w postępowaniu, a następnie jej wyboru jako
oferty najkorzystniejszej, a w konsekwencji nieuzyskaniu zamówienia.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania podano, że zgodnie z Rozdziałem III pkt. 2 SWZ
zakres robót stanowiących przedmiot zamówienia obejmuje budowę 100 przydomowych
oczyszczalni ścieków w miejscowościach na terenie Gminy Promna. Ilość przydomowych
oczyszczalni ścieków: 1-6 RLM w ilości 89 szt., 7-8 RLM w ilości 11 szt.
Odwołujący w dniu 1 lipca 2024 r. wniósł do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
(„uwzględnione odwołanie”), w którym sformułował następujące zarzuty:
1) Zarzut polegający na ukształtowaniu warunków udziału w postępowaniu określonych
w dokumentach zamówienia, w tym SWZ wraz ze Specyfikacją techniczną wykonania i odbioru
robót budowlanych – stanowiącą część załącznika nr 5.2 do SWZ (dalej: „STWiORB”)
stanowiący szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zgodnie z rozdziałem III Specyfikacji
Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”) w sposób sprzeczny z obowiązującymi przepisami
prawa poprzez:
a)
określenie warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej
lub zawodowej w sposób wewnętrznie sprzeczny pomiędzy postanowieniami pkt. 1.2 d)
Rozdziału III SWZ a pkt.1.1 STWiORB (str.5) oraz w sposób niejednoznaczny, niejasny oraz
uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia oraz
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowanie
wykonawców, co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu art. 112 ust. 2 pkt. 4) ustawy Pzp
w związku z art. 116 ust. 1, ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 281 ust. 1, ust. 2 ustawy Pzp
w związku z art. 16 pkt 1), 2) i 3) ustawy Pzp,
b)
określenie warunków udziału w postępowaniu w zakresie wykazu
przedmiotowych środków dowodowych w sposób wewnętrznie sprzeczny pomiędzy
postanowieniami SWZ a pkt.1.1 STWiORB (str. 4 i str. 6) oraz w sposób niejednoznaczny,
niejasny i uniemożliwiający przygotowanie oferty oraz w sposób niezapewniający zachowania
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców co w efekcie stanowiło naruszenie
przepisu art. 106 ustawy Pzp
w związku z art. 106 ustawy Pzp w związku z art. 107 ust. 1, ust.
2 ustawy Pzp w
związku z art. 281 ust. 1, ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 16 pkt 1), 2) i 3)
ustawy Pzp;
c)
określenie warunków udziału w postępowaniu w zakresie wizji lokalnej
w sposób wewnętrznie sprzeczny pomiędzy postanowieniami Rozdziału V SWZ
a postanowieniami pkt. 1.1 STWiORB (str. 6) oraz w sposób niejednoznaczny, niejasny
i uniemożliwiający przygotowanie oferty oraz w sposób niezapewniający zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu
art. 131 ust. 2 ustawy Pzp
w związku z art. 281 ust. 1, ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 16
pkt 1), 2) i 3) ustawy Pzp.
2) ukształtowaniu treści warunków zamówienia określonych w dokumentach
zamówienia, w tym SWZ wraz STWiORB stanowiący szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia zgodnie z rozdziałem III SWZ w sposób sprzeczny z obowiązującymi przepisami
prawa poprzez:
a)
przyjęcie postanowień w STWiORB, które wskazują, że opis przedmiotu
zamówienia został przygotowany w sposób dający możliwość zaoferowania tylko jednego
urządzenia konkretnego producenta oraz przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia
w sposób nieproporcjonalny, nieuzasadniony potrzebami Zamawiającego, co narusza zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w postępowaniu co w efekcie
stanowiło naruszenie przepisu art. 99 ust. 2, ust. 4 i ust. 6 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy
Pzp;
b)
brak opisów kryteriów równoważności lub opisanie kryteriów równoważności
w sposób pozorny, w ramach opisu przedmiotu zamówienia w STWiORB, w sposób który
utrudnia uczciwą konkurencję, narusza zasadę równego traktowania wykonawców oraz
zasadę proporcjonalności, z uwagi na to, że brak opisu kryteriów równoważności lub pozorne
kry
teria równoważności umożliwiają oferowanie jako produktu równoważnego wyłącznie
jednego urządzenia konkretnego producenta pomimo, że istnieją także produkty, które mogą
spełniać uzasadnione wymogi Zamawiającego co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu art.
99 ust. 2, ust. 4, ust. 5 i ust. 6 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp;
c)
określenie parametrów wymaganego urządzenia w STWiORB, w szczególności
w zakresie wielkości oczyszczalni (RLM) oraz wielkości przepływu w sposób wewnętrznie
sprzeczny oraz w sposób niejednoznaczny, niejasny i uniemożliwiający przygotowanie oferty
oraz w
sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców co w efekcie stanowiło naruszenie przepisu art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w związku
z art. 99 ust. 2, ust. 4 i ust. 6 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp.
Odwołanie uzyskało sygnaturę KIO 2315/24 ale do jego merytorycznego rozpoznania
nie doszło. W dniu 18 lipca 2024 r. Zamawiający przesłał do Krajowej Izby Odwoławczej oraz
Odwołującego odpowiedź na odwołanie zawierającą oświadczenie o uwzględnieniu w całości
zarzutów podniesionych w odwołaniu i wniosek o umorzenie postępowania odwoławczego.
Zamawiaj
ący poinformował, iż w konsekwencji uznania odwołania dokona modyfikacji treści
SWZ.
Odwołujący podkreślił, że zgodnie z art. 8 ustawy Pzp do czynności podejmowanych
przez z
amawiającego w postępowaniu stosuje się ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks
cywilny (Dz.U. z 2023 r., poz. 1360).
Zgodnie z art. 61 kodeksu cywilnego:
„§ 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy
doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego
oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
§ 2. Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie
z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba
ta mogła zapoznać się z jego treścią.”
W ocenie Odwołującego Zamawiający w dniu 18 lipca 2024 r. przesyłając odpowiedź
na odwołanie zawierające oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu złożył ważne oświadczenie.
Postępowanie odwoławcze zostało umorzone.
Następnie Zamawiający w dniu 30 lipca 2024 r. dokonał modyfikacji treści SWZ. Jednak
zdaniem Odwołującego Zamawiający nie wykonał czynności zgodnie z żądaniem w odwołaniu
z dnia 1 lipca 2024 r., a ponadto wprowadzone zmiany są pozorne. Dokonanie modyfikacji
SWZ w sposób jaki uczynił to Zamawiający nie może być uznane za wykonanie ciążących na
nim obowiązków.
U
względnienie zarzutów odwołania w całości rodzi skutki określone w art. 522 ust. 1
ustawy Pzp, zgodnie z którym:
„1. W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy
przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim
przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu
o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”
Przepis
nakłada na zamawiającego obowiązek w przypadku uwzględnienia zarzutów
odwołania w całości, w sposób jednoznaczny konkretne obowiązki. Tym samym Zamawiający
zobowiązany był do wykonania czynności w postępowaniu zgodnie z żądaniem Odwołującego.
Zamawiający nie może dokonywać analizy dopiero po uwzględnieniu odwołania,
a następnie wprowadzać zmian w SWZ, które uznaje za właściwe. Zamawiający
uwzględniając odwołanie w całości oznacza, że Zamawiający w pełni podzielił stanowisko
prezentowane przez Odwołującego. Tym samym Zamawiający uznał wskazane w nim żądania
za zgodne z
ustawą Pzp i zgodne przede wszystkim z jego uzasadnionymi, obiektywnymi
potrzebami.
Odwołujący podkreśla, że Zamawiający po wniesieniu odwołania nie był zmuszony do
podejmowania działań polegających na uwzględnieniu wszystkich zarzutów odwołania, mógł
uwzględnić odwołanie w części.
Zamawiający, jako podmiot profesjonalny, musi być świadomy, że złożenie
oświadczenia o uwzględnieniu zarzutów odwołania w całości rodzi skutki polegające na
ustawowym obowiązku wykonania określonych czynności w postępowaniu zgodnych
z żądaniem wskazanym w uwzględnionym odwołaniu (tak wyrok Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 24 maja 2024 r., sygn. akt KIO 1499/24)
Odwołujący wskazał, że dokonanie modyfikacji SWZ w sposób sprzeczny z żądaniami
wskazanymi w odwołaniu z 1 lipca 2024 r. stanowi zmianę oświadczenia woli Zamawiającego
w stosunku do oświadczenia wskazanego w piśmie procesowym z dnia 18 lipca 2024 r., co
jest sprzeczne z postanowieniami ustawy Pzp.
D
ziałanie Zamawiającego jest niedopuszczalne, bowiem w każdym postępowaniu
Zamawiający mógłby uwzględniać odwołanie w całości, a następnie nie wykonywać czynności
zgodnych żądaniem w odwołaniu. Takie działanie prowadziłoby do braku możliwości ustalenia
treści SWZ lub brak możliwości badania postanowień SWZ o zgodność z przepisami prawa,
gdyż uwzględniając odwołanie Izba nie prowadzi sporu pomiędzy stronami.
T
reść oświadczenia woli Zamawiającego była w pełni zrozumiała dla Odwołującego,
prowadziła do uznania odwołania w całości, a więc zarówno postawionych w nich żądań, jak
i zarzutów. Odwołujący po uwzględnieniu odwołania przez Zamawiającego w całości
oczekiwał, że jego żądania zostaną uwzględnione w dokumentacji postępowania w całości co
umożliwi mu złożenie ważnej oferty w postepowaniu, w tym celu Odwołujący wniósł odwołanie
na pierwotny SWZ, zainwestował czas i pieniądze w analizę dokumentacji, a następnie
wniesienie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Zarzut 1 o
dwołania
Zamawiający w pełni uwzględnił zarzut dotyczący warunków udziału w postępowaniu
w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej oraz braku konieczności odbycia wizji
lokalnej.
Odwołujący wnosił o uregulowanie przez Zamawiającego, że wymaga złożenia
przedmiotowych środków dowodowych:
deklaracja właściwości użytkowych,
pełne raporty z badań oczyszczalni wydane przez jednostkę notyfikowaną
przeprowadzającą badania, potwierdzające zgodność oferowanych urządzeń z normą PN-EN
3:2005+ A2:2013, w tym: raport z badania efektywności oczyszczania,
wodoszczelności, wytrzymałości konstrukcyjnej, trwałości oraz dokumenty wynikające z ww.
normy w zakresie badania reakcji na ogień,
DTR urządzeń wraz z rysunkami, instrukcją montażu i eksploatacji
oraz uregulowanie postanowień w Specyfikacji Warunków Zamówienia dotyczących
skutków niezłożenia przedmiotowych środków dowodowych wraz z ofertą.
Natomiast Zamawiający dokonał zmian w dniu 30 lipca 2024 r. dodając w Rozdziale
XVIII pkt. 1 ppkt. 8 o następującej treści:
„3. W rozdziale XVIII pkt. 1 SWZ Zamawiający dodaje ppkt. 8 o następującej treści:
8) przedmiotowe środki dowodowe
Zamawiający wymaga złożenia wraz z ofertą następujących przedmiotowych środków
dowodowych, tj.:
a)
deklaracja właściwości użytkowych oferowanych oczyszczalni
b)
DTR urządzeń wraz z rysunkami, instrukcją montażu i eksploatacji
Zamawiający wskazuje, że stosownie do treści art. 107 ust. 2 ustawy Pzp, jeżeli
Wykonawca nie złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe
środki dowodowe okażą się niekompletne, Zamawiający wezwie do ich złożenia lub
uzupełnienia w wyznaczonym terminie.”
Powyższe nie jest zgodne z treścią żądania w uwzględnionym zarzucie. Zamawiający
nie uwzględnił żądania Odwołującego, w zakresie dotyczącym konieczności przedłożenia
pełnych raportów z badań oczyszczalni wydanych przez jednostkę notyfikowaną
przeprowadzającą badania, potwierdzające zgodność oferowanych urządzeń z normą PN-EN
3:2005+ A2:2013, w tym: raportu z badania efektywności oczyszczania,
wodoszczelności, wytrzymałości konstrukcyjnej, trwałości oraz dokumentów wynikające
z normy w zakresie badani
a reakcji na ogień.
Zamawiający dokonując modyfikacji w zakresie wymagania złożenia przedmiotowych
środków dowodowych doprowadził do tego, że dodane postanowienia SWZ nadal są
sprzeczne z postanowieniami pkt. 1.1 SWTiORB (str. 3): bowiem:
„do ofert należy dołączyć
Deklarację Właściwości Użytkowych CE wystawioną przez producenta na podstawie
dokonanych badań przez jednostkę notyfikowaną sporządzoną zgodnie z Rozporządzeniem
Parlamentu Europejskiego i Rady UE Nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r.,
ustanawiającym
zharmonizowane waru
nki wprowadzenia do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego
dyrektywę Rady 389/106/EWG (Dz. U. Unii Europejskiej z dnia 4 kwietnia 2011 r. L 88/5)
i obowiązującymi przepisami krajowymi oraz raport zbiorczy wydany przez jednostkę
notyfikowaną przeprowadzającą badania, zawierający wszystkie szczegółowe, wartościowe
wyniki badań na zgodność z normą PN-EN 12566-3 (lub równoważną) oraz DTR urządzeń
wraz z
rysunkami, instrukcją montażu i eksploatacji.”
Ponadto, Zamawiający dokonując modyfikacji pkt. 1.1. STWiORB w zakresie opisania
parametrów równoważności wskazał również, że w zakresie wykazania maksymalnego
zużycia energii elektrycznej podczas badania efektywności oczyszczania zgodnie z normą
PN-EN 125663:2005+A2:2013
musi być wykazane w raporcie z badań.
D
okonane modyfikacje SWZ w zakresie przedłożenia przedmiotowych środków
dowodowych, powodują, że warunek udziału w postępowaniu jest nieprecyzyjny, niespójny
oraz przede wszystkim nadal wewnętrznie sprzeczny.
Odwołujący wnosi więc o:
• wykonanie oświadczenia woli Zamawiającego zgodnie z całością żądania z zarzutu
I.2 uwzględnionego odwołania z dnia 1 lipca 2024 r. o treści:
„wnosimy o uregulowanie przez Zamawiającego, że wymaga złożenia przedmiotowych
środków dowodowych:
deklaracja właściwości użytkowych,
pełne raporty z badań oczyszczalni wydane przez jednostkę notyfikowaną
przeprowadzającą badania, potwierdzające zgodność oferowanych urządzeń z normą PN-EN
3:2005+ A2:2013, w tym: raport z badania efektywności oczyszczania,
wodoszczelności, wytrzymałości konstrukcyjnej, trwałości oraz dokumenty wynikające z ww.
normy w zakresie badania reakcji na ogień,
DTR urządzeń wraz z rysunkami, instrukcją montażu i eksploatacji.
oraz uregulowanie postanowień w Specyfikacji Warunków Zamówienia dotyczących
skutków niezłożenia przedmiotowych środków dowodowych wraz z ofertą.”
Zarzut 2 o
dwołania
Zamawiający w dniu 30 lipca 2024 dokonał modyfikacji SWZ, która nie jest w całości
zgodna z zakresem żądań, jakie uwzględnił Zamawiający odwołaniu z dnia 1 lipca 2024 r.
Treścią żądania uwzględnionego zarzutu II.2.1) było:
• Wnosimy o zmianę ww. treści dotyczącej wymaganej technologii oczyszczania dla
urządzeń równoważnych poprzez nadania następującego brzmienia: „Technologia
oczyszczania ścieków – każda technologia zgodna z normą PN-EN 12566-3:2005+ A2:2013.”
Dokonana przez Zamawiającego w dniu 30 lipca 2024 r. modyfikacja SWZ
w przedstawia się następująco:
„Dopuszcza się równoważne, oczyszczalnie ścieków pracujące w technologii złóż
obrotowych”.
Zdaniem Odwołującego w zakresie technologii oczyszczania urządzenia, Zamawiający
nie wykonał czynności określonej w żądaniu wskazanym przez Odwołującego
w uwzględnionym odwołaniu z dnia 1 lipca 2024 r.
Zgodnie z wiedzą i doświadczeniem Odwołującego, dokonana modyfikacja jest
nieuzasadniona, a potrzeby Zamawiającego w zakresie wykonania przydomowych
oczyszczalni ścieków mogą zostać zaspokojone również w przypadku dopuszczenia innych
technologii oczyszczania ścieków.
Odwołujący wnosił o:
• wykonanie oświadczenia woli Zamawiającego zgodnie z całością żądania z zarzutu
II.2.1) w uzasadnieniu uwzględnionego odwołania z dnia 1 lipca 2024 r. o treści:
„Wnosimy o zmianę ww. treści dotyczącej wymaganej technologii oczyszczania dla
urządzeń równoważnych poprzez nadania następującego brzmienia:
„Technologia oczyszczania ścieków – każda technologia zgodna z normą PN-EN
3:2005+ A2:2013.”
Z
arzut II.2.2) uwzględnionego odwołania - materiału wykonania zbiornika.
Treścią żądania uwzględnionego zarzutu było:
„Wnosimy o zmianę załącznika w zakresie wykonania zbiornika poprzez nadanie mu
następującej treści:
„Zbiornik wykonany z GRP lub innego materiału zgodnego z normą PN-EN
125663:2005+A2:2013, o konstrukcji zgodnej z ww. normą.”
Zamawiający dokonał modyfikacji SWZ w dniu 30 lipca 2024 r. w następujący sposób:
„Dopuszcza się równoważne, oczyszczalnie ścieków zbudowane na bazie
monolitycznego zbiornika z GRP lub stali nierdzewnej”.
Wprowadzona modyfikacja nie jest zgodna z żądaniem Odwołującego. Zamawiający
również w zakresie tego zarzutu nie wykonał czynności określonej w żądaniu uwzględnionego
odwołania i nie dokonał zmian polegających na wprowadzeniu postanowień dotyczących
materi
ału wykonania zbiornika.
Zamawiający ponownie dopuścił te same dwa rodzaje materiałów, z których może być
wykonany zbiornik, co skutkuje nadal naruszeniem przepisów ustawy Pzp, w tym nie poszerza
to kręgu potencjalnych wykonawców ani oferowanych oczyszczalni, ponieważ na rynku nie ma
dostępnych urządzeń w wymaganej technologii złóż obrotowych i wykonanych ze stali
nierdzewnej. Jest to więc równoważność pozorna.
Odwołujący podkreślił, że zgodnie z pkt. 6.5 normy PN-EN 12566-3:2005+A2:2013
materiał z którego może być wykonana oczyszczalnia – to m.in polietylen, polipropylen, stal,
beton.
Odwołujący wnosił o:
• wykonanie oświadczenia woli Zamawiającego zgodnie z całością żądania z zarzutu
II.2.2) uwzględnionego odwołania o treści:
„Wnosimy o zmianę załącznika w zakresie wykonania zbiornika poprzez nadanie mu
następującej treści:
„Zbiornik wykonany z GRP lub innego materiału zgodnego z normą PN-EN
125663:2005+A2:2013, o konstrukcji zgodnej z ww. normą.”
Z
arzutu II.2.3) uwzględnionego odwołania - braku możliwości zastosowania sprężarek.
Treścią żądania uwzględnionego zarzutu było:
„Wnosimy o usunięcie postanowienia określonego na str. 5 STWiORB: „(zabrania się
stosowania oczyszczalni wyposażone w sprężarki)”.
Zamawiający dokonał modyfikacji SWZ w następujący sposób:
„Dopuszcza się jako równoważne, oczyszczalnie ścieków, które nie są wyposażone
w dmuchawy napowietrzające (sprężarki).”
Zamawiający tylko pozornie dokonał czynności wykreślenia żądania Odwołującego
wskazanego w uwzględnionym odwołaniu. Zamawiający pomimo deklaracji o uwzględnieniu
zarzutu, nie wykonał czynności określonej w żądaniu uwzględnionego odwołania.
Zamawiający ponownie wprost wykluczył urządzenia wyposażone w sprężarki.
W ocenie Odwołującego, rozwiązanie technologiczne ma tutaj znaczenie drugorzędne,
ponieważ Zamawiający powinien oczekiwać po prostu wykonania robót budowlanych
polegających na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowościach na terenie
Gminy Promna.
Odwołujący wnosił o:
wykonanie oświadczenia woli Zamawiającego zgodnie z całością żądania z zarzutu
II.2.3) uwzględnionego odwołania z dnia 1 lipca 2024 r. o treści:
„Wnosimy o usunięcie postanowienia określonego na str. 5 STWiORB: „(zabrania się
stosowania oczyszczalni wyposażone w sprężarki)”
Z
arzut II.2.4) uwzględnionego odwołania – maksymalna mocy urządzeń.
Treścią żądania uwzględnionego zarzutu było:
„Wnosimy o zmianę postanowienia wskazanego na str. 5 STWiORB w zakresie
maksymalnej mocy poprzez nadanie następującej treści:
„Maksymalne zużycie energii elektrycznej podczas badania efektywności oczyszczania
zgodnie z norm
ą PN-EN 12566-3:2005+A2:2013 dla testowanej oczyszczalni ścieków,
wykazane w raporcie z badań – 1 kW na dobę.”.
Natomiast Zamawiający dokonał modyfikacji SWZ w następujący sposób:
„Maksymalne zużycie energii elektrycznej podczas badania efektywności oczyszczania
zgodnie z
normą PN-EN 12566-3:2005+A2:2013 dla testowanej oczyszczalni ścieków,
wykazane w raporcie badań – 1,5 Kwh na dobę.”
Powyższe nie jest zgodne z treścią żądania w uwzględnionym odwołaniu. Zamawiający
pomimo deklaracji o uwzględnieniu również tego zarzutu, nie wykonał czynności z dnia 1 lipca
2024 r. T
ak wprowadzona zmiana powoduje większe zużycie energii, co nie jest ekonomicznie
uzasadnione,
biorąc pod uwagę użytkowanie przydomowych oczyszczalni ścieków.
Odwołujący wnosił o:
wykonanie oświadczenia woli Zamawiającego zgodnie z całością żądania z zarzutu
II.2.4) uwzględnionego odwołania z dnia 1 lipca 2024 r. o treści:
„Wnosimy o zmianę postanowienia wskazanego na str. 5 STWiORB w zakresie
maksymalnej mocy poprzez nadanie następującej treści:
„Maksymalne zużycie energii elektrycznej podczas badania efektywności oczyszczania
zgodnie z norma PN-EN 12566-
3:2005+A2:2013 dla testowanej oczyszczalni ścieków,
wykazane w raporcie z badań – 1 kWh na dobę.”
Z
arzut II.2.6) uwzględnionego odwołania - parametry określone w tabeli wskazanych
na str. 5 STWiORB.
Treścią żądania uwzględnionego zarzutu było:
„Wniosek Wykonawcy:
• Wnosimy o usunięcie tabeli na str. 5 STWiORB w całości oraz zobowiązanie
Zamawiającego do podania wymaganego poziomu nasypu oraz poziomu wód gruntowych.”
Zamawiający dokonując modyfikacji tylko częściowo dokonał zmian zgodnie
z żądaniem Odwołującego.
Zamawiający co prawda usunął, w całości tabelę znajdującą się na str. 5 STWiORB,
ale nie wykonał czynności w zakresie podania wymaganego poziomu nasypu oraz poziomu
wód gruntowych. Tak zmieniona treść jest niezgodna z żądaniem zawartym w odwołaniu
z dnia 1 lipca 2024 r.
K
onieczność podania wymaganego poziomu nasypu oraz poziomu wód gruntowych,
które podaje się w deklaracji właściwości użytkowych jest niezbędna do prawidłowego
sporządzenia oferty.
Odwołujący wnosił o:
w
ykonanie oświadczenia woli Zamawiającego zgodnie z całością żądania z zarzutu
II.2.6) przez wprowadzenie postanowienia
o treści:
„Wniosek Wykonawcy:
• Wnosimy o usunięcie tabeli na str. 5 STWiORB w całości oraz zobowiązanie
Zamawiającego do podania wymaganego poziomu nasypu oraz poziomu wód gruntowych.”
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania odwoławczego,
na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń,
a także stanowisk pisemnych Stron postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba
ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze
środków ochrony prawnej.
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień po żadnej ze Stron.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o jego oddalenie
w całości.
Zamawiający zauważył, że dokonuje uwzględnienia zarzutów odwołania, a nie żądań
odwołania. W doktrynie i orzecznictwie nie budzi wątpliwości, iż zamawiający dokonując
czynności w postępowaniu może wykraczać poza zakres okoliczności wskazanych
w zarzutach odwołania, weryfikować każdą okoliczność, nawet jeżeli ostatecznie wynik
czynności nie będzie w pełni odpowiadał żądaniom uwzględnionego odwołania.
W dniu 30 lipca 2024 roku Zamawiający zmodyfikował treść dokumentów zamówienia
w ten
sposób, że usunął ze STWiORB (str. 5) wymagania co do warunku w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej, pozostawiając wyłącznie wymagania z SWZ, czym usunął
zarzucaną przez Odwołującego sprzeczność podnoszoną w zarzucie 1 uwzględnionego
odwołania.
Następnie Zamawiający dokonał modyfikacji poprzez dodanie do SWZ wykazu
przedmiotowych środków dowodowych wraz z regulacją art. 107 ust. 2 ustawy Pzp. Usunięto
również sprzeczność zapisów SWZ w zakresie wizji lokalnej.
W przypadku zarzutów odnoszących się do opisu przedmiotu zamówienia oraz
określenie kryteriów równoważności, a także określenia parametrów wymaganego
urządzenia, Zamawiający dokonał modyfikacji STWiORB, gdzie wykreślił bądź zmienił część
zapisów oraz dodał kryteria równoważności. Zamawiający opublikował na stronie
prowadzonego postępowania zaktualizowaną treść STWiORB po zmianach.
To, że Zamawiający dokonał modyfikacji w inny sposób niż wskazywał to Odwołujący
nie powoduje automatycznego uznania, że wniesione przez Odwołującego odwołanie powinno
zostać uwzględnione w chwili obecnej. Zamawiający nie jest bowiem związany żądaniami
wni
esionego odwołania, a zarzutami i w tym zakresie Zamawiający uwzględniając zarzuty
odwołania z dnia 1 lipca 2024 roku dokonał stosownych modyfikacji. To Zamawiający jest
gospodarzem postępowania i to on kształtuje zapisu dokumentów zamówienia, a nie
Odwołujący (KIO 2804/12, KIO 162/24, KIO 286/22).
Odwołujący musi postawić skuteczne zarzuty i twierdzenia co do aktualnych zapisów
dokumentacji zamówienia, w których upatruje wadliwości. Realnie takich twierdzeń nie
przytoczono, bowiem Odwołujący poprzestał na wskazywaniu, że Zamawiający nie dokonał
mody
fikacji SWZ tak jak żądano tego w odwołaniu z dnia 1 lipca 2024 roku, a nie postawił
żadnych zarzutów i merytorycznego uzasadnienia dlaczego dokonane modyfikacje miałyby
być sprzeczne z przepisami ustawy Pzp.
Zarzut nr 1
Co do nie ujęcia w katalogu przedmiotowych środków dowodowych „pełnych raportów
z badań oczyszczalni wydanych przez jednostkę notyfikowaną przeprowadzającą badania,
potwierdzających zgodność oferowanych urządzeń z normą PN-EN 12566-3:2005+ A2:2013,
w tym: raport z badania efektywności oczyszczania, wodoszczelności, wytrzymałości
konstrukcyjnej, trwałości oraz dokumenty wynikające z ww. normy w zakresie badania reakcji
na ogień” Zamawiający podkreślił, że Odwołujący nie przedstawił żadnej argumentacji,
z jakiego powodu Zamawiający miałby żądać tego typu dokumentu w postępowaniu.
Zamawiający nie wymaga przedłożenia takiego dokumentu, bowiem będzie badał przedmiot
zamówienia na podstawie deklaracji właściwości użytkowych oferowanych oczyszczalni oraz
DTR urządzeń wraz z rysunkami, instrukcją montaż i eksploatacji. Zamawiający nie potrzebuje
pełnego raportu z badań, a Odwołujący nie przedstawił nawet jednego argumentu (ani w tym
odwołaniu, ani w odwołaniu z dnia 1 lipca 2024 roku), dlaczego Zamawiający miałby takiego
raportu wymagać. W konsekwencji, zarzut ten podlega oddaleniu, bowiem nie został
skonkretyzowany, ani uzasadniony, dlaczego Zamawiający miałby żądać akurat takiego
dokumentu jak wskazał Odwołujący. Zakres przedmiotowych środków dowodowych określa
Zamawiający, takie prawo daje mu bowiem ustawodawca, a zatem brak jest jakichkolwiek
przepisów wskazujących na to, ze wykonawca może kształtować prawo co do katalogu
wymaganych w SWZ
dokumentów.
Odwołujący zarzucał także, że dokonując modyfikacji w zakresie wymagania złożenia
przedmiotowych środków dowodowych Zamawiający doprowadził do tego, że dodane
postanowienia SWZ są sprzeczne z postanowieniami pkt. 1.1 SWTiORB (str. 3) oraz, że
Zamawiający dokonując modyfikacji pkt. 1.1. STWiORB w zakresie opisania parametrów
równoważności wskazał również, że w zakresie wykazania maksymalnego zużycia energii
elektrycznej podczas badania efektywności oczyszczania zgodnie z normą PN-EN 12566-
+A2:2013 musi być wykazane w raporcie z badań
W odniesieniu do tego zarzutu Zamawiający w dniu 14 sierpnia 2024 roku dokonał
zmiany treści SWZ w ten sposób, że usunął sprzeczność pomiędzy treścią SWZ a treścią
STWiORB w następujący sposób, że usunął z załącznika 5.3. SWZ – SWTiORB z pkt. 1.1
odpowiednie postanowienia
o konieczności dołączenia do oferty Deklaracji Właściwości
Użytkowych CE.
W konsekwencji jedynymi żądanymi przedmiotowymi środkami dowodowymi są te
wymienione w Rozdziale XVIII pkt 1 ppkt 8 SWZ.
Zarzut nr 2
W zakresie części zarzutu odnoszącego się do technologii oczyszczania, Zamawiający
podniósł, że Odwołujący nie przedstawił żadnej argumentacji, dlaczego Zamawiający miałby
dopuścić inną technologię wykonania zamówienia, niż opisana w dokumentacji technologia
zbóż obrotowych. To na Odwołującym leży obowiązek udowodnienia naruszenia przepisów
ustawy Pzp.
Odwołujący zaś nie podjął nawet próby wykazania, że technologia, której
dopuszczenia oczekuje jest technologią lepszą od tej wymaganej, czy też jakie argumenty
mają przemawiać za „zmuszeniem” Zamawiającego do zmiany wymaganej technologii.
Odwołujący wnioskuje o dopuszczenie do postępowania każdej technologii zgodnej
z normą – nie wskazując nawet jaką technologią dysponuje sam Odwołujący. Zamawiający
nie wie zatem nawet jakie konkretnie rozwiązanie miałoby być dopuszczone, bowiem
Odwołujący nigdzie tego nie skonkretyzował i nie wykazał, że technologia, którą chce
zaofe
rować nie może zostać zaoferowana w tym postępowaniu.
Zamawiający nie ma obowiązku dopuszczania każdej technologii zgodnej z normą.
Zamawiający przed wszczęciem postępowania dokonał szczegółowej analizy potrzeb
dotyczących przedmiotu zamówienia i wybrał takie rozwiązanie, które jest najefektywniejsze.
Nie każda technologia zgodna z normą ma te same właściwości i jest tak samo dobra.
W ramach wszystkich dopuszczonych technologii są technologie lepsze i gorsze –
a Zamawiający zdecydował się na tę lepszą. Opis przedmiotu zamówienia w szczególności
w zakresie t
echnologii oczyszczania jest wynikiem analizy i odpowiada potrzebom zarówno
Zamawiającego, jak i przede wszystkim użytkowników, dla których przedmiotowe
oczyszczalnie będą zainstalowane.
Zamawiający podejmując decyzję o wyborze technologii złoża obrotowego kierował
przede wszystkim następującymi kryteriami: awaryjność oczyszczalni, budowa
(ze szczególnym zwróceniem uwagi na prostotę budowy, co znacznie zminimalizuje ryzyko
powstawania awarii oraz będzie miało przełożenie na zasady konserwacji oraz utrzymania
oczyszczalni przez użytkowników końcowych), energochłonność (co ma przełożenie na koszty
eksploatacji), zasady użytkowania i konserwacji. Decydując się wybór technologii złoża
obrotowego Zamawiający kierował się tym, że uzyskał informację od specjalistów oraz
użytkowników różnego typu rozwiązań o ich cechach, awaryjności i tym podobne.
Zamawiający zdecydował że nie chce dopuścić rozwiązania pracującego w technologii
niskoobciążonego osadu czynnego wspomaganego złożem biologicznym, gdzie proces
oczyszczania zachodzi przy użyciu sprężonego powietrza podawanego do układu przez
dmuchawy/sprężarki. Jest to bowiem rozwiązanie, w którym zanotowano częste awarie,
głównie jeśli chodzi właśnie o awarie sprężarek czy silników.
W odróżnieniu od zdecydowanej większości rozwiązań na polskim rynku,
oczyszczalnie ze złożami obrotowymi nie są̨ wyposażone w takie elementy jak: sprężarki,
dyfuzory, elektrozawory, filtry itd. W rzeczywistości jedynym elementem elektrycznym
w oczyszczalni jest prosty silnik elektryczny o niewielkiej mocy.
Dodatkowo, z uwagi, iż
oczyszczalnie dedykowane są użytkownikom będącymi mieszkańcami gminy, istotne są takie
parametry jak energochłonność (zużycie energii), zasady eksploatacji oraz serwisowania
zainst
alowanych urządzeń.
N
a rynku istnieje co najmniej kilku producentów oczyszczalni pracujących
w referencyjnej technologii. W odwołaniu z dnia 1 lipca 2024 roku Odwołujący zarzucał jakoby
opis przedmiotu zamówienia wskazywał na konkretnego producenta oczyszczalni, tj. Bioset.
Nie jest to jednak prawda, bowiem Zamawiający wskazuje również na następujących
producentów, których produkty mogą być zaoferowane w tym postępowaniu to co najmniej
również Kingspan i Halson.
W zakresie
materiału wykonania zbiornika Zamawiający również w tym aspekcie
wskazał na zbiornik o najlepszych parametrach jakościowych, wytrzymałościowych
i gwarancyjnych. Odwołujący nie przedstawił ani jednego argumentu wskazującego na
zasadność zmiany SWZ, tj. wykazującego że inne materiały są równie dobre czy chociaż
równoważne do tych opisanych przez Zamawiającego.
Zamawiający dokonując wyboru materiału kierował się informacjami o właściwościach
użytkowych różnego typu materiałów. To, że producent danego rozwiązania preferuje zbiornik
betonowy, nie może stanowić argumentu za zmianą SWZ, bowiem nie może stanowić
przesłanki do zmiany SWZ żądanie obniżenia jakości przez Zamawiającego i dostosowanie
wymagań do oczekiwań Wykonawcy.
Dla niewykonania żądania braku możliwości zastosowania sprężarek Zamawiający
zaznaczył, że Odwołujący nie podjął nawet próby wykazania, dlaczego Zamawiający miałby
dopuścić inne rozwiązania niż te które opisał w dokumentacji zamówienia – podczas gdy to na
Odwołującym ciąży obowiązek udowodnienia swoich twierdzeń.
Zamawiający zna inne rozwiązania, jak np. te pracujące w technologii
niskoobciążonego osadu czynnego wspomaganego złożem biologicznym, gdzie proces
oczyszczania zachodzi przy użyciu sprężonego powietrza podawanego do układu przez
dmuchawy/sprężarki i posiada wiedzę, że jest to rozwiązanie, w którym notuje się awarie,
głównie właśnie, jeśli chodzi sprężarki. Mając zatem na uwadze obawy związane z awariami,
Zamawiający przeanalizował jakość oczyszczalni pod względem awaryjności w innych
gminach, gdzie zauważalne są liczne usterki sprężarki i wyeliminował to rozwiązanie
z postępowania.
W przypadku maksymalnej mocy
urządzeń podano, że zmianą z dnia 14 sierpnia 2024
roku Zamawiający zmienił treść dokumentacji zamówienia w następujący sposób:
„2. Zamawiający usuwa z treści załącznika nr 5.3 do SWZ – STWiORB z pkt 1.1. z części
Parametry równoważności postanowienie zgodnie z którym maksymalne zużycie energii
elektrycznej ma być wykazane w raporcie z badań”.
Jednocześnie Zamawiający wyjaśnia, że maksymalna moc wynosi 1,5 kWh na dobę, z tym
zastrzeżeniem, że Zamawiający dopuszcza oczyszczalnie o mniejszym zużyciu energii, czy
Zamawiający poszerza konkurencyjność niniejszego postępowania”.
Zamawiający wskazał zatem, że dopuszcza maksymalną moc zarówno na poziomie
wnioskowanym przez Odwołującego, tj. 1 kWh na dobę, jak i wyższą, tj. maksymalnie 1,5 kWh
na dobę. Odwołujący nie wskazał w czym upatruje rzekomego naruszenia przepisów ustawy
Pzp w
zakresie tego zapisu, przez co Zamawiającemu trudno jest odnieść się do tego zarzutu,
skoro parametr wnioskowany przez Odwołującego jest dopuszczony.
Odnośnie do zarzutu podania wymaganego poziomu nasypu oraz poziomu wód
gruntowych,
Zamawiający wskazał, że w dniu 14 sierpnia 2024 roku wypełnił żądanie
odwołania w tym zakresie bowiem doprecyzował wymagania w następujący sposób:
Podsumowując, zdaniem Zamawiającego we wniesionym odwołaniu brak jest
jakiegokolwiek uzasadnienia faktycznego postawionych zarzutów. Stosownie do treści art. 516
ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp w odwołaniu powinno znaleźć się wskazanie okoliczności faktycznych
i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania oraz dowodów na poparcie przytoczonych
okoliczności. W sprawie poza formalnym postawieniem zarzutów nie znalazło się żadne
uzasadnienie w czym i dlaczego Odwołujący upatruje naruszenia przepisów ustawy Pzp.
Odw
ołujący zdaje się twierdzić, że samo wskazanie, że jakieś postanowienie narusza
konkurencyjność postępowania wystarczy – podczas gdy to na Odwołującym leży ciężar
wykazania, że tak faktycznie jest. Uzasadnienie odwołania nie daje nam żadnych informacji
w czym upatrywane są naruszenia, jakie rozwiązania nie zostały dopuszczone, jakie
rozwiązanie chciałby zaoferować Odwołujący i czy jest ono tak samo dobre, bądź lepsze niż
to opisane przez Zamawiającego, a także czy przy jego użyciu możliwe jest spełnienie celu
niniejszego postępowania. Brak takich informacji we wniesionym odwołaniu powoduje, że
odwołanie jest czysto blankietowe i nie może zostać uwzględnione. W tym zakresie należy
wskazać, że jakakolwiek argumentacja przedstawiona po wniesieniu odwołania czy na
rozprawie będzie spóźnione.
Na podstawie dokumentacji postępowania przekazanej przez Zamawiającego Izba
ustaliła, że w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie wiernie przytoczono zapisy dokumentów
z postępowania, nie zachodzi potrzeba ich przywoływania ponownie.
Biorąc poczynione ustalenia pod uwagę Izba uznała, że odwołanie w całości podlega
oddaleniu.
Izba podziela stanowisko wyrażone w odpowiedzi na odwołanie, że modyfikacja przez
Zamawiającego dokumentów postępowania w sposób nieco odmienny niż wynikało to z żądań
uprzednio uwzględnionego odwołania, nie powoduje automatycznie konieczności
uwzględnienia obecnie złożonego środka ochrony prawnej.
Zgodnie z art. 522 ustawy Pzp, w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Jak celnie podkreślono w odpowiedzi na odwołanie uwzględnienie przez
Zamawiającego odnosi się do zarzutów. Obowiązek wykonania żądań odwołania musi zatem
być postrzegany w odniesieniu do podniesionych w konkretnym odwołaniu zarzutów.
Zamawiający ma prawo przeanalizować, czy żądania odwołania są zgodne z powszechnie
obowiązującymi przepisami prawa, czy nie naruszają innych ustawowych obowiązków
nałożonych na zamawiającego, wreszcie czy zrealizowany zostanie cel postępowania
o udzielenie zamówienia, tj. zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego, która
nie będzie obarczona żadną wadą.
Samo uwzględnienie zarzutów ma charakter czynności formalnej. Na tym etapie
postępowania odwoławczego nie dochodzi do sporu merytorycznego. Postępowanie kończy
wydanie postanowienia o jego umorzeniu.
Skutkiem podjęcia przez zamawiającego decyzji o uwzględnieniu zarzutów odwołania
jest wykonanie czynności, do których te zarzuty się odnosiły. Jednocześnie Wykonawca ma
prawo
ponownego zaskarżenia czynności, jeśli w jego ocenie ich wykonanie nie odpowiada
żądaniom, które ujęto w uwzględnionym odwołaniu lub uważa, że czynności tych w ogóle nie
wykonano.
Wykonawca nie jest więc pozbawiony ochrony prawnej. Ewentualne zaniechanie
z
amawiającego w tym zakresie daje wykonawcom możliwość ponownego wniesienia
odwołania i ponownego zakwestionowania określonych czynności zamawiającego,
a odwołanie w tym zakresie podlega merytorycznemu rozpatrzeniu przez Izbę. Wówczas
następuje moment, w którym Strony zaprezentować powinny merytoryczne stanowisko, a Izba
dokonać powinna wyboru, które z tych stanowisk uważa za prawidłowe.
Dostrzeżenia i podkreślenia jednak wymaga, iż nowe odwołanie powinno podnosić
zarzuty merytoryczne, oparte o przepisy ustawy, w rozpoznawanym przypadku
odnoszące się
do kształtowanej treści SWZ i OPZ. Kwestia prawidłowości tych czynności może podlegać
ocenie
Izby, ale pod kątem ich zgodności z przepisami prawa określającymi obowiązki
zamawiającego odnoszące się do danych czynności (z materialnoprawnymi normami
zawartymi w ustawie), nie zaś tylko art. 522 ustawy Pzp. Tego zaś Odwołujący zaniechał
w przedmiotowej sprawie, ograniczając się do zwięzłego przytoczenia zarzutów z uprzednio
uwzględnionego odwołania i żądania, by Zamawiający wprowadził do dokumentów
postępowania zapisy wprost odpowiadające żądanym w poprzednim odwołaniu. Praktycznie
żaden z zarzutów nie zawiera merytorycznego uzasadnienia, dlaczego zdaniem
Odwołującego zapisy SWZ, w tym OPZ naruszają przepisy ustawy Pzp i zasady prowadzenia
postępowania. Odwołujący nie przedstawił żadnej merytorycznej argumentacji, nie złożył
materiału dowodowego, z którego wynikałoby, że opis przedmiotu zamówienia jest niezgodny
z art. 99 ustawy Pzp, narusza zasadę uczciwej konkurencji, preferuje jakiś jeden podmiot, bądź
też uniemożliwia złożenie oferty Odwołującemu. Choć Odwołujący w podstawie prawnej
przywołał merytoryczne przepisy związane z wymaganiem przedmiotowych środków
dowodowych, czy też odnoszące się do opisu przedmiotu zamówienia, to w uzasadnieniu tych
zarzut
ów skoncentrowano się jedynie na treści żądań uwzględnionego odwołania i treści
czynności wykonanej przez Zamawiającego. Odwołujący nie odnosi się w zarzutach do
merytorycznego zakresu wykonanych czynności, nie objaśnia w czym upatruje ich
niez
godności z przepisami ustawy Pzp i zasadami prowadzenia postępowania, a skupia się
na formalnym brzmieniu SWZ.
W tym kontekście przypomnienia wymaga, iż złożenie
odwołania na nieprawidłowe wykonanie czynności bądź ich niewykonanie w wyniku
uprzedniego uwzględnienia wcześniejszego odwołania, jest momentem zaistnienia
merytorycznego sporu przed Izbą.
W opozycji do stanowiska Odwołującego, Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie
szczegółowo uzasadnił podjęte decyzje w przypadku każdego z zarzutów. Zamawiający
przedstawił potrzeby mieszkańców, którymi się kierował, nawiązał do przeprowadzonej przed
ogłoszeniem postępowania analizy dostępnych na rynku urządzeń, cech tych urządzeń, ich
awaryjności. Wskazał również, że opis przedmiotu zamówienia został dokonany na podstawie
opracowanej dokumentacji projektowej, przez podmiot również wyłoniony w trybie
postępowania ustawy Pzp.
Zamawiający uwzględniając odwołanie uprawniony jest do wzięcia pod uwagę innych
okoliczności, które dotychczas pominął. Zamawiający wyjaśnił, że podstawą uwzględnienia
odwołania była w jego ocenie konieczność uporządkowania zapisów SWZ, w tym w części
w zakresie poruszanym w złożonym wówczas odwołaniu. Przykładem tak dokonanych zmian
jest
zmiana w rozdziale XVIII pkt 1 ppkt 8 SWEZ i dostosowanie treści załącznika nr 5.3
STWiORB.
Wykonane czynności ujednoliciły wymagania Zamawiającego co do katalogu
podmiotowych i przedmiotowych środków dowodowych. Odwołujący niczym nie uzasadnił, że
w zakresie wyznaczonego katalogu, konieczne jest również złożenie „pełnego raporty z badań
oczyszczalni wydanego przez jednostkę notyfikowaną przeprowadzającą badania,
potwierdzające zgodność oferowanych urządzeń z normą PN-EN 12566-3:2005+ A2:2013, w
tym: raportu z badania efektywności oczyszczania, wodoszczelności, wytrzymałości
konstrukcyjnej, trwałości oraz dokumenty wynikające z ww. normy w zakresie badania reakcji
na ogień”
W zakresie pozostałych żądanych zmian Odwołujący nie wyjaśnił, dlaczego uważa, że
dopuszczone powinno być zaoferowanie każdej technologii zgodnej z normą PN-EN 12566-
3:2005+A2:2013
, nie wskazał, jaką technologię chce sam zaoferować i dlaczego wobec
zapisów SWZ jest to niemożliwe. Ponadto w żądaniu odnoszącym się do zmiany maksymalnej
mocy urządzeń, Odwołujący wnosił o zmianę, która de facto jest niekorzystna dla
wykonawców. Wprowadzone przez Zamawiającego zapisy, że moc ta może wynosić 1,5 kWh
na dobę są korzystniejsze dla wykonawców. Tymczasem Odwołujący żądał obniżenia progu
do 1 kWh na dobę.
Reasumując, ponownego podkreślenie wymaga, że jak wynika z ugruntowanego
stanowiska doktryny i orzecznictwa, art. 522 ust. 1 ustawy Pzp nie może być samodzielną
podstawą zarzutów odwołania, a skierowanie zarzutów wobec niewykonania żądań
uwzględnionego odwołania wymaga ich merytorycznego uzasadnienia. Izba podziela
i przyjmuje za własne poglądy wyrażone w wyroku KIO z dnia 7 lutego 2024 roku (KIO 162/24),
wyroku KIO z dnia 26 marca 2023 roku (KIO 781/24), wyroku z dnia 4 lutego 2022 roku (KIO
121/22), wyroku z dnia 31 sierpnia 2022 roku (KIO 2128/22
), czy też wyroku KIO z dnia 16
stycznia 2020 roku (KIO 2628/19).
Natomiast przywołane przez Odwołującego stanowisko
wyrażone w orzeczeniu Izby z dnia 24 maja 2024 roku (KIO 1499/24), prezentuje ciekawy,
aczkolwiek pogląd odosobniony.
Konkludując, Izba uznała za niezasadne zarzuty odwołania i oddaliła odwołanie, nie
dopatrując się w działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 16 i 17 ustawy Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 8 ust. 2 pkt 1
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze zmianami),
orzekając w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania stronę przegrywającą, czyli
Odwołującego.
Przewodnicząca:
…………………………………….